Terug Gemeenteraad

Thu 28/02/2019 - 20:00 raadzaal

Openbaar

notulen

stedenbouw

woonbeleid

  • Beperking conformiteitsattest in tijd

    De gemeenteraad laat het conformiteitsattest beperken tot:

    • 2023 bij enkel glas in de leefruimtes (verplichting dubbele beglazing tegen 2023 - 15 strafpunten);
    • 2020 bij afwezigheid van dakisolatie (verplichting dakisolatie tegen 2020 - 15 strafpunten);
    • 5 jaar wanneer aanwezigheid van vocht tot en met 9 strafpunten vastgesteld wordt;
    • 2 jaar wanneer aanwezigheid van vocht vanaf 9 strafpunten vastgesteld wordt.

    Voor de overige blijft het 10 jaar geldig.

gecoro

openbare werken

politie van het wegverkeer

  • 1. Op de Vereeckenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Pensionaatlaan geldt:

    • de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen;
    • de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.

    Op de Vanheylenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Vereeckenstraat geldt:

    •   de bestuurders hebben voorrang.

    Dit wordt gesignaleerd door:
    - verkeersborden B5
    - wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode
    - verkeersborden B15.
    2. Op de Heilig Kruisdreef ter hoogte van het kruispunt met de Vanheylenstraat geldt:

    •   de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen;
    •   de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.

    Op de Pensionaatlaan ter hoogte van het kruispunt met de Heilig Kruisdreef geldt:

    •   de bestuurders hebben voorrang.

    Dit wordt gesignaleerd door:
    - verkeersborden B5
    - wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode
    - verkeersborden B15.
    3. Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

  • 1. Op de Perksesteenweg vanaf het einde van de winkel van de boerderij langs de toegangsweg in de richting van de hondenlosloopweide geldt:

    • de toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder
    • de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen
    • de maatregel geldt niet voor landbouwvoertuigen en diensten.

    Dit wordt gesignaleerd door:
    - verkeersborden C3
    - de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type IV, M3.

    2. Op de Gillijnsstraat vanaf huisnr. 28 op buurtweg 15 in de richting van Vogelzang geldt:

    • de toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder
    • de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen
    • de maatregel geldt niet voor landbouwvoertuigen en diensten.

    Dit wordt gesignaleerd door:
    - verkeersborden C3
    - de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type IV, M3.

    3. Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven:

    • Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2017, houdende het instellen van een toegangsverbod voor voertuigen op de weg naar de hondenlosloopweide vanaf de Perksesteenweg en in de Gillijnsstraat ter hoogte van buurtweg nr. 15 en het gedeeltelijk opheffen van het gemeenteraadsbesluit van 24 april 2008.

    4. Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

  • De gemeenteraad keurt onderhavige politieverordening goed, inzake de openbare orde, rust en veiligheid, alsook het verbod op niet-toegelaten betogingen aan de asielcentra 127bis en Caricole, te Steenokkerzeel:

    Artikel 1:

    De politieverordening is van kracht vanaf de 5e dag na bekendmaking volgens artikel 285, 286 en 288 van het Decreet Lokaal Bestuur, en dit voor onbepaalde tijd;

    Algemene veiligheidsmaatregelen bij manifestaties aan de asielcentra 127 bis en Caricole te Steenokkerzeel

    Artikel 2:

    De organisator maakt minstens 8 weken voorafgaand aan de manifestatie de schriftelijke aanvraag tot toelating over aan de burgemeester om op het openbare domein een evenement/steunbetuiging/herdenking te mogen organiseren.

    Artikel 3:

    1. Bij de aanvraag verduidelijkt de organisator:

    • De identiteits- en contactgegevens van de organisatoren
    • De datum en tijdstip van het evenement/steunbetuiging/herdenking
    • De reden van het evenement/steunbetuiging/herdenking
    • De reisroute van het evenement/steunbetuiging/herdenking
    • De intenties en geplande acties tijdens het evenement/steunbetuiging/herdenking
    • De deelnemende groepen, het geschat aantal deelnemers en de aard van het gebruikte vervoer van en naar de plaats van herdenking

    2. Voorafgaand aan de manifestatie bespreekt de organisator, indien noodzakelijk voor de burgemeester of politiediensten, de aanvraag met de politiediensten en de burgemeester van Steenokkerzeel. De burgemeester kan per evenement/steunbetuiging/herdenking de gemaakte afspraken laten vatten hetzij in een samenwerkingsakkoord tussen organisator, bestuurlijke overheid en politie, hetzij in een punctueel burgemeestersbesluit. De bestuurlijke overheid kan aan de organisatie een geldelijke waarborg opleggen, en dit ter naleving van de gemaakte afspraken.

    3. Met het oog op een vlot en democratisch verloop van de manifestatie, verduidelijkt de organisator in de aanvraag de veiligheids- en ordemaatregelen die hij/zij zal nemen.

    4. Indien de omstandigheden dat vereisen voorziet de organisator in een interne veiligheidsdienst. Deze ondersteunt de organisator om de manifestatie in goede banen te leiden en ordelijk te laten verlopen. Bij het inzetten van een interne veiligheidsdienst gelden volgende afspraken:

    • De leden van deze interne veiligheidsdienst nemen zelf niet deel aan het evenement/steunbetuiging/herdenking .
    • De interne veiligheidsdienst is duidelijk herkenbaar en aanspreekbaar voor de politie. Alle leden van de interne veiligheidsdienst dragen daarom voor de volledige duur van de herdenking een fluo overgooier.
    • De organisator garandeert dat het aantal leden van de interne veiligheidsdienst zich verhoudt van één persoon tot 20 manifestanten, met een minimum van 6 personen.
    • De interne veiligheidsdienst neemt vóór de herdenking contact op met de plaatselijke leidinggevende van de begeleidende politiedienst.

    5. De aanwijzingen van de politie die de manifestatie begeleidt, worden strikt en onmiddellijk gevolgd.
    6. Voorbijgangers worden niet verhinderd in hun bewegingsvrijheid.
    7. Voorbijgangers worden niet uitgescholden, bedreigd of geïntimideerd.
    8. Voorbijgangers worden niet aangetast in hun fysieke integriteit.
    9. Het is verboden om gedurende de manifestatie maskers en helmen te dragen of het gezicht onherkenbaar te maken door middel van sjaals of andere attributen.
    10. De organisator dient de maatregelen te nemen om eventuele ongevallen met manifestanten te voorkomen.
    11. Het is verboden schade toe te brengen aan de openbare infrastructuur of private eigendommen.
    12. De openbare weg wordt in de oorspronkelijke, nette staat achtergelaten. Zo niet zullen de gemeentediensten de kosten voor het schoonmaken aan de organisator aanrekenen.
    13. Bij het bedelen van flyers of andere attributen voorziet de organisator een persoon die belast is om de weggeworpen exemplaren terug op te rapen. Flyers en spandoeken die aan de omheiningsdraad worden opgehangen worden aan het einde van de herdenking verwijderd.
    14. Het is verboden om ‘lock-on’ of vasthechtingsmateriaal aan te brengen op private of openbare infrastructuur.
    15. Het is verboden om voorwerpen over de omheiningsdraad van de asielcentra te werpen of te katapulteren.
    16. De bepalingen van het verkeersreglement (KB 01-12-1975) en de beschikkingen inzake geluidsnormen (KB 24-02-1977) dienen strikt te worden nageleefd.

    1°     De politie wordt niet gehinderd in het vervullen van de opdracht het verkeer vrij te houden.

    2°  Het is verboden, zowel tijdens de stoet als tijdens het evenement/steunbetuiging/herdenking aan het asielcentrum om voetzoekers of ander vuurwerk aan te wenden, of windvliegers en/of (wens)ballonnen op te laten of gebruik te maken van laserstralen of zoeklichten.

    3°    Gebruik van sirenes, luidsprekers of andere lawaaiveroorzakende middelen is verboden, buiten de megafoon die gebruikt wordt door de organisator of de op voorhand aan de politie aangekondigde deelnemers.

    17. Hulp- en politiediensten krijgen te allen tijde vrije doorgang.
    18. Het openbaar vervoer mag geen hinder ondervinden van de manifestatie.

    19. Elke deelnemer van een manifestatie wordt door de organisator ingelicht dat hij/zij kan gefilmd worden.

    Artikel 4:

    Indien de organisator niet voldoet of wenst te voldoen aan de bepalingen van art 2 en 3, kan de burgemeester in een punctueel politiebesluit verscherpte maatregelen nemen en indien nodig een samenscholingsverbod uitvaardigen.

    Specifieke veiligheidsmaatregelen

    Artikel 5:

    De toegang tot de asielcentra RC 127 bis (incl. de woonunits voor gezinnen), TC Carcole kan door het sluiten van 2 poorten over de dienstweg worden afgesloten. Dit door het sluiten van de automatische poorten.

    De poorten zijn in de regel geopend, zodat de categorieën weggebruikers zoals aangegeven op het verkeersbord F99c vrij kunnen gebruik maken van deze buurtweg.

    Artikel 6:

    In geval van een aangekondigde manifestatie kan de burgemeester op basis van een advies van de politiediensten beslissen over de noodzakelijkheid en opportuniteit van het sluiten van de poorten en de duur ervan, ter vrijwaring van de openbare orde. Deze beslissing zal gemotiveerd worden in een afzonderlijk politiebesluit;

    Artikel 7:

    In geval van een onaangekondigde manifestatie zal de vertegenwoordiger van de centrumdirecteur onverwijld telefonisch contact opnemen met de officier van bestuurlijke politie van de politiezone KASTZE, die in reële tijd op basis van de aangereikte informatie en bij delegatierecht van de burgemeester, het bevel kan geven om de poorten te sluiten. De poorten zullen in dat geval slechts geopend worden op bevel van de officier van bestuurlijke politie of de burgemeester;

    Artikel 8:

    In geval van een noodsituatie in één of beide asielcentra (minstens de situaties die staan opgenomen in het BNIP) zullen de poorten te allen tijde geopend blijven om het vrij verkeer van hulpdiensten te waarborgen. Indien de hulpdiensten tijdens de manifestatie op de dienstweg toegang moeten hebben tot één of beide asielcentra, worden de poorten door de centrumdirecteur geopend na hierover in overleg te treden met de bevoegde overheid in regel met NIP/BNIP officier van bestuurlijke politie zodat deze de politionele activiteiten hierop kan afstemmen;

    Artikel 9:

    Indien de politiediensten een veiligheidsperimeter instellen omheen de toegang van de centra, kunnen desalniettemin personen die daartoe gemachtigd zijn volgens de wet op de vreemdelingen, op vertoon van hun identiteitskaart en na afstemming met de centrumdirecteur, toegang krijgen tot de asielcentra;

    Artikel 10:

    De politiediensten zorgen voor de uitvoering en naleving van deze verordening.

    Artikel 11:

    Tenzij voor dezelfde overtreding een wet of decreet sancties voorziet, worden op overtredingen van onderhavige politieverordening overeenkomstig de bepalingen van art 17 van het algemeen politiereglement van de gemeente Steenokkerzeel van 20/04/2017 administratieve sancties opgelegd;

    Artikel 12:

    Een afschrift van deze politieverordening wordt overeenkomstig art 119, 3° en 5° van de Nieuwe Gemeentewet overgemaakt aan de bestendige deputatie van de provincieraad, evenals aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg te Brussel, aan de politierechtbank te Vilvoorde, aan de korpschef van de lokale politiezone KASTZE en aan de directeur-coördinator van het arrondissement Halle-Vilvoorde.

patrimonium

jeugd

  • De gemeenteraad keurt het nieuwe subsidiereglement voor jeugdverenigingen goed.
    Het reglement zal in werking treden vijf dagen na de publicatie ervan.
    De gemeenteraad gaat ermee akkoord dat het nieuwe subsidiereglement toegepast zal worden bij de volgende subsidieaanvragen.

  • De gemeenteraad keurt het nieuwe reglement inzake kadervorming goed.
    Het reglement zal in werking treden op de vijfde dag na de bekendmaking ervan.

secretariaat

    1. De gemeenteraad opteert er voor om 9 personen af te vaardigen in de raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel.
      De mandaten worden onder de politieke fracties van de gemeenteraad verdeeld.

    2. De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel wordt – voor de duur van de legislatuur 2019-2024 – samengesteld als volgt:

      • Klaver-NVA : Jelle Mombaerts
      • Klaver-NVA : Geert Laureys
      • Klaver-NVA : Maaike Dierickx
      • Klaver-NVA : Johan Witters
      • Klaver-NVA : Paul Degraeve
      • LVB : Annie Berckmans
      • Groen : Inge Singulé
      • sp.a : Chris Blanckaert
      • CD&V : Pamela Cologne
    1. Bruno Peeters,  Wijckmansstraat 15 bus 1 1820 Steenokkerzeel, bruno.peeters@steenokkerzeel.be, 0477/46 88 99, gemeenteraadslid, wordt aangesteld als effectief afgevaardigde in de algemene vergadering en kandidaat-lid in de raad van bestuur van 3Wplus, voor de duur van de huidige legislatuur.
    2. Wim Mombaerts, Tervuursesteenweg 199 1820 Steenokkerzeel, wim.mombaerts@steenokkerzeel.be, 0497/07 72 75, gemeenteraadslid, wordt aangesteld als kandidaat-lid in de stuurgroep "regionaal woonbeleid" van 3Wplus, voor de duur van de huidige legislatuur.
    3. 3Wplus zal van dit besluit op de hoogte worden gebracht.

     

  • 1. Clémence Maes, Bruyneelstraat 7 1820 Steenokkerzeel, clemence.maes@steenokkerzeel.be, 0472/50 63 31, wordt aangesteld als effectief afgevaardigde van de gemeente op de algemene vergadering van de cvba Elk Zijn Huis, voor de duur van de huidige legislatuur.

    2. Kurt Ryon, Kortenbergsesteenweg 100 1820 Steenokkerzeel, kurt.ryon@steenokkerzeel.be, 0475/68 36 41, wordt aangesteld als kandidaat-lid in de raad van bestuur van de cvba Elk Zijn Huis , voor de duur van de huidige legislatuur.

    3. Elk Zijn Huis zal van dit besluit op de hoogte worden gebracht.

    1. Marleen Ral, Sinte-Veerledreef 23 1820 Steenokkerzeel, marleen.ral@steenokkerzeel.be, 0472/58 05 82, gemeenteraadslid, wordt aangesteld als effectief afgevaardigde in de algemene vergadering van het Erkend Regionaal Samenwerkingsverband Vlaams-Brabant, voor de duur van de huidige legislatuur.
    2. Het erkend regionaal samenwerkingsverband Vlaams-Brabant zal van dit besluit op de hoogte worden gebracht.
    1. Johan Witters, Lo-Molen 1A bus 201 1820 Steenokkerzeel, johan.witters@icloud.com, wordt aangesteld als effectief afgevaardigde in de algemene vergadering van Fineg nv, voor de duur van de huidige legislatuur.
    2. Patrick Debeyter, Roekensstraat 8 1820 Steenokkerzeel, patrick.debeyter@steenokkerzeel.be, wordt aangesteld als plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering van Fineg nv, voor de duur van de huidige legislatuur.
    3. Paul Degraeve, Vliegenierslaan 6 1820 Steenokkerzeel, paul.degraeve@proximus.be, wordt voorgedragen aan de algemene vergadering als kandidaat-bestuurder bij Fineg nv, voor de duur van de huidige legislatuur.
    4. Fineg nv zal van dit besluit op de hoogte worden gebracht.
    1. De punten vermeld op de agenda van de algemene vergadering van Havicrem van 27 maart 2019 goed te keuren.
    2. Clémence Maes, Bruyneelstraat 7 1820 Steenokkerzeel, clemence.maes@steenokkerzeel.be, 0472/50 63 31, gemeenteraadslid, wordt aangesteld als effectief afgevaardigde in de algemene vergadering van Havicrem, voor de duur van de huidige legislatuur.
    3. Yvette Van Daele, Nieuwstraat 2A 1820 Steenokkerzeel, yvette.vandaele@steenokkerzeel.be, 0485/18 60 38, gemeenteraadslid, wordt aangesteld als plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering van Havicrem, voor de duur van de huidige legislatuur.
    4. Bovengenoemde volmachtdragers te mandateren om op de algemene vergadering van Havicrem van 27 maart 2019 te handelen en te beslissen conform de beslissing van de gemeenteraad.
    5. Geert Laureys, Tervuursesteenweg 126 1820 Steenokkerzeel, geert.laureys@steenokkerzeel.be, 0473/88 68 12, gemeenteraadslid, wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur Havicrem, voor de duur van de huidige legislatuur.
    6. Rudy Peeters, Dreefweg 28 1820 Steenokkerzeel, rudy.peeters@steenokkerzeel.be, 0478/59 94 92, gemeenteraadslid, wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder met raadgevende stem in de raad van bestuur Havicrem, voor de duur van de huidige legislatuur.
    7. Havicrem zal van dit besluit op de hoogte worden gebracht.
    1. Bruno Peeters, Wijckmansstraat 15 bus 1 1820 Steenokkerzeel, bruno.peeters@steenokkerzeel.be, 0477/46 88 99, gemeenteraadslid, wordt aangesteld als effectief afgevaardigde in de algemene vergadering van Haviland, voor de duur van de huidige legislatuur.
    2. Bart Verstockt, Gillijnsstraat 36 1820 Steenokkerzeel, bart.verstockt@steenokkerzeel.be,0476/31 20 26 gemeenteraadslid, wordt aangesteld als plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering van Haviland, voor de duur van de huidige legislatuur.
    3. De gemeenteraad bevestigt de gezamenlijke voordracht van de 15 kandidaat-bestuurders zodat de algemene vergadering kan overgaan tot de benoeming van de raad van bestuur :
      • Cochez Greta (Pepingen)
      • De Bleeker Eva (Hoeilaart)
      • De Broyer Jan (Overijse)
      • De Donder Walter (Affligem)
      • De Smedt Patrick (Opwijk)
      • Degroote Kris (Herne)
      • Destoop Leen (Halle)
      • Erckelbout Jan (Dilbeek)
      • Holemans Ingrid (Zaventem)
      • Keymolen Bart (Sint-Pieters-Leeuw)
      • Steven Elpers (Merchtem)
      • Serkeyn Johan (Vilvoorde)
      • Vandaele Hugo (Beersel)
        • Vansteenkiste Walter (Wemmel) – 1ste 3j en Matthys Dominique (Wezembeek-Oppem - laatste 3j
      • Willems Greet (Kampenhout)
    4. De gemeenteraad duidt in de lijst van de kandidaat-bestuurders binnen de categorie C volgende individuele vertegenwoordiger aan : Patrick De Smedt.
    5. Ann Goovaerts, Kerkstraat 15 1820 Steenokkerzeel, ann.goovaerts@steenokkerzeel.be, 0471/67 46 22, gemeenteraadslid, wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder met raadgevende stem in de raad van bestuur, voor de duur van de huidige legislatuur.
    6. De afgevaardigde van de gemeente Steenokkerzeel is gemandateerd om de samenstelling van de raad van bestuur op de algemene vergadering van Haviland op 28 maart 2019 goed te keuren.
    7. Haviland zal van dit besluit op de hoogte worden gebracht.
  • Liesbeth Degrève, Ganzendries 19 1820 Steenokkerzeel, liesbeth.degreve@steenokkerzeel.be, 0478/23 19 45, gemeenteraadslid, wordt aangesteld als afgevaardigde in de Stuurgroep Wijk-werken, voor de duur van de huidige legislatuur.

    1. De punten vermeld op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Infrax West van 26 maart 2019 goed te keuren.
    2. Griet Deroover, Steenwagenstraat 8 1820 Steenokkerzeel, griet.deroover@steenokkerzeel.be, 0474/27 91 02, gemeenteraadslid, wordt aangesteld als effectief afgevaardigde in de (buitengewone) algemene vergadering van Infrax West, voor de duur van de huidige legislatuur.
    3. Ann Goovaerts, Kerkstraat 15 1820 Steenokkerzeel, ann.goovaerts@steenokkerzeel.be, 0471/67 46 22, gemeenteraadslid, wordt aangesteld als plaatsvervangend afgevaardigde in de (buitengewone) algemene vergadering van Infrax West, voor de duur van de huidige legislatuur.
    4. Bovengenoemde volmachtdragers te mandateren om op de buitengewone algemene vergadering van Infrax West van 26 maart 2019 te handelen en te beslissen conform de beslissing van de gemeenteraad.
    5. Jelle Mombaerts, Vanderborghtstraat 12 1820 Steenokkerzeel, jelle.mombaerts@stenokkerzeel.be, 0494/37 61 71, gemeenteraadslid, wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur en als kandidaat-lid in het regionaal bestuurscomité Vlaams-Brabant van Infrax West, voor de duur van de huidige legislatuur.
    6. Infrax West zal van dit besluit op de hoogte worden gebracht.
    1. De beheersoverdracht met ingang van 1 april 2019 met betrekking tot het statutair personeel van Infrax West, zoals opgenomen in de statuten van Infrax West die werden goedgekeurd op 26 juni 2018, te bevestigen.
    2. Ingevolge de beslissing genomen in artikel 1, één aandeel A ter waarde van 24,79 euro te onderschrijven en te volstorten binnen Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.

    3. Fluvius Opdrachthoudende Vereniging te verzoeken de in artikel 1 genomen beslissing voor te leggen aan de eerstvolgende algemene vergadering.

    4. Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secre­tariaat, uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

    1. De kandidaat-bestuurder die binnen Fluvius System Operator namens Infrax West benoemd wordt in de raad van bestuur, ook voor te dragen als kandidaat-bestuurder van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, voor een duur van zes jaar, vanaf 1 april 2019 tot aan de eerste algemene vergadering in het jaar 2025.
    2. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vere­niging, ter attentie van het secre­tariaat, p/a Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle.
    1. De punten vermeld op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Antwerpen van 27 maart 2019 goed te keuren.
    2. Griet Deroover, Steenwagenstraat 8 1820 Steenokkerzeel, griet.deroover@steenokkerzeel.be, 0474/27 91 02, gemeenteraadslid, wordt aangesteld als effectief afgevaardigde in de (buitengewone) algemene vergadering van Fluvius Antwerpen, voor de duur van de huidige legislatuur.
    3. Ann Goovaerts, Kerkstraat 15 1820 Steenokkerzeel, ann.goovaerts@steenokkerzeel.be, 0471/67 46 22, gemeenteraadslid, wordt aangesteld als plaatsvervangend afgevaardigde in de (buitengewone) algemene vergadering van Fluvius Antwerpen, voor de duur van de huidige legislatuur.
    4. Bovengenoemde volmachtdragers te mandateren om op de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Antwerpen van 27 maart 2019 te handelen en te beslissen conform de beslissing van de gemeenteraad.
    5. Bruno Peeters, Wijckmansstraat 15 bus 1 1820 Steenokkerzeel, bruno.peeters@steenokkerzeel.be, 0477/46 88 99, gemeenteraadslid, wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur en als kandidaat-lid in het regionaal bestuurscomité Vlaams-Brabant van Fluvius Antwerpen, voor de duur van de huidige legislatuur.
    6. Fluvius Antwerpen zal van dit besluit op de hoogte worden gebracht.
    1. De beheersoverdracht met ingang van 1 april 2019 met betrekking tot het statutair personeel van ex-Iveg, zoals opgenomen in de statuten van Fluvius Antwerpen die werden goedgekeurd op 20 juni 2018, te bevestigen.
    2. Ingevolge de beslissing genomen in artikel 1, één aandeel A ter waarde van 24,79 euro te onderschrijven en te volstorten binnen Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.
    3. Fluvius Opdrachthoudende Vereniging te verzoeken de in artikel 1 genomen beslissing voor te leggen aan de eerstvolgende algemene vergadering.
    4. Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secre­tariaat, uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
    1. De kandidaat-bestuurder die binnen Fluvius System Operator namens Fluvius Antwerpen benoemd wordt in de raad van bestuur, ook voor te dragen als kandidaat-bestuurder van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, voor een duur van zes jaar, vanaf 1 april 2019 tot aan de eerste algemene vergadering in het jaar 2025.
    2. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vere­niging, ter attentie van het secre­tariaat, p/a Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle.
    1. De punten vermeld op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van PBE van 22 maart 2019 goed te keuren.
    2. Kurt Ryon, Kortenbergsesteenweg 100 1820 Steenokkerzeel, kurt.ryon@steenokkerzeel.be, 0475/68 36 41, gemeenteraadslid, wordt aangesteld als effectief afgevaardigde in de (buitengewone) algemene vergadering van PBE, voor de duur van de huidige legislatuur.
    3. Wim Mombaerts, Tervuursesteenweg 199 1820 Steenokkerzeel, wim.mombaerts@steenokkerzeel.be, 0497/07 72 75, gemeenteraadslid, wordt aangesteld als plaatsvervangend afgevaardigde in de (buitengewone) algemene vergadering van PBE, voor de duur van de huidige legislatuur.
    4. Bovengenoemde volmachtdragers te mandateren om op de buitengewone algemene vergadering van PBE van 22 maart 2019 te handelen en te beslissen conform de beslissing van de gemeenteraad.
    5. Geert Laureys, Tervuursesteenweg 126 1820 Steenokkerzeel, geert.laureys@steenokkerzeel.be, 0473/88 68 12, gemeenteraadslid, wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur en als kandidaat-lid in het regionaal bestuurscomité Vlaams-Brabant van PBE, voor de duur van de huidige legislatuur.
    6. PBE zal van dit besluit op de hoogte worden gebracht.
    1. De beheersoverdracht met ingang van 29 maart 2019 met betrekking tot het statutair personeel van PBE, zoals opgenomen in de statuten van PBE die werden goedgekeurd op 15 juni 2018, te bevestigen.
    2. Ingevolge de beslissing genomen in artikel 1, één aandeel A ter waarde van 24,79 euro te onderschrijven en te volstorten binnen Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.
    3. Fluvius Opdrachthoudende Vereniging te verzoeken de in artikel 1 genomen beslissing voor te leggen aan de eerstvolgende algemene vergadering.
    4. Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secre­tariaat, uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
    1. De kandidaat-bestuurder die binnen Fluvius System Operator namens PBE benoemd wordt in de raad van bestuur, ook voor te dragen als kandidaat-bestuurder van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, voor een duur van zes jaar, vanaf 1 april 2019 tot aan de eerste algemene vergadering in het jaar 2025.
    2. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vere­niging, ter attentie van het secre­tariaat, p/a Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle.
    1. Kurt Ryon, Kortenbergsesteenweg 100 1820 Steenokkerzeel, kurt.ryon@steenokkerzeel.be, 0475/68 36 41, gemeenteraadslid, wordt aangesteld als effectief afgevaardigde in de (buitengewone) algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, voor de duur van de huidige legislatuur.
    2. Jelle Mombaerts, Vanderborghtstraat 12 1820 Steenokkerzeel, jelle.mombaerts@steenokkerzeel.be, 0494/37 61 71, gemeenteraadslid, wordt aangesteld als plaatsvervangend afgevaardigde in de (buitengewone) algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, voor de duur van de huidige legislatuur.
    3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vere­niging, ter attentie van het secre­tariaat, p/a Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle.
    1. De punten vermeld op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Interza van 21 maart 2019 goed te keuren.
    2. Clémence Maes, Bruyneelstraat 7 1820 Steenokkerzeel, clemence.maes@steenokkerzeel.be, 0472/50 63 31, gemeenteraadslid, wordt aangesteld als 1ste effectief afgevaardigde in de (buitengewone) algemene vergadering van Interza, voor de duur van de huidige legislatuur.
    3. Yvette Van Daele, Nieuwstraat 2A 1820 Steenokkerzeel, yvette.vandaele@steenokkerzeel.be, 0485/18 60 38, gemeenteraadslid, wordt aangesteld als 2de effectief afgevaardigde in de (buitengewone) algemene vergadering van Interza, voor de duur van de huidige legislatuur.
    4. Peggy Lepage, Perksesteenweg 28 1820 Steenokkerzeel, peggy.lepage@steenokkerzeel.be, 0478/76 15 61, gemeenteraadslid, wordt aangesteld als 3de effectief afgevaardigde in de (buitengewone) algemene vergadering van Interza, voor de duur van de huidige legislatuur
    5. Bovengenoemde volmachtdragers te mandateren om op de buitengewone algemene vergadering van Interza van 21 maart 2019 te handelen en te beslissen conform de beslissing van de gemeenteraad.
    6. Marleen Ral, Sinte-Veerledreef 23 1820 Steenokkerzeel, marleen.ral@steenokkerzeel.be, 0472/58 05 82, gemeenteraadslid, wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder van Interza, voor de duur van de huidige legislatuur.
    7. Griet Deroover, Steenwagenstraat 8 1820 Steenokkerzeel, griet.deroover@steenokkerzeel.be, 0474/27 91 02 gemeenteraadslid, wordt voorgedragen als kandidaat-lid met raadgevende stem van Interza, voor de duur van de huidige legislatuur.
    8. Interza zal van dit besluit op de hoogte worden gebracht.
    1. Jelle Mombaerts, Vanderborghtstraat 12 1820 Steenokkerzeel, jelle.mombaerts@steenokkerzeel.be, 0494/37 61 71, gemeenteraadslid, wordt aangesteld als afgevaardigde in het beheerscomité IT-punt, voor de duur van de huidige legislatuur.
    2. Ruud Van Calster, afdelingshoofd interne en sociale zaken, ruud.vancalster@steenokkerzeel.be, telnr. 02/254 19 15, , wordt aangesteld als afgevaardigde in de stuurgroep IT-punt, voor de duur van de huidige legislatuur.
    3. IT-punt zal van dit besluit op de hoogte worden gebracht.
    1. Liesbeth Degrève, Ganzendries 19 1820 Steenokkerzeel, liesbeth@degreve@steenokkerzeel.be, 0478/23 19 45, gemeenteraadslid, wordt aangesteld als effectief lid in de algemene vergadering  van Logo Zenneland, voor de duur van de huidige legislatuur.
    2. Logo Zenneland zal van dit besluit op de hoogte worden gebracht.
    1. Marleen Ral, Sinte-Veerledreef 23 1820 Steenokkerzeel, marleen.ral@steenokkerzeel.be, 0472/58 05 82, gemeenteraadslid,  wordt aangesteld als effectief afgevaardigde in de algemene vergadering en kandidaat-lid in de raad van bestuur van het Regionaal Landschap Groene Corridor, voor de duur van de huidige legislatuur.
    2. Johan Witters, Lo-Molen 1A bus 201 1820 Steenokkerzeel, johan.witters@icloud.com, wordt aangesteld als plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering van het Regionaal Landschap Groene Corridor, voor de duur van de huidige legislatuur.
    3. Regionaal Landschap Groene Corridor vzw zal van dit besluit op de hoogte worden gebracht.
    1. De punten vermeld op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Riobra van 15 maart 2019 goed te keuren.
    2. Griet Deroover, Steenwagenstraat 8 1820 Steenokkerzeel, griet.deroover@steenokkerzeel, 0474/27 91 02, gemeenteraadslid, wordt aangesteld als effectief afgevaardigde in de (buitengewone) algemene vergadering van Riobra, voor de duur van de huidige legislatuur.
    3. Bart Verstockt, Gillijnsstraat 36 1820 Steenokkerzeel, bart.verstockt@steenokkerzeel.be, 0476/31 20 26, gemeenteraadslid, wordt aangesteld als plaatsvervangend afgevaardigde in de (buitengewone) algemene vergadering van Riobra, voor de duur van de huidige legislatuur.
    4. Bovengenoemde volmachtdragers te mandateren om op de buitengewone algemene vergadering van Riobra van 15 maart 2019 te handelen en te beslissen conform de beslissing van de gemeenteraad.
    5. Ann Goovaerts, Kerkstraat 15 1820 Steenokkerzeel, ann.goovaerts@steenokkerzeel.be, 0471/67 46 22, gemeenteraadslid, wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur en als kandidaat-lid in het regionaal bestuurscomité Vlaams-Brabant van Riobra, voor de duur van de huidige legislatuur.
    6. Riobra zal van dit besluit op de hoogte worden gebracht.

     

    1. Geert Laureys, Tervuursesteenweg 126 1820 Steenokkerzeel, geert.laureys@steenokkerzeel.be, 0473/88 68 12, gemeenteraadslid, wordt aangesteld als afgevaardigde in de algemene vergadering en kandidaat-lid in de raad van bestuur van Toerisme Vlaams-Brabant, voor de duur van de huidige legislatuur.
    2. Toerisme Vlaams-Brabant zal van dit besluit op de hoogte worden gebracht.
    1. Johan Witters, Lo-Molen 1A bus 201 1820 Steenokkerzeel, johan.witters@icloud.com,  wordt aangesteld als effectief afgevaardigde in de (buitengewone) algemene vergadering van De Watergroep, voor de duur van de huidige legislatuur.
    2. Paul Degraeve, Vliegenierslaan 6 1820 Steenokkerzeel, paul.degraeve@proximus.be, wordt aangesteld als plaatsvervangend afgevaardigde in de (buitengewone) algemene vergadering van De Watergroep, voor de duur van de huidige legislatuur.
    3. Jelle Mombaerts, Vanderborghtstraat 12 1820 Steenokkerzeel, jelle.mombaerts@steenokkerzeel.be, 0494/37 61.71, gemeenteraadslid, wordt voorgedragen als vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur drinkwater van De Watergroep, voor de duur van de huidige legislatuur.
    4. De Watergroep zal van dit besluit op de hoogte worden gebracht.
    1. Jasper Jaspers, Vanheylenstraat 32 1820 Steenokkerzeel, jasperjaspers11@hotmail.com, 0479/30 17 37, wordt aangesteld als effectief afgevaardigde in de algemene vergadering en kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur van VVOG, voor de duur van de huidige legislatuur.
    2. Marleen Ral, Sinte-Veerledreef 23 1820 Steenokkerzeel, marleen.ral@steenokkerzeel.be, 0472/58 05 82, wordt aangesteld als plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering van VVOG, voor de duur van de huidige legislatuur.
    3. VVOG zal van dit besluit op de hoogte worden gebracht.
    1. Geert Laureys, Tervuursesteenweg 126 1820 Steenokkerzeel, geert.laureys@steenokkerzeel.be, 0473/88 68 12, gemeenteraadslid, wordt aangesteld als effectief afgevaardigde in de algemene vergadering van VVSG, voor de duur van de huidige legislatuur.
    2. Clémence Maes, Bruyneelstraat 7 1820 Steenokkerzeel, clemence.maes@steenokkerzeel.be, 0472/50 63 31,gemeenteraadslid, wordt aangesteld als plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering van VVSG, voor de duur van de huidige legislatuur.
    3. Geert Laureys, Tervuursesteenweg 126 1820 Steenokkerzeel, geert.laureys@steenokkerzeel.be, 0473/88 68 12, gemeenteraadslid, wordt aangesteld als kandidaat-lid in de raad van bestuur van VVSG, voor de duur van de huidige legislatuur.
    4. Geert Laureys, Tervuursesteenweg 126 1820 Steenokkerzeel, geert.laureys@steenokkerzeel.be, 0473/88 68 12, gemeenteraadslid, wordt voorgedragen als kandidaat-lid in bestuurlijke commissies van VVSG, voor de duur van de huidige legislatuur.
    5. VVSG zal van dit besluit op de hoogte worden gebracht.
  • 1. de gemeenteraad keurt het besluit van de algemene vergadering van de Welzijnskoepel West-Brabant van 13 december 2018 houdende statutenwijziging goed.

    2. De gemeenteraad bezorgt onderhavige beslissing aan de Welzijnskoepel West-Brabant en de Vlaamse regering.

algemeen directeur

financiën

  • De gemeenteraad neemt hiervan kennis.

  • OCMW: budget 2019 - goedkeuring

    1. De gemeenteraad keurt het budget 2019 van het OCMW goed.
    2. Samengevat geeft dit de volgende financiële resultaten:

    Resultaat op kasbasis

    Autofinancieringsmarge

    2019 = 575.275,62 EUR

    2019 = 15.788,89 EUR

    3. De tussenkomst van de gemeente in de werking van het OCMW voor het boekjaar 2019 is vastgesteld op 929.000 euro.

  • Rapportering visum 2018

    De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering van de financieel directeur over het voorafgaand visum voor het jaar 2018.

  • 1. De gemeenteraad keurt het aangepast meerjarenplan van het kerkbestuur Sint-Catharina goed.

    2. De gemeenteraad neemt kennis van de budgetwijziging 2018 van het kerkbestuur Sint-Catharina met een verhoging van de exploitatietoelage ten bedrage van € 1.150.

  • 1. De onderstaande leningsovereenkomst wordt goedgekeurd:

     LENINGSOVEREENKOMST TRANSACTIEKREDIETEN INVESTERINGSPORTEFEUILLE 2018

     Tussen:

     De GEMEENTE STEENOKKERZEEL, met zetel te te 1820 Steenokkerzeel, Orchideeënlaan 17, hier vertegenwoordigd door:

    -  de burgemeester, zijnde de heer Kurt Ryon;

    -  de algemeen directeur, zijnde mevrouw Heidi Abeloos;

     Overeenkomstig artikel 330 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 is dit besluit van de gemeenteraad onmiddellijk uitvoerbaar doch onderworpen aan het algemeen administratief toezicht van de provinciegouverneur;

     hierna genoemd ‘Uitlener, enerzijds en

     Het AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF STEENOKKERZEEL, afgekort “AGB Steenokkerzeel”, met zetel te 1820 Steenokkerzeel, Orchideeënlaan 17 en ondernemingsnummer 0863.139.949, hier vertegenwoordigd door:

    - de voorzitter van het AGB, zijnde de heer Jelle Mombaerts;

    - de secretaris van het AGB, zijnde mevrouw Heidi Abeloos;

     Opgericht bij besluit van de gemeenteraad van de Gemeente Steenokkerzeel op 26 juni 2003 en goedgekeurd door de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken op 31 juli 2003 en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 26 september 2003;

      Overeenkomstig artikel 330 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 is dit besluit van de raad van bestuur onmiddellijk uitvoerbaar doch onderworpen aan het algemeen administratief toezicht van de provinciegouverneur;

     hierna genoemd ‘Lener, anderzijds,

     hierna samen genoemd ‘de partijen’

     wordt een leningsovereenkomst gesloten met volgende voorwaarden:

     Art. 1 – Voorwerp

     De Uitlener verleent een lening aan de Lener, die de lening aanvaardt, gelijk aan de hoofdsom, met de duurtijd en volgens de regeling en de voorwaarden, zoals die hierna worden bepaald.

     Art. 2 – Hoofdsom

     De Lener erkent aan de Uitlener de som van 30.258,96 EUR verschuldigd te zijn.

     Art. 3 – Doel van de lening

     De lening zal uitsluitend worden aangewend voor de financiering van de transactiekredieten van de investeringsenveloppe 2018.

     Het bedrag van de lening wordt aan de Lener ter beschikking gesteld door opnamen via de rekening-courant tussen de Uitlener en de Lener.

     Elke aanwending van het ontleende bedrag in strijd met deze overeenkomst heeft van rechtswege de onmiddellijke opeisbaarheid van het openstaande bedrag voor gevolg.

     Art. 4 – Duurtijd

     Deze lening is toegestaan voor een termijn overeenkomstig met de afschrijvingstermijn van de investeringen waarvoor geleend wordt.

    Tussen partijen is uitdrukkelijk overeengekomen dat al de bepalingen van de huidige overeenkomst na de vervaltijd van toepassing zullen blijven ingeval de terugbetaling, om het even welke reden, niet op de vastgestelde datum zou geschieden, en dit zonder alsdan afbreuk te doen aan de eisbaarheid.

     Art. 5 - Vaststelling renteloosheid

     Er is door de Lener geen enkele rente verschuldigd gedurende de volledige periode dat de lening loopt.

     Art. 6 – Terugbetaling

     De Lener verbindt zich er toe om het ontleende bedrag als volgt terug te betalen:

    - hoofdsom: € 30.258,96

    - aantal jaren: volgens afschrijvingstermijn van de investering

    - rentevoet: 0%

    - aflossing: lineair

     Afhankelijk van het bedrag dat effectief door de Lener wordt opgenomen, wordt de definitieve aflossingstabel opgesteld. De eerste vervaldag is 31 december van het jaar van ingebruikname van het actief.

     De terugbetaling gebeurt in eerste instantie door middel van schuldvergelijking met de prijssubsidies die door de Uitlener aan de Lener verschuldigd zijn. De Lener machtigt de Uitlener om het passende bedrag op de prijssubsidies in te houden en te boeken als schuld aan de Lener. Deze inhoudingen worden gelijk gespreid over de vier kwartalen (behoudens akkoord van het directiecomité met een afwijking op de gelijke spreiding over de kwartalen).

     Indien de prijssubsidies, die door de Uitlener aan de Lener worden toegekend, niet volstaan om de terugbetalingen te voldoen, is het saldo op de vervaldag betaalbaar op rekening BE02 0910 0018 5440 van de Uitlener.

     Art. 7 - Boete bij te late terugbetaling

     Over te laat terugbetaalde bedragen is door de Lener bij wijze van boete rente verschuldigd tegen het op dat ogenblik geldende Euribor rentepercentage (minimaal 0,00%), verhoogd met 100 basispunten, en zulks ten belope van het aantal maanden laattijdigheid waarbij iedere begonnen maand als een volledige maand zal worden aangerekend. De Uitlener is bevoegd onmiddellijke betaling daarvan te verlangen.

     Ingeval van niet betaling binnen de vijftien (15) dagen na aanmaning bij ter post aangetekende brief wordt het volledige bedrag der lening onmiddellijk opeisbaar en zal het gehele nog verschuldigde bedrag vermeerderd worden met de rente zoals in vorige alinea berekend.

     Art. 8 – Opeisbaarheid

     Alle uit hoofde van de lening verschuldigde bedragen kunnen met onmiddellijke ingang worden opgeëist, en de lening geldt bij opeising als opgezegd indien:

    ×           de Lener in strijd handelt met deze overeenkomst en het verzuim niet is te herstellen;

    ×           de Lener in strijd handelt met deze overeenkomst en de Lener niet alsnog nagekomen heeft binnen 30 dagen na sommatie per aangetekend schrijven of een langere termijn in de sommatie genoemd, zich in regel te stellen.

     Bij niet-naleving door de Lener van haar verplichting(en) heeft de Uitlener het recht onverminderd alle persoonlijk vorderingen en dwangmaatregelen in het algemeen verhaal uit te oefenen op al de goederen van de Lener zowel roerende als onroerende. Alle kosten van beslag, inbegrepen van bewarend beslag, zijn ten laste van de Lener.

     Art. 9 - Wijzigingen

     Deze leningsovereenkomst bevat de integrale overeenkomst tussen de Uitlener en de Lener en vervangt alle andere mondelinge - of schriftelijke overeenkomsten tussen de Partijen. Deze overeenkomst kan enkel schriftelijk en via uitdrukkelijk akkoord tussen de Partijen worden gewijzigd.

     Art. 10 - Niet-overdraagbaarheid

     Behoudens in gevallen, vermeld in onderhavige overeenkomst, kan deze overeenkomst, noch enige rechten daarin, geheel of gedeeltelijk worden overgedragen aan derde partijen.

     Art. 11 - Toepasselijk recht

     Deze Leningsovereenkomst renteloze lening is onderworpen aan het Belgisch recht. Enkel de hoven en rechtbanken van de woonplaats van de Uitlener zijn bevoegd.

     Art. 12 – Splitsbaarheid

     De nietigheid van één der artikelen van deze overeenkomst of een deel daarvan, tast de geldigheid van de overige bepalingen van deze overeenkomst niet aan, noch van de overeenkomst in haar geheel.  Hun afdwingbaarheid blijft onverminderd tot wat wettelijk toegelaten is.

     Ingeval van ongeldigheid of onafdwingbaarheid van enige bepaling van de overeenkomst zullen partijen ter goeder trouw onderhandelen teneinde deze te vervangen door een bepaling die zoveel mogelijk hetzelfde effect teweegbrengt als de ongeldige of onafdwingbare bepaling.

     Evenzo zullen partijen te goeder trouw onderhandelen teneinde een voor iedere partij aanvaardbare oplossing te vinden indien zich een situatie voordoet, die niet voorzien is in de overeenkomst.

     Aldus opgemaakt en ondertekend te Steenokkerzeel op […] in twee originele exemplaren, waarvan elke partij erkent er één te hebben ontvangen

     Voor de Uitlener,

     De algemeen directeur,                                                                                             De burgemeester,

     

    H. ABELOOS                                                                                                              K. RYON

      Voor de Lener,

     De secretaris van het AGB,                                                                                         De voorzitter van het AGB,

     

    H. ABELOOS                                                                                                              J. MOMBAERTS

     

    2. De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om in naam van de gemeente Steenokkerzeel de overeenkomst te ondertekenen.

     

  • Kennisgeving van weigering van visum

    1. De gemeenteraad neemt kennis van de gemotiveerde beslissing van de financieel directeur in verband met zijn weigering om het visum met nummer 2019/9 te verlenen, evenals van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 18.02.2019 om te viseren op eigen verantwoordelijkheid.
    2. Na deze kennisneming door de gemeenteraad kan de voorgenomen verbintenis worden aangegaan.

bijkomende agendapunten

  • Kurt Ryon, bevoegd voor onderwijs, antwoordt dat we vorig jaar bericht kregen dat het zwembad van Hofstade dichtging. Sport Vlaanderen neemt op termijn een nieuw initiatief, maar dat is voor op langere termijn. Men gaf aan dat de scholen zelf op zoek dienden te gaan naar een alternatief, of de gemeenten zelf initiatief dienen te nemen.

    Hij heeft hiervoor contact opgenomen met minister Muyters, omdat dit een Vlaamse bevoegdheid is.

    Gemeente Kampenhout neemt het initiatief om zelf (intergemeentelijk) een zwembad te bouwen; in de bouwplannen staat het niet voorzien, de gemeente Steenokkerzeel gaat luisteren naar de plannen.

    In Zemst zouden er ook plannen op het sportdomein komen, maar ook dit gaat langer duren.

    Sint-Cajetanus turnt in plaats van te zwemmen, Ter Ham gaat zwemmen in het NATO-zwembad (om de drie weken één graad), de gemeenteschool heeft in de hele regio gezocht naar mogelijkheden en heeft een opportuniteit gevonden in Wilsele. Dit wordt nu onderzocht. Misschien in plaats van bosklassen zwemklassen om dit gebrek te compenseren.

    Alle kinderen in het 6e leerjaar hebben momenteel hun eindtermen qua zwemmen gehaald.

  • Wim Mombaerts, schepen van openbare werken en mobiliteit, antwoordt dat dit een gekend pijnpunt is. Tot het bouwverlof zal dit helaas problematisch blijven.

    Voor fietsers zijn er twee mogelijkheden:

    - ofwel langs Kampenhoutsesteenweg en Hoogstraat

    - ofwel Kerselaerestraat

    Over 6 weken zal één kant klaar zijn. We hebben al heel wat maatregelen genomen:

    - Boektsestraat - Hoogstraat - 50km/u

    - 430 PV's door politie

    - veel communicatie met bewoners

  • Wim Mombaerts, schepen van mobiliteit, antwoordt dat dit gaat besproken worden op het politieoverleg volgende week.

  • Marleen Ral, schepen van groen en milieu, antwoordt dat we ons daar van bewust zijn en zijn dit ter plaatse gaan bekijken. De boswachter heeft dit gedaan om gemotoriseerd verkeer en dergelijke te vermijden, wandelaars zijn nog steeds welkom. We hebben hierover samengezeten met betrokkenen en hebben alvast gecommuniceerd naar de bevolking. We volgen dit verder op.

  • Marleen Ral, schepen bevoegd voor groen en milieu, antwoordt als volgt:

    • BAC heeft 2 ondergrondse opslagtanks en een flexibele tank
    • als die vol zijn, dan wordt dit afgevoerd via hun eigen bufferbekken, daar vergaat het de-icing-product
    • als het echter fel regent,stijgt het waterpeil in het bufferbekken en was het product niet genoeg opgelost
    • de nodige werken zijn gestart om de capaciteit te verhogen en de riolering aan te passen
    • het bubbelen van het water en schuimvorming heeft ook te maken met algengroei door de warme temperatuur
    • Er is geen overeenkomst tussen gemeente en BAC; de vijver was gewoon een opvangbekken van huishoudelijk afvalwater, het tarmacwater verdunde dit toen, wat welkom was.
    • We gaan eens samen zitten met alle actoren van de waterhuishouding rond het Floordambos
    • BAC komt ons deels tegemoet door op hun kosten de beken te ruimen.

    Kurt Ryon, burgemeester: tegen volgende winter zou dit volledig in orde moeten zijn, de bouwwerken starten eerstdaags. Voor de militaire luchthaven is er echter geen oplossing voor het de-icingwater.

    Marleen Ral: enkele weken geleden kwam er een brief van OVAM binnen hierover. We zijn dit nu aan het bekijken wat er precies van ons verwacht wordt. We houden de raad op de hoogte.


Publicaties