Terug
Gepubliceerd op 28/04/2025

Notulen  Gemeenteraad

do 20/03/2025 - 20:00 raadzaal
  • Openbaar

    • notulen

      • Goedkeuring notulen vorige zitting.

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Aangewezen-burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Schepenen
        Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Heymans, Raadslid
        aanleiding

        De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.

    • openbare ruimte

      • mobiliteit

        • Oprichting Mobiliteitscel, Algemene bepalingen, Samenstelling, RIO

          Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
          Kurt Ryon, Aangewezen-burgemeester
          Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Schepenen
          Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Raadsleden
          Heidi Abeloos, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Johan Heymans, Raadslid
          aanleiding

          De vraag naar een Mobiliteitscel die zich buigt over mobiliteit en verkeersveiligheid is er al lange tijd.

          We hebben alle positieve punten van andere gemeenten en steden samengebracht. Er is een evenwicht in samenstelling tussen politiek en burgers.

          feiten, context en argumentatie

          De Mobiliteitscel is een door het gemeentebestuur erkende adviserende cel die onafhankelijk advies uitbrengt en is als volgt samengesteld:

          Namens het College van Burgemeester en Schepenen (zonder stemrecht):

          • De burgemeester

          • De schepen van Mobiliteit

          Namens de politieke fracties vertegenwoordigd in de gemeenteraad (met stemrecht):

          De vertegenwoordigers namens de politieke fracties vertegenwoordigd in de gemeenteraad worden aangeduid conform artikel 35 van het Huishoudelijk Reglement van de Gemeenteraad van Steenokkerzeel

          • KLAVER-NVA - 1 commissielid

          • VLAM 1820 - 1 commissielid

          • VOORUIT - 1 commissielid

          • CD&V - 1 commissielid

          Deze vertegenwoordigers namens de politieke fracties dienen geen gemeenteraadslid te zijn.

          Namens de gemeentelijke administratie (zonder stemrecht):

          • Deskundige afdeling Ruimte

          • Mobiliteitsdeskundige (secretaris/verslaggever/communicatie)

          Namens de bevolking van de gemeente Steenokkerzeel (met stemrecht)

          • 9 vertegenwoordigers die aangesteld worden voor een termijn conform met het regelement van inwendige orde. (Artikel 2, 4, 5 van het RIO)

          De gemeenteraad gaat bij geheime stemming over tot de verkiezing van de politieke vertegenwoordigers in de Mobiliteitscel.

          De stemming geeft volgende uitslag:

          ja-stemmen: 22

          • KLAVER-NVA: Johan Heymans

          • VLAM 1820: Alen Cilic

          • VOORUIT: Katleen Van Damme

          • CD&V: Gilbert Jaspers

          juridische overwegingen

          Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Heidi Abeloos
          Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          besluit

          1. De gemeenteraad richt een Mobiliteitscel op, met als doel om een advies- en informerende functie op te nemen met betrekking tot de verschillende aspecten van het mobiliteitsbeleid van de gemeente.

          2. De samenstelling van de mobiliteitscel met de politieke vertegenwoordigers ziet er als volgt uit:

          Klaver-NVA

           Johan Heymans

          Vlam 1820

           Alen Cilic

          Vooruit

           Katleen Van Damme

          CD&V

           Gilbert Jaspers

          3. De gemeenteraad keurt de Algemene bepalingen, Doelstellingen, Samenstelling, Reglement van Interne Orde, met betrekking tot de oprichting van een Mobiliteitscel goed.

    • vrije tijd

      • lokale economie

        • Actie 'Maand van de Markt' - 2025: wedstrijdreglement

          Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
          Kurt Ryon, Aangewezen-burgemeester
          Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Schepenen
          Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Raadsleden
          Heidi Abeloos, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Johan Heymans, Raadslid
          aanleiding

          In het college van 16 december 2024 werd beslist om deel te nemen aan de jaarlijkse interprovinciale campagne 'maand van de markt' om de markt in de kijker te zetten. Vermits dit om een wedstrijd gaat, dient er een wedstrijdreglement te worden opgesteld.

          feiten, context en argumentatie

          Op dinsdag 11 februari 2025 ontving de dienst lokale economie het wedstrijdreglement opgesteld door de provincie Vlaams-Brabant.

          Op basis van de beslissingen van het college van 16 december 2024 werd het reglement waar nodig aangepast.

          Zowel het collegebesluit als het voorstel voor het wedstrijdreglement werden bijgevoegd als bijlage.

          juridische overwegingen

          Dit reglement treedt pas in voege na publicatie zoals vermeld in art. 286-288 DLB.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Heidi Abeloos
          Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          besluit

          1. De gemeenteraad keurt het wedstrijdreglement voor de campagne 'Maand van de markt 2025' goed.

          2. Dit reglement treedt in voege na publicatie conform de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.

        • Herziening van de statuten en het huishoudelijk reglement van de Raad voor Lokale Economie.

          Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
          Kurt Ryon, Aangewezen-burgemeester
          Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Schepenen
          Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Raadsleden
          Heidi Abeloos, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Johan Heymans, Raadslid
          aanleiding

          De bestaande statuten en het huishoudelijk reglement van de Raad voor Lokale Economie dateren van 2014. Een herziening dringt zich op.

          feiten, context en argumentatie

          De statuten en het huishoudelijk reglement waren toe aan een herziening. Deze werden door enkele leden van de raad herschreven. 

          Tijdens de vergadering van 28 januari 2025 werden beiden besproken en goedgekeurd door de leden van de Raad voor Lokale Economie.

          Deze statuten en het huishoudelijk reglement werden goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 17 februari 2025 en in navolging daarvan voorgelegd  aan de gemeenteraad.

          juridische overwegingen

          Het reglement treedt pas in voege na publicatie zoals vermeld in art. 286-288 DLB

          Publieke stemming
          Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Heidi Abeloos
          Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          besluit

          De gemeenteraad keurt de statuten en het huishoudelijk reglement van de Raad voor Lokale Economie goed.

    • personeel

      • Collectieve hospitalisatieverzekering 2026-2031: overheidsopdracht

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Aangewezen-burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Schepenen
        Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Heymans, Raadslid
        aanleiding

        De voorgaande jaren konden alle lokale besturen (waaronder lokaal bestuur Steenokkerzeel) gebruik maken van het raamakkoord collectieve hospitalisatieverzekering van de Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale Dienst.

        In 2021 werd de opdracht in de wacht gesleept door Ethias, voor een periode van 4 jaar. Dit contract loopt af op 31 december 2025.

        Gezien wij als Vlaams lokaal bestuur niet meer kunnen intekenen op het raamakkoord van de Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale Dienst, heeft de GSD-V zelf het initiatief genomen om een eigen overheidsopdracht uit te schrijven ten gunste van de bij de GSD-V (Gemeenschappelijke Sociale Dienst Lokale Besturen in Vlaanderen) aangesloten besturen.

        De GSD-V dient in hun bestek de besturen te vermelden die zullen aansluiten bij de volgende kaderovereenkomst van 2026 tot en met 2031.

        feiten, context en argumentatie

        Doel van de overheidsopdracht

        De overheidsopdracht (mededingingsprocedure met onderhandeling) heeft betrekking op het afsluiten van een collectieve hospitalisatieverzekering, met de keuze tussen 2 formules: een basisformule (gemeenschappelijke/tweepersoonskamer) en een uitgebreide formule (eenpersoonskamer).
        De uitvoering van de opdracht zal ingaan op 1 januari 2026 en loopt voor 4 jaar, met de mogelijkheid tot een verlenging van 2 x 1 jaar.
        De deelnemende besturen en instellingen verbinden zich voor de volledige duur van het contract. Het bedrag van de premies wijzigt niet tijdens de eerste twee jaar.
        Daarna kan de verzekeraar de premies aanpassen als de schadestatistieken dit rechtvaardigen en binnen de grenzen van de medische index.
        In tegenstelling tot het verleden zal de toewijzing van de opdracht gebaseerd worden op meerdere gunningscriteria:

        • de waarborgen (20 punten)
        • de dienstverlening ( 30 punten)
        • de prijs (50 punten)

        De verzekerinqspolis
        De dekking is grotendeels gelijklopend aan diegene die momenteel wordt aangeboden, maar we hebben er een paar wijzigingen in aangebracht, rekening houdend met de evolutie van de wetgeving en de verzekeringsmarkten, evenals de impact van deze aanpassingen op het bedrag van de premies.

        De voornaamste aanpassingen zijn :

        a. Definities

        De gepensioneerde personeelsleden worden zoals de actieve personeelsleden "hoofdverzekerde" genoemd in plaats van "medeverzekerde" of "nevenverzekerde". De categorie "medeverzekerden" of "nevenverzekerden" betreft de gezinsleden van de hoofdverzekerde.

        b. Leeftiidscategorie

        Rekening houdend met de optrekking van de pensioenleeftijd moet de hoofdverzekerde of medeverzekerde zich bij de collectieve verzekering aansluiten voor de leeftijd van 67 jaar in plaats van 66 jaar in de vorige polis.

        c. Gewaarborgde tussenkomsten en grenzen van terugbetalingen :

        We vermelden de toevoegingen of aanpassingen in het vet:

         

        Onderwerp Opgenomen in de huidige polis?

        Periode van posthospitalisatie

        in geval van ongeval : 365 dagen

        Ja, maar momenteel beperkt tot 180 dagen

        Gewaarborgde tussenkomsten

        De kosten voor voorgeschreven pruiken en uitwendige borstprotheses
        tot een maximaal bedrag van € 1 000 per voorschrift 


        Ja, maar momenteel beperkt tot € 500

        Grenzen van terugbetaling door de dienstverlener

        De terugbetaling van de verblijfkosten van een ouder in de kamer van een minderjarige verzekerde,
        verlengde minderjarigheid inbegrepen (rooming-in), is onbeperkt verzekerd

        De tussenkomst voor de kosten van een verblijf van een donor is beperkt tot € 3 000

        De vervoerskosten bij ernstige ziekten zijn beperkt tot een globaal plafond van
        minimum € 300/persoon en per kalenderjaar

        De terugbetaling van kosten voor thuisbevalling bedraagt forfaitair € 620/ bevalling

        De tussenkomst voor kraamhulp wordt verleend tot minimum € 820


         

        Ja, maar momenteel beperkt tot € 50 per nacht

        Ja, maar momenteel beperkt tot € 2 000

        Ja, maar momenteel beperkt tot € 250

        Neen

        Ja, maar bedraagt momenteel € 620 voor ten hoogste 12 dagen aansluitend op ontslag uit het ziekenhuis of thuisbevalling

        Vrijstelling (uitgebreide formule)

        De vrijstelling bedraagt € 150

        Ja, maar bedraagt momenteel € 250

        Het beheer van het contract

        Het beheer van het contract moet intern worden uitgevoerd door de opdrachtnemer

        Niet gespecifieerd
           

        Deelname- en aansluitingsprocedure 

        De deelname aan deze raamovereenkomst moet voor 31/03/2025 bevestigd worden aan de GSD-V.

        juridische overwegingen
        • Omzendbrief BA 2000/14 van 22 december 2000 van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden betreffende de verplichte toekenning van een hospitalisatieverzekering aan het personeel van de lokale besturen.
        • Sectoraal akkoord 1999-2001 voor het personeel van de lokale overheden van de Vlaamse Gemeenschap, meegedeeld bij omzendbrief nummer BA 2001-03 van 27 april 2001.
        • Artikel 204 van de Rechtspositieregeling toepasselijk op het gemeente- en OCMW-personeel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 23 maart 2023.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit
        1. De gemeenteraad gaat akkoord om deel te nemen aan de kaderovereenkomst collectieve hospitalisatieverzekering 2026-2031 van de GSD-V.
          De toetreding zal ingaan op 01 januari 2026.
        2. De GSD-V wordt hiervan in kennis gesteld.
    • secretariaat

      • Brandweerzone Vlaams-Brabant West: Jaaractieplan 2025 en meerjarenbeleidsplan

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Aangewezen-burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Schepenen
        Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Heymans, Raadslid
        aanleiding

        Mail ontvangen van brandweerzone Vlaams-Brabant West op 05/02 waarin zij vragen om het jaaractieplan 2025 en het meerjarenbeleidsplan 2020-2025 ter kennisgeving voor te leggen aan de gemeenteraad.

        besluit

        De gemeenteraad neemt kennis van het jaaractieplan 2025 en meerjarenbeleidsplan 2020-2025 van brandweerzone Vlaams-Brabant West.

      • Het Vlaamse Woonanker: aanduiden afgevaardigden algemene vergadering

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Aangewezen-burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Schepenen
        Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Heymans, Raadslid
        aanleiding

        Schrijven ontvangen van het Vlaams Woonanker op 21/02/2025 waarin zij vragen om een afgevaardigde en een plaatsvervanger aan te duiden in de algemene (buitengewone) vergadering.
        De algemene vergadering heeft plaats op 13 mei 2025 om 20u.

        feiten, context en argumentatie

        De gemeenteraad gaat bij geheime stemming over tot het aanduiden van een afgevaardigde in de algemene (buitengewone) vergadering voor Het Vlaamse Woonanker.

        Deze hoeft geen raadslid te zijn.

        De stemming geeft volgende uitslag:

        Christophe Ponsard: 15 stemmen
        Alen Cilic: 1 stem
        Sarah Dewinter: 1 stem
        Er waren 4 blanco stemmen en 1 ongeldige stem

        De gemeenteraad gaat bij geheime stemming over tot het aanduiden van een plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene (buitengewone) vergadering voor Het Vlaamse Woonanker.

        De stemming geeft volgende uitslag:

        Kathleen Van Damme: 15 stemmen
        Alen Cilic: 1 stem
        Sarah Dewinter: 1 stem
        Er waren 4 blanco stemmen en 1 ongeldige stem


        juridische overwegingen
        • De Vlaamse Codex Wonen van 2021 artikel 4.36, vervangen bij het decreet van 9 juli 2021;
        • het decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen, artikel 205, §2;
        • het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, artikel 4.96 en 4.97/1, ingevoegd bij het besluit van 10 november 2022 en 4.99, vervangen bij het besluit van 17 december 2021;
        • het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen, artikel 224, tweede lid.
        • Het gemeenteraadsbesluit van 23 februari 2023 over de vorming van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord, waarbij de gemeenteraad in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het BVCW van 2021 vaststelt dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.

        • De erkenning van de woonmaatschappij bij MB van 17 mei 2023.
        Geheime stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Heidi Abeloos
        Stemmen voor: 0
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        besluit
        1. Christophe Ponsard, Sasweg 2A, 1820 Steenokkerzeel, christophe.ponsard@hotmail.com, wordt door de gemeenteraad voorgedragen als afgevaardigde in de algemene (buitengewone) vergadering voor Het Vlaams Woonanker voor de huidige duur van de legislatuur.
        2. Katleen Van Damme, Perksesteenweg 11A, 1820 Steenokkerzeel, katleen.vandamme79@gmail.com, wordt door de gemeenteraad aangeduid als plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene (buitengewone) vergadering voor Het Vlaams Woonanker voor de huidige duur van de legislatuur.
        3. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Het Vlaams Woonanker.
      • CREADIV: aanduiden afgevaardigde algemene vergadering

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Aangewezen-burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Schepenen
        Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Heymans, Raadslid
        aanleiding

        E-mail ontvangen op 27/02 van Creadiv waarin zij vragen om en afgevaardigde en een plaatsvervanger in de (buitengewone) algemene vergadering aan te duiden voor de duur van de huidige legislatuur.

        feiten, context en argumentatie

        Naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad, dient men over te gaan tot de aanduiding van een effectief afgevaardigde en een plaatsvervangend afgevaardigde in de (buitengewone) algemene vergadering van Creadiv, voor de duur van de huidige legislatuur.

        De gemeente is aangesloten bij de nv Creadiv.

        De afgevaardigden dienen geen gemeenteraadslid te zijn.

        De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een effectief afgevaardigde in de algemene vergadering van Creadiv.

        De stemming geeft volgende uitslag:

        Paul De Graeve: 16 stemmen
        Matthew Vanderoel: 2 stemmen
        Er waren 4 blanco stemmen

        De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering van Creadiv.

        De stemming geeft volgende uitslag:

        Jelle Mombaerts: 16 stemmen
        Gilbert Jaspers: 1 stem
        Bruno Peeters: 1 stem
        Er waren 4 blanco stemmen

        juridische overwegingen
        • Decreet van 6 juli 2001 betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
        Geheime stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Heidi Abeloos
        Stemmen voor: 0
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        besluit
        1. Paul Degraeve, Vliegenierslaan 6, 1820 Steenokkerzeel, pauldegraeve@proximus.be, wordt aangesteld als effectief afgevaardigde in de algemene vergadering van Creadiv nv, voor de duur van de huidige legislatuur.
        2. Jelle Mombaerts, Driesstraat 9, 1820 Steenokkerzeel, jelle.mombaerts@steenokkerzeel.be, wordt aangesteld als plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering van Creadiv nv, voor de duur van de huidige legislatuur.
        3. Creadiv nv zal van dit besluit op de hoogte worden gebracht.

         

      • Haviland - Tewerkstellingsloket H5: aanduiden afgevaardigde en plaatsvervanger beheerscomité

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Aangewezen-burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Schepenen
        Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Heymans, Raadslid
        aanleiding

        Tijdens de gemeenteraad van 23 januari 2025 werd Geert Storms aangeduid als effectief afgevaardigde in het beheerscomité van het tewerkstellingsloket H5 Haviland en werd Hannelore Velaerts aangeduid als plaatsvervanger.

        Gezien Hannelore Velaerts als schepen bevoegd is voor sociale zaken is het aangewezen dat zij als effectief afgevaardigde zetelt in het beheerscomité van Haviland tewerkstellingsloket H5 en Geerts Storms aangesteld wordt als plaatsvervanger voor de duur van de huidige legislatuur.

        feiten, context en argumentatie

        Sinds 2023 wordt de regierol Sociale Economie en Werk voor het Tewerkstellingsloket H5 opgenomen door Haviland. Het betreft een duurzame samenwerking tussen de gemeenten Kapelle-op-den-Bos, Zemst, Kampenhout, Steenokkerzeel, Lennik en Haviland wat betreft deze thema’s. Binnen de huidige projectoproep, die loopt t.e.m. 31 december 2025, wordt het beheer en de dagelijkse werking van deze ILV via een samenwerkingsovereenkomst geregeld.

        Het Tewerkstellingsloket heeft als gezamenlijke doelstelling maximaal gevolg te geven aan de vereisten die opgelegd worden in de betreffende subsidieoproep. Het betreft acties omtrent 4 beleidsdomeinen:

        • De lokale besturen nemen de lokale regierol sociale economie en werk op (ze nemen een lokale regisseur in dienst, maken een omgevingsanalyse op, doen aan overleg en netwerking, ontwikkelen een beleidsvisie enz.): WSE-LR1.
        • Ze bevorderen de tewerkstelling van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in de reguliere en de sociale economie en nemen daarbij drempels richting de arbeidsmarkt weg, o.m. via de instrumenten wijk-werken, tijdelijke werkervaring en gemeenschapsdienst voor langdurig werkzoekenden: WSE-LR2.
        • Ze bevorderen het ondernemerschap, waaronder het sociaal ondernemen en het maatschappelijk verantwoord ondernemen: WSE-LR3.
        • Ze faciliteren de samenwerking en partnerschappen met de VDAB en andere lokale arbeidsmarktactoren en sluiten een lokale samenwerkingsovereenkomst met de VDAB en volgen die op: WSE-LR4.

        De lokale besturen worden actief betrokken bij de dagelijkse werking en rapporteren systematisch over de realisaties. Hiertoe wordt een beheerscomité samengeroepen dat 4x/jaar zetelt. De afgevaardigde neemt hieraan onbezoldigd deel.

        Er wordt voorgesteld om Hannelore Velaerts, schepen van sociale zaken af te vaardigen als effectief afgevaardigde in het beheerscomité en Geert Storms af te vaardigden als plaatsvervangend afgevaardigde in het beheerscomité van Haviland tewerkstellingsloket H5.

        De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een effectieve afgevaardigde in het Beheerscomité Haviland Tewerkstellingsloket H5.
        Deze mandataris is een gemeenteraadslid.

        De stemming geeft volgende uitslag:

        Hannelore Velaerts bekomt:
        ja-stemmen: 17
        neen-stemmen: 2
        ongeldige stemmen: 3

        De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een plaatsvervangende afgevaardigde in het Beheerscomité Haviland Tewerkstellingsloket H5.
        Deze mandataris is een gemeenteraadslid.

        De stemming geeft volgende uitslag:

        Geert Storms bekomt:
        ja-stemmen: 17
        neen-stemmen: 2
        ongeldige stemmen: 3

        juridische overwegingen

        Gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2025.

        Geheime stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Heidi Abeloos
        Stemmen voor: 0
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        besluit
        1. Hannelore Velaerts, schepen, Driesstraat 29, 1820 Steenokkerzeel, hannelore.velaerts@steenokkerzeel.be, wordt aangeduid als afgevaardigde om te zetelen in het beheerscomité van het Tewerkstellingsloket H5 en Geert Storms, schepen, De Kerchove D'Exaerdestraat 33, 1820 Steenokkerzeel, geert.storms@steenokkerzeel.be, wordt aangeduid als plaatsvervanger.
        2. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Haviland - dhr. Sander Herbosch, regisseur Werk & Sociale Economie via e-mail aan sander.herbosch@haviland.be.
    • Organisatie

      • Beleidsvisie legislatuur 2025-2030

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Aangewezen-burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Schepenen
        Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Heymans, Raadslid
        aanleiding

        Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur 2025-2030 heeft het college van burgemeester en schepenen een nieuwe beleidsvisie bepaald.

        Deze visie is richtinggevend voor de opstelling van het meerjarenplan 2026-2031 in 2025.

        feiten, context en argumentatie

        De nieuwe visie is als volgt: 

        'Verder werken aan een veilige, leefbare en bruisende gemeente die haar groene, landelijke en Nederlandstalige karakter koestert maar tegelijkertijd volop inzet op integratie, inclusie en goed samenleven. Dat is de uitdagende missie waartoe het gemeentebestuur van 1820 zich verbindt.

        Bij deze geven we de grote lijnen van ons toekomstige bestuursakkoord. 

        • (Verder) Werken aan een duurzaam, landelijk en proper dorp
        • (Verder) Werken aan een sociaal en zorgzaam dorp
        • (Verder) Werken aan een (verkeers)veilig dorp
        • (Verder) Werken aan een divers en verbonden dorp
        • (Verder) Werken aan een bruisend en geëngageerd dorp
        • (Verder) Werken aan een leefbaar dorp
        • (Verder) Werken aan een ondernemend dorp
        • (Verder) Werken aan een lerend dorp
        • (Verder) Werken aan een Vlaams dorp
        • (Verder) Werken aan een efficiënt, toekomstgericht en goed bestuurd dorp

        Op elk van die werken wil het gemeentebestuur een verbindend verhaal schrijven dat elke inwoner vertrouwen geeft, maar tegelijkertijd ook verantwoordelijkheid en engagement vraagt. Dat geldt bij uitstek in onze zeer diverse gemeente in de Vlaamse Rand rond Brussel. Want goed samenleven is altijd een verhaal van rechten en plichten.'

        besluit

        De gemeenteraad neemt kennis van de beleidsvisie voor legislatuur 2025-2030. 

    • financiën

      • Uitsluiting van visumverplichting (488.9)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Aangewezen-burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Schepenen
        Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Heymans, Raadslid
        feiten, context en argumentatie

        De voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom zijn onderworpen aan een voorafgaand visum van de financieel directeur, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan.
        De gemeenteraad bepaalt, na advies van de financieel directeur, de nadere voorwaarden waaronder de financieel directeur de controle uitvoert en kan, binnen de perken die vastgelegd zijn door de Vlaamse Regering, en na advies van de financieel directeur, bepaalde categorieën van verrichtingen uitsluiten van de visumverplichting.

        Teneinde de dagelijkse werking niet te bezwaren, past het om bepaalde voorgenomen verbintenissen inderdaad uit te sluiten van de visumverplichting.

        Om te bepalen of een voorgenomen financiële verbintenis binnen de perken van de vrijstelling valt, moet het totaal van de uitgaven voor de volledige looptijd van de verbintenis in rekening worden gebracht. Voor verbintenissen van onbepaalde duur dient de gemeenteraad de termijn te bepalen die in aanmerking moet worden genomen voor de berekening van het totaal van de uitgaven. Naar analogie met de wetgeving overheidsopdrachten kan deze termijn bepaald worden op 4 jaar.

        juridische overwegingen

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 266, derde lid.

        adviezen en visum

        Het advies van de financieel directeur om het grensbedrag voor de visumverplichting aan te passen van 8.000 EUR naar 20.000 EUR excl. btw: zie bijlage.

        Een recente vergelijking met andere gemeenten wat de grens van het visum betreft: zie bijlage.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers
        Onthouders: Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel
        Resultaat: Met 19 stemmen voor, 3 onthoudingen
        besluit

        1. De volgende verrichtingen worden uitgesloten van de visumverplichting:

        - alle opdrachten, uitgaven, verbintenissen en beloften tot toelagen die worden aangegaan binnen de exploitatie, en waarvan de waarde niet meer bedraagt dan 20.000 EUR exclusief btw.
        - alle opdrachten, uitgaven, verbintenissen en beloften tot toelagen die worden aangegaan binnen de investeringen, en waarvan de waarde niet meer bedraagt dan 20.000 EUR exclusief btw.

        2. Voor de voorgenomen verbintenissen van onbepaalde duur wordt een termijn van 4 jaar in aanmerking genomen voor de berekening van het totaal bedrag van de uitgave.

        3. De financieel directeur wordt van deze beslissing in kennis gesteld.

      • Kerkbesturen (185.31) - jaarrekeningen 2024

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Aangewezen-burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Schepenen
        Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Heymans, Alen Cilic, Raadsleden
        aanleiding

        De penningmeester van het kerkbestuur stelt elk jaar de jaarrekening op die wordt vastgesteld door de kerkraad. Elke kerkraad moet de jaarrekening vóór 1 maart indienen bij het centraal kerkbestuur. Het centraal kerkbestuur verzamelt de jaarrekeningen van de verschillende kerkbesturen en moet deze vóór 1 mei gecoördineerd indienen bij de gemeenteoverheid en de provinciegouverneur. De gemeenteraad moet binnen de 50 dagen na ontvangst van de jaarrekeningen advies uitbrengen over de rekeningen en dit advies overmaken aan de provinciegouverneur.

        feiten, context en argumentatie

        De jaarrekeningen 2024 van de 4 kerkbesturen werden gezamenlijk bij de gemeente ingediend door het centraal kerkbestuur op 1 maart 2025. De adviestermijn van de gemeente eindigt aldus op 20 april 2025.
        De financiële dienst heeft de 4 jaarrekeningen gecontroleerd.

        juridische overwegingen

        Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.

        adviezen en visum

        De financiële dienst verleent een gunstig advies over de jaarrekeningen 2024 van de kerkbesturen St.-Martinus, St.-Niklaas, St.-Rumoldus en St.-Catharina zonder opmerkingen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Er wordt een gunstig advies verleend omtrent de jaarrekeningen 2024 van de kerkbesturen St.-Catharina, St.-Martinus, St.-Niklaas en St.-Rumoldus.

        Kerkfabriek

        Exploitatieresultaat

        Investeringsresultaat

        Sint-Catharina

        75.983,89

        -28.305,77

        Sint-Martinus

        83.567,09

        0,00

        Sint-Niklaas

        310.930,26

        411.226,29

        Sint-Rumoldus

        164.253,90

        -4.105,65

      • Kerkbesturen Steenokkerzeel: budgetwijziging 2025 Sint-Niklaas en Sint-Martinus

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Aangewezen-burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Schepenen
        Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Heymans, Alen Cilic, Raadsleden
        aanleiding

        Het centraal kerkbestuur (CKB) moet de budgetwijzigingen van de kerkbesturen voor 15 september gecoördineerd indienen bij de gemeenteoverheid. Als de budgetwijziging past binnen het goedgekeurde meerjarenplan moet de gemeenteraad hiervan binnen de 50 dagen na ontvangst akte nemen. Als de budgetwijziging niet past binnen het goedgekeurde meerjarenplan moet de gemeenteraad zich hierover binnen de 50 dagen na ontvangst uitspreken.

        feiten, context en argumentatie

        Het CKB heeft bij de gemeente op 4 maart 2025 de budgetwijziging 2025 van de kerkbesturen St.-Niklaas en Sint-Martinus ingediend. De budgetwijziging van het kerkbestuur St.-Niklaas past binnen de laatste goedgekeurde meerjarenplanaanpassing. De budgetwijziging van het kerkbestuur St. Martinus heeft betrekking op een wijziging (vermindering) van de exploitatietoelage 2025.

        Het Aartsbisdom Mechelen-Brussel heeft over beide budgetwijzigingen op 3 maart 2025 een gunstig advies gegeven.

        juridische overwegingen

        Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
        Het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        1. De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2025 van het kerkbestuur St.-Niklaas, zonder verhoging exploitatietoelage, met verhoging investeringstoelage van 67.386 EUR (verschuiving van 2024 naar 2025).

        2. De gemeenteraad keurt de budgetwijziging 2025 van het kerkbestuur St.-Martinus goed (exploitatietoelage 2025 wordt 0 EUR).

    • integrale veiligheid

      • Burgemeestersbesluit d.d. 27-02-2025: 'Tijdelijke politieverordening bij hoogdringendheid - handhaving openbare orde: acties Code Rood van 28 februari 2025 tot en met 2 maart 2025': kennisgeving

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Aangewezen-burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Schepenen
        Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Heymans, Raadslid
        aanleiding

        De burgemeester vaardigde een burgemeestersbesluit uit op 27 februari 2025: 'Tijdelijke politieverordening bij hoogdringendheid - handhaving openbare orde: acties Code Rood van 28 februari 2025 tot en met 2 maart 2025'. De raad wordt verzocht kennis te nemen van het burgemeestersbesluit van 27 februari 2025.

        feiten, context en argumentatie

        Op 25 februari 2025 werd de burgemeester door de korpschef van de PZ KASTZE op de hoogte gebracht van de mogelijke plannen van de activisten van 'Code Rood'.
        In de aangekondigde actieperiode van 28 februari tot en met 2 maart 2025 waren initiatieven van geweldloze en burgerlijke ongehoorzaamheid te verwachten. De acties gingen zich vooral richten naar de ‘agroindustrie’. Op het grondgebied van de gemeente Steenokkerzeel waren er kritieke punten gekend.

        De burgemeester kondigde daarom een tijdelijke politieverordening af bij hoogdringendheid. Hij werd immers pas in kennis gesteld van een potentieel gevaar van deze actie vóór de zitting van de vorige gemeenteraad. De tijdelijke politieverordening wordt ter kennis gebracht op de eerstvolgende gemeenteraad.

        De gemeenteraad is bevoegd voor het afkondigen van een dergelijke tijdelijke politieverordening. Aangezien deze informatie nog niet gekend was op het moment van de vorige gemeenteraad was de burgemeester bevoegd om een tijdelijke politieverordening bij hoogdringendheid af te kondigen. Een tijdelijke politieverordening, genomen bij hoogdringendheid, wordt ter kennis gebracht op de eerstvolgende gemeenteraad.

        juridische overwegingen

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.

        De Grondwet, artikel 26;

        De wet van 6 maart 1818 betreffende de straffen uit te spreken tegen de overtreders van algemene verordeningen op te stellen bij provinciale of plaatselijke reglementen, in het bijzonder de artikelen 1 en 2 gewijzigd door de wet van 5 juni 1934, en door de wet van 14 juni 1963 betreffende de overtredingen van administratieve reglementen;

        De wet van 5 augustus 1992 op het politieambt, de artikelen 11 tot en met 16;

        De wet van 29 juli 1934 houdende het verbod op private milities;

        Het Strafwetboek, artikel 406;

        De omzendbrief van de Minister van Binnenlandse Zaken van 18 juli 2002 met betrekking tot gebeurtenissen die met de openbare orde samenhangen en die op de autosnelwegen plaatsvinden;

        De Nieuwe Gemeentewet, artikel 134§1 en artikel 135§2.

        besluit

        De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de burgemeester van 27 februari 2025 betreffende de tijdelijke politieverordening bij hoogdringendheid - handhaving openbare orde: acties Code Rood van 28 februari 2025 tot en met 2 maart 2025.

      • Aanstelling van de verantwoordelijke van het psychosociaal hulpverleningsnetwerk (V-PSH) van het lokaal bestuur

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Aangewezen-burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Schepenen
        Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Heymans, Raadslid
        aanleiding

         

         
        feiten, context en argumentatie

        De burgemeester is belast met het opstellen van een algemeen nood- en interventieplan dat ter goedkeuring moet worden voorgelegd aan de gouverneur.

        De gouverneur keurt het algemeen nood- en interventieplan goed op basis van een aantal criteria, zoals eventueel de uitvoering van een lokaal psychosociaal interventieplan.

        Het lokaal psychosociaal interventieplan is bedoeld om de taken te verdelen in geval van een noodsituatie, zoals het hergroeperen van de getroffenen, hun vervoer, naar een onthaalcentrum, het beheer van een onthaal- of herbergingscentrum, de registratie en de psychosociale bijstand van de getroffenen en, indien nodig, een onthaalcentrum voor verwanten.

        Het lokaal psychosociaal interventieplan wordt opgesteld door de verantwoordelijke(n) van het psychosociaal hulpverleningsnetwerk in samenwerking met de  noodplanningscoördinator, onder leiding van de burgemeester en de gemeentelijke veiligheidscel.

        Het psychosociaal interventieplan steunt op het bestaan, in elke gemeente, van een netwerk van psychosociale hulpverleners die moeten beschikken over werkprocedures, logistieke middelen, opleiding over het psychosociaal interventieplan, zonder noodzakelijk beroepshalve tot het crisisbeheer of de psychosociale hulpverlening te behoren.

        De aanstelling van de PSH-verantwoordelijken, alsook de PSH-coördinatoren werd reeds principieel goedgekeurd in het College van Burgemeester en schepenen van 03 maart 2025.

        De raad gaat over, bij geheime en afzonderlijke stemming, tot de aanstelling van de verantwoordelijken en coördinatoren.

        De stemming geeft volgende uitslag:

        Anja Delelie bekomt: 22stemmen
        Ruud Van Calster: bekomt: 22 stemmen 
        Daphné Woekier: bekomt: 22 stemmen
        Jasper Jaspers bekomt 21 stemmen + 1 onthouding 

        juridische overwegingen

        De wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, artikel 8.

        Het OCMW-decreet van 19 december 2008.

        Het koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen, artikel 3.

        De omzendbrief DGH/2017/D2/Psychosociaal interventieplan van 25 juli 2017.

        adviezen en visum

         

         
        plaats in beleidsplan en budget

         

         
        Geheime stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Heidi Abeloos
        Stemmen voor: 0
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        besluit

        De gemeenteraad gaat akkoord met de aanstelling van:

        - Anja Delelie, maatschappelijk assistent, als verantwoordelijke van het psychosociaal hulpverleningsnetwerk

        - Ruud Van Calster, afdelingshoofd interne en sociale zaken, als back-up verantwoordelijke van het psychosociaal hulpverleningsnetwerk 

        - Daphne Woekier, medewerker Omgeving en Jasper Jaspers, medewerker Vrije Tijd, als coördinatoren van het psychosociaal hulpverleningsnetwerk

    • bijkomende agendapunten

      • Vraagstelling over de impact van de ANPR-camera in de Lesagestraat op de Lesagestraat zelf en de omliggende straten? (Vlam 1820-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Aangewezen-burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Schepenen
        Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Heymans, Raadslid
        aanleiding

        Sarah Dewinter geeft toelichting over dit agendapunt :

        Tijdens de gemeenteraad van september 2024 heeft onze fractie gevraagd of er stappen werden ondernomen om te kunnen berekenen of er nu effectief minder verkeer langs de Lesagestraat rijdt sinds de inwerkingtreding van de ANPR-camera. Tevens werd de vraag gesteld of men in de gaten hield of er nu meer verkeer was in de omliggende straten zoals de Wambeekstraat, Kapelstraat, Keistraat en Nieuwstraat. De bevoegde schepen deelde tijdens de gemeenteraad mee dat voor de inwerkingtreding van de camera aan de politie werd gevraagd om tellingen uit te voeren op enkele plaatsen. Na de start van het nieuwe schooljaar zou men opnieuw tellingen uitvoeren om vervolgens de vergelijking te kunnen maken. Ongeveer zes maanden later wensen wij een stand van zaken te verkrijgen aangezien op het eerste gezicht er toch sprake is van een toegenomen verkeersdrukte in de omliggende straten op piekmomenten.
        Onze fractie wenst graag de volgende vragen te stellen: 

        • Wanneer en waar werden de tellingen gevoerd VOOR de inwerkingtreding van de ANPR-camera? 
        • Wat zijn de resultaten van die tellingen?  
        • Wanneer en waar werden de tellingen gevoerd NA de inwerkingtreding van de ANPR-camera? 
        • Wat zijn de resultaten van de tellingen na de inwerkingtreding
        besluit

        Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:

        • Wim geeft een overzicht van een aantal cijfers, maar deze zijn niet volledig:  
          Uit  metingen voor en na de plaatsing van de  ANPR-camera blijkt dat er na de plaatsing minder verkeer passeert in het smalle deel van de Lesagestraat. Op een gemiddelde werkdag passeerde 1773 voertuigen voor de plaatsing.  Na de plaatsing ging het om 1353 wagens per dag. Deze cijfers moeten nog aangevuld worden met nieuwe metingen.
          Het doorgangsverbod geldt alleen tijdens werkdagen van 7u tot 9u en van 16u tot 19u.
          Zo’n 2948 inwoners uit deelgemeente Steenokkerzeel hebben een vergunning aangevraagd
        • We moeten vaststellen dat gedurende pm er geen conflicten en agressieve voorvallen meer zijn in de Lesagestraat.
        • We gaan telramen plaatsen om deze metingen aan te vullen; deze resultaten zullen besproken worden op de Mobiliteitscel, met mogelijke aanvullende bevragingen en ingrepen.
        • Voorlopige conclusie: de pijn is verzacht in de Lesagestraat, maar het kan dat er mogelijk bijkomende hinder is in andere straten; daarvoor zijn nog bijkomende metingen nodig.
        • De andere straten zijn breder en veiliger voor de voetgangers, waardoor het doorgaand verkeer minder onveiligheid creëert.

        Raadslid Mohamed Daoudi voegt toe dat ook de Nieuwstraat extra hinder ervaart. 

      • Vraagstelling over opleveringsdatum mbt het project Den Dam (Vlam 1820-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Aangewezen-burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Schepenen
        Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Heymans, Raadslid
        aanleiding

        Matthew Vanderoel geeft toelichting over dit agendapunt :

        Blijkens de notulen van het CBS (college van burgemeester en schepenen) van 10 februari 2025 werd vorderingsstaat 14 ondertussen goedgekeurd. Het totaalbedrag (incl. BTW) van de uitgevoerde werken bedraagt ondertussen 2.000.577,62 euro van toen het totale bestelbedrag, na verrekeningen, (incl. BTW) van 3.612.688,85 euro. Anders gezegd, minstens 55 procent van de werken zijn op heden uitgevoerd. Ondertussen liet “de tennis” weten dat ze in maart hun terreinen weer speelklaar zullen maken en dat de leden vanaf april weer volop kunnen “genieten”. Omtrent hun clubhuis wordt voorzichtig gemikt op 1 juli voor de opening hiervan.
        Hierbij de volgende vragen namens onze fractie:

        • Tegen wanneer is het einde der werken eigenlijk voorzien? Is 1 juli 2025 wel haalbaar voor de opening van het clubhuis? 
        • Blijkbaar zou er nog een te plaatsen elektriciteitscabine niet meer voor juli 2025 geplaatst kunnen worden, klopt dit? 
        • Kan er meer algemeen worden toegelicht welke problemen zich tot nu toe hebben voorgedaan in het kader van elektriciteitswerken, waarnaar reeds werd verwezen op de vorige gemeenteraad door de schepen? 
        • Zal de opleveringsdatum gelden als beginpunt van de overeenkomsten dewelke aangegaan worden met de betrokken sportverenigingen, of vangen de overeenkomsten vroeger aan?
        besluit

        Schepen Geert Laureys antwoordt als volgt:

        • Een timing opgeven is moeilijk, want er zijn al veel problemen geweest in dit dossier.
        • We streven naar begin juli voor de verhuis. Momenteel wordt er gewerkt aan de binnenzijde.
        • Ook de elektriciteitswerken kunnen plaatsvinden na het plaatsen van de kabine door Fluvius in april. De vertraging werd veroorzaakt doordat de ontwerper een capaciteitsberekening had gemaakt, die niet bleek te volstaan voor de voetbalclub. Daarom (en ook omwille van hogere wettelijke vereisten) moest er een hogere elektriciteitscapaciteit voorzien worden, wat voor vertraging zorgde. 
        • Hopelijk zijn we nu bezig aan de laatste rechte lijn.
        • Er zijn voorlopig geen zonnepanelen voorzien, maar dit kan wel bekeken worden naar de toekomst toe.
        • We zijn nog aan het onderhandelen met de voetbalclub. Voor de tennisclub kunnen de overeenkomsten opgemaakt worden, daar is dienst patrimonium mee bezig. De data moeten nog afgesproken worden.
      • Vraagstelling mbt StaVaZa saneringsdossier wachtbekken Vogelzang (Vlam 1820-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Aangewezen-burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Schepenen
        Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Heymans, Raadslid
        aanleiding

        Matthew Vanderoel geeft toelichting over dit agendapunt :

        Op de gemeenteraad van september 2024 vroeg onze fractie naar een stand van zaken omtrent het beschrijvend onderzoek van het Wachtbekken Vogelzang. De toenmalige schepen verduidelijkte dat het “Draft report” van het beschrijvend bodemonderzoek (BBO) werd opgestuurd naar OVAM om dit te laten nakijken door hen. De opmerkingen van OVAM werden vervolgens weer ontvangen. De opdrachtgevers van het BBO, de gemeente en het BAC, moesten zich vervolgens al dan niet akkoord verklaren met het rapport en de opmerkingen van OVAM. Bij een gebeurlijk akkoord van de gemeente en BAC zou er een definitief rapport worden overgemaakt aan OVAM. De schepen deelde mee dat dit misschien in oktober zou plaatsvinden. Vervolgens zou OVAM weer een termijn hebben om dat definitieve rapport te analyseren en hun oordeel te vellen over de saneringsplicht. Hierbij wordt bepaald wie welke percelen moet saneren en op welke wijze. Die bevindingen worden dan weer overgemaakt aan de gemeente en het BAC. Hierna zou de gemeente de opdracht krijgen om een bodemsaneringsproject op te stellen. Als alles zou meezitten dan zou volgens de toenmalige schepen de saneringswerken ergens in 2026 kunnen starten.
        Hierbij de volgende vragen namens onze fractie:

        • Werd er ondertussen een definitief rapport opgesteld omtrent het BBO? 
        • Indien niet, wanneer mogen we dit verwachten? 
        • Indien wel, wat zijn de resultaten van het eventuele definitieve BBO? 
        • Indien wel, werd er reeds een bodemsaneringsproject opgesteld
        besluit

        Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt:

        • Het definitieve rapport is 2 weken geleden overgemaakt aan de gemeente en wordt nu gescreend door ons advocatenkantoor. BAC heeft al hun akkoord gegeven.
        • Dit zal daarna worden goedgekeurd door het college en vervolgens overgemaakt aan de raad.
      • Vraagstelling over de dienstverlening van het openbaar vervoer in Steenokkerzeel (Vooruit-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Aangewezen-burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Schepenen
        Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Heymans, Raadslid
        aanleiding

        Mohamed Daoudi geeft toelichting over dit agendapunt :

        Gezien de grootste problemen liggen bij de lage frequentie, het schrappen van ritten op het laatste moment en de afstemming van de buslijnen met de treinen, zouden we graag willen weten of deze punten aan bod komen tijdens de vergadering en wat de mogelijke oplossingen zijn.

        Daarnaast wil ik opmerken dat het beperkte aantal klachten bij de gemeente wellicht te maken heeft met het feit dat veel mensen hun klachten direct bij De Lijn neerleggen. Heeft de gemeente deze klachten opgevraagd bij De Lijn? Zo niet, bent u van plan dit te doen voor de vergadering? Daarnaast kan het zijn dat bewoners niet goed weten hoe ze klachten bij de gemeente kunnen indienen. Zou het mogelijk zijn om dit proces voor hen transparanter te maken?

        1. Wat zijn de concrete agendapunten die tijdens de vergadering met De Lijn op 26 maart besproken zullen worden? Kunt u ons hierover meer toelichting geven?
        2. Heeft de gemeente klachten die bij De Lijn zijn ingediend opgevraagd? Zo niet, bent u van plan dit te doen voor de vergadering?
        3. Is het mogelijk om het proces voor bewoners om klachten bij de gemeente in te dienen transparanter te maken, aangezien ze mogelijk niet goed weten hoe dit te doen?
        4. Daarnaast heeft De Lijn aangekondigd dat de prijzen per 1 april met 20% verhoogd zullen worden. Dit is voor veel bewoners moeilijk te begrijpen, gezien de achteruitgang in de dienstverlening voor onze gemeente. Is de gemeente van plan om iets te doen met betrekking tot deze prijsverhoging, gezien de huidige situatie?
        besluit

        Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:

        • Woensdagochtend ontvangen we De Lijn: ze gaan ons informeren o.a. over de laatste fase. We gaan ook de klachten bespreken (we hebben onze klachten overgemaakt, maar degene die zij hebben, hebben ons nog niet bereikt).
        • We hebben problemen met een aantal prijzen, maar De Lijn argumenteert dat deze komen door een gebrek aan indexatie over de jaren heen + het verlenen van een betere service.
        • We gaan het ook hebben over de zin en onzin van busbanen.
        • Misschien moeten we meer communiceren over de klachtenlijn bij De Lijn, want bij de gemeente komen er weinig klachten binnen.
        • De regiomanager meldt dat er te weinig chauffeurs en soms te weinig bussen zijn, waardoor de service niet kan gewaarborgd worden.
      • Vraagstelling over herstel en heraanleg van de Sellaerstraat in Melsbroek (Vooruit-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Aangewezen-burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Schepenen
        Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Heymans, Raadslid
        aanleiding

        Mohamed Daoudi geeft toelichting over dit agendapunt :

        Er zijn nog steeds tijdelijke elektriciteitskabels aanwezig in de Sellaerstraat te Melsbroek, waar Fluvius voor de verkiezingen begon met werken. Deze situatie veroorzaakt enige verwarring en ongemak bij bewoners, vooral omdat de heraanleg van de weg nog niet volledig is afgerond. Gezien het feit dat de werken enige tijd geleden zijn gestart, willen we graag duidelijkheid over de voortgang van de heraanleg van de weg, de afwerking van de nutswerken door Fluvius, en de planning voor het verwijderen van de tijdelijke kabels. Het is belangrijk voor de bewoners om te weten wanneer de volledige heraanleg van de weg wordt uitgevoerd en welke stappen er nog ondernomen moeten worden om alles af te ronden.

        1. Kunt u ons informeren over de voortgang van de werken in de Perksesteenweg en Sellaerstraat te Melsbroek, specifiek met betrekking tot de heraanleg van de weg.
        2. Vormen de tijdelijke elektriciteitskabels die nog aanwezig zijn een gevaar      voor de veiligheid van de bewoners en passanten?
        3. Is er al een planning voor de volledige heraanleg van de weg in de Perksesteenweg
        besluit

        Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:

        • Momenteel is Proximus bezig in de Sellaerstraat.
        • Er zijn nog een aantal lussen die moeten gerealiseerd worden, men heeft beloofd dit in april af te ronden.
        • Er is geen veiligheidsprobleem met deze lussen.
        • Wanneer alles onder de grond steekt, moet het studiebureau een plan maken, om uiteindelijk een nieuw fietspad aan te brengen (er zijn al schetsen, maar nog geen goedgekeurde plannen).
        • Er is nog heel wat werk aan de winkel.
      • Vraagstelling over de vervuiling en dode vissen in de Vogelzangvijver (Vooruit-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Aangewezen-burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Schepenen
        Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Heymans, Raadslid
        aanleiding

        Kabil Baldemir geeft toelichting over dit agendapunt :

        De Vogelzangvijver heeft al meerdere jaren te maken met vervuiling en zuurstoftekort, deels door de afvoer van afvalstoffen vanuit het wachtbekken van Brussels Airport. Dit heeft geleid tot het verdwijnen van dieren. Ook de geur door de gisting van planten heeft regelmatig tot klachten geleid. Gezien de herhaling van deze problemen willen we graag weten welke concrete acties er zijn ondernomen om dit probleem op te lossen, wat de gemeente op korte en lange termijn van plan is om het ecosysteem van de vijver te herstellen, en hoe de waterkwaliteit structureel kan worden verbeterd.

        1. Aangezien de dode vissen en de vervuiling in de Vogelzangvijver opnieuw een probleem vormen, heeft de gemeente recent stappen ondernomen om een definitieve oplossing te vinden? Zijn er bijvoorbeeld beluchters geplaatst, is er samenwerking met Brussels Airport, of zijn er andere maatregelen getroffen om het zuurstoftekort en de waterkwaliteit te verbeteren?
        2. Wat zijn de concrete plannen van de gemeente op korte en lange termijn om de Vogelzangvijver duurzaam te herstellen en herhaling van dit probleem te voorkomen, zodat het ecosysteem en de biodiversiteit kunnen herstellen?
        besluit

        Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt:

        • Er werden recent door de luchthaven bijkomende beluchters geplaatst op het Noord-Oostelijk wachtbekken (hoek Tervuurse-Haachtsesteenweg). Jammer genoeg was dit niet voldoende voor de hoeveelheid de-icing producten die aanwezig waren in het water. 
        • Er werd ook automatische meetapparatuur voorzien maar deze bleek niet correct ingesteld. Op een bepaald moment was de druk op het wachtbekken zo hoog dat men toch genoodzaakt was om te lozen hoewel de normen werden overschreden. 
        • Milieu-inspectie en de Vlaamse Milieumaatschappij werden verwittigd en hebben staalnames genomen. Zij zullen contact nemen met de luchthaven en dit verder opvolgen.
        • Omwille van de vervuiling van de vijver is een verluchter plaatsen geen optie. 
        • Op 7/3 ging Jelle ter plaatse en er werden toen levende vissen aangetroffen.
        • Het bord dat er staat is verouderd, deze data kloppen niet.
      • Vraagstelling over niet-aangesloten adressen op het rioleringsnetwerk in Steenokkerzeel (Vooruit-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Aangewezen-burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Schepenen
        Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Theo Wauters, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Heymans, Raadslid
        aanleiding

        Kabil Baldemir geeft toelichting over dit agendapunt :

        Gezien het belang van een goed werkend rioleringsnetwerk voor zowel het milieu als de volksgezondheid, willen wij graag weten welke stappen de gemeente onderneemt om de resterende adressen in Steenokkerzeel aan te sluiten. Het is belangrijk om duidelijkheid te krijgen over de vooruitgang en de eventuele obstakels die een tijdige aansluiting van deze adressen zouden kunnen vertragen.

        1. Via de media hebben we vernomen dat ongeveer 320 adressen in Steenokkerzeel, ofwel zo'n 4% van de totale adressen, nog niet aangesloten zijn op het rioleringsnetwerk. Kunt u bevestigen of dit cijfer correct is en, indien ja, wat de oorzaak hiervan is?
        2. Welke maatregelen heeft de gemeente reeds genomen om deze adressen alsnog aan te sluiten op het rioleringsnetwerk, en wat is de verwachte tijdlijn voor de voltooiing van deze aansluitingen?
        besluit

        Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:

        • De cijfers zijn wat gedateerd: 98,3 % van onze inwoners is aangesloten op de riolering. Momenteel zijn er een 40 à 50-tal niet aangesloten.
        • Wie niet is aangesloten, ligt vaak ver af van deze voorziening.
        • De Hoogstraat wordt voorzien van een nieuw gescheiden stelsel (aanbesteding in 2027).
        • Voor de Molenstraat, Steenbeekweg, Huinhovenstraat, Oudstrijderslaan zijn er geen plannen.
        • Als onze plannen zijn uitgevoerd blijven er nog enkele tientallen woningen over die niet aangesloten zijn op de riolering, maar vaak hebben die een IBA, waardoor het cijfer op 0 kan komen. Het gaat sowieso de goede richting uit.