De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
De gemeente wenst een handhavingsbeleid te voeren vanuit de motivatie om een aantal strategische doelstellingen na te streven, deze werden verder uitgewerkt in operationele doelstellingen. Ten slotte worden jaarlijks werkbare actiepunten geformuleerd, waarmee de diensten aan de slag kunnen gaan. Voor de uitwerking van deze actiepunten dient daarbij het nodige budget voorzien te worden.
Volgende strategische doelstellingen zijn voor het lokaal bestuur van Steenokkerzeel prioritair:
Voor het behalen van deze strategische doelstellingen worden volgende operationele doelstellingen voorop gesteld:
Een lokaal bestuur heeft de verantwoordelijkheid om zorgvuldig om te springen met zijn financiële middelen. Omgevingshandhaving is één van de vele verantwoordelijkheden waarin het lokale bestuur budgettaire keuzes dient te maken. Het bestuur formuleert de nodige actiepunten en zorgt voor het vrijmaken van de nodige budgetten voor het behalen ervan. Deze actiepunten kunnen zowel organisatorische maatregelen om de professionalisering te bevorderen omvatten als effectieve handhavingsopdrachten. Jaarlijks vindt een evaluatie plaats opdat de actiepunten en budgetten waar nodig aangepast kunnen worden. Er dient hierbij ook rekening gehouden te worden met de terugverdieneffecten van handhaving. Naast de duidelijk belangrijke maatschappelijke terugverdieneffecten heeft de Vlaamse Overheid de keuze gemaakt om ook een deel van de opbrengsten uit bestuurlijke boetes te laten terugvloeien naar de lokale besturen, deze gelden dienen opnieuw in de lokale handhaving geïnvesteerd te worden.
De hieronder opgestelde prioriteitenlijst volgt uit de omgevingsanalyse die verankerd is op:
De wet van 29/07/1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen;
Het decreet lokaal bestuur van 22/12/2017 en latere wijzigingen;
Het bestuursdecreet van 07/12/2018;
Het decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning en latere wijzigingen (hierna afgekort als OVD);
Het besluit van 27/11/2015 van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning en latere wijzigingen (hierna afgekort als OVB);
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals vastgesteld bij besluit van 15/05/2009 van de Vlaamse Regering houdende coördinatie van de decreetgeving op de ruimtelijke ordening, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten (hierna afgekort als VCRO);
Het decreet algemene bepalingen milieubeleid van 5 april 1995, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten;
Het Kaderdecreet Vlaamse Handhaving van 14 juli 2023 en uitvoeringsbesluiten;
Het decreet betreffende de handhaving van de omgevingsvergunning van 25 april 2014;
Het Milieuhandhavingsbesluit van 12 december 2008;
Het Handhavingsbesluit Ruimtelijke Ordening van 9 februari 2018;
Het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013;
Het Onroerenderfgoedbesluit van 16 mei 2014;
Het Varenderfgoeddecreet van 29 maart 2002;
Het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan goedgekeurd op 24 mei 2007 en gedeeltelijk herzien dd. 24/08/2017;
De gewestelijke-, provinciale- en gemeentelijke verordeningen;
De samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Steenokkerzeel en Intercommunale Haviland dd. 26/09/2022 inzake milieuhandhaving en dd. 17/09/2024 inzake handhaving ruimtelijke ordening;
De goedgekeurde handhavingsprioriteiten ruimtelijke ordening dd. 16/08/2016;
De goedgekeurde handhavingsprioriteiten milieu dd. 29/04/2021.
1. De gemeenteraad keurt het beleidsplan omgevingshandhaving met omgevingsanalyse en methode goed.
2. Het gemeentelijk prioriteitenkader bundelt, actualiseert en vervangt integraal:
3. Het lokaal bestuur van Steenokkerzeel handhaaft prioritair volgende misdrijven:
§1. Algemeen
§2. Stedenbouw & Ruimtelijke ordening
§4. Luchthaven
4. Het lokaal bestuur van Steenokkerzeel handhaaft prioritair volgende inbreuken:
5. De gemeenteraad geeft de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om op het MJP 2026-2031 de nodige budgetten te voorzien voor de uitvoering van het omgevingshandhavingsbeleid.
Op 17 april 2025 werd een omgevingsaanvraag ingediend voor het verkavelen van gronden, gelegen Steenwagenstraat, kadastraal gekend als: afd. 2, sectie C, perceel 170/00H000 met referentie OMV_2025043629 - 2025/VE/001. Het betreft een geïntegreerde procedure, waarbij eveneens de wijziging van de rooilijn van Voetweg 29 wordt aangevraagd.
Situering
Op 17 april 2025 werd door QUADRANT STUDIE - en LANDMEETBURO bv, gevestigd in de Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg, een omgevingsaanvraag ingediend, voor het bouwen van een woning in tweede bouworde op het perceel, kadastraal gekend als: afd. 2, sectie C, perceel 170/00H000.
Bovengenoemd perceel is gelegen achterin de Steenwagenstraat, in Melsbroek, een deelgemeente van Steenokkerzeel.
Beschrijving wijziging
De omgevingsaanvraag omvat het verkavelen van gronden, alsook de overdracht van de zate van Voetweg 29 t.h.v. bovengenoemd perceel. De oude rooilijn van Voetweg 29, cfr. de Atlas der Buurtwegen, wordt van 1,60m verbreedt tot 3,25m, zijnde de huidige ligging van Voetweg 29. Het voorstel van nieuwe rooilijn strekt er bijgevolg toe om een voldoende veilige ontsluiting te creëren voor de bouw van een eengezinswoning in tweede bouworde.
Het rooilijnplan voorziet dat een oppervlakte van 109m² overgedragen wordt naar het openbaar domein. De huidige breedte van Voetweg 29 bedraagt 3,25m, wat niet overeenstemt met de officiële breedte van 1,60m.
Motivering
Planningscontext:
Gemeentelijk rooilijnplan:
Overwegende dat Voetweg 29 bij besluit van deputatie op 4 december 1997 verplaatst werd, maar dat hierbij geen rekening gehouden werd met de aanwezigheid van een oude losweg naar het boerenhof van Van Donninck-Kerckhofs, destijds Steenwagenstraat 18.
Huidige aanvraag betreft een gedeeltelijke wijziging van Voetweg 29 over een lengte van 35,04m, in het kader van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden.
Artikel 8. van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen, zonder voorafgaande goedkeuring door de gemeenteraad.
Artikel 11. van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat de ligging en de breedte van een gemeenteweg wordt vastgelegd in een gemeentelijk rooilijnplan.
Het rooilijnplan werd opgemaakt door QUADRANT STUDIE - en LANDMEETBURO bv.
Overeenkomstig artikel 12,§2. van het decreet Gemeentewegen kan de wijziging van een gemeenteweg met toepassing van artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of verkaveling van gronden. Dit op voorwaarde dat een rooilijnplan aan het aanvraagdossier wordt toegevoegd, dat voldoet aan de vereisten zoals gesteld voor gemeentelijke rooilijnplannen.
De aanvrager maakt gebruik van deze geïntegreerde vergunningsprocedure om, naast de verkaveling van gronden, ook de wijziging van Voetweg 29 ter hoogte van het perceel, kadastraal gekend als: afd. 2, sectie C, perceel 170/00H000, aan te vragen. Het nieuwe ontwerp gaat uit van de feitelijke ligging van Voetweg 29 ter hoogte van de Steenwagenstraat, waar Voetweg 29 een breedte heeft van 3,25. Een oppervlakte van 109m² wordt aan het openbaar domein overgedragen. Voetweg 29 is voorzien van nutsvoorzieningen en werd in het verleden ook gebruikt voor bestemmingsverkeer naar het achterin gelegen boerenhof, dat in 2013 gesloopt werd bij de bouw van een meergezinswoning.
Het aanvraagdossier bevat een rooilijnplan, dat voldoet aan artikel 16,§2. van het decreet Gemeentewegen. Zodoende voldoet de aanvraag aan de vereisten van het decreet Gemeentewegen.
Artikel 3, decreet Gemeentewegen, bepaalt:
"Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen."
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak."
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de eventuele opname ervan in het openbaar domein. De gemeenteraad houdt hierbij rekening met de principes en doelstellingen uit het decreet gemeentewegen:
Overeenkomstig art. 4,1° van het decreet Gemeentewegen dienen wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet steeds ten dienste te staan van het algemeen belang. Wat feitelijk niet helemaal het geval is, maar de bestaande wegenis van 3,24m behoorde al tot het openbaar domein op basis van de verlegging van de Voetweg 29. De gemeente wenst dit zo te behouden. Enkel de trapeziumvormige uitbreiding achteraan van het perceel wordt bijkomend toegevoegd aan het openbaar domein.
Tevens wordt opgemerkt dat deze overdracht naar het openbaar domein reeds werd opgelegd als voorwaarde in de stedenbouwkundige vergunning dd. 27 mei 2013 met ref. 2013/M018, voor het slopen van 2 bestaande woningen en aanhorigheden en het bouwen van een meergezinswoning met 9 appartementen, aan de Steenwagenstraat 10-12, welke betrekking had op hetzelfde kadastraal perceel.
"""Teneinde de naastgelegen straat met zijn bestaande aanlegbreedte van 3,24m te behouden als volwaardig openbaar domein, dient de totale bouwbreedte van het project versmald te worden met 22cm""".
Overwegende dat art. 13. van de verordenende stedenbouwkundige voorschriften van het RUP 12 Melsbroek aldus niet van toepassing zijn op onderhavige aanvraag.
Overeenkomstig artikel 4, 2° van het decreet Gemeentewegen is elke wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg een uitzondering, die gemotiveerd dient te worden.
Deze motiveringsverplichting werd in het leven geroepen, met het oog op de bescherming van de trage wegen, d.w.z. de wegen niet hoofdzakelijk bestemd voor gemotoriseerd verkeer, in het bijzonder de oude voetwegen opgenomen in de atlas der buurtwegen.
Hierbij wenste de decreetgever de ondoordachte opheffing van zulke trage wegen tegen te gaan, gezien hun belangrijke maatschappelijke en mobiliteitsfunctie.
Voorliggende wijziging heeft geen betrekking op het opheffen van een trage weg in de zin van artikel 4,2° van het gemeentewegendecreet.
Openbaar onderzoek
Op 27 mei 2025 werd het dossier volledig en ontvankelijk verklaard en werd het college gelast met de organisatie van een openbaar onderzoek van 30 dagen, conform artikel 17 van het omgevingsvergunningsdecreet. Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 6 juni 2025 tot en met 5 juli 2025.
Bezwaarschriften
Tijdens het openbaar onderzoek werden er geen bezwaren en of opmerkingen ingediend.
Definitieve vaststelling
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikel 31§1.
Het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, artikel 47.
Het decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019.
De gemeenteraad neemt de beslissing over de wijziging van de rooilijn.
De gemeenteraad neemt een beslissing over de overdracht van een grond naar het openbaar domein.
Het college neemt na de beslissing van de gemeenteraad een beslissing over de omgevingsaanvraag voor het verkavelen van gronden.
De gemeenteraad kan voorwaarden en lasten opleggen aangaande de inrichting van het openbaar domein.
De kosten worden gedragen door de aanvrager van de omgevingsvergunning.
1. De gemeenteraad neemt kennis van het openbaar onderzoek en stelt vast dat er geen bezwaren en of opmerkingen ingediend werden.
2.
§1. De gemeenteraad stelt het ontwerp-rooilijnplan, opgemaakt door QUADRANT STUDIE - en LANDMEETBURO bv, gevestigd in de Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg, definitief vast en gaat akkoord om Voetweg 29 te wijzigen, zoals aangeduid op het aangehechte rooilijnplan en dit ter hoogte van het perceel, kadastraal gekend als: afd. 2, sectie C, perceel 170/00H000, in het kader van de geïntegreerde omgevingsprocedure.
§2. De gemeenteraad legt op dat, op het punt waar Voetweg 29 terug haar oorspronkelijke breedte van 1,60m heeft, op kosten van de aanvrager, veiligheidsuitrusting voorzien wordt voor fietsers en voetgangers komende van de Lijsterlaan en Thubenstraat.
§3. De gemeenteraad legt op dat het doodlopende deel van de Steenwagenstraat naar de geplande woning in tweede bouworde, op kosten van de aanvrager, overeenkomstig het Standaardbestek 250 voor de wegenbouw, heraangelegd wordt.
3. Het rooilijnplan en verbintenis van gratis grondafstand worden integraal gehecht aan dit besluit.
4. Na de definitieve vaststelling van het rooilijnplan door de gemeenteraad wordt het college gelast met de uitvoering en bekendmaking van dit besluit.
5.Na de definitieve vaststelling van het rooilijnplan wordt het raadsbesluit bekend gemaakt aan het publiek op de volgende manieren:
6. Na het verlopen van de beroepstermijn wordt het gemeenteraadsbesluit tot definitieve vaststelling van het rooilijnplan gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad (mits er geen beroepsprocedure werd opgestart). Het besluit treedt 14 dagen na de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad in werking.
7. Dit besluit biedt geen zekerheid over het al dan niet verlenen van de omgevingsvergunning door het college voor het project gekend als OMV_2025043629 - 2025/VE/001.
De bouw van het nieuwe gebouw aan Den Dam.
Het project Den Dam omvat de vernieuwing van de bestaande sportinfrastructuur: nieuwe kantine en kleedkamers voor voetbal, nieuwe kantine (inclusief terras) en kleedkamers voor tennis, aanleg toegangsweg en parkings (omgevingsaanleg), en aanleg petanquevelden.
De bestaande voetbal- en tennisvelden zitten niet in dit project.
Er werd een landmeter aangesteld voor het schatten van de huurwaarde. In bijlage ter kennisgeving het schattingsverslag opgemaakt door landmeter-expert Stephan Verstraeten, LAN 04 0966, optredend voor Immo Verstraeten, adres Haachtsesteenweg 135, 1910 Kampenhout op 9 oktober 2023.
De huurprijs voor de tennisclub wordt geschat op 668 euro inclusief BTW per maand.
De huurprijs voor de voetbalclub wordt geschat op 1250 euro exclusief BTW per maand.
Het recht van opstal voor de oude kantine moet nog beëindigd worden via een akte bij de notaris. Er zal hierbij een restwaarde betaald worden voor de kantine.
Er werd door de gemeente een landmeter aangeduid voor het opstellen van een schattingsverslag voor de restwaarde van de oude kantine. Het schattingsverslag is opgemaakt door landmeter-expert Stephan Verstraeten, LAN 04 0966, optredend voor Immo Verstraeten, adres Haachtsesteenweg 135, 1910 Kampenhout op 17 mei 2024. De restwaarde van de kantine is hier €75 000.
Echter ging de voetbalcub hier niet mee akkoord en hebben ze zelf een schattingsverslag laten opmaken bij Immo Vervloet op 17 april 2024. De restwaarde van de kantine bedraagt hierbij €136 800. De gemeente kan met deze schatting geen rekening houden aangezien deze schatter niet op de VLABEL lijst van erkende schatters staat.
De voetbal heeft dan nog een andere schatter aangesteld om een schattingsverslag op te maken. Het schattingsverslag is opgemaakt door erkend schatter Tobias Keereman, optredend voor Expertschatter, adres Oudekerkstraat 21, 2018 Antwerpen op 27 februari 2025. De restwaarde van de kantine is €110 000.
Er werd dus een bedrag van €92.500 afgesproken als vergoeding aan de voetbalclub, deze vergoeding kadert in het groter geheel van afspraken naar aanleiding van de vervroegde beëindiging van het opstalrecht, en dat uiteraard de restwaarde van het gebouw mee in rekening gebracht werd om deze vergoeding te bepalen.
Dit bedrag ligt tussen beide schattingen en werd door beide partijen als haalbaar gezien.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. De gemeenteraad neemt kennis van het schattingsverslag van landmeter-expert Stephan Verstraeten, LAN 04 0966, optredend voor Immo Verstraeten, adres Haachtsesteenweg 135, 1910 Kampenhout op 9 oktober 2023.
2. De gemeenteraad neemt kennis van het schattingsverslag opgemaakt door erkend schatter Tobias Keereman, optredend voor Expertschatter, adres Oudekerkstraat 21, 2018 Antwerpen op 27 februari 2025.
3. De gemeenteraad gaat akkoord met het bedrag tussen beide schattingsverslagen als vergoeding aan de voetbalclub.
4. De gemeenteraad gaat akkoord om de akte van het opstalrecht te beëindigen.
De bouw van een nieuw complex op Den Dam.
Het project Den Dam omvat de vernieuwing van de bestaande sportinfrastructuur: nieuwe kantine en kleedkamers voor voetbal, nieuwe kantine (inclusief terras) en kleedkamers voor tennis, aanleg toegangsweg en parkings (omgevingsaanleg), en aanleg petanquevelden.
De bestaande voetbal- en tennisvelden zitten niet in dit project.
Er werd een landmeter aangesteld voor het schatten van de huurwaarde. In bijlage ter kennisgeving het schattingsverslag opgemaakt door landmeter-expert Stephan Verstraeten, LAN 04 0966, optredend voor Immo Verstraeten, adres Haachtsesteenweg 135, 1910 Kampenhout op 9 oktober 2023.
De huurprijs voor de tennisclub wordt geschat op 668 euro inclusief BTW per maand.
De huurprijs voor de voetbalclub wordt geschat op 1250 euro Exclusief BTW per maand.
De tennis ging akkoord met deze prijs en de huurovereenkomst werd hierop gebaseerd.
Het opstalrecht van de vroegere kantine in de vorm van containers moet nog via een notariële akte opgezegd worden.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. De gemeenteraad neemt kennis van het schattingsverslag van landmeter-expert Stephan Verstraeten, LAN 04 0966, optredend voor Immo Verstraeten, adres Haachtsesteenweg 135, 1910 Kampenhout op 9 oktober 2023.
2. De gemeenteraad gaat akkoord met het schattingsverslag opgesteld door landmeter-expert Stephan Verstraeten, LAN 04 0966, optredend voor Immo Verstraeten, adres Haachtsesteenweg 135, 1910 Kampenhout op 9 oktober 2023.
3. De gemeenteraad gaat akkoord met de beëindiging van het opstalrecht.
De e-mail van 18 augustus 2025 voor de verlenging van de overeenkomst voor het gebruik van het wandelpad.
Het collegebesluit van 17 januari 2022, houdende:
1. Het college neemt kennis van het nieuwe ontwerp van overeenkomst tot kosteloos gebruik van het wandelpad
2. Het college van burgemeester en schepenen gaat principieel akkoord met de overeenkomst.
3. Deze beslissing wordt voor besluitvorming overgemaakt naar de eerstvolgende gemeenteraad.
Het gemeenteraadsbesluit van 27 januari 2022, houdende:
1. De gemeenteraad neemt kennis van het nieuwe ontwerp van overeenkomst tot kosteloos gebruik van het wandelpad
2. De gemeenteraad gaat akkoord met de overeenkomst.
3. We vragen de algemeen directeur Heidi Abeloos en de burgemeester Kurt Ryon om de overeenkomst te ondertekenen.
De e-mail van 18 augustus 2025, houdende het vervallen van de overeenkomst. De vraag werd gesteld of deze vernieuwd moest worden.
In bijlage het addendum aan de originele overeenkomst ter goedkeuring.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur
1. De gemeenteraad neemt kennis van het addendum aan de overeenkomst tot kosteloos gebruik van het wandelpad
2. De gemeenteraad gaat akkoord met het addendum aan de overeenkomst.
3. We vragen de algemeen directeur Heidi Abeloos en de burgemeester Kurt Ryon om de overeenkomst te ondertekenen.
De basisscholen ontvangen extra middelen voor korte vervangingen als ze aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Een korte afwezigheid is een afwezigheid van personeelsleden die aangesteld zijn in een wervingsambt van het bestuurs- en onderwijzend personeel waarvoor op basis van andere regelgeving geen vervanger kan worden gefinancierd of gesubsidieerd.
De scholen krijgen een contingent vervangingseenheden, waarmee ze binnen een samenwerkingsplatform vervangingen van leerkrachten kunnen doen.
Voorbeelden van mogelijke korte afwezigheden zijn:
Vervangingseenheden zijn een andere vorm van omkadering dan lesuren, uren of punten.
Elke school krijgt een contingent vervangingseenheden dat binnen het samenwerkingsplatform van de scholengemeenschap wordt samen gelegd en beheerd.
Om deze vervangingseenheden te kunnen aanwenden:
Om de vervangingseenheden te kunnen aanwenden dient een convenant te worden gesloten.
Er is een convenant wanneer de schoolbesturen, na bespreking met alle vakbonden die op niveau van het samenwerkingsplatform in de bevoegde onderhandelings- en/of overlegcomité(s) vertegenwoordigd zijn, het convenant ondertekenen met één of meer vakbonden.
Een convenant is een overeenkomst waarin de contractanten via een aantal afspraken en verplichtingen tot elkaar gebonden zijn. Het convenant kan nooit indruisen tegen de wetgeving en de regelgeving en kan er bijgevolg nooit hiërarchisch boven staan. Er kan niet eenzijdig van worden afgeweken.
Dit convenant in bijlage kan pas ingaan met terugwerkende kracht vanaf 1 september 2025 nadat het werd goedgekeurd door de respectievelijke gemeenteraden.
Het Protocol 2025/1 van het syndicaal Overleg Comité Scholen Gemeenschap op datum van 01 juli 2025. (zie bijlage)
Het convenant (zie bijlage).
De verlenging van het convenant voor vervangingen van korte afwezigheden in het basisonderwijs tijdens het schooljaar 2025-2026 wordt goedgekeurd.
E-mail ontvangen van het Vlaamse Woonanker op 04 juli 2025.
In het kader van het woonbeleid voor sociale huurwoningen in het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord, wordt er gevraagd om een effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger aan te duiden die onze gemeente zal vertegenwoordigen in de toewijzingsraad. Om een lokaal gedragen en op maat afgestemd toewijzingsbeleid te kunnen voeren, werd in 2023 een toewijzingsraad opgericht. Deze raad biedt een structureel overlegplatform aan waarin de woonmaatschappij, de betrokken lokale besturen en relevante welzijnsactoren in dialoog gaan over het toewijzingsbeleid van sociale huurwoningen. De toewijzingsraad heeft zowel een beleidsmatige als een operationele opdracht en komt minstens eenmaal per jaar samen, zoals bepaald in artikel 6.23 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW). Tijdens deze vergaderingen wordt onder meer de werking van het toewijzingsreglement geëvalueerd, evenals de praktische toepassing ervan met betrekking tot onder andere versnelde toewijzingen, toewijzingen aan specifieke doelgroepen en de rol van welzijnsactoren bij de begeleiding van (kandidaat-)huurders.
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een effectieve vertegenwoordiger in de toewijzingsraad van het Vlaamse Woonanker voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord voor de duur van de huidige legislatuur.
De stemming geeft volgende uitslag:
Kurt Ryon: 17 stemmen
Wim Mombaerts: 2 stemmen
Er waren 3 blanco stemmen
De gemeenteraad gaat over bij geheime stot verkiezing van een plaatsvervangende vertegenwoordiger in de toewijzingsraad van het Vlaamse Woonanker voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord voor de duur van de huidige legislatuur:
De stemmig geeft volgende uitslag:
Wim Mombaerts: 17 stemmen
Kurt Ryon: 2 stemmen
Er waren 3 blanco stemmen
Email van Haviland van 8 juli 2025 waarin wordt meegedeeld dat de buitengewone algemene vergadering van Haviland plaats heeft op woensdag 10 december 2025 om 18u00 in de kantoren van HAVILAND, Brusselsesteenweg 617 te 1731 ASSE-ZELLIK naar aanleiding van een statutenwijziging.
Er dringen zich een aantal wijzigingen aan de statuten van Haviland op, namelijk: - Weglaten van het adres van de maatschappelijke zetel van Haviland, ingevolge het gewijzigde Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen dd. 23 maart 2019, in werking getreden op 1 mei 2019 (Hierna “Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen of WVV”) en de verhuis van de maatschappelijke zetel van Haviland in 2025; - Weglaten van de terminologie ‘kapitaal’ en ‘wettelijk reserve’, ingevolge het gewijzigde WVV; Bijkomstig werd volgend punt verwerkt in de statuten van Haviland: - Het bepalen van de formaliteiten inzake de samenstelling van de Raad van Bestuur.
Volgende artikelen van de statuten zullen worden aangepast:
- Artikel 3: Maatschappelijke zetel en woonstkeuze Middels het gewijzigde Wetboek van vennootschappen en verenigingen (in werking getreden op 1 mei 2019) werd bepaald dat de statuten van een rechtspersoon enkel nog het gewest waar de maatschappelijke zetel van de rechtspersoon is gelegen moet vermelden. Het adres van de maatschappelijke zetel dient dus niet meer te worden opgenomen in de statuten.
Artikel 2:4 van het WVV bepaalt daarover het volgende: “De statuten moeten het Gewest bepalen waarin de zetel van de rechtspersoon is gevestigd. Zij mogen ook het adres bepalen waarop de zetel van de rechtspersoon is gevestigd.” Indien de statuten geen melding maken van de zetel waar deze is gevestigd, volgt hieruit dat de rechtspersonen voortaan hun zetel kunnen verplaatsen door een beslissing van het bestuursorgaan in plaats van door een statutenwijziging en dit op voorwaarde dat de verplaatsing geen verandering van taalregime impliceert en voor zover de statuten niets anders zouden bepalen. Gelet op het feit dat op heden het adres van de maatschappelijke zetel van Haviland is opgenomen in de statuten, kan er enkel worden beslist tot aanpassing van de maatschappelijke zetel middels een statutenwijziging. Gelet op de toekomstige verhuis van de maatschappelijke zetel van Haviland in 2025, wordt er dan ook beslist om het adres van de maatschappelijke zetel van Haviland uit de statuten weg te laten en uitsluitend nog het gewest te vermelden waarbinnen de maatschappelijke zetel is gelegen.
- Artikel 19: Samenstelling, voordracht, benoeming en vervanging van bestuurders Om de samenstelling van de raad van bestuur van Haviland op een transparantere en uniformere wijze te laten verlopen, wordt er beslist om artikel 19 van de statuten aan te passen. - Terminologie ‘kapitaal’ en ‘wettelijk reserve’ Voor al wat niet uitdrukkelijk geregeld is door het Decreet over het Lokaal Bestuur en de statuten, zijn de bepalingen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen die gelden voor de vennootschapsvorm van de coöperatieve vennootschap van toepassing. Coöperatieve vennootschappen moeten volgens het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen niet meer beschikken over een minimumkapitaal. Daarom wordt in artikel 451 van het Decreet over het Lokaal Bestuur de vereiste om een minimumkapitaal aan te houden opgeheven en wordt eveneens de term ‘vast kapitaal’ opgeheven om verwarring te vermijden. In de plaats treden volgende bepalingen uit het WVV:
- Artikel 6:4: “De oprichters zien erop toe dat de coöperatieve vennootschap bij de oprichting over een eigen vermogen beschikt dat, mede gelet op de andere financieringsbronnen, toereikend is in het licht van de voorgenomen bedrijvigheid.”
- Artikel 6:9: “Tenzij de oprichtingsakte anders bepaalt worden alle inbrengen vanaf de oprichting volledig gestort.” Op heden worden er volgende ‘kapitaal’-vermeldingen opgenomen in de statuten van Haviland: - Kapitaal - Kapitaalinbreng - kapitaalsintekening - (vast gedeelte van het)(maatschappelijk) kapitaal - Kapitaalsverhogingen
De artikelen 14 en 15 van de statuten hanteren de term: ‘kapitaal’. Boek 6 ‘Coöperatieve vennootschap’ van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen gebruikt het concept kapitaal niet meer. Het maakt in de plaats gebruik van het concept vermogen. Bijgevolg dient de term ‘kapitaal’ te worden gewijzigd naar ‘ingebracht vermogen’.
De artikelen 14 en 15 van de statuten van Haviland zullen bijgevolg worden aangepast.
De artikelen 6, 33 en 46 hanteren de term: ‘kapitaalinbreng’: De term kapitaalinbreng blijft expliciet behouden wanneer ze de zetelverdeling van haar AV bepaalt in de statuten. Bij de overige vermeldingen van kapitaalinbreng worden deze vervangen door vermogensinbreng.
Artikel 6, 33 en 46 van statuten zullen bijgevolg worden aangepast.
De artikelen 10 en 46 hanteren de term: ‘kapitaalintekening’.
De artikelen 10 en 46 zullen worden aangepast.
De artikelen 12, 14, 33 en 43 hanteren de term: ‘maatschappelijk kapitaal’ Het begrip maatschappelijk kapitaal wordt in de statuten vervangen door het begrip ‘ingebracht vermogen’ en dient hetzelfde doel. Bijgevolg worden de artikelen 12, 14, 33 en 43 aangepast.
Artikel 16 van de statuten hanteert de term: ‘kapitaalsverhogingen en -verminderingen.’ Deze term dient vervangen te worden door verhoging of verlaging van het ingebracht vermogen.
Artikel 43 ‘Winstbesteding’ beschrijft het wettelijk reserve. Het wettelijk reserve dien te worden vervangen door een statutair onbeschikbaar eigen vermogensrekening. Als bijlage wordt er een overzicht gevoegd van de statuten waarbij artikelsgewijs de aanpassingen worden weergegeven.
In uitvoering van artikel 38 van de statuten van HAVILAND moet over bovenvermelde statutenwijzigingen voorafgaandelijk door de gemeenteraad worden beraadslaagd en beslist, uiterlijk 90 dagen te rekenen vanaf de datum van de toezending van deze brief van HAVILAND aan de gemeente. De deelnemers die nalaten binnen de gestelde termijn een beslissing te nemen en voor te leggen, worden geacht zich te onthouden.
Het Decreet Lokaal Bestuur – artikel 432 – en de statuten van HAVILAND – artikel 34 – bepalen dat minstens één Buitengewone Algemene Vergadering belegd wordt in de loop van het laatste trimester van elk jaar, om de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar te bespreken. Een door de Raad van Bestuur opgestelde begroting staat op de agenda van de vergadering.
Het gemeenteraadsbesluit van 20 februari 2025 betreffende de aanstelling van de afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Haviland voor de volledige legislatuur.
Het voorstel van statutenwijziging van Haviland zoals werd aangenomen door de Raad van Bestuur op 16 juni 2025 wordt goedgekeurd, en de aangestelde volmachtdragers, Bruno Peeters, effectief afgevaardigde, of Geert Laureys, plaatsvervangend afgevaardigde, te mandateren om op de buitengewone algemene vergadering van Haviland van 10 december 2025 te handelen en te beslissen overeenkomstig de onderhavige beslissing van de gemeenteraad.
Op 22 december 2016 keurde de gemeenteraad het reglement klachtenbehandeling goed.
Hierin staat vermeld dat de klachtencoördinator jaarlijks een overzicht van de ingediende klachten bezorgt aan de gemeenteraad.
Sedert de laatste rapportering werden er geen officiële klachten ingediend.
Artikel 303 van het Decreet Lokaal Bestuur
De gemeenteraad neemt kennis van de klachtenbehandeling rapportering 2024-2025.
Gemeente en OCMW Steenokkerzeel hebben in 2015 een veiligheidsbeleid en -plan opgemaakt. Elk jaar wordt er een jaarverslag opgemaakt omtrent ondernomen acties inzake informatieveiligheid.
De informatieveiligheid wordt alsmaar belangrijker. Er zijn tal van issues die steeds betrekking hebben op één of meerdere elementen van informatieveiligheid, nl. beschikbaarheid, vertrouwelijkheid en integriteit van informatie. Informatiesystemen worden steeds meer en meer met elkaar verbonden waardoor het netwerk en dus ook de informatie van een bestuur steeds minder duidelijk afgeschermd worden van het internet. Snelle veranderingen op het gebied van informatica zorgen er bovendien voor dat de technieken voor beveiliging steeds weer moeten worden herbekeken en aangepast.
Een degelijke bescherming van informatie is een pure noodzaak om ervoor te zorgen dat deze bestand is tegen bedreigingen, die de continuïteit van de dienstverlening kunnen verstoren, schade kunnen veroorzaken en de goede werking van de organisatie kunnen verhinderen.
Het college van burgemeester en schepenen besliste op 16 februari 2015 om VERA aan te stellen voor het leveren van een informatieveiligheidsconsulent. Dimitri Ceyssens wordt momenteel door VERA afgevaardigd als informatieveiligheidsconsulent/DPO voor gemeente en OCMW Steenokkerzeel.
Op 26 oktober 2015 heeft het college van burgemeester en schepenen het ontwerp van veiligheidsbeleid en veiligheidsplan goedgekeurd. De uitvoering van het veiligheidsplan nam een aanvang op 1 januari 2016. Dit plan wordt regelmatig opgevolgd, geëvalueerd en bijgestuurd door de informatieveiligheidscel i.s.m. de DPO. De laatste bijsturing van dit veiligheidsplan omvat de periode 2025 tot 2027 volgende de nieuwe ISO27001:2022 normen (zie bijlage).
Tevens in bijlage het jaarverslag Informatieveiligheid 2024 en het 'Informatieveiligheidsbeleid 2025-2030', volgende de nieuwe ISO27001:2022 normen.
De gemeenteraad neemt kennis van:
Voor eind september moeten alle gemeenten en OCMW’s, autonome gemeentebedrijven (AGB’s) en welzijnsverenigingen een opvolgingsrapportering opmaken met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025.
De opvolgingsrapportering bevat de stand van zaken van de prioritaire acties en een overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar (schema J1 en T2) voor gemeente én OCMW samen. De rapportering bevat ook de wijzigingen die het bestuur mogelijks heeft doorgevoerd in de assumpties bij de opmaak van het (aangepaste) meerjarenplan en eventuele wijzigingen in de financiële risico’s. Daarnaast is het bestuur vrij om zelf nog extra elementen in de opvolgingsrapportering op te nemen.
De opvolging van Steenokkerzeel bestaat uit (zie bijlagen):
- Beleidsevaluatie: stand van zaken van de prioritaire acties op datum van 30.06.2025
- Schema J1: overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven op datum van 30.06.2025, onderverdeeld per beleidsdoelstelling
- Schema J3: overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven op datum van 30.06.2025, onderverdeeld per gemeente en OCMW
- Schema T2: overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven op datum van 30.06.2025, onderverdeeld naar economische aard
Artikel 29 van het Besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van 30 maart 2018.
Artikel 5 van het Ministerieel Besluit over de beleids- en beheerscyclus van 26 juni 2018.
De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025.
Op 17 juli 2025 wordt de burgemeester in kennis gesteld door de lokale politie van een mobilisatie en manifestatie aan het gesloten centrum 127bis te Steenokkerzeel op 19 juli 2025.
De burgemeester kondigt een tijdelijke politieverordening af bij hoogdringendheid daar hij pas in kennis gesteld werd van een potentieel gevaar van deze actie voor de openbare veiligheid en dat deze informatie nog niet gekend was op het moment van de vorige gemeenteraad. De tijdelijke politieverordening wordt ter bekrachtiging gebracht op de eerstvolgende gemeenteraad.
Online wordt een oproep verspreid tot mobilisatie aan het gesloten centrum 127bis te Steenokkerzeel, Tervuursesteenweg 300, op zaterdag 19 juli 2025. In de oproep geven ze kritiek op de gesloten centra. Daarbij roepen ze op tot de afschaffing van deze centra en van alle vormen van onderdrukking. Er wordt vermeld dat het een oproep is tot verzet. Een oproep tot solidariteit tegen de apartheidspolitiek, tegen alle vormen van onderdrukking, tegen de gesloten centra en hun wereld.
De organisatoren hebben hun actie niet voorafgaandelijk aangemeld bij de bevoegde bestuurlijke overheid en er werd geen verantwoordelijke naar voren geschoven waarmee de nodige afspraken konden gemaakt worden. Het is niet ondenkbeeldig is dat er infiltraties mogelijk zijn van actievoerders die geweld en vandalisme niet schuwen en het geweldloze karakter van de actie willen uitdagen of ondergraven.
Volgens online bronnen blijkt dat de actievoerders zich voorafgaandelijk gaan organiseren, verzamelplaatsen voor vertrek gaan organiseren, zich solitair, in kleine groepen gaan verplaatsen om dan verzameld actie te voeren. De manifestanten kunnen aankomen in de treinstations en bushaltes op het grondgebied van de gemeenten, om zich van daaruit te verplaatsen in de richting van het beoogde doelwit.
De politie wil in het kader van genegotieerd beheer van de openbare orde een escalatie op het moment zelf voorkomen. De politie wil preventief in de diepte kunnen optreden tegen de actievoerders voorzien van kleding en materiaal om over de omheining te klimmen of deze open te knippen en zich voor lange tijd vast te kleven;
Er bestaat voldoende aanleiding om alle nodige maatregelen te treffen teneinde de openbare orde te handhaven ter gelegenheid van de mobilisatie/manifestatie op zaterdag 19 juli 2025. Daarbij wordt onverminderd toepassing wordt gemaakt van de principes van het genegotieerd beheer van de publieke ruimte, waarbij er op voorhand zo duidelijk mogelijk afspraken worden gemaakt met de vertegenwoordigers van de manifestanten over bijvoorbeeld een manifestatiezone, de plaatsen en de omstandigheden waarin acties en betogen voor het klimaat kunnen worden geduld, beperkt in tijd en ruimte, en bij voorkeur op een plaats met symbolische waarde voor de actievoerder die ruimte biedt voor de vrijheid van vergaderen en vrije meningsuiting. Iedereen moet ertoe bijdragen om manifestaties voor het klimaat zonder incidenten te laten verlopen, zodat de openbare orde en de individuele rechten en vrijheden van de bevolking maximaal worden gevrijwaard.
De tijdelijke politieverordening bij hoogdringendheid - handhaving openbare orde: mobilisatie en manifestatie aan het gesloten centrum 127bis op 19 juli 2025.wordt gevoegd als bijlage.
De Nieuwe gemeentewet, artikel 134.
De gemeenteraad bekrachtigt de tijdelijke politieverordening bij hoogdringendheid - handhaving openbare orde: mobilisatie en manifestatie aan het gesloten centrum 127bis op 19 juli 2025, opgemaakt door de burgemeester op 18 juli 2025.
Op 26 augustus 2025 wordt de burgemeester in kennis gesteld door de lokale politie van een mobilisatie en manifestatie aan het gesloten centrum 127bis te Steenokkerzeel op 30 augustus 2025.
De burgemeester kondigt een tijdelijke politieverordening af bij hoogdringendheid daar hij pas in kennis gesteld werd van een potentieel gevaar van deze actie voor de openbare veiligheid en dat deze informatie nog niet gekend was op het moment van de vorige gemeenteraad. De tijdelijke politieverordening wordt ter bekrachtiging gebracht op de eerstvolgende gemeenteraad.
Via sociale media wordt een oproep verspreid tot mobilisatie aan het gesloten centrum 127bis te Steenokkerzeel, Tervuursesteenweg 300 op zaterdag 30 augustus 2025. In de oproep geven ze kritiek op de gesloten centra. Daarbij roepen ze op tot de afschaffing van deze centra en van alle vormen van onderdrukking. Er wordt vermeld dat het een oproep is tot verzet. Een oproep tot solidariteit tegen de apartheidspolitiek, tegen alle vormen van onderdrukking, tegen de gesloten centra en hun wereld.
De organisatoren hebben hun actie niet voorafgaandelijk aangemeld bij de bevoegde bestuurlijke overheid en er werd geen verantwoordelijke naar voren geschoven waarmee de nodige afspraken konden gemaakt worden. Het is niet ondenkbeeldig is dat er infiltraties mogelijk zijn van actievoerders die geweld en vandalisme niet schuwen en het geweldloze karakter van de actie willen uitdagen of ondergraven.
De politie wil in het kader van genegotieerd beheer van de openbare orde een escalatie op het moment zelf voorkomen. De politie wil preventief in de diepte kunnen optreden tegen de actievoerders voorzien van kleding en materiaal om over de omheining te klimmen of deze open te knippen en zich voor lange tijd vast te kleven;
Er bestaat voldoende aanleiding om alle nodige maatregelen te treffen teneinde de openbare orde te handhaven ter gelegenheid van de mobilisatie/manifestatie op zaterdag 30 augustus 2025. Daarbij wordt onverminderd toepassing wordt gemaakt van de principes van het genegotieerd beheer van de publieke ruimte, waarbij er op voorhand zo duidelijk mogelijk afspraken worden gemaakt met de vertegenwoordigers van de manifestanten over bijvoorbeeld een manifestatiezone, de plaatsen en de omstandigheden waarin acties en betogen voor het klimaat kunnen worden geduld, beperkt in tijd en ruimte, en bij voorkeur op een plaats met symbolische waarde voor de actievoerder die ruimte biedt voor de vrijheid van vergaderen en vrije meningsuiting. Iedereen moet ertoe bijdragen om manifestaties voor het klimaat zonder incidenten te laten verlopen, zodat de openbare orde en de individuele rechten en vrijheden van de bevolking maximaal worden gevrijwaard.
De tijdelijke politieverordening bij hoogdringendheid - handhaving openbare orde: mobilisatie en manifestatie aan het gesloten centrum 127bis op 30 augustus 2025, wordt gevoegd als bijlage.
de Nieuwe Gemeentewet, artikel 134§1 en artikel 135§2.
De gemeenteraad bekrachtigt de tijdelijke politieverordening bij hoogdringendheid - handhaving openbare orde: mobilisatie en manifestatie aan het gesloten centrum 127bis op 30 augustus 2025, opgemaakt door de burgemeester op 26 augustus 2025.
Het Vlaams Regeerakkoord pleit voor een passende omkadering van vrijwilligers in crisissituaties.
In de mededeling van 4 april 2025 betreffende het Vlaams Defensieplan pleit de Vlaamse Regering voor een versterking van de burgerlijke weerbaarheid, samen met de lokale besturen (Punt 9). Er wordt een Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma aangekondigd waarvan de lokale overheden de coördinatie opnemen. In die context kunnen lokale besturen lokale vrijwilligerskorpsen oprichten die onmiddellijk ingeschakeld kunnen worden in het kader van noodhulpverlening en waar vrijwilligers bijdragen aan het uitvoeren van logistieke, operationele en medische taken in het geval van bijzondere nood
De conceptnota aan de Vlaamse Regering van 23 mei 2025 over het Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma ‘vrijwilligerskorpsen’ moedigt gemeenten aan om gemeentelijke vrijwilligerskorpsen op te richten om de weerbaarheid en paraatheid bij noodsituaties te versterken. Concreet werkt de Vlaamse Regering in deze conceptnota het vrijwilligerskorpsenmodel uit met de intentie het uitbouwen van gemeentelijke vrijwilligerskorpsen te faciliteren, en structureel te voorzien in ondersteuning voor dit engagement door via lokale besturen in te zetten op vorming, coördinatie, samenhorigheid en burgerzin. Het model ontlast lokale besturen maximaal in noodsituaties. De doelstelling van de vrijwilligerskorpsen is om de waardevolle vaardigheden, het engagement en de motivatie van Vlamingen op een gecoördineerde manier inzetbaar te maken. Gelet op hun decretale rol als ‘helper van de Vlaamse overheid’ en hun bestaande expertise hierin, wordt de coördinatie en begeleiding van de vrijwilligerskorpsen opgenomen door Rode Kruis-Vlaanderen. Binnen het model van de vrijwilligerskorpsen ligt de beslissing over de oprichting van een vrijwilligerskorps bij de gemeente.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 18 juli 2025 kent een projectsubsidie toe aan Rode Kruis-Vlaanderen van 1 september 2025 tot 31 augustus 2029 voor de ondersteuning van de gemeentelijke vrijwilligerskorpsen. Deze ondersteuning vertaalt zich naar het aanbieden van opleidingen voor vrijwilligers en het voorzien van een digitale crisistool voor rekrutering, verzekering, inzet en coördinatie van het gemeentelijk vrijwilligerskorps.
De gemeenteraad erkent het belang van lokale betrokkenheid, solidariteit en burgerzin bij de uitbouw van een veerkrachtige gemeenschap. De oprichting van een gemeentelijk vrijwilligerskorps is een waardevol instrument om de gemeentelijke noodplanning te versterken. Het vrijwilligerskorps kan immers hulp en ondersteuning bieden in geval van lokale crisis- en noodsituaties. De samenwerking met Rode Kruis-Vlaanderen, beschreven in het vrijwilligerskorpsenmodel, garandeert zowel juridische bescherming voor vrijwilligers, alsook efficiëntie en coördinatie van het korps via de digitale crisistool van het Rode Kruis.
De gemeenteraad wil dus actief inzetten op de versterking van de lokale veerkracht bij lokale crisissituaties, het bevorderen van de solidariteit tussen inwoners en van de weerbaarheid van individuen. We willen vrijwilligerswerk ten dienste van de lokale gemeenschap faciliteren en we willen nieuwe vrijwilligers mobiliseren. Daarom wenst de gemeenteraad deel te nemen aan een georganiseerd kader voor vrijwilligers bij noodsituaties op basis van het vrijwilligerskorpsenmodel zoals uiteengezet in de conceptnota aan de Vlaamse Regering van 23 mei 2025 over het Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma ‘vrijwilligerskorpsen’.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, §1.
Mededeling Vlaamse Regering 23 mei 2025 Conceptnota Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma ‘vrijwilligerskorpsen’.
Besluit Vlaamse Regering 18 juli 2025 tot toekenning van een projectsubsidie aan Rode Kruis-Vlaanderen voor de ondersteuning van de gemeentelijke vrijwilligerskorpsen.
Deze beslissing is de start van het lokale vrijwilligerskorps in de gemeente, voor de eigenlijk opstart moeten er nog een aantal praktische zaken uitgewerkt worden. bv:
De gemeenteraad neemt akte van de ondersteuning die door de Vlaamse Regering via Rode Kruis-Vlaanderen ter beschikking wordt gesteld van gemeentelijke vrijwilligerskorpsen. De Vlaamse financiering dekt de kosten voor de applicatie waarin vrijwilligers zich moeten registreren en noodvragen gesteld kunnen worden en voor de aangeduide coördinator van het Rode Kruis-Vlaanderen. Daarnaast dekt de Vlaamse financiering de kosten voor de EHBO-opleidingen en jaarlijkse bijscholingen en simulaties van/voor de vrijwilligers en dit t.e.m. de 80e vrijwilliger. Vanaf de 81e vrijwilliger worden deze kosten door het lokaal bestuur gedragen. Alle geregistreerde vrijwilligers zijn bij inzet tijdens noodsituaties via de applicatie gedekt door de verzekering van Rode Kruis- Vlaanderen, zowel de verzekering ‘lichamelijke ongevallen’ als de verzekering ‘burgerlijke aansprakelijkheid’.
In het kader van het opleidingstraject en de persoonlijke beschermingsmiddelen die voorzien moeten worden voor de vrijwilligers kunnen er nog kosten komen voor het lokale bestuur. Deze zijn momenteel nog niet in te schatten maar zullen eerder beperkt zijn.
1. De gemeenteraad beslist om een gemeentelijk vrijwilligerskorps op te richten.
2. De gemeenteraad beslist tot aansluiting van het gemeentelijk vrijwilligerskorps bij het vrijwilligerskorpsmodel zoals beschreven in de conceptnota aan de Vlaamse Regering Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma ‘vrijwilligerskorpsen’. Binnen dit model krijgt het gemeentelijk vrijwilligerskorps ondersteuning van Rode Kruis-Vlaanderen inzake:
3. Het vrijwilligerskorps zal minstens 10 leden en maximaal 80 leden omvatten.
4. De gemeenteraad verleent de machtiging om een hulpvraag in de digitale crisistool te lanceren aan de burgemeester en de noodplanningscoördinator.
5. De gemeenteraad engageert zich om via de communicatiekanalen van de gemeente de werving van vrijwilligers te ondersteunen.
Sarah Dewinter geeft toelichting over dit agendapunt :
Op de begraafplaats en kerkhoven van onze gemeente werden borden uitgehangen om te melden dat bepaalde vervallen concessies alsnog verlengd zouden kunnen worden. De aanvraag hiertoe dient voor 31 augustus 2026 schriftelijk te worden ingediend.
Onze fractie wenst hierbij de volgende vragen te stellen:
Schepen Geert Storms antwoordt als volgt:
Matthew Vanderoel geeft toelichting over dit agendapunt :
Kan er toelichting gegeven worden omtrent het gebruik door derden van de gemeentelijke gebouwen van het complex Den Dam?
Er blijkt bij derden een interesse te zijn om de gebouwen van de site Den Dam te gebruiken voor eigen doeleinden. Op basis van de huurovereenkomst (art. 13) en de uitbatingsovereenkomst (art. 5) met PSV 1820 en TC kasteel van Ham (huurders) lijkt het inderdaad mogelijk dat deze verenigingen de gebouwen onderverhuren aan derden. Evenwel zou het voor alle verenigingen en organisaties in onze gemeente handig zijn om te weten hoe dit precies kan verlopen.
Hierbij de volgende vragen namens onze fractie:
Schepen Geert Laureys antwoordt als volgt:
Matthew Vanderoel geeft toelichting over dit agendapunt :
Op de infovergadering voor de gemeenteraad over het BBO Vogelzang werd inderdaad door onze fractie herhaaldelijk gevraagd, zoals staat te lezen in het collegeverslag van 28 augustus 25, of er logischerwijze geen overlapping of beïnvloeding is van de PFAS vervuilingen op de luchthaven (dossier BAC) op de site Vogelzang (dossier gemeente-BAC). Dit omdat deze PFAS vervuiling in het grondwater zich bijna uitstrekt over de hele deelgemeente Melsbroek. In het collegeverslag wordt nu erkend dat de grens tussen beide dossiers niet 100% waterdicht is. Er zouden inderdaad geen eenduidige staalnames zonder PFAS zijn in het grondwater tussen de twee vervuilingen. Tot onze grote tevredenheid heeft SERTIUS, op verzoek van onze fractie, bevestigd dat er bijkomende proeven dienen te gebeuren.
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt:
Sarah Dewinter geeft toelichting over dit agendapunt :
Tijdens de gemeenteraad van juni 2024 heeft onze fractie aangekaart dat er sprake was van een moeilijke verkeerssituatie in de Marselaerestraat. Vervolgens werd er aangekondigd dat er van 3 maart 2025 tot 31 augustus 2025 een eerste proefopstelling uitgevoerd zou worden voor een verbetering van de doorstroming en de verkeersveiligheid. Sinds 18 augustus 2025 werd er een nieuwe proefopstelling ingevoerd als een vervolg op de eerdere proefopstelling, waarbij men nu blijkbaar “nog meer aandacht” zou besteden aan de noden van de bewoners. De nieuwe opstelling zou van toepassing zijn tot en met 1 februari 2026.
Hierbij de volgende vragen namens onze fractie:
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Sarah Dewinter geeft toelichting over dit agendapunt :
Tijdens de gemeenteraad van maart 2024 werd door onze fractie opgemerkt dat de verkeersremmers eerder moeilijk zichtbaar zijn wanneer het er donker wordt. De bevoegde schepen deelde mee dat er aan de aannemer zou gevraagd worden of er een oplossing mogelijk was.
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Kabil Baldemir geeft toelichting over dit agendapunt :
Naar aanleiding van vragen die wij ontvingen van inwoners met jonge kinderen, heb wij bijkomende informatie opgevraagd over de kinderopvang in onze gemeente, specifiek voor de leeftijdsgroep 0 tot 3 jaar.
Uit de antwoorden van de bevoegde gemeentelijke collega blijkt onder meer het volgende:
Er werd ons ook bevestigd dat de gemeente in aanmerking komt voor 14 extra plaatsen, in het kader van de nieuwe Vlaamse investering van 200 miljoen euro in de kinderopvang. De gemeente heeft alle opvanginitiatieven hierover officieel geïnformeerd.
Vanuit deze vaststellingen heb ik volgende vragen aan het College:
We zijn ervan bewust dat dit geen eenvoudige opdracht is. Maar gelet op de wachttijden en de aangekondigde afbouw van bestaande capaciteit, is het belangrijk dat we als lokaal bestuur voldoende ambitie tonen om bijkomende initiatieven op te starten.
Schepen Hannelore Velaerts antwoordt als volgt:
De burgemeester vult aan: er zijn te weinig middelen voor deze regio, o.a. voor kinderopvang, de burgemeesters van Halle-Vilvoorde klagen dit al lang aan.
Mohamed Daoudi geeft toelichting over dit agendapunt :
(foto's tonen)
Onze gemeente voert een beleid rond biodiversiteit en klimaatbestendigheid, onder andere via "aangepast maaibeheer". Dat juichen wij in principe toe: het is belangrijk om bij te dragen aan verkoeling, biodiversiteit en minder verharding.
Maar er is een groeiend probleem: in de praktijk leidt dit aangepaste maaibeheer op meerdere plaatsen tot verwaarlozing in plaats van beheer. Ik heb foto's genomen van plekken in Steenokkerzeel waar:
Dit lijkt mij niet de bedoeling van het beleid zoals voorgesteld in het document “Klimaatklap” van de gemeente. Biodiversiteit en veiligheid mogen niet tegenover elkaar komen te staan. Daarom onze vragen:
Wij willen benadrukken dat dit geen pleidooi is tegen biodiversiteit, maar wel een oproep tot evenwicht tussen ecologie, toegankelijkheid en leefcomfort.
Schepen Geert Storms antwoordt als volgt:
De burgemeester vult aan: sommige werken zijn voor een aannemer, of AWV of een aanpaler. We kunnen als gemeente niet alles oplossen, we geven de boodschap wel door aan de verantwoordelijke.
Mohamed Daoudi geeft toelichting over dit agendapunt :
Naast de reeds aangestipte problemen van wildgroei en slecht onderhoud van gras en wegen, willen wij ook de aandacht vragen voor de structurele overlast veroorzaakt door lindebomen in onze gemeente.
We merken dat in bepaalde straten lindebomen zorgen voor:
Onze vragen aan het College:
Wij willen benadrukken dat dit geen pleidooi is tegen lindebomen per se – ze hebben zeker hun waarde voor schaduw, groenbeeld en biodiversiteit. Maar er moet een beter evenwicht komen tussen ecologische voordelen en het dagelijks comfort van inwoners, zodat mensen niet voortdurend hinder of schade ondervinden door bomen die op gemeentelijke grond staan.
Schepen Geert Storms antwoordt:
De burgemeester vindt dit probleem wat overroepen, we leven in een landelijke gemeente waar bomen zijn, die wel eens hinder geven.
Jelle Mombaerts voegt toe: lindebomen zijn heel belangrijk voor de bijen.
Kabil Baldemir geeft toelichting over dit agendapunt :
Recent ontvingen verschillende inwoners van Steenokkerzeel een brief van de Dienst Milieu over de verplichting tot het aanvragen van een asbestattest (ref. UIT-2025-00595). In de brief wordt aangegeven dat men deze ontvangt “omdat in uw wijk veel woningen staan die gebouwd zijn tussen 1971 en 2000”, en dat er dus mogelijk asbest aanwezig kan zijn.
De bedoeling van deze brief is uiteraard belangrijk en correct: inwoners informeren over mogelijke gezondheidsrisico’s en hen wijzen op hun wettelijke verplichtingen.
Maar opnieuw stellen we vast dat de uitvoering van deze communicatie niet accuraat en niet zorgvuldig is verlopen.
Concreet:
Deze manier van communiceren ondermijnt het vertrouwen in gemeentelijke informatie en schept onduidelijkheid rond een belangrijk gezondheidsdossier.
Onze vragen:
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt:
Mohamed Daoudi geeft toelichting over dit agendapunt :
Tijdens de gemeenteraad van juni stelde ik reeds vragen over de resultaten van de onderzoeken en staalnames die tijdens de paasvakantie in de tunnel onder de landingsbaan werden uitgevoerd. Destijds liet het college weten dat het rapport normaal gezien de week nadien beschikbaar zou zijn.
Tot op heden hebben wij echter nog steeds geen terugkoppeling ontvangen, noch inzage in het technisch verslag of een samenvattend rapport.
Daarom wil ik bij deze de volgende vervolgvraag stellen:
Aangezien de tunnel een belangrijke verbindingsweg is en er al eerder sprake was van tijdelijke herstelwerken, blijft een transparante communicatie en een duurzame oplossing essentieel.
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt: