De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
De vijf Vlaamse Provincies delen hun milieu- en natuurkennis al enkele jaren onder de noemer van het Interprovinciaal Kenniscentrum voor Milieu (IPKC). Het IPKC kan de gemeente ondersteunen bij onderzoek naar waterkwaliteit run-off water luchthaven. Om beroep te doen op IPKC dient de gemeente een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan met de provincie Vlaams Brabant.
In de 5 Vlaamse provincies is er heel wat kennis over milieu- en aanverwante thema’s aanwezig. Al sinds 2013 maken de provincies onderling gebruik van die bestaande expertise onder de noemer van het Interprovinciaal Kenniscentrum voor Milieu (IPKC). In 2016 sloten de 5 Vlaamse provincies een overeenkomst af met elkaar waardoor deze interprovinciale samenwerking officieel werd. De kennis en expertise aanwezig binnen het IPKC wordt ter beschikking gesteld van de gemeenten. Om beroep te doen op het IPKC dient de gemeente een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan met de provincie Vlaams Brabant.
Het aanbod van het IPKC (zie bijlage) wil focussen op diensten waarvan de gemeenten geen gebruik kunnen maken via het provinciaal aanbod van Vlaams-Brabant en/of via het aanbod van de streekintercommunales. Hiermee worden voor de gemeenten niches opgevuld. Na ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst met de provincie kan gemeente Steenokkerzeel via het IPKC beroep doen op de kennis en de expertise bij een ander provinciebestuur. Dit wordt mogelijk gemaakt doordat er tussen de 5 Vlaamse provincies onderling al een overeenkomst bestaat.
De ondertekening van deze overeenkomst met de provincie is gratis. De ondertekening van deze overeenkomst houdt geen enkele verplichting in. Het staat de gemeente nog altijd volledig vrij om voor een bepaalde opdracht al dan niet gebruik te maken van deze dienstverlening.
De gemeenteraad heeft op 29 april 2021 de samenwerking tussen het IPKC en de gemeente Steenokkerzeel goedgekeurd (zie bijlage). De provincie Vlaams-Brabant heeft nooit een ondertekende samenwerkingsovereenkomst ontvangen. Om beroep te doen op het IPKC dient de gemeenteraad de ondersteuning door IPKC opnieuw te bevestigen en dient de samenwerkingsovereenkomst ondertekend te worden.
Goedkeuring van de Samenwerkingsovereenkomst voor uitwisseling van kennis en dienstverlening inzake milieu en aanverwante thema’s tussen de 5 Vlaamse provincies door de provincieraad van Vlaams-Brabant op 2 februari 2016
Goedkeuring van het voorstel van Samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie Vlaams-Brabant en de gemeente/stad betreffende de uitwisseling van kennis en dienstverlening inzake milieu en aanverwante thema’s door de provincieraad van Vlaams-Brabant op 10 november 2020
Naast de financiële middelen nodig om bepaalde opdrachten of dienstverleningen via het IPKC te laten uitvoeren, heeft de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst IPKC tussen de provincie Vlaams-Brabant en de gemeente Steenokkerzeel geen directe financiële gevolgen.
1. De gemeenteraad van de gemeente Steenokkerzeel beslist de samenwerkingsovereenkomst betreffende de uitwisseling van kennis en dienstverlening inzake milieu en aanverwante thema's met de provincie Vlaams-Brabant te ondertekenen.
2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van dit besluit wanneer gemeente Steenokkerzeel gebruik maakt van het aanbod van het IPKC.
3. Een afschrift van dit besluit en een ondertekend exemplaar van de samenwerkingsovereenkomst zal digitaal voor verder gevolg aan Provincie Vlaams-Brabant, Dienst leefmilieu - IPKC bezorgd worden.
De voorzitter van de GECORO dient over het beheer van de werkingsmiddelen jaarlijks verslag uit te brengen aan de gemeenteraad en de overige leden.
Het jaarverslag 2024 van de werkzaamheden en het beheer van de werkingsmiddelen van de GECORO tijdens het jaar 2024 wordt ter kennisgeving voorgelegd.
Het besluit van de Vlaamse regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van de nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening, inzonderheid artikel 4.
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2024 over het beheer van de werkingsmiddelen van de GECORO tijdens het kalenderjaar 2024.
De voorzitter van de Gecoro dient over het beheer van de werkingsmiddelen jaarlijks verslag uit te brengen aan de gemeenteraad en de overige leden.
Hierbij wordt de gemeenteraad in kennis gesteld van het jaarverslag 2023 van de werkzaamheden en het beheer van de werkingsmiddelen van de Gecoro tijdens het jaar 2023.
Het besluit van de Vlaamse regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van de nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening, inzonderheid artikel 4.
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2023 van de werkzaamheden en het beheer van de werkingsmiddelen van de Gecoro tijdens het kalenderjaar 2023.
Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (GAS); en meer in het bijzonder artikel 21 §1, 2°;
Het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie.
Het besluit van de gemeenteraad van 20 juni 2024 tot vaststelling van het gemeentelijk reglement betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Het algemeen zonaal politiereglement zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 20 juni 2024.
Titel 2: de openbare netheid en volksgezondheid
Hoofdstuk 1: Netheid van de openbare ruimte: artikels 15 tem 44
Hoofdstuk 2 Openbare gezondheid
Afdeling 7: Inzameling van huishoudelijk afval : artikels 66 tem 95
Er is een noodzaak om deze personeelsleden van de afvalintercommunale INTERZA aan te stellen als GAS-vaststeller met het oog op de sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie van overtredingen op de bepalingen van gemeentelijke reglementering de binnen hun welomschreven bevoegdheid te situeren zijn; dat deze GAS-vaststellers enkel binnen de omschreven bevoegdheid mogen optreden.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. Afvalintercommunale INTERZA wordt aangesteld als GAS-vaststeller, waarbij de personeelsleden, aangeduid door de directeur van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van gemeente Steenokkerzeel voor de vaststelling van overtredingen op het algemeen zonaal politiereglement zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 20 juni 2024:
Titel 2: de openbare netheid en volksgezondheid
Hoofdstuk 1: Netheid van de openbare ruimte: artikels 15 tem 44
Hoofdstuk 2 Openbare gezondheid
Afdeling 7: Inzameling van huishoudelijk afval : artikels 66 tem 95
2. Interza wordt van dit besluit op de hoogte gesteld.
Nieuw aanvullend reglement voor alle verkeersmaatregelen aan de Ravaartstraat te Melsbroek.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur
1. Op de Ravaartstraat vanaf de ingang van de Brugdreef (voetweg 22) de toegang is verboden voor bestuurders van motorvoertuigen met meer dan twee wielen en van motorfietsen met zijspan; de toegang is verboden voor bestuurders van motorfietsen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
C5
C7
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
C11
3. Op de Hooiweg (verlengde / voetweg 21 "Willemijnshofweg") vanaf de poort aan het wachtbekken aan de E19 de toegang is verboden voor bestuurders van rijwielen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
C11
De vraag tot maatregelen wegens onduidelijkheid in plaats van fietsers. Fietsers op een veilige manier de mogelijkheid bieden zich op de weg te begeven. Hierdoor blijft het voetpad vrij voor voetgangers.
Op 03 februari 2025 heeft het college het verslag van het politieoverleg van 28 januari 2025 goedgekeurd waarin onder andere besloten werd om een fietsstraat in te voeren in de Vereeckenstraat te Melsbroek.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.
Er zullen ook enkele logo's op de rijweg worden aangebracht.
Het plan van Vereeckenstraat en Fietszone met aanduiding van de borden als bijlage.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Verkeersbord F111
Verkeersbord F113
2. Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Dit schooljaar eindigen de mandaten van de leden van de schoolraad en dient er voor een volgende periode (schooljaren 2025-2030) een nieuwe schoolraad te worden aangesteld.
Dit schooljaar loopt de laatste periode van vier schooljaren af en dient er voor een volgende periode (2025-2030) een nieuwe schoolraad te worden aangesteld.
In scholen die beschikken over deelraden (pedagogische raad, ouderraad en leerlingenraad), zijn het deze deelraden die rechtstreeks hun gekozenen aanduiden in de schoolraad.
Scholen zonder deelraden moeten verkiezingen organiseren om de schoolraad samen te stellen. Gemengde situaties zijn ook mogelijk.
De GBS Piramide & Tilia beschikt niet over ouderraden en niet over een pedagogische raad.
In de GBS Piramide & Tilia werd naar de ouders en het personeel een oproep gelanceerd tot het zich kandidaat stellen om deel te nemen aan de verkiezing voor deze twee geledingen.
Artikel 12 van het Participatiedecreet bepaalt dat het schoolbestuur afspraken inzake de verkiezingsprocedure vastlegt.
Het verkiezingsreglement goedgekeurd tijdens de gemeenteraad van 23 januari 2025 dient als basis voor deze verkiezingen.
Voor de volgende geledingen diende er geen verkiezing te worden georganiseerd daar het aantal binnengekomen kandidaturen (zie relaties) gelijk is aan het aantal op te nemen mandaten:
- de vertegenwoordigers van de de leerkrachten
- de vertegenwoordiger van de ouders afdeling lagere school Tilia
- de vertegenwoordiger van de ouders afdeling kleuters school Piramide
- de vertegenwoordiger van de ouders afdeling lager school Piramide.
Bovenvermelde kandidaten worden rechtstreeks voorgedragen.
De uitslag werd opgenomen in de twee proces-verbalen in bijlage.
Tijdens de eerste vergadering van de schoolraad na 31 mei 2025 zal bij consensus een vertegenwoordiger van de lokale gemeenschap gecoöpteerd worden.
De gemeenteraad neemt kennis van de vertegenwoordigers van de ouders en personeelsleden die voor de periode 2025-2030 zullen zetelen in de nieuwe schoolraad:
- Meneer Sven Dekoster als afgevaardigde van de ouders lagere school - afdeling Piramide
- Mevrouw Esmeralda Vazquez-Baldivia als afgevaardigde van de leerkrachten lagere school - afdeling Piramide
- Mevrouw Nele Salens als afgevaardigde van de ouders kleuterschool - afdeling Piramide
- Mevrouw Ilse De Smet als afgevaardigde van de leerkrachten kleuterschool - afdeling Piramide
- Mevrouw Charline Notredame als afgevaardigde van de ouders lagere school - afdeling Tilia
- Mevrouw Lien Kuypers als afgevaardigde van de leerkrachten lagere school - afdeling Tilia.
Schrijven ontvangen van Havicrem op 14 januari 2025 waarin zij ons meedelen dat de bijzondere algemene vergadering van Havicrem zal doorgaan op 18 maart 2025 om 18u30 in het crematorium Daelhof, Erasmuslaan 50 in Zemst met volgende agenda:
De gemeente is aangesloten bij de intergemeentelijke vereniging Havicrem, die werd opgericht op 10 juni 2003.
Havicrem staat in voor het beheer van één of meerdere crematoria in het arrondissement Halle-Vilvoorde, een opdrachthoudende vereniging die wordt beheerst door het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking.
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een effectieve afgevaardigde in de algemene vergadering van Havicrem.
Deze mandataris wordt bij dezelfde stemming aangeduid als kandidaat stemgerechtigd lid voor de raad van bestuur.
De stemming geeft volgende uitslag:
An Dumonceau bekomt 15 stemmen
Yvette Van Daele bekomt 2 stemmen
Er waren 3 blanco stemmen
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering van Havicrem.
De stemming geeft volgende uitslag:
Conny Pelgrims bekomt 15 stemmen
Theo Wauters bekomt 2 stemmen
Er waren 3 blanco stemmen
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een lid met raadgevende stem in de raad van bestuur van Havicrem
De stemming geeft volgende uitslag:
Mohamed Daoudi bekomt 17 stemmen
Er waren 3 blanco stemmen
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid op de bepalingen van de artikels 432 en 445;
Gelet op de artikels 13, 24 en 32 van de gecoördineerde statuten van Havicrem;
De gemeente Steenokkerzeel maakt deel uit van de intergemeentelijk samenwerking (ILV) "De Sportregio".
In geval van algehele vernieuwing van de gemeenteraden, duiden de deelnemende gemeenten in de eerste 6 maanden volgend op het jaar van de verkiezingen de nieuwe bestuurders aan.
De gemeente Steenokkerzeel maakt samen met Zemst, Kampenhout, Boortmeerbeek, Haacht, Tremelo en Keerbergen deel uit van de ILV De Sportregio. Deze ILV heeft als doelstelling het sportbeleid - in de ruime zin van het woord - van de voormelde participanten te stimuleren en op elkaar af te stemmen.
Binnen de ILV bestaat een beheerscomité. Het beheerscomité ontvangt geen bezoldiging. Tot de bevoegdheid van het beheerscomité behoren:
- het overleg over de wijze waarop onderhavige overeenkomst wordt uitgevoerd;
- het goedkeuren van het programma en begroting voor het volgende werkjaar;
- het opmaken van het jaarverslag;
- de voorlopige vaststelling van de jaarrekening van de interlokale vereniging, die samen met het jaarverslag aan de colleges voor goedkeuring wordt voorgelegd;
- het wijzigen van de statuten;
- het goedkeuren, wijzigen bij eenvoudige beslissing, van het huishoudelijk reglement;
- het aanduiden van een voorzitter en ondervoorzitter van het beheerscomité;
- het aanstellen van rekeningtoezichters;
- het ondertekenen van contracten;
- het financieel beheer;
Het beheerscomité kan bevoegdheden delegeren.
Vanuit elke gemeente kan maximum één vertegenwoordiger als stemgerechtigd lid afgevaardigd worden. De stemgerechtigde vertegenwoordigers van de gemeenten in het beheerscomité moeten steeds de schepen bevoegd voor sport zijn.
De gemeenten kunnen eveneens een plaatsvervangend afgevaardigde aanstellen, dewelke een gemeenteraadslid moet zijn.
De gemeenteraad gaat bij geheime stemming over tot verkiezing van de stemgerechtigd afgevaardigde in het beheerscomité van ILV De Sportregio. De afgevaardige moet de schepen van sport zijn.
De stemming geeft volgende uitslag:
Geert Storms: bekomt 17 stemmen
Er waren 3 blanco stemmen
De gemeenteraad gaat bij geheime stemming over tot verkiezing van een plaatsvervangend afgevaardigde in het beheerscomité van ILV De Sportregio. Deze mandataris is een gemeenteraadslid.
De stemming geeft volgende uitslag:
Johan Heymans bekomt 14 stemmen
Geert Laureys bekomt 1 stem
Theo Wauters bekomt 1 stem
Matthew Vanderoel bekomt 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen
Overheden hebben de verplichting om met de representatieve vakorganisaties te onderhandelen en te overleggen vooraleer er algemene maatregelen met betrekking tot het personeel worden genomen.
Het decreet basisonderwijs legt de verplichting op om :
- een lokaal comité op het niveau van de scholengemeenschap - verder het OCSG - genoemd op te richten. (GR 28 mei 2009 - kennisname installatie OCSG)
- het orgaan samen te stellen uit afgevaardigden van enerzijds de schoolbesturen en anderzijds de representatieve vakorganisaties.
Er dient een effectieve (1) en een plaatsvervangende (2) afgevaardigde voor de gemeente Steenokkerzeel in het OCSG bij geheime stemming tijdens de gemeenteraad aangeduid te worden.
Er wordt overgegaan tot een geheime stemming die zal leiden tot verkiezing van een effectief (1) en een plaatsvervangend (2) afgevaardigde voor de gemeente Steenokkerzeel in het OCSG:
De uitslag van deze stemming als volgt genoteerd worden:
1) - Kurt Ryon bekomt 15 stemmen
- Wim Mombaerts bekomt 1 stem
- Jelle Mombaerts bekomt 1 stem
- Er waren drie blanco stemmen
2) - Geert Laureys bekomt 15 stemmen
- Wim Mombaerts bekomt 1 stem
- Liesbeth Schoevaerts bekomt 1 stem
- Er waren drie blanco stemmen
1. Voor de gemeente Steenokkerzeel wordt:
Kurt Ryon, wonende te Steenokkerzeel, gemeenteraadslid, aangesteld als effectief afgevaardigde van de gemeenteraad in het OCSG.
en
Geert Laureys, wonende Steenokkerzeel, gemeenteraadslid, aangesteld als plaatsvervangend afgevaardigde van de gemeenteraad in het OCSG.
2. Voormelde raadsleden worden gemandateerd om onderhandelingen te voeren in het OCSG op het niveau van de scholengemeenschap over de aangelegenheden waarvoor de scholengemeenschap bevoegd is voor zover deze aangelegenheden een repercussie kunnen hebben op de arbeidsomstandigheden of arbeidsvoorwaarden van het personeel van de scholengemeenschap zelf.
3. Het OCSG zal van dit besluit op de hoogte worden gebracht
Titel 2, art.4. § 2 van de overeenkomst scholengemeenschap aangegaan tussen de gemeentebesturen van Kampenhout, Steenokkerzeel en Zemst, bepaalt dat elke gemeenteraad een lid afvaardigt alsmede een vervangend lid, ingeval van afwezigheid van het effectief lid.
Het is aangewezen is om de schepen van onderwijs af te vaardigen in het beheerscomité als effectief lid en als plaatsvervanger het gemeenteraadslid aan te duiden dat werd verkozen als plaatsvervanger binnen het Overleg Comité Scholengemeenschap (OSCG).
Er dient een effectieve (1) en een plaatsvervangende (2) afgevaardigde voor de gemeente Steenokkerzeel in het in het beheerscomité van de scholengemeenschap KASTZE bij geheime stemming tijdens de gemeenteraad aangeduid te worden.
Er wordt overgegaan worden tot een geheime stemming die zal leiden tot verkiezing van een effectief (1) en een plaatsvervangend (2) afgevaardigde voor de gemeente Steenokkerzeel in het beheerscomité van de scholengemeenschap KASTZE.
Tijdens de gemeenteraad zal de uitslag van deze stemmingen als volgt genoteerd worden:
1) - Kurt Ryon bekomt 16 ja stemmen
- Kurt Ryon bekomt 1 neen stem
- Er waren drie blanco stemmen
2) - Geert Laureys bekomt 15 stemmen
- Wim Mombaerts bekomt 2 stemmen
- Er waren 3 blanco stemmen
Omzendbrief Scholengemeenschappen basisonderwijs met referentie BaO/2005/11 op datum van 30 juni 2005
Decreet basisonderwijs op datum van 24 februari 1997 artikel 3, 52°bis en de artikelen 125bis tot en met 125quaterdecies
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de [puntenenveloppen] voor de scholengemeenschappen basisonderwijs 5 maart 2004
1. Voor de gemeente Steenokkerzeel wordt:
het gemeenteraadslid Kurt Ryon, wonende te Steenokkerzeel, aangesteld als effectief lid in het beheerscomité van de scholengemeenschap KASTZE
het gemeenteraadslid Geert Laureys, wonende te Steenokkerzeel, - dat ook werd aangeduid als plaatsvervanger van het effectief lid in het OCSG - aangeduid als plaatsvervanger in het beheerscomité van de scholengemeenschap KASTZE.
2. Voormelde raadsleden worden gemandateerd om onderhandelingen te voeren in het beheerscomité van de scholengemeenschap over de aangelegenheden waarvoor de scholengemeenschap bevoegd is.
3. De leden (gemeenten Kampenhout en Zemst) van de scholengemeenschap zullen van dit besluit op de hoogte worden gebracht.
E-mail ontvangen van Haviland op 20 januari 2025 waarin zij ons meedelen dat de algemene vergadering van Haviland plaats heeft op 19 maart 2025 om 18u in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 in Zellik met volgende agenda:
Overwegend dat de gemeente aangesloten is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 EN verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652;
Overwegend dat de duurtijd van de vereniging wordt beperkt tot zestien jaar, ingaand op tien november tweeduizend negentien en eindigend op tien november tweeduizend vijfendertig.
Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
Het lijkt zinvol om voor het OCMW dezelfde afgevaardigde aan te duiden als voor de gemeente.
Bruno Peeters bekomt 15 stemmen
Jelle Mombaerts bekomt 1 stem
Sandra Ceuleers bekomt 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen
De gemeenteraad gaat bij geheime stemming over tot verkiezing van een plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering van Haviland.
De stemming geeft volgende uitslag:
Geert Laureys bekomt 15 stemmen
Kurt Ryon bekomt 1 stem
Werner Vanderborght bekomt 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen
De gemeenteraad duidt in de lijst van de 15 kandidaat bestuurders volgende individuele vertegenwoordiger aan: Kurt Ryon
De stemming geeft volgende uitslag:
Kurt Ryon bekomt 17 stemmen
Er waren 3 blanco stemmen
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging.
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaalt te worden voor elke Algemene Vergadering.
Gelet op artikel 445 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de duur en de wijze van beëindiging van het mandaat van de leden van de verschillende organen in een dienstverlenende vereniging statutair bepaalt.
Gelet op artikels 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt.
1. Bruno Peeters, gemeenteraadslid, Wijckmansstraat 15/1, 1820 Steenokkerzeel, bruno.peeters@steenokkerzeel.be, wordt aangesteld als effectief afgevaardigde in de algemene vergadering van Haviland, voor de duur van de huidige legislatuur.
2. Geert Laureys, gemeenteraadslid, Sint-Annastraat 2, 1820 Steenokkerzeel, geert.laureys@steenokkerzeel.be, wordt aangesteld als plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering van Haviland, voor de duur van de huidige legislatuur.
3. De gemeenteraad bevestigt de gezamenlijke voordracht van de 15 kandidaat-bestuurders zodat de algemene vergadering kan overgaan tot de benoeming van de raad van bestuur :
4. De gemeenteraad duidt in de lijst van kandidaat-bestuurders binnen de categorie C volgende individuele vertegenwoordiger aan: Kurt Ryon.
5. De afgevaardigde van gemeente Steenokkerzeel is gemandateerd om de samenstelling van de raad van bestuur op de algemene vergadering van Haviland op 19 maart 2025 goed te keuren.
6. Haviland zal van dit besluit op de hoogte worden gebracht.
E-mail ontvangen van Tom Dehaene, voorzitter van Toerisme Vlaams-Brabant waarin gevraagd wordt om de afgevaardigden aan te duiden in de algemene vergadering en een kandidaat voor te dragen voor het bestuursorgaan van de vzw.
In navolging van de nieuwe provincieraad en gemeentebesturen moeten de leden van de algemene vergadering van Toerisme Vlaams-Brabant vzw vernieuwd worden en het nieuwe bestuursorgaan aangesteld worden. Conform de statuten zal de nieuwe samenstelling gebeuren op de eerstvolgende algemene vergadering die gepland is op dinsdag 6 mei 2025 in het Provinciehuis te Leuven.
Naast de provincie Vlaams-Brabant en de erkende structuren (toeristische organisaties, regionale landschappen,…) kunnen slechts die gemeenten lid worden van de vzw, die het convenant tussen Toerisme Vlaams-Brabant en de gemeenten betreffende de toeristisch-recreatieve werking in hun regio onderschrijven en nakomen.
Gemeente Steenokkerzeel onderschreef dit convenant in 2019 voor de periode 2020-2025 en voldoet momenteel aan de voorwaarden voor het lidmaatschap in 2025. In de loop van 2025 zal het overleg voor een nieuwe convenant 2026-2031 georganiseerd worden. Op basis hiervan wordt tijdens de algemene vergadering van 2 december 2025 de samenstelling van de leden aangepast voor de periode 2026-2031. Voor gemeenten die het nieuwe convenant 2026-2031 niet onderschrijven, beëindigt het lidmaatschap van rechtswege op 31 december 2025.
Men stelt voor dat de gemeente de schepen, bevoegd voor toerisme, afvaardigt.
De gemeenteraad gaat bij geheime stemming over tot verkiezing van een effectief afgevaardigde in de algemene vergadering van Toerisme Vlaams-Brabant
De stemming geeft volgende uitslag:
Jelle Mombaerts bekomt 17 stemmen
Er waren 3 blanco stemmen
De gemeenteraad gaat bij geheime stemming over tot verkiezing van een kandidaat voor het bestuursorgaan van vzw Toerisme Vlaams Brabant
De stemming geeft volgende uitslag:
Jelle Mombaerts bekomt 15 stemmen
Geert Laureys bekomt 1 stem
Alen Cilic bekomt 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
E-mail ontvangen van Jo Sollie, coördinator Cultuur Noordrand, waarin gevraagd wordt om nieuwe afgevaardigden aan te duiden in de raad van bestuur.
Huishoudelijk reglement NOORDRAND
Ontslag en vervanging leden: alle bestuurders zijn van rechtswege ontslagnemend bij verlies van hun openbaar mandaat. In voorkomend geval duiden de deelnemers in de loop van de maand januari volgend op het jaar van de verkiezingen tot algehele vernieuwing van de gemeenteraden, de nieuwe bestuurders aan. Zij treden aan op 1 februari daaropvolgend. Totdat de nieuwe raad van bestuur aangetreden is, blijven de vorige voorzitter en ondervoorzitters in functie voor het aansturen van de dagelijkse werking.
Werking van de raad van bestuur: de raad van bestuur vertegenwoordigt en verbindt de vereniging in alle gerechtelijke en buitengerechtelijke handelingen als eiser en als verweerder, met inbegrip van de daden van beheer en beschikking, en voor alles wat tot de doelstelling van de vereniging behoort (zoals o.m. algemene organisatie, benoeming, ontslag, bezoldiging van het personeel, uitvaardiging van een huishoudelijk reglement).
Statuten projectvereniging NOORDRAND:
Art.5: Bestuur van de vereniging: NOORDRAND wordt geleid door een raad van bestuur waarvan de leden benoemd worden door de deelnemers (de deelnemende gemeenten). De raad van bestuur heeft uitsluitend de bevoegdheid tot het nemen van beslissingen die kaderen binnen het doel van de vereniging.
Het mandaat van een bestuurder wordt beëindigd indien de respectievelijke gemeenteraad die hij vertegenwoordigt zijn mandaat intrekt en in dezelfde raadsvergadering zijn vervanger aanduidt.
Artikel 6: Samenstelling raad van bestuur: de raad van bestuur bestaat uit stemgerechtigde leden en uit leden met raadgevende stem.
● De stemgerechtigde leden zijn de politieke vertegenwoordigers uit het college van burgemeester en schepenen, aangeduid door de deelnemende gemeenten (bij voorkeur schepen van cultuur), waarbij maximaal één aangeduid door elke deelnemende gemeente. De voorzitter wordt gekozen uit de stemgerechtigde leden.
● Daarnaast duidt elke deelnemende gemeente één afgevaardigde aan als lid met raadgevende stem. Deze afgevaardigden is steeds raadslid in de deelnemende gemeenten, verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen.
De gemeenteraad van de deelnemende gemeenten kunnen beslissen om een plaatsvervanger aan te duiden ter vervanging van zowel het stemgerechtigde lid, als van een lid met raadgevende stem.
De bestuurders worden benoemd voor de duur van de projectvereniging, maar zijn van rechtswege ontslagnemend bij tussentijds verlies van hun openbaar mandaat.
De gemeenteraad gaat bij geheime stemming over tot de verkiezing van een stemgerechtigd lid in de raad van bestuur van de projectvereniging Noordrand.
Deze mandataris behoort tot het schepencollege.
De stemming geeft volgende uitslag:
Geert Laureys bekomt 16 ja stemmen en 1 neen stem
Er waren 3 blanco stemmen
De gemeenteraad gaat bij geheime stemming over tot de verkiezing van een plaatsvervangend stemgerechtigd lid in de raad van bestuur van de projectvereniging Noordrand.
Deze mandataris behoort tot het schepencollege.
De stemming geeft volgende uitslag:
Hannelore Velaerts bekomt 15 stemmen
Wim Mombaerts bekomt 1 stem
Geert Storms bekomt 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen
De gemeenteraad gaat bij geheime stemming over tot de verkiezing van een lid met raadgevende stem in de raad van bestuur van de projectvereniging Noordrand.
Deze mandataris is een raadslid.
De stemming geeft volgende uitslag:
Gilbert Jaspers bekomt 17 stemmen
Er waren 3 blanco stemmen
De gemeenteraad gaat bij geheime stemming over tot de verkiezing van een plaatsvervangend lid met raadgevende stem in de raad van bestuur van de projectvereniging Noordrand.
Deze mandataris is een raadslid.
De stemming geeft volgende uitslag:
Kabil Baldemir bekomt 17 stemmen
Er waren 3 blanco stemmen
Bovenlokaal cultuurdecreet van 15 juni 2018 en het uitvoeringsbesluit van 26 oktober 2018.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Gemeenteraadsbesluit van 25 april 2019 waarbij de oprichting van de Projectvereniging Bovenlokale Cultuurwerking Noordrand (Cultuur Noordrand) werd goedgekeurd.
Besluit van 16 december 2019 van de Vlaamse Regering –Vlaams ministerie van cultuur, jeugd, sport en media- waarbij de oprichting van de Projectvereniging Bovenlokale Cultuurwerking Noordrand werd goedgekeurd.
Brief van de Vlaamse Overheid – Departement cultuur, jeugd, sport en media- Afdeling subsidiëren en erkennen- waarbij de jaarlijkse werkingssubsidies van de Projectvereniging Bovenlokale Cultuurwerking Noordrand op 26 februari 2020 werd goedgekeurd.
Gemeenteraadsbesluit van 14 december 2023 waarbij de verlenging IGS voor cultuur NOORDRAND met 1 jaar werd goedgekeurd (tot 31/12/2026).
Het voorontwerp van statuten van de projectvereniging Noordrand;
Het voorontwerp van huishoudelijk reglement van de projectvereniging Noordrand;
E-mail ontvangen van Haviland op 27 januari 2025, waarin zij vragen om een nieuwe vertegenwoordiger aan te duiden in het beheerscomité van de gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk (GIDPBW).
Gezien het belang van welzijn, arbeidsveiligheid en gezondheid van het personeel en het toezicht door de FOD WASO in de lokale besturen, dringen ze erop aan om dit mandaat in het beheerscomité toe te kennen aan de burgemeester, schepen van arbeidsveiligheid en welzijn, schepen van personeel of een mandataris met ervaring in het beheerscomité van de GIDPBW Haviland.
De vergaderingen van het beheerscomité van de GIDPBW voor het jaar 2025 zijn voorzien op :
Het lijkt zinvol om voor het OCMW dezelfde afgevaardigde aan te duiden als voor de gemeente.
Artikel 2 van het koninklijk besluit van 10 december 2017 betreffende de oprichting van een gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
E-mail ontvangen van Fineg op 31 januari 2025 waarin zij vragen om een afgevaardigde en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering en een kandidaat bestuurder voor de raad van bestuur aan te duiden voor de huidige legislatuur.
FINEG is als naamloze vennootschap niet onderworpen aan het decreet lokaal bestuur en dat dit impliceert dat de afgevaardigden van de gemeente in de raad van bestuur en de algemene vergaderingen van FINEG nv niet noodzakelijk deel moeten uitmaken van de gemeenteraad.
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een effectieve afgevaardigde in de algemene vergadering van Fineg nv.
De stemming geeft volgende uitslag:
Paul Degraeve bekomt 15 stemmen
Sandra Ceuleers bekomt 1 stem
Elke Van Doren bekomt 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering van Fineg nv.
De stemming geeft volgende uitslag:
Theo Wauters bekomt 15 stemmen
Johan Heymans bekomt 1 stem
An Dumonceau bekomt 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur van Fineg nv.
De stemming geeft volgende uitslag:
Theo Wauters bekomt 15 stemmen
Alen Cilic bekomt 1 stem
Conny Pelgrims bekomt 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen
Gelet op artikel 13 van de statuten aangaande de samenstelling van de raad van bestuur
Gelet op de artikels 26 en 30 van de statuten aangaande de samenstelling van en de vertegenwoordiging op de algemene vergadering
Gelet op het decreet lokaal bestuur
Naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad, dient men over te gaan tot de aanduiding van een afgevaardigde in het beheerscomité IT-punt (politiek orgaan) en een afgevaardigde in de stuurgroep IT-punt (ambtelijk orgaan).
De interlokale vereniging IT-punt is opgericht met als doel een samenwerking tot stand te brengen tussen partijen met het oog op de digitalisering van dienstverlening.
Er wordt voorgesteld om voor het politiek orgaan (beheerscomité) de schepen van informatica af te vaardigen en voor het ambtelijk orgaan (stuurgroep) Ruud Van Calster, afdelingshoofd interne en sociale zaken, vermits ICT onder zijn bevoegdheid valt.
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een afgevaardigde in het beheerscomité IT-punt.
IT-punt stelt voor om de schepen van ICT af te vaardigen.
De stemming geeft volgende uitslag:
Jelle Mombaerts bekomt 17 stemmen
Er waren 3 blanco stemmen
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een plaatsvervangend afgevaardigde in het beheerscomité IT-punt.
De stemming geeft volgende uitslag:
Geert Laureys bekomt 15 stemmen
Werner Vanderborght bekomt 1 stem
Liesbeth Schoevaerts bekomt 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een afgevaardigde in de stuurgroep IT-punt.
Ruud Van Calster, afdelingshoofd Interne en Sociale zaken, onder welke afdeling ICT valt, zetelt tot op heden in deze stuurgroep.
De stemming geeft volgende uitslag:
Ruud van Calster bekomt 20 stemmen
Op 17 december 2015 stemde de gemeenteraad van Steenokkerzeel tot deelname aan het interlokale vereniging it-punt.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Schrijven ontvangen van Interza op 03 februari 2025 waarin wordt medegedeeld dat de bijzondere algemene vergadering plaats heeft op 26 maart 2025 om 19u in het hoofdgebouw van Interza, Hoogstraat 185 te Zaventem met volgende agenda:
Conform de statuten dient Interza bij het begin van de gemeentelijke legislatuur over te gaan tot de aanduiding van een nieuwe raad van bestuur.
Conform artikel 38 van de statuten van Interza heeft de gemeente Zaventem recht op 2 bestuurders en de overige gemeenten op 1 bestuurder.
Iedere gemeente heeft het recht om een raadgevend bestuurder aan te duiden, verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen.
De gemeente Steenokkerzeel heeft recht op 3 afgevaardigden in de algemene vergadering. Deze afgevaardigden kunnen conform de statuten worden aangeduid voor de volledige legislatuur.
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een 1ste effectieve afgevaardigde in de (buitengewone) algemene vergadering van Interza.
De stemming geeft volgende uitslag:
Yvette Van Daele bekomt 15 stemmen
Wim Mombaerts bekomt 1 stem
Jelle Mombaerts bekomt 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een 2de effectieve afgevaardigde in de (buitengewone) algemene vergadering van Interza.
De stemming geeft volgende uitslag:
Liesbeth Schoevaerts bekomt 15 stemmen
Jelle Mombaerts bekomt 1 stem
Er waren 4 blanco stemmen
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een 3de effectieve afgevaardigde in de (buitengewone) algemene vergadering van Interza.
De stemming geeft volgende uitslag:
Johan Heymans bekomt 15 stemmen
Gilbert Jaspers bekomt 1 stem
Er waren 4 blanco stemmen
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur van Interza.
De stemming geeft volgende uitslag:
Jelle Mombaerts bekomt 15 stemmen
Liesbeth Schoevaerts bekomt 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een kandidaat-bestuurder met raadgevende stem van Interza.
De stemming geeft volgende uitslag:
Mohamed Daoudi bekomt 17 stemmen
Er waren 3 blanco stemmen
Het Koninklijk Besluit van 3 oktober 1978, houdende machtiging tot oprichting van een intercommunale vereniging voor vuilverwijdering door de gemeenten Kampenhout, Kraainem, Steenokkerzeel, Wezembeek-Oppem en Zaventem.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
E-mail ontvangen van VVSG op 04 februari waarin zij vragen om de afgevaardigden aan te duiden in de algemene vergadering naar aanleiding van de nieuwe legislatuurperiode.
Bij de start van een nieuwe lokale legislatuur breekt ook voor de VVSG het moment aan voor de samenstelling van de eigen bestuursorganen. Dat gebeurt in overeenstemming met de VVSG-statuten, waarvan de meest recente versie eind 2023 door de algemene vergadering werd goedgekeurd.
De VVSG kent vier bestuursorganen:
De nieuw samengestelde algemene vergadering komt in juni 2025 voor het eerst bijeen. Ze zal op dat moment een nieuw bestuursorgaan verkiezen. Dat zal op zijn beurt uit zijn midden het dagelijks bestuur aanstellen en het aantal en de omvang van de bestuurlijke commissies bekrachtigen. Het bestuursorgaan is ook bevoegd om uit zijn midden de voorzitters van de bestuurlijke commissies aan te stellen. Het dagelijks bestuur zal de overige leden van de bestuurlijke commissies aanstellen.
De gemeenteraad gaat bij geheime stemming over tot verkiezing van een effectief afgevaardigde in de algemene vergadering van de VVSG
De stemming geeft volgend resultaat:
Geert Laureys bekomt 13 stemmen
Wim Mombaerts bekomt 2 stemmen
Er waren 3 blanco stemmen en 2 ongeldige stemmen
De gemeenteraad gaat bij geheime stemming over tot verkiezing van een plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering van de VVSG
De stemming geeft volgend resultaat:
Geert Storms bekomt 13 stemmen
Kurt Ryon bekomt 1 stem
Jelle Mombaerts bekomt 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen en 2 ongeldige stemmen
De gemeenteraad gaat bij geheime stemming over tot verkiezing van een kandidaat lid in het bestuursorgaan van VVSG
De stemming geeft volgend resultaat:
Geert Laureys bekomt 13 stemmen
Jelle Mombaerts bekomt 1 stem
Hannelore Velaerts bekomt 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen en 2 ongeldige stemmen
De gemeenteraad gaat bij geheime stemming over tot verkiezing van een kandidaat lid in de bestuurlijke commissie van VVSG
De stemming geeft volgend resultaat:
Geert Laureys bekomt 14 stemmen
Sandra Ceuleers bekomt 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen en 2 ongeldige stemmen
Het Decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder de artikelen 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en de artikelen 432 en 445.
E-mail ontvangen van de watergroep van 04 februari 2025 waarin zij vragen om een kandidaat bestuurder voor te dragen voor de raad van bestuur.
Met de algemene vergadering van De Watergroep op 13 juni 2025 komt een einde aan aan de mandaten van de bestuurders die zijn voorgedragen door de provinciale
vennotenvergaderingen.
De gemeente Steenokkerzeel is aangesloten bij De Watergroep voor de waterbedeling.
Conform de statuten van De Watergroep en in overeenstemming met het decreet deugdelijk bestuur, bestaat de raad van bestuur uit maximaal 13 bestuurders inclusief de
voorzitter:
1. De algemene vergadering benoemt 4 bestuurders. De provinciale vennotenvergaderingen dragen de kandidaten voor.
2. De Vlaamse regering kiest 1 bestuurder uit 4 kandidaten die zijn voorgedragen door de provinciale vennotenvergaderingen.
3. De Vlaamse regering benoemt rechtstreeks 3 bestuurders, inclusief de voorzitter.
4. De Vlaamse regering benoemt 5 onafhankelijke bestuurders op voordracht van de raad van bestuur.
De raad van bestuur komt maandelijks bijeen op de laatste vrijdag van de maand, van 10 tot 13 uur. Op de vergadering overlegt en beslist de raad over strategische en beleidsmatige dossiers, en over grote investeringen
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur van De Watergroep.
Deze mandataris dient geen raadslid te zijn; er is onverenigbaarheid met andere mandaten binnen De Watergroep.
De stemming geeft volgende uitslag:
Kurt Ryon bekomt 15 stemmen
Alen Cilic bekomt 1 stem
Er waren 4 blanco stemmen
Schrijven ontvangen van de Vereniging voor Openbaar Groen waarin zij vragen om naar aanleiding van de nieuwe legislatuur nieuwe afgevaardigden aan te stellen in de algemene vergadering en een kandidaat voor het bestuursorgaan in de VVOG.
De gemeente Steenokkerzeel is lid van de Vereniging voor Openbaar Groen vzw.
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een afgevaardigde in de algemene vergadering in VVOG
De stemming geeft volgende uitslag:
Geert Storms bekomt 15 stemmen
Ruud Dirkx bekomt 1 stem
Sarah Dewinter bekomt 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering in VVOG
De stemming geeft volgende uitslag:
Kabil baldemir bekomt 17 stemmen
Er waren 3 blanco stemmen
De gemeenteraad gaat bij geheime stemming over tot verkiezing van een kandidaat voor het bestuursorgaan in de VVOG
De stemming geeft volgende uitslag:
Geert Storms bekomt 15 stemmen
Kurt Ryon bekomt 1 stem
Gilbert Jaspers bekomt 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
E-mail ontvangen van Erfgoedstichting Vlaams-Brabant op 07 februari waarin zij vragen om een vertegenwoordiger aan te stellen in de structurele adviescommissie van Erfgoedstichting Vlaams-Brabant, stichting van openbaar nut.
De Erfgoedstichting Vlaams-Brabant verwerft onroerend erfgoed, herwaardeert en voorziet in restauratie en herbestemming van bouwkundig erfgoed, samen met het lokaal bestuur.
Daar waar Erfgoedstichting Vlaams-Brabant onroerend erfgoed verwerft staat het lokaal bestuur - onder coördinatie van de Erfgoedstichting - in goed (financieel) rentmeesterschap - verder in voor het beheer, inrichting, onderhoud en resterende restauratiekost van het goed.
De Erfgoedstichting faciliteert het herbestemmingsdossier, restauratiedossier en de mogelijke subsidiedossiers. Bovendien kan -conform het onroerend erfgoedbesluit- aan sites in beheer van een erfgoedstichting een bijkomende verhoogde erfgoedpremie van 10 % van de aanvaarde kostenraming worden toegekend.
Het Lokaal Bestuur is een prioritaire partner voor de Erfgoedstichting. Het onroerend erfgoed wordt ontsloten ten dienste van de gemeenschap.
De gemeenteraad gaat bij geheime stemming over tot de verkiezing van een afgevaardigde in de structurele adviescommissie van Erfgoedstichting Vlaams-Brabant.
De stemming geeft volgende uitslag:
Jelle Mombaerts bekomt 15 stemmen
Liesbeth Schoevaerts bekomt 1 stem
Kabil Baldemir bekomt 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen
De oprichting van de "Erfgoedstichting Vlaams-Brabant", Stichting van Openbaar Nut, van 23 maart 2019 (B.S. 4 april 2019).
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 - Artikel 41 - bevoegdheden van de gemeenteraad: het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Nieuwe raamovereenkomst ICT infrastructuur en diensten welke een uitgebreide reeks producten en diensten omvat, waaronder:
Gelet op:
Overwegende dat:
1. De gemeenteraad gaat akkoord dat de gemeente een beroep doet op de aankoopcentrale van Cipal dv voor de aankoop van ICT- infrastructuur aangeboden via de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTINFRA23).
2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering.
Nieuwe raamovereenkomst standaardsoftware en bijhorende diensten welke een uitgebreide reeks softwareoplossingen van verschillende leveranciers omvat, waaronder:
Gelet op:
Overwegende dat:
De nodige kredieten zijn voorzien onder volgende budgetartikelen:
- GBB 0119-01 61429999 (exploitatie)
- GBB 0119-01 24100007 (investering)
1. De gemeenteraad gaat akkoord dat de gemeente een beroep doet op de aankoopcentrale van Cipal dv voor de aankoop van standaard software aangeboden via de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving van licenties, gebruiksrechten, cloud abonnementen, onderhouds- en ondersteuningsprogramma’s m.b.t. standaard software en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTSOFT23b).
2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering.
De GAS-bemiddeling is opgenomen in de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. GAS-bemiddeling is een van de maatregelen die kunnen worden opgelegd bij inbreuken op het algemeen zonaal politiereglement. De GAS-bemiddeling geeft de overtreder de mogelijkheid om door de tussenkomst van een GAS-bemiddelaar, de veroorzaakte schade te herstellen of om het conflict te doen bedaren. Indien minderjarigen het voorwerp uitmaken van een gemeentelijke administratieve sanctieprocedure dient er verplicht een aanbod voor een GAS-bemiddeling te worden gedaan. De modaliteiten en minimumvoorwaarden voor de GAS-bemiddeling zijn uitgewerkt in het koninklijk besluit van 28 januari 2014 houdende de minimumvoorwaarden en modaliteiten voor de bemiddeling in het kader van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. Het is de GAS-bemiddelaar die de bemiddelingsprocedure leidt. Daarnaast kan de GAS-bemiddelaar indien nodig de nodige modaliteiten van de gemeenschapsdienst bepalen, deelnemen aan het lokale preventiebeleid, een verslag opstellen van de evaluatie op het beroep van de GAS-bemiddeling en opvolging verzekeren van de initiatieven en de reglementeringen die een impact hebben op het preventiebeleid en het gemeentelijk veiligheidsbeleid.
Sinds 2007 wordt er een voltijdse bemiddelaar ter beschikking gesteld van steden en gemeenten van het gerechtelijk arrondissement Halle-Vilvoorde, voor een vlottere implementering van de bemiddelingsprocedure in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties. Voor het gerechtelijk arrondissement Halle-Vilvoorde wordt deze bemiddelaar door de federale overheid ter beschikking gesteld van de stad Vilvoorde. Hiertoe werd een overeenkomst ondertekend op 23 april 2007. Het is de stad Vilvoorde die op zijn beurt samenwerkingsakkoorden afsluit met de deelnemende gemeenten en steden. Momenteel hebben 33 steden en gemeenten van het gerechtelijk arrondissement een samenwerkingsakkoord afgesloten met de stad Vilvoorde in het kader van de GAS-bemiddeling.
In 2009 sloot de gemeente Steenokkerzeel voor het eerst een samenwerkingsovereenkomst af met de stad Vilvoorde in het kader van de GAS-bemiddeling. In 2014 werd de samenwerkingsovereenkomst met de stad Vilvoorde een eerste en laatste keer hernieuwd, sindsdien is deze overeenkomst niet meer herzien waardoor ze niet meer in lijn is met de recente wijzigingen in de GAS-wet. Om die reden wordt er geopteerd om de samenwerkingsovereenkomst te actualiseren en te vernieuwen.
In 2023 werden er geen GAS-bemiddelingsdossiers behandeld voor de gemeente Steenokkerzeel. In 2024 heeft de GAS-bemiddelaar één dossier ontvangen voor de gemeente Steenokkerzeel.
De stad Vilvoorde ontvangt voor de bezoldiging van de GAS-bemiddelaar en de werking van het bemiddelingsproject een jaarlijkse subsidie van de POD Maatschappelijke Integratie. Indien de werkings- en personeelskosten die verband houden met het bemiddelingsproject binnen de grenzen vallen van de federale subsidie zullen de deelnemende gemeenten geen financiële bijdrage moeten leveren.
Indien de federale subsidie niet volstaat om de kosten te betalen verbinden de stad Vilvoorde en de deelnemende gemeenten en steden zich er toe een procentuele bijdrage te leveren ter betaling van de extra kost, in verhouding met het aantal behandelde dossiers per deelnemende gemeente.
De gemeenteraad keurt de actualisatie van het samenwerkingsakkoord met de stad Vilvoorde in het kader van de GAS-bemiddeling goed.
Sarah Dewinter geeft toelichting over dit agendapunt :
Kan de situatie omtrent de ingestorte muur in de Lesagestraat worden verduidelijkt?
Op 24 januari is er een buitenmuur ingestort aan de draai met Lesagestraat en de Keistraat waardoor brokstukken deels op de openbare weg zijn terechtgekomen en de Lesagestraat (deels) even werd afgesloten.
In bijlage voegen we een foto van de toenmalige situatie. (bijlage 4)
Onze fractie wenst de volgende vragen te stellen:
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Matthew Vanderoel geeft toelichting over dit agendapunt :
Blijkens de notulen van het CBS (college van burgemeester en schepenen) van 20 januari 2025 werd vorderingsstaat 12 ondertussen goedgekeurd.
Het totaalbedrag (incl. BTW) van de uitgevoerde werken bedraagt 1.551.688,96 euro van het totale bestelbedrag, na verrekeningen, (incl. BTW) van 3.612.688,85 euro. Anders gezegd, bijna 43 procent van de werken zijn op heden uitgevoerd. De aanvangsdatum der werken betrof 30 oktober 2023.
Hierbij de volgende vragen namens onze fractie:
Schepen Geert Laureys, die het project opvolgt, antwoordt als volgt:
Matthew Vanderoel geeft toelichting over dit agendapunt :
Middels een artikel van Het Laatste Nieuws van 30 januari 2025 werd bericht dat er weer sprake is van lozing door de luchthaven van voornamelijk water dat vermengd is met glycolen, namelijk kunstmatige vloeibare chemicaliën die gebruikt worden voor het ontijzelen van vliegtuigen.
In de recent verleende omgevingsvergunning voor Brussels Airport, die vorig jaar uitgereikt werd door de toenmalige Vlaams minister van Omgeving van N-VA, werden er nochtans duidelijk afspraken rond gemaakt zoals benadrukt in het artikel.
In die vergunning werd beschreven dat er binnen de drie maanden na het verlenen van de vergunning een actieplan opgesteld zou worden met verschillende te ondernemen stappen.
Onze burgemeester liet optekenen dat de eerste drie maanden ondertussen voorbij zijn, een globaal waterplan had er al dus moeten zijn. Maar ondertussen blijft het product maar door onze beken stromen.
Pagina 5 van 7
In het artikel mochten we lezen dat er tevens een brief naar de Vlaamse minister van Omgeving (CD&V) werd gestuurd in de hoop een stand van zaken in het dossier te krijgen.
Ondertussen heeft onze burgemeester blijkbaar zelf de cijfers van de (glycool)waarden van de voorbije weken opgevraagd bij de luchthaven.
(bron:https://www.hln.be/steenokkerzeel/opnieuw-stroomt-vervuild-water-van-luchthaven-in-steenokkerzeelse-beken-en-vogelzangvijver-dit-is-zorgwekkend~a3b391a4/)
In een artikel van VRT NWS van 29 januari 2025 lazen we het eerder genuanceerde antwoord van de woordvoerster van de luchthaven dat dit enkel in uiterste nood gebeurt:
"Het water komt eerst in ons eigen wachtbekken terecht en stroomt daarna door". "De voorbije weken was er zo veel regen, dat het wachtbekken het kritische peil bereikt. Daarom moesten we het water afstromen om een overstroming op het tarmac te voorkomen. We doen regelmatig analyses van het water, ook nu zijn er stalen genomen. Er is ook vaak overleg met de gemeente."
(bron:https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/01/29/antivriesmiddel-in-de-beken-kurt-ryon-bezorgd-steenokkerzeel/)
Onze fractie heeft hierbij de volgende vragen:
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt:
Matthew Vanderoel geeft toelichting over dit agendapunt :
Wij vragen het bestuur om als belanghebbende gemeente bijkomende druk uit te oefenen op INTERZA om tot een meer redelijke oplossing te komen na de spontane staking van 10/2 jl.
Op 10/2 jl. is er een spontane staking uitgebroken bij INTERZA. Hierdoor was er geen papier- en glasophaling in onze gemeente.
Middels de Facebookpagina “Steengoed” werd gemeld dat Interza vraagt om het afval terug binnen te halen. Zij verwijst naar de recyclageparken waar inwoners hun afval kunnen binnenbrengen.
Evenwel werd later tevens bericht dat Interza ook deelneemt met de nationale staking op donderdag 13 februari 2025. Waardoor het recyclagepark waarnaar men verwijst als oplossing echter gesloten is. (bijlage 5)
Pas op 11/2 jl. werd op de app “Recycle!” een melding geplaatst om te melden dat de dag ervoor, dus 10/2 jl., er geen ophaling was. (bijlage 6)
Men vraagt om het afval terug binnen te zetten tot de eerstvolgende ophaling van maandag 10/3 as. Dat is dus een hele maand dat inwoners hun afval dienen bij te houden?
Dergelijke situatie lijkt ons niet redelijk aangezien heel wat inwoners hun bakken reeds vol zijn en zij het bijkomende afval van de komende maand dus niet meer kunnen opslagen. We denken hierbij ook aan bijzondere situaties zoals woonresidenties, assistentiewoningen etc. dewelke worden geconfronteerd met grotere hoeveelheden vuilnis.
Daarnaast is het niet redelijk om te verwachten dat alle inwoners zich naar het containerpark zouden verplaatsen. Wat met minder mobiele mensen, inwoners met een klein voertuig of gewoon geen voertuig, werkende inwoners die moeilijk een afspraak kunnen maken? Alle werkende inwoners op de afspraakvrije dinsdag naar het containerpark sturen is evenmin een oplossing.
Ondertussen kende dit hele verhaal nog een bijzonder vervolg. Op 13/2 jl. werd er plots toch nog gedeeltelijk vuil opgehaald in onze gemeente zonder dat zulks op voorhand werd aangekondigd via een of ander kanaal. Het gevolg hiervan is dat inwoners dewelke de instructies van INTERZA hadden opgevolgd door hun vuilnis weer binnen te zetten de pineut waren en nog steeds opgescheept zitten met hun afval.
Uiteraard hebben we alle respect voor het personeel van INTERZA dat alsnog werkwillig was. Evenwel is de huidige manier van communicatie beneden alle peil ten aanzien van onze inwoners.
Voorts lezen we in een artikel van VRT NWS van 13/2 jl. dat de directeur van INTERZA verklaarde dat dit alles gebeurde in samenspraak met de lokale besturen, wat de wenkbrauwen toch doet fronsen.
(bron:https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/02/13/afval-toch-opgehaald-in-zemst-en-steenokkerzeel-ondanks-aangekon/)
Onze fractie stelt zich hierbij de volgende vragen:
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt:
Mohamed Daoudi geeft toelichting over dit agendapunt :
De achterstand bij onze kinderen is groot, waardoor de urgentie van initiatieven zoals het BOA-decreet alle aandacht verdient. Na vier jaar horen we nog steeds dat we 'beginnen bij het begin', zoals aangegeven in het besluit. De enquêtes zijn afgenomen en de feedback van ouders en verenigingen is verzameld. Uit deze resultaten blijkt duidelijk dat er een dringende behoefte is aan buitenschoolse activiteiten, direct na schooltijd en in de nabije omgeving, zodat de combinatie van werk en gezin haalbaarder wordt.
Mijn ervaring en ons voorstel is simpel: begin bijvoorbeeld met huistaakbegeleiding. Veel kinderen hebben daar grote behoefte aan. Het is duidelijk zichtbaar, bijvoorbeeld via sociale media, hoeveel gezinnen op zoek zijn naar hulp en vrijwilligers die hen kunnen ondersteunen bij de achterstand van hun kinderen. Spreek de scholen aan en je zal snel weten hoeveel kinderen hieraan nood hebben. De gemeente heeft nu de middelen en de infrastructuur om hierin te voorzien. Koppel het onaangename aan het aangename, zodat je kinderen kunt bereiken. Dit kan bijvoorbeeld door huistaakbegeleiding te organiseren in de buurt van scholen of zelfs op de school zelf, en dit te combineren met een sportactiviteit of iets anders wat de kinderen graag doen. Zo maak je het voor hen aantrekkelijk én tegelijkertijd help je hen bij hun achterstand.
Deze aanpak legt een brug tussen ondersteuning en plezier, wat de motivatie van kinderen kan vergroten.
Betrek ook de jeugdraad, sportraad en cultuurraad, indien dit nog niet gebeurd is, om vrijwilligers te vinden. Deze raden hebben vaak veel contacten in de lokale gemeenschap en kunnen helpen om enthousiaste vrijwilligers te werven. Samen kunnen we de handen uit de mouwen steken en zorgen voor de ondersteuning die de kinderen zo hard nodig hebben.
Schepen Hannelore Velaerts antwoordt als volgt:
1/1/2021: decreet in werking getreden
18/03/2024: goedkeuring uitrol door College + GR van 23/05/2024
21/10/2024: goedkeuring projectplanning door College
6/1/2025: resultaten bevraging en goedkeuring visie-missie op College + GR 23/01/2024
1/1/2026: uitrol afgerond (financiële middelen ontvangen vanuit Vlaanderen, maar ergens nog de vraag of er middelen bijkomen, of de termijn verlengd wordt…)
Mohamed Daoudi stelt voor om met huistaakbegeleiding te starten en niet te wachten op de grote plannen, met vrijwilligers.
Hannelore Velaerts: we zijn op zoek naar partners om daarbij ondersteuning te bieden, we willen iets doordacht en structureel aanbieden, niet holder de bolder.
Mohamed Daoudi: vrijwilligers kregen sedert 27/1 nog geen antwoord?
Elke Van Doren: is het niet beter om deze verantwoordelijkheid bij de ouders te leggen, in plaats van uit te besteden aan de gemeente?
Mohamed Daoudi geeft toelichting over dit agendapunt :
We hebben gezien dat er recent gewerkt werd aan de verlichting van de tunnel, maar de staat van de weg lijkt opnieuw snel te verslechteren. Kunt u ons een update geven over de huidige situatie en wanneer de definitieve herstelling te verwachten is?
Als bijlage sturen wij enkele foto's mee om de huidige staat van de weg te illustreren.
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Mohamed Daoudi geeft toelichting over dit agendapunt :
Ik wil graag uw aandacht vestigen op een belangrijk probleem dat gezinnen in Steenokkerzeel ervaren met het openbaar vervoer naar de omliggende gemeenten, met name voor onze kinderen. De beperkte frequentie en beperkte tijden van de schoolbus zorgen ervoor dat veel kinderen niet op een veilige en efficiënte manier naar school of andere activiteiten kunnen reizen.
Aangezien het openbaar vervoer een cruciaal onderdeel is voor de zelfstandigheid en mobiliteit van onze kinderen, zou ik graag willen weten welke mogelijkheden er zijn om de verbindingen te verbeteren. Is het mogelijk om de frequentie van de ritten te verhogen of alternatieve vervoersopties te overwegen?
Cases 1
Een gezin waarvan de zoon dit schooljaar al meer dan vijf keer te laat is gekomen op school door vertraging van de bus van Steenokkerzeel naar Don Bosco Haacht. Daarnaast komen verschillende kinderen te laat op hun naschoolse activiteiten, doordat de bus vanuit Keerbergen, Haacht, enz. vertraging heeft. Ook hun dochter ondervindt problemen wanneer ze in het weekend naar Leuven moet werken. Er zijn vaak geen rechtstreekse bussen vanuit Steenokkerzeel naar Leuven, en als ze terugkomt, kan ze vaak maar tot Kortenberg geraken. Dit zorgt voor veel ongemak en zou dringend aangepakt moeten worden.
Case 2
Mijn zoon is dit jaar al meerdere keren te laat op school gekomen. 's Ochtends is er maar één schoolbus die naar Zaventem gaat, en deze is de enige rechtstreekse verbinding met de scholen in Zaventem. Voor alle andere bussen moet hij overstappen, wat vaak tot vertragingen en ongemak leidt.
Case 3
Een gezin waarvan de 13-jarige dochter dagelijks met de trein reist. De terugreis verloopt vaak problematisch. Ze stapt af in Nossegem of Kortenberg, maar de aansluiting met de bus naar Steenokkerzeel is vaak een groot probleem. Vaak mist ze net de bus en moet ze wachten op de volgende. Aangezien de frequentie laag is, duurt het soms meer dan een uur voordat ze eindelijk thuis is.
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Kabil Baldemir geeft toelichting over dit agendapunt :
Vanaf 1 januari 2025 wordt het wettelijk rookverbod uitgebreid. Je mag dan niet meer roken op bepaalde plaatsen in openlucht waar veel kinderen komen. Het uitgangspunt: rook niet in de omgeving van kinderen.
De wetgeving verbiedt roken op de volgende plaatsen:
• speelterreinen
• sportterreinen (waaronder skateparken, sportvelden, sportstadia,…)
• attractieparken
• dierentuinen
• kinderboerderijen
Daarnaast wordt roken ook verboden in een straal van 10 meter rond ingangen van bepaalde plaatsen:
• kinderdagverblijven en buitenschoolse opvang
• scholen (van basis tot en met hoger onderwijs, academies voor deeltijds kunstonderwijs)
• openbare bibliotheken
• woonzorgcentra, centra voor kortverblijf, rust- en verzorgingstehuizen
• ziekenhuizen
Dit verbod geldt voor de bezoekers van deze plaatsen en niet voor voorbijgangers. Op veel plaatsen zullen signalisatieborden het verbod aangeven.
Waarom?
Deze wetgeving is er om te zorgen dat kinderen en jongeren niet beginnen roken of vapen. Als volwassenen niet roken of dampen in hun buurt, lijkt het minder normaal. Daardoor is de kans kleiner dat kinderen zelf gaan roken of dampen. Kinderen en jongeren kopiëren gedrag, ook rookgedrag. Uit onderzoek blijkt dat wie ziet roken, (later) zelf sneller gaat roken.
Schepen Geert Laureys antwoordt als volgt:
Kabil Baldemir geeft toelichting over dit agendapunt :
Er zijn meldingen van ongelijkmatige verlichting na de installatie van de nieuwe LED-straatverlichting in onze gemeente, waarbij sommige gebieden donkerder zijn dan andere.
Ter illustratie sturen we enkele foto's mee in de bijlage om dit aan te tonen.
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Matthew Vanderoel: de verlichting van de sporthal werkt al enkele maanden niet meer?
Geert Laureys: Fluvius heeft er al naar gekeken, er is een technisch probleem, ook in Melsbroek is er een probleem. Ze kregen dit direct niet opgelost.