Terug
Gepubliceerd op 24/06/2024

Notulen  Gemeenteraad

do 23/05/2024 - 20:00 raadzaal
  • Openbaar

    • notulen

      • Goedkeuring notulen vorige zitting.

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Lepage, Raadslid
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.

    • omgeving

      • milieu

        • Aanwijzing van de afvalintercommunale INTERZA als entiteit met bevoegde GAS-vaststellers.

          Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
          Kurt Ryon, Burgemeester
          Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
          Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
          Heidi Abeloos, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Peggy Lepage, Raadslid
          Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
          aanleiding

          Wijziging van de wetgeving van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (GAS).

          feiten, context en argumentatie

          Naar aanleiding van de wetgeving van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (GAS) kunnen inbreuken die uitsluitend het voorwerp kunnen uitmaken van administratieve sancties eveneens worden vastgesteld door de personeelsleden van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. In afspraak met de gemeente neemt Interza op deze manier een actieve rol op zich in de handhaving van sluikstort en zwerfvuil.

          Door een wijziging in deze wetgeving kan de gemeenteraad Interza aanwijzen als betrokken entiteit, waarvan de personeelsleden bevoegd zijn voor de vaststelling van de inbreuken die uitsluitend het voorwerp kunnen uitmaken van een administratieve sanctie.
          Indien de gemeenteraad Interza als entiteit aanwijst waarvan de personeelsleden bevoegd zijn als GAS-vaststeller dienen de GAS-medewerkers van Interza niet meer persoonlijk aangesteld te worden.

          Interza duidt de personeelsleden aan die belast worden met een vaststellingsopdracht en houdt de namen en de rijksregisternummers van deze personen bij. Interza zorgt ervoor dat de gemeente kan nagaan of een personeelslid degelijk beschikt over een vaststellingsbevoegdheid op het grondgebied van de gemeente. Jaarlijks dient Interza aan de minister bevoegd voor Binnenlandse Zaken mee te delen hoeveel ambtenaren of personeelsleden belast werden met een vaststellingsbevoegdheid.

          juridische overwegingen

          De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties Art. 21 §1. 2°

          Publieke stemming
          Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
          Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          besluit

          De gemeenteraad keurt de aanwijzing van de afvalintercommunale INTERZA als entiteit met bevoegde GAS-vaststellers goed.

    • openbare ruimte

      • patrimonium

        • Projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters – activiteitenverslag, jaarrekening, planning en begroting van de projectvereniging 2024

          Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
          Kurt Ryon, Burgemeester
          Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
          Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
          Heidi Abeloos, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Peggy Lepage, Raadslid
          Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
          feiten, context en argumentatie

          Gezien de meerwaarde van een intergemeentelijke samenwerking rond bouwkundig erfgoed, landschappelijk erfgoed en archeologie en de complementariteit met de werking van Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) heeft RLBK in 2019 het initiatief genomen om samen met 12 gemeenten in  de Brabantse Kouters de oprichting van Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddiensten voor te bereiden.

          Het voorstel tot oprichten van een projectvereniging ter bevordering van de intergemeentelijke samenwerking rond onroerend erfgoed in de Brabantse Kouters en toetreden van de gemeente tot de projectvereniging Brabantse Kouters Oost als juridische structuur werd goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 21/11/2019. Tijdens dezelfde zitting werd ook de opmaak van een aanvraagdossier voor erkenning als Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED) bij de Vlaamse Overheid goedgekeurd.

          De beide projectverenigingen Brabantse Kouters Oost (gemeente Kraainem, Machelen, Steenokkerzeel, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst en de stad Vilvoorde) en Brabantse Kouters West (gemeenten Asse, Grimbergen, Meise, Merchtem en Wemmel) sloten een samenwerkingsovereenkomst af met Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) voor de uitvoering van de erfgoedwerking door RLBK.

          Een erkenning als IOED (en bijhorende Vlaamse financiering) werd tijdens de eerste aanvraagronde in 2020 nog niet verleend door de Vlaamse Overheid, maar op de vergadering van 16/11/2020 beslisten de raden van bestuur van beide projectverenigingen om:

          -            Een beperkte erfgoedwerking uit te bouwen in verhouding tot de financiële input vanuit de aangesloten gemeenten

          -            Nauw samen te werken tussen de projectverenigingen Brabantse Kouters West en Brabantse Kouters Oost (gezamenlijke inhoudelijke werking, begroting, vergaderingen)

          -            Daarbij volgende inhoudelijke speerpunten voor 2021-2022-2023 naar voor te schuiven:

          • Herinventarisatie en valorisatie van bouwkundige erfgoed op de Vlaamse Inventaris
          • De opmaak van een nieuw aanvraagdossier voor de erkenning als IOED in 2022
          • Ondersteuning gemeenten i.k.v. funerair erfgoed
          • Onderzoeken mogelijkheden tot samenwerken bij publiekswerking (bv. Open Monumentendag)

          -            RLBK de opdracht te geven een deeltijdse medewerker aan te werven om deze werking op te starten. Deze medewerker kwam in dienst va RLBK op 24/05/2021.

          In 2022 werd een traject doorlopen om de projectverenging Brabantse Kouters West te ontbinden en de betrokken gemeenten (Asse, Grimbergen, Meise, Merchtem en Wemmel) te laten toetreden tot de projectvereniging Brabantse Kouters Oost en deze om te dopen te Erfgoed Brabantse Kouters. Bovendien werd ook beslist om vanuit de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters een nieuwe erkenningsaanvraag als IOED bij de Vlaamse Overheid in te dienen. Dit werd formeel goedgekeurd op de gemeenteraad van 20/10/2022.

          In de loop van 2023 ontving de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters een Vlaamse erkenning als Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED), met bijhorende Vlaamse cofinanciering voor de jaren 2024-2025-2026.

          Conform het Decreet op het Lokaal Bestuur wordt de jaarrekening van de projectvereniging door de Raad van Bestuur besproken en voorlopig goedgekeurd. Dit gebeurde op de vergadering van  29/02/2024. Conform ditzelfde decreet dient elke projectvereniging jaarlijks deze jaarrekening vervolgen formeel te laten goedkeuren door de gemeenteraden van de aangesloten gemeenten.

          De statuten van projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters bepalen daarnaast bijkomend dat de planning (zoals voorgelegd en goedgekeurd op de vergadering van de Raad van Bestuur van 13/12/2023) en de begroting en het jaarverslag (zoals beide voorgelegd en goedgekeurd op de vergadering van de Raad van Bestuur van 29/02/2024) ook goedgekeurd dienen te worden door de gemeenteraad.

           

          Beschikbare stukken:

          • Activiteitenverslag 2023 van de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters
          • Jaarrekening 2023, verslag accountant ter staving van externe controle boekhouding en gedetailleerd financieel overzicht van de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters
          • Planning 2024 voor de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters
          • Begroting 2024 voor de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters
          • Verslag bestuursvergadering Erfgoed Brabantse Kouters 29/02/2024

           

          Argumentatie

          Dit besluit draagt bij aan de realisatie van het gemeentelijk erfgoedbeleid.

          juridische overwegingen
          • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder Afd. 2 art. 404.
          • De statuten van Erfgoed Brabantse Kouters zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 20/10/2022.
          plaats in beleidsplan en budget
          • Dit besluit houdt geen bijkomend financieel engagement in van de gemeente.
          • De meerjarige financiële verbintenis vanuit de gemeente zoals beschreven in artikel 20 van de statuten werd reeds goedgekeurd op de vergadering van de gemeenteraad van 21/11/2019.
          • De gemeentebesturen cofinancieren de projectvereniging via een jaarlijkse subsidie die bestaat uit een vast basisbedrag van 2.500 euro en een variabele bijdrage op basis van het aantal inwoners. Elk gemeentebestuur betaalt voor de variabele bijdrage 0.11 euro per inwoner. Het bevolkingscijfer wordt vastgesteld aan de hand van de jongste gepubliceerde officiële statistieken van de overheid. Het volledige subsidiebedrag wordt jaarlijks aangepast volgens de gezondheidsindex met als referentie de index op het moment van oprichting van de projectvereniging. De bijdragen worden jaarlijks aangepast op basis van de bevolkingscijfers volgens Statbel en geïndexeerd volgens de gezondheidsindex. De referentie voor indexering is de oprichtingsdatum van de IOED (gepland op 18 december 2019).
          Publieke stemming
          Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
          Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          besluit

          De gemeenteraad beslist om:

          1. Het activiteitenverslag 2023 van de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters goed te keuren
          2. De jaarrekening 2023 van de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters goed te keuren.
          3. De begroting 2024 van de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters goed te keuren.
          4. De planning 2024 van de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters goed te keuren.
          5. Kwijting te geven aan de bestuurders van de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters West voor de bestuursdaden gesteld in het jaar 2023.
    • onderwijs

      • De uitrol van het Decreet buitenschoolse opvang en activiteiten (BOA-decreet)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Lepage, Raadslid
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding
        Het decreet buitenschoolse opvang en activiteiten (BOA-decreet) trad op 1 januari 2021 in werking en zou tegen 1 januari 2026 uitgerold moeten zijn. Dit decreet legt het lokale bestuur de verplichting op om een een geïntegreerd aanbod van buitenschoolse opvang en activiteiten aan te bieden.
        feiten, context en argumentatie

        Het decreet heeft 3 doelstellingen:

        1. Kinderen zoveel mogelijk ontplooiingskansen en speelmogelijkheden aanbieden.

        2. Aan ouders een optimale combinatie bieden van arbeid, opleiding en gezin

        3. In de samenleving de sociale cohesie en gelijke kansen bewerkstelligen.

        Via het decreet wil men dat er in de gemeente een  een geïntegreerd aanbod van buitenschoolse opvang en activiteiten tot stand komt.

        Het decreet regelt de organisatie van de buitenschoolse opvang :
        • kleuteropvang en opvang lager onderwijs
        • voor en na schooltijd en in de vakanties

        Het decreet regelt de afstemming met buitenschoolse activiteiten :
        • Via samenwerking tussen relevante actoren
        • Buitenschoolse opvang, scholen, sportclubs, de bibliotheek, speelplein, jeugddienst, cultuurinstellingen

        maar laat de lokale besturen de vrijheid om het zelf uit te werken.

         

        Om het decreet concreet uit te werken, wordt er vanuit het MAT voorgesteld om tijdelijk een halftijdse medewerker (18/36 PWB-uren) aan te werven. 

        Deze collega zou aangeworven worden naar analogie met  vroegere projecten Flankerend onderwijs (project lichamelijke vorming en project muzische vorming).

        Deze medewerker zou in samenspraak met de verschillende Steenokkerzeelse scholen - en de nog aan te werven deskundige integratie en welzijn - de buitenschoolse kinderopvang mét kleuterlabel voor al onze scholen in Steenokkerzeel uitwerken.

        Er wordt aan het schoolbestuur gevraagd om hiervoor de nodige budgetten vrij te maken.

        Hiervoor zou een budget nodig zijn van 36 901 euro/jaar.

        Een deel van dit budget, meer bepaald 29 000 euro kan komen uit het budget dat werd vrijgemaakt voor de aanwerving van de deskundige integratie en welzijn, onder voorbehoud dat deze nieuwe collega niet start voor 1 juli 2024. Start deze deskundige vroeger dan 1 juli 2024 dan vermindert het beschikbare budget proportioneel.

        Om de collega te kunnen aanstellen vanuit het werkingsbudget personeel zou er een interne verschuiving van de financiële middelen gebeuren.

        Op 18 maart 2024 keurde het college het volgende goed:

        1. Het college geeft principieel toestemming om voormelde nodige stappen te ondernemen om de uitvoering van het decreet Buitenschoolse opvang en activiteiten in onze gemeente mogelijk te maken.
        2. Deze beslissing wordt doorgestuurd naar de eerst volgende gemeenteraad.
        3. De vraag tot het ten laste nemen van de financiële middelen voor deze functie zal deel uitmaken van de jaarlijkse totale vraag aan de gemeenteraad om personeel te mogen aanstellen op basis van het werkingsbudget personeel.
        4. De functie van tijdelijk medewerker project BOA zal opengesteld worden. De vacature wordt eerst intern opengesteld en kan nadien extern opengesteld worden.
        juridische overwegingen
        • Decreet op datum van 03 mei 2019 houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten (BOA-decreet).
        • Besluit van de Vlaamse Regering over het lokaal beleid, de samenwerking en de subsidie voor buitenschoolse opvang en activiteiten.
        • Het besluit van de Vlaamse regering op datum van 16 oktober 2020 betreffende de toekenning kwaliteitslabel kleuteropvang
        • Het besluit van de Vlaamse regering op datum van 09 juli 2021 lokaal beleid, samenwerking en subsidie
        • De bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, artikel 20, gewijzigd bij de bijzondere wet van 16 juli 1993.
        •  Het decreet op datum van 30 april 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Opgroeien regie.
        • Het decreet op datum van 3 mei 2019 houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten.
        • Artikel 41 en 56 uit het Decreet lokaal bestuur op datum van 22 december 2017.
        • Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
        adviezen en visum

        Gunstig advies van het MAT

        Collegebesluit van 18 maart 2024

        plaats in beleidsplan en budget

        GBB/0800-00/61700010/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van de exploitatie 2024

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Christiana Willekens
        Onthouders: Karel Servranckx, Alen Cilic, Arlette Verboomen
        Resultaat: Met 18 stemmen voor, 3 onthoudingen
        besluit

        De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het college van 18 maart 2024 en stemt er mee in om voormelde nodige stappen te ondernemen om de uitvoering van het decreet Buitenschoolse opvang en activiteiten in onze gemeente mogelijk te maken en om hiervoor het nodige budget te voorzien.

    • secretariaat

      • Haviland: uitnodiging gewone algemene vergadering 19 juni 2024

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Lepage, Raadslid
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Email van Haviland van 16 april 2024 waarin wordt meegedeeld dat de gewone algemene vergadering van Haviland plaats heeft op woensdag 19 juni 2024 om 18u00 in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 in 1731 Asse-Zellik met volgende agenda:

        1. Notulen van de Buitengewone Algemene Vergadering van 13 december 2023: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 21 december 2023 aan de deelnemers bezorgd.)
        2. Verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2023;
        3. Jaarrekening 2023 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2023, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 41);
        4. verslag van de raad van bestuur over het boekjaar afgesloten op 31.12.2023: goedkeuring (art. 41)
        5. verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2023: goedkeuring (art. 41);
        6. bestuur: kwijting aan bestuurders, commissaris (art. 34);
        7. vaststelling resultaatsbestemming (art. 41);
        8. Varia.

         

        feiten, context en argumentatie

        De gemeente Steenokkerzeel is aangesloten bij de intercommunale Haviland die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652.

        Haviland is een dienstverlenende vereniging voor intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische sociale expansie van het arrondissement Halle–Vilvoorde, die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.

        juridische overwegingen

        Het decreet lokaal bestuur,  in het bijzonder de artikelen  432, 40 en 41.

        Het gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2019 en 24 oktober 2019 betreffende de aanstelling van de  afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Haviland voor de volledige legislatuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit
        1. De agendapunten van de gewone algemene vergadering van Haviland van 19 juni 2024 worden goedgekeurd, en de aangestelde volmachtdragers, Bruno Peeters, effectief afgevaardigde, of Jan Van hoof, plaatsvervangend afgevaardigde, te mandateren om op de gewone algemene vergadering van Haviland van 19 juni 2024 en te handelen en te beslissen overeenkomstig de  onderhavige beslissing van de gemeenteraad.
        2. Haviland zal van dit besluit op de hoogte worden gebracht.
      • Havicrem: uitnodiging algemene vergadering 20 juni 2024

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Lepage, Raadslid
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Email van Havicrem van 23 april 2024 waarin wordt meegedeeld dat de algemene vergadering zal plaatshebben op donderdag 20 juni 2024, om 18u30, in het Crematorium Daelhof te Zemst, met volgende agenda:

        1. Goedkeuring notulen bijz. en buitengew. AV 20 december 2023
        2. Werkingsverslag 2023
        3. Jaarrekening 2023: goedkeuring
            a. Toelichting resultatenrekening en balans
            b. Verslag bedrijfsrevisor
            c. Verslag raad van bestuur
            d. Voorstel tot bestemming van het resultaat
        4. Kwijting aan de bestuurders en de bedrijfsrevisor
        5. Voorstel tot toewijzing bedrag onbeschikbare reserve per 31/12/2023 aan de beschikbare reserve
        6. Varia

        feiten, context en argumentatie

        De gemeente is aangesloten bij de intergemeentelijke vereniging Havicrem, die werd opgericht op 10 juni 2003, bekendgemaakt in de bijlagen tot het Belgisch Staatsblad van 26 september 2003 onder het nummer 03099363, en verlengd in haar bestaansduur tot 10 juni 2035.

        Havicrem staat in voor het beheer van één of meerdere crematoria in het arrondissement Halle-Vilvoorde, een opdrachthoudende vereniging  die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017  houdende de intergemeentelijke samenwerking.

        De afgevaardigden voor de algemene vergadering van Havicrem werden op 28 februari 2019  door de gemeenteraad aangeduid voor de ganse legislatuur.

        juridische overwegingen
        • De gecoördineerde statuten van Havicrem, in het bijzonder artikels 33§1.
        • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder de artikel 432.
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit
        1. De agendapunten van de algemene vergadering van Havicrem van 20 juni 2024 worden goedgekeurd, en de aangestelde volmachtdragers, Clémence Maes, effectief afgevaardigde of Yvette Van Daele, plaatsvervangend afgevaardigde, te mandateren om op de algemene vergadering van Havicrem van 20 juni 2024 te handelen en te beslissen overeenkomstig de onderhavige beslissing van de gemeenteraad.
        2. Havicrem zal van dit besluit op de hoogte worden gebracht.
      • De Watergroep : uitnodiging algemene vergadering 14 juni 2024

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Lepage, Raadslid
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Email van De Watergroep van 08 mei 2024 waarin wordt meegedeeld dat de algemene vergadering zal plaatshebben op vrijdag 14 juni 2024, om 10u30, in feestzaal De Groot-Bijgaarden, met volgende agenda:

        • Jaarverslag 2023 van de raad van bestuur
        • Verslag van de commissaris over de jaarrekening 2023
        • Goedkeuring van de jaarrekening 2023
        • Kwijting aan de bestuurders
        • Kwijting aan de commissaris
        feiten, context en argumentatie

        De gemeente Steenokkerzeel is aangesloten bij De Watergroep voor de waterbedeling.

        De afgevaardigden voor de algemene vergadering werden in de gemeenteraad van 28 februari 2019 aangeduid voor de volledige legislatuur.

        juridische overwegingen

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit
        1. De agendapunten van de algemene vergadering van De Watergroep van 14 juni 2024 worden goedgekeurd en de aangestelde volmachtdragers, Johan Witters, effectief afgevaardigde, of Paul Degraeve, plaatsvervangend afgevaardigde, te mandateren om op de statutaire algemene vergadering van 14 juni 2024 te handelen en te beslissen overeenkomstig de onderhavige beslissing van de gemeenteraad.
        2. De Watergroep zal van dit besluit op de hoogte worden gebracht.
    • financiën

      • AGB Steenokkerzeel - jaarrekening 2023: advies over BBC-jaarrekening en goedkeuring WVV-jaarrekening

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Lepage, Raadslid
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        feiten, context en argumentatie

        De jaarrekening van het AGB voor het jaar 2023 werd door de raad van bestuur vastgesteld op 16 mei 2024. De BBC-jaarrekening 2023 van het AGB wordt nadien voor advies voorgelegd aan de gemeenteraad.
        De rekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota, alsook een toelichting bij de jaarrekening en een aantal bijlagen.

        De interne jaarrekening volgens het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV), evenals de externe jaarrekening volgens het schema van de Nationale Bank van België (NBB) zijn eveneens toegevoegd. Deze moeten door de gemeenteraad goedgekeurd worden.

        juridische overwegingen

        Artikel 243 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
        Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheer cyclus van de lokale en provinciale besturen.
        Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheer cyclus van de lokale en provinciale besturen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Christiana Willekens
        Onthouders: Karel Servranckx, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Griet Deroover, Arlette Verboomen
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 5 onthoudingen
        besluit

        1. De gemeenteraad geeft een positief advies voor de BBC-jaarrekening 2023 van het AGB Steenokkerzeel, zoals vastgesteld door de raad van bestuur van 16 mei 2024 met toepassing van de geldende waarderingsregels in veronderstelling van continuïteit.

        2. De jaarrekening 2023 van het AGB Steenokkerzeel opgesteld volgens het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen wordt goedgekeurd.

        3. De gemeenteraad beslist dat het AGB Steenokkerzeel zijn activiteiten verder zal uitvoeren zoals voorzien in de statuten.

        4. De jaarrekening 2023 en bijhorende bijlagen zullen overgemaakt worden aan het Agentschap Binnenlands Bestuur en dit in de voorgeschreven vorm.

         Bijlagen:

         

        1. Balans

         

        Actief

        Passief

        Vlottende activa

        123.214

        Schulden

        3.267.451

        Vaste activa

        3.226.571

        Netto-actief

        82.333

        Totaal activa

        3.349.785

        Totaal passiva

        3.349.785

         

         

         2. Staat van opbrengsten en kosten

         

        Totaal kosten

        478.789

        Totaal opbrengsten

        501.978

        Overschot van het boekjaar

        23.190

         

         

        3. Financiële toestand van de jaarrekening

           

        Budgettair resultaat

        Jaarrekening

        Meerjarenplan

        I. Exploitatiesaldo

        84.160

        84.418

        a. Ontvangsten

        497.645

        523.728

        b. Uitgaven

        413.485

        439.310

        II. Investeringssaldo

        -467.344

        -1.299.781

        a. Ontvangsten

        0

        0

        b. Uitgaven

        467.344

        1.299.781

        III. Saldo exploitatie en investeringen

        -383.184

        -1.215.363

        IV. Financieringssaldo

        372.547

        1.186.252

        a. Ontvangsten

        460.594

        1.300.346

        b. Uitgaven

        88.048

        114.094

        V. Budgettair resultaat van het boekjaar

        -10.637

        -29.112

        VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar

        83.919

        83.919

        VII. Gecumuleerd budgettair resultaat

        73.282

        54.808

        VIII. Onbeschikbare gelden

        0

        0

        IX. Beschikbaar budgettair resultaat

        73.282

        54.808

             

        Autofinancieringsmarge

        Jaarrekening

        Meerjarenplan

        I. Exploitatiesaldo

        84.160

        84.418

        II. Netto periodieke aflossingen

        88.048

        114.094

        a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen

        88.048

        114.094

        b. Periodieke terugvordering leningen

        0

        0

        III. Autofinancieringsmarge

        -3.887

        -29.676

             

        Gecorrigeerde Autofinancieringsmarge

        Jaarrekening

        Meerjarenplan

        I. Autofinancieringsmarge

        -3.887

        -29.676

        II. Correctie op de periodieke aflossingen

        -139.550

        -113.504

        a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen

        88.048

        114.094

        b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden

        227.598

        227.598

        III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge

        -143.438

        -143.180

         

    • bijkomende agendapunten

      • Vraagstelling mbt de mogelijkheid om de eigenaars van de woningen gelegen te 6 en 8 Artoisstraat te betrekken bij het oriënterend bodemonderzoek hetwelk zal plaatsvinden in de Nieuwstraat? (VLAM-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Lepage, Raadslid
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :

        Blijkens de notulen van het college van burgemeester en schepenen van 29 april 2024 werd besloten dat het college akkoord gaat met het uitvoeren van een oriënterend bodemonderzoek door een erkend bodemsaneringsdeskundige met betrekking tot de percelen gelegen te Nieuwstraat 71 tot en met 81 daar deze risicogronden betreffen.
        Tijdens de vorige gemeenteraad waren de eigenaars van de woningen gelegen te Artoisstraat aanwezig aangezien deze zich mede zorgen maken.
        Één der eigenaars mocht een schrijven ontvangen van de bevoegde gemeentemedewerker dat zij niet in aanmerking komen om betrokken te worden in het onderzoek omdat “de loods” zich niet bevond op het perceel van de betrokken eigenaar. Teneinde zulks te staven werd verwezen naar de kadasterkaart van 1995 alsook een luchtfoto van 2002.
        Bovenvermelde redenering is echter weinig ernstig indien men rekening houdt met het gegeven dat de huidige percelen A378K en A378I letterlijk samen grenzen tegen percelen A377c, A377f en A377e. Zulks is belangrijk aangezien het oorspronkelijke perceel 377b gelegen was op percelen A377c, A377f en A377e.
        Meer nog, zelfs het oorspronkelijke perceel 378b waarop de loods niet lag, zit nu (op het eerste gezicht) minstens mede vervat in perceel A377e hetwelk eveneens zal onderzocht worden niettegenstaande de loods evenmin op het perceel 378b gelegen was.
        Voorts moet worden opgemerkt dat het huidige perceel A376h waarin de oorspronkelijke percelen 376b en 377b vervat waren, zal onderzocht worden. Vermelde perceel grenst achteraan echter aan de percelen A378K en A378I.
        De percelen A378K en A378I liggen aldus omsloten door verschillende risicogronden. Het risico bestaat dat mogelijke vervuiling zich doorheen de jaren heeft verspreidt of verplaatst naar de percelen A378K en A378I.

        • Rekening houdende met het bovenvermelde lijkt het aangeraden om de betrokken eigenaars te Artoisstraat toch te betrekken bij het oriënterend bodemonderzoek opdat zij mede zekerheid genieten. Eventueel kan gebruik worden gemaakt van een verdeelsleutel waarbij de desbetreffende eigenaars deels tussenkomen voor de kosten hetwelk voor hen nog steeds voordeliger zou zijn dan individueel een onderzoek te laten uitvoeren.
        • Zal er een compensatie volgen ten voordele van de eigenaar in de Nieuwstraat dewelke reeds zelf een beschrijvend onderzoek heeft betaald?
        besluit

        Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:

        • Door het verkavelen van deze percelen, op de oude terreinen van de loods is het moeilijk om te bepalen waar de loods was of niet.
        • Uit het oriënterend onderzoek op de percelen die OVAM zelf aanduidt moet blijken of er sprake is van vervuiling. Blijkt dat niet zo te zijn, stopt het verhaal. Is er wel vervuiling aanwezig dan moet er een beschrijvend onderzoek gebeuren, dat mogelijk nog verdere percelen zal omvatten.
        • Voor de eigenaar die zelf heeft betaald, wordt er bekeken wat we kunnen doen.
      • Vraagstelling mbt het stallen van redelijk wat fietsen in de Abelendreef en Kanadalaan (VLAM-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Lepage, Raadslid
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :

        In de Abelendreef en Kanadalaan worden er heel wat fietsen vastgemaakt aan de verlichtingspalen niettegenstaande er aan de bushalte aan Haachtsesteenweg een fietsenstalling is voorzien.

        • Dringt er zich een aanpassing op van de stalling? (Zie foto’s genomen op 17/5 jl.)
        besluit

        Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:

        • Vorige week stelden we dit ook vast, terwijl er nog vacante plaatsen in de fietsenrekken op de steenweg waren.
        • We vermoeden dat de oorzaak is dat men dure fietsen daar niet durft stallen. Bij de politie is er geen weet van een problematiek van fietsenstallingen, dixit de burgemeester.
        • We hebben op het college een principieel akkoord gegeven om meer fietsstallingen te creëren daar waar er nood is. Dit onderzoek loopt momenteel.
      • Vraagstelling mbt leegstand van sociale woningen in onze gemeente (VLAM-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Lepage, Raadslid
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Karel Servranckx geeft toelichting over dit agendapunt :

        • Waarom is er op heden redelijk wat leegstand van de sociale woningen in onze gemeente?
        • Enerzijds zijn de wachtlijsten gevuld, anderzijds is er sprake van een opvallende leegstand? 
        besluit

        Burgemeester Kurt Ryon antwoordt als volgt:

        • De cijfers zijn verouderd. Momenteel staan er nog 10 woningen leeg, in beheer van Woontrots.
        • De redenen zijn o.a. : 4 daarvan is men aan het renoveren.
        • We zijn overgestapt naar een andere woonmaatschappij (het Vlaamse Woonanker), maar de gebouwen worden pas uiterlijk tegen 2028 overgedragen, waardoor Woontrots hierin niet meer zwaar gaat investeren.
        • Er is een nieuw centraal inschrijvingssysteem, voor heel Vlaanderen. Er zijn daar nog problemen mee, die voor vertraging zorgen.
        • De procedure is ook omslachtig, met wat tijdsverlies tot gevolg.
      • Vraagstelling mbt de geactualiseerde stand van zaken omtrent het onderhoud van de trage wegen (VLAM-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Lepage, Raadslid
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :

        Op de gemeenteraad van maart 2024 werd naar aanleiding van een vraag uitgaande van onze fractie meegedeeld dat er spoedig een vergadering zou volgen met de werkgroep trage wegen teneinde te bekijken welke wegen eerst dienen aangepakt dienen te worden en op welke wijze.
        Wat is het resultaat geworden van vermelde vergadering? Werd er een prioriteitenlijst opgesteld met concrete voorstellen tot aanpak?
        Op 16/5 jl. werden we als inwoners immers nogmaals geconfronteerd met de eerder slechte staat van enkele voetwegen door de regenval. Een goed onderhoud zou de waterimpact deels opvangen. Ter illustratie verwijzen we naar voetweg 49: Perkweg (zie bijlage)

        • Wat is de geactualiseerde stand van zaken omtrent het onderhoud van de trage wegen?
        besluit

        Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:

        • De plassen zijn momenteel terug weg, maar de Perkweg moet inderdaad vernieuwd worden. Deze staat op de prioriteitenlijst (een 5-tal trage wegen).

          - buurtweg Wijckhuizen ( 450 meter) in Humelgem.

          - voetweg 51 Zoetwaterweg ( tussen Ruthstraat en Damlaan)

          - buurtweg tussen Driekastelenstraat en Vogelzangvijver

          - voetweg 25 ( verbinding N21 richting Breemstraat) in samenwerking met Kampenhout ( agenda gr juni)

          - Perkweg

        • In 2013 is er een algemene prioriteitenlijst gemaakt aan de hand van de inventaris, die nog altijd gebruikt wordt als uitgangspunt.
        • We bekijken jaarlijks of nog dringende herstellingen nodig zijn aan bepaalde wegen.
      • Vraagstelling mbt hemelwater- en droogteplan (groen-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Lepage, Raadslid
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :

        In het bedoelde punt 11 (cbs 25 maart 2024) komt de kennisgeving van de “draftversie” uitgebreid aan bod. Het CBS “geeft opdracht om de adviesronde op te starten”.

        • Wat houdt de “adviesronde” precies in?

         

        besluit

        Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:

        • Het wordt de gemeenteraad van juni.
        • De adviesronde gebeurt bij de belangrijkste belanghebbenden. Deze mensen hebben hun input kunnen geven en kunnen hun advies ook schriftelijk indienen.
      • Vraagstelling mbt oriënterend bodemonderzoek Nieuwstraat en Hof Van Keustens (groen-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Lepage, Raadslid
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :

        In beide behandelde dossiers gaat het over de kwestie van de verkoop van gronden waarop een risico-inrichting is of was gevestigd die een mogelijk verhoogd risico op bodemverontreiniging kunnen inhouden.

        Er werd in de beide gevallen evenwel geen bodemonderzoek uitgevoerd op het moment van de verkoop, ofschoon het ging over risicogronden. OVAM maant de gemeente aan om een oriënterend bodemonderzoek te doen.

        In het eerste geval – de vroegere veiling - wordt enkel de gemeente ertoe verplicht om een bodemonderzoek te doen (de gemeente was immers eigenaar van de totaliteit van het pand. In het tweede geval – Hof van Schoetens - doet de gemeente in samenspraak met de eigenaars een bodemonderzoek; hier wordt de gemeente aangesproken omdat het openbaar domein ook is aangeduid als risicogrond.

        • Is met het louter uitvoeren van een oriënterend bodemonderzoek de kous af?
        • Wat wanneer het oriënterend bodemonderzoek aanleiding wordt van een beschrijvend bodemonderzoek dat zal bepalen of een saneringsproject nodig is? Deze vraag prangt zeker in het kader van het onderzoek op de vroegere veiling.
        besluit

        Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:

        • Als uit het oriënterend onderzoek blijkt dat er vervuiling is, volgt er een beschrijvend onderzoek en beslist OVAM wie saneringsplichtige is. Blijkt er niets aan de hand, stopt het.
      • Vraagstelling mbt Paradise City 2024, afspraken ondernemers en horeca Perk (groen-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Lepage, Raadslid
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :

        In het bedoelde punt beslist het CBS (22 april 2024 punt 25) het volgende:

        1. Het college gaat akkoord met het sluitingsuur van de horeca als volgt:

        Dag 1 van het festival: vrijdag 28 juni 2024 om 05u00, met sluiten van de bar en uitzetten van de muziek vanaf 04u30.

        Dag 2 van het festival: zaterdag 29 juni 2024 om 05u00, met sluiten van de bar en uitzetten van de muziek vanaf 04u30.

        Dag 3 van het festival: zondag 30 juni 2024 om 23u00, met sluiten van de bar en uitzetten van de muziek vanaf 22u30.

        Uitzondering voor 2024: In geval de Rode Duivels tijdens het EK 2024 een voetbalmatch spelen op zondag 30 juni 2024 om 21u00, mag de wedstrijd tot het einde uitgezonden worden. De horeca sluit 15 minuten na afloop van de wedstrijd.

        2. Het college gaat akkoord met de openingsuren van de eetgelegenheden, zoals dagwinkel, Chickenman, frituur, bakker,... , als volgt:

        Dag 1 van het festival: vrijdag 28 juni 2024 vanaf 07u00 tot ten laatste 04u00.

        Dag 2 van het festival: zaterdag 29 juni 2024 vanaf 07u00 tot ten laatste 04u00.

        Dag 3 van het festival: zondag 30 juni 2024 vanaf 07u00 tot ten laatste 22u00.

        3. Volgende bijkomende voorwaarden worden door het college goedgekeurd:

        3.1.  Cafés mogen hun reguliere werking wat betreft het aanbod aan eten behouden.

        3.2.  Eetgelegenheden verkopen geen alcoholische dranken na 00u00.

        3.3.  Verkoop van drank of voeding in glas is niet toegelaten.

        3.4.  Straten grenzend aan de vestiging worden opgekuist en voldoende vuilbakken worden voorzien.

        3.5.  Alle evenementen worden aangevraagd via Eaglebe.


        • Heeft het CBS er rekening mee gehouden dat de uurregeling – althans op papier – er de facto op neer komt dat er in de buurt de facto 24/24 uur lawaai kan zijn.
        • Welke is de ervaring van deze uurregeling tijdens de voorgaande jaren?

         

        besluit

        Burgemeester Kurt Ryon antwoordt als volgt:

        • Dit zijn dezelfde uren als de vorige editie. Het was aangewezen om goede afspraken te maken met de lokale horeca.
        • Vorig jaar waren er geen klachten over geluidsoverlast 's avonds.
        • We laten de uitstroom ook geleidelijk gebeuren, waardoor de overlast niet overdadig is.
        • Alleen de bakker gaat om 8u 's ochtends open.
      • Vraagstelling over boringen in Melsbroek (groen-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Peggy Lepage, Raadslid
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :

        Op verschillende plaatsen in Melsbroek – waaronder de Lijsterlaan – worden boringen verricht (foto in bijlage).

        •  Welke werken zijn dat? Wie is opdrachtgever?. Graag toelichting
        besluit

        Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:

        • Dit is het gevolg van het PFAS-verhaal. Het beschrijvend onderzoek is in opdracht van BAC, ten gevolge van werken op het luchthavendomein.
        • Men blijft verder doen zolang men niet-gunstige resultaten blijft vinden.
        • De gemeente zorgt voor de communicatie aan de betrokken inwoners, op vraag van OVAM.
        • Online kan je hierover een kaart terugvinden.