De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het verslag van de vorige zitting goed.
Op 29 april 2010 heeft de gemeente en het OCMW van Steenokkerzeel de tweede pensioenpijler opgestart, door de invoering van het aanvullend pensioenstelsel voor de contractuele personeelsleden, met ingang vanaf 1 januari 2010. De pensioentoelage werd vastgelegd op 1% van het pensioengevend jaarloon.
In zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 september 2020 werd kennisgenomen van het feit dat op 28 mei 2020 het sectoraal akkoord voor de lokale en provinciale besturen werd gepubliceerd in de omzendbrief KB/ABB 2020/2.
De kern van het sectoraal akkoord is een koopkrachtverhoging van globaal 1,1% vanaf 01 januari 2020 voor alle personeelsleden van het lokaal bestuur (niet onderwijs); alle lokale en provinciale besturen die onder het toepassingsgebied van het sectoraal akkoord vallen, moeten dit akkoord globaal uitvoeren.
Deze koopkrachtverhoging wordt gerealiseerd door o.a. een verhoging van de minimale bijdragevoet (tweede pensioenpijler contractueel personeel): vanaf 1 januari 2020 wordt de minimale bijdragevoet opgetrokken naar 2,5%.
De bepalingen van dit sectoraal akkoord zijn afdwingbaar, de lokale besturen kunnen hier niet van afwijken; het is onmiddellijk uitvoerbaar.
Lokale besturen betalen hun ambtenarenpensioenen volledig zelf (in tegenstelling tot ambtenarenpensioenen van het personeel van de Vlaamse of de federale overheid en in tegenstelling tot de werknemerspensioenen). Elk jaar moet de rekening van de pensioenlasten en pensioeninkomsten sluitend zijn.
De meeste besturen zijn voor de financiering van hun ambtenarenpensioenen aangesloten bij de Federale Pensioendienst. Het financieringssysteem is een omslagstelsel: de jaarlijkse pensioenlasten worden gefinancierd door een basispensioenbijdrage op de loonmassa van de statutaire personeelsleden in dienst.
Wanneer de basispensioenbijdragen die elk bestuur betaalt op de loonmassa van zijn statutair personeel niet volstaat om de pensioenlasten te dekken, krijgt het bestuur een bijkomende factuur om het verschil op te leggen in de vorm van een responsabiliseringsbijdrage.
Dat verschil werd tot nu toe niet volledig aangerekend maar slechts voor 50%. Het bedrag van de responsabiliseringsbijdrage met betrekking tot het voorgaande jaar wordt in september aan de lokale besturen meegedeeld en moet tegen het eind van het jaar betaald worden. Alle Vlaamse Besturen hebben reeds enkele jaren ervaring met een 2de pensioenpijler voor hun contractuele medewerkers.
Om dit systeem aan te moedigen heeft de federale overheid beslist om een financiële bonus te creëren met een korting op de responsabiliseringsbijdrage.
Dit is de 1ste keer gebeurd in 2020, toegepast op de responsabiliseringsbijdrage voor het jaar 2019.
Voorwaarde is wel dat dat het bestuur in 2020 tenminste een bijdrage van 2% toepast voor het aanvullend pensioen, en vanaf 2021 tenminste 3%.
De gemeente en het OCMW van Steenokkerzeel betaalt op dit ogenblik nog geen responsabiliseringsbijdrage, omdat de basispensioenbijdragen van het vastbenoemd personeel nog volstaan om de huidige pensioenlasten te dekken. In de nabije toekomst zal dit echter veranderen door enerzijds een hoog aantal pensioneringen van vastbenoemde personeelsleden in de komende jaren (waardoor de pensioenlasten zullen stijgen), en anderzijds de wijziging in de verhouding vastbenoemde/contractuele personeelsleden. Volgens de huidige prognoses van de Federale Pensioendienst zal de gemeente Steenokkerzeel in 2022 of 2023 voor de eerste keer een responsabiliseringsbijdrage moeten betalen. Om recht te hebben op de korting van 50% op diezelfde responsabiliseringsbijdrage is het daarom noodzakelijk om vanaf 2021 de bijdragevoet tweede pensioenpijler contractueel personeel op te trekken van 2,5 naar 3%.
In zitting van het vast bureau van 29 november 2021 werd
Meeruitgave voor gemeente en OCMW door verhoging minimale bijdragevoet tweede pensioenpijler contractueel personeel van 2,5% naar 3%: er is in het meerjarenplan 2020-2025 een bijdragevoet voorzien naar 2,5%.
De bijkomende 0,5% dient dus nog voorzien te worden en komt neer op een meeruitgave van ongeveer € 10.000 jaarlijks voor gemeente en OCMW samen.
In april 2021 heeft de Federale Pensioendienst- Gemeenschappelijke Sociale Dienst - een nieuwe overheidsopdracht uitgeschreven betreffende de gunning van de overeenkomst voor een collectieve hospitalisatieverzekering - voor de periode 2022-2025 - waarbij de gemeente zich heeft aangesloten.
Na de openbare aanbestedingsprocedure werd de collectieve hospitalisatieverzekering gegund aan Ethias in samenwerking met MedExcel voor een periode van 4 jaar.
De huidige kaderovereenkomst met AG Insurance loopt af op 31 december 2021.
Ethias staat in voor de collectieve hospitalisatieverzekering van 1 januari 2022 tot 31 december 2025.
De prijs was het enige gunningscriterium aangezien de basispolis al vastlag.
Geen enkele inschrijver heeft opties voorgesteld voor een verzekering in het kader van ambulante zorg, tandzorg of optische zorg.
De verzekeraar Ethias heeft de beste prijsofferte ingediend en heeft dan ook de opdracht in de wacht gesleept, in partnerschap met MedExel.
Wat is MedExcel?
MedExel is een dienst van de cvba Promut aan werkgevers en hun verzekeringsmaatschappijen.
Zij beheren de polissen voor gezondheidszorg en gewaarborgd inkomen die werkgevers voor hun personeel afsluiten.
In zitting van het vast bureau van 29 november 2021 werd principieel akkoord genomen van onderstaande bepalingen
De looptijd van het contract is 4 jaar, met behoud van de premies voor de eerste 2 jaren (2022 en 2023).
Hierna een korte samenvatting
De nieuwe overeenkomst behoudt het onderscheid tussen besturen die
Het OCMW-bestuur kan kiezen tussen twee waarborgformules:
Waarborg |
Huidge polis = AG Insurance |
Toekomstige polis = Ethias |
Premies basisformule - meerpersoonskamer |
||
0 – 20 jaar |
€ 30,70 |
€ 36,18 |
Vanaf 21 tem 49 jaar |
€ 71,64 |
€ 83,12 |
Vanaf 50 tem 64 jaar |
€ 112,57 |
-- |
Ethias – Vanaf 50 jaar tem 66 jaar |
€ 149,47 |
|
Vanaf 65 tem 69 jaar |
€ 347,96 |
-- |
70 + |
€ 399,14 |
-- |
Ethias – Vanaf 67 jaar |
€ 348,22 |
|
Premies uitgebreide formule - éénpersoonskamer |
||
0 – 20 jaar |
€ 50,50 |
€ 62,72 |
Vanaf 21 tem 49 jaar |
€ 155,40 |
€ 149,47 |
Vanaf 50 tem 64 jaar |
€ 242,81 |
-- |
Ethias – Vanaf 50 jaar tem 66 jaar |
€ 282,17 |
|
Vanaf 65 tem 69 jaar |
€ 485,63 |
-- |
70 + |
€ 641,03 |
-- |
Ethias – Vanaf 67 jaar |
€ 646,80 |
|
Premievastheid |
2 jaar |
2 jaar |
Vrijstelling |
Vrijstelling van € 130/jaar en per verzekerde (eenpersoonskamer) |
Vrijstelling van € 250/jaar en per verzekerde (eenpersoonskamer) |
Derde betaler |
Medi-Assistance = manuele aangifte |
Assurcard = elektronische aangifte |
Elektronische verzending apotheekrekeningen |
Geen |
AssurPharma kaart |
In de vorige overeenkomst met AG werd gekozen voor de basisformule → bestuur neemt premie voor hun (gepensioneerde) werknemers volledig ten laste.
Wijzigingen ten opzichte van vorige polis (AG)
Situatie |
Hospitalisatie |
Prehospitalisatie |
Posthospitalisatie |
Hospitalisatie die aanvangt en eindigt vóór 31-12-2021 |
AG |
AG |
|
Hospitalisatie die aanvangt vóór 31-12-2021 en eindigt na 01-01-2022 |
|
AG |
Ethias |
Hospitalisatie die op 01-01-2022 of later |
Ethias |
Ethias |
Ethias |
Advies personeelsdienst
Het wordt steeds moeilijker om talenten te vinden die je nodig hebt in je je organisatie. Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt is het lastiger dan ooit om mensen te vinden die helemaal voldoen aan de eisen- en wensen die je als organisatie in je hoofd hebt voor die ene schaarse functie. En omdat ook andere bedrijven op zoek zijn naar vergelijkbare talenten, kunnen we in dit geval spreken van een strijd om een specifiek talent, een war for talent dus.
Door de enorme hoeveelheid vacatures wordt het alsmaar belangrijker om op te vallen en om daarom interessante arbeidsvoorwaarden te bieden zodat kandidaten moeilijk deze lokkertjes kunnen weerstaan. Werkzoekenden bevinden zich door het ruime aanbod van banen in een gunstige positie. Er is genoeg keuze en daarom besteden werkgevers meer aandacht aan het totaalplaatje waarbij er een niet enkel een competitief loon wordt aangeboden, maar waar ook fors aandacht besteed wordt aan een pakket extralegale voordelen. Alles om de potentiële werknemer over de streep te trekken.
Extralegale voordelen zijn arbeidsvoordelen die hoofdzakelijk financieel van aard zijn en het voor de werknemer financieel nog aantrekkelijker kunnen maken om ergens te werken. Voorbeelden hiervan zijn pensioenbijdragen, reiskosten - en fietsvergoeding, maaltijd- en/of consumptiecheques, hospitalisatieverzekering, telewerken, het ontvangen van een bonus.
In de zomervakantie werden een 25-tal Vlaamse lokale besturen gecontacteerd om te polsen welke extra legale voordelen zij aanboden.
Deze lijst dient bij het opstellen van de rechtspositieregeling nog besproken te worden maar wat wel naar voren kwam was dat de meeste besturen de uitgebreide formule van de hospitalisatieverzekering voor hun rekening namen.
De personeelsdienst heeft de oefening gemaakt wat de meerkost zou zijn voor het bestuur indien de premie voor de uitgebreide formule voor hun (gepensioneerde) werknemers volledig ten laste wordt genomen.
Meerkost = € 6.369,63
Op 31 december 2021 neemt Liesbeth Degrève, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst van rechtswege ontslag. Zij wordt van rechtswege opgevolgd door Marleen Ral, zoals vermeld in de ondertekende voordrachtsakte van 22 november 2018, voor de resterende duurtijd van het mandaat.
Naam |
Mandaat |
Einddatum |
Opvolger |
Liesbeth Degrève |
voorzitter BCSD |
31/12/2021 |
Marleen Ral |
De opvolger voorzitter BCSD, Marleen Ral, legt de decretaal voorziene eed af in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn; deze eedaflegging geldt ook als eedaflegging voor haar mandaat als 5e schepen als vermeld in artikel 42, § 1, derde lid DLB.
Het decreet lokaal bestuur, van 22 december 2017 met name artikel 90.
Akte te nemen van de eedaflegging van voormelde voorzitter BCSD in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn vanaf 1 januari 2022.
Jaarlijkse verlenging van de samenwerkingsovereenkomst tussen OCMW Steenokkerzeel en Huurdersbond Vlaams-Brabant vzw voor het nieuwe werkjaar 2022.
De Huurdersbond is een pluralistische organisatie en profileert zich als juridisch adviesverlening bij uitstek aan (kandidaat-) huurders van over de ganse provincie Vlaams-Brabant, mits betaling van een individueel lidgeld.
Door het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst wordt de gemeente Steenokkerzeel een "collectief" lid van deze organisatie. Dit houdt in dat - mits betaling van een jaarlidgeld ten bedrage van € 284,03 - alle huurders, gedomicilieerd op het grondgebied Steenokkerzeel, daardoor recht hebben op:
- gratis dossieropmaak, gratis advies, gratis informatieve opvolging van dossiers
- aangesloten huurders ontvangen 3-maandelijks een huurdersblad
- bij procedures, hulp bij rechtstoegang naar advocaten
Tevens kunnen diensten/organisaties op het grondgebied een eerste telefonisch advies inwinnen m.b.t. eenvoudige huurvragen waarvoor geen inzage in een specifieke huurovereenkomst vereist is.
Het centraal secretariaat van de huurdersbond bevindt zich in Leuven. Het meest nabije adviespunt bevindt zich in Vilvoorde waar huurders op bepaalde dagen, na afspraak, naartoe kunnen.
De juridische dienst van het OCMW, die slechts 4 uur om de 14 dagen aanwezig is, wordt overbevraagd voor juridische problemen van velerlei aard. Bijkomende opname van het takenpakket van de huurdersbond door onze juridische dienst is niet haalbaar.
Gelet op de specifieke expertise van de huurdersbond betreffende huurwetgeving achten wij het verantwoord om de bestaande overeenkomst voor het werkjaar 2022 te verlengen.
Dit dossier werd reeds principieel goedgekeurd door het Vast Bureau in zitting van 15 november 2021.
Artikel 1 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de OCMW's.
1. Tussen het OCMW-Steenokkerzeel en Huurdersbond Vlaams-Brabant vzw wordt een samenwerkingsovereenkomst afgesloten voor het jaar 2022.
2. Het jaarlidgeld ten bedrage van € 284,03 wordt betaalbaar gesteld aan de huurdersbond.
De tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voor gemeente en OCMW werd opgemaakt met medewerking van het managementteam en de leden van het college van burgemeester en schepenen en van het vast bureau.
Met de invoering van het decreet over het lokaal bestuur en het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen, moeten de gemeente en het OCMW voortaan één gezamenlijk beleidsplan indienen. Omdat beide organisaties nog een afzonderlijke rechtspersoonlijkheid behouden, dienen er wel nog aparte kredieten per organisatie voorzien te worden.
Het budget bestaat niet meer; het meerjarenplan en de aanpassingen van het meerjarenplan zijn nu het enige document. De bedragen van 2022 in het meerjarenplan worden nu aanzien als autorisatiekredieten.
Omwille van de drukte en de werklast die de coronacrisis ook in 2021 bij veel medewerkers met zich meegebracht hebben, is het bestuur er niet in geslaagd om een geactualiseerde omgevingsanalyse op te maken. Niettemin werd er bij de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 wel degelijk rekening gehouden met de impact van de coronacrisis, en dit zowel voor 2021 als voor de daaropvolgende jaren.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
1. Het deel OCMW van de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van gemeente en OCMW Steenokkerzeel wordt vastgesteld.
2. Samengevat geeft dit de volgende financiële resultaten:
Beschikbaar budgettair resultaat | Autofinancieringsmarge |
2020: 16.213.336 EUR | 2020: 2.454.865 EUR |
2021: 13.919.073 EUR | 2021: 712.467 EUR |
2022: 4.438.808 EUR | 2022: -7.132 EUR |
2023: 2.230.842 EUR | 2023: 419.717 EUR |
2024: 1.801.915 EUR | 2024: 640.235 EUR |
2025: 1.146.355 EUR | 2025: 992.296 EUR |
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Heidi Abeloos
Algemeen directeur
Bruno Peeters
voorzitter