Terug
Gepubliceerd op 26/06/2024

Besluit  Gemeenteraad

do 20/06/2024 - 20:15

Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer, houdende gemeentegrensoverschrijdende maatregelen - zone vrachtverkeer 3,5t - maas N21 - N26 - N2 - N227

Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
Kurt Ryon, Burgemeester
Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Werner Vanderborght, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
Heidi Abeloos, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Sandra Ceuleers, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Raadsleden
Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
feiten, context en argumentatie

Het overleg met MOW, de gemeenten Kampenhout - Herent - Steenokkerzeel - Kortenberg - Bertem - Zaventem - Tervuren op 29 februari 2024 - verslag als bijlage. Op vraag van lokaal bestuur Kortenberg is er een overleg geweest met MOW (departement mobiliteit en openbare werken), de gemeenten Kampenhout - Herent - Steenokkerzeel - Kortenberg - Bertem - Zaventem en Tervuren.

  • Bedoeling is om intergemeentelijk de routes voor zwaar verkeer af te stemmen, alsook de zones waar dit verkeer geweerd dient te worden en op welke manier dit op het terrein op uniforme, wettelijke en leesbare wijze vormgegeven kan worden. Vooronderzoek werd reeds gedaan door dienst mobiliteit van Kortenberg.
  • Kortenberg zou graag in november 2024 de maatregel van start laten gaan.
  • Conclusie en afspraken: Eerst de maas tussen N21, N227, N2 en N26 aanpakken met de betrokken gemeenten Kortenberg, Herent, Zaventem, Steenokkerzeel en Kampenhout. Dit fungeert als pilootproject om later de de overige mazen in de Vervoerregio te bekijken. Elke gemeente maakt intern de oefening:
    - welke zijn de gewenste routes voor zwaar verkeer
    - in welke zones dient dit verkeer geweerd te worden
    - op welke manier?
  • Handhaving? ANPR (automatische kentekenplaatherkenning)? In welke mate hangt dit samen met keuze van signalisatie/borden?
  • Resultaten van deze interne oefeningen worden besproken op een vervolgoverleg waarbij de politiezones Zaventem, Herko en Kastze ook betrokken worden.

Het overleg met MOW, de gemeenten Kampenhout - Herent - Steenokkerzeel - Kortenberg op 16 april 2024 - verslag als bijlage. Er is consensus om het volledige binnengebied van de maas te verbieden voor vrachtverkeer/zwaar vervoer uitgezonderd plaatselijk verkeer (inclusief bussen van De Lijn en landbouwverkeer). De voor- en nadelen werden besproken van de verschillende verkeersborden C21 en C23, zoneborden, onderborden en het werken met één grote zone versus meerdere kleinere zones alsook de mogelijkheden tot handhaving. Via de nummerplaten kan automatisch info verkregen worden van het soort voertuig en het gewicht (onbeladen). Handhaving is een moeilijk gegeven in combinatie met “plaatselijk verkeer”. Op termijn zal uit evaluatie moeten blijken of er nog problemen opduiken op bepaalde routes. Om doorgaand verkeer te weren kan na evaluatie beslist worden om op een kort stuk van een sluiproute een totaalverbod in te stellen voor vrachtverkeer, een soort virtuele knip. Op die manier kunnen kleinere zones gecreëerd worden zodat ook vrachtverkeer dat zijn bestemming binnen de maas heeft, moet omrijden langs de maas om zo dicht mogelijk bij zijn bestemming pas de maas binnen te rijden en niet de hele maas te doorkruisen.
In de Wegcode veranderde in 2022 de omschrijving van verkeersbord C23 zodat niet langer verwezen wordt naar de massa in beladen toestand, maar naar de maximaal toegelaten massa.
Daarom werd er uiteindelijk gekozen voor het zonebord C23 met onderbord +3,5 t en uitzonderlijk plaatselijk verkeer. C23 = verboden toegang voor bestuurders van voertuigen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen. Dus de bussen van De Lijn en landbouwverkeer komen bij dit verkeersbord niet in aanmerking en hebben toegang tot de zone. Dit bord kan ook later gebruikt worden bij eventuele digitale handhaving.
Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant van 23 april 2024 over de voorsignalisatie op de gewestwegen voor de zoneborden in de zijstraten:
De voorkeur gaat naar het plaatsen van voorsignalisatie voor de zijstraten die momenteel effectief (frequent) gebruikt worden door zwaar verkeer.  Voor de overige straten (bv smallere straatjes waar sowieso weinig tot geen zwaar verkeer doorgaat) volstaat het zonebord zelf zonder voorsignalisatie.  Dit om een wildgroei aan borden tegen te gaan.
De voorsignalisatie betreft een verbod om af te slaan d.m.v. verkeersbord C31 (a of b) met één onderbord met symbool van de vrachtwagen alsook +3,5t. uitgezonderd plaatselijk verkeer. Deze voorsignalisatie moet ook opgenomen worden in de respectievelijke aanvullende reglementen.
Ter hoogte van Buurtweg 5 'Spottersweg' thv kruispunt met N227 (Tervuursesteenweg) wordt geen voorsignalisatie geplaatst.
Het advies van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van 13 mei 2024:
Gemeentegrensoverschrijdende aanvullende reglementen:

  • Om de grensoverschrijdende zone te reglementeren, maakt elke betrokken gemeente een afzonderlijke verordening op.
  • Elk AR beperkt zich tot een beschrijving van de maatregel op het eigen grondgebied: gemeente A vermeldt de grenspunten van de zone op haar grondgebied, gemeente B doet hetzelfde voor het eigen grondgebied.
  • Elke gemeente vermeldt in de overwegingen van haar verordening dat het om een gemeentegrensoverschrijdende maatregel gaat, die het gevolg is van overleg en overeenkomst tussen de betrokken gemeenten.
  • Om het overzicht op de grensoverschrijdende maatregel te bewaren, voegt elke betrokken gemeente het overzicht van het hele gebied in bijlage toe. Dit kan bijv. in de vorm van een kaart waarop de zone is afgebakend.

Het overleg van 13 mei 2024 met de gemeenten Kampenhout - Herent - Steenokkerzeel - Kortenberg: gezamenlijke opmaak aanvullend reglement m.b.t. gemeentegrensoverschrijdende maatregelen - zone 3.5t - maas N21 - N26 - N2 - N227.
Het bijkomend advies van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van 21 mei 2024

  • De bepalingen in de feitelijke context en argumentatie mag uiteraard beginnen met ‘overwegende dat …’, maar dat is geen verplichting. Dit mag gerust een ‘vlotte’ tekst zijn.
  • Stel hierin uitdrukkelijk vast dat:
  1. er overeengekomen is om een gemeentegrensoverschrijdende toegangsbeperking af te bakenen die zich uitstrekt over gemeenten a, b en c;
  2. elk van de betrokken gemeenten een aanvullend reglement zal vaststellen voor de afbakening van de maatregel op haar eigen grondgebied;
  3. de maatregel over de gemeenten heen pas inwerking zal treden na de goedkeuring van het laatste AR (d.w.z. de goedkeuring van de ‘laatste’ gemeente voor zover de zone geen gewestwegen bevat, de goedkeuring van het ‘laatste AR’ door de Vlaamse Overheid – MOW voor zover de zone één of meerdere gewestwegen bevat).

Het positief advies van de politiezone Kastze van 17 mei 2024.
Het plan als bijlage met de aangeduide zone.
Het aanvullend reglement is gedeeltelijk van toepassing op gewestwegen en/of wegen bedoeld in artikel 6 van het decreet betreffende de aanvullende reglementen.
Het aanvullend reglement bevat maatregelen over volgende gewestwegen: Haachtsesteenweg en Tervuursesteenweg.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.

juridische overwegingen

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de  politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.

Publieke stemming
Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Werner Vanderborght, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Christiana Willekens
Onthouders: Karel Servranckx, Alen Cilic, Arlette Verboomen
Resultaat: Met 16 stemmen voor, 3 onthoudingen
besluit

1. Alle bestaande aanvullende reglementen i.v.m. zonale toegangsbeperkingen voor vrachtverkeer +3,5t in de Maas N21 - N26 - N2 - N227 worden opgeheven.
Voor Steenokkerzeel betreft dit:

  • Het gemeenteraadsbesluit van 19 oktober 2006, voor wat betreft het instellen van een tonnenmaatbeperking tot 3,5 ton op alle wegen van Steenokkerzeel gelegen tussen de N21 (Haachtsesteenweg), de omgeleide N227 (Tervuursesteenweg) en de Kortenbergsesteenweg.

  • Het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2007, houdende aanpassen van het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer met betrekking tot het instellen van een tonnenmaatbeperking tot 3,5 ton op alle wegen van Steenokkerzeel gelegen tussen de N21 (Haachtsesteenweg), de omgeleide N227 (Tervuursesteenweg) en de Kortenbergsesteenweg + de advisering ontwerpbesluit van de Vlaamse minister van openbare werken, energie, leefmilieu en natuur houdende het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer betreffende de instelling van een afslagverbod op de N227.

  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 september 2011, houdende aanpassen van het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer voor het instellen van een tonnenmaatbeperking in de deelgemeente Steenokkerzeel voor alle gemeentewegen (= uitbreiding met de Kortenbergsesteenweg en Humelgem).

  • Het gemeenteraadsbesluit van 19 september 2013, houdende aanpassen van het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer voor het instellen van een tonnenmaatbeperking in de gemeente Steenokkerzeel (= uitgezonderd plaatselijk verkeer en 'De Lijn' wijzigen naar uitgezonderd plaatselijk verkeer en 'de bus').

2. In de zone begrensd door maas N21 - N26 - N2 - N227 worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld: de toegang is verboden voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen; de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan 3,5 ton ; de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.

De zone op grondgebied Steenokkerzeel wordt begrensd door:

  1. Cornellekestraat thv kruispunt met N21 (Haachtsesteenweg)

  2. Keistraat thv kruispunt met N227 (Tervuursesteenweg)

  3. Van Frachenlaan thv rotonde N227 (Tervuursesteenweg)

  4. Kortenbergsesteenweg thv rotonde N227 (Tervuursesteenweg)

  5. Buurtweg 5 'Spottersweg' thv kruispunt met N227 (Tervuursesteenweg)

Begin en einde van de zone wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • C23 met zonale geldigheid

  • GVIIa

3. Op de N21 (Haachtsesteenweg) is het verboden af te slaan naar de

  1. Cornellekestraat

De maatregel geldt alleen voor de bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen; de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan 3,5 ton; de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • C31a

  • C31b

  • afbeelding vrachtwagen zoals op C23 + GVIIa (3,5t)

4. Op de N227 (Tervuursesteenweg) is het verboden af te slaan naar de

  1. Keistraat

  2. Van Frachenlaan thv rotonde

  3. Kortenbergsesteenweg thv rotonde

De maatregel geldt alleen voor de bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen; de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan 3,5 ton; de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • C31a

  • C31b

  • afbeelding vrachtwagen zoals op C23 + GVIIa (3,5t)

5. Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Vlaams Huis via het Loket voor Lokale Besturen.