Sinds 2011 zijn er al klachten over de verkeerssituatie in de Lesagestraat en omliggende straten door het gestegen sluipverkeer.
De route Cornellekestraat, Lesagestraat, De Prooststraat, Damlaan, Achter de Hovenstraat is een veel gebruikte alternatieve sluiproute voor doorgaand verkeer om het zwaarbelaste kruispunt Tervuursesteenweg-Haachtsesteenweg en de omleidingsweg rond Steenokkerzeel (N227) te vermijden.
Het kruispunt Tervuursesteenweg-Haachtsesteenweg en de N227 worden zo zwaar belast omdat ze op hun beurt worden gebruikt om een doorsteek te maken tussen Leuven en Mechelen, en alzo de Ring te vermijden.
Vooral in het stuk Lesagestraat tussen de Keistraat en de Wambeekstraat, waar de weg veel smaller is, leidt dit tot volgende problemen:
Sinds 2011 zijn er al meerdere maatregelen genomen om de verkeersveiligheid te verhogen en de problemen aan te pakken:
Ondanks alle genomen maatregelen is er geen significant effect op het sluipverkeer en blijft de veiligheid in de straten problematisch. De gemeente wenst daarom effectief over te gaan tot het invoeren van een toegangsverbod (virtuele knip) tijdens de spitsuren voor het doorgaand verkeer in het deel van de Lesagestraat tussen de Keistraat en de Wambeekstraat. Het beoogde tijdsvenster voor het toegangsverbod is van 7u tot 9u en van 16u tot 19u op werkdagen.
Om het verbod van doorgang (C3) te kunnen controleren en afdwingen (effectiviteit) wordt de registratie van het doorgaand verkeer tijdens het ingestelde tijdsslot door middel van een ANPR-camera met automatische nummerplaatherkenning vooropgesteld.
In de Lesagestraat zullen op werkdagen tijdens de spitsuren geen voertuigen meer door mogen uitgezonderd deze van vergunninghouders.
De signalisatieborden C3 zullen worden aangevuld met een onderbord waarop het tijdslot vermeld wordt waarop het toegangsverbod van toepassing is (er wordt een tijdslot ingesteld op werkdagen tussen 7u tot 9u en tussen 16u tot 19u), en een onderbord met daarop de bepaling 'uitgezonderd vergunninghouders'.
Het begrip vergunninghouders is vervat in het door de gemeenteraad van 25 april 2024 goed te keuren reglement "Reglement voor het verlenen van vergunningen voor doorgang op de Lesagestraat, weg met een toegangsverbod C3 gehandhaafd via ANPR camera".
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.
De politiezone Kastze heeft positief advies gegeven voor de plaatsing van deze borden op 3 april 2020 - als bijlage.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.