De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
Voorgeschiedenis:
Brief van 8 augustus 2022 van de Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting aan de gemeente Steenokkerzeel.
De erkenningsaanvraag moet uiterlijk in februari 2023 ingediend worden, gelet op de behandelingstermijn (van minstens 3 maanden).
Op 22/09/2022 heeft de gemeenteraad kennis genomen van de aanvraag om verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappij Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting tot en met 30 juni 2023 en heeft de gemeenteraad geadviseerd dat het bijgevoegde stappenplan voldoet aan de doelstellingen van gemeente.
In de raadbeslissing van 22/9/2022 was een artikel niet opgenomen, omdat dit optioneel was voor de SHM-erkenning, maar voor de erkenning van de woonmaatschappij is dit wel essentieel. Daarom werd deze beslissing met het optionele artikel inbegrepen opnieuw voorgelegd ter goedkeuring op 26/1/2023:
De gemeenteraad neemt kennis van de aanpassing van artikel 3 in de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappij Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting tot en met 30 juni 2023.
De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.
Bij het indienen van het erkenningsdossier kwam men tot de vaststelling dat één van de voorwaarden voor erkenning, met name dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt K van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, niet uitdrukkelijk in het raadsbesluit van Steenokkerzeel stond.
Dit dient dus in onderhavig besluit aangevuld te worden.
Dit punt dient bovendien bij hoogdringendheid behandeld te worden, gezien de erkenningsaanvraag uiterlijk in februari 2023 ingediend moet worden en gelet op de behandelingstermijn (van minstens 3 maanden). Uitstel hiervan zou impliceren dat er geen tijdige erkenning wordt bekomen als woonmaatschappij en de erkenning van Gewestelijke Maatschappij Voor Volkshuisvesting van rechtswege eindigt eind juni 2023. Dit zou tot gevolg hebben dat de sociale huisvestingsmaatschappij van rechtswege ontbonden wordt en er geen erkende woonmaatschappij is voor het werkingsgebied, met alle negatieve gevolgen van dien voor de huidige kandidaten en klanten, de lokale besturen en haar burgers.
De gemeenteraad stelt in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het BVCW van 2021 vast dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.
Een aangetekend schrijven dd. 28 oktober 2022 (ontvangst 2 november 2022) met de aankondiging van het openbaar onderzoek over het ontwerp 'Provinciaal Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant' en ontwerp van milieueffectenrapportage en de mogelijkheid tot advies, uiterlijk tegen 1 maart 2023.
De provincieraad keurde het ontwerp van provinciaal beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant goed op 11 oktober 2022. Het openbaar onderzoek over het ontwerp (met MER), loopt van 1 december 2022 tot en met 1 maart 2023.
Alle documentatie (https://ruimtevoorvlaamsbrabant.be/documenten) is raadpleegbaar op www.ruimtevoorvlaamsbrabant.be .
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening:
Artikel 2.1.8. (05/05/2018- ...)
§ 1. De provincieraad besluit tot de opmaak van een provinciaal beleidsplan ruimte. De deputatie neemt de nodige maatregelen voor de opmaak en de vaststelling ervan.
§ 2. De opmaak van een provinciaal beleidsplan ruimte omvat minstens de volgende stappen:
1° de raadpleging in verschillende fasen van het opmaakproces van de provinciale commissie voor ruimtelijke ordening;
2° overleg tussen de verschillende bestuursniveaus in verschillende fasen van het opmaakproces;
3° de raadpleging van het publiek in verschillende fasen van het opmaakproces, met inbegrip van een openbaar onderzoek over een voorlopig vastgestelde visie en een voorlopig vastgesteld beleidskader;
4° een voorlopige vaststelling en een definitieve vaststelling door de provincieraad.
Bij de definitieve vaststelling van beleidskaders kan de provincieraad onderdelen van gemeentelijke beleidskaders omschrijven of aanduiden die niet meer geldig zijn. De provincieraad wint hiervoor het advies in van de betrokken gemeenteraad.
De Vlaamse Regering kan, naar aanleiding van de definitieve vaststelling van het provinciaal beleidsplan ruimte, een voorbehoud maken bij bepaalde opties uit het plan. Dat voorbehoud is voldoende precies.
De Vlaamse Regering bepaalt de nadere regels voor de opmaak en de vaststelling van een provinciaal beleidsplan ruimte, en voor de toepassing van het derde lid.
Artikel 2.1.9. (05/05/2018- ...)
Besluiten houdende definitieve vaststelling van een provinciale strategische visie of een provinciaal beleidskader worden bij uittreksel bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad. Ze treden in werking veertien dagen na de bekendmaking ervan.
De deputatie stuurt een afschrift van de strategische visie of het beleidskader naar elke gemeente, waar die documenten kunnen worden ingezien.
Het geldende provinciaal beleidsplan ruimte is raadpleegbaar op de website van de provincie. Op dezelfde website wordt documentatie bijgehouden over aspecten van het cyclische planningsproces, vermeld in artikel 2.1.1, § 1, vierde lid, wat betreft het provinciaal beleidsplan ruimte.
Artikel 2.1.10. (05/05/2018- ...)
De regels voor de opmaak en de vaststelling van het provinciaal beleidsplan ruimte zijn van toepassing op de herziening ervan. De herziening kan gedeeltelijk zijn.
Vanuit de dienst ruimtelijke ordening worden er geen opmerkingen gemaakt op het ontwerp van ruimtelijk beleidsplan; zoals in eerdere adviezen genoteerd worden de basisprincipes en de ruimtelijke strategieën onderschreven.
Vanuit de dienst duurzaamheid: /
Vanuit de dienst mobiliteit: /
De gemeente neemt kennis van het ontwerp Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant met bijhorende documenten, raadpleegbaar op www.ruimtevoorvlaamsbrabant.be, en verleent geen advies aan de provincie Vlaams-Brabant.
De voorzitter van de Gecoro dient over het beheer van de werkingsmiddelen jaarlijks verslag uit te brengen aan de gemeenteraad en de overige leden.
Hierbij wordt de gemeenteraad in kennis gesteld van het jaarverslag 2022 van de werkzaamheden en het beheer van de werkingsmiddelen van de Gecoro tijdens het jaar 2022.
Het besluit van de Vlaamse regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van de nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening, inzonderheid artikel 4.
Kennisgenomen van het jaarverslag 2022 van de werkzaamheden en het beheer van de werkingsmiddelen van de Gecoro tijdens het kalenderjaar 2022.
De omgevingsvergunning OMV_2022150280, ingediend door de Vlaamse land Maatschappij op 20 januari 2023, houdende de herinrichting van de Ravaartstraat.
Het landinrichtingsproject Woluwe-Trawool-Floordambos van de Vlaamse Land Maatschappij (VLM). Zie bijlage.
De Blue Deal van de minister van Omgeving.
De subsidieaanvraag "Dosssier Ravaartstraat als onderdeel vernatting Peutiebos-Floordambos" op grondgebied van Steenokkerzeel, en de soortgelijke aanvraag van stad Vilvoorde voor hun grondgebied.
Het toegekend subsidiebedrag voor Steenokkerzeel bedraag €225.000 op een totaal van €335.000 aan geraamde kosten. Maximaal 75% van de in aanmerking komende uitgaven van de projectbegroting komen in aanmerking voor subsidie, met een maximaal subsidiebedrag van € 250.000.
De collegebeslissing van 29 maart 2021 omtrent knip Ravaartstraat en opmaak samenwerkingsovereenkomst met de VLM en de stad Vilvoorde. VIlvoorde nam ook reeds een principiële beslissing over het knippen van de Ravaartstraat.
De gemeenteraadsbeslissing van 23 september 2021 waarin de samenwerkingsovereenkomst tussen de Vlaamse Landmaatschappij en de gemeente inzake de herinrichting van de Ravaartstraat wordt goedgekeurd.
Het definitief ontwerp van de Ravaartstraat d.d 20 januari 2023, opgemaakt door Anthea group in opdracht van de Vlaamse Land Maatschappij, de stad Vilvoorde en de gemeente Steenokkerzeel waarbij:
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het decreet gemeentewegen d.d. 03.05.2019, inzonderheid art 8. "Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad". Dit met uitsluiting van verfraaiings-, uitrustings- of herstelwerkzaamheden.
Actie 82 = Ontharding, vernatting en groenblauwe projecten.
Er is een budget voorzien van 340.000 euro op het investeringsbudget met een voorziene inkomst van 225.000 euro als subsidie.
1. De gemeenteraad beslist akkoord te gaan om de gemeenteweg met naam Ravaartstraat te wijzigen zoals aangeduid op het ontwerpplan bij de omgevingsvergunning OMV_2022150280, ingediend op 20 januari 2023.
De Ravaartstraat tussen de Sint-Martinuslaan en de Drie Kastelenstraat wordt omgevormd naar een 3m breed asfaltpad voor fietsers en voetgangers, dat via wegneembare paaltjes enkel toegankelijk blijft voor onderhoudsvoertuigen. De verbinding naar de Brugdreef wordt heraangelegd in een 3m breed steenslagpad’.
2. Het rooilijnplan van de Ravaartstraat blijft ongewijzigd. De wijzigingen vinden plaats binnen de grenzen van het openbaar domein.
Situering
De gemeente wenst over te gaan tot de afschaffing van gemeenteweg "voetweg 24" te Steenokkerzeel (Perk) gelegen tussen de Breemstraat en de Hondenbergweg. Gekadastreerd 3e Afd. - Sectie A - deel van nrs. 417 n, 419 e, 413 c, 410 c, 410 g en 409.
Beschrijving opheffing
De gemeenteweg "voetweg 24" te Steenokkerzeel (Perk) gelegen tussen de Breemstraat en de Hondenbergweg loopt over de percelen gekadastreerd 3e Afd. - Sectie A - deel van nrs. 417 n, 419 e, 413 c, 410 c, 410 g en 409.
Een plan tot afschaffing gemeenteweg "voetweg 24" tussen Breemstraat en Hondenbergweg werd opgemaakt door MESO studiebureau bvba op 10 augustus 2022.
Er zijn twee schattingsverslagen ter beschikking van twee landmeter-experten:
- Schattingsverslag Buro Van Eycken voor perceel 417n
- schattingsverslag landmeter Patrick Peeters voor percelen 409, 410g, 410c, 413c, 419e
Meerwaarde perceel 417N is €3774
Meerwaarde perceel 409 is €32
Meerwaarde perceel 410g is €649
Meerwaarde perceel 410c is €290
Meerwaarde perceel 413c is €347
Meerwaarde perceel 41 is €334
We hebben getekende verkoopbeloften van alle eigenaars.
Motivering
De af te schaffen wegenis is opgenomen als voetweg 24 in de atlas der buurtwegen van Steenokkerzeel. Deze voetweg loopt achter de tuinen van Breemstraat 5 tot 21.
Artikel 85 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat alle buurtwegen met ingang van 1 september 2019 geacht worden gemeentewegen te zijn.
Artikel 8 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.
Artikel 3, decreet Gemeentewegen, bepaalt:
"Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak."
De opheffing van voetweg 24 schaadt het fijnmazig en veilig wegennet niet omdat in dit specifieke geval de Breemstraat en Hondenbergweg voldoende veilig zijn. De Breemstraat beschikt op deze plaats over een veilig, breed en mooi 2-richtingsfiets- en wandelpad dat langs langsheen het kasteeldomein de Ribaucourt loopt (beschermd landschap). De Hondenberg is een rustige smalle eenrichtingsweg die eveneens langs het beschermd landschap loopt en vergezichten biedt op de open ruimte richting Boekt.
Het traject via deze voetweg biedt qua geen meerwaarde biedt ten opzichte van het traject van de Hondenbergweg en Breemstraat. Via Hondenbergweg en Breemstraat geniet je van het beschermde landschap, via de voetweg zie je enkel de achterkanten van tuinen.
Artikel 4 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat bij wijzigingen aan een gemeentelijk wegennet rekening wordt gehouden met volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De wijziging aan het gemeentelijk wegennet kan als volgt worden gemotiveerd:
Overeenkomstig artikel 4, 1° van het decreet Gemeentewegen dienen wijzigingen van het gemeentelijk wegennet steeds ten dienste staan van het algemeen belang.
De opheffing van voetweg 24 schaadt het algemeen belang niet, omdat in dit specifieke geval de Breemstraat en Hondenbergweg voldoende veilig zijn. De Breemstraat beschikt op deze plaats over een veilig, breed en mooi 2-richtingsfiets- en wandelpad dat langs langsheen het kasteeldomein de Ribaucourt loopt (beschermd landschap). De Hondenberg is een rustige smalle eenrichtingsweg die eveneens langs het beschermd landschap loopt en vergezichten biedt op de open ruimte richting Boekt.
Het traject via deze voetweg biedt in dit geval qua beleving geen meerwaarde ten opzichte van het traject van de Hondenbergweg en Breemstraat. Het vrijmaken, inrichten en vervolgens onderhouden van deze voetweg van 200m lang, zou in deze dan ook een relatief grote kost zijn, als we deze afwegen tegen de beperkte meerwaarde.
Overeenkomstig artikel 4, 2° van het decreet Gemeentewegen is elke wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg een uitzondering, die gemotiveerd dient te worden.
Deze motiveringsverplichting werd in het leven geroepen, met het oog op de bescherming van de trage wegen, d.w.z. de wegen niet hoofdzakelijk bestemd voor gemotoriseerd verkeer, in het bijzonder de oude voetwegen opgenomen in de atlas der buurtwegen.
Hierbij wenste de decreetgever de ondoordachte opheffing van zulke trage wegen tegen te gaan, omwille van hun belangrijke maatschappelijke en mobiliteitsfunctie.
De opheffing van voetweg 24 is een uitzondering, die past binnen het tragewegenplan dat de gemeente opmaakte. De weg werd hierbij niet als prioritair of belangrijk bevonden en ook de jaren na opmaak van het plan zijn er geen elementen bijgekomen die de weg wél waardevoller zouden maken. Binnen dit plan werden de afgelopen jaren al meerdere kilometers aan verdwenen voetwegen terug opengemaakt of gerenoveerd, een trend die ook de komende jaren zal worden verdergezet.
Overeenkomstig artikel 4, 3° dienen bij de beslissingen omtrent de wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet steeds de verkeersveiligheid en de ontsluiting van de aangelande percelen in aanmerking te worden genomen.
Het opheffen van de voetweg 24 brengt noch de verkeersveiligheid, noch de ontsluiting van de aangelande percelen niet in het gedrang.
De veiligheid blijft gewaarborgd omdat de Breemstraat hier beschikt over een veilig, breed en mooi 2-richtingsfiets- en wandelpad, dat langs langsheen het kasteeldomein de Ribaucourt loopt (beschermd landschap). De trage of verkeersarme wegen in de onmiddellijke nabijheid lopen ook beiden aan de overkant van de straat direct verder als trage of verkeersarme weg:
-De Sint Jannekesweg gaat na oversteken van de Breemstraat over in de Hondenbergweg, een rustige smalle eenrichtingsweg die eveneens langs het beschermd landschap loopt en vergezichten biedt op de open ruimte richting Boekt.
-Voetweg 25 kruist ook de Breemstraat en loopt aan de andere kant gewoon verder als trage weg.
De weg ontsluit verder ook geen landbouwpercelen of tuinen die niet op een andere manier bereikt kunnen worden.
Overeenkomstig artikel 4, 4° van het decreet Gemeentewegen dient zo nodig de wijziging aan het gemeentelijk wegennet te worden beoordeeld in grensoverschrijdend perspectief.
De betrokken wegenis paalt niet aan een van de aanpalende gemeenten, noch kan door voorliggende wijziging van de rooilijn enige hinder voor de buurgemeenten verwacht worden.
Overeenkomstig artikel 4, 5° van het decreet Gemeentewegen dient rekening gehouden te worden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder hierbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen.
Daarbij dienen tevens de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen te worden.
Het opheffen van de voetweg 24 brengt de behoeften van de toekomstige generaties niet in het gedrang, omdat in dit specifieke geval de Breemstraat en Hondenbergweg voldoende veilig zijn. De Breemstraat beschikt op deze plaats over een veilig, breed en mooi 2-richtingsfiets- en wandelpad dat langs langsheen het kasteeldomein de Ribaucourt loopt (beschermd landschap). De Hondenberg is een rustige smalle eenrichtingsweg die eveneens langs het beschermd landschap loopt en vergezichten biedt op de open ruimte richting Boekt. Verder zijn de trage ontsluitingen in de onmiddellijke omgeving voldoende (bv vw 25 Meuterweg), en wordt er ook aan gewerkt om deze in de ruime omgeving verder te verbeteren (renovaties) en van bijkomende aansluitingen te voorzien (heropeningen).
Openbaar onderzoek
Op de gemeenteraad van 15 december 2022 werd het rooilijnplan voorlopig vastgesteld en werd het college gelast met de organisatie van een openbaar onderzoek van 30 dagen, conform artikel 17 van het gemeentewegendecreet. Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 26 december 2022 tot en met 25 januari 2023.Er werd geen bezwaar ingediend.
Er werd geen advies ontvangen van de deputatie en het departement Mobiliteit en Openbare Werken, zodat aan de adviesvereiste mag worden voorbijgegaan (art.17 §4).
Sluiting openbaar onderzoek
In bijlage is opgenomen:
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2017, houdende bepaling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019.
1. De gemeenteraad neemt kennis van het plan tot afschaffing gemeenteweg "voetweg 24" tussen Breemstraat en Hondenbergweg dat werd opgemaakt door MESO studiebureau bvba op 10 augustus 2022
2. De gemeenteraad beslist het rooilijnplan houdende de afschaffing van gemeenteweg "voetweg 24" te Steenokkerzeel (Perk) gelegen tussen de Breemstraat en de Hondenbergweg definitief vast te stellen.
3. Het volledige rooilijndossier wordt integraal gehecht aan dit besluit.
4. Na definitieve vaststelling van het rooilijnplan door de gemeenteraad wordt het college van burgemeester en schepenen belast met de uitvoering en bekendmaking van dit besluit.
5. Na definitieve vaststelling van het rooilijnplan door de gemeenteraad wordt het gemeenteraadsbesluit bekend gemaakt aan het publiek op de volgende manieren:
Op 28 juni 2022 werd een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor een groepswoningbouw, gelegen Huinhovenstraat, kadastraal gekend (afd. 3) sectie C nrs. 180P, 180T, 180R en 182E met referentie (OMV_2021196182; 2022/OMV/094S). Het betreft een geïntegreerde vergunningsaanvraag waarbij eveneens de definitieve vaststelling van het rooilijnplan gemeenteweg "Huinhovenstraat" wordt aangevraagd.
Situering
In het noorden van de gemeente Steenokkerzeel ligt de deelgemeente Perk. Ten westen van deze kern, vlakbij de E19 tussen Brussel en Antwerpen en net naast de gemeentegrens met Vilvoorde, ligt de Huinhovenstraat. Deze straat loopt voornamelijk door het agrarische gebied tussen de deelgemeenten van Steenokkerzeel en Vilvoorde. Ter hoogte van de betreffende bouwaanvraag maakt ze deel uit van het woonfragment "Huinhoven", een 500-tal meter buiten de kern van Perk.
De wijziging situeert zich in het deel van de Huinhovenstraat tussen de Peeterslaan (N278) en de Vilvoordsesteenweg, in het mobiliteitsplan gekend als lokale weg type III, zijnde woonstraat in verblijfsgebied. Beperkte rijwegbreedte en comfortabele voetgangerszones zijn hier aangewezen.
Beschrijving wijziging
Voorliggend rooilijnplan heeft als doel het openbaar domein ter hoogte van de aangevraagde bouwaanvraag te verbreden ten behoeve van de aanleg van een voetpad. De huidige openbare bedding ter hoogte van de bouwaanvraag is officieel gekend als buurtweg nr. 4. Deze heeft een juridische breedte van 5m die overeen stemt met de huidige baanbreedte (incl. boordstenen). Ter hoogte van de percelen 180P, 180T en 180R is er reeds een perceel afgesplitst, nl. 180S, dat bestemd is om toe te voegen aan het openbaar domein. De rooilijn verschuift hierdoor tot op de grens van perceel nr. 180 S. Ter hoogte van perceel nr. 182 wordt de rooilijn verder doorgetrokken om hier eveneens een voetpad te kunnen aanleggen.
Motivering
Planningscontext
Het rooilijnplan is niet gelegen binnen de grenzen van een goedgekeurd bijzonder plan van aanleg of een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag kadert in een nieuwe bouwaanvraag.
Volgens het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse is het rooilijnplan gelegen in woongebied.
Gemeentelijk rooilijnplan
Het betreft een gedeeltelijke wijziging over 87 m in het kader van een lopende bouwaanvraag.
Artikel 8 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.
Artikel 11 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat de ligging en de breedte van een gemeenteweg wordt vastgelegd in een gemeentelijk rooilijnplan.
Het rooilijnplan "Huinhovenstraat" werd opgemaakt door landmeter-expert Patrick Peeters, LAN 04 0081, adres Hondenbergstraat 30, 1800 Vilvoorde op 6 mei 2022.
Artikel 3, decreet Gemeentewegen, bepaalt:
"Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen."
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak."
Voorliggend rooilijnplan ter hoogte van de lopende aanvraag voor een groepswoningbouw van 6 loten langs de Huinhovenstraat voorziet in de mogelijkheid tot het aanleggen van een voetpad. De voetganger krijgt hierdoor een veilige plaats naast de rijweg. De zone naast de rijweg voor de veilige ontwikkeling van het voetgangersverkeer wordt officieel verankerd.
Artikel 4 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat bij wijzigingen aan een gemeentelijk wegennet rekening wordt gehouden met volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De wijziging aan het gemeentelijk wegennet als volgt kan worden gemotiveerd:
Overeenkomstig artikel 4, 1° van het decreet Gemeentewegen dienen wijzigingen van het gemeentelijk wegennet steeds ten dienste staan van het algemeen belang.
De verbreding van het openbaar domein ten behoeve van een veilige ruimte voor de voetganger bij de verdere ontwikkeling van de bebouwing in deze straat draagt bij aan het belang van eenieder die zich langs deze lokale weg begeeft. Deze verbreding heeft rechtstreeks tot gevolg dat de gemeente invulling geeft aan het art. 3 van het Gemeentewegendecreet.
Overeenkomstig artikel 4, 2° van het decreet Gemeentewegen is elke wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg een uitzondering, die gemotiveerd dient te worden.
Deze motiveringsverplichting werd in het leven geroepen, met het oog op de bescherming van de trage wegen, d.w.z. de wegen niet hoofdzakelijk bestemd voor gemotoriseerd verkeer, in het bijzonder de oude voetwegen opgenomen in de atlas der buurtwegen.
Hierbij wenste de decreetgever de ondoordachte opheffing van zulke trage wegen tegen te gaan, gezien hun belangrijke maatschappelijke en mobiliteitsfunctie.
Voorliggende wijziging heeft geen betrekking op het opheffen van een trage weg in de zin van artikel 4,2° van het gemeentewegendecreet. Er wordt daarentegen een bijkomend voetpad gecreëerd, hetgeen bijdraagt aan een goede mobiliteit.
Overeenkomstig artikel 4, 3° dienen bij de beslissingen omtrent de wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet steeds de verkeersveiligheid en de ontsluiting van de aangelande percelen in aanmerking te worden genomen.
Door de verbreding van het openbaar domein ter hoogte van de nieuwe verkaveling met zes bouwloten wordt een afzonderlijke plaats gegeven aan de zwakke weggebruiker. Bij aanleg van een verhoogd voetpad kan het parkeren op deze strook eveneens geweerd worden. Op deze manier draagt de wijziging van het rooilijnplan bij tot de verkeersveiligheid.
Overeenkomstig artikel 4, 4° van het decreet Gemeentewegen dient zo nodig de wijziging aan het gemeentelijk wegennet te worden beoordeeld in grensoverschrijdend perspectief.
De betrokken wegenis paalt niet rechtstreeks aan een van de aanpalende gemeenten, noch kan door voorliggende wijziging van de rooilijn en het wegprofiel redelijkerwijze enige hinder voor de buurgemeenten verwacht worden. De plaatselijke veilige doorgang voor trage weggebruikers naar de Vilvoordsesteenweg en verder naar de Ravaartstraat (op het grondgebied van Vilvoorde) draagt bij aan de veiligheid van voetgangers die zich richting Vilvoorde begeven.
Overeenkomstig Artikel 4, 5° van het decreet Gemeentewegen dient rekening gehouden te worden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder hierbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen.
Daarbij dienen tevens de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen te worden.
Door de voorliggende wijziging, namelijk de opname van een zone voor voetpad in het openbaar domein wordt de behoefte van de toekomstige generatie verder verzekerd.
Openbaar onderzoek
Op 22 november 2022 werd de geïntegreerde procedure opgestart en werd het college gelast met de organisatie van een openbaar onderzoek van 30 dagen, conform artikel 17 van het omgevingsvergunningsdecreet. Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 2 december 2022 tot en met 31 december 2022.
Bezwaarschriften
Tijdens het openbaar onderzoek werden 3 bezwaarschriften ingediend (zie bijlage). Hierna worden de bezwaarschriften / opmerkingen die uitgebracht werden tijdens het openbaar onderzoek per thema gebundeld en samengevat. Wanneer een thema meerdere malen op gelijkaardige wijze terugkomt wordt dit slechts éénmaal opgenomen.
Over de ingediende bezwaarschriften / opmerkingen wordt per thema volgend standpunt ingenomen:
Er zijn bezwaren die gerelateerd zijn aan de verlegging van de rooilijn, hoewel niet letterlijk verwezen wordt naar ‘rooilijn’. Zo wordt er o.a. aangehaald:
Behandeling en motivering
De weg is te smal voor tweerichtingsverkeer, er moet uitgeweken worden op de bermen
De rijweg varieert van 4,63m tot 4,71m. Voor tweerichtingsverkeer met auto's is 4,5 m voldoende in een woonstraat. De verbreding van de rooilijn voor de aanleg van een voetpad draagt bij tot een veiliger verkeer aangezien de voetganger van de rijweg wordt gescheiden. Voor de ontsluiting van de bijkomende woningen in de straat is een rijweg van minimaal 4,5m voldoende. Dit bezwaar is ongegrond en wordt bijgevolg niet weerhouden.
Onveiligheid voor fietsers aangezien de wegberm nu gebruikt wordt voor parkeren van wagens
Parkeren van wagens op een verhard voetpad is verboden, de aanleg van een voetpad zal dus leiden tot het kunnen verbaliseren van parkerende auto's en het veiliger maken van de situatie. Dit bezwaar is ongegrond en wordt bijgevolg niet weerhouden.
Verkeer in twee richtingen is onmogelijk gezien de geringe breedte van de straat.
Zie bezwaar nr 1.
Het voetpad ter hoogte van woning nr. 5 is onbestaande
Woning nr 5 is gelegen buiten de verkaveling die de aanleiding is van deze wijziging. De rooilijn ter hoogte van deze woning zal pas bij een eventuele afbraak of grondige verbouwing aan bod kunnen komen. Dit bezwaar ligt buiten de scope van deze rooilijn en wordt bijgevolg niet weerhouden.
Uitrusting van de weg is onvoldoende voor de extra verkeersbewegingen en parkeren voor 6 woningen
Het parkeren voor de bijkomende woningen moet op eigen perceel worden voorzien, hiertoe worden er twee parkeerplaatsen per bouwperceel opgelegd. De verkeersintensiteit in de straat zal door de bijkomende 6 woningen niet significant worden verhoogd en kan aldus geen gegrond argument worden geacht voor het niet verbreding van de rooilijn. De verbreding van de rooilijn daarentegen biedt de mogelijkheid om de verkeersafwikkeling veiliger te maken voor de zachte weggebruiker (voetganger). Dit bezwaar is ongegrond en wordt bijgevolg niet weerhouden.
Verbreden buurtweg is niet mogelijk gezien de inplanting van woning nr. 5
Woning nr 5 is gelegen buiten de verkaveling die de aanleiding is van deze wijziging. De rooilijn ter hoogte van deze woning zal pas bij een eventuele afbraak of grondige verbouwing aan bod kunnen komen. Dit bezwaar ligt buiten de scope van deze rooilijn en wordt bijgevolg niet weerhouden.
Mobiliteitsprobleem is reeds groot door bewoners, bezoekers, landbouwvoertuigen, maar vooral de afwikkeling van het bedrijf E80 in de daarvoor onvoldoende brede straat
Het mobiliteitsprobleem wordt niet negatief beïnvloed door het aanleggen van een voetpad langsheen de verkaveling, integendeel het probeert een oplossing te bieden aan de veilige verkeersafwikkeling voor de voetganger en het mogelijk parkeren van wagens op het voetpad. De problematiek van de verkeersafwikkeling van het bedrijf E80 bevindt zich verder in der straat en is los te bekijken van de plaatselijke rooilijnbreedte. Dit bezwaar is ongegrond en wordt bijgevolg niet weerhouden.
De bezwaarschriften worden ongegrond verklaard en niet weerhouden.
Definitieve vaststelling
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2017, houdende bepaling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikel 31§1
Het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, artikel 47
Het decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019.
De gemeenteraad neemt de beslissing over de wijziging van de rooilijn.
De gemeenteraad neemt een beslissing over de overdracht van een grond naar het openbaar domein (zie bijlage).
Het college neemt na de beslissing van de gemeenteraad een beslissing over de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen.
De gemeenteraad kan voorwaarden en lasten opleggen aangaande de inrichting.
De gemeentelijke dienst Openbare Werken gaf volgend advies over de inrichting van het voetpad:
de kosten worden gedragen door de aanvrager van de omgevingsvergunning
1. De gemeenteraad neemt kennis van het rooilijnplan "Huinhovenstraat" opgemaakt door landmeter-expert Patrick Peeters, LAN 04 0081, adres Hondenbergstraat 30 te Vilvoorde op 6 mei 2022.
2. De gemeenteraad beslist het rooilijnplan houdende gemeenteweg "Huinhovenstraat" voor definitieve beraadslaging en definitieve vaststelling aan de gemeenteraad voor te leggen.
3. De gemeenteraad beslist principieel akkoord te gaan om de gemeenteweg met naam Huinhovenstraat te wijzigen zoals aangeduid op het definitief vastgestelde rooilijnplan en dit ter hoogte van de percelen kadastraal gekend (afd. 3) sectie C nrs. 180P, 180T, 180R en 182E in het kader van de geïntegreerde vergunningsaanvraag met referentie (OMV_2021196182; 2022/OMV/094S).
4. Het volledige rooilijndossier wordt integraal gehecht aan dit besluit.
5. Na definitieve vaststelling van het rooilijnplan door de gemeenteraad wordt het college van burgemeester en schepenen belast met de uitvoering en bekendmaking van dit besluit
6. Na definitieve vaststelling van het rooilijnplan door de gemeenteraad wordt het gemeenteraadsbesluit bekend gemaakt aan het publiek op de volgende manieren:
8. De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de voorgestelde wijzigingen betreffende de zaak van de wegen volgens de aanvraag tot omgevingsvergunning met referentie (OMV_2021196182; 2022/OMV/094S) op voorwaarde dat:
De gemeente plaatst in samenwerking met City Screens een groot Q-lite LED-scherm aan de Fuérisonplaats in Steenokkerzeel. Met dit scherm wil het bestuur haar activiteiten kenbaar maken, lokale handelaars de kans bieden om betalend promotie te voeren en verenigingen de mogelijkheid geven om gratis reclame te maken voor hun werking.
City Screens staat rechtstreeks in contact met de lokale ondernemers die betalend willen adverteren op het LED-scherm. Zij informeert en faciliteert de ondernemers en ontvangt de reclamekosten die de ondernemer betaalt voor haar campagnes. In ruil biedt City Screens het LED-scherm aan op de Fuérisonplaats en stelt zij de helft van de zendtijd (50%) ter beschikking van het lokaal bestuur. Hier zijn geen kosten aan verbonden.
Het lokaal bestuur kiest ervoor om een deel van haar zendtijd aan verenigingen te geven. Ook parochies, scholen, erkende goede doelen en politieke partijen in Steenokkerzeel kunnen mee onder deze noemer vallen. Standaard gaan we uit van een gelijke verdeling tussen gemeente en verenigingen (elk 25%), maar op basis van het aanbod kan dit percentage variëren. Het beeldscherm staat aan tussen 7u00 en 23u00.
Indien een vereniging gebruik wil maken van het LED-scherm moet de activiteit wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zij kan ook slechts een beperkt aantal keer per jaar boodschappen laten verschijnen. De voorwaarden en andere bepalingen zijn vastgelegd in een reglement, specifiek geldend voor de verenigingen en parochies, scholen, erkende goede doelen en politieke partijen in Steenokkerzeel. Het adverteren voor de lokale handelaars verloopt via City Screens en valt bijgevolg buiten het reglement.
Het college van burgemeester en schepenen of zijn gemachtigde, de Communicatiedienst, behoudt wel altijd het recht om boodschappen te weigeren of aan te passen indien zij ongepast zijn of niet aan de bepalingen voldoen, dit zowel voor verenigingen als voor lokale ondernemers.
Het reglement hangt als bijlage aan dit agendapunt en werd reeds principieel goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen tijdens de zitting van 30 januari 2023.
Het reglement treedt vijf dagen na goedkeuring door de gemeenteraad in voege, maar er wordt wel geopteerd voor een proefperiode van twee maanden die start nadat het scherm operationeel is. Tijdens de proefperiode worden enkel gemeentelijke berichten geplaatst om eventuele kinderziektes en onduidelijkheden weg te werken alvorens aankondigingen van verenigingen, parochies, scholen, erkende goede doelen en politieke partijen in Steenokkerzeel te communiceren. Aanvragen kunnen wel al ingediend worden. Lokale ondernemers vallen niet onder de proefperiode omdat zij rechtstreeks adverteren via City Screens.
De gemeenteraad gaat akkoord met de inhoud van het bijgevoegde reglement, specifiek bedoeld voor verenigingen, parochies, scholen, erkende goede doelen en politieke partijen in Steenokkerzeel die aankondigingen op het LED-scherm willen plaatsen.
Het college keurde op 25-07-2022 principieel goed dat er een dienst burenbemiddeling wordt opgestart door de interlokale preventiecoördinator.
Op 6 februari 2023 keurde het college van burgemeester en schepenen de deontologische code goed en gaf aan de gemeenteraad de opdracht om het reglement burenbemiddeling goed te keuren.
Om de dienst burenbemiddeling op te starten, is het noodzakelijk dat er een reglement wordt opgesteld. In het reglement wordt het kader van burenbemiddeling omschreven.
Daarnaast wordt burenbemiddeling vanuit de Interlokale vereniging (ILV) integrale veiligheid opgericht. De ILV Integrale Veiligheid is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Kampenhout, Steenokkerzeel en Zemst. Hierdoor wordt er een gezamenlijk reglement voor burenbemiddeling voor de drie gemeenten opgesteld. De preventiecoördinator van de ILV Integrale Veiligheid wordt de coördinator burenbemiddeling. Indien de preventiecoördinator afwezig is, neemt de bestuurlijk handhaver van de ILV Integrale Veiligheid het takenpakket van de coördinator burenbemiddeling over.
De gemeenteraad is bevoegd om het reglement goed te keuren.
Het reglement treedt in voege op 01 mei 2023 voor onbepaalde duur. De dienst burenbemiddeling start vanaf 01 mei 2023.
Naast het reglement is er ook een deontologische code voor de vrijwillige burenbemiddelaars. De deontologische code is een leidraad voor de bemiddelaar om te proberen juist te handelen in situaties waar hij soms niet weet wat te doen en om ethisch te handelen tijdens een bemiddeling. De deontologische code is een licht herwerkte versie van de deontologische code die wordt gebruikt binnen het provinciaal netwerk burenbemiddelaars Vlaams-Brabant. Het college is bevoegd om de deontologische code goed te keuren. Het college heeft op 06 februari 2023 de deontologische code goedgekeurd. De gemeenteraad neemt kennis van de deontologische code.
Artikels 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
1. De gemeenteraad keurt het reglement burenbemiddeling goed.
2. De gemeenteraad neemt kennis van de deontologische code voor de vrijwillige burenbemiddelaars.
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :
Sinds de corona-pandemie zijn de gemeentediensten enkel nog te bezoeken op afspraak. Er wordt voor een afspraak bij bvb burgerzaken 10’ voorzien. Voor bvb het afhalen van een identiteitskaart is 10’ ruim teveel, en we zien dan ook dat op donderdagavond bvb er geen afspraak meer te maken is online op bvb woensdag, terwijl er eigenlijk niet echt veel volk aan de loketten is op donderdag. We zien ook in het CBS van 30/1 dat er plannen zijn om de infobalie terug te laten draaien zonder afspraken. Er zal een proefperiode zijn.
Vragen:
Schepen Geert Laureys antwoordt als volgt:
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :
Vragen:
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt:
Het gaat over punt 6 in het CBS van Steenokkerzeel van 30/1/23.
In dit reglement worden de voorwaarden vastgelegd om een vergunning te kunnen krijgen. Mensen die geen vergunning hebben en hier toch doorrijden zullen beboet worden.
Vragen:
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :
Vraag:
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :
Op 12/2 verstuurde ik onderstaande mail naar Heidi:
Hallo Heidi,
Ik zie dat de lay out van de collegeverslagen veranderd is:
Zijn deze veranderingen bewust aangebracht aub?
En indien ja, kan hier iets aan gedaan worden aub?
Het is absoluut niet handig om steeds naar het overzicht op de eerste pagina te moeten en dan telkens opnieuw naar de pagina van een bepaald punt volledig naar beneden te moeten scrollen.
Mvg,
Ann
Op 16/2 kreeg ik onderstaand antwoord :
We zijn sedert enkele weken overgeschakeld naar het digitaal tekenen van allerlei documenten, weldra voor alles.
Door het digitaal tekenen kan je inderdaad niet meer in de inhoudstafel klikken.
Ook de nummering staat er niet meer op omdat we een nieuw model gebruiken waarvan de eerste pagina afwijkend is aan alle anderen.
Dit is natuurlijk een ongewenste bijwerking, we nemen contact op met onze leverancier om deze kinderziekten weg te werken.
Vraag:
Heidi Abeloos, algemeen directeur antwoordt als volgt:
- Het probleem met de hyperlinks is blijkbaar al opgelost.
- De nummering wordt door het secretariaat eerstdaags aangepast.
Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
In de ochtend van 14 februari werden de inwoners van de Ontvangersweg en wijk 't Velleke aanpalend aan de parking Mulslaan verrast met het openleggen van hun voetpad door Fluvius voor nutswerken, blijkbaar zonder eerdere communicatie.
Gevolg: 2 dagen niet parkeren op de oprit en ook zeer moeilijke toegang tot de woning.
Nochtans stonden deze werken aan de nutsleiding nergens vermeld op de website Steenokkerzeel Steengoed-wegenwerken. Er staan alleen nutswerken vermeld aan de site van de parking Mulslaan. Wij kunnen begrijpen dat nutsleidingen verbonden zijn met andere nutsleidingen, maar begrijpen niet waarom hierover naar de betrokken buurtbewoners niet wordt gecommuniceerd. Bestaat er voor Fluvius een uitzondering op de regels ?
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
Naar aanleiding van onze schriftelijke vraag mbt de asfaltering van de Molenstraat hadden wij graag vernomen wat de status is van de verwijdering van de asfaltresten.
In het antwoord op een eerdere schriftelijke vraag notuleert men dat er prioriteiten moeten bepaald worden.
Vragen:
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt: