Terug
Gepubliceerd op 20/06/2025

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

do 22/05/2025 - 21:00 raadzaal
  • Openbaar

    • notulen

      • Goedkeuring notulen vorige zitting.

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Schepenen
        Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Johan Heymans, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Theo Wauters, Raadslid
        aanleiding

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Johan Heymans, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Johan Heymans, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het verslag van de vorige zitting goed.

    • openbare ruimte

      • openbare werken

        • Beleid Track & trace: goedkeuring

          Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
          Kurt Ryon, Burgemeester
          Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Schepenen
          Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Johan Heymans, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Raadsleden
          Heidi Abeloos, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Theo Wauters, Raadslid
          feiten, context, argumentatie

          Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 april 2024, houdende principieel akkoord met de aankoop van een Track & Trace systeem met badge om de rittenregistratie te digitaliseren en de werklieden efficiënter te kunnen in te zetten. Het college geeft opdracht aan de dienst om het punt te bespreken met afdeling HR, voor aanpassing arbeidsreglement, met voorlegging aan syndicaal overleg.
          Het Track & Trace beleid - als bijlage.
          De DPO Dimitri Ceyssens heeft op 2 december 2024 een privacy-analyse gedaan van de verwerkingsovereenkomst van BV Taxgo - als bijlage - en heeft hierover geen opmerkingen.
          Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 maart 2025, houdende principiële goedkeuring van het Track & Trace beleid.
          Het Track & Trace beleid werd principieel goedgekeurd namens het vast bureau op 24 maart 2025.
          Goedkeuring door de vakbonden op het Bijzonder Onderhandelingscomité van 24 april 2025. 
          Voor de opstart van dit Track & Trace beleid moet het lokaal bestuur de afgevaardigden van de werknemers over alle aspecten van het registratiesysteem informatie verschaffen:

          • de nagestreefde doeleinden
          • het feit of de gegevens al dan niet bewaard worden
          • hoe lang de gegevens bewaard worden
          • de perioden gedurende dewelke het registratiesysteem functioneert
          • door wie de consultaties gebeurd zijn en het tijdstip (traceerbaarheid).
          juridische overwegingen

          Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 77, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
          Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.

          plaats in het beleidsplan en budget

          Budgetcode ACT-75/0200-00/24300007/GEMEENTE/CBS/WEB200 van de investeringen 2025 voor de installatiekost.
          Budgetcode GBB/0200-00/61603000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van de exploitatie 2025 voor de abonnementskosten.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Johan Heymans, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Heidi Abeloos
          Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Johan Heymans, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          besluit

          De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt het bijgevoegde Track & Trace beleid goed.

    • secretariaat

      • Haviland: uitnodiging algemene vergadering op 18 juni 2025

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Schepenen
        Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Johan Heymans, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Theo Wauters, Raadslid
        aanleiding

        Email van Haviland van 04 april 2025 waarin wordt meegedeeld dat de gewone algemene vergadering van Haviland plaats heeft op woensdag 18 juni 2025 om 18u00 in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617, 1731 Asse-Zellik met volgende agenda:

        1. Notulen van de Buitengewone Algemene Vergadering van 27 november 2024: goedkeuring; (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 29 november 2024 aan de deelnemers bezorgd.)
        1. Notulen van de Bijzondere Algemene Vergadering van 19 maart 2025: goedkeuring; (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 24 maart 2025 aan de deelnemers bezorgd.)
        1. Verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2024;
        2. Jaarrekening 2024 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2024, het  voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 41);
        3. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar afgesloten op 31.12.2024: goedkeuring (art. 41)
        4. Verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2024: goedkeuring (art. 41);
        5. Bestuur: kwijting aan bestuurders, commissaris (art. 34);
        1. Vaststelling resultaatsbestemming (art. 41);
        2. Benoeming commissaris-revisor (art. 31): goedkeuring;
        3. Vaststelling jaarlijkse bezoldiging commissaris-revisor (art. 31): goedkeuring;
        4. Evaluatierapport over de werking van de vereniging en nieuw ondernemingsplan voor de komende zes jaar (art. 42): goedkeuring;
        5. Vervanging lid Raad van Bestuur (art. 19): goedkeuring;
        6. Aanpassing aandelenregister ingevolge fusie Galmaarden/Gooik/Herne naar fusiegemeente Pajottegem - gemeente en OCMW;
        7. Varia.

         

        juridische overwegingen

        Het decreet lokaal bestuur,  in het bijzonder de artikelen 427,  432, 77 en 78.

        Het OCMW-raadsbesluit van 20 februari 2025 betreffende de aanstelling van de  afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Haviland voor de volledige legislatuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Johan Heymans, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Johan Heymans, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit
        1. De agendapunten van de gewone algemene vergadering van Haviland van 18 juni 2025 worden goedgekeurd, en de aangestelde volmachtdragers, Bruno Peeters, effectief afgevaardigde of Geert Laureys, plaatsvervangend afgevaardigde, te mandateren om op de gewone algemene vergadering van Haviland van 18 juni 2025 te handelen en te beslissen overeenkomstig de onderhavige beslissing van de OCMW-raad.
        2. Haviland zal van dit besluit op de hoogte worden gebracht.
    • informatica

      • Toetreding tot de VITO ICT aankoopcentrale

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Schepenen
        Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Johan Heymans, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Theo Wauters, Raadslid
        aanleiding

        De Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO) heeft een ICT aankoopcentrale opgericht.  De Vlaamse lokale besturen en verzelfstandigde entiteiten mogen afnemen van dit raamcontract. 

        feiten, context, argumentatie

        De VITO ICT aankoopcentrale kan ons bestuur ontlasten van ingewikkelde, tijdrovende aanbestedingsprocedures. Door grotere volumes te realiseren zijn er betere voorwaarden bij onze leveranciers. Deze raamovereenkomsten bieden een platform voor onze nood aan ICT infrastructuur.

        De raamovereenkomst is een raamovereenkomst zonder catalogus. Dit betekent dat er geen vaste catalogus is om uit te bestellen.

        In plaats daarvan heeft VITO gekozen voor een open raamovereenkomst waarin producten kunnen worden ingekocht nadat aan de volgende voorwaarden en/of processen is voldaan:

        • alle aanvragen moeten worden gedefinieerd als aanbestedingen
          • Er moet een aanbestedingsdocument worden aangemaakt en gevalideerd
          • Er moet een gunningsdocument worden aangemaakt dat de gunningscriteria beschrijft (gebaseerd op de gunningscriteria gedefinieerd in de raamovereenkomst of de correcte toepassing van een door VITO aangeleverd sjabloon), de scoremethode (wanneer krijg je een score van 5/5, wanneer 3/5, ...) en de scores zelf en een rechtvaardiging voor elke gegeven score.
        • de VITO-tool wordt gebruikt om het aanbestedingsproces te vergemakkelijken (minicompetitie)
          • de publicatie van de minicompetitie gebeurt op basis van het aanbestedingsdocument
          • de gunning van de minicompetitie gebeurt in de tool nadat het gunningsdocument is aangemaakt en goedgekeurd.

         

        De raamovereenkomst is per perceel toegekend aan 3 leveranciers. 

        1. Servers & Storage 2. Backup & Archiving 3. Hypervisor & Cloud 4. Network & Security 5. Endpoints
        AXI AXI AXI Orange Cyber Defense AXI
        Cronos Public Services Core ICT / Syntory Core ICT / Syntory Proximus Econocom
        Simac Cronos Public Services Cronos Public Services Savaco/TrueGen Trius

        Door in elk perceel 3 leveranciers te weerhouden, dient voor elke bestelling die we willen plaatsen, een mini-competitie uitgevoerd te worden.

        juridische overwegingen

        Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
        Koninklijk besluit van 18 april 2017 - Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren;
        Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en gewijzigd door het Koninklijk besluit van 22 juni 2017 betreffende de wijziging voornoemd KB.
        Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies en gewijzigd door de Wet van 16 februari 2016 betreffende de wijziging van voornoemde wet.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Johan Heymans, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Geert Storms, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Conny Pelgrims, Liesbeth Schoevaerts, Johan Heymans, Elke Van Doren, Ruud Dirkx, An Dumonceau, Alen Cilic, Sarah Dewinter, Matthew Vanderoel, Kabil Baldemir, Mohamed Daoudi, Gilbert Jaspers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        De deelname van het OCMW Steenokkerzeel aan de VITO ICT aankoopcentrale wordt goedgekeurd. 

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Heidi Abeloos
Algemeen directeur

Bruno Peeters
Voorzitter gemeenteraad