De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
De aanvraag tot het bouwen van appartementen na de sloop van 5 woningen op de hoek van de Mulslaan en Dijkstraat kent een voorgeschiedenis van weigeringsbeslissingen door het College van Burgemeester en Schepenen dd. 19 oktober 2020, 8 maart 2021, en dd. 15 november 2021. Tegen de laatste weigeringsbeslissing werd door de aanvrager een beroep ingesteld bij de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant. Op 30 juni 2022 weigerde de deputatie de vergunningsaanvraag.
De huidige aanvraag omvat het slopen van 5 woningen om vervolgens 22 appartementen en 2 handelspanden op te richten op de hoek van de Mulslaan en Dijkstraat. Het aanvraagdossier met ref. OMV_2022115916; 2021/OMV/145S werd op 19 oktober 2022 ingediend. Er werd bijkomende info gevraagd naar aanleiding van het rooilijnplan. Er werd, na overleg, op pragmatische manier gehandeld aangaande het aanleveren van plannen en documenten voor de grensbepaling van de rooilijn. Op 23 januari 2023 werd de aanvraag volledig en ontvankelijk verklaard. Van 2 februari 2023 tot 3 maart 2023 werd een openbaar onderzoek georganiseerd waarbij geen bezwaren werden ontvangen.
In gevolge de weigeringsbeslissing van de deputatie van 30 juni 2022 dient een nieuwe interpretatie gegeven te worden aan de ligging van de rooilijnen Mulslaan en Dijkstraat.
In de voorgaande beslissingen interpreteerde de gemeente Steenokkerzeel de ligging van de rooilijn van de Dijkstraat zoals weergegeven op het gemeentelijk rooilijnplan (zie bijlage). De gemeentelijke dienst Openbare Werken heeft op basis van dit plan ook advies verleend in de vorige omgevingsvergunningsaanvragen.
De rooilijn van de Mulslaan werd opgeheven (zie gemeenteraadsbeslissing in bijlage). De verbreding van de rooilijn voor de Lodewijk Mulslaan werd ten gevolge de aanleg van de omleidingsweg Tervuursesteenweg N227 niet meer zinvol geacht zoals eerder voorzien door het gewest (toen gewestweg N227) en volgens de vroegere plannen (cf. BPA Gemeentehuis en Omgeving) waarbij de rooilijn in veel gevallen ter hoogte van de achtergevel van de bestaande woningen was ingetekend. De Mulslaan werd overgedragen van het gewest naar de gemeente. Het BPA werd herzien. Het grafisch plan werd ingetekend op kadastrale gegevens en legt de bestemmingsgrens aan de voorgevel aan de Mulslaan en op de grens van het huidige hoekpand. De maatvoering ter hoogte van de projectzone stelt dat de bestemmingsgrens aan de Mulslaan gelegen is op 8m uit de as van de weg. De Mulslaan werd later heringericht binnen de feitelijke rooilijn.
In relatie tot de beroepsprocedure voor het aanvraagdossier argumenteerde de gemeente dat de straat meer lucht en licht verdient en het ontwerp hierbij niet bijdraagt. De provincie merkte vervolgens op dat het grafisch plan van het BPA voorschrijft dat de rooilijn op ongeveer 8m uit de as van de weg gelegen is, ter hoogte van huisnummer 72 (globaal varieert de ligging van de bestemmingsgrens volgens het BPA op ongeveer 7m tot 9m uit de as van de weg over de volledige afstand van de projectzone). Het BPA bepaalt dat (artikel 1.1) "De bestemmingsgrens van de openbare wegenis legt tevens de rooilijn vast tenzij grafisch anders aangeduid op het bestemmingsplan. De stroken in dit plan aangeduid voor openbare wegenis zullen, in zoverre zij nog niet tot de openbare wegenis behoren, hierbij ingelijfd worden door afstand, onteigening of verwerving. Binnen deze stroken mag worden aangebracht al wat de hedendaagse verkeerstechniek vereist, zijnde woonerfinrichtingen, parkeerruimte, beplantingen en andere maatregelen die het verkeersluw karakter van de wijk kunnen bevorderen. Toelatingen tot bouwen kan slechts verleend worden op kavels die rechtstreeks palen aan, of een regelmatige aangelegde toegang hebben tot de openbare wegenis." Het grafisch plan vermeldt dat "Dit plan werd opgemaakt op basis van grafische gegevens. De erin vermelde afmetingen en oppervlakte zijn derhalve slechts benaderend. Voor de uitvoering van dit plan zijn opmetingen ter plaatse noodzakelijk."
De gemeente is ter plaatse gaan meten en stelt ter hoogte van huisnummer 72 in de feiten een breedte van 13,90m vast voor het openbaar domein, van gevel tot gevel. Dit komt ongeveer overeen met de planaanduiding van 8m op het BPA nr. 4 'Gemeentehuis en Omgeving' en 6m op het RUP nr.5 "Wijk Centrum".
De aanvrager heeft een beëdigd landmeter-expert aangesteld om de ligging van de rooilijn op basis van het BPA vast te stellen. Het inplantingsplan, op basis van het landmetersplan (zie bijlage), legt de rooilijn op 8m uit de huidige as van de Mulslaan en 6m uit de huidige as van de Dijkstraat (zie bijlage). De verantwoordelijk over de correctheid van de plannen bij een (eerder) aanvraagdossier ligt bij de aanvrager.
De aanvrager voorziet volgens de plannen de aanleg van het voetpad in waterdoorlatende klinkerverharding.
De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:
De gemeenteraad neemt een beslissing over de geherinterpreteerde ligging van de rooilijnen. De gemeenteraad neemt een beslissing over de overdracht van een grond van 126,71m² (cf. landmetersplan) naar het openbaar domein en de inrichting ervan. Het college neemt na de beslissing van de gemeenteraad een beslissing over de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen.
Uit de artikelen 2, §2 en 40 van het decreet van 22 november 2017 over het lokaal bestuur volgt dat de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid voor aangelegenheden van gemeentelijk belang beschikt, waaronder de zaak van de wegen zoals bedoeld in artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet. De voor de aanvraag bevoegde overheid kan de vergunning maar afleveren nadat de gemeenteraad een gunstig besluit over de zaak van de wegen genomen heeft (artikel 32, §6 Omgevingsvergunningsdecreet).
Sinds de inwerkingtreding van het Gemeentewegendecreet (op 1 september 2019) is de bevoegdheid van de gemeenteraad uitdrukkelijk opgenomen in artikel 8 van dit decreet, dat bepaalt dat niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.
Een beslissing van de gemeenteraad is, overeenkomstig artikel 31, §1 van het Omgevingsvergunningsdecreet, vereist als de aanvraag “de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg” inhoudt. In dat geval spreekt de gemeenteraad zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de weg, en over de eventuele opname in het openbaar domein.
Artikel 2, 12° van het Gemeentewegendecreet definieert een ‘wijziging’ van een gemeenteweg als “de aanpassing van de breedte van de bedding van een gemeenteweg, met uitsluiting van verfraaiings-, uitrustings- of herstelwerkzaamheden.”
Voor de Mulslaan is er geen rooilijnplan (meer). De grafische aanduiding op het BPA is aangeduid op basis van kadastrale gegevens en bijgevolg onvoldoende nauwkeurig. De hergeïnterpreteerde ligging van de rooilijn door de landmeter is van gemeentelijk belang daar ook aanpalende panden plots worden getroffen met gevolgen volgens VCRO artikel 4.3.8.
Het achteruit bouwen voor het project, met een afstand van 1,17m tot ca. 1,94m aan de Mulslaan ten opzichte van de feitelijke en huidig gehanteerde rooilijn, is positief voor het gabariet van de straat dat meer licht en lucht verdient. Op deze manier ontstaat er ook ruimte voor een breder voetpad met een minimale obstakelvrije loopweg van 1,50 meter breedte volgens artikel 3 van het Besluit van de Vlaamse Regering houdende vaststelling van een algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
Er kan een gunstig advies worden verleend onder de lasten van een gratis grondafstand; alle eraan verbonden notariële kosten zijn ten laste van de vergunninghouder; een voetpad met een totale minimale obstakelvrije loopweg met een breedte van 1,50 m aan te leggen volgens de voorwaarden van de gemeentelijke dienst patrimonium en openbare werken:
- De eventuele (gedeeltelijke) opbraak van het bestaande voetpad en heraanleg dient te gebeuren met dezelfde materialen (vierkante rode klinkers 220x220) als het bestaande voetpad.
- De uitbreiding van het bestaande voetpad tot tegen de gevellijn dient echter te gebeuren in waterdoorlatende klinkers en volgens de volgende opbouw:
- Onderfundering in zand met een dikte van 10 cm
- Fundering in steenslag type II zonder toevoegsel, dikte 20 cm
- Legbed in split, dikte 3cm
- Waterdoorlatende klinkers (afmetingen en kleur zoals bestaand voetpad), dikte 10 cm
- Er moet zeker de nodige aandacht worden besteed aan de verdichting naast de nieuwbouw zodat er zich later geen verzakkingen kunnen voordoen onder de uitbreiding van het voetpad.
- De helling van het bestaande voetpad dient doorgetrokken te worden tot aan de gevellijn.
- De inrichting doorstaat de pesticidentoets en is in overeenstemming met het TB 250, versie 4.1
- De kosten voor eventuele (gedeeltelijke) opbraak bestaande voetpad, heraanleg en uitbreiding tot tegen de gevellijn worden gedragen door de aanvrager van de omgevingsvergunning.
1. De gemeenteraad neemt kennis van de resultaten van het openbaar onderzoek dat werd gehouden van 2 februari 2023 tot 3 maart 2023, waarbij geen standpunten, opmerkingen of bezwaren werden ingediend.
2. De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde wijzigingen betreffende de zaak van de wegen volgens de aanvraag tot omgevingsvergunning met referentie OMV_2022115916; 2022/OMV/145S op voorwaarde dat, en onder de lasten van:
3. De gemeenteraad stelt deze beslissing uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting ter beschikking van het bevoegde bestuur (college).
Schrijven van de Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting van 23 maart 2023 i.v.m. de aankoop van aandelen van de woonmaatschappij van het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord.
Op 4 februari 2022 stelde de Vlaamse Regering de werkingsgebieden voor de woonmaatschappijen vast. De gemeente Steenokkerzeel maakt deel uit van het
woonmaatschappij -werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord.
De verlenging van de erkenning als SHM werd aan Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting verleend tot 30 juni 2023. SHM Gewestelijke Maatschappij voor
Volkshuisvesting zal zich omvormen tot BV en woonmaatschappij voor eind juni 2023. De SVK- werking in de woonmaatschappij wordt opgestart (en gecontinueerd) door de 'overdracht' van de werking van vzw Webra van het Halle/Vilvoorde-Noord werkingsgebied naar de woonmaatschappij.
Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting bereidt i.h.k.v. de vorming van een woonmaatschappij tevens een organisatorisch traject voor.
Deze trajecten verlopen via een stuurgroep (met mandatarissen van alle lokale besturen van het werkingsgebied,en afgevaardigden van SVK Webra,de Woonwinkels en SHM GMV) en thematische werkgroepen(o.a. patrimonium, personeel, klanten, nieuw toewijzingssysteem, ...).
Eind 2022 valideerde de stuurgroep de aanvraag tot erkenning als woonmaatschappij(met ontwerp van statuten, een toelichting over het werkingsgebied en de toekomstige werking, en een financieel plan).
Op heden Is de gemeente Steenokkerzeel nog geen aandeelhouder van de Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting. De gemeenten Meise en Kampenhout zijn dit op heden wel reeds, en elk met 60 aandelen.
Alle woonmaatschappijen moeten onmiddellijk voldoen aan de regel dat de gemeenten en OCMW's die in het werkingsgebied van de woonmaatschappij liggen aandeelhouder zijn van die woonmaatschappij. Dit geldt ook voor de woonmaatschappijen die een rechtsopvolger zijn van een bestaande SHM.
Aangezien het stemrecht van de gemeenten en OCMW's binnen werkingsgebied, alsook de verhouding van het stemrecht tussen de gemeenten en OCMW's binnen werkingsgebied
onderling decretaal en bij besluit van de Vlaamse Regering wordt geregeld, is het precieze aantal aandelen dat een gemeente of OCMW binnen werkingsgebied aanhoudt slechts van symbolische waarde.
Om stemrecht te hebben, moet een lokaal bestuur echter wel minstens één aandeel bezitten.
De participatie van lokale besturen wordt verder verankerd in een recht van een gemeente, dat nog geen aandeelhouder is, om te participeren in de woonmaatschappij die bevoegd is voor haar grondgebied. Concreet heeft de intredende gemeente het recht om in te tekenen op een aandeel. Op eerste verzoek van de gemeente zal de woonmaatschappij het nodige doen om tot uitgifte van minstens een nieuw aandeel over te gaan. Dit doet evenwel geen afbreuk aan de mogelijkheid om in onderling overleg met de woonmaatschappij op meer aandelen van de woonmaatschappij in te tekenen.
In het kader van het voorgaande stelt de raad van bestuur van Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting, na overleg met de stuurgroep voor dat elke gemeente van het
werkingsgebied die op heden nog geen aandeelhouder is, dus met inbegrip van gemeente Steenokkerzeel, reeds voorafgaand aan de formele omzetting in woonmaatschappij, 60
aandelen in de Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting zou kunnen verwerven.
De aandelen van de Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting hebben een nominale waarde van 13 EUR per aandeel. Krachtens de bepalingen van het Wetboek van
vennootschappen en verenigingen dient elk aandeel ten belope van minstens 1/4 zijn volstort.
Artikel 40 van het decreet lokaal beleid - Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid. De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen.
Artikel 447 van het decreet lokaal bestuur.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW), in bijzonder de artikels m.b.t
aandeelhouderschap en het bestuur van de woonmaatschappij.
Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot\wonen (dat o.a. wijzigingen aanbrengt in de Vlaamse Codex Wonen van 2021)werd op 10 september 2021 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Dit decreet trad voor het grootste deel in werking op 20 september 2021 (10 dagen na publicatie in het Belgisch Staatsblad). Enkele bepalingen treden pas in werking vanaf 2022 of 2023.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen (dat o.a. wijzigingen aanbrengt in het Besluit van de Vlaamse Codex Wonen van 2021) werd op 15 april 2022 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Dit besluit trad voor het grootste deel in werking op 25 april 2022(10 dagen na publicatie in het Belgisch Staatsblad).
Op 10 november2022 keurde de Vlaamse Regering het reparatiebesluit - d.i. het besluit van de Vlaamse Regering van 10 november 2022 tot uitvoering van het decreet van 3 juni 2022 houdende diverse maatregelen inzake de herstructurering van het beleidsveld Wonen en tot wijziging van verschillende besluiten over wonen - definitief goed. Dit besluit werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 23 november 2022 en trad in werking op 3 december 2022.
De ontwerpstatuten van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle/Vitvoorde- Noord, conform de afzonderlijke modelstatuten (bijlage 11 bij BVCW)die de Vlaamse Regering heeft vastgelegd.
Het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, in het bijzonder de artikels m.b.t. de inbrengen In geld en volstorting van aandelen.
Alen Cilic (LVB) heeft volgende vragen/opmerkingen:
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt: Kampenhout, Steenokkerzeel, Zemst, Kapelle-op-den-Bos, Meise, Londerzeel en Grimbergen.
Schepen Wim Mombaerts bevestigt dit..
De burgemeester antwoordt dat de Vlaamse wetgeving dit heeft bepaald. Er dient in eerste instantie gewerkt te worden via aandelen, het patrimonium dient tegen 2028 overgedragen te worden.
Het gemeenteraadsbesluit van 23 februari 2023 over de vorming van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord, waarbij de gemeenteraad in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het BVCW van 2021 vaststelt dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.
De aanvraag tot erkenning als woonmaatschappij met ontwerp van statuten van de toekomstige woonmaatschappij, gevalideerd door de stuurgroep woonmaatschappij en ingediend bij Wonen in Vlaanderen.
Op 4 februari 2022 stelde de Vlaamse Regering de werkingsgebieden voor de woonmaatschappijen vast. Steenokkerzeel maakt deel uit van het woonmaatschappij-werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord.
SHM GMV zal zich omvormen tot BV en woonmaatschappij voor eind juni 2023. De SVK-werking in de woonmaatschappij wordt opgestart (en gecontinueerd) door de ‘overdracht’ van de werking van vzw Webra van het Halle/Vilvoorde-Noord werkingsgebied naar de woonmaatschappij.
De ontwerpstatuten werden opgemaakt conform de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW), in bijzonder de artikels m.b.t. het bestuur van de woonmaatschappij en de afzonderlijke modelstatuten (bijlage 11 bij BVCW) die de Vlaamse Regering heeft vastgelegd.
In de stuurgroep van het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord werd vastgesteld om volgende mandaten voor de gemeenten van het werkingsgebied voor te behouden in het bestuursorgaan (d.i. “de raad van bestuur”) van deze woonmaatschappij:
Daarnaast worden minstens en ten hoogste 1 mandaat voorbehouden op voordracht van de aandeelhouders andere dan het Vlaamse Gewest en de provincies, gemeenten en OCMW’s die in het werkingsgebied van de woonmaatschappij, en minstens en ten hoogste 1 bestuurder op voordracht van de Provincie Vlaams-Brabant of Vlabinvest.
Bij de samenstelling van het bestuursorgaan dient o.a. rekening gehouden te worden met volgende bepalingen:
Het college draagt volgende kandidaten voor:
Wim Mombaerts wordt door het college voor de resterende huidige periode van de legislatuur voorgedragen als vertegenwoordiger van de gemeente Steenokkerzeel in het bestuursorgaan van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord.
Kurt Ryon, wordt door het college voor de resterende huidige periode van de legislatuur voorgedragen als vertegenwoordiger van de gemeente Steenokkerzeel in het bestuursorgaan van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord.
Marleen Ral wordt door het college voorgedragen als reserve-lid voor de raad van bestuur.
De hernieuwing van de bestuursmandaten van de woonmaatschappij is gekoppeld aan de lokale verkiezingen.
Bestuurders die hun mandaat vervullen als vertegenwoordiger van een provincie, een gemeente of OCMW worden gekozen uit de kandidaten die door die aandeelhouders in kwestie worden voorgedragen. Elke voordrager van een bestuursmandaat dient evenveel kandidaten voor te stellen als het aantal mandaten waarvoor zij de kandidaten mag voordragen, plus minstens één extra kandidaat. De leden van het bestuursorgaan, worden dan door de algemene vergadering uit die voorgedragen kandidaten benoemd.
Uiterlijk in juni 2023 wordt de bijzondere algemene vergadering van Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting gehouden. SHM Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting vormt zich dan om tot Besloten Vennootschap en woonmaatschappij. Op dat moment wordt ook het (nieuwe) bestuursorgaan samengesteld.
Artikel 34 van het decreet lokaal bestuur - Er wordt geheim gestemd over de aanwijzing van de leden van de gemeentelijke bestuursorganen en van de vertegenwoordigers van de gemeente in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen.
Artikel 40 van het decreet lokaal bestuur - Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid. De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen
Artikel 447 van het decreet lokaal bestuur.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW), in bijzonder de artikels m.b.t. het bestuur van de woonmaatschappij.
De ontwerpstatuten van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord, conform de afzonderlijke modelstatuten (bijlage 11 bij BVCW) die de Vlaamse Regering heeft vastgelegd.
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van de eerste vertegenwoordiger in de raad van bestuur van de woonmaatschappij Halle/Vilvoorde-Noord
De stemming geeft volgende uitslag :
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
Er waren 3 onthoudingen.
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van tweede vertegenwoordiger in de raad van bestuur van de woonmaatschappij Halle/Vilvoorde-Noord
De stemming geeft volgende uitslag :
1. Kurt Ryon wordt voor de resterende huidige periode van de legislatuur voorgedragen als vertegenwoordiger van de gemeente Steenokkerzeel in het bestuursorgaan van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord.
2. Wim Mombaerts wordt voor de resterende huidige periode van de legislatuur voorgedragen als vertegenwoordiger van de gemeente Steenokkerzeel in het bestuursorgaan van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord.
3. Marleen Ral wordt voor de resterende huidige periode van de legislatuur voorgedragen als reserve-vertegenwoordiger van de gemeente Steenokkerzeel in het bestuursorgaan van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord.
4. De Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting zal van dit besluit op de hoogte gebracht worden.
Het gemeenteraadsbesluit van 23 februari 2023 over de vorming van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord, waarbij de gemeenteraad in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het BVCW van 2021 vaststelt dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.
De aanvraag tot erkenning als woonmaatschappij met ontwerp van statuten van de toekomstige woonmaatschappij, gevalideerd door de stuurgroep woonmaatschappij en ingediend bij Wonen in Vlaanderen.
Op 4 februari 2022 stelde de Vlaamse Regering de werkingsgebieden voor de woonmaatschappijen vast. De gemeente Steenokkerzeel maakt deel uit van het woonmaatschappij-werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord.
De verlenging van de erkenning als SHM werd aan Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting verleend tot 30 juni 2023. SHM Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting zal zich omvormen tot BV en woonmaatschappij voor eind juni 2023. De SVK-werking in de woonmaatschappij wordt opgestart (en gecontinueerd) door de ‘overdracht’ van de werking van vzw Webra van het Halle/Vilvoorde-Noord werkingsgebied naar de woonmaatschappij. Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting bereidt i.h.k.v. de vorming van een woonmaatschappij tevens een organisatorisch traject voor. Deze trajecten verlopen via een stuurgroep (met mandatarissen van alle lokale besturen van het werkingsgebied, en afgevaardigden van SVK Webra, de Woonwinkels en SHM GMV) en thematische werkgroepen (o.a. patrimonium, personeel, klanten, nieuw toewijzingssysteem, …). Eind 2022 valideerde de stuurgroep de aanvraag tot erkenning als woonmaatschappij (met ontwerp van statuten, een toelichting over het werkingsgebied en de toekomstige werking, en een financieel plan). De hernieuwing van de bestuursmandaten van de woonmaatschappij is gekoppeld aan de lokale verkiezingen.
Uiterlijk in juni 2023 wordt de bijzondere algemene vergadering van Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting gehouden. SHM Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting vormt zich dan om tot Besloten Vennootschap en woonmaatschappij. Op dat moment wordt ook het (nieuwe) bestuursorgaan samengesteld.
Het komt de gemeenteraad toe om een afgevaardigde en een plaatsvervanger aan te duiden voor de algemene vergadering van de nieuwe woonmaatschappij Halle-Vilvoorde-Noord.
Artikel 34 van het decreet lokaal bestuur - Er wordt geheim gestemd over de aanwijzing van de leden van de gemeentelijke bestuursorganen en van de vertegenwoordigers van de gemeente in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen.
Artikel 40 van het decreet lokaal beleid - Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid. De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen Artikel 447 van het decreet lokaal bestuur.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW), in bijzonder de artikels m.b.t. het bestuur van de woonmaatschappij.
De ontwerpstatuten van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord, conform de afzonderlijke modelstatuten (bijlage 11 bij BVCW) die de Vlaamse Regering heeft vastgelegd.
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de woonmaatschappij Halle/Vilvoorde-Noord
De stemming geeft volgende uitslag :
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een plaatsvervanger in de algemene vergadering van de woonmaatschappij Halle/Vilvoorde-Noord
De stemming geeft volgende uitslag :
In het kader van de opdracht “Herbestemming pastorie Perk erfpacht” werd een selectieleidraad opgesteld door de ontwerper, Teherbestemmen BV, Sluisstraat 79 te 3000 Leuven.
De uitgave/opbrengst voor deze opdracht werd niet geraamd.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38, § 1, 1° b) (ontwerp- of innovatieve oplossingen) en artikel 38, § 1, 1° c) (onderhandelingen wegens specifieke omstandigheden).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode 0050-00/22103007/BESTUUR/CBS/0/OW113 (actie ACT-45) van de investering 2023.
De ontvangsten voor deze opdracht op budgetcode 0050-00/70500020/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN van de exploitatie 2023.
Suggesties raadslid Jan Van hoof:
Schepen Jelle Mombaerts is niet zo'n fan van het eerste voorstel, want dit schrikt kleinere kandidaten af. Het tweede voorstel kan voor hem wel aangepast worden.
Raadslid Ann Goovaerts:
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt:
Raadslid Griet Deroover vraagt:
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt:
1. De selectieleidraad en de selectievereisten zoals opgenomen in de publicatie voor de opdracht “Herbestemming pastorie Perk erfpacht”, opgesteld door de ontwerper, Teherbestemmen BV, Sluisstraat 79 te 3000 Leuven worden goedgekeurd.
2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
3. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
4. De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode 0050-00/22103007/BESTUUR/CBS/0/OW113 (ACT-45) van de investering 2023 en de uitgave op budgetcode 0050-00/70500020/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN van de exploitatie 2023.
In het kader van het rioolbeleid wisselt Fluvius regelmatig persoonsgegevens uit met de gemeente. Voor deze uitwisseling hebben ze niet enkel de toestemming nodig van de betrokkenen zelf maar moeten er duidelijke afspraken zijn met de gemeente.
Momenteel is er gegevensuitwisseling met Fluvius in het kader van het rioolbeleid over volgende onderwerpen.
De vernieuwde premies voor Rationeel Watergebruik (RWG) worden volledig beheerd en uitbetaald door Fluvius op basis van de goedgekeurde RWG premieregeling goedgekeurd op de Raad van Bestuur van Fluvius SO op 16/02/2022, de distributienetbeheerders Riobra op 21/3/2022 (Riobra), en de gemeenteraad d.d. 22 oktober 2022 (zie infofiches in bijlage).
Bij gemeenteraadsbesluit van 22 oktober 2022 werd het vorige premiereglement met gemeentelijke premies opgeheven. Er is geen gegevensuitwisseling nodig in het kader van aanvullende gemeentelijke premies voor respectievelijk gescheiden afvoer, hemelwaterput en infiltratie.
Het ontwerp protocol met bovenstaande twee doeleinden van gegevensuitwisseling, opgesteld door Fluvius, en nagekeken door de DPO van de gemeente Steenokkerzeel.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het ontwerp protocol met twee doeleinden van gegevensuitwisseling, opgesteld door Fluvius, en nagekeken door de DPO van de gemeente Steenokkerzeel wordt goedgekeurd. Het betreft gegevensuitwisseling met betrekking tot volgende gegevens in het kader van het rioolbeleid.
Het huidige reglement voor speelstraten wordt vervangen, gezien dit nog niet compatibel is met het gebruik van het gemeentelijke online vergunningsplatform Eaglebe.
De aanvraagprocedure voor een speelstraat zal vanaf nu via het online vergunningsplatform Eaglebe verlopen. Het reglement wordt hieraan aangepast.
- een aanvraag dient minimum 8 weken op voorhand te gebeuren.
- een aanvraag gebeurt niet meer met een papieren of digitaal aanvraagformulier, maar via het online vergunningsplatform Eaglebe. De gemeentelijke website zal hieraan aangepast worden.
- er dient nog steeds een bewonersenquête te gebeuren. De peter en meter van de speelstraat dienen het akkoord te verkrijgen van minimum 80 procent van de betrokken buurtbewoners, waarvan het huis gelegen is in de speelstraat. Deze enquête dient vastgemaakt te worden aan de aanvraag via Eaglebe. Een blanco versie hiervan zal ook te verkrijgen zijn via de gemeentelijke website.
Decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017.
Koninklijk Besluit inzake speelstraten, d.d. 9 oktober 1998.
Huidig reglement speelstraten d.d. 15 oktober 2020.
De Jeugdraad geeft een positief advies op het vernieuwde reglement voor speelstraten.
De gemeenteraad keurt het nieuwe reglement voor speelstraten goed.
De jaarlijkse ondersteuning vanuit het gemeentebestuur ten voordele van de gemeentelijke basisschool door het ten laste nemen van een aantal ambten.
Op advies van de schoolraad - ontvangen op datum van 1 maart 2023 - wordt voor een optimale werking van de gemeentelijke basisschool aan het gemeentebestuur gevraagd het komende schooljaar de volgende ambten ten laste te nemen van de gemeentelijke financiën:
Het advies uitgebracht op datum van 1 maart 2023 door de schoolraad.
De financieel directeur heeft op 15 maart 2023 een visum afgeleverd met het nummer 2023/14.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode GBB/0800-00/61700010/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van de exploitatie 2023-2024
De vraag tot het inrichten van de volgende ambten voor het schooljaar 2023-2024 ten laste van het werkingsbudget onderwijs en van de gemeentelijke financiën:
wordt goedgekeurd.
Email van Creadiv van 23 maart 2023 waarin men meedeelt dat hun algemene vergadering zal doorgaan op vrijdag 02 juni 2023 om 16u00 in de Hoorn, Sluisstraat 79 te Leuven. Deze vergadering wordt gevolgd door een Buitengewone Algemene Vergadering om 17 uur op dezelfde locatie.
Buitengewone algemene vergadering:
De gemeente Steenokkerzeel is een vennoot van Creadiv nv.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergadering werden door de gemeenteraad op 28 maart 2019 aangeduid, voor de volledige legislatuur.
E-mail van Riobra van 28 maart 2023 waarin wordt meegedeeld dat de algemene vergadering zal plaatshebben op woensdag 28 juni 2023 om 18u in het Fluvius-gebouw, Diestsesteenweg 126 te 3210 Lubbeek met volgende agenda:
De gemeente Steenokkerzeel is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Riobra.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De afgevaardigden voor de algemene vergadering werden in de gemeenteraad van 15 oktober 2020 (effectief afgevaardigde) en 12 november 2020 (plaatsvervangend afgevaardigde) aangeduid voor de volledige legislatuur.
Email van Haviland van 30 maart 2023 waarin wordt meegedeeld dat de gewone algemene vergadering van Haviland plaats heeft op woensdag 21 juni 2023 om 18u00 in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 in 1731 Asse-Zellik met volgende agenda:
De gemeente Steenokkerzeel is aangesloten bij de intercommunale Haviland die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652.
Haviland is een dienstverlenende vereniging voor intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische sociale expansie van het arrondissement Halle–Vilvoorde, die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
Het decreet lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 432, 40 en 41.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2019 en 24 oktober 2019 betreffende de aanstelling van de afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Haviland voor de volledige legislatuur.
De penningmeester van het kerkbestuur stelt elk jaar de jaarrekening op die wordt vastgesteld door de kerkraad. Elke kerkraad moet de jaarrekening vóór 1 maart indienen bij het centraal kerkbestuur. Het centraal kerkbestuur verzamelt de jaarrekeningen van de verschillende kerkbesturen en moet deze vóór 1 mei gecoördineerd indienen bij de gemeenteoverheid en de provinciegouverneur. De gemeenteraad moet binnen de 50 dagen na ontvangst van de jaarrekeningen advies uitbrengen over de rekeningen en dit advies overmaken aan de provinciegouverneur.
De jaarrekeningen 2022 van de 4 kerkbesturen werden gezamenlijk bij de gemeente ingediend door het centraal kerkbestuur op 13 maart 2023. De adviestermijn van de gemeente eindigt aldus op 2 mei 2023.
De financiële dienst heeft de 4 jaarrekeningen gecontroleerd.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
De financiële dienst verleent een gunstig advies over de jaarrekeningen 2022 van de kerkbesturen St.-Martinus, St.-Niklaas, St.-Rumoldus en St.-Catharina met de volgende opmerkingen:
Er wordt een gunstig advies verleend omtrent de jaarrekeningen 2022 van de kerkbesturen St.-Catharina, St.-Martinus, St.-Niklaas en St.-Rumoldus met de volgende opmerkingen:
Kerkfabriek |
Exploitatieresultaat |
Investeringsresultaat |
Sint-Catharina |
71.846,97 |
-17.028,24 |
Sint-Martinus |
73.822,38 |
0,00 |
Sint-Niklaas |
182.759,90 |
469.743,64 |
Sint-Rumoldus |
138.561,33 |
-16.249,62 |
Het Centraal Kerkbestuur heeft bij de gemeente op 13 maart 2023 een meerjarenplanaanpassing van het kerkbestuur St.-Niklaas ingediend. De goedkeuringstermijn bedraagt 100 dagen en eindigt aldus op 22 juni 2023.
De gemeentelijke exploitatiebijdrage blijft ongewijzigd (geen toelagen). De gemeentelijke investeringstoelage wijzigt in 2023 (van 0 naar 67.386 euro). Dit stemt overeen met wat er werd afgesproken tijdens het overleg tussen het Centraal Kerkbestuur en de gemeente van 22 oktober 2022.
Het Aartsbisdom Mechelen-Brussel heeft hierover op 14 maart 2023 een gunstig advies gegeven.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
De gemeenteraad keurt de meerjarenplanaanpassing 2023 van het kerkbestuur St.-Niklaas goed.
Het centraal kerkbestuur (CKB) moet de budgetwijzigingen van de kerkbesturen voor 15 september gecoördineerd indienen bij de gemeenteoverheid. Als de budgetwijziging past binnen het goedgekeurde meerjarenplan moet de gemeenteraad hiervan binnen de 50 dagen na ontvangst akte nemen. Als de budgetwijziging niet past binnen het goedgekeurde meerjarenplan moet de gemeenteraad zich hierover binnen de 50 dagen na ontvangst uitspreken.
Het CKB heeft bij de gemeente op 17 maart 2023 de budgetwijziging 2023 van het kerkbestuur St.-Niklaas ingediend. Deze budgetwijziging past binnen de laatste goedgekeurde meerjarenplanaanpassing.
Het Aartsbisdom Mechelen-Brussel heeft hierover op 14 maart 2023 een gunstig advies gegeven.
We hebben wel vastgesteld dat de verkeerde verklarende nota als bijlage werd toegevoegd, namelijk deze van het budget 2023 i.p.v. deze van de begrotingswijziging nr. 1 van 2023. De penningmeester heeft ons de juiste nota nadien nog bezorgd, maar deze maakt dus geen deel uit van de officieel ingediende stukken.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2023 van het kerkbestuur St.-Niklaas, zonder verhoging exploitatietoelage, met verhoging investeringstoelage van 35.000 naar 67.386 EUR.
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
Vraag:
Wat is de stand van zaken betreffende het dossier omtrent het MS Center?
Toelichting:
Eind maart heeft er in Melsbroek een protestmars plaatsgevonden. Het dossier omtrent de vernieuwing van het MS Center blijft aldus de gemoederen beroeren. Kan men toelichten wat de huidige stand van zaken is van het dossier en wat er gebeurde met de petitie dewelke werd overhandigd?
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt:
Vraag:
Wat is de stand van zaken omtrent het dossier Den Dam?
Toelichting:
Op de gemeenteraad van januari 2023 werd het punt omtrent de lastvoorwaarden en gunningswijze goedgekeurd. Is er ondertussen reeds vordering in het dossier?
Schepen Geert Laureys antwoordt als volgt:
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
Vraag:
Kan men meer duidelijkheid scheppen omtrent het ongeval dat heeft plaatsgevonden op 14/4 jl. aan het kruispunt met de Haachtsesteenweg en de Tervuursesteenweg?
Toelichting:
Op 14/4 jl. heeft er een zwaar ongeval plaatsgevonden waarbij een jonge fietser en een vrachtwagen betrokken waren. Is het op heden objectief vastgesteld hoe het ongeval heeft kunnen plaatsvinden? Hoe ver staat het conflictvrij maken van het kruispunt?
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Zeer recent werd de boom ter hoogte van de kapel in de Sint-Annastraat geveld.
Vermoedelijk was de slechte staat van die boom een geldige reden om tot dergelijke actie over te gaan.
Hiermee verdwijnt evenwel een zeer kenmerkend element uit het straatbeeld.
Enkele vragen omtrent deze boom:
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:
Jan Van Hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Sinds enkele dagen staat het Heilig-Hartbeeld in de steigers.
Kan toegelicht worden:
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Aanleiding: verslag CBS dd. 20 maart 2023, nr. 6, p. 23.
Vragen:
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
Feiten, context, argumentatie
punt 14 CBS 27-3-23 Herbestemming pastorie Perk (Tervuursesteenweg 112) - stand van zaken vermarkting - schepencollege
We lezen dit in het verslag van het schepencollege:
Het bureau Miss Miyagi heeft de overheidsopdracht voor de vermarkting van de site van de oude pastorie van Perk klaargestoomd, met als doel om een erfpachtnemer te vinden om de pastorie nieuw leven in te blazen, te restaureren en te activeren.
De voorwaarden van de erfpacht staan nu geformuleerd in de Projectdefinitie als 'ambities'. Op deze manier is de oproep breder, en wordt vermeden om op voorhand de erfpacht reeds te beladen met te zware voorwaarden, daarom dat deze 'ambities' deel uitmaken van de latere onderhandelingen.
Op 4 van de projectdefinitie staat bijvoorbeeld “Er wordt eventueel een trage weg voorzien die het perceel zal doorkruisen en eventueel verbinden met het perceel van de parochie”. Reden daarvoor is dat in deze fase eigenlijk geen voorwaarden worden gesteld aan de erfpacht. In deze fase is het belangrijk om het zo open en licht mogelijk houden, en die voorwaarden zijn dan deel van de onderhandelingen. Voorwaarden rond de trage weg kunnen we DAN dus wel "eisen" of op tafel leggen. Op die manier volgen we de beste weg om een valabele kandidaat over te houden, om de pastorie nieuw leven in te blazen, te restaureren en te activeren.
Vraag:
Deze vragen werden behandeld bij punt 6, herbestemming pastorie Perk erfpacht: goedkeuring selectieleidraad.
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
Feiten, context, argumentatie
artikel:
Eind 2022 richtten 24 burgemeesters van kleinere Vlaamse plattelandsgemeenten over de partijgrenzen heen een burgemeestersfront op. In hun Kerstmanifest vroegen ze alle Vlaamse partijen duidelijkheid over hun partijstandpunt over al dan niet verplichte gemeentefusies in de toekomst. “Onze inwoners hebben voor de Vlaamse verkiezingen en gemeenteraadsverkiezingen in 2024 het absolute recht op een duidelijk standpunt van elke Vlaamse partij”, luidde het.
De gemeenten die samen het burgemeestersfront vormen zijn Glabbeek, Sint-Lievens-Houtem, Heuvelland, Linter, Sint-Martens-Latem, Middelkerke, Houthulst, Drogenbos, Balen, Gistel, Beersel, Dentergem, Vleteren, Ledegem, Kortenaken, Bonheiden, Retie, Zandhoven, Voeren, Schelle, Steenokkerzeel, Holsbeek, Zonnebeke en Moorslede.
Vragen:
Burgemeester Kurt Ryon antwoordt als volgt:
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
Samen met luchthavenactiegroepen uit de Vlaamse Rand schrijft Bond Beter Leefmilieu alle Vlaams-Brabantse gemeentebesturen aan. Ze vragen dat de gemeenten zich expliciet uitspreken voor de duurzame toekomstvisie voor Brussels Airport die ze hebben uitgewerkt. Want 2023 wordt een cruciaal jaar voor de toekomst van Brussels Airport.
Volgend jaar moet minister Demir beslissen onder welke voorwaarden de luchthaven verder uitgebaat kan worden. Want in 2024 loopt de huidige milieuvergunning af. Daarom hebben Bond Beter Leefmilieu en 12 actiegroepen uit de Vlaamse rand rond Brussel de campagne ‘Wij liggen er wakker van’ gelanceerd. Met deze campagne stellen ze vier concrete maatregelen voor die Brussels Airport omvormen tot een luchthaven van de toekomst. Zo willen ze de gezondheid en leefkwaliteit van de omwonenden beschermen, én Brussels Airport als eerste luchthaven in Europa klaarstomen voor een CO2-neutrale toekomst.
Lokale besturen aan zet:
Vlaams-Brabantse gemeentebesturen kunnen wegen op dit dossier, vertelt Jasper Wouters van Bond Beter Leefmilieu: ‘In 2023 beslist Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir over de voorwaarden voor de verlenging van de milieuvergunning van Brussels Airport. Het is belangrijk dat de gemeentebesturen nu duidelijk maken dat volksgezondheid en de klimaatproblematiek twee prominente thema’s moeten zijn bij die beslissing, want het zijn hun inwoners die lijden onder de geluidshinder. En als ondertekenaar van het burgemeestersconvenant hebben ze ook de plicht om paal en perk te stellen aan de grootste CO2-uitstoter van Vlaams-Brabant.”
Bond Beter Leefmilieu en de actiegroepen vragen aan de lokale besturen om een resolutie aan te nemen waarin ze minister Demir en minister Gilkinet oproepen werk te maken van de vier speerpunten die ze voorstellen. Ook roepen ze de lokale besturen op om de campagne en de petitie mee bekend te maken onder hun inwoners.
Bond Beter Leefmilieu en de actiegroepen zullen de komende weken nauwgezet opvolgen welke gemeentebesturen effectief opkomen voor de gezondheid van hun inwoners en leefomgeving. Waar nodig plannen ze extra initiatieven om de lokale besturen aan te manen tot actie.
Klik hier om de brief aan de lokale besturen te lezen. -> gelieve deze in bijlage toe te voegen voor de gemeenteraadsleden.
Tijd voor dialoog
De tijd tikt voor Brussels Airport, want de vergunning loopt af midden 2024. Op basis van dialoog tussen werkgevers, werknemers, omwonenden en de milieubeweging is een onderhandelde oplossing mogelijk. Een oplossing waarbij het milieu, de gezondheid van de omwonenden, de werkgelegenheid en de luchtvaartmaatschappijen wel varen. Als we nu de sprong wagen naar een geluidsarmere en milieuvriendelijke uitbating van de luchthaven, dan zullen we daar over enkele jaren met zijn allen de vruchten van plukken. Want de toekomst is aan zij die inzien dat duurzaamheid, leefbaarheid en werkgelegenheid een en-en-en verhaal zijn.
https://www.bondbeterleefmilieu.be/artikel/de-luchthaven-van-zaventem-klaar-voor-de-toekomst
Vraag:
Overwegend dat onze gemeente volgende schreef in haar meerjarenplan:
Beleidsdoelstelling: BD-3: Duurzame en groene gemeente
Kwalitatieve omschrijving: We streven naar het behoud van het groene en landelijke karakter van onze gemeente, zodat iedereen - mens én dier - zich goed voelt in de dorpsgemeenschap.
We werken aan een landelijke gemeente die bol staat van duurzame initiatieven.
We streven naar een groene gemeente waar parken en pleintjes, bossen en andere open ruimtes zoveel mogelijk behouden blijven, met de betonstop als hulpmiddel en leidraad en naar een milieuvriendelijke gemeente die de burgers informeert over en betrekt bij het klimaatbeleid.
De uitbreiding van de luchthaven zal op alle mogelijke manieren bestreden worden, al houden we rekening met de economische meerwaarde van onze vliegende buren.
Rekening houdend met het klimaatactieplan 2030 van Steenokkerzeel goedgekeurd op de gemeenteraad van 15/12/2022
Enkele belangrijke uitdagingen voor Steenokkerzeel:
1. mitigatie
Voor het luik mitigatie (terugdringen van de CO2-uitstoot) zijn respectievelijk de sectoren particulier en commercieel vervoer, huishoudens en tertiaire gebouwen verantwoordelijk voor de meeste uitstoot. De uitstoot van de huishoudens is reeds dalend, voor mobiliteit stagnerend of stijgend en voor de tertiaire gebouwen stijgend. De belangrijkste sector om reductie te boeken is de sector huishoudens; 46,8% van de reductie is hier te boeken, dan volgt 28,5% bij de mobiliteit en 15,7% bij de tertiaire sector.
Opmerking: Uit de maatregelentool blijkt dat Steenokkerzeel, omwille van de specifieke ligging nabij Brussel en de nationale luchthaven, verhoudingsgewijs grotere inspanningen moet leveren dan meer landelijke gemeenten om de doelstelling van -40% te halen. Per maatregel moet Steenokkerzeel een groter aandeel van het theoretisch potentieel bereiken, dan andere gemeenten; d.w.z. dat de maatregelen voor Steenokkerzeel veel vaker het scenario “hoge inspanning” meekrijgen, waar andere gemeenten de beoogde reductie van -40% al behalen met meer lage en medium inspanningen.
2. adaptatie
Adaptatie gaat over het aanpassen van de leefomgeving in onze gemeente aan de extreme weerfenomenen die zich frequenter voordoen; zoals hitte, droogte en wateroverlast. In de risico- en kwetsbaarheidsanalyse valt op dat het hitte-effect in Steenokkerzeel sterk is en nog sterker wordt. Dit is het gevolg van de hoge verhardingsgraad in Steenokkerzeel, zelfs zonder het aandeel van de luchthaven. Verharding vermijden en actief ontharden zijn belangrijke maatregelen om de impact van droogte, hitte en wateroverlast te temperen. Het is zaak om de verhardingsvoetafdruk van publiek domein, particuliere tuinen en huizen, bedrijven en wegen te verkleinen door middel van het verwijderen van verharding (enkel verharden wat strikt noodzakelijk is) en de vrijgekomen ruimte zo goed mogelijk in te vullen (d.w.z. groener en blauwer).
Opmerking bij de inventaris van de emissies
Ter inleiding, de inventaris van de emissies bevat het volgende:
5 belangrijke sectoren:
4 bijkomende emissiebronnen:
De inventaris van de emissies toont voor Steenokkerzeel een sterke stijging voor particulier en commercieel vervoer (sterke abrupte stijging van 2013 naar 2014 en van 2014 naar 2015). Navraag bij de provincie, Agentschap Wegen en Verkeer en het departement Mobiliteit en Openbare Werken leert dat bij deze stijging de volgende kanttekening moet gemaakt worden:
Vragen we om deze motie te stemmen tijdens deze gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt de voorgestelde motie niet goed.
Voorzitter Bruno Peeters meldt dat de meerderheid graag in dialoog wil gaan over deze motie, maar zijn een aantal punten waar men niet akkoord mee gaat.
Burgemeester Ryon antwoordt als volgt:
Er is een Toekomstforum, waarin alle burgemeesters van Halle-Vilvoorde verenigd zijn en die gezamenlijke en gefundeerde standpunten innemen inzake het luchthavendossier.
Is er een studie geweest met alle economische effecten van deze maatregel? Er is in onze gemeente een zeer laag werkloosheidscijfer van 4%, onder andere dankzij de aanwezigheid van de luchthaven, ook voor laaggeschoolde inwoners.
Er zijn momenteel 16.000 slots: hier kan over gepraat worden, evenals over de nachturen, maar niet over het volledig stoppen van nachtvluchten op zo korte termijn.
In de Staten-Generaal van minister Gilkinet, waarin heel wat actoren zitten: hierover zal zeker geen consensus gevonden worden.
Dit staat niet in de motie, dus vind het moeilijk om dit goed te keuren, terwijl er veel onduidelijkheden in staan die niet realistisch haalbaar zijn.
Raadslid Griet Deroover vindt het wel zinvol om een signaal te geven aan de overheid, ook al is niet alles duidelijk uitgeschreven of onderbouwd.
De burgemeester meldt dat we als Steenokkerzeel steeds onze mond opentrekken en onze standpunten kenbaar maken op allerlei platformen, maar dit lijkt ons niet de juiste manier. We zoeken naar een correcte en duurzame samenwerking met de luchthaven.
Raadslid Alen Cilic: begrijpt beide standpunten, maar deze tekst kan makkelijk doorprikt worden, omdat hij zo vaag is, dit is geen echte meerwaarde eerder een losse flodder.
Schepen Marleen Ral: men is bezig met een tweede scopingsnota voor het MER, net omdat er zoveel opmerkingen komen van allerlei lokale besturen en partijen.
Raadslid Griet Deroover trekt de vraag tot stemming terug en koppelt dit terug aan de BBL.
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
Feiten, context, argumentatie
Ook op andere gebieden schaadt de luchthaven onze omgeving. Al jaren loopt hun opvangbekken over in de vogelzangvijver, en telkens is er een nieuw milieuschandaal. Er gaan geen 6 maanden voorbij of we staan weer in de krant.
Propyleenglycol
“Toch lijkt het erop dat de bevoegde overheid ook nu weinig zal ondernemen. De omgevingsinspectie heeft als reactie op de klacht laten weten ‘dat de voorlopige hypothese is dat de schuimvorming in verband staat met de aanwezigheid van restanten van propyleenglycol, welke afkomstig zijn van de afspoeling van de luchthavenverharding door regenval na een periode van de-icing op de verhardingen. In contact met zuurstof zou dit dan kunnen aanleiding geven tot tijdelijke schuimvorming, dit bij het verval aan de instroom van het Vogelzang bekken’.”
“Ze zeggen echter ook ‘dat BAC wel degelijk preventieve maatregelen neemt om het Vogelzangbekken minimaal te belasten. Maar omdat het gebruik van de specifieke de-icingsproducten om veiligheidsredenen niet kan worden stopgezet, kunnen er onder bepaalde omstandigheden nog resten in het Vogelzangbekken terecht komen’.”
Toegelaten
“Met andere woorden: er worden inspanningen geleverd, maar lozen in open water is voor het luchthavengebied blijkbaar toegelaten. Intussen blijft er dus wel schuimachtige materie instromen, ook zonder regenval”, aldus Poesmans.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230411_93935442
Vragen:
Wanneer gaat de gemeente de luchthaven eens eisen om:
Wanneer gaat de gemeente eens onafhankelijk van BAC stalen nemen en aantonen dat ook zij verantwoordelijk zijn voor de vervuiling van de vijver en hen zo mee laten saneren ?
Misschien kan de gemeente ons geld beter daarin investeren ipv de sanering en daarmee ook hun maatschappelijke plicht te ontvluchten.
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt: