Thu 28/03/2019 - 20:30 raadzaal
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
1. De huurovereenkomst tussen de gemeente, de Kerkfabriek en Orange voor het verhuren van de toren van de Sint-Martinuskerk aan Orange ten gunste van de kerkfabriek wordt goedgekeurd.
2. De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd in naam van de gemeente om de overeenkomst te ondertekenen.
3. De huurovereenkomst zal geregistreerd worden door Orange. De kosten van de authentieke akte, de registratierechten en de overschrijving zijn ten laste van Orange.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van het college van 11 maart 2019, met name dat het project niet wordt verder gezet, gelet op de hierboven uiteengezette motivatie.
1. De gemeenteraad neemt kennis van het verleggingsdossier bestaande uit het schattingsverslag, opmetingsplan en rooilijnplan opgemaakt door landmeetburo Quadrant (LAN040269) en de ondertekende verbintenis van de eigenaar.
2. De gemeenteraad gaat akkoord met het besluit van het schattingsverslag (opgemaakt door landmetersburo Quadrant (LAN040269)), namelijk dat de verplaatsing van de voetweg op perceel 132A, geen meerwaarde of minwaarde met zich meebrengt.
3. De gemeenteraad gaat akkoord met de voorlopige vaststelling van het rooilijnplan van voetweg 42 (deel) en met de voorlopige aanvaarding van de gedeeltelijke verlegging van voetweg 42 tussen de Boektsestraat en de Meulekensweg uit de atlas der buurtwegen van Perk op perceel afd. 1 sectie A, nr. 132A,
4. De gemeenteraad beslist het college van burgemeester en schepenen te gelasten met het inrichten van een openbaar onderzoek, binnen de 30 dagen na voorlopige aanvaarding door de gemeenteraad.
1. Voor de gemeente Steenokkerzeel:
Kurt Ryon, burgemeester, wonende alhier, Kortenbergsesteenweg 100, email: Kurt.ryon@steenokkerzeel.be, wordt aangesteld als respectievelijk effectief afgevaardigde van de gemeenteraad in het OCSG.
en
Gilbert Jaspers, gemeenteraadslid, wonende alhier, Vanheylenstraat 32, email : gilbert.jaspers@steenokkerzeel.be, wordt aangesteld als respectievelijk plaatsvervangend afgevaardigde van de gemeenteraad in het OCSG.
2. Voormelde raadsleden worden gemandateerd om onderhandelingen te voeren in het OCSG op het niveau van de scholengemeenschap over de aangelegenheden waarvoor de scholengemeenschap bevoegd is voor zover deze aangelegenheden een repercussie kunnen hebben op de arbeidsomstandigheden of arbeidsvoorwaarden van het personeel van de scholengemeenschap zelf.
3. Het OCSG zal van dit besluit op de hoogte worden gebracht.
1. Voor de gemeente Steenokkerzeel:
Kurt Ryon, burgemeester, wonende alhier, Kortenbergsesteenweg 100, email : kurt.ryon@steenokkkerzeel.be, wordt aangesteld als effectief lid in het beheerscomité van de scholengemeenschap KASTZE
Gilbert Jaspers, gemeenteraadslid, wonende alhier, Vanheylenstraat 32, email: gilbert.jaspers@steenokkerzeel.be, wordt aangeduid als plaatsvervanger in het beheerscomité van de scholengemeenschap KASTZE.
2. Voormelde raadsleden worden gemandateerd om onderhandelingen te voeren in het beheerscomité van de scholengemeenschap over de aangelegenheden waarvoor de scholengemeenschap bevoegd is.
3. De overige leden (gemeenten Kampenhout en Zemst) van de scholengemeenschap zullen van dit besluit op de hoogte worden gebracht.
De gemeenteraad keurt de ontwerptekst 'huishoudelijk reglement gemeenteraad' goed.
De gemeenteraad keurt de ontwerptekst 'deontologische code lokale mandatarissen' goed.
De gemeenteraad neemt kennis van de afsprakennota afgesloten tussen de algemeen directeur (MAT) en het bestuur.
1. De gemeenteraad verklaart zich akkoord met de deelname van de gemeente Steenokkerzeel in het Dijle-Zennebekken onder voorzitterschap van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant. Hiertoe worden volgende gemeentelijke mandatarissen aangeduid.
2. Marleen Ral, gemeenteraadslid, wonende alhier, Sinte-Veerledreef 23, email: marleen.ral@steenokkerzeel.be, wordt aangesteld als effectief afgevaardigde in het bekkenbestuur Dijle-Zennebekken, voor de duur van de huidige legislatuur.
3. Werner Vanderborght, gemeenteraadslid, wonende alhier, Vilvoordsesteenweg 115, werner.vanderborght@steenokkerzeel.be, wordt aangesteld als plaatsvervangend afgevaardigde in het bekkenbestuur Dijle-Zennebekken, voor de duur van de huidige legislatuur.
4. Het bekkensecretariaat Dijle-Zennebekken zal van dit besluit op de hoogte worden gebracht.
Onder 'dagelijks bestuur' dient begrepen te worden de bevoegdheid tot het aangaan van:
- alle opdrachten en verbintenissen inzake uitgaven in de exploitatie
- de opdrachten en verbintenissen behorend tot de investeringen waarvan het uitgavenbedrag minder dan € 30.000 exclusief btw bedraagt.
- alle opdrachten en verbintenissen aangegaan via intekening op overheidsopdrachten gevoerd door andere (overheids)instanties, samen met de bijhorende raamcontracten.
1. De volgende verrichtingen worden uitgesloten van de visumverplichting:
- alle opdrachten, uitgaven, verbintenissen en beloften tot toelagen die worden aangegaan binnen de exploitatie, en waarvan de waarde niet meer bedraagt dan 8.000 EUR exclusief btw.
- alle opdrachten, uitgaven, verbintenissen en beloften tot toelagen die worden aangegaan binnen de investeringen, en waarvan de waarde niet meer bedraagt dan 8.000 EUR exclusief btw.
2. Voor de voorgenomen verbintenissen van onbepaalde duur wordt een termijn van 4 jaar in aanmerking genomen voor de berekening van het totaal bedrag van de uitgave.
3. De financieel directeur wordt van deze beslissing in kennis gesteld.
1. De gemeenteraad neemt kennis van de gemotiveerde beslissing van de financieel directeur in verband met zijn weigering om het visum met nummer 2019/10 te verlenen, evenals van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 18.02.2019 om te viseren op eigen verantwoordelijkheid.
2. Na deze kennisneming door de gemeenteraad kan de voorgenomen verbintenis worden aangegaan.
Wim Mombaerts, schepen, geeft toelichting. Na overleg is er beslist om dit intergemeentelijk aan te pakken binnen de politiezone Kastze.
Half april komt de vzw toelichting geven hoe dit dient aangepakt te worden.
Marleen Ral, schepen, deelt mee dat we hiermee bezig zijn.
We zijn een onderbouwd dossier aan het samenstellen, degelijk juridisch bebouwd.
We kunnen niet zomaar als gemeente optreden op privéterrein.
Daarnaast zijn we bezig om een doorsteek door het bos te creëren om een mooie wandellus te maken.
Aanvullend op de toelichting bij agendapunt 3 over de assistentiewoningen geeft Kurt Ryon, burgemeester, antwoord:
We dachten dat de assistentiewoningen tegen 2018 klaar zouden zijn, waardoor de parking toen kon gerealiseerd worden. Dit blijkt nu niet het geval te zijn, maar het was aangewezen om te wachten op de realisatie van de assistentiewoningen.
Nu we dit project stopzetten, kan er prioriteit gegeven worden aan de aanleg van de parking.
Liesbeth Degrève, schepen, antwoordt dat er uitgebreid onderzoek is gedaan naar de feiten en cijfers in verband met het project assistentiewoningen.
Het alternatief is meer inzetten op thuiszorg, bv. door uitbreiding gezinszorg, poetshulp, klusjesdienst, persoonlijke alarmsystemen, mindermobielencentrale, sociaal restaurant in Steenokkerzeel, mantelzorg, inzetten op buurtzorg, ...
De concrete plannen worden uitgeschreven in het meerjarenplan.
Jelle Mombaerts, schepen, antwoordt dat hij dit zeker wil bekijken.
Marleen Ral, schepen, antwoordt dat dit gebeurd is op zondagavond 10 maart 2019.
Op 11 maart 2019 zijn de eigenaars aangeschreven.
Op 14 maart 2019 is er met enkele personen ter plaatse gegaan, een nuttig overleg met de Brabantse Golf.
Er werd een actieplan geschreven, dat op 25 maart is afgerond.
Zij willen nu verder kijken, om dergelijke situaties te vermijden in de toekomst.
Wim Mombaerts, schepen, antwoordt dat het college heeft beslist dat deze evaluatie in de loop van het voorjaar zal gebeuren bij de betrokken bewoners, landbouwers, bedrijven etc.
Daarna kan een definitieve situatie gecreëerd worden.
Wim Mombaerts, schepen, antwoordt dat dit werk voorzien wordt in een gegroepeerd pakket in de nabije toekomst.
Aanvullend op de toelichting bij agendapunt 3 van de gemeenteraad antwoordt Liesbeth Degrève, schepen, dat er onlangs een assistentiewoning vrijkwam, er is momenteel een wachtlijst van 44. Ze heeft gebeld met de kandidaten op de wachtlijst, pas kandidaat nr. 24 had interesse. De eerdere 23 vonden het te vroeg, wilden nog thuis blijven wonen. De 19 overige werden niet gecontacteerd, maar men kan er vanuit gaan dat deze tendens zich zou voortzetten.
Jaarlijks daalt het aantal kandidaten dat zich op de wachtlijst laat zetten.
Kurt Ryon, burgemeester, antwoordt dat de politie daar een actie rond gedaan, omdat dit een probleem blijkt te zijn. Dat is 3 maanden preventief gedaan, daarna via bekeuringen.
De politie kan hier niet blijvend op inzetten, er zijn ook andere problemen die dienen aangepakt te worden.
De politie is immers onderbezet en ondergefinancierd.
Ze hebben daarna nog ook de 'ik rijd save' campagne gevoerd, waardoor mensen die correct reden beloond werden door de politie.
Jelle Mombaerts, schepen, antwoordt dat er gestudeerd kan worden in de bibliotheek en de Blizzard. We bekijken of dit ook kan in De Camme.
We gaan hier meer over communiceren.