De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
Email van Els Du Bois, directeur Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting, op 24 mei 2023 aan alle gemeenten van het werkingsgebied van de woonmaatschappij Halle-Vilvoorde-Noord.
Op 24 mei 2023 bezorgde Els Du Bois, directeur Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting per mail (zie bijlage) onderstaande aan de gemeente Steenokkerzeel:
De gemeenteraad neemt kennis van de email van 24 mei 2023 met onderstaande bijlagen van Els Du Bois, directeur Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting.
bijlagen:
Email van 31 mei 2023 van Tom Vanpoucke aan de leden van de stuurgroep Woonmaatschappij Het Vlaamse Woonanker (H/V-Noord).
Met e-mailbericht d.d. 31 mei 2023 wordt gevraagd aan de gemeente om een effectieve en een plaatsvervangende vertegenwoordiger aan te duiden om deel uit te maken van de toewijzingsraad die de woonmaatschappij zal oprichten binnen het (deel)werkingsgebied Halle/Vilvoorde - Noord.
Om een aanpak op maat te realiseren bij de toewijzing van sociale huurwoningen nemen de woonmaatschappijen het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De sociale verhuurders, lokale besturen en relevante welzijnsactoren kunnen op die manier in dialoog gaan met elkaar en afspraken maken, om een geïntegreerd en gedragen toewijzingsbeleid te realiseren.
In het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW) wordt ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels sociale huur regionale en lokale accenten te leggen. Deze bepalingen worden opgenomen in een toewijzingsreglement. Hierbij wordt een grote rol toebedeeld aan de toewijzingsraad. De toewijzingsraad kan onder bepaalde voorwaarden passende maatregelen uitwerken in een toewijzingsreglement voor het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij, waarbij wordt afgeweken van de standaardtoewijzingsregels, als de regionale of lokale situatie hierom vraagt. Hierdoor kan maximaal rekening worden gehouden met de specifieke noden.
Het BVCW bepaalt dat het in twee gevallen verantwoord is passende maatregelen uit te werken in een toewijzingsreglement, waar men kan afwijken van de standaardtoewijzingsregels. Een eigen toewijzingsbeleid kan worden ontwikkeld als men rekening wil houden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurders of met de woonbehoeftigheid van specifieke doelgroepen. De opmaak van een toewijzingsreglement dient tot stand te komen in nauw overleg met alle relevante lokale (huisvestings- en welzijns-)actoren. De toewijzingsraad van het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij speelt hierin de trekkersrol en is verantwoordelijk voor de opmaak van een ontwerp van het toewijzingsreglement. Het BVCW biedt op die manier de kans om een dynamiek te scheppen waarin kan worden gestreefd naar een regionaal gedragen en geïntegreerd toewijzingsbeleid.
Alle gemeenten in het (deel)werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad. Relevante huisvestings- en welzijnsactoren kunnen zichzelf aanmelden om deel uit te maken van de toewijzingsraad als ze actief zijn in het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij. Als er geen consensus is over de samenstelling van de toewijzingsraad, beslist de woonmaatschappij over de samenstelling, waarbij ze rekening houdt met een evenwichtige samenstelling van de toewijzingsraad. De toezichthouder kan optreden wanneer de toewijzingsraad onvoldoende evenwichtig wordt samengesteld.
De toewijzingsraad heeft een beleidsmatige opdracht en een operationele opdracht. Dit wordt geregeld in artikel 6.23 van het BVCW.
Beleidsmatige opdracht
De toewijzingsraad stelt een ontwerp van toewijzingsreglement op. Hierin kunnen bepalingen over de verstrenging van de langdurige woonbinding en bepalingen voor specifieke doelgroepen worden opgenomen. De leden van de toewijzingsraad streven hierbij naar consensus. Als er geen consensus is, kunnen de deelnemende gemeenten van de toewijzingsraad specifiek voor hun gemeenten over deze bepalingen beslissen.
Voor het opnemen van een bepaling over de langdurige woonbinding met het (deel)werkingsgebied is in ieder geval consensus tussen de gemeenten van het (deel)werkingsgebied vereist.
Operationele opdracht
De toewijzingsraad staat ook in voor de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen. De toewijzingsraad kan afspraken maken over de werkwijze met betrekking tot de aanmelding en begeleiding van kandidaat-huurders en huurders. Deze afspraken worden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 5 juni 2023 beslist om:
1. De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming inzake de aanduiding van een effectieve vertegenwoordiger in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord voor de resterende huidige legislatuur:
2. De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming inzake de aanduiding van een plaatsvervangende vertegenwoordiger in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord voor de resterende huidige legislatuur:
3. Een afschrift van dit besluit over te maken aan de directeur van GMV, zijnde mevrouw Els DU BOIS, alsook aan de aangeduide vertegenwoordigers.
De gemeente werkt aan een ruimtelijk uitvoeringsplan om de gewenste ruimtelijke ontwikkelingen in Melsbroek verder te verfijnen dan dat de gewestplanbestemmingen dit doen.
“De gemeente wenst geen verdere verstedelijking van de kern. Nieuwe grootschalige uitbreidingen van de bestaande bovenlokale voorzieningen die niet ten dienste staan van Steenokkerzeel zullen niet aanvaard worden (bv. de golf, Cargo, militair domein,…). Voorzieningen ten dienste van de lokale bevolking kunnen worden uitgebouwd en verder ondersteund. Melsbroek krijgt een verdere invulling met wonen doch uitsluitend op lokaal niveau en ten dienste van de eigen bevolking. Daarbij moeten er groene vingers gecreëerd worden door het bebouwde weefsel, waardoor het groen binnen de deelgemeente versterkt wordt.”
De opmaak van het ruimtelijk uitvoeringsplan (nr. 12) Melsbroek dient uitvoering te geven aan onder meer de eerste bindende bepaling van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan, zijnde een ruimtelijk onderzoek naar de invulling van het woonuitbreidingsgebied 2 en het wooninbreidingsgebied 2 te Melsbroek.
Op 31 januari 2019 keurde de gemeenteraad de lastvoorwaarden en gunningswijze goed voor de opmaak van het gemeentelijk RUP 12 Melsbroek. Op 17 juni 2019 werd de opdracht gegund aan het studiebureau Antea Group. Er volgde een startvergadering, een bilateraal overleg met de hogere overheid, overleg met de militairen, een uitbreiding van het plangebied met de woonlinten, een adviesvraag aan VIBE,...
De startnota, met bijhorende procesnota, werd op 12 juli 2021 goedgekeurd.
De nota werd voor advies voorgelegd aan het departement Omgeving, de GECORO, de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant, de andere betrokken diensten en de bevolking van 8 november 2021 tot en met 7 januari 2022. Er werd een infomoment georganiseerd op 9 november 2021.
Bij de opmaak van het voorontwerp werden er bilaterale overlegmomenten georganiseerd op 3, 12 en 30 mei 2022. Op 21 juni 2022 konden bewoners actief deelnemen aan een participatiemoment in de vorm van workshops. Op 27 juni 2022 vond een digitaal overlegmoment plaats met Fluvius in kader van de opmaak van het hemelwater- en droogteplan.
Het studiebureau leverde op 12 december 2022 een aangepast voorontwerp-RUP aan na opmerkingen van de gemeentelijke diensten.
Het team Mer (team Omgevingseffecten) besloot op 9 februari 2023 dat geen plan-MER opgesteld dient te worden voor het voorliggende RUP.
Het voorontwerp-RUP werd op 30 januari 2023 goedgekeurd door het College van Burgemeester en Schepenen. Er werd een hybride plenaire vergadering georganiseerd op 1 maart 2023 waarbij alle verplichte adviesinstanties werden uitgenodigd.
De heemkundige kring deed op 16 en 27 maart 2023 een voorstel tot opname van bijkomend bouwkundig erfgoed.
Het voorontwerp-RUP werd op basis van de opmerkingen van de adviesinstanties herwerkt tot een ontwerp-RUP. Deze versie van het RUP werd ter discussie voorgelegd aan de bevolking op een info- en dialoogavond op dinsdag 18 april 2023.
Het ontwerp-RUP wordt voorgelegd aan de gemeenteraad voor voorlopige vaststelling.
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het geïntegreerde planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen, planmilieueffectrapportage, ruimtelijke veiligheidsrapportage en andere effectbeoordelingen van 17 februari 2017.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, artikel 2.2.1. - artikel 2.2.6. en artikel 2.2.20 - artikel 2.2.21
Artikel 2.2.21.
§ 1. De gemeenteraad stelt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voorlopig vast.
Na de voorlopige vaststelling wordt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan onmiddellijk opgestuurd naar de deputatie van de provincie waarin de gemeente ligt, naar het departement en naar de Vlaamse Regering.
§ 2. Het college van burgemeester en schepenen onderwerpt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan samen met het ontwerp van de effectbeoordelingsrapporten aan een openbaar onderzoek dat binnen dertig dagen na de voorlopige vaststelling, vermeld in paragraaf 1, minstens wordt aangekondigd door een bericht in het Belgisch Staatsblad. Die termijn is een termijn van orde.
De Vlaamse Regering stelt nadere regels voor het openbaar onderzoek vast.
§ 3. Na de aankondiging worden het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan en het ontwerp van de effectbeoordelingsrapporten gedurende zestig dagen ter inzage gelegd in het gemeentehuis en worden de ontwerpen gepubliceerd op de website, zoals gespecificeerd door het college van burgemeester en schepenen. Voor zover de effectbeoordelingsrapporten geheel of gedeeltelijk het grondgebied van andere gemeenten bestrijken worden het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan en het ontwerp van de effectbeoordelingsrapporten tevens ter inzage gelegd in die gemeentehuizen.
Het openbaar onderzoek start uiterlijk op de dertigste dag nadat de aankondiging ervan in het Belgisch Staatsblad verschenen is. Die termijn is een termijn van orde.
§ 4. De opmerkingen en de bezwaren worden uiterlijk de laatste dag van het openbaar onderzoek schriftelijk of digitaal aan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening bezorgd.
De opmerkingen en de bezwaren kunnen ook uiterlijk de laatste dag van die termijn in het gemeentehuis worden afgegeven tegen ontvangstbewijs. De gemeente bezorgt in dat geval binnen tien dagen na het openbaar onderzoek de bezwaren en de opmerkingen aan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening. Met de opmerkingen en de bezwaren die te laat aan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening worden bezorgd, hoeft geen rekening te worden gehouden. De Vlaamse Regering kan nadere regels vaststellen voor de ontvangst en het bijhouden van bezwaren en opmerkingen door de gemeente en voor de wijze waarop ze aan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening worden bezorgd.
De deputatie van de provincie waarin de gemeente ligt, bezorgt de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening binnen de termijn, vermeld in paragraaf 3, een advies over de onverenigbaarheid, de strijdigheid of de niet-naleving, vermeld in artikel 2.2.23, § 2, eerste lid, 1° en 2°.
Als er geen advies is verleend binnen de termijn, vermeld in paragraaf 3, mag aan de adviesvereiste worden voorbijgegaan.
Het departement bezorgt de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening en het planteam binnen de termijn, vermeld in paragraaf 3, een advies over de onverenigbaarheid, de strijdigheid of de niet-naleving, vermeld in artikel 2.2.23, § 2, eerste lid, 1° en 2°.
De gemeenteraad en de deputatie van respectievelijk de gemeenten en de provincies die grenzen aan de gemeente, kunnen de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening een advies bezorgen binnen de termijn, vermeld in paragraaf 3. Als toepassing is gemaakt van artikel 2.2.20, eerste lid, ten aanzien van een ander land of gewest of ten aanzien van de federale overheid kunnen deze instanties een advies bezorgen binnen dezelfde termijn.
§ 5. De gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening bundelt en coördineert alle adviezen, opmerkingen en bezwaren en brengt binnen negentig dagen na het einde van het openbaar onderzoek gemotiveerd advies uit bij de gemeenteraad. Het advies bevat de integrale adviezen van de deputatie en van het departement. Op hetzelfde ogenblik bezorgt de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening het college van burgemeester en schepenen de gebundelde adviezen, opmerkingen en bezwaren.
Als de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening geen advies heeft verleend binnen de gestelde termijn, mag aan de adviesvereiste worden voorbijgegaan. In dat geval bezorgt ze onmiddellijk de gebundelde adviezen, opmerkingen en bezwaren aan de gemeenteraad.
§ 6. De gemeenteraad stelt binnen honderdtachtig dagen na het einde van het openbaar onderzoek het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan definitief vast.
De bevoegde diensten voor milieueffectrapportage en veiligheidsrapportage beoordelen voorafgaand aan de definitieve vaststelling van het ruimtelijk uitvoeringsplan de kwaliteit van het planmilieueffectrapport respectievelijk ruimtelijk veiligheidsrapport. Ze toetsen aan de scopingnota en aan de gegevens die vereist zijn conform artikel 4.2.8, § 1bis, respectievelijk artikel 4.4.3 van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, en ze houden rekening met de tijdens het openbaar onderzoek geformuleerde adviezen, opmerkingen en bezwaren.
Bij de definitieve vaststelling van het plan kunnen ten opzichte van het voorlopig vastgestelde plan alleen wijzigingen worden aangebracht die gebaseerd zijn op of voortvloeien uit de tijdens het openbaar onderzoek geformuleerde bezwaren en opmerkingen, of uit de adviezen, uitgebracht door de aangewezen diensten en overheden, of uit het advies van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.
De definitieve vaststelling van het plan kan echter geen betrekking hebben op delen van het grondgebied die niet opgenomen zijn in het voorlopig vastgestelde plan.
Op gemotiveerd verzoek van het college van burgemeester en schepenen beslist de gemeenteraad over een verlenging met zestig dagen van de termijn waarin het plan moet worden vastgesteld.
§ 7. Als het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan niet definitief wordt vastgesteld binnen de termijn, vermeld in paragraaf 6, eerste lid, vervalt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
§ 8. De gemeenteraad kan, met het oog op het herstel van een onregelmatigheid, het besluit houdende definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan geheel of gedeeltelijk intrekken en hernemen, waarbij het wettigheidsgebrek wordt rechtgezet.
De bepalingen van paragraaf 6 zijn onverminderd van toepassing, met uitzondering van de vervaltermijn van honderdtachtig dagen.
De gemeenteraaad stelt het ontwerp-RUP 12 Melsbroek voorlopig vast.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode ACT-70/0610-00/21400007/GEMEENTE/CBS/RO020 van de investeringen 2022.
De gemeenteraad stelt het ontwerp-RUP 12 Melsbroek voorlopig vast en geeft aan het college van burgemeester en schepenen de opdracht om over het ontwerp-RUP een openbaar onderzoek te organiseren.
De goedgekeurde actualisatie van de gemeentelijke visie op kernversterking via de invoering van een tijdelijke bouwpauze op 24 juni 2021 door de gemeenteraad, aangevuld op 18 november 2021, na ontvangst van een advies (d.d. 7/10/2021) van de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant.
Het college keurde op 8 mei 2023 het ontwerp tot stedenbouwkundige verordening 'meergezinswoningen' goed.
De actualisatie van de gemeentelijke visie op kernversterking via de invoering van een tijdelijke bouwpauze werd in de gemeenteraad van 24 juni 2021 goedgekeurd en aangevuld via de gemeenteraadsbeslissing op 18 november 2021.
In de gemeenteraadsbeslissing werd onder meer de volgende actie genoteerd: "de opmaak van een stedenbouwkundige verordening in combinatie met een afbakeningsgrens voor de dorpskernen"
Ondertussen verleende de gemeente verschillende adviezen aangaande de kernselectie binnen de opmaak van het provinciaal ruimtelijk beleidsplan, voorlopig vastgesteld door de provincieraad op 11 oktober 2022.
Het college keurde op 8 mei 2023 het ontwerp tot stedenbouwkundige verordening 'meergezinswoningen' goed. Een openbaar onderzoek over het ontwerp tot stedenbouwkundige verordening 'meergezinswoningen' is lopende tot en met 30 juni 2023.
De GECORO verleende op 23 mei 2023 een gunstig advies.
De bouwpauze inzake meergezinswoningen eindigt op 1 juli 2023.
VCRO, specifiek artikel 2.3.2.§2
De gemeenteraad kan stedenbouwkundige verordeningen vaststellen voor de materie omschreven in artikel 2.3.1, in artikel 4.2.5 en in artikel 4.4.1, § 3, tweede lid, voor het gehele grondgebied van de gemeente of voor een deel waarvan hij de grenzen bepaalt met naleving van de door de Vlaamse Regering en de provincieraad vastgestelde stedenbouwkundige verordeningen.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen kunnen de aanvrager van een omgevingsvergunning technische en financiële lasten opleggen. Alle lasten die in artikel 75 tot en met 77 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning vermeld worden, kunnen door middel van een gemeentelijke stedenbouwkundige verordening op algemene wijze opgelegd worden.
[...] Het college van burgemeester en schepenen is belast met het opmaken van gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen en neemt de nodige maatregelen tot opmaak.
Het college van burgemeester en schepenen legt het ontwerp van stedenbouwkundige verordening voor advies voor aan het departement, de deputatie en aan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening. Het departement en de deputatie geven advies over de onverenigbaarheid, de strijdigheid of de niet-naleving, vermeld in paragraaf 2/1, derde lid, 1° tot en met 5°. De adviezen worden binnen dertig dagen na de ontvangst van het dossier naar het college van burgemeester en schepenen gestuurd. Als er geen advies is verleend binnen die termijn, mag aan de adviesvereisten worden voorbijgegaan.
Het college van burgemeester en schepenen onderwerpt het ontwerp van gemeentelijke stedenbouwkundige verordening aan een openbaar onderzoek. Het openbaar onderzoek duurt dertig dagen en wordt minstens aangekondigd door een bericht in het Belgisch Staatsblad. De Vlaamse Regering stelt nadere regels voor het openbaar onderzoek vast.
De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening wordt samen met het besluit van de gemeenteraad en het volledige advies van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening binnen tien dagen na de definitieve vaststelling met een beveiligde zending bezorgd aan de deputatie en het departement.
Er wordt voorgesteld om ingevolge de tijdelijke bouwpauze een verordening op te maken met betrekking tot de mogelijkheid voor het bouwen en omvormen van panden tot meergezinswoningen. Het streefdoel blijft om een algemene stedenbouwkundige verordening op te maken waarin andere en bijkomende stedenbouwkundige randvoorwaarden en lasten worden bepaald voor divers ander patrimonium, constructies en beplanting.
Het voorlopig vastgesteld provinciaal ruimtelijk beleidsplan selecteert Perk en Melsbroek als "landelijke dorpskern" en Steenokkerzeel als "hoogdynamische woonkern - kerndorp".
De afbakening die in de verordening wordt vastgelegd, sluit aan bij de provinciale visie van het ontwerpbeleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant.
De kern van Steenokkerzeel (zonder Wambeek) is geselecteerd als hoogdynamische woonkern – kerndorp. “Kerndorpen zijn kernen met een relatief hoog voorzieningenniveau t.o.v. de omliggende dorpen. […] De woontypologieën moeten zich inpassen in het bestaande woonweefsel. Meergezinswoningen zijn in principe toegelaten.”
De kernen van Melsbroek en Perk zijn geselecteerd als landelijke dorpskernen: “Het woningaanbod kan in een landelijke dorpskern verder groeien met aandacht voor het behoud van het specifiek landelijk karakter van de kern. In deze eerder landelijke woongebieden gaat de prioritaire aandacht naar de leefbaarheid en de woonkwaliteit in de kern. […] Meergezinswoningen en opdeling van ééngezinswoningen zijn in principe niet toegelaten zolang de gemeente niet heeft beslist over de ordening van de kern.”
In deze verordening wordt gefocust op potentiële locaties in de dorpskernen, én op de minimale woonkwaliteitsnormen voor meergezinswoningen. De normen dienen dan ook gelezen te worden als regels die een basis van goede ruimtelijke ordening aanduiden, maar zijn niet limitatief. De toetsing aan de goede ruimtelijke ordening bij een vergunningsaanvraag is afhankelijk van de plaatselijke bestaande toestand en de ruimtelijke rendementsmogelijkheden. De normen kunnen bestaande stedenbouwkundige voorschriften uit RUP’s, BPA’s of verkavelingen verder aanvullen.
Verder dient uiteraard rekening gehouden te worden met overige regelgeving, zoals andere verordenende plannen en verordeningen, de watertoets, erfgoedaspecten, de brandpreventie en veiligheid, en overige sectorale regelgeving.
Voor Melsbroek en voor Steenokkerzeel zijn de kernen reeds geordend door BPA's en RUP's (in opmaak). De mogelijkheid tot meergezinswoningen zijn bijgevolg al bepaald. De mogelijkheid tot meergezinswoningen dienen aldaar niet uitgebreid te worden gezien hiervoor al (recente) omgevingsanalyses zijn uitgevoerd voor de mogelijkheden tot meergezinswoningen. Voor Perk zijn er geen verordende bepalingen met betrekking tot meergezinswoningen van toepassing zodat er in principe overal in het dorp meergezinswoningen mogelijk zijn. Dit is gelet op de kernselectie binnen de gemeente echter ruimtelijk niet te verantwoorden. De mogelijkheden tot meergezinswoningen dient bijgevolg beperkt tot worden. De afbakening wordt bepaald door de plaatselijke toestand waar er al een concentratie aan meergezinswoningen vergund en aanwezig is, met name langsheen de Tervuursesteenweg. Andere meergezinswoningen te Perk vormen een anomalie en alleenstaande gevallen die niet als juiste referentie kan worden gehanteerd. (zie bijlages voor afbakening).
De bouwpauze loopt ten einde op 1 juli 2023.
Om een hiaat tussen het einde van de bouwpauze en de toepassing van de verordening te vermijden wordt voorgesteld om het ontwerp tot verordening voorlopig goed te keuren door de gemeenteraad en in te schakelen als Beleidsmatig Gewenste Ontwikkeling (BGO). De eerstvolgende gemeenteraad na het einde van het openbaar onderzoek en de adviesvraag is namelijk pas op 21 september 2023.
1. De gemeenteraad keurt de stedenbouwkundige verordening 'meergezinswoningen' voorlopig goed.
2. Het college van burgemeester en schepenen krijgt van de gemeenteraad de opdracht om vanaf 1 juli 2023 (cf. het einde van de bouwpauze) alle aanvragen tot omgevingsvergunning die binnen het toepassingsgebied van het ontwerp tot stedenbouwkundige verordening 'meergezinswoningen' vallen te beoordelen, rekeninghoudend met deze beleidsmatig gewenste ontwikkeling, als onderdeel van de toetsing aan de goede ruimtelijke ordening.
3. De beleidsmatig gewenste ontwikkeling wordt opgeheven bij het van kracht worden van de definitief vastgestelde stedenbouwkundige verordening 'meergezinswoningen'.
De gemeente dient het wagenpark te verduurzamen.
Via het platform www.gestroomd.be kunnen we gebruik maken van een raamcontract voor de aankoop van onder andere meerdere elektrische bestelwagens.
IGEMO heeft een groepsaankoop aangaande “duurzame voertuigen” gevoerd. Deze opdracht heeft als voorwerp “Sluiten van een raamovereenkomst tot aankoop duurzame voertuigen - GUBES2100005”, voor een periode van 48 maanden.
IGEMO treedt voor diverse lokale besturen op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet.
Op 28 januari 2022 heeft de raad van bestuur van IGEMO de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop gegund aan diverse partijen in functie van de percelen. Het volledige gunningsverslag is ter inzage op de website www.gestroomd.be onder juridische info - zie bijlage.
De opdracht werd gesloten op 19 april 2022.
De gemeente is opgenomen als entiteit die kan afnemen van de raamovereenkomst.
Voorgesteld wordt om toe te treden tot de gegunde groepsaankoop van aankoopcentrale IGEMO, conform de voorwaarden in het bestek als bijlage.
Op basis van het Decreet Lokaal Bestuur is de gemeenteraad bevoegd om te beslissen over de toetreding tot de aankoopcentrale.
Het huidige wagenpark van de werklieden is dringend aan vernieuwing toe. In het budget werd de vervanging van enkele voertuigen reeds opgenomen.
Om het wagenpark verder te verduurzamen wordt gekozen voor elektrische wagens.
In het Vlaams Gewest word je volledig vrijgesteld van BIV bij de aankoop van een 100% elektrische wagen (2023). Er is eveneens geen jaarlijkse verkeersbelasting te betalen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36, artikel 2, 6°, artikel 43 en artikel 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doet op een aankoopcentrale.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Budgetcode 0200-00/24300007/BESTUUR/CBS/0/WEB200 (ACT-75) (wagenpark) van de investeringen 2023.
1. De gemeente treedt toe tot de aankoopcentrale van IGEMO aangaande de groepsaankoop “duurzame voertuigen”.
2. Er zal van de raamovereenkomst kunnen afgenomen worden voor een later te bepalen bedrag.
3. De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode 0200-00/24300007/BESTUUR/CBS/0/WEB200 (ACT-75) (wagenpark) van de investeringen 2023.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 27 juni 2022 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Renovatie dodenhuisje en kerkhofmuur” toe te wijzen aan Elke Architectuur bvba, Hulststraat 35 te 9280 Lebbeke.
In het kader van de opdracht “Renovatie dodenhuisje en kerkhofmuur” werd een bestek met nr. 22.259 opgesteld door de ontwerper, Elke Architectuur bvba, Hulststraat 35 te 9280 Lebbeke en de dienst openbare werken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 214 193,59 excl. btw of € 259 174,24 incl. 21% btw (€ 44 980,65 btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Voor bepaling II.14 van dit bestek wordt door de gemeente een overeenkomst afgesloten met de eigenaar van de woning Van Frachenlaan 52 te Steenokkerzeel.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750 000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode 0990-00/22103007/BESTUUR/CBS/0/WEB001 (actie GBB) van de investering 2023.
1. Het bestek met nr. 22.259 en de raming voor de opdracht “Renovatie dodenhuisje en kerkhofmuur”, opgesteld door de ontwerper, Elke Architectuur bvba, Hulststraat 35 te 9280 Lebbeke en de dienst openbare werken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 214 193,59 excl. btw of € 259 174,24 incl. 21% btw (€ 44 980,65 btw medecontractant).
2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
3. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
4. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0990-00/22103007/BESTUUR/CBS/0/WEB001 (actie GBB).
5. De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven op budgetcode 0990-00/22103007/BESTUUR/CBS/0/WEB001 (actie GBB) van de investering 2023.
De ontwerpopdracht voor de opdracht “Herbestemming pastorie Perk erfpacht” werd gegund aan Teherbestemmen BV, Sluisstraat 79 te 3000 Leuven.
Het gemeenteraadsbesluit van 20 april 2023, houdende:
De aankondiging van de opdracht werd ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De mededingingsprocedure met onderhandeling voor de opdracht “Herbestemming pastorie Perk erfpacht” werd opgestart.
De kandidaturen dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 5 september 2023 om 11.00 uur.
De gunningsleidraad als bijlage.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38, § 1, 1° b) (ontwerp- of innovatieve oplossingen) en artikel 38, § 1, 1° c) (onderhandelingen wegens specifieke omstandigheden).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode 0050-00/22103007/BESTUUR/CBS/0/OW113 (actie ACT-45) van de investering 2023.
De ontvangsten voor deze opdracht op budgetcode 0050-00/70500020/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN van de exploitatie 2023.
1. De lastvoorwaarden – gunningsleidraad - voor de opdracht “Herbestemming pastorie Perk erfpacht”, opgesteld door de ontwerper, Teherbestemmen BV, Sluisstraat 79 te 3000 Leuven worden goedgekeurd.
2. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
3. De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode 0050-00/22103007/BESTUUR/CBS/0/OW113 (ACT-45) van de investering 2023 en de ontvangsten op budgetcode 0050-00/70500020/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN van de exploitatie 2023.
In het kader van de opdracht “Het voorzien van collectieve valbeveiliging op de platte daken van de openbare gebouwen” werd een bestek opgesteld door de dienst openbare werken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 100 000,00 excl. btw of € 121 000,00 incl. 21% btw (€ 21 000,00 btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het betreffende bestek wordt op 22 juni voorgelegd ter kennisgeving aan het directiecomité van het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel.
Op 5 juni 2023 heeft het college van burgemeester en schepenen de lastvoorwaarden en gunningswijze voor de opdracht "Het voorzien van collectieve valbeveiliging op de platte daken van de openbare gebouwen" principieel goedgekeurd en voor besluitvorming overgemaakt aan de eerstvolgende gemeenteraad met als opmerking:
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140 000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode 0119-02/22101007/BESTUUR/CBS/0/OW243 (actie GBB) van de investering 2023.
1. Het bestek en de raming voor de opdracht “Het voorzien van collectieve valbeveiliging op de platte daken van de openbare gebouwen”, opgesteld door de dienst openbare werken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 100 000,00 excl. btw of € 121 000,00 incl. 21% btw (€ 21 000,00 btw medecontractant).
2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
3. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0119-02/22101007/BESTUUR/CBS/0/OW243 (actie GBB).
4. Het krediet zal verhoogd worden bij de volgende budgetwijziging.
5. De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven op budgetcode 0119-02/22101007/BESTUUR/CBS/0/OW243 (actie GBB) van de investering 2023.
De Blue Deal van minister van Omgeving Zuhal Demir.
De subsidieaanvraag "Dossier Ravaartstraat als onderdeel vernatting Peutiebos-FLoordambos op grondgebied van Steenokkerzeel", en de soortgelijke aanvraag van stad Vilvoorde voor hun grondgebied.
Het toegekend subsidiebedrag voor Steenokkerzeel bedraagt € 225.000 op een totaal van € 335.000 aan geraamde kosten. Maximaal 75% van de in aanmerking komende uitgaven van de projectbegroting komen in aanmerking voor subsidie, met een maximaal subsidiebedrag van € 250.000.
Het gemeenteraadsbesluit van 23 september 2021 waarin de samenwerkingsovereenkomst tussen de Vlaamse Landmaatschappij en de gemeente inzake de herinrichting van de Ravaartstraat wordt goedgekeurd.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 5 september 2022 betreffende de goedkeuring van het voorontwerp voor deze opdracht.
Het gemeenteraadsbesluit van 23 februari 2023, houdende:
In het kader van de opdracht “Landinrichtingsproject Vlaamse Rand - Trawool - Uitvoering Ravaartstraat” werd een bestek met nr. VLB/2023/LIR00002_002/02 opgesteld door de Vlaamse Landmaatschappij Vlaams-Brabant, Diestsepoort 6 te 3000 Leuven.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 188 188,02 excl. btw of € 227 707,50 incl. 21% btw (€ 39 519,48 btw medecontractant).
Voorgesteld wordt om de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat Vlaamse Landmaatschappij Vlaams-Brabant de procedure zal voeren en in naam van Gemeente Steenokkerzeel, Stad Vilvoorde en het Agentschap Wegen en Verkeer bij de gunning van de opdracht zal optreden.
Dat gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De dienst openbare werken geeft volgende motivering om dit punt nog bij hoogdringendheid te agenderen op de eerstvolgende gemeenteraad, zijnde 22 juni 2023.
Bij Ministerieel Besluit van 21 december 2020 werd de toekenning van een subsidie ontvangen voor het dossier Ravaartstraat gelegen te Steenokkerzeel. Artikel 8§1 bepaalt: De concrete uitvoering van het project start uiterlijk één jaar na de betekening van dit besluit aan de begunstigde en de activiteiten zijn afgerond binnen drie jaar na de betekening. Een verlenging van de uitvoeringstermijn is alleen mogelijk na een gemotiveerde aanvraag en met uitdrukkelijke goedkeuring van het Departement Omgeving.
Op deze bepaling werd op 21 maart 2023 opnieuw een termijnsverlenging aangevraagd tot 15 april 2025. Als motivering wordt de samenvoeging van de werken op 2 gemeenten, evenals de omvorming van de viaduct (AWV) aangehaald, in coördinatie met de Vlaamse Landmaatschappij.
Om deze termijn te behalen dient de aanbesteding nog gelanceerd te worden in juli. Uitstel tot eind september brengt de haalbaarheid van deze timing in het gedrang door de gemeente Steenokkerzeel. De andere partijen (AWV, Vilvoorde en de Vlaamse Landmaatschappij) kunnen hun goedkeuring tijdig geven. De aanbestedingsdocumenten werden pas ontvangen op 14 juni 2023. Het project werd reeds in deze vorm principieel goedgekeurd op de gemeenteraad van 23 februari 2023 (ontharding Ravaartstraat – zaak van de wegen). De kostenraming blijft binnen de initiële raming.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode 0349-00/22890007/BESTUUR/CBS/0/M&G204 (actie ACT-82) van de investering 2023.
1. Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. VLB/2023/LIR00002_002/02 en de raming voor de opdracht “Landinrichtingsproject Vlaamse Rand - Trawool - Uitvoering Ravaartstraat”, opgesteld door de Vlaamse Landmaatschappij Vlaams-Brabant, Diestsepoort 6 te 3000 Leuven. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 188 188,02 excl. btw of € 227 707,50 incl. 21% btw (€ 39 519,48 btw medecontractant).
2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
3. Vlaamse Landmaatschappij Vlaams-Brabant wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van Gemeente Steenokkerzeel, Stad Vilvoorde en het Agentschap Wegen en Verkeer bij de gunning van de opdracht op te treden.
4. In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
5. Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen.
6. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
7. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0349-00/22890007/BESTUUR/CBS/0/M&G204 (ACT-82).
8. De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven op budgetcode 0349-00/22890007/BESTUUR/CBS/0/M&G204 (actie ACT-82) van de investering 2023.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 december 2022, houdende goedkeuring van het verslag van het overleg met de politie van 22 november 2022 waarbij - punt 7 - besloten werd om het verkeersbord D10 te plaatsen links van de straat komende uit de Sterckxstraat en de rest van de borden in de straat ook te vervangen door D10 borden.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 6 maart 2023, houdende goedkeuring van het verslag van het overleg met de politie van 21 februari 2023 waarbij naar aanleiding van de vragen van de dienst openbare werken verduidelijking werd gegeven.
De verkeersborden D10 mogen links geplaatst worden - zie advies politie in bovenvermeld verslag.
Op volgende plaatsen dienen borden voorzien te worden:
De Pastoorweg blijkt na nazicht Kleinmolenveldweg te zijn.
Het plan als bijlage met aanduiding van de verkeersborden.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. Op het kruispunt van de Prooststraat met de Keizerinlaan in de richting van de Lesagestraat geldt voetgangers en fietsers moeten het deel van de openbare weg dat voor hen is voorbehouden volgen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
D10.
2. Op het kruispunt van de Prooststraat met de Kleinmolenveldweg in de beide richtingen geldt voetgangers en fietsers moeten het deel van de openbare weg dat voor hen is voorbehouden volgen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
D10.
3. Op het kruispunt van de Prooststraat met de Brandenburglaan in de beide richtingen geldt voetgangers en fietsers moeten het deel van de openbare weg dat voor hen is voorbehouden volgen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
D10.
4. Op het kruispunt van de Prooststraat met de Sterckxstraat in de beide richtingen geldt voetgangers en fietsers moeten het deel van de openbare weg dat voor hen is voorbehouden volgen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
D10.
5. Op het kruispunt van de Prooststraat met de Artoisstraat in de beide richtingen geldt voetgangers en fietsers moeten het deel van de openbare weg dat voor hen is voorbehouden volgen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
D10.
6. Op het kruispunt van de Prooststraat met Hof Ter Ham in de beide richtingen geldt voetgangers en fietsers moeten het deel van de openbare weg dat voor hen is voorbehouden volgen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
D10.
7. Op het kruispunt van de Prooststraat met de Wambeekstraat in de richting van de Keizerinlaan geldt voetgangers en fietsers moeten het deel van de openbare weg dat voor hen is voorbehouden volgen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
D10.
8. Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis via het Loket voor Lokale Besturen.
De aanvraag van een ondernemer uit Steenokkerzeel in verband met het verkopen van ijs op gemeentelijk domein gedurende de zomerperiode.
De dienst lokale economie kreeg een aanvraag van Griet Deroover in verband met het ambulant verkopen van ijs met haar ijskar A l'ijs (ondernemingsnummer 0798.781.835) op gemeentelijk domein.
Er werd door het college van burgemeester en schepenen op 24 april 2023 beslist om principieel akkoord te gaan met de aanvraag (zie collegebesluit in bijlage).
Het gaat over het verkopen van ijs op openbaar domein, een perceel gelegen in de Vanheylenstraat te 1820 Melsbroek: perceel 259B, sectie A, afdeling 2.
Momenteel is het perceel nog in eigendom van de kerkfabriek. Op 30 juni staat echter de ondertekening van de akte van de dadingsovereenkomst gepland bij notaris Katrien Devijver. Vanaf dan is het perceel in eigendom van de gemeente.
Ze zou de ijskar met de rug naar het Chiro lokaal willen zetten.
A l'ijs zou hier van 1 juli 2023 tot en met 30 september 2023 komen staan. Dit wekelijks van woensdag tot en met zondag en dit van 15u tot 21u.
Om de overeenkomst vast te leggen, werd er een concessie opgemaakt. (zie bijlage)
Bij deze concessie werd rekening gehouden met het retributiereglement "Plaatsrecht op vaste en mobiele eetkramen" dat werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 19 december 2019 en dat geldt van 2020-2025.
De goedkeuring van deze concessie is enkel geldig op voorwaarde dat het perceel effectief eigendom is van de gemeente en de akte van de dadingsovereenkomst dus ondertekend is.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. De gemeenteraad neemt kennis van de concessie, opgemaakt door de dienst patrimonium.
2. De gemeenteraad gaat akkoord met de concessie-overeenkomst voor A l'ijs op voorwaarde dat het perceel in eigendom is van de gemeente.
De statuten van de sportraad dateren van 2004.
Een aantal dingen zijn niet meer van toepassing, en een aantal dingen moesten worden verduidelijkt.
Een eerste herwerking werd voorgelegd aan het college in november. Daarop heeft het college gevraagd om een grondigere herwerking te doen.
Het bestuur van de sportraad heeft dit ter harte genomen en de statuten volledig herwerkt.
De raad van bestuur van de sportraad heeft de statuten van de sportraad volledig herwerkt. Dit voorstel werd op 26 april 2023 voorgelegd aan de algemene vergadering van de sportraad. De AV gaf positief advies.
Het voorstel voor de nieuwe statuten werd goedgekeurd op het CBS van 8 mei 2023 en doorverwezen naar de gemeenteraad.
Het voorstel voor de nieuwe statuten, alsook de oude statuten werden als bijlage toegevoegd. Gelet op feit dat het document volledig werd herwerkt en herschreven, is een document met oude versie, met aanduiding van de aanpassingen in de nieuwe versie niet mogelijk. Dit zou immers niet leesbaar zijn.
AV Sportraad gaf positief advies.
De gemeenteraad keurt het voorstel voor de nieuwe statuten van de sportraad goed.
Reeds verschillende jaren werd in de gemeenteschool - afdeling Piramide - aan de kleuters en leerlingen van de lagere school de mogelijkheid geboden om tijdens de middagpauze een warme maaltijd te nuttigen.
In beide vestigingen kunnen de leerlingen tijdens de herfst- en winterperiode een kom warme soep bij hun boterhammen drinken.
De aanhoudende daling naar de vraag tot het nuttigen van een warme maaltijd op school, leidt tot dit voorstel van beslissing.
Vanaf schooljaar 2023-2024 stopt de dienstverlening : Het aanbieden van warme middagmalen in de GBS Piramide & Tilia, afdeling Piramide.
In de afdeling Tilia werden nooit warme middagmalen verdeeld onder de leerlingen.
De reden om de dienstverlening in de GBS Piramide en Tilia, afdeling Piramide af te schaffen vindt zijn oorsprong in de volgende factoren:
1. Het dalende aantal maaltijden per hoofd.
In 2008-2009 werden 41 maaltijden / hoofd afgenomen.
Tijdens het schooljaar 2022-2023 waren dit nog 14 maaltijden / hoofd. (= daling van 60%).
In de evolutie van het aantal afnemers van soep zijn er minder grote schommelingen. Daarom opteren we om gedurende de herfst- en wintermaanden wel (maaltijd)soep te voorzien voor leerlingen die hierop intekenen. Zodoende is er voor elke leerling een warm en voedzaam alternatief gecombineerd met een broodmaaltijd van thuis.
2. Covid-19-crisis
Na Corona lijkt de nood om een een warm middagmaal te eten op school afgenomen te zijn. Vele Ouders schreven na de lockdowns niet meer opnieuw in voor deze service.
3. De vraag naar diverse diëten of religieuze vereisten.
Het is een hele uitdaging om het menu samen te stellen volgens de verwachtingen van ouders of de medische vereisten. Bijkomend stelt men bij bepaalde ouders een toenemend wantrouwen vast ten opzichte van de aangeboden voeding.
De directie van de GBS Piramide & Tilia is zich bewust van de bezorgdheid ten opzichte van de kwetsbare leerlingen. Deze leerlingen kunnen door deze beslissing ook niet meer genieten van warme middagmaaltijden. Bij nazicht van de inschrijvers blijkt dat de ouders van deze kinderen niet inschreven voor deze dienstverlening. Op heden maken de kwetsbare leerlingen geen gebruik van deze dienst.
De motivatie, hun kind(eren) een warme maaltijd op school te laten nuttigen, ligt vaak in het ondersteunen van de praktische organisatie van de ouders (bv een drukke hobby avond).
Advies vanuit de schoolraad ontvangen op datum van 23 mei 2023
Budgetcodes GBB/0800-00/61599999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van de exploitatie 2023 (uitgaven) en GBB/0800-00/70400020/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van de exploitatie 2023 (ontvangsten).
De gemeenteraad besluit om met ingang op 1 september 2023:
1. Te stoppen met het aanbieden van warme middagmaaltijden in de gemeentelijke basisschool Piramide & Tilia, afdeling Piramide.
2. De bijhorende uitgave- en ontvangstkredieten te wijzigen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 aangepast voor de periode 2023-2025.
3. De ouders op de hoogte te brengen van deze beslissing voor de aanvang van het nieuwe schooljaar.
Elk jaar keurt de gemeenteraad als inrichtende macht de extra-murosactiviteiten in het gemeentelijk onderwijs goed.
Extra-muros-activiteiten zijn activiteiten die plaatsvinden buiten de schoolmuren en georganiseerd worden voor één of meer leerlingengroepen. (Activiteiten die volledig buiten de schooluren vallen, vallen hier niet onder).
Het schoolbestuur, of bij delegatie de directie, beslist over de organisatie van extra activiteiten en oordeelt zelf, in overleg met de betrokken leerkrachten en met de schoolraad hoeveel lesdagen aan bepaalde activiteiten zullen worden besteed, welke leerlingengroepen participeren en hoe de niet-deelnemende leerlingen zullen worden opgevangen.
Deze activiteiten moeten een onderwijzend en opvoedend karakter hebben.
Het organiseren van dergelijke activiteiten moet gekaderd blijven in het pedagogisch project van de school en geschraagd worden door de gehele opvoedingsgemeenschap van de school.
Ook moeten de reglementaire bepalingen m.b.t. kostenbeheersing gerespecteerd worden.
Het advies van de schoolraad ontvangen op datum van 23 mei 2023 (zie bijlage).
De hieronder opgesomde extra-murosactiviteiten in de gemeentelijke basisschool voor het schooljaar 2023-2024 tijdens de vermelde periodes en voor de vermelde klassen:
worden goedgekeurd.
De basisscholen ontvangen extra middelen voor korte vervangingen als ze aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Een korte afwezigheid is een afwezigheid van personeelsleden die aangesteld zijn in een wervingsambt van het bestuurs- en onderwijzend personeel waarvoor op basis van andere regelgeving geen vervanger kan worden gefinancierd of gesubsidieerd.
De scholen krijgen een contingent vervangingseenheden, waarmee ze binnen een samenwerkingsplatform vervangingen van leerkrachten kunnen doen.
Voorbeelden van mogelijke korte afwezigheden zijn:
Vervangingseenheden zijn een andere vorm van omkadering dan lesuren, uren of punten.
Elke school krijgt een contingent vervangingseenheden dat binnen het samenwerkingsplatform van de scholengemeenschap wordt samen gelegd en beheerd.
Om deze vervangingseenheden te kunnen aanwenden:
Om de vervangingseenheden te kunnen aanwenden dient een convenant te worden gesloten.
Er is een convenant wanneer de schoolbesturen, na bespreking met alle vakbonden die op niveau van het samenwerkingsplatform in de bevoegde onderhandelings- en/of overlegcomité(s) vertegenwoordigd zijn, het convenant ondertekenen met één of meer vakbonden.
Een convenant is een overeenkomst waarin de contractanten via een aantal afspraken en verplichtingen tot elkaar gebonden zijn. Het convenant kan nooit indruisen tegen de wetgeving en de regelgeving en kan er bijgevolg nooit hiërarchisch boven staan. Er kan niet eenzijdig van worden afgeweken.
Dit convenant in bijlage kan pas ingaan vanaf 1 september 2023 nadat het werd goedgekeurd door de respectievelijke gemeenteraden.
Het Protocol 2023/1 van het syndicaal Overleg Comité Scholen Gemeenschap op datum van 26 mei 2023. (zie bijlage)
De verlenging van het convenant voor vervangingen van korte afwezigheden in het basisonderwijs tijdens het schooljaar 2023-2024 wordt goedgekeurd.
Schrijven van de Gemeentelijke Holding nv in vereffening waarin ze meedelen dat de algemene vergadering zal doorgaan op woensdag 28 juni 2023, om 14u00 in het Bluepoint Brussels Business Center, Reyerslaan 80 in 1030 Brussel met volgende agenda :
E-mail van PBE van 26 mei 2023 waarin wordt meegedeeld dat er een buitengewone algemene vergadering zal plaatshebben op maandag 28 augustus 2023, om 19u00, in het Fluvius gebouw, Diestsesteenweg 126 te Lubbeek, met volgende agenda:
Vanuit het Toekomstforum Halle-Vilvoorde (het burgemeestersoverleg van de regio Halle-Vilvoorde in Vlaams-Brabant) zijn de voorbije weken de colleges van burgemeester en schepenen van de 32 gemeenten uit de regio Halle-Vilvoorde bevraagd of zij zich principieel konden uitspreken voor of tegen de vorming van een nieuwe distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde.
De aanleiding hiervoor ligt bij het wetgevende initiatief van eerder dit jaar, waardoor het Energiedecreet is gewijzigd. Deze wijziging houdt in dat distributienetbeheerders die op 1 januari 2023 niet voldoen aan de voorwaarden van het Energiedecreet (distributie van elektriciteit en aardgas voor elke gemeente bij één en dezelfde netbeheerder, die aaneensluitend geografisch gebied met minimum 200.000 aangesloten afnemers moet vormen) uiterlijk op 1 september 2023 aan de VREG moeten aantonen dat ze de nodige (onomkeerbare) beslissingen hebben genomen om tegen 1 januari 2025 aan die voorwaarden te voldoen.
In december vorig jaar hebben 295 steden en gemeenten en 9 distributienetbeheerders daartoe de nodige beslissingen genomen. De 5 gemeenten-deelnemers van de distributienetbeheerder Sibelgas en Sibelgas zelf niet. De nieuwe decretale overgangsregeling laat toe dat ook zij finaal nog het nodige kunnen beslissen om op 1 januari 2025 aan het Energiedecreet te voldoen.
Het Toekomstforum Halle-Vilvoorde heeft daarop aan Fluvius gevraagd de juridische mogelijkheid en haalbaarheid van een aantal scenario’s te onderzoeken.
In de schoot van het forum is het scenario van de vorming van een distributienetbeheerder Fluvius Halle- Vilvoorde naar voor geschoven als voorkeurscenario. Om het politieke draagvlak voor dit scenario snel na te gaan, werd door het forum beslist om hierover de colleges van burgemeester en schepenen van de 33 gemeenten uit de regio Halle-Vilvoorde te bevragen.
Op dinsdag 25 april 2023 is Fluvius officieel op de hoogte gebracht dat alle 33 bevraagde gemeenten via een besluit van het college van burgemeester en schepenen hun voorkeur hebben uitgesproken.
32 colleges van burgemeester en schepenen van de 33 gemeenten hebben zich ten gunste van het principe van de vorming van een distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde uitgesproken. 1 van de 33 gemeenten heeft dat niet gedaan.
Het Toekomstforum had als criterium voor het aantonen van de politieke gedragenheid van het voorkeurscenario in de regio Halle-Vilvoorde aan de overige deelnemers van de potentieel door dit scenario meest geïmpacteerde distributienetbeheerders Iverlek en PBE, vooropgesteld dat 75% van de groep Iverlek-gemeenten binnen de regio Halle-Vilvoorde en 75% van de groep PBE-gemeenten binnen de regio Halle-Vilvoorde zich principieel positief dienden uit te spreken voor het voorkeurscenario. Dit criterium wordt behaald.
De colleges van burgemeester en schepenen van de 5 gemeenten-deelnemers van de distributienetbeheerder Sibelgas hebben zich unaniem positief uitgesproken voor het voorkeurscenario.
Ook de colleges van burgemeester en schepenen van de 2 gemeenten die behoren tot de referentieregio Halle-Vilvoorde, maar op vandaag deelnemer zijn van de distributienetbeheerder Intergem, hebben zich ten gunste van het voorkeurscenario uitgesproken.
De besluiten van de colleges van burgemeester en schepenen hebben geen ander gevolg dan te bepalen wat het voorkeurscenario van de gemeente is. Het komt uiteindelijk enkel aan het bevoegde orgaan (de Buitengewone Algemene vergadering) van de distributienetbeheerders Intergem, Iverlek, PBE en Sibelgas toe om hieromtrent te beslissen.
Aan Fluvius is door het Toekomstforum Halle-Vilvoorde gevraagd om hiervoor de nodige voorbereidingen te doen. Fluvius brengt momenteel de impact in kaart van de vorming van een distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde met als uitgangspunt dat die gevormd zou worden met de 30 gemeenten die zich via een collegebesluit principieel positief hebben uitgesproken. De 3 gemeenten die dat niet hebben gedaan, zouden op en na 1 januari 2025 bij de distributienetbeheerder Fluvius Zenne-Dijle blijven.
Hierover zal in alle transparantie op de reeds geplande Raden van Bestuur van Intergem, Iverlek, PBE en Sibelgas in de eerste helft van mei ter kennisgeving een toelichting gebeuren
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergadering werden door de gemeenteraad op 28 februari 2019 aangeduid, voor de volledige legislatuur.
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025. De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van PBE kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
c.Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, en/of openbare verlichting, en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische communicatie-netwerken met betrekking tot de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2022, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de (voorlopige) ruilverhouding van de balans afgesloten op 31 december 2022 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
d. Aanvaarding van de uittreding uit Fluvius Zenne-Dijle vanaf 1 januari 2025 voor:
- de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Steenokkerzeel (1820);
e. Kennisneming van de statuten van Fluvius Halle Vilvoorde
f. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 2.a vast te stellen
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi.Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.De gemeenteraad geeft haar goedkeuring aan de statutenwijzigingen van Fluvius Zenne-Dijle.
Vanaf 2 maart 2023 zijn alle steden en gemeenten in Vlaanderen verplicht om een deontologische commissie op te richten. Die moet erop toezien dat de lokale politieke mandaten op een verantwoorde manier ingevuld worden.
Op de gemeente- en ocmw-raad van 23 maart 2023 werden de deontologische commissies voor de mandatarissen van Steenokkerzeel opgericht.
De deontologische commissie voor de gemeenteraad is bevoegd voor:
De deontologische commissie voor de OCMW-raad is bevoegd voor:
Lokale besturen zijn al sinds 2007 verplicht om een deontologische code vast te leggen. De deontologische code is een algemene leidraad voor lokale mandatarissen om deontologisch correct te handelen als ze hun mandaat uitoefenen. De deontologische commissie zal toezien op die code.
In de gemeente- en ocmw-raad van 28 maart 2019 werd de laatste deontologische code voor lokale mandatarissen goedgekeurd; door de oprichting van de deontologische commissie is deze code toe aan bijsturing; er werd een model opgemaakt door de VVSG.
De nodige aanpassingen aan de deontologische code werden op de deontologische commissie van 24 april en 30 mei 2023 besproken. Er werden een aantal bijsturingen voorgesteld aan het model van de VVSG.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
In de raad van 28 maart 2019 werd de deontologische code voor lokale mandatarissen goedgekeurd.
Het positief advies van de deontologische commissie van 30 mei 2023 over de bijgevoegde tekst; zie onder relaties.
1. De gemeenteraad neemt kennis van het positief advies van de deontologische commissie over het ontwerp van aanpassing van de deontologische code.
2. Het voorgelegde addendum aan de bestaande deontologische code wordt goedgekeurd.
3. De aangepaste deontologische code wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website.
Cultuur Noordrand, waarvan Steenokkerzeel deel uitmaakt, zet in op 5 strategische uitdagingen om zo vanuit cultuur mee te bouwen aan een toekomstige ontwikkeling van de regio. ‘Drempels voor cultuurparticipatie verlagen’ is één van de vijf uitdagingen. In het kader hiervan wordt het Regionaal Netwerk Vrijetijdsparticipatienetwerk Noordrand opgericht.
De betrachting van het regionaal netwerk vrijetijdsparticipatie om drempels naar vrijetijdsparticipatie (ruimer dan enkel cultuur) voor mensen in armoede weg te werken sluit perfect aan bij deze strategische uitdaging, maar is ook binnen de bredere regionale werking van het IGS een logische stap.
De afsprakennota RNVTP Noordrand is een subsidieaanvraag voor de creatie van een regionaal en structureel samenwerkingsverband met als doel het wegwerken van participatiedrempels voor personen in armoede, het verbreden van het vrijetijdsaanbod en het stimuleren van vrijetijdsparticipatie.
Volgens het participatiedecreet van 18 januari 2008 bevat het lokaal netwerk volgende verplichte partners:
Daarnaast kunnen andere gemeentelijke diensten of andere externe leden deel uitmaken van het netwerk. Dit is echter niet verplicht.
De gemeente wordt in deze vertegenwoordigd door de afdelingshoofden Vrije Tijd en Interne en Sociale zaken.
Wanneer een intergemeentelijk samenwerkingsverband een regionaal netwerk opricht, moet niet elke deelnemende gemeente over een armoedepartner beschikken. De in de regio aanwezige verenigingen waar armen het woord nemen volstaan voor de totaliteit van het regionaal netwerk vrijetijdsparticipatie.
Toetreden tot het netwerk heeft als voordeel:
- deelname aan lerend netwerk rond armoede en vrijetijdsparticipatie binnen onze regiowerking
- recht op het trekkingsrecht vanuit het Vlaamse Participatiedecreet. Voor Steenokkerzeel komt dit neer (op basis van inwonersaantallen) op een bedrag van € 1.026,48. In ruil hiervoor wordt een 2/3de cofinanciering van de gemeente verwacht. Dit is echter geen probleem, aangezien we o.a. in het kader van de Passiepas en tickets voor voorstellingen een bedrag van 8 934 euro uitbesteden (zie ook excel, kolom "Steenokkerzeel"als bijlage). Dit zijn bestaande uitgaven, er hoeven geen nieuwe acties opgezet worden om de trekkingsrechten te ontvangen.
Op basis van positief adviesgroep (04/05/2023) en raad van bestuur (11/05/2023) Cultuur Noordrand wordt dan ook voorgesteld om:
1. Toe te treden vanaf 2024 tot het Regionaal Netwerk Vrijetijdsparticipatie Noordrand.
2. De Afsprakennota Regionaal Netwerk Vrijetijdsparticipatie (RNVTP) Noordrand (zie bijlage) goed te keuren.
3. Het budget per doelstelling/actie voor het jaar 2024 (zie excel/begroting, kolom "Steenokkerzeel" als bijlage) goed te keuren. Deze cijfers gelden ook voor 2025.
Het indienen van de Afsprakennota RNVTP Noordrand door IGS Cultuur Noordrand in KIOSK uiterlijk 1/10/2023. Cultuur Noordrand is jaarlijks ook verantwoordelijk voor de verantwoording.
Bovenlokaal cultuurdecreet van 15 juni 2018 en het uitvoeringsbesluit van 26 oktober 2018.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Participatiedecreet van 18 januari 2008.
ACT-67 - Sportaanbod inclusief maken voor kansengroepen en speciale doelgroepen; 1 000 euro
ACT-68 - Passiepas verder promoten; 5 500 euro
De gemeenteraad gaat akkoord met:
1. de toetreding vanaf 2024 tot het Regionaal Netwerk Vrijetijdsparticipatie Noordrand.
2. de Afsprakennota Regionaal Netwerk Vrijetijdsparticipatie (RNVTP) Noordrand.
3. het budget per doelstelling/actie voor het jaar 2024 en 2025.
4. Het indienen van de Afsprakennota RNVTP Noordrand door IGS Cultuur Noordrand in KIOSK uiterlijk 1/10/2023. Cultuur Noordrand is jaarlijks ook verantwoordelijk voor de verantwoording.
5. De gemeenteraad wenst zich nog niet te engageren voor de toetreding tot de UIT-pas, maar streeft wel naar een opwaardering van de Passiepas.
De jaarrekening van gemeente en OCMW voor het jaar 2022 wordt ter vaststelling voorgelegd. Dit is de derde geïntegreerde jaarrekening die wordt opgemaakt voor gemeente en OCMW samen volgens de zogenaamde BBC2020 regels.
De rekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota, alsook een toelichting bij de jaarrekening en een aantal bijlagen. Tevens zijn ook een aantal grafieken m.b.t. 2022 evenals een aantal vergelijkingen met voorgaande jaren opgenomen in de bijlagen bij de jaarrekening.
De samenvattende gegevens van de balans, de staat van opbrengsten en kosten alsook de staat van het financieel evenwicht van de jaarrekening zijn in bijlage bij dit besluit opgenomen.
De raad moet jaarlijks ook - in consensus met de raad voor maatschappelijk welzijn - de tussenkomst van de gemeente in het tekort van het OCMW bepalen. Er wordt voorgesteld om dit bedrag voor 2022 te bepalen op 1.007.534,27 EUR, zijnde de som van het negatieve beschikbare resultaat (-€990.330,17) en de afgenomen interne facturatie (-€17.204,10) van het OCMW voor 2022.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 260 en 261.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
1. Het deel gemeente van de jaarrekening 2022 van gemeente en OCMW Steenokkerzeel wordt vastgesteld.
2. Het bedrag van de tussenkomst van de gemeente in het tekort van het OCMW wordt voor 2022 bepaald op 1.007.534,27 EUR, zijnde de som van het negatieve beschikbare resultaat (-€990.330,17) en de afgenomen interne facturatie (-€17.204,10) van het OCMW voor 2022.
3. De gemeenteraad keurt het deel OCMW van de jaarrekening 2022 van gemeente en OCMW Steenokkerzeel - zoals vastgesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 22 juni 2023 - goed, en stelt daarmee de jaarrekening 2022 in zijn geheel definitief vast.
4. De jaarrekening 2022 van gemeente en OCMW en bijhorende bijlagen zullen binnen de wettelijke termijnen worden overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur en dit in de voorgeschreven vorm.
Bijlagen:
1. Geïntegreerde balans
Actief |
Passief |
||||||||||||
|
|
2. Geïntegreerde staat van opbrengsten en kosten
Totaal kosten |
23.963.916 |
Totaal Opbrengsten |
23.111.334 |
Tekort van het boekjaar |
-852.582 |
3. Staat van het financieel evenwicht van de geïntegreerde jaarrekening
Budgettair resultaat | Jaarrekening | Meerjarenplan | ||||
I. Exploitatiesaldo | 2.440.671 | 1.435.874 | ||||
a. Ontvangsten | 22.794.653 | 22.879.249 | ||||
b. Uitgaven | 20.353.982 | 21.443.375 | ||||
II. Investeringssaldo | -1.673.554 | -4.999.434 | ||||
a. Ontvangsten | 205.786 | 1.701.065 | ||||
b. Uitgaven | 1.879.340 | 6.700.499 | ||||
III. Saldo exploitatie en investeringen | 767.117 | -3.563.560 | ||||
IV. Financieringssaldo | -1.139.421 | -1.609.764 | ||||
a. Ontvangsten | 405.555 | 286.574 | ||||
b. Uitgaven | 1.544.976 | 1.896.338 | ||||
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -372.304 | -5.173.324 | ||||
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 17.327.778 | 17.327.778 | ||||
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 16.955.474 | 12.154.454 | ||||
VIII. Onbeschikbare gelden | 0 | 0 | ||||
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 16.955.474 | 12.154.454 | ||||
Autofinancieringsmarge | Jaarrekening | Meerjarenplan | ||||
I. Exploitatiesaldo | 2.440.671 | 1.435.874 | ||||
II. Netto periodieke aflossingen | 1.258.523 | 1.424.538 | ||||
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 1.490.322 | 1.496.338 | ||||
b. Periodieke terugvordering leningen | 231.799 | 71.800 | ||||
III. Autofinancieringsmarge | 1.182.149 | 11.336 | ||||
Gecorrigeerde Autofinancieringsmarge | Jaarrekening | Meerjarenplan | ||||
I. Autofinancieringsmarge | 1.182.149 | 11.336 | ||||
II. Correctie op de periodieke aflossingen | 911.705 | 917.721 | ||||
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 1.490.322 | 1.496.338 | ||||
b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden | 578.616 | 578.617 | ||||
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge | 2.093.854 | 929.057 | ||||
Geconsolideerd financieel evenwicht | Jaarrekening | Meerjarenplan | ||||
I. Beschikbaar budgettair resultaat | ||||||
- Gemeente en OCMW | 16.955.474 | 12.154.454 | ||||
- Autonoom gemeentebedrijf | 83.919 | 82.656 | ||||
Totaal beschikbaar budgettair resultaat | 17.039.393 | 12.237.110 | ||||
II. Autofinancieringsmarge | ||||||
- Gemeente en OCMW | 1.182.149 | 11.336 | ||||
- Autonoom gemeentebedrijf | -3.379 | -206 | ||||
Totale Autofinancieringsmarge | 1.178.770 | 11.130 | ||||
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge | ||||||
- Gemeente en OCMW | 2.093.854 | 929.057 | ||||
- Autonoom gemeentebedrijf | -148.438 | -145.265 | ||||
Totale gecorrigeerde autofinancieringsmarge | 1.945.416 | 783.792 |
Op 25 mei 2023 keurde de gemeenteraad het politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen goed. Dit reglement dient aangepast te worden, omdat er een kleine rechtzetting dient te gebeuren.
Het politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen dat werd goedgekeurd op 25 mei 2023 door de gemeenteraad dient aangepast te worden.
Artikel 10 van het politiereglement wordt aangepast ter verduidelijking van de verweertermijnen. De aanpassing biedt een betere garantie voor de toepasbaarheid van het artikel.
In hoofdstuk 4 worden alle termijnen op uniforme wijze geschreven om de leesbaarheid te bevorderen.
De aanpassing biedt een betere garantie op de toepasbaarheid van het politiereglement.
De aanpassing bevordert de leesbaarheid en begrijpelijkheid van het politiereglement.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 56.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
Het decreet van 9 oktober 2020 houdende diverse bepalingen over het gemeenschappelijk vervoer, het algemeen mobiliteitsbeleid, de weginfrastructuur en het wegenbeleid, en de waterinfrastructuur en het waterbeleid, meer in het bijzonder artikel 6.
De wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer (de Wegverkeerswet), meer in het bijzonder artikel 29quater.
Het politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen goedgekeurd door de gemeenteraad d.d. 25 mei 2023
De inkomsten worden opgenomen op jaarbudgetrekening code: GBB/0480-00/73900000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van de exploitatie 2023
Haviland vraagt per dossier een forfaitair tarief van € 24 per dossier.
De uitgaven worden opgenomen op jaarbudgetrekening code: GBB/0480-00/61419999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van de exploitatie 2023
Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
Recent werd de Gillynstraat voorzien van een nieuw voetpad.
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
Wij lezen in de notulen CBS van 5 juni 2023 dat er na de ervaring van vorig jaar structurele voorwaarden worden opgelegd voor de zomer van 2023.
Schepen Hannelore Velaerts antwoordt als volgt: