De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het verslag van de vorige zitting goed.
Het personeelslid heeft betaalde vakantie op:
Indien een feestdag samenvalt met een zaterdag of een zondag kan de OCMW-raad bepalen dat de vervangingsdagen ofwel:
en dit voor 15 december van het voorgaande jaar.
Het vast bureau stemt principieel in met volgende vakantieregeling inzake feestdagen voor het OCMW-personeel in 2023 :
Wettelijke- en gunstverloven |
-Verlofdag op weekdag: -Verlofdag tijdens weekend: + 1 |
Diensten gesloten |
|
Zondag 01-01 |
Nieuwjaar |
+ 1 |
X |
Maandag 10-04 |
Paasmaandag |
- |
X |
Maandag 01-05 |
Dag van de Arbeid |
- |
X |
Donderdag 18-05 |
O.H. Hemelvaart |
- |
X |
Maandag 29-05 |
Pinkstermaandag |
- |
X |
Dinsdag 11-07 |
Feest Vl. Gemeenschap |
- |
X |
Vrijdag 21-07 |
Nationale feestdag |
- |
X |
Dinsdag 15-08 |
O.L.V. Hemelvaart |
- |
X |
Woensdag 01-11 |
Allerheiligen |
- |
X |
Donderdag 02-11 |
Allerzielen |
- |
X |
Zaterdag 11-11 |
Wapenstilstand |
+ 1 |
X |
Woensdag 15-11 |
Dag van de dynastie |
+ 1 |
- |
Maandag 25-12 |
Kerstmis |
- |
X |
Dinsdag 26-12 |
2e kerstdag |
- |
X |
|
+ 3 |
|
Brugdagen) administratief personeel – technisch personeel |
||
Vrijdag 19.05 |
Na O.H.Hemelvaart |
-1 |
Maandag 14.08 |
Voor O.L.V. Hemelvaart |
-1 |
Vrijdag 03.11 |
Na Allerzielen |
-1 |
|
|
-3 |
Saldo toe te voegen bij jaarlijks verlof |
|
0 |
Het voltijds OCMW-personeel heeft geen vervangingsdagen vrij op te nemen in 2023.
Deze regeling wordt voor het deeltijds personeel op maat aangepast. Indien zij niet werken op deze vervangingsdagen krijgen zij de mogelijkheid om deze vervangingsdagen vrij op te nemen à rato van hun prestaties op de gekozen vrije dag.
Er heeft een schriftelijk syndicaal overleg plaats gehad over deze vakantieregeling.
Brugdagen) administratief personeel – technisch personeel |
||
Vrijdag 19.05 |
Na O.H.Hemelvaart |
-1 |
Maandag 14.08 |
Voor O.L.V. Hemelvaart |
-1 |
Vrijdag 03.11 |
Na Allerzielen |
-1 |
|
|
-3 |
Saldo toe te voegen bij jaarlijks verlof |
|
0 |
De dienst 'Werken In Eigen Beheer' vraagt of er een aanpassing kan gebeuren van de overurenregeling die opgenomen is in artikel 205 van de rechtspositieregeling.
Dit artikel bepaalt
Onder overuren worden verstaan de uitzonderlijke prestaties die op verzoek van de algemeen directeur of het afdelingshoofd geleverd worden boven op de uren die op grond van de gewone arbeidstijdregeling op weekbasis door het personeelslid gepresteerd worden.
Het personeelslid dat overuren presteert, krijgt compenserende inhaalrust binnen de termijn van 4 maanden.
Deze compenserende inhaalrust is gelijk aan de duur van de overuren.
Als over een periode van 4 maanden de gemiddelde arbeidstijd groter is dan 38u00 per week voor voltijdse prestaties of dan de gewone arbeidstijdregeling op weekbasis bij deeltijdse prestaties, wordt aan het personeelslid het uursalaris uitbetaald.
Bovenop de uitbetaling van het saldo aan overuren hebben de personeelsleden recht op een toeslag van 25% per uur overuren op weekdagen tussen 06u00 en 22u00.
Als berekeningsbasis voor de toeslag geldt het bruto-uursalaris, eventueel verhoogd met de haard- of standplaatstoelage, de toelage voor het waarnemen van een hogere functie, de gegarandeerde salarisverhoging na bevordering, de toelage voor opdrachthouderschap of de mandaattoelage
Momenteel kan de effectieve prestatie opgenomen worden als overuren (per ½ dag of 1 dag) en de inhaalrust wordt uitbetaald.
Zij zijn vragende partij om alle gepresteerde overuren te kunnen opnemen in compenserende inhaalrust zodat er voor deze afdeling geen overuren meer uitbetaald worden.
In zitting van 22 augustus 2022 keurde het college van burgemeester en schepenen deze aanpassing principieel goed.
Deze wijziging werd - per email - overgemaakt aan de afgevaardigden van het syndicaal overleg zodat zij hun opmerkingen en/of advies konden overmaken
De rechtspositieregeling toepasselijk op het gemeentepersoneel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 18 december 2008, gewijzigd in zitting van 26 februari 2009, 26 maart 2009, 19 november 2009, 17 oktober 2013, 24 maart 2016 en 18 oktober 2018.
De rechtspositieregeling van 2018 wordt aangepast met toevoeging van een nieuw artikel voor de dienst "Werken In Eigen Beheer" (= personeelsgroep arbeiders).
Er wordt een afwijkende overurenregeling ingevoerd voor deze dienst, zij kunnen alle gepresteerde overuren opnemen in compenserende inhaalrust zodat er geen overuren meer uitbetaald worden.
Naast de compenserende inhaalrust voor overuren opgelegd door de arbeidstijdwetgeving krijgen deze personeelsleden :
De extra inhaalrust bij nachtprestaties is niet cumuleerbaar met de extra inhaalrust voor prestaties op zaterdagen, zondagen of reglementaire feestdagen.
Indien buiten de wil van het personeelslid de gepresteerde overuren niet kunnen opgenomen worden binnen de termijn van 4 maanden, worden deze alsnog uitbetaald.
Email van Haviland van 11 oktober 2022 waarin wordt meegedeeld dat de buitengewone algemene vergadering van Haviland plaats heeft op woensdag 14 december 2022 om 18u00, in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 Asse-Zellik met volgende agenda :
Het OCMW van Steenokkerzeel is aangesloten bij de intercommunale Haviland die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652.
Haviland is een dienstverlenende vereniging voor intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische sociale expansie van het arrondissement Halle–Vilvoorde, die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
Het decreet lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 427, 432, 77 en 78.
Het OCMW-raadsbesluit van 28 februari 2019 en 24 oktober 2019 betreffende de aanstelling van de afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Haviland voor de volledige legislatuur.
De vergoeding voor oplaadpunten is historisch ontstaan bij de start van de werking met budgetmeters. In de regelgeving wordt immers aan de netbeheerders (met Fluvius als werkmaatschappij) opgelegd dat er per gemeente minstens één oplaadpunt ter beschikking moet zijn. Om dit te kunnen realiseren is er een samenwerking uitgewerkt met de OCMW’s.
Sindsdien is er veel veranderd. Vooreerst was er de introductie en de ruime verspreiding van de self-service oplaadterminals. Samen met de uitrol van de digitale meter met de mogelijkheid om van thuis uit online betalingen te kunnen doen, is het betalingslandschap voor de digitale meter met Prepaid grondig hertekend. Wij stellen vast dat heden reeds gemiddeld 85% van de klanten met een digitale meter in prepaid gebruik maakt van het online betalen en dus geen verplaatsing naar een oplaadterminal meer doet.
Gelet op bovenstaande is de noodzaak ontstaan om een andere invulling te bepalen voor de toekenning van een (oplaad)vergoeding aan de OCMW’s, alsook om de verdelings- en/of toekenningscriteria te herzien.
In een eerste bijlage vindt men een voorstel van nieuwe overeenkomst dat ondersteund wordt door de VVSG. De grondslagen voor de betaling van de vergoeding zijn enerzijds het beheer door het OCMW van minstens één oplaad-/betaalterminal en anderzijds de ondersteuning van de OCMW’s aan de netbeheerders op diverse aspecten. In een tweede bijlage vindt men, op basis van deze nieuwe overeenkomst, een berekening van de vergoeding voor de werkingsjaren 2023 en 2024 en een simulatie voor het werkingsjaar 2025. Het is de bedoeling dat deze nieuwe overeenkomst kan ingaan op 1 januari 2023.
BIJLAGE 1: NIEUWE OVEREENKOMST
Aangezien de netbeheerders in hun rol als sociale leverancier, conform het Energiebesluit, de decretale opdracht gekregen hebben om te voorzien in een netwerk van oplaad/betaalpunten waarbij er in elke gemeente minstens één oplaad/betaalpunt dient voorzien te worden.
Aangezien de OCMW ’s op lokaal vlak als eerstelijns-hulporganisatie actief zijn en in het kader van het integraal sociaal beleid van het lokaal bestuur ondersteuning bieden aan de netbeheerders op diverse aspecten.
Wordt het volgende afgesproken tussen het OCMW van de gemeente Steenokkerzeel, met zetel te Orchideeënlaan 17, 1820 Steenokkerzeel , hierna genoemd “het OCMW”, en de netbeheerder Fluvius, met zetel te Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle, hierna genoemd “de netbeheerder”:
Hoofdstuk I: Definities
Binnen het kader van deze overeenkomst dienen de hierna opgesomde begrippen als volgt te worden begrepen:
Hoofdstuk II: Installatie en gebruik van de oplaad-/betaalterminal
Artikel 1
Het OCMW stelt één of meerdere vestigingen ter beschikking aan de netbeheerder als oplaad-/betaalpunt. De netbeheerder kan oplaad-/betaalpunten op andere locaties dan deze van het OCMW in dezelfde gemeente installeren.
De oplaad-/betaalterminals die reeds actief zijn op de vestigingen van het lokaal bestuur blijven verder operationeel als oplaad-/betaalpunt in de zin van deze overeenkomst:
Indien er tijdens de duur van deze overeenkomst nood zou zijn aan een of meerdere bijkomende oplaad-/betaalpunten, zullen het OCMW en de netbeheerder overleg voeren. De netbeheerder beslist of en waar er in voorkomend geval een nieuw oplaad-/betaalpunt ingesteld wordt zonder hiertoe echter verplicht te zijn.
Artikel 2
De netbeheerder installeert de oplaad-/betaalterminal op een met het OCMW afgesproken datum en binnen de normale werkuren van de locatie waar de oplaadterminal zal worden geïnstalleerd.
De plaatsing van de oplaad-/betaalterminal zal gebeuren door firma’s, hiertoe aangeduid door de netbeheerder. Het OCMW biedt de mogelijkheid tot het opladen/betalen binnen de zelf gekozen en aan de netbeheerder gecommuniceerde openingsuren van de betreffende locatie van het OCMW. Onder ‘gebruikelijke openingsuren’ moet worden verstaan: die uren waarop de betreffende locatie toegankelijk is voor het publiek om gebruik te maken van de dienstverlening. Het OCMW kan deze openingsuren te allen tijde aanpassen. Elke wijziging van de openingsuren van het oplaadpunt dient, voorafgaand aan de inwerkingtreding, gemeld te worden aan de netbeheerder.
Artikel 3
Het OCMW voorziet op minstens één PC in de vestiging van minstens één oplaad-/betaalpunt de installatie van een Atos-certificaat zodat prepaid-klanten zonder eigen bankkaart ook de kans krijgen een oplading uit te voeren in de eigen gemeente. Tijdens de openingsuren van het OCMW-gebouw kunnen prepaid-klanten die erom vragen, ondersteuning krijgen van OCMW-medewerkers bij de betaling van hun bedragen voor voorafbetaling van elektriciteit en/of gas.
Hoofdstuk III: Verplichtingen van de partijen en vergoedingen verbonden aan de prestaties
Artikel 4
Artikel 4.1
De netbeheerder staat op zijn kosten in voor de installatie, de herstelling en/of de vervanging van de oplaad-/betaaltoestellen. De netbeheerder kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor eventueel andere schade dan deze aan de oplaad-/betaalterminal, aangebracht door prepaid-klanten aan de infrastructuur van
het lokaal bestuur.
Het lokaal bestuur staat op zijn kosten in voor het voorzien van: een stopcontact een internetaansluiting en internetkabel.
Artikel 4.2.
Het OCMW biedt de netbeheerder ondersteuning in hun werking wat betreft hun sociaal energiebeleid, zoals:
Het vast bureau nam kennis en ging principieel akkoord met de nieuwe overeenkomst vergoeding beheer betaalterminals en ondersteunende activiteiten aan OCMW’s tussen Fluvius en het OCMW en van de simulatie vergoeding vanaf werkingsjaar 2025 tijdens de zitting van het Vast Bureau op maandag 24 oktober 2022.
De OCMW-raad keurt de nieuwe overeenkomst vergoeding beheer betaalterminals en ondersteunende activiteiten aan OCMW’s tussen Fluvius en het OCMW goed en neemt kennis van de simulatie vergoeding vanaf werkingsjaar 2025.
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Heidi Abeloos
Algemeen directeur
Bruno Peeters
voorzitter