De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
In het kader van de opdracht “Ontwerp en uitvoering van een speeltuin Dijkveld” werd een bestek met nr. Speeltuin Dijkveld opgesteld door de dienst Openbare Werken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 108 000,00 incl. btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uiterste uitvoeringsdatum (levering, plaatsing, afwerking en gunstige keuring) moet vóór 1 juli 2025 zijn.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143 000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode 0752-00/22890007/BESTUUR/CBS/0/JEU001 (actie GBB) van de investering 2024.
1. Het bestek met nr. Speeltuin Dijkveld en de raming voor de opdracht “Ontwerp en uitvoering van een speeltuin Dijkveld”, opgesteld door de dienst Openbare Werken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 108 000,00 incl. btw.
2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
3. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0752-00/22890007/BESTUUR/CBS/0/JEU001 (actie GBB).
4. De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven op budgetcode 0752-00/22890007/BESTUUR/CBS/0/JEU001 (actie GBB) van de investering 2024.
Heraanleg parking Mulslaan.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21 oktober 2024, houdende goedkeuring van het verslag van de overlegvergadering met Kastze verkeer van 17 september 2024, punt 6 Parking Mulslaan - waarbij advies gegeven is voor een nieuw aanvullend reglement voor alle verkeersmaatregelen op parking Mulslaan te Steenokkerzeel.
Het plan als bijlage met de geplande verkeersmaatregelen.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur
1 Op de parking Mulslaan te Steenokkerzeel (Conform plan, 4 plaatsen), het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische voertuigen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
2 Op de parking Mulslaan te Steenokkerzeel (Conform plan, 2 plaatsen), het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische voertuigen, de maatregel geldt uitgezonderd zondag van 5u tot 14u
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
2 Op de parking Mulslaan te Steenokkerzeel (Conform plan, 6 plaatsen), het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
3 Op de parking Mulslaan te Steenokkerzeel, het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen; de maatregel geldt uitgezonderd zondag van 5u tot 14u
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
4 Op de parking Mulslaan te Steenokkerzeel, ter hoogte van school Piramide op de aangeduide plaatsen (Conform plan, 2 plaatsen), het stilstaan en parkeren is verboden.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
5 Op de parking Mulslaan te Steenokkerzeel (Conform plan, 3 borden), verboden rijrichting voor iedere bestuurder. Op de parking Mulslaan te Steenokkerzeel (Conform plan, 1 bord) toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
6 Op de parking Mulslaan te Steenokkerzeel (Conform plan, 1 bord) de bestuurders zijn verplicht links af te slaan
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
D1
7 Op de parking Mulslaan te Steenokkerzeel (Conform plan, 1 bord) de bestuurders zijn verplicht rechts af te slaan
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
D1
8 Op de voetweg gelegen tussen Vossenweg, Ontvangersweg, 't Velleken en Mulslaan (Parking), de toegang is verboden voor bestuurders van bromfietsen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
C11
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
C21
GIV
10 Volgende aanvullende reglementen wordt deels opgeheven:
12 Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis via het Loket voor Lokale Besturen.
De inhoud en de vorm van het hemelwater- en droogteplan is conform de handleiding van de Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid (CIW).
In hoofdstuk 7 wordt de gemeente opgedeeld in verschillende deelgebieden. De opdeling gebeurt in eerste instantie op basis van de natuurlijke afstroomgebieden en de aanwezige riolerings- en afwateringsinfrastructuur.
De 7 verschillende deelgebieden:
Elke zone heeft een specifieke visie en maatregelen.
Voor elke deelgebied wordt de visie omtrent hemelwater besproken aan de hand van regenwaterafvoerassen (RWA). Deze regenwaterafvoerassen duiden de richting aan van het plaatselijk afstromend hemelwater. Binnen de visie van het hemelwater- en droogteplan is men op zoek gegaan naar allerhande bronmaatregelen, al dan niet langs deze regenwaterafvoerassen, om het hemelwater zoveel mogelijk vast te houden. Bij de definitie van deze RWA-assen wordt zoveel mogelijk gekeken naar de natuurlijke afwateringsrichting, de wens om gravitair af te wateren, het bestaande grachtenstelsel en de huidige belasting van de waterlopen.
De visie binnen het hemelwater- en droogteplan bestaat uit het vermijden van afstromend hemelwater. Indien het hemelwater toch afstroomt zal het zoveel mogelijk vastgehouden worden voor infiltratie en/of buffering met vertraagde afvoer. Indien er geen ruimte beschikbaar is om het afstromend hemelwater te bufferen zal het geloosd worden op het RWA-stelsel. De RWA-assen die verder beschreven worden dienen bijgevolg als noodoverstort -en afvoer.
De visie binnen het hemelwater- en droogteplan bestaat uit het vermijden van afstromend hemelwater. Indien het hemelwater toch afstroomt zal het zoveel mogelijk vastgehouden worden voor infiltratie en/of buffering met vertraagde afvoer. Indien er geen ruimte beschikbaar is om het afstromend hemelwater te bufferen zal het geloosd worden op het RWA-stelsel (regenwaterafvoer).
Verloop van het project:
Na afloop van de adviesronde heeft Fluvius de visienota verwerkt tot een definitieve nota. Deze wordt voor definitieve goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De adviezen hielden voornamelijk verbeteringen in op vlak van formuleringen, actualisaties, aanpassingen van fouten of ontbrekende zaken op enkele plannen. Aan de voorgestelde maatregelen en visie werd niets gewijzigd.
De voornaamste documenten in bijlage van dit agendapunt zijn:
- HWDP Steenokkerzeel_Rapport_def.pdf
- Bijlage 1 zijn de verslagen en presentaties van de expertensessies
- Bijlage 2_Visiekaart_A0.pdf
- Bijlage 3_Individuele beschermingsmaatregelen_A0.pdf
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
ACT-83 Hemelwater- en droogteplan opmaken
De raad keurt het hemelwater- en droogteplan goed.
Het personeelslid heeft betaalde vakantie op:
Indien een feestdag samenvalt met een zaterdag of een zondag kan de gemeenteraad bepalen dat de vervangingsdagen ofwel:
Het college stemde principieel in met volgende vakantieregeling inzake feest- en brugdagen voor het gemeentepersoneel in 2025 :
Wettelijke- en gunstverloven |
-Verlofdag op weekdag: -Verlofdag tijdens weekend: + 1 |
Diensten gesloten |
|
Woensdag 01-01 |
Nieuwjaar |
- |
X |
Maandag 21-04 |
Paasmaandag |
- |
X |
Donderdag 01-05 |
Dag van de Arbeid |
- |
X |
Donderdag 29-05 |
O.H. Hemelvaart |
- |
X |
Maandag 09-06 |
Pinkstermaandag |
- |
X |
Vrijdag 11-07 |
Feest Vl. Gemeenschap |
- |
X |
Maandag 21-07 |
Nationale feestdag |
- |
X |
Vrijdag 15-08 |
O.L.V. Hemelvaart |
- |
X |
Zaterdag 01-11 |
Allerheiligen |
+1 |
X |
Zondag 02-11 |
Allerzielen |
+1 |
X |
Dinsdag 11-11 |
Wapenstilstand |
- |
X |
Zaterdag 15-11 |
Dag van de dynastie |
+ 1 |
X |
Donderdag 25-12 |
Kerstmis |
- |
X |
Vrijdag 26-12 |
2e kerstdag |
- |
X |
|
+ 3 |
Brugdagen) administratief personeel – technisch personeel | ||
Vrijdag 02.05 | Na Dag van de arbeid | -1 |
Vrijdag 30.05 | Na O.H.Hemelvaart | -1 |
Woensdagnamiddag 24.12 | voor kerstmis | -0,5 |
Woensdagnamiddag 31.12 | voor nieuwjaar | -0,5 |
Saldo toe te voegen bij jaarlijks verlof | 0 |
Het voltijds gemeentepersoneel heeft geen vervangingsdagen vrij op te nemen in 2025.
Deze regeling wordt voor het deeltijds personeel op maat aangepast. Indien zij niet werken op deze vervangingsdagen krijgen zij de mogelijkheid om deze vervangingsdagen vrij op te nemen à rato van hun prestaties op de gekozen vrije dag.
Er heeft een syndicaal overleg plaats gehad over deze vakantieregeling op 24 oktober 2024.
De gemeenteraad keurt volgende vakantieregeling inzake feest- en brugdagen voor het gemeentepersoneel 2025 goed:
Brugdagen) administratief personeel – technisch personeel | ||
Vrijdag 02.05 | Na Dag van de arbeid | -1 |
Vrijdag 30.05 | Na O.H.Hemelvaart | -1 |
Woensdagnamiddag 24.12 | voor kerstmis | -0,5 |
Woensdagnamiddag 31.12 | voor nieuwjaar | -0,5 |
Saldo toe te voegen bij jaarlijks verlof | 0 |
Het voltijds gemeentepersoneel heeft geen vervangingsdagen vrij op te nemen in 2025.
Deze regeling wordt voor het deeltijds personeel op maat aangepast. Indien zij niet werken op deze vervangingsdagen krijgen zij de mogelijkheid om deze vervangingsdagen vrij op te nemen à rato van hun prestaties op de gekozen vrije dag.
Schrijven van de intercommunale Interza van 28 oktober 2024 waarin wordt meegedeeld dat de jaarvergadering zal plaatsvinden op woensdag 28 december 2024 om 19u00 uur in zaal de Nothegem in Nossegem met volgende agenda :
De afgevaardigden voor de algemene vergadering van Interza werden op 28 februari 2019 door de gemeenteraad aangeduid voor de hele legislatuur.
Het Koninklijk Besluit van 3 oktober 1978, houdende machtiging tot oprichting van een intercommunale vereniging voor vuilverwijdering door de gemeenten Kampenhout, Kraainem, Steenokkerzeel, Wezembeek-Oppem en Zaventem.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Buitengewone Algemene Vergadering ELZ BraViO 3 december 2024 waarop de gewijzigde statuten van de vzw ELZ BraViO zullen worden voorgelegd voor goedkeuring.
Eind 2022 werd een traject gestart om de zorgraden te versterken. Hierbij werd uitgegaan van de door de Vlaamse Regering goedgekeurde nota “Slagkrachtige zorgraden middels het versterken van de rol van de lokale besturen in de zorgraden, het verhogen van de betrokkenheid van het welzijnsveld en de actualisering van de opdrachten van de zorgraden”. Op vrijdag 26 april 2024 werd de gewijzigde versie van het besluit van de Vlaamse Regering dat de erkenning en subsidiëring regelt definitief goedgekeurd.
