De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
Het gemeenteraadsbesluit van 23 september 2021 houdende de Deelname aan het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 met als 2e doelstelling voor Werf 2.
Om deze doelstelling te behalen kan de gemeente Steenokkerzeel zonnepanelen installeren op gemeentelijke gebouwen die gefinancierd worden met burgerparticipatie.
Haviland ondersteunt als intercommunale haar vennoten in deze doelstelling (zie projectfiche als bijlage).
Het principeakkoord van 17 april 2023 van het college van burgemeester en schepenen om in een eerste fase zonnepanelen te plaatsen met burgercoöperatie op volgende gebouwen:
- bibliotheek en assistentiewoningen
- nieuw te bouwen werkliedenloods
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen d.d. 14 mei 2018 houdende de intentieverklaring Lokaal Initiatief voor een Coöperatie Hernieuwbare transitie.
Haviland organiseerde in mei 2022 een aanbesteding via de openbare procedure voor "het plaatsen en onderhouden van zonnepanelen en leveren van energie met burgerparticipatie" voor een periode van 24 maanden (zie bestek als bijlage).
Haviland treedt hiermee voor diverse lokale besturen op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2,6°a) en 2,7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47&2 van bovenvermelde wet.
Op 25 april 2022 heeft de raad van bestuur van Haviland de opdracht met betrekking tot de gunning van dit raamcontract gegund aan Pajopower CVBAso, Paddenbroekstraat 12 te 1755 te Gooik. PajoPower DVBAso is een combinatie van ondernemers met als deelnemers: Klimaan CV-SO, PajoPower CVBAso, Ecopower CVBA, Druifkracht CV en Noordlicht CV-SO. Het volledige gunningsverslag en de beslissing van de raad van bestuur zijn toegevoegd als bijlage.
De opdracht werd gesloten op 17 mei 2022.
Als vennoot van Haviland is de gemeente opgenomen als entiteit die kan afnemen van de raamovereenkomst.
Voorgesteld wordt om toe te treden tot de gegunde raamovereenkomst van aankoopcentrale Haviland, conform de voorwaarden van het bestek in bijlage.
De gemeente beschikt over een algemene samenwerkingsovereenkomst "dienstverlening ondersteuning milieu" met Haviland van 24.01.2022. Op basis van deze samenwerkingsovereenkomst kan de gemeente Steenokkerzeel instappen op projecten georganiseerd door de milieudienst van Haviland.
Aan de hand van het addendum "zonnepanelen met burgerparticipatie" (zie bijlage) kan de gemeente intekenen op het project en alzo de ondersteuning en toegang krijgen tot het project "zonnepanelen met burgerparticipatie" overeenkomstig de projectfiche (zie bijlage). Overeenkomstig de bepalingen van artikel 6, §1, van de samenwerkingsovereenkomst zullen de diensten van Haviland (min. 12u) gefactureerd worden aan een uurtarief van 95,00 euro. De afname van de zonnestroom gebeurt aan de tarieven van de aanbesteding en is in functie van het geïnstalleerd vermogen en de later te kiezen looptijd van de af te sluiten overeenkomst met de burgercoöperatie.
Het is aangewezen dat de gemeente gebruikt van de ondersteuning en opdrachtencentrale van Haviland om volgende redenen:
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikels 2,6 a° en 2,7°b, 43 en artikel 47§2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De kost van de dienstverlening van Haviland (min. 12u x 95 EUR/u) zal aangerekend worden op budgetcode ACT-141/0350-00/61599999/GEMEENTE/CBS/IP-Geen. ACT-141= Zonnepanelen met energiecoöperatie.
1. De gemeente treedt toe tot de aankoopcentrale van Haviland aangaande de aanbesteding voor “het plaatsen en onderhouden van zonnepanelen en leveren van energie met burgerparticipatie”. Deze toetreding gebeurt door middel van de ondertekening van het addendum "Zonnepanelen met burgercoöperatie" aan de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Steenokkerzeel en Haviland van 24.02.2022 betreffende "dienstverlening ondersteuning milieu".
2. De uitgave voor de dienstverlening van Haviland (ondersteuning van min. 12u x 95 EUR/u) zal aangerekend worden op budgetcode ACT-141/0350-00/61599999/GEMEENTE/CBS/IP-Geen.
3. Er zal van de raamovereenkomst kunnen afgenomen worden voor een later te bepalen bedrag (energiekost).
De gemeente wenst een toegangsverbod in te stellen voor voertuigen tijdens de spitsuren, uitgezonderd vergunninghouders, in het gedeelte van de Lesagestraat begrepen tussen de Keistraat en de Wambeekstraat. De overtredingen zullen vastgesteld worden met een ANPR camera.
Voor het verlenen, verwerken en opvolgen van deze vergunningen van doorgang is een ANPR camera nodig en een slimme software. Op deze manier kan de aanvraag van de vergunning door de burger gebeuren via een online loket en kan de aftoetsing met de ter plaatse geregistreerde beelden van de ANPR camera geautomatiseerd gebeuren.
Deze ANPR camera en de software dienen afgestemd te zijn op:
- de beheermodule van de politie
- het datacenter van de politie
- diverse overige toepassingen (CSAM, Rijksregister, eventueel Worldline betalingsplatform)
- de GAS4 verwerkingsmodule (eventueel later aan te schaffen of door de politie).
Door de politie wordt voor bovenvermelde onderdelen afgenomen van de "Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving" van Cipal DV. Het afnemen van de ANPR camera en de vergunningenmodule van dit raamcontract verzekert de compatibiliteit met de opstelling van de politiezone Kastze. Ook geeft dit de mogelijkheid om later nog andere toepassingen af te nemen.
De principiële beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 24 oktober 2019, bijgesteld op 30 januari 2020 tot gunning via een openbare procedure van de overheidsopdracht waarvan het voorwerp bestaat uit “De verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving” (Bestek CSMRTIOH20);
De beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv dd. 20 februari 2020 tot plaatsing van de opdracht, bepaling van de selectievoorwaarden en keuze van de Europese mededingingsprocedure met onderhandeling als plaatsingsprocedure;
De in uitvoering van deze beslissing door de raad van bestuur van Cipal dv goedgekeurde opdrachtdocumenten (zie bijlage), inzonderheid:
Het bestek waar het stelt (punt 3.3): “Cipal dv is, net als de afnemers van de aankoopcentrale, na toewijzing vrij om eender welk product of dienst te bestellen zoals die door de opdrachtnemer in het kader van deze opdracht wordt aangeboden en dit in de aantallen die de opdrachtgever of afnemer nodig acht.
Gezien de raamovereenkomst niet exclusief is, behoudt de opdrachtgever - net als elke andere afnemer - steeds de vrijheid om een bepaalde aankoop niet via het raamcontract maar volgens de gewone procedures, die de wet op de overheidsopdrachten toelaat, te voeren. In voorkomend geval wordt dit niet als een wijziging van de opdracht beschouwd.”;
Het bestek waar het stelt (punt 3.5): “Cipal dv oefent de overkoepelende leiding van en het overkoepelende toezicht op de uitvoering van de raamovereenkomst uit, terwijl de afnemer de leiding van en het toezicht op de levering van de door de afnemer geplaatste bestelling uitoefent."
De beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 23/12/2020 waarbij voornoemde opdracht wordt gegund aan de maatschap Smartville, met maatschappelijke zetel te Steenweg Deinze 154, 9810 Nazareth. De looptijd van de opdracht is 5 jaar vanaf de datum van sluiting van de opdracht.
De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de opdrachtencentrale gebruik maken waardoor zij krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren;
Het is aangewezen dat de gemeente gebruik maakt van de opdrachtencentrale om volgende redenen:
De gemeente is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (geen afnameverplichting).
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikels 2 (6°), 43 (§1, tweede lid) en artikel 47 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De uitgaven voor latere afname via dit raamcontract zijn voorzien onder:
Budgetcode GBB/0119-01/24100007/GEMEENTE/CBS/ORG001 van de investeringen voor het eenmalig bedrag voor installatie en opleiding
Budgetcode GBB/0119-01/61429999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van de exploitatie voor het jaarlijkse onderhoudsbedrag
1. De gemeente doet een beroep op de opdrachtencentrale van Cipal dv voor de realisatie van smart city projecten via de raamovereenkomst “De verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving” (CSMRTIOH20)
2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering.
De Driewilgenstraat is in slechte staat.
De gemeente Kortenberg heeft een dossier lopen aangaande het uitvoeren van asfalteringswerken en aanleg voet- en fietspaden 2023. De vernieuwing van de toplaag van de Driewilgenstraat is hierin opgenomen.
Deze straat overschrijdt de gemeentegrenzen waardoor het aangewezen is om de werkzaamheden gezamenlijk uit te voeren.
De deelopdracht ‘Driewilgenstraat’ dient in het algemeen belang te worden samengevoegd en iedere gemeente dient de kosten op hun grondgebied voor hun rekening te nemen.
De samenwerkingsovereenkomst - als bijlage - voor de deelopdracht "Vernieuwing van de toplaag asfalt van de Driewilgenstraat in Kortenberg en Steenokkerzeel".
Volgens de overeenkomst:
De samenwerkingsovereenkomst werd door de gemeente Kortenberg goedgekeurd door hun gemeenteraad op 24 april 2023.
De uitvoering in de Driewilgenstraat op grondgebied van Steenokkerzeel wordt geraamd op € 10 877,87 euro exclusief BTW of € 13 162,22 inclusief BTW.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode 0200-00/22400007/BESTUUR/CBS/0/OW253 (actie GBB) van de investering 2023.
1. De samenwerkingsovereenkomst met de gemeente Kortenberg voor de deelopdracht "Vernieuwing van de toplaag asfalt van de Driewilgenstraat in Kortenberg en Steenokkerzeel" wordt goedgekeurd en maakt integraal deel uit van dit besluit.
2. De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om deze overeenkomst te ondertekenen namens de gemeente.
3. De gemeente Kortenberg wordt van dit besluit in kennis gesteld en een ondertekende overeenkomst wordt overgemaakt.
Het verstrijken van de geldigheidstermijn van de overeenkomst gesloten met de scouts Perk in 1994.
Gebruiksovereenkomst voor een complex nabij het Ribaucourtplein, achter het oud gemeentehuis van Perk, gekend ten kadaster onder wijk B, nummers 214E, 214H en 216X.
De overeenkomst opgemaakt in 1994 met een geldigheidstermijn van 30 jaar.
Artikel 2: "Uiterlijk 2 jaar voor het verstrijken van voormelde termijn van 30 jaar zullen beide partijen elkaar hun inzichten en voorwaarden meedelen in verband met het al dan niet verlengen van de huidige overeenkomst."
Er is reeds samen gezeten met de scouts, met de jeugddienst en de dienst openbare werken om de verlenging van de overeenkomst te bespreken. De verzekeringen zijn nakeken door onze verzekeringspartner voor deze in de overeenkomst vermeld werden.
Advies financiële dienst:
Scouts Perk betalen geen vergoeding meer. Die is door een latere beslissing (na 1994) uit de overeenkomst gehaald. (zie bijlage gemeenteraadsbesluit 25/04/2002)
Ook de bepaling dat ze toelagen mogen aanvragen is sinds 2010 niet meer toegepast geweest.
We gaan dit zo behouden in de nieuwe overeenkomst.
In bijlage de huidige overeenkomst die opgemaakt, goedgekeurd en ondertekend is in het jaar 1994.
De huidige overeenkomst is nagekeken en aangepast/herschreven waar nodig door de dienst Patrimonium.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. De gemeenteraad neemt kennis van de verlenging van de overeenkomst.
2. De gemeenteraad gaat akkoord met de verlenging zoals omschreven in de vernieuwde overeenkomst.
Het college ging op 8 mei 2023 akkoord met de opstart van een belevingsonderzoek bij de tieners in onze gemeente. Op 26 juni 2023 werden zij in kennis gebracht van de inhoud van de 1ste fase van dit belevingsonderzoek (details van beide collegepunten zijn als bijlage toegevoegd).
De 13-14-jarigen in onze gemeente zijn een doelgroep die moeilijk te bereiken is. Om deze reden werd geopperd een wedstrijd te koppelen aan het belevingsonderzoek zodat ze mogelijk meer gemotiveerd worden om deel te nemen aan het belevingsonderzoek.
Omwille van het feit dat hier een wedstrijd rond georganiseerd wordt, is het noodzakelijk een wedstrijdreglement te hebben. Het voorstel voor het wedstrijdreglement is als bijlage toegevoegd.
Bij goedkeuring door het college zal dit wedstrijdreglement worden doorgestroomd naar de gemeenteraad van 21 september 2023, daar de wedstrijd zelf loopt van 1 t.e.m. 31 oktober 2023.
Decreet lokaal bestuur, dd. 22 december 2017.
Privacy-wetgeving, GDPR.
Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met het wedstrijdreglement voor de wedstrijd betreffende de 13-14-jarigen in Groot-Steenokkerzeel in het kader van het belevingsonderzoek.
Het arbeidsreglement moet aangepast worden om te voldoen aan de vigerende wetgeving.
Het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel te Steenokkerzeel werd goedgekeurd tijdens de gemeenteraadszitting van 18 oktober 2018.
In januari en maart 2023 werd de rechtspositieregeling (RPR) van het gemeente- en ocmw-personeel goedgekeurd.
Het arbeidsreglement moet aangepast worden, om afgestemd te zijn op de bepalingen van de rechtspositieregeling.
De gewijzigde versie vindt men terug in bijlage en de wijzigingen zelf zijn aangebracht in het blauw.
Het ontwerp van wijziging is ook besproken op het managementteam van 13 juni 2023.
Het gewijzigde arbeidsreglement werd ook onderworpen aan syndicaal overleg op woensdag 28 juni 2023, zie bijlage.
De gemeenteraad keurt het arbeidsreglement voor het personeel lokaal bestuur Steenokkerzeel goed.
Het animatorenkader moet herzien worden, gezien het niet meer evenredig is aan de huidige realiteit:
- geen voorziene verloning voor animatoren zonder attest.
- verwaarloosbaar verschil in loonschaal D en E in trap 0, waardoor animatoren met en zonder attest bijna evenveel verdienen.
- animatoren zonder attest en opvangmonitoren worden beiden op E-schaal verloond, maar hebben een duidelijk verschil in taken.
Daarnaast wil de gemeente zich profileren als interessante werkgever en nieuwe animatoren aantrekken.
Er werd een nieuw kader uitwerkt, waarbij de verloning gekoppeld wordt aan enerzijds de verantwoordelijkheid die wordt opgenomen (hoofdanimator - animator met en zonder attest, opvanganimator, stagiair en vrijwilliger) en anderzijds de opleiding (attest animator) en ervaring van de animator (aantal weken actief o het speelplein).
In het college van maandag 19 juni 2023 (CBS/2023/1008) ging het college principieel akkoord met dit nieuw kader voor animatorenlonen (zie collegepunt als bijlage).
a) Nieuw kader
Dit kader werd vervolgens voor voorgelegd op het Bijzonder Onderhandelingscomité van woensdag 28 juni 2023.
Dit kader zal worden toegepast voor alle animatoren actief voor de gemeente, dus niet alleen de speelpleinen, maar ook de sportkampen en andere (toekomstige nieuwe) activiteiten.
Volgend kader werd hierbij voorgesteld:
|
** Om loyaliteit en praktijkervaring te belonen, wordt hieraan gelijkgesteld:
Alle afgevaardigden gingen eenparig akkoord met het voorlegde voorstel van de antimotorenlonen met indexering.
b) Aanpassing Huishoudelijk Reglement Animatoren
Gelet op het feit dat de animatorenlonen expliciet zijn opgenomen in het "Reglement gemeentelijke speelpleinwerking De Winny"s - animatorenbeleid", dient dit ook aangepast te worden. Er wijzigt inhoudelijk verder niets, het betreft enkel een aanpassing van het "Artikel 11 – Verloning" (als bijlage zowel oude versie van 2022 en nieuwe van 2023).
Advies financiën: de dienst financiën werd betrokken bij de voorbereiding van dit nieuwe kader, in het bijzonder voor de impact die deze heeft op het personeelsbudget. Gelet op het feit dat de uurloonverhoging in grote mate wordt gecompenseerd door enerzijds het schrappen van de maaltijdcheques en anderzijds door het uitbesteden van de werking in de herfstvakantie, is het advies positief.
Advies personeel: de dienst personeel werd nauw betrokken in het voorbereidend traject. Zij toetsten ook juridisch af of dit voorstel conform de wetgeving is.
Advies Bijzonder Onderhandelingscomité: eenparig akkoord met het voorlegde voorstel van de antimotorenlonen met indexering
De animatorenlonen zullen bekostigd worden met budgetrekening 2023/ACT-30/0751-00/62030000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN. Hierop wordt jaarlijks € 120.000 voorzien.
Daarnaast zal het budget van de maaltijdcheques worden aangesproken: budgetrekening 2023/ACT-30/0751-00/62310040/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN. Hierop staat jaarlijks € 9.000.
1. De gemeenteraad gaat akkoord met het nieuwe kader voor de animatorenlonen:
|
** Om loyaliteit en praktijkervaring te belonen, wordt hieraan gelijkgesteld:
2. De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassing van het huishoudelijk reglement voor de animatoren als gevolg van dit nieuw kader.
De intentie tot het verhogen van de capaciteit in het vijfde leerjaar van de gemeentelijke basisschool -afdeling Tilia.
Onder voorbehoud van goedkeuring van het collegebesluit waardoor de capaciteit in het vijfde leerjaar in de gemeenteschool GS Tilia wordt verhoogd, is het wenselijk om voor een optimale werking van de gemeentelijke basisschool voor het komende schooljaar bijkomend het volgende ambt ten laste te nemen van het werkingsbudget onderwijs:
De schoolraad gaf positief advies i.v.m. de verhoging van de capaciteit ( zie bijlage).
De financieel directeur heeft op 7 augustus 2023 een visum onder voorbehoud afgeleverd met het nummer 2023/45. Er dient immers een bijkomend uitgavekrediet voorzien te worden bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van minstens 25.000 EUR.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode GBB/0800-00/61700010/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van de exploitatie 2023-2024.
1. De vraag tot het inrichten van een bijkomend ambt voor het schooljaar 2023-2024 ten laste van het werkingsbudget onderwijs :
wordt goedgekeurd.
2. Deze uitgave wordt aangerekend op budgetcode GBB/0800-00/61700010/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van de exploitatie 2023-2024.
3. In de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 wordt er op budgetcode GBB/0800-00/61700010/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van de exploitatie 2023-2025 een bijkomend uitgavekrediet voorzien van 25.000 EUR.
Uit de resultaten van de aanmeldingsprocedure is gebleken dat een aantal leerlingen niet konden ingeschreven worden in het vijfde leerjaar.
Voor de start van de inschrijvingsperiode heeft het schoolbestuur voor elk van zijn scholen de capaciteit bepaald. Het schoolbestuur doet dit autonoom en kan hierbij rekening houden met bijvoorbeeld de materiële omstandigheden of de pedagogisch-didactische overwegingen.
Tijdens de gemeenteraad op datum van 17 november 2022 werd de capaciteit vastgelegd als volgt:
Afdeling Piramide:
De capaciteit van de instapklas wordt vastgelegd op 40 kleuters.
De capaciteit van de eerste kleuterklas wordt vastgelegd op 44 kleuters.
De capaciteit van de tweede kleuterklas wordt vastgelegd op 44 kleuters.
De capaciteit van de derde kleuterklas wordt vastgelegd op 44 kleuters.
De capaciteit van het eerste leerjaar wordt vastgelegd op 48 leerlingen..
De capaciteit van het tweede leerjaar wordt vastgelegd op 44 leerlingen.
De capaciteit van het derde leerjaar wordt vastgelegd op 44 leerlingen.
De capaciteit van het vierde leerjaar wordt vastgelegd 48 leerlingen.
De capaciteit van het vijfde leerjaar wordt vastgelegd op 47 leerlingen.
De capaciteit van het zesde leerjaar wordt vastgelegd op 44 leerlingen.
Afdeling Tilia:
De capaciteit van het tweede leerjaar wordt vastgelegd op 24 leerlingen.
De capaciteit van het derde leerjaar wordt vastgelegd op 24 leerlingen.
De capaciteit van het vierde leerjaar wordt vastgelegd op 24 leerlingen..
De capaciteit van het vijfde leerjaar wordt vastgelegd op 24 leerlingen.
De capaciteit van het zesde leerjaar wordt vastgelegd op 24 leerlingen.
Het schoolbestuur kan de capaciteit tijdens de lopende inschrijvingsperiode niet verlagen, maar wel verhogen.
Het schoolbestuur beslist om de capaciteit van het vijfde leerjaar dat vastgelegd was op 24 leerlingen te verhogen naar 28 leerlingen voor het schooljaar 2023-2024
Het schoolbestuur houdt rekening met het feit dat dit gevolgen kan hebben voor andere scholen (vb. ouders die door de verhoogde capaciteit hun keuze veranderen).
Het schoolbestuur zal de capaciteitsverhoging ter kennisgeving mee te geven aan de schoolbesturen van de andere scholen gelegen in de gemeente.
De leerkrachten en directie gaan akkoord met de capaciteitsverhoging.
Het ontvangen advies van de schoolraad op 6 juli 2023.
Protocol 2023/1 van het syndicaal overleg op 31 augustus 2023 zie bijlage.
1. De gemeenteraad stemt in met de verhoging van de vastgelegde capaciteit in het vijfde leerjaar van de afdeling Tilia voor het schooljaar 2023-2024, en dit met terugwerkende kracht vanaf 1 september 2023 tot anders bepaald.
2. De volgende maximum aantal leerlingen - per leeftijdsgroep - voor de GBS Piramide & Tilia te 1820 Steenokkerzeel worden vastgelegd :
a. Voor de vestigingsplaats Piramide, Fuérisonplaats 14, 1820 Steenokkerzeel op het maximum aantal leerlingen per leerjaar:
b. Voor de vestigingsplaats Tilia, Thenaertstraat 1, 1820 Steenokkerzeel op het maximum aantal leerlingen per leerjaar:
Door de goedkeuring van het Regiodecreet wil de Vlaamse overheid de lokale en intergemeentelijke actoren ertoe aanzetten om binnen bepaalde territoriale contouren samen te werken, met name de regio's. Voor Steenokkerzeel is dit regio Halle-Vilvoorde.
Op 06 maart 2023 werd het college hiervan in kennis gesteld.
Er dient maandelijks aan het college en halfjaarlijks aan de gemeenteraad gerapporteerd te worden over de vooruitgang.
Collegebesluiten inzake de rapportering bovenlokale samenwerking van 17/04, 22/05 en 19/06/2023 werden toegevoegd in bijlage.
Regiodecreet van 3 februari 2023.
De gemeenteraad neemt kennis inzake de rapportering bovenlokale samenwerking.
Email van Haviland van 22 augustus 2023 waarin wordt meegedeeld dat de buitengewone algemene vergadering van Haviland plaats heeft op woensdag 13 december 2023 om 18u00 in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 Asse, met volgende agenda :
De wijzigingen van de statuten van HAVILAND hebben voornamelijk als doel om in overeenstemming te zijn met het Decreet Lokaal Bestuur, dat gewijzigd werd ingevolge voornoemd Decreet Versterking Lokale Democratie.
Volgende punten werden aangepast:
• De mogelijkheid om voortijdig uit de vereniging te treden, alsook de voorwaarden waaraan die uittrede moet voldoen (art. 422 DLB);
• Verwijderen van het bestuurlijk toezicht bij neerlegging van de jaarrekening bij de Nationale bank van België (art. 456 DLB);
• Het begrip “saneringsplan” wordt vervangen door het begrip “plan” (467 DLB);
• De mogelijkheid van de Raad van Bestuur om de ontbinding van de vereniging voor te stellen indien het netto-actief van de vereniging negatief dreigt te worden of geworden is of in een bijzonder plan maatregelen voor te stellen om de continuïteit van de vereniging te vrijwaren (art. 457 DLB);
• De mogelijkheid voor de leden van de Raad van Bestuur en hun vertrouwenspersoon om presentiegelden te ontvangen (448 DLB).
Daarnaast hebben de wijzigingen van de statuten van HAVILAND als doel om in overeenstemming te zijn met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
Volgende punten werden aangepast of toegevoegd:
• Weglating dat de vereniging geen handelskarakter heeft;
• Vermelding dat commissarissen kunnen worden benoemd voor een hernieuwbare termijn, overeenkomstig art. 3:61, §1 en §2 WVV.
• Vermelding dat voor of na de handtekening van de persoon die de vereniging vertegenwoordigt, wordt vermeld in welke hoedanigheid die optreedt, overeenkomstig artikel 2:53 WVV;
Tot slot, hebben de wijzigingen van de statuten van HAVILAND als doel om in overeenstemming te zijn met het Regiodecreet.
Volgend punt werd toegevoegd aan de statuten:
• De mogelijkheid en de voorwaarden om uit te treden uit een dienstverlenende vereniging om zich in regel te stellen met de regels inzake regiovorming;
Als bijlage wordt er een overzicht gevoegd van de statuten waarbij artikelsgewijs de aanpassingen worden weergegeven.
In uitvoering van artikel 38 van de statuten van HAVILAND moet over bovenvermelde statutenwijzigingen voorafgaandelijk door uw gemeenteraad worden beraadslaagd en beslist, uiterlijk 90 dagen te rekenen vanaf de datum van de toezending van deze brief van HAVILAND aan de gemeente.
De deelnemers die nalaten binnen de gestelde termijn een beslissing te nemen en voor te leggen, worden geacht zich te onthouden.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid de artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikelen 427 en 432;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de thans van kracht zijnde statuten van Haviland zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 9 juli 2021, inzonderheid artikel 38 betreffende de statutenwijziging;
Overwegende dat de gemeente deelnemer is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en werd verlengd op 23 oktober 2019 gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 21 november 2019 onder het nummer 19151652;
Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische-sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde een dienstverlenende vereniging is overeenkomstig artikel 398, §2, 2° van het Decreet Lokaal Bestuur;
Overwegende dat artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de wijzigingen in de statuten van de dienstverlenende vereniging en in de bijlagen artikelsgewijs worden aangebracht door de Algemene Vergadering met een drievierdemeerderheid, zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen, als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten, en op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten haar instemming betuigt;
Dat uiterlijk negentig dagen voor de Algemene Vergadering die de statutenwijzigingen moet beoordelen, een door de Raad van Bestuur opgesteld ontwerp aan alle deelnemers wordt voorgelegd; dat de beslissingen daarover van hun raden die de oorspronkelijke statuten hebben goedgekeurd, het mandaat van de respectieve vertegenwoordigers op de Algemene Vergadering bepalen en bij het verslag worden gevoegd;
Dat de deelnemers die nalaten binnen de gestelde termijn een beslissing te nemen en voor te leggen, worden geacht zich te onthouden; dat de onthouding het mandaat van hun vertegenwoordiger op de Algemene Vergadering bepaalt;
Overwegende dat de Raad van Bestuur van Haviland op 19 juni 2023 overeenkomstig artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur een ontwerp van statutenwijziging heeft goedgekeurd;
Gelet op de brief van 22 augustus 2023 waarbij Haviland de deelnemers in kennis stelt van het voorstel van statutenwijzigingen;
Op 22 december 2016 keurde de gemeenteraad het reglement klachtenbehandeling goed.
Hierin staat vermeld dat de klachtencoördinator jaarlijks een overzicht van de ingediende klachten bezorgt aan de gemeenteraad.
Sedert de laatste rapportering werden er 2 officiële klachten ingediend:
|
Onderwerp |
Datum indiening |
Ontvankelijk |
Gegrond |
Datum afhandeling |
|
|
|
|
|
|
1 |
Verschillende communicatielijnen tussen gemeentelijke diensten en inwoner in verband met onderhoud aan wegje, wat verwarring creëerde. |
18/10/2022 |
Ja |
Deels |
14/11/2022 |
2 |
Onvolledige informatie aan inwoner in verband met hergebruik foto van EID of noodzaak nieuwe foto (indien oude foto niet meer voldoet), bij aanvraag rijbewijs |
30/03/2023 |
Ja |
Ja |
27/06/2023 |
Artikel 303 van het Decreet Lokaal Bestuur
De gemeenteraad neemt kennis van de klachtenbehandeling: rapportering 2022-2023.
Op 18 september 2014 keurde de gemeenteraad het VVSG-traject naar uitmuntendheid goed als interne controlesysteem.
Er werd een werkgroep 'organisatiebeheersing' samengesteld, die volgens deze methodiek een globale zelfevaluatie van de organisatie verrichtte, waarover werd gerapporteerd aan de raad in september 2015.
Daarna koos de werkgroep voor een thema-audit rond communicatie, gezien de indiensttreding van de communicatiedeskundige en het dus aangewezen was om een actieplan hierover te ontwikkelen.
De informatieveiligheidscel, onder aansturing van Johan Soons, veiligheidsconsulent (Vera), in 2015 een informatieveiligheidsplan gemaakt, om er voor te zorgen dat er met de informatie, aanwezig binnen de gemeente, zowel intern als extern, op een wijze wordt omgegaan, rekening houdende met IT-beveiliging enerzijds en privacywetgeving anderzijds.
Een specifieke audit, ontwikkeld door Haviland i.s.m. VVSG, rond welzijn op het werk, werd doorgevoerd vanaf augustus 2016 en werd doorkruist door een inspectie van de FOD WASO, wat leidde tot een actieplan.
De werkgroep organisatiebeheersing voerde in 2016-2017 een nieuwe thema-audit uit rond het thema 'HRM'.
Gezien de uitdaging die de integratie gemeente en OCMW in 2018 met zich meebracht, werd beslist om de werkgroep organisatiebeheersing een jaar op non-actief te zetten.
Dit betekent niet dat er dan geen vooruitgang geboekt werd op vlak van organisatieontwikkeling, integendeel, maar deze initiatieven werden dan ingekapseld in het integratieproject.
Voor 2019-2020 werd er gekozen om te werken aan de financiële processen, naar aanleiding van het invoeren van een samengevoegde (digitale) financiële beleidsplanning en -uitvoering, in samenwerking met VERA.
In 2020-2021 ging de aandacht volledig naar het bestrijden van Covid-19, ook op de werkvloer.
In 2021-2022 zetten we verder in op de digitalisering van onze werking en dienstverlening, die door Covid-19 in een stroomversnelling is gekomen.
De uitvoering van de actieplannen van vorige audits wordt regelmatig opgevolgd, geëvalueerd en bijgestuurd door de werkgroep organisatiebeheersing.
In 2022-2023 is er gewerkt aan de verdere professionalisering en optimalisering van de HR-processen.
Artikelen 217 t.e.m. 220 van het Decreet Lokaal Bestuur
De gemeenteraad neemt kennis van de acties die in 2022-2023 werden ondernomen in het kader van organisatiebeheersing.
Voor eind september moeten alle gemeenten en OCMW’s, autonome gemeentebedrijven (AGB’s) en welzijnsverenigingen een opvolgingsrapportering opmaken met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025.
De opvolgingsrapportering bevat de stand van zaken van de prioritaire acties en een overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar (schema J1 en T2) voor gemeente én OCMW samen. De rapportering bevat ook de wijzigingen die het bestuur mogelijks heeft doorgevoerd in de assumpties bij de opmaak van het (aangepaste) meerjarenplan en eventuele wijzigingen in de financiële risico’s. Daarnaast is het bestuur vrij om zelf nog extra elementen in de opvolgingsrapportering op te nemen.
De opvolging van Steenokkerzeel bestaat uit (zie bijlagen):
- Beleidsevaluatie: stand van zaken van de prioritaire acties op datum van 30.06.2023
- Schema J1: overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven op datum van 30.06.2023, onderverdeeld per beleidsdoelstelling
- Schema J3: overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven op datum van 30.06.2023, onderverdeeld per gemeente en OCMW
- Schema T2: overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven op datum van 30.06.2023, onderverdeeld naar economische aard
Artikel 29 van het Besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van 30 maart 2018.
Artikel 5 van het Ministerieel Besluit over de beleids- en beheerscyclus van 26 juni 2018.
De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025.
Het centraal kerkbestuur (CKB) moet het budget 2024 van de kerkbesturen voor 1 oktober gecoördineerd indienen bij de gemeenteoverheid. Als het budget past binnen het goedgekeurde meerjarenplan moet de gemeenteraad hiervan binnen de 50 dagen na ontvangst akte nemen. Als het budget niet past binnen het goedgekeurde meerjarenplan moet de gemeenteraad zich hierover binnen de 50 dagen na ontvangst uitspreken.
Het CKB heeft bij de gemeente op 25 augustus 2023 het budget 2024 van de verschillende kerkbesturen ingediend. De termijn voor de gemeente eindigt dus op 14 oktober 2023.
Er werd een voorafgaandelijk overleg gepleegd met de gemeenteoverheid over de budgetten 2024 op 25 mei 2023.
De ingediende budgetten 2024 van de kerkbesturen St.-Niklaas, St.-Rumoldus, St.-Martinus en St.-Catharina passen binnen de goedgekeurde meerjarenplannen 2020-2025, zodat er hiervan enkel kennis moet genomen worden.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
1. De gemeenteraad neemt akte van het budget 2024 van het kerkbestuur St.-Martinus, met een exploitatietoelage van € 32.405,89 en zonder investeringstoelage.
2. De gemeenteraad neemt akte van het budget 2024 van het kerkbestuur St.-Rumoldus, zonder exploitatietoelage en met een investeringstoelage van € 121.398,79.
3. De gemeenteraad neemt akte van het budget 2024 van het kerkbestuur St.-Catharina, met een exploitatietoelage van € 17.180,15 en met een investeringstoelage van € 60.000.
4. De gemeenteraad neemt akte van het budget 2024 van het kerkbestuur St.-Niklaas, zonder exploitatietoelage en zonder investeringstoelage.
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Op de schriftelijke vraag van GROEN tijdens de GR van 20 april 2023 of de vervanging van de in de Sint-Annastraat gevelde lindeboom is voorzien, werd door schepen Marleen Ral het volgende geantwoord: “We willen in het najaar een nieuwe linde aanplanten, om die historische symboliek te behouden”.
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Aanleiding
Uit het CBS-verslag van 10 juli 2023 (24/57) blijkt dat de gemeente deels gelijk heeft gekregen in de beroepsprocedure die was ingesteld tegen de aanmaning die OVAM op 1 september 2022 en 26 januari 2023 verstuurde i.v.m. de saneringsplicht. De aanmaning van 1 september 2022 wordt opgeheven voor wat betreft de gemengd overwegend historische bodemverontreinigingen met referenties 4, 11 en 12. De aanmaning van 1 september 2022 voor wat betreft de gemengd overwegend nieuwe bodemverontreiniging met referenties 5 en 6 blijft wel bestaan.
Vragen
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Aanleiding:
In het CBS-verslag van 10 juli 2023 (20/54) staat o.m. het volgende te lezen.:
Adviezen en visum:
De dienst openbare werken stelt voor om akkoord te gaan met de door FLuvius voorgestelde aanpassing van het Uurschema Energieloze Nachten als volgt: tijdens weekdagen het licht doven van 00u tot 05u, en op vrijdag, zaterdag- en zondagavond het licht aan te laten.
Besluit:
Akkoord te gaan met de door FLuvius voorgestelde aanpassing wat betreft de uren waarop de lichten worden gedoofd tijdens de weekdagen: nl. het licht doven van 00u tot 05u in plaats van van 23u tot 5u.
Niet akkoord te gaan om ook bijkomend op zondagavond het licht aan te laten.
Vragen:
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
https://www.hln.be/zaventem/dan-toch-geen-aanpassing-aan-het-doven-van-straatverlichting-in-luchthavengemeente~a4378c1e/
Burgemeester Ryon antwoordt:
Schepen Wim Mombaerts antwoordt op de officiële vraag van raadslid Rudy Peeters:
Schepen Jelle Mombaerts voegt toe:
De financiële impact van het doven van de lichten; er zijn 2 factoren die een rol spelen:
Enerzijds de dalende elektriciteitsprijzen t.o.v. 2022, anderzijds minder branduren door het doven.
Hieronder de cijfers (afgerond) van de afgelopen 3 jaren. Wat de straatverlichting ons gekost heeft:
- 2021: 203.000 EUR
- 2022: 350.000 EUR
- 2023: 82.000 EUR (eerste 7 maanden)
- 2023: 140.000 EUR (geëxtrapoleerd naar 12 maanden)
Buiten het zuiver financiële is het eigenlijke elektriciteitsverbruik vergelijken misschien een betere parameter.
Als je de maanden mei, juni, juli en augustus 2022 vergelijkt met dezelfde maanden in 2023, kom je uit op een minderverbruik van elektriciteit van +/- 60% (en de bijhorende minder CO2 uitstoot). We kunnen er dus vanuit gaan dat dit volledig toe te schrijven is aan het doven van de verlichting.
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt:
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Schepen Marleen Ral antwoordt dat de informatie zal worden nagestuurd, alles is momenteel nog niet voorhanden.
2020
Ingediende dossiers: 69
Uitbetalingen: 65 -- totaalbedrag €24 360 : niet alle uitbetalingen waren voor het volledige jaar + 4 personen overleden waardoor geen uitbetaling
Voorzien budget: €26 000
2021
Ingediende dossiers: 91
Uitbetalingen: 81 – totaalbedrag €27 720 : opnieuw niet alle uitbetalingen waren voor een volledig jaar + 8 weigeringen omwille van niet in bezit van de juiste attesten + 2 personen overleden waardoor geen uitbetaling
Voorzien budget: 30 000
2022
Ingediende dossiers: 75
Uitbetalingen: 73 – totaalbedrag €29 225 : opnieuw niet alle uitbetalingen waren voor een volledig jaar + 1 persoon dossier pas in orde einde van het jaar dus nog geen recht op uitbetaling + 1 persoon overleden waardoor geen uitbetaling
Voorzien budget: €40 000
Ter info: Een volledig jaar is €420, per maand is dit €35.
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Aanleiding:
Citaat uit CBS 27 maart 2023 (10/39): Procedure achter gelaten voertuigen, gevonden voorwerpen
Aanleiding:
De laatste tijd worden verschillende achter gelaten voertuigen over gemaakt naar de gemeente na een gerechtelijke procedure. De kosten van stalling voorafgaand aan deze overdracht zijn niet altijd duidelijk, ook is er vaak twijfel over wat er verder met het voertuig kan/ moet gebeuren.
Feiten, context en argumentatie:
Om duidelijkheid te scheppen in deze procedure werd een intergemeentelijk overleg gehouden samen met de takeldiensten en de politie. Er werden afspraken gemaakt over de overdracht van een voertuig (in te vullen document met de nodige gegevens) en bekeken hoe de kosten beheerst kunnen worden in de toekomst.
Het verslag van de vergadering van 1 maart 2023 in bijlage, evenals het te volgen stappenplan.
Juridische overwegingen:
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Besluit:
Het college neemt kennis van het verslag van 1 maart 2023 van het intergemeentelijk overleg gehouden samen met de takeldiensten en de politie, evenals het te volgen stappenplan inzake achtergelaten voertuigen (en gevonden voorwerpen).
Het college wacht nog op de verdere beslissingen terzake.
Vragen:
Burgemeester Kurt Ryon antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Aanleiding:
In het CBS-verslag van < 08 augustus 2023 (50/93) staat het volgende besluit i.v.m. de uitrol elektrische palen:
Besluit:
Het college van burgemeester en schepenen valideert formeel het voorbehouden van 2 parkeerplaatsen op de strategisch voorgestelde locatie 23-STRAT-232-1 (parking Van Frachenlaan tegenover kerkhof) voor de Vlaamse concessie snelladers, volgens het locatie voorstel van de Vlaamse overheid d.d. 14.07.2023. Hiertoe werd een schriftelijk akkoord bekomen van de grondeigenaar Brussels Airport Company.
Het college van burgemeester en schepenen valideert formeel het voorbehouden van 4
parkeerplaatsen op de strategisch voorgestelde locatie 23-STRAT-232-1 (Parking Kampenhoutsesteenweg) voor de Vlaamse concessie snelladers, volgens het locatie voorstel van de Vlaamse overheid d.d. 14.07.2023.
Vragen:
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Op de GR worden vervolgens de bezwaren en de adviezen behandeld.
In januari zal het RUP klaar zijn en volgt er nog een maand schorsing en een publicatie in het Staatsblad.
Ongeveer in maart 2024 zal het RUP van toepassing zijn.
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt:
Het CBS-verslag van 26 juni 2023 (15/43) beschrijft het procesverloop van de vordering die BAC heeft ingeleid bij de Vrederechter van Zaventem middels een dagvaarding betekend op 14 februari 2023. In het besluit van voormeld verslag staat te lezen:
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het vonnis van de rechtbank dd. 16 juni 2023.
Het college van burgemeester en schepenen wenst niet in hoger beroep te gaan.
Vragen:
De algemeen directeur antwoordt dat het vonnis als bijlage werd toegevoegd aan dit punt. Er was geen grond om in hoger beroep te gaan in dit dossier.
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt:
Citaat uit het verslag van het CBS 05 juni 2023 (51/94)
Aanleiding:
Naar aanleiding van een overleg op 06 maart 2023 tussen de gemeente en Batopin werden er een aantal bijkomende vragen gesteld waaronder de eventuele uitrol in alle deelgemeenten evenals het voorzien van een cash-in toestel in Steenokkerzeel zelf.
Feiten, context en argumentatie:
Op woensdag 17 mei 2023 mocht de gemeente volgend antwoord ontvangen van Batopin:
Zoals u weet, is het gebruik van cash de afgelopen 10 jaar met 50% gedaald. Het Batopin project is opgericht om een nieuw netwerk van geldautomaten op te zetten ter vervanging van de eigen geldautomaten van de 4 partnerbanken, die nu grotendeels onderbenut zijn. Om het beste evenwicht op het grondgebied te bereiken, oordeelt Batopin niet in termen van gemeentegrenzen, maar in termen van cashbehoefte afhankelijk van een reeks factoren zoals demografie, vervoerswijzen, plaatsen waar burgers zich verplaatsen om hun inkopen te doen, en drukke centrale plaatsen.
Daarom besloot Batopin niet aanwezig te zijn in Perk en Melsbroek , maar wel één locatie met 4 betaalautomaten (cash out only) op te zetten in Steenokkerzeel, dit op redelijke afstand van andere deelgemeenten.
Op dit ogenblik zijn wij in gesprek met de eigenaars van het gebouw van de KBC, maar het hangt ook af van de plannen dat zij hebben met betreffend gebouw.
Zoals echter blijkt uit de conclusies van de Nationale Bank van België, die de bijdrage van Batopin aan het aanbod van cash op nationaal niveau gevalideerd heeft, is het niet aan het Batopin-netwerk alleen om cash aan te bieden over het volledige Belgische grondgebied. Om concurrentieredenen is Batopin niet op de hoogte van eventuele plannen voor de installatie van automaten door de andere spelers op de markt, een element dat van belang kan zijn.
Besluit:
Het college heeft kennis genomen van het standpunt van Batopin.
Citaat uit het CBS-verslag van 19 juni 2023 (30/111)
Aanleiding:
Email van Loomis Belgium van 05 juni 2023 waarin zij ons een presentatie en een bestek bezorgen voor een cash 24/7 automaat in Steenokkerzeel.
Feiten, context en argumentatie:
Loomis is actief in 23 landen en heeft haar hoofdzetel in Stockholm.
Loomis België heeft zich ten doel gesteld de omloop van contant geld in alle veiligheid op lokaal en nationaal niveau te versnellen. De geografische spreiding van de cash centers en hun strategische ligging maken een grotere nabijheid tussen de teams en hun cliënten mogelijk.
Met het oog hierop en om concrete oplossingen te bieden aan gemeenteraadsleden en bevolking, heeft Loomis het Cash 24/7-aanbod ontwikkeld en mobiliseert het al zijn knowhow met een kant-en-klaar aanbod. De keuze van de fysieke locatie (in samenspraak met de gemeente of stad), installatie, inrichting, inbedrijfstelling, bevoorrading, fiduciaire logistiek, telling, reconciliatie en onderhoud worden allemaal verzorgd door de Loomis-team.
Plaats in beleidsplan en budget:
Kostprijs:
eenmalige aankoopprijs kiosk: 38.500 excl btw
maandelijkse vergoeding aan Loomis, in functie van het aantal verrichtingen in de kiosk: max. 1.750 excl btw Er is hiervoor geen budget voorzien.
Besluit:
Het college neemt kennis van de presentatie en het bestek van Loomis Belgium en beslist om niet in te gaan op dit aanbod, wegens de hoge kostprijs.
Vragen:
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
CBS 26 juni 2023 – 17/89.
Schepen Hannelore Velaerts antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Aanleiding:
Het CBS-verslag van 19 juni 2023 (07/56) vermeldt het volgende
Gemeentelijk erosiebestrijdingsplan: goedkeuring en indiening
Besluit:
Het gemeentelijk erosiebestrijdingsplan, opgemaakt door de erosiecoördinator van de provincie Vlaams Brabant, wordt goedgekeurd.
Het gemeentelijk erosiebestrijdingsplan wordt samen met de aanvraag voor betaling van de subsidie ingediend bij de dienst Land en Bodembescherming.
De erosiecoördinator wordt hiervan in kennis gesteld.
De betrokken landbouwers kregen op 16 mei 2023 de kans om het ontwerp-erosieplan in te kijken en hun opmerkingen te geven. Enkel één landbouwer kwam naar deze zitting, nl. de voorzitter van de landbouwraad. Hij stond in het algemeen niet positief tegenover geplande maatregelen tegen erosie.
Vragen:
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:
Het plan zal ter info overgemaakt worden.
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Aanleiding:
Het CBS-verslag van 19 juni 2023 (12/66) heeft het over een Raamovereenkomst Haviland elektrische deelwagens - plaatsen van 2 elektrische deelwagens aan het gemeentehuis, met als besluit:
Het college neemt kennis van de raamovereenkomst van intercommunale Haviland voor elektrische deelwagens.
Het college beslist deel te nemen aan de raamovereenkomst, voor perceel 1 "leasen van 2 elektrische deelwagens".
Deze uitgave wordt aangerekend op budgetcode ACT-140/0350- 00/61599999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (Koolstofvrije deelmobiliteit) van de exploitatie 2023-2024.
Vragen:
Schepen Hannelore Velaerts antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Aanleiding:
CBS 05 juni 2023 (58/99 – onderhandse opdrachten)
G/2023/539 VERHOEVE MARC bvba
herstellen na beschadiging van de Burgdreef en plaatsen van palen in beton 10.373,33.
Vragen:
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Aanleiding:
In aansluiting met de schriftelijke vraag die wij hebben gesteld tijdens de gemeenteraad van 23 maart 2023 lezen we met heel veel plezier in het CBS-verslag van 24 juli 2023 (18/39) het volgende besluit:
Kennis te nemen van de conclusie van de uitgevoerde DNA-analyse, de beschrijving van het ras “Suprême de Perck”, en de vergelijking met DNA van andere gekende appelsoorten waaruit met zekerheid kon worden besloten dat de bladstalen van twee van de bomen overeenstemmen met deze van de historische appelsoort “Suprême de Perck”, gecreëerd te Perk in de 19e eeuw.
Gezamenlijk te communiceren over deze teruggevonden Perkse appelsoort via de gemeentelijke informatiekanalen.
Akkoord met het laten planten van een appelboom van de soort “Suprême de Perck” in de pastorietuin van Perk.
In de toekomst kunnen ook andere Perkse fruitsoorten geïntroduceerd of erkend worden.
Vragen:
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Tijdens een recente vergadering van de gemeenteraad werden enkele bedenkingen gemaakt / suggesties aangereikt om het huidige reglement van 19 december 2019 enigszins aan te passen.
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt:
Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
Na het sluikstorten van autobanden kaarten wandelaars nu ook de problematiek van herhaaldelijk sluikstorten in de Rutstraat aan. De sluikstortingen beperken zich niet tot de straatberm maar de aanpalende velden lijken even hard getroffen door sluikstorten. Na opkuis van deze vaststelling was er binnen de korst mogelijke tijd een tweede vaststelling van sluikstort op ongeveer dezelfde locatie.
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:
Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
Iedereen werd bij de start van de zomer warm gemaakt bij aanvang van de eerste werkzaamheden.
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
Wordt het niet stilaan tijd om terug te komen op de beslissing de straatverlichting op weekdagen in de dorpskernen te doven en deze eerder nu te reactiveren. De energieprijzen zijn genormaliseerd en onze prioritaire doelstellingen om de gemeente een sociale, bruisende en gezellige uitstraling te geven, lijken eerder mislukt. Bij het binnenrijden, op welk vervoermiddel dan ook, lijken de dorpskernen eerder spook- dan gezellige dorpskernen.
De vraag van Vooruit werd behandeld bij punt 22, vraagstelling over de uitvoering van het energieplan: doven openbare verlichting (groen-fractie).
Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
Aanwezigen melden ons dat er een zeer late en geen noemenswaardige tussenkomst is geweest om de betreurenswaardige vechtpartij op het einde van het evenement te beëindigen.
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt: