Terug
Gepubliceerd op 06/05/2021

Besluit  Gemeenteraad

do 25/03/2021 - 20:00

Verplaatsing voetweg 52 in de Cornellekestraat - rooilijnplan - voorlopige vaststelling

Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
Kurt Ryon, Burgemeester
Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Schepenen
Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Raadsleden
Heidi Abeloos, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Annie Berckmans, Christiana Willekens, Raadsleden
aanleiding

Sinds 2013 heeft de gemeente samen met talrijke vrijwilligers haar voetwegen geïnventariseerd en daarna in een participatieproject (2015) i.s.m. de provincie en een participatiebureau de bevolking geconsulteerd om te bekijken welke voetwegen vandaag zinvol zijn om opnieuw open gesteld te worden. Op basis van de wenslijnen uit het participatietraject en de gemeentelijke beleidsplannen kreeg elke trage weg een aantal punten toegekend. Aan de hand van dit puntensysteem werd zo een objectieve lijst van de prioritair aan te pakken wegjes opgesteld. Deze lijst bestaat uit 3 categorieën, waarvan de eerste categorie de meest prioritaire is. Voetweg 52 tussen de Cornellekestraat en de De Prooststraat is opgenomen in categorie 1.

 
feiten, context en argumentatie

Situering

Voetweg 52 vormt een rechtstreekse verbinding tussen de Cornellekestraat en De Prooststraat. In de Cornellekestraat ligt de juridische bedding van voetweg 52 half/half op de perceelsgrens van perceel afd. 1 sectie A nr. 256W (Cornellekestraat 27) enerzijds, en percelen 254K (Cornellekestraat 47) en 254G (Veldstraat 5) anderzijds. Hoewel de huisnummering anders doet vermoeden, zijn de woningen nr 27 en 47 naast elkaar gelegen. De voetweg gaat achter de woningen recht door landbouwgebied en komt dan uit in de De Prooststraat.

 

Beschrijving verplaatsing

Voorliggend rooilijnplan heeft als doel de voetweg 52 op te heffen op de perceelsgrens van percelen 256W, 254K en 254G en te verplaatsen naar de Veldstraat. In dit scenario loopt de voetweg achter de tuinen van voornoemde woningen, om uit te komen op het einde van de doodlopende Veldstraat (zijstraat van de Cornellekestraat). De oorspronkelijke juridische uitgang van voetweg 52 ligt op 60 meter afstand van de Veldstraat.

Hoewel de ligging van de voetweg correct ingetekend staat op de stedenbouwkundige vergunning van woning nr 47, werden bij de bouw van de woning (in 2003, niet de huidige eigenaar) de afstanden zoals aangeduid in de vergunning niet aangehouden, namelijk 4 meter tussen zijgevel en de perceelsgrens  en 3 meter tussen de zijgevel en de rand van de voetweg. De afstand tussen de zijgevel en de rand van de juridische bedding van de voetweg bedraagt slechts 2,18 m. Dit gegeven kwam aan het licht bij de realisatie van de verkaveling waar woning nr 27 in gelegen is (2015). In feite werd de perceelsgrens van perceel 254K sinds de bouw van woning nr 47 verkeerd gematerialiseerd op terrein. In de huidige toestand wordt perceel 256W (woning nr 27) over een diepte van 50 meter en een breedte van 85 cm ingenomen door de tuin van woning nr 47.

Het voorkeurscenario van de gemeente hield in dat voetweg 52 werd opengesteld volgens de ligging in de atlas. De eigenaar van nr 47 was deze piste niet genegen, omdat bij het openstellen van de juridische ligging er een zijtuinstrook van slechts 2,18 m breed zou overblijven. Op 60 meter afstand van woning nr 47 komt de doodlopende Veldstraat uit in de Cornellekestraat; voor de volledigheid werd er onderzocht of de eigenaar van de landbouwpercelen (255N en 262A) op het einde van de Veldstraat bereid zou zijn om mee te werken aan een verplaatsing van de voetweg achter de tuinen, naar de Veldstraat. De eigenaar verklaarde zich akkoord mits compensatie van de waardevermindering.

 

Motivering

De wegenis in voorliggend rooilijnplan is opgenomen als voetweg 52 in de atlas der buurtwegen van Steenokkerzeel.

Artikel 85 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat alle buurtwegen met ingang van 1 september 2019 geacht worden gemeentewegen te zijn.

Artikel 8 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.

Artikel 11 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat de ligging en de breedte van een gemeenteweg wordt vastgelegd in een gemeentelijk rooilijnplan.

Het rooilijnplan (met inbegrip van schattingsverslag) “verlegging voetweg 52” werd opgemaakt door landmeter-expert Patrick Peeters; Hondenbergstraat 30, 1800 Vilvoorde.

Artikel 3, decreet Gemeentewegen, bepaalt:

"Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.

Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak."

Voorliggend rooilijnplan beoogt het herwaarderen van een fijnmazig netwerk van trage wegen door het heropenen van een weg die tot op heden niet door het publiek kan gebruikt worden.

Artikel 4 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat bij wijzigingen aan een gemeentelijk wegennet rekening wordt gehouden met volgende principes:

1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;

2°een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;

3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;

4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;

5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

 

De wijziging aan het gemeentelijk wegennet kan als volgt worden gemotiveerd:

 

  • Algemeen belang

Overeenkomstig artikel 4, 1° van het decreet Gemeentewegen dienen wijzigingen van het gemeentelijk wegennet steeds ten dienste staan van het algemeen belang.

De verplaatsing van voetweg 52 staat ten dienste van het algemeen belang omdat het dossier tot doel heeft om de voetweg open te stellen voor traag verkeer, zonder te veel omweg te creëren voor de trage weg-gebruikers (uitgang in Cornellekestraat schuift 60 meter op). Deze verplaatsing heeft rechtstreeks tot gevolg dat de gemeente invulling geeft aan het art. 3 van het Gemeentewegendecreet.

 

  • Uitzonderingskarakter wijziging, verplaatsing of afschaffing

Overeenkomstig artikel 4, 2° van het decreet Gemeentewegen is elke wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg een uitzondering, die gemotiveerd dient te worden.

Deze motiveringsverplichting werd in het leven geroepen, met het oog op de bescherming van de trage wegen, d.w.z. de wegen niet hoofdzakelijk bestemd voor gemotoriseerd verkeer, in het bijzonder de oude voetwegen opgenomen in de atlas der buurtwegen.

Hierbij wenste de decreetgever de ondoordachte opheffing van zulke trage wegen tegen te gaan, omwille van hun belangrijke maatschappelijke en mobiliteitsfunctie.

De verplaatsing in voorliggend dossier is een uitzondering omwille van de uitzonderlijke mogelijkheid om de voetweg te verleggen naar het einde van een doodlopende straat, waarmee de verbinding tussen voetweg 52 en de Cornellekestraat slechts 60 meter zou opschuiven.  

 

  • Verkeersveiligheid

Overeenkomstig artikel 4, 3° dienen bij de beslissingen omtrent de wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet steeds de verkeersveiligheid en de ontsluiting van de aangelande percelen in aanmerking te worden genomen.

Het openstellen van voetweg 52 komt tegemoet aan de nood naar meer veilige groene verbindingen voor voetgangers en fietsers.  Door vergeten voet- en buurtwegen zoals voetweg 52 opnieuw open te stellen wordt er vandaag tegemoet gekomen aan de vraag naar verkeersveilige wegen voor zwakke weggebruikers, wordt er een alternatief voor het gebruik van de auto geboden, en worden er nuttige en veilige alternatieve verbindingen gecreëerd.

 

  • Gemeentegrensoverschrijdend perspectief

Overeenkomstig artikel 4, 4° van het decreet Gemeentewegen dient zo nodig de wijziging aan het gemeentelijk wegennet te worden beoordeeld in grensoverschrijdend perspectief.

De betrokken wegenis paalt niet aan een van de aanpalende gemeenten, noch kan door voorliggende wijziging van de rooilijn enige hinder voor de buurgemeenten verwacht worden.

De betrokken wegenis maakt geen deel uit van een bewegwijzerd of nog te ontwikkelen wandel- of fietsknooppuntennetwerk.

 

  • Actuele functie – toekomstige generaties

Overeenkomstig artikel 4, 5° van het decreet Gemeentewegen dient rekening gehouden te worden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder hierbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen.

Daarbij dienen tevens de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen te worden.

Voorliggend rooilijnplan beoogt tegemoet te komen aan de actuele noodzaak aan een fijnmaziger tragewegennetwerk. De openstelling van de juridische ligging volgens de atlas der buurtwegen is moeilijk te realiseren, een beperkte verplaatsing zorgt ervoor dat een evenwichtige beslissing wordt genomen in het kader van het algemeen belang, die toch rekening houdt met bezorgdheden van aangelande particulieren en betrokken grondgebruikers. Dit evenwicht blijkt uit het voorafgaandelijk overleg dat met de betrokkenen heeft plaatsgevonden.

De behoeften van de toekomstige generaties komt door de voorliggende afschaffing en verplaatsing van de rooilijn niet in het gedrang, en komt tegemoet aan de stijgende vraag naar alternatieve en milieu-ontlastende, duurzame mobiliteitsalternatieven.

 

Openbaar onderzoek

Na de voorlopige vaststelling van het rooilijnplan door de gemeenteraad wordt het college gelast met de organisatie van een openbaar onderzoek van 30 dagen, conform artikel 17 van het gemeentewegendecreet. Het openbaar onderzoek wordt minstens aangekondigd door:

  • 1° aanplakking aan het gemeentehuis en ter plaatse, minstens aan het begin- en eindpunt van het nieuwe, gewijzigde of verplaatste wegdeel;
  • 2° een bericht op de website van de gemeente of in het gemeentelijk infoblad;
  • 3° een bericht in het Belgisch Staatsblad;
  • 4° een afzonderlijke mededeling die met een beveiligde zending wordt gestuurd naar de woonplaats van de eigenaars van de onroerende goederen die zich bevinden in het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan;
  • 5° een afzonderlijke mededeling aan de aanpalende gemeenten, als de weg paalt aan de gemeentegrens en deel uitmaakt van een gemeentegrensoverschrijdende verbinding;
  • 6° een afzonderlijke mededeling aan de deputatie en het departement;
  • 7° een afzonderlijke mededeling aan de beheerders van aansluitende openbare wegen;
  • 8° een afzonderlijke mededeling aan de maatschappijen van openbaar vervoer.


In bijlage is opgenomen:

Wijzigingsdossier bestaande uit

  • opmetingsplan
  • rooilijnplan (nieuw wegdeel) - met vermelding meer- en minwaarde
  • grafisch plan (op te heffen wegdeel) - met vermelding meer- en minwaarde
  • uittreksels kadaster, atlas der buurtwegen, topografische kaart
 
juridische overwegingen

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2017, houdende bepaling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019, in het bijzonder de artikelen 3, 4, 8, 10, 16, 17 en 27.

 
adviezen en visum

 

 
plaats in beleidsplan en budget

 

 
tussenkomsten

 

 
amendementen

 

 
Publieke stemming
Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Heidi Abeloos
Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen
Onthouders: Ann Goovaerts, Griet Deroover
Resultaat: Met 19 stemmen voor, 2 onthoudingen
besluit

De gemeenteraad beslist:

  1. Principieel akkoord te gaan om de gemeenteweg "voetweg 52" gedeeltelijk te verplaatsen zoals aangeduid op het ontwerp-rooilijnplan.
  2. Het ontwerp-rooilijnplan wordt voorlopig vastgesteld.
  3. Het ontwerp-rooilijnplan wordt onderworpen aan een openbaar onderzoek conform artikel 17 van het gemeentewegendecreet van 3 mei 2019.
  4. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten om een openbaar onderzoek te organiseren conform artikel 17 van het gemeentewegendecreet van 3 mei 2019.
  5. Het dossier na het openbaar onderzoek voor definitieve beraadslaging en vaststelling aan de gemeenteraad voor te leggen.