Er dringen zich enkele aanpassingen op aan het reglement voor de projectoproep #182030 voor klimaatprojecten.
GR 26 januari 2023 Participatieproject Klimaatactieplan 2030: reglement projectoproep #182030 voor ondersteuning klimaatactieplan
Zorgen dat het in 2030 goed wonen en werken blijft in 1820, en dat dankzij klimaatprojecten vóór en dóór 1820’ers, dat is de insteek van het project #182030 (achttientwintigdertig).
Met het project #182030 zetten we de klimaatideeën van onze inwoners, bedrijven, verenigingen om in concrete projecten. Er wordt gewerkt rond 7 thema’s: lokale voeding, energie, vergroening, waterrecuperatie, afvalvermindering en 2dehands, deelinitiatieven, anders samenleven & ontmoeten.
Overleg 31 maart 2025 met schepenen Hannelore Velaerts en Geert Storms.
Doel en insteek
De gemeente ondertekende het burgemeestersconvenant 2030 en maakte in het kader daarvan een klimaatactieplan op (GR 10 dec 2022). De gemeente wenst bij dit klimaatactieplan ook haar inwoners, bedrijven, verenigingen en organisaties in de kernen Steenokkerzeel, Melsbroek en Perk te betrekken.
Ter ondersteuning van de doelstellingen van het klimaatactieplan stelt de gemeente Steenokkerzeel 3 pijlers ter beschikking:
De projecten moeten een positief effect hebben op de ecologische transitie, het klimaat en de gemeenschap. Volgende thema’s zijn daarbij richtinggevend, maar niet uitsluitend:
De projecten worden door een jury beoordeeld op basis van volgende criteria:
In welke mate draagt het project bij tot de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen, tot de bescherming van natuur en groen, stimulatie van de biodiversiteit, recuperatie en zuivering van water, minder afval, lokaal produceren en consumeren van gezonde, duurzame en gezonde voeding, delen ipv bezitten, … De mate waarin het project past binnen een of meerdere van de voorgestelde thema’s onder artikel 4, zijnde voeding, vergroening, water, afval, deelinitiatieven, anders samenleven & ontmoeten en energie. De thema’s spelen ook overkoepelend mee, in die zin dat bij de selectie van projecten een spreiding over meerdere thema’s wordt nagestreefd. Let wel: het niet passen binnen een van deze thema's is geen uitsluitingscriterium.
Naast de positieve impact op de omgeving, is het sociale aspect ook van belang. Brengt het mensen samen, stimuleert het de sociale cohesie in buurten, in de gemeente? Er wordt ook gekeken naar de inspanningen die geleverd worden om mensen in kwetsbare en/of kansarme situaties te bereiken en te laten participeren en naar de brede toegankelijkheid van de voorgestelde projecten. Sociale inclusie en verbinding zijn aldus belangrijke elementen die meespelen in de selectie.
Wordt het project uitgevoerd in partnerschap met andere organisaties en/of bedrijven? Is een collectieve dimensie, participatief bestuur en/of co-creatie aanwezig?
Zijn de gestelde doelen voldoende haalbaar en concreet? Is er een mogelijk en haalbaar vervolg na de subsidieperiode? Welke middelen (financieel, materieel, menselijk) zijn er om het project tot een goed einde te brengen, ook op termijn? Is er een duidelijke planning op korte, middellange en lange termijn?
Is het een origineel en vernieuwend project (wat betreft het thema, het beoogde doelpubliek, de geleverde dienst, het soort partnerschap, ...)? Is het een project met een voorbeeldfunctie, is het inspirerend, herhaalbaar, repliceerbaar?
Voorgestelde aanpassingen juni 2025
Zie bijlage voor integrale tekst.
1820-fonds (artikel 11)
Vanuit het 1820 fonds kunnen 2 soorten projecten ondersteund worden (artikel 11):
Paradise City kiest uit de weerhouden inzendingen 1 project. Dit project zal, naast de gemeentelijke subsidies, subsidies ontvangen uit het 1820-fonds. (...)
2. Projecten in 1820, buiten de #182030-projectoproep
Paradise City heeft de mogelijkheid om ook zelf projecten binnen de gemeentegrenzen van 1820 voor te stellen en te ondersteunen vanuit het 1820-fonds. Dit zal steeds gebeuren in samenspraak met de dienst Duurzaamheid van de gemeente Steenokkerzeel en na goedkeuring door het college. De voorstellen worden met het positieve of negatieve advies van de dienst voorgelegd aan het college. (...)
Subsidiebedrag en verdeling uitbetaling (artikel 10)
Het subsidiebedrag wordt bijgestuurd van €2000 naar €5000. €2000 is eerder laag voor dergelijke projectoproepen, dan blijft de schaal en impact van de projecten aan de kleine kant. Door het maximale subsidiebedrag te verhogen kan de schaal en impact van de ingediende projecten groter worden, zonder dat het totaal van de beschikbare subsidies (momenteel €20.000 per oproep) overschreden wordt.
De betaling van de subsidie gebeurt momenteel in 2 schijven, 70% bij de ondertekening van de subsidie overeenkomst en 30% op het einde van het project, na de validering van een finaal activiteiten- en financieel verslag. Het is zeker een nuttig om de subsidie in 2 schijven uit te betalen, alleen is de 70/30-verdeling in de praktijk moeilijk werken en moet er een aanzienlijk deel eigen middelen aangewend worden. Dit wordt aangepast naar 90/10.
Verlenging
Het reglement voorziet een mogelijkheid om de steun aan het project, mits positieve evaluatie, na afloop te verlengen. Deze mogelijkheid blijft momenteel onderbelicht, omdat dit slechts summier vermeld wordt in artikel 14. In de aangepaste versie wordt de mogelijkheid tot verlenging toegelicht in een apart artikel, nl artikel 15. Daarbij wordt het woordje "eenmalig" vervangen door "maximaal drie keer".
Noot: Daarna kan het college beslissen om voor waardevolle projecten een vaste jaarlijkse subsidie te voorzien.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Ondertekening Burgemeestersconvenant 2030 op 10 december 2020.
1. De raad neemt kennis van het reglement voor de projectoproep #182030 ter ondersteuning van het klimaatactieplan.
2. De raad keurt het aangepaste reglement goed.