De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
Naar aanleiding van de voorgedragen nieuwe bestuursploeg voor de periode 2025-2030 en het installeren van de nieuwe gemeenteraad dienen ook nieuwe adviesraden samengesteld te worden. De gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO) is er één van.
In artikel 1.3.3 van de Vlaamse Codex voor ruimtelijke ordening, verder afgekort als VCRO, van 15 mei 2009 wordt bepaald dat elke gemeente een adviesraad voor ruimtelijke ordening onder de benaming "gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening", verder afgekort als "GECORO", dient op te richten.
Twee of meer gemeenten kunnen, via een intergemeentelijk samenwerkingsverband, een intergemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening oprichten.
De leden van de GECORO worden benoemd voor zes jaar. Hun benoeming is hernieuwbaar. Na de installatie van een nieuwe gemeenteraad wordt overgegaan tot de benoeming van een nieuwe commissie.
De GECORO kan volgens de VCRO advies geven, opmerkingen maken of voorstellen doen over alle aangelegenheden met betrekking tot de gemeentelijke ruimtelijke ordening, op eigen initiatief of op verzoek van het college van burgemeester en schepenen of de gemeenteraad.
De grootte van de GECORO en het aantal op te roepen maatschappelijke geledingen hangt af van het aantal inwoners van de gemeente. In een gemeente met meer dan 10.000 en niet meer dan 30.000 inwoners dient de GECORO samengesteld te worden uit minstens 9 en maximum 13 leden. Minimum één vierde van de leden, waaronder de voorzitter, zijn deskundigen inzake ruimtelijke ordening. Verder dienen er minstens 4 verschillende maatschappelijke geledingen opgeroepen worden om één of meerdere vertegenwoordigers voor te dragen als lid van de GECORO. In ieder geval worden volgende maatschappelijke geledingen als onderling verschillend beschouwd:
Leden van de gemeenteraad of het schepencollege kunnen geen lid van de adviescommissie zijn.
De GECORO is bij voorkeur zoveel mogelijk een afspiegeling van de lokale samenleving en dit inzake leeftijd, afkomst en sociale klasse.
Volgens het decreet Lokaal Bestuur mag maximum twee derde van de leden van de GECORO van hetzelfde geslacht zijn. Die regel is van toepassing op alle adviesraden, dus ook op de GECORO. Als de 2/3-regel niet gerespecteerd wordt, zijn de adviezen van de GECORO niet rechtsgeldig. De gemeenteraad benoemt de voorzitter, de leden, de plaatsvervangers en de vaste secretaris. De gemeenteraad kan onder de leden een ondervoorzitter aanwijzen. De voorzitter en de vaste secretaris worden voorgedragen door het college van burgemeester en schepenen. De vaste secretaris is niet stemgerechtigd. De nieuwe commissie treedt pas aan nadat de toezichtstermijn, vermeld in artikel 332 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, is verstreken. De oude commissie blijft zolang aan. De gemeente kiest zélf hoe en via welk forum organisaties en deskundigen zich kandidaat kunnen stellen voor de GECORO.
De gemeenteraad beslist welke maatschappelijke geledingen binnen de gemeente worden opgeroepen om één of meerdere vertegenwoordigers voor te dragen als lid van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening. De maatschappelijke geledingen die een lid voordragen, dragen tevens een plaatsvervanger voor.
De beslissing wordt genomen op grond van:
- de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 (VCRO) en de uitvoeringsbesluiten;
- het Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale, intergemeentelijke en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening van 19 mei 2000;
De gemeenteraad bepaalt de maatschappelijke geledingen die leden kunnen voordragen om te zetelen in de GECORO, alsmede het aantal vertegenwoordigers dat per geleding kan worden voorgedragen, als volgt:
De overige GECORO-leden zijn deskundigen.
Het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Bedrijvenzone Steen III en omgeving wordt opgemaakt met het oog op de globale inrichting van het bedrijventerrein Steen III en de directe omgeving langs de Perksesteenweg en de Haachtsesteenweg. In overleg met de gemeente Steenokkerzeel werd door de POM een visie op het volledige gebied ontwikkeld die de basis vormt voor de uitwerking van het RUP. Concreet wenst de gemeente middels het RUP de mogelijkheid te creëren om op termijn de zones rond het aan te leggen bedrijventerrein, waarin zich woningen en bedrijven bevinden, planologisch beter in te passen. Hierdoor wordt de mobiliteit, de woonkwaliteit en de ruimte voor bedrijvigheid geoptimaliseerd.
Historiek van het dossier:
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het geïntegreerde planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen, planmilieueffectrapportage, ruimtelijke veiligheidsrapportage en andere effectbeoordelingen van 17 februari 2017.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, artikel 2.2.1. - artikel 2.2.6. en artikel 2.2.20 - artikel 2.2.21
Artikel 2.2.21.
§ 1. De gemeenteraad stelt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voorlopig vast.
Na de voorlopige vaststelling wordt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan onmiddellijk opgestuurd naar de deputatie van de provincie waarin de gemeente ligt, naar het departement en naar de Vlaamse Regering.
§ 2. Het college van burgemeester en schepenen onderwerpt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan samen met het ontwerp van de effectbeoordelingsrapporten aan een openbaar onderzoek dat binnen dertig dagen na de voorlopige vaststelling, vermeld in paragraaf 1, minstens wordt aangekondigd door een bericht in het Belgisch Staatsblad. Die termijn is een termijn van orde.
De Vlaamse Regering stelt nadere regels voor het openbaar onderzoek vast.
§ 3. Na de aankondiging worden het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan en het ontwerp van de effectbeoordelingsrapporten gedurende zestig dagen ter inzage gelegd in het gemeentehuis en worden de ontwerpen gepubliceerd op de website, zoals gespecificeerd door het college van burgemeester en schepenen. Voor zover de effectbeoordelingsrapporten geheel of gedeeltelijk het grondgebied van andere gemeenten bestrijken worden het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan en het ontwerp van de effectbeoordelingsrapporten tevens ter inzage gelegd in die gemeentehuizen.
Het openbaar onderzoek start uiterlijk op de dertigste dag nadat de aankondiging ervan in het Belgisch Staatsblad verschenen is. Die termijn is een termijn van orde.
§ 4. De opmerkingen en de bezwaren worden uiterlijk de laatste dag van het openbaar onderzoek schriftelijk of digitaal aan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening bezorgd.
De opmerkingen en de bezwaren kunnen ook uiterlijk de laatste dag van die termijn in het gemeentehuis worden afgegeven tegen ontvangstbewijs. De gemeente bezorgt in dat geval binnen tien dagen na het openbaar onderzoek de bezwaren en de opmerkingen aan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening. Met de opmerkingen en de bezwaren die te laat aan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening worden bezorgd, hoeft geen rekening te worden gehouden. De Vlaamse Regering kan nadere regels vaststellen voor de ontvangst en het bijhouden van bezwaren en opmerkingen door de gemeente en voor de wijze waarop ze aan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening worden bezorgd.
De deputatie van de provincie waarin de gemeente ligt, bezorgt de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening binnen de termijn, vermeld in paragraaf 3, een advies over de onverenigbaarheid, de strijdigheid of de niet-naleving, vermeld in artikel 2.2.23, § 2, eerste lid, 1° en 2°.
Als er geen advies is verleend binnen de termijn, vermeld in paragraaf 3, mag aan de adviesvereiste worden voorbijgegaan.
Het departement bezorgt de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening en het planteam binnen de termijn, vermeld in paragraaf 3, een advies over de onverenigbaarheid, de strijdigheid of de niet-naleving, vermeld in artikel 2.2.23, § 2, eerste lid, 1° en 2°.
De gemeenteraad en de deputatie van respectievelijk de gemeenten en de provincies die grenzen aan de gemeente, kunnen de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening een advies bezorgen binnen de termijn, vermeld in paragraaf 3. Als toepassing is gemaakt van artikel 2.2.20, eerste lid, ten aanzien van een ander land of gewest of ten aanzien van de federale overheid kunnen deze instanties een advies bezorgen binnen dezelfde termijn.
§ 5. De gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening bundelt en coördineert alle adviezen, opmerkingen en bezwaren en brengt binnen negentig dagen na het einde van het openbaar onderzoek gemotiveerd advies uit bij de gemeenteraad. Het advies bevat de integrale adviezen van de deputatie en van het departement. Op hetzelfde ogenblik bezorgt de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening het college van burgemeester en schepenen de gebundelde adviezen, opmerkingen en bezwaren.
Als de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening geen advies heeft verleend binnen de gestelde termijn, mag aan de adviesvereiste worden voorbijgegaan. In dat geval bezorgt ze onmiddellijk de gebundelde adviezen, opmerkingen en bezwaren aan de gemeenteraad.
§ 6. De gemeenteraad stelt binnen honderdtachtig dagen na het einde van het openbaar onderzoek het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan definitief vast.
De bevoegde diensten voor milieueffectrapportage en veiligheidsrapportage beoordelen voorafgaand aan de definitieve vaststelling van het ruimtelijk uitvoeringsplan de kwaliteit van het planmilieueffectrapport respectievelijk ruimtelijk veiligheidsrapport. Ze toetsen aan de scopingnota en aan de gegevens die vereist zijn conform artikel 4.2.8, § 1bis, respectievelijk artikel 4.4.3 van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, en ze houden rekening met de tijdens het openbaar onderzoek geformuleerde adviezen, opmerkingen en bezwaren.
Bij de definitieve vaststelling van het plan kunnen ten opzichte van het voorlopig vastgestelde plan alleen wijzigingen worden aangebracht die gebaseerd zijn op of voortvloeien uit de tijdens het openbaar onderzoek geformuleerde bezwaren en opmerkingen, of uit de adviezen, uitgebracht door de aangewezen diensten en overheden, of uit het advies van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.
De definitieve vaststelling van het plan kan echter geen betrekking hebben op delen van het grondgebied die niet opgenomen zijn in het voorlopig vastgestelde plan.
Op gemotiveerd verzoek van het college van burgemeester en schepenen beslist de gemeenteraad over een verlenging met zestig dagen van de termijn waarin het plan moet worden vastgesteld.
§ 7. Als het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan niet definitief wordt vastgesteld binnen de termijn, vermeld in paragraaf 6, eerste lid, vervalt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
§ 8. De gemeenteraad kan, met het oog op het herstel van een onregelmatigheid, het besluit houdende definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan geheel of gedeeltelijk intrekken en hernemen, waarbij het wettigheidsgebrek wordt rechtgezet.
De bepalingen van paragraaf 6 zijn onverminderd van toepassing, met uitzondering van de vervaltermijn van honderdtachtig dagen.
De GECORO bundelt en coördineert alle adviezen, opmerkingen en bezwaren, conform VCRO art. 2.2.21 § 5. Ze verleende op 27 februari 2025, dus binnen negentig dagen na het einde van het openbaar onderzoek, een gunstig advies uit bij de gemeenteraad. Het advies bevat het integrale advies van de provincie (zie bijlage).
1. De gemeenteraad neemt kennis van het advies van de GECORO
2. De gemeenteraad stelt het ontwerp-RUP 10 Bedrijvenzone Steen III en omgeving definitief vast.
Principieel akkoord van het college van burgemeester en schepenen van 02/10/2023 tot het voorstel tot een afbakening voor recht van voorkoop.
Recentelijk is de wetgeving m.b.t. het recht van voorkoop gewijzigd, waarbij in de nieuwe regeling de gemeenten een sleutelrol krijgen. De vorige afbakening van het territoriaal recht van voorkoop, de zogenaamde bijzondere gebieden, doofde uit op 31 december 2024. Het is nu aan de lokale besturen zelf om met een gemeenteraadsbesluit af te bakenen op welke locaties zij dit recht van voorkoop willen instellen.
Recht van voorkoop Vlaamse Codex Wonen
Dit recht van voorkoop (RVV) heeft tot doel de begunstigden ervan in staat te stellen bepaalde woningen en percelen, bestemd voor woningbouw te verwerven om die vervolgens aan te wenden om sociale huur- of koopwoningen of sociale kavels te realiseren.
Op 21 april 2023 bekrachtigde de Vlaamse Regering het decreet tot wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen (het middellange termijndecreet wonen). Dit decreet omvat belangrijke wijzigingen voor het recht van voorkoop. Deze nieuwe regels voor het recht van voorkoop zijn op 30 mei 2023 in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd en gelden vanaf 9 juni 2023.
De wijzigingen hebben enkel betrekking op RVV op basis van de Vlaamse Codex Wonen, niet over RVV ontleend aan de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Begunstigden
De begunstigden van het recht van voorkoop zijn, in deze rangorde:
• de woonmaatschappijen
• Vlabinvest
• de gemeenten
Willen twee of meer begunstigden hun recht van voorkoop uitoefenen, dan wordt het goed in diezelfde volgorde toegewezen.
Uitzonderingen
Naast de algemene uitzonderingsbepalingen die gelden voor alle Vlaamse decretale rechten van voorkoop en die worden uiteengezet in artikel 8 van het decreet van 25 mei houdende de harmonisering van de procedures van voorkooprechten, geldt het recht van voorkoop Wooncode niet bij:
• de woningen die deel uitmaken van een gebouw met meerdere woningen, waarbij de verkoop mede-eigendom over gemeenschappelijke delen doet ontstaan;
• afzonderlijke garages en staanplaatsen voor fietsen en motorrijtuigen;
• afzonderlijke loten van een goedgekeurde verkaveling die niet in zijn geheel wordt verkocht;
• de aankoop van een woning of een perceel bestemd voor woningbouw door een of meer natuurlijke personen, op voorwaarde dat deze verkrijgers geen andere woning of ander perceel bestemd voor woningbouw volledig in volle eigendom of volledig in vruchtgebruik hebben, op de dag van het sluiten van de overeenkomst tot koop;
• woningen die verkocht worden door de woonmaatschappijen;
• gronden die ter uitvoering van het gemeentelijk actieprogramma, vermeld in artikel 2.6, tweede lid, verkocht worden met het oog op de verwezenlijking van een sociaal woonaanbod.
Gemeenten met bijzondere gebieden
Het besluit voorzag een overgangsbepaling voor de zogenaamde bijzondere gebieden: dit territoriaal recht van voorkoop doofde uit op 31 december 2024. Zij kunnen vanaf 1 januari 2025 ook instappen in de vernieuwde regeling.
Bijzondere gebieden zijn:
1. Alle woningbouw- en woonvernieuwingsgebieden in de gemeenten van de Brusselse rand en
de faciliteitengemeenten. Concreet gaat het over: Asse, Beersel, Bertem, Bever, Dilbeek, Drogenbos, Grimbergen, Hoeilaart, Huldenberg, Kortenberg, Kraainem, Linkebeek, Machelen, Meise, Merchtem, Mesen, Overijse, Ronse, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Tervuren, Vilvoorde, Voeren, Wemmel, Wezembeek-Oppem en Zaventem.
2. Woningbouw- en woonvernieuwingsgebieden door de minister van Wonen erkend als
bijzondere gebieden, via ministerieel besluit (MB) op vrijwillig en gemotiveerd initiatief van de gemeente. Concreet gaat het over gebieden in Mechelen, Koksijde, Antwerpen, Zemst, Izegem, Oostende, Sint-Niklaas, De Panne, Geraardsbergen, Gent, Wervik, Meeuwen-Gruitrode (huidig Oudsbergen) en Buggenhout.
Toepassingsgebied – afbakening
De gemeente kan via een gemeenteraadsbesluit de percelen en gebouwen afbakenen waar een recht van voorkoop op rust. Enkel percelen en gebouwen in een zone bestemd voor wonen kunnen door een lokaal bestuur in deze gemeentelijke afbakening opgenomen worden. Het voorkooprecht kan maximaal 15 jaar gelden. Het is de gemeente toegestaan een kortere termijn te bepalen, maar indien zij geen geldigheidsduur bepaalt blijft de maximale termijn van 15 jaar. Als een gemeente 9% of meer sociale woningen heeft dan konden de begunstigden het recht van voorkoop pas uitoefenen na positief advies van het college van burgemeester en schepenen. Deze adviesverplichting vervalt met de nieuwe regeling. Vóór 9 juni 2023 gold de adviesverplichting nog wel.
Het perceel of het gebouw dat is verworven door de uitoefening van het recht van voorkoop, wordt, eventueel na werkzaamheden, aangewend met het oog op een verruiming of voor de ondersteuning van het woonaanbod in eigendom of het beheer van de woonmaatschappijen. Het recht van voorkoop is dus bestemd voor de realisatie van een sociaal en geconventioneerd woonaanbod of functies die daar rechtstreeks mee verbonden zijn (infrastructuuraanleg, initiatieven voor het
optimaliseren van de leefbaarheid, ondersteunende dienstverlening). De Vlaamse Regering kan nadere regels bepalen voor de bestemming van de woning of het perceel. Deze bevoegdheid heeft de Vlaamse Regering vooralsnog niet uitgeoefend.
Op 02/10/2023 is het college van burgemeester en schepenen principieel akkoord gegaan met het voorstel tot een afbakening voor recht van voorkoop.
In functie van deze afbakening werd op 7 januari 2025 een overleg georganiseerd met de schepen, Vlabinvest, de woonmaatschappij, dienst RO en het woonloket. In dit overleg werden de belangrijkste voordelen van het voorkooprecht toegelicht:
Woonloket en RO:
Er is geen verplichting om met een gemeentelijke afbakening aan de slag te gaan. Eveneens is men niet verplicht, indien een afbakening beslist wordt om het RVV uit te oefenen maar de gemeente krijgt hierdoor wel de kans om dit te doen indien er zich een opportuniteit stelt. De afbakening moet niet gebeuren tot het niveau van statistische sectoren en kan betrekking hebben op één of meer strategische percelen of gebouwen. De gemeente kan dit sporadisch of structureel aanwenden in functie van het doelgroepen- en woonbeleid. In geval van een toekomstige afbakening van zones met recht van voorkoop wordt geadviseerd om deze te beperken tot de kernen Steenokkerzeel, Perk en Melsbroek. In verkavelingswijken of woonlinten is het voorzieningenniveau te beperkt om een kwalitatief ruimtelijk woonbeleid voor specifieke doelgroepen te voeren.
1. De gemeenteraad stelt het recht van voorkoop, soorttype Vlaamse Codex Wonen, in op de centrumgebieden te Steenokkerzeel, Melsbroek en Perk - zie kaart en capakeys in bijlage - en dit voor maximum 15 jaar vanaf de inwerkingtreding van dit gemeenteraadsbesluit en met als begunstigden:
2. Deze afbakening wordt aan het agentschap Digitaal Vlaanderen gemeld via de web-toepassing ‘recht van voorkoop’.
3. Een kopie van deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Wonen in Vlaanderen via voorkooprecht.wonen@vlaanderen.be.
Feiten en context
Gezien de meerwaarde van een intergemeentelijke samenwerking rond bouwkundig erfgoed, landschappelijk erfgoed en archeologie en de complementariteit met de werking van Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) heeft RLBK in 2019 het initiatief genomen om samen met 12 gemeenten in de Brabantse Kouters de oprichting van Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddiensten voor te bereiden.
Het voorstel tot oprichten van een projectvereniging ter bevordering van de intergemeentelijke samenwerking rond onroerend erfgoed in de Brabantse Kouters en toetreden van de gemeente in de respectievelijke projectvereniging werd goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 21/11/2019. Tijdens dezelfde zitting werd ook de opmaak van een aanvraagdossier voor erkenning als Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED) bij de Vlaamse Overheid goedgekeurd.
De beide projectverenigingen Brabantse Kouters Oost (gemeente Kraainem, Machelen, Steenokkerzeel, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst en de stad Vilvoorde) en Brabantse Kouters West (gemeenten Asse, Grimbergen, Meise, Merchtem en Wemmel) sloten een samenwerkingsovereenkomst af met Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) voor de uitvoering van de erfgoedwerking door RLBK. Een erkenning als IOED (en bijhorende Vlaamse financiering) werd tijdens de eerste aanvraagronde in 2020 nog niet verleend door de Vlaamse Overheid, maar op de vergadering van 16/11/2020 beslisten de raden van bestuur van beide projectverenigingen om:
In 2022 werd een traject doorlopen om de projectvereniging Brabantse Kouters West te ontbinden en de betrokken gemeenten (Asse, Grimbergen, Meise, Merchtem en Wemmel) te laten toetreden tot de projectvereniging Brabantse Kouters Oost en deze om te dopen tot Erfgoed Brabantse Kouters. Bovendien werd ook beslist om vanuit de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters een nieuwe erkenningsaanvraag als IOED bij de Vlaamse Overheid in te dienen. Dit werd formeel goedgekeurd op de gemeenteraad van 20/10/2022.
In de loop van 2023 ontving de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters een Vlaamse erkenning als Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED), met bijhorende Vlaamse cofinanciering voor de jaren 2024-2025-2026.
Conform het Decreet op het Lokaal Bestuur moet de jaarrekening van de projectvereniging jaarlijks door de Raad van Bestuur besproken en voorlopig goedgekeurd worden. Dit gebeurde op de vergadering van 18/03/2025. Conform ditzelfde decreet dient elke projectvereniging jaarlijks deze jaarrekening vervolgen formeel te laten goedkeuren door de gemeenteraden van de aangesloten gemeenten.
De statuten van projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters bepalen daarnaast bijkomend dat de planning (zoals voorgelegd en goedgekeurd op de vergadering van de Raad van Bestuur van 13/11/2024) en de begroting en het jaarverslag (zoals beide voorgelegd en goedgekeurd op de vergadering van de Raad van Bestuur van 18/03/2025) ook goedgekeurd dienen te worden door de gemeenteraad.
Beschikbare stukken:
Argumentatie
Dit besluit draagt bij aan de realisatie van het gemeentelijk erfgoedbeleid.
Volgende decreten en besluiten zijn van toepassing op deze beslissing:
De gemeenteraad beslist om:
Jaarlijkse inhoudelijke rapportering binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 met betrekking tot de voortgang, dat na voorleggen aan de gemeenteraad, bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden voor 1 mei.
Ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2030 bij de gemeenteraadsbeslissing van 10 december 2020.
Ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 bij gemeenteraadsbeslissing van 23 september 2021.
In navolging van het Burgemeestersconvenant 2030 werd een klimaatactieplan 2030 opgemaakt, en goedgekeurd bij gemeenteraadsbeslissing van 10 december 2022. Met de doelstellingen en acties die werden vastgelegd in dit actieplan, streeft de gemeente naar een reductie van de uitstoot op haar grondgebied met -40% tegen 2030 ten opzichte van 2011, en het aanpassen van de gemeente aan hitte, droogte en wateroverlast.
Wat is het Lokaal Energie- en Klimaatpact
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) is een initiatief van de Vlaamse regering, een samenwerking tussen de Vlaamse overheid en de lokale besturen, waarbij beide partijen de handen in elkaar slaan om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken.
Door de ondertekening van het Pact engageren de lokale besturen zich om de globale doelstellingen te helpen verwezenlijken zoals opgenomen in het Burgemeestersconvenant 2030, het Vlaams Regeerakkoord, de Lange Termijn Renovatiestrategie 2050 en de doelstellingen uit het Vlaams Energie- en Klimaatplan.
Het pact heeft de doelstellingen uit boven vernoemde beleidsplannen vertaald naar 4 concrete werven, namelijk vergroening, energie, deelmobiliteit en droogte.
Doelstellingen LEKP
Het LEKP heeft 16 doelstellingen tegen 2030, verdeeld over de algemene doelstellingen en 4 werven.
Werf 1 vergroening:
Werf 2 verrijk je wijk:
Werf 3 mobiliteit:
Werf 4 droogte:
Opmerkingen bij de doelstellingen:
Naast de 4 werven zijn er ook nog algemene doelstellingen opgenomen in het Pact, waartoe de gemeente zich engageert:
Algemene doelstellingen:
LEKP-subsidie
Gemeenten die het pact ondertekenen ontvangen automatisch jaarlijks (initieel tot 2030) een subsidie. Het bedrag van de subsidie verschilt van jaar tot jaar, deze is afhankelijk van wat de Vlaamse overheid voorziet in de begroting. De verdeling gebeurt voor 80% op basis van het aantal inwoners én 20% op basis van het aandeel in het Gemeentefonds (trekkingsrecht). De subsidie wordt telkens gestort in april, op 30 april 2025 zal een subsidie van € 46.705,42 gestort worden.
Deze subsidie berust op het principe van een gemeentelijke cofinanciering van 50%. Dit betekent meer concreet dat voor iedere ontvangen euro, de gemeente zelf een extra euro moet investeren
De gemeente bepaalt zelf waarvoor het budget gebruikt wordt, zolang de besteding bijdraagt aan de doelstellingen van het Pact. Dit kan zowel investeringskosten, werkingskosten als personeelskosten bevatten; het is aan de lokale besturen om te beslissen hoe de doelstellingen zo efficiënt mogelijk bereikt worden. Bedoeling is wel dat de 4 werven gehaald worden tegen 2030, maar de gemeente kan zelf bepalen wat de eigen prioriteiten zijn en kiezen waar er eerst op ingezet wordt.
Financiële rapportering - nieuwe methode
Tot en met 2024 moesten de uitgaven die gemaakt werden met deze subsidie, door de gemeente gerapporteerd door de uitgaven in de jaarrekening te koppelen aan de code ABB-LEKP-20**.
In 2025 moet gebruik gemaakt worden van een andere methode, nl een sjabloon. Hier moeten de uitgaven die de gemeente maakte voor het LEKP in 2023 en 2024 worden ingevuld. Het formulier geeft aan hoeveel de gemeente ontving voor de te rapporteren ronde, en dus ook wat de ‘drempel’ is om tegemoet te komen aan de cofinancieringsvoorwaarde van het LEKP.
In april 2024 werd een subsidie van €46.535,62 gestort, daarmee bedroeg de cofinancieringsdrempel €93.071,24. De uitgaven bedroegen €107.117,92 in 2024. Voor 2023 en 2024 samen was dit €216.329,45. Rapportage is opgenomen in bijlage.
Toekomst LEKP
Bij het aantreden van de nieuwe Vlaamse Regering eind 2024 werd beslist dat het LEKP de komende jaren zal worden afgebouwd. Na 2026 wordt er geen basisfinanciering meer voorzien. Het LEKP zal vervellen tot een structureel dialoogplatform, de invulling en rol hiervan zijn onduidelijk.
Monitoring LEKP
Aan het verkrijgen van de LEKP-subsidie zijn weinig voorwaarden gekoppeld (het ondertekenen van het pact volstaat), en de lokale besturen krijgen veel vrijheid in het besteden van deze subsidie. De Vlaamse overheid wil vermijden dat het een vrijblijvend verhaal wordt, en tracht de voortgang van de verschillende doelstellingen te monitoren via de website lokaalklimaatpact.be, dit is het pactportaal. De doelstellingen worden zowel op niveau van de gemeente als voor het volledige Vlaamse gewest gemonitord. https://lokaalklimaatpact.be
Problemen
In theorie kan je in het pactportaal per provincie, alsook voor heel Vlaanderen, zien welke gemeentes het meeste vooruitgang hebben geboekt per werf en voor welke doelstelling; maar hier dient een grote kanttekening bij gemaakt te worden want de cijfers in het pactportaal geven zelden de werkelijke situatie op terrein weer:
1. Voor werf 1 (vergroening) en werf 4 (droogte) geeft het pactportaal enkel weer wat de gemeenten gemeld hebben bij het groenblauwpeil.be . Voor de gemeenten is dit een extra administratieve last
2. Ook voor de andere doelstellingen geeft het pactportaal zelden de werkelijke situatie op het terrein weer, er zit vaak vertraging op de doorstroming van de bronleveranciers naar het pactportaal:
3. De administratieve last van het LEKP inzake rapportage is aanzienlijk en omslachtig.
4. Het is niet te bedoeling om de cijfers van het pactportaal te beschouwen als unieke bron voor de realisatie van de gemeentelijke doelstellingen mbt klimaat.
LEKP-rapportage
Via het Lokaal Klimaatpactportaal kan een LEKP-rapport bekomen worden per gemeente, dat de rapportering van de 16 doelstellingen bevat. Het LEKP-rapport voor Steenokkerzeel is opgenomen in bijlage.
Op https://www.lokaalklimaatpact.be/doelstellingen kan nagekeken worden welke acties binnen het pact meetellen voor het behalen van de doelstellingen. (bv: doelstelling bomen: laanbomen tellen mee, bosaanplant niet)
Wettelijke verplichtingen (bv inzake hemelwater) komen niet in aanmerking voor monitoring.
Doelstelling |
Bron voor monitoring |
Stand van zaken |
|
Werf 1 vergroening |
|||
|
groenblauwpeil.be (aan te vullen door gemeente en burgers)
frequentie: wekelijks |
|
38% van de doelstelling gehaald |
Werf 2 energie |
|||
collectieve renovaties |
VEKA (burenpremie) frequentie: jaarlijks |
nog geen acties vanuit gemeente |
2% van de doelstelling gehaald (Opm: zonnepanelen bibliotheek zijn nog niet in rekening gebracht bij VEKA)
|
coöperatieve hernieuwbare energieprojecten |
Energiekaart VEKA
frequentie: jaarlijks |
ACT-141: Zonnepanelen met energiecoöperatie -> met burgerenergiecoöperatie Noordlicht werden zonnepanelen geplaatst op de bibliotheek, fase 1 is gerealiseerd (61 kWp), fase 2 in voorbereiding. Hiermee is 61 kWp van de 455 kWp gerealiseerd, deze cijfers zitten echter niet in het pactportaal.
|
|
Werf 3 mobiliteit |
|||
deelsystemen |
Autodelen.net frequentie: 6 maandelijks |
|
37% van de doelstelling tegen 2030 gehaald |
laadpunten |
Dep. Mobiliteit en Openbare Werken frequentie: wekelijks |
|
|
fietspaden |
Fietspaden die via het Kopenhagenfonds (vanaf 2024) of het Fietsfonds verlopen, komen automatisch op het LEKP-portaal. Niet-gesubsidieerde fietspaden zullen vanaf januari 2024 door de gemeente zelf kunnen worden gerapporteerd via de module “Toezicht” van het Loket voor lokale besturen. Deze functionaliteit is momenteel dus nog niet actief. |
er zitten fietspadprojecten in de pijplijn voor Kortenbergsesteenweg (renovatie 2 km fietspad) en Perksesteenweg (renovatie 2,65 km fietspad) |
|
Werf 4 droogte |
|||
|
groenblauwpeil.be (aan te vullen door gemeente en burgers) frequentie: wekelijks |
|
10% van de doelstelling tegen 2030 gehaald |
Algemene doelstellingen |
|||
Burgemeestersconvenant |
VVSG |
ondertekend |
47% van de algemene doelstellingen tegen 2030 is gehaald
|
energiebesparing lokaal patrimonium |
VEKA frequentie: jaarlijks (laatste update van VEKA naar pactportaal in maart 2024) |
42,37% van de doelstelling tegen 2030 is gehaald in 2024: 8,78% energie bespaard van de 20,73% |
|
reductie CO2-uitstoot lokaal patrimonium |
VEKA frequentie: jaarlijks (laatste update van VEKA naar pactportaal in maart 2024) |
52,77% van de doelstelling tegen 2030 is gehaald in 2024: 15,46% CO2-reductie van de 29,30% |
|
verLEDding |
Fluvius (cijfers dateren van 31/12/2023) frequentie: 3 maandelijks |
|
|
Geen heffing op hernieuwbare energie |
Steenokkerzeel heeft deze heffing niet |
In orde, Steenokkerzeel heeft deze heffing niet |
|
lokaal warmte- en sloopbeleidsplan |
ABB frequentie maandelijks |
Opmaak warmtebeleidsplan: opstart voorzien voor 2028. |
Ondertekening Burgemeestersconvenant 2030 op 10 december 2020.
Goedkeuring gemeentelijk klimaatactieplan 15 december 2022.
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissenengagement inzake de algemene engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.
Art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering voor het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
2. De gemeenteraadsbeslissing wordt opgeladen in het loket Lokaal Bestuur.
E-mail van De Lijn van 11 maart 2025, waarin zij meedelen dat hun algemene vergadering zal plaats vinden op de laatste dinsdag van de maand mei (27 mei 2025).
Naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad dient er 1 effectieve afgevaardigde en 1 plaatsvervangend afgevaardigde aangeduid te worden in de algemene vergadering.
De afgevaardigde hoeft geen raadslid te zijn .
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een effectieve afgevaardigde in de gewone algemene vergadering van de Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn, voor de volledige legislatuur:
De stemming geeft volgende uitslag:
Geert Laureys bekomt: 17 stemmen
Mohamed Daoudi bekomt: 2 stemmen
Sarah Dewinter bekomt: 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een plaatsvervangend afgevaardigde in de gewone algemene vergadering van de Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn, voor de volledige legislatuur :
De stemming geeft volgende uitslag:
Wim Mombaerts bekomt: 17 stemmen
Mohamed Daoudi bekomt: 2 stemmen
Liesbeth Schoevaerts bekomt: 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Email van Creadiv van 27 maart 2025 waarin zij mee delen dat hun algemene vergadering zal doorgaan op vrijdag 09 mei 2025 om 16u00 in De Hoorn, Sluisstraat 79 te Leuven met volgende agenda:
De gemeente Steenokkerzeel is een vennoot van Creadiv nv.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergadering werden door de gemeenteraad op 20 maart 2025 aangeduid, voor de volledige legislatuur.
E-mail ontvangen van Woontrots (voorheen Elk Zijn Huis) waarin zij vragen om een afgevaardigde en plaatsvervanger aan te duiden in de algemene vergadering van Woontrots. Tevens laten zij ons weten dat de algemene vergadering van Woontrots doorgaat op 21 mei 2025 om 20u op de zetel van de maatschappij, Lindeboomstraat 116 in Tervuren met volgende agenda:
Gemeente Steenokkerzeel behoort niet meer tot het werkingsgebied van Woontrots. We kozen er voor om toch nog een belang in Woontrots aan te houden, zolang de overdracht van alle sociale woningen in Steenokkerzeel aan de sociale huisvestingsmaatschappij Het Vlaams Woonanker nog niet geregeld is.
De gemeenteraad gaat bij geheime stemming over tot de verkiezing van een afgevaardigde in de algemene vergadering:
De stemming geeft volgende uitslag:
Kurt Ryon bekomt: 17 stemmen
Kabil Baldemir bekomt: 2 stemmen
Christophe Ponsard bekomt: 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen
De gemeenteraad gaat bij geheime stemming over tot de verkiezing van een plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering:
De stemming geeft volgende uitslag:
Johan Heymans bekomt: 17 stemmen
Kabil Baldemir: bekomt 2 stemmen
Sandra Ceuleers: bekomt: 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuurperiode dient er een afgevaardigde en een plaatsvervanger aangesteld te worden in de algemene vergadering van Prolocus voor de huidige duur van de legislatuur. De eerstvolgende algemene vergadering heeft plaats op 17 juni 2025.
Op 29 april 2010 hebben de gemeente en het OCMW van Steenokkerzeel de tweede pensioenpijler opgestart, door de invoering van het aanvullend pensioenstelsel voor de contractuele personeelsleden, met ingang van 1 januari 2010. De pensioentoelage werd vastgelegd op 1% van het pensioengevend jaarloon.
De gemeenteraad besliste in zijn zitting van 17 september 2020 - naar aanleiding van het sectoraal akkoord 2020 voor de personeelsleden van de lokale en provinciale besturen - de tweede pensioenpijler met ingang van 1 januari 2020 te verhogen van 1% naar 2,5%.
De gemeenteraad besliste in zitting van 14 december 2021 de bijdragevoet voor de tweede pensioenpijler van het contractueel personeel vast te stellen op 3% van het pensioengevend jaarloon, met ingang van 1 januari 2021 in het kader van het verkrijgen van een korting op de responsabiliseringbijdrage met betrekking tot de financiering van de ambtenarenpensioenen.
De gemeenteraad gaat bij geheime stemming over tot verkiezing van een afgevaardigde in de algemene vergadering van Prolocus.
Dit hoeft geen raadslid te zijn.
De stemming geeft volgende uitslag:
Geert Laureys bekomt: 18 stemmen
Gilbert Jaspers bekomt: 1 stem
Er waren 4 blanco stemmen
De gemeenteraad gaat bij geheime stemming over tot verkiezing van een plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering van Prolocus.
Dit hoeft geen raadslid te zijn.
De stemming geeft volgende uitslag:
Jelle Mombaerts bekomt:17 stemmen
Gilbert Jaspers bekomt: 1 stem
Alen CIlic bekomt: 1 stem
Er waren 4 blanco stemmen
E-mail van Fluvius OV van 03 april 2025 waarin wordt meegedeeld dat de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius OV plaats heeft op woensdag 04 juni 2025 om 18u30 en dit op digitale wijze met volgende agenda:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergadering werden door de gemeenteraad op 23 januari 2025 aangeduid, voor de volledige legislatuur.
Schrijven van Fineg van 04 april 2025 waarbij zij meedelen dat hun Algemene Vergadering tevens jaarvergadering plaatsvindt op dinsdag 13 mei 2025 met volgende agenda:
FINEG is als naamloze vennootschap niet onderworpen aan het decreet inzake intergemeentelijke samenwerking. Concreet betekent dit dat de aanstellingsprocedure met de vaststelling van het mandaat hier niet van toepassing is. Onze vaste afgevaardigde krijgt een uitnodiging toegestuurd.
De gemeenteraad neemt kennis van de uitnodiging voor de algemene vergadering van FINEG nv van dinsdag 13 mei 2025.
Vraag van stafmedewerker Nora Cockx van ELZ BraViO voor aanduiding afgevaardigde algemene vergadering van de zorgraad van de eerstelijnszone (zie ook e-mail in bijlage).
"Geachte schepen van Welzijn, Momenteel wordt uw lokaal bestuur reeds vertegenwoordigd binnen het bestuursorgaan via uw administratief medewerker. Daarnaast zouden wij het van grote meerwaarde schatten als ook de schepenen betrokken worden bij onze werking. Uw deelname aan de Algemene Vergadering zou ons helpen bij het vergroten van de betrokkenheid van verschillende actoren en zo een grotere gedragenheid te creëren voor onze werking. Als lid van de Algemene Vergadering draagt u namelijk bij aan het uitzetten van de lijnen voor de toekomst van onze organisatie..."
Op 20 mei 2019 werd Ruud Van Calster reeds aangeduid als afgevaardigde van de cluster lokale besturen binnen de Zorgraad van ELZ BraViO.
De vzw ELZ BraViO streeft naar een toegankelijke zorgverlening, met aandacht voor de meest kwetsbaren. Ze willen het welzijn en de gezondheid optimaliseren van alle mensen die in de regio wonen, werken en leven.
De eerstelijnszone stemt het werk van de lokale overheden, zorg- en hulpverleners op elkaar af. Hiervoor werden volgende vier kernopdrachten opgesteld:
• de organisatie en het aanbod van kwaliteitsvolle zorg en ondersteuning afstemmen op de zorg- en ondersteuningsvragen, zoals vastgesteld op bevolkingsniveau binnen het werkgebied van de Zorgraad;
• ondersteuning van het lokaal sociaal beleid;
• orgaanbieders ondersteunen bij de organisatie van kwaliteitsvolle en geïntegreerde zorg en ondersteuning van personen met een zorg- en ondersteuningsvraag;
• meewerken aan de Vlaamse gezondheidsdoelstellingen en beleidsdoelstellingen.
Vilvoorde vormt samen met de gemeenten Machelen, Zemst, Steenokkerzeel en Kampenhout de eerstelijnszone BraViO.
De algemene vergadering bestaat uit de leden.
De algemene vergadering organiseert zichzelf in vier clusters:
a) de welzijnsactoren;
b) de eerstelijnszorgactoren;
c) de lokale besturen van de eerstelijnszone;
d) de verenigingen van personen met een zorg- en ondersteuningsnood, verenigingen van mantelzorgers of verenigingen van vrijwilligers.
Ingevolge de installatie van de nieuwe gemeenteraad op 5 december 2024, dient de gemeenteraad over te gaan tot een aanduiding van de vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
In de algemene vergadering dient idealiter een lid met een mandaatfunctie te zetelen.
De stemming geeft volgende uitslag:
Hannelore Velaerts bekomt: 17 stemmen
Wim Mombaerts bekomt: 2 stemmen
Bruno Peeters: bekomt: 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen
Het college van burgemeester en schepenen stuurde tijdens de zitting van 7 april 2025 dit agendapunt door naar de eerstvolgende gemeenteraad om een vertegenwoordiger aan te duiden in de algemene vergadering van de vzw eerstelijnszone BraViO.
De statuten van de Samengestelde SWOAR zijn vernieuwd. Vanaf nu gaan we verder als seniorenraad, met een frisse, toekomstgerichte aanpak. Daarnaast introduceren we thema-tafels voor welzijn, waar iedereen die zich aangesproken voelt, kan aansluiten om samen in gesprek te gaan en mee te denken over belangrijke thema’s.
Voor de seniorenraad is er een nieuw statutenreglement opgemaakt.
Tijdens de vergadering van 28 januari 2025 werd voorgesteld om een werkgroep samen te roepen om de statuten te herbekijken en aan te passen waar nodig. De statuten zijn herbekeken en waar nodig aangepast, en zijn samengevoegd met het huishoudelijk reglement, aangezien beide grotendeels overeenkwamen.
De vernieuwde statuten voor de seniorenraad werden voorgelegd tijdens de vergadering van de ouderenadviesraad op 28 februari 2025. Na enkele kleine aanpassingen op basis van de ontvangen opmerkingen is het document goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen ging tijdens de zitting van 7 april 2025 principieel akkoord met de aanpassingen van de statuten van de gemeentelijke seniorenraad.
Er wordt voorgesteld om niet langer gebruik te maken van een huishoudelijk reglement, gezien de meeste afspraken staan opgenomen in de nieuwe statuten.
De gemeenteraad gaat akkoord met de vernieuwde 'statuten en reglement' van de gemeentelijke seniorenraad.
Het is noodzakelijk om het huishoudelijk reglement der begraafplaatsen aan te passen, omdat de bestaande sterk verouderd is en niet aangepast is aan de actuele wetgeving.
De materie van de begraafplaatsen is een kerntaak van het lokaal bestuur. Het gaat over een complexe maar ook gevoelige materie, waarbij we met onze burgers in aanraking komen op het moment dat ze het meest kwetsbaar zijn. Duidelijkheid is op dat moment voor iedereen het beste. Als lokaal bestuur moeten we hier onze verantwoordelijkheid nemen.
Het huidig huishoudelijk reglement is sterk verouderd en dient aangepast te worden aan de hedendaagse noden van de bevolking.
Het verbeteren van de ruimtelijke en de esthetische aspecten op de begraafplaatsen.
Voor deze materie zijn de principes van niet-discriminatie, het gelijkheidsbeginsel en rechtszekerheid van essentieel belang.
De gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen zoals opgenomen in bijlage goed.
Sarah Dewinter geeft toelichting over dit agendapunt :
De afgelopen maand hebben, onder andere op sociale media, verschillende inwoners gemeld dat zij zeer waarschijnlijk onterecht herinneringen ontvangen om een GAS 4 boete te betalen in het kader van de Lesagestraat. Het is natuurlijk problematisch dat inwoners herinneringen zouden ontvangen voor overtredingen dewelke ze niet hebben begaan of een herinnering ontvangen terwijl ze een vergunning hebben. Bovendien is het opmerkelijk dat enkele inwoners enkel een herinnering zouden gekregen hebben en niet de oorspronkelijke GAS-boete. Dat is zeer onhandig aangezien inwoners eigenlijk enkel binnen de eerste 30 dagen na ontvangst van de boete hun verweer kunnen indien als ze niet akkoord zijn. Strikt gezien dient men een verweer dat na die 30 dagen werd ingediend, niet meer te aanvaarden omdat het laattijdig is en dus onontvankelijk. Op het eerste gezicht lijkt HAVILAND hiermee gelukkig nog mild mee om te gaan en de boetes te schrappen. Evenwel is dit louter een gunst dewelke niet kan worden afgedwongen bij HAVILAND. Indien HAVILAND aan een inwoner zou antwoorden dat het verweer te laat is ingediend, wat onvermijdelijk het geval is wanneer je pas een verweer indient na een herinnering te hebben ontvangen, kan je eigenlijk zelfs niet meer geldig beroep aantekenen bij de politierechtbank zoals reeds in 2018 werd toegelicht door de hogere rechtspraak. (Cass. 11 januari 2018, C.17.0272.N) In principe zou je dus in die hypothese hoe dan ook moeten betalen.
Onze fractie wenst graag de volgende vragen te stellen omtrent het eerste kwartaal van 2025:
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Matthew Vanderoel geeft toelichting over dit agendapunt :
Op 29 en 30 maart vond de lenteschoonmaak plaats in onze gemeente. Heel wat vrijwilligers hebben hun best gedaan om onze gemeente weer wat netter te maken. Helaas moesten we met jullie vaststellen dat er spijtig genoeg nog steeds heel wat zwerfvuil is en afval door sluikstort. Zelfs kort na de schoonmaak, op 4 april, werd op sociale media gedeeld dat er weer sprake was van sluikstort in de schoongemaakte straten. Meer bepaald in de Keistraat werden volle vuilniszakken gedumpt, te triest voor woorden….
Hierbij de volgende vragen namens onze fractie:
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt:
Mohamed Daoudi geeft toelichting over dit agendapunt :
Met de geplande uitbreiding van Brussels Airport naar 32 miljoen passagiers per jaar, is het van groot belang dat we als gemeente Steenokkerzeel goed geïnformeerd blijven over de voortgang van dit project en de impact ervan op onze gemeenschap. Aangezien de uitbreiding belangrijke gevolgen kan hebben voor onze leefomgeving, geluidsdruk en verkeersdrukte, verzoeken wij het gemeentebestuur vriendelijk om ons een statusupdate te geven over de huidige stand van zaken en de stappen die genomen worden om de belangen van onze inwoners te beschermen.
Hierbij willen wij graag de volgende vragen stellen:
Burgemeester Kurt Ryon licht toe:
De vragen van Gilbert Jaspers (CD&V) worden hier ook bij behandeld:
Mohamed Daoudi geeft toelichting over dit agendapunt :
Kan het gemeentebestuur een update geven over de uitkomsten van de vergadering met De Lijn op 26 maart?
Zijn er concrete afspraken gemaakt over de klachten, de prijsverhogingen, de personeels- en capaciteitsproblemen, en de discussie over busbanen?
Schepen Wim Mombaerts geeft toelichting:
Kurt Ryon vult aan:
Kabil Baldemir geeft toelichting over dit agendapunt :
In februari stelden wij de vraag over de voorbereidingen voor de implementatie van het rookverbod in onze gemeente, zoals vastgelegd in de wetgeving die vanaf 1 januari 2025 van kracht wordt. Twee maanden later hebben we nog geen concrete stappen gezien. Kan het gemeentebestuur een update geven over de voortgang van de voorbereidingen? Zijn er inmiddels plannen gemaakt voor de praktische uitvoering, en hoe verloopt de communicatie met de betrokken sport- en jeugdclubs?
Ter illustratie zijn enkele foto’s toegevoegd van hoe de rookvrij-signalisatie reeds werd aangebracht in enkele buurtgemeenten.
Schepen Geert Laureys antwoordt als volgt:
Kabil Baldemir i geeft toelichting over dit agendapunt :
Naar aanleiding van onze eerdere vraag in februari over de ongelijke verlichting door LED-straatverlichting, en de recente communicatie van de burgemeester in HLN over het dimbeleid, willen we graag volgende verduidelijking:
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Elke Van Doren voegt toe dat het ook belangrijk is dat er voldoende donkerte is voor flora en fauna.
Kurt Ryon: als clustergemeente kunnen we niet alleen beslissen, we hangen samen met Zaventem, Vilvoorde, Kortenberg, ...
Gilbert Jaspers geeft toelichting over dit agendapunt :
Gaat het gemeentebestuur mee toekijken op het investeringsplan van 500 miljoen euro dat Brussels Airport vrijdag heeft aangekondigd?
Moeten wij ons niet verbazen over zo'n investering?
Het antwoord werd gegeven bij punt 18 van de Vooruit-fractie: vraagstelling over de uitbreiding van Brussels airport.