De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
Het huidig intergemeentelijk project Woonwinkel Noord, waar momenteel Drogenbos, Kampenhout, Grimbergen, Steenokkerzeel, Wemmel en Zemst deel van uitmaken, loopt tot en met 31 december 2025. Het is aangewezen de samenwerkingsverbanden te verlengen voor een nieuwe periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031. De subsidieaanvraag voor het intergemeentelijk project rond woonbeleid dient uiterlijk 30 september 2025 ingediend te worden.
Op 14 maart 2025 keurde de Vlaamse Regering de wijziging van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, wat betreft het lokaal woonbeleid definitief goed. Daarin worden voor de volgende lokale beleidscyclus 2026-2031 de krijtlijnen vastgelegd voor de opdrachten van gemeenten inzake wonen en voor een nieuw subsidiekader voor intergemeentelijke samenwerkingsprojecten.
Het huidig intergemeentelijk project Woonwinkel Noord, waar momenteel Drogenbos, Kampenhout, Grimbergen, Steenokkerzeel, Wemmel en Zemst deel van uitmaken, loopt tot en met 31 december 2025. Het is aangewezen de samenwerkingsverbanden te verlengen voor een nieuwe periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031. De subsidieaanvraag voor het intergemeentelijk project rond woonbeleid dient uiterlijk 30 september 2025 ingediend te worden.
Wemmel en Drogenbos zullen vanaf 2026 deel uitmaken van een andere woonwinkel. De resterende gemeenten Grimbergen, Kampenhout, Steenokkerzeel en Zemst wouden graag hun deelname aan Woonwinkel Noord verderzetten omwille van jarenlange samenwerking binnen deze Woonwinkel waardoor er specifieke kennisdeling en samenwerkingen, maar ook gedeelde infomomenten zijn ontstaan. Bijvoorbeeld hebben deze 4 gemeenten een gelijkaardige onderzoeksvraag geformuleerd in 2020, wordt er kennis gedeeld op vlak van woningkwaliteit, worden er afspraken doorgetrokken binnen de politiezone KASTZE en maken ze deel uit van hetzelfde werkingsgebied van de woonmaatschappij. Omdat er niet voldaan werd aan één van de subsidievoorwaarden inzake schaalgrootte, diende er een afwijkingsaanvraag ingediend te worden bij de minister. De minister keurde deze aanvraag goed op 20 mei 2025.
De subsidieaanvraag bevat een engagementsverklaring van de gemeenten voor de basisinitiatieven. Voor de gekozen eigen initiatieven is er een plan van aanpak opgemaakt, dat bestaat uit een beschrijving van de geplande acties, een gedetailleerd overzicht van wanneer de acties zullen worden uitgevoerd en een beschrijving van de beoogde resultaten. Woonwinkel Noord zal werken aan het verhogen van de woningkwaliteit van huurwoningen, het wegwerken van langdurige leegstand en betaalbaar wonen.
Na goedkeuring van de aanvraag start de uitvoering van het project op 1 januari 2026. De betrokken gemeenten engageren zich om de afgesproken acties uit te voeren binnen de vooropgestelde termijn. Jaarlijks wordt een verslag van de stuurgroep ingediend waarin de stand van zaken wordt toegelicht, inclusief behaalde resultaten, knelpunten en eventuele bijsturingen op basis van een zelfevaluatie. De Vlaamse Overheid volgt de uitvoering op via monitoring en kan bijkomende inlichtingen vragen indien nodig.
De basissubsidie wordt berekend op basis van het aantal huishoudens en percentage huurwoningen binnen het project. Daarnaast kan er nog een extra subsidie ontvangen worden voor eigen initiatieven. Het subsidiebedrag voor de eigen initiatieven is forfaitair bepaald en is afhankelijk van het aantal deelnemende gemeenten binnen het werkingsgebied. De subsidiebedragen zullen jaarlijks op 1 januari geïndexeerd worden. Het BVR bepaalt verder dat minstens 20 % van de projectkost gefinancierd wordt door de deelnemende gemeenten. De subsidie voor de basisinitiatieven voor de vier gemeenten bedraagt 93.500 euro, aangevuld met de subsidie eigen initiatieven (30.000 euro) bedraagt de totale subsidie 123.500 euro. Om de projectkost te dekken is een voorlopige begroting opgemaakt met een gemeentelijke bijdrage om de volledige projectkost te dekken.
1. De gemeenteraad wenst deel uit te maken van de Interlokale Vereniging “Woonwinkel Noord” en keurt het bijgevoegd subsidiedossier goed.
2. De gemeenteraad keurt de nieuwe statuten van de Interlokale vereniging “Woonwinkel Noord” goed, dewelke in werking treden op 1 januari 2026.
3. De gemeenteraad neemt kennis van de voorlopige begroting in bijlage, de mogelijke subsidies van de Vlaamse Overheid en voorziet de nodige kredieten in de begrotingsjaren 2026-2031 voor de gemeentelijke bijdragen verbonden aan de werking van de interlokale vereniging “Woonwinkel Noord” om de gestelde woonbeleidsdoelstellingen te verwezenlijken.
4. Uiterlijk op 30 september 2025 dient Woonwinkel Noord de subsidieaanvraag voor de periode 2026-2031 in. De gemeenteraadsbeslissingen aangaande de goedkeuring van het subsidiedossier van elke deelnemende gemeente en een ondertekend exemplaar van de statuten worden bijgevoegd bij de subsidieaanvraag.
Context
Gezien de meerwaarde van een intergemeentelijke samenwerking rond bouwkundig erfgoed, landschappelijk erfgoed en archeologie en de complementariteit met de werking van Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) heeft RLBK in 2019 het initiatief genomen om samen met 12 gemeenten in de regio van de Brabantse Kouters de oprichting van Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddiensten voor te bereiden.
Het voorstel tot oprichten van een projectvereniging ter bevordering van de intergemeentelijke samenwerking rond onroerend erfgoed in de Brabantse Kouters en toetreden van de gemeente in de respectievelijke projectvereniging werd goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 21/11/2019. Tijdens dezelfde zitting werd ook de opmaak van een aanvraagdossier voor erkenning als Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED) bij de Vlaamse Overheid goedgekeurd.
De beide projectverenigingen Brabantse Kouters Oost (gemeente Kraainem, Machelen, Steenokkerzeel, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst en de stad Vilvoorde) en Brabantse Kouters West (gemeenten Asse, Grimbergen, Meise, Merchtem en Wemmel) sloten een samenwerkingsovereenkomst af met Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) voor de uitvoering van de erfgoedwerking door RLBK. Een erkenning als IOED (en bijhorende Vlaamse financiering) werd tijdens de eerste aanvraagronde in 2020 nog niet verleend door de Vlaamse Overheid, maar op de vergadering van 16/11/2020 beslisten de raden van bestuur van beide projectverenigingen om:
- Een beperkte erfgoedwerking uit te bouwen in verhouding tot de financiële input vanuit de aangesloten gemeenten
- Nauw samen te werken tussen de projectverenigingen Brabantse Kouters West en Brabantse Kouters Oost (gezamenlijke inhoudelijke werking, begroting, vergaderingen)
- Daarbij volgende inhoudelijke speerpunten voor 2021-2022-2023 naar voor te schuiven:
- RLBK de opdracht te geven een deeltijdse medewerker aan te werven om deze werking op te starten. Deze medewerker kwam in dienst va RLBK op 24/05/2021.
In 2022 werd een traject doorlopen om de projectvereniging Brabantse Kouters West te ontbinden en de betrokken gemeenten (Asse, Grimbergen, Meise, Merchtem en Wemmel) te laten toetreden tot de projectvereniging Brabantse Kouters Oost en de naam van deze laatste te wijzigen in Erfgoed Brabantse Kouters. Bovendien werd ook beslist om vanuit de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters een nieuwe erkenningsaanvraag als IOED bij de Vlaamse Overheid in te dienen. Dit werd formeel goedgekeurd op de gemeenteraad van 20/10/2022.
In de loop van 2023 ontving de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters een Vlaamse erkenning als Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED), met bijhorende Vlaamse cofinanciering voor de jaren 2024-2025-2026 op basis van de samenwerkingsovereenkomst die gesloten werd met Vlaanderen voor dezelfde periode.
In januari 2026 zal een nieuwe dossier bij Vlaanderen (Agentschap Onroerend Erfgoed) ingediend moeten worden voor de verdere subsidiëring van de IOED Erfgoed Brabantse Kouters. Een Samenwerkingsovereenkomst met het Agentschap Onroerend Erfgoed wordt dan vervolgens opgemaakt, dit keer voor de periode 2027-2032. Er zijn in dit verband ook enkele wijzigingen in het onroerende erfgoeddecreet en bijhorend besluit die geldig zullen zijn vanaf 2027. De belangrijkste wijziging is de verhoogde financiering van de IOED’s, dit zowel door de Vlaamse Overheid als de bijdragen vanuit de aangesloten gemeenten.
Feiten
Conform het Decreet op het Lokaal Bestuur artikel 401 werd voor de projectvereniging een maximum termijn vastgesteld van 6 jaar. Deze termijn ving aan op het moment dat de akte ondertekend werd, met name op 6 januari 2020. Deze termijn loopt dus af op 5 januari 2026. Behoudens een verlenging vóór dit datum wordt de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters dan ontbonden, Indien de IOED zijn dienstverlening aan de gemeenten wil verder zetten, dan moet de projectvereniging verlengd worden. Deze juridische structuur is immers de basis voor de erkenning en subsidiëring als IOED door de Vlaamse Overheid. De verlenging van de projectvereniging werd unaniem goedgekeurd op de bestuursvergadering van de projectvereniging op 6 mei 2025 (zie verslag in bijlage 3), maar dient ook formeel goedgekeurd te worden door de gemeenteraad van elke aangesloten gemeente. Dit dient te gebeuren voor 31 augustus 2025.
2. Aanpassing statuten (zie bijlage 1)
In functie van de verplichte wijziging van de financiering conform de Vlaamse regelgeving en om de deelname van gemeenten aan de projectvereniging los te koppelen van de verplichte deelname aan het project IOED werden in hoofdzaak 2 wijzigingen doorgevoerd, die ook zo unaniem goedgekeurd werden op de bestuursvergadering van de projectvereniging op 6 mei 2025.
a) Actief en passief lidmaatschap
De statuten van de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters zijn momenteel zo opgesteld dat een deelname aan de projectvereniging onlosmakelijk verbonden is aan een actieve deelname en bijdrage aan de werking van de IOED. Dit wil zeggen dat indien een gemeente in een volgende beleidsperiode niet meer wil deelnemen aan de werking van de IOED dit betekent dat de projectvereniging ontbonden moet worden en de IOED ophoudt met bestaan. Gezien het inherente risico dat hieraan verbonden is, waarbij de keuze van één gemeente kan leiden tot het wegvallen van de dienstverlening aan de andere gemeenten, is er nood aan een aanpassing van de statuten. De aanpassing maakt mogelijk dat er een onderscheid gemaakt kan worden tussen actieve leden die via een cofinanciering bijdragen aan de werking van de IOED en slapende leden die geen financiële bijdrage leveren. Hierbij hoort ook een aanpassing dat dan enkel actieve leden stemrecht hebben voor wat inhoudelijke en financiële beslissingen die betrekking hebben op de werking van de IOED.
b) Aangepaste financiële verdeelsleutel vanaf 1 januari 2027
De aanpassingen aan het onroerend erfgoeddecreet en -besluit houden een herziening in van de subsidieregeling voor IOED’s. Vanaf 2027 verhoogt de structurele Vlaamse subsidie naar 120.000 euro per IOED per jaar. Een bijkomende voorwaarde hierbij is dat de gemeenten die lid zijn samen gedurende de looptijd van de samenwerkingsovereenkomst, jaarlijks minstens hetzelfde bedrag (120.000 euro) bijdragen aan de werking van de IOED, bovenop de Vlaamse subsidie. De aanpassingen aan de statuten omvatten de nieuwe financiële regeling zodat de IOED vanaf 1 januari 2027 conform aan deze nieuwe Vlaamse regelgeving kan werken. De bijdragen voor de gemeente voor de periode 2027-2032 zijn opgenomen in de begrotingstabel voor de werking van de IOED (zie bijlage 2)
Beschikbare stukken:
- Bijlage 1: Aangepaste statuten van de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters met aanduiding van de wijzigingen
- Bijlage 2: Doorkijk van de begroting voor de nieuwe beleidsperiode van de IOED voor de periode 2027-2032
- Bijlage 3: Verslag van de raad van bestuur van de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters van 6 mei 2025
Argumentatie
Dit besluit is essentieel om de bestaande werking van de intergemeentelijke onroerenderfgoeddienst (IOED) Erfgoed Brabantse Kouters verder te zetten en de dienstverlening van de IOED voor de gemeente en de regio te behouden. Het draagt bij aan de realisatie van het gemeentelijk erfgoedbeleid. De bijkomende financiering zal in hoofdzaak ingezet worden om een bijkomende halftijdse expert bouwkundig erfgoed aan te werven die bovenop de bestaande dienstverlening advies en ondersteuning kan verlenen voor het beheer van het eigen erfgoedpatrimonium van de gemeente en de aanvragen van derden bij de gemeente voor wijzigingen aan erfgoedpatrimonium i.k.v. van omgevingsvergunningen.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het Onroerenderfgoedbesluit van 16 mei 2014, in het bijzonder Art. 10.1.10.
De statuten van Erfgoed Brabantse Kouters zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 20/10/2022
De gemeenteraad beslist om:
Het project Den Dam omvat de vernieuwing van de bestaande sportinfrastructuur: nieuwe kantine en kleedkamers voor voetbal, nieuwe kantine (inclusief terras) en kleedkamers voor tennis, aanleg toegangsweg en parkings (omgevingsaanleg), en aanleg petanquevelden.
Op 22 mei jongstleden besliste de gemeenteraad het volgende, in verband met de Huurovereenkomst voor het nieuw gebouw Den Dam en aanpassingen aan de uitbatingsovereenkomsten site Den Dam & site Perk voor "Perk-Steenokkerzeel Verenigt 1820":
"1. De gemeenteraad neemt kennis van het schattingsverslag van landmeter-expert Stephan Verstraeten, LAN 04 0966, optredend voor Immo Verstraeten, adres Haachtsesteenweg 135, 1910 Kampenhout op 9 oktober 2023.
2. De gemeenteraad neemt kennis van het schattingsverslag opgemaakt door erkend schatter Tobias Keereman, optredend voor Expertschatter, adres Oudekerkstraat 21, 2018 Antwerpen op 27 februari 2025.
3. De gemeenteraad gaat akkoord met het bedrag tussen beide schattingsverslagen als restwaarde voor de oude kantine.
4. De gemeenteraad gaat akkoord met de huurovereenkomst en de uitbatingsovereenkomst opgesteld door de dienst patrimonium voor voetbalclub "Perk-Steenokkerzeel Verenigt 1820"."
Er werden enkele fouten in de overeenkomsten vastgesteld, waardoor de goedkeuring van 22 mei 2025 dient te worden ingetrokken en er aangepaste overeenkomsten aan de raad worden voorgelegd.
De huurovereenkomst wordt gewijzigd als volgt:
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. Het raadsbesluit van 22 mei 2025 met hetzelfde onderwerp wordt ingetrokken.
2. De gemeenteraad neemt kennis van het schattingsverslag van landmeter-expert Stephan Verstraeten, LAN 04 0966, optredend voor Immo Verstraeten, adres Haachtsesteenweg 135, 1910 Kampenhout op 9 oktober 2023.
3. De gemeenteraad neemt kennis van het schattingsverslag opgemaakt door erkend schatter Tobias Keereman, optredend voor Expertschatter, adres Oudekerkstraat 21, 2018 Antwerpen op 27 februari 2025.
4. De gemeenteraad gaat akkoord met het bedrag tussen beide schattingsverslagen als restwaarde voor de oude kantine.
5. De gemeenteraad gaat akkoord met de huurovereenkomst en de uitbatingsovereenkomst opgesteld door de dienst patrimonium voor voetbalclub "Perk-Steenokkerzeel Verenigt 1820".
Het project Den Dam omvat de vernieuwing van de bestaande sportinfrastructuur: nieuwe kantine en kleedkamers voor voetbal, nieuwe kantine (inclusief terras) en kleedkamers voor tennis, aanleg toegangsweg en parkings (omgevingsaanleg), en aanleg petanquevelden.
Op 22 mei jongstleden besliste de gemeenteraad het volgende, in verband met de Huurovereenkomst en uitbatingsovereenkomsten nieuw gebouw Den Dam voor tennisclub "TC Kasteel van Ham":
"1. De gemeenteraad neemt kennis van het schattingsverslag van landmeter-expert Stephan Verstraeten, LAN 04 0966, optredend voor Immo Verstraeten, adres Haachtsesteenweg 135, 1910 Kampenhout op 9 oktober 2023.
2. De gemeenteraad gaat akkoord met het schattingsverslag opgesteld door landmeter-expert Stephan Verstraeten, LAN 04 0966, optredend voor Immo Verstraeten, adres Haachtsesteenweg 135, 1910 Kampenhout op 9 oktober 2023.
3. De gemeenteraad gaat akkoord met de huurovereenkomst en de uitbatingsovereenkomst opgesteld door de dienst patrimonium voor tennisclub "TC Kasteel van Ham"."
Er werden enkele fouten in de overeenkomsten vastgesteld, waardoor de goedkeuring van 22 mei 2025 dient te worden ingetrokken en er aangepaste overeenkomsten aan de raad worden voorgelegd.
De huurovereenkomst wordt gewijzigd als volgt:
"De huurder zal de werken van grote herstellingen moeten dulden die ten laste van de verhuurder vallen. De huurder verklaart geen schadevergoeding te verlangen, zelfs indien deze werkzaamheden meer dan 40 dagen duren. De verhuurder zal deze werken op een gebruikelijke wijze met zo weinig mogelijk hinder voor de huurder laten uitvoeren."
"het vervangen van gebarsten of gebroken ruiten, zowel binnen als buiten, welke de oorzaak ook weze;"
"Bij overdracht en/of verkoop van het verhuurde goed, voorwerp van deze huurovereenkomst, of bij ontbinding en / of overlijden van de eigenaar / verhuurder, kan de onderhavige huurovereenkomst verbroken / beëindigd worden door de nieuwe eigenaar, mits opzeg per aangetekend schrijven van drie maanden te betekenen aan de huurder binnen de drie maanden vanaf de datum van het verlijden van de authentieke akte tot vaststelling van de overgang van eigendom.
De huurder verzaakt uitdrukkelijk hetzij aan de huidige verhuurder, hetzij aan de nieuwe eigenaar / verkrijger van het verhuurde goed de vergoedingen te eisen die zouden kunnen verschuldigd zijn door de artikelen 1744 en 1745 van het Oud Burgerlijk Wetboek.
Deze artikelen luiden als volgt:
Artikel 1744 van het Oud Burgerlijk Wetboek:
indien bij het aangaan van de huur is overeengekomen dat, in geval van verkoop, de pachter of de huurder uit het gehuurde kan worden gezet door de koper, en geen beding gemaakt is omtrent de schadevergoeding, is de verhuurder verplicht de pachter of de huurder schadeloos te stel/en op volgende wijze.
Artikel 1745 van het Oud Burgerlijk Wetboek
indien het een huis, een appartement of een winkel betreft, betaalt de verhuurder aan de uit het gehuurde gezette huurder, als schadevergoeding, een bedrag gelijk aan de huurprijs voor de tijd die volgens het plaatselijk gebruik gelaten wordt tussen de opzegging en het vertrek."
naar:
"Bij overdracht en/of verkoop van het verhuurde goed, voorwerp van deze huurovereenkomst, of bij ontbinding en / of overlijden van de eigenaar / verhuurder, kan de onderhavige huurovereenkomst verbroken / beëindigd worden door de nieuwe eigenaar, mits opzeg per aangetekend schrijven van drie maanden te betekenen aan de huurder binnen de drie maanden vanaf de datum van het verlijden van de authentieke akte tot vaststelling van de overgang van eigendom."
naar
"Gedurende de ganse duurtijd van huidige huurovereenkomst zal de huurder zijn inboedel en roerende voorwerpen, tegen brand laten verzekeren alsook voor alle huurrisico's bij een algemeen goed aangeschreven in België gevestigde verzekeringsmaatschappij."
De uitbatingsovereenkomst wordt gewijzigd als volgt:
"In geval van (al dan niet gerechtelijke) ontbinding, faillissement, (al dan niet vrijwillige) vereffening, onderwerping aan de WCO van de uitbater of in geval van verbreking van dit contract ten laste van de uitbater wordt de gemeente van rechtswege en kosteloos eigenaar van de door de uitbater opgerichte en autonoom gefinancierde vaste installaties. De uitbater verbindt zich ertoe deze clausule ter kennis te brengen van de schuldeisers m.b.t. deze installaties."
naar:
"In geval van beëindiging van de overeenkomst wegens faillissement, ontbinding of contractbreuk door de uitbater, behoudt de gemeente zich het recht voor om de door de uitbater aangebrachte vaste installaties over te nemen tegen een door een onafhankelijke expert te bepalen restwaarde."
Het vorige raadsbesluit wordt bijgevolg ingetrokken en met de aangepaste overeenkomsten opnieuw ter goedkeuring voorgelegd aan de raad.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. Het raadsbesluit van 22 mei 2025 met hetzelfde onderwerp wordt ingetrokken.
2. De gemeenteraad neemt kennis van het schattingsverslag van landmeter-expert Stephan Verstraeten, LAN 04 0966, optredend voor Immo Verstraeten, adres Haachtsesteenweg 135, 1910 Kampenhout op 9 oktober 2023.
3. De gemeenteraad gaat akkoord met het schattingsverslag opgesteld door landmeter-expert Stephan Verstraeten, LAN 04 0966, optredend voor Immo Verstraeten, adres Haachtsesteenweg 135, 1910 Kampenhout op 9 oktober 2023.
4. De gemeenteraad gaat akkoord met de huurovereenkomst en de uitbatingsovereenkomst opgesteld door de dienst patrimonium voor tennisclub "TC Kasteel van Ham".
De huidige vrachtwagen is in dienst genomen op 5 april 2011 en heeft nu een leeftijd van 14 jaar. De vrachtwagen is sinds 1 januari 2025 niet meer toegelaten in de Vlaamse lage emissiezones. Door de jaren heen zijn er steeds veel problemen geweest met de laadkraan op de vrachtwagen. Deze is meermaals hersteld voor defecten, lekken of foutcodes. 
Om hiervan een idee te krijgen even een opsomming:
De vrachtwagen is ook voorzien van een container maar deze kan niet afgezet worden met als gevolg dat we steeds met 2 zware voertuigen moeten rijden als we de graafmachine en een container nodig hebben.
Aangezien de vrachtwagen nu toch al 14 jaar oud is en we het budget voorzien hebben om een nieuwe aan te kopen hebben we dus gekozen om nu een vrachtwagen aan te kopen met container systeem. Hierdoor kan 1 bestuurder C rijbewijs ingezet worden voor meerdere taken.
De oude vrachtwagen is nu nog in een degelijke staat wat dan ook weer een meerwaarde kan zijn als we deze na levering van de nieuwe vrachtwagen zouden verkopen.  
In het kader van de opdracht “Aankoop vrachtwagen met laadkraan en containersysteem” werd een bestek met nr. 2025_Vrachtwagen opgesteld door de dienst Openbare Werken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 297 520,66 excl. btw of € 360 000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode 0200-00/24300007/BESTUUR/CBS/0/WEB200 (actie ACT-75) van de investering 2025.
1. Het bestek met nr. 2025_Vrachtwagen en de raming voor de opdracht “Aankoop vrachtwagen met laadkraan en containersysteem”, opgesteld door de dienst Openbare Werken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 297 520,66 excl. btw of € 360 000,00 incl. 21% btw.
2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
3. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
4. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 0200-00/24300007/BESTUUR/CBS/0/WEB200 (ACT-75).
5. De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven op budgetcode 0200-00/24300007/BESTUUR/CBS/0/WEB200 (actie ACT-75) van de investering 2025.
De huidige lift werd afgekeurd en mag niet verder worden gebruikt. De volledige bestaande liftinstallatie moet vernieuwd worden omdat een deel van de liftcomponenten is verwijderd en er geen verdere garantie kan worden gegeven op de andere componenten.
In het kader van de opdracht “Vernieuwing lift school Piramide” werd een bestek met nr. 2025-542-lift school Piramide opgesteld door de dienst Openbare Werken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 56 000,00 excl. btw of € 59 360,00 incl. 6% btw (€ 3 360,00 btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143 000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het nodige budget wordt voorzien via budgetverschuiving.
1. Het bestek met nr. 2025-542-lift school Piramide en de raming voor de opdracht “Vernieuwing lift school Piramide”, opgesteld door de dienst Openbare Werken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 56 000,00 excl. btw of € 59 360,00 incl. 6% btw (€ 3 360,00 btw medecontractant).
2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
3. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 2025.
Tonnageverbod Kortenberg-Herent-Steenokkerzeel-Kampenhout
Op de gemeenteraad van 20 juni 2024 werd het aanvullend reglement m.b.t. gemeentegrensoverschrijdende maatregelen - zone 3.5t - maas N21 - N26 - N2 - N227 goedgekeurd.
Samenvatting van de voorbereidingen van dit pilootproject Kortenberg – Herent – Steenokkerzeel - Kampenhout:
Tonnageverbod Boortmeerbeek-Zemst-Steenokkerzeel-Kampenhout
Bijlage :
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur
1. Alle bestaande aanvullende reglementen in verband met bestaande toegangsbeperkingen voor zwaar verkeer +3,5 ton in de maas N21 - N26 - N2 - N227 worden opgeheven.
2. In de zone begrensd door maas N21 - N26 - N2 - N227 worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld: de toegang is verboden voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen; de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan 3,5 ton ; de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.
De zone op grondgebied Steenokkerzeel wordt begrensd door:
- het kruispunt met de N21 (Haachtsesteenweg) en de
Begin en einde van de zone wordt aangeduid door verkeerstekens:
3. Op de N21 (Haachtsesteenweg) is het verboden af te slaan naar de
De maatregel geldt alleen voor de bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen; de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan 3,5 ton; de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
De maatregel geldt alleen voor de bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen; de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan 3,5 ton; de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
6. Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Vlaams Huis via het Loket voor Lokale Besturen.
In het kader van de bouw van de nieuwe Chiro-infrastructuur is er een masterplan opgesteld. Het Agentschap Onroerend Erfgoed heeft echter aangegeven dat de bestaande parkeerplaatsen op de Kerkdreef moeten verdwijnen, aangezien deze zone deel uitmaakt van beschermd landschap en onroerend erfgoed. Hier was een opwaardering zonder mogelijkheid tot parkeren nodig.
Om aan de parkeerbehoefte te blijven voldoen, is daarom een alternatief uitgewerkt. Intussen zijn er reeds nieuwe parkeerplaatsen aangelegd langs de Kampenhoutsesteenweg, die als vervanging dienen voor de verdwenen parkeerplaatsen op de Kerkdreef.
Op advies van de politie werd daarom beslist om een parkeerverbod in te voeren in de Kerkdreef. Deze maatregel werd toegevoegd aan het nieuwe Aanvullend Verkeersreglement.
We grijpen deze gelegenheid aan om alle bestaande verkeersmaatregelen in de Kerkdreef te bundelen in één reglement. De enige wijziging op het openbaar domein betreft het toevoegen van het parkeerverbod.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 02 oktober 2023 (CBS/2023/1533), houdende goedkeuring van het verslag van de overlegvergadering met Kastze verkeer van 19 september 2023, punt 11 - waarbij advies gegeven is voor een nieuw aanvullend reglement voor alle verkeersmaatregelen op de Kerkdreef te Perk.
Het plan als bijlage met de geplande verkeersmaatregelen.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Wegmarkering WM76.2
Verkeersbord B1
2. Kerkdreef, te Perk, conform plan, de bestuurders zijn verplicht de hindernis links voorbij te rijden.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Verkeersbord D01c
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Verkeersbord C3
Verkeersbord GIV
4. Kerkdreef, te Perk, conform plan, voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Wegmarkering WM76.3
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Wegmarkering WM76.4
6. Kerkdreef, te Perk, conform plan, voetgangers en fietsers moeten het deel van de openbare weg dat voor hen is voorbehouden volgen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Verkeersbord D10
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Verkeersbord C9
Verkeersbord C11
Verkeersbord GIV
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Wegmarkering WM76.2
Verkeersbord B1
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Verkeersbord GXb
Verkeersbord E3
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Verkeersbord B15
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Verkeersbord B15
Heraanleg Moorbosstraat.
Een grensoverschrijdend aanvullend reglement in overeenstemming met de gemeente Zemst. Zij nemen dit aanvullend reglement als advies mee in hun eigen aanvullend reglement om de eenrichting van de Moorbosstraat door te trekken op hun grondgebied. Op deze manier worden gevaarlijke situaties aan de gemeentegrens vermeden.
Er wordt geadviseerd om de eenrichting aan te houden tot restaurant feestzaal, best dubbele richting vanaf feestzaal, ten opzichte van Perk. de handelaar moet vanuit Zemst en Steenokkerzeel bereikbaar blijven.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 28 april 2025, houdende goedkeuring van het verslag van de overlegvergadering met Kastze verkeer van 22 April 2025, punt 7 - waarbij advies gegeven is voor een nieuw aanvullend reglement voor alle verkeersmaatregelen op Moorbosstraat te Perk.
Het plan als bijlage met de geplande verkeersmaatregelen.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur
1. Moorbosstraat aan de kruising met de Boektsestraat, te Perk, conform plan, verboden rijrichting voor iedere bestuurder; de maatregel geldt niet voor fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs. Moorbosstraat aan de kruising met de Boektsestraat, te Perk, conform plan, toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer; fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs mogen in de twee richtingen rijden.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Verkeersbord C1
Verkeersbord M12
Verkeersbord F19
Verkeersbord M18
2.Moorbosstraat, te Perk, aan de kruising met de Mastboomlaan conform plan, verboden rijrichting voor iedere bestuurder; de maatregel geldt niet voor fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs. Moorbosstraat, te Perk, aan de kruising met de Mastboomlaan conform plan, toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer; fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs mogen in de twee richtingen rijden.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Verkeersbord C1
Verkeersbord M12
Verkeersbord F19
Verkeersbord M18
3. Moorbosstraat te Perk, de fietszone wordt afgebakend. Het begin van de fietszone wordt aangeduid; ook het einde van de fietszone wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Verkeersbord F111
Verkeersbord F113
Heraanleg Boektsestraat.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 28 april 2025, houdende goedkeuring van het verslag van de overlegvergadering met Kastze verkeer van 22 april 2025, punt 1 gebruik D1 - waarbij advies gegeven is voor een nieuw aanvullend reglement voor alle verkeersmaatregelen op Boektsestraat te Perk.
Het plan als bijlage met de geplande verkeersmaatregelen.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Verkeersbord D01c
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Verkeersbord D01d
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Wegmarkering WM76.2
Verkeersbord B1
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Wegmarkering WM76.3
Het gemeenteraadsbesluit van 14 december 2023, waarbij al enkele drempels uit het reglement werden gehaald.
Bespreking melding geveltuin Beiaard CBS 24 maart 2025.
Overleg met de vrijwilligers van het burgerinitiatief #182030 tegelwippen op 25 april 2025 met schepen Geert Storms, afdelingshoofd Ruimte, groendeskundige, duurzaamheidsambtenaar.
Door voortschrijdend inzicht uit de praktijk in de voorbije 2 jaren dringen zich enkele aanpassingen op.
1. Richtlijnen en afmetingen ter zake
Eerst enkele belangrijke afmetingen:
Richtlijnen
https://www.vlaanderen.be/inter/toolbox-toegankelijke-steden-en-gemeenten/ruimtelijke-ordening-en-omgeving/tips-toegankelijkheid-en-ontharding
https://assets.vlaanderen.be/image/upload/v1694436247/vademecum_Toegankelijk_Publiek_Domein_1_snyu4u.pdf
Volgens bovenvermelde richtlijnen is een voetpad, stoep of trottoir minimaal 150 cm breed. Er zijn uitzonderingen voor:
2. Overzicht wijzigingen:
Vrije doorgang voetpad
In de huidige toestand komen enkel voetpaden van 1,80 m en breder in aanmerking voor een geveltuin. De vereiste in het huidige reglement is dat er 1,50 m vrij voetpad moet overblijven. Dit wordt versoepeld conform bovenvermelde richtlijnen. Versmalling van het voetpad is mogelijk tot 1,20 m.
Lengte geveltuin
De geveltuin mag in het huidig reglement de volledige breedte van de gevel volgen (minus 30 cm afstand tot aanpalende gevel van gebuur), hier wordt een maximum van 10 m op gezet conform bovenvermelde richtlijnen. Op voorwaarde dat voor en na iedere lijnversmalling een vrije ruimte zijn van minimaal 150 x 150 cm gewaarborgd blijft (=draairuimte) en deze evenredig tussen buren wordt opgedeeld.
Standaardiseren maximale diepte geveltuin en procedure
Huidige toestand:
Geveltuinen mogen volgens het reglement max 30 cm diep zijn, telkens onder voorwaarde van de vereiste vrije doorgang van 1,50 m.
Dit type geveltuin moet gemeld worden via het meldingsformulier op de website (online formulier met vermelding adres, afmetingen, met duidelijke verwijzing naar het reglement,...). De gemeente bezorgt dan een uittreksel uit het Kabel- en Leidingenportaal.
Geveltuinen tot max 60 cm diep zijn ook mogelijk, deze moeten aangevraagd worden en voorgelegd worden aan het college.
Voor de burger is zo'n onderscheid echter omslachtig en verwarrend (dit type geveltuin enkel melden, ander type wel aanvragen en laten goedkeuren).
Voorstel is om dit te vereenvoudigen:
Afval tegelwippen (tegels, puin)
Overleg met de vrijwilligers van het burgerinitiatief #182030 tegelwippen op 25 april 2025 met schepen Geert Storms, afdelingshoofd Ruimte, groendeskundige, duurzaamheidsambtenaar.
In het huidige reglement moet de eigenaar van een geveltuin de gewipte tegels bijhouden en het puinafval afvoeren naar het recyclagepark. Dit werkt drempelverhogend.
Voorstel is om speciale puinzakken ter beschikking te stellen (bv 60 à 90 l). Het aantal puinzakken is in overeenstemming met de afmetingen van de geveltuinen. De volle puinzakken worden opgehaald door de werklieden, wanneer dit in hun planning past (bv ligt op de route).
Dit voorstel is doorsproken met Teamcoördinator Werken in Eigen Beheer. Ophalen van de puinzakken is geen probleem, zolang ze zelf kiezen wanneer ze die ophalen.
Puinzakken evt te voorzien met logo van de gemeente.
Geveltuinen in woonerf
Zie CBS 24 maart 2025, principieel akkoord met vraag tot geveltuin in woonerf Beiaard.
In woonerf gelden een aantal bepalingen, zoals:
In het huidig reglement staat dat een geveltuin niet kan in een woonerf. Die bepaling is er destijds in gezet vanuit de bezorgdheid dat de "voetpaden" in woonerf Beiaard slechts 1 m breed zijn. Onderzoek wijst uit dat deze strook van 1 m breed langs de gevels niet geschikt is als functioneel voetpad (bv met een buggy), en dat deze strook door de bewoners niet op die manier gebruikt wordt, gelet op de vele objecten die hier geplaatst worden door de bewoners en overheid, zoals: elektriciteitskastjes, verlichtingspalen, zitbanken, vuilbakken, brievenbussen, ... .
De openbare weg is in Beiaard 12 meter breed, dit lijkt voldoende ruim te zijn om alle weggebruikers te verzoenen, incl parkeren.
Samenvatting voorgestelde wijzigingen:
Voor de nieuwe afmetingen en richtlijnen wordt nog een duidelijke visual uitgewerkt, waarmee in 1 oogopslag duidelijk is wat mogelijk is.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Bepalingen woonerf
1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]
Titel II: Regels voor het gebruik van de openbare weg
Artikel 22bis. Verkeer in woonerven en in de erven
Binnen de woonerven en de erven:
F12a F12b
1° mogen de voetgangers de ganse breedte van de openbare weg gebruiken : spelen is er eveneens toegelaten;
2° mogen de bestuurders de voetgangers niet in gevaar brengen en ze niet hinderen; zo nodig moeten zij stoppen. Zij moeten bovendien dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van kinderen. De voetgangers mogen het verkeer niet nodeloos belemmeren;
3° is de snelheid beperkt tot 20 km per uur;
4° a) is het parkeren verboden, behalve :
op de plaatsen die afgebakend zijn door wegmarkeringen of door een wegbedekking in een andere kleur en waar de letter P aangebracht is;
op plaatsen waar een verkeersbord het toelaat.
b) mogen de stilstaande of geparkeerde voertuigen rechts of links ten opzichte van hun rijrichting opgesteld worden.
1. De raad neemt kennis van het reglement geveltuinen.
2. Het raad keurt het reglement goed.
Er dringen zich enkele aanpassingen op aan het reglement voor de projectoproep #182030 voor klimaatprojecten.
GR 26 januari 2023 Participatieproject Klimaatactieplan 2030: reglement projectoproep #182030 voor ondersteuning klimaatactieplan
Zorgen dat het in 2030 goed wonen en werken blijft in 1820, en dat dankzij klimaatprojecten vóór en dóór 1820’ers, dat is de insteek van het project #182030 (achttientwintigdertig).
Met het project #182030 zetten we de klimaatideeën van onze inwoners, bedrijven, verenigingen om in concrete projecten. Er wordt gewerkt rond 7 thema’s: lokale voeding, energie, vergroening, waterrecuperatie, afvalvermindering en 2dehands, deelinitiatieven, anders samenleven & ontmoeten.
Overleg 31 maart 2025 met schepenen Hannelore Velaerts en Geert Storms.
Doel en insteek
De gemeente ondertekende het burgemeestersconvenant 2030 en maakte in het kader daarvan een klimaatactieplan op (GR 10 dec 2022). De gemeente wenst bij dit klimaatactieplan ook haar inwoners, bedrijven, verenigingen en organisaties in de kernen Steenokkerzeel, Melsbroek en Perk te betrekken.
Ter ondersteuning van de doelstellingen van het klimaatactieplan stelt de gemeente Steenokkerzeel 3 pijlers ter beschikking:
De projecten moeten een positief effect hebben op de ecologische transitie, het klimaat en de gemeenschap. Volgende thema’s zijn daarbij richtinggevend, maar niet uitsluitend:
De projecten worden door een jury beoordeeld op basis van volgende criteria:
In welke mate draagt het project bij tot de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen, tot de bescherming van natuur en groen, stimulatie van de biodiversiteit, recuperatie en zuivering van water, minder afval, lokaal produceren en consumeren van gezonde, duurzame en gezonde voeding, delen ipv bezitten, … De mate waarin het project past binnen een of meerdere van de voorgestelde thema’s onder artikel 4, zijnde voeding, vergroening, water, afval, deelinitiatieven, anders samenleven & ontmoeten en energie. De thema’s spelen ook overkoepelend mee, in die zin dat bij de selectie van projecten een spreiding over meerdere thema’s wordt nagestreefd. Let wel: het niet passen binnen een van deze thema's is geen uitsluitingscriterium.
Naast de positieve impact op de omgeving, is het sociale aspect ook van belang. Brengt het mensen samen, stimuleert het de sociale cohesie in buurten, in de gemeente? Er wordt ook gekeken naar de inspanningen die geleverd worden om mensen in kwetsbare en/of kansarme situaties te bereiken en te laten participeren en naar de brede toegankelijkheid van de voorgestelde projecten. Sociale inclusie en verbinding zijn aldus belangrijke elementen die meespelen in de selectie.
Wordt het project uitgevoerd in partnerschap met andere organisaties en/of bedrijven? Is een collectieve dimensie, participatief bestuur en/of co-creatie aanwezig?
Zijn de gestelde doelen voldoende haalbaar en concreet? Is er een mogelijk en haalbaar vervolg na de subsidieperiode? Welke middelen (financieel, materieel, menselijk) zijn er om het project tot een goed einde te brengen, ook op termijn? Is er een duidelijke planning op korte, middellange en lange termijn?
Is het een origineel en vernieuwend project (wat betreft het thema, het beoogde doelpubliek, de geleverde dienst, het soort partnerschap, ...)? Is het een project met een voorbeeldfunctie, is het inspirerend, herhaalbaar, repliceerbaar?
Voorgestelde aanpassingen juni 2025
Zie bijlage voor integrale tekst.
1820-fonds (artikel 11)
Vanuit het 1820 fonds kunnen 2 soorten projecten ondersteund worden (artikel 11):
Paradise City kiest uit de weerhouden inzendingen 1 project. Dit project zal, naast de gemeentelijke subsidies, subsidies ontvangen uit het 1820-fonds. (...)
2. Projecten in 1820, buiten de #182030-projectoproep
Paradise City heeft de mogelijkheid om ook zelf projecten binnen de gemeentegrenzen van 1820 voor te stellen en te ondersteunen vanuit het 1820-fonds. Dit zal steeds gebeuren in samenspraak met de dienst Duurzaamheid van de gemeente Steenokkerzeel en na goedkeuring door het college. De voorstellen worden met het positieve of negatieve advies van de dienst voorgelegd aan het college. (...)
Subsidiebedrag en verdeling uitbetaling (artikel 10)
Het subsidiebedrag wordt bijgestuurd van €2000 naar €5000. €2000 is eerder laag voor dergelijke projectoproepen, dan blijft de schaal en impact van de projecten aan de kleine kant. Door het maximale subsidiebedrag te verhogen kan de schaal en impact van de ingediende projecten groter worden, zonder dat het totaal van de beschikbare subsidies (momenteel €20.000 per oproep) overschreden wordt.
De betaling van de subsidie gebeurt momenteel in 2 schijven, 70% bij de ondertekening van de subsidie overeenkomst en 30% op het einde van het project, na de validering van een finaal activiteiten- en financieel verslag. Het is zeker een nuttig om de subsidie in 2 schijven uit te betalen, alleen is de 70/30-verdeling in de praktijk moeilijk werken en moet er een aanzienlijk deel eigen middelen aangewend worden. Dit wordt aangepast naar 90/10.
Verlenging
Het reglement voorziet een mogelijkheid om de steun aan het project, mits positieve evaluatie, na afloop te verlengen. Deze mogelijkheid blijft momenteel onderbelicht, omdat dit slechts summier vermeld wordt in artikel 14. In de aangepaste versie wordt de mogelijkheid tot verlenging toegelicht in een apart artikel, nl artikel 15. Daarbij wordt het woordje "eenmalig" vervangen door "maximaal drie keer".
Noot: Daarna kan het college beslissen om voor waardevolle projecten een vaste jaarlijkse subsidie te voorzien.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Ondertekening Burgemeestersconvenant 2030 op 10 december 2020.
1. De raad neemt kennis van het reglement voor de projectoproep #182030 ter ondersteuning van het klimaatactieplan.
2. De raad keurt het aangepaste reglement goed.
Het personeelskader (functies en functietitels) dient regelmatig geactualiseerd te worden, rekening houdende met wijzigende noden.
De bedoeling is om nog voor de zomervakantie 2025 het kader te actualiseren, opdat we hiermee rekening kunnen houden bij de volgende aanwervingsgolf, najaar 2025.
Ruimte
Voor de dienst werken in eigen beheer is het voorstel om de volgende functies aan het personeelskader toe te voegen:
Voor de dienst openbare ruimte is het voorstel om de volgende functies aan het personeelskader toe te voegen:
De motivering voor elk van deze functies is te vinden in het word-document in bijlage.
HR
Voor de dienst HR is het voorstel om de volgende functies aan het personeelskader toe te voegen:
De motivering voor elk van deze functies is te vinden in het word document in bijlage.
Voor de overige afdelingen zijn er momenteel geen nieuwe of gewijzigde behoeften waarvoor een kaderaanpassing nodig is.
Hieronder een detail van de financiële impact:
|   Functie  |  
                                                                                  Graad  |  
                                                                                  Prestatie  |  
                                                                                  Statuut  |  
                                                                                  Kost  |  
                                                                                  Besparing  |  
                                                                            
|   Deskundige leren en ontwikkelen  |  
                                                                                  B1-B3  |  
                                                                                  38/38  |  
                                                                                  contractueel  |  
                                                                                  € 71.034,67  |  
                                                                                  € 43.000,00  |  
                                                                            
|   Hoofdmedewerker Onderwijs  |  
                                                                                  Bevordering C1-C3 naar C4-C5  |  
                                                                                  38/38  |  
                                                                                  statutair  |  
                                                                                  € 9.205,95  |  
                                                                                  
  |  
                                                                            
|   Geschoold arbeider (elektriciteit)  |  
                                                                                  D1-D3  |  
                                                                                  38/38  |  
                                                                                  contractueel  |  
                                                                                  € 55.374,67  |  
                                                                                  
  |  
                                                                            
|   Toezichter nuts- en wegeniswerken  |  
                                                                                  C1-C3  |  
                                                                                  38/38  |  
                                                                                  contractueel  |  
                                                                                  € 57.501,61  |  
                                                                                  
  |  
                                                                            
|   Herplaatsing meewerkend ploegbaas groen  |  
                                                                                  D1-D3  |  
                                                                                  38/38  |  
                                                                                  statutair  |  
                                                                                  € 73.965,65  |  
                                                                                  € 35.000,00  |  
                                                                            
|   Deskundige GIS/Databeheer  |  
                                                                                  B1-B3  |  
                                                                                  38/38  |  
                                                                                  contractueel  |  
                                                                                  € 71.034,67  |  
                                                                                  
  |  
                                                                            
|   
  |  
                                                                                  
  |  
                                                                                  
  |  
                                                                                  TOTAAL  |  
                                                                                  € 338.117,22  |  
                                                                                  € 78.000,00  |  
                                                                            
|   
  |  
                                                                                  
  |  
                                                                                  
  |  
                                                                                  Uiteindelijke kost  |  
                                                                                  € 260.117,22  |  
                                                                                  
  |  
                                                                            
De basis voor deze oefening: als een nieuwe functie wordt gecreëerd dan wordt de middelste schaal genomen en geldelijke anciënniteit 10 jaar.
Uitleg bij de besparingen:
Verder zouden we van deze aanpassing van het personeelskader willen gebruik maken om ook een aantal functietitels te wijzigen
|   Afdeling  |  
                                                                                  Huidige naam functie  |  
                                                                                  Nieuwe naam functie  |  
                                                                            
|   Interne en sociale zaken  |  
                                                                                  Deskundige integratie en welzijn  |  
                                                                                  Deskundige welzijn, integratie en diversiteit  |  
                                                                            
|   Ruimte  |  
                                                                                  Hoofddeskundige Openbare Werken  |  
                                                                                  Projectleider Openbare Ruimte  |  
                                                                            
|   Ruimte  |  
                                                                                  Projectleider Wegenwerken  |  
                                                                                  Projectleider Wegen- en Waterwerken  |  
                                                                            
|   Ruimte  |  
                                                                                  Deskundige openbaar groen/GIS  |  
                                                                                  Deskundige groen  |  
                                                                            
|   Ruimte  |  
                                                                                  Deskundige mobiliteit/GIS  |  
                                                                                  Deskundige mobiliteit  |  
                                                                            
|   Ruimte  |  
                                                                                  Ploegbaas Groen  |  
                                                                                  Ploegbaas onderhoud openbaar domein en begraafplaatsen  |  
                                                                            
|   Ruimte  |  
                                                                                  Ploegbaas OW  |  
                                                                                  Ploegbaas onderhoud patrimonium en logistiek  |  
                                                                            
|   Vrije Tijd en lokale economie  |  
                                                                                  Bibliothecaris  |  
                                                                                  Teamverantwoordelijke bibliotheek  |  
                                                                            
|   Vrije Tijd en lokale economie  |  
                                                                                  Sportfunctionaris  |  
                                                                                  Deskundige Sport  |  
                                                                            
|   Vrije Tijd en lokale economie  |  
                                                                                  Jeugdfunctionaris  |  
                                                                                  Deskundige Jeugd  |  
                                                                            
|   Vrije Tijd en lokale economie  |  
                                                                                  Administratief medewerker bibliotheek  |  
                                                                                  Bibliotheekmedewerker  |  
                                                                            
|   Vrije Tijd en lokale economie  |  
                                                                                  Administratief medewerker bibliotheek  |  
                                                                                  Bibliotheekmedewerker  |  
                                                                            
|   Vrije Tijd en lokale economie  |  
                                                                                  Administratief medewerker bibliotheek  |  
                                                                                  Bibliotheekmedewerker  |  
                                                                            
|   Vrije Tijd en lokale economie  |  
                                                                                  Administratief medewerker  |  
                                                                                  Verantwoordelijke evenementen  |  
                                                                            
|   Vrije Tijd en lokale economie  |  
                                                                                  Administratief medewerker  |  
                                                                                  Verantwoordelijke reservaties  |  
                                                                            
Decreet Lokaal Bestuur
Financieel directeur:
De jaarrekening 2024 ziet er rooskleurig uit, met vooral een groot exploitatiesaldo. Een deel hiervan is wel te danken aan een eenmalige transactie met Publi-T aandelen, maar als we dit buiten beschouwing laten, komen we nog uit op een positief exploitatiesaldo van rond de 4 miljoen euro. Dit ligt in de lijn van de voorgaande jaren, en valt ook voor 2025 te verwachten.
Deze acute personeelsnoden zullen in 2025 slechts een beperkte financiële impact hebben, aangezien de helft van het jaar al bijna achter ons ligt. Voor 2026 en volgende jaren – het nieuwe meerjarenplan 2026-2031 dus – zal het zaak zijn om deze personeelsuitbreiding in te plannen in alle (nieuwe) projecten en acties. Moest in het najaar uiteindelijk toch blijken dat dit toch een probleem oplevert, dan moet er bekeken worden om enkele projecten of acties uit te stellen of te laten vallen.
De syndicaten zijn hiervan op de hoogte gesteld op vrijdag 6 juni 2025. ACOD-LRB heeft op 17 juni 2025 positief advies verleend.
TOTAAL € 338.117,22 (totale kost) - € 78.000,00 (totale besparing)
Uiteindelijke kost per jaar € 260.117,22.
De gemeenteraad keurt de wijziging van het personeelskader en het organogram goed.
Elk jaar keurt de gemeenteraad als inrichtende macht de extra-murosactiviteiten in het gemeentelijk onderwijs goed.
Extra-muros-activiteiten zijn activiteiten die plaatsvinden buiten de schoolmuren en georganiseerd worden voor één of meer leerlingengroepen. (Activiteiten die volledig buiten de schooluren vallen, vallen hier niet onder). 
Het schoolbestuur, of bij delegatie de directie, beslist over de organisatie van extra activiteiten en oordeelt zelf, in overleg met de betrokken leerkrachten en met de schoolraad hoeveel lesdagen aan bepaalde activiteiten zullen worden besteed, welke leerlingengroepen participeren en hoe de niet-deelnemende leerlingen zullen worden opgevangen.
Deze activiteiten moeten een onderwijzend en opvoedend karakter hebben. 
Het organiseren van dergelijke activiteiten moet gekaderd blijven in het pedagogisch project van de school en geschraagd worden door de gehele opvoedingsgemeenschap van de school.
Ook moeten de reglementaire bepalingen m.b.t. kostenbeheersing gerespecteerd worden.
In de gemeentelijke basisschool is het de traditie dat bepaalde klassen 1 nacht op school overnachten:
Het advies van de schoolraad ontvangen op datum van 19 mei 2025 (zie bijlage).
Dit punt werd ter onderhandeling voorgelegd aan de syndicale partners via mail op datum van 26 mei 2025. Het protocol zal toegevoegd worden aan dit besluit.
De hieronder opgesomde extra-murosactiviteiten en traditionele overnachtingen in de gemeentelijke basisschool voor het schooljaar 2025-2026 tijdens de vermelde periodes en voor de vermelde klassen:
worden goedgekeurd.
Elk jaar keurt de gemeenteraad als inrichtende macht de vakantie- en verlofregeling in het gemeentelijk onderwijs goed.
Dit jaar wordt de vakantie- en verlofregeling voor het schooljaar 2025-2026 aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd.
De instellingen voor het basisonderwijs beschikken over twee facultatieve vakantiedagen. 
Deze vakantiedagen kunnen ook opgesplitst worden in halve dagen en kunnen verschillen per vestigingsplaats van de instelling.
Bijkomend kunnen voor het lerarenteam - tijdens het schooljaar - de lessen 1,5 dag geschorst worden voor het houden van pedagogische studiedagen. Tijdens deze pedagogische studiedagen wordt de lesactiviteit voor alle leerlingen opgeschort. Deze 1,5 dag mag opgesplitst worden in 3 halve dagen.
De laatste halve schooldag voor de zomervakantie kan de school de lessen een halve dag schorsen om de school in de mogelijkheid te stellen om opdrachten eigen aan het eind van het schooljaar (bijvoorbeeld oudercontacten) te realiseren. 
Wanneer de laatste halve schooldag op woensdagvoormiddag valt, dan kunnen de lessen op deze voormiddag geschorst worden.
Ten laatste op 15 juni vóór de aanvang van het volgend schooljaar leggen de instellingen de facultatieve vakantiedagen en de dagen dat de lessen geschorst worden, vast.
Het advies van de schoolraad ontvangen op datum van 19 mei 2025 (zie bijlage).
Dit punt werd ter onderhandeling voorgelegd aan de syndicale partners via mail op datum van 26 mei 2025. Het protocol zal toegevoegd worden aan de dit besluit.
De data waarop de lessen geschorst worden in de gemeentelijke basisschool Piramide & Tilia tijdens het schooljaar 2025-2026 worden goedgekeurd:
facultatieve verlofdagen vestiging Piramide & Tilia:
De jaarlijkse ondersteuning vanuit het gemeentebestuur ten voordele van de gemeentelijke basisschool door het ten laste nemen van een aantal ambten.
De schoolraad formuleerde - voor een optimale werking van de gemeentelijke basisschool aan het gemeentebestuur - het volgend advies waarin ze vragen om het komende schooljaar de volgende ambten ten laste te nemen van de gemeentelijke financiën:
De directie krijgt de vrijheid om de opdrachtvolumes van de ambten bachelor kleuter of lager, zorgcoördinator of beleidsondersteuner, volgens de noden op de werkvloer en voor beperkte periodes aan te passen.
Het advies uitgebracht op datum van 19 mei 2025 door de schoolraad.
De financieel directeur heeft op 27 mei 2025 een visum verleend met het nummer 2025/44.
Dit punt werd ter onderhandeling voorgelegd aan de syndicale partners via mail op datum van 26 mei 2025. Het protocol zal toegevoegd worden aan de dit besluit.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcodes GBB/0800-00/62070000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN en GBB/0800-00/62170000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van de exploitatie 2025-2026.
1. De vraag tot het inrichten van de volgende ambten voor het schooljaar 2025-2026 ten laste van het werkingsbudget onderwijs en van de gemeentelijke financiën:
wordt goedgekeurd.
2. Tijdens het schooljaar krijgt de directie de vrijheid om de opdrachtvolumes en de aanstellingsperiodes van de tijdelijke opdrachten in de ambten bachelor kleuter/lager en zorgcoördinator - op basis van de werkingsmiddelen - volgens de noden op de werkvloer aan te passen. Hierbij rekening houdend dat het voorziene budget niet overschreden wordt.
Elk schoolbestuur stelt voor zijn basisschool een schoolreglement op.
Dit regelt de betrekkingen tussen het schoolbestuur, de ouders en de leerlingen.
In het schoolreglement vind je de wederzijdse rechten en plichten van de leerlingen, de ouders en de school.
Dit wordt regelmatig geactualiseerd als gevolg van een evoluerende maatschappij.
Ouders dienen bij het inschrijven van hun kind op school, akkoord te gaan met het schoolreglement.
Weigeren zij, dan kunnen ze hun kind niet inschrijven in de school.
Het schoolreglement in het kleuteronderwijs moet ten minste de volgende elementen bevatten:
Het schoolreglement voor het lager onderwijs moet bovenvermelde elementen bevatten en wordt uitgebreid met specifieke bepalingen eigen aan de school:
De ouders ontvangen bij de inschrijving van hun kind informatie over de school.
De school kan er voor kiezen om deze informatie - die de school bij een inschrijving aan de ouders moet verstrekken - via een bijlage, informatiebrochure bij het schoolreglement te verstrekken.
Dit ontwerp schoolreglement werd voor advies voorgelegd aan de schoolraad.
Beide versies van het schoolreglement - 2023-2024 & 2025-2026 - werden in bijlage opgenomen.
Alle wijzigingen aan het nieuwe reglement staan in het geel gemarkeerd.
De schoolraad bracht op 19 mei 2025 zijn advies uit over het vernieuwde schoolreglement (zie bijlage).
Het geactualiseerde schoolreglement wordt goedgekeurd.
Schrijven ontvangen van Interza waarin zij ons meedelen dat de jaarvergadering van Interza doorgaat op woensdag 25 juni 2025 om 19 u op de hoofdzetel van Interza met volgende agenda:
De afgevaardigden voor de algemene vergadering van Interza werden op 20 februari 2025 door de gemeenteraad aangeduid voor de hele legislatuur.
Het Koninklijk Besluit van 3 oktober 1978, houdende machtiging tot oprichting van een intercommunale vereniging voor vuilverwijdering door de gemeenten Kampenhout, Kraainem, Steenokkerzeel, Wezembeek-Oppem en Zaventem.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
E-mail van Havicrem van 16 mei 2025 waarin wordt meegedeeld dat de algemene vergadering zal plaatshebben op woensdag 25 juni 2025, om 18u30, in het Crematorium Daelhof te Zemst, met volgende agenda:
De gemeente is aangesloten bij de intergemeentelijke vereniging Havicrem, die werd opgericht op 10 juni 2003, bekendgemaakt in de bijlagen tot het Belgisch Staatsblad van 26 september 2003 onder het nummer 03099363, en verlengd in haar bestaansduur tot 10 juni 2035.
Havicrem staat in voor het beheer van één of meerdere crematoria in het arrondissement Halle-Vilvoorde, een opdrachthoudende vereniging die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 houdende de intergemeentelijke samenwerking.
De afgevaardigden voor de algemene vergadering van Havicrem werden op 20 februari 2025 door de gemeenteraad aangeduid voor de ganse legislatuur.
Schrijven ontvangen van Gemeentelijke holding nv. in vereffening op 14 mei waarin zij meedelen dat er een algemene vergadering zal plaatshebben op 25 juni om 14u in de lokalen van VVSG, Bischoffsheimlaan 1-8, 1000 Brussel, met volgende agenda:
De voorzitter van de gemeenteraad deelt mee dat er vanuit de meerderheid geen kandidaat wordt voorgedragen. Hij vraagt aan de oppositie of er kandidaten zijn. Ook vanuit de oppositie wordt er geen kandidaat voorgedragen.
Schrijven van Ons Tehuis Brabant, waarin zij meedelen dat hun algemene vergadering zal plaats vinden maandag 23 juni 2025, om 19u, in de vergaderzaal van Ons Tehuis Brabant, met volgende agenda:
Te beslissen:
Ter info:
Naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad dient er 1 effectieve afgevaardigde en 1 plaatsvervangend afgevaardigde aangeduid te worden.
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een effectieve afgevaardigde in de gewone algemene vergadering van Ons Tehuis Brabant vzw, voor de volledige legislatuur.
De afgevaardigde dient geen raadslid te zijn
 De stemming geeft volgende uitslag:
Maaike Dierickx: 16 stemmen
Theo Wauters: 1 stem
5 blanco stemmen
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een plaatsvervangend afgevaardigde in de gewone algemene vergadering van Ons Tehuis Brabant, voor de volledige legislatuur.
 De stemming geeft volgende uitslag:
Yvette Van Daele: 16 stemmen
Elke Van Doren: 1 stem
5 blanco stemmen
Besluit van 6 juni 1977 betreffende de toetreding tot de vzw Ons Tehuis Brabant.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het huidige raamcontract (CAD/090-2019) van Stad Brugge m.b.t. ICT-materiaal en - consultancy bestaande uit 12 percelen liep af, afhankelijk van het perceel, tussen november 2024 en maart 2025. Er werden door Stad Brugge nieuwe raamovereenkomsten in de markt gezet.
Het gaat om de instap in volgende raamcontracten:
Specifiek wat betreft het raamcontract 2 'licenties'
De gegunde firma kan een breed scala aan softwarelicenties ter beschikking stellen aan de verscheidene deelnemers. Het gaat over licenties die niet gekoppeld zijn aan
bijbehorende systemen of hardware (embedded/proprieraty software).
De Raamovereenkomst omvat
Het ter beschikking stellen van software volgens meerdere modaliteiten, afhankelijk van de vraag van de deelnemer en in functie van het licentiemodel van desbetreffende software. Bijvoorbeeld het aankopen van licenties alsook het afsluiten van abonnementen, zowel voor de cliënt als server, al dan niet cloud. Het onderhoud op de bestaande en nieuwe licenties. Het continueren van bestaande licenties.
De licenties die het voorwerp uitmaken van deze Raamovereenkomst zijn eerder generiek van insteek. Dit betekent dat de gelicentieerde software geïmplementeerd en ondersteund kan worden door meerdere leveranciers/integratoren binnen de ICT-omgeving van de deelnemers. Voor een belangrijk deel betreft dit voor de deelnemers (vanuit marktperspectief gezien) het professionele aanbod van Microsoft licenties, abonnementen en oplossingen. Daarnaast is er ook een breed scala aan software ter beschikking onder meer volgende productgroepen: eindgebruikerssoftware, serversoftware, databanksoftware, antivirussoftware, beheersoftware, CAD/GIS-software, Adobe Producten, Endpointprotection software, beheerssoftware en virtualiseringsoftware.
Stad Brugge ontvangt als initiatiefnemer van het contract een billijke vergoeding van 1%; behalve voor het raamcontract 'licenties' waar dit minder zal zijn, namelijk 0.25%.
In zitting van 18.11.2024 werd door het college van burgemeester en schepenen van de Stad Brugge de gunning van raamcontract 2 'licenties' goedgekeurd: Inetum RealDolmen
Belgium, Vaucampslaan 42, 1654 Huizingen, btw-nummer BE0429037235.
In bijlage vindt men de nodige documentatie terug inzake bestek, selectie, gunning en sluiting.
De ICT-dienst wil graag gebruik maken van deze raamovereenkomst om in de toekomst - indien gewenst - licenties aan te kopen.
Er zijn geen financiële gevolgen aan de instap in de verscheidene raamovereenkomsten/contracten. Per deelopdracht zal (eventueel) visum verleend worden.
De gemeenteraad gaat akkoord met de instap in de raamovereenkomst ICT-materiaal en consultancyopdrachten: 2 licenties, gegund door Stad Brugge. De toekomstige deelopdrachten van de raamovereenkomst zullen gegund worden aan: RealDolmen Belgium, Vaucamsplaan 42, 1654 Huizingen, btw-nummer BE0429037235.
De jaarrekening van gemeente en OCMW voor het jaar 2024 wordt ter vaststelling voorgelegd. Dit is de vijfde geïntegreerde jaarrekening die wordt opgemaakt voor gemeente en OCMW samen volgens de zogenaamde BBC2020 regels.
De rekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota, alsook een toelichting bij de jaarrekening en een aantal bijlagen. Tevens zijn ook een aantal grafieken m.b.t. 2024 evenals een aantal vergelijkingen met voorgaande jaren opgenomen in de bijlagen bij de jaarrekening.
De samenvattende gegevens van de balans, de staat van opbrengsten en kosten alsook de staat van het financieel evenwicht van de jaarrekening zijn in bijlage bij dit besluit opgenomen.
De raad moet jaarlijks ook - in consensus met de raad voor maatschappelijk welzijn - de tussenkomst van de gemeente in het tekort van het OCMW bepalen. Er wordt voorgesteld om dit bedrag voor 2024 te bepalen op 1.105.590,57 EUR, zijnde de som van het negatieve beschikbare resultaat (-€1.097.862,65) en de afgenomen interne facturatie (-€ 7.727,92) van het OCMW voor 2024.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 260 en 261.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
1. Het deel gemeente van de jaarrekening 2024 van gemeente en OCMW Steenokkerzeel wordt vastgesteld.
2. Het bedrag van de tussenkomst van de gemeente in het tekort van het OCMW wordt voor 2024 bepaald op 1.105.590,57 EUR, zijnde de som van het negatieve beschikbare resultaat (-€ 1.097.862,65) en de afgenomen interne facturatie (-€ 7.727,92) van het OCMW voor 2024.
3. De gemeenteraad keurt het deel OCMW van de jaarrekening 2024 van gemeente en OCMW Steenokkerzeel - zoals vastgesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 19 juni 2025 - goed, en stelt daarmee de jaarrekening 2024 in zijn geheel definitief vast.
4. De jaarrekening 2024 van gemeente en OCMW en bijhorende bijlagen zullen binnen de wettelijke termijnen worden overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur en dit in de voorgeschreven vorm.
Bijlagen:
1. Geïntegreerde balans
|   Actief  |  
                                                                                  Passief  |  
                                                                            ||
| Vlottende activa | 17.329.434 | Schulden | 12.871.552 | 
| Vaste activa | 71.221.234 | Netto-actief | 75.679.116 | 
| Totaal Activa | 88.550.669 | Totaal Passiva | 88.550.669 | 
2. Geïntegreerde staat van opbrengsten en kosten
|   Totaal kosten  |  
                                                                                  28.063.590  |  
                                                                            
|   Totaal Opbrengsten  |  
                                                                                  28.668.461  |  
                                                                            
|   Overschot van het boekjaar  |  
                                                                                  604.871  |  
                                                                            
3. Staat van het financieel evenwicht van de geïntegreerde jaarrekening
|   Budgettair resultaat  |  
                                                                                  Jaarrekening  |  
                                                                                  Meerjarenplan  |  
                                                                            ||||
| I. Exploitatiesaldo | 6.025.587 | 2.026.405 | ||||
| a. Ontvangsten | 28.291.478 | 27.000.565 | ||||
| b. Uitgaven | 22.265.892 | 24.974.160 | ||||
| II. Investeringssaldo | -8.506.363 | -11.784.800 | ||||
| a. Ontvangsten | 214.931 | 572.925 | ||||
| b. Uitgaven | 8.721.294 | 12.357.725 | ||||
| III. Saldo exploitatie en investeringen | -2.480.776 | -9.758.395 | ||||
| IV. Financieringssaldo | -965.402 | -1.812.576 | ||||
| a. Ontvangsten | 460.027 | 390.627 | ||||
| b. Uitgaven | 1.425.429 | 2.203.203 | ||||
| V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -3.446.178 | -11.570.971 | ||||
| VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 18.297.630 | 18.297.630 | ||||
| VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 14.851.452 | 6.726.659 | ||||
| VIII. Onbeschikbare gelden | 0 | 0 | ||||
| IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 14.851.452 | 6.726.659 | ||||
|   Autofinancieringsmarge  |  
                                                                                  Jaarrekening  |  
                                                                                  Meerjarenplan  |  
                                                                            ||||
| I. Exploitatiesaldo | 6.025.587 | 2.026.405 | ||||
| II. Netto periodieke aflossingen | 1.245.179 | 1.233.854 | ||||
| a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 1.358.952 | 1.359.143 | ||||
| b. Periodieke terugvordering leningen | 113.773 | 125.289 | ||||
| III. Autofinancieringsmarge | 4.780.407 | 792.551 | ||||
|   Gecorrigeerde Autofinancieringsmarge  |  
                                                                                  Jaarrekening  |  
                                                                                  Meerjarenplan  |  
                                                                            ||||
| I. Autofinancieringsmarge | 4.780.407 | 792.551 | ||||
| II. Correctie op de periodieke aflossingen | 987.505 | 987.696 | ||||
| a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 1.358.952 | 1.359.143 | ||||
| b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden | 371.447 | 371.447 | ||||
| III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge | 5.767.913 | 1.780.247 | ||||
|   Geconsolideerd financieel evenwicht  |  
                                                                                  Jaarrekening  |  
                                                                                  Meerjarenplan  |  
                                                                            ||||
| I. Beschikbaar budgettair resultaat | ||||||
| - Gemeente en OCMW | 14.851.452 | 6.726.659 | ||||
| - Autonoom gemeentebedrijf | 75.035 | 36.079 | ||||
| Totaal beschikbaar budgettair resultaat | 14.926.487 | 6.762.739 | ||||
| II. Autofinancieringsmarge | ||||||
| - Gemeente en OCMW | 4.780.407 | 792.551 | ||||
| - Autonoom gemeentebedrijf | -4.997 | -6.953 | ||||
| Totale Autofinancieringsmarge | 4.775.411 | 785.598 | ||||
| III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge | ||||||
| - Gemeente en OCMW | 5.767.913 | 1.780.247 | ||||
| - Autonoom gemeentebedrijf | -155.404 | -145.845 | ||||
| Totale gecorrigeerde autofinancieringsmarge | 5.612.509 | 1.634.403 | ||||
Up-to-date brengen van het bestaande retributiereglement.
Wettelijk is er de mogelijkheid om een concessie aan te gaan per persoon en niet voor een perceel. In het verleden werd dit niet toegepast. Er wordt voorgesteld om te werken met concessie initiële termijn van 30 jaar. Daarnaast wensen we een verlenging te voorzien met een termijn van 15 jaar per verlenging. Er worden aparte tarieven voorzien voor concessies voor niet-inwoners.
De nieuwe tarieven worden uitgedrukt in euro en per persoon.
De gemeente zorgt voor het bestendig onderhoud van de verschillende gemeentelijke begraafplaatsen op haar grondgebied. Omwille van de financiële toestand van de gemeente is het nodig om deze retributies te heffen.
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.
Artikel 41§1 14° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen.
Budgetcode GBB/0990-00/70600010/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van de exploitatie 2025.
1. De gemeenteraad keurt het retributiereglement der gemeentelijke begraafplaatsen zoals opgenomen in bijlage goed.
2. Dit reglement vervangt vanaf 1 juli 2025 het voorgaande reglement goedgekeurd in de gemeenteraad op datum van 13 december 2007.
Op 4 juni 2025 werd de burgemeester door de lokale politie KASTZE op de hoogte gebracht van de mogelijke plannen van de activisten van 'Stop Arming Israel'. Er staat een massa-actie gepland op 23 juni 2025. Eén van de mogelijke doelwitten van de activisten ligt op het grondgebied van Steenokkerzeel.
Op 23 juni 2025 organiseert de actiegroep "Stop Arming Israel" een massa-actie waarbij een honderdtal burgers deelnemen. De actie richt zich tegen sleutelinfrastructuur van het militair-industrieel complex dat vanuit België de genocide en de kolonisatie in Palestina ondersteunt. De doelwitten van de organisatie staan vermeld op de website van de actiegroep. Het bedrijf Safran, gelegen op het Vliegveld 118 te 1820 Steenokkerzeel, is één van de mogelijke doelwitten. De organisatoren hebben hun actie niet voorafgaandelijk aangemeld bij de bevoegde bestuurlijke overheid en er werd geen verantwoordelijke naar voren geschoven waarmee de nodige afspraken konden gemaakt worden.
Het is niet ondenkbeeldig dat er infiltraties mogelijk zijn van actievoerders die geweld en vandalisme niet schuwen en het geweldloze karakter van de actie willen uitdagen of ondergraven. Op de website worden van de actievoerders staat vermeld dat er actietrainingen worden georganiseerd voor mensen die nog nooit deelnamen aan een burgerlijke ongehoorzaamheidsactie. De actievoerders blijken kennis te hebben van duidelijke aangeleerde, geoefende tactieken en technieken om targets te benaderen, te penetreren en de ordediensten te misleiden.
De politie wil in het kader van genegotieerd beheer van de openbare orde een escalatie op het moment zelf voorkomen. De politie wil preventief in de diepte kunnen optreden tegen de actievoerders voorzien van kleding en materiaal om over de omheining te klimmen of deze open te knippen en zich voor lange tijd vast te kleven.
Er bestaat voldoende aanleiding om alle nodige maatregelen te treffen teneinde de openbare orde te handhaven ter gelegenheid van de actie. Daarbij wordt onverminderd toepassing gemaakt van de principes van het genegotieerd beheer van de publieke ruimte, waarbij er op voorhand zo duidelijk mogelijk afspraken worden gemaakt met de vertegenwoordigers van de manifestanten over bijvoorbeeld een manifestatiezone, de plaatsen en de omstandigheden waarin acties en betogen voor het klimaat kunnen worden geduld, beperkt in tijd en ruimte, en bij voorkeur op een plaats met symbolische waarde voor de actievoerder die ruimte biedt voor de vrijheid van vergaderen en vrije meningsuiting. Iedereen moet ertoe bijdragen om manifestaties voor het klimaat zonder incidenten te laten verlopen, zodat de openbare orde en de individuele rechten en vrijheden van de bevolking maximaal worden gevrijwaard.
De tijdelijke politieverordening - handhaving openbare orde: actie Stop Arming Israel op 23 juni 2025 is gevoegd als bijlage.
De Grondwet, artikel 26;
De wet van 6 maart 1818 betreffende de straffen uit te spreken tegen de overtreders van algemene verordeningen op te stellen bij provinciale of plaatselijke reglementen, in het bijzonder de artikelen 1 en 2 gewijzigd door de wet van 5 juni 1934, en door de wet van 14 juni 1963 betreffende de overtredingen van administratieve reglementen;
De wet van 5 augustus 1992 op het politieambt, de artikelen 11 tot en met 16;
De wet van 29 juli 1934 houdende het verbod op private milities;
Het Strafwetboek, artikel 406;
De omzendbrief van de Minister van Binnenlandse Zaken van 18 juli 2002 met betrekking tot gebeurtenissen die met de openbare orde samenhangen en die op de autosnelwegen plaatsvinden;
De Nieuwe Gemeentewet, artikel 119.
De gemeenteraad keurt de tijdelijke politieverordening - handhaving openbare orde: actie Stop Arming Israel op 23 juni 2025 goed.
Sarah Dewinter geeft toelichting over dit agendapunt :
Tijdens de gemeenteraad van 20 maart 2025 vroeg onze fractie naar de resultaten van de tellingen die men zou uitvoeren om de impact van de camera in de Lesagestraat te meten. Er werd door de bevoegde schepen alvast enkele initiële cijfers meegegeven van in de Lesagestraat zelf waar de knip werd doorgevoerd. Geheel eerlijk werd toegegeven dat de cijfers nog niet voldoende waren om een volledig beeld te schetsen en er dus verdere cijfers nodig waren met betrekking tot de omliggende straten. We zijn nu drie maanden verder en hopen dat er meer resultaten beschikbaar zijn.
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Mohamed Daoudi geeft toelichting over dit agendapunt :
Tijdens de vorige gemeenteraad vroeg ik naar de resultaten van de onderzoeken en staalnames die tijdens de paasvakantie zijn uitgevoerd in de tunnel onder de landingsbaan. Het college liet toen weten dat de resultaten “normaal gezien” de week nadien beschikbaar zouden zijn en aan de gemeente overgemaakt zouden worden.
Daarom wil ik graag volgende vervolgvragen stellen:
Aangezien deze tunnel een cruciale verbindingsweg is en er reeds eerder sprake was van tijdelijke oplapwerken, blijft een transparante communicatie en een duurzaam toekomstplan absoluut noodzakelijk.
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt: