Terug
Gepubliceerd op 02/05/2024

Besluit  Gemeenteraad

do 25/04/2024 - 20:00

Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer, houdende het instellen van een toegangsverbod voor voertuigen tijdens de spitsuren, uitgezonderd vergunninghouders, in het gedeelte van de Lesagestraat begrepen tussen de Keistraat en de Wambeekstraat

Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
Kurt Ryon, Burgemeester
Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Alen Cilic, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
Heidi Abeloos, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Karel Servranckx, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Yvette Van Daele, Raadsleden
Afwezig: Annie Berckmans, Ann Goovaerts, Raadsleden
feiten, context en argumentatie

Sinds 2011 zijn er al klachten over de verkeerssituatie in de Lesagestraat en omliggende straten door het gestegen sluipverkeer.
De route Cornellekestraat, Lesagestraat, De Prooststraat, Damlaan, Achter de Hovenstraat is een veel gebruikte alternatieve sluiproute voor doorgaand verkeer om het zwaarbelaste kruispunt Tervuursesteenweg-Haachtsesteenweg en de omleidingsweg rond Steenokkerzeel (N227) te vermijden. 
Het kruispunt Tervuursesteenweg-Haachtsesteenweg en de N227 worden zo zwaar belast omdat ze op hun beurt worden gebruikt om een doorsteek te maken tussen Leuven en Mechelen, en alzo de Ring te vermijden.
Vooral in het stuk Lesagestraat tussen de Keistraat en de Wambeekstraat, waar de weg veel smaller is, leidt dit tot volgende problemen:

  • Heel veel verkeer dat niet kan kruisen en dan gevaarlijk over het voetpad rijdt, dit zowel ’s morgens als ’s avonds;
  • Gevaarlijke situaties voor voetgangers en fietsers (schoolkinderen), als voor geparkeerde wagens, brievenbussen, leveranciers;
  • Gevaar bij het op- en afrijden van opritten;
  • Moeilijkheden om kinderen in en uit de wagen te nemen;
  • Verkeersagressie;
  • Overdreven snelheid.

Sinds 2011 zijn er al meerdere maatregelen genomen om de verkeersveiligheid te verhogen en de problemen aan te pakken:

  • Snelheidscontroles (2009, 2011, 2012, 2014,…).
  • Invoering tonnenmaatbeperking 3,5 ton (2010).
  • Onderzoek éénrichtingverkeer (2011 – niet weerhouden omwille van de onredelijke last voor de omwonenden en inwoners en het verleggen van het probleem naar de omliggende straten die evenmin geschikt zijn voor deze verkeersintensiteiten + moeilijkheden met korte draaibewegingen aan verschillende van deze kruispunten.
  • Onderzoek om paaltjes of beugels te plaatsen aan de voetpaden van de Lesagestraat (2013 ,2014, plaatsing paaltjes in 2014).
  • Proefopstelling wegversmallingen in breder deel Lesagestraat (2014).
  • Klachten over te smalle voetpaden in smalle deel Lesagestraat door de paaltjes. Concl. geen alternatief, paaltjes behouden (2014).
  • Proefopstelling van drie rijbaanversmallingen in breder deel Lesagestraat (2015): Concl. geen (blijvend) effect op de verkeersintensiteiten – Overleg met AWV over het beter instellen van de verkeerslichten N21-N227.
  • Opstarten mobiliteitsstudie voor problematiek Van Frachenlaan, Damlaan, Lesagestraat (2016).
  • Deelname Laboratoria Mobiele Alternatieven (LaMA) met als thema leefbaarheid en sluipverkeer van de omgeving Lesagestraat, de Prooststraat, Damlaan en Achter de Hovestraat (2016).
  • Klachten en petitie bewoners over het sluipverkeer en verkeersveiligheid in de Lesagestraat (2017).
  • Participatievergadering mobiliteit Steenokkerzeel (13/12/2017) die heeft geleid tot het voorstel voor het plaatsen van een proefopstelling met een ANPR camera om het doorgaand sluikverkeer te weren tijdens de spitsuren op werkdagen. Hiervoor werden tijdsvensters voorgesteld, zijnde: ’s morgens van 7:00 tot 9:30 uur; ’s avonds 16:00 tot 19:00 uur.
  • Klacht van Apotheek Pharma (20/12/2017), Lesagestraat 39,met betrekking tot de voorgenomen maatregel met ANPR camera. Voorstel tot aanpassing van het tijdsvenster naar: ’s morgens 7:00 tot 9:00 uur, ’s avond van 17:00 tot 20:00 uur. De apotheek is ondertussen verhuisd naar de hoek Haachtsesteenweg – Cornellekestraat.
  • Eerste reglement van doorgang met controle ANPR goedgekeurd op de gemeenteraad van 28/06/2018 – niet uitgevoerd wegens verwachte werklast en kostprijs
  • Snelheidsremmende maatregelen door verschillende verkeersremmers te plaatsen op de as Lesagestraat, De Prooststraat, Damlaan, Achter de Hovenstraat, de Kerckhove d’Exaerdestraat, Keistraat (proefopstelling 2018, definitieve opstelling 2020).
  • Invoering snelheidsbeperking 30km/uur in smal deel Lesagestraat en invoering voorrangsregeling aan de bestaande wegversmallingen in dit wegdeel (proefopstelling 2018, definitief 2019).
  • Verkeerstelling in smal deel Lesagestraat (21/02/2019-26/02/2019): resultaat: 10.643 voertuigen, 24% te snel). Concl. Redelijk effect op snelheid, verkeersintensiteit blijft problematisch)
  • Vraag van de gemeente Kampenhout om, bij het invoeren van een doorgangsverbod in de Lesagestraat, doorgangsvergunningen te voorzien voor de inwoners van de wijk Duistbos te Kampenhout.
  • Klachten omtrent het sluipverkeer en onveilige verkeerssituaties hierdoor in smalle deel Lesagestraat en De Prooststraat blijven aanhouden. (2021-2022).

Ondanks alle genomen maatregelen is er geen significant effect op het sluipverkeer en blijft de veiligheid in de straten problematisch. De gemeente wenst daarom effectief over te gaan tot het invoeren van een toegangsverbod (virtuele knip) tijdens de spitsuren voor het doorgaand verkeer in het deel van de Lesagestraat tussen de Keistraat en de Wambeekstraat. Het beoogde tijdsvenster voor het toegangsverbod is van 7u tot 9u en van 16u tot 19u op werkdagen.

Om het verbod van doorgang (C3) te kunnen controleren en afdwingen (effectiviteit) wordt de registratie van het doorgaand verkeer tijdens het ingestelde tijdsslot door middel van een ANPR-camera met automatische nummerplaatherkenning vooropgesteld.

In de Lesagestraat zullen op werkdagen tijdens de spitsuren geen voertuigen meer door mogen uitgezonderd deze van vergunninghouders.

De signalisatieborden C3 zullen worden aangevuld met een onderbord waarop het  tijdslot vermeld wordt waarop het toegangsverbod van toepassing is (er wordt een tijdslot ingesteld op werkdagen tussen 7u tot 9u en tussen 16u tot 19u), en een onderbord met daarop de bepaling 'uitgezonderd vergunninghouders'.

Het begrip vergunninghouders is vervat in het door de gemeenteraad van 25 april 2024 goed te keuren reglement "Reglement voor het verlenen van vergunningen voor doorgang op de Lesagestraat, weg met een toegangsverbod C3 gehandhaafd via ANPR camera".

Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.
De politiezone Kastze heeft positief advies gegeven voor de plaatsing van deze borden op 3 april 2020 - als bijlage.

juridische overwegingen

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de  politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.

Publieke stemming
Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Alen Cilic, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Clémence Maes, Jan Van hoof, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Christiana Willekens
Tegenstanders: Rudy Peeters
Onthouders: Alen Cilic, Griet Deroover, Arlette Verboomen
Resultaat: Met 13 stemmen voor, 1 stem tegen, 3 onthoudingen
besluit
1. Op de Lesagestraat vanaf het kruispunt met de Keistraat in de richting van de De Prooststraat geldt:
op werkdagen van 7u tot 9u en van 16u tot 19u.
  • de toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder;
  • de maatregel geldt niet voor vergunninghouders;
  • de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs (zijn vergunninghouders);
  • de maatregel geldt niet voor prioritaire voertuigen, landbouwvoertuigen (zijn vergunninghouders).
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C3
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden, Type IV+V.
2. Op de Lesagestraat vanaf het kruispunt met de Wambeekstraat en de De Prooststraat in de richting van de Cornellekestraat geldt:
op werkdagen van 7u tot 9u en van 16u tot 19u.
  • de toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder;
  • de maatregel geldt niet voor vergunninghouders;
  • de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs (zijn vergunninghouders);
  • de maatregel geldt niet voor prioritaire voertuigen, landbouwvoertuigen (zijn vergunninghouders).
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C3
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden, Type IV+V.
3. Op de Keistraat ter hoogte van het kruispunt met de Lesagestraat geldt:
op werkdagen van 7u tot 9u en van 16u tot 19u.
  • het is verboden rechts af te slaan;
  • de maatregel geldt niet voor vergunningshouders;
  • de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs (zijn vergunninghouders);
  • de maatregel geldt niet voor prioritaire voertuigen, landbouwvoertuigen (zijn vergunninghouders).
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C31b
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden, Type IV+V.
4. Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis via het Loket voor Lokale Besturen.