De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
Vraag tot advies op project-MER PR-3448, uiterlijk tegen 10/01/2024.
De huidige milieuvergunning van Brussels Airport Company (BAC) voor de drie start- en landingsbanen (rubriek 57) is geldig tot 8 juli 2024. Brussels Airport Company (BAC) heeft een aanvraag tot hernieuwing ingediend bij de Vlaamse overheid. De aanvraag bevat een project-MER (PR3448). Het Team Omgevingseffecten - Milieueffectrapportage dient dit project-MER nog goed te keuren tijdens de omgevingsvergunningsprocedure die lopende is. Er wordt advies gevraagd aan de gemeente. Het advies dient ten laatste 10 januari 2024 bezorgd te worden.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeentelijke milieudienst heeft verschillende opmerkingen op het project-MER en de disciplines behandeld in het project-MER en geeft een ongunstig advies op het project-MER. Deze opmerkingen worden hieronder per discipline besproken.
Projectbeschrijving, mogelijke alternatieven en algemene methodologische aspecten
Mobiliteit
Geluid
Lucht
Vooral de vertrekfase (take off grond, take off lucht tot 1.000 voet, en climb-out tussen 1.000 en 3.000 voet) is belangrijk voor de (vliegtuig)emissies. In 2019 zijn deze 3 fases goed voor 581 ton NOx-emissie per jaar (d.i. 58% van het totaal van alle emissiebronnen op/van/naar de luchthaven incl. wegverkeer) en in 2032 zijn deze 3 fases goed voor 706 ton NOx-emissie per jaar (d.i. 65,5% van het totaal van alle emissiebronnen op/van/naar de luchthaven incl. wegverkeer (zie ook onderstaande figuren uit het MER). Het streven naar minder hinder is onvoldoende onderzocht in het MER. Er wordt aangehaald dat een grote beperking van het aantal vliegbewegingen in principe nodig is volgens het beoordelingskader om de impact te reduceren. Dit wordt echter niet meegenomen. Het effect van exploitatiebeperkingen dient onderzocht te worden.
Bodem
Water
Biodiversiteit
Mens – ruimtelijke aspecten
Mens en gezondheid
Klimaat
Deze daling is beperkt. Voor België is er de doelstelling voor de reductie van broeikasgasuitstoot van 47% in 2030 vastgelegd. Van de gemeenten die het burgemeesterconvenant 2030 ondertekenen wordt verwacht om 40% minder broeikasgassen uit te stoten tegen 2030. Extra inspanningen mogen geleverd worden door de luchthaven. Ook exploitatiebeperkingen kunnen een significant effect hebben op de discipline klimaat.
Het college van burgemeester en schepenen heeft geen opmerkingen bij het advies van de milieudienst, neemt de standpunten integraal over en maakt zich deze eigen. Bijgevolg wordt in collegezitting van 08/01/2024 een ongunstig advies verleend voor project-MER hervergunning luchthaven. Dit advies werd op 10/01/2024 via het omgevingsloket overgemaakt aan het Departement Omgeving.
De gemeenteraad neemt kennis van het ongunstig advies van het college op het project-MER hervergunning luchthaven.
De gemeente werkt aan een ruimtelijk uitvoeringsplan om de gewenste ruimtelijke ontwikkelingen in Melsbroek verder te verfijnen dan dat de gewestplanbestemmingen dit doen.
“De gemeente wenst geen verdere verstedelijking van de kern. Nieuwe grootschalige uitbreidingen van de bestaande bovenlokale voorzieningen die niet ten dienste staan van Steenokkerzeel zullen niet aanvaard worden (bv. de golf, Cargo, militair domein,…). Voorzieningen ten dienste van de lokale bevolking kunnen worden uitgebouwd en verder ondersteund. Melsbroek krijgt een verdere invulling met wonen doch uitsluitend op lokaal niveau en ten dienste van de eigen bevolking. Daarbij moeten er groene vingers gecreëerd worden door het bebouwde weefsel, waardoor het groen binnen de deelgemeente versterkt wordt.”
De opmaak van het ruimtelijk uitvoeringsplan (nr. 12) Melsbroek dient uitvoering te geven aan onder meer de eerste bindende bepaling van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan, zijnde een ruimtelijk onderzoek naar de invulling van het woonuitbreidingsgebied 2 en het wooninbreidingsgebied 2 te Melsbroek.
Op 31 januari 2019 keurde de gemeenteraad de lastvoorwaarden en gunningswijze goed voor de opmaak van het gemeentelijk RUP 12 Melsbroek. Op 17 juni 2019 werd de opdracht gegund aan het studiebureau Antea Group. Er volgde een startvergadering, een bilateraal overleg met de hogere overheid, overleg met de militairen, een uitbreiding van het plangebied met de woonlinten, een adviesvraag aan VIBE,...
De startnota, met bijhorende procesnota, werd op 12 juli 2021 goedgekeurd.
De nota werd voor advies voorgelegd aan het departement Omgeving, de GECORO, de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant, de andere betrokken diensten en de bevolking van 8 november 2021 tot en met 7 januari 2022. Er werd een infomoment georganiseerd op 9 november 2021.
Bij de opmaak van het voorontwerp werden er bilaterale overlegmomenten georganiseerd op 3, 12 en 30 mei 2022. Op 21 juni 2022 konden bewoners actief deelnemen aan een participatiemoment in de vorm van workshops. Op 27 juni 2022 vond een digitaal overlegmoment plaats met Fluvius in kader van de opmaak van het hemelwater- en droogteplan.
Het studiebureau leverde op 12 december 2022 een aangepast voorontwerp-RUP aan na opmerkingen van de gemeentelijke diensten.
Het team Mer (team Omgevingseffecten) besloot op 9 februari 2023 dat geen plan-MER opgesteld dient te worden voor het voorliggende RUP.
Het voorontwerp-RUP werd op 30 januari 2023 goedgekeurd door het College van Burgemeester en Schepenen. Er werd een hybride plenaire vergadering georganiseerd op 1 maart 2023 waarbij alle verplichte adviesinstanties werden uitgenodigd.
De heemkundige kring deed op 16 en 27 maart 2023 een voorstel tot opname van bijkomend bouwkundig erfgoed.
Het voorontwerp-RUP werd op basis van de opmerkingen van de adviesinstanties herwerkt tot een ontwerp-RUP. Deze versie van het RUP werd ter discussie voorgelegd aan de bevolking op een info- en dialoogavond op dinsdag 18 april 2023.
Het ontwerp-RUP wordt op 22 juni 2023 voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad.
Tijden het openbaar onderzoek dat liep van 10 juli 2023 tot en met 8 september 2023 werden in totaal 6 bezwaren ingediend, waarvan 4 unieke. De provincie Vlaams-brabant verleende een gunstig advies over het ontwerp-RUP. Het Departement Omgeving verleende geen advies.
De GECORO behandelde op 14 november 2023 de ingediende adviezen en bezwaren. De GECORO stelt aan de gemeenteraad voor om het RUP Melsbroek definitief vast te stellen, mits een aantal aanpassingen.
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het geïntegreerde planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen, planmilieueffectrapportage, ruimtelijke veiligheidsrapportage en andere effectbeoordelingen van 17 februari 2017.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, artikel 2.2.1. - artikel 2.2.6. en artikel 2.2.20 - artikel 2.2.25
Artikel 2.2.21.
§ 1. De gemeenteraad stelt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voorlopig vast.
Na de voorlopige vaststelling wordt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan onmiddellijk opgestuurd naar de deputatie van de provincie waarin de gemeente ligt, naar het departement en naar de Vlaamse Regering.
§ 2. Het college van burgemeester en schepenen onderwerpt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan samen met het ontwerp van de effectbeoordelingsrapporten aan een openbaar onderzoek dat binnen dertig dagen na de voorlopige vaststelling, vermeld in paragraaf 1, minstens wordt aangekondigd door een bericht in het Belgisch Staatsblad. Die termijn is een termijn van orde.
De Vlaamse Regering stelt nadere regels voor het openbaar onderzoek vast.
§ 3. Na de aankondiging worden het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan en het ontwerp van de effectbeoordelingsrapporten gedurende zestig dagen ter inzage gelegd in het gemeentehuis en worden de ontwerpen gepubliceerd op de website, zoals gespecificeerd door het college van burgemeester en schepenen. Voor zover de effectbeoordelingsrapporten geheel of gedeeltelijk het grondgebied van andere gemeenten bestrijken worden het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan en het ontwerp van de effectbeoordelingsrapporten tevens ter inzage gelegd in die gemeentehuizen.
Het openbaar onderzoek start uiterlijk op de dertigste dag nadat de aankondiging ervan in het Belgisch Staatsblad verschenen is. Die termijn is een termijn van orde.
§ 4. De opmerkingen en de bezwaren worden uiterlijk de laatste dag van het openbaar onderzoek schriftelijk of digitaal aan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening bezorgd.
De opmerkingen en de bezwaren kunnen ook uiterlijk de laatste dag van die termijn in het gemeentehuis worden afgegeven tegen ontvangstbewijs. De gemeente bezorgt in dat geval binnen tien dagen na het openbaar onderzoek de bezwaren en de opmerkingen aan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening. Met de opmerkingen en de bezwaren die te laat aan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening worden bezorgd, hoeft geen rekening te worden gehouden. De Vlaamse Regering kan nadere regels vaststellen voor de ontvangst en het bijhouden van bezwaren en opmerkingen door de gemeente en voor de wijze waarop ze aan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening worden bezorgd.
De deputatie van de provincie waarin de gemeente ligt, bezorgt de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening binnen de termijn, vermeld in paragraaf 3, een advies over de onverenigbaarheid, de strijdigheid of de niet-naleving, vermeld in artikel 2.2.23, § 2, eerste lid, 1° en 2°.
Als er geen advies is verleend binnen de termijn, vermeld in paragraaf 3, mag aan de adviesvereiste worden voorbijgegaan.
Het departement bezorgt de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening en het planteam binnen de termijn, vermeld in paragraaf 3, een advies over de onverenigbaarheid, de strijdigheid of de niet-naleving, vermeld in artikel 2.2.23, § 2, eerste lid, 1° en 2°.
De gemeenteraad en de deputatie van respectievelijk de gemeenten en de provincies die grenzen aan de gemeente, kunnen de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening een advies bezorgen binnen de termijn, vermeld in paragraaf 3. Als toepassing is gemaakt van artikel 2.2.20, eerste lid, ten aanzien van een ander land of gewest of ten aanzien van de federale overheid kunnen deze instanties een advies bezorgen binnen dezelfde termijn.
§ 5. De gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening bundelt en coördineert alle adviezen, opmerkingen en bezwaren en brengt binnen negentig dagen na het einde van het openbaar onderzoek gemotiveerd advies uit bij de gemeenteraad. Het advies bevat de integrale adviezen van de deputatie en van het departement. Op hetzelfde ogenblik bezorgt de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening het college van burgemeester en schepenen de gebundelde adviezen, opmerkingen en bezwaren.
Als de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening geen advies heeft verleend binnen de gestelde termijn, mag aan de adviesvereiste worden voorbijgegaan. In dat geval bezorgt ze onmiddellijk de gebundelde adviezen, opmerkingen en bezwaren aan de gemeenteraad.
§ 6. De gemeenteraad stelt binnen honderdtachtig dagen na het einde van het openbaar onderzoek het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan definitief vast.
De bevoegde diensten voor milieueffectrapportage en veiligheidsrapportage beoordelen voorafgaand aan de definitieve vaststelling van het ruimtelijk uitvoeringsplan de kwaliteit van het planmilieueffectrapport respectievelijk ruimtelijk veiligheidsrapport. Ze toetsen aan de scopingnota en aan de gegevens die vereist zijn conform artikel 4.2.8, § 1bis, respectievelijk artikel 4.4.3 van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, en ze houden rekening met de tijdens het openbaar onderzoek geformuleerde adviezen, opmerkingen en bezwaren.
Bij de definitieve vaststelling van het plan kunnen ten opzichte van het voorlopig vastgestelde plan alleen wijzigingen worden aangebracht die gebaseerd zijn op of voortvloeien uit de tijdens het openbaar onderzoek geformuleerde bezwaren en opmerkingen, of uit de adviezen, uitgebracht door de aangewezen diensten en overheden, of uit het advies van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.
De definitieve vaststelling van het plan kan echter geen betrekking hebben op delen van het grondgebied die niet opgenomen zijn in het voorlopig vastgestelde plan.
Op gemotiveerd verzoek van het college van burgemeester en schepenen beslist de gemeenteraad over een verlenging met zestig dagen van de termijn waarin het plan moet worden vastgesteld.
§ 7. Als het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan niet definitief wordt vastgesteld binnen de termijn, vermeld in paragraaf 6, eerste lid, vervalt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
§ 8. De gemeenteraad kan, met het oog op het herstel van een onregelmatigheid, het besluit houdende definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan geheel of gedeeltelijk intrekken en hernemen, waarbij het wettigheidsgebrek wordt rechtgezet.
De bepalingen van paragraaf 6 zijn onverminderd van toepassing, met uitzondering van de vervaltermijn van honderdtachtig dagen.
Artikel 2.2.22.
Het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan wordt samen met het besluit van de gemeenteraad en het volledige advies van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening onmiddellijk na de definitieve vaststelling met een beveiligde zending bezorgd aan de deputatie van de provincie waarin de gemeente ligt, en aan het departement.
Artikel 2.2.23.
§ 1. De Vlaamse Regering en de deputatie beschikken over een termijn van vijfenveertig dagen die ingaat op de dag na de betekening, vermeld in artikel 2.2.22 of in paragraaf 3, tweede lid, om de uitvoering van het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan te schorsen. Een schorsing kan niet gedeeltelijk zijn. De Vlaamse Regering kan binnen de voormelde termijn een definitief vastgesteld gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ook geheel of gedeeltelijk vernietigen. Een afschrift van het schorsings- of vernietigingsbesluit wordt binnen een ordetermijn van tien dagen met een beveiligde zending bezorgd aan het college van burgemeester en schepenen.
Binnen de ordetermijn, vermeld in het eerste lid, bezorgt de Vlaamse Regering een afschrift van het schorsings- of vernietigingsbesluit aan de deputatie. Als de deputatie een schorsingsbesluit neemt, bezorgt ze daarvan binnen de voormelde ordetermijn een afschrift aan het departement.
§ 2. Het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan kan alleen worden geschorst of vernietigd:
1° als het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan uitvoering geeft aan een optie uit het gemeentelijk beleidsplan ruimte waarbij de Vlaamse Regering of de deputatie voorbehoud heeft gemaakt conform artikel 2.1.11, § 2, tweede lid;
1° /1 als het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan uitvoering geeft aan een beleidskader van het gemeentelijk beleidsplan ruimte dat de Vlaamse Regering niet meer geldig heeft verklaard conform artikel 2.1.5, § 2, tweede lid, of dat de provincieraad niet meer geldig heeft verklaard conform artikel 2.1.8, § 2, tweede lid;
1° /2 als het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan kennelijk onverenigbaar is met een beleidskader of, in voorkomend geval, een ontwerp van beleidskader van het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen of het provinciaal beleidsplan ruimte;
2° als het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan strijdig is met een gewestelijk of provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan of, in voorkomend geval, met een ontwerp van gewestelijk of provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan, tenzij de Vlaamse Regering, respectievelijk de provincieraad daarmee haar instemming conform artikel 2.2.18, § 1, derde lid, heeft verleend;
3° als het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan strijdig is met direct werkende normen binnen andere beleidsvelden dan de ruimtelijke ordening of met bindende delen van een door de Vlaamse Regering vastgesteld beleidsplan;
4° wegens de niet-naleving van een substantiële vormvereiste.
De Vlaamse Regering gaat alleen over tot vernietiging als ze van oordeel is dat de onverenigbaarheid, de strijdigheid of de niet-naleving, vermeld in het eerste lid, niet kan worden hersteld, weggewerkt of opgelost door het volgen van de procedure, vermeld in paragraaf 3.
§ 3. In geval van schorsing beschikt de gemeenteraad over een termijn van negentig dagen, die ingaat op de dag na de verzending van het schorsingsbesluit aan de gemeente, om het ruimtelijk uitvoeringsplan opnieuw definitief vast te stellen. Onverminderd artikel 2.2.21, § 6, derde lid, kunnen bij de definitieve vaststelling van het plan ten opzichte van het geschorste plan alleen wijzigingen worden aangebracht die gebaseerd zijn op of voortvloeien uit het schorsingsbesluit.
Het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan wordt samen met het nieuwe besluit van de gemeenteraad onmiddellijk na de definitieve vaststelling met een beveiligde zending bezorgd aan de deputatie van de provincie waarin de gemeente ligt, en aan het departement.
Als de gemeenteraad binnen de voormelde termijn van negentig dagen geen nieuw besluit tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan neemt, vervallen het geschorste gemeenteraadsbesluit en het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Artikel 2.2.24.
Als het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan niet tijdig is geschorst of vernietigd, wordt de gemeenteraadsbeslissing houdende definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan binnen zestig dagen na de definitieve vaststelling bij uittreksel bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en wordt ze binnen dezelfde termijn volledig bekendgemaakt op de website, vermeld in het Belgisch Staatsblad.
Artikel 2.2.25.
Het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan treedt in werking veertien dagen na de bekendmaking van de gemeenteraadsbeslissing houdende definitieve vaststelling van het plan bij uittreksel in het Belgisch Staatsblad.
Het college van burgemeester en schepenen stuurt een afschrift van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan en van het vaststellingsbesluit naar het agentschap van het beleidsdomein Omgeving dat belast is met de uitvoering van het beleid inzake onroerend erfgoed, voor zover in het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan een erfgoedlandschap afgebakend of gewijzigd wordt.
Het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan, het advies van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening en het vaststellingsbesluit kunnen worden ingezien in de gemeente.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode ACT-70/0610-00/21400007/GEMEENTE/CBS/RO020 van de investeringen.
Het onafhankelijke raadslid heeft een bezwaar ingediend omdat zij het niet eens is met de motivatie van de Gecoro en zal bijgevolg tegenstemmen.
De gemeenteraad stelt het aangepaste ontwerp-RUP 12 Melsbroek definitief vast.
Het nieuwe Vastgoedinformatieplatform (VIP) van het Agentschap Digitaal Vlaanderen.
Op 23 maart 2023 keurde de gemeenteraad de aansluiting bij het Vastgoedinformatieplatform en de gemeentelijke retributie voor het verstrekken van deze vastgoedinformatie goed. Vanaf de decreetfase zullen Athumi en de gemeente gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken zijn en zal de inning van de gemeentelijke retributies gebeuren door Athumi. Op 22 december 2023 besliste de Vlaamse Regering tot bekrachtiging en afkondiging van het decreet over het Vastgoedinformatieplatform. Een nieuw gemeenteraadsbesluit en de toetredingsovereenkomst dienen te worden goedgekeurd en ondertekend door de gemeente.
De financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden.
Aanvragers wensen informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld te ontvangen.
De gemeente vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed.
Gemeenten zijn op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen.
Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers.
Het Vastgoedinformatieplatform wordt beheerd door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform.
De gemeente kan via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie ontsluiten.
Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers, brengt voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee.
De gemeente Steenokkerzeel wenst de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan te verhalen.
Artikel 173, van de Grondwet.
Artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009.
Onze Data Protection Officer (DPO) heeft op 29 november 2023 laten weten dat hij geen opmerkingen had bij de toetredingsovereenkomst, die eigenlijk de verwerkersovereenkomst is.
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;
5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product;
Artikel 2 - Algemeen
De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.
Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Steenokkerzeel een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.
Artikel 3 – Aanvrager van vastgoedinformatie
Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi (https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/athumi-het-vlaams-datanutsbedrijf/vastgoedinformatieplatform/gebruikersomgeving-vastgoedinformatieplatform).
De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
Artikel 4 - Bedrag
Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag |
Retributiebedrag per kadastraal perceel |
Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet |
75 EUR |
Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.
Artikel 5 - Inning
Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.
Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Steenokkerzeel en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.
Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Steenokkerzeel wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.
De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Steenokkerzeel en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als Bijlage 1.
Artikel 7 – Ondertekening
De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Steenokkerzeel via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 1 februari 2024 het bestaande retributiereglement vastgoedinformatie, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 23 maart 2023.
Artikel 9 - Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Op 22 november 2023 werd door BAC gevraagd om deze overeenkomst te ondertekenen.
Op 22 november 2021 verklaarde het college zich akkoord dat BAC een voorstel indiende voor de afschaffing van volgende buurtwegen op luchthavendomein.
Sinds dan ontspon er zich een juridische discussie over de te volgen procedure.
Tijdens de voorbesprekingen heeft het college ingestemd met het aangaan van een dading over deze afschaffing van buurtwegen.
Op 16 augustus 2023 werd door BAC gevraagd om over te gaan tot het finaliseren van de dadingsovereenkomst (zie e-mail in bijlage):
Volgens BAC moeten ook de buurtwegen 1 en 5 aan de “landzijde” van de luchthaven te Melsbroek nog afgeschaft worden.
De (onderdelen van) buurtwegen die door de vrederechter zijn afgeschaft, bevonden zich “airside” (luchtzijde).
In het ontwerp van dading van vorig jaar stond volgende bewoording:
“Partijen zijn het er over eens dat de buurtwegen 1 en 5 te Melsbroek, buurtwegen 5, 6, 16, 35 en 37 te Steenokkerzeel en voetweg 82 te Steenokkerzeel reeds meer dan dertig jaar niet meer worden gebruikt en dat deze termijn verstreken is vóór de inwerkingtreding van het Decreet van 3 mei 2019 houdende gemeentewegen op 1 september 2019; zij wensen die gemeenschappelijke vaststelling in deze Overeenkomst vast te leggen zodat de formele afschaffing van de buurtwegen 1 en 5 te Melsbroek, buurtwegen 5, 6, 16, 35 en 37 te Steenokkerzeel en voetweg 82 te Steenokkerzeel vastgesteld wordt en tegenstelbaar wordt gemaakt aan derden.”
De vrederechter is deze redenering van BAC gevolgd.
BAC vraagt nu om de dading voor de buurtwegen landzijde 1 en 5 te Melsbroek proberen te finaliseren zodat ze niet opnieuw zouden moeten dagvaarden.
Het college wordt gevraagd zijn standpunt hierover door te geven: akkoord tot het deels afschaffen van de buurtwegen 1 en 5, enkel het gedeelte op cargo tot aan de Haachtsesteenweg.
Het collegebesluit van 11 september 2023 houdende:
1. Het college van burgemeester en schepenen gaat principieel akkoord om de buurtwegen 1 en 5 aan de landzijde van de luchthaven (enkel het gedeelte op cargo tot aan de Haachtsesteenweg) af te schaffen.
2. Dit principieel akkoord wordt overgemaakt aan BAC.
De e-mail van BAC op 22 november 2023 houdende:
We komen terug op de beslissing van de gemeente, die akkoord gaat om buurtwegen 1 en 5, naar analogie met uitspraak van de vrederechter over de buurtwegen airside, af te schaffen.
We hebben dit kort overlegd met onze raadslieden, die het voor de rechtszekerheid het beste vinden om dit toch te formaliseren in een overeenkomst, naar analogie met de uitspraak van de vrederechter (en om dit dan ook via notariële akte te laten bevestigen – BAC zal de kosten hiervan dragen).
Omdat één van de in onbruik geraakte en verjaarde buurtwegen ook loopt over de parking van de Delhaize (eigendom van Delimmo), staat die partij ook vermeld in de overeenkomst.
Zouden jullie dit ontwerp willen nakijken en jullie opmerkingen doorgeven ? In geval jullie geen opmerkingen hebben, zal ik een versie doorsturen voor ondertekening.
De overeenkomst en het bijhorende plan werden voorgelegd aan GD&A om ons bij te staan in het advies.
Op 8 december kregen we het bericht van GD&A dat de overeenkomst volgens hen in orde lijkt te zijn en dat er geen extra procedure te volgen is wanneer we kiezen om deze overeenkomst, i.v.m. verjaring van buurtwegen, laten goedkeuren door de gemeenteraad.
Het collegebesluit van 18 december 2023 houdende:
1. Het college van burgemeester en schepenen gaat principieel akkoord met de overeenkomst tot opheffing deel van buurtwegen 1 en 5 (enkel het gedeelte op cargo tot aan de Haachtsesteenweg).
2. Het college van burgemeester en schepenen legt deze beslissing voor definitieve goedkeuring voor aan de eerstvolgende gemeenteraad.
Het decreet houdende gemeentewegen van 1 september 2019.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeenteraad keurt de overeenkomst met BAC, tot opheffing deel van buurtwegen 1 en 5 (enkel het gedeelte op cargo tot aan de Haachtsesteenweg), goed.
Het gemeenteraadsbesluit van 26 januari 2023, houdende met ingang van 1 februari 2023 en voor onbepaalde duur de bevoegdheid tot het vaststellen van aanvullende verkeersreglementen op de gewest- en gemeentewegen die zich op het grondgebied van Steenokkerzeel bevinden over te dragen van de gemeenteraad naar het college van burgemeester en schepenen, voor wat betreft de verkeersborden E9a + onderbord type VIId.
De dienst openbare werken stelt voor om de bevoegdheid voor het opstellen van aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer voor bepaalde wegmarkeringen te delegeren van de gemeenteraad naar het schepencollege. De procedure kan zo sneller gebeuren en deze maatregelen zijn zeer beperkt qua omvang.
Het betreft volgende wegmarkeringen:
De gemeente stelt de aanvullende reglementen vast op de gewest- en gemeentewegen die zich op haar grondgebied bevinden.
Op grond van artikel 4 § 1, tweede lid van het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens kan de gemeenteraad die bevoegdheid geheel of gedeeltelijk toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen.
Het positief advies van de politiezone Kastze van 5 december 2023.
De lijst met verschillende wegmarkeringen als bijlage.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Ministerieel besluit tot vaststelling van de beschikbaarheid van laadpunten als vermeld in artikel 5 van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 over de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen.
De richtlijn 2014/94/EU van het Europees Parlement en de Raad van 22 oktober 2014 betreffende de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen.
1. Met ingang van 1 februari 2024 en voor onbepaalde duur wordt de bevoegdheid tot het vaststellen van aanvullende verkeersreglementen op de gewest- en gemeentewegen die zich op het grondgebied van Steenokkerzeel bevinden overgedragen van de gemeenteraad naar het college van burgemeester en schepenen, voor wat betreft de volgende wegmarkeringen:
2. Dit delegatiebesluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis, het Agentschap Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant en de politie.
Er werd een SAVE-actieplan 2019-2022 opgemaakt voor de gemeente Steenokkerzeel waarin verschillende doelstellingen werden opgenomen om de verkeersveiligheid nog meer te verhogen.
Op 11 december 2023 ontvingen wij de eindevaluatie van het actieplan door Ouders van Verongelukte Kinderen - SAVE vzw, waarbij het Save-Charter-Actieplan 2019-2022 Steenokkerzeel werd goedgekeurd.
Gemeenteraadsbesluit van 25 april 2019 houdende akkoord met de ondertekening van het SAVE-charter voor de gemeente Steenokkerzeel op 22 mei 2019 te Zemst.
Overleg van de stuurgroep SAVE-charter van 1 juli 2020 en 6 oktober 2020.
Scholenoverleg van 19 september 2020.
Gemeenteraadsbesluit van 12 november 2020 houdende goedkeuring van de 40 actiepunten van het SAVE-charter-actieplan gemeente Steenokkerzeel 2019-2022.
Samenkomst van de stuurgroep SAVE-charter Steenokkerzeel van 23 november 2023 waarbij alle acties van het SAVE-charter werden overlopen met het oog op de eind-evaluatie door lotgenotenorganisatie Ouders van Verongelukte Kinderen (ppt-presentatie als bijlage).
Gunstige eindevaluatie van 11 december 2023 door Ouders van Verongelukte Kindereren - SAVE vzw, waarbij het Save-Charter-Actieplan 2019-2022 Steenokkerzeel werd goedgekeurd.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Bijdrage van € 0,01 (één eurocent) per inwoner, per actiejaar met een minimum van € 100. Deze jaarlijkse financiële bijdrage is een bijkomende uiting van het engagement van de gemeente.
1. De gemeenteraad keurt de eindevaluatie van het actieplan SAVE-charter Steden & Gemeenten goed met het oog op het behalen van de labeling van de gemeente Steenokkerzeel tot SAVE-gemeente.
2. De Ouders van Verongelukte Kinderen - SAVE vzw wordt in kennis gesteld van dit besluit.
In navolging van het principieel akkoord van het college om binnen onze intergemeentelijke samenwerking Noordrand over te gaan naar het samenwerkingsniveau Regiobib 3a (CBS/2023/1056, zie bijlage), zal:
A. het reeds gezamenlijke gebruikersreglement in de Noordrand aangepast moeten worden volgens de afspraken van deze nauwere samenwerking
B. de bibliotheek uitzonderlijk moeten sluiten op maandag 19 februari 2024 voor de softwarematige configuratie door Cultuurconnect
A. Concrete aanpassingen reglement
De nauwere samenwerking heeft volgende consequenties in de uitleenpraktijk in de bibliotheek:
1) Een lener die zich in onze bibliotheek inschrijft is automatisch ook lid van alle andere bibliotheken in de Noordrand. Dat was momenteel al tot op een zekere hoogte, maar vanaf nu moeten de leners zich niet meer in elke bib opnieuw inschrijven. Communicatie over herinschrijven wordt veel eenduidiger en vertrekt vanaf de hoofdbibliotheek (=waar de lener zich inschreef en betaald heeft).
2) De klantenbestanden worden voortaan zichtbaar in iedere bibliotheek in de Noordrand, wat vooral op financieel vlak meer controle geeft. In de nauwere samenwerking zullen de openstaande kosten in alle bibliotheken in de Noordrand vanaf nu gecumuleerd worden, waardoor wanleners sneller geblokkeerd worden + aangemaand worden om niet alleen boeken terug te brengen (= huidige herinneringsnota’s) maar ook aangemaand zullen worden om eender welke openstaande kost tijdig te betalen (= nieuwe "registratienota").
3) De leners kunnen voortaan ook online herinschrijven & betalen. Dit was een noodzakelijke aanpassing omdat onze nauwere samenwerking de lener ook de mogelijkheid geeft om openstaande kosten van alle bibs waar deze actief is in één beweging te betalen. Jaarlijks zal er één clearing gebeuren door Bib Londerzeel (trekker van deze nauwere samenwerking), die rapporteert aan het IGS. Het IGS maakt de balans op en verstuurt facturen/stort tekorten door naar alle bibliotheken in de Noordrand.
Deze wijzigingen vertalen zich als volgt in het aangepaste gebruikersreglement:
H
In bijlage zijn volgende zaken terug te vinden:
B. Uitzonderlijke sluiting van de bibliotheek op maandag 19/2/2024
De definitieve configuratie in onze bibliotheeksoftware Wise zal door Cultuurconnect gebeuren op maandag 19 februari 2024. Hierdoor zullen de bibliotheekfaciliteiten gedurende twee dagen niet bruikbaar zijn, en zal de bibliotheek op maandag 19/2 uitzonderlijk moeten sluiten (dinsdag is reeds de vaste sluitingsdag in het normale weekschema). Op woensdag 20/2 kunnen wij terug een normale uitleen bieden.
Het IGS vraagt ook aan RingTV om op woensdag 20/2 een reportage draaien in de bibliotheek van Londerzeel om deze vernauwde samenwerking in de verf te zetten.
Vermits de aanpassingen in ons reglement grotendeels van financiële aard zijn, werden deze ten gronde besproken met de financiële dienst die ons bij deze overgang zullen ondersteunen.
1. De gemeenteraad keurt de aanpassingen in het gebruikersreglement van de bibliotheek, naar aanleiding van de overgang naar de nauwere samenwerkingsgroep Regiobib 3a binnen de intergemeentelijke samenwerking Noordrand, goed.
2. Aansluitend gaat de gemeenteraad akkoord met de uitzonderlijke sluiting van de bibliotheek op maandag 19 februari 2024.
Elk jaar keurt de gemeenteraad als inrichtende macht de extra-murosactiviteiten in het gemeentelijk onderwijs goed.
Extra-muros-activiteiten zijn activiteiten die plaatsvinden buiten de schoolmuren en georganiseerd worden voor één of meer leerlingengroepen. (Activiteiten die volledig buiten de schooluren vallen, vallen hier niet onder).
Het schoolbestuur, of bij delegatie de directie, beslist over de organisatie van extra activiteiten en oordeelt zelf, in overleg met de betrokken leerkrachten en met de schoolraad hoeveel lesdagen aan bepaalde activiteiten zullen worden besteed, welke leerlingengroepen participeren en hoe de niet-deelnemende leerlingen zullen worden opgevangen.
Deze activiteiten moeten een onderwijzend en opvoedend karakter hebben.
Het organiseren van dergelijke activiteiten moet gekaderd blijven in het pedagogisch project van de school en geschraagd worden door de gehele opvoedingsgemeenschap van de school.
Ook moeten de reglementaire bepalingen m.b.t. kostenbeheersing gerespecteerd worden.
Het oudercomité organiseerde een wafelverkoop. Naar aanleiding hiervan schenkt het oudercomité een overnachting op school aan het vierde leerjaar van de GBS afdeling Piramide. De datum wordt later bepaald.
Het advies van de schoolraad ontvangen op datum van 30 november 2023 (zie bijlage).
De bijkomende extra-murosactiviteit in de gemeentelijke basisschool voor het schooljaar 2023-2024 ten voordele van het vierde leerjaar uit de afdeling Piramide van de gemeentelijke basisschool:
Overnachting op school waarvan de concrete datum nog moet worden bepaald,
wordt goedgekeurd.
E-mail van Christophe Ponsard, voorzitter van CD&V Steenokkerzeel daterend van 07 december 2023 aan Heidi Abeloos, Algemeen Directeur van gemeente Steenokkerzeel waarin wordt meegedeeld dat Sonja De Coster haar ontslag indient bij het AGB Steenokkerzeel. Sonja De Coster was lid van zowel de Raad van Bestuur als het directiecomité van het AGB.
CD&V draagt Kris Boeykens voor als opvolger van Sonja De Coster in de raad van bestuur van het AGB Steenokkerzeel.
Op 26 juni 2003 werd het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel opgericht en de statuten, het beleidsplan en het financieel plan werden goedgekeurd.
Op 18 september 2014 keurde de gemeenteraad de statutenwijziging van het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel goed; de statuten werden voor het laatst aangepast op 25 februari 2021.
Artikel 11 van voormelde statuten betreffende de samenstelling van de raad van bestuur, luidt als volgt :
§1. De gemeenteraad benoemt de leden van de raad van bestuur. Het aantal leden van de raad van
bestuur bedraagt maximum 12. Ten hoogste twee derde van de leden is van hetzelfde geslacht.
Desgewenst kan er -na statutenwijziging- ook voor geopteerd worden om alle leden van de
gemeenteraad te benoemen als lid van de raad van bestuur. Dit conform artikel 235, §3 van het Decreet
Lokaal Bestuur.
§2. De mandaten van bestuurder worden over de verschillende fracties verdeeld overeenkomstig de
bepalingen van artikel 235 van het Decreet over het lokaal bestuur. Het is geen voorwaarde voor een
kandidaat om deel uit te maken van de gemeenteraad.
§3. Volgende personen komen niet in aanmerking als bestuurslid van het bedrijf:
1° de provinciegouverneurs, de gouverneur en de vice-gouverneur van het administratief
arrondissement Brussel-Hoofdstad, de adjunct van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, de
provinciegriffiers, de arrondissementscommissarissen en de adjunct-arrondissementscommissarissen
voor zover het gemeentelijke extern verzelfstandigd agentschap gevestigd is in hun ambtsgebied;2° de magistraten, de plaatsvervangende magistraten en de griffiers bij de hoven en de rechtbanken,
de administratieve rechtscolleges en het Grondwettelijk Hof;
3° de leden van het operationeel, administratief of logistiek kader van de politiezone waar de gemeente
toe behoort;
4° de personen die op commerciële wijze of met een winstoogmerk activiteiten uitoefenen in dezelfde
beleidsdomeinen als het agentschap en waarin het agentschap niet deelneemt, alsook de werknemers
en de leden van een bestuurs- of controleorgaan van die personen;
5° de personen die in een andere lidstaat van de Europese Unie een ambt of een functie uitoefenen,
gelijkwaardig aan een ambt of een functie, vermeld in dit artikel, en de personen die in een lokale
basisoverheid van een andere lidstaat van de Europese Unie een ambt of een mandaat uitoefenen dat
gelijkwaardig is aan dat van gemeenteraadslid, schepen of burgemeester.
Het college van burgemeester en schepenen besliste tijdens de zitting van 26 juni 2023 om samen met de gemeenten Zemst, Kampenhout en Merchtem een projectaanvraag in te dienen in het kader van het Plan Samenleven.
Met het Plan Samenleven wil de Vlaamse overheid lokale besturen ondersteunen om samenleven in diversiteit te bevorderen.
Lokale besturen kunnen pas instappen vanaf minstens 7.500 niet EU-14 herkomst inwoners. In Steenokkerzeel komen we aan een totaal van 2504 niet EU-14 herkomst van inwoners. Daarom was het noodzakelijk om een intergemeentelijke samenwerking aan te gaan met
Inclusief Steenokkerzeel komen we aan een totaal van 9489 niet EU-14 herkomst van inwoners.
Intergemeentelijk samenwerken is nuttig om:
Plan Samenleven geeft een grotere regierol aan lokale besturen. Als lokaal bestuur zijn wij het best op de hoogte wat nodig is om het samenleven in diversiteit te bevorderen. De subsidieaanvraag mag dan wel via een intergemeentelijke samenwerking gedaan worden, wat wij als lokaal bestuur binnen een bepaalde actie ondernemen hoeft niet hetzelfde te zijn als de andere gemeenten binnen de samenwerking. Het Plan Samenleven bevat 7 doelstellingen met 24 acties, die we zelf inhoudelijk kunnen invullen.
Intergemeentelijk wordt op de volgende acties ingezet:
Voor Steenokkerzeel focust de dienst Welzijn en Vrije Tijd zich op de 4 volgende acties:
Het subsidiejaar is gestart op 01 oktober 2023. Een eventuele nieuw subsidiejaar zou starten vanaf 01 oktober 2024.
Van de totaal goedgekeurde €298.420 aan subsidies voor onze intergemeentelijke samenwerking, is er reeds 80% of 238.736€ betaald door Vlaanderen.
Indien het college van burgemeester en schepenen van de gemeenten binnen de intergemeentelijke samenwerking de samenwerkingsovereenkomst goedkeuren zal na ontvangst van de door alle partijen ondertekende overeenkomst door ons uitbetaald worden als volgt: €76.576 aan Merchtem, €45.520 aan Kampenhout, €17.760 aan Steenokkerzeel en €98.880 is voor Zemst.
De samenwerkingsovereenkomst in bijlage bevat volgende zaken:
Het slagen van dit project hangt samen met de effectieve aanwerving van een Deskundige integratie en welzijn die de nodige tijd en kennis heeft voor het uitwerken van een integraal beleid en het uitvoeren van de hieraan gekoppelde acties.
Vermits het om co-financiering gaat werd het nodige budget hiervoor ingesschreven onder actie 68 'Passiepas' en actie 98 'Initiatieven om de Nederlandse taal te bevorderen bij anderstaligen'.
De gemeenteraad neemt kennis van de intergemeentelijke samenwerkingsovereenkomst opgemaakt door de gemeenten Zemst, Kampenhout, Merchtem en Steenokkerzeel in het kader van Plan Samenleven.
Schrijven van de FOD Binnenlandse Zaken houdende implementatie van de elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar.
Voor de afgifte van administratieve stukken is het billijk een gemeentebelasting te heffen, die in verhouding staat tot het werk dat nodig is voor deze afgifte. In sommige gevallen komt deze gemeentebelasting bovenop de kostprijs die door de hogere overheid wordt aangerekend aan de gemeente (identiteitskaarten, vreemdelingenkaarten, Kids-ID, paspoorten, rijbewijzen, ...).
De financiële toestand van de gemeente.
Artikel 40 en 41, 14° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Artikel 170 §4 van de Grondwet.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.
De Omzendbrief KB ABB 2019/2 over de gemeentefiscaliteit.
Het Ministerieel Besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, waarbij de bijlage is gewijzigd bij ministerieel besluit van 28 oktober 2019.
De omzendbrief van 12 september 2017 met betrekking tot voornoemd Ministerieel besluit van 15 maart 2013.
Budgetcode 0020/73150000 van het overig beleid.
Artikel 0. Opheffing
Het besluit van de gemeenteraad van 14 december 2023 met betrekking tot de gemeentebelasting op de afgifte van administratieve stukken wordt opgeheven vanaf 1 februari 2024.
Artikel 1. Heffingsperiode en belastbaar feit
Er wordt van 1 februari 2024 tot 31 december 2025 een gemeentebelasting gevestigd op het afleveren door het gemeentebestuur van hierna bepaalde administratieve stukken.
Artikel 2. Belastingplichtige
De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon aan wie het stuk door het gemeentebestuur op aanvraag of ambtshalve wordt afgeleverd.
Artikel 3. Tarief
Het bedrag van de belasting wordt vastgesteld als volgt:
1) Het bedrag van de belasting met betrekking tot de afgifte van de elektronische identiteitskaart en de afgifte van kaarten en verblijfsdocumenten aan vreemde onderdanen wordt als volgt vastgesteld:
Het bedrag van de belasting met betrekking tot de afgifte van de elektronische kidskaart voor Belgische kinderen wordt als volgt vastgesteld:
Het bedrag van de belasting met betrekking tot het aanvragen van nieuwe pin- en puk codes door de inwoners wordt vastgesteld op € 5 per aanvraag (aanvragen van codes van nieuwe kaarten zijn gratis).
2) Afgifte van paspoorten:
Paspoort of reisdocument voor meerderjarigen (+18 jr.)
Paspoort of reisdocument voor minderjarigen (-18 jr.)
3) Genealogische opzoekingen en/of opzoekingen stamboom : € 100 per halve dag opzoeking
4) Trouwboekje of duplicaat trouwboekje : € 25
5) Aflevering conformiteitsattest volgens het Besluit van de Vlaamse Regering van 11 september 2020 tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen (VCW) van 2021:
€ 90,00 euro voor een zelfstandige woning
€ 90,00 euro voor een kamerwoning, verhoogd met 15 euro per kamer, met een maximum van 1.775 euro per gebouw
Deze bedragen worden jaarlijks aangepast aan de gezondheidsindex. Het aanvangsindexcijfer is het indexcijfer van december 2022. Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer van de maand december van het jaar die de tariefaanpassing voorafgaat.
Indien de burgemeester de afgifte van het conformiteitsattest weigert, is de aanvrager de belasting eveneens verschuldigd.
6) Het bedrag van de belasting met betrekking tot de afgifte van het rijbewijs in bankkaartmodel (project Mercurius) en het internationaal rijbewijs wordt vastgesteld op € 25;
Artikel 4. Vrijstellingen
Worden van de belasting vrijgesteld: de stukken die krachtens een wet, een decreet, een koninklijk besluit of gelijk welk reglement van een administratieve overheid door het gemeentebestuur kosteloos moeten worden afgeleverd.
Artikel 5. Betalingswijze
De belasting moet bij de afgifte van het stuk contant worden betaald, tegen afgifte van een betalingsbewijs. Ingeval het gevraagde document niet onmiddellijk kan worden afgeleverd is de belasting verschuldigd bij de aanvraag, tegen afgifte van een betalingsbewijs.
Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.
Artikel 6. Bezwaar
§1. De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen deze belasting bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen dat handelt als administratieve overheid.
Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend, binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de contante inning, de datum van verzending van het aanslagbiljet of van de kennisgeving van de aanslag.
§2. Het bezwaarschrift wordt behandeld in overeenstemming met het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Artikel 7. Algemene bepalingen
De vestiging en de invordering van de belasting, alsook de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Artikel 8.
Onderhavig reglement treedt in voege op 1 februari 2024 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
Op 20 december zou er een overleg hebben plaatsgevonden tussen de gemeente en AWV. Laatstgenoemde heeft aangegeven de afloop der werken te willen afwachten dewelke plaatsvonden ter hoogte van de Damlaan/Prooststraat. Vermelde werken zouden immers een impact hebben op de verkeerssituatie in het centrum van Steenokkerzeel.
Na het einde van vermelde werken, zou AWV samen met de gemeente bepalen op welke definitieve wijze de te verwachten blijvende wachtrijen zullen gespreid worden.
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Vorige dinsdag werd er overleg gepleegd met AWV.
Men heeft ons volgende meegedeeld:
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
De rijbaan in de Kapelstraat werd reeds enige tijd geleden opnieuw vrijgegeven. Evenwel werden de wegmarkeringen (verboden parkeren) nog niet aangebracht hetwelk soms tot vervelende situaties leidt rekening houdende met de transportbedrijven daar gelegen.
Alen Cilic geeft aan dat hij op deze vraag een antwoord per mail ontvangen heeft. Bijgevolg wordt deze vraag niet in behandeling genomen tijdens deze zitting..
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
Tijdens de gemeenteraad van december 2023 werd aangegeven dat er nog geen afspraken werden gemaakt met de betrokken sportverenigingen.
Schepen Geert Laureys antwoordt als volgt:
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
Oorspronkelijk werd de uitgave van deze opdracht geraamd op 135.000 euro (incl. BTW). Dienvolgens werd besloten de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Hierop werden twee offertes ontvangen (waaronder van lokale ondernemer). De laagste offerte bedroeg toen 198.936 euro (incl. BTW).
Aldus bleek de initiële schatting geenszins realistisch. Teneinde geen andere procedure te dienen initiëren besloot het CBS op 14/11/2022 om enkele ramen plotsklaps niet te vernieuwen zodat men onder het bedrag van 140.000 euro (excl. BTW) zou blijven.
Vervolgens werd alsnog een aangepast bestek opgesteld door de dienst openbare werken hetwelk ditmaal werd geraamd op 237.244,70 euro (incl. BTW).
Middels de gemeenteraad van 26/1/2024 werd het aangepast bestek goedgekeurd. Gezien het bedrag werd geopteerd om de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Hierna werd in het CBS van 3/4/2023 besloten om de opdracht te gunnen aan de “economisch meest voordelige bieder” namelijk de firma EURO TM aan het bedrag van 168.048,26 euro.
Opvallend hierbij is het gegeven dat de lokale ondernemer dewelke in de eerste fase reeds een offerte had overgemaakt plots geen nieuwe offerte meer heeft ingediend.
De “economisch meest voordelige bieder” bleek evenwel niet de meest loyale partner daar deze in gebreke bleef om de gevraagde borgtocht te volstorten. Uiteindelijk ging men over tot het eenzijdig verbreken van de opdracht.
Middels het CBS van 25/9/2023 werd de opdracht nogmaals bekend gemaakt. Vervolgens staat in het CBS van 8/1/2024 dat de opdracht werd gegund aan de “economisch meest voordelige bieder”. Ditmaal betreft dit de firma VLADO NV aan het bedrag van 208.449,16 euro (incl. BTW).
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt:
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
Is het mogelijk om mee te delen wat de opbrengst is (bruto en netto) van de toepassing van GAS 5 in onze gemeente?
Kan er voorts een verdeling worden weergegeven per registratietoestel hetwelk wordt aangewend voor GAS 5?
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Aanleiding:
Principieel standpunt over de inrichting van een infiltratie- en buffervoorziening binnen het antennepark van het militair domein Groenveld in functie tot de herontwikkeling van de 15e Wing.
Vragen:
Wij maken ons zorgen over mogelijke accidenten met vervuild water en de invloed ervan op de Veerlebeek. Hierbij wordt benadrukt dat de Veerlebeek uitmondt in de Lellebeek-Leibeek en deze laatste op een bepaald punt de Molenbeek opvangt. Vanaf dat punt begint de Barebeek, die loopt langs Berg, Kampenhout, Zemst enz. om uit te monden in de Dijle.
Behoudens vergissing vinden we in het verslag niets terug van verantwoordelijkheid, afhandeling van schade e.d.m., ingeval zich een sinister voordoet.
Er is op 20/12/23 een projectvergadering geweest :
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Aanleiding:
Vonnis van de Vrederechter van Zaventem dd. 5 december 2023, waarbij werd geoordeeld dat de voetweg 19 al meer dan 30 jaar in onbruik is en op grond van de bevrijdende verjaring uit de atlas der buurtwegen van Perk verdwenen is.
De vrederechter verwijt aan de gemeente dat zij geen loyale medewerking zou verleend hebben aan de oplossing van het geschil, en verwijst hierbij naar het vonnis dat hij uitgesproken heeft op 16 juni 2023 in de discussie tussen de gemeente en BAC over de veldwegen op het luchthavendomein.
Ter info – maar slechts onrechtstreeks dienstig voor de kwestie -: voetweg 19 komt voor in verschillende historische kaarten: Petrebuskaart (1686), Ferrariskaart (1777), Van der Maelen-kaart (1846-1854), Popp-kaart (1842-1879), Atlas der Buurtwegen (1841).
Uit deze kaarten kan afgeleid worden dat de voetweg begon aan de kerk van Perk en vandaar naar de (huidige) Kerselarenstraat leidde. De Popp-kaart geeft die weg namen: tussen de kerk en de (huidige) Vilvoordsesteenweg noemde de weg “kerkweg” en vanaf dat punt werd het “heyer-hovens”. In de atlas van buurtwegen staat over de ganse lengte “sentier 19” geschreven.
In het collegeverslag wordt verwezen naar het feit dat de voetweg 19 als “prioritaire voetweg” wordt na een participatieproject. Bovendien somt de gemeente een aantal punten op met verschillende sterke troeven die voor voetweg 19 veel belang hebben.
Vragen
De tegenpartij zegt dat deze voetweg “al minstens 30 jaar geen openbaar gebruik kent en al verjaard is”.
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Dat er eindelijk een fietspad wordt aangelegd, kan enkel toegejuicht worden.
Het huidige fietspad is evenwel in slechte staat vooral door de wortels van de bomen.
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Het college weigerde een vergunning af te leveren voor de gevraagde bestemmingswijziging van gelijkvloerse burelen naar twee wooneenheden. De betrokkenen trokken daarop naar de deputatie. Op 4 januari 2024 heeft een digitale hoorzitting plaatsgehad.
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Aanleiding
In het bedoelde punt staat het volgende te lezen:
Kennisname schattingsverslag van een aantal percelen gelegen te Lijsterlaan Melsbroek: 3e afdeling, sectie C, nummers 138A, 139A, 134A, 137, 133C.
Aanleiding:
In het kader van het Vlabinvest project aan de Lijsterlaan, werd ons ook gevraagd om zo spoedig mogelijk ook een schattingsverslag te maken.
Feiten, context en argumentatie:
In het kader van het Vlabinvest project aan de Lijsterlaan, werd ons ook gevraagd om zo spoedig mogelijk ook een schattingsverslag te maken van het toekomstige project aan de Lijsterlaan. Het gaat dan meer specifiek over het gedeelte in parkgebied en de publieke parking die er zou komen.
Het gaat over de percelen gekend ten kadaster afdeling 3, sectie C en nummers: 138A, 139A, 134A, 137 en 133C.
Voor de opmaak van het schattingsverslag werd er een opdeling gemaakt tussen "ten westen van de Lijsterlaan" en "ten oosten van de Lijsterlaan".
Met ten westen van de Lijsterlaan wordt het volgende bedoeld:
Steenokkerzeel Afdeling 3 sectie C nrs. 138/A, 139/A, 134 A en 137 Totale oppervlakte : 2ha11a31ca
Met ten oosten van de Lijsterlaan wordt het volgende bedoeld: Steenokkerzeel Afdeling 3 sectie C nr. 133/c oppervlakte 69a50ca
Er werd een landmeter aangesteld voor het schatten van de venale verkoopwaarde. In bijlage ter kennisgeving het schattingsverslag opgemaakt door landmeter-expert Stephan Verstraeten, LAN 04 0966, optredend voor Immo Verstraeten, adres Haachtsesteenweg 135, 1910 Kampenhout op 29 september 2023.
Ten westen van de Lijsterlaan wordt de venale verkoopwaarde geschat op € 2 535 000.
Ten oosten van de Lijsterlaan wordt de venale verkoopwaarde geschat op €1 040 000.
Er is een groot verschil tussen het schattingsverslag van 2020 (zie bijlage) en het schattingsverslag van 2023.
Hierdoor werd gevraagd aan Jos Boogmans, de landmeter die in 2020 het schattingsverslag opgesteld heeft, de percelen te herschatten.
In bijlage ter kennisgeving het schattingsverslag opgemaakt door landmeter-expert Jos
Boogmans, LAN 04 02436, optredend voor Studie- en Landmeterskantoor Boogmans B.V.B.A., adres Jan Hammeneckerstraat 80/1, 1861 Meise (Wolvertem) op 15 november 2023.
De prijzen zijn nu herschat op basis van parkgebied - zie e-mail Joris
Steenokkerzeel Afdeling 3 sectie C nr. 133/c
oppervlakte : 69a50ca Wordt geschat op €1 876 500
Steenokkerzeel Afdeling 3 sectie C nrs. 138/A, 139/A, 134 A en 137
Totale oppervlakte : 2ha11a31ca Wordt geschat op €209 510 Juridische overwegingen:
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen. Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Besluit:
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het nieuwe schattingsverslag, op basis van de toekomstige bestemming parkgebied.
Vragen
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Aanleiding
Wij hebben opgemerkt dat de fietspaden langs/van de gewestelijke wegen sneeuwvrij gemaakt werden. Maar: één stuk - van kruispunt Tervuursesteenweg tot grens met gemeente Berg - werd blijkbaar vergeten/niet gedaan. En dit langs beide kanten. Eens men op grondgebied Berg komt zijn de fietspaden wel sneeuwvrij gemaakt.
Het fietspad van de Perksesteenweg werd niet sneeuwvrij gemaakt.
Vraag :
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
Aanleiding:
Arenal, het padelbedrijf van Marc Coucke en ex-profvoetballer Tom De sutter doen een aanvraag voor het bouwen van 8 padelvelden waarvan 5 overkapt en een bijgebouw ingevuld door fietsenstalling, een tellerlokaal en een bijkomende bergruimte.
Vragen:
Schepen Geert Laureys antwoordt als volgt:
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
Er is elders ook al erg veel lichtvervuiling. Zo schijnen de schijnwerpers van het oefenterrein van de golf en de schijnwerpers van het voetbal terrein wel erg ver.
Vragen:
(foto's) voetbal - vanuit de weide en tuin aan de Steenwagenstraat
Schepen Geert Laureys antwoordt als volgt:
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
Aanleiding:
Vraag:
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
Aanleiding :
De dag na Nieuwjaar vonden we de vuilbak van het speelplein achter de chiro in Melsbroek in stukken uit mekaar.. Duidelijk door vuurwerk.
Ook op facebook waren er tal van klachten te lezen over vuurwerk. (foto)
Burgemeester Kurt Ryon antwoordt als volgt:
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
Aanleiding:
Zoals iedereen ondertussen weet is de zilverlinde er niet al te best aan toe, en heeft deze dringend de nodige zorgen nodig.
Vraag:
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt:
Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
Graag ontvingen wij wat duiding over het gebruik van de nieuw theaterverlichting van GC De Corren.
Kunnen de culturele verenigingen uit Steenokkerzeel van de theaterverlichting gebruik maken of is deze alleen bestemd voor de cultuurprogrammatie en
professionele gezelschappen ?
Onder welke voorwaarden kan de nieuwe theaterverlichting door de verenigingen gebruikt worden ?
Wordt de oude verlichting nog ter plaatse gestockeerd en is deze nog bruikbaar voor de verenigingen ?
Schepen Geert Laureys, antwoordt als volgt:
Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
Gezien de talrijke reacties van inwoners over het al dan niet strooien in de straten, is de vraag of het strooiplan van de gemeente kan toegelicht worden.
Klopt het dat er straten uitgesloten zijn uit het strooiplan ?
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Burgemeester Kurt Ryon voegt toe:
Gilbert Jaspers geeft toelichting over dit agendapunt :
Naar aanleiding van interview op Ringtv ,
Vilvoorde roept de gemeenten Machelen, Steenokkerzeel, Zemst en Kampenhout op om ook winteropvang te organiseren. Vilvoorde is het enige lid van hulpverleningszonde BRAVIO dat dat doet, nadat het Centrum voor Algemeen Welzijn er geen geld meer voor heeft. Maar ze zien steeds vaker mensen uit de andere gemeenten opdagen, die ze dan moeten terugsturen - opnieuw de kou in.
Met welke positieve woorden gaat de oproep van de burgemeester van Vilvoorde beantwoord worden ?
Burgemeester Kurt Ryon antwoordt als volgt: