De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
Vraag van Natuurpunt nationaal (Natuurpunt Beheer vzw) over het verlenen van subsidies aan terreinbeherende natuurverenigingen voor de aankoop van gronden binnen de gemeente Steenokkerzeel met de bedoeling deze veilig te stellen, in te richten en te beheren als natuurgebied.
Ondertekening Burgemeestersconvenant 2030 op 10 december 2020.
Bespreking van enkele belangrijke bepalingen in het subsidievoorstel:
1. Omtrent de gronden die in aanmerking komen voor betoelaging:
Bespreking GEN/VEN
Het GEN is onderdeel van het Vlaams Ecologisch Netwerk (VEN) en het Integraal Verwervings- en Ondersteunend Netwerk (IVON), dit zijn een selectie van de waardevolste en gevoeligste natuurgebieden in Vlaanderen. Dit zijn gebieden waar natuurbehoud en natuurontwikkeling op de eerste plaats moeten komen om een representatief staal van de Vlaamse natuur in duurzaam in stand te kunnen houden. In Steenokkerzeel komen die gebieden overeen met wat op het gewestplan aangeduid is als bosgebied en parkgebied. (Steenokkerzeel heeft geen groengebieden op het gewestplan)
Bespreking BWK
De Biologische Waarderingskaart 2018 brengt de vegetatie in kaart en geeft een biologische waardering aan de aanwezige ecotopen. Met deze kaart kan de 'kwaliteit' van de natuur in de gemeente worden ingeschat. Dat gaat van 'biologisch zeer waardevol' naar 'biologisch minder waardevol'. In de gebieden die rood gearceerd worden (“de Rode Lijst”), komt fauna en/of flora voor die met uitsterven bedreigd, bedreigd of kwetsbaar zijn.
Het voorstel houdt in dat de biologisch waardevolle en zeer waardevolle gebieden volgens de BWK in aanmerking komen voor betoelaging. Deze gebieden komen bijna overal overeen met parkgebied, bosgebied en VEN. Een aantal kleine zones zijn gelegen in landbouwgebied volgens het gewestplan, het gaat bijna overal om populierenaanplant, uitgezonderd 1 gebiedje mesofiel hooiland en 1 gebied alluviaal elzen-essenbos langsheen de Plattesteenbeek.
Akkers en intensieve graslanden zijn op de BWK steeds als minder waardevol gekarteerd, waardoor de subsidies niet gebruikt worden om landbouwgronden die in cultuur zijn aan te kopen.
Bespreking BWK in landbouwgebied
De waardevolle zones van de BWK, die gelegen zijn in landbouwgebied volgens het gewestplan bestaan grotendeels uit populierenaanplant, met daarnaast nog mesofiele hooiland en aanplant van loofhout.
De zeer waardevolle zone betreft slechts 1 klein gebiedje, namelijk het beekbegeleidende elzen-essenbos langs de Plattesteenbeek.
Zie ook aparte kaart in bijlage. De biologisch (zeer) waardevolle zones die gelegen zijn in landbouwgebied volgens het gewestplan zijn daar weergegeven met roze archering.
Zoals vermeld worden akkers en intensieve graslanden op de BWK steeds als minder waardevol gekarteerd, waardoor landbouwgronden die in cultuur zijn niet binnen de scope van dit reglement vallen.
De biologische waarde van de zones met populier zit ‘m vooral in de ondergroei die er in de loop van de jaren is bijgekomen, dit kan een kruidige ondergroei zijn of struiken en bomen.
Verklaring bij de afkortingen op de kaart:
Voorvoegsel Ls = populierenbestand op vrij droge bodem
Voorvoegsel Lh = populierenbestand op vrij vochtige bodem (moeras- en vochtige vegetaties)
Achtervoegsel i = ondergroei kruidige of ruigtevegetatie
Achtervoegsel b = ondergroei bomen en struiken
Lsi = populierenbestand op vrij droge bodem met kruidige ondergroei of ruigtevegetatie
Lhi = populierenbestand op vrij vochtige bodem (moeras- en vochtige vegetaties) met kruidige ondergroei of ruigtevegetatie
Lhb = populierenbestand op vrij vochtige bodem met ondergroei van bomen en struiken
Lsb = populierenbestand op vrij droge bodem met -ondergroei van bomen en struiken
Verduidelijking populierenbestand:
https://www.ecopedia.be/bwk/bwk-populierenbestand-lhi-lhb-lsi-lsb-lsh
Verduidelijking alluviaal elzen-essenbos (va)
https://www.ecopedia.be/bwk/bwk-alluviaal-elzen-essenbos-va
Verduidelijking loofhoutaanplant (n)
https://www.ecopedia.be/bwk/bwk-loofhoutaanplant-exclusief-populier-n
Verduidelijking mesofiel hooiland (hu)
https://www.ecopedia.be/bwk/bwk-mesofiel-hooiland-hu
Omvormen van populierenaanplant naar natuurlijk bos
Natuurpunt wordt soms benaderd door eigenaren van populierenplantages die de bosbouw niet willen verder zetten. Plantages van populier zijn vrij vlot om te zetten naar natuurlijker bos.
Er zijn in onze contreien 2 inheemse populieren: ratelpopulier (pionier op zandgronden) en zwarte populier (soort van grindbanken van grote rivieren). Sinds lang is er een hybride populier gekweekt: de canadapopulier, die sterk gelijkt op de zwarte populier. Gezien de sterke overeenkomst is de biodiversiteit die hiermee gepaard gaat ook zowat dezelfde. Dus op zich is populier nog steeds een biodivers genoeg om waardevol te zijn in bos. De veredeling gaat ondertussen verder met nog sneller groeiende klonen of soorten. er dan bv. kastanjes. Het bosbeeld van populierenaanplantingen is doorgaans niet het bosbeeld dat voor natuur ideaal is. Populieren hebben veel licht nodig, waardoor dus steeds weer alles naar kapvlakte gezet wordt en typische bossoorten zoals bosanemoon en daslook geen kans krijgen. De ondergroei zal zich dan eerder beperken tot brandnetels, braam en ruigtekruiden, op zich ook een natuurwaarde, maar niet het ideale bosbeeld. Als de aanplant met rust gelaten wordt komt er een spontane onderlaag van bv. hazelaar en dan kan voorjaarsflora zich wel ontwikkelen. De natuurwaarde varieert dus, maar doorgaans verloopt de overgang naar natuurlijker bos vlot.
2. Omtrent de gemeentelijke subsidie:
3. Omtrent de verplichtingen voor de subsidieverkrijger:
Gezonde kwaliteitsvolle natuur (ecosystemen) levert gratis tal van diensten die van onschatbare waarde zijn voor onze samenleving: opslag van CO2, productie van zuiver water, ondersteuning van de voedselproductie, leveren van bouwmaterialen en brandstof, bestuiving van planten en gewassen, plaagbeheersing, goede luchtkwaliteit, regelen van het klimaat en koeling, bescherming tegen overstromingen, verdroging en erosie, … Deze ecosysteemdiensten staan vandaag al onder druk door versnippering, verdroging, slechte waterkwaliteit, slechte luchtkwaliteit, vervuiling, gebruik van pesticiden en herbiciden, …
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Ondertekening Burgemeestersconvenant 2030 op 10 december 2020.
Er werd advies gevraagd aan de landbouwraad. Er werd een positief advies ontvangen op 19 januari 2024.
CBS 5 februari 2024 houdende schrijven van Landelijk Vlaanderen van 15 januari 2024: er werd advies ingewonnen bij raadsbureau GD&A. Het voorliggend subsidiereglement is niet in strijd met het gelijkheidsbeginsel. Het klopt dat de doelstellingen van het reglement in principe ook door particulieren nagestreefd en gerealiseerd kunnen worden, maar het staat de gemeente in deze vrij om enkel de (erkende) natuurverenigingen in aanmerking te laten komen voor de subsidiesteun. Motivatie: (i) de afwezigheid van enig winstoogmerk in hoofde van de erkende natuurverenigingen, (ii) de grotere rechtszekerheid op een instandhouding en een deskundig beheer van de natuurgebieden, zoals volgend uit de statutaire bepalingen van erkende natuurverenigingen, (iii) …
De beschikbare rechtspraak sluit in deze een onderscheid tussen erkende natuurverenigingen en particulieren niet (absoluut) uit. In andere aangelegenheden blijkt een onderscheid inzake de toekenning van subsidies voor overheidsbedrijven en erkende verenigingen versus particuliere bedrijven, uitdrukkelijk aanvaard te worden.
Het subsidiereglement zoals het nu voorligt is bij zeer veel gemeenten in gebruik. De gemeente Steenokkerzeel beschikt op dit moment niet over een subsidiereglement voor de aankoop van natuurgronden, het zou een grote stap zijn om met dit nieuwe reglement zowel terreinbeherende verenigingen als particulieren te gaan begunstigen.
De gemeente kan in de toekomst nog steeds beslissen om de begunstigden van het subsidiereglement uit te breiden naar particulieren met een lokale band.
Voor deze uitgave is er nog geen krediet voorzien. Bij goedkeuring van het reglement dient er dus een bijkomend uitgavekrediet in de exploitatie van 5 000 EUR jaarlijks voorzien te worden. Dit kan toegevoegd worden bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
1. De raad neemt kennis van het reglement voor de aankoop van natuurgebieden door terreinbeherende natuurverenigingen
2. De raad keurt het reglement goed.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 10 september 2018, houdende principiële goedkeuring kandidaatstelling projectoproep lokale klimaatprojecten en akkoord met het indienen van een subsidieaanvraag voor het realiseren van een doorsteek tussen de trage weg Ribaucourtdreef en de Beukendreef in samenwerking met de gemeente Kampenhout en Natuurpunt Beheer vzw.
In het kader van de opdracht “Herstel verbinding Ribaucourtdreef” werd een bestek met nr. 2024TW_GFB-Rib opgesteld door de ontwerper, Trage wegen vzw, Kasteellaan 394a te 9000 Gent.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 111 239,50 excl. btw of € 134 599,80 incl. 21% btw (€ 23 360,30 btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat Gemeente Steenokkerzeel de procedure zal voeren en in naam van Gemeentebestuur Kampenhout bij de gunning van de opdracht zal optreden.
Gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging.
De samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Kampenhout en Steenokkerzeel wordt voorgelegd aan de gemeenteraad van 20 juni 2024 ter goedkeuring.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143 000,00 niet), en meer bepaald artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode 0200-00/22400007/BESTUUR/CBS/0/OW029 (actie ACT-121) van de investeringen 2024.
1. Het bestek met nr. 2024TW_GFB-Rib en de raming voor de opdracht “Herstel verbinding Ribaucourtdreef”, opgesteld door de ontwerper, Trage wegen vzw, Kasteellaan 394a te 9000 Gent worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 111 239,50 excl. btw of € 134 599,80 incl. 21% btw (€ 23 360,30 btw medecontractant).
2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
3. Gemeente Steenokkerzeel wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van Gemeentebestuur Kampenhout bij de gunning van de opdracht op te treden.
4. In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
5. Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen.
6. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0200-00/22400007/BESTUUR/CBS/0/OW029 (ACT-121).
7. De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven op budgetcode 0200-00/22400007/BESTUUR/CBS/0/OW029 (actie ACT-121) van de investeringen 2024.
Het gemeenteraadsbesluit van 25 april 2024, houdende:
1. Positief advies over de plaatsing en het gebruik van een ANPR camera op het openbaar domein van de Lesagestraat ter hoogte van huisnummer 4.
2. Goedkeuring van het reglement voor het verlenen van vergunningen voor doorgang op de Lesagestraat, weg met een toegangsverbod C3 gehandhaafd via ANPR camera, goed.
3. Dit reglement vervangt de versie die werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 28 juni 2018.
De vergunningen worden volgens dit goedgekeurde reglement afgeleverd vanaf 1 juni 2024, waarbij vastgesteld wordt dat in de vergunningszone 1 straat ontbreekt in de oplijsting van de straten van Kampenhout in artikel 5.2.6. De Duistboslaan te 1910 Kampenhout ontbreekt hoewel deze geografisch valt in de bedoelde afgebakende vergunningszone. In beide gemeenten bestaat een Duistboslaan, waardoor de fout vermoedelijk is ontstaan.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
De bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet, inzonderheid artikel 119 en 135§2.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Algemene verordening gegevensbescherming 2016/679 (Pub. EU 4 mei 2016)-toepassing 25 mei 2018.
De wet 30.07.2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens
De wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt en latere wijzigingen.
De omzendbrief van 10 december 2009 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, waarbij het toegestaan wordt dat de gemeenteraad een positief advies geeft om, in een perimeter die groot genoeg is, gebruik te maken van vaste of verplaatsbare camera’s om een bepaald fenomeen goed te kunnen opvolgen.
De omzendbrief van 13 mei 2011 houdende wijziging van de omzendbrief van 10 december 2009 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s;
Het koninklijk besluit van 8 mei 2018 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s en betreffende het register van de beeldverwerkingsactiviteiten van bewakingscamera’s.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De privacyverklaring van de gemeente Steenokkerzeel.
Het Algemeen Zonaal Politiereglement en de bijzondere verordening inzake GAS-verkeer.
Het protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties in geval van gemengde inbreuken d.d. 18 maart 2021.
De gemeenteraad keurt volgende aanpassing goed aan het op 25 april 2024 door de gemeenteraad goedgekeurde reglement voor het verlenen van vergunningen voor doorgang op de Lesagestraat, weg met een toegangsverbod C3 gehandhaafd via ANPR camera:
Artikel 5.2.6 afbakening vergunningszone
wordt als volgt aangepast: Aan de opsomming van de straten van 1910 Kampenhout die behoren tot de vergunningszone wordt de Duistboslaan toegevoegd.
Het overleg met MOW, de gemeenten Kampenhout - Herent - Steenokkerzeel - Kortenberg - Bertem - Zaventem - Tervuren op 29 februari 2024 - verslag als bijlage. Op vraag van lokaal bestuur Kortenberg is er een overleg geweest met MOW (departement mobiliteit en openbare werken), de gemeenten Kampenhout - Herent - Steenokkerzeel - Kortenberg - Bertem - Zaventem en Tervuren.
Het overleg met MOW, de gemeenten Kampenhout - Herent - Steenokkerzeel - Kortenberg op 16 april 2024 - verslag als bijlage. Er is consensus om het volledige binnengebied van de maas te verbieden voor vrachtverkeer/zwaar vervoer uitgezonderd plaatselijk verkeer (inclusief bussen van De Lijn en landbouwverkeer). De voor- en nadelen werden besproken van de verschillende verkeersborden C21 en C23, zoneborden, onderborden en het werken met één grote zone versus meerdere kleinere zones alsook de mogelijkheden tot handhaving. Via de nummerplaten kan automatisch info verkregen worden van het soort voertuig en het gewicht (onbeladen). Handhaving is een moeilijk gegeven in combinatie met “plaatselijk verkeer”. Op termijn zal uit evaluatie moeten blijken of er nog problemen opduiken op bepaalde routes. Om doorgaand verkeer te weren kan na evaluatie beslist worden om op een kort stuk van een sluiproute een totaalverbod in te stellen voor vrachtverkeer, een soort virtuele knip. Op die manier kunnen kleinere zones gecreëerd worden zodat ook vrachtverkeer dat zijn bestemming binnen de maas heeft, moet omrijden langs de maas om zo dicht mogelijk bij zijn bestemming pas de maas binnen te rijden en niet de hele maas te doorkruisen.
In de Wegcode veranderde in 2022 de omschrijving van verkeersbord C23 zodat niet langer verwezen wordt naar de massa in beladen toestand, maar naar de maximaal toegelaten massa.
Daarom werd er uiteindelijk gekozen voor het zonebord C23 met onderbord +3,5 t en uitzonderlijk plaatselijk verkeer. C23 = verboden toegang voor bestuurders van voertuigen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen. Dus de bussen van De Lijn en landbouwverkeer komen bij dit verkeersbord niet in aanmerking en hebben toegang tot de zone. Dit bord kan ook later gebruikt worden bij eventuele digitale handhaving.
Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant van 23 april 2024 over de voorsignalisatie op de gewestwegen voor de zoneborden in de zijstraten:
De voorkeur gaat naar het plaatsen van voorsignalisatie voor de zijstraten die momenteel effectief (frequent) gebruikt worden door zwaar verkeer. Voor de overige straten (bv smallere straatjes waar sowieso weinig tot geen zwaar verkeer doorgaat) volstaat het zonebord zelf zonder voorsignalisatie. Dit om een wildgroei aan borden tegen te gaan.
De voorsignalisatie betreft een verbod om af te slaan d.m.v. verkeersbord C31 (a of b) met één onderbord met symbool van de vrachtwagen alsook +3,5t. uitgezonderd plaatselijk verkeer. Deze voorsignalisatie moet ook opgenomen worden in de respectievelijke aanvullende reglementen.
Ter hoogte van Buurtweg 5 'Spottersweg' thv kruispunt met N227 (Tervuursesteenweg) wordt geen voorsignalisatie geplaatst.
Het advies van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van 13 mei 2024:
Gemeentegrensoverschrijdende aanvullende reglementen:
Het overleg van 13 mei 2024 met de gemeenten Kampenhout - Herent - Steenokkerzeel - Kortenberg: gezamenlijke opmaak aanvullend reglement m.b.t. gemeentegrensoverschrijdende maatregelen - zone 3.5t - maas N21 - N26 - N2 - N227.
Het bijkomend advies van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van 21 mei 2024
Het positief advies van de politiezone Kastze van 17 mei 2024.
Het plan als bijlage met de aangeduide zone.
Het aanvullend reglement is gedeeltelijk van toepassing op gewestwegen en/of wegen bedoeld in artikel 6 van het decreet betreffende de aanvullende reglementen.
Het aanvullend reglement bevat maatregelen over volgende gewestwegen: Haachtsesteenweg en Tervuursesteenweg.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. Alle bestaande aanvullende reglementen i.v.m. zonale toegangsbeperkingen voor vrachtverkeer +3,5t in de Maas N21 - N26 - N2 - N227 worden opgeheven.
Voor Steenokkerzeel betreft dit:
Het gemeenteraadsbesluit van 19 oktober 2006, voor wat betreft het instellen van een tonnenmaatbeperking tot 3,5 ton op alle wegen van Steenokkerzeel gelegen tussen de N21 (Haachtsesteenweg), de omgeleide N227 (Tervuursesteenweg) en de Kortenbergsesteenweg.
Het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2007, houdende aanpassen van het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer met betrekking tot het instellen van een tonnenmaatbeperking tot 3,5 ton op alle wegen van Steenokkerzeel gelegen tussen de N21 (Haachtsesteenweg), de omgeleide N227 (Tervuursesteenweg) en de Kortenbergsesteenweg + de advisering ontwerpbesluit van de Vlaamse minister van openbare werken, energie, leefmilieu en natuur houdende het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer betreffende de instelling van een afslagverbod op de N227.
Het gemeenteraadsbesluit van 15 september 2011, houdende aanpassen van het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer voor het instellen van een tonnenmaatbeperking in de deelgemeente Steenokkerzeel voor alle gemeentewegen (= uitbreiding met de Kortenbergsesteenweg en Humelgem).
Het gemeenteraadsbesluit van 19 september 2013, houdende aanpassen van het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer voor het instellen van een tonnenmaatbeperking in de gemeente Steenokkerzeel (= uitgezonderd plaatselijk verkeer en 'De Lijn' wijzigen naar uitgezonderd plaatselijk verkeer en 'de bus').
2. In de zone begrensd door maas N21 - N26 - N2 - N227 worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld: de toegang is verboden voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen; de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan 3,5 ton ; de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.
De zone op grondgebied Steenokkerzeel wordt begrensd door:
Cornellekestraat thv kruispunt met N21 (Haachtsesteenweg)
Keistraat thv kruispunt met N227 (Tervuursesteenweg)
Van Frachenlaan thv rotonde N227 (Tervuursesteenweg)
Kortenbergsesteenweg thv rotonde N227 (Tervuursesteenweg)
Buurtweg 5 'Spottersweg' thv kruispunt met N227 (Tervuursesteenweg)
Begin en einde van de zone wordt aangeduid door verkeerstekens:
C23 met zonale geldigheid
GVIIa
3. Op de N21 (Haachtsesteenweg) is het verboden af te slaan naar de
Cornellekestraat
De maatregel geldt alleen voor de bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen; de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan 3,5 ton; de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
C31a
C31b
afbeelding vrachtwagen zoals op C23 + GVIIa (3,5t)
4. Op de N227 (Tervuursesteenweg) is het verboden af te slaan naar de
Keistraat
Van Frachenlaan thv rotonde
Kortenbergsesteenweg thv rotonde
De maatregel geldt alleen voor de bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen; de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan 3,5 ton; de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
C31a
C31b
afbeelding vrachtwagen zoals op C23 + GVIIa (3,5t)
5. Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Vlaams Huis via het Loket voor Lokale Besturen.
Gemeenten Steenokkerzeel en Kampenhout dienden in 2018, voor de oproep voor lokale klimaatprojecten van het departement Omgeving, samen een subsidieaanvraag in voor de renovatie van de bestaande trage weg tussen de Breemstraat te Steenokkerzeel en de Haachtsesteenweg te Kampenhout (Groen Functioneel Belevingstraject Ribaucourt). Deze subsidie werd verkregen in 2019. Gemeente Steenokkerzeel en gemeente Kampenhout achten deze renovatie noodzakelijk voor een comfortabel gebruik voor voetgangers en fietsers. Deze verbinding is in totaal 1,5 km lang, 620 m op grondgebied Steenokkerzeel en 860 m op grondgebied Kampenhout. Op grondgebied Kampenhout is de weg gekend als de Ribaucourtdreef.
Deze verbinding overschrijdt de gemeentegrenzen, waardoor het aangewezen is om de werkzaamheden gezamenlijk uit te voeren.
Beide partijen zijn van oordeel dat de werken en de opdracht in het algemeen belang dienen te worden samengevoegd.
Gemeente Steenokkerzeel is trekker voor het project (vergunningsaanvraag, aanbesteding, opvolging van de werken, … voor het volledige traject). De subsidie bedraagt 75% van de geraamde kosten. De overige 25% wordt verdeeld over de 2 gemeenten, volgens hun respectievelijke aandeel. Steenokkerzeel zal de uitvoering van de werken financieren en het aandeel van Kampenhout doorfactureren.
Als bijlage: het ontwerp van overeenkomst tussen de gemeente Kampenhout en de gemeente Steenokkerzeel met betrekking tot de herstelling van de wegverbinding tussen de Breemstraat te Steenokkerzeel en de Haachtsesteenweg te Kampenhout, met het oog op een comfortabel gebruik voor voetgangers en fietsers.
De gemeente Kampenhout zal deze overeenkomst eveneens ter goedkeuring voorleggen aan hun eerstvolgende gemeenteraad.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143 000,00 niet), en meer bepaald artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
2024/ACT-121/0200-00/22400007/GEMEENTE/CBS/OW029
1. De raad neemt kennis van de overeenkomst tussen de gemeente Kampenhout en de gemeente Steenokkerzeel met betrekking tot de realisatie van het Groen Functioneel Belevingstraject Ribaucourt.
2. De raad keurt de overeenkomst goed.
Voorgeschiedenis
In juni 2018 lanceerde toenmalig Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw Joke Schauvlieghe een oproep aan gemeenten en lokale verenigingen voor lokale klimaatprojecten in kader van het burgemeestersconvenant. Trage wegen werden expliciet vermeld als voorbeeld van projecten die in aanmerking komen. Er was in totaal 12 miljoen euro beschikbaar, met een maximum van €250.000 per project en 75% subsidie van de totale kost. De projectoproep kende een grote respons, 180 voorstellen werden ingediend, waarvan uiteindelijk 80 voorstellen werden geselecteerd voor een subsidie, waaronder het voorstel van Steenokkerzeel en Kampenhout, voor het herstellen van de 1,5 km oude verbinding tussen de Breemstraat in Perk en de Haachtsesteenweg (Kampenhout) met aftakking naar de wijk Zonnebos (Beukendreef).
Ministerieel besluit van 19 maart 2020 houdende toekenning van een projectsubsidie voor lokale klimaatprojecten aan het dossier "oplossen van een historische missing link voor traag verkeer" van de gemeente Steenokkerzeel & Kampenhout, voor een totaalbedrag van €122.032,19 op een totale geraamde kostprijs van €162.709,59.
Dit project past in de visie rond "Groene Functionele Belevingstrajecten" van het departement Omgeving.
Steenokkerzeel is trekker voor het project (vergunningsaanvraag, aanbesteding, …).
Deze verbinding is in totaal 1,5 km lang, 620 m op grondgebied Steenokkerzeel en 860 m op grondgebied Kampenhout. Op grondgebied Kampenhout is de weg gekend als de Ribaucourtdreef; gelegen op gelegen op 3 percelen, namelijk 4de afdeling, sectie C, nummers 56C en 56D en sectie D nummer 693D, in eigendom van Natuurpunt. Natuurpunt is akkoord met de uitvoering van de werken, mits in achtname van een aantal voorwaarden.
Onderdeel van de renovatie is het plaatsen van een nieuwe brug over de Molenbeek op het einde van de Ribaucourtdreef, waarbij de ene kant van de brug op grondgebied Steenokkerzeel ligt, en de andere kant op grondgebied Kampenhout.
Overleg van 6 maart 2024 met raadsbureau GD&A en bevoegde diensten van gemeenten Kampenhout en Steenokkerzeel. De ontwerp-overeenkomst van Natuurpunt werd door het raadsbureau geëvalueerd en herwerkt. Uit dit overleg bleek dat het scenario van een contractuele weg de voorkeur geniet. Dit moet, na goedkeuring door de colleges van Kampenhout en Steenokkerzeel, nog voorgelegd worden aan Natuurpunt.
Overeenkomst Natuurpunt - bepalingen
Voorliggende overeenkomst strekt ertoe een bestaande verbinding, zoals omschreven in artikel 2 van het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019, tijdelijk en louter op contractuele wijze te bestemmen als gemeenteweg; dit in toepassing van artikel 15 van het decreet.
In de voorliggende overeenkomst wordt de rolverdeling over beheer en onderhoud vastgelegd. De gemeenten zorgen voor de renovatie van het volledige traject, en staan in voor het onderhoud en het beheer; dit is ook de wens van Natuurpunt.
Natuurpunt wil echter vermijden dat de gemeente handelingen zou treffen aan de weg zonder hen daarin te kennen.
Met voorliggende overeenkomst worden beide standpunten en bezorgdheden mogelijks met elkaar verzoend: door met deze overeenkomst ook een contractuele weg in te richten, ontstaat een duidelijk doch afgebakend statuut van deze doorsteek.
De insteek van de overeenkomst is dat:
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De wet van 28 april 2022 houdende boek 5 "Verbintenissen" van het Burgerlijk Wetboek
1. De raad neemt kennis van de overeenkomst met gemeente Kampenhout en Natuurpunt.
2. De raad keurt de overeenkomst goed.
Elk jaar keurt de gemeenteraad als inrichtende macht de vakantie- en verlofregeling in het gemeentelijk onderwijs goed.
Dit jaar wordt de vakantie- en verlofregeling voor het schooljaar 2024-2025 ter goedkeuring voorgelegd.
De instellingen voor het basisonderwijs beschikken over twee facultatieve vakantiedagen.
Deze vakantiedagen kunnen ook opgesplitst worden in halve dagen en kunnen verschillen per vestigingsplaats van de instelling.
Bijkomend kunnen voor het lerarenteam - tijdens het schooljaar - de lessen 1,5 dag geschorst worden voor het houden van pedagogische studiedagen. Tijdens deze pedagogische studiedagen wordt de lesactiviteit voor alle leerlingen opgeschort. Deze 1,5 dag mag opgesplitst worden in 3 halve dagen.
De laatste halve schooldag voor de zomervakantie kan de school de lessen een halve dag schorsen om de school in de mogelijkheid te stellen om opdrachten eigen aan het eind van het schooljaar (bijvoorbeeld oudercontacten) te realiseren.
Wanneer de laatste halve schooldag op woensdagvoormiddag valt, dan kunnen de lessen op deze voormiddag geschorst worden.
Ten laatste op 15 juni vóór de aanvang van het volgend schooljaar leggen de instellingen de facultatieve vakantiedagen en de dagen dat de lessen geschorst worden, vast.
Het advies van de schoolraad ontvangen op datum van 15 mei 2024 (zie bijlage).
Dit punt wordt onderhandeld tijdens het syndicaal overleg op datum van 13 juni 2024. Dit protocol zal toegevoegd worden aan deze beslissing.
De data waarop de lessen geschorst worden in de gemeentelijke basisschool Piramide & Tilia tijdens het schooljaar 2024-2025:
facultatieve verlofdagen vestiging Piramide & Tilia:
worden goedgekeurd.
Elk jaar keurt de gemeenteraad als inrichtende macht de extra-murosactiviteiten in het gemeentelijk onderwijs goed.
Extra-muros-activiteiten zijn activiteiten die plaatsvinden buiten de schoolmuren en georganiseerd worden voor één of meer leerlingengroepen. (Activiteiten die volledig buiten de schooluren vallen, vallen hier niet onder).
Het schoolbestuur, of bij delegatie de directie, beslist over de organisatie van extra activiteiten en oordeelt zelf, in overleg met de betrokken leerkrachten en met de schoolraad hoeveel lesdagen aan bepaalde activiteiten zullen worden besteed, welke leerlingengroepen participeren en hoe de niet-deelnemende leerlingen zullen worden opgevangen.
Deze activiteiten moeten een onderwijzend en opvoedend karakter hebben.
Het organiseren van dergelijke activiteiten moet gekaderd blijven in het pedagogisch project van de school en geschraagd worden door de gehele opvoedingsgemeenschap van de school.
Ook moeten de reglementaire bepalingen m.b.t. kostenbeheersing gerespecteerd worden.
Het advies van de schoolraad ontvangen op datum van 13 mei 2024 (zie bijlage).
Dit punt wordt onderhandeld tijdens het syndicaal overleg op datum van 13 juni 2024. Dit protocol zal toegevoegd worden aan deze beslissing.
De hieronder opgesomde extra-murosactiviteiten in de gemeentelijke basisschool voor het schooljaar 2024-2025 tijdens de vermelde periodes en voor de vermelde klassen:
worden goedgekeurd.
De jaarlijkse ondersteuning vanuit het gemeentebestuur ten voordele van de gemeentelijke basisschool door het ten laste nemen van een aantal ambten.
Op advies van de schoolraad - ontvangen op datum van 13 mei 2024 - wordt voor een optimale werking van de gemeentelijke basisschool aan het gemeentebestuur gevraagd het komende schooljaar de volgende ambten ten laste te nemen van de gemeentelijke financiën:
Het advies uitgebracht op datum van 13 mei 2024 door de schoolraad.
Dit punt wordt onderhandeld tijdens het syndicaal overleg op datum van 13 juni 2024. Dit protocol zal toegevoegd worden aan deze beslissing.
De financieel directeur heeft op 29 mei 2024 een visum onder voorbehoud afgeleverd met het nummer 2024/33. Er is immers te weinig krediet voorzien op budgetcode GBB/0800-00/61700010/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van de exploitatie 2024-2025.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode GBB/0800-00/61700010/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van de exploitatie 2024-2025.
De vraag tot het inrichten van de volgende ambten voor het schooljaar 2024-2025 ten laste van het werkingsbudget onderwijs en van de gemeentelijke financiën:
wordt goedgekeurd.
Schrijven van de Gemeentelijke Holding nv in vereffening waarin ze meedelen dat de algemene vergadering zal doorgaan op woensdag 26 juni 2024, om 14u00 in het Bluepoint Brussels Business Center, Reyerslaan 80 in 1030 Brussel met volgende agenda :
Raadslid Jan Van hoof geeft toelichting bij zijn voorstel om niet naar de algemene vergadering te gaan. De definitieve vereffening is niet meteen aan de orde en het resultaat van deze algemene vergadering wordt ons toegestuurd dmv een verslag.
E-mail ontvangen op 03 juni 2024 van Creadiv waarin zij mee delen dat de Buitengewone Algemene Vergadering van Creadiv plaats heeft op maandag 16 september 2024 om 18u30 te Leuven. Deze Buitengewone Algemene Vergadering kadert in het project Publi-T.
Volgende agendapunten komen aan bod:
• Kennisneming en bespreking van volgende verslagen :
o Het bijzonder verslag van het bestuursorgaan opgesteld overeenkomstig artikel 7:179, § 1, 1e lid juncto en artikel 7:197, § 1, 1e lid van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (hierna “WVV”) aangaande de inbreng in natura met uitgifte van aandelen;
o Het verslag van de commissaris van de Vennootschap opgesteld overeenkomstig artikel 7:179, § 1, tweede lid juncto artikel 7:197, § 1, tweede lid WVV aangaande de inbreng in natura met uitgifte van aandelen
• Resoluties :
o Inbreng in natura met uitgifte van aandelen § PBE OV heeft de intentie om de schuldvordering op CREADIV nv uit te keren aan haar deelnemende aandeelhouders.
§ In ruil worden nieuwe aandelen van CREADIV nv uitgegeven. Dit aan de waarde van het scheidingsaandeel van CREADIV per 31/12/2022, namelijk 247,00 euro/aandeel.
o Aanpassing van de statuten overeenkomstig de te nemen resoluties
o Bijzondere volmacht
Creadiv laat weten dat de gemeente vertegenwoordigd moet zijn op deze Buitengewone Algemene Vergadering.
Op de zitting van de Buitengewone Algemene Vergadering is de notaris aanwezig om de akte te laten ondertekenen. Om het ondertekenproces bij de notaris te vergemakkelijken, stelt Creadiv voor om de heer Stefan Himpens, secretaris Buitengewone Algemene Vergadering, volmacht te geven om deze akte te ondertekenen.
De gemeente Steenokkerzeel is een vennoot van Creadiv nv.
Om de groeiende instroom van hernieuwbare energie te kunnen opvangen, moet Elia de komende jaren in zijn Belgische en Duitse netwerken een ambitieus investeringsprogramma uitrollen voor de uitbreiding van hoogspanningslijnen en de ontwikkeling van aansluitingen op zee. De Belgische verankering in Elia wordt verzekerd door Publi-T.
Het aandeel van de Vlaamse gemeenten in PUBLI-T (60%) zit momenteel verspreid over de Vlaamse distributienetbeheerders (DNB’s), de Vlaamse Energieholding (“VEH”) en enkele Vlaamse gemeenten. Het is de bedoeling om de gemeentelijke belangen te verankeren in 2 “concentratoren”, die het belang op lange termijn kunnen verzekeren in functie van de toekomstige kapitaalbehoeftes van Elia. VEH functioneert al als concentrator voor de belangen in Fluxys via Publigas (14,31%) en wil een gelijkaardige verantwoordelijkheid opnemen binnen Publi-T.
VEH bv, met zetel te Noordlaan 9, 8820 Torhout, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0448.632.324 (RPR Gent, afdeling Oostende) fungeert als holding in het Vlaamse energielandschap. Op heden is VEH eigenaar van 79.700 van de in totaal 446.766 aandelen van soort B2 (“B2 Aandelen”) uitgegeven door PUBLI-T, een coöperatieve vennootschap met zetel te Galerie Ravenstein 4 bus 2, 1000 Brussel, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0475.048.986 (RPR Brussel, Nederlandstalige afdeling). De gemeenten hebben reeds een belang in VEH via hun respectievelijke regionale holding (NUHMA AC, EFIN of CREADIV).
PBE wenst in het kader van deze operatie zijn aandelen Publi-T (35.938 B2 aandelen) te verkopen aan VEH. Een deel van de aandelen (12.485 aandelen) wordt rechtstreeks verkocht aan VEH (tegen 18.190.343,94 euro cash) en het saldo (23.453 aandelen) wordt verkocht via de regionale holding CREADIV. CREADIV zal de verkregen aandelen vervolgens inbrengen in VEH tegen nieuwe aandelen.[1] Deze inbreng in natura verloopt als volgt:
(i) Provinciale Brabantse Energiemaatschappij, een opdrachthoudende vereniging met zetel te Diestsesteenweg 126, 3210 Lubbeek, België, ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0203.563.111 (rechtspersonenregister Leuven) (“PBE”), voornemens om 23.453 B2 Aandelen te verkopen aan CREADIV, een naamloze vennootschap met zetel te Diestsesteenweg 126, 3210 Lubbeek, België, ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0472.812.840 (rechtspersonenregister Leuven) (“CREADIV”), waarbij de koopprijs zal blijven openstaan tussen de partijen en een schuldvordering zal vormen van PBE ten opzichte van CREADIV (“Schuldvordering PBE”);
(ii) Volgend op de verwezenlijking van de verkoop, is PBE voornemens om de Schuldvordering PBE uit te keren aan de deelnemende gemeenten, waarbij aan elk van deze deelnemende gemeenten een deel van de betreffende schuldvordering uitgekeerd zal worden overeenkomstig het aantal winstbewijzen van elke gemeente (de “Dividenduitkering”).
(iii) Volgend op de Dividenduitkering zijn de deelnemende gemeenten van PBE voornemens om over te gaan tot de inbreng in natura van hun respectievelijk deel van de Schuldvordering PBE in het vermogen van CREADIV in ruil voor nieuwe aandelen uitgegeven door CREADIV.
Deze transactie werd toegelicht aan de gemeenteraadsleden via de infosessies van PBE, voorafgaand aan de organisatie van de Algemene Vergadering op 25 juni 2024 waarop de verkoop van de aandelen Publi-T wordt goedgekeurd.
De DNB’s Fluvius Limburg en Fluvius West verkopen eveneens hun B2 Aandelen aan VEH onder dezelfde voorwaarden.
Aan de gemeenteraad worden de volgende punten ter goedkeuring voorgelegd:
(i) Akkoord met ontvangst van de voorgenomen uitkering van een interimdividend van PBE in natura, door middel van de overdracht van een schuldvordering van PBE op CREADIV;
(ii) Goedkeuring van de verbintenis om bij ontvangst van de dividenduitkering van PBE, de uitgekeerde schuldvordering in natura in te brengen in het kapitaal van CREADIV;
(iii) Goedkeuring agenda Buitengewone Algemene Vergadering.
De gemeente zal het voorschotdividend Publi-T tot en met boekjaar 2024 ontvangen via PBE. Vanaf boekjaar 2025 zal de gemeente het volledige dividend Publi-T ontvangen via CREADIV. CREADIV zal m.b.t. het dividend Publi-T een gelijkaardig dividendbeleid voeren als PBE zodat deze transactie geen wijziging inhoudt op het dividend die de gemeente heeft ingeschreven in het meerjarenplan 2020-2025.
De uitkering in natura van PBE bedraagt 34.171.021 euro. Overeenkomstig het aantal winstbewijzen van de gemeente bedraagt het vooropgestelde interimdividend dat de gemeente Steenokkerzeel zal ontvangen 2.142.414,77 euro.
Rekening houdende met de inbreng in natura van de Schuldvordering PBE (34.171.021 euro) zal CREADIV 138.344 nieuwe aandelen uitgeven. De nieuwe aandelen zullen recht geven op deelname in de winst van het boekjaar dat een aanvang nam op 1 januari 2024 en afgesloten zal worden op 31 december 2024. De uitgifteprijs bedraagt afgerond 247 euro. Bijgevolg zal gemeente Steenokkerzeel 8.674 nieuwe aandelen ontvangen zonder nominale waarde.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergadering werden door de gemeenteraad op 28 maart 2019 aangeduid, voor de volledige legislatuur.
De gemeenteraad stelt dhr. Stefan Himpens, secretaris van de Buitengewone Algemene Vergadering aan als haar bijzondere gemachtigde om afzonderlijk op te treden en met recht tot indeplaatsstelling. De gemeenteraad draagt de aangeduide bijzonder gemachtigde op om zijn stemgedrag tijdens de Buitengewone Algemene Vergadering van CREADIV op 16 september 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden en waarbij de agendapunten niet wijzigen) af te stemmen op deze beslissing van de gemeenteraad.
De gemeenteraad verleent z’n akkoord met de ontvangst van de voorgenomen uitkering van een interimdividend van PBE in natura ten belope van 2.142.414,77 euro, door middel van de overdracht van een schuldvordering van PBE op CREADIV.
De gemeenteraad verleent z’n goedkeuring om bij ontvangst van het interimdividend van PBE:
(i) het deel van de Schuldvordering PBE dat uitgekeerd werd aan de gemeente, wetende een schuldvordering van 2.142.414,77 euro ten opzichte van CREADIV (de “Schuldvordering Gemeente”), integraal in natura in te brengen in het kapitaal van CREADIV in ruil voor 8.674 nieuwe aandelen uitgegeven door CREADIV;
(ii) met betrekking tot de Schuldvordering Gemeente geen enkele verrichting anders dan de inbreng vermeld onder punt (i) uit te voeren.
Vanaf 1 april 2024 zijn de voorrangsregels in de opvang met inkomstentarief aangepast. Er is namelijk een absolute voorrang voor ouders die minstens 80% werken of een beroepsgerichte opleiding volgen, evenals voor broers, zussen en pleegkinderen. De kinderopvang kan afwijken van de voorrangsregels voor hoogstens 10% van de opgevangen kinderen.
Omwille van deze wijziging wordt het huishoudelijk reglement van gemeentelijke kinderopvang Stiepelsteen, goedgekeurd op de gemeenteraad van 14/12/2021, aangepast.
In bijlage vind je het vorige en het gewijzigde reglement.
Hierbij een overzicht van de belangrijkste wijzigingen:
De gemeenteraad keurt het gewijzigde huishoudelijke reglement van gemeentelijke kinderopvang Stiepelsteen goed.
Gemeente en OCMW Steenokkerzeel hebben in 2015 een veiligheidsbeleid en -plan opgemaakt. Elk jaar wordt er een jaarverslag opgemaakt omtrent ondernomen acties inzake informatieveiligheid.
De informatieveiligheid wordt alsmaar belangrijker. Er zijn tal van issues die steeds betrekking hebben op één of meerdere elementen van informatieveiligheid, nl. beschikbaarheid, vertrouwelijkheid en integriteit van informatie. Informatiesystemen worden steeds meer en meer met elkaar verbonden waardoor het netwerk en dus ook de informatie van een bestuur steeds minder duidelijk afgeschermd worden van het internet. Snelle veranderingen op het gebied van informatica zorgen er bovendien voor dat de technieken voor beveiliging steeds weer moeten worden herbekeken en aangepast.
Een degelijke bescherming van informatie is een pure noodzaak om ervoor te zorgen dat deze bestand is tegen bedreigingen, die de continuïteit van de dienstverlening kunnen verstoren, schade kunnen veroorzaken en de goede werking van de organisatie kunnen verhinderen.
Het college van burgemeester en schepenen besliste op 16 februari 2015 om VERA aan te stellen voor het leveren van een informatieveiligheidsconsulent. Dimitri Ceyssens wordt momenteel door VERA afgevaardigd als informatieveiligheidsconsulent/DPO voor gemeente en OCMW Steenokkerzeel.
Op 26 oktober 2015 heeft het college van burgemeester en schepenen het ontwerp van veiligheidsbeleid en veiligheidsplan goedgekeurd. De uitvoering van het veiligheidsplan nam een aanvang op 1 januari 2016. Dit plan wordt regelmatig opgevolgd, geëvalueerd en bijgestuurd door de informatieveiligheidscel i.s.m. de DPO. De laatste bijsturing van dit veiligheidsplan omvat de periode 2024 tot 2026 (zie bijlage).
Tevens in bijlage het jaarverslag met de uitgevoerde werkpunten voor 2023.
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2023 en veiligheidsplan 2024 - 2026 inzake informatieveiligheid.
De jaarrekening van gemeente en OCMW voor het jaar 2023 wordt ter vaststelling voorgelegd. Dit is de vierde geïntegreerde jaarrekening die wordt opgemaakt voor gemeente en OCMW samen volgens de zogenaamde BBC2020 regels.
De rekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota, alsook een toelichting bij de jaarrekening en een aantal bijlagen. Tevens zijn ook een aantal grafieken m.b.t. 2023 evenals een aantal vergelijkingen met voorgaande jaren opgenomen in de bijlagen bij de jaarrekening.
De samenvattende gegevens van de balans, de staat van opbrengsten en kosten alsook de staat van het financieel evenwicht van de jaarrekening zijn in bijlage bij dit besluit opgenomen.
De raad moet jaarlijks ook - in consensus met de raad voor maatschappelijk welzijn - de tussenkomst van de gemeente in het tekort van het OCMW bepalen. Er wordt voorgesteld om dit bedrag voor 2023 te bepalen op 1.046.656,42 EUR, zijnde de som van het negatieve beschikbare resultaat (-€1.038.301,46) en de afgenomen interne facturatie (-€ 8.354,96) van het OCMW voor 2023.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 260 en 261.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
1. Het deel gemeente van de jaarrekening 2023 van gemeente en OCMW Steenokkerzeel wordt vastgesteld.
2. Het bedrag van de tussenkomst van de gemeente in het tekort van het OCMW wordt voor 2023 bepaald op 1.046.656,42 EUR, zijnde de som van het negatieve beschikbare resultaat (-€ 1.038.301,46) en de afgenomen interne facturatie (-€ 8.354,96) van het OCMW voor 2023.
3. De gemeenteraad keurt het deel OCMW van de jaarrekening 2023 van gemeente en OCMW Steenokkerzeel - zoals vastgesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 20 juni 2024 - goed, en stelt daarmee de jaarrekening 2023 in zijn geheel definitief vast.
4. De jaarrekening 2023 van gemeente en OCMW en bijhorende bijlagen zullen binnen de wettelijke termijnen worden overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur en dit in de voorgeschreven vorm.
Bijlagen:
1. Geïntegreerde balans
Actief |
Passief |
||
Vlottende activa | 21.086.593 | Schulden | 11.461.746 |
Vaste activa | 65.731.271 | Netto-actief | 75.356.119 |
Totaal Activa | 86.817.864 | Totaal Passiva | 86.817.864 |
2. Geïntegreerde staat van opbrengsten en kosten
Totaal kosten |
26.096.632 |
Totaal Opbrengsten |
27.508.386 |
Overschot van het boekjaar |
1.411.754 |
3. Staat van het financieel evenwicht van de geïntegreerde jaarrekening
Budgettair resultaat |
Jaarrekening |
Meerjarenplan |
||||
I. Exploitatiesaldo | 4.541.229 | 3.095.280 | ||||
a. Ontvangsten | 27.111.006 | 26.637.258 | ||||
b. Uitgaven | 22.569.777 | 23.541.978 | ||||
II. Investeringssaldo | -1.706.078 | -6.058.658 | ||||
a. Ontvangsten | 1.133.031 | 1.248.634 | ||||
b. Uitgaven | 2.839.109 | 7.307.292 | ||||
III. Saldo exploitatie en investeringen | 2.835.151 | -2.963.378 | ||||
IV. Financieringssaldo | -1.492.994 | -2.048.478 | ||||
a. Ontvangsten | 356.424 | 294.840 | ||||
b. Uitgaven | 1.849.418 | 2.343.318 | ||||
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | 1.342.157 | 5.011.856 | ||||
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 16.955.474 | 16.955.474 | ||||
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 18.297.630 | 11.943.618 | ||||
VIII. Onbeschikbare gelden | 0 | 0 | ||||
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 18.297.630 | 11.943.618 | ||||
Autofinancieringsmarge |
Jaarrekening |
Meerjarenplan |
||||
I. Exploitatiesaldo | 4.541.229 | 3.095.280 | ||||
II. Netto periodieke aflossingen | 1.293.997 | 1.287.388 | ||||
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 1.388.823 | 1.388.318 | ||||
b. Periodieke terugvordering leningen | 94.826 | 100.930 | ||||
III. Autofinancieringsmarge | 3.247.232 | 1.807.892 | ||||
Gecorrigeerde Autofinancieringsmarge |
Jaarrekening |
Meerjarenplan |
||||
I. Autofinancieringsmarge | 3.247.232 | 1.807.892 | ||||
II. Correctie op de periodieke aflossingen | 920.945 | 920.439 | ||||
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 1.388.823 | 1.388.318 | ||||
b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden | 467.879 | 467.879 | ||||
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge | 4.168.176 | 2.728.331 | ||||
Geconsolideerd financieel evenwicht |
Jaarrekening |
Meerjarenplan |
||||
I. Beschikbaar budgettair resultaat | ||||||
- Gemeente en OCMW | 18.297.630 | 11.943.618 | ||||
- Autonoom gemeentebedrijf | 73.282 | 54.808 | ||||
Totaal beschikbaar budgettair resultaat | 18.370.913 | 11.998.425 | ||||
II. Autofinancieringsmarge | ||||||
- Gemeente en OCMW | 3.247.232 | 1.807.892 | ||||
- Autonoom gemeentebedrijf | -3.887 | -29.676 | ||||
Totale Autofinancieringsmarge | 3.243.344 | 1.778.216 | ||||
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge | ||||||
- Gemeente en OCMW | 4.168.176 | 2.728.331 | ||||
- Autonoom gemeentebedrijf | -143.438 | -143.180 | ||||
Totale gecorrigeerde autofinancieringsmarge | 4.024.739 | 2.585.151 |
Op 25 maart 2021 keurt de gemeenteraad het algemeen zonaal politiereglement (AZP) goed.
Op 19 mei 2022 keurt de gemeenteraad een wijziging in art 131 van het algemeen zonaal politiereglement goed.
Sinds de goedkeuring van het algemeen zonaal politie reglement (AZP) op 25 maart 2021 werd dit reglement niet meer geactualiseerd, op één wijziging van artikel 131 rond brandveiligheid na. Echter is dit document geen statisch document en dient dit in te spelen op fenomenen die de openbare orde verstoren en/of zorgen voor openbare overlast. Met de wijziging aan het AZP wordt getracht het AZP te actualiseren waarbij de inhoud wordt aangepast aan maatschappelijke tendensen, nieuwe wetgeving en wijzigingen in hogere wetgeving. Bepalingen die worden opgenomen in hogere wetgeving worden uit het AZP gehaald omdat de hogere wetgeving steeds voorrang heeft waardoor er niet kan worden gehandhaafd op basis van het AZP. Hierbij wordt rekening gehouden met de arresten van de Raad van State.
Daarnaast worden artikelen die eerder een sensibiliserende functie hebben geschrapt aangezien hier niet op wordt gehandhaafd. De dienst integrale veiligheid zal samen met de communicatiediensten de inhoud van deze sensibiliserende artikelen vertalen en toelichten op de website van de gemeente.
De wijziging van het AZP kwam tot stand na overleg met de politiediensten, bevraging van de milieudienst, de consulenten van 3W+ en de partner Incovo-Interza.
De wijziging van het AZP werd besproken door het beheerscomité van het ILV op 8 mei 2024.
De jeugdraad verleend een gunstig advies.
De politieraad verleend een gunstig advies op 29 mei 2024.
Het AZP is een zonaal reglement dat van toepassing is op de drie gemeenten van de politiezone KASTZE. Elke gemeenteraad dient de actualisatie goed te keuren.
Nieuwe Gemeentewet, artikel 119, 119bis, 135 §2.
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt het geactualiseerd en gewijzigd algemeen zonaal politiereglement goed.
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
Vooreerst wordt de volgende melding weergegeven indien men een vergunning wenst aan te vragen:
“We ontvangen momenteel massaal veel vergunningsaanvragen, waardoor het aanleveren van de vergunningen mogelijk iets langer kan duren dan 5 werkdagen. We verontschuldigen ons voor dit ongemak en hopen op je begrip hiervoor.
Weet dat de ANPR camera pas in werking treedt vanaf 1 juli 2024. Voor deze datum kan je er nog steeds doorrijden zonder vergunning.”
Ten tweede is gebleken dat er zich heel wat problemen stellen indien men zich als handelaar wenst te registeren. De volgende melding wordt weergegeven wanneer men de optie handelaar selecteert:
“Uw adres komt niet in aanmerking voor deze vergunning”
Ondertussen hebben heel wat handelaars zich fysiek naar de gemeentediensten begeven om alsnog de nodige vergunningen te verkrijgen. Evenwel wordt hen meegedeeld dat het voorlopig gewoonweg niet mogelijk zou zijn om een vergunning aan te vragen.
Heel wat handelaars zijn volledig in de war door het huidige verloop en de frustraties lopen op. In de omliggende straten zijn er immers heel wat handelaars met personenwagens en lichte vrachtvoertuigen dewelke dus klaarblijkelijk geen vergunning kunnen aanvragen.
Indien zulks een vergetelheid betreft, valt het ons op dat er geen aanpassing van het reglement werd geagendeerd als agendapunt voor de gemeenteraad van juni.
Aldus kunnen de handelaars voor 1/7 as. geen vergunning meer bekomen op het eerste gezicht.
Voorts is er tevens verwarring omtrent de definiëring van het begrip handelaar. In het reglement staat het volgende:
“Iedere beoefenaar van een economische activiteit in de ruimste zin van het woord, inbegrepen de nijverheids-, landbouw-, tuinbouw-, of handelsactiviteiten, de exploitaties van financiële instellingen, de patrimoniumvennootschappen, de burgerlijke vennootschappen, de Verenigingen Zonder Winstoogmerk, de rechtspersonen in vereffening en de beoefenaars van een vrij beroep.”
Ten derde wordt door het registratiesysteem de voorkant van “deel 1” en de achterkant van “deel 2” gevraagd van het inschrijvingsbewijs? Evenwel is het voldoende om de voorkant en achterkant van “deel 1” in te scannen.
Ten vierde wordt op een permanente toelating het volgende vermelde:
“Van een doorrijvergunning voor een zone mag slechts gebruik gemaakt worden mits de vergunninghouder een bestemming heeft in de zone.”
Ten vijfde,
Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Jelle Mombaerts voegt toe:
Kurt Ryon voegt toe:
Jelle Mombaerts:
Wim Mombaerts:
Kurt Ryon:
Wim Mombaerts:
Kurt Ryon:
Wim Mombaerts:
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
De ondertussen welgekende actiegroep is maar liefst voor de 3de keer in beroep gegaan tegen de vergunning van het Centrum. De toekomst van het Centrum komt aldus enorm erg in het gevaar.
Heel wat inwoners maken zich zorgen over vermelde toekomst, maar ook het eventuele alternatief indien het Centrum zou beslissen om te vertrekken.
Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Griet Deroover geeft toelichting bij de beroepen door het Actiecomité en de motivatie daarvoor (uitbreiding, erfgoed, mobiliteit, natuurdomein, wegens slechte motivering of onvoldoende onderzoek, ...).
Kurt Ryon voegt toe:
Kurt Ryon heeft gesproken met het Actiecomité: zij wouden geen tegemoetkoming doen in hun eisen, dus alle onderhandelingen zijn gestopt. Het mobiliteitsprobleem werd niet ernstig genomen en daardoor was een compromis niet mogelijk.
Het Actiecomité wou Kurt Ryon niet bij de besprekingen met het MS-Centrum.
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
Naar aanleiding van de werken aan de Kortenbergsesteenweg werd een aanpassing doorgevoerd met betrekking tot de bushaltes aldaar.
Heel wat inwoners hebben meteen aangeklaagd dat de voorlopige bushaltes bijzonder ongelukkig werden geplaatst aangezien men over de haag langs de ringweg dient te springen om in of uit te stappen.
Ondertussen verscheen er een artikel in de pers waarbij de schuld alvast in de schoenen van de Lijn werd geduwd.
Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Kurt Ryon voegt toe:
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
Reeds meermaals hebben er zich problemen gesteld met bussen van de Lijn dewelke moeilijk tot niet in de vermelde straat kunnen doorrijden omwille van het geparkeerde verkeer. Zulks betreft in geen geval een éénmalig feit volgens de omwonenden.
In bijlage alvast wat sfeerbeelden… (zie bijlage).
Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
Tot op heden werd er geen zebrapad aangelegd hetwelk vanzelfsprekend gevaarlijk is voor de voetgangers.
Daarnaast werd het kruispunt momenteel voorzien van twee voorrangsborden dewelke aanduiden dat fietsers geen voorrang genieten. (zie foto’s)
In het verleden (zie foto) was er (behoudens vergissing) evenwel sprake van “doorlopend fietspad” hetwelk werd aangeduid door een rode ondergrond en twee evenwijdige witte onderbroken strepen. De fietsers hadden toen wel voorrang aangezien er niet louter een fietsoversteekplaats was dewelke werd aangeduid met witte vierkanten of parallellogrammen.
Hierbij moet worden opgemerkt dat fietsers klaarblijkelijk wel nog voorrang genieten wanneer zij de Prooststraat volgen aangezien er (behoudens vergissing) daar wel sprake is van “doorlopend fietspad” aangeduid door een rode ondergrond en twee evenwijdige witte onderbroken strepen.
Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
In Melsbroek staat een vrij grote mobilhome (zowat 8 à 9 meters lengte) veelal langtijdig geparkeerd in de Lijsterlaan, en recent in de Thubenstraat. Het gaat duidelijk niet om parkeren voor vertrek of aankomst. Volgens de informatie bekomen bij de politie kan niet geverbaliseerd worden, omdat er in het GAS-reglement niets voorzien is omtrent de maximumduur van het parkeren van dergelijke voertuigen, die bijzonder storend zijn in het straatbeeld. Vele gemeenten laten drie dagen parkeren toe.
Kan het bestuur in overweging nemen om een dergelijke maatregel ook in Steenokkerzeel toe te passen?
Besluit: Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt: Volgens de wegcode blijkt dat dit voertuig hier mag parkeren, zoals andere voertuigen. Als hij meer dan 7,5 ton zou wegen, zijn er wel beperkingen. We nemen dit mee naar het volgende politieoverleg.
Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
CBS 29 april 2024, nr. 16, p.18: in dit besluit is er sprake van de verplaatsing van een brandkraan, die thans op een parkeervak staat.
Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
- Er komt een beetje verder een nieuwe brandkraan bij.
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
De pers meldt dat tegen de jongste vergunning voor de verbouwing van de site opnieuw beroep werd aangetekend bij de Raad Voor Vergunningsbetwistingen. Naar gewoonte benadert deze raad de instanties die in de procesgang een vergunning hebben afgeleverd met de vraag of er al dan niet wordt tussengekomen.
Deze vragen werden behandeld bij punt 18 van de VLAM-fractie: 'Vraagstelling over de intenties van het Nationaal MS Centrum naar aanleiding van de laatste ontwikkelingen'.
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
Uit onderzoek is gebleken dat een groot deel van Melsbroek onder de No Regret maatregel betreffende PFAS valt. Er werd vorige gemeenteraad ook over de pijlingen gesproken die gebeurde in opdracht van BAC, deze waren verontrustend.
Marleen Ral antwoordt als volgt:
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
Zoals al we al jaren vragen en zullen blijven vragen:
Marleen Ral antwoordt als volgt:
- OVAM gaat proberen het rapport na te kijken voor de grote vakantie.
- In dit draft-rapport werden de voorlopige bevindingen van het onderzoek opgenomen.
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
Jelle Mombaerts antwoordt als volgt: