In het kader van de bouw van de nieuwe Chiro-infrastructuur is er een masterplan opgesteld. Het Agentschap Onroerend Erfgoed heeft echter aangegeven dat de bestaande parkeerplaatsen op de Kerkdreef moeten verdwijnen, aangezien deze zone deel uitmaakt van beschermd landschap en onroerend erfgoed. Hier was een opwaardering zonder mogelijkheid tot parkeren nodig.
Om aan de parkeerbehoefte te blijven voldoen, is daarom een alternatief uitgewerkt. Intussen zijn er reeds nieuwe parkeerplaatsen aangelegd langs de Kampenhoutsesteenweg, die als vervanging dienen voor de verdwenen parkeerplaatsen op de Kerkdreef.
Op advies van de politie werd daarom beslist om een parkeerverbod in te voeren in de Kerkdreef. Deze maatregel werd toegevoegd aan het nieuwe Aanvullend Verkeersreglement.
We grijpen deze gelegenheid aan om alle bestaande verkeersmaatregelen in de Kerkdreef te bundelen in één reglement. De enige wijziging op het openbaar domein betreft het toevoegen van het parkeerverbod.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 02 oktober 2023 (CBS/2023/1533), houdende goedkeuring van het verslag van de overlegvergadering met Kastze verkeer van 19 september 2023, punt 11 - waarbij advies gegeven is voor een nieuw aanvullend reglement voor alle verkeersmaatregelen op de Kerkdreef te Perk.
Het plan als bijlage met de geplande verkeersmaatregelen.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Wegmarkering WM76.2
Verkeersbord B1
2. Kerkdreef, te Perk, conform plan, de bestuurders zijn verplicht de hindernis links voorbij te rijden.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Verkeersbord D01c
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Verkeersbord C3
Verkeersbord GIV
4. Kerkdreef, te Perk, conform plan, voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Wegmarkering WM76.3
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Wegmarkering WM76.4
6. Kerkdreef, te Perk, conform plan, voetgangers en fietsers moeten het deel van de openbare weg dat voor hen is voorbehouden volgen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Verkeersbord D10
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Verkeersbord C9
Verkeersbord C11
Verkeersbord GIV
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Wegmarkering WM76.2
Verkeersbord B1
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Verkeersbord GXb
Verkeersbord E3
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Verkeersbord B15
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Verkeersbord B15