Terug
Gepubliceerd op 26/06/2025

Besluit  Gemeenteraad

do 19/06/2025 - 20:30

Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer, houdende gemeentegrensoverschrijdende maatregelen - zone vrachtverkeer 3,5t - Maas N21 - N26 - N227 - N267 - Kampenhoutsesteenweg - gemeenteraadsbesluit

Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
Kurt Ryon, Burgemeester
Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Schepenen
Sandra Ceuleers, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Johan Heymans, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Raadsleden
Heidi Abeloos, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Werner Vanderborght, Raadslid
feiten, context en argumentatie

Tonnageverbod Kortenberg-Herent-Steenokkerzeel-Kampenhout

Op de gemeenteraad van 20 juni 2024 werd het aanvullend reglement m.b.t. gemeentegrensoverschrijdende maatregelen - zone 3.5t - maas N21 - N26 - N2 - N227 goedgekeurd.

Samenvatting van de voorbereidingen van dit pilootproject Kortenberg – Herent – Steenokkerzeel - Kampenhout:

  • 29 februari 2024 : Op vraag van het lokaal bestuur van Kortenberg werd in overleg met het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) en de gemeenten Kampenhout, Herent, Steenokkerzeel, Kortenberg, Bertem, Zaventem en Tervuren besloten om intergemeentelijk de routes voor zwaar verkeer en de zones waar dit verkeer geweerd moet worden af te stemmen, met als eerste stap een pilootproject in de maas tussen N21, N227, N2 en N26, waarna de overige mazen in de Vervoerregio zullen worden geëvalueerd.
  • 16 april 2024 : In vervolg op het overleg met MOW en de gemeenten Kampenhout, Herent, Steenokkerzeel en Kortenberg is er consensus bereikt om het volledige binnengebied van de maas te verbieden voor vrachtverkeer, uitgezonderd plaatselijk verkeer, waarbij werd gekozen voor het zonebord C23 met onderbord +3,5 t en uitzonderingen voor De Lijn-bussen en landbouwverkeer, na bespreking van de voor- en nadelen van verkeersborden, zones, handhavingsmogelijkheden en de recente wijziging in de Wegcode die de maximale toegelaten massa hanteert.
  • 23 april 2024 : Het advies van AWV over de voorsignalisatie op gewestwegen voor de zoneborden in zijstraten geeft de voorkeur aan het plaatsen van voorsignalisatie bij zijstraten die effectief frequent door zwaar verkeer worden gebruikt, terwijl voor smallere straten het zonebord zelf volstaat om een wildgroei aan borden te voorkomen, waarbij de voorsignalisatie bestaat uit verkeersbord C31 met onderbord voor vrachtwagens +3,5t, uitgezonderd plaatselijk verkeer, en dit moet worden opgenomen in de aanvullende reglementen.
  • 13 mei 2024 : Het advies van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken stelt dat om een gemeentegrensoverschrijdende zone te reglementeren, elke betrokken gemeente een afzonderlijke verordening moet opstellen die zich beperkt tot de beschrijving van de maatregel op het eigen grondgebied, waarbij in de overwegingen wordt vermeld dat het om een grensoverschrijdende maatregel gaat op basis van overleg tussen de betrokken gemeenten, en een overzicht van het hele gebied, bijvoorbeeld in de vorm van een kaart, als bijlage wordt toegevoegd.
  • 21 mei 2024 :Het bijkomend advies van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken stelt dat de tekst in de feitelijke context en argumentatie vlot mag worden geformuleerd zonder verplichting tot het gebruik van "overwegende dat," waarbij expliciet moet worden vastgesteld dat een gemeentegrensoverschrijdende toegangsbeperking is overeengekomen, elk van de betrokken gemeenten een aanvullend reglement opstelt voor haar eigen grondgebied, en dat de maatregel pas in werking treedt na de goedkeuring van het laatste aanvullende reglement door de betreffende gemeente of door de Vlaamse Overheid indien gewestwegen betrokken zijn.
  • 13 mei 2024 : Overleg met de gemeenten Kampenhout - Herent - Steenokkerzeel - Kortenberg : gezamenlijke opmaak aanvullend reglement m.b.t. gemeentegrensoverschrijdende maatregelen - zone 3.5t - maas N21 - N26 - N2 - N227
  • 17 mei 2024 : Positief advies van de verkeerspolitie Kastze. Geen opmerkingen in deze fase. Een latere fase zal bekeken moeten worden op welke manier er gehandhaafd zal moeten worden, eventueel in overleg met het parket Halle Vilvoorde.
  • 20 juni 2024 : verkeerscommissie Kampenhout is op de hoogte gebracht dat dit punt geagendeerd wordt op de gemeenteraad van 20 juni 2024
    Leden van de verkeerscommissie hebben tijd tot 29 mei 2024 om opmerkingen of aanvullingen door te geven. Samengevat: positief advies van de verkeerscommissie

Tonnageverbod Boortmeerbeek-Zemst-Steenokkerzeel-Kampenhout

  • 25 maart 2024 : Mail invoering tonnagezone Boortmeerbeek
    Lokaal bestuur Boortmeerbeek wenst een kader te creëren en te implementeren op vlak van snelheid en tonnage. De snelheidszonering, waarbij je bij het verlaten van de N-wegen in een zone 50 terechtkomt en nadien (naargelang de exacte locatie) in de bebouwde kom, zone 30, fietszone,… wordt integraal ingevoerd op grondgebied Boortmeerbeek en heeft geen impact op de snelheidsregimes in Kampenhout.
    Het invoeren van een tonnagezone heeft impact op de verkeerssituatie op grondgebied Kampenhout.
    Lokaal bestuur Boortmeerbeek wou het tonnageverbod afstemmen met Kampenhout.
  • 8 april 2024 : De volgende stappen na het aanvullend overleg zijn het opstellen van een vergelijkbaar aanvullend reglement met Zemst en Boortmeerbeek om in de maas ten noorden van de N21 en ten westen van de N26 dezelfde maatregelen toe te passen, waarbij reeds eerste contacten zijn gelegd en Zemst de voorkeur geeft aan verkeersborden C23 voor een uniforme en duidelijke signalisatie, waarna de nieuwe situatie zal worden geëvalueerd om te bepalen of extra plaatselijke handhavingsmaatregelen nodig zijn.
  • 27 juni 2024 : Intergemeentelijk overleg zones 3,5 ton en routes zwaar verkeer Kampenhout - Steenokkerzeel - Boortmeerbeek - Zemst (zie verslag als bijlage) : Iedere gemeente maakt een ontwerp van aanvullend verkeersreglement op, gebaseerd op het voorbeeld van Kampenhout. Er zou gestreefd worden naar gemeenteraad/college van eind oktober.
  • 20 september 2024 : Overleg tussen Kampenhout - Steenokkerzeel - Boortmeerbeek - Zemst om te verifiëren of alles voor iedereen duidelijk is, of de voorbereidingen voor iedereen afgerond zijn, en om de laatste praktische afspraken te maken.
  • 6 februari 2025: Overleg tussen Kampenhout - Steenokkerzeel - Boortmeerbeek - Zemst om te verifiëren of alles voor iedereen duidelijk is binnen de nieuwe legislatuur.

Bijlage :

  • 20250206_Verslag_intergemeentelijk_tonnage_overleg
  • Beslissing_MOW_Zuidelijke_Maas
  • C23_bord
  • Verslag_politieoverleg_20250422
  • Voorsignalisatie_C23_Bord
  • Zone_3.5t_Steenokkerzeel_Noordelijke_Maas
  • AR_SIGNALISATIE_Zone_3.5T_NOOORDELIJKE_MAAS
juridische overwegingen

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de  politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.

Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur

Publieke stemming
Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Johan Heymans, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Heidi Abeloos
Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Johan Heymans, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
besluit

1. Alle bestaande aanvullende reglementen in verband met bestaande toegangsbeperkingen voor zwaar verkeer +3,5 ton in de maas N21 - N26 - N2 - N227 worden opgeheven.

2. In de zone begrensd door maas N21 - N26 - N2 - N227 worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld: de toegang is verboden voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen; de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan 3,5 ton ; de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.

De zone op grondgebied Steenokkerzeel wordt begrensd door:

- het kruispunt met de N21 (Haachtsesteenweg) en de

  • Zonneboslaan
  • Abelenreef
  • beukendreef
  • Tervuursesteenweg ter hoogte van de Sinte-Veerle dreef
- het kruispunt met de N227 (Tervuursesteenweg) en de 
  • Kampenhoutsesteenweg
  • Pastoriestraat
  • Molenweg
  • Boektkerkweg
  • Hoogstraat
  • Boektsestraat
- het kruispunt met de Kampenhoutsesteenweg en de
  • Hondenbergweg in beide richtingen
  • Verdeyenstraat
  • Hoogstraat
  • Breemstraat
  • Boektsestraat

Begin en einde van de zone wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • C23 met zonale geldigheid
  • GVIIa met opschrift ‘+3,5t - uitzonderlijk plaatselijk verkeer’

3. Op de N21 (Haachtsesteenweg) is het verboden af te slaan naar de

  • Tervuursesteenweg
  • Zonneboslaan
  • Abelenreef
  • Beukendreef

De maatregel geldt alleen voor de bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen; de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan 3,5 ton; de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • C31a
  • C31b
  • afbeelding vrachtwagen zoals op C23 + GVIIa (+3,5t - uitgezonderd plaatselijk verkeer)
4. Op de N227 (Tervuursesteenweg) is het verboden af te slaan naar de
  • Hoogstraat
  • Boektsestraat

De maatregel geldt alleen voor de bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen; de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan 3,5 ton; de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • C31a
  • C31b
  • afbeelding vrachtwagen zoals op C23 + GVIIa (+3,5t - uitgezonderd plaatselijk verkeer)
5. Deze maatregel gaat in werking zodra het laatste aanvullend reglement is goedgekeurd, d.w.z. de goedkeuring van de laatste gemeente voor zover de zone geen gewestwegen bevat (Kampenhout en Herent) en de goedkeuring van het laatst aanvullend reglement door de Vlaamse Overheid - MOW (mobiliteit openbare werken) voor zover de zone één of meerdere gewestwegen bevat (Steenokkerzeel, Zemst en Boortmeerbeek).

6. Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Vlaams Huis via het Loket voor Lokale Besturen.