De nieuwe erkenningsvoorwaarden vragen om een vernieuwing van de statuten.
In bijlage vindt men de:
De gemeenteraad neemt kennis van het ontwerp van gewijzigde statuten van de vzw ELZ BraViO.
Schrijven van de FOD Binnenlandse Zaken houdende aanpassing van de tarieven van de elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 1 januari 2025.
Voor de afgifte van administratieve stukken is het billijk een gemeentebelasting te heffen, die in verhouding staat tot het werk dat nodig is voor deze afgifte. In sommige gevallen komt deze gemeentebelasting bovenop de kostprijs die door de hogere overheid wordt aangerekend aan de gemeente (identiteitskaarten, vreemdelingenkaarten, Kids-ID, paspoorten, rijbewijzen, ...).
De financiële toestand van de gemeente.
Artikel 40 en 41, 14° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Artikel 170 §4 van de Grondwet.
Het decreet van 3 mei 2024 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.
De Omzendbrief KB ABB 2019/2 over de gemeentefiscaliteit.
Het Ministerieel Besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, waarbij de bijlage is gewijzigd bij ministerieel besluit van 28 oktober 2019.
De omzendbrief van 12 september 2017 met betrekking tot voornoemd Ministerieel besluit van 15 maart 2013.
Budgetcode 0020/73150000 van het overig beleid.
Artikel 0. Opheffing
Het besluit van de gemeenteraad van 25 januari 2024 met betrekking tot de gemeentebelasting op de afgifte van administratieve stukken wordt opgeheven vanaf 1 januari 2025.
Artikel 1. Heffingsperiode en belastbaar feit
Er wordt van 1 januari 2025 tot 31 december 2025 een gemeentebelasting gevestigd op het afleveren door het gemeentebestuur van hierna bepaalde administratieve stukken.
Artikel 2. Belastingplichtige
De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon aan wie het stuk door het gemeentebestuur op aanvraag of ambtshalve wordt afgeleverd.
Artikel 3. Tarief
Het bedrag van de belasting wordt vastgesteld als volgt:
1) Het bedrag van de belasting met betrekking tot de afgifte van de elektronische identiteitskaart en de afgifte van kaarten en verblijfsdocumenten aan vreemde onderdanen wordt als volgt vastgesteld:
Het bedrag van de belasting met betrekking tot de afgifte van de elektronische kidskaart voor Belgische kinderen wordt als volgt vastgesteld:
Het bedrag van de belasting met betrekking tot het aanvragen van nieuwe pin- en puk codes door de inwoners wordt vastgesteld op € 5 per aanvraag (aanvragen van codes van nieuwe kaarten zijn gratis).
2) Afgifte van paspoorten:
Paspoort of reisdocument voor meerderjarigen (+18 jr.)
Paspoort of reisdocument voor minderjarigen (-18 jr.)
3) Genealogische opzoekingen en/of opzoekingen stamboom : € 100 per halve dag opzoeking
4) Trouwboekje of duplicaat trouwboekje : € 25
5) Het bedrag van de belasting met betrekking tot de afgifte van het rijbewijs in bankkaartmodel (project Mercurius) en het internationaal rijbewijs wordt vastgesteld op € 25;
Artikel 4. Vrijstellingen
Worden van de belasting vrijgesteld: de stukken die krachtens een wet, een decreet, een koninklijk besluit of gelijk welk reglement van een administratieve overheid door het gemeentebestuur kosteloos moeten worden afgeleverd.
Artikel 5. Betalingswijze
De belasting moet bij de afgifte van het stuk contant worden betaald, tegen afgifte van een betalingsbewijs. Ingeval het gevraagde document niet onmiddellijk kan worden afgeleverd is de belasting verschuldigd bij de aanvraag, tegen afgifte van een betalingsbewijs.
Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.
Artikel 6. Bezwaar
§1. De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen deze belasting bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen dat handelt als administratieve overheid.
Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend, binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de contante inning, de datum van verzending van het aanslagbiljet of van de kennisgeving van de aanslag.
§2. Het bezwaarschrift wordt behandeld in overeenstemming met het decreet van 3 mei 2024 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Artikel 7. Algemene bepalingen
De vestiging en de invordering van de belasting, alsook de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 3 mei 2024 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Artikel 8.
Onderhavig reglement treedt in voege op 1 januari 2025 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het centraal kerkbestuur (CKB) moet het budget 2025 van de kerkbesturen voor 1 oktober gecoördineerd indienen bij de gemeenteoverheid. Als het budget past binnen het goedgekeurde meerjarenplan moet de gemeenteraad hiervan binnen de 50 dagen na ontvangst akte nemen. Als het budget niet past binnen het goedgekeurde meerjarenplan moet de gemeenteraad zich hierover binnen de 50 dagen na ontvangst uitspreken.
Het CKB heeft bij de gemeente op 2 oktober 2024 het budget 2025 van de verschillende kerkbesturen ingediend. De termijn voor de gemeente eindigt dus op 21 november 2024.
Er werd een voorafgaandelijk overleg gepleegd met de gemeenteoverheid over de budgetten 2025 op 25 april 2024.
De ingediende budgetten 2025 van de kerkbesturen St.-Niklaas, St.-Rumoldus, St.-Martinus en St.-Catharina passen binnen de goedgekeurde meerjarenplannen 2020-2025, zodat er hiervan enkel kennis moet genomen worden.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
1. De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van het kerkbestuur St.-Martinus, met een exploitatietoelage van € 26.139,81 en zonder investeringstoelage.
2. De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van het kerkbestuur St.-Rumoldus, zonder exploitatietoelage en met een investeringstoelage van € 110.000.
3. De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van het kerkbestuur St.-Catharina, met een exploitatietoelage van € 13.344,88 en met een investeringstoelage van € 2.500.
4. De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van het kerkbestuur St.-Niklaas, zonder exploitatietoelage en zonder investeringstoelage.
Om economisch rendabel te zijn heeft het AGB nood aan een prijssubsidie van het gemeentebestuur. De waarde van de prijssubsidie bedraagt de prijs die de bezoeker voor recht op toegang betaalt, vermenigvuldigd met een bepaalde factor.
Onderstaand aangepast prijssubsidiereglement voor het boekjaar 2024 wordt goedgekeurd:
PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT
“GEMEENSCHAPSCENTRUM” BESTAANDE UIT:
- GEBOUW “DE CORREN” GELEGEN TE 1820 STEENOKKERZEEL, VAN FRACHENLAAN 24A; EN
- GEBOUW “DE CAMME” GELEGEN TE 1820 STEENOKKERZEEL, TERVUURSESTEENWEG 173.
Tussen
- de Gemeente Steenokkerzeel, vertegenwoordigd door het College van Burgemeester en Schepenen, gevestigd in Orchideeënlaan 17 te 1820 Steenokkerzeel, waarvoor handelen de heer Kurt Ryon, burgemeester, en mevrouw Heidi Abeloos, algemeen directeur, enerzijds;
en
- het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel, vertegenwoordigd door de Raad van Bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel, gevestigd in Orchideeënlaan 17 te 1820 Steenokkerzeel, waarvoor handelen de heer Jelle Mombaerts, voorzitter Raad van Bestuur, en mevrouw Heidi Abeloos, secretaris, anderzijds;
wordt overeengekomen dat de Gemeente Steenokkerzeel prijssubsidies zal toekennen aan het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel voor het verlenen van recht op toegang aan bezoekers van evenementen van cultuur of vermaak van eigen programmatie in het “gemeenschapscentrum”. Dit prijssubsidiereglement legt de toekenning van deze prijssubsidies vast en geldt voor de periode vanaf 1/7/2024 tot en met 31/12/2024.
VOORWAARDEN
Om economisch rendabel te zijn wenst het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel vanaf 1/7/2024 de voorziene toegangsprijzen (inclusief btw) voor alle bezoekers voor de periode van 1/7/2024 tot en met 31/12/2024 voor recht op toegang tot evenementen van cultuur of vermaak van eigen programmatie te vermenigvuldigen met een factor 7,5824
Bijlage:
Factor bepaling - Boekjaar 2024 |
||||
AR |
AR omschrijving |
Uitgavekrediet boekjaar |
Ontvangstkrediet boekjaar |
|
ACT-131 |
0705-00 / 60200000 |
Aankopen van diensten, werk en studies |
68.000,00 |
|
ACT-131 |
0705-00 / 60400000 |
Aankopen van roerende goederen bestemd voor verkoop |
4.500,00 |
|
GBB_AGB |
0010-00 / 69400000 |
Rechthebbenden uit voorschot van boekjaar (dividend) |
20.000,00 |
|
GBB_AGB |
0119-02 / 61008000 |
Huur, huurlasten en andere vergoedingen van onroerende goederen (LT) |
149.810,00 |
|
GBB_AGB |
0119-02 / 61030010 |
Benodigdheden voor gebouwen |
15.000,00 |
|
GBB_AGB |
0119-02 / 61030100 |
Prestaties van derden voor onderhoud en herstelling gebouwen |
74.000,00 |
|
ACT-131 |
0705-00 / 61310050 |
Erelonen en vergoeding auteursrechten |
9.500,00 |
|
ACT-131 |
0705-00 / 61430010 |
Representatie- en receptiekosten & kosten onthaal |
6.500,00 |
|
ACT-131 |
0705-00 / 61599999 |
Overige exploitatiekosten |
10.000,00 |
|
GBB_AGB |
0119-02 / 61100000 |
Elektriciteit |
15.000,00 |
|
GBB_AGB |
0119-02 / 61110000 |
Gas |
13.000,00 |
|
GBB_AGB |
0119-02 / 61130000 |
Water |
2.800,00 |
|
GBB_AGB |
0119-02 / 61209999 |
Overige verzekeringen |
1.500,00 |
|
GBB_AGB |
0119-02 / 61310020 |
Erelonen en vergoedingen consultancy |
5.000,00 |
|
GBB_AGB |
0119-02 / 61310050 |
Erelonen en vergoedingen auteursrechten |
1.500,00 |
|
GBB_AGB |
0119-02 / 61310090 |
Erelonen en vergoedingen financieel beheer |
||
GBB_AGB |
0119-02 / 61410010 |
Kantoorbenodigdheden |
500,00 |
|
GBB_AGB |
0119-02 / 61410040 |
Communicatiekosten telefoon en internet |
1.800,00 |
|
GBB_AGB |
0705-00 / 60200000 |
Aankopen van diensten, werk en studies |
5.500,00 |
|
GBB_AGB |
0705-00 / 60400000 |
Aankopen van roerende goederen bestemd voor verkoop |
31.000,00 |
|
GBB_AGB |
0705-00 / 61430010 |
Representatie- en receptiekosten & kosten onthaal |
1.000,00 |
|
GBB_AGB |
0119-01 / 61429999 |
Overige informaticakosten |
3.200,00 |
|
GBB_AGB |
0119-02 / 61430070 |
Publiciteit, advertenties & info |
1.000,00 |
|
GBB_AGB |
0030-00 / 61490000 |
Overige administratie- en kantoorkosten |
150,00 |
|
GBB_AGB |
0119-02 / 61500010 |
Aankoop klein materieel |
8.000,00 |
|
GBB_AGB |
0119-02 / 61503000 |
Onderhoud en herstelling technisch materieel |
4.500,00 |
|
GBB_AGB |
0705-00 / 61599999 |
Overige exploitatiekosten |
1.600,00 |
|
GBB_AGB |
0705-00 / 61700010 |
Uitzendkrachten en personen ter beschikking gesteld van het bestuur |
||
GBB_AGB |
0030-00 / 64000010 |
Roerende voorheffing |
20,00 |
|
GBB_AGB |
0190-00 / 64020000 |
Geraamde belastingen |
3.000,00 |
|
GBB_AGB |
0119-02 / 65999999 |
Overige diverse financiële kosten |
50,00 |
|
Totaal 6-rekeningen |
457.430,00 |
|||
AR |
AR omschrijving |
Uitgavekrediet boekjaar |
Ontvangstkrediet boekjaar |
|
ACT-131 |
0705-00 / 70000999 |
Opbrengsten uit andere verkopen |
81.000,00 |
|
ACT-131 |
0705-00 / 70050020 |
Opbrengsten uit bar/ cafetaria |
3500,00 |
|
0705-00 / 70409999 |
Andere terugvorderingen en tussenkomsten |
40,00 |
||
0111-00 / 74500030 |
Terugvordering van procedure- en vervolgingskosten |
0,00 |
||
0119-02 / 70509999 |
Andere huuropbrengsten |
143.436,00 |
||
0705-00 / 70000999 |
Opbrengsten uit andere verkopen |
43.000,00 |
||
0705-00 / 70050020 |
Opbrengsten uit bar/ cafetaria |
35.000,00 |
||
0705-00 / 70700000 |
Prijssubsidies |
|||
0705-00 / 74500010 |
Schadevergoedingen |
120,00 |
||
0705-00 / 74500070 |
Andere bijdragen uit ondernemingen en gezinnen |
|||
0090-00 / 75100000 |
Creditintresten op rekening courant |
20,00 |
||
Totaal 7-rekeningen |
|
306.116,00 |
||
Totaal (7-6 rek) |
-151.314,00 |
|||
Afschrijvingen (-) |
115.890,05 |
|||
Verrekening kapitaalsubsidies (+) |
4.333,00 |
|||
Resultaat van het boekjaar |
-262.871,05 |
|||
Resultaat vorige boekjaren |
|
|||
Te financieren saldo |
-262.871,05 |
|||
BTW 6% |
-15.772,26 |
|||
Te financieren saldo incl. btw |
-278.643,31 |
|||
Prijssubsidie 1ste semester |
171.352,14 |
|||
Nog te financieren saldo |
-107.291,17 |
|||
Raming te ontv. Inkomsten prog. Gem. |
14.150,00 |
|||
Factor |
7,5824 |
Om economisch rendabel te zijn heeft het AGB nood aan een prijssubsidie van het gemeentebestuur. De waarde van de prijssubsidie bedraagt de prijs die de bezoeker voor recht op toegang betaalt, vermenigvuldigd met een bepaalde factor.
Onderstaand aangepast prijssubsidiereglement voor het boekjaar 2025 wordt goedgekeurd:
PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT
“GEMEENSCHAPSCENTRUM” BESTAANDE UIT:
- GEBOUW “DE CORREN” GELEGEN TE 1820 STEENOKKERZEEL, VAN FRACHENLAAN 24A; EN
- GEBOUW “DE CAMME” GELEGEN TE 1820 STEENOKKERZEEL, TERVUURSESTEENWEG 173.
Tussen
- de Gemeente Steenokkerzeel, vertegenwoordigd door het College van Burgemeester en Schepenen, gevestigd in Orchideeënlaan 17 te 1820 Steenokkerzeel, waarvoor handelen de heer Kurt Ryon, burgemeester, en mevrouw Heidi Abeloos, algemeen directeur, enerzijds;
en
- het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel, vertegenwoordigd door de Raad van Bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel, gevestigd in Orchideeënlaan 17 te 1820 Steenokkerzeel, waarvoor handelen de heer Jelle Mombaerts, voorzitter Raad van Bestuur, en mevrouw Heidi Abeloos, secretaris, anderzijds;
wordt overeengekomen dat de Gemeente Steenokkerzeel prijssubsidies zal toekennen aan het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel voor het verlenen van recht op toegang aan bezoekers van evenementen van cultuur of vermaak van eigen programmatie in het “gemeenschapscentrum”. Dit prijssubsidiereglement legt de toekenning van deze prijssubsidies vast en geldt voor de periode vanaf 1/1/2025 tot en met 31/12/2025.
VOORWAARDEN
Om economisch rendabel te zijn wenst het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel vanaf 1/1/2025 de voorziene toegangsprijzen (inclusief btw) voor alle bezoekers voor de periode van 1/1/2025 tot en met 31/12/2025 voor recht op toegang tot evenementen van cultuur of vermaak van eigen programmatie te vermenigvuldigen met een factor 14,1151
Bijlage:
Factor bepaling - Boekjaar 2025 |
||||
AR |
AR omschrijving |
Uitgavekrediet boekjaar |
Ontvangstkrediet boekjaar |
|
ACT-131 |
0705-00 / 60200000 |
Aankopen van diensten, werk en studies |
68.000,00 |
|
ACT-131 |
0705-00 / 60400000 |
Aankopen van roerende goederen bestemd voor verkoop |
4.500,00 |
|
GBB_AGB |
0010-00 / 69400000 |
Rechthebbenden uit voorschot van boekjaar (dividend) |
20.000,00 |
|
GBB_AGB |
0119-02 / 61008000 |
Huur, huurlasten en andere vergoedingen van onroerende goederen (LT) |
149.810,00 |
|
GBB_AGB |
0119-02 / 61030010 |
Benodigdheden voor gebouwen |
15.000,00 |
|
GBB_AGB |
0119-02 / 61030100 |
Prestaties van derden voor onderhoud en herstelling gebouwen |
74.000,00 |
|
ACT-131 |
0705-00 / 61310050 |
Erelonen en vergoeding auteursrechten |
9.500,00 |
|
ACT-131 |
0705-00 / 61430010 |
Representatie- en receptiekosten & kosten onthaal |
6.500,00 |
|
ACT-131 |
0705-00 / 61599999 |
Overige exploitatiekosten |
10.000,00 |
|
GBB_AGB |
0119-02 / 61100000 |
Elektriciteit |
15.000,00 |
|
GBB_AGB |
0119-02 / 61110000 |
Gas |
13.000,00 |
|
GBB_AGB |
0119-02 / 61130000 |
Water |
2.800,00 |
|
GBB_AGB |
0119-02 / 61209999 |
Overige verzekeringen |
1.500,00 |
|
GBB_AGB |
0119-02 / 61310020 |
Erelonen en vergoedingen consultancy |
5.000,00 |
|
GBB_AGB |
0119-02 / 61310050 |
Erelonen en vergoedingen auteursrechten |
1.500,00 |
|
GBB_AGB |
0119-02 / 61310090 |
Erelonen en vergoedingen financieel beheer |
||
GBB_AGB |
0119-02 / 61410010 |
Kantoorbenodigdheden |
800,00 |
|
GBB_AGB |
0119-02 / 61410040 |
Communicatiekosten telefoon en internet |
1.800,00 |
|
GBB_AGB |
0705-00 / 60200000 |
Aankopen van diensten, werk en studies |
5.500,00 |
|
GBB_AGB |
0705-00 / 60400000 |
Aankopen van roerende goederen bestemd voor verkoop |
30.000,00 |
|
GBB_AGB |
0705-00 / 61430010 |
Representatie- en receptiekosten & kosten onthaal |
1.000,00 |
|
GBB_AGB |
0119-01 / 61429999 |
Overige informaticakosten |
3.800,00 |
|
GBB_AGB |
0119-02 / 61430070 |
Publiciteit, advertenties & info |
1.000,00 |
|
GBB_AGB |
0030-00 / 61490000 |
Overige administratie- en kantoorkosten |
150,00 |
|
GBB_AGB |
0119-02 / 61500010 |
Aankoop klein materieel |
15.000,00 |
|
GBB_AGB |
0119-02 / 61503000 |
Onderhoud en herstelling technisch materieel |
6.000,00 |
|
GBB_AGB |
0705-00 / 61599999 |
Overige exploitatiekosten |
1.600,00 |
|
GBB_AGB |
0705-00 / 61700010 |
Uitzendkrachten en personen ter beschikking gesteld van het bestuur |
||
GBB_AGB |
0030-00 / 64000010 |
Roerende voorheffing |
20,00 |
|
GBB_AGB |
0190-00 / 64020000 |
Geraamde belastingen |
3.000,00 |
|
GBB_AGB |
0119-02 / 65999999 |
Overige diverse financiële kosten |
100,00 |
|
Totaal 6-rekeningen |
465.880,00 |
|||
AR |
AR omschrijving |
Uitgavekrediet boekjaar |
Ontvangstkrediet boekjaar |
|
ACT-131 |
0705-00 / 70000999 |
Opbrengsten uit andere verkopen |
81.000,00 |
|
ACT-131 |
0705-00 / 70050020 |
Opbrengsten uit bar/ cafetaria |
3500,00 |
|
0705-00 / 70409999 |
Andere terugvorderingen en tussenkomsten |
40,00 |
||
0111-00 / 74500030 |
Terugvordering van procedure- en vervolgingskosten |
0,00 |
||
0119-02 / 70509999 |
Andere huuropbrengsten |
143.436,00 |
||
0705-00 / 70000999 |
Opbrengsten uit andere verkopen |
43.000,00 |
||
0705-00 / 70050020 |
Opbrengsten uit bar/ cafetaria |
35.000,00 |
||
0705-00 / 70700000 |
Prijssubsidies |
|||
0705-00 / 74500010 |
Schadevergoedingen |
120,00 |
||
0705-00 / 74500070 |
Andere bijdragen uit ondernemingen en gezinnen |
|||
0090-00 / 75100000 |
Creditintresten op rekening courant |
20,00 |
||
Totaal 7-rekeningen |
|
306.116,00 |
||
Totaal (7-6 rek) |
-159.764,00 |
|||
Afschrijvingen (-) |
177.471,23 |
|||
Verrekening kapitaalsubsidies (+) |
4.333,00 |
|||
Resultaat van het boekjaar |
-332.902,23 |
|||
Resultaat vorige boekjaren |
|
|||
Te financieren saldo |
-332.902,23 |
|||
BTW 6% |
-19.974,13 |
|||
Te financieren saldo incl. btw |
-352.876,36 |
|||
Raming te ontv. Inkomsten prog. Gem. |
25.000,00 |
|||
Factor |
14,1151 |
De vijfde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voor het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel werd opgemaakt met medewerking van het managementteam en de leden van het college van burgemeester en schepenen.
Met de invoering van het decreet over het lokaal bestuur en het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen, bestaat het budget als zodanig niet meer. Het meerjarenplan en de aanpassingen van het meerjarenplan zijn nu het enige document. De bedragen van 2025 in het meerjarenplan worden nu aanzien als autorisatiekredieten.
De raad van bestuur van het AGB Steenokkerzeel heeft de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld op 14 november 2024.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
1. De vijfde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van het AGB Steenokkerzeel wordt goedgekeurd.
2. Samengevat geeft dit de volgende financiële resultaten:
Beschikbaar budgettair resultaat | Autofinancieringsmarge |
2020: 53.195 EUR | 2020: -31.867 EUR |
2021: 79.905 EUR | 2021: 29.667 EUR |
2022: 83.919 EUR | 2022: -3.379 EUR |
2023: 73.282 EUR | 2023: -3.887 EUR |
2024: 36.079 EUR | 2024: -6.953 EUR |
2025: 34.371 EUR | 2025: -1.709 EUR |
2026: 6.595 EUR | 2026: -27.776 EUR |
2027: 10.238 EUR | 2027: 3.642 EUR |
De vijfde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voor gemeente en OCMW werd opgemaakt met medewerking van het managementteam en de leden van het college van burgemeester en schepenen en van het vast bureau.
Met de invoering van het decreet over het lokaal bestuur en het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen, moeten de gemeente en het OCMW voortaan één gezamenlijk beleidsplan indienen. Omdat beide organisaties nog een afzonderlijke rechtspersoonlijkheid behouden, dienen er wel nog aparte kredieten per organisatie voorzien te worden.
Het budget bestaat niet meer; het meerjarenplan en de aanpassingen van het meerjarenplan zijn nu het enige document. De bedragen van 2025 in het meerjarenplan worden nu aanzien als autorisatiekredieten.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
1. Het deel gemeente van de vijfde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van gemeente en OCMW Steenokkerzeel wordt vastgesteld.
2. De gemeenteraad keurt het deel OCMW van de vijfde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van gemeente en OCMW Steenokkerzeel - zoals vastgesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 21 november 2024 - goed, en stelt daarmee de vijfde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 in zijn geheel definitief vast.
3. Samengevat geeft dit de volgende financiële resultaten:
Beschikbaar budgettair resultaat | Autofinancieringsmarge |
2020: 16.213.336 EUR | 2020: 2.454.865 EUR |
2021: 17.327.778 EUR | 2021: 3.584.370 EUR |
2022: 16.955.474 EUR | 2022: 1.182.149 EUR |
2023: 18.297.630 EUR | 2023: 3.247.232 EUR |
2024: 6.726.659 EUR | 2024: 792.551 EUR |
2025: 2.409.750 EUR | 2025: 140.985 EUR |
2026: 1.309.085 EUR | 2026: 222.835 EUR |
2027: 1.242.342 EUR | 2027: 336.757 EUR |
4. De lijsten van de nominatieve werkings- en investeringstoelagen als bijlagen worden goedgekeurd.
Op 21 maart 2024 wordt op het beheerscomité en de stuurgroep van de interlokale vereniging voor integrale veiligheid KASTZE beslist om het voorstel om GAS 123 dossiers betreffende overlast in eigen beheer af te handelen, voor te leggen aan het college ter goedkeuring.
Op 7 oktober 2024 beslist het college van burgemeester en schepenen om het voorstel om voor GAS 123 dossiers het sanctionerend luik in eigen beheer uit te voeren.
Momenteel nemen de sanctionerend ambtenaren van Haviland een beslissing over de sanctie in een GAS-dossier. Dit voor zowel overlast (GAS123), als voor inbreuken op stilstaan en parkeren (GAS4), als op snelheidsovertredingen (GAS 5). Hierdoor heeft het lokaal bestuur weinig zicht heeft op de afhandeling van de GAS 123 dossiers en is het moeilijk om het veiligheidsbeleid rond overlast daarop af te stemmen. Ook krijgen de vaststellers van de GAS-dossiers weinig tot geen feedback over het resultaat van hun dossier. Om deze reden is het aangewezen om GAS 123 in eigen beheer te kunnen behandelen. Het uitvoeren van GAS 123 in eigen beheer uitvoeren heeft verschillende voordelen voor zowel het beleid, als voor de overtreder, het slachtoffer als voor de vaststellers.
Het gemeentebestuur wenst in dat kader Jitta Loncke, in dienst als coördinator bestuurlijke handhaving bij het ILV integrale veiligheid KASTZE, aan te stellen als sanctionerend ambtenaar.
De Procureur des Konings verleende dd. 28 oktober 2024 een gunstig advies omtrent de aanstelling van Jitta Loncke als sanctionerend ambtenaar.
De kandidaat die wordt voorgesteld heeft de opleiding als sanctionerend ambtenaar gevolgd en is hiervoor geslaagd; voor het overige voldoet zij aan de aanstellingsvoorwaarden zoals omschreven in het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
De samenwerkingsovereenkomst met Haviland blijft bestaan. De overeenkomst bevat namelijk een exclusiviteitsclausule voor wat de externe dienstverlening betreft. De overeenkomst kan bijgevolg perfect blijven doorlopen wanneer de gemeente zelf instaat voor de verwerking van de GAS dossiers. De sanctionerend ambtenaren van Haviland blijven de GAS 4 en GAS 5 dossiers afhandelen en kunnen indien nodig ook nog steeds GAS 123 dossiers verwerken.
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een sanctionerend ambtenaar van de gemeente Steenokkerzeel voor de sanctionering van de dossiers GAS 123.
De stemming geeft volgende uitslag:
Jitta Loncke: 21 stemmen
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
1. De raad stelt Jitta Loncke aan als sanctionerend ambtenaar van de gemeente Steenokkerzeel voor de sanctionering van de dossiers GAS 123.
2. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de sanctionerend ambtenaren van Haviland, de korpschef van de politiezone KASTZE, de procureur des konings van Halle-Vilvoorde en de griffiers van de rechtbank van eerste aanleg en van de politierechtbank.
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt :
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
Uit het rapport van de expert erkend door onroerend erfgoed blijkt dat er in het verleden wat fouten gemaakt zijn die waarschijnlijk geleid hebben tot het afsterven van de wortels van de boom.
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt:
Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
Ik blijf vaststellen dat het terugzetten van de bakken tijdens de 2-wekelijkse GFT ophaling de nodige obstakels teweegbrengt voor de voetgangers, kinderen en minder mobiele personen waardoor hun normale doorgang wordt belemmerd. Het is niet de 1ste maal dat ik deze vraag aanbreng, maar blijkbaar is de toegankelijkheid van de voetpaden geen prioriteit voor derden.
Peiler 1 van de mission statement van de afvalintercommunale INTERZA vermeldt duidelijk :
Elke inwoner van de gemeente is mede-aandeelhouder van de afvalintercommunale. De mening en medewerking van de inwoners is dus van groot belang.
Peiler 2 van INTERZA's mission statement :
Samen werken we aan propere straten en mooie leefomgeving.
Vandaar nogmaals een oproep van de mede-aandeelhouders voor sensibilisatie bij de veroorzaker/afval-intercommunale.
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:
Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
In het CBS van 30 sept 2024 lezen wij dat het totaal van alle verrekeningen het offertebedrag met maar liefst 29 % overschrijdt. De reden voor deze extra verrekening was het vernieuwen van de bestaande voorkantmuur van de begraafplaats en de hoekpaal.
Het project werd volgens het CBS van 22 januari 2024 op basis van prijs gegund aan de meest economische voordelige bieder. In het CBS van 21 okt 2024 lezen we dat nieuwe verrekeningen het bestelbedrag doen overschrijden met maar liefst 32,89 %.
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt:
Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
Op de dag dat de meesten onder ons zich verplaatsen naar het kerkhof om hun overleden naasten te herdenken, was het betreden van het oude deel van de begraafplaats een schok en calvarietocht voor de vele bezoekers.
Mensen behappen dat de renovatie van de kerkhofmuur en het dodenhuisje een zekere doorlooptijd vergt. Meestal leidt dit ook tot enige opkijk van de realisaties
Wat de bezoekers op 1 november voor de voeten werd gegooid was niet min :
- materiaal en bouwstenen gestockeerd op elke vrije ruimte tussen de graven.
- minimale toegang tot sommige grafzerken wegens oplevering van bouwstenen
- graven langs kerkhofmuur besmeurd met mortel
- palletten en afdekstenen opgestapeld naast rustplaatsen
Aangezien de aannemer op 31 okt 2024 aanwezig was, had ik verwacht dat er moreel verantwoordelijk op zijn minst opkuis- en opruimingswerken hadden plaatsgevonden. Ik en vele andere bezoekers konden alleen maar het immoreel gedrag concluderen.
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt: