De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
Het beschrijvend bodemonderzoek voor het wachtbekken Vogelzang en de bunker (schiereiland).
De gemeente wordt op 31 oktober 2017 door de OVAM aangemaand tot de opmaak van een beschrijvend bodemonderzoek met betrekking tot de gronden kadastraal gekend als:
Gemeente-nummer |
Afdeling |
Sectie |
Grondnr. |
Bisnr. |
Exp.1 |
Exp.2 |
23051 |
STEENOKKERZEEL 2 AFD/MELSBROEK/ |
C |
16 |
|
D |
|
23051 |
STEENOKKERZEEL 2 AFD/MELSBROEK/ |
C |
35 |
|
C |
|
De gemeente wordt door de OVAM op 15 december 2020 herinnerd aan de verplichting om een beschrijvend bodemonderzoek op te maken voor de bunker (perceel 16D) en het wachtbekken (perceel 35C). Dit beschrijvend bodemonderzoek moet ingediend zijn vóór 1 januari 2022. De OVAM brengt de gemeente op de hoogte dat zij ook BAC aanmaant als exploitant van de lozingspijp die uitkomt op het wachtbekken voor de uitvoering van een beschrijvend bodemonderzoek van het wachtbekken (perceel 35C).
Met het oog op efficiëntie qua kosten en tijd voeren de gemeente Steenokkerzeel en BAC het beschrijvend bodemonderzoek samen uit door de opdracht toe te kennen aan 1 erkend bodemdeskundige Sertius volgens de samenwerkingsovereenkomst die wordt goedgekeurd op 4 januari 2021, waarvan kennisgenomen door de gemeenteraad op 28 januari 2021.
Met het beschrijvend bodemonderzoek wordt de ernst van de bodemverontreiniging onderzocht. Zo wordt meer informatie verzameld over de soort, de aard, de hoeveelheid, de concentratie, de oorsprong en de omvang van de verontreinigende stoffen of organismen. Ook wordt het gevaar op verspreiding van de verontreiniging en de mogelijke blootstelling ervan aan mensen, planten en dieren en van het grond- en oppervlaktewater nader bekeken.
Tijdens de onderzoeken wordt vastgesteld dat er tevens een overschrijding is van de normen voor PFAS en PFOS. Op basis van het verkennend bodemonderzoek van 7 juli 2022 wordt de gemeente aangemaand tot de opmaak van een beschrijvend bodemonderzoek voor de bodemverontreiniging met PFAS voor tot de gronden kadastraal gekend als:
Gemeente- |
Afdeling | Sectie | Grondnr. | Bisnr. | Exp.1 | Exp.2 |
23051 | STEENOKKERZEEL 2 |
C | 16 | D | ||
23051 | STEENOKKERZEEL 2 AFD/MELSBROEK |
C | 16 | E | ||
23051 | STEENOKKERZEEL 2/ AFD/MELSBROEK |
C | 17 | E | ||
23051 | STEENOKKERZEEL 2/ AFD/MELSBROEK |
C | 35 | C | ||
23051 | STEENOKKERZEEL 2/ AFD/MELSBROEK |
B | Openbaar domein - weg |
|||
23051 | STEENOKKERZEEL 2/ AFD/MELSBRoEK |
B | waterlopen |
OVAM beslist na nazicht van het draft BBO dat het beschrijvend bodemonderzoek dient beschouwd en ingediend te worden als een gefaseerd bodemonderzoek aangezien de afperking van de vervuiling in de afwaartse waterloop Lelle- en Leibeek nog verder dient te gebeuren.
De uitgebreide historiek als bijlage (de individuele documenten uit de historiek zijn te raadplegen via de sharepoint omgeving met link hieronder).
Het "eerste gefaseerd beschrijvend onderzoek - deel Vogelzangwachtbekken en schiereiland", R20250413DDSBEM opgemaakt door Sertius op 10.03.2025.
Het rapport is integraal met bijlagen te raadplegen via de sharepoint omgeving 2025 - Bodemsaneringsdossier Vogelzang. De versie in bijlage bij het agendapunt betreft enkel het tekstgedeelte zonder bijlagen.
Het college neemt in zitting van 12 mei 2025 kennis van het "eerste gefaseerd beschrijvend onderzoek - deel Vogelzangwachtbekken en schiereiland", opgemaakt door Sertius op 10.03.2025, en beslist:
1. Dit beschrijvend onderzoek officieel in te dienen bij de OVAM na kennisname door de gemeenteraad.
2. De betrokkenen en de gemeenteraadsleden voorafgaand te informeren over de inhoud van het dossier op 20 mei 2025.
Decreet van 27 oktober 2006 betreffende de bodemsanering en de bodembescherming
14 December 2007 - Besluit van de Vlaamse Regering houdende vaststelling van het Vlaams reglement betreffende de bodemsanering en de bodembescherming
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Er is nog een krediet van ongeveer 186.000 EUR ter beschikking op budgetcode ACT-90/0320-00/21400007/GEMEENTE/CBS/M&G001 van de investeringen 2025. Het nodige budget voor de opmaak van het saneringsdossier en de eventuele sanering zal voorzien worden in functie van de beoordeling van het beschrijvend bodemonderzoek door de OVAM.
Kennisname van het "eerste gefaseerd beschrijvend onderzoek - deel Vogelzangwachtbekken en schiereiland", opgemaakt door Sertius op 10.03.2025, en de beslissing van het college van burgemeester en schepenen om dit officieel in te dienen bij de OVAM.
Een kerkenbeleidsplan legt de toekomstvisie vast van elke parochiekerk binnen de gemeente. Als gemeente moeten we ten laatste in de eerste week van juni 2025 over een geactualiseerd en goedgekeurd kerkenbeleidsplan beschikken.
Het laatst goedgekeurde kerkenbeleidsplan dateert van 22 november 2018.
Een kerkenbeleidsplan geeft de toekomstvisie voor de parochiekerken op het grondgebied van de gemeente. Vanaf 1 januari 2025 moet elke gemeente werk maken van een actueel en goedgekeurd kerkenbeleidsplan. 'Actueel' betekent dat het kerkenbeleidsplan niet ouder is dan zes maanden bij indiening van de meerjarenplanning van de kerkfabrieken (uiterlijk zes maanden na installatie van de nieuwe gemeenteraad). 'Goedgekeurd' betekent ondertekend door de bisschop en vastgelegd in een gemeenteraadsbesluit met de nieuwe gemeenteraad.
Een goedgekeurd en actueel kerkenbeleidsplan wordt verplicht om premies te verkrijgen, zowel voor beschermde als niet-beschermde parochiekerken. Voorheen was dit alleen een vereiste voor beschermde kerken.
Op 27 februari 2025 stelde het Centraal Kerkbestuur het geactualiseerde kerkenbeleidsplan voor aan de gemeente. De eerstvolgende jaren wordt de nadruk gelegd op het samenvoegen van de verschillende parochies, zodat er nadien één kerkraad zal instaan voor het beheer van de goederen. Deze procedure omvat zowel een kerkelijk en een burgerlijk gedeelte en loopt over een periode van 24 tot 30 maanden.
Naar aanleiding hiervan werd beslist het bestaande kerkenbeleidsplan te handhaven, mits kleine aanpassingen die enkel betrekking hebben op reeds uitgevoerde werken en het verdwijnen van de MS-kliniek. Na de oprichting van de nieuwe eengemaakte kerkraad zal deze eveneens het jaarlijks overleg met de gemeente verzorgen. Tijdens dit overleg kan dan aan de hand van haalbaarheidsstudies nagezien worden of er wijzigingen aan het kerkenbeleidsplan noodzakelijk zijn.
De gemeente Steenokkerzeel kan zich vinden in de voorgestelde aanpak en tijdslijn, maar wenst uitdrukkelijk nog het volgende toe te voegen aan het algemeen besluit van het geactualiseerde kerkenbeleidsplan:
"De gemeente Steenokkerzeel kan zich vinden in het idee om de bestaande parochies eerst samen te voegen tot één kerkraad, en het bestaande kerkenbeleidsplan dus voorlopig te handhaven. Dit houdt wel in dat er aan de bestaande vier kerken voorlopig enkel noodzakelijke instandhoudingswerken worden uitgevoerd. De reeds goedgekeurde projecten mogen echter worden afgewerkt. Na de oprichting van de nieuwe eengemaakte kerkraad zal het kerkenbeleidsplan dan samen met de gemeente opnieuw bekeken worden."
Het eredienstendecreet van 7 mei 2004, meer bepaald artikel 33/2.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. De gemeenteraad keurt het geactualiseerde kerkenbeleidsplan Steenokkerzeel goed.
2. De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd om dit plan namens de gemeenteraad te ondertekenen.
3. Het goedgekeurde kerkenbeleidsplan zal via digitale weg overgemaakt worden aan het Agentschap Binnenlands Bestuur.
De bouw van het nieuwe gebouw aan Den Dam.
Het project Den Dam omvat de vernieuwing van de bestaande sportinfrastructuur: nieuwe kantine en kleedkamers voor voetbal, nieuwe kantine (inclusief terras) en kleedkamers voor tennis, aanleg toegangsweg en parkings (omgevingsaanleg), en aanleg petanquevelden.
De bestaande voetbal- en tennisvelden zitten niet in dit project.
Er werd een landmeter aangesteld voor het schatten van de huurwaarde. In bijlage ter kennisgeving het schattingsverslag opgemaakt door landmeter-expert Stephan Verstraeten, LAN 04 0966, optredend voor Immo Verstraeten, adres Haachtsesteenweg 135, 1910 Kampenhout op 9 oktober 2023.
De huurprijs voor de tennisclub wordt geschat op 668 euro inclusief BTW per maand.
De huurprijs voor de voetbalclub wordt geschat op 1250 euro exclusief BTW per maand.
Het recht van opstal voor de oude kantine zal later nog beëindigd worden via een akte bij de notaris. Er zal hierbij een restwaarde betaald worden voor de kantine.
Er werd door de gemeente een landmeter aangeduid voor het opstellen van een schattingsverslag voor de restwaarde van de oude kantine. Het schattingsverslag is opgemaakt door landmeter-expert Stephan Verstraeten, LAN 04 0966, optredend voor Immo Verstraeten, adres Haachtsesteenweg 135, 1910 Kampenhout op 17 mei 2024. De restwaarde van de kantine is hier €75 000.
Echter ging de voetbalcub hier niet mee akkoord en hebben ze zelf een schattingsverslag laten opmaken bij Immo Vervloet op 17 april 2024. De restwaarde van de kantine bedraagt hierbij €136 800. De gemeente kan met deze schatting geen rekening houden aangezien deze schatter niet op de VLABEL lijst van erkende schatters staat.
De voetbal heeft dan nog een andere schatter aangesteld om een schattingsverslag op te maken. Het schattingsverslag is opgemaakt door erkend schatter Tobias Keereman, optredend voor Expertschatter, adres Oudekerkstraat 21, 2018 Antwerpen op 27 februari 2025. De restwaarde van de kantine is €110 000.
Er werd dus een bedrag van €92.500 afgesproken als restwaarde voor de kantine. Dit bedrag ligt tussen beide schattingen en werd door beide partijen als haalbaar gezien.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. De gemeenteraad neemt kennis van het schattingsverslag van landmeter-expert Stephan Verstraeten, LAN 04 0966, optredend voor Immo Verstraeten, adres Haachtsesteenweg 135, 1910 Kampenhout op 9 oktober 2023.
2. De gemeenteraad neemt kennis van het schattingsverslag opgemaakt door erkend schatter Tobias Keereman, optredend voor Expertschatter, adres Oudekerkstraat 21, 2018 Antwerpen op 27 februari 2025.
3. De gemeenteraad gaat akkoord met het bedrag tussen beide schattingsverslagen als restwaarde voor de oude kantine.
4. De gemeenteraad gaat akkoord met de huurovereenkomst en de uitbatingsovereenkomst opgesteld door de dienst patrimonium voor voetbalclub "Perk-Steenokkerzeel Verenigt 1820".
De bouw van een nieuw complex op Den Dam.
Het project Den Dam omvat de vernieuwing van de bestaande sportinfrastructuur: nieuwe kantine en kleedkamers voor voetbal, nieuwe kantine (inclusief terras) en kleedkamers voor tennis, aanleg toegangsweg en parkings (omgevingsaanleg), en aanleg petanquevelden.
De bestaande voetbal- en tennisvelden zitten niet in dit project.
Er werd een landmeter aangesteld voor het schatten van de huurwaarde. In bijlage ter kennisgeving het schattingsverslag opgemaakt door landmeter-expert Stephan Verstraeten, LAN 04 0966, optredend voor Immo Verstraeten, adres Haachtsesteenweg 135, 1910 Kampenhout op 9 oktober 2023.
De huurprijs voor de tennisclub wordt geschat op 668 euro inclusief BTW per maand.
De huurprijs voor de voetbalclub wordt geschat op 1250 euro exclusief BTW per maand.
De tennis ging akkoord met deze prijs en de huurovereenkomst werd hierop gebaseerd.
Het opstalrecht van de vroegere kantine in de vorm van containers zal later nog via een notariële akte opgezegd worden.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. De gemeenteraad neemt kennis van het schattingsverslag van landmeter-expert Stephan Verstraeten, LAN 04 0966, optredend voor Immo Verstraeten, adres Haachtsesteenweg 135, 1910 Kampenhout op 9 oktober 2023.
2. De gemeenteraad gaat akkoord met het schattingsverslag opgesteld door landmeter-expert Stephan Verstraeten, LAN 04 0966, optredend voor Immo Verstraeten, adres Haachtsesteenweg 135, 1910 Kampenhout op 9 oktober 2023.
3. De gemeenteraad gaat akkoord met de huurovereenkomst en de uitbatingsovereenkomst opgesteld door de dienst patrimonium voor tennisclub "TC Kasteel van Ham".
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 april 2024, houdende principieel akkoord met de aankoop van een Track & Trace systeem met badge om de rittenregistratie te digitaliseren en de werklieden efficiënter te kunnen in te zetten. Het college geeft opdracht aan de dienst om het punt te bespreken met afdeling HR, voor aanpassing arbeidsreglement, met voorlegging aan syndicaal overleg.
Het Track & Trace beleid - als bijlage.
De DPO Dimitri Ceyssens heeft op 2 december 2024 een privacy-analyse gedaan van de verwerkingsovereenkomst van BV Taxgo - als bijlage - en heeft hierover geen opmerkingen.
Het Track & Trace beleid werd principieel goedgekeurd namens het college van burgemeester en schepenen op 17 maart 2025.
Goedkeuring door de vakbonden op het Bijzonder Onderhandelingscomité van 24 april 2025.
Voor de opstart van dit Track & Trace beleid moet het lokaal bestuur de afgevaardigden van de werknemers over alle aspecten van het registratiesysteem informatie verschaffen:
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Budgetcode ACT-75/0200-00/24300007/GEMEENTE/CBS/WEB200 van de investeringen 2025 voor de installatiekost.
Budgetcode GBB/0200-00/61603000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van de exploitatie 2025 voor de abonnementskosten.
De gemeenteraad keurt het bijgevoegde Track & Trace beleid goed.
De huidige dakbedekkingen in bitumen van het plat dak van het gebouw bibliotheek-assistentiewoningen en het plat dak gang gebouw school Piramide vertonen slijtage en blaasvorming. Dit kan leiden tot lekkages in de dakbedekkingen met verhoogd risico op waterschade aan de onderliggende infrastructuur. Om lekkages te vermijden dienen de volledige dakbedekkingen in bitumen vernieuwd.
In het kader van de opdracht “Dakwerken plat dak bibliotheek-assistentiewoningen en plat dak gang school Piramide Steenokkerzeel” werd een bestek met nr. Dak_Bib en school Piramide opgesteld door de dienst Openbare Werken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 138 671,56 excl. btw of € 167 792,59 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 56, § 3, 5°, waarbij wordt bepaald dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143 000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode GBB/0952-00/22199007/GEMEENTE/CBS/OW260 van de investeringen 2025.
1. Het bestek met nr. Dak_Bib en school Piramide en de raming voor de opdracht “Dakwerken plat dak bibliotheek-assistentiewoningen en plat dak gang school Piramide Steenokkerzeel”, opgesteld door de dienst Openbare Werken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 138 671,56 excl. btw of € 167 792,59 incl. 21% btw.
2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
3. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in najaar 2025.
De huishoudelijke reglementen en de retributiereglementen van onze vrijetijdsinfrastructuur zijn toe aan een update. Het betreft alle reglementen m.b.t. de exploitatie van de gemeenschapscentra GC De Corren en GC De Camme, sporthal Hertblock en de turnzalen.
Doel
Het doel is hierbij driedelig:
Traject
Om tot een gedragen voorstel te komen, werd hiervoor een heel traject afgelegd.
Hierbij een korte weergave van dit traject:
De nota waarvan sprake, alsook de presentatie voor de werkgroep en het college, zijn als bijlage toegevoegd.
Adviezen
De adviezen van de cultuur- en seniorenraad zijn positief, er werden geen bijkomende opmerkingen geformuleerd.
De adviezen van de sport- en jeugdraad zijn ook positief maar zij hebben beiden wel enkele bekommernissen en aanbevelingen geformuleerd. De details hiervan zijn terug te vinden onder bij "Adviezen".
Volgende stappen
De adviezen van de cultuur- en seniorenraad zijn positief, er werden geen bijkomende opmerkingen geformuleerd.
Het advies van de sportraad is positief maar wat betreft de tarieven van de petanquehal uiten zij volgende bekommernis en bijhorend alternatief voorstel:
Het schrappen van de daluren en de verhoging van het huurgeld naar € 7/uur (de gelijkschakeling) brengt een merkelijke meerkost mee voor de verenigingen die van de hal gebruik maken. Het voorstel van de sportraad voorstel is om de huur voor deze hal naar € 6/uur te brengen.
Het advies van de jeugdraad is positief, maar de jeugdraad uit wel volgende bekommernis en aanbeveling:
Hoewel er in het dorp enkele grote zalen aanwezig zijn, kunnen deze momenteel niet gebruikt worden voor het organiseren van fuiven. Dit beperkt de mogelijkheden voor jongeren en jeugdverenigingen om zelf activiteiten te organiseren en heeft een negatieve impact op het sociale leven van de jeugd.
De Jeugdraad vraagt dan ook om in de toekomst werk te maken van een oplossing voor dit gemis. Wij roepen op om te onderzoeken of het mogelijk is om bestaande locaties geschikt te maken voor fuiven of om bij toekomstige infrastructuurprojecten rekening te houden met de nood aan een fuifzaal of multifunctionele ruimte die hiervoor geschikt is.
De gemeenteraad keurt de nieuwe reglementen m.b.t. sportinfrastructuur goed en neemt kennis van de nieuwe reglementen van de culturele infrastructuur.
Email van Brussels Airport van 22 april 2025 waarin zij verzoeken om twee gemeentelijke afgevaardigden en een plaatsvervangende afgevaardigde aan te duiden voor de overlegcommissie van Brussels Airport.
De eerste vergadering van de overlegcommissie zal plaatsvinden op donderdag 19 juni 2025 (wordt nog bevestigd).
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van twee gemeentelijke afgevaardigden in de overlegcommissie van BAC.
De stemming geeft volgende uitslag:
Kandidaat 1:
Kurt Ryon: 15 stemmen
Gilbert Jaspers: 2 stemmen
Wim Mombaerts: 1 stem
blanco stemmen: 3
ongeldige stemmen: 1
Kandidaat 2:
Gilbert Jaspers: 19 stemmen
Kurt Ryon: 2 stemmen
ongeldige stemmen:1
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een plaatsvervangend afgevaardigde in de overlegcommissie van BAC.
De stemming geeft volgende uitslag:
Bruno Peeters: 15 stemmen
Geert Laureys: 2 stemmen
Kurt Ryon: 1 stem
blanco stemmen:3
ongeldige stemmen: 1
Email van Haviland van 04 april 2025 waarin wordt meegedeeld dat de gewone algemene vergadering van Haviland plaats heeft op woensdag 18 juni 2025 om 18u00 in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617, 1731 Asse-Zellik met volgende agenda:
Het decreet lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 432, 40 en 41.
Het gemeenteraadsbesluit van 20 februari 2025 betreffende de aanstelling van de afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Haviland voor de volledige legislatuur.
Schrijven van Riobra van 04 april 2025 waarin wordt meegedeeld dat de algemene vergadering tevens jaarvergadering zal plaatshebben op dinsdag 24 juni 2025 om 19u in De Victorie, Kerkdreef 1 te 3210 Linden met volgende agenda:
De gemeente Steenokkerzeel is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Riobra.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De afgevaardigden voor de algemene vergadering werden in de gemeenteraad van 23 januari 2025 aangeduid voor de volledige legislatuur.
Schrijven van Fluvius-West van 03 april 2025 waarin wordt meegedeeld dat de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius-West zal plaatshebben op 26 juni 2025 om 18u00 in Feestzaal Maelstede, Brugsesteenweg 455, 8520 Kuurne met volgende agenda:
De gemeente Steenokkerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Fluvius-West (voorheen Infrax-West) .
De afgevaardigden voor de algemene vergadering van Fluvius-West werden op de gemeenteraad van 23 januari 2025 aangeduid voor de volledige legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Schrijven van Fluvius Halle-Vilvoorde van 04 april 2025 waarin wordt meegedeeld dat de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Halle-Vilvoorde zal plaatshebben op 23 juni 2025 om 18u00 in De Montil, Moortelstraat 8, 1790 Afligem met volgende agenda:
De afgevaardigden voor de algemene vergadering van Fluvius Halle-Vilvoorde werden op de gemeenteraad van 23 januari 2025 aangeduid voor de volledige legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Schrijven ontvangen van Creat op 21 maart 2025 waarin zij meedelen dat de algemene vergadering fysiek zal doorgaan op 17 juni 2025 om 14u30 in Flanders Expo, Maaltekouter 1 in 9051 Gent, (digitale inbelmogelijkheid via zoom) met volgende agenda:
De afgevaardigden voor de algemene vergadering werden in de gemeenteraad van 23 januari 2025 aangeduid voor de volledige legislatuur.
TMVS is een dienstverlenende vereniging die onderworpen is aan het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
E-mail ontvangen van poolstok waarin zij laten weten dat de algemene vergadering doorgaat op 06 juni 2025 in De Hoorn in Leuven met volgende agenda:
De afgevaardigden voor de algemene vergadering werden in de gemeenteraad van 23 januari 2025 aangeduid voor de volledige legislatuur.
In het gemeenteraadsbesluit van 17 september 2020 trad de gemeente Steenokkerzeel toe tot Poolstok voor ondersteuning inzake het P&O-beleid.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Uitnodiging ontvangen van De Watergroep waarin zij meedelen dat de algemene vergadering doorgaat op vrijdag 13 juni 2025 in De Montil (Moortelstraat 8, 1790 Affligem) met volgende agenda:
De gemeente Steenokkerzeel is aangesloten bij De Watergroep voor de waterbedeling.
De afgevaardigden voor de algemene vergadering werden in de gemeenteraad van 23 januari 2025 aangeduid voor de volledige legislatuur.
De Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO) heeft een ICT aankoopcentrale opgericht. De Vlaamse lokale besturen en verzelfstandigde entiteiten mogen afnemen van dit raamcontract.
De VITO ICT aankoopcentrale kan ons bestuur ontlasten van ingewikkelde, tijdrovende aanbestedingsprocedures. Door grotere volumes te realiseren zijn er betere voorwaarden bij onze leveranciers. Deze raamovereenkomsten bieden een platform voor onze nood aan ICT infrastructuur.
De raamovereenkomst is een raamovereenkomst zonder catalogus. Dit betekent dat er geen vaste catalogus is om uit te bestellen.
In plaats daarvan heeft VITO gekozen voor een open raamovereenkomst waarin producten kunnen worden ingekocht nadat aan de volgende voorwaarden en/of processen is voldaan:
De raamovereenkomst is per perceel toegekend aan 3 leveranciers.
1. Servers & Storage | 2. Backup & Archiving | 3. Hypervisor & Cloud | 4. Network & Security | 5. Endpoints |
---|---|---|---|---|
AXI | AXI | AXI | Orange Cyber Defense | AXI |
Cronos Public Services | Core ICT / Syntory | Core ICT / Syntory | Proximus | Econocom |
Simac | Cronos Public Services | Cronos Public Services | Savaco/TrueGen | Trius |
Door in elk perceel 3 leveranciers te weerhouden, dient voor elke bestelling die we willen plaatsen, een mini-competitie uitgevoerd te worden.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 - Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren;
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en gewijzigd door het Koninklijk besluit van 22 juni 2017 betreffende de wijziging voornoemd KB.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies en gewijzigd door de Wet van 16 februari 2016 betreffende de wijziging van voornoemde wet.
De deelname van de gemeente Steenokkerzeel aan de VITO ICT aankoopcentrale wordt goedgekeurd.
De (verrekening van de) investerings- en kapitaalsubsidies die door de gemeente worden toegekend aan het AGB Steenokkerzeel mogen vanaf 1 januari 2016 niet meer bij de ontvangsten worden geteld voor de bepaling van de ‘BTW-winst’. Tot dan werden de investeringen in het AGB altijd gefinancierd door een investeringssubsidie van de gemeente, waarbij de afschrijvingen van het actief in het resultaat werden geneutraliseerd door de gelijke verrekening van de ontvangen investeringssubsidie. Door de investeringssubsidie te vervangen door een ‘toegestane lening’ waarbij de terugbetaling (aan de gemeente) gefinancierd wordt met een prijssubsidie (van de gemeente aan het AGB), zal de investeringsuitgave onmiddellijk gefinancierd worden en zal de afschrijvingslast in het AGB geneutraliseerd worden. De afschrijving en de terugbetaling van de lening moeten dan wel ‘synchroon’ verlopen.
In het meerjarenplan 2020–2025 van het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel zijn de transactiekredieten in de investeringsprojecten 2024 geraamd op 923.136 EUR.
In de loop van 2024 werd hiervan 66.476,92 EUR effectief uitgegeven aan de onderstaande investeringsprojecten.
De liquiditeitspositie van het AGB laat geen integrale en onmiddellijke financiering van de transactiekredieten toe, bijgevolg is het aangewezen dat de gemeente ter financiering een lening toestaat aan het AGB;
Voorafgaande beslissing nr. 2010.047 dd. 30.03.2010 bevestigt dat het renteloze karakter van een lening die wordt verstrekt door een gemeente aan een AGB niet wordt aangemerkt als een verkregen abnormaal of goedgunstig voordeel in hoofde van het AGB.
De gemeenteraadsbeslissing van 26 juni 2003 waarin de oprichting en de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel, afgekort AGB Steenokkerzeel werden goedgekeurd.
De goedkeuring van de gemeenteraadsbeslissing van 26 juni 2003 door de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken op 31 juli 2003 en de publicatie van deze beslissing in het Belgisch Staatsblad van 26 september 2003.
Het prijssubsidiereglement.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De beheersovereenkomst tussen de gemeente en het AGB.
1. De volgende leningsovereenkomst wordt goedgekeurd:
LENINGSOVEREENKOMST TRANSACTIEKREDIETEN INVESTERINGSPORTEFEUILLE 2024
Tussen:
De GEMEENTE STEENOKKERZEEL, met zetel te te 1820 Steenokkerzeel, Orchideeënlaan 17, hier vertegenwoordigd door:
- de burgemeester, zijnde de heer Kurt Ryon;
- de algemeen directeur, zijnde mevrouw Heidi Abeloos;
Overeenkomstig artikel 330 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 is dit besluit van de gemeenteraad onmiddellijk uitvoerbaar doch onderworpen aan het algemeen administratief toezicht van de provinciegouverneur;
hierna genoemd ‘Uitlener’, enerzijds en
Het AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF STEENOKKERZEEL, afgekort “AGB Steenokkerzeel”, met zetel te 1820 Steenokkerzeel, Orchideeënlaan 17 en ondernemingsnummer 0863.139.949, hier vertegenwoordigd door:
- de voorzitter van het AGB, zijnde de heer Jelle Mombaerts;
- de secretaris van het AGB, zijnde mevrouw Heidi Abeloos;
Opgericht bij besluit van de gemeenteraad van de Gemeente Steenokkerzeel op 26 juni 2003 en goedgekeurd door de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken op 31 juli 2003 en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 26 september 2003;
Overeenkomstig artikel 330 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 is dit besluit van de raad van bestuur onmiddellijk uitvoerbaar doch onderworpen aan het algemeen administratief toezicht van de provinciegouverneur;
hierna genoemd ‘Lener’, anderzijds,
hierna samen genoemd ‘de partijen’
wordt een leningsovereenkomst gesloten met volgende voorwaarden:
Art. 1 – Voorwerp
De Uitlener verleent een lening aan de Lener, die de lening aanvaardt, gelijk aan de hoofdsom, met de duurtijd en volgens de regeling en de voorwaarden, zoals die hierna worden bepaald.
Art. 2 – Hoofdsom
De Lener erkent aan de Uitlener de som van 66.476,92 EUR verschuldigd te zijn.
Art. 3 – Doel van de lening
De lening zal uitsluitend worden aangewend voor de financiering van de transactiekredieten van de investeringsprojecten 2024.
Het bedrag van de lening wordt aan de Lener ter beschikking gesteld door opnamen via de rekening-courant tussen de Uitlener en de Lener.
Elke aanwending van het ontleende bedrag in strijd met deze overeenkomst heeft van rechtswege de onmiddellijke opeisbaarheid van het openstaande bedrag voor gevolg.
Art. 4 – Duurtijd
Deze lening is toegestaan voor een termijn overeenkomstig met de afschrijvingstermijn van de investeringen waarvoor geleend wordt.
Tussen partijen is uitdrukkelijk overeengekomen dat al de bepalingen van de huidige overeenkomst na de vervaltijd van toepassing zullen blijven ingeval de terugbetaling, om het even welke reden, niet op de vastgestelde datum zou geschieden, en dit zonder alsdan afbreuk te doen aan de eisbaarheid.
Art. 5 - Vaststelling renteloosheid
Er is door de Lener geen enkele rente verschuldigd gedurende de volledige periode dat de lening loopt.
Art. 6 – Terugbetaling
De Lener verbindt zich er toe om het ontleende bedrag als volgt terug te betalen:
- hoofdsom: € 66.476,92
- aantal jaren: volgens afschrijvingstermijn van de investering
- rentevoet: 0%
- aflossing: lineair
Afhankelijk van het bedrag dat effectief door de Lener wordt opgenomen, wordt de definitieve aflossingstabel opgesteld. De eerste vervaldag is 31 december van het jaar van ingebruikname van het actief.
De terugbetaling gebeurt in eerste instantie door middel van schuldvergelijking met de prijssubsidies die door de Uitlener aan de Lener verschuldigd zijn. De Lener machtigt de Uitlener om het passende bedrag op de prijssubsidies in te houden en te boeken als schuld aan de Lener. Deze inhoudingen worden gelijk gespreid over de vier kwartalen (behoudens akkoord van het directiecomité met een afwijking op de gelijke spreiding over de kwartalen).
Indien de prijssubsidies, die door de Uitlener aan de Lener worden toegekend, niet volstaan om de terugbetalingen te voldoen, is het saldo op de vervaldag betaalbaar op rekening BE02 0910 0018 5440 van de Uitlener.
Art. 7 - Boete bij te late terugbetaling
Over te laat terugbetaalde bedragen is door de Lener bij wijze van boete rente verschuldigd tegen het op dat ogenblik geldende Euribor rentepercentage (minimaal 0,00%), verhoogd met 100 basispunten, en zulks ten belope van het aantal maanden laattijdigheid waarbij iedere begonnen maand als een volledige maand zal worden aangerekend. De Uitlener is bevoegd onmiddellijke betaling daarvan te verlangen.
Ingeval van niet betaling binnen de vijftien (15) dagen na aanmaning bij ter post aangetekende brief wordt het volledige bedrag der lening onmiddellijk opeisbaar en zal het gehele nog verschuldigde bedrag vermeerderd worden met de rente zoals in vorige alinea berekend.
Art. 8 – Opeisbaarheid
Alle uit hoofde van de lening verschuldigde bedragen kunnen met onmiddellijke ingang worden opgeëist, en de lening geldt bij opeising als opgezegd indien:
× de Lener in strijd handelt met deze overeenkomst en het verzuim niet is te herstellen;
× de Lener in strijd handelt met deze overeenkomst en de Lener niet alsnog nagekomen heeft binnen 30 dagen na sommatie per aangetekend schrijven of een langere termijn in de sommatie genoemd, zich in regel te stellen.
Bij niet-naleving door de Lener van haar verplichting(en) heeft de Uitlener het recht onverminderd alle persoonlijk vorderingen en dwangmaatregelen in het algemeen verhaal uit te oefenen op al de goederen van de Lener zowel roerende als onroerende. Alle kosten van beslag, inbegrepen van bewarend beslag, zijn ten laste van de Lener.
Art. 9 - Wijzigingen
Deze leningsovereenkomst bevat de integrale overeenkomst tussen de Uitlener en de Lener en vervangt alle andere mondelinge - of schriftelijke overeenkomsten tussen de Partijen. Deze overeenkomst kan enkel schriftelijk en via uitdrukkelijk akkoord tussen de Partijen worden gewijzigd.
Art. 10 - Niet-overdraagbaarheid
Behoudens in gevallen, vermeld in onderhavige overeenkomst, kan deze overeenkomst, noch enige rechten daarin, geheel of gedeeltelijk worden overgedragen aan derde partijen.
Art. 11 - Toepasselijk recht
Deze Leningsovereenkomst renteloze lening is onderworpen aan het Belgisch recht. Enkel de hoven en rechtbanken van de woonplaats van de Uitlener zijn bevoegd.
Art. 12 – Splitsbaarheid
De nietigheid van één der artikelen van deze overeenkomst of een deel daarvan, tast de geldigheid van de overige bepalingen van deze overeenkomst niet aan, noch van de overeenkomst in haar geheel. Hun afdwingbaarheid blijft onverminderd tot wat wettelijk toegelaten is.
Ingeval van ongeldigheid of onafdwingbaarheid van enige bepaling van de overeenkomst zullen partijen ter goeder trouw onderhandelen teneinde deze te vervangen door een bepaling die zoveel mogelijk hetzelfde effect teweegbrengt als de ongeldige of onafdwingbare bepaling.
Evenzo zullen partijen te goeder trouw onderhandelen teneinde een voor iedere partij aanvaardbare oplossing te vinden indien zich een situatie voordoet, die niet voorzien is in de overeenkomst.
Aldus opgemaakt en ondertekend te Steenokkerzeel in twee originele exemplaren, waarvan elke partij erkent er één te hebben ontvangen
Voor de Uitlener,
De algemeen directeur, De burgemeester,
H. ABELOOS K. RYON
Voor de Lener,
De secretaris van het AGB, De voorzitter van het AGB,
H. ABELOOS J. MOMBAERTS
2. De algemeen directeur en de burgemeester worden gemachtigd om in naam van de gemeente de overeenkomst te ondertekenen.
De jaarrekening van het AGB voor het jaar 2024 wordt aan de raad van bestuur voorgelegd op 26 mei 2025. De BBC-jaarrekening 2024 van het AGB wordt voor advies voorgelegd aan de gemeenteraad.
De rekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota, alsook een toelichting bij de jaarrekening en een aantal bijlagen.
De interne jaarrekening volgens het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV), evenals de externe jaarrekening volgens het schema van de Nationale Bank van België (NBB) zijn eveneens toegevoegd. Deze moeten door de gemeenteraad goedgekeurd worden.
Artikel 243 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheer cyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheer cyclus van de lokale en provinciale besturen.
1. De gemeenteraad geeft een positief advies voor de BBC-jaarrekening 2024 van het AGB Steenokkerzeel, met toepassing van de geldende waarderingsregels in veronderstelling van continuïteit.
2. De jaarrekening 2024 van het AGB Steenokkerzeel opgesteld volgens het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen wordt goedgekeurd.
3. De jaarrekening 2024 en bijhorende bijlagen zullen overgemaakt worden aan het Agentschap Binnenlands Bestuur en dit in de voorgeschreven vorm.
Bijlagen:
1. Balans
Actief |
Passief |
||
Vlottende activa |
170.576 |
Schulden |
3.272.543 |
Vaste activa |
3.179.967 |
Netto-actief |
78.000 |
Totaal activa |
3.350.543 |
Totaal passiva |
3.350.543 |
2. Staat van opbrengsten en kosten
Totaal kosten |
466.039 |
Totaal opbrengsten |
533.515 |
Overschot van het boekjaar |
67.476 |
3. Financiële toestand van de jaarrekening
Budgettair resultaat |
Jaarrekening |
Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo |
101.997 |
111.557 |
a. Ontvangsten |
529.181 |
568.987 |
b. Uitgaven |
427.184 |
457.430 |
II. Investeringssaldo |
-59.727 |
-751.669 |
a. Ontvangsten |
0 |
0 |
b. Uitgaven |
59.727 |
751.669 |
III. Saldo exploitatie en investeringen |
42.270 |
-640.112 |
IV. Financieringssaldo |
-40.517 |
602.909 |
a. Ontvangsten |
66.477 |
721.419 |
b. Uitgaven |
106.994 |
118.510 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar |
1.753 |
-37.203 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar |
73.282 |
73.282 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat |
75.035 |
36.079 |
VIII. Onbeschikbare gelden |
0 |
0 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat |
75.035 |
36.079 |
Autofinancieringsmarge |
Jaarrekening |
Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo |
101.997 |
111.557 |
II. Netto periodieke aflossingen |
106.994 |
118.510 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen |
106.994 |
118.510 |
b. Periodieke terugvordering leningen |
0 |
0 |
III. Autofinancieringsmarge |
-4.997 |
-6.953 |
Gecorrigeerde Autofinancieringsmarge |
Jaarrekening |
Meerjarenplan |
I. Autofinancieringsmarge |
-4.997 |
-6.953 |
II. Correctie op de periodieke aflossingen |
-150.407 |
-138.892 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen |
106.994 |
118.510 |
b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden |
257.402 |
257.402 |
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge |
-155.404 |
-145.845 |
Sarah Dewinter en Matthew Vanderoel geven toelichting over dit agendapunt :
TOELICHTING:
Op 20 september 2024 heeft de VLAAMSE TOEZICHTSCOMMISSIE VOOR DE VERWERKING VAN PERSOONSGEGEVENS (hierna VTC) een spraakmakende beslissing genomen over het gebruik van ANPR-camera’s in de gemeente Grimbergen. (Deze is vrij raadpleegbaar en vormt de inhoudelijke leidraad van ons agendapunt) (zie bijlage 1)
De Raad van State heeft vervolgens op 26 februari 2025 de vordering tot schorsing verworpen van de maatregel van de VTC tegen de gemeente Grimbergen voor het plaatsen van ANPR-camera’s (weliswaar voor trajectcontroles in dit geval). De beslissing van de VCT blijft dus overeind!
Vermelde beslissing van de VCT is bijzonder belangrijk aangezien men de impact van ANPR-camera’s op onze privacy eigenlijk meer in het algemeen kritisch bekijkt op basis van de Algemene verordening gegevensbescherming (hierna AGV). De vaststellingen van de VTC zijn dus relevant voor ANPR-camera’s in het algemeen, ook buiten een trajectcontrole.
Ook in onze gemeente is sprake van minstens één ANPR-camera, namelijk deze in Lesagestraat. De huidige ontwikkelingen maken het aangewezen om de situatie in onze gemeente eveneens onder de loep te nemen. Er is immers geen garantie dat de huidige situatie een toets door het VTC zou overleven.
Onze fractie wenst dienvolgens de volgende vragen te stellen. De desbetreffende vragen zullen één per één worden gesteld aan de bevoegde schepen:
A. TRANSPARANTIE OVER DE VERWERKING:
Persoonsgegevens moeten worden verwerkt op een wijze die ten aanzien van de betrokkene behoorlijk en transparant is (artikel 5, 1, a), AVG). Hierover de volgende vragen:
A.1.) Raadpleging GEB (gegevensbeschermingseffectbeoordeling):
A.2.) Privacyverklaring geeft geen informatie over deze verwerking:
B. MINIMALE GEGEVENSVERWERKING (cfr. DOELBINDING):
B.3.) In welke mate de beelden verwerkt worden buiten nummerplaatherkenning:
C. DOELBINDING EN RECHTMATIGHEID:
C.2.) Doelstellingen van de ANPR-camera(’s):
Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
De gehele implementatie werd op verschillende momenten afgetoetst tegen de GDPR-wetgeving door de DPO en de expert Openbare Ruimte. Dit zowel voorafgaand als tijdens de implementatie van het project via privacyrisicoanalyses (GEB) en bijhorende checklijsten.
Na het VTC advies VTC/O/2024/03 rond ANPR camera’s, uitgebracht op 15 oktober 2024, werd alles afgecheckt ten opzichte van het advies en bijgestuurd waar nodig.
Volledige conformiteit kan nooit gegarandeerd worden tot men zelf gecontroleerd werd.
Er werd een GEB opgesteld en bijgewerkt waar nodig op verschillende momenten. Het document op zich is niet als dusdanig deelbaar op de openbare gemeenteraad maar enkel in de gesloten.
Ja maar bij mijn weten heeft Steenokkerzeel geen GAS5 ANPR camera’s om snelheid vast te stellen met trajectcontrole. De ANPR camera’s van gewestwegen vallen onder de bevoegdheid van Agentschap Wegen en Verkeer.
NVT
Gedeeltelijk. Dat is dan een aanbeveling maar geen verplichting, dit zorgt voor onnoemelijk meer administratieve werklast voor het bestuur. De EDPB is geen beslissingsorgaan en is dan ook maar een adviesorgaan van de EU.
Onze DPO is van mening dat het net aan de VTC is om alle GEB’s op te vragen overal, de lijst van ANPR camera’s is bekend. De VTC kan dus als bevoegd controleorgaan alle GEB’s bij de gemeenten opvragen. De publicatie van een gedeelte van de GEB bij de gemeenten leggen is het eigen werk van de VTC verschuiven naar de gemeenten, dat terwijl er immers nergens een wettelijke publicatieplicht bestaat voor gemeenten. Er is hoogstens sprake van passieve openbaarheid van bestuur. Hier slaat de VTC de bal mis volgens ons, dit is ook voer voor de Raad van State.
Dat zal in orde worden gebracht, de DPO heeft hiervoor een nieuwe versie opgemaakt en naar de communicatiedienst verstuurd op 21/05/2025 ter publicatie op de website.
De nieuwe versie bevat de vermelding van de ANPR camera’s voor de Lesagestraat en bijhorende verwijzing naar de specifieke pagina over de Lesagestraat.
We gaan echter niet voor elke verwerking de soort en categorie van verwerkte gegevens meedelen in de privacyverklaring, dan zou deze 100 blz lang worden of meer.
Dat werd na het laatste advies van de VTC bekeken en opdracht gegeven om te anonimiseren waar mogelijk: voetgangers, fietser zo ook private eigendommen
Geen idee of het blurren van passagiers mogelijk is, bij mijn weten niet.
Het reglement van de Lesagestraat bepaalt in artikel 5 concreet wat de doeleinden zijn https://www.steenokkerzeel.be/file/download/22036/2F63359624CC6D84A6DE2550803FA441
Er is nergens sprake van het handhaven van snelheid GAS5, dat gebeurt dus niet met de ANPR camera’s, in principe worden er geen andere doeleinden dan vermeld in het reglement gehandhaafd. Het GAS5 reglement bestaat enkel om het mogelijk te maken om te handhaven met manuele controles zonder ANPR-camera’s.
Echter het is eigen aan de wetgeving politieambt (WPA) dat alle databanken mogen geraadpleegd worden om strafbare feiten vast te stellen en te beboeten, inclusief dus de beelden van de ANPR camera’s. Dit is dus een juridisch probleem dat moet worden uitgeklaard door de definitieve uitspraak van de Raad van State.
Matthew Vanderoel geeft toelichting over dit agendapunt :
Kan de staat van het grafmonument van de burgerlijke oorlogsslachtoffers in Melsbroek worden verklaard?
TOELICHTING:
Op paasmaandag vond de herdenking plaats van de burgerslachtoffers van het bombardement van 10 april 1944 in Melsbroek. Bij de herdenking aan het grafmonument zelf, viel op dat de begraafplaats niet verzorgd was. Het gras stond hoog en er was veel onkruid. (zie foto’s in bijlage 2, graag tonen op het digitaal scherm) Bovendien groeide het onkruid letterlijk op het graf van de burgerslachtoffers. Het was trouwens pijnlijk om te horen hoe een nabestaande, waarvan de grootouder in het graf lag, haar beklag deed bij de aanwezige schepen.
Hierbij de volgende vragen namens onze fractie:
Schepen Geert Storms antwoordt als volgt:
Sarah Dewinter geeft toelichting over dit agendapunt :
Kan er bijkomende toelichting worden gegeven omtrent het nieuw huishoudelijk reglement der begraafplaatsen?
TOELICHTING:
Tijdens de gemeenteraad van april heeft onze fractie verschillende vragen gesteld over de inhoud van het nieuwe reglement. Ondertussen beginnen ook enkele inwoners zich vragen te stellen hieromtrent en ontstaat er soms verwarring over het reglement.
Onze fractie wenst dienvolgens de volgende vragen te stellen:
Schepen Geert Storms antwoordt als volgt:
Matthew Vanderoel geeft toelichting over dit agendapunt :
TOELICHTING:
Er zou schade vastgesteld zijn aan het desbetreffende kunstwerk. Kan er hieromtrent verdere toelichting gegeven worden
Burgemeester Kurt Ryon antwoordt als volgt:
Kabil Baldemir geeft toelichting over dit agendapunt :
Toelichting:
Vanuit Melsbroek ontvingen wij meldingen van bezorgde inwoners die recent brieven kregen van zowel de gemeente als van OVAM over een bodemonderzoek naar PFAS in het kader van metingen ter hoogte van Brussels Airport Company (BAC) in Steenokkerzeel. Daarbij werden ook uitnodigingen verstuurd voor een infomarkt.
Wat hierbij opvalt, is de gebrekkige uniformiteit in de communicatie:
Vragen aan het college:
Een duidelijk overzicht van wie wanneer welke informatie kreeg, is essentieel om het vertrouwen van de burgers te behouden en om verwarring of onrust te vermijden bij gevoelige milieukwesties zoals deze.
Vervolg op Punt 1 – PFAS-bodemonderzoek: laattijdige communicatie
Toelichting vervolgvraag:
Naast de onduidelijkheid over wie een brief heeft ontvangen, merken we ook dat de timing van de verzending problematisch was.
Zowel de brief van de gemeente als die van OVAM zijn bij veel bewoners pas op het laatste moment toegekomen. Sommigen ontvingen ze op 7 mei, anderen zelfs pas op 8 mei. Voor wie zijn brievenbus later controleerde, was de uiterste inschrijvingsdatum van 8 mei mogelijks al verstreken.
Bij een onderwerp met zulke mogelijke gezondheidsimplicaties is het belangrijk dat inwoners minstens een week op voorhand de kans krijgen om zich goed te informeren, af te stemmen en eventueel deel te nemen aan een infomarkt zoals die van 12 mei.
Vragen aan het college:
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt:
Mohamed Daoudi geeft toelichting over dit agendapunt :
Tijdens de paasvakantie zijn, zoals eerder aangekondigd, onderzoeken en staalnames uitgevoerd in de tunnel onder de landingsbaan.
Onze vragen aan het college zijn als volgt:
Een transparante communicatie hierover is cruciaal voor het vertrouwen van onze inwoners, zeker gelet op het belang van deze verbindingsweg.
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt: