De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
Ten laatste op 31 oktober 2021 dienen de lokale besturen een voorstel van werkingsgebied in via woonmaatschappij@vmsw.be. Dit voorstel dient in onderling overleg met andere lokale besturen te zijn bereikt, besproken op het lokale woonoverleg en is gedragen door de gemeenteraad.
Tegen 1 januari 2023 moeten sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij.
Elke woonmaatschappij moet in een uniek, niet-overlappend werkingsgebied opereren. Om deze werkingsgebieden te bepalen, krijgen de lokale besturen een trekkersrol.
Ten laatste op 31 oktober 2021 dienen de lokale besturen een voorstel van werkingsgebied in via woonmaatschappij@vmsw.be. Dit voorstel dient in onderling overleg met andere lokale besturen te zijn bereikt, besproken op het lokale woonoverleg en is gedragen door de gemeenteraad.
Criteria werkingsgebieden:
Overlegmomenten:
De 7 gemeenten Grimbergen, Kampenhout, Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel, Meise, Steenokkerzeel en Zemst van de referentieregio Halle-Vilvoorde gaven aan dat zij samen een werkingsgebied willen vormen.
Dit werkingsgebied omvat 1.637 sociale huurwoningen van de sociale huisvestingsmaatschappijen en 74 woningen die op de private markt worden ingehuurd (SVK-woningen) op datum van 31 december 2020.
Verdeling stemrechten:
Lokale besturen moeten samen over minstens 50% plus één van de stemrechten in de woonmaatschappij beschikken. De onderlinge verdeling van de stemrechten tussen die lokale besturen moet gebeuren op basis van objectieve criteria in functie van het sociaal woonbeleid. Indien de betrokken gemeenten geen voorstel indienen, zal de Vlaamse Regering een verdeling bepalen op basis van objectieve criteria.
Artikel 56 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het decreet houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, zoals bekrachtigd en afgekondigd door de Vlaamse Regering op 09/07/2021 (B.S. 10/09/2021), waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
De brief van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed van 23 oktober 2020 en de aanvullende brief van 18 maart 2021 aan alle burgemeesters om een voorstel van werkingsgebied in te dienen tegen 31 oktober 2021.
Verslagen van diverse besprekingen tussen lokale besturen van KASTZE-KLM-Grimbergen onderling (gesprekken op 14 juli, 17 augustus, 7 september en 21 september 2021).
Gesprek tussen de lokale besturen en de woonactoren werkzaam in het afgebakende werkingsgebied van 2 september 2021.
Het verslag van het lokaal woonoverleg van 14 september 2021.
Op 9 augustus 2021 heeft het college beslist om het bestek voor de opdracht “Aankoop bestelwagen met open laadbak voor de dienst werken in eigen beheer” niet goed te keuren. Het college vraagt om een dubbele cabine, opdat meerdere ploegen kunnen afgezet worden, zeker gezien het gebrek aan mensen met een rijbewijs. Aan de dienst openbare werken werd opdracht gegeven om een nieuw aangepast bestek hiervoor op te maken.
In het kader van de opdracht “Aankoop bestelwagen met open laadbak voor de dienst werken in eigen beheer” werd een nieuw bestek opgesteld door de dienst openbare werken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 39 000,00 excl. btw of € 47 190,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139 000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode 0200-00/24300007/BESTUUR/CBS/0/WEB200 (actie ACT-75) van de investering 2021.
1. Het bestek en de raming voor de opdracht “Aankoop bestelwagen met open laadbak voor de dienst werken in eigen beheer”, opgesteld door de dienst openbare werken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 39 000,00 excl. btw of € 47 190,00 incl. 21% btw.
2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
3. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0200-00/24300007/BESTUUR/CBS/0/WEB200 (ACT-75).
4. De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven op budgetcode 0200-00/24300007/BESTUUR/CBS/0/WEB200 (actie ACT-75) van de investering 2021.
Op 13 september 2021 heeft het college beslist om de plaatsingsprocedure voor “Aankoop van vrachtwagen voor gemeentelijke uitleendienst” stop te zetten. De opdracht werd niet gegund en de procedure zal later eventueel opnieuw opgestart worden.
In het kader van de opdracht “Aankoop van vrachtwagen voor gemeentelijke uitleendienst” werd een nieuw bestek opgesteld door de dienst openbare werken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 90 500,00 excl. btw of € 109 505,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139 000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode 0200-00/24300000/BESTUUR/CBS/0/WEB021 (actie GBB) van de investering 2021.
1. Het bestek en de raming voor de opdracht “Aankoop van vrachtwagen voor gemeentelijke uitleendienst”, opgesteld door de dienst openbare werken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 90 500,00 excl. btw of € 109 505,00 incl. 21% btw.
2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
3. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0200-00/24300000/BESTUUR/CBS/0/WEB021 (actie GBB).
4. De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven op budgetcode 0200-00/24300000/BESTUUR/CBS/0/WEB021 (actie GBB) van de investering 2021.
Ministerieel besluit van 19 maart 2020 houdende toekenning van een projectsubsidie voor lokale klimaatprojecten aan het dossier "oplossen van een historische missing link voor traag verkeer" van de gemeente Steenokkerzeel.
Voorgeschiedenis
In juni 2018 lanceerde toenmalig Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw Joke Schauvlieghe een oproep aan gemeenten en lokale verenigingen voor lokale klimaatprojecten in kader van het burgemeestersconvenant. Trage wegen werden expliciet vermeld als voorbeeld van projecten die in aanmerking komen. Er was in totaal 12 miljoen euro beschikbaar, met een maximum van €250.000 per project en 75% subsidie van de totale kost. De projectoproep kende een grote respons, 180 voorstellen werden ingediend, waarvan uiteindelijk 80 voorstellen werden geselecteerd voor een subsidie.
Steenokkerzeel diende samen met de gemeente Kampenhout een subsidieaanvraag in voor het herstellen van de oude verbinding tussen de Breemstraat in Perk en de Haachtsesteenweg en wijk Zonnebos (Beukendreef). Het traject van deze verbinding ligt deels op grondgebied Kampenhout en deels grondgebied Steenokkerzeel. Dit project past in de visie rond "Groene Functionele Belevingstrajecten" van het departement Omgeving. Het project heeft meerdere doelen:
De subsidieaanvraag van Steenokkerzeel werd goedgekeurd voor een totaalbedrag van €122.032,19 op een totale geraamde kostprijs van €162.709,59.
Uitvoering subsidieproject
Een deel van het traject situeert zich op perceel afd. 3 sectie B nr 62 te Steenokkerzeel (Perk) in eigendom van Domein van Perk (Kasteelhoekstraat 1, 1820 Perk). Het traject op perceel 62 bestaat uit 2 delen:
Na verschillende onderhandelingen werd er voor de verbindingsweg op de dijk overeengekomen om een erfpachtovereenkomst af te sluiten van 99 jaar (€200/jaar). Hiermee vermijdt de gemeente met een lage kost een lange procedure tot erkenning van de weg als gemeenteweg volgens artikel 13 van het decreet gemeentewegen.
Erfpacht deelperceel nr 62 -bepalingen
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. De raad stemt in met een erfpachtovereenkomst met de graaf de Lannoy, met betrekking tot deelperceel 62, onder de hierbovenvermelde voorwaarden.
2. De raad gelast het college om het dossier over te maken aan notaris Katrien Devijver voor de opmaak van de authentieke akte
Binnen de horeca is het gebruiken van een CO2-meter verplicht sinds 9 juni 2021. Vanaf 1 september 2021 is het ook verplicht in alle afgesloten publiek toegankelijke ruimten.
In iedere afgesloten toegankelijke ruimte is het gebruik van een CO2-meter verplicht. Deze dient onder 900ppm te blijven. Tussen 900ppm en 1200ppm moet de uitbater of gebruiker een actieplan hebben. Boven 1200ppm dient de ruimte gesloten te worden.
