De gemeenteraad neemt kennis van de 2 vorige verslagen (gemeenteraad van 21 november 2024 en installatievergadering van 05 december 2024) van de vorige zittingen.
De gemeenteraad keurt de 2 verslag van de 2 vorige zittingen goed.
De lokale duivenclub PERK VOORUIT was eerst gevestigd in een tent in de tuin van feestzaal Teniers. Echter verplicht de Belgische Bond hen om zich te vestigen in een vast gebouw.
Daarna hebben zijn zich gevestigd in een gebouw van de vroegere Gillaerts-brouwers. Dit gebouw staat nu te koop en dus zijn ze op zoek naar een nieuw onderkomen.
We zijn samen op zoek gegaan naar mogelijkheden voor hen. Het lokaal in de garage aan het kerkhof van Perk, gelegen Kerkdreef 2+, eigendom van de gemeente, leek de meest voor de hand liggende oplossing.
Het duivenseizoen start in maart, dus vanaf dan kunnen ze gebruik maken van de ruimte.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Opmerking van dienst Omgeving: het lokaal mag enkel gebruikt worden als clublokaal, het houden en laten uitvliegen van duiven is op gans grondgebied Steenokkerzeel verboden omwille van de wettelijke bepalingen opgelegd door Skeyes.
De gemeenteraad gaat akkoord met de overeenkomst met Duivenvereniging PERK VOORUIT, voor het ter beschikking stellen van een deel van het gebouw aan het kerkhof in Perk, Kerkdreef 2+, voor de duur van 10 jaar, tegen een vergoeding van:
De collegebeslissingen op datum van 16 september en 7 oktober 2024 die leiden tot de start van de aanmelding- en inschrijvingsprocedure voor nieuwe kleuters en leerlingen voor het schooljaar 2025-2026.
Voor de start van de inschrijvingsperiode moet een schoolbestuur voor elk van zijn scholen de capaciteit bepalen. Het schoolbestuur doet dit autonoom en kan hierbij rekening houden met bijvoorbeeld de materiële omstandigheden of de pedagogisch-didactische overwegingen.
Een schoolbestuur kan een leerling slechts weigeren op basis van "capaciteit" als de desbetreffende capaciteit voor de start van de inschrijvingen is vastgelegd.
Eens een leerling is ingeschreven in een school, geldt deze inschrijving voor de duur van de hele schoolloopbaan in die school. (art 3bis §4 decreet basisonderwijs)
Om de schoolloopbaan van de leerlingen in de gemeentelijke basisschool afdeling Piramide te kunnen garanderen (in navolging van bovenvermeld artikel) wordt de capaciteit vastgelegd als volgt:
Afdeling Piramide:
De capaciteit van de instapklas wordt vastgelegd op 40 kleuters.
De capaciteit van de eerste kleuterklas wordt vastgelegd op 44 kleuters.
De capaciteit van de tweede kleuterklas wordt vastgelegd op 44 kleuters.
De capaciteit van de derde kleuterklas wordt vastgelegd op 44 kleuters.
De capaciteit van het eerste leerjaar wordt vastgelegd op 44 leerlingen.
De capaciteit van het tweede leerjaar wordt vastgelegd op 44 leerlingen.
De capaciteit van het derde leerjaar wordt vastgelegd op 44 leerlingen.
De capaciteit van het vierde leerjaar wordt vastgelegd 44 leerlingen.
De capaciteit van het vijfde leerjaar wordt vastgelegd op 44 leerlingen.
De capaciteit van het zesde leerjaar wordt vastgelegd op 44 leerlingen.
Afdeling Tilia:
De capaciteit van het tweede leerjaar wordt vastgelegd op 22 leerlingen.
De capaciteit van het derde leerjaar wordt vastgelegd op 22 leerlingen.
De capaciteit van het vierde leerjaar wordt vastgelegd op 22 leerlingen..
De capaciteit van het vijfde leerjaar wordt vastgelegd op 22 leerlingen.
De capaciteit van het zesde leerjaar wordt vastgelegd op 22 leerlingen.
Het schoolbestuur kan de capaciteit tijdens de lopende inschrijvingsperiode niet verlagen, maar de capaciteit kan wel verhoogd worden. Het schoolbestuur dient er wel rekening mee te houden dat dit gevolgen kan hebben voor andere scholen (vb. ouders die door de verhoogde capaciteit hun keuze veranderen).
Daarom dient het schoolbestuur de capaciteitsverhoging ter kennisgeving mee te geven aan de schoolbesturen van de andere scholen gelegen in de gemeente.
Het advies van de schoolraad op datum van 01 oktober 2024 (zie bijlage).
Dit voorstel werd onderhandeld tijdens het syndicaal overleg op datum van 24 oktober 2024. Protocol 2024/02 in bijlage.
De gemeenteraad legt de capaciteit voor het schooljaar 2025-2026 - met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2025 tot anders bepaald - vast, door het bepalen van de volgende maximum aantal leerlingen - per leeftijdsgroep - in de GBS Piramide & Tilia te 1820 Steenokkerzeel.
a. Voor de vestigingsplaats Piramide, Fuérisonplaats 14, 1820 Steenokkerzeel wordt het maximum aantal leerlingen per leerjaar vastgelegd op:
b. Voor de vestigingsplaats Tilia, Thenaertstraat 1, 1820 Steenokkerzeel wordt het maximum aantal leerlingen per leerjaar vastgelegd op:
De opdracht van de - tijdens de gemeenteraad op datum van 25 maart 2021 - voorgedragen leden van de schoolraad van de gemeenteschool eindigt op 31 maart 2025.
De huidige vierjarige mandaten van de schoolraad lopen af op 31 maart 2025.
De schoolraad moet opnieuw worden samengesteld, hetzij door verkiezingen, hetzij door aanduiding als het aantal kandidaten het aantal mandaten niet overtreft.
Er bestaat momenteel geen ouderraad en geen pedagogische raad binnen het gemeentelijk basisonderwijs.
De kans bestaat dat er verkiezingen worden georganiseerd om de geleding van de ouders en om de geleding van het personeel in de schoolraad samen te stellen.
Het schoolbestuur bepaalt de verdere uitwerking van de verkiezingsprocedure en waarborgt daarbij dat iedereen die verkiesbaar is zich kandidaat kan stellen en dat iedereen die stemgerechtigd is kan stemmen (art. 12 Participatiedecreet).
Het huidige verkiezingsreglement - goedgekeurd tijdens de gemeenteraad op datum van 23 december 2004, is niet meer up-to-date.
Bijgevolg moet het schoolbestuur een nieuw verkiezingsreglement vaststellen dat voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 12 van het Participatiedecreet.
VERKIEZINGSREGLEMENT VERTEGENWOORDIGERS PERSONEEL SCHOOLRAAD
Hoofdstuk 1 : Voorwaarde om stemgerechtigd te zijn
Artikel 1
Alle voltijds of deeltijds vast benoemde en tijdelijke gesubsidieerd personeelsleden, behorend tot de categorieën:
die effectief zijn tewerkgesteld in de school - met uitzondering van de directeur - zijn stemgerechtigd.
Hoofdstuk 2 : Voorwaarde om verkozen te worden
Artikel 2
Alle gesubsidieerde personeelsleden zoals vermeld in artikel 1 kunnen worden verkozen, met uitzondering van de directeur.
Hoofdstuk 3 : Voorwaarden om te zetelen: onverenigbaarheden
Artikel 3
Voor de installatie van de schoolraad moet de verkozene nagaan of hij zich in een onverenigbaarheid bevindt . In dat geval kan de verkozene niet zetelen.
Wanneer een lid van de schoolraad tijdens zijn lidmaatschap in een onverenigbaarheid terechtkomt, vervalt zijn lidmaatschap.
Artikel 4
De verkozene mag geen lid zijn van een schoolbestuur, een andere schoolraad, pedagogische raad, ouderraad of enige andere ouderwerking van een onderwijsinstelling van een ander net.
Artikel 5
Een verkozene kan slechts één geleding vertegenwoordigen.
Artikel 6
Een verkozene kan niet tegelijkertijd personeelslid zijn van:
- het begeleidend CLB van de school;
- het ondersteunend leersteuncentrum van de school.
Artikel 7
Bloed- of aanverwanten tot en met de tweede graad en alle personen die onder hetzelfde dak wonen kunnen niet tegelijkertijd lid zijn van een zelfde schoolraad.
Hoofdstuk 4 : De organisatie van de verkiezingen
Het kiesbureau
Artikel 8
§1. Het het college van burgemeester en schepenen stelt een kiesbureau samen bestaande uit een afgevaardigde van het schoolbestuur en minstens twee afgevaardigden van het personeel.
§2. Het kiesbureau duidt onder zijn leden een voorzitter aan.
Artikel 9
De leden van het kiesbureau mogen geen kandidaat zijn voor een mandaat in de schoolraad.
De kiezerslijst
Artikel 10
De kiezerslijst wordt opgemaakt door de directeur en omvat alle kiesgerechtigde personen, met vermelding van hun naam.
De directeur moet waken over de correctheid en volledigheid van de lijst, zodat ieder personeelslid op rechtmatige wijze aan de verkiezingen kan deelnemen.
Artikel 11: andere formulering
In het personeelslokaal wordt door de directeur ad valvas na afsluiting van de kandidatenlijst, binnen de 10dagen een bericht opgehangen.. Dit bericht maakt melding van het feit dat de kiezerslijst kan worden geraadpleegd op het schoolsecretariaat.
Artikel 12
Elk personeelslid krijgt tien werkdagen vanaf de bekendmaking het recht om foutieve gegevens in de kiezerslijst te corrigeren of om zich alsnog op de kiezerslijst te laten inschrijven. Na afloop van deze termijn wordt de lijst definitief afgesloten.
De kandidatuurstelling en oproeping
Artikel 13
Na het afsluiten van de kiezerslijsten maakt de directeur deze lijst over aan het kiesbureau.
Artikel 14
Onder verantwoordelijkheid van het kiesbureau gebeurt er een schriftelijke en/of elektronische oproep tot kandidaatstelling naar alle stemgerechtigden met vermelding van verkiesbaarheidsvoorwaarden en onverenigbaarheden, de wijze waarop en de termijn waarbinnen moet worden gekandideerd.
Artikel 15
Deze oproep tot kandidaatstelling wordt tegelijkertijd ad valvas bekendgemaakt in het personeelslokaal.
Artikel 16
De kandidaturen worden binnen de tien werkdagen na het afsluiten van de kiezerslijst neergelegd bij de directeur, die ze op zijn beurt bekendmaakt aan het personeel.
Hoofdstuk 5 : De verkiezingsprocedure
Algemeen
Artikel 17
De verkiezingen worden georganiseerd per vestigingsplaats. Er worden hierbij drie effectieve vertegenwoordigers verkozen voor de volledige school, namelijk diegenen met de meeste stemmen per vestigingsplaats.
Verkiezing van rechtswege
Artikel 18
Indien er niet meer kandidaten zijn dan de op het niveau van de school effectief toe te wijzen mandaten, dan worden deze kandidaten van rechtswege als verkozen beschouwd.
Artikel 19
Indien bij gebrek aan voldoende kandidaten de geleding van het personeel niet volledig kan worden samengesteld, bestaat de schoolraad rechtsgeldig voor zover alle nodige decretaal vastgelegde stappen met het oog op de samenstelling van de schoolraad zijn ondernomen.
Artikel 20
De directeur maakt een proces-verbaal op dat onmiddellijk wordt overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen. Een stemming is dan niet noodzakelijk.
Verkiezing na stemming
Artikel 21
Indien er meer kandidaten zijn dan de op het niveau van de school effectief te begeven zetels, dan moet er worden gestemd.
Artikel 22
De directeur brengt de kiesgerechtigden op de hoogte via een oproepingsbrief.
Artikel 23
De directeur organiseert een stemming tijdens een personeelsvergadering. Een proces-verbaal wordt onmiddellijk opgemaakt en wordt overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 24
De kandidaten met het grootst aantal stemmen volgens het aantal te begeven mandaten zijn verkozen.
Artikel 25
Bij een gelijk aantal stemmen wordt voorrang gegeven aan de kandidaat met de grootste dienstanciënniteit bij het schoolbestuur.
Hoofdstuk 6 : De verkiezingswerkzaamheden
De stemming
Artikel 26
Het kiesbureau legt in overleg met het college van burgemeester en schepenen de verkiezingsdatum en het stembiljet vast.
De afgevaardigde van het schoolbestuur is verantwoordelijk voor de ordehandhaving.
Artikel 27
Meldt men zich bij de stemming aan zonder oproepingsbrief, dan is stemmen toegestaan mits men voorkomt op de kiezerslijst en zijn identiteit kan bewijzen.
Het tellen van de stemmen
Artikel 28
Het tellen van de stemmen gebeurt onmiddellijk na de stemming. Er wordt voor het beëindigen van de vergadering een proces-verbaal gemaakt met de kiesuitslag, dat zal worden overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen ter bekrachtiging.
VERKIEZINGSREGLEMENT VERTEGENWOORDIGERS OUDERS SCHOOLRAAD
Hoofdstuk 1 : Voorwaarden om stemgerechtigd te zijn
Artikel 1
Iedereen die naar Belgisch recht in het bezit is van het ouderlijk gezag, of die de voogdij, pleegvoogdij of pleegzorg uitoefent over de regelmatig ingeschreven leerlingen van de onderwijsinstellingen die onder de schoolraad ressorteren, heeft per schoolraad één stem.
Artikel 2
Ingeval van pleegvoogdij hebben de natuurlijke ouders geen stemrecht.
Artikel 3
Ingeval van feitelijke of wettelijke scheiding hebben beide ouders stemrecht, ongeacht wie het exclusief ouderlijk gezag uitoefent.
Artikel 4
De ouders die uit het ouderlijk gezag ontzet zijn, hebben geen stemrecht.
Hoofdstuk 2 : Voorwaarden om verkozen te worden
Artikel 5
Iedere stemgerechtigde kan zich kandidaat stellen en worden verkozen.
Hoofdstuk 3 : Voorwaarden om te zetelen (onverenigbaarheden)
Artikel 6
Voor de installatie van de schoolraad moet de verkozene nagaan of hij zich in een onverenigbaarheid bevindt. In dat geval kan de verkozene niet zetelen.
Wanneer een lid van de schoolraad tijdens zijn lidmaatschap in een onverenigbaarheid terechtkomt, vervalt zijn lidmaatschap.
Artikel 7
Een verkozene mag geen lid zijn van een schoolbestuur, een andere schoolraad, pedagogische raad, ouderraad of enige andere ouderwerking van een onderwijsinstelling van een ander net.
Een verkozene kan niet tegelijkertijd lid zijn van het schoolbestuur van de school.
Een verkozene kan slechts één geleding vertegenwoordigen.
Artikel 8
Een verkozene kan niet tegelijkertijd personeelslid zijn van:
Hoofdstuk 4 : De organisatie van de verkiezingen
Het kiesbureau
Artikel 9
§1. Het college van burgemeester en schepenen stelt een kiesbureau samen bestaande uit een afgevaardigde van het schoolbestuur en minstens twee afgevaardigden van de oudervereniging.
§2. Het kiesbureau duidt onder zijn leden een voorzitter aan.
Artikel 10
De leden van het kiesbureau mogen geen kandidaat zijn voor een mandaat in de schoolraad.
De kiezerslijst
Artikel 11
De kiezerslijst wordt opgemaakt door de directeur en omvat alle kiesgerechtigde personen, met vermelding van hun naam.
De directeur moet waken over de correctheid en volledigheid van de lijst, zodat iedere ouder op rechtmatige wijze aan de verkiezingen kan deelnemen.
Artikel 12
Een bericht wordt - na afsluiting van de kandidatenlijst - zo snel als mogelijk ad valvas aan de schoolingangen opgehangen door de directeur. Dit bericht maakt melding van het feit dat de kiezerslijst kan worden geraadpleegd op het schoolsecretariaat.
Artikel 13
Elke ouder, voogd of pleegvoogd krijgt tien werkdagen vanaf de bekendmaking het recht om foutieve gegevens in de kiezerslijst te corrigeren of om zich alsnog op de lijst te laten inschrijven. Na afloop van deze termijn wordt de lijst definitief afgesloten.
De kandidatuurstelling en oproeping
Artikel 14
Na het afsluiten van de kiezerslijsten maakt de directeur deze lijst over aan het kiesbureau.
Artikel 15
Onder verantwoordelijkheid van het kiesbureau gebeurt er een schriftelijke en/of elektronische oproep tot kandidaatstelling naar alle stemgerechtigden met vermelding van verkiesbaarheidsvoorwaarden en onverenigbaarheden, de wijze waarop en de termijn waarbinnen moet worden gekandideerd.
Artikel 16
Deze oproep tot kandidaatstelling wordt tegelijkertijd ad valvas bekendgemaakt aan de schoolingang(en).
Artikel 17
De kandidaturen worden binnen de tien werkdagen na het afsluiten van de kiezerslijst neergelegd bij de directeur, die ze op zijn beurt bekendmaakt aan de ouders.
Hoofdstuk 5 : De verkiezingsprocedure
Algemeen
Artikel 18
De verkiezingen worden georganiseerd per vestigingsplaats. Er worden hierbij drie effectieve vertegenwoordigers verkozen voor de volledige school, namelijk diegenen met de meeste stemmen per vestigingsplaats.
Artikel 20
Indien bij gebrek aan voldoende kandidaten de geleding van de ouders niet volledig kan worden samengesteld, bestaat de schoolraad rechtsgeldig voor zover alle nodige decretaal vastgelegde stappen met het oog op de samenstelling van de schoolraad zijn ondernomen.
Verkiezing van rechtswege
Artikel 21
Indien er niet meer kandidaten zijn dan de op het niveau van de school effectief toe te wijzen mandaten, dan worden deze kandidaten van rechtswege als verkozen beschouwd.
Artikel 22
Het kiesbureau maakt een proces-verbaal op dat onmiddellijk wordt overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen. Een stemming is dan niet noodzakelijk.
Verkiezing na stemming
Artikel 23
Indien er meer kandidaten zijn dan de op het niveau van de school effectief te begeven zetels, moet er worden gestemd.
Artikel 24
De directeur brengt de kiesgerechtigden op de hoogte via een oproepingsbrief.
Artikel 25
De directeur organiseert een stemming. Een proces-verbaal wordt onmiddellijk opgemaakt en wordt overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 26
De kandidaten met het grootst aantal stemmen volgens het aantal te begeven mandaten zijn verkozen.
Artikel 27
Bij gelijk aantal stemmen wordt voorrang gegeven aan de jongste kandidaat.
Hoofdstuk 6 : De verkiezingswerkzaamheden
De stemming
Artikel 28
Het kiesbureau legt in overleg met het college van burgemeester en schepenen de verkiezingsdatum en het stembiljet vast.
De afgevaardigde van het schoolbestuur is verantwoordelijk voor de ordehandhaving.
Artikel 29
Meldt men zich bij de stemming aan zonder oproepingsbrief, dan is stemmen toegestaan mits men voorkomt op de kiezerslijst en zijn identiteit kan bewijzen.
Het tellen van de stemmen
Artikel 30
Het tellen van de stemmen gebeurt onmiddellijk na de stemming. Er wordt voor het beëindigen van de vergadering een proces-verbaal gemaakt met de kiesuitslag, dat zal worden overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen ter bekrachtiging.
De gemeenteraad keurt het nieuwe verkiezingsreglement voor de geleding van de ouders en voor de geleding van het personeel - voor de hernieuwing van de schoolraad van de gemeenteschool - waarvan de tekst werd opgenomen in het besluit, goed.
Op 5 december 2024 werden de raadsleden van de gemeente Steenokkerzeel voor de politieraad van politiezone Kastze, verkozen door de gemeenteraad.
Op 02 januari 2025 keurde de Bestendige deputatie van de provincie Vlaams-Brabant de verkiezing van de leden van de politieraad van Steenokkerzeel geldig.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de Bestendige deputatie van de provincie Vlaams-Brabant van 02 januari 2025 betreffende geldigverklaring van de verkiezing van de leden van de politieraad op 05 december 2024.
Op 26 juni 2003 werd het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel opgericht en de statuten, het beleidsplan en het financieel plan werden goedgekeurd.
Op 18 september 2014 keurde de gemeenteraad de statutenwijziging van het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel goed.
Artikel 11 van voormelde statuten betreffende de samenstelling van de raad van bestuur, luidt als volgt :
§1. De gemeenteraad benoemt de leden van de raad van bestuur. Het aantal leden van de raad van bestuur bedraagt maximum 12. Ten hoogste twee derde van de leden is van hetzelfde geslacht.
§2. De mandaten van bestuurder worden over de verschillende fracties verdeeld overeenkomstig de bepalingen van artikel 235 van het decreet lokaal bestuur. Het is geen voorwaarde voor een kandidaat om deel uit te maken van de gemeenteraad.
Er wordt voorgesteld om 10 leden af te vaardigen in de raad van bestuur.
Artikel 235, § 2, al. 3 decreet lokaal bestuur schrijft voor dat elke fractie minstens één bestuurder moet hebben.
De mandaten worden onder de politieke fracties van de gemeenteraad verdeeld zoals volgt :
De gemeenteraad stelt vast dat ten hoogste twee derde van de voorgedragen leden van hetzelfde geslacht is.
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van de raad van bestuur.
Goedgekeurd met éénparigheid van stemmen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 235.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
De gemeenteraad opteert er voor om 10 personen af te vaardigen in de raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel.
De mandaten worden onder de politieke fracties van de gemeenteraad verdeeld.
De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel wordt – voor de duur van de legislatuur 2025-2030 – samengesteld als volgt:
Sinds 2 maart 2023 zijn alle steden en gemeenten in Vlaanderen verplicht om een deontologische commissie op te richten. Die moet erop toezien dat de lokale politieke mandaten op een verantwoorde manier ingevuld worden. Lokale besturen zijn al sinds 2007 verplicht om een deontologische code vast te leggen. De deontologische code is een algemene leidraad voor lokale mandatarissen om deontologisch correct te handelen als ze hun mandaat uitoefenen. De deontologische commissie zal toezien op die code.
De deontologische commissie van de gemeente en het OCMW Steenokkerzeel werd opgericht bij besluit van 23 maart 2023; het addendum bij de deontologische code hieromtrent werd goedgekeurd op 22 juni 2023.
De deontologische commissie voor de gemeenteraad is bevoegd voor:
De samenstelling van de deontologische commissie van de gemeenteraad kan gelijkaardig of identiek zijn aan de samenstelling van de deontologische commissie van de OCMW-raad. Toch gaat het om 2 afzonderlijke commissies.
De deontologische code regelt de bevoegdheid van de deontologische commissie. De commissie gaat na over welke mandataris er een melding gemaakt wordt en in welke hoedanigheid.
Als de deontologische commissie een onderzoek naar een inbreuk op de deontologische code afrondt, brengt ze de raad voor maatschappelijk welzijn op de hoogte van dat onderzoek en van haar advies of uitspraak.
De deontologische commissie kan geen tuchtmaatregelen of blaam opleggen.
De bevoegdheden van de deontologische commissie worden bepaald in de deontologische code. De besprekingen binnen de deontologische commissie kunnen bijvoorbeeld leiden tot:
De deontologische commissie kan zelf een einduitspraak doen of dossiers overmaken aan de minister of het parket. Het is ook mogelijk dat de deontologische commissie alleen advies verleent aan de raad voor maatschappelijk welzijn en dat die raad de einduitspraak doet en dossiers overmaakt aan minister of parket. Die keuze behoort tot de autonomie van het lokaal bestuur.
Samenstelling
Het aantal leden van de deontologische commissie bedraagt 1 per fractie en evenveel als het aantal fracties in de raad voor maatschappelijk welzijn, aangevuld met de voorzitter van de gemeenteraad die toegevoegd wordt als voorzitter van de deontologische commissie. Onafhankelijke raadsleden vormen geen fractie en zijn niet vertegenwoordigd in de deontologische commissie.
Elke fractie wijst het mandaat in de commissie toe met een voordracht gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad. Stel dat de raadsvoorzitter voordrachten ontvangt voor meer dan één fractielid als lid van de commissie, dan beslist de raad. Bij deze voordracht kunnen ook één of meer plaatsvervangers aangeduid worden die in opgesomde volgorde het commissielid vervangen bij afwezigheid of wanneer die betrokken partij is. Een plaatsvervanger is een raadslid voorgedragen door dezelfde fractie, tenzij de fractie maar één lid telt. In dat geval kan ook een raadslid van een andere fractie voorgesteld worden. Een fractie kan tijdens de bestuursperiode steeds beslissen een ander lid aan te duiden en/of één of meer plaatsvervangers te vervangen of toe te voegen.
De gemeenteraad gaat bij geheime stemming over tot de samenstelling van de deontologische commissie.
De stemming geeft volgende uitslag:
éénparig goedgekeurd
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Op 28 maart 2019 werd de deontologische code voor lokale mandatarissen in de gemeenteraad goedgekeurd; het addendum bij de deontologische code hieromtrent werd goedgekeurd op 22 juni 2023.
De samenstelling van de deontologische commissie lokale mandatarissen ziet er uit als volgt, met de voorzitter van de gemeenteraad als voorzitter van de commissie en de algemeen directeur als secretaris.
Klaver-NVA |
Theo Wauters |
VLAM 1820 |
Alen Cilic |
Vooruit |
Mohamed Daoudi |
CD&V |
Gilbert Jaspers |
Schrijven ontvangen van Creat Services dv, waarin zij ons meedelen dat er een buitengewone algemene vergadering zal plaatsvinden op 25 maart 2025 om 14u30 in De Lozen Boer, Lozen Boer 3/5, 9080 Lochristi. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via Zoom met volgende agenda:
Ingevolge de algehele vernieuwing van de gemeenteraden zijn alle mandatarissen In Creat Services dv van rechtswege ontslagnemend. Zoals voorgeschreven door artikel 445 van het Decreet over het Lokaal Bestuur dient binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de verkiezingen, een algemene vergadering bijeengeroepen te worden waarbij tot een algehele vervanging van de Raad van Bestuur wordt overgegaan, voor zover de gemeenteraden van de deelnemende besturen die de voordracht moeten doen, reeds in hun nieuwe samenstelling vergaderd hebben.
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een effectief vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergadering van Creat Services.
Deze mandataris is een gemeenteraadslid.
De stemming geeft volgende uitslag:
Elke Van Doren: 17 stemmen
Johan Heymans: 1 stem
Conny Pelgrims: 1 stem
Sarah Dewinter: 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een plaatsvervangend vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergadering van Creat Services.
Deze mandataris is een gemeenteraadslid.
De stemming geeft volgende uitslag:
Jelle Mombaerts: 17 stemmen
Alen Cilic: 1 stem
An Dumonceau: 1 stem
Elke Van Doren: 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen
1. De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv van 25 maart 2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten.
2. Elke Van Doren, gemeenteraadslid, Korenbloemlaan 20, 1820 Steenokkerzeel, elke.vandoren@steenokkerzeel.be, wordt aangesteld als effectief afgevaardigde in de (buitengewone) algemene vergadering van Creat Services, voor de duur van de huidige legislatuur.
3. Jelle Mombaerts, gemeenteraadslid, Driesstraat 9, 1820 Perk, jelle.mombaerts@steenokkerzeel.be, wordt aangesteld als plaatsvervangend afgevaardigde in de (buitengewone) algemene vergadering van Creat Services, voor de duur van de huidige legislatuur.
4. Creat Services dv wordt op de hoogte gesteld van dit besluit.
E-mail ontvangen van De Watergroep op 04 december 2024 waarin zij ons vragen om, naar aanleiding van de installatie van de nieuwe gemeenteraad, één effectieve vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur van de drinkwaterdienst en een effectieve vertegenwoordiger en een plaatsvervanger in de algemene vergadering aan te duiden.
De gemeente Steenokkerzeel is aangesloten bij De Watergroep voor de waterbedeling.
De vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur van de drinkwaterdienst moet een lid van de gemeenteraad zijn. Bij voorkeur is dit iemand met een sterke
affiniteit met de activiteiten van De Watergroep en die samen werk wil maken van een duurzame, klimaatrobuuste watervoorziening en een efficiënte dienstverlening waarbij klanten en vennoten centraal staan. De vertegenwoordiger is de link tussen de gemeente-vennoot en De Watergroep. De vertegenwoordiger neemt actief deel aan de vergaderingen, brengt onderwerpen vanuit de gemeente aan op het aandeelhoudersbestuur en koppelt informatie van het aandeelhoudersbestuur
terug naar het gemeentebestuur (beleid en administratie).
De vertegenwoordiger ontvangt een presentiegeld van 254,95 euro (geïndexeerd) en een kilometervergoeding zoals die wordt vastgesteld voor de overheidssector.
De vertegenwoordiger in de algemene vergadering en de plaatsvervanger moeten geen lid zijn van de gemeenteraad en ontvangen geen presentiegeld.
De vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur van de drinkwaterdienst mag dezelfde persoon zijn als de vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
Eind maart 2025 organiseert De Watergroep een welkomstmoment voor de nieuwe vertegenwoordigers in het aandeelhoudersbestuur van de drinkwaterdienst om zo
een goed beeld te krijgen op de werking van De Watergroep.
Via het beleidsportaal krijgt de vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur toegang tot de verslagen, presentaties en alle documenten die nodig zijn om de
vergadering voor te bereiden.
De vertegenwoordiger kan zelf onderwerpen of dossiers op de agenda van het aandeelhoudersbestuur plaatsen.
Na de vergaderingen van het aandeelhoudersbestuur is er tijd om te netwerken met vertegenwoordigers van andere gemeenten.
Het aandeelhoudersbestuur van de drinkwaterdienst:
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een effectief vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur van de drinkwaterdienst.
Deze mandataris is een gemeenteraadslid.
De stemming geeft volgende uitslag:
Jelle Mombaerts: 17 stemmen
Elke Van Doren: 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen en 2 ongeldige stemmen
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
Deze mandataris hoeft geen gemeenteraadslid te zijn, mag wel de vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur zijn.
De stemming geeft volgende uitslag:
Viviane Spruyt: 17 stemmen
Sarah Dewinter: 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen en 2 ongeldige stemmen
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een plaatsvervanger in de algemene vergadering.
Deze mandataris hoeft geen gemeenteraadslid te zijn, mag wel de vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur zijn.
De stemming geeft volgende uitslag:
Mohamed Daoudi: 18 stemmen
Er waren 3 blanco stemmen en 2 ongeldige stemmen
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Schrijven ontvangen van Haviland op 15 oktober 2024 waarin zij vragen om een afgevaardigde aan te duiden in de stuurgroep Wijk-werken.
Sedert 1 januari 2018 maakt het lokaal bestuur gebruik van het Wijk-werken, als opvolger van het voorgaande PWA-systeem. Het Wijk-werken betreft een instrument in het Vlaams activeringsbeleid en is met andere woorden een activeringsmaatregel voor werkzoekenden.
Met de in acht neming van de wettelijke modaliteiten, voorzag het lokaal bestuur bij om vanaf 1 januari 2018 de coördinatorrol te leggen bij de I.G.S.V. Haviland. De Intercommunale Haviland verenigt 31 gemeenten. In dit kader wordt bij gemeenteraadsbeslissing een stuurgroep samengesteld die bestaat uit afgevaardigden per gemeente.
Volgend op de lokale verkiezingen van 13 oktober 2024 en de wijzigingen inzake mandaten en bevoegdheden die hieruit voortvloeien, verzoekt Haviland te voorzien in een vertegenwoordiger en plaatsvervanger die, voor de duurtijd van de legislatuur, onbezoldigd zetelt in de stuurgroep. De stuurgroep wordt 4x per kalenderjaar bij mekaar geroepen.
De geheime stemming voor de effectief afgevaardigde geeft volgende uitslag:
Hannelore Velaerts: 17 stemmen
Rony Blommaert: 2 stemmen
Sarah Dewinter: 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen
De geheime stemming voor de plaatsvervanger geeft de volgende uitslag:
Bruno Peeters: 17 stemmen
Rony Blommaert: 2 stemmen
Alen CIlic: 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen
Decreet 7 juli 2017 betreffende Wijk-werken (6e staatshervorming)
Besluit Vlaamse Regering 29 september 2017 betreffende Wijk-werken
1. De gemeenteraad duidt volgende personen aan als vertegenwoordigers namens de gemeente in Haviland, stuurgroep Wijk-werken:
en mandateert hen de werkzaamheden van de stuurgroep op te volgen tijdens de huidige legislatuur. De afgevaardigde en/of diens plaatsvervanger rapporteert en informeert het college dan wel de Raad inzake deze materie.
2. Een afschrift van het besluit wordt overgemaakt aan Haviland, dienst Sociale Tewerkstelling.
E-mail ontvangen van Poolstok op 03 december 2024 waarin zij vragen om een vaste vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aan te duiden voor de algemene vergadering. Dit mag een mandataris (raadslid, schepen of burgemeester) of een medewerker zijn. Deze persoon neemt namens de gemeente Steenokkerzeel deel aan de beraadslagingen, brengt zijn of haar stem uit, en dat gedurende de hele legislatuur.
De eerstvolgende Algemene Vergadering vindt plaats op vrijdag 6/06/2025. De uitnodigingen met alle praktische informatie zal in het voorjaar worden uitgestuurd
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Poolstok.
De stemming geeft volgende uitslag:
Geert Laureys: 17 stemmen
Werner Vanderborght: 1 stem
Sarah Dewinter: 1 stem
Kabil Baldemir: 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Poolstok.
De stemming geeft volgende uitslag:
Geert Storms: 17 stemmen
Alen Cilic: 1 stem
Ruud Dirkx: 1 stem
Kabil Baldemir: 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen
In het gemeenteraadsbesluit van 17 september 2020 trad de gemeente Steenokkerzeel toe tot Poolstok voor ondersteuning inzake het HR-beleid.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Schrijven ontvangen van 3W plus op 9 december 2024 waarin zij vragen om een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aan te duiden om deel te nemen aan het beheerscomité en de stuurgroep van Woonwinkel Noord.
Volgens de statuten van Woonwinkel Noord vallen alle mandaten samen met de duur van de gemeentelijke zittingsperiode (legislatuur).
In de mail van 9 december 2024 vraagt de coördinator van Woonwinkel Noord (3Wplus), Sabrina VAN EECKHOUT, een effectief vertegenwoordiger van de gemeente en een plaatsvervanger aan te duiden om deel te nemen aan het beheerscomité en de stuurgroep van Woonwinkel Noord. De vertegenwoordiger en de plaatsvervanger zijn gemeenteraadslid, burgemeester of schepen en worden aangeduid door de gemeenteraad volgens artikel 6 van de overeenkomst met statutaire draagkracht.
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een effectieve vertegenwoordiger in het beheerscomité en de stuurgroep van Woonwinkel Noord.
De stemming geeft volgend resultaat:
Wim Mombaerts:17 stemmen
Bruno Peeters: 2 stemmen
Sarah Dewinter: 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een plaatsvervangende vertegenwoordiger in het beheerscomité en de stuurgroep van Woonwinkel Noord.
De stemming geeft volgend resultaat:
Bruno Peeters: 17 stemmen
Hannelore Velaerts: 1 stem
Sandra Ceuleers: 1 stem
Kabil Baldemir: 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen
Art. 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Art. 392 t.e.m. art. 395 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 over samenwerkingsverbanden zonder rechtspersoonlijkheid.
Art. 34, 2° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 over de stemming.
Hoofdstuk 4, Vlaamse Codex Wonen 2021 over de uitvoering en opvolging van de projecten.
De overeenkomst met statutaire draagkracht tussen de gemeenten Drogenbos, Grimbergen, Kampenhout, Steenokkerzeel, Wemmel en Zemst en 3Wplus vzw.
1. Wim Mombaerts, schepen, Tervuursesteenweg 199, 1820 Steenokkerzeel, wim.mombaerts@steenokkerzeel.be, wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger voor de vergaderingen van de stuurgroep en het beheerscomité van Woonwinkel Noord.
2. Bruno Peeters, gemeenteraadslid, Wijckmansstraat 15/1, 1820 Steenokkerzeel, bruno.peeters@steenokkerzeel.be, wordt aangeduid als plaatsvervanger voor de vergaderingen van de stuurgroep en het beheerscomité van Woonwinkel Noord.
3. Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de coördinator van 3W Plus - Woonwinkel Noord.
Schrijven ontvangen van Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) op 08 december 2024 waarin zij vragen om de vertegenwoordigers aan te duiden in de verschillende overlegorganen.
Gemeente Steenokkerzeel is lid van de vzw Regionaal Landschap Brabantse Kouters (RLBK), dit samen met 14 andere gemeenten in het noordwesten van Vlaams-Brabant, de provincie Vlaams-Brabant en tal van verenigingen actief in de regio rond natuur, landbouw, toerisme, jacht, erfgoed,… - zie ook www.brabantsekouters.be . Regionale landschappen zijn actief in heel Vlaanderen – zie www.regionalelandschappen.be
Daarnaast is de gemeente ook lid van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Erfgoed Brabantse Kouters dat sinds midden 2023 ook een Vlaamse erkenning kreeg als Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED). Deze IGS heet een projectvereniging als juridische vorm – zie ook www.erfgoedbrabantsekouters.be
Tot slot is onze gemeente en RLBK ook partners in het strategisch project Leve(n)de Woluwe – zie www.levendewoluwe.be
Bij de start van de beleidsperiode dienen er vertegenwoordigers in de overlegorganen aangeduid te worden.
Regionaal Landschap Brabantse Kouters
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een effectief afgevaardigde voor de algemene vergadering in het RLBK
De stemming geeft volgende uitslag:
Geert Storms: 17 stemmen
Christiane Vandervorst: 2 stemmen
Sarah Dewinter: 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een plaatsvervangend afgevaardigde voor de algemene vergadering in het RLBK.
De effectief afgevaardigde in de algemene vergadering wordt door de raad tegelijkertijd voorgedragen als kandidaat bestuurslid (de vroegere raad van bestuur) in het RLBK.
De stemming geeft volgende uitslag:
Hannelore Velaerts: 17 stemmen
Christiane Vandervorst: 2 stemmen
Alen Cilic: 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen
Projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters (IOED)
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een stemgerechtigd lid in de raad van bestuur van de IOED.
Deze mandataris behoort tot het schepencollege.
De stemming geeft volgende uitslag:
Jelle Mombaerts: 17 stemmen
Kurt Ryon: 2 stemmen
Er waren 4 blanco stemmen
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een stemgerechtigd plaatsvervangend lid in de raad van bestuur van de IOED.
Deze mandataris behoort tot het schepencollege.
De stemming geeft volgende uitslag:
Hannelore Velaerts: 18 stemmen
Wim Mombaerts: 1 stem
Er waren 4 blanco stemmen
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een raadgevend bestuurslid in de IOED.
Deze mandataris is een raadslid dat niet tot de meerderheid behoort.
De stemming geeft volgende uitslag:
Kabil Baldemir: 19 stemmen
Gilbert Japers: 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een plaatsvervangend raadgevend bestuurslid in de IOED
Deze mandataris is een raadslid dat niet tot de meerderheid behoort.
De stemming geeft volgende uitslag:
Mohamed Daoudi: 18 stemmen
Sarah Dewinter: 1 stem
Kabil Baldemir: 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen
Strategisch Project Leve(n) de Woluwe
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing een politiek afgevaardigde in de stuurgroep van dit project
De stemming geeft volgende uitslag:
Jelle Mombaerts: 18 stemmen
Hannelore Velaerts: 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen en 1 ongeldige stem.
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een ambtelijk afgevaardigde in de projectgroep.
Annemie Symons, ingenieur-expert, wordt voorgedragen als afgevaardigde vanuit de administratie.
De stemming geeft volgende uitslag:
Annemie Symons: 23 stemmen
Volgende decreten en besluiten zijn van toepassing op deze beslissing:
1. Geert Storms, schepen, De Kerckhove D'Exaerdestraat 33, 1820 Steenokkerzeel, geert.storms@steenokkerzeel.be, wordt aangeduid als effectief afgevaardigde in de algemene vergadering van Regionaal Landschap Brabantse Kouters en Hannelore Velaerts, schepen, Driesstraat 29, 1820 Steenokkerzeel, hannelore.velaerts@steenokkerzeel.be, wordt aangeduid als plaatsvervangend afgevaardigde.
2. Geert Storms, schepen, De Kerckhove D'Exaerdestraat 33, 1820 Steenokkerzeel, geert.storms@steenokkerzeel.be, wordt aangeduid als kandidaat-bestuurslid (vroegere RVB) voor Regionaal Landschap Brabantse Kouters.
3. Jelle Mombaerts, schepen, Driesstraat 9, 1820 Perk, jelle.mombaerts@steenokkerzeel.be, wordt aangeduid als stemgerechtigd lid in de raad van bestuur in Projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters.
4. Hannelore Velaerts, schepen, Driesstraat 29, 1820 Steenokkerzeel, hannelore.velaerts@steenokkerzeel.be, wordt aangeduid als een stemgerechtigd plaatsvervangend lid in de raad van bestuur in Projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters.
5. Kabil Baldemir, gemeenteraadslid, Vossenweg 10, 1820 Steenokkerzeel, kabil.baldemir@steenokkerzeel.be, wordt aangeduid als raadgevend bestuurslid in Projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters.
6. Mohamed Daoudi, gemeenteraadslid, Nieuwstraat 6, 1820 Steenokkerzeel, mohamed.daoudi@steenokkerzeel.be, wordt aangeduid als een plaatsvervangend raadgevend bestuurslid in Projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters.
7. Jelle Mombaerts, schepen, Driesstraat 9, 1820 Perk, jelle.mombaerts@steenokkerzeel.be, wordt aangeduid als politiek afgevaardigde in de stuurgroep Strategisch Project Leve(n) de Woluwe.
8. Annemie Symons, ingenieur-expert, annemie.symons@steenokkerzeel.be, wordt aangeduid als ambtelijk afgevaardigde in de projectgroep Strategisch Project Leve(n) de Woluwe.
9. Regionaal Landschap Brabantse Kouters zal van dit besluit op de hoogte gebracht worden.
E-mail ontvangen van Haviland op 29 november waarin zij vragen om een afgevaardigde en een plaatsvervanger aan te duiden om te zetelen in het beheerscomité van het Tewerkstellingsloket H5.
Sinds 2023 wordt de regierol Sociale Economie en Werk voor het Tewerkstellingsloket H5 opgenomen door Haviland. Het betreft een duurzame samenwerking tussen de gemeenten Kapelle-op-den-Bos, Zemst, Kampenhout, Steenokkerzeel, Lennik en Haviland wat betreft deze thema’s. Binnen de huidige projectoproep, die loopt t.e.m. 31 december 2025, wordt het beheer en de dagelijkse werking van deze ILV via een samenwerkingsovereenkomst geregeld.
Het Tewerkstellingsloket heeft als gezamenlijke doelstelling maximaal gevolg te geven aan de vereisten die opgelegd worden in de betreffende subsidieoproep. Het betreft acties omtrent 4 beleidsdomeinen:
De lokale besturen worden actief betrokken bij de dagelijkse werking en rapporteren systematisch over de realisaties. Hiertoe wordt een beheerscomité samengeroepen dat 4x/jaar zetelt. De afgevaardigde neemt hieraan onbezoldigd deel.
In navolging van de samenwerkingsovereenkomst wordt voorzien dat:
en/of
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een effectieve afgevaardigde in het Beheerscomité Haviland Tewerkstellingsloket H5.
Deze mandataris is een gemeenteraadslid.
De stemming geeft volgende uitslag:
Geert Storms: 16 stemmen
Jelle Mombaerts: 1 stem
Geert Laureys: 1 stem
Sarah Dewinter: 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen en 1 ongeldige stem
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een plaatsvervangende afgevaardigde in het Beheerscomité Haviland Tewerkstellingsloket H5.
Deze mandataris is een gemeenteraadslid.
De stemming geeft volgende uitslag:
Hannelore Velaerts: 17 stemmen
Wim Mombaerts: 1 stem
Werner Vanderborght: 1stem
Er waren 3 blanco stemmen en 1 ongeldige stem
Gemeenteraadsbesluit van 22 september 2022.
Schrijven ontvangen van Fluvius waarin zij meedelen dat de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Halle Vilvoorde plaats heeft op 25 maart 2025 om 19 u in de Waerboom, Jozef Mertensstraat 140 in Groot-Bijgaarden met volgende agenda:
Gelet op het feit dat de gemeente Steenokkerzeel voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Halle-Vilvoorde die op 25 maart 2025 plaatsheeft in de Waerboom, Jozef Mertensstraat 140, 1702 Groot-Bijgaarden;
Gelet op het feit dat de documentatiestukken zowel per mail werden overgemaakt als elektronisch kunnen worden geraadpleegd op het Extranet van Fluvius Halle-Vilvoorde;
Gelet op het artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op het feit dat de vertegenwoordigers voor een algemene vergadering aangeduid kunnen worden voor de volledige duurtijd van de gemeentelijke legislatuur, nl. tot einde 2030;
Gelet op het feit dat de decretale en statutaire onverenigbaarheden, zoals beschreven in het punt 2 van het documentatiedossier dat aan de deelnemende gemeente/stad overgemaakt werd, ook gelden voor de vertegenwoordigers op (buitengewone) algemene vergaderingen en dat de vertegenwoordigers niet als kandidaat-lid mogen voorgedragen worden voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC) of voor de Raad van Bestuur;
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een effectieve afgevaardigde in de (buitengewone) algemene vergadering van Fluvius Halle-Vilvoorde.
Deze mandataris is een gemeenteraadslid.
De stemming geeft volgende uitslag:
Elke Van Doren: 17 stemmen
Liesbeth Schoevaerts: 1 stem
Sarah Dewinter: 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen en 1 ongeldige stem
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een plaatsvervangend afgevaardigde in de (buitengewone) algemene vergadering van Fluvius Halle-Vilvoorde.
Deze mandataris is een gemeenteraadslid.
De stemming geeft volgende uitslag:
Werner Vanderborght : 17 stemmen
Alen Cilic: 1 stem
Liesbeth Schoevaerts: 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen en 1 ongeldige stem
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité van Fluvius Halle-Vilvoorde
Deze mandataris is geen lid van de algemene vergadering en wordt in één beweging eveneens als kandidaat-lid voor de raad van bestuur van Fluvius Halle-Vilvoorde verkozen.
De stemming geeft volgende uitslag:
Geert Laureys: 17 stemmen
Geert Storms: 1 stem
Matthew Vanderoel: 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen en 1 ongeldige stem
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Schrijven ontvangen van Fluvius OV op 07 januari 2025 waarin wordt meegedeeld dat de buitengewone algemene vergadering zal plaatsvinden op 26 maart 2025, om 18u30, op digitale wijze met volgende agenda:
Gelet op het feit dat de gemeente Steenokkerzeel aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven werd opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 26 maart 2025;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente/stad per brief en per mail van 8 januari 2025 overgemaakt werd en digitaal raadpleegbaar zijn op het Extranet;
Gelet op het feit dat de vertegenwoordigers voor een algemene vergadering aangeduid kunnen worden voor de volledige duurtijd van de gemeentelijke legislatuur;
Gelet op het feit dat de decretale en statutaire onverenigbaarheden, zoals beschreven in het punt 2 van het documentatiedossier dat aan de deelnemende gemeente/stad overgemaakt werd, ook gelden voor de vertegenwoordigers op de algemene vergadering en dat de vertegenwoordigers niet als kandidaat-lid mogen voorgedragen worden voor de Raad van Bestuur;
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een effectieve afgevaardigde in de (buitengewone) algemene vergadering van Fluvius OV.
Deze mandataris is een gemeenteraadslid.
De stemming geeft volgende uitslag:
Geert Laureys: 17 stemmen
Yvette Van Daele: 1 stem
Sarah Dewinter: 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen en 1 ongeldige stem
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een plaatsvervangend afgevaardigde in de (buitengewone) algemene vergadering van Fluvius OV.
Deze mandataris is een gemeenteraadslid.
De stemming geeft volgende uitslag:
Jelle Mombaerts: 17 stemmen
Alen Cilic: 1 stem
Werner Vanderborght: 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen en 1 ongeldige stem
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur van Fluvius OV.
Deze mandataris is een raadslid maar geen lid van de algemene vergadering.
De stemming geeft volgende uitslag:
Theo Wauters: 17 stemmen
Sandra Ceuleers: 1 stem
Matthew Vanderoel: 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen en 1 ongeldige stem
Gelet op het artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Schrijven ontvangen van Fluvius West 07 januari 2025 waarin wordt meegedeeld dat de buitengewone algemene vergadering zal plaatsvinden op 18 maart 2025, om 19u00, in Skyline Park, Ambachtenstraat 33 in Izegem met volgende agenda:
Gelet op het feit dat de gemeente/stad voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West;
Gelet op het feit dat de gemeente/stad per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West die op 18 maart 2025 plaatsheeft in SKYLINE PARK, Ambachtenstraat 33 te 8870 Izegem;
Gelet op het feit dat de documentatiestukken zowel per mail werden overgemaakt als elektronisch kunnen worden geraadpleegd op het Extranet van Fluvius West;
Gelet op het feit dat overeenkomstig artikel 18 van de statuten alle huidige mandaten bij Fluvius West onmiddellijk vervallen na voornoemde algemene vergadering en dat deze tot een algehele vervanging van de bestuursorganen dient over te gaan;
Gelet op het feit dat de gemeente/stad ingedeeld is bij het regionaal bestuurscomité Vlaams-Brabant;
Gelet op het feit dat overeenkomstig artikel 17 punt 2 van de statuten elke gemeente het recht heeft om één (1) kandidaat-lid voor te dragen voor het regionaal bestuurscomité (RBC);
Gelet op het feit dat overeenkomstig artikel 12 punt 2 van de statuten de deelnemende gemeenten het recht hebben om maximaal 15 kandidaat-bestuurders voor te dragen;
Gelet op het feit dat een kandidaat-bestuurder eveneens dient te worden voorgedragen als kandidaat-lid voor het RBC;
Gelet op het feit dat het om onafhankelijke bestuurders moet gaan in de zin van artikel
1.1.1., §2, 74° van het Energiebesluit en dat er een aantal decretale en statutaire onverenigbaarheden zijn, zoals beschreven in de toelichtingsnota die aan de deelnemende
gemeenten overgemaakt werd;
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een effectieve afgevaardigde in de (buitengewone) algemene vergadering van Fluvius West.
Deze mandataris is een gemeenteraadslid.
De stemming geeft volgende uitslag:
Geert Laureys: 17 stemmen
Elke Van Doren: 1 stem
Sarah Dewinter: 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen en 1 ongeldige stem
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een plaatsvervangend afgevaardigde in de (buitengewone) algemene vergadering van Fluvius West.
Deze mandataris is een gemeenteraadslid.
De stemming geeft volgende uitslag:
Werner Vanderborght: 17 stemmen
Alen Cilic: 1 stem
Liesbeth Schoevaerts: 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen en 1 ongeldige stem
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité Vlaams-Brabant van Fluvius West.
Deze mandataris is geen lid van de algemene vergadering en wordt in één beweging eveneens als kandidaat-lid voor de raad van bestuur van Fluvius West verkozen.
De stemming geeft volgende uitslag:
Theo Wauters: 18 stemmen
Matthew Vanderoel: 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen en 1 ongeldige stem
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden
herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Schrijven van Riobra van 7 januari 2025 waarin wordt meegedeeld dat de buitengewone algemene vergadering zal plaatsvinden op 12 maart 2025 in de Lassaut, Kortrijksebaan 75 te Holsbeek met volgende agenda :
Gelet op het feit dat de gemeente/stad voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Riobra;
Gelet op het feit dat de gemeente/stad per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Riobra die op 12 maart 2025 plaatsheeft in Lassaut, Kortrijksebaan 75, 3220 Holsbeek;
Gelet op het feit dat de documentatiestukken zowel per mail werden overgemaakt als elektronisch kunnen worden geraadpleegd op het Extranet van Riobra;
Gelet op het artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op het feit dat de vertegenwoordigers voor een algemene vergadering aangeduid kunnen worden voor de volledige duurtijd van de gemeentelijke legislatuur, nl. tot einde 2030;
Gelet op het feit dat de decretale en statutaire onverenigbaarheden, zoals beschreven in het punt 2 van het documentatiedossier dat aan de deelnemende gemeente/stad overgemaakt werd, ook gelden voor de vertegenwoordigers op (buitengewone) algemene vergaderingen en dat de vertegenwoordigers niet als kandidaat-lid mogen voorgedragen worden voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC) of voor de Raad van Bestuur;
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een effectieve afgevaardigde in de (buitengewone) algemene vergadering van Riobra.
Deze mandataris is een gemeenteraadslid.
De stemming geeft volgende uitslag:
Elke Van Doren: 17 stemmen
Geert Storms: 1 stem
An Dumonceau: 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen en 1 ongeldige stem
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een plaatsvervangend afgevaardigde in de (buitengewone) algemene vergadering van Riobra.
Deze mandataris is een gemeenteraadslid.
De stemming geeft volgende uitslag:
Hannelore Velaerts: 17 stemmen
Werner Vanderborght: 1 stem
Liesbeth Schoevaerts: 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen en 1 ongeldige stem
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité West van Riobra.
Deze mandataris is geen lid van de algemene vergadering en wordt in één beweging eveneens als kandidaat-lid voor de raad van bestuur van Riobra verkozen.
De stemming geeft volgende uitslag:
Kurt Ryon: 17 stemmen
Sandra Ceuleers: 1 stem
An Dumonceau: 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen en 1 ongeldige stem
Het Decreet Basisbereikbaarheid omschrijft de werking van de 15 vervoerregio’s en legt de taken vast van de vervoerregioraad. Met de inrichting van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen creëerde de Vlaamse overheid een kader voor steden en gemeenten waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen.
De gemeente is bij Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 ingedeeld in de Vervoerregio Vlaamse Rand.
In de afgelopen legislatuur heeft de Vervoerregio Vlaamse Rand een regionaal mobiliteitsplan opgesteld. Dat plan werd op 15/12/2023 goedgekeurd door de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken. Het mobiliteitsplan speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.
Door de betrokkenheid bij de vervoerregiowerking is de gemeente integraal en rechtstreeks betrokken bij het uittekenen en uitwerken van het mobiliteitsbeleid voor de regio. Zo heeft de vervoerregioraad een belangrijke rol in de afstemming van de gelaagdheid van het openbaar vervoer, de synchromodaliteit en de combimobiliteit, het prioriteren, opvolgen en evalueren van maatregelen inzake verkeersveiligheid alsook doorstroming, het bepalen van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, met uitzondering van fietssnelwegen, het adviseren van de gewestelijke overheden bij de opmaak van het Geïntegreerd Investeringsprogramma en het prioriteren, opvolgen en evalueren van regionale mobiliteitsprogramma’s en -projecten die van strategisch belang zijn op het niveau van de vervoerregio.
Het engagement in de vervoerregioraad houdt voor de gemeente een actieve participatie in aan de werking en de overlegmomenten van de vervoerregioraad, het delen van beschikbare informatie (o.m. uit het eigen mobiliteitsplan) en constructief meewerken aan de uitvoering van concrete acties. De gemeentelijke vertegenwoordiger staat in voor de terugkoppeling vanuit de vervoerregioraad naar het college/de gemeenteraad.
De gemeenteraad gaat bij geheime stemming over tot verkiezing van een politiek afgevaardigde (schepen/burgemeester) in de Vervoerregio Vlaamse rand.
De schepen, bevoegd voor mobiliteit, i.c. Wim Mombaerts, wordt voorgedragen voor dit mandaat.
De stemming geeft volgende uitslag:
Schepen van mobiliteit (Wim Mombaerts): 20 stemmen
Er waren 3 blanco stemmen
De gemeenteraad gaat bij geheime stemming over tot verkiezing van een ambtelijk afgevaardigde in de Vervoerregio Vlaamse rand.
De voorgedragen kandidaat is de mobiliteitsdeskundige, i.c. Adriaan De Pooter.
De stemming geeft volgende uitslag:
Mobiliteitsdeskundige (Adriaan De Pooter): 23 stemmen
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, § 1 en art. 41, tweede lid 4
Het Decreet betreffende de basisbereikbaarheid van 26 april 2019, artikel 7 §2 1
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 betreffende de indeling van het grondgebied van het Vlaamse Gewest in 15 vervoerregio’s en de afbakening van deze vervoerregio’s;
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2.
De gemeenteraad duidt de afgevaardigden aan in de vervoerregioraad Vlaamse Rand:
1. De schepen, bevoegd voor mobiliteit (i.c. Wim Mombaerts), wim.mombaerts@steenokkerzeel.be is de politiek afgevaardigde van de gemeente in de Vervoerregioraad van de Vervoerregio Vlaamse Rand.
2. De mobiliteitsdeskundige (i.c. Adriaan De Pooter), adriaan.depooter@steenokkerzeel.be, is de ambtelijke afgevaardigde van de gemeente in de Vervoerregio Vlaamse Rand. De ambtelijke afgevaardigde is gemachtigd de vergaderingen van werkgroepen bij te wonen.
3. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het secretariaat van de Vervoerregioraad Vlaamse Rand en indien van toepassing aan de aangrenzende vervoerregioraad.
E-mail ontvangen van OVSG op 15 januari 2025 waarin zij vragen om een afgevaardigde aan te stellen in de algemene vergadering.
In 1990 hebben alle steden en gemeenten die onderwijs organiseren zich verenigd in OVSG, de onderwijskoepel van steden en gemeenten. OVSG is een belangrijke partner van de gemeente voor alles wat met onderwijs te maken heeft. Zij ondersteunen steden en gemeenten bij het organiseren van een democratisch, kwaliteitsvol en zorgzaam onderwijs.
Het bestuur van deze organisatie wordt verkozen uit de lokale mandatarissen die vanuit hun ervaringen in het veld het beleid uittekenen voor de organisatie.
Naar aanleiding van de installatie van de nieuwe gemeenteraden en de samenstelling van het college van burgemeester en schepenen richt OVSG (Onderwijsvereniging van steden en gemeenten) een oproep aan alle gemeenten die lid zijn van OVSG om een afgevaardigde aan te duiden voor de algemene vergadering.
De algemene vergadering komt jaarlijks één keer samen. Het mandaat is onbezoldigd.
Naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad dient er 1 afgevaardigde in de algemene vergadering aangeduid te worden.
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een afgevaardigde in de algemene vergadering van OVSG voor de volledige legislatuur.
De afgevaardigde dient lid te zijn van de gemeenteraad.
De stemming geeft volgende uitslag:
Kurt Ryon: 20 stemmen
Er waren 3 blanco stemmen
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Email van het secretariaat Dijle-Zennebekken van 06 januari 2025 waarin men vraagt om een afgevaardigde en een plaatsvervangend afgevaardigde aan te stellen in het bekkenbestuur Dijle-Zenneland.
Het Decreet Integraal Waterbeleid van 18 juli 2003 (gecoördineerd op 15 juni 2018 in het Waterwetboek) vormt het juridische kader voor het integraal waterbeleid in Vlaanderen en voor de samenstelling en werking van de bekkenbesturen.
Integraal waterbeleid omvat onder meer het bereiken van een goede waterkwaliteit in onze waterlopen, het herstel van het watersysteem om de problematiek van overstromingen en verdroging aan te pakken, de ecologie van waterlopen en valleien en de sponswerking van het landschap.
Vlaanderen is voor het integraal waterbeleid opgedeeld in 11 bekkens. Onze gemeente maakt deel uit van het Dijle-Zennebekken. Het bekkenbestuur coördineert het integraal waterbeleid op bekkenniveau. Elke gemeente waarvan het grondgebied (geheel of gedeeltelijk) deel uitmaakt van het bekken heeft een gemeentelijke mandataris in het bekkenbestuur. Het bekkenbestuur komt minstens jaarlijks samen. Het bekkenbestuur heeft geen statuten. Er zijn geen zitpenningen voorzien.
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een effectieve afgevaardigde in het bekkenbestuur Dijle-Zenneland.
De stemming geeft volgende uitslag:
Kurt Ryon: 18 stemmen
Wim Mombaerts: 1 stem
Sarah Dewinter: 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een plaatsvervangend afgevaardigde in het bekkenbestuur Dijle-Zenneland.
De stemming geeft volgende uitslag:
Werner Vanderborght: 17 stemmen
Wim Mombaerts: 1 stem
Geert Laureys: 1 stem
Alen Cilic: 1 stem
Er waren 3 blanco stemmen
1° het bekkensecretariaat te organiseren en aan te sturen;
2° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van het stroomgebiedbeheerplan goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht en met de resultaten van het openbaar onderzoek, vermeld in artikel 1.6.2.5, binnen een termijn van 90 dagen na het afsluiten van het openbaar onderzoek en uiterlijk vier maanden voor het begin van de periode waarop het stroomgebiedbeheerplan betrekking heeft;
3° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van een wateruitvoeringsprogramma goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht;
4° advies te verlenen over de waterbeleidsnota en de documenten vermeld in artikel 1.6.2.5, § 1;
5° advies te verlenen over het ontwerp van zoneringsplan, vermeld in artikel 9, § 3, van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 maart 2006 houdende de vaststelling van de regels voor de scheiding tussen de gemeentelijke en bovengemeentelijke saneringsverplichting en de vaststelling van de zoneringsplannen;
6° advies te verlenen over:
a) ontwerpen van investeringsprogramma's met een rechtstreekse invloed op de watersystemen;
b) ontwerpen van investeringsprogramma's over openbare rioleringen en groot- en kleinschalige rioolwaterzuiveringsinstallaties;
7° het voorstellen van een adequate bevoegdheidsverdeling van de waterwegen en de onbevaarbare waterlopen om een meer geïntegreerd, logisch samenhangend en efficiënter beheer te realiseren;
8° indien gewenst, de toelichting en/of bespreking van belangrijke projecten of intenties binnen het bekken te agenderen.
1. De gemeenteraad verklaart zich akkoord met de deelname van de gemeente Steenokkerzeel in het Dijle-Zennebekken onder voorzitterschap van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant. Hiertoe worden volgende gemeentelijke mandatarissen aangeduid:
2. Het bekkensecretariaat Dijle-Zennebekken zal van dit besluit op de hoogte worden gebracht.
Schrijven ontvangen op 12 december 2024 van Het Vlaams Woonanker waarin zij ons vragen om alvast drie kandidaat-bestuurders voor te dragen.
Bij 3 voordrachten dienen beide geslachten vertegenwoordigd te zijn.
De gemeenteraad gaat bij geheime stemming over tot het aanduiden van een eerste kandidaat bestuurder voor Het Vlaamse Woonanker.
De stemming geeft volgende uitslag:
Kurt Ryon: 17 stemmen
Kathleen Van Damme: 2 stemmen
Er waren 4 blanco stemmen
De gemeenteraad gaat bij geheime stemming over tot het aanduiden van een tweede kandidaat bestuurder voor Het Vlaamse Woonanker.
De stemming geeft volgende uitslag:
Wim Mombaerts: 17 stemmen
Kabil Baldemir: 1 stem
Kathleen Van Damme: 1 stem
Er waren 4 blanco stemmen
De gemeenteraad gaat bij geheime stemming over tot het aanduiden van een derde kandidaat bestuurder voor Het Vlaamse Woonanker.
De stemming geeft volgende uitslag:
Hannelore Velaerts: 17 stemmen
Kathleen Van Damme: 2 stemmen
Er waren 4 blanco stemmen
Het gemeenteraadsbesluit van 23 februari 2023 over de vorming van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord, waarbij de gemeenteraad in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het BVCW van 2021 vaststelt dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.
Op 18 maart 2024 keurde het college van burgemeester en schepenen de uitrol van het BOA-decreet goed.
Het decreet buitenschoolse opvang en activiteiten (BOA-decreet) trad