Terug
Gepubliceerd op 18/11/2021

Notulen  Gemeenteraad

do 21/10/2021 - 20:00 raadzaal
  • Openbaar

    • notulen

      • Goedkeuring notulen vorige zitting.

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Sandra Ceuleers, Raadsleden
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.

    • stedenbouw

      • woonbeleid

        • Afbakening werkingsgebieden voor de vorming van de toekomstige woonmaatschappij KASTZE-KLM-Grimbergen

          Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
          Kurt Ryon, Burgemeester
          Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Schepenen
          Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
          Heidi Abeloos, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Sandra Ceuleers, Raadsleden
          Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
          aanleiding

          Ten laatste op 31 oktober 2021 dienen de lokale besturen een voorstel van werkingsgebied in via woonmaatschappij@vmsw.be. Dit voorstel dient in onderling overleg met andere lokale besturen te zijn bereikt, besproken op het lokale woonoverleg en is gedragen door de gemeenteraad.

          feiten, context en argumentatie

          Tegen 1 januari 2023 moeten sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij.
          Elke woonmaatschappij moet in een uniek, niet-overlappend werkingsgebied opereren. Om deze werkingsgebieden te bepalen, krijgen de lokale besturen een trekkersrol.

          Ten laatste op 31 oktober 2021 dienen de lokale besturen een voorstel van werkingsgebied in via woonmaatschappij@vmsw.be. Dit voorstel dient in onderling overleg met andere lokale besturen te zijn bereikt, besproken op het lokale woonoverleg en is gedragen door de gemeenteraad.

          Criteria werkingsgebieden:

          • Er kan maar één woonactor per gemeente zijn, maar een woonactor kan actief zijn in meerdere gemeenten. De woonmaatschappij omhelst de huidige SVK- en SHM-taken.
          • Het werkingsgebied telt uiterlijk op 1 januari 2024 minimaal 1.000 sociale huurwoningen, waarbij op de private markt ingehuurde woningen niet worden meegeteld.
          • Het werkingsgebied moet de woonmaatschappij in staat stellen om de huidige complementaire expertise van SVK- en SHM-werking te bundelen. Een versterking van de professionalisering en het behoud van de bestaande SHM- en SVK-expertise zijn hierbij noodzakelijke uitgangspunten.
          • Het werkingsgebied moet uit geografisch aaneensluitende gemeenten bestaan. Enkel in uitzonderlijke omstandigheden en mits een grondige motivatie vanuit de betrokken lokale besturen bij het voorstel van werkingsgebied is de Vlaamse Regering bereid afwijkingen hieromtrent in overweging te nemen.

          Overlegmomenten:

          • 4/05 woonwinkel overkoepelende toelichting vanuit 3Wplus aan alle gemeenten over 1 woonmaatschappij.
          • 13/07 startgesprek met facilitator en de zeven gemeenten (Kampenhout, Steenokkerzeel, Zemst, Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel, Meise en Grimbergen).
          • 17/08 vervolggesprek met facilitator en de zeven gemeenten.
          • 2/09 overleg met facilitator, zeven gemeenten en de huidige woonmaatschappijen die werkzaam zijn in de 7 gemeenten.
          • 14/09 bespreking op lokaal woonoverleg afbakening werkingsgebieden voor de nieuwe woonmaatschappijen.
          • 21/09 vervolggesprek met facilitator en de zeven gemeenten.

           

          De 7 gemeenten Grimbergen, Kampenhout, Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel, Meise, Steenokkerzeel en Zemst van de referentieregio Halle-Vilvoorde gaven aan dat zij samen een werkingsgebied willen vormen.

          Dit werkingsgebied omvat 1.637 sociale huurwoningen van de sociale huisvestingsmaatschappijen en 74 woningen die op de private markt worden ingehuurd (SVK-woningen) op datum van 31 december 2020.

           

          Verdeling stemrechten:

          Lokale besturen moeten samen over minstens 50% plus één van de stemrechten in de woonmaatschappij beschikken. De onderlinge verdeling van de stemrechten tussen die lokale besturen moet gebeuren op basis van objectieve criteria in functie van het sociaal woonbeleid. Indien de betrokken gemeenten geen voorstel indienen, zal de Vlaamse Regering een verdeling bepalen op basis van objectieve criteria.

          juridische overwegingen

          Artikel 56 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

          Het decreet houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, zoals bekrachtigd en afgekondigd door de Vlaamse Regering op 09/07/2021 (B.S. 10/09/2021), waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.

          De brief van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed van 23 oktober 2020 en de aanvullende brief van 18 maart 2021 aan alle burgemeesters om een voorstel van werkingsgebied in te dienen tegen 31 oktober 2021.

          Verslagen van diverse besprekingen tussen lokale besturen van KASTZE-KLM-Grimbergen onderling (gesprekken op 14 juli, 17 augustus, 7 september en 21 september 2021).

          Gesprek tussen de lokale besturen en de woonactoren werkzaam in het afgebakende werkingsgebied van 2 september 2021.

          Het verslag van het lokaal woonoverleg van 14 september 2021.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
          Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Clémence Maes, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Christiana Willekens
          Tegenstanders: Karel Servranckx, Alen Cilic, Arlette Verboomen
          Onthouders: Jan Van hoof
          Resultaat: Met 15 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 1 onthouding
          besluit
          1. Het college van burgemeester en schepenen legt aan de gemeenteraad voor om te adviseren om volgende gemeenten te laten behoren tot een werkingsgebied met Steenokkerzeel: Grimbergen, Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel, Meise, Kampenhout en Zemst.
          2. Het college van burgemeester en schepenen stelt voor dat het aantal sociale huurwoningen en het aantal huishoudens per gemeente zullen worden gehanteerd als objectieve criteria voor de stemrechtenverdeling tussen de betrokken gemeenten in de Algemene Vergadering. De gemeente onderschrijft dat de eventuele toevoeging van bijkomende criteria, de precieze verhouding van de criteria en de frequentie van de actualisatie van de stemrechtenverdeling later zal worden bepaald bij de vorming van de woonmaatschappij, in onderling overleg tussen de deelnemende gemeenten.
          3. Het college van burgemeester en schepenen  stelt voor dat elk betrokken lokaal bestuur deelneemt aan het collegiaal bestuursorgaan en daardoor betrokken is bij de operationele en strategische keuzes in de woonmaatschappij. De wijze van samenstelling zal verder op een later moment bepaald worden, in onderling overleg tussen de deelnemende gemeenten.
          4. Met de keuze voor het werkingsgebied wil het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad voorleggen geen voorkeur voor de ene of andere woonactor uit te spreken, noch doet ze een voorafname op de later op te richten woonmaatschappij.
          5. De vorming van de woonmaatschappijen mag geen nadelige financiële gevolgen hebben voor de lokale besturen. Daarom vraagt het college van burgemeester en schepenen aan de gemeenteraad om de de Vlaamse overheid op te roepen om een overdrachtsregeling uit te werken waarbij de fusie respectievelijk splitsing van de bestaande huisvestingsmaatschappijen op zodanige wijze zal verlopen, dat de nieuwe woonmaatschappij over de noodzakelijke werkingsmiddelen kan beschikken en dat de woonmaatschappij noch de lokale besturen worden opgezadeld met een bijkomende schuldsituatie.
    • openbare werken

      • Aankoop bestelwagen met open laadbak voor de dienst werken in eigen beheer: goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Sandra Ceuleers, Raadsleden
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        feiten, context en argumentatie

        Op 9 augustus 2021 heeft het college beslist om het bestek voor de opdracht “Aankoop bestelwagen met open laadbak voor de dienst werken in eigen beheer” niet goed te keuren. Het college vraagt om een dubbele cabine, opdat meerdere ploegen kunnen afgezet worden, zeker gezien het gebrek aan mensen met een rijbewijs. Aan de dienst openbare werken werd opdracht gegeven om een nieuw aangepast bestek hiervoor op te maken.

        In het kader van de opdracht “Aankoop bestelwagen met open laadbak voor de dienst werken in eigen beheer” werd een nieuw bestek opgesteld door de dienst openbare werken.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 39 000,00 excl. btw of € 47 190,00 incl. 21% btw.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        juridische overwegingen

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139 000,00 niet).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.

        plaats in beleidsplan en budget

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode 0200-00/24300007/BESTUUR/CBS/0/WEB200 (actie ACT-75) van de investering 2021.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        1. Het bestek en de raming voor de opdracht “Aankoop bestelwagen met open laadbak voor de dienst werken in eigen beheer”, opgesteld door de dienst openbare werken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 39 000,00 excl. btw of € 47 190,00 incl. 21% btw.
        2.
        Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
        3.
        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0200-00/24300007/BESTUUR/CBS/0/WEB200 (ACT-75).
        4.
        De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven op budgetcode 0200-00/24300007/BESTUUR/CBS/0/WEB200 (actie ACT-75) van de investering 2021.


      • Aankoop van vrachtwagen voor gemeentelijke uitleendienst: goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Sandra Ceuleers, Raadsleden
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        feiten, context en argumentatie

        Op 13 september 2021 heeft het college beslist om de plaatsingsprocedure voor “Aankoop van vrachtwagen voor gemeentelijke uitleendienst” stop te zetten. De opdracht werd niet gegund en de procedure zal later eventueel opnieuw opgestart worden.

        In het kader van de opdracht “Aankoop van vrachtwagen voor gemeentelijke uitleendienst” werd een nieuw bestek opgesteld door de dienst openbare werken.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 90 500,00 excl. btw of € 109 505,00 incl. 21% btw.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        juridische overwegingen

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139 000,00 niet).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.

        plaats in beleidsplan en budget

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode 0200-00/24300000/BESTUUR/CBS/0/WEB021 (actie GBB) van de investering 2021.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        1. Het bestek en de raming voor de opdracht “Aankoop van vrachtwagen voor gemeentelijke uitleendienst”, opgesteld door de dienst openbare werken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 90 500,00 excl. btw of € 109 505,00 incl. 21% btw.
        2.
        Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
        3.
        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0200-00/24300000/BESTUUR/CBS/0/WEB021 (actie GBB).
        4.
        De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven op budgetcode 0200-00/24300000/BESTUUR/CBS/0/WEB021 (actie GBB) van de investering 2021.


      • trage wegen

        • Subsidie lokaal klimaatproject - erfpacht deelperceel Domein van Perk

          Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
          Kurt Ryon, Burgemeester
          Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Schepenen
          Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
          Heidi Abeloos, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Sandra Ceuleers, Raadsleden
          Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
          aanleiding

          Ministerieel besluit van 19 maart 2020 houdende toekenning van een projectsubsidie voor lokale klimaatprojecten aan het dossier "oplossen van een historische missing link voor traag verkeer" van de gemeente Steenokkerzeel.

          feiten, context en argumentatie

          Voorgeschiedenis

          In juni 2018 lanceerde toenmalig Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw Joke Schauvlieghe een oproep aan gemeenten en lokale verenigingen voor lokale klimaatprojecten in kader van het burgemeestersconvenant. Trage wegen werden expliciet vermeld als voorbeeld van projecten die in aanmerking komen. Er was in totaal 12 miljoen euro beschikbaar, met een maximum van €250.000 per project en 75% subsidie van de totale kost. De projectoproep kende een grote respons, 180 voorstellen werden ingediend, waarvan uiteindelijk 80 voorstellen werden geselecteerd voor een subsidie.

          Steenokkerzeel diende samen met de gemeente Kampenhout een subsidieaanvraag in voor het herstellen van de oude verbinding tussen de Breemstraat in Perk  en de Haachtsesteenweg en wijk Zonnebos (Beukendreef). Het traject van deze verbinding ligt deels op grondgebied Kampenhout en deels grondgebied Steenokkerzeel.  Dit project past in de visie rond "Groene Functionele Belevingstrajecten" van het departement Omgeving. Het project heeft meerdere doelen:

          • het creëren van een gebruiksvriendelijk, groen, veilig en rustig traject voor fietsers en voetgangers tussen enerzijds de buurgemeenten Kampenhout en Steenokkerzeel, en anderzijds tussen de deelgemeenten Perk en Steenokkerzeel die momenteel enkel verbonden zijn via een gewestweg (Tervuursesteenweg). Hiervoor is de renovatie van 1,5 km trage weg en de plaatsing van 2 nieuwe fietsbrugjes noodzakelijk. Omdat dit traject langsheen het kasteeldomein van Perk ligt is de roepnaam van het project "Groen Functioneel Belevingstraject Ribaucourt".
          • het traject beoogt het opnieuw volwaardig in gebruik nemen van een vergeten verbinding gelegen op de brede "dijk" tussen de Veerlebeek en Molenbeek. Door het herstellen van deze verbinding kan het alternatieve pad dat het bos versnippert en de lenteflora beschadigd opgeheven worden (dit is ook de wens van Natuur en Bos)

          De subsidieaanvraag van Steenokkerzeel werd goedgekeurd voor een totaalbedrag van €122.032,19 op een totale geraamde kostprijs van €162.709,59.

           

          Uitvoering subsidieproject

          Een deel van het traject situeert zich op perceel afd. 3 sectie B nr 62 te Steenokkerzeel (Perk) in eigendom van Domein van Perk (Kasteelhoekstraat 1, 1820 Perk). Het traject op perceel 62 bestaat uit 2 delen:

          • het eerste deel (komende vanuit de Breemstraat) valt samen met de gemeenteweg "voetweg 25", hier stelt zich geen probleem
          • het 2de deel is gelegen op de dijk tussen de Veerlebeek en Molenbeek. Volgens de gemeente heeft zich hier een recht van doorgang gevestigd, dit wordt betwist door de graaf (Domein van Perk).

          Na verschillende onderhandelingen werd er voor de verbindingsweg op de dijk overeengekomen om een erfpachtovereenkomst af te sluiten van 99 jaar (€200/jaar). Hiermee vermijdt de gemeente met een lage kost een lange procedure tot erkenning van de weg als gemeenteweg volgens artikel 13 van het decreet gemeentewegen.

           

          Erfpacht deelperceel nr 62 -bepalingen

          • Erfpacht van 99 jaar (geen verkoop), €200/jaar + index
          • De erfpacht beslaat niet het volledige deelperceel 62, maar enkel de landstrook ("dijk") tussen de Veerlebeek en de Molenbeek (lengte +- 230 m volgens meting op  het kadastraal plan). Deze dijk maakt deel uit van het beoogde Groene Functionele Belevingstraject tussen de Breemstraat en de Haachtsesteenweg, via de gemeenteweg "voetweg 25"  en de dijk (beiden op perceel afd. 3 sectie B nr 62 te Steenokkerzeel (Perk)) en de trage weg Ribaucourtdreef (perceel 23008C0056/00B000 gekadastreerd onder Kampenhout).
          • Doel: Het einddoel van de werken is het bekomen van een veilige fietsverbinding. Hiertoe wordt de dijk ingericht als een aangename wegverbinding voor fietsers en voetgangers. Er wordt een fietsbrug geplaatst over de Molenbeek vanaf het einde van de Ribaucourtdreef (perceel 23008C0056/00B000 gekadastreerd onder Kampenhout) naar perceel 62
          • Domein van Perk wenst geen aanplantingen (struiken, dreefbomen, ...)
          • Toegang:
            • Geen toegang voor quads, motoren
            • Toegang voor voetgangers, fietsers
            • Toegang voor het uitvoeren van onderhoudswerken (Watering der Barebeek 2x/jaar, snoeien van de hagen aan overkant Veerlebeek (met arm) 1x/jaar)
            • De erfpachtnemer zal de vertegenwoordigers van de erfpachtgever, de klanten van de erfpachtgever en de personen door de erfpachtgever aangeduid ten kosteloze titel en te eeuwigen dage de toegang verlenen tot de dijk. Deze zullen zowel te voet als met een voertuig de dijk mogen overgaan. Het gebruik van de dijk met een voertuig mag evenwel het hoofdgebruik als fietsverbinding niet in het gedrang brengen.
            • Als de gebruikte voertuigen de draagkracht van de beoogde inrichting te boven gaan, dan zal de gebruiker van de voertuigen een bescherming voor het wegdek en de berm voorzien (bv rijplaten) .
            • Schade aan en verontreiniging van de wegbedding dient vergoed en hersteld te worden door de veroorzaker
          juridische overwegingen

          Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

          Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
          Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens
          Onthouders: Ann Goovaerts, Griet Deroover
          Resultaat: Met 17 stemmen voor, 2 onthoudingen
          besluit

          1. De raad stemt in met een erfpachtovereenkomst met de graaf de Lannoy, met betrekking tot deelperceel 62, onder de hierbovenvermelde voorwaarden.

          2. De raad gelast het college  om het dossier over te maken aan notaris Katrien Devijver voor de opmaak van de authentieke akte

    • cultuur

      • Aanbieden van CO2-meters aan verenigingen i.h.k.v. verplichte coronamaatregelen

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Sandra Ceuleers, Raadsleden
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Binnen de horeca is het gebruiken van een CO2-meter verplicht sinds 9 juni 2021. Vanaf 1 september 2021 is het ook verplicht in alle afgesloten publiek toegankelijke ruimten.

        feiten, context en argumentatie

        In iedere afgesloten toegankelijke ruimte is het gebruik van een CO2-meter verplicht. Deze dient onder 900ppm te blijven. Tussen 900ppm en 1200ppm moet de uitbater of gebruiker een actieplan hebben. Boven 1200ppm dient de ruimte gesloten te worden.

        In het Ministerieel Besluit wordt er wel een uitzondering gemaakt voor kleedkamers. Hierbij mag de 15-minutenregel toegepast worden: indien de ruimte niet langer dan 15 minuten wordt gebruikt, dan is een CO2-meter niet noodzakelijk en is het voldoende om de gebruikers hierop te wijzen (affiches). Het is ook moeilijk in te schatten wat het effect van waterdamp op de metingen is (gaan veel sneller de hoogte in), laat staan op de houdbaarheidsdatum van de toestellen op zich (vocht). Tot slot is het ook moeilijk om ramen open of deuren open te zetten om extra te ventileren, daar iedereen dan binnen kan kijken.

        Omwille van bovenstaande argumenten hebben o.a. Zemst en Machelen al beslist om in de kleedkamers geen CO2-meters te voorzien, maar te werken met de 15-minutenregel. In andere gemeenschappelijke ruimten kleiner dan 400m2 in de sportaccommodaties worden ze wel opgehangen. Het voorstel van de afdeling vrije tijd is om ook voor onze eigen sportaccommodaties dezelfde regel te hanteren. Voor alle publiek toegankelijke ruimten in GC De Corren raden we wel aan om een toestel te plaatsen.

        Het totaal aantal te plaatsen meters in onze eigen accommodaties bedraagt 9 toestellen.

        Ook voor de sportaccommodaties die beheerd worden door verenigingen gelden dezelfde regels. Aangezien Voetbal Vlaanderen echter heeft aangegeven streng te zullen controleren op het gebruik van de CO2-meters, stellen we voor om hier voor alle publiek toegankelijke ruimten een CO2-meter aan te kopen.

        Het totaal aantal te plaatsen meters in onze externe sportaccommodaties bedraagt 18 toestellen.

        Voor wat betreft de jeugdlokalen raden we aan om voor elk lokaal een CO2-meter te voorzien. Uit de laatste cijfers blijkt immers dat het virus veel circuleert bij de schoolgaande jeugd. Bij het overschrijden van de waarde kunnen ze wél makkelijker maatregelen nemen: vensters openzetten of even buiten verder spelen.

        Het totaal aantal te plaatsen meters in onze jeugdaccommodaties bedraagt 35 toestellen. 

        Dit brengt het algemeen totaal op 62 toestellen. Om ook reserve te hebben stellen we voor om er 70 aan te kopen.

        Om levensduur van het toestel te verhogen, raden we aan om toestellen aan te kopen op batterij, die verankerd kunnen worden in de muur. Zo kunnen ze veilig en buiten bereik van (jonge) deelnemers opgehangen worden.

        De toestellen dat hiervoor gekozen worden zijn de Aranet4 HOME CO2 Bluetooth datalogger. Kostprijs bedraagt 228 euro/stuk (incl. btw).
        Er werden drie offertes opgevraagd (zie bijlage). We kiezen hierbij voor het bedrijf Tempro. Dit is de duurste offerte maar deze is uit België, heeft de kortste levertermijn en hier bestellen we ook de mobiele CO2 meters.

        In onze eigen accommodaties zijn we zelf verantwoordelijk voor het ophangen van de CO2-meters.

        De verenigingen (zie boven) dienen een aanvraag voor meters bij ons in te dienen voor het verkrijgen van het correct aantal meters. Om een correct gebruik te garanderen, zullen de meters door de gemeentelijke diensten worden opgehangen.

        Verenigingen die reeds zelf een CO2-meter hebben gekocht, kunnen de waarde van de CO2-meter terugkrijgen (met een maximum van €85) na de nodige bewijsvoering. Deze bestaat uit een factuur + betalingsbewijs. 

        juridische overwegingen

        Ministerieel besluit vanaf 9 juni 2021.
        Reglement voor de verdeling van subsidies voor verenigingen beschikbaar gesteld door de Vlaamse regering naar aanleiding van de coronacrisis.

        adviezen en visum

        De afdeling Vrije Tijd heeft bovenstaand voorstel geformuleerd op basis van het advies van en in samenspraak met Tom Ketelslegers, de noodplanambtenaar.

        Zie in bijlage de adviezen van Sport Vlaanderen en de Provincie Vlaams-Brabant.

        plaats in beleidsplan en budget

        Deze CO2-meters zullen aangekocht worden met het reservebudget voor het najaar (€42.000), dat werd vastgelegd in art. 2.12 van het "Reglement voor de verdeling van subsidies voor verenigingen beschikbaar gesteld door de Vlaamse regering naar aanleiding van de coronacrisis":

        §2.12 Reservebudget voor het najaar – € 42.000

        Vermits er duidelijk in de omschrijving van de Vlaamse regering staat dat het om een eenmalige toelage gaat, wordt er een bedrag opzij gezet voor het najaar van 2021 of het voorjaar van 2022. Op basis van de evaluatie van de huidige maatregelen en/of eventuele nieuwe noden zal dit bedrag in het najaar van 2021 of het voorjaar van 2022 een bestemming krijgen. Het voorstel voor de verdeling van deze reservepot zal ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad

        De aankoop van de 70 toestellen voor eigen accommodaties en die van de sport- en jeugdverenigingen komt neer op €15 943,15 (incl. btw).

        Het bedrag dat terugbetaald moet worden aan verenigingen wegens de aankoop van een CO2-meter wordt geschat op €500. Dit budget wordt voorzien op volgende budgetcode: GBB/0985-00/64930000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

        Dit brengt het totaal op een geschatte kost van €16 443,15 (incl. btw).

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        1. De gemeenteraad neemt kennis van de verplichtingen en aanbevelingen in verband met het gebruik van CO2-meters.

        2. De gemeenteraad geeft volgend mandaat aan het college in verband met met extra uitgaven i.h.k.v. artikel 2.12 van het "Reglement voor de verdeling van subsidies voor de verenigingen gesteld door de Vlaamse Regering naar aanleiding van de coronacrisis" voor:

        1. De aankoop van CO2-meters voor alle publiek toegankelijke ruimten in de gemeentelijke infrastructuur, met uitzondering van de kleedkamers waarvoor de 15-minutenregels wordt gehanteerd. Deze uitgave zal aangerekend worden onder budgetcode GBB/0985-00/61599999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van de exploitatie 2021.
        2. Het verdelen van CO2-meters aan de jeugd- en sportverenigingen met eigen infrastructuur. Hierbij wordt voor elke ruimte een CO2-meter voorzien. 
        3. Het (deels) terugbetalen van CO2-meters voor verenigingen uit de gemeente die reeds zelf een toestel aankochten. Dit gebeurt via een toelage van maximum 85 euro per toestel en na de nodige bewijsvoering. Deze uitgave zal aangerekend worden onder budgetcode GBB/0985-00/64930000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van de exploitatie 2021.

        3. Indien het college tot de vaststelling komt dat het aanbrengen van CO2-meters niet noodzakelijk of nuttig blijkt, op basis van gewijzigde inzichten, aanbevelingen of verplichtingen, kan er alsnog afgezien worden van de aankoop en het verdelen, waarvan sprake in artikel 2.1 en 2.2.

    • onderwijs

      • Openluchtklassen schooljaar 2021 -2022 (551.54)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Sandra Ceuleers, Raadsleden
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        De vraag vanuit de directie om dit schooljaar een extra openluchtklas in te richten voor het zesde leerjaar van de GBS Piramide.

        feiten, context en argumentatie

        Tijdens de gemeenteraad op datum van 24 juni 2021 werden de volgende openluchtklassen goedgekeurd:

        1. Een overnachting op school zal ingericht worden voor de leerlingen van het eerste leerjaar van de gemeentelijke basisschool - afdeling Piramide tijdens de maand september 2021.
        2. Een overnachting op school zal ingericht worden voor de leerlingen van het zesde leerjaar van de gemeentelijke basisschool - afdeling Piramide tijdens de laatste week van de maand juni 2022.
        3. Een tweedaagse aan zee zal ingericht worden voor de leerlingen van het vijfde leerjaar van de gemeentelijke basisschool - afdeling Piramide. Data en evenement zijn nog onder voorbehoud.

        3. Tweedaagse boerderijklassen zullen ingericht worden voor de leerlingen van het derde en vierde leerjaar van de gemeentelijke basisschool - afdeling Tilia tijdens de maand september 2021.
        4. Een sportweek zal ingericht worden voor de leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar van de gemeentelijke basisschool - afdeling Tilia tijdens de maand april 2022.
        5. Een overnachting op school zal ingericht worden voor de leerlingen van het zesde leerjaar van de gemeentelijke basisschool - afdeling Tilia tijdens de maand juni 2022

        De COVID-19-crisis heeft de normale werking/voorbereidingen grondig verstoord.

        Daarom wenst de directie van de GBS Piramide & Tilia dit schooljaar tijdens de maand november 2021 een zeeklas in te richten voor het zesde leerjaar van de GBS Piramide & Tila afdeling Piramide te Nieuwpoort.

         

        Extra-muros-activiteiten zijn activiteiten die plaatsvinden buiten de schoolmuren en georganiseerd worden voor één of meer leerlingengroepen. (Activiteiten die volledig buiten de schooluren vallen, vallen hier niet onder).
        Het schoolbestuur, of bij delegatie de directie, beslist over de organisatie van extra activiteiten en oordeelt zelf, in overleg met de betrokken leerkrachten en met de schoolraad hoeveel lesdagen aan bepaalde activiteiten zullen worden besteed, welke leerlingengroepen participeren en hoe de niet-deelnemende leerlingen zullen worden opgevangen.
        Deze activiteiten moeten een onderwijzend en opvoedend karakter hebben.

        juridische overwegingen
        • Omzendbrief Extra-muros-activiteiten op datum van 21 november 2001 met referentie BaO/2001/13.
        • Omzendbrief Kostenbeheersing in het basisonderwijs op datum van 22 juni 2007 met referentie BaO/2007/05.
        • Decreet betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad op datum van 02 april 2004, hoofdstuk 2, onderafdeling 3 art. 21 waarin in punt 6 de inspraak van de schoolraad wordt gevraagd i.v.m. het beleid met betrekking tot experimenten en projecten.
        • De bepalingen van het decreet Lokaal Bestuur.
        adviezen en visum

        De schoolraad gaf op 19 oktober 2021 gunstig advies.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        De extra in te richten extra-murosactiviteit tijdens het schooljaar 2021-2022: Een zeeklas voor de leerlingen van het zesde leerjaar van de gemeentelijke basisschool - afdeling Piramide tijdens de maand november 2021, wordt goedgekeurd.

         
    • secretariaat

      • Fluvius OV: Buitengewone Algemene Vergadering op 6 december 2021.

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Sandra Ceuleers, Raadsleden
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Schrijven van Fluvius van 27 september 2021 waarin wordt meegedeeld dat de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging plaats heeft op maandag 6 december 2021, op digitale wijze, met volgende agenda:

        1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget 2022.
        2. Statutaire benoemingen.
        3. Statutaire mededelingen.
        feiten, context en argumentatie

        Vanaf 1 april 2019 is de gemeente Steenokkerzeel aangesloten bij Fluvius Opdrachthoudende vereniging.

        juridische overwegingen

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

        De afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergadering werden door de gemeenteraad op 28 februari 2019 aangeduid, voor de volledige legislatuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit
        1. De agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 6 december 2021 worden goedgekeurd, en de aangestelde volmachtdragers, Kurt Ryon, effectief afgevaardigde of Jelle Mombaerts, plaatsvervangend afgevaardigde, te mandateren om op de digitale  buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV van 6 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen overeenkomstig de onderhavige beslissing van de gemeenteraad.
        2. Fluvius OV zal van dit besluit op de hoogte worden gebracht.
         
      • Haviland : Buitengewone algemene vergadering op 8 december 2021.

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Sandra Ceuleers, Raadsleden
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Email van Haviland van 5 oktober 2021 waarin wordt meegedeeld dat de buitengewone algemene vergadering van Haviland plaats heeft op woensdag 8 december 2021 om 18u00, met volgende agenda :

        1. Notulen van de algemene vergadering van 16 juni 2021 goedkeuring;
        2. De te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie + begroting 2022 (art. 34): goedkeuring;
        3. Varia.

        Rekening houdend met de Coronacrisis en de meest recente richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur, organiseert Haviland Intercommunale deze vergadering ONLINE via Teams met de mogelijkheid om ook fysiek aanwezig te zijn in de kantoren van Haviland - Brusselsesteenweg 617 te 1731 ZELLIK. (= hybride vorm van vergaderen).

        feiten, context en argumentatie

        De gemeente van Steenokkerzeel is aangesloten bij de intercommunale Haviland die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652.

        Haviland is een dienstverlenende vereniging voor intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische sociale expansie van het arrondissement Halle–Vilvoorde, die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.

        juridische overwegingen

        Het decreet lokaal bestuur,  in het bijzonder de artikelen  432, 40 en 41.

        Het gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2019 en 24 oktober 2019 betreffende de aanstelling van de  afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Haviland voor de volledige legislatuur

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit
        1. De agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Haviland van 8 december 2021 worden goedgekeurd, en de aangestelde volmachtdragers, Bruno Peeters, effectief afgevaardigde, of Jan Van hoof, plaatsvervangend afgevaardigde, te mandateren om op de buitengewone algemene vergadering van Haviland van 8 december 2021 en te handelen en te beslissen overeenkomstig de  onderhavige beslissing van de gemeenteraad.
        2. Haviland zal van dit besluit op de hoogte worden gebracht.
      • Fluvius West : Buitengewone Algemene Vergadering op 13 december 2021.

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Sandra Ceuleers, Raadsleden
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Schrijven van Fluvius West van 23 september 2021 waarin wordt meegedeeld dat de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West zal plaatshebben op 13 december 2021 om 18u00 in het Fluvius gebouw, Noordlaan 9 te Torhout, met volgende agenda :

        1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur houdende de intergemeentelijke samenwerking van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2022.
        2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
        3. (Neven)activiteiten - Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
        4. Statutaire benoemingen.
        5. Statutaire mededelingen.

        Naar aanleiding van de coronapandemie staat tot op heden nog niet vast onder welke vorm deze buitengewone algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.

        Gezien de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst, kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale buitengewone algemene vergadering indien dit noodzakelijk zou blijken.

        feiten, context en argumentatie

        De gemeente Steenokkerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Fluvius-West (voorheen Infrax-West) .
        De afgevaardigden voor de algemene vergadering van Fluvius-West werden op de gemeenteraad van 15 oktober 2020 aangeduid voor de volledige legislatuur.

        juridische overwegingen

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit
        1. De agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West van 13 december 2021, worden goedgekeurd, en de aangestelde volmachtdragers, Werner Vanderborght, effectief afgevaardigde, of Sandra Ceuleers, plaatsvervangend afgevaardigde, te mandateren om op de buitengewone algemene vergadering  (fysiek of digitaal) van Fluvius-West van 13 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen overeenkomstig de onderhavige beslissing van de gemeenteraad.
        2. Fluvius West zal van dit besluit op de hoogte worden gebracht.
      • PBE : Buitengewone Algemene Vergadering 17 december 2021.

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Sandra Ceuleers, Raadsleden
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Schrijven van PBE van 22 september 2021 waarin wordt meegedeeld dat de buitengewone algemene vergadering zal plaatshebben op vrijdag 17 december 2021, om 19u00, in de feestzaal van het Fluvius gebouw, Diestsesteenweg 126 te Lubbeek, met volgende agenda:

        1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2022.
        2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
        3. (Neven)activiteiten - Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
        4. Statutaire benoemingen.
        5. Statutaire mededelingen.

        Naar aanleiding van de coronapandemie staat tot op heden nog niet vast onder welke vorm deze buitengewone algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.

        Gezien de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst, kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale buitengewone algemene vergadering indien dit noodzakelijk zou blijken.

        feiten, context en argumentatie

        De gemeente Steenokkerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband PBE.

        juridische overwegingen

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

        De afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergadering werden door de gemeenteraad op 28 februari 2019 aangeduid, voor de volledige legislatuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit
        1. De agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van PBE van 17 december 2021 worden goedgekeurd, en de aangestelde volmachtdragers, Kurt Ryon, effectief afgevaardigde of Wim Mombaerts, plaatsvervangend afgevaardigde, te mandateren om op de buitengewone algemene vergadering van PBE (fysiek of digitaal) van 17 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen overeenkomstig de onderhavige beslissing van de gemeenteraad.
        2. PBE zal van dit besluit op de hoogte worden gebracht.
      • Riobra: Buitengewone Algemene Vergadering op 20 december 2021.

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Sandra Ceuleers, Raadsleden
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Schrijven van Riobra van 23 september 2021 waarin wordt meegedeeld dat de buitengewone algemene vergadering zal plaatshebben op maandag 20 december 2021, om 18u00, in het Fluvius gebouw, Diestsesteenweg 126 te Lubbeek, met volgende agenda:

        1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2022
        2. Vaststelling uitkering overeenkomst artikel 6:114 ev WVV.
        3. (Neven)activiteiten - Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
        4. Statutaire benoemingen.
        5. Statutaire mededelingen.

        Door de coronapandemie staat het tot op heden nog niet vast onder welke vorm deze buitengewone algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.

        Gezien de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst, kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale buitengewone algemene vergadering indien dit noodzakelijk zou blijken.

        feiten, context en argumentatie

        De gemeente Steenokkerzeel is  aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Riobra.

        juridische overwegingen

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

        De afgevaardigden voor de algemene vergadering werden in de gemeenteraad van 15 oktober 2020 (effectief afgevaardigde) en 12 november 2020 (plaatsvervangend afgevaardigde) aangeduid voor de volledige legislatuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit
        1. De agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Riobra van 20 december 2021, worden goedgekeurd, en de aangestelde volmachtdragers, Hannelore Velaerts, effectief afgevaardigde, of Yvette Van Daele, plaatsvervangend afgevaardigde, te mandateren om op de (fysieke of digitale) jaarvergadering van Riobra van 20 december 2021 of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen overeenkomstig de onderhavige beslissing van de gemeenteraad.
        2. Riobra zal van dit besluit op de hoogte worden gebracht.
      • Fluvius Antwerpen : Buitengewone Algemene Vergadering op 22 december 2021.

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Sandra Ceuleers, Raadsleden
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Schrijven van Fluvius Antwerpen van 23 september 2021 waarin wordt meegedeeld dat de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Antwerpen plaats heeft op woensdag 22 december 2021, om 18u00 in het Kasteel van Brasschaat, Hemelhoevedreef 1 te Brasschaat, met volgende agenda:

        1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2022.
        2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
        3. (Neven)activiteiten -Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
        4. Statutaire benoemingen.
        5. Statutaire mededelingen.

        Omwille van de nog steeds aanhoudende coronacrisis staat het tot op heden niet vast onder welke vorm deze buitengewone algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.

        Gezien de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale buitengewone algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.

        feiten, context en argumentatie

        De gemeente Steenokkerzeel is vanaf 1 april 2019 aangesloten bij Fluvius Antwerpen.

        juridische overwegingen

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
        Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
        Het gemeenteraadsbesluit van 17 september 2020 en 15 oktober 2020 betreffende de aanstelling van de  afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Fluvius Antwerpen voor de volledige legislatuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit
        1. De agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Antwerpen van 22 december 2021 worden goedgekeurd, en de aangestelde volmachtdragers, Jan Van hoof, effectief afgevaardigde of Hannelore Velaerts, plaatsvervangend afgevaardigde, te mandateren om op de buitengewone algemene vergadering (fysiek of digitaal) van Fluvius Antwerpen van 22 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden)  te handelen en te beslissen overeenkomstig de onderhavige beslissing van de gemeenteraad.
        2. Fluvius Antwerpen zal van dit besluit op de hoogte worden gebracht.
    • welzijn

      • Algemene Vergadering ELZ BraViO: kennisname aangepaste statuten

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Sandra Ceuleers, Raadsleden
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Buitengewone Algemene Vergadering ELZ BraViO 18 november 2021.

        feiten, context en argumentatie

        Tijdens de clustervergadering 'Lokale Besturen' van donderdag 9 mei 2019 werd beslist dat elke gemeente binnen de EersteLijnsZone BraViO een vertegenwoordiger zal afvaardigen in de Zorgraad voor de cluster Lokale Besturen. Op 20 mei 2019 ging het college van burgemeester en schepenen  akkoord met de afvaardiging van Ruud Van Calster, afdelingshoofd Interne en Sociale Zaken en secretaris Bijzonder Comité Sociale Dienst, in de cluster Lokale/Openbare Besturen van de Voorlopige Zorgraad voor Steenokkerzeel.

        Op de stichtingsvergadering van de vzw Eerstelijnszone BraViO op donderdag 5 december 2019 werden onder meer de statuten goedgekeurd. Het ontwerp van deze statuten werden ook voorgelegd op de gemeenteraad van 21 november 2019. 

        In tussentijd bestaat de Eerstelijnszone BraViO nagenoeg 2 jaar. De Eerstelijnszone speelt onder meer een heel belangrijke rol bij de werking van de vaccinatiecentra (medische componenet) en de brontraceringsactiviteiten n.a.v. de COVID-19 crisis.

        Op donderdag 18 november 2021 wordt er een Buitengewone Algemene Vergadering georganiseerd tijdens dewelke onder meer de statuten zullen aangepast worden.  De uiteindelijke agenda bevat volgende punten:

        1. Goedkeuring verslag AV 20 mei 2021
        2. Ontslag/benoeming nieuwe bestuurders RvB/Dagelijks Bestuur
        3. Goedkeuring herwerkte versie statuten
        4. Vergoedng leden
        5. Begroting 2022
        6. Varia en rondvraag

        Inzake vergoedingen was er tot nu toe enkel een vergoeding (zitpenning) voorzien voor de leden van de Raad van Bestuur ten bedrage van 75 euro per zitting. Nu wordt er voorgesteld om ook voor de leden van het Dagelijks Bestuur een vergoeding te voorzien alsook voor de voorzitter.Per vergadering van het Dagelijks Bestuur zou een lid 50 euro ontvangen. De voorzitter zou daarnaast een vergoeding krijgen van 250 euro per maand. Vermits de gemeentelijke vertegenwoordiger een ambtenaar is en hij de gemeente vertegenwoordigt tijdens zijn diensturen neemt hij afstand van de vergoeding.

        juridische overwegingen
        • Omzendbrief 'Oproep tot de vorming van eerstelijnszones'
        • Besluit Vlaamse Regering van 29 juni 2018 tot toekenning van een subsidie aan de initiatiefnemers in een afgebakende zone voor de oprichting van de zorgraden
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        besluit

        1. De gemeenteraad neemt kennis van de agenda voor de Buitengewone Algemene Vergadering van de vzw Eerstelijnszone BraViO van 18 november 2021 met volgende agendapunten:

        • Goedkeuring verslag AV 20 mei 2021
        • Ontslag/benoeming nieuwe bestuurders RvB/Dagelijks Bestuur
        • Goedkeuring herwerkte versie statuten 
        • Vergoedng leden
        • Begroting 2022
        • Varia en rondvraag

        2. De gemeenteraad neemt kennis van het ontwerp van gewijzigde statuten van de vzw ELZ BraViO.

    • financiën

      • Opvolgingsrapportering uitvoering meerjarenplan 2020-2025

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Sandra Ceuleers, Raadsleden
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        feiten, context en argumentatie

        Voor eind september moeten alle gemeenten en OCMW’s, autonome gemeentebedrijven (AGB’s) en welzijnsverenigingen voor het eerst een opvolgingsrapportering opmaken met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025. Door omstandigheden is dit echter niet gelukt voor de gemeenteraad van september.

        De opvolgingsrapportering bevat de stand van zaken van de prioritaire acties en een overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar (schema J1 en T2) voor gemeente én OCMW samen. De rapportering bevat ook de wijzigingen die het bestuur mogelijks heeft doorgevoerd in de assumpties bij de opmaak van het (aangepaste) meerjarenplan en eventuele wijzigingen in de financiële risico’s. Daarnaast is het bestuur vrij om zelf nog extra elementen in de opvolgingsrapportering op te nemen.

        De opvolging van Steenokkerzeel bestaat uit (zie bijlagen):
        - Beleidsevaluatie: stand van zaken van de prioritaire acties op datum van 30.06.2021
        - Schema J1: overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven op datum van 30.06.2021, onderverdeeld per beleidsdoelstelling
        - Schema J3: overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven op datum van 30.06.2021, onderverdeeld per gemeente en OCMW
        - Schema T2: overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven op datum van 30.06.2021, onderverdeeld naar economische aard
        - Investeringsprojecten: stand van zaken van enkele investeringsprojecten (opgelet: de cijfers dateren van 12.08.2021)

        juridische overwegingen

        Artikel 29 van het Besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van 30 maart 2018.
        Artikel 5 van het Ministerieel Besluit over de beleids- en beheerscyclus van 26 juni 2018.

        besluit

        De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van 2021, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025.

    • bijkomende agendapunten

      • Vraagstelling over oprichting overlegplatform luchthaven (Groen-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Sandra Ceuleers, Raadsleden
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :

        In het collegeverslag van 06 september ll. is er sprake van de oprichting van een overlegplatform met het oog op een pact voor de luchthaven en zijn toekomst (punt 20, p. 61). De eerste werkvergadering zou doorgaan op 30 september.

        Wat is de stand van zaken ten deze en wat is meer bepaald het standpunt van de gemeente Steenokkerzeel?

        besluit

        Kurt Ryon, burgemeester, antwoordt als volgt:

        • Minister Sirkinet heeft een eerste vergadering laten doorgaan in Haren, zoals opgelegd door de rechtbank.
        • Elke zone kreeg 3 minuten spreektijd; Steenokkerzeel vormt een zone met Kortenberg en Kampenhout, met 2 afgevaardigden.
        • Ook alle actiegroepen zijn uitgenodigd, behalve die van onze Oostrand, die over het hoofd werden gezien.
        • ook alle hogere overheden werden uitgenodigd.
        • Men vermoedt dat er een 20-tal uren zal vergaderd worden.
        • Het standpunt van Steenokkerzeel was:
          • waarom werden onze actiegroepen niet uitgenodigd?
          • geen uitbreiding van de luchthaven
          • landing- en startbewegingen volgens preferentieel historisch baangebruik
        • Er gaat achteraf een conclusie komen.
         
         
      • Vraagstelling over afschaffing buurtwegen op luchthaventerrein. (Groen-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Sandra Ceuleers, Raadsleden
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :

        In het collegeverslag van 06 september jongstleden (punt 21, p. 62) staat te lezen dat het College het dossier “af te schaffen buurtwegen op de luchthaven” on hold zet “gezien de onzekerheid voor ons dorp blijft bestaan en BAC geen duidelijke en transparante toekomstvisie formuleert”. Het College verwacht van BAC een duidelijk en transparant lange termijnplan met voldoende garanties en zekerheden voor ons dorp en onze inwoners”.

        De “juridische overwegingen” verwijzen o.m. naar het Gemeentewegendecreet van 01 september 2019.

        Houden deze vermeldingen in dat het College zich op het standpunt stelt dat de betreffende buurtwegen eigendom zijn/blijven van de gemeente?

        besluit

        Kurt Ryon, burgemeester antwoordt als volgt:

        • Op 24/11/2016 heeft de gemeenteraad dit punt voor het eerst behandeld, maar heeft toen besloten om dit niet te doen, wegens de commotie rond het strategisch meerjarenplan van de luchthaven.
        • De wegen zijn al meer dan 30 jaar in onbruik en worden geschat op waarde 0 euro.
      • Vraagstelling over toepassing bouwpauze (Groen-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Sandra Ceuleers, Raadsleden
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :

        De Gemeenteraad besliste op 24 juni laatstleden een bouwpauze in te stellen.

        Valt de volgende situatie hieronder: wijziging omgevingsvergunningaanvraag (vb. CBS 20/09/2021, nr. 3) ?

        besluit

        Wim Mombaerts, schepen, antwoordt:

        • De bouwpauze wordt overruled door een bestaand RUP of een BPA van max. 15 jaar oud.
        • De site in kwestie valt dus niet onder de bouwpauze.
      • Vraagstelling over over beëindiging procedure brandweer. (Groen-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Sandra Ceuleers, Raadsleden
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :

        Het collegeverslag van 27/09 (punt 32, p. 59) meldt het einde van de procedure BRANDWEERLIEDEN/STAD VILVOORDE/BESCHERMDE GEMEENTEN.

        Uiteraard een “goeie zaak”.

        Moet dit door de gemeenteraad bevestigd worden ?

        besluit

        Kurt Ryon, burgemeester antwoordt dat dit niet moet volgens het decreet lokaal bestuur.

      • Vraagstelling over waarborg op verkeersborden. (Groen-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Sandra Ceuleers, Raadsleden
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :

        Het collegeverslag van 04/10 ll. heeft het onder punt 9 (p. 18) over het invoeren van een waarborg voor ontlening van verkeersborden.

        Het college kant zich principieel tegen het vragen van een waarborg, en stelt voor dat “een goede administratie over wie, waar, van … tot … signalisatie wordt meegegeven”. Pas als de afspraken niet worden nageleefd zouden de borden in rekening worden gebracht.

        Dit lijkt een omslachtige procedure. Is het niet eenvoudiger een waarborg via elektronische weg te vragen ?

        besluit

        Wim Mombaerts, schepen, antwoordt:

        • de workload voor de dienst financiën zou hierdoor te hoog;
        • het college was geen fan van een cash-systeem;
        • door het voorstel van het college is er minder werklast.
      • Vraagstelling over geen bloemenweide/insectenhotel kerkfabriek Sint-Niklaas. (Groen-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Sandra Ceuleers, Raadsleden
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :

        Uit punt 24 (p. 32) van het collegeverslag van 04/10/2021 leren we dat de Kerkfabriek Sint-Niklaas geen bloemenweide en geen insectenhotel wenst t.h.v. het Heilig Hart.

        Is hiervoor een reden opgegeven?

        besluit

        Marleen Ral, schepen, antwoordt dat het college dit ook heeft opgemerkt en heeft dit gevraagd aan de kerkfabriek.

        Karel Servranckx, lid van de kerkfabriek Sint-Niklaas, antwoordt hierop:

        • Het mariabeeld zal volledig worden gerenoveerd;
        • Men heeft gekozen om niet in te gaan op dit voorstel, want dit is geen weide maar een grasperk; er zullen wel bloembollen worden geplant.
        • Men voorziet ook een zitbankje, vandaar dat men geen voorstander is van een bijenhotel.
      • Vraagstelling naar de stand van zaken van het beschrijvend bodemonderzoek Vogelzangvijver. (Onafhankelijken)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Sandra Ceuleers, Raadsleden
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :

        Op onze vraagstelling van maart 2021 betreffende het beschrijvend onderzoek opgelegd door OVAM  “wat is de stand van zaken ? Indien er een rapport is kunnen wij dit rapport ontvangen met bespreking van de resultaten?” kregen we volgend antwoord van schepen Marleen Ral: Het onderzoek is lopende, de peilbuizen zijn geplaatst en worden gemonitord. Er is geen tussentijdse rapportering voorzien, dus het is afwachten op het eindresultaat.
        We moeten tegen eind 2021 aan OVAM rapporteren.

        Hoever staat het met dit onderzoek ?

        besluit

        Marleen Ral, schepen, antwoordt:

        • We hebben een tussentijdse evaluatie gehad op 29/6/2021, waar werd afgesproken dat er nieuwe staalnames dienden te gebeuren.
        • Tegen het einde van het jaar is er opnieuw een opvolgingsgesprek, om tegen begin volgend jaar een definitief rapport over te dragen aan OVAM.
        • OVAM is bij elke stap betrokken in dit dossier.
      • Vraagstelling naar de stand van zaken van de parking Mulslaan. (Onafhankelijken)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Sandra Ceuleers, Raadsleden
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :

        Op de gemeenteraad van oktober 2020 hebben volgend punt moeten stemmen: Aanleg parkings aan de Mulslaan en de Kampenhoutsesteenweg - ontwerpopdracht: goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

        Op de GR van juni stelden wij deze vraag: Hoever staat het ontwerp van deze parkings?  Kan dit toegelicht worden?

        Schepen Wim Mombaerts antwoordde als volgt: We hebben een eerste voorontwerp van de Mulslaan gekregen, waarop men aanpassingen heeft gevraagd. Tegen volgende week heeft de ontwerper beloofd om een aangepast ontwerp door te sturen evenals een eerste ontwerp voor de Kampenhoutsesteenweg.

        Inmiddels zouden dus al plannen moeten zijn opgemaakt, kunnen deze toegelicht worden?

         
        besluit

        Wim Mombaerts, schepen, antwoordt als volgt:

        • Afgelopen maandag was er opnieuw een vergadering hierover over de laatste versie van de plannen, deze moeten nog op het college worden geagendeerd.
        • Er komen 55 parkeerplaatsen in Steenokkerzeel, met voldoende fietsfaciliteiten, met waterdoorlatende voorzieningen; de trage verbinding wordt extra in de kijker gezet, met veel aandacht voor openbaar groen, en laadpalen voor elektrische voertuigen
        • Voor de parking van Perk hebben we ook een definitief plan: 94 vaste parkeerplaatsen en een overloopparking, met voldoende fietsfaciliteiten.
        • planning: aanvang werken in 2022
      • Vraagstelling naar de stand van zaken van de herbestemming van de pastorij van Perk. (Onafhankelijken)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Sandra Ceuleers, Raadsleden
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :

        Op de GR van juni stelden wij volgende vraag: Kunnen jullie al toelichting geven over deze participatiemoment?
        Is er veel reactie gekomen?  Zijn er ook nieuwe ideeën gegeven? Wat is de verdere planning?

        Schepen Geert Laureys antwoordde als volgt: Volgende stappen: Miss Miyagi gaat hiermee aan de slag en komt met een advies naar het bestuur, daarna wordt het pand vermaakt, maar daar zijn nog geen details over.

        Heeft Miss Miyagi al een advies klaar? Zo ja welk?  Zoniet: wanneer komt dit advies eraan?

        besluit

        Geert Laureys, schepen, antwoordt:

        • Het advies wordt nu maandag op het college geagendeerd en besproken.
        • Er zijn 5 verschillende scenario's voorgelegd; er zijn een 100-tal bezoekers geweest en een 65-tal reacties.
        • Na het herbestemmingsonderzoek volgt er de vermarkting.
        • In november komen we hiermee naar de gemeenteraad.
      • Vraagstelling over het kerkenbeleidsplan. (Onafhankelijken)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Sandra Ceuleers, Raadsleden
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :

        Tot 31/8/21 liep een online en offline enquête aangaande de herbestemming van de 4 kerken in Steenokkerzeel. 

        Vragen:

        • Hoe was de respons erop ?  Enig idee welke leeftijdsgroepen deelnamen ?
        • Waarom werden de deelnemers aan de enquête slechts 2 dagen voor het participatiemoment gemaild ? Een eerdere herinnering en oproep op de website had misschien meer volk getrokken.
        • Op de site wordt volgende gesteld: “Zoals eerder aangekondigd houden we het hier niet bij. De resultaten van de enquête worden meegenomen in het traject rond de toekomstvisie voor de parochiekerken en dienen als aanzet voor een aantal brainstormsessies die in de loop van oktober zullen plaatsvinden.”  De resultaten werden niet meegedeeld op de brainstormsessies zoals hier vermeld, waarom niet ?
        • Wat is de verdere aanpak?
         
         
        besluit

        Jelle Mombaerts, schepen, antwoordt:

        • 175 reacties: 36% van de deelnemers was tussen de 70 & 70+, 22% 60-69 jaar, 14,6% 50-59 jaar, 13,4% 40-49 jaar, de overgebleven 14% was -20 tem 39 jaar.
        • We hebben de mensen inderdaad te laat herinnerd, maar het werd eerder al via diverse kanalen gepubliceerd.
        • De resultaten werden wel gepresenteerd in Perk, maar in Melsbroek is dat niet gebeurd, omwille van het verloop van de avond.
        • De 4e sessie volgt nog, daarna zijn er nog vervolggesprekken en komt er een afsluitende nota in 2022.

        Woorden wolk aan de hand van de resultaten van de online en fysieke bevraging: Humelgem, Melsbroek, Perk, Steenokkerzeel

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         
         
      • Vraagstelling over het participatiemoment RUP Melsbroek. (Onafhankelijken)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Sandra Ceuleers, Raadsleden
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :

        Op 9 november is een participatiemoment voorzien aangaande het RUP Melsbroek.

        Vragen:

        • Hoe zal dit aangepakt worden?
        • Is het niet aangewezen om de mensen al informatie te geven over de inhoud van dit RUP ?  Momenteel staat er inhoudelijk werkelijk niets weergegeven op de website van de gemeente.

        besluit

        Wim Mombaerts, schepen, antwoordt als volgt:

        • er komt een algemene toelichting door de ontwerper;
        • daarna is er een infomarkt;
        • er is voldoende ruimte voor inspraak en debat, schriftelijk of mondeling en dit gedurende 60 dagen;
        • de informatie komt nog op tijd op de website voor 9/11/2021;
        • Timing: RUP klaar in 2022.
      • Vraagstelling over het verkeersveiligheidsprobleem van de schoolkinderen bij oversteken van de parking aan de GBS Piramide schoolpoort speelplaats. (Vooruit-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Hannelore Velaerts, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Sandra Ceuleers, Raadsleden
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Rudy peeters geeft toelichting over dit agendapunt :

        Er heerst op dit ogenblik een veiligheidsprobleem voor de kinderen die ochtend's te voet de aanliggende parking aan de schooltoegang moeten oversteken. Onveilige situaties door wegrijdende wagens - ouders die hun kinderen absoluut naast de schoolpoort willen afdroppen, waardoor de kinderen die te voet naar school gaan in verkeersonveilige situaties  terechtkomen.

        Aangezien blijkbaar de ouders niet willen gehoorzamen aan de richtlijnen of voorstellen van de schooldirectie vragen wij dat de gemeente initiatief neemt om de verkeersveiligheid op de parking dringend op te krikken door eventueel bijkomend toezicht of in het uiterste geval een deel van parking 's ochtends af te sluiten.

        De schooldirectie heeft blijkbaar reeds een voorstel ingediend. Het probleem is gekend, de oorzaak ook, wanneer de oplossing ?

        besluit

        Wegens afwezigheid van Rudy Peeters wordt dit punt verplaatst naar volgende gemeenteraad.