Terug Gemeenteraad

Thu 25/04/2019 - 20:00 raadzaal

Openbaar

notulen

stedenbouw

gecoro

  • De gemeenteraad bepaalt de maatschappelijke geledingen die leden kunnen voordragen om te zetelen in de GECORO alsmede het aantal vertegenwoordigers dat per geleding kan worden voorgedragen als volgt:

    - de maatschappelijke geleding van de milieu- en natuurverenigingen, met 1 vertegenwoordiger;
    - de maatschappelijke geleding van de werkgevers, met 1 vertegenwoordiger;
    - de maatschappelijke geleding van de zelfstandigen, met 1 vertegenwoordiger;
    - de maatschappelijke geleding van de land- en tuinbouwers, met 1 vertegenwoordiger;
    - de maatschappelijke geleding van de luchthavengemeenschap, met 1 vertegenwoordiger;
    - de maatschappelijke geleding van de adviesraden recreatie, met 1 vertegenwoordiger;
    - de maatschappelijke geleding van de socio-culturele verenigingen, met 1 vertegenwoordiger;
    - de maatschappelijke geleding van de vakbonden (werknemers), met 1 vertegenwoordiger;
    - de maatschappelijke geleding van de andere adviesraden, met 1 vertegenwoordiger;

    De overige GECORO-leden zijn deskundigen.

openbare werken

  • 1. De optie- en huurovereenkomst tussen de gemeente, de Kerkfabriek en Telenet voor het verhuren van de toren van de Sint-Niklaaskerk aan Telenet ten gunste van de kerkfabriek wordt goedgekeurd.
    2. De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd in naam van de gemeente om de overeenkomst te ondertekenen.
    3. De huurovereenkomst zal geregistreerd worden door Telenet. De kosten van de authentieke akte, de registratierechten en de overschrijving zijn ten laste van Telenet.


  • 1. Het bestek met nr. 2018/861.6 en de raming voor de opdracht “Aanstellen van een ontwerper voor het ontwerpen van nieuwe kantine/kleedkamers en omgevingswerken in het recreatiedomein Den Dam te Steenokkerzeel: architectuur - stabiliteit - technieken - EPB - veiligheidscoördinatie”, opgesteld door de dienst openbare werken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 102 335,53 excl. btw of € 123 825,98 incl. 21% btw (€ 21 490,45 Btw medecontractant).

    2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

    3. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.

    4. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2019, op budgetcode GEM/22103007/0740 (actie 1419/001/001/001/019) en investeringsenvelop OW028.

politie van het wegverkeer

trage wegen

  • 1. De gemeenteraad neemt kennis van het verleggingsdossier van voetwegen 53 en 71 uit de atlas der buurtwegen van Steenokkerzeel op percelen afd. 1 sectie A, nrs. 269F, 269E, 269C, 266; bestaande uit het schattingsverslag, opmetingsplan en rooilijnplan opgemaakt door landmeetburo Quadrant (LAN040269) en de ondertekende verbintenissen van de eigenaren.

    2. De gemeenteraad gaat akkoord met het besluit van het schattingsverslag (opgemaakt door landmetersburo Quadrant (LAN040269)), namelijk dat de afschaffing en verplaatsing van de voetwegen 53 en 71 op percelen 269F, 269E, 269C, 266 geen meerwaarde of minwaarde met zich meebrengt.

    3. De gemeenteraad gaat akkoord met de voorlopige vaststelling van het rooilijnplan van voetweg 71 (deel) en met de voorlopige aanvaarding van de gedeeltelijke verlegging en afschaffing van voetweg 53 en 71 tussen de Sterckxstraat en voetweg 52 op percelen 269F, 269E, 269C en 266.

    4. De gemeenteraad beslist het college van burgemeester en schepenen te gelasten met het inrichten van een openbaar onderzoek, binnen de 30 dagen na voorlopige aanvaarding door de gemeenteraad.

milieu

groen

cultuur

  • 1. De gemeenteraad gaat akkoord dat Steenokkerzeel toetreedt tot het intergemeentelijk samenwerkingsverband Noordrand voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025, op voorwaarde:

    • dat de gemeenteraad akkoord is met de definitieve inhoudelijke tekst over de werking van de IGS, die nog moet aangeleverd worden.
    • dat de kostprijs blijft zoals hij vandaag op tafel ligt, zijnde 7.022 € per jaar (maximaal).

    2. De statuten van de projectvereniging Noordrand - die als bijlage gaan bij deze beslissing - worden goedgekeurd.

    3. Als stemgerechtigd lid voor de raad van bestuur van de projectvereniging Noordrand wordt  Geert Laureys, schepen, wonende alhier Tervuursesteenweg 126, gsmnr. 0473 88 58 12, geert.laureys@steenokkerzeel.be, aangeduid als gemeentelijk afgevaardigde van onze gemeente. Als plaatsvervanger wordt Jelle Mombaerts, schepen, wonende alhier Vanderborghtstraat 12, gsmnr. 0494 37 61 71, jelle.mombaerts@steenokkerzeel.be, aangeduid.

    4. Als lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur van de projectvereniging Noordrand wordt Gilbert Jaspers, gemeenteraadslid, wonende alhier, Vanheylenstraat 32, gsmnr. 0476 49 91.14, gilbert.jaspers@steenokkerzeel.be, aangeduid. Als plaatsvervanger wordt Bart Verstockt, gemeenteraadslid, wonende alhier, Gillijnstraat 36, bart.verstock@steenokkerzeel.be, aangeduid als afgevaardigde van onze gemeente.

    5. Als lid van de adviesgroep die de raad van bestuur bijstaat wordt de cultuurbeleidscoördinator aangeduid.

    6. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere afhandeling van dit dossier.

    7. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:

    • de Vlaamse Overheid
    • de projectvereniging Noordrand
    • de cultuurbeleidscoördinator

sport

secretariaat

    1. Geert Laureys  wonende alhier, Tervuursesteenweg 126, geert.laureys@steenokkerzeel.be, gsmnr. 0473 88 68 12, schepen, wordt aangesteld als vertegenwoordiger in het overlegforum Toekomstforum van PBE, voor de duur van de huidige legislatuur.
    2. PBE zal van dit besluit op de hoogte worden gebracht.
    1. De punten, vermeld op de agenda van de algemene vergadering van Fluvius OV van 23 mei 2019, worden goedgekeurd, en de aangestelde volmachtdragers, Kurt Ryon (effectief afgevaardigde) of Jelle Mombaerts (plaatsvervangend afgevaardigde), te mandateren om op de algemene vergadering van Fluvius OV van 23 mei 2019 en te handelen en te beslissen overeenkomstig de onderhavige beslissing van de gemeenteraad.
    2. Fluvius OV wordt van dit besluit in kennis gesteld.

financiën

  • 1. De budgetwijziging nr. 1-2019 wordt vastgesteld.


    2. Samengevat geeft dit de volgende financiële resultaten:

    Resultaat op kasbasis Autofinancieringsmarge
    2019 = 4.308.898 EUR 2019 = 2.205 EUR

bijkomende agendapunten

  • Schepen Jelle Mombaerts antwoordt :

    • zolang de Chiro Perk niet kan geherlokaliseerd worden, krijgt de pastorie geen nieuwe bestemming
    • deze kosten dienen om na te gaan wat de verschillende pistes zouden kosten en opbrengen
    • dit is nog niet toegekend aan een bureau
    • raming 30.000 voor deze studie

    Bart Verstockt stelt voor om een beheersplan op te stellen voor dit gebouw, voor onderhoudssubsidies. De schepen zal dit bekijken.

  • Schepen Geert Laureys antwoordt:

    • In 2.360.000 zit het kunstgrasveld in; er zit ook 12.000 euro in voor het vernieuwen van de verlichting van de wegenis
    • Er zijn 2 percelen:
      1/gebouw en afbraak en
      2/aanleg van wegenis en omgevingswerken (o.a. petanquebanen)
    • FC Perk kostte € 1.900.000;  FC Melsbroek kostte ca. 2500 euro per m² (afgerond naar boven)
    • We willen met KSVO en de tennisclub de samenwerking gelijkstellen met die van KFC Perk via een erfpacht. We zijn dit aan het berekenen, moet nog besproken worden met de clubs.
    • De financiële dienst volgt alleen de verplichte betalingen op, als alles normaal verloopt, worden de jaarrekeningen niet opgevraagd.
  • Schepen Liesbeth Degrève antwoordt:

    • Budget 2019 van 24.000 euro werd bepaald aan de hand van het aantal mantelzorgers in 2018.
    • Dit jaar wordt daar verder aan gewerkt om deze mensen beter te bereiken.
    • Vroeger lag de premie hoger, is op een bepaald moment verlaagd (2014), waardoor dit bedrag is gedaald.
    • Het aantal mantelzorgers is gestegen, maar we willen dit verder bekijken om de doelgroep te verbreden door de criteria aan te passen.
    • Mantelzorg is maar een onderdeel van thuiszorg, waar we breed op willen inzetten.
  • Schepen Jelle Mombaerts antwoordt dat men wat marge voorzien heeft, omdat de onderhandelingen met Haviland nog moeten gevoerd worden, maar het contractuele bedrag klopt wel.

    De Groen-fractie en LVB-fractie vinden de buffer te groot, bijna dubbel van geraamde kostprijs.

  • Schepen Marleen Ral antwoordt:

    Eind januari van dit jaar is er een aangetekende brief  van OVAM binnengekomen in antwoord op ons schrijven van 28 november 2017 (waar jij naar verwijst) met de melding dat we niet voldoen aan de verschillende vrijstellingsvoorwaarden inzake de sanering van de vogelzangvijver.

    Dat betekent dus dat we een beschrijvend bodemonderzoek moeten laten uitvoeren voor de historische bodemverontreiniging (met PAK, minerale olie en zware metalen) voorafgaand aan de sanering van de vijver.

    We hebben aan het advocatenbureau advies gevraagd – niet zoals jij het stelt om onze verantwoordelijkheid te ontlopen – maar wel om uit zoeken wie hier (ook nog mee) de verantwoordelijkheid draagt en hoe we dat dan best aanpakken.

    Al die tijd – die 21 jaar waarover jij het hebt – heeft OVAM ons voorgehouden dat de vervuiling historisch is. De vrijstelling van saneringsplicht werd daarom steeds voorlopig toegestaan omdat het toen de procedure was dat OVAM dergelijke stortplaatsen op de prioriteitenlijst van te saneren plaatsen van de Vlaamse Overheid zette. Onmiddellijke sanering van alle historisch vervuilde gronden die een overheid bezit, is vaak budgettair niet mogelijk en daarom worden minder dringende stortplaatsen op deze lijst gezet en opgevolgd. De gemeente kan in afwachting een vrijblijvend bodemonderzoek laten uitvoeren en een nieuwe aanvraag tot vrijstelling indienen.

    Nu is deze werkwijze veranderd en is zo’n registratie niet meer van toepassing. Als blijkt dat je niet aan alle voorwaarden (cumulatief) voldoet om de vrijstelling of het uitstel te verkrijgen, móet je overgaan tot een beschrijvend bodemonderzoek. Deze 3 voorwaarden zijn: dat de verontreiniging tot stand gekomen is voor het tijdstip waarop je eigenaar werd, dat je de verontreiniging niet zelf veroorzaakt hebt, dat je niet op de hoogte was of behoorde te zijn van de verontreiniging op het moment dat je eigenaar werd.

    We hebben Haviland ingeschakeld om ons te helpen met het opstellen van het dossier met alle stukken uit het archief die hierover gaan om voor eens en voor altijd het bewijs van eigendom vast te stellen en een tijdslijn op te stellen met alle beschikbare feiten, maar dat is ondertussen een zeer onduidelijk verhaal geworden. Er is nergens een akte of bevestiging terug te vinden vanaf wanneer de gemeente de eigenaar is. In deze zoektocht zijn we wel al veel verwijzingen tegengekomen van het gebruik van de vijver als waterlozingsbekken door de luchthaven en is er in 1956 al gewag gemaakt van geurhinder en andere problemen. Er zijn veel losse feiten, maar geen harde bewijzen. Zolang dit dossier niet volledig is, kunnen wij niets ondernemen…

    Het advocatenbureau heeft tot nu toe enkel advies gegeven, maar zou eventueel als opdracht kunnen krijgen van te bekijken wat de beste strategie is om de kosten voor ons te beperken, want dat er moet gesaneerd worden is evident, dat dit ook zeer veel zal kosten, wordt stilaan duidelijk en dat wij niet alleen willen opdraaien voor deze kosten is toch niet onlogisch. Deze ruiming zal een enorme druk op het budget van de gemeente leggen en als we kunnen uitzoeken of BAC of andere vervuilers hierin medeverantwoordelijk zijn, wordt dit een heel ander verhaal.

    Dit dossier moet nog veel verder uitgediept worden en pas daarna zullen wij de nodige acties kunnen ondernemen en zullen jullie daarvan op de hoogte gehouden worden.

  • Schepen Wim Mombaerts antwoordt dat dit volgende dinsdag opnieuw wordt besproken op het politieoverleg, waar er gerapporteerd wordt over de monitoring.

  • Schepen Wim Mombaerts antwoordt dat uit de cijfers blijkt dat er een daling van het verkeer is tegen de periode van voor de zone 30. Wat positief nieuws is.
    Het negatieve nieuws is wel dat er nog veel te snel gereden wordt. Er is nog veel werk aan de winkel. Zolang 10% te snel blijft rijden, zal de politie controles blijven uitvoeren.

    Griet stelt voor om bijkomende maatregelen te nemen.

    Kurt deelt mee dat dit dinsdag op het politieoverleg opnieuw besproken zal worden en dat er eventueel bijkomende maatregelen zullen genomen worden.

  • Schepen Wim Mombaerts antwoordt dat dit nu al zone 30 is. Het is een mentaliteitsprobleem bij de bewoners. Dit wordt dinsdag ook verder besproken.

  • Schepen Geert Laureys antwoordt dat dit in praktijk niet zo eenvoudig is; het is erg arbeidsintensief om de uitzonderingen na te kijken en daarvoor hebben we onvoldoende capaciteit.

    Je kan momenteel ook de agenda's van het college raadplegen op de website, waarover de mensen deze verder via openbaarheid van bestuur kunnen opvragen.

  • Schepen Marleen Ral antwoordt dat er geen jachtrecht geldt in Steenokkerzeel, wel één in heel Vlaanderen.
    We hebben wel een jachtovereenkomst goedgekeurd op de gemeenteraad.
    Dit jachtrecht is nog niet gepubliceerd noch toegekend. De grond is immers nog niet onze eigendom.

  • Schepen Wim Mombaerts antwoordt dat deze voetweg aan het Bufferbekken - Ravaertstraat momenteel bestaat uit 2 delen.
    Het rechtse gedeelte ligt op grondgebied van Vilvoorde. Dit gedeelte is geen openbaar domein, maar is van Natuurpunt.  Natuurpunt is wel bereid om mee te werken om deze weg terug toegankelijk te maken.

    Het links gedeelte staat niet in de atlas der voetwegen en is momenteel niet toegankelijk. Dit deel ligt op de perceelgrens met Machelen.

    Dit dossier is opgestart en het is de bedoeling om deze zomer een overlegmoment te plannen met de gemeente Machelen en Vilvoorde en Natuurpunt om van deze weg terug een groene voetweg te maken.


Publicaties