De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het verslag van de vorige zitting goed.
Het personeelskader dient regelmatig geactualiseerd te worden, rekening houdende met wijzigende noden.
De bedoeling is om nog dit jaar het kader te actualiseren, opdat we hiermee rekening kunnen houden bij de volgende aanwervingsgolf, begin 2024.
Welke gewijzigde noden zijn er?
P&O
Uit feedback van sollicitanten bij vorige selectierondes, blijkt dat echte HR-profielen afgeschrikt worden door de niet-HR-taken (de 'O' van P&O) van de functie.
Bovendien hebben we sinds de komst van de externe interimmanager Sigrid Baeyens vastgesteld dat we nood hebben aan een 'echt' HR-profiel, vermits we in de nieuwe organisatievisie hogere verwachtingen hebben van de leidinggevenden op vlak van hun rol ten opzichte van de personeelsleden van hun afdeling, en ondersteuning en opvolging door de HR-dienst dan ook van zeer groot belang is. Daarnaast willen we kort op de bal spelen bij personeelsproblemen en zetten we de professionalisering en digitalisering van onze HR-dienst graag verder.
Daarnaast blijven heel wat organisatiebrede projecten op de plank liggen, of voert de algemeen directeur deze zelf uit, zij het soms op een meer beperkte manier dan gewenst, wegens tijdsgebrek:
De algemeen directeur en de burgemeester hebben bovendien ondersteuning nodig van een medewerker aan wie ze zaken kunnen vragen of delegeren.
Tenslotte komen er ook nieuwe uitdagingen bij, bv. het archief en de digitalisering daarvan.
Er wordt voorgesteld om:
- de afdeling P&O om te vormen tot afdeling HR, met daaronder de personeelsdienst en de dienst onderwijs.
- het secretariaat wordt een stafdienst onder de algemeen directeur, met toevoeging van een stafmedewerker organisatie op A1a-A3a-niveau.
ISZ
Door de langdurige afwezigheid wegens ziekte van een maatschappelijk werker en het feit dat voor een andere maatschappelijk werker een doorgroeitraject zal worden voorzien in het kader van een bevorderingprocedure naar hoofdmaatschappelijk werker op B4-5-niveau, wordt er momenteel versterking gebracht door een externe maatschappelijk werker via Public Staffing.
Gezien de nieuwe wetgeving, die het mogelijk maakt om de samenwerking te beëindigen met een statutaire medewerker, die langdurig afwezig is wegens ziekte, wordt deze piste door de personeelsdienst onderzocht.
Daarnaast is er een acuut tekort aan maatschappelijk werkers op de arbeidsmarkt, waardoor lokale besturen vaak andere deskundigen met een diploma in de sociale sector inschakelen ter ondersteuning van het maatschappelijk werk.
Er wordt dus voorgesteld om een functie van deskundige sociale dienst/maatschappelijk werker op B1-3-niveau te voorzien in het personeelskader, als alternatief voor een uitdovende functie van maatschappelijk werker.
Voor de overige afdelingen zijn er momenteel geen nieuwe of gewijzigde behoeften waarvoor een kaderaanpassing nodig is.
Decreet Lokaal Bestuur
Er is een meerkost voor de aanwerving van een nieuw personeelslid op A-niveau ten bedrage van € 82.695,72.
Daarnaast wordt er invulling gegeven aan de functie van deskundige sociale dienst op B-niveau, ten belope van € 61.424,75, terwijl er tegelijkertijd bespaard wordt op de inzet van de externe deskundige (€ 93.896) en de disponibiliteitsvergoeding van het afwezige personeelslid (€50.000) en dit op jaarbasis.
Deze personeelsbeweging kan dus als budgetneutraal beschouwd te worden.
De OCMW-raad keurt de wijziging van het personeelskader goed.
Jaarlijkse verlenging van de samenwerkingsovereenkomst tussen OCMW Steenokkerzeel en Huurdersbond Vlaams-Brabant vzw voor het nieuwe werkjaar 2024.
De Huurdersbond is een pluralistische organisatie en profileert zich als juridisch adviesverlening aan (kandidaat-) huurders van over de ganse provincie Vlaams-Brabant. Het is een ledenvereniging van huurders op de private en sociale huurmarkt en behartigt de belangen van deze huurders.
Door het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst wordt de gemeente Steenokkerzeel een "collectief" lid van deze organisatie. Dit houdt in dat - mits betaling van een jaarlidgeld ten bedrage van € 295,50 - alle huurders, gedomicilieerd op het grondgebied Steenokkerzeel, daardoor recht hebben op:
- gratis dossieropmaak, gratis advies, gratis informatieve opvolging van dossiers
- aangesloten huurders ontvangen 3-maandelijks een huurdersblad
- diensten/organisaties op het grondgebied kunnen een eerste telefonisch advies inwinnen m.b.t. eenvoudige huurvragen waarvoor geen inzage in een specifieke huurovereenkomst vereist is
Het centraal secretariaat van de huurdersbond bevindt zich in Leuven. Het meest nabije adviespunt bevindt zich in Vilvoorde waar huurders op bepaalde dagen, na afspraak, naartoe kunnen.
De juridische dienst van het OCMW, die slechts 4 uur om de 14 dagen aanwezig is, wordt veel bevraagd voor juridische problemen van velerlei aard. Bijkomende opname van het takenpakket van de huurdersbond door onze juridische dienst is niet haalbaar.
Gelet op de specifieke expertise van de huurdersbond betreffende huurwetgeving achten wij het verantwoord om de bestaande overeenkomst voor het werkjaar 2024 te verlengen.
Artikel 1 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de OCMW's.
1. De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord om de samenwerkingsovereenkomst met de Huurdersbond Vlaams-Brabant vzw te verlengen voor 2024 en om het jaarlidgeld ten bedrage van € 295,50 betaalbaar te stellen aan de huurdersbond.
2. De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord om voor de volgende jaren de samenwerkingsovereenkomst tussen Huurdersbond en het OCMW te laten goedkeuren door het Vast Bureau.
De raad voor maatschappelijk welzijn heeft op 22 juni 2023 de jaarrekening van gemeente en OCMW over het boekjaar 2022 vastgesteld.
De gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant heeft op 23 oktober 2023 de jaarrekening 2022 van gemeente en OCMW Steenokkerzeel goedgekeurd.
Dit besluit moet ter kennisname gebracht worden op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 332 §1, 3e lid.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het goedkeuringsbesluit van de jaarrekening 2022 van gemeente en OCMW Steenokkerzeel.
De vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voor gemeente en OCMW werd opgemaakt met medewerking van het managementteam en de leden van het college van burgemeester en schepenen en van het vast bureau.
Met de invoering van het decreet over het lokaal bestuur en het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen, moeten de gemeente en het OCMW voortaan één gezamenlijk beleidsplan indienen. Omdat beide organisaties nog een afzonderlijke rechtspersoonlijkheid behouden, dienen er wel nog aparte kredieten per organisatie voorzien te worden.
Het budget bestaat niet meer; het meerjarenplan en de aanpassingen van het meerjarenplan zijn nu het enige document. De bedragen van 2024 in het meerjarenplan worden nu aanzien als autorisatiekredieten.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
1. Het deel OCMW van de vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van gemeente en OCMW Steenokkerzeel wordt vastgesteld.
2. Samengevat geeft dit de volgende financiële resultaten:
Beschikbaar budgettair resultaat | Autofinancieringsmarge |
2020: 16.213.336 EUR | 2020: 2.454.865 EUR |
2021: 17.327.778 EUR | 2021: 3.584.370 EUR |
2022: 16.955.474 EUR | 2022: 1.182.149 EUR |
2023: 11.943.618 EUR | 2023: 1.807.892 EUR |
2024: 1.887.309 EUR | 2024: -824.543 EUR |
2025: 1.690.453 EUR | 2025: 900.242 EUR |
2026: 1.028.807 EUR | 2026: 1.468.354 EUR |
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Heidi Abeloos
Algemeen directeur
Bruno Peeters
voorzitter