De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
De vraag naar een Mobiliteitscel die zich buigt over mobiliteit en verkeersveiligheid is er al lange tijd.
We hebben alle positieve punten van andere gemeenten en steden samengebracht. Er is een evenwicht in samenstelling tussen politiek en burgers.
De Mobiliteitscel is een door het gemeentebestuur erkende adviserende cel die onafhankelijk advies uitbrengt en is als volgt samengesteld:
Namens het College van Burgemeester en Schepenen (zonder stemrecht):
• De burgemeester
• De schepen van Mobiliteit
Namens de politieke fracties vertegenwoordigd in de gemeenteraad (met stemrecht):
De vertegenwoordigers namens de politieke fracties vertegenwoordigd in de gemeenteraad worden aangeduid conform artikel 35 van het Huishoudelijk Reglement van de Gemeenteraad van Steenokkerzeel
• KLAVER-NVA - 1 commissielid
• VLAM 1820 - 1 commissielid
• VOORUIT - 1 commissielid
• CD&V - 1 commissielid
Deze vertegenwoordigers namens de politieke fracties dienen geen gemeenteraadslid te zijn.
Namens de gemeentelijke administratie (zonder stemrecht):
• Deskundige afdeling Ruimte
• Mobiliteitsdeskundige (secretaris/verslaggever/communicatie)
Namens de bevolking van de gemeente Steenokkerzeel (met stemrecht)
• 9 vertegenwoordigers die aangesteld worden voor een termijn conform met het regelement van inwendige orde. (Artikel 2, 4, 5 van het RIO)
De gemeenteraad gaat bij geheime stemming over tot de verkiezing van de politieke vertegenwoordigers in de Mobiliteitscel.
De stemming geeft volgende uitslag:
ja-stemmen: 22
• KLAVER-NVA: Johan Heymans
• VLAM 1820: Alen Cilic
• VOORUIT: Katleen Van Damme
• CD&V: Gilbert Jaspers
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. De gemeenteraad richt een Mobiliteitscel op, met als doel om een advies- en informerende functie op te nemen met betrekking tot de verschillende aspecten van het mobiliteitsbeleid van de gemeente.
2. De samenstelling van de mobiliteitscel met de politieke vertegenwoordigers ziet er als volgt uit:
Klaver-NVA |
Johan Heymans |
Vlam 1820 |
Alen Cilic |
Vooruit |
Katleen Van Damme |
CD&V |
Gilbert Jaspers |
3. De gemeenteraad keurt de Algemene bepalingen, Doelstellingen, Samenstelling, Reglement van Interne Orde, met betrekking tot de oprichting van een Mobiliteitscel goed.
In het college van 16 december 2024 werd beslist om deel te nemen aan de jaarlijkse interprovinciale campagne 'maand van de markt' om de markt in de kijker te zetten. Vermits dit om een wedstrijd gaat, dient er een wedstrijdreglement te worden opgesteld.
Op dinsdag 11 februari 2025 ontving de dienst lokale economie het wedstrijdreglement opgesteld door de provincie Vlaams-Brabant.
Op basis van de beslissingen van het college van 16 december 2024 werd het reglement waar nodig aangepast.
Zowel het collegebesluit als het voorstel voor het wedstrijdreglement werden bijgevoegd als bijlage.
Dit reglement treedt pas in voege na publicatie zoals vermeld in art. 286-288 DLB.
1. De gemeenteraad keurt het wedstrijdreglement voor de campagne 'Maand van de markt 2025' goed.
2. Dit reglement treedt in voege na publicatie conform de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.
De bestaande statuten en het huishoudelijk reglement van de Raad voor Lokale Economie dateren van 2014. Een herziening dringt zich op.
De statuten en het huishoudelijk reglement waren toe aan een herziening. Deze werden door enkele leden van de raad herschreven.
Tijdens de vergadering van 28 januari 2025 werden beiden besproken en goedgekeurd door de leden van de Raad voor Lokale Economie.
Deze statuten en het huishoudelijk reglement werden goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 17 februari 2025 en in navolging daarvan voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het reglement treedt pas in voege na publicatie zoals vermeld in art. 286-288 DLB
De gemeenteraad keurt de statuten en het huishoudelijk reglement van de Raad voor Lokale Economie goed.
De voorgaande jaren konden alle lokale besturen (waaronder lokaal bestuur Steenokkerzeel) gebruik maken van het raamakkoord collectieve hospitalisatieverzekering van de Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale Dienst.
In 2021 werd de opdracht in de wacht gesleept door Ethias, voor een periode van 4 jaar. Dit contract loopt af op 31 december 2025.
Gezien wij als Vlaams lokaal bestuur niet meer kunnen intekenen op het raamakkoord van de Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale Dienst, heeft de GSD-V zelf het initiatief genomen om een eigen overheidsopdracht uit te schrijven ten gunste van de bij de GSD-V (Gemeenschappelijke Sociale Dienst Lokale Besturen in Vlaanderen) aangesloten besturen.
De GSD-V dient in hun bestek de besturen te vermelden die zullen aansluiten bij de volgende kaderovereenkomst van 2026 tot en met 2031.
Doel van de overheidsopdracht
De overheidsopdracht (mededingingsprocedure met onderhandeling) heeft betrekking op het afsluiten van een collectieve hospitalisatieverzekering, met de keuze tussen 2 formules: een basisformule (gemeenschappelijke/tweepersoonskamer) en een uitgebreide formule (eenpersoonskamer).
De uitvoering van de opdracht zal ingaan op 1 januari 2026 en loopt voor 4 jaar, met de mogelijkheid tot een verlenging van 2 x 1 jaar.
De deelnemende besturen en instellingen verbinden zich voor de volledige duur van het contract. Het bedrag van de premies wijzigt niet tijdens de eerste twee jaar.
Daarna kan de verzekeraar de premies aanpassen als de schadestatistieken dit rechtvaardigen en binnen de grenzen van de medische index.
In tegenstelling tot het verleden zal de toewijzing van de opdracht gebaseerd worden op meerdere gunningscriteria:
De verzekerinqspolis
De dekking is grotendeels gelijklopend aan diegene die momenteel wordt aangeboden, maar we hebben er een paar wijzigingen in aangebracht, rekening houdend met de evolutie van de wetgeving en de verzekeringsmarkten, evenals de impact van deze aanpassingen op het bedrag van de premies.
De voornaamste aanpassingen zijn :
a. Definities
De gepensioneerde personeelsleden worden zoals de actieve personeelsleden "hoofdverzekerde" genoemd in plaats van "medeverzekerde" of "nevenverzekerde". De categorie "medeverzekerden" of "nevenverzekerden" betreft de gezinsleden van de hoofdverzekerde.
b. Leeftiidscategorie
Rekening houdend met de optrekking van de pensioenleeftijd moet de hoofdverzekerde of medeverzekerde zich bij de collectieve verzekering aansluiten voor de leeftijd van 67 jaar in plaats van 66 jaar in de vorige polis.
c. Gewaarborgde tussenkomsten en grenzen van terugbetalingen :
We vermelden de toevoegingen of aanpassingen in het vet:
Onderwerp | Opgenomen in de huidige polis? |
Periode van posthospitalisatie in geval van ongeval : 365 dagen |
Ja, maar momenteel beperkt tot 180 dagen |
Gewaarborgde tussenkomsten De kosten voor voorgeschreven pruiken en uitwendige borstprotheses |
Ja, maar momenteel beperkt tot € 500 |
Grenzen van terugbetaling door de dienstverlener De terugbetaling van de verblijfkosten van een ouder in de kamer van een minderjarige verzekerde, De tussenkomst voor de kosten van een verblijf van een donor is beperkt tot € 3 000 De vervoerskosten bij ernstige ziekten zijn beperkt tot een globaal plafond van De terugbetaling van kosten voor thuisbevalling bedraagt forfaitair € 620/ bevalling De tussenkomst voor kraamhulp wordt verleend tot minimum € 820
|
Ja, maar momenteel beperkt tot € 50 per nacht Ja, maar momenteel beperkt tot € 2 000 Ja, maar momenteel beperkt tot € 250 Neen Ja, maar bedraagt momenteel € 620 voor ten hoogste 12 dagen aansluitend op ontslag uit het ziekenhuis of thuisbevalling |
Vrijstelling (uitgebreide formule) De vrijstelling bedraagt € 150 |
Ja, maar bedraagt momenteel € 250 |
Het beheer van het contract Het beheer van het contract moet intern worden uitgevoerd door de opdrachtnemer |
Niet gespecifieerd |
Deelname- en aansluitingsprocedure
De deelname aan deze raamovereenkomst moet voor 31/03/2025 bevestigd worden aan de GSD-V.
Mail ontvangen van brandweerzone Vlaams-Brabant West op 05/02 waarin zij vragen om het jaaractieplan 2025 en het meerjarenbeleidsplan 2020-2025 ter kennisgeving voor te leggen aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van het jaaractieplan 2025 en meerjarenbeleidsplan 2020-2025 van brandweerzone Vlaams-Brabant West.
Schrijven ontvangen van het Vlaams Woonanker op 21/02/2025 waarin zij vragen om een afgevaardigde en een plaatsvervanger aan te duiden in de algemene (buitengewone) vergadering.
De algemene vergadering heeft plaats op 13 mei 2025 om 20u.
De gemeenteraad gaat bij geheime stemming over tot het aanduiden van een afgevaardigde in de algemene (buitengewone) vergadering voor Het Vlaamse Woonanker.
Deze hoeft geen raadslid te zijn.
De stemming geeft volgende uitslag:
Christophe Ponsard: 15 stemmen
Alen Cilic: 1 stem
Sarah Dewinter: 1 stem
Er waren 4 blanco stemmen en 1 ongeldige stem
De gemeenteraad gaat bij geheime stemming over tot het aanduiden van een plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene (buitengewone) vergadering voor Het Vlaamse Woonanker.
De stemming geeft volgende uitslag:
Kathleen Van Damme: 15 stemmen
Alen Cilic: 1 stem
Sarah Dewinter: 1 stem
Er waren 4 blanco stemmen en 1 ongeldige stem
Het gemeenteraadsbesluit van 23 februari 2023 over de vorming van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord, waarbij de gemeenteraad in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het BVCW van 2021 vaststelt dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.
E-mail ontvangen op 27/02 van Creadiv waarin zij vragen om en afgevaardigde en een plaatsvervanger in de (buitengewone) algemene vergadering aan te duiden voor de duur van de huidige legislatuur.
Naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad, dient men over te gaan tot de aanduiding van een effectief afgevaardigde en een plaatsvervangend afgevaardigde in de (buitengewone) algemene vergadering van Creadiv, voor de duur van de huidige legislatuur.
De gemeente is aangesloten bij de nv Creadiv.
De afgevaardigden dienen geen gemeenteraadslid te zijn.
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een effectief afgevaardigde in de algemene vergadering van Creadiv.
De stemming geeft volgende uitslag:
Paul De Graeve: 16 stemmen
Matthew Vanderoel: 2 stemmen
Er waren 4 blanco stemmen
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering van Creadiv.
De stemming geeft volgende uitslag:
Jelle Mombaerts: 16 stemmen
Gilbert Jaspers: 1 stem
Bruno Peeters: 1 stem
Er waren 4 blanco stemmen
Tijdens de gemeenteraad van 23 januari 2025 werd Geert Storms aangeduid als effectief afgevaardigde in het beheerscomité van het tewerkstellingsloket H5 Haviland en werd Hannelore Velaerts aangeduid als plaatsvervanger.
Gezien Hannelore Velaerts als schepen bevoegd is voor sociale zaken is het aangewezen dat zij als effectief afgevaardigde zetelt in het beheerscomité van Haviland tewerkstellingsloket H5 en Geerts Storms aangesteld wordt als plaatsvervanger voor de duur van de huidige legislatuur.
Sinds 2023 wordt de regierol Sociale Economie en Werk voor het Tewerkstellingsloket H5 opgenomen door Haviland. Het betreft een duurzame samenwerking tussen de gemeenten Kapelle-op-den-Bos, Zemst, Kampenhout, Steenokkerzeel, Lennik en Haviland wat betreft deze thema’s. Binnen de huidige projectoproep, die loopt t.e.m. 31 december 2025, wordt het beheer en de dagelijkse werking van deze ILV via een samenwerkingsovereenkomst geregeld.
Het Tewerkstellingsloket heeft als gezamenlijke doelstelling maximaal gevolg te geven aan de vereisten die opgelegd worden in de betreffende subsidieoproep. Het betreft acties omtrent 4 beleidsdomeinen:
De lokale besturen worden actief betrokken bij de dagelijkse werking en rapporteren systematisch over de realisaties. Hiertoe wordt een beheerscomité samengeroepen dat 4x/jaar zetelt. De afgevaardigde neemt hieraan onbezoldigd deel.
Er wordt voorgesteld om Hannelore Velaerts, schepen van sociale zaken af te vaardigen als effectief afgevaardigde in het beheerscomité en Geert Storms af te vaardigden als plaatsvervangend afgevaardigde in het beheerscomité van Haviland tewerkstellingsloket H5.
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een effectieve afgevaardigde in het Beheerscomité Haviland Tewerkstellingsloket H5.
Deze mandataris is een gemeenteraadslid.
De stemming geeft volgende uitslag:
Hannelore Velaerts bekomt:
ja-stemmen: 17
neen-stemmen: 2
ongeldige stemmen: 3
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een plaatsvervangende afgevaardigde in het Beheerscomité Haviland Tewerkstellingsloket H5.
Deze mandataris is een gemeenteraadslid.
De stemming geeft volgende uitslag:
Geert Storms bekomt:
ja-stemmen: 17
neen-stemmen: 2
ongeldige stemmen: 3
Gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2025.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur 2025-2030 heeft het college van burgemeester en schepenen een nieuwe beleidsvisie bepaald.
Deze visie is richtinggevend voor de opstelling van het meerjarenplan 2026-2031 in 2025.
De nieuwe visie is als volgt:
'Verder werken aan een veilige, leefbare en bruisende gemeente die haar groene, landelijke en Nederlandstalige karakter koestert maar tegelijkertijd volop inzet op integratie, inclusie en goed samenleven. Dat is de uitdagende missie waartoe het gemeentebestuur van 1820 zich verbindt.
Bij deze geven we de grote lijnen van ons toekomstige bestuursakkoord.
Op elk van die werken wil het gemeentebestuur een verbindend verhaal schrijven dat elke inwoner vertrouwen geeft, maar tegelijkertijd ook verantwoordelijkheid en engagement vraagt. Dat geldt bij uitstek in onze zeer diverse gemeente in de Vlaamse Rand rond Brussel. Want goed samenleven is altijd een verhaal van rechten en plichten.'
De gemeenteraad neemt kennis van de beleidsvisie voor legislatuur 2025-2030.
De voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom zijn onderworpen aan een voorafgaand visum van de financieel directeur, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan.
De gemeenteraad bepaalt, na advies van de financieel directeur, de nadere voorwaarden waaronder de financieel directeur de controle uitvoert en kan, binnen de perken die vastgelegd zijn door de Vlaamse Regering, en na advies van de financieel directeur, bepaalde categorieën van verrichtingen uitsluiten van de visumverplichting.
Teneinde de dagelijkse werking niet te bezwaren, past het om bepaalde voorgenomen verbintenissen inderdaad uit te sluiten van de visumverplichting.
Om te bepalen of een voorgenomen financiële verbintenis binnen de perken van de vrijstelling valt, moet het totaal van de uitgaven voor de volledige looptijd van de verbintenis in rekening worden gebracht. Voor verbintenissen van onbepaalde duur dient de gemeenteraad de termijn te bepalen die in aanmerking moet worden genomen voor de berekening van het totaal van de uitgaven. Naar analogie met de wetgeving overheidsopdrachten kan deze termijn bepaald worden op 4 jaar.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 266, derde lid.
Het advies van de financieel directeur om het grensbedrag voor de visumverplichting aan te passen van 8.000 EUR naar 20.000 EUR excl. btw: zie bijlage.
Een recente vergelijking met andere gemeenten wat de grens van het visum betreft: zie bijlage.
1. De volgende verrichtingen worden uitgesloten van de visumverplichting:
- alle opdrachten, uitgaven, verbintenissen en beloften tot toelagen die worden aangegaan binnen de exploitatie, en waarvan de waarde niet meer bedraagt dan 20.000 EUR exclusief btw.
- alle opdrachten, uitgaven, verbintenissen en beloften tot toelagen die worden aangegaan binnen de investeringen, en waarvan de waarde niet meer bedraagt dan 20.000 EUR exclusief btw.
2. Voor de voorgenomen verbintenissen van onbepaalde duur wordt een termijn van 4 jaar in aanmerking genomen voor de berekening van het totaal bedrag van de uitgave.
3. De financieel directeur wordt van deze beslissing in kennis gesteld.
De penningmeester van het kerkbestuur stelt elk jaar de jaarrekening op die wordt vastgesteld door de kerkraad. Elke kerkraad moet de jaarrekening vóór 1 maart indienen bij het centraal kerkbestuur. Het centraal kerkbestuur verzamelt de jaarrekeningen van de verschillende kerkbesturen en moet deze vóór 1 mei gecoördineerd indienen bij de gemeenteoverheid en de provinciegouverneur. De gemeenteraad moet binnen de 50 dagen na ontvangst van de jaarrekeningen advies uitbrengen over de rekeningen en dit advies overmaken aan de provinciegouverneur.
De jaarrekeningen 2024 van de 4 kerkbesturen werden gezamenlijk bij de gemeente ingediend door het centraal kerkbestuur op 1 maart 2025. De adviestermijn van de gemeente eindigt aldus op 20 april 2025.
De financiële dienst heeft de 4 jaarrekeningen gecontroleerd.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
De financiële dienst verleent een gunstig advies over de jaarrekeningen 2024 van de kerkbesturen St.-Martinus, St.-Niklaas, St.-Rumoldus en St.-Catharina zonder opmerkingen.
Er wordt een gunstig advies verleend omtrent de jaarrekeningen 2024 van de kerkbesturen St.-Catharina, St.-Martinus, St.-Niklaas en St.-Rumoldus.
Kerkfabriek |
Exploitatieresultaat |
Investeringsresultaat |
Sint-Catharina |
75.983,89 |
-28.305,77 |
Sint-Martinus |
83.567,09 |
0,00 |
Sint-Niklaas |
310.930,26 |
411.226,29 |
Sint-Rumoldus |
164.253,90 |
-4.105,65 |
Het centraal kerkbestuur (CKB) moet de budgetwijzigingen van de kerkbesturen voor 15 september gecoördineerd indienen bij de gemeenteoverheid. Als de budgetwijziging past binnen het goedgekeurde meerjarenplan moet de gemeenteraad hiervan binnen de 50 dagen na ontvangst akte nemen. Als de budgetwijziging niet past binnen het goedgekeurde meerjarenplan moet de gemeenteraad zich hierover binnen de 50 dagen na ontvangst uitspreken.
Het CKB heeft bij de gemeente op 4 maart 2025 de budgetwijziging 2025 van de kerkbesturen St.-Niklaas en Sint-Martinus ingediend. De budgetwijziging van het kerkbestuur St.-Niklaas past binnen de laatste goedgekeurde meerjarenplanaanpassing. De budgetwijziging van het kerkbestuur St. Martinus heeft betrekking op een wijziging (vermindering) van de exploitatietoelage 2025.
Het Aartsbisdom Mechelen-Brussel heeft over beide budgetwijzigingen op 3 maart 2025 een gunstig advies gegeven.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
1. De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2025 van het kerkbestuur St.-Niklaas, zonder verhoging exploitatietoelage, met verhoging investeringstoelage van 67.386 EUR (verschuiving van 2024 naar 2025).
2. De gemeenteraad keurt de budgetwijziging 2025 van het kerkbestuur St.-Martinus goed (exploitatietoelage 2025 wordt 0 EUR).
De burgemeester vaardigde een burgemeestersbesluit uit op 27 februari 2025: 'Tijdelijke politieverordening bij hoogdringendheid - handhaving openbare orde: acties Code Rood van 28 februari 2025 tot en met 2 maart 2025'. De raad wordt verzocht kennis te nemen van het burgemeestersbesluit van 27 februari 2025.
Op 25 februari 2025 werd de burgemeester door de korpschef van de PZ KASTZE op de hoogte gebracht van de mogelijke plannen van de activisten van 'Code Rood'.
In de aangekondigde actieperiode van 28 februari tot en met 2 maart 2025 waren initiatieven van geweldloze en burgerlijke ongehoorzaamheid te verwachten. De acties gingen zich vooral richten naar de ‘agroindustrie’. Op het grondgebied van de gemeente Steenokkerzeel waren er kritieke punten gekend.
De burgemeester kondigde daarom een tijdelijke politieverordening af bij hoogdringendheid. Hij werd immers pas in kennis gesteld van een potentieel gevaar van deze actie vóór de zitting van de vorige gemeenteraad. De tijdelijke politieverordening wordt ter kennis gebracht op de eerstvolgende gemeenteraad.
De gemeenteraad is bevoegd voor het afkondigen van een dergelijke tijdelijke politieverordening. Aangezien deze informatie nog niet gekend was op het moment van de vorige gemeenteraad was de burgemeester bevoegd om een tijdelijke politieverordening bij hoogdringendheid af te kondigen. Een tijdelijke politieverordening, genomen bij hoogdringendheid, wordt ter kennis gebracht op de eerstvolgende gemeenteraad.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
De Grondwet, artikel 26;
De wet van 6 maart 1818 betreffende de straffen uit te spreken tegen de overtreders van algemene verordeningen op te stellen bij provinciale of plaatselijke reglementen, in het bijzonder de artikelen 1 en 2 gewijzigd door de wet van 5 juni 1934, en door de wet van 14 juni 1963 betreffende de overtredingen van administratieve reglementen;
De wet van 5 augustus 1992 op het politieambt, de artikelen 11 tot en met 16;
De wet van 29 juli 1934 houdende het verbod op private milities;
Het Strafwetboek, artikel 406;
De omzendbrief van de Minister van Binnenlandse Zaken van 18 juli 2002 met betrekking tot gebeurtenissen die met de openbare orde samenhangen en die op de autosnelwegen plaatsvinden;
De Nieuwe Gemeentewet, artikel 134§1 en artikel 135§2.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de burgemeester van 27 februari 2025 betreffende de tijdelijke politieverordening bij hoogdringendheid - handhaving openbare orde: acties Code Rood van 28 februari 2025 tot en met 2 maart 2025.
De burgemeester is belast met het opstellen van een algemeen nood- en interventieplan dat ter goedkeuring moet worden voorgelegd aan de gouverneur.
De gouverneur keurt het algemeen nood- en interventieplan goed op basis van een aantal criteria, zoals eventueel de uitvoering van een lokaal psychosociaal interventieplan.
Het lokaal psychosociaal interventieplan is bedoeld om de taken te verdelen in geval van een noodsituatie, zoals het hergroeperen van de getroffenen, hun vervoer, naar een onthaalcentrum, het beheer van een onthaal- of herbergingscentrum, de registratie en de psychosociale bijstand van de getroffenen en, indien nodig, een onthaalcentrum voor verwanten.
Het lokaal psychosociaal interventieplan wordt opgesteld door de verantwoordelijke(n) van het psychosociaal hulpverleningsnetwerk in samenwerking met de noodplanningscoördinator, onder leiding van de burgemeester en de gemeentelijke veiligheidscel.
Het psychosociaal interventieplan steunt op het bestaan, in elke gemeente, van een netwerk van psychosociale hulpverleners die moeten beschikken over werkprocedures, logistieke middelen, opleiding over het psychosociaal interventieplan, zonder noodzakelijk beroepshalve tot het crisisbeheer of de psychosociale hulpverlening te behoren.
De aanstelling van de PSH-verantwoordelijken, alsook de PSH-coördinatoren werd reeds principieel goedgekeurd in het College van Burgemeester en schepenen van 03 maart 2025.
De raad gaat over, bij geheime en afzonderlijke stemming, tot de aanstelling van de verantwoordelijken en coördinatoren.
De stemming geeft volgende uitslag:
Anja Delelie bekomt: 22stemmen
Ruud Van Calster: bekomt: 22 stemmen
Daphné Woekier: bekomt: 22 stemmen
Jasper Jaspers bekomt 21 stemmen + 1 onthouding
De wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, artikel 8.
Het OCMW-decreet van 19 december 2008.
Het koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen, artikel 3.
De omzendbrief DGH/2017/D2/Psychosociaal interventieplan van 25 juli 2017.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aanstelling van:
- Anja Delelie, maatschappelijk assistent, als verantwoordelijke van het psychosociaal hulpverleningsnetwerk
- Ruud Van Calster, afdelingshoofd interne en sociale zaken, als back-up verantwoordelijke van het psychosociaal hulpverleningsnetwerk
- Daphne Woekier, medewerker Omgeving en Jasper Jaspers, medewerker Vrije Tijd, als coördinatoren van het psychosociaal hulpverleningsnetwerk
Sarah Dewinter geeft toelichting over dit agendapunt :
Tijdens de gemeenteraad van september 2024 heeft onze fractie gevraagd of er stappen werden ondernomen om te kunnen berekenen of er nu effectief minder verkeer langs de Lesagestraat rijdt sinds de inwerkingtreding van de ANPR-camera. Tevens werd de vraag gesteld of men in de gaten hield of er nu meer verkeer was in de omliggende straten zoals de Wambeekstraat, Kapelstraat, Keistraat en Nieuwstraat. De bevoegde schepen deelde tijdens de gemeenteraad mee dat voor de inwerkingtreding van de camera aan de politie werd gevraagd om tellingen uit te voeren op enkele plaatsen. Na de start van het nieuwe schooljaar zou men opnieuw tellingen uitvoeren om vervolgens de vergelijking te kunnen maken. Ongeveer zes maanden later wensen wij een stand van zaken te verkrijgen aangezien op het eerste gezicht er toch sprake is van een toegenomen verkeersdrukte in de omliggende straten op piekmomenten.
Onze fractie wenst graag de volgende vragen te stellen:
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Raadslid Mohamed Daoudi voegt toe dat ook de Nieuwstraat extra hinder ervaart.
Matthew Vanderoel geeft toelichting over dit agendapunt :
Blijkens de notulen van het CBS (college van burgemeester en schepenen) van 10 februari 2025 werd vorderingsstaat 14 ondertussen goedgekeurd. Het totaalbedrag (incl. BTW) van de uitgevoerde werken bedraagt ondertussen 2.000.577,62 euro van toen het totale bestelbedrag, na verrekeningen, (incl. BTW) van 3.612.688,85 euro. Anders gezegd, minstens 55 procent van de werken zijn op heden uitgevoerd. Ondertussen liet “de tennis” weten dat ze in maart hun terreinen weer speelklaar zullen maken en dat de leden vanaf april weer volop kunnen “genieten”. Omtrent hun clubhuis wordt voorzichtig gemikt op 1 juli voor de opening hiervan.
Hierbij de volgende vragen namens onze fractie:
Schepen Geert Laureys antwoordt als volgt:
Matthew Vanderoel geeft toelichting over dit agendapunt :
Op de gemeenteraad van september 2024 vroeg onze fractie naar een stand van zaken omtrent het beschrijvend onderzoek van het Wachtbekken Vogelzang. De toenmalige schepen verduidelijkte dat het “Draft report” van het beschrijvend bodemonderzoek (BBO) werd opgestuurd naar OVAM om dit te laten nakijken door hen. De opmerkingen van OVAM werden vervolgens weer ontvangen. De opdrachtgevers van het BBO, de gemeente en het BAC, moesten zich vervolgens al dan niet akkoord verklaren met het rapport en de opmerkingen van OVAM. Bij een gebeurlijk akkoord van de gemeente en BAC zou er een definitief rapport worden overgemaakt aan OVAM. De schepen deelde mee dat dit misschien in oktober zou plaatsvinden. Vervolgens zou OVAM weer een termijn hebben om dat definitieve rapport te analyseren en hun oordeel te vellen over de saneringsplicht. Hierbij wordt bepaald wie welke percelen moet saneren en op welke wijze. Die bevindingen worden dan weer overgemaakt aan de gemeente en het BAC. Hierna zou de gemeente de opdracht krijgen om een bodemsaneringsproject op te stellen. Als alles zou meezitten dan zou volgens de toenmalige schepen de saneringswerken ergens in 2026 kunnen starten.
Hierbij de volgende vragen namens onze fractie:
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt:
Mohamed Daoudi geeft toelichting over dit agendapunt :
Gezien de grootste problemen liggen bij de lage frequentie, het schrappen van ritten op het laatste moment en de afstemming van de buslijnen met de treinen, zouden we graag willen weten of deze punten aan bod komen tijdens de vergadering en wat de mogelijke oplossingen zijn.
Daarnaast wil ik opmerken dat het beperkte aantal klachten bij de gemeente wellicht te maken heeft met het feit dat veel mensen hun klachten direct bij De Lijn neerleggen. Heeft de gemeente deze klachten opgevraagd bij De Lijn? Zo niet, bent u van plan dit te doen voor de vergadering? Daarnaast kan het zijn dat bewoners niet goed weten hoe ze klachten bij de gemeente kunnen indienen. Zou het mogelijk zijn om dit proces voor hen transparanter te maken?
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Mohamed Daoudi geeft toelichting over dit agendapunt :
Er zijn nog steeds tijdelijke elektriciteitskabels aanwezig in de Sellaerstraat te Melsbroek, waar Fluvius voor de verkiezingen begon met werken. Deze situatie veroorzaakt enige verwarring en ongemak bij bewoners, vooral omdat de heraanleg van de weg nog niet volledig is afgerond. Gezien het feit dat de werken enige tijd geleden zijn gestart, willen we graag duidelijkheid over de voortgang van de heraanleg van de weg, de afwerking van de nutswerken door Fluvius, en de planning voor het verwijderen van de tijdelijke kabels. Het is belangrijk voor de bewoners om te weten wanneer de volledige heraanleg van de weg wordt uitgevoerd en welke stappen er nog ondernomen moeten worden om alles af te ronden.
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Kabil Baldemir geeft toelichting over dit agendapunt :
De Vogelzangvijver heeft al meerdere jaren te maken met vervuiling en zuurstoftekort, deels door de afvoer van afvalstoffen vanuit het wachtbekken van Brussels Airport. Dit heeft geleid tot het verdwijnen van dieren. Ook de geur door de gisting van planten heeft regelmatig tot klachten geleid. Gezien de herhaling van deze problemen willen we graag weten welke concrete acties er zijn ondernomen om dit probleem op te lossen, wat de gemeente op korte en lange termijn van plan is om het ecosysteem van de vijver te herstellen, en hoe de waterkwaliteit structureel kan worden verbeterd.
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt:
Kabil Baldemir geeft toelichting over dit agendapunt :
Gezien het belang van een goed werkend rioleringsnetwerk voor zowel het milieu als de volksgezondheid, willen wij graag weten welke stappen de gemeente onderneemt om de resterende adressen in Steenokkerzeel aan te sluiten. Het is belangrijk om duidelijkheid te krijgen over de vooruitgang en de eventuele obstakels die een tijdige aansluiting van deze adressen zouden kunnen vertragen.
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt: