De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het verslag van de vorige zitting goed.
Email van Haviland van 8 juli 2025 waarin wordt meegedeeld dat de buitengewone algemene vergadering van Haviland plaats heeft op woensdag 10 december 2025 om 18u00 in de kantoren van HAVILAND, Brusselsesteenweg 617 te 1731 ASSE-ZELLIK naar aanleiding van een statutenwijziging.
Er dringen zich een aantal wijzigingen aan de statuten van Haviland op, namelijk:
- Weglaten van het adres van de maatschappelijke zetel van Haviland, ingevolge het gewijzigde Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen dd. 23 maart 2019, in werking getreden op 1 mei 2019 (Hierna “Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen of WVV”) en de verhuis van de maatschappelijke zetel van Haviland in 2025; - Weglaten van de terminologie ‘kapitaal’ en ‘wettelijk reserve’, ingevolge het gewijzigde WVV; Bijkomstig werd volgend punt verwerkt in de statuten van Haviland: - Het bepalen van de formaliteiten inzake de samenstelling van de Raad van Bestuur.
Volgende artikelen van de statuten zullen worden aangepast:
- Artikel 3: Maatschappelijke zetel en woonstkeuze Middels het gewijzigde Wetboek van vennootschappen en verenigingen (in werking getreden op 1 mei 2019) werd bepaald dat de statuten van een rechtspersoon enkel nog het gewest waar de maatschappelijke zetel van de rechtspersoon is gelegen moet vermelden. Het adres van de maatschappelijke zetel dient dus niet meer te worden opgenomen in de statuten.
Artikel 2:4 van het WVV bepaalt daarover het volgende: “De statuten moeten het Gewest bepalen waarin de zetel van de rechtspersoon is gevestigd. Zij mogen ook het adres bepalen waarop de zetel van de rechtspersoon is gevestigd.” Indien de statuten geen melding maken van de zetel waar deze is gevestigd, volgt hieruit dat de rechtspersonen voortaan hun zetel kunnen verplaatsen door een beslissing van het bestuursorgaan in plaats van door een statutenwijziging en dit op voorwaarde dat de verplaatsing geen verandering van taalregime impliceert en voor zover de statuten niets anders zouden bepalen. Gelet op het feit dat op heden het adres van de maatschappelijke zetel van Haviland is opgenomen in de statuten, kan er enkel worden beslist tot aanpassing van de maatschappelijke zetel middels een statutenwijziging. Gelet op de toekomstige verhuis van de maatschappelijke zetel van Haviland in 2025, wordt er dan ook beslist om het adres van de maatschappelijke zetel van Haviland uit de statuten weg te laten en uitsluitend nog het gewest te vermelden waarbinnen de maatschappelijke zetel is gelegen.
- Artikel 19: Samenstelling, voordracht, benoeming en vervanging van bestuurders Om de samenstelling van de raad van bestuur van Haviland op een transparantere en uniformere wijze te laten verlopen, wordt er beslist om artikel 19 van de statuten aan te passen. - Terminologie ‘kapitaal’ en ‘wettelijk reserve’ Voor al wat niet uitdrukkelijk geregeld is door het Decreet over het Lokaal Bestuur en de statuten, zijn de bepalingen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen die gelden voor de vennootschapsvorm van de coöperatieve vennootschap van toepassing. Coöperatieve vennootschappen moeten volgens het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen niet meer beschikken over een minimumkapitaal. Daarom wordt in artikel 451 van het Decreet over het Lokaal Bestuur de vereiste om een minimumkapitaal aan te houden opgeheven en wordt eveneens de term ‘vast kapitaal’ opgeheven om verwarring te vermijden. In de plaats treden volgende bepalingen uit het WVV:
- Artikel 6:4: “De oprichters zien erop toe dat de coöperatieve vennootschap bij de oprichting over een eigen vermogen beschikt dat, mede gelet op de andere financieringsbronnen, toereikend is in het licht van de voorgenomen bedrijvigheid.”
- Artikel 6:9: “Tenzij de oprichtingsakte anders bepaalt worden alle inbrengen vanaf de oprichting volledig gestort.” Op heden worden er volgende ‘kapitaal’-vermeldingen opgenomen in de statuten van Haviland: - Kapitaal - Kapitaalinbreng - kapitaalsintekening - (vast gedeelte van het)(maatschappelijk) kapitaal - Kapitaalsverhogingen
De artikelen 14 en 15 van de statuten hanteren de term: ‘kapitaal’. Boek 6 ‘Coöperatieve vennootschap’ van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen gebruikt het concept kapitaal niet meer. Het maakt in de plaats gebruik van het concept vermogen. Bijgevolg dient de term ‘kapitaal’ te worden gewijzigd naar ‘ingebracht vermogen’.
De artikelen 14 en 15 van de statuten van Haviland zullen bijgevolg worden aangepast.
De artikelen 6, 33 en 46 hanteren de term: ‘kapitaalinbreng’: De term kapitaalinbreng blijft expliciet behouden wanneer ze de zetelverdeling van haar AV bepaalt in de statuten. Bij de overige vermeldingen van kapitaalinbreng worden deze vervangen door vermogensinbreng.
Artikel 6, 33 en 46 van statuten zullen bijgevolg worden aangepast.
De artikelen 10 en 46 hanteren de term: ‘kapitaalintekening’.
De artikelen 10 en 46 zullen worden aangepast.
De artikelen 12, 14, 33 en 43 hanteren de term: ‘maatschappelijk kapitaal’ Het begrip maatschappelijk kapitaal wordt in de statuten vervangen door het begrip ‘ingebracht vermogen’ en dient hetzelfde doel. Bijgevolg worden de artikelen 12, 14, 33 en 43 aangepast.
Artikel 16 van de statuten hanteert de term: ‘kapitaalsverhogingen en -verminderingen.’ Deze term dient vervangen te worden door verhoging of verlaging van het ingebracht vermogen.
Artikel 43 ‘Winstbesteding’ beschrijft het wettelijk reserve. Het wettelijk reserve dien te worden vervangen door een statutair onbeschikbaar eigen vermogensrekening. Als bijlage wordt er een overzicht gevoegd van de statuten waarbij artikelsgewijs de aanpassingen worden weergegeven.
In uitvoering van artikel 38 van de statuten van HAVILAND moet over bovenvermelde statutenwijzigingen voorafgaandelijk door de OCMW-raad worden beraadslaagd en beslist, uiterlijk 90 dagen te rekenen vanaf de datum van de toezending van deze brief van HAVILAND aan het OCMW. De deelnemers die nalaten binnen de gestelde termijn een beslissing te nemen en voor te leggen, worden geacht zich te onthouden
Het Decreet Lokaal Bestuur – artikel 432 – en de statuten van HAVILAND – artikel 34 – bepalen dat minstens één Buitengewone Algemene Vergadering belegd wordt in de loop van het laatste trimester van elk jaar, om de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar te bespreken. Een door de Raad van Bestuur opgestelde begroting staat op de agenda van de vergadering.
Het OCMW-raadsbesluit van 20 februari 2025 betreffende de aanstelling van de afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Haviland voor de volledige legislatuur.
Het voorstel van statutenwijziging van Haviland zoals werd aangenomen door de Raad van Bestuur op 16 juni 2025 wordt goedgekeurd, en de aangestelde volmachtdragers, Bruno Peeters, effectief afgevaardigde, of Geert Laureys, plaatsvervangend afgevaardigde, te mandateren om op de buitengewone algemene vergadering van Haviland van 10 december 2025 te handelen en te beslissen overeenkomstig de onderhavige beslissing van de ocmw-raad.
In 2016 keurde de OCMW-raad het reglement klachtenbehandeling goed.
Hierin staat vermeld dat de klachtencoördinator jaarlijks een overzicht van de ingediende klachten bezorgt aan de OCMW-raad.
Sedert de laatste rapportering werden er geen officiële klachten ingediend.
Artikel 303 van het Decreet Lokaal Bestuur
De OCMW-raad neemt kennis van de klachtenbehandeling rapportering 2024-2025.
Het OCMW werd onlangs geconfronteerd met een cliënt die zelf geen rekening kan openen om sociale uitkeringen te ontvangen. Een sociale bijstandsrekening van Belfius Bank kan hierbij een oplossing bieden.
Het OCMW dient binnen het kader van zijn maatschappelijk doel een aantal diensten en tussenkomsten te verlenen aan uitkeringsgerechtigden van een sociale toelage, aan opgenomen of begeleide personen.
Het OCMW wenst het beheer hiervan te standaardiseren en vergemakkelijken.
Belfius Bank NV biedt een volledig gamma van sociale producten aan.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van de specifieke werkingsvoorwaarden alsook de toepasselijke kosten van het gekozen product, in dit geval de sociale bijstandsrekening: zie technische fiche als bijlage.
De individuele rekeningen binnen ieder sociaal product kunnen op een eenvoudige manier via BelfiusWeb geopend worden.
De raad beslist:
– tot het volgend product toe te treden en het te gebruiken: Sociale Bijstand;
– per product, een groeperingsrekening te openen met het oog op het beheren van het gekozen systeem;
– de financieel directeur te machtigen om de eventuele kosten inherent aan het gekozen product te betalen.
Gemeente en OCMW Steenokkerzeel hebben in 2015 een veiligheidsbeleid en -plan opgemaakt. Elk jaar wordt er een jaarverslag opgemaakt omtrent ondernomen acties inzake informatieveiligheid.
De informatieveiligheid wordt alsmaar belangrijker. Er zijn tal van issues die steeds betrekking hebben op één of meerdere elementen van informatieveiligheid, nl. beschikbaarheid, vertrouwelijkheid en integriteit van informatie. Informatiesystemen worden steeds meer en meer met elkaar verbonden waardoor het netwerk en dus ook de informatie van een bestuur steeds minder duidelijk afgeschermd worden van het internet. Snelle veranderingen op het gebied van informatica zorgen er bovendien voor dat de technieken voor beveiliging steeds weer moeten worden herbekeken en aangepast.
Een degelijke bescherming van informatie is een pure noodzaak om ervoor te zorgen dat deze bestand is tegen bedreigingen, die de continuïteit van de dienstverlening kunnen verstoren, schade kunnen veroorzaken en de goede werking van de organisatie kunnen verhinderen. Het college van burgemeester en schepenen besliste op 16 februari 2015 om VERA aan te stellen voor het leveren van een informatieveiligheidsconsulent. Dimitri Ceyssens wordt momenteel door VERA afgevaardigd als informatieveiligheidsconsulent/DPO voor gemeente en OCMW Steenokkerzeel.
Op 20 oktober 2015 heeft de raad voor maatschappelijk welzijn het ontwerp van veiligheidsbeleid en veiligheidsplan goedgekeurd. De uitvoering van het veiligheidsplan nam een aanvang op 1 januari 2016. Dit plan wordt regelmatig opgevolgd, geëvalueerd en bijgestuurd door de informatieveiligheidscel. De laatste bijsturing van dit veiligheidsplan, volgende de nieuwe ISO27001:2022 normen, omvat de periode 2025 tot 2027 (zie bijlage).
Tevens in bijlage:
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van:
Voor eind september moeten alle gemeenten en OCMW’s, autonome gemeentebedrijven (AGB’s) en welzijnsverenigingen een opvolgingsrapportering opmaken met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025.
De opvolgingsrapportering bevat de stand van zaken van de prioritaire acties en een overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar (schema J1 en T2) voor gemeente én OCMW samen. De rapportering bevat ook de wijzigingen die het bestuur mogelijks heeft doorgevoerd in de assumpties bij de opmaak van het (aangepaste) meerjarenplan en eventuele wijzigingen in de financiële risico’s. Daarnaast is het bestuur vrij om zelf nog extra elementen in de opvolgingsrapportering op te nemen.
De opvolging van Steenokkerzeel bestaat uit (zie bijlagen):
- Beleidsevaluatie: stand van zaken van de prioritaire acties op datum van 30.06.2025
- Schema J1: overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven op datum van 30.06.2025, onderverdeeld per beleidsdoelstelling
- Schema J3: overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven op datum van 30.06.2025, onderverdeeld per gemeente en OCMW
- Schema T2: overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven op datum van 30.06.2025, onderverdeeld naar economische aard
Artikel 29 van het Besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van 30 maart 2018.
Artikel 5 van het Ministerieel Besluit over de beleids- en beheerscyclus van 26 juni 2018.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de opvolgingsrapportering met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025.
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Heidi Abeloos
Algemeen directeur
Bruno Peeters
Voorzitter gemeenteraad