De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
De gemeente gaat het engagement aan om bij te dragen tot een concrete beperking van de broeikasgasuitstoot, de klimaatverandering en het energieverbruik.
Het uitlenen van energiemeters aan inwoners en personeel is een actie die kan bijdragen om deze klimaatdoelstellingen te bereiken en het energieverbruik te doen verminderen.
Bijgevolg is het aangewezen om hiervoor een uitleenreglement op te stellen.
De dienst openbare werken stelt voor het uitleenreglement als volgt goed te keuren:
Artikel 1: Aanvrager.
Door de gemeente Steenokkerzeel worden energiemeters voor ontlening gratis ter beschikking gesteld aan alle inwoners woonachtig in Steenokkerzeel en de personeelsleden van de gemeente en het OCMW Steenokkerzeel.
Artikel 2: Aanvragen en reserveringen.
De energiemeter kan aan de balie van het gemeentehuis telefonisch via 02/254 19 00 worden aangevraagd of via het webformulier op de website. Maximum 1 toestel per gezin.
Indien er op het moment van de aanvraag een energiemeter beschikbaar is, kan deze onmiddellijk worden ontleend. Zo niet, dient deze te worden gereserveerd.
De aanvragen tot reservering worden in volgorde van ontvangst behandeld. De vastlegging is slechts definitief na bevestiging. Indien de energiemeter niet afgehaald werd op de afgesproken datum, zal deze verder worden uitgeleend.
Artikel 3: Uitleningen.
De uitlening is gratis en de duur van de ontlening wordt beperkt tot maximum 2 weken.
Artikel 4: Afhalen en terugbrengen.
De energiemeters dienen aan het onthaal afgehaald en teruggebracht te worden tijdens de openingsuren van het gemeentehuis.
Artikel 5: Waarborg.
Bij iedere ontlening wordt er aan de gebruiker een waarborg van € 20,00 euro gevraagd.
Deze waarborg dient contant te worden betaald op de dag van de afhaling en wordt terugbetaald op het moment dat de energiemeter, zonder gebreken en in de oorspronkelijke staat, wordt ingeleverd.
Artikel 6: Controle.
Bij het afhalen/leveren gaat de ontlener de goede staat van de energiemeter na.
Indien door de ontlener geen bemerkingen worden gesignaleerd, zullen bij inlevering eventuele defecten en kosten aan de energiemeter voor rekening van de ontlener zijn.
Artikel 7: Gebruik.
Tijdens de uitlening moet de gebruiker de volgende richtlijnen naleven:
Artikel 8: Verantwoordelijkheid.
De ontlener is volledig verantwoordelijk voor eventuele beschadiging, diefstal of verlies van de energiemeter.
Het gemeentebestuur kan de kosten die voortvloeien uit schade (andere dan slijtage), diefstal of het verlies van de energiemeter terugvorderen van de ontlener. Hiervoor zal de waarborg aangesproken worden.
Artikel 9: Aansprakelijkheid.
De gemeente Steenokkerzeel kan niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele schadelijke gevolgen die zouden voortvloeien uit het gebruik van de energiemeter.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. Het reglement voor het uitlenen van energiemeters aan inwoners en personeel wordt goedgekeurd, als volgt:
Artikel 1: Aanvrager.
Door de gemeente Steenokkerzeel worden energiemeters voor ontlening gratis ter beschikking gesteld aan alle inwoners woonachtig in Steenokkerzeel en de personeelsleden van de gemeente en het OCMW Steenokkerzeel.
Artikel 2: Aanvragen en reserveringen.
De energiemeter kan aan de balie van het gemeentehuis telefonisch via 02/254 19 00 worden aangevraagd of via het webformulier op de website. Maximum 1 toestel per gezin.
Indien er op het moment van de aanvraag een energiemeter beschikbaar is, kan deze onmiddellijk worden ontleend. Zo niet, dient deze te worden gereserveerd.
De aanvragen tot reservering worden in volgorde van ontvangst behandeld. De vastlegging is slechts definitief na bevestiging. Indien de energiemeter niet afgehaald werd op de afgesproken datum, zal deze verder worden uitgeleend.
Artikel 3: Uitleningen.
De uitlening is gratis en de duur van de ontlening wordt beperkt tot maximum 2 weken.
Artikel 4: Afhalen en terugbrengen.
De energiemeters dienen aan het onthaal afgehaald en teruggebracht te worden tijdens de openingsuren van het gemeentehuis.
Artikel 5: Waarborg.
Bij iedere ontlening wordt er aan de gebruiker een waarborg van € 20,00 euro gevraagd.
Deze waarborg dient contant te worden betaald op de dag van de afhaling en wordt terugbetaald op het moment dat de energiemeter, zonder gebreken en in de oorspronkelijke staat, wordt ingeleverd.
Artikel 6: Controle.
Bij het afhalen/leveren gaat de ontlener de goede staat van de energiemeter na.
Indien door de ontlener geen bemerkingen worden gesignaleerd, zullen bij inlevering eventuele defecten en kosten aan de energiemeter voor rekening van de ontlener zijn.
Artikel 7: Gebruik.
Tijdens de uitlening moet de gebruiker de volgende richtlijnen naleven:
Artikel 8: Verantwoordelijkheid.
De ontlener is volledig verantwoordelijk voor eventuele beschadiging, diefstal of verlies van de energiemeter.
Het gemeentebestuur kan de kosten die voortvloeien uit schade (andere dan slijtage), diefstal of het verlies van de energiemeter terugvorderen van de ontlener. Hiervoor zal de waarborg aangesproken worden.
Artikel 9: Aansprakelijkheid.
De gemeente Steenokkerzeel kan niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele schadelijke gevolgen die zouden voortvloeien uit het gebruik van de energiemeter.
2. Dit reglement treedt in voege na publicatie volgens de bepalingen van het Decreet Lokaal bestuur.
Op 8 juni 2022 werd een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor het verkavelen in 9 percelen, gelegen Huinhovenstraat, kadastraal gekend (afd. 3) sectie C nrs. 180P, 180T, 180R en 182E met referentie (OMV_2022067981;2022/VE/004). Het betreft een geïntegreerde vergunningsaanvraag waarbij eveneens de definitieve vaststelling van het rooilijnplan gemeenteweg "Huinhovenstraat" wordt aangevraagd.
Situering
In het noorden van de gemeente Steenokkerzeel ligt de deelgemeente Perk. Ten westen van deze kern, vlakbij de E19 tussen Brussel en Antwerpen en net naast de gemeentegrens met Vilvoorde, ligt de Huinhovenstraat. Deze straat loopt voornamelijk door het agrarische gebied tussen de deelgemeenten van Steenokkerzeel en Vilvoorde. Ter hoogte van de betreffende aanvraag tot verkaveling maakt ze deel uit van het woonfragment "Huinhoven", een 500-tal meter buiten de kern van Perk.
De wijziging situeert zich in het deel van de Huinhovenstraat tussen de Peeterslaan (N278) en de Vilvoordsesteenweg, in het mobiliteitsplan gekend als lokale weg type III, zijnde woonstraat in verblijfsgebied. Beperkte rijwegbreedte en comfortabele voetgangerszones zijn hier aangewezen.
Beschrijving wijziging
Voorliggend rooilijnplan heeft als doel het openbaar domein ter hoogte van de aangevraagde verkaveling te verbreden ten behoeve van de aanleg van een voetpad. De huidige openbare bedding ter hoogte van de verkaveling is officieel gekend als buurtweg nr. 4. Deze heeft een juridische breedte van 5m die overeen stemt met de huidige baanbreedte (incl. boordstenen). Ter hoogte van de percelen 180P, 180T en 180R is er reeds een perceel afgesplitst, nl. 180S, dat bestemd is om toe te voegen aan het openbaar domein. De rooilijn verschuift hierdoor tot op de grens van perceel nr. 180 S. Ter hoogte van perceel nr. 182 wordt de rooilijn verder doorgetrokken om hier eveneens een voetpad te kunnen aanleggen.
Motivering
Planningscontext
Het rooilijnplan is niet gelegen binnen de grenzen van een goedgekeurd bijzonder plan van aanleg of een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag kadert in een nieuwe verkavelingsaanvraag.
Volgens het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse is het rooilijnplan gelegen in woongebied.
Gemeentelijk rooilijnplan
Het betreft een gedeeltelijke wijziging over 87 m in het kader van een lopende verkavelingsaanvraag.
Artikel 8 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.
Artikel 11 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat de ligging en de breedte van een gemeenteweg wordt vastgelegd in een gemeentelijk rooilijnplan.
Het rooilijnplan "Huinhovenstraat" werd opgemaakt door landmeter-expert Patrick Peeters, LAN 04 0081, adres Hondenbergstraat 30, 1800 Vilvoorde op 6 mei 2022.
Artikel 3, decreet Gemeentewegen, bepaalt:
"Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen."
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak."
Voorliggend rooilijnplan ter hoogte van de lopende verkavelingsaanvraag waarbij 6 bouwloten worden gecreëerd langs de Huinhovenstraat voorziet in de mogelijkheid tot het aanleggen van een voetpad. De voetganger krijgt hierdoor een veilige plaats naast de rijweg. De zone naast de rijweg voor de veilige ontwikkeling van het voetgangersverkeer wordt officieel verankerd.
Artikel 4 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat bij wijzigingen aan een gemeentelijk wegennet rekening wordt gehouden met volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De wijziging aan het gemeentelijk wegennet als volgt kan worden gemotiveerd:
Overeenkomstig artikel 4, 1° van het decreet Gemeentewegen dienen wijzigingen van het gemeentelijk wegennet steeds ten dienste staan van het algemeen belang.
De verbreding van het openbaar domein ten behoeve van een veilige ruimte voor de voetganger bij de verdere ontwikkeling van de bebouwing in deze straat draagt bij aan het belang van eenieder die zich langs deze lokale weg begeeft. Deze verbreding heeft rechtstreeks tot gevolg dat de gemeente invulling geeft aan het art. 3 van het Gemeentewegendecreet.
Overeenkomstig artikel 4, 2° van het decreet Gemeentewegen is elke wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg een uitzondering, die gemotiveerd dient te worden.
Deze motiveringsverplichting werd in het leven geroepen, met het oog op de bescherming van de trage wegen, d.w.z. de wegen niet hoofdzakelijk bestemd voor gemotoriseerd verkeer, in het bijzonder de oude voetwegen opgenomen in de atlas der buurtwegen.
Hierbij wenste de decreetgever de ondoordachte opheffing van zulke trage wegen tegen te gaan, gezien hun belangrijke maatschappelijke en mobiliteitsfunctie.
Voorliggende wijziging heeft geen betrekking op het opheffen van een trage weg in de zin van artikel 4,2° van het gemeentewegendecreet. Er wordt daarentegen een bijkomend voetpad gecreëerd, hetgeen bijdraagt aan een goede mobiliteit.
Overeenkomstig artikel 4, 3° dienen bij de beslissingen omtrent de wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet steeds de verkeersveiligheid en de ontsluiting van de aangelande percelen in aanmerking te worden genomen.
Door de verbreding van het openbaar domein ter hoogte van de nieuwe verkaveling met zes bouwloten wordt een afzonderlijke plaats gegeven aan de zwakke weggebruiker. Bij aanleg van een verhoogd voetpad kan het parkeren op deze strook eveneens geweerd worden. Op deze manier draagt de wijziging van het rooilijnplan bij tot de verkeersveiligheid.
Overeenkomstig artikel 4, 4° van het decreet Gemeentewegen dient zo nodig de wijziging aan het gemeentelijk wegennet te worden beoordeeld in grensoverschrijdend perspectief.
De betrokken wegenis paalt niet rechtstreeks aan een van de aanpalende gemeenten, noch kan door voorliggende wijziging van de rooilijn en het wegprofiel redelijkerwijze enige hinder voor de buurgemeenten verwacht worden. De plaatselijke veilige doorgang voor trage weggebruikers naar de Vilvoordsesteenweg en verder naar de Ravaartstraat (op het grondgebied van Vilvoorde) draagt bij aan de veiligheid van voetgangers die zich richting Vilvoorde begeven.
Overeenkomstig Artikel 4, 5° van het decreet Gemeentewegen dient rekening gehouden te worden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder hierbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen.
Daarbij dienen tevens de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen te worden.
Door de voorliggende wijziging, namelijk de opname van een zone voor voetpad in het openbaar domein wordt de behoefte van de toekomstige generatie verder verzekerd.
Openbaar onderzoek
Op 25 augustus 2022 werd de geïntegreerde procedure opgestart en werd het college gelast met de organisatie van een openbaar onderzoek van 30 dagen, conform artikel 17 van het omgevingsvergunningsdecreet. Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 4 september tot en met 3 oktober2022.
Bezwaarschriften
Tijdens het openbaar onderzoek werden 4 bezwaarschriften ingediend (zie bijlage). Hierna worden de bezwaarschriften / opmerkingen die uitgebracht werden tijdens het openbaar onderzoek per thema gebundeld en samengevat. Wanneer een thema meerdere malen op gelijkaardige wijze terugkomt wordt dit slechts éénmaal opgenomen.
Over de ingediende bezwaarschriften / opmerkingen wordt per thema volgend standpunt ingenomen:
Er zijn bezwaren die gerelateerd zijn aan de verlegging van de rooilijn, hoewel niet letterlijk verwezen wordt naar ‘rooilijn’. Zo wordt er o.a. aangehaald:
Behandeling en motivering
De weg is te smal voor tweerichtingsverkeer, er moet uitgeweken worden op de bermen
De rijweg varieert van 4,63m tot 4,71m. Voor tweerichtingsverkeer met auto's is 4,5 m voldoende in een woonstraat. De verbreding van de rooilijn voor de aanleg van een voetpad draagt bij tot een veiliger verkeer aangezien de voetganger van de rijweg wordt gescheiden. Voor de ontsluiting van de bijkomende woningen in de straat is een rijweg van minimaal 4,5m voldoende. Dit bezwaar is ongegrond en wordt bijgevolg niet weerhouden.
Onveiligheid voor fietsers aangezien de wegberm nu gebruikt wordt voor parkeren van wagens
Parkeren van wagens op een verhard voetpad is verboden, de aanleg van een voetpad zal dus leiden tot het kunnen verbaliseren van parkerende auto's en het veiliger maken van de situatie. Dit bezwaar is ongegrond en wordt bijgevolg niet weerhouden.
Verkeer in twee richtingen is onmogelijk gezien de geringe breedte van de straat.
Zie bezwaar nr 1.
Het voetpad ter hoogte van woning nr. 5 is onbestaande
Woning nr 5 is gelegen buiten de verkaveling die de aanleiding is van deze wijziging. De rooilijn ter hoogte van deze woning zal pas bij een eventuele afbraak of grondige verbouwing aan bod kunnen komen. Dit bezwaar ligt buiten de scope van deze rooilijn en wordt bijgevolg niet weerhouden.
Uitrusting van de weg is onvoldoende voor de extra verkeersbewegingen en parkeren voor 6 woningen
Het parkeren voor de bijkomende woningen moet op eigen perceel worden voorzien, hiertoe worden er twee parkeerplaatsen per bouwperceel opgelegd. De verkeersintensiteit in de straat zal door de bijkomende 6 woningen niet significant worden verhoogd en kan aldus geen gegrond argument worden geacht voor het niet verbreding van de rooilijn. De verbreding van de rooilijn daarentegen biedt de mogelijkheid om de verkeersafwikkeling veiliger te maken voor de zachte weggebruiker (voetganger). Dit bezwaar is ongegrond en wordt bijgevolg niet weerhouden.
Verbreden buurtweg is niet mogelijk gezien de inplanting van woning nr. 5
Woning nr 5 is gelegen buiten de verkaveling die de aanleiding is van deze wijziging. De rooilijn ter hoogte van deze woning zal pas bij een eventuele afbraak of grondige verbouwing aan bod kunnen komen. Dit bezwaar ligt buiten de scope van deze rooilijn en wordt bijgevolg niet weerhouden.
Kans dat toekomstig voetpad als parking wordt gebruikt
Parkeren van wagens op een verhard voetpad is verboden, de aanleg van een voetpad zal dus leiden tot het kunnen verbaliseren van parkerende auto's en het veiliger maken van de situatie. Dit bezwaar is ongegrond en wordt bijgevolg niet weerhouden.
Mobiliteitsprobleem is reeds groot door bewoners, bezoekers, landbouwvoertuigen, maar vooral de afwikkeling van het bedrijf E80 in de daarvoor onvoldoende brede straat
Het mobiliteitsprobleem wordt niet negatief beïnvloed door het aanleggen van een voetpad langsheen de verkaveling, integendeel het probeert een oplossing te bieden aan de veilige verkeersafwikkeling voor de voetganger en het mogelijk parkeren van wagens op het voetpad. De problematiek van de verkeersafwikkeling van het bedrijf E80 bevindt zich verder in der straat en is los te bekijken van de plaatselijke rooilijnbreedte. Dit bezwaar is ongegrond en wordt bijgevolg niet weerhouden.
De bezwaarschriften worden ongegrond verklaard en niet weerhouden.
Definitieve vaststelling
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikel 31§1
Het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, artikel 47
Het decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019.
De gemeenteraad neemt de beslissing over de wijziging van de rooilijn.
De gemeenteraad neemt een beslissing over de overdracht van een grond naar het openbaar domein (zie bijlage).
Het college neemt na de beslissing van de gemeenteraad een beslissing over de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen.
De gemeenteraad kan voorwaarden en lasten opleggen aangaande de inrichting.
De gemeentelijke dienst Openbare Werken gaf volgend advies over de inrichting van het voetpad:
De kosten worden gedragen door de aanvrager van de omgevingsvergunning.
1. Het ontwerp-rooilijnplan "Huinhovenstraat" opgemaakt door landmeter-expert Patrick Peeters, LAN 04 0081, adres Hondenbergstraat 30 te Vilvoorde op 6 mei 2022 definitief vast te stellen.
2. Akkoord te gaan om de gemeenteweg met naam Huinhovenstraat te wijzigen zoals aangeduid op het definitief vastgestelde rooilijnplan en dit ter hoogte van de percelen kadastraal gekend (afd. 3) sectie C nrs. 180P, 180T, 180R en 182E in het kader van de geïntegreerde vergunningsaanvraag met referentie (OMV_2022067981;2022/VE/004).
3. Het volledige rooilijndossier wordt integraal gehecht aan dit besluit.
4. Na definitieve vaststelling van het rooilijnplan door de gemeenteraad wordt het college van burgemeester en schepenen belast met de uitvoering en bekendmaking van dit besluit
5. Na definitieve vaststelling van het rooilijnplan door de gemeenteraad wordt het gemeenteraadsbesluit bekend gemaakt aan het publiek op de volgende manieren:
6. Na het verlopen van de beroepstermijn wordt het gemeenteraadsbesluit tot definitieve vaststelling van het rooilijnplan gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad (mits er geen beroepsprocedure werd opgestart). Het besluit treedt 14 dagen na de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad in werking.
7. De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde wijzigingen betreffende de zaak van de wegen volgens de aanvraag tot omgevingsvergunning met referentie (OMV_2022067981;2022/VE/004) op voorwaarde dat:
8. Bovenvermeld besluit wordt goedgekeurd maar biedt geen zekerheid over het verlenen van de omgevingsvergunning (OMV_2022067981;2022/VE/004).
In het college van 24 oktober 2022 werd beslist om deel te nemen aan de jaarlijkse eindejaarsactie van de provincie Vlaams-Brabant ten behoeve van de lokale handelaars en horeca. Gelet op het feit dat dit om een wedstrijd gaat, dient er een reglement te worden opgesteld.
Opzet van de actie: klanten krijgen bij aankoop bij lokale handelaars of horeca een invulkaart die ze kunnen deponeren in een urne in het gemeentehuis of de bibliotheek. Ze kunnen al winnen vanaf 1 lokale aankoop. Gezien elke deelnemer maximaal 1 keer kan winnen en de winstkansen dus maximaal verspreid worden, hebben ze er alle baat bij hebben om zo veel mogelijk lokaal te shoppen om hun winstkans te verhogen.
Uit alle ingediende stempelkaarten zal een onschuldige kinderhand verschillende winnaars trekken. Consumenten zullen ook digitaal kunnen sparen via QR-codes die aan de deelnemende handelaars bezorgd zullen worden.
De prijzen zijn als volgt:
- De Raad voor Lokale Economie schenkt 50 Steengoedbonnen ter waarde van 25 euro (totaal waarde = 1 250 euro)
- Aan de handelaars wordt bij inschrijving voor de actie ook gevraagd of ze (vrijblijvend) zelf ook een naturaprijs wensen te schenken. Hun naam wordt dan ook duidelijk vermeld in de communicatie.
De actie zal gepromoot worden via al onze (social) mediakanalen.
Het voorstel van reglement is toegevoegd als bijlage.
1. De gemeenteraad keurt het wedstrijdreglement voor de Eindejaarscampagne 2022 - 2023 goed.
2. Dit reglement treedt in voege na publicatie conform art. 288 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het personeelslid heeft betaalde vakantie op:
Indien een feestdag samenvalt met een zaterdag of een zondag kan de gemeenteraad bepalen dat de vervangingsdagen ofwel:
Het college stemde principieel in met volgende vakantieregeling inzake feestdagen en brugdagen voor het gemeentepersoneel in 2023 :
Wettelijke- en gunstverloven |
-Verlofdag op weekdag: -Verlofdag tijdens weekend: + 1 |
Diensten gesloten |
|
Zondag 01-01 |
Nieuwjaar |
+ 1 |
X |
Maandag 10-04 |
Paasmaandag |
- |
X |
Maandag 01-05 |
Dag van de Arbeid |
- |
X |
Donderdag 18-05 |
O.H. Hemelvaart |
- |
X |
Maandag 29-05 |
Pinkstermaandag |
- |
X |
Dinsdag 11-07 |
Feest Vl. Gemeenschap |
- |
X |
Vrijdag 21-07 |
Nationale feestdag |
- |
X |
Dinsdag 15-08 |
O.L.V. Hemelvaart |
- |
X |
Woensdag 01-11 |
Allerheiligen |
- |
X |
Donderdag 02-11 |
Allerzielen |
- |
X |
Zaterdag 11-11 |
Wapenstilstand |
+ 1 |
X |
Woensdag 15-11 |
Dag van de dynastie |
+ 1 |
- |
Maandag 25-12 |
Kerstmis |
- |
X |
Dinsdag 26-12 |
2e kerstdag |
- |
X |
|
+ 3 |
|
Brugdagen) administratief personeel – technisch personeel | ||
Vrijdag 19.05 | Na O.H.Hemelvaart | -1 |
Maandag 14.08 | Voor O.L.V. Hemelvaart | -1 |
Vrijdag 03.11 | Na Allerzielen | -1 |
-3 | ||
Saldo toe te voegen bij jaarlijks verlof | 0 |
Het voltijds gemeentepersoneel heeft geen vervangingsdagen om vrij op te nemen in 2023.
Deze regeling wordt voor het deeltijds personeel op maat aangepast. Indien zij niet werken op deze vervangingsdagen krijgen zij de mogelijkheid om deze vervangingsdagen vrij op te nemen à rato van hun prestaties op de gekozen vrije dag.
Er heeft een schriftelijk syndicaal overleg plaats gehad over deze vakantieregeling.
Brugdagen) administratief personeel – technisch personeel | ||
Vrijdag 19.05 | Na O.H.Hemelvaart | -1 |
Maandag 14.08 | Voor O.L.V. Hemelvaart | -1 |
Vrijdag 03.11 | Na Allerzielen | -1 |
-3 | ||
Saldo toe te voegen bij jaarlijks verlof | 0 |
De dienst 'Werken In Eigen Beheer' vraagt of er een aanpassing kan gebeuren van de overurenregeling die opgenomen is in artikel 205 van de rechtspositieregeling.
Dit artikel bepaalt:
Onder overuren worden verstaan de uitzonderlijke prestaties die op verzoek van de algemeen directeur of het afdelingshoofd geleverd worden boven op de uren die op grond van de gewone arbeidstijdregeling op weekbasis door het personeelslid gepresteerd worden.
Het personeelslid dat overuren presteert, krijgt compenserende inhaalrust binnen de termijn van 4 maanden.
Deze compenserende inhaalrust is gelijk aan de duur van de overuren.
Als over een periode van 4 maanden de gemiddelde arbeidstijd groter is dan 38u00 per week voor voltijdse prestaties of dan de gewone arbeidstijdregeling op weekbasis bij deeltijdse prestaties, wordt aan het personeelslid het uursalaris uitbetaald.
Bovenop de uitbetaling van het saldo aan overuren hebben de personeelsleden recht op een toeslag van 25% per uur overuren op weekdagen tussen 06u00 en 22u00.
Als berekeningsbasis voor de toeslag geldt het bruto-uursalaris, eventueel verhoogd met de haard- of standplaatstoelage, de toelage voor het waarnemen van een hogere functie, de gegarandeerde salarisverhoging na bevordering, de toelage voor opdrachthouderschap of de mandaattoelage
Momenteel kan de effectieve prestatie opgenomen worden als overuren (per ½ dag of 1 dag) en de inhaalrust wordt uitbetaald.
Zij zijn vragende partij om alle gepresteerde overuren te kunnen opnemen in compenserende inhaalrust zodat er voor deze afdeling geen overuren meer uitbetaald worden.
In zitting van 22 augustus 2022 keurde het college van burgemeester en schepenen deze aanpassing principieel goed.
Deze wijziging werd - per email - overgemaakt aan de afgevaardigden van het syndicaal overleg zodat zij hun opmerkingen en/of advies konden overmaken
De rechtspositieregeling toepasselijk op het gemeentepersoneel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 18 december 2008, gewijzigd in zitting van 26 februari 2009, 26 maart 2009, 19 november 2009, 17 oktober 2013, 24 maart 2016 en 18 oktober 2018.
De rechtspositieregeling van 2018 wordt aangepast met toevoeging van een nieuw artikel voor de dienst "Werken In Eigen Beheer" (= personeelsgroep arbeiders).
Er wordt een afwijkende overurenregeling ingevoerd voor deze dienst, zij kunnen alle gepresteerde overuren opnemen in compenserende inhaalrust zodat er geen overuren meer uitbetaald worden.
Naast de compenserende inhaalrust voor overuren opgelegd door de arbeidstijdwetgeving krijgen deze personeelsleden :
De extra inhaalrust bij nachtprestaties is niet cumuleerbaar met de extra inhaalrust voor prestaties op zaterdagen, zondagen of reglementaire feestdagen.
Indien buiten de wil van het personeelslid de gepresteerde overuren niet kunnen opgenomen worden binnen de termijn van 4 maanden, worden deze alsnog uitbetaald worden.
De collegebeslissingen op datum van 5 september 2022 en 24 oktober 2022 die leiden tot de start van de aanmeldings- en inschrijvingsprocedure voor nieuwe kleuters en leerlingen voor het schooljaar 2023-2024.
Voor de start van de inschrijvingsperiode moet een schoolbestuur voor elk van zijn scholen de capaciteit bepalen. Het schoolbestuur doet dit autonoom en kan hierbij rekening houden met bijvoorbeeld de materiële omstandigheden of de pedagogisch-didactische overwegingen.
Een schoolbestuur kan een leerling slechts weigeren op basis van "capaciteit" als de desbetreffende capaciteit voor de start van de inschrijvingen is vastgelegd.
Eens een leerling is ingeschreven in een school, geldt deze inschrijving voor de duur van de hele schoolloopbaan in die school. (art 3bis §4 decreet basisonderwijs)
Om de schoolloopbaan van de leerlingen in de gemeentelijke basisschool afdeling Piramide te kunnen garanderen (in navolging van bovenvermeld artikel) wordt de capaciteit vastgelegd als volgt:
Afdeling Piramide:
De capaciteit van de instapklas wordt vastgelegd op 40 kleuters.
De capaciteit van de eerste kleuterklas wordt vastgelegd op 44 kleuters.
De capaciteit van de tweede kleuterklas wordt vastgelegd op 44 kleuters.
De capaciteit van de derde kleuterklas wordt vastgelegd op 44 kleuters.
De capaciteit van het eerste leerjaar wordt vastgelegd op 48 leerlingen..
De capaciteit van het tweede leerjaar wordt vastgelegd op 44 leerlingen.
De capaciteit van het derde leerjaar wordt vastgelegd op 44 leerlingen.
De capaciteit van het vierde leerjaar wordt vastgelegd 48 leerlingen.
De capaciteit van het vijfde leerjaar wordt vastgelegd op 47 leerlingen.
De capaciteit van het zesde leerjaar wordt vastgelegd op 44 leerlingen.
Afdeling Tilia:
De capaciteit van het tweede leerjaar wordt vastgelegd op 24 leerlingen.
De capaciteit van het derde leerjaar wordt vastgelegd op 24 leerlingen.
De capaciteit van het vierde leerjaar wordt vastgelegd op 24 leerlingen..
De capaciteit van het vijfde leerjaar wordt vastgelegd op 24 leerlingen.
De capaciteit van het zesde leerjaar wordt vastgelegd op 24 leerlingen.
Het schoolbestuur kan de capaciteit tijdens de lopende inschrijvingsperiode niet verlagen, maar de capaciteit kan wel verhoogd worden. Het schoolbestuur dient er wel rekening mee te houden dat dit gevolgen kan hebben voor andere scholen (vb. ouders die door de verhoogde capaciteit hun keuze veranderen).
Daarom dient het schoolbestuur de capaciteitsverhoging ter kennisgeving mee te geven aan de schoolbesturen van de andere scholen gelegen in de gemeente.
De schoolraad formuleerde zijn advies op 05 oktober 2022.
Dit voorstel werd onderhandeld tijdens het syndicaal overleg op datum van 07 november 2022.
De gemeenteraad stemt in met het vastleggen van de capaciteit voor het schooljaar 2023-2024, met ingang op 1 januari 2023 tot anders bepaald, door het bepalen van de volgende maximum aantal leerlingen - per leeftijdsgroep - voor de GBS Piramide & Tilia te 1820 Steenokkerzeel.
a. Voor de vestigingsplaats Piramide, Fuérisonplaats 14, 1820 Steenokkerzeel wordt het maximum aantal leerlingen per leerjaar vastgelegd op:
b. Voor de vestigingsplaats Tilia, Thenaertstraat 1, 1820 Steenokkerzeel wordt het maximum aantal leerlingen per leerjaar vastgelegd op:
De oprichting van de verplichte reaffectatiecommissie voor scholengemeenschappen. Voor de scholengemeenschap Kastze werd deze in 2005 opgericht.
Tijdens de loopbaan van een vastbenoemd personeelslid, kan het gebeuren dat dit personeelslid zijn/haar opdracht geheel of gedeeltelijk verliest. Bijvoorbeeld door een daling van het aantal leerlingen in de school.
Als dit gebeurt en het personeelslid is vastbenoemd, kan dit personeelslid, volledig of gedeeltelijk, ter beschikking gesteld worden wegens ontstentenis van betrekking (tbsob) voor een gedeelte of alle uren van zijn/haar vaste benoeming.
Het personeelslid kan voor die uren een reaffectatie of een wedertewerkstelling krijgen.
Een reaffectatie dient eerst te gebeuren binnen de eigen school. Indien een personeelslid niet kan gereaffecteerd worden binnen de school zelf omdat er geen uren zijn, kan het personeelslid gereaffecteerd te worden binnen de scholengemeenschap.
Dit wordt geregeld door de reaffectatiecommissie.
Als een school tot een scholengemeenschap behoort dan werden deze in 2005 verplicht om een reaffectatiecommissie op te richten.
De reaffectatiecommissie van scholengemeenschap is de eerstbevoegde commissie voor de scholen van het basisscholen binnen een scholengemeenschap.
Om de werking in goede banen te leiden stelde de scholengemeenschap een huishoudelijk reglement op.
Dit reglement werd geactualiseerd en wordt ter kennisname doorgestuurd naar de gemeenteraad.
Het Protocol 2022/2 van het syndicaal Overleg Comité Scholen Gemeenschap op datum van 22 augustus 2022.
De gemeenteraad neemt kennis van het geactualiseerde huishoudelijk reglement van de reaffectatiecommissie van de scholengemeenschap KASTZE en keurt het huishoudelijk reglement goed.
Email van Haviland van 11 oktober 2022 waarin wordt meegedeeld dat de buitengewone algemene vergadering van Haviland plaats heeft op woensdag 14 december 2022 om 18u00, in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 Zellik met volgende agenda :
De gemeente van Steenokkerzeel is aangesloten bij de intercommunale Haviland die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652.
Haviland is een dienstverlenende vereniging voor intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische sociale expansie van het arrondissement Halle–Vilvoorde, die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
Het decreet lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 432, 40 en 41.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2019 en 24 oktober 2019 betreffende de aanstelling van de afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Haviland voor de volledige legislatuur
E-mail van de intercommunale Interza van 27 oktober 2022 waarin wordt meegedeeld dat de jaarvergadering zal plaatsvinden op woensdag 14 december 2022 om 19u00 uur in zaal de Maalderij, Walenhof 17 in Sterrebeek met volgende agenda :
De afgevaardigden voor de algemene vergadering van Interza werden op 28 februari 2019 door de gemeenteraad aangeduid voor de hele legislatuur.
Het Koninklijk Besluit van 3 oktober 1978, houdende machtiging tot oprichting van een intercommunale vereniging voor vuilverwijdering door de gemeenten Kampenhout, Kraainem, Steenokkerzeel, Wezembeek-Oppem en Zaventem.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Beslissing van de gemeenteraad van 22 september 2022 betreffende de toetreding van de gemeente Steenokkerzeel tot het tewerkstellingsloket en afsluiten van de samenwerkingsovereenkomst met Haviland IgS.
De deelnemende gemeenten en OCMW’s gaan over tot oprichting van een beheerscomité. Iedere deelnemer beschikt over één mandaat in te vullen door een natuurlijk persoon.
De deelnemende gemeenten worden in het beheerscomité uitsluitend vertegenwoordigd door één lid dat wordt aangeduid onder de gemeenteraadsleden, de burgemeester en de schepenen. Er wordt gelijktijdig één vervangend lid van het beheerscomité aangeduid.
De deelnemende OCMW’s worden in het beheerscomité uitsluitend vertegenwoordigd door één lid dat wordt aangeduid onder de raadsleden, het vast bureau en de OCMW-voorzitter. Er wordt gelijktijdig één vervangend lid van het beheerscomité aangeduid.
Elk lid van het beheerscomité beschikt over één stem. De voorzitter van het beheerscomité wordt aangeduid onder de afgevaardigden van de deelnemende lokale besturen.
Alle leden van het beheerscomité zijn van rechtswege ontslagnemend bij verlies van hun openbaar mandaat.
De betrokken ambtenaren van het deelnemende lokaal bestuur wonen de vergadering van het beheerscomité bij en kunnen adviseren maar beschikken niet over stemrecht. Het staat de deelnemende lokale besturen vrij om deskundigen ter zake uit te nodigen om de vergadering bij te wonen. Deskundigen hebben ook geen stemrecht. Alle aanwezigen worden opgenomen in de notulen.
De beslissingen worden genomen met gewone meerderheid met uitzondering van de beslissingen waarvoor volgens deze overeenkomst een bijzondere meerderheid vereist is.
Per werkjaar worden minstens vier vergaderingen van het beheerscomité gehouden waarin de rekeningen worden goedgekeurd en de jaarlijkse begroting wordt opgevolgd.
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een effectieve afgevaardigde in het Beheerscomité Haviland Tewerkstellingsloket.
De stemming geeft volgende uitslag:
Annie Berckmans: 1 stem
Jelle Mombaerts: 1 stem
Marleen Ral : 17 stemmen
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een plaatsvervangende afgevaardigde in het Beheerscomité Haviland Tewerkstellingsloket.
De stemming geeft volgende uitslag:
Annie Berckmans: 1 stem
Jelle Mombaerts: 17 stemmen
Marleen Ral: 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen.
• Besluit van de Vlaamse Regering van 26 oktober 2012 tot bepaling van de regierol van gemeenten op het vlak van de lokale sociale economie, vermeld in artikel 15 van het decreet van 17 februari 2012 betreffende de ondersteuning van het ondernemerschap op het vlak van de sociale economie en de stimulering van het maatschappelijk verantwoord ondernemen.
• Subsidieoproep Regierol voor steden en gemeenten op het vlak van de lokale sociale economie en werk voor de periode 2023-2025.
• Samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente/ocmw en Haviland in het kader van het Tewerstellingsloket waarbij Haviland het nodige zal doen om met ingang van 1 januari 2023 voor de deelnemende vennoten een aanvraagdossier in te dienen bij de Vlaamse Overheid voor het verkrijgen van subsidies voor het vervullen van de regierol Sociale Economie en Werk.
Marleen Ral wordt aangeduid als afgevaardigde van de gemeente in het beheerscomité van de cluster Haviland, regiegebied Halle-Vilvoorde i.h.k. van het Tewerkstellingsloket en Jelle Mombaerts als plaatsvervanger.
Schrijven van de FOD Binnenlandse Zaken houdende aanpassing van de tarieven van de elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 1 januari 2023.
Opmerking van het Agentschap Binnenlands Bestuur i.v.m. de aflevering van het conformiteitsattest: verwijzing naar oud Besluit van de Vlaamse Regering en aanpassing van de bedragen.
Voor de afgifte van administratieve stukken is het billijk een gemeentebelasting te heffen, die in verhouding staat tot het werk dat nodig is voor deze afgifte. In sommige gevallen komt deze gemeentebelasting bovenop de kostprijs die door de hogere overheid wordt aangerekend aan de gemeente (identiteitskaarten, vreemdelingenkaarten, Kids-ID, paspoorten, rijbewijzen, ...).
De financiële toestand van de gemeente.
Artikel 40 en 41, 14° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Artikel 170 §4 van de Grondwet.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.
De Omzendbrief KB ABB 2019/2 over de gemeentefiscaliteit.
Het Ministerieel Besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, waarbij de bijlage is gewijzigd bij ministerieel besluit van 28 oktober 2019.
De omzendbrief van 12 september 2017 met betrekking tot voornoemd Ministerieel besluit van 15 maart 2013.
Budgetcode 0020/73150000 van het overig beleid.
Artikel 0. Opheffing
Het besluit van de gemeenteraad van 14 december 2021 met betrekking tot de gemeentebelasting op de afgifte van administratieve stukken wordt opgeheven vanaf 1 januari 2023.
Artikel 1. Heffingsperiode en belastbaar feit
Er wordt van 1 januari 2023 tot 31 december 2025 een gemeentebelasting gevestigd op het afleveren door het gemeentebestuur van hierna bepaalde administratieve stukken.
Artikel 2. Belastingplichtige
De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon aan wie het stuk door het gemeentebestuur op aanvraag of ambtshalve wordt afgeleverd.
Artikel 3. Tarief
Het bedrag van de belasting wordt vastgesteld als volgt:
1) Het bedrag van de belasting met betrekking tot de afgifte van de elektronische identiteitskaart en de afgifte van kaarten en verblijfsdocumenten aan vreemde onderdanen wordt als volgt vastgesteld:
Het bedrag van de belasting met betrekking tot de afgifte van de elektronische kidskaart wordt als volgt vastgesteld:
Het bedrag van de belasting met betrekking tot het aanvragen van nieuwe pin- en puk codes door de inwoners wordt vastgesteld op € 5 per aanvraag (aanvragen van codes van nieuwe kaarten zijn gratis).
2) Afgifte van paspoorten:
Paspoort of reisdocument voor meerderjarigen (+18 jr.)
Paspoort of reisdocument voor minderjarigen (-18 jr.)
3) Genealogische opzoekingen en/of opzoekingen stamboom : € 100 per halve dag opzoeking
4) Trouwboekje of duplicaat trouwboekje : € 25
5) Aflevering conformiteitsattest volgens het Besluit van de Vlaamse Regering van 11 september 2020 tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen (VCW) van 2021:
€ 90,00 euro voor een zelfstandige woning
€ 90,00 euro voor een kamerwoning, verhoogd met 15 euro per kamer, met een maximum van 1.775 euro per gebouw
Deze bedragen worden jaarlijks aangepast aan de gezondheidsindex. Het aanvangsindexcijfer is het indexcijfer van december 2022. Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer van de maand december van het jaar die de tariefaanpassing voorafgaat.
Indien de burgemeester de afgifte van het conformiteitsattest weigert, is de aanvrager de belasting eveneens verschuldigd.
6) Het bedrag van de belasting met betrekking tot de afgifte van het rijbewijs in bankkaartmodel (project Mercurius) en het internationaal rijbewijs wordt vastgesteld op € 25;
Artikel 4. Vrijstellingen
Worden van de belasting vrijgesteld: de stukken die krachtens een wet, een decreet, een koninklijk besluit of gelijk welk reglement van een administratieve overheid door het gemeentebestuur kosteloos moeten worden afgeleverd.
Artikel 5. Betalingswijze
De belasting moet bij de afgifte van het stuk contant worden betaald, tegen afgifte van een betalingsbewijs. Ingeval het gevraagde document niet onmiddellijk kan worden afgeleverd is de belasting verschuldigd bij de aanvraag, tegen afgifte van een betalingsbewijs.
Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.
Artikel 6. Bezwaar
§1. De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen deze belasting bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen dat handelt als administratieve overheid.
Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend, binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de contante inning, de datum van verzending van het aanslagbiljet of van de kennisgeving van de aanslag.
§2. Het bezwaarschrift wordt behandeld in overeenstemming met het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Artikel 7. Algemene bepalingen
De vestiging en de invordering van de belasting, alsook de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Artikel 8.
Onderhavig reglement treedt in voege op 1 januari 2023 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
Vraag: Wat is de officiële taakomschrijving van de zaalwachter in de Corren en wat zijn de bevoegdheden van vermelde zaalwachter?
Wij mochten vernemen dat er de afgelopen tijd wat discussies zouden ontstaan zijn omtrent het takenpakket van de zaalwachter(s) in de Corren in het kader van evenementen dewelke daar plaats zouden hebben genomen. Ter voorbeeld kan verwezen worden naar de bloeddonatie dewelke plaatsvond op 8/11 jl. in de Corren. Op een bepaald ogenblik zou er een vals brandalarm zijn geweest. Evenwel kon de zaalwachter geen soelaas brengen, zelfs niet een bijkomende zaalwachter. Vermeld incident zou eveneens tot discussie hebben geleid.
Schepen Laureys antwoordt als volgt:
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :
Feiten, context, argumentatie
In de vergunningen die werden afgegeven in 2007 en 2008 aan de eigenaars van Thermae Boetfort vinden we een paar zaken terug die betrekking hebben op de parking.
Vraag
Kan het bestuur uitleggen waarom er minstens het dubbel aantal parkeerplaatsen zijn?
Kan het bestuur uitleggen waarom de toegangspoort afgesloten is? Zie foto’s.
Kan het bestuur uitleggen waarom er 14 jaar later nog steeds geen zitmogelijkheden zijn?
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :
2. Parking winkelcentrum Boerke Buelens
Feiten, context, argumentatie
Bijgevoegd foto’s van de parking aan Aveve op 29/10/22, alsook foto’s van de parking van de Okay, ook genomen op 29/10..
Zoals iedereen kan zien, lukt het bij OKAY wel om de parking proper te houden, maar is er aan de kant van de Action en Aveve nog steeds een probleem.
Vraag :
Volgt het bestuur dit nog verder op? Vorige keer toen we dit vroegen, kregen we als antwoord dat de parking privé-terrein is, en het bestuur dus niet verantwoordelijk is. Wanneer dit vuil rondvliegt op de openbare weg wordt het echter wel een probleem van de gemeente. Kan er in de toekomst bij afgifte van vergunningen hier op gelet worden? Bijvoorbeeld verplicht plaatsen van vuilnisbakken + proper houden terreinen.
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :
Feiten, context, argumentatie
Op 21/10/22 om 15:05u werd via de FB-pagina van Steenokkerzeel Steengoed aangekondigd dat er de volgende dag, 22/10/22, vanaf 7u ‘s morgens een jacht-moment werd georganiseerd. Dit omdat er “enkele schadegevallen werden gemeld in maïsvelden maar ook in enkele tuinen”(dixit Kurt Ryon, Radio 2 op 22/10/22).
Wanneer wij bij het bestuur opvragen om hoeveel gevallen het nu juist gaat, blijkt dat enkel de bijzondere veldwachter 1 schadegeval heeft gemeld aan de burgemeester.
Vragen:
Kan het bestuur uitleggen hoe dit nu eigenlijk in zijn werk gaat? Waar is de bijzondere veldwachter juist bevoegd?
Kan het bestuur uitleggen waarom de jacht niet eerder werd aangekondigd? Mensen die hun dieren willen weghouden van jacht, hadden nu maar een zeer korte tijdspanne om dit geregeld te krijgen.
Kan het bestuur zeggen welke andere maatregelen er werden genomen tegen de everzwijnen, vooraleer moest worden overgegaan tot jacht? Werd er hiervoor reeds een subsidie aangevraagd? https://vilt.be/nl/nieuws/demir-voorziet-subsidie-voor-preventie-everzwijnschade#:~:text=Het%20Agentschap%20voor%20Natuur%20en,voorstellen%2C%20wordt%20150.000%20euro%20voorzien.
Kan het bestuur zeggen wat de stand van zaken is betreffende het schrappen van gemeentelijke gronden als jachtgebied?
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :
Feiten, context en argumentatie
Wanneer we de laatste resultaten van de snelheidsmetingen in Steenokkerzeel bekijken, krijgen we hallucinante cijfers te zien.
Perksesteenweg (Zone 30) : 73,44% reed te hard, max. gemeten snelheid 106 km/u
Peeterslaan : Buiten bebouwde kom max. gemeten snelheid : 113 km/u
Van Frachenlaan (Zone 30) : 48,56% reed te snel, max gemeten snelheid 97 km/u
Mulslaan (Zone 30) : 42,35% reed te hard, max gemeten snelheid 136 km/u
Nieuwstraat (Zone 30) : 6,24% reed te hard, max gemeten snelheid 83 km/u
We zien ook dat burgers zeer regelmatig per mail aangeven welke problemen zij in hun straat ervaren mbt te hoge snelheden.
Vraag :
Wanneer gaat het bestuur werk maken van extra maatregelen om de snelheid in onze gemeente te beperken? Het is ondertussen duidelijk dat alleen de zone 30 de problemen niet gaat oplossen, en er hoge nood is aan bijkomende maatregelen. Ik denk hierbij aan het plaatsen van bloembakken, paaltjes, verkeersdrempels, wegversmallingen,ed.
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Burgemeester Ryon vult aan:
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :
Vraag : kunnen wij een update krijgen aub?
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt: