Terug
Gepubliceerd op 02/07/2025

Besluit  Gemeenteraad

do 19/06/2025 - 20:30

Participatieproject Klimaatactieplan 2030: reglement projectoproep #182030 voor ondersteuning klimaatactieplan - aanpassing

Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
Kurt Ryon, Burgemeester
Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Schepenen
Sandra Ceuleers, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Johan Heymans, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Raadsleden
Heidi Abeloos, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Werner Vanderborght, Raadslid
aanleiding

Er dringen zich enkele aanpassingen op aan het reglement voor de projectoproep #182030 voor klimaatprojecten.

feiten, context en argumentatie

GR 26 januari 2023 Participatieproject Klimaatactieplan 2030: reglement projectoproep #182030 voor ondersteuning klimaatactieplan

Zorgen dat het in 2030 goed wonen en werken blijft in 1820, en dat dankzij klimaatprojecten vóór en dóór 1820’ers, dat is de insteek van het  project #182030 (achttientwintigdertig).

Met het project #182030 zetten we de klimaatideeën van onze inwoners, bedrijven, verenigingen om in concrete projecten. Er wordt gewerkt rond 7 thema’s:  lokale voeding, energie, vergroening, waterrecuperatie, afvalvermindering en 2dehands, deelinitiatieven, anders samenleven & ontmoeten.

Overleg 31 maart 2025 met schepenen Hannelore Velaerts en Geert Storms.

 

Doel en insteek

De gemeente ondertekende het burgemeestersconvenant 2030 en maakte in het kader daarvan een klimaatactieplan op (GR 10 dec 2022). De gemeente wenst bij dit klimaatactieplan ook haar inwoners, bedrijven, verenigingen en organisaties in de kernen Steenokkerzeel, Melsbroek en Perk te betrekken.

Ter ondersteuning van de doelstellingen van het klimaatactieplan stelt de gemeente Steenokkerzeel 3 pijlers ter beschikking:

  • Communicatie via gemeentelijke kanalen
  • Materiaal
  • Subsidie

 

De projecten moeten een positief effect hebben op de ecologische transitie, het klimaat en de gemeenschap. Volgende thema’s zijn daarbij richtinggevend, maar niet uitsluitend:

  • (Lokale) voeding: elk project in verband met de verantwoorde en duurzame productie, verwerking en consumptie van voedsel in de gemeente of de bevordering van plaatselijke, seizoensgebonden voeding met inachtneming van milieu-, sociale en ethische criteria.
  • Vergroening: elk project dat gericht is op de instandhouding of de ontwikkeling van de natuur en de biodiversiteit in de gemeente. Elk project dat zorgt dat we beter voorbereid zijn op zomerhitte en overvloedige regen.
  • Water(-recuperatie): elk project dat het duurzaam en geïntegreerd beheer van de watervoorraden en watermilieus (regenwater, oppervlaktewater, grondwater, leidingwater, enz.) beoogt.
  • Afval: elk project dat gericht is op afval verminderen, hergebruiken, recycleren of er grondstoffen uit terug te winnen.
  • Deelinitiatieven: projecten die gericht zijn op het optimaal benutten van vervoermiddelen, gereedschappen en andere gebruiksvoorwerpen via deelsystemen.
  • Anders samenleven & ontmoeten: elk project in verband met ecologische bewustmaking en met de duurzame sociale transitie van menselijke interactie in wijken, verenigingen, deelgemeenten enz.
  • Energie: elk project dat de impact van energiegebruik op het klimaat en het milieu vermindert, door voorrang te geven aan duurzame energievormen, het energieverbruik te verminderen, te optimaliseren enz.

 

De projecten worden door een jury beoordeeld op basis van volgende criteria:

  • Positief effect op de ecologische transitie en het klimaat en affiniteit met de thema's zoals opgenomen onder artikel 4 (50/100 - minimumscore 35)

In welke mate draagt het project bij tot de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen, tot de bescherming van natuur en groen, stimulatie van de biodiversiteit, recuperatie en zuivering van water, minder afval, lokaal produceren en consumeren van gezonde, duurzame en gezonde voeding, delen ipv bezitten, … De mate waarin het project past binnen een of meerdere van de voorgestelde thema’s onder artikel 4, zijnde voeding, vergroening, water, afval, deelinitiatieven, anders samenleven & ontmoeten en energie. De thema’s spelen ook overkoepelend mee, in die zin dat bij de selectie van projecten een spreiding over meerdere thema’s wordt nagestreefd. Let wel: het niet passen binnen een van deze thema's is geen uitsluitingscriterium.

  • Sociale impact (20/100 - minimumscore 10)

Naast de positieve impact op de omgeving, is het sociale aspect ook van belang. Brengt het mensen samen, stimuleert het de sociale cohesie in buurten, in de gemeente? Er wordt ook gekeken naar de inspanningen die geleverd worden om mensen in kwetsbare en/of kansarme situaties te bereiken en te laten participeren en naar de brede toegankelijkheid van de voorgestelde projecten. Sociale inclusie en verbinding zijn aldus belangrijke elementen die meespelen in de selectie.

  • Participatie en partnerschap (10/100 - minimumscore 5)

Wordt het project uitgevoerd in partnerschap met andere organisaties en/of bedrijven? Is een collectieve dimensie, participatief bestuur en/of co-creatie aanwezig?

  • Haalbaarheid, vervolg en autonomie van het project (10/100 - minimumscore 5)

Zijn de gestelde doelen voldoende haalbaar en concreet? Is er een mogelijk en haalbaar vervolg na de subsidieperiode? Welke middelen (financieel, materieel, menselijk) zijn er om het project tot een goed einde te brengen, ook op termijn?  Is er een duidelijke planning op korte, middellange en lange termijn?

  • Vernieuwend en origineel (10/100 - geen minimumscore)

Is het een origineel en vernieuwend project (wat betreft het thema, het beoogde doelpubliek, de geleverde dienst, het soort partnerschap, ...)? Is het een project met een voorbeeldfunctie, is het inspirerend, herhaalbaar, repliceerbaar?

 

Voorgestelde aanpassingen juni 2025

Zie bijlage voor integrale tekst.

1820-fonds (artikel 11)

Vanuit het 1820 fonds kunnen 2 soorten projecten ondersteund worden (artikel 11):

  1. Weerhouden inzendingen uit #182030-projectoproep

Paradise City kiest uit de weerhouden inzendingen 1 project. Dit project zal, naast de gemeentelijke subsidies, subsidies ontvangen uit het 1820-fonds. (...)

      2. Projecten in 1820, buiten de #182030-projectoproep

Paradise City heeft de mogelijkheid om ook zelf projecten binnen de gemeentegrenzen van 1820 voor te stellen en te ondersteunen vanuit het 1820-fonds. Dit zal steeds gebeuren in samenspraak met de dienst Duurzaamheid van de gemeente Steenokkerzeel en na goedkeuring door het college. De voorstellen worden met het positieve of negatieve advies van de dienst voorgelegd aan het college. (...)

 

Subsidiebedrag en verdeling uitbetaling (artikel 10)

Het subsidiebedrag wordt bijgestuurd van €2000 naar €5000. €2000 is eerder laag voor dergelijke projectoproepen, dan blijft de schaal en impact van de projecten aan de kleine kant. Door het maximale subsidiebedrag te verhogen kan de schaal en impact van de ingediende projecten groter worden, zonder dat het totaal van de beschikbare subsidies (momenteel €20.000 per oproep) overschreden wordt.

De betaling van de subsidie gebeurt momenteel in 2 schijven, 70% bij de ondertekening van de subsidie overeenkomst en 30% op het einde van het project, na de validering van een finaal activiteiten- en financieel verslag. Het is zeker een nuttig om de subsidie in 2 schijven uit te betalen, alleen is de 70/30-verdeling in de praktijk moeilijk werken en moet er een aanzienlijk deel eigen middelen aangewend worden. Dit wordt aangepast naar 90/10.

 

Verlenging 

Het reglement voorziet een mogelijkheid om de steun aan het project, mits positieve evaluatie, na afloop te verlengen. Deze mogelijkheid blijft momenteel onderbelicht, omdat dit slechts summier vermeld wordt in artikel 14. In de aangepaste versie wordt de mogelijkheid tot verlenging toegelicht in een apart artikel, nl artikel 15. Daarbij wordt het woordje "eenmalig" vervangen door "maximaal drie keer".

Noot: Daarna kan het college beslissen om voor waardevolle projecten een vaste jaarlijkse subsidie te voorzien. 

juridische overwegingen

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.

Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.

Ondertekening Burgemeestersconvenant 2030 op 10 december 2020.

Publieke stemming
Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Johan Heymans, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Heidi Abeloos
Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Johan Heymans, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
besluit

1. De raad neemt kennis van het reglement voor de projectoproep #182030 ter ondersteuning van het klimaatactieplan.

2. De raad keurt het aangepaste reglement goed.