In het Ministerieel Besluit wordt er wel een uitzondering gemaakt voor kleedkamers. Hierbij mag de 15-minutenregel toegepast worden: indien de ruimte niet langer dan 15 minuten wordt gebruikt, dan is een CO2-meter niet noodzakelijk en is het voldoende om de gebruikers hierop te wijzen (affiches). Het is ook moeilijk in te schatten wat het effect van waterdamp op de metingen is (gaan veel sneller de hoogte in), laat staan op de houdbaarheidsdatum van de toestellen op zich (vocht). Tot slot is het ook moeilijk om ramen open of deuren open te zetten om extra te ventileren, daar iedereen dan binnen kan kijken.
Omwille van bovenstaande argumenten hebben o.a. Zemst en Machelen al beslist om in de kleedkamers geen CO2-meters te voorzien, maar te werken met de 15-minutenregel. In andere gemeenschappelijke ruimten kleiner dan 400m2 in de sportaccommodaties worden ze wel opgehangen. Het voorstel van de afdeling vrije tijd is om ook voor onze eigen sportaccommodaties dezelfde regel te hanteren. Voor alle publiek toegankelijke ruimten in GC De Corren raden we wel aan om een toestel te plaatsen.
Het totaal aantal te plaatsen meters in onze eigen accommodaties bedraagt 9 toestellen.
Ook voor de sportaccommodaties die beheerd worden door verenigingen gelden dezelfde regels. Aangezien Voetbal Vlaanderen echter heeft aangegeven streng te zullen controleren op het gebruik van de CO2-meters, stellen we voor om hier voor alle publiek toegankelijke ruimten een CO2-meter aan te kopen.
Het totaal aantal te plaatsen meters in onze externe sportaccommodaties bedraagt 18 toestellen.
Voor wat betreft de jeugdlokalen raden we aan om voor elk lokaal een CO2-meter te voorzien. Uit de laatste cijfers blijkt immers dat het virus veel circuleert bij de schoolgaande jeugd. Bij het overschrijden van de waarde kunnen ze wél makkelijker maatregelen nemen: vensters openzetten of even buiten verder spelen.
Het totaal aantal te plaatsen meters in onze jeugdaccommodaties bedraagt 35 toestellen.
Dit brengt het algemeen totaal op 62 toestellen. Om ook reserve te hebben stellen we voor om er 70 aan te kopen.
Om levensduur van het toestel te verhogen, raden we aan om toestellen aan te kopen op batterij, die verankerd kunnen worden in de muur. Zo kunnen ze veilig en buiten bereik van (jonge) deelnemers opgehangen worden.
De toestellen dat hiervoor gekozen worden zijn de Aranet4 HOME CO2 Bluetooth datalogger. Kostprijs bedraagt 228 euro/stuk (incl. btw).
Er werden drie offertes opgevraagd (zie bijlage). We kiezen hierbij voor het bedrijf Tempro. Dit is de duurste offerte maar deze is uit België, heeft de kortste levertermijn en hier bestellen we ook de mobiele CO2 meters.
In onze eigen accommodaties zijn we zelf verantwoordelijk voor het ophangen van de CO2-meters.
De verenigingen (zie boven) dienen een aanvraag voor meters bij ons in te dienen voor het verkrijgen van het correct aantal meters. Om een correct gebruik te garanderen, zullen de meters door de gemeentelijke diensten worden opgehangen.
Verenigingen die reeds zelf een CO2-meter hebben gekocht, kunnen de waarde van de CO2-meter terugkrijgen (met een maximum van €85) na de nodige bewijsvoering. Deze bestaat uit een factuur + betalingsbewijs.
Ministerieel besluit vanaf 9 juni 2021.
Reglement voor de verdeling van subsidies voor verenigingen beschikbaar gesteld door de Vlaamse regering naar aanleiding van de coronacrisis.
De afdeling Vrije Tijd heeft bovenstaand voorstel geformuleerd op basis van het advies van en in samenspraak met Tom Ketelslegers, de noodplanambtenaar.
Zie in bijlage de adviezen van Sport Vlaanderen en de Provincie Vlaams-Brabant.
Deze CO2-meters zullen aangekocht worden met het reservebudget voor het najaar (€42.000), dat werd vastgelegd in art. 2.12 van het "Reglement voor de verdeling van subsidies voor verenigingen beschikbaar gesteld door de Vlaamse regering naar aanleiding van de coronacrisis":
§2.12 Reservebudget voor het najaar – € 42.000
Vermits er duidelijk in de omschrijving van de Vlaamse regering staat dat het om een eenmalige toelage gaat, wordt er een bedrag opzij gezet voor het najaar van 2021 of het voorjaar van 2022. Op basis van de evaluatie van de huidige maatregelen en/of eventuele nieuwe noden zal dit bedrag in het najaar van 2021 of het voorjaar van 2022 een bestemming krijgen. Het voorstel voor de verdeling van deze reservepot zal ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad
De aankoop van de 70 toestellen voor eigen accommodaties en die van de sport- en jeugdverenigingen komt neer op €15 943,15 (incl. btw).
Het bedrag dat terugbetaald moet worden aan verenigingen wegens de aankoop van een CO2-meter wordt geschat op €500. Dit budget wordt voorzien op volgende budgetcode: GBB/0985-00/64930000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Dit brengt het totaal op een geschatte kost van €16 443,15 (incl. btw).
1. De gemeenteraad neemt kennis van de verplichtingen en aanbevelingen in verband met het gebruik van CO2-meters.
2. De gemeenteraad geeft volgend mandaat aan het college in verband met met extra uitgaven i.h.k.v. artikel 2.12 van het "Reglement voor de verdeling van subsidies voor de verenigingen gesteld door de Vlaamse Regering naar aanleiding van de coronacrisis" voor:
3. Indien het college tot de vaststelling komt dat het aanbrengen van CO2-meters niet noodzakelijk of nuttig blijkt, op basis van gewijzigde inzichten, aanbevelingen of verplichtingen, kan er alsnog afgezien worden van de aankoop en het verdelen, waarvan sprake in artikel 2.1 en 2.2.
De vraag vanuit de directie om dit schooljaar een extra openluchtklas in te richten voor het zesde leerjaar van de GBS Piramide.
Tijdens de gemeenteraad op datum van 24 juni 2021 werden de volgende openluchtklassen goedgekeurd:
1. Een overnachting op school zal ingericht worden voor de leerlingen van het eerste leerjaar van de gemeentelijke basisschool - afdeling Piramide tijdens de maand september 2021.
2. Een overnachting op school zal ingericht worden voor de leerlingen van het zesde leerjaar van de gemeentelijke basisschool - afdeling Piramide tijdens de laatste week van de maand juni 2022.
3. Een tweedaagse aan zee zal ingericht worden voor de leerlingen van het vijfde leerjaar van de gemeentelijke basisschool - afdeling Piramide. Data en evenement zijn nog onder voorbehoud.
3. Tweedaagse boerderijklassen zullen ingericht worden voor de leerlingen van het derde en vierde leerjaar van de gemeentelijke basisschool - afdeling Tilia tijdens de maand september 2021.
4. Een sportweek zal ingericht worden voor de leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar van de gemeentelijke basisschool - afdeling Tilia tijdens de maand april 2022.
5. Een overnachting op school zal ingericht worden voor de leerlingen van het zesde leerjaar van de gemeentelijke basisschool - afdeling Tilia tijdens de maand juni 2022
De COVID-19-crisis heeft de normale werking/voorbereidingen grondig verstoord.
Daarom wenst de directie van de GBS Piramide & Tilia dit schooljaar tijdens de maand november 2021 een zeeklas in te richten voor het zesde leerjaar van de GBS Piramide & Tila afdeling Piramide te Nieuwpoort.
Extra-muros-activiteiten zijn activiteiten die plaatsvinden buiten de schoolmuren en georganiseerd worden voor één of meer leerlingengroepen. (Activiteiten die volledig buiten de schooluren vallen, vallen hier niet onder).
Het schoolbestuur, of bij delegatie de directie, beslist over de organisatie van extra activiteiten en oordeelt zelf, in overleg met de betrokken leerkrachten en met de schoolraad hoeveel lesdagen aan bepaalde activiteiten zullen worden besteed, welke leerlingengroepen participeren en hoe de niet-deelnemende leerlingen zullen worden opgevangen.
Deze activiteiten moeten een onderwijzend en opvoedend karakter hebben.
De schoolraad gaf op 19 oktober 2021 gunstig advies.
De extra in te richten extra-murosactiviteit tijdens het schooljaar 2021-2022: Een zeeklas voor de leerlingen van het zesde leerjaar van de gemeentelijke basisschool - afdeling Piramide tijdens de maand november 2021, wordt goedgekeurd.
Schrijven van Fluvius van 27 september 2021 waarin wordt meegedeeld dat de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging plaats heeft op maandag 6 december 2021, op digitale wijze, met volgende agenda:
Vanaf 1 april 2019 is de gemeente Steenokkerzeel aangesloten bij Fluvius Opdrachthoudende vereniging.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergadering werden door de gemeenteraad op 28 februari 2019 aangeduid, voor de volledige legislatuur.
Email van Haviland van 5 oktober 2021 waarin wordt meegedeeld dat de buitengewone algemene vergadering van Haviland plaats heeft op woensdag 8 december 2021 om 18u00, met volgende agenda :
Rekening houdend met de Coronacrisis en de meest recente richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur, organiseert Haviland Intercommunale deze vergadering ONLINE via Teams met de mogelijkheid om ook fysiek aanwezig te zijn in de kantoren van Haviland - Brusselsesteenweg 617 te 1731 ZELLIK. (= hybride vorm van vergaderen).
De gemeente van Steenokkerzeel is aangesloten bij de intercommunale Haviland die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652.
Haviland is een dienstverlenende vereniging voor intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische sociale expansie van het arrondissement Halle–Vilvoorde, die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
Het decreet lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 432, 40 en 41.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2019 en 24 oktober 2019 betreffende de aanstelling van de afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Haviland voor de volledige legislatuur
Schrijven van Fluvius West van 23 september 2021 waarin wordt meegedeeld dat de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West zal plaatshebben op 13 december 2021 om 18u00 in het Fluvius gebouw, Noordlaan 9 te Torhout, met volgende agenda :
Naar aanleiding van de coronapandemie staat tot op heden nog niet vast onder welke vorm deze buitengewone algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Gezien de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst, kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale buitengewone algemene vergadering indien dit noodzakelijk zou blijken.
De gemeente Steenokkerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Fluvius-West (voorheen Infrax-West) .
De afgevaardigden voor de algemene vergadering van Fluvius-West werden op de gemeenteraad van 15 oktober 2020 aangeduid voor de volledige legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Schrijven van PBE van 22 september 2021 waarin wordt meegedeeld dat de buitengewone algemene vergadering zal plaatshebben op vrijdag 17 december 2021, om 19u00, in de feestzaal van het Fluvius gebouw, Diestsesteenweg 126 te Lubbeek, met volgende agenda:
Naar aanleiding van de coronapandemie staat tot op heden nog niet vast onder welke vorm deze buitengewone algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Gezien de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst, kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale buitengewone algemene vergadering indien dit noodzakelijk zou blijken.
De gemeente Steenokkerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband PBE.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergadering werden door de gemeenteraad op 28 februari 2019 aangeduid, voor de volledige legislatuur.
Schrijven van Riobra van 23 september 2021 waarin wordt meegedeeld dat de buitengewone algemene vergadering zal plaatshebben op maandag 20 december 2021, om 18u00, in het Fluvius gebouw, Diestsesteenweg 126 te Lubbeek, met volgende agenda:
Door de coronapandemie staat het tot op heden nog niet vast onder welke vorm deze buitengewone algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Gezien de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst, kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale buitengewone algemene vergadering indien dit noodzakelijk zou blijken.
De gemeente Steenokkerzeel is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Riobra.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De afgevaardigden voor de algemene vergadering werden in de gemeenteraad van 15 oktober 2020 (effectief afgevaardigde) en 12 november 2020 (plaatsvervangend afgevaardigde) aangeduid voor de volledige legislatuur.
Schrijven van Fluvius Antwerpen van 23 september 2021 waarin wordt meegedeeld dat de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Antwerpen plaats heeft op woensdag 22 december 2021, om 18u00 in het Kasteel van Brasschaat, Hemelhoevedreef 1 te Brasschaat, met volgende agenda:
Omwille van de nog steeds aanhoudende coronacrisis staat het tot op heden niet vast onder welke vorm deze buitengewone algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Gezien de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale buitengewone algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
De gemeente Steenokkerzeel is vanaf 1 april 2019 aangesloten bij Fluvius Antwerpen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het gemeenteraadsbesluit van 17 september 2020 en 15 oktober 2020 betreffende de aanstelling van de afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Fluvius Antwerpen voor de volledige legislatuur.
Buitengewone Algemene Vergadering ELZ BraViO 18 november 2021.
Tijdens de clustervergadering 'Lokale Besturen' van donderdag 9 mei 2019 werd beslist dat elke gemeente binnen de EersteLijnsZone BraViO een vertegenwoordiger zal afvaardigen in de Zorgraad voor de cluster Lokale Besturen. Op 20 mei 2019 ging het college van burgemeester en schepenen akkoord met de afvaardiging van Ruud Van Calster, afdelingshoofd Interne en Sociale Zaken en secretaris Bijzonder Comité Sociale Dienst, in de cluster Lokale/Openbare Besturen van de Voorlopige Zorgraad voor Steenokkerzeel.
Op de stichtingsvergadering van de vzw Eerstelijnszone BraViO op donderdag 5 december 2019 werden onder meer de statuten goedgekeurd. Het ontwerp van deze statuten werden ook voorgelegd op de gemeenteraad van 21 november 2019.
In tussentijd bestaat de Eerstelijnszone BraViO nagenoeg 2 jaar. De Eerstelijnszone speelt onder meer een heel belangrijke rol bij de werking van de vaccinatiecentra (medische componenet) en de brontraceringsactiviteiten n.a.v. de COVID-19 crisis.
Op donderdag 18 november 2021 wordt er een Buitengewone Algemene Vergadering georganiseerd tijdens dewelke onder meer de statuten zullen aangepast worden. De uiteindelijke agenda bevat volgende punten:
1. Goedkeuring verslag AV 20 mei 2021
2. Ontslag/benoeming nieuwe bestuurders RvB/Dagelijks Bestuur
3. Goedkeuring herwerkte versie statuten
4. Vergoedng leden
5. Begroting 2022
6. Varia en rondvraag
Inzake vergoedingen was er tot nu toe enkel een vergoeding (zitpenning) voorzien voor de leden van de Raad van Bestuur ten bedrage van 75 euro per zitting. Nu wordt er voorgesteld om ook voor de leden van het Dagelijks Bestuur een vergoeding te voorzien alsook voor de voorzitter.Per vergadering van het Dagelijks Bestuur zou een lid 50 euro ontvangen. De voorzitter zou daarnaast een vergoeding krijgen van 250 euro per maand. Vermits de gemeentelijke vertegenwoordiger een ambtenaar is en hij de gemeente vertegenwoordigt tijdens zijn diensturen neemt hij afstand van de vergoeding.
1. De gemeenteraad neemt kennis van de agenda voor de Buitengewone Algemene Vergadering van de vzw Eerstelijnszone BraViO van 18 november 2021 met volgende agendapunten:
2. De gemeenteraad neemt kennis van het ontwerp van gewijzigde statuten van de vzw ELZ BraViO.
Voor eind september moeten alle gemeenten en OCMW’s, autonome gemeentebedrijven (AGB’s) en welzijnsverenigingen voor het eerst een opvolgingsrapportering opmaken met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025. Door omstandigheden is dit echter niet gelukt voor de gemeenteraad van september.
De opvolgingsrapportering bevat de stand van zaken van de prioritaire acties en een overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar (schema J1 en T2) voor gemeente én OCMW samen. De rapportering bevat ook de wijzigingen die het bestuur mogelijks heeft doorgevoerd in de assumpties bij de opmaak van het (aangepaste) meerjarenplan en eventuele wijzigingen in de financiële risico’s. Daarnaast is het bestuur vrij om zelf nog extra elementen in de opvolgingsrapportering op te nemen.
De opvolging van Steenokkerzeel bestaat uit (zie bijlagen):
- Beleidsevaluatie: stand van zaken van de prioritaire acties op datum van 30.06.2021
- Schema J1: overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven op datum van 30.06.2021, onderverdeeld per beleidsdoelstelling
- Schema J3: overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven op datum van 30.06.2021, onderverdeeld per gemeente en OCMW
- Schema T2: overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven op datum van 30.06.2021, onderverdeeld naar economische aard
- Investeringsprojecten: stand van zaken van enkele investeringsprojecten (opgelet: de cijfers dateren van 12.08.2021)
Artikel 29 van het Besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van 30 maart 2018.
Artikel 5 van het Ministerieel Besluit over de beleids- en beheerscyclus van 26 juni 2018.
De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van 2021, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025.
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
In het collegeverslag van 06 september ll. is er sprake van de oprichting van een overlegplatform met het oog op een pact voor de luchthaven en zijn toekomst (punt 20, p. 61). De eerste werkvergadering zou doorgaan op 30 september.
Wat is de stand van zaken ten deze en wat is meer bepaald het standpunt van de gemeente Steenokkerzeel?
Kurt Ryon, burgemeester, antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
In het collegeverslag van 06 september jongstleden (punt 21, p. 62) staat te lezen dat het College het dossier “af te schaffen buurtwegen op de luchthaven” on hold zet “gezien de onzekerheid voor ons dorp blijft bestaan en BAC geen duidelijke en transparante toekomstvisie formuleert”. Het College verwacht van BAC een duidelijk en transparant lange termijnplan met voldoende garanties en zekerheden voor ons dorp en onze inwoners”.
De “juridische overwegingen” verwijzen o.m. naar het Gemeentewegendecreet van 01 september 2019.
Houden deze vermeldingen in dat het College zich op het standpunt stelt dat de betreffende buurtwegen eigendom zijn/blijven van de gemeente?
Kurt Ryon, burgemeester antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
De Gemeenteraad besliste op 24 juni laatstleden een bouwpauze in te stellen.
Valt de volgende situatie hieronder: wijziging omgevingsvergunningaanvraag (vb. CBS 20/09/2021, nr. 3) ?
Wim Mombaerts, schepen, antwoordt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Het collegeverslag van 27/09 (punt 32, p. 59) meldt het einde van de procedure BRANDWEERLIEDEN/STAD VILVOORDE/BESCHERMDE GEMEENTEN.
Uiteraard een “goeie zaak”.
Moet dit door de gemeenteraad bevestigd worden ?
Kurt Ryon, burgemeester antwoordt dat dit niet moet volgens het decreet lokaal bestuur.
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Het collegeverslag van 04/10 ll. heeft het onder punt 9 (p. 18) over het invoeren van een waarborg voor ontlening van verkeersborden.
Het college kant zich principieel tegen het vragen van een waarborg, en stelt voor dat “een goede administratie over wie, waar, van … tot … signalisatie wordt meegegeven”. Pas als de afspraken niet worden nageleefd zouden de borden in rekening worden gebracht.
Dit lijkt een omslachtige procedure. Is het niet eenvoudiger een waarborg via elektronische weg te vragen ?
Wim Mombaerts, schepen, antwoordt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Uit punt 24 (p. 32) van het collegeverslag van 04/10/2021 leren we dat de Kerkfabriek Sint-Niklaas geen bloemenweide en geen insectenhotel wenst t.h.v. het Heilig Hart.
Is hiervoor een reden opgegeven?
Marleen Ral, schepen, antwoordt dat het college dit ook heeft opgemerkt en heeft dit gevraagd aan de kerkfabriek.
Karel Servranckx, lid van de kerkfabriek Sint-Niklaas, antwoordt hierop:
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :
Op onze vraagstelling van maart 2021 betreffende het beschrijvend onderzoek opgelegd door OVAM “wat is de stand van zaken ? Indien er een rapport is kunnen wij dit rapport ontvangen met bespreking van de resultaten?” kregen we volgend antwoord van schepen Marleen Ral: Het onderzoek is lopende, de peilbuizen zijn geplaatst en worden gemonitord. Er is geen tussentijdse rapportering voorzien, dus het is afwachten op het eindresultaat.
We moeten tegen eind 2021 aan OVAM rapporteren.
Hoever staat het met dit onderzoek ?
Marleen Ral, schepen, antwoordt:
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :
Op de gemeenteraad van oktober 2020 hebben volgend punt moeten stemmen: Aanleg parkings aan de Mulslaan en de Kampenhoutsesteenweg - ontwerpopdracht: goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze
Op de GR van juni stelden wij deze vraag: Hoever staat het ontwerp van deze parkings? Kan dit toegelicht worden?
Schepen Wim Mombaerts antwoordde als volgt: We hebben een eerste voorontwerp van de Mulslaan gekregen, waarop men aanpassingen heeft gevraagd. Tegen volgende week heeft de ontwerper beloofd om een aangepast ontwerp door te sturen evenals een eerste ontwerp voor de Kampenhoutsesteenweg.
Inmiddels zouden dus al plannen moeten zijn opgemaakt, kunnen deze toegelicht worden?
Wim Mombaerts, schepen, antwoordt als volgt:
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
Op de GR van juni stelden wij volgende vraag: Kunnen jullie al toelichting geven over deze participatiemoment?
Is er veel reactie gekomen? Zijn er ook nieuwe ideeën gegeven? Wat is de verdere planning?
Schepen Geert Laureys antwoordde als volgt: Volgende stappen: Miss Miyagi gaat hiermee aan de slag en komt met een advies naar het bestuur, daarna wordt het pand vermaakt, maar daar zijn nog geen details over.
Heeft Miss Miyagi al een advies klaar? Zo ja welk? Zoniet: wanneer komt dit advies eraan?
Geert Laureys, schepen, antwoordt:
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
Tot 31/8/21 liep een online en offline enquête aangaande de herbestemming van de 4 kerken in Steenokkerzeel.
Vragen:
Jelle Mombaerts, schepen, antwoordt:
Woorden wolk aan de hand van de resultaten van de online en fysieke bevraging: Humelgem, Melsbroek, Perk, Steenokkerzeel
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
Op 9 november is een participatiemoment voorzien aangaande het RUP Melsbroek.
Vragen:
Wim Mombaerts, schepen, antwoordt als volgt:
Rudy peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
Er heerst op dit ogenblik een veiligheidsprobleem voor de kinderen die ochtend's te voet de aanliggende parking aan de schooltoegang moeten oversteken. Onveilige situaties door wegrijdende wagens - ouders die hun kinderen absoluut naast de schoolpoort willen afdroppen, waardoor de kinderen die te voet naar school gaan in verkeersonveilige situaties terechtkomen.
Aangezien blijkbaar de ouders niet willen gehoorzamen aan de richtlijnen of voorstellen van de schooldirectie vragen wij dat de gemeente initiatief neemt om de verkeersveiligheid op de parking dringend op te krikken door eventueel bijkomend toezicht of in het uiterste geval een deel van parking 's ochtends af te sluiten.
De schooldirectie heeft blijkbaar reeds een voorstel ingediend. Het probleem is gekend, de oorzaak ook, wanneer de oplossing ?
Wegens afwezigheid van Rudy Peeters wordt dit punt verplaatst naar volgende gemeenteraad.