De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
Wijziging van de wetgeving van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (GAS).
Naar aanleiding van de wetgeving van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (GAS) kunnen inbreuken die uitsluitend het voorwerp kunnen uitmaken van administratieve sancties eveneens worden vastgesteld door de personeelsleden van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. In afspraak met de gemeente neemt Interza op deze manier een actieve rol op zich in de handhaving van sluikstort en zwerfvuil.
Door een wijziging in deze wetgeving kan de gemeenteraad Interza aanwijzen als betrokken entiteit, waarvan de personeelsleden bevoegd zijn voor de vaststelling van de inbreuken die uitsluitend het voorwerp kunnen uitmaken van een administratieve sanctie.
Indien de gemeenteraad Interza als entiteit aanwijst waarvan de personeelsleden bevoegd zijn als GAS-vaststeller dienen de GAS-medewerkers van Interza niet meer persoonlijk aangesteld te worden.
Interza duidt de personeelsleden aan die belast worden met een vaststellingsopdracht en houdt de namen en de rijksregisternummers van deze personen bij. Interza zorgt ervoor dat de gemeente kan nagaan of een personeelslid degelijk beschikt over een vaststellingsbevoegdheid op het grondgebied van de gemeente. Jaarlijks dient Interza aan de minister bevoegd voor Binnenlandse Zaken mee te delen hoeveel ambtenaren of personeelsleden belast werden met een vaststellingsbevoegdheid.
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties Art. 21 §1. 2°
De gemeenteraad keurt de aanwijzing van de afvalintercommunale INTERZA als entiteit met bevoegde GAS-vaststellers goed.
Gezien de meerwaarde van een intergemeentelijke samenwerking rond bouwkundig erfgoed, landschappelijk erfgoed en archeologie en de complementariteit met de werking van Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) heeft RLBK in 2019 het initiatief genomen om samen met 12 gemeenten in de Brabantse Kouters de oprichting van Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddiensten voor te bereiden.
Het voorstel tot oprichten van een projectvereniging ter bevordering van de intergemeentelijke samenwerking rond onroerend erfgoed in de Brabantse Kouters en toetreden van de gemeente tot de projectvereniging Brabantse Kouters Oost als juridische structuur werd goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 21/11/2019. Tijdens dezelfde zitting werd ook de opmaak van een aanvraagdossier voor erkenning als Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED) bij de Vlaamse Overheid goedgekeurd.
De beide projectverenigingen Brabantse Kouters Oost (gemeente Kraainem, Machelen, Steenokkerzeel, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst en de stad Vilvoorde) en Brabantse Kouters West (gemeenten Asse, Grimbergen, Meise, Merchtem en Wemmel) sloten een samenwerkingsovereenkomst af met Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) voor de uitvoering van de erfgoedwerking door RLBK.
Een erkenning als IOED (en bijhorende Vlaamse financiering) werd tijdens de eerste aanvraagronde in 2020 nog niet verleend door de Vlaamse Overheid, maar op de vergadering van 16/11/2020 beslisten de raden van bestuur van beide projectverenigingen om:
- Een beperkte erfgoedwerking uit te bouwen in verhouding tot de financiële input vanuit de aangesloten gemeenten
- Nauw samen te werken tussen de projectverenigingen Brabantse Kouters West en Brabantse Kouters Oost (gezamenlijke inhoudelijke werking, begroting, vergaderingen)
- Daarbij volgende inhoudelijke speerpunten voor 2021-2022-2023 naar voor te schuiven:
- Herinventarisatie en valorisatie van bouwkundige erfgoed op de Vlaamse Inventaris
- De opmaak van een nieuw aanvraagdossier voor de erkenning als IOED in 2022
- Ondersteuning gemeenten i.k.v. funerair erfgoed
- Onderzoeken mogelijkheden tot samenwerken bij publiekswerking (bv. Open Monumentendag)
- RLBK de opdracht te geven een deeltijdse medewerker aan te werven om deze werking op te starten. Deze medewerker kwam in dienst va RLBK op 24/05/2021.
In 2022 werd een traject doorlopen om de projectverenging Brabantse Kouters West te ontbinden en de betrokken gemeenten (Asse, Grimbergen, Meise, Merchtem en Wemmel) te laten toetreden tot de projectvereniging Brabantse Kouters Oost en deze om te dopen te Erfgoed Brabantse Kouters. Bovendien werd ook beslist om vanuit de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters een nieuwe erkenningsaanvraag als IOED bij de Vlaamse Overheid in te dienen. Dit werd formeel goedgekeurd op de gemeenteraad van 20/10/2022.
In de loop van 2023 ontving de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters een Vlaamse erkenning als Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED), met bijhorende Vlaamse cofinanciering voor de jaren 2024-2025-2026.
Conform het Decreet op het Lokaal Bestuur wordt de jaarrekening van de projectvereniging door de Raad van Bestuur besproken en voorlopig goedgekeurd. Dit gebeurde op de vergadering van 29/02/2024. Conform ditzelfde decreet dient elke projectvereniging jaarlijks deze jaarrekening vervolgen formeel te laten goedkeuren door de gemeenteraden van de aangesloten gemeenten.
De statuten van projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters bepalen daarnaast bijkomend dat de planning (zoals voorgelegd en goedgekeurd op de vergadering van de Raad van Bestuur van 13/12/2023) en de begroting en het jaarverslag (zoals beide voorgelegd en goedgekeurd op de vergadering van de Raad van Bestuur van 29/02/2024) ook goedgekeurd dienen te worden door de gemeenteraad.
Beschikbare stukken:
Argumentatie
Dit besluit draagt bij aan de realisatie van het gemeentelijk erfgoedbeleid.
De gemeenteraad beslist om:
Het decreet heeft 3 doelstellingen:
1. Kinderen zoveel mogelijk ontplooiingskansen en speelmogelijkheden aanbieden.
2. Aan ouders een optimale combinatie bieden van arbeid, opleiding en gezin
3. In de samenleving de sociale cohesie en gelijke kansen bewerkstelligen.
Via het decreet wil men dat er in de gemeente een een geïntegreerd aanbod van buitenschoolse opvang en activiteiten tot stand komt.
Het decreet regelt de organisatie van de buitenschoolse opvang :
• kleuteropvang en opvang lager onderwijs
• voor en na schooltijd en in de vakanties
Het decreet regelt de afstemming met buitenschoolse activiteiten :
• Via samenwerking tussen relevante actoren
• Buitenschoolse opvang, scholen, sportclubs, de bibliotheek, speelplein, jeugddienst, cultuurinstellingen
maar laat de lokale besturen de vrijheid om het zelf uit te werken.
Om het decreet concreet uit te werken, wordt er vanuit het MAT voorgesteld om tijdelijk een halftijdse medewerker (18/36 PWB-uren) aan te werven.
Deze collega zou aangeworven worden naar analogie met vroegere projecten Flankerend onderwijs (project lichamelijke vorming en project muzische vorming).
Deze medewerker zou in samenspraak met de verschillende Steenokkerzeelse scholen - en de nog aan te werven deskundige integratie en welzijn - de buitenschoolse kinderopvang mét kleuterlabel voor al onze scholen in Steenokkerzeel uitwerken.
Er wordt aan het schoolbestuur gevraagd om hiervoor de nodige budgetten vrij te maken.
Hiervoor zou een budget nodig zijn van 36 901 euro/jaar.
Een deel van dit budget, meer bepaald 29 000 euro kan komen uit het budget dat werd vrijgemaakt voor de aanwerving van de deskundige integratie en welzijn, onder voorbehoud dat deze nieuwe collega niet start voor 1 juli 2024. Start deze deskundige vroeger dan 1 juli 2024 dan vermindert het beschikbare budget proportioneel.
Om de collega te kunnen aanstellen vanuit het werkingsbudget personeel zou er een interne verschuiving van de financiële middelen gebeuren.
Op 18 maart 2024 keurde het college het volgende goed:
Gunstig advies van het MAT
Collegebesluit van 18 maart 2024
GBB/0800-00/61700010/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van de exploitatie 2024
De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het college van 18 maart 2024 en stemt er mee in om voormelde nodige stappen te ondernemen om de uitvoering van het decreet Buitenschoolse opvang en activiteiten in onze gemeente mogelijk te maken en om hiervoor het nodige budget te voorzien.
Email van Haviland van 16 april 2024 waarin wordt meegedeeld dat de gewone algemene vergadering van Haviland plaats heeft op woensdag 19 juni 2024 om 18u00 in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 in 1731 Asse-Zellik met volgende agenda:
De gemeente Steenokkerzeel is aangesloten bij de intercommunale Haviland die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652.
Haviland is een dienstverlenende vereniging voor intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische sociale expansie van het arrondissement Halle–Vilvoorde, die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
Het decreet lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 432, 40 en 41.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2019 en 24 oktober 2019 betreffende de aanstelling van de afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Haviland voor de volledige legislatuur.
Email van Havicrem van 23 april 2024 waarin wordt meegedeeld dat de algemene vergadering zal plaatshebben op donderdag 20 juni 2024, om 18u30, in het Crematorium Daelhof te Zemst, met volgende agenda:
1. Goedkeuring notulen bijz. en buitengew. AV 20 december 2023
2. Werkingsverslag 2023
3. Jaarrekening 2023: goedkeuring
a. Toelichting resultatenrekening en balans
b. Verslag bedrijfsrevisor
c. Verslag raad van bestuur
d. Voorstel tot bestemming van het resultaat
4. Kwijting aan de bestuurders en de bedrijfsrevisor
5. Voorstel tot toewijzing bedrag onbeschikbare reserve per 31/12/2023 aan de beschikbare reserve
6. Varia
De gemeente is aangesloten bij de intergemeentelijke vereniging Havicrem, die werd opgericht op 10 juni 2003, bekendgemaakt in de bijlagen tot het Belgisch Staatsblad van 26 september 2003 onder het nummer 03099363, en verlengd in haar bestaansduur tot 10 juni 2035.
Havicrem staat in voor het beheer van één of meerdere crematoria in het arrondissement Halle-Vilvoorde, een opdrachthoudende vereniging die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 houdende de intergemeentelijke samenwerking.
De afgevaardigden voor de algemene vergadering van Havicrem werden op 28 februari 2019 door de gemeenteraad aangeduid voor de ganse legislatuur.
Email van De Watergroep van 08 mei 2024 waarin wordt meegedeeld dat de algemene vergadering zal plaatshebben op vrijdag 14 juni 2024, om 10u30, in feestzaal De Groot-Bijgaarden, met volgende agenda:
De gemeente Steenokkerzeel is aangesloten bij De Watergroep voor de waterbedeling.
De afgevaardigden voor de algemene vergadering werden in de gemeenteraad van 28 februari 2019 aangeduid voor de volledige legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
De jaarrekening van het AGB voor het jaar 2023 werd door de raad van bestuur vastgesteld op 16 mei 2024. De BBC-jaarrekening 2023 van het AGB wordt nadien voor advies voorgelegd aan de gemeenteraad.
De rekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota, alsook een toelichting bij de jaarrekening en een aantal bijlagen.
De interne jaarrekening volgens het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV), evenals de externe jaarrekening volgens het schema van de Nationale Bank van België (NBB) zijn eveneens toegevoegd. Deze moeten door de gemeenteraad goedgekeurd worden.
Artikel 243 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheer cyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheer cyclus van de lokale en provinciale besturen.
1. De gemeenteraad geeft een positief advies voor de BBC-jaarrekening 2023 van het AGB Steenokkerzeel, zoals vastgesteld door de raad van bestuur van 16 mei 2024 met toepassing van de geldende waarderingsregels in veronderstelling van continuïteit.
2. De jaarrekening 2023 van het AGB Steenokkerzeel opgesteld volgens het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen wordt goedgekeurd.
3. De gemeenteraad beslist dat het AGB Steenokkerzeel zijn activiteiten verder zal uitvoeren zoals voorzien in de statuten.
4. De jaarrekening 2023 en bijhorende bijlagen zullen overgemaakt worden aan het Agentschap Binnenlands Bestuur en dit in de voorgeschreven vorm.
Bijlagen:
1. Balans
Actief |
Passief |
||
Vlottende activa |
123.214 |
Schulden |
3.267.451 |
Vaste activa |
3.226.571 |
Netto-actief |
82.333 |
Totaal activa |
3.349.785 |
Totaal passiva |
3.349.785 |
2. Staat van opbrengsten en kosten
Totaal kosten |
478.789 |
Totaal opbrengsten |
501.978 |
Overschot van het boekjaar |
23.190 |
3. Financiële toestand van de jaarrekening
Budgettair resultaat |
Jaarrekening |
Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo |
84.160 |
84.418 |
a. Ontvangsten |
497.645 |
523.728 |
b. Uitgaven |
413.485 |
439.310 |
II. Investeringssaldo |
-467.344 |
-1.299.781 |
a. Ontvangsten |
0 |
0 |
b. Uitgaven |
467.344 |
1.299.781 |
III. Saldo exploitatie en investeringen |
-383.184 |
-1.215.363 |
IV. Financieringssaldo |
372.547 |
1.186.252 |
a. Ontvangsten |
460.594 |
1.300.346 |
b. Uitgaven |
88.048 |
114.094 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar |
-10.637 |
-29.112 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar |
83.919 |
83.919 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat |
73.282 |
54.808 |
VIII. Onbeschikbare gelden |
0 |
0 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat |
73.282 |
54.808 |
Autofinancieringsmarge |
Jaarrekening |
Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo |
84.160 |
84.418 |
II. Netto periodieke aflossingen |
88.048 |
114.094 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen |
88.048 |
114.094 |
b. Periodieke terugvordering leningen |
0 |
0 |
III. Autofinancieringsmarge |
-3.887 |
-29.676 |
Gecorrigeerde Autofinancieringsmarge |
Jaarrekening |
Meerjarenplan |
I. Autofinancieringsmarge |
-3.887 |
-29.676 |
II. Correctie op de periodieke aflossingen |
-139.550 |
-113.504 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen |
88.048 |
114.094 |
b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden |
227.598 |
227.598 |
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge |
-143.438 |
-143.180 |
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
Blijkens de notulen van het college van burgemeester en schepenen van 29 april 2024 werd besloten dat het college akkoord gaat met het uitvoeren van een oriënterend bodemonderzoek door een erkend bodemsaneringsdeskundige met betrekking tot de percelen gelegen te Nieuwstraat 71 tot en met 81 daar deze risicogronden betreffen.
Tijdens de vorige gemeenteraad waren de eigenaars van de woningen gelegen te Artoisstraat aanwezig aangezien deze zich mede zorgen maken.
Één der eigenaars mocht een schrijven ontvangen van de bevoegde gemeentemedewerker dat zij niet in aanmerking komen om betrokken te worden in het onderzoek omdat “de loods” zich niet bevond op het perceel van de betrokken eigenaar. Teneinde zulks te staven werd verwezen naar de kadasterkaart van 1995 alsook een luchtfoto van 2002.
Bovenvermelde redenering is echter weinig ernstig indien men rekening houdt met het gegeven dat de huidige percelen A378K en A378I letterlijk samen grenzen tegen percelen A377c, A377f en A377e. Zulks is belangrijk aangezien het oorspronkelijke perceel 377b gelegen was op percelen A377c, A377f en A377e.
Meer nog, zelfs het oorspronkelijke perceel 378b waarop de loods niet lag, zit nu (op het eerste gezicht) minstens mede vervat in perceel A377e hetwelk eveneens zal onderzocht worden niettegenstaande de loods evenmin op het perceel 378b gelegen was.
Voorts moet worden opgemerkt dat het huidige perceel A376h waarin de oorspronkelijke percelen 376b en 377b vervat waren, zal onderzocht worden. Vermelde perceel grenst achteraan echter aan de percelen A378K en A378I.
De percelen A378K en A378I liggen aldus omsloten door verschillende risicogronden. Het risico bestaat dat mogelijke vervuiling zich doorheen de jaren heeft verspreidt of verplaatst naar de percelen A378K en A378I.
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
In de Abelendreef en Kanadalaan worden er heel wat fietsen vastgemaakt aan de verlichtingspalen niettegenstaande er aan de bushalte aan Haachtsesteenweg een fietsenstalling is voorzien.
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Karel Servranckx geeft toelichting over dit agendapunt :
Burgemeester Kurt Ryon antwoordt als volgt:
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
Op de gemeenteraad van maart 2024 werd naar aanleiding van een vraag uitgaande van onze fractie meegedeeld dat er spoedig een vergadering zou volgen met de werkgroep trage wegen teneinde te bekijken welke wegen eerst dienen aangepakt dienen te worden en op welke wijze.
Wat is het resultaat geworden van vermelde vergadering? Werd er een prioriteitenlijst opgesteld met concrete voorstellen tot aanpak?
Op 16/5 jl. werden we als inwoners immers nogmaals geconfronteerd met de eerder slechte staat van enkele voetwegen door de regenval. Een goed onderhoud zou de waterimpact deels opvangen. Ter illustratie verwijzen we naar voetweg 49: Perkweg (zie bijlage)
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
- buurtweg Wijckhuizen ( 450 meter) in Humelgem.
- voetweg 51 Zoetwaterweg ( tussen Ruthstraat en Damlaan)
- buurtweg tussen Driekastelenstraat en Vogelzangvijver
- voetweg 25 ( verbinding N21 richting Breemstraat) in samenwerking met Kampenhout ( agenda gr juni)
- Perkweg
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
In het bedoelde punt 11 (cbs 25 maart 2024) komt de kennisgeving van de “draftversie” uitgebreid aan bod. Het CBS “geeft opdracht om de adviesronde op te starten”.
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
In beide behandelde dossiers gaat het over de kwestie van de verkoop van gronden waarop een risico-inrichting is of was gevestigd die een mogelijk verhoogd risico op bodemverontreiniging kunnen inhouden.
Er werd in de beide gevallen evenwel geen bodemonderzoek uitgevoerd op het moment van de verkoop, ofschoon het ging over risicogronden. OVAM maant de gemeente aan om een oriënterend bodemonderzoek te doen.
In het eerste geval – de vroegere veiling - wordt enkel de gemeente ertoe verplicht om een bodemonderzoek te doen (de gemeente was immers eigenaar van de totaliteit van het pand. In het tweede geval – Hof van Schoetens - doet de gemeente in samenspraak met de eigenaars een bodemonderzoek; hier wordt de gemeente aangesproken omdat het openbaar domein ook is aangeduid als risicogrond.
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
In het bedoelde punt beslist het CBS (22 april 2024 punt 25) het volgende:
1. Het college gaat akkoord met het sluitingsuur van de horeca als volgt:
* Dag 1 van het festival: vrijdag 28 juni 2024 om 05u00, met sluiten van de bar en uitzetten van de muziek vanaf 04u30.
* Dag 2 van het festival: zaterdag 29 juni 2024 om 05u00, met sluiten van de bar en uitzetten van de muziek vanaf 04u30.
* Dag 3 van het festival: zondag 30 juni 2024 om 23u00, met sluiten van de bar en uitzetten van de muziek vanaf 22u30.
Uitzondering voor 2024: In geval de Rode Duivels tijdens het EK 2024 een voetbalmatch spelen op zondag 30 juni 2024 om 21u00, mag de wedstrijd tot het einde uitgezonden worden. De horeca sluit 15 minuten na afloop van de wedstrijd.
2. Het college gaat akkoord met de openingsuren van de eetgelegenheden, zoals dagwinkel, Chickenman, frituur, bakker,... , als volgt:
* Dag 1 van het festival: vrijdag 28 juni 2024 vanaf 07u00 tot ten laatste 04u00.
* Dag 2 van het festival: zaterdag 29 juni 2024 vanaf 07u00 tot ten laatste 04u00.
* Dag 3 van het festival: zondag 30 juni 2024 vanaf 07u00 tot ten laatste 22u00.
3. Volgende bijkomende voorwaarden worden door het college goedgekeurd:
3.1. Cafés mogen hun reguliere werking wat betreft het aanbod aan eten behouden.
3.2. Eetgelegenheden verkopen geen alcoholische dranken na 00u00.
3.3. Verkoop van drank of voeding in glas is niet toegelaten.
3.4. Straten grenzend aan de vestiging worden opgekuist en voldoende vuilbakken worden voorzien.
3.5. Alle evenementen worden aangevraagd via Eaglebe.
Burgemeester Kurt Ryon antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Op verschillende plaatsen in Melsbroek – waaronder de Lijsterlaan – worden boringen verricht (foto in bijlage).
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt: