De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het verslag van de vorige zitting goed.
De voorgaande jaren konden alle lokale besturen (waaronder lokaal bestuur Steenokkerzeel) gebruik maken van het raamakkoord collectieve hospitalisatieverzekering van de Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale Dienst.
In 2021 werd de opdracht in de wacht gesleept door Ethias, voor een periode van 4 jaar. Dit contract loopt af op 31 december 2025.
Gezien wij als Vlaams lokaal bestuur niet meer kunnen intekenen op het raamakkoord van de Federale Pensioendienst - Gemeenschappelijke Sociale Dienst, heeft de GSD-V zelf het initiatief genomen om een eigen overheidsopdracht uit te schrijven ten gunste van de bij de GSD-V (Gemeenschappelijke Sociale Dienst Lokale Besturen in Vlaanderen) aangesloten besturen.
De GSD-V dient in hun bestek de besturen te vermelden die zullen aansluiten bij de volgende kaderovereenkomst van 2026 tot en met 2031.
Doel van de overheidsopdracht
De overheidsopdracht (mededingingsprocedure met onderhandeling) heeft betrekking op het afsluiten van een collectieve hospitalisatieverzekering, met de keuze tussen 2 formules: een basisformule (gemeenschappelijke/tweepersoonskamer) en een uitgebreide formule (eenpersoonskamer).
De uitvoering van de opdracht zal ingaan op 1 januari 2026 en loopt voor 4 jaar, met de mogelijkheid tot een verlenging van 2 x 1 jaar.
De deelnemende besturen en instellingen verbinden zich voor de volledige duur van het contract. Het bedrag van de premies wijzigt niet tijdens de eerste twee jaar.
Daarna kan de verzekeraar de premies aanpassen als de schadestatistieken dit rechtvaardigen en binnen de grenzen van de medische index.
In tegenstelling tot het verleden zal de toewijzing van de opdracht gebaseerd worden op meerdere gunningscriteria:
De verzekerinqspolis
De dekking is grotendeels gelijklopend aan diegene die momenteel wordt aangeboden, maar we hebben er een paar wijzigingen in aangebracht, rekening houdend met de evolutie van de wetgeving en de verzekeringsmarkten, evenals de impact van deze aanpassingen op het bedrag van de premies.
De voornaamste aanpassingen zijn :
a. Definities
De gepensioneerde personeelsleden worden zoals de actieve personeelsleden "hoofdverzekerde" genoemd in plaats van "medeverzekerde" of "nevenverzekerde". De categorie "medeverzekerden" of "nevenverzekerden" betreft de gezinsleden van de hoofdverzekerde.
b. Leeftiidscategorie
Rekening houdend met de optrekking van de pensioenleeftijd moet de hoofdverzekerde of medeverzekerde zich bij de collectieve verzekering aansluiten voor de leeftijd van 67 jaar in plaats van 66 jaar in de vorige polis.
c. Gewaarborgde tussenkomsten en grenzen van terugbetalingen :
We vermelden de toevoegingen of aanpassingen in het vet:
Onderwerp | Opgenomen in de huidige polis? |
Periode van posthospitalisatie in geval van ongeval : 365 dagen |
Ja, maar momenteel beperkt tot 180 dagen |
Gewaarborgde tussenkomsten De kosten voor voorgeschreven pruiken en uitwendige borstprotheses |
Ja, maar momenteel beperkt tot € 500 |
Grenzen van terugbetaling door de dienstverlener De terugbetaling van de verblijfkosten van een ouder in de kamer van een minderjarige verzekerde, De tussenkomst voor de kosten van een verblijf van een donor is beperkt tot € 3 000 De vervoerskosten bij ernstige ziekten zijn beperkt tot een globaal plafond van De terugbetaling van kosten voor thuisbevalling bedraagt forfaitair € 620/ bevalling De tussenkomst voor kraamhulp wordt verleend tot minimum € 820
|
Ja, maar momenteel beperkt tot € 50 per nacht Ja, maar momenteel beperkt tot € 2 000 Ja, maar momenteel beperkt tot € 250 Neen Ja, maar bedraagt momenteel € 620 voor ten hoogste 12 dagen aansluitend op ontslag uit het ziekenhuis of thuisbevalling |
Vrijstelling (uitgebreide formule) De vrijstelling bedraagt € 150 |
Ja, maar bedraagt momenteel € 250 |
Het beheer van het contract Het beheer van het contract moet intern worden uitgevoerd door de opdrachtnemer |
Niet gespecifieerd |
Deelname- en aansluitingsprocedure
De deelname aan deze raamovereenkomst moet voor 31/03/2025 bevestigd worden aan de GSD-V.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur 2025-2030 heeft het vast bureau een nieuwe beleidsvisie bepaald.
Deze visie is richtinggevend voor de opstelling van het meerjarenplan 2026-2031 in 2025.
De nieuwe visie is als volgt:
'Verder werken aan een veilige, leefbare en bruisende gemeente die haar groene, landelijke en Nederlandstalige karakter koestert maar tegelijkertijd volop inzet op integratie, inclusie en goed samenleven. Dat is de uitdagende missie waartoe het gemeentebestuur van 1820 zich verbindt.
Bij deze geven we de grote lijnen van ons toekomstige bestuursakkoord.
Op elk van die werken wil het gemeentebestuur een verbindend verhaal schrijven dat elke inwoner vertrouwen geeft, maar tegelijkertijd ook verantwoordelijkheid en engagement vraagt. Dat geldt bij uitstek in onze zeer diverse gemeente in de Vlaamse Rand rond Brussel. Want goed samenleven is altijd een verhaal van rechten en plichten.'
De OCMW-raad neemt kennis van de beleidsvisie voor legislatuur 2025-2030.
De voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom zijn onderworpen aan een voorafgaand visum van de financieel directeur, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan.
De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt, na advies van de financieel directeur, de nadere voorwaarden waaronder de financieel directeur de controle uitvoert en kan, binnen de perken die vastgelegd zijn door de Vlaamse Regering, en na advies van de financieel directeur, bepaalde categorieën van verrichtingen uitsluiten van de visumverplichting.
Teneinde de dagelijkse werking niet te bezwaren, past het om bepaalde voorgenomen verbintenissen inderdaad uit te sluiten van de visumverplichting.
Om te bepalen of een voorgenomen financiële verbintenis binnen de perken van de vrijstelling valt, moet het totaal van de uitgaven voor de volledige looptijd van de verbintenis in rekening worden gebracht. Voor verbintenissen van onbepaalde duur dient de gemeenteraad de termijn te bepalen die in aanmerking moet worden genomen voor de berekening van het totaal van de uitgaven. Naar analogie met de wetgeving overheidsopdrachten kan deze termijn bepaald worden op 4 jaar.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald de artikels 266, derde lid en 273.
Het advies van de financieel directeur om het grensbedrag voor de visumverplichting aan te passen van 8.000 EUR naar 20.000 EUR excl. btw: zie bijlage.
Een recente vergelijking met andere OCMW's wat de grens van het visum betreft: zie bijlage.
1. De volgende verrichtingen worden uitgesloten van de visumverplichting:
- alle opdrachten, uitgaven, verbintenissen en beloften tot toelagen die worden aangegaan binnen de exploitatie, en waarvan de waarde niet meer bedraagt dan 20.000 EUR exclusief btw.
- alle opdrachten, uitgaven, verbintenissen en beloften tot toelagen die worden aangegaan binnen de investeringen, en waarvan de waarde niet meer bedraagt dan 20.000 EUR exclusief btw.
2. Voor de voorgenomen verbintenissen van onbepaalde duur wordt een termijn van 4 jaar in aanmerking genomen voor de berekening van het totaal bedrag van de uitgave.
3. De financieel directeur wordt van deze beslissing in kennis gesteld.
De burgemeester is belast met het opstellen van een algemeen nood- en interventieplan dat ter goedkeuring moet worden voorgelegd aan de gouverneur.
De gouverneur keurt het algemeen nood- en interventieplan goed op basis van een aantal criteria, zoals eventueel de uitvoering van een lokaal psychosociaal interventieplan.
Het lokaal psychosociaal interventieplan is bedoeld om de taken te verdelen in geval van een noodsituatie, zoals het hergroeperen van de getroffenen, hun vervoer, naar een onthaalcentrum, het beheer van een onthaal- of herbergingscentrum, de registratie en de psychosociale bijstand van de getroffenen en, indien nodig, een onthaalcentrum voor verwanten.
Het lokaal psychosociaal interventieplan wordt opgesteld door de verantwoordelijke(n) van het psychosociaal hulpverleningsnetwerk in samenwerking met de noodplanningscoördinator, onder leiding van de burgemeester en de gemeentelijke veiligheidscel.
Het psychosociaal interventieplan steunt op het bestaan, in elke gemeente, van een netwerk van psychosociale hulpverleners die moeten beschikken over werkprocedures, logistieke middelen, opleiding over het psychosociaal interventieplan, zonder noodzakelijk beroepshalve tot het crisisbeheer of de psychosociale hulpverlening te behoren.
De aanstelling van de PSH-verantwoordelijken, alsook de PSH-coördinatoren werd reeds principieel goedgekeurd in het College van Burgemeester en schepenen van 03 maart 2025.
De raad gaat over, bij geheime en afzonderlijke stemming, tot de aanstelling van de verantwoordelijken en coördinatoren.
De stemming geeft volgende uitslag:
Anja Delelie bekomt: 22stemmen
Ruud Van Calster: bekomt: 22 stemmen
Daphné Woekier: bekomt: 22 stemmen
Jasper Jaspers bekomt 21 stemmen + 1 onthouding
De wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, artikel 8.
Het OCMW-decreet van 19 december 2008.
Het koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen, artikel 3.
De omzendbrief DGH/2017/D2/Psychosociaal interventieplan van 25 juli 2017.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de aanstelling van:
- Anja Delelie, maatschappelijk assistent, als verantwoordelijke van het psychosociaal hulpverleningsnetwerk
- Ruud Van Calster, afdelingshoofd interne en sociale zaken, als back-up verantwoordelijke van het psychosociaal hulpverleningsnetwerk
- Daphne Woekier, medewerker Omgeving en Jasper Jaspers, medewerker Vrije Tijd, als coördinatoren van het psychosociaal hulpverleningsnetwerk
Sarah Dewinter, OCMW-raadslid, geeft toelichting over dit agendapunt :
Tijdens de gemeenteraad van februari 2025 heeft onze fractie uitgebreid aangekaart dat er mogelijks sinds 2019 onterechte supplementen werden aangerekend aan de inwoners van de Zilveren Esdoorn. De bevoegde schepen deelde tijdens de raad mee dat dit verder onderzocht zou worden en men nog geen sluitend antwoord kon geven. In een artikel van HLN van 21 februari 2025 lazen we het volgende antwoord van de schepen: "…dat het nog onduidelijk is wat er fout liep. Is er iets misgegaan bij onze diensten of werd er van hogerop niet goed over gecommuniceerd? Dat willen we nu nagaan. We zijn overigens niet de enige gemeente waar dit gebeurde, want de Vlaamse Zorginspectie stelde vast dat in 20 procent van de geïnspecteerde assistentievoorzieningen onwettige supplementen aangerekend werden. Dan moet het toch ergens fout gelopen zijn? De schepen benadrukt dat alles nu in detail onderzocht zal worden. Of de bewoners hun geld terug zullen krijgen? Dat kan ik nu nog niet zeggen, want we moeten alles eerst onderzoeken." Vast staat dat het niet evident zal zijn om na te gaan wie hoeveel te veel betaald heeft, want in zes jaar tijd zijn verschillende bewoners alweer vertrokken. Op het eerste gezicht wordt in het artikel dus erkend dat er onterechte supplementen werden aangerekend? Onze factie betreurt evenwel dat men zich meteen verschanst achter het gegeven dat er ook op andere plaatsen, ongeveer 20% van de gecontroleerde locaties, ook problemen zouden zijn. We willen benadrukken dat er dus bij 80%, de overgrote meerderheid, geen problemen waren en de besturen of uitbaters daar blijkbaar wel op de hoogte waren van de sinds 2019 geldende regels… Ondertussen konden we ook kennis nemen van het verslag van de bewonersvergadering van De Zilveren Esdoorn van 11/12/23.
Hierin staat te lezen dat de kosten verbonden aan de meldcentrale (Telehulp) niet werden doorgerekend aan de inwoners. De kosten in het kader van een “mogelijke interventie” door het (toen nog) Wit-Gele-Kruis ten belope van 15,00 euro werden wel aangerekend. Zoals we de vorige keer reeds hebben benadrukt bepalen de actuele regels sinds 2019 dat in de dagprijs de garantie van crisiszorg en overbruggingszorg moet verrekend zijn. De reële kosten van die zorg die mogen logischerwijze worden aangerekend. Evenwel wordt hier nogmaals bevestigd dat er “mogelijke” interventiekosten werden aangerekend en dat is dus uitdrukkelijk niet toegelaten sinds 2019.
Onze fractie wenst graag de volgende vragen te stellen, één maand verder:
Schepen Hannelore Velaerts antwoordt als volgt:
Onze opnameovereenkomst bevat de dagprijs en hoe deze gefactureerd wordt.
Ook onze interne afsprakennota (punt 11) vermeldt hoe en door wie het noodoproepsysteem wordt georganiseerd en op welke manier dit wordt aangerekend. Er is dus sprake van totale transparantie en duidelijkheid naar de residenten toe.
Deze technische fout is tot stand gekomen door het feit dat artikel 11 van het Besluit Vlaamse Regering van 28 juni 2019 m.b.t. de opnameovereenkomst vermeldt dat de kosten van het genotsrecht (dagprijs dus) en de kosten van de zorg en ondersteuning (servicekosten van 15 euro/maand) afzonderlijk moeten vermeld worden. Wij waren van mening dat dit ook op de factuur tot uiting moest komen.
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Heidi Abeloos
Algemeen directeur
Bruno Peeters
Voorzitter gemeenteraad