De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
E-mail van 09 oktober 2023 van de Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting waarin zij vragen om het toewijzingsreglement en het intern reglement van de toewijzingsraad voor te leggen aan en te laten goedkeuren door de gemeenteraad.
Op 1 januari 2024 treedt het nieuwe toewijzingssysteem ‘sociale huur’ (van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021) in werking. De regelgeving is grondig gewijzigd. Zo zorgt de eenmaking van sociale verhuurkantoren en sociale huisvestingsmaatschappijen in woonmaatschappijen voor een hertekening van het woonlandschap. Vlaanderen telt 41 werkingsgebieden met telkens één erkende woonmaatschappij per werkingsgebied. Op die manier zal in elke gemeente nog maar één woonactor actief zijn. Door de vorming van de woonmaatschappijen wordt ook de wijze waarop sociale huurwoningen worden verhuurd, grondig hertekend.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (verder de VCW), het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (verder het BVCW) en haar ministerieel uitvoeringsbesluit blijven het gemeenschappelijk kader vormen voor de verhuring van alle sociale huurwoningen in het Vlaamse Gewest. Deze regelgeving moet tegemoet komen aan de bijzondere doelstellingen van het Vlaamse woonbeleid met name de realisatie van optimale ontwikkelingskansen voor iedereen, een optimale leefbaarheid van de wijken, het bevorderen van de integratie van de bewoners in de samenleving en het bevorderen van gelijke kansen voor iedereen. Om dit te realiseren werd er gekozen om autonomie te geven aan de woonmaatschappijen en aan de lokale actoren. De situatie op het platteland is immers verschillend van deze in de stad, en de situatie tussen steden en gemeenten onderling kan ook anders zijn. Om een aanpak op maat te realiseren nemen de woonmaatschappijen het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De sociale verhuurders, lokale besturen en relevante welzijnsactoren kunnen op die manier in dialoog gaan met elkaar en afspraken maken, om een geïntegreerd en gedragen toewijzingsbeleid op maat te realiseren.
In het BVCW wordt ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels regionale en lokale accenten te leggen. Deze bepalingen worden opgenomen in een toewijzingsreglement. Hierbij wordt een grote rol toebedeeld aan de toewijzingsraad. Deze raad krijgt de kans om passende maatregelen uit te werken in een toewijzingsreglement voor het werkingsgebied van de woonmaatschappij, waarbij wordt afgeweken van de standaardtoewijzingsregels, als de regionale of lokale situatie hierom vraagt. Hierdoor kan maximaal rekening worden gehouden met de specifieke noden.
Het BVCW bepaalt dat het in twee gevallen verantwoord is passende maatregelen uit te werken in een toewijzingsreglement, waar men kan afwijken van de standaardtoewijzingsregels. Een eigen toewijzingsbeleid kan worden ontwikkeld als men rekening wil houden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurders of met de woonbehoeftigheid van specifieke doelgroepen.
De opmaak van een toewijzingsreglement dient tot stand te komen in nauw overleg met alle relevante lokale (huisvestings- en welzijns-)actoren. De toewijzingsraad van het werkingsgebied van de woonmaatschappij speelt hierin de trekkersrol en is verantwoordelijk voor de opmaak van een ontwerp van het toewijzingsreglement. Het BVCW biedt op die manier de kans om een dynamiek te genereren waarin kan worden gestreefd naar een regionaal gedragen en geïntegreerd toewijzingsbeleid.
Proces
Woonmaatschappij GMV heeft het initiatief genomen om een toewijzingsraad op te richten voor het werkingsgebied ‘Halle/Vilvoorde-Noord’ (Grimbergen, Kampenhout, Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel, Meise, Steenokkerzeel en Zemst). De 7 gemeenten in het werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad. Ook relevante huisvestings- en welzijnsactoren actief in het werkingsgebied maken deel uit van de toewijzingsraad. De toewijzingsraad heeft een beleidsmatige opdracht en een operationele opdracht. Dit wordt geregeld in artikel 6.23 van het BVCW.
De toewijzingsraad stelde op 19 september 2023 in consensus een ontwerp van toewijzingsreglement op. Hierin werden bepalingen over de verstrenging van de langdurige woonbinding en bepalingen voor specifieke doelgroepen opgenomen. Er werd in consensus met de 7 gemeenten geopteerd om een strengere bepaling over de langdurige woonbinding met de gemeente waar de toe te wijzen woning ligt én een uitbreidende bepaling over de langdurige woonbinding met het werkingsgebied op te nemen.
De toewijzingsraad staat ook in voor de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen. De toewijzingsraad heeft afspraken gemaakt over de werkwijze met betrekking tot de aanmelding en begeleiding van kandidaat-huurders en huurders. Deze afspraken werden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad. Dit document maakt geen deel uit van het toewijzingsreglement.
De woonmaatschappij bezorgde dit ontwerp van toewijzingsreglement aan de gemeenten van haar werkingsgebied en bracht de gemeenten op de hoogte van de beslissingen over de aanpak van de versnelde toewijzingen (deze beslissingen maken geen deel uit van het toewijzingsreglement). Het ontwerp van het toewijzingsreglement dient te worden besproken in de gemeenteraden van Grimbergen, Kampenhout, Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel, Meise, Steenokkerzeel en Zemst. De gemeenteraad kan het ontwerp eventueel amenderen, wat betreft de strengere woonbinding en de toewijzing aan specifieke doelgroepen. Het (eventueel geamendeerde) ontwerp dient te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
De gemeenten Grimbergen, Kampenhout, Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel, Meise, Steenokkerzeel en Zemst bezorgen vervolgens het goedgekeurde toewijzingsreglement aan woonmaatschappij GMV die het goedgekeurde toewijzingsreglement zal integreren in haar intern huurreglement.
Het toewijzingsreglement bevat doelgroepen uit de lijst, vermeld in artikel 6.27, §1, tweede lid van het BVCW, waarvoor de opmaak van een doelgroepenplan niet vereist is.
Woonmaatschappij GMV integreert de bepalingen uit het toewijzingsreglement in haar intern huurreglement, in voorkomend geval na de beslissing van de minister. GMV bezorgt haar intern huurreglement aan de toezichthouder. GMV bezorgt tenslotte ook een afschrift van het toewijzingsreglement aan de toezichthouder, ook wanneer het toewijzingsreglement niet dient te worden voorgelegd aan de minister.
Bepalingen toewijzingsreglement
Door de toewijzingsraad werd geopteerd voor de volgende invulling van ‘langdurige woonbinding’, van toepassing op het volledig werkingsgebied: de langdurige woonbinding wordt ingevuld a.d.h.v. volgende cascade:
1e. (Strenger) Kandidaat-huurders die minstens 15 jaar in de gemeente woonden, waar de toe te wijzen woning ligt, krijgen voorrang.
2e. Kandidaat-huurders die de afgelopen 10 jaar minstens 5 jaar onafgebroken in de gemeente woonden, waar de toe te wijzen woning ligt, krijgen voorrang.
3e. (Uitbreiding) Kandidaat-huurders die de afgelopen 10 jaar minstens 5 jaar onafgebroken in het werkingsgebied woonden, waar de toe te wijzen woning ligt, krijgen voorrang.
Deze langdurige woonbinding is een voorrangsbepaling, geen inschrijvings- of toewijzings-voorwaarde; en ze is van toepassing op alle standaard toewijzingen en toewijzingen aan een specifieke doelgroep.
De toewijzingsraad staat ook in voor de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen. De toewijzingsraad heeft afspraken gemaakt over de werkwijze met betrekking tot de aanmelding en begeleiding van kandidaat-huurders en huurders (bij versnelde toewijzingen). Deze afspraken werden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad. Dit document maakt geen deel uit van het toewijzingsreglement.
Voor de instroom via ‘versnelde toewijzingen’ werd er een systeem uitgewerkt met ‘objectieve criteria woonnood’, conform de categorieën voorzien in het BVCW (zijnde: (dreigend) dak- of thuisloosheid, jongeren die zelfstandig wonen of gaan wonen met begeleiding, geestelijke gezondheidsproblematiek, wonen in slechte huisvesting en bijzondere omstandigheden van sociale aard, en hun subcategorieën).
In het toewijzingsreglement wordt tevens aangegeven welke voorrangsbepalingen van toepassing zijn voor specifieke doelgroepen. Het toewijzingsreglement bevat doelgroepen uit het BVCW (zijnde kandidaat-huurders vanaf 65 jaar, kandidaat-huurders met een fysieke beperking of handicap, en kandidaat-huurders die die dak- en thuisloos zijn of dat dreigen te worden: specifiek die op het ogenblik van inschrijving permanent op de camping Felix Cottage te Zemst wonen in een onaangepaste of kwalitatief slechte woning). De bovenvermelde langdurige woonbinding is van toepassing op alle toewijzingen aan een specifieke doelgroep.
Artikel 40 van het decreet lokaal beleid - Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid.
Titel 2 van Boek 6 van de Vlaamse Codex Wonen (VCW) geeft de bevoegdheid aan de Vlaamse Regering om de regels te bepalen voor toewijzing van sociale woningen. Deze worden nader beschreven in Boek 6 (Sociale huur) van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW).
Deel 4 van Boek 6 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW) betreft de toelatingsvoorwaarden (Titel 1) en toewijzing (Titel 2). Hoofdstuk 2 van Titel 2 betreft de ‘Toewijzingsraad, toewijzingsreglement en huishoudelijk reglement’ (verv. BVR 17 december 2021, art. 33, I: 1 oktober 2023). Hoofdstuk 3 van Titel 2 betreft de ‘Toewijzingsregels’ (ing. BVR 17 december 2021, art. 33, I: 1 oktober 2023).
Het college stelt voor aan de gemeenteraad om dit ontwerp van toewijzingsreglement integraal goed te keuren zoals voorgelegd, met inbegrip van de specifieke bepalingen omtrent de ‘langdurige woonbinding’ en ‘specifieke doelgroepen’.
De e-mail van de eigenaars van de woning te Nieuwstraat 75, 1820 Steenokkerzeel (1e afdeling, sectie A, nummer 376H).
Proces-verbaal van opmeting, opgesteld door landmeter-expert Patrick Peeters op 08 maart 2010, van de verschillende kavels, deel uitmakende van de verkaveling en waarbij vastgesteld wordt dat kavel 3, bestemd voor halfopen bebouwing, een gemeten oppervlakte heeft van 03 a 70 ca.
Schattingsverslag van 02 februari 2012, waarbij de minimum verkoopwaarde van kavel 3 geschat wordt op 96.000 euro.
Het collegebesluit van 31 maart 2014 houdende de goedkeuring voor de verkoop van kavel 3 aan de Blondeel - De Vreese aan de geschatte prijs van 96 000 euro.
De vergunningaanvraag van De Vreese -Blondeel voor het bouwen van een ééngezinswoning in gesloten verband.
De verkoopsovereenkomst getekend door de eigenaar en de gemeente op datum van 11 mei 2017.
Onderstaande artikels opgenomen in de overeenkomst:
"2. Verplichtingen voor de koper
Bewoningsplicht/vervreemdingsverbod
2.1 De koper verbindt er zich toe om binnen een periode van vijf (5) jaar te rekenen vanaf de datum van het verlijden van de notariële akte de winddichte ruwbouw van de op te trekken woning te voltooien.
2.2 De koper verbindt zich tot het effectief en gewoonlijk verblijven als volle eigenaar van de woning gedurende een termijn van tien (10) jaar ingaande op datum van domiciliëring. De koper geeft toelating aan de verkoper om bij de gemeente de bewoningsplicht na te gaan.
2.3 Het is de koper verboden gedurende termijn van tien jaar, de grond en de daarop zelf opgetrokken woning te vervreemden of op gelijk welke wijze zakelijke rechten over te dragen aan een derde vanaf datum van domiciliëring.
2.4 Het is de koper verboden, gedurende voormelde termijn van tien jaar, vanaf datum van domiciliëring het goed te verhuren -geheel of gedeeltelijk -of op enige andere wijze niet persoonlijk te bewonen.
2.5 De koper verbindt er zich toe de gemeente Steenokkerzeel onmiddellijk en vooraf schriftelijk op de hoogte te brengen van elk voornemen tot vervreemding, overdracht van een zakelijk recht of niet persoonlijke bewoning van het goed."
"II. Regel bij overmacht
Om reden van overmacht bv. echtscheiding, werkomstandigheden, medische reden etc., geval per geval te beoordelen door het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Steenokkerzeel.
Er zal een boete opgelegd worden gelijk aan vijfentwintigduizend euro (€ 25.000) ( jaarlijks zal deze som geïndexeerd worden aan de gezondheidsindex ).
Deze boete wordt enkel toegepast op voorwaarde dat de koper voldoet aan dezelfde verkoopsvoorwaarden als de oorspronkelijke koper.
De tweede, derde en latere koper die aldus, met goedkeuring van de gemeente Steenokkerzeel eigenaar wordt van het goed treedt in de plichten van de oorspronkelijke koper met dien verstande dat het vervreemdingsverbod en de bewoningsplicht blijven doorlopen te rekenen vanaf de datum van domiciliëring van de eerste eigenaar welke de grond kocht bij de gemeente Steenokkerzeel totdat de opgelegde termijn van 10 jaar verstreken is."
De e-mail van de eigenaar Thaïs Blondeel met de vraag of ze de woning mogen verkopen.
Zij hebben de gemeentelijke grond aangekocht in mei 2017 en zijn in de woning gaan woning in juni 2019. Ze zouden de woning graag verkopen.
Rekening houdende met het besluit van 3 april 2023 voor de verkoop van een andere kavel uit dit project (Nieuwstraat 79). Hier werd toen ook de boete opgelegd.
Advies Patrimonium:
- Principieel akkoord gaan met de verkoop van de woning.
- Boete van 25.000 euro + index opleggen: ze zijn gedomicilieerd in de woning sinds juni 2019, dit betekent dat zij oorspronkelijk pas na juni 2029 mogen verkopen (zoals de overeenkomst voorschrijft).
- Dienst patrimonium brengt de eigenaar op de hoogte van deze beslissing. Er moet zeker vermeld worden dat de koper dient nog tot juni 2029 te voldoen aan de voorwaarden die door de gemeente opgelegd werden in de overeenkomst.
Het collegebesluit van 16 oktober houdende:
1. Het college van burgemeester en schepenen gaat principieel akkoord gaan met de verkoop van de woning.
2. Het college van burgemeester en schepenen beslist een boete op te leggen van 25.000 euro + index.
3. De nieuwe koper dient nog tot juni 2029 te voldoen aan de voorwaarden die door de gemeente opgelegd werden in de overeenkomst.
4. Het college van burgemeester en schepenen beslist de overeenkomst ter goedkeuring aan de gemeenteraad voor te leggen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. De gemeenteraad gaat akkoord met de verkoop van de woning.
2. De gemeenteraad beslist een boete op te leggen van 25.000 euro + index.
3. De nieuwe koper dient nog tot juni 2029 te voldoen aan de voorwaarden die door de gemeente opgelegd werden in de overeenkomst.
Het gemeenteraadsbesluit van 23 juni 2022, houdende het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer: instellen van snelheidszones met zonale geldigheid '30' en '50' en '70' (geen zone) in Steenokkerzeel.
Er dienen 3 wijzigingen uitgevoerd te worden aan het algemeen reglement betreffende de snelheidszones / snelheidsbeperkingen zoals hieronder vermeld.
De bijgevoegde plannen met aanduiding van de snelheidszones.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de buurgemeenten Zemst, Kampenhout, Zaventem, Vilvoorde en Kortenberg.
Het aanvullend reglement is gedeeltelijk van toepassing op gewestwegen en/of wegen bedoeld in artikel 6 van het decreet betreffende de aanvullende reglementen.
Het aanvullend reglement bevat maatregelen over volgende gewestwegen: Haachtsesteenweg, Tervuursesteenweg en Vilvoordsesteenweg.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeertekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
2. In de zone Huinhoven begrensd door:
- Huinhovenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Peeterslaan en ter hoogte van de grens met Vilvoorde
- Kerselaerestraat ter hoogte van het kruispunt met de Peeterslaan
- Kerselaerestraat ter hoogte van het kruispunt met de Tenierslaan
worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld:
Dit wordt gesignaleerd door:
3. In de zone Oude Vilvoordsesteenweg begrensd door:
- Walenbaan nr. 74. In de zone Groenveld begrensd door:
- Groenveldlaan ter hoogte van kruispunt met de Tervuursesteenweg (doodlopende verkaveling)9. Op de Haachtsesteenweg vanaf het begin van de afslagstrook (N21) naar de Luchthavenlaan (N211) geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
13. Op de Haachtsesteenweg van woning nr. 137 (kmpt 12,600) tot het kruispunt met de Tervuursesteenweg (kmpt 12,900) in de richting van Haacht geldt:
18. Op de Bataviastraat van het kruispunt met de Steenwagenstraat tot het einde van de Bataviastraat (grens stad Vilvoorde) in beide richtingen geldt:
19. Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
20. Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Vlaams Huis via het Loket voor Lokale Besturen.
Het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2009, houdende aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer voor de afbakening van parkeerzones op de rijbaan in de Van Frachenlaan en de Mulslaan.
Er werden enkele parkeerplaatsen verwijderd omdat er voldoende grote parkings in de buurt aanwezig zijn (parking begraafplaats, parking Mulslaan, parking centrum, parking Van Frachenlaan) en het zone 30 is.
Het plan als bijlage met aanduiding van de actuele inplanning van de parkeerplaatsen die behouden blijven.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. In de Mulslaan op de parkeerplaatsen die werden aangeduid op het plan als bijlage geldt:
2. Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
3. Volgend reglement wordt opgeheven:
4. Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis via het Loket voor Lokale Besturen.
De provincie Vlaams-Brabant organiseert opnieuw de jaarlijkse samenaankoop voor naambordjes voor trage wegen.
De provincie betaalt zowel de aankoop als de levering van de bordjes. De gemeente staat zelf in voor de plaatsing van de bordjes en voor het onderhoud ervan nadien, dit is de werkwijze sinds 2016.
Voor deze samenaankoop dient een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt te worden.
Deze overeenkomst regelt de wederzijdse verbintenissen tussen de partijen inzake:
In deze overeenkomst worden tevens het opschrift van de bordjes bepaald. Er wordt gekozen om de dezelfde opschriften uit de bebordingsrondes van 2012 en 2014 te gebruiken, namelijk het vermelden van:
Nieuw vanaf 2019 is dat er nu niet enkel bordjes kunnen besteld worden voor trage wegen die vermeld staan in de Atlas der buurtwegen, maar ook voor de trage wegen in volledige openbare eigendom of met openbaar recht van doorgang. Hier wordt gekozen om de naam van de trage weg en het logo van de gemeente te vermelden als opschrift.
Er worden naambordjes besteld voor volgende trage wegen:
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
ACT-121 Trage wegen
1. De raad neemt kennis van de samenwerkingsovereenkomst voor de provinciale samenaankoop van naambordjes voor de trage wegen.
2. De raad beslist de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.
Het personeelslid heeft betaalde vakantie op
Indien een feestdag samenvalt met een zaterdag of een zondag kan de gemeenteraad bepalen dat de vervangingsdagen ofwel
Het college stemde principieel in met volgende vakantieregeling inzake feest- en brugdagen voor het gemeentepersoneel in 2024 :
Wettelijke- en gunstverloven |
-Verlofdag op weekdag: -Verlofdag tijdens weekend: + 1 |
Diensten gesloten |
|
Maandag 01-01 |
Nieuwjaar |
- |
X |
Maandag 10-04 |
Paasmaandag |
- |
X |
Woensdag 01-05 |
Dag van de Arbeid |
- |
X |
Donderdag 09-05 |
O.H. Hemelvaart |
- |
X |
Maandag 20-05 |
Pinkstermaandag |
- |
X |
Donderdag 11-07 |
Feest Vl. Gemeenschap |
- |
X |
Zaterdag 21-07 |
Nationale feestdag |
+1 |
X |
Donderdag 15-08 |
O.L.V. Hemelvaart |
- |
X |
Vrijdag 01-11 |
Allerheiligen |
- |
X |
Zaterdag 02-11 |
Allerzielen |
+1 |
X |
Maandag 11-11 |
Wapenstilstand |
- |
X |
Vrijdag 15-11 |
Dag van de dynastie |
+ 1 |
- |
Woensdag 25-12 |
Kerstmis |
- |
X |
Donderdag 26-12 |
2e kerstdag |
- |
X |
|
+ 3 |
|
Brugdagen) administratief personeel – technisch personeel | ||
Vrijdag 10.05 | Na O.H.Hemelvaart | -1 |
Vrijdag 16.08 | Na O.L.V. Hemelvaart | -1 |
Dinsdagnamiddag 24.12 | voor kerstmis | -0,5 |
Dinsdagnamiddag 31.12 | voor nieuwjaar | -0,5 |
Saldo toe te voegen bij jaarlijks verlof | 0 |
Het voltijds gemeentepersoneel heeft geen vervangingsdagen vrij op te nemen in 2024.
Deze regeling wordt voor het deeltijds personeel op maat aangepast. Indien zij niet werken op deze vervangingsdagen krijgen zij de mogelijkheid om deze vervangingsdagen vrij op te nemen à rato van hun prestaties op de gekozen vrije dag.
Er heeft een syndicaal overleg plaats gehad over deze vakantieregeling op 5 oktober 2023.
De gemeenteraad keurt volgende vakantieregeling inzake feest- en brugdagen voor het gemeentepersoneel 2024 goed :
Brugdagen) administratief personeel – technisch personeel | ||
Vrijdag 10.05 | Na O.H.Hemelvaart | -1 |
Vrijdag 16.08 | Na O.L.V. Hemelvaart | -1 |
Dinsdagnamiddag 24.12 | voor kerstmis | -0,5 |
Dinsdagnamiddag 31.12 | voor nieuwjaar | -0,5 |
Saldo toe te voegen bij jaarlijks verlof | 0 |
Het voltijds gemeentepersoneel heeft geen vervangingsdagen vrij op te nemen in 2024.
Deze regeling wordt voor het deeltijds personeel op maat aangepast. Indien zij niet werken op deze vervangingsdagen krijgen zij de mogelijkheid om deze vervangingsdagen vrij op te nemen à rato van hun prestaties op de gekozen vrije dag.
Email van Haviland van 16 oktober 2023 waarin wordt meegedeeld dat de buitengewone algemene vergadering van Haviland plaats heeft op woensdag 13 december 2023 om 18u00 in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 Asse, met volgende agenda :
De gemeente van Steenokkerzeel is aangesloten bij de intercommunale Haviland die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652.
Haviland is een dienstverlenende vereniging voor intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische sociale expansie van het arrondissement Halle–Vilvoorde, die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
Het decreet lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 432, 40 en 41.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2019 en 24 oktober 2019 betreffende de aanstelling van de afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Haviland voor de volledige legislatuur
Email van Fluvius Antwerpen van 10 oktober 2023 waarin wordt meegedeeld dat de algemene vergadering van Fluvius Antwerpen plaats heeft op woensdag 13 december 2023, om 18u00 in het Lindner hotel, Lange Kievitstraat 125, 2018 Antwerpen, met volgende agenda:
De gemeente Steenokkerzeel is vanaf 1 april 2019 aangesloten bij Fluvius Antwerpen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het gemeenteraadsbesluit van 17 september 2020 en 15 oktober 2020 betreffende de aanstelling van de afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Fluvius Antwerpen voor de volledige legislatuur.
E-mail van de intercommunale Interza van 26 oktober 2023 waarin wordt meegedeeld dat de jaarvergadering zal plaatsvinden op woensdag 20 december 2023 om 19u00 uur in zaal de Nothegem in Nossegem met volgende agenda :
De afgevaardigden voor de algemene vergadering van Interza werden op 28 februari 2019 door de gemeenteraad aangeduid voor de hele legislatuur.
Het Koninklijk Besluit van 3 oktober 1978, houdende machtiging tot oprichting van een intercommunale vereniging voor vuilverwijdering door de gemeenten Kampenhout, Kraainem, Steenokkerzeel, Wezembeek-Oppem en Zaventem.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
Op de gemeenteraad van maart 2023 hebben wij een vraag ingediend met betrekking tot de aangepaste vangrail waarbij een open ruimte werd voorzien. De bevoegde schepen deelde mee dat zulks werd gedaan teneinde spookrijden door fietsers te vermijden. Toen was “alles” nog niet afgewerkt.
Wij stelden vast dat er ondertussen bijkomende verkeersborden werden geplaatst teneinde te waarschuwen voor fietsers. Tevens werd de ondergrond ter plaatse van de open ruimtes verhard.
Dienen er nog bijkomende stappen ondernomen te worden zoals een wegmarkering?
De huidige plaatsgesteldheid is daar toch eerder als gevaarlijk te beschouwen indien men rekening houdt met de toegenomen drukte op de Tervuursesteenweg alsook het gegeven dat het sneller donker wordt.
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Aanleiding: CBS-verslag van 9 oktober 2023, nr. 34 p. 67
“Naar jaarlijkse gewoonte beslist het college ook dit jaar een plechtige heldenhulde in te richten op 11 november aanstaande.
Deze plechtigheid zal dit jaar plaatsvinden in Steenokkerzeel.
Volgende praktische afspraken worden hiervoor vastgelegd:
Normaal gezien doet Kokoen deze receptie maar hij is gestopt met traiteur diensten. Er zijn 3 offertes opgevraagd. Traiteur Bohets lijkt ons de ideale kandidaat aangezien hij de zware bieren en jenever kan voorzien alsook een mobiele keuken heeft en dit praktisch is aangezien de receptie in de kerk zal moeten doorgaan.
Feiten, context en argumentatie:
De inhuldiging van de C130 gaat niet door. De viering en receptie zullen doorgaan in de Sint Catharinakerk te humelgem.
Besluit:
Het college van burgemeester en schepenen gaat ermee akkoord om de viering in humelgem te doen zonder inhuldiging van de c130.”
Vragen
Waarom is de huldiging van de staart van de C130 niet doorgegaan?
Wat is de reden dat de receptie niet werd georganiseerd in de Sint-Rumolduskerk, maar werd uitgeweken naar de Sint-Catharinakerk?
Burgemeester Kurt Ryon antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Aanleiding
In Melsbroek is commotie ontstaan n.a.v. een recente jachtpartij in de omgeving van de Vogelzangvijver. De jachtpartij zou niet aangekondigd zijn, er hingen geen bordjes met “opgelet jacht” terwijl er wandelaars rondliepen in de omgeving. Jagers en drijvers zouden geen fluo-vest gedragen hebben … .
Vragen
Wordt de gemeente in kennis gesteld van een jachtpartij, al dan niet met gedetailleerde organisatorische maatregelen?
Kan de gemeente op een of andere manier ingrijpen wanneer inwoners zich beklagen over onveilige toestanden of wanneer de jachtwetgeving wordt overtreden?
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Aanleiding
Tijdens de vorige gemeenteraad heeft VLAM de schrijnende toestanden sinds de nieuwe opstelling van de verkeerslichten aan het kruispunt, aangekaart. Het bestuur gaat er prat op dat het kruispunt nu conflictvrij geworden is.
Het viel wel op dat er eigenlijk enkel sprake was van de gevolgen voor “Koning auto”.
Van conflictvrije maatregelen voor de zwakke weggebruikers (voetgangers en fietsers) is weinig of geen sprake geweest en dat vinden wij een zeer spijtige zaak.
Zeker wanneer men weet dat, sinds Corona, het aantal fietsen (gewone fiets, e-bike, Speed-Pedelec) exponentieel gegroeid is, en dat meer en meer mensen gebruik maken van hun fiets om naar hun werk of school te gaan.
Op dit kruispunt is er maar 1 keer een conflictvrije situatie voor de zwakke gebruiker, nl. wanneer men van Melsbroek naar Berg/Kampenhout rijdt; daar kan men veilig oversteken. In alle andere rijrichtingen moet men hopen dat de autobestuurder de zwakke gebruiker of de speciaal geplaatste lichten (oranje pinklicht met logo van een fietser en een voetganger) gezien heeft.
Om de woorden van VLAM te gebruiken, moet men wachten tot er een ongeval gebeurt, om het kruispunt volledig conflictvrij te maken.
Wij zijn ervan bewust dat de inwoners van Steenokkerzeel-dorp de grootste slachtoffers zijn, en dat onze vraag het probleem niet gaat oplossen weten wij ook.
Maar men mag niet vergeten dat de huidige files ook het gevolg zijn van sluipverkeer en werken.
Een andere of “betere” afstelling van de lichten zal altijd gevolgen hebben voor de ene of de andere file. En daar zullen dan de inwoners van Steenokkerzeel (die in Duist- en Zonnebos wonen) en van Perk de slachtoffers zijn. En wat wanneer men, tijdens de spitsuren, het gebruik van de Lesagestraat voor niet inwoners gaat beperken?
We zullen spijtig genoeg met de files moeten leren leven.
Vraag
Kan het bestuur er niet voor zorgen dat het kruispunt voor de zwakke gebruiker ook conflictvrij wordt gemaakt gedurende een zeer korte periode, bijvoorbeeld een 60tal seconden.
Na die korte periode komen alle richtingen aan de beurt en dan pas komt de zwakke gebruiker opnieuw aan de beurt, en dit enkel wanneer deze op de knop geduwd heeft.
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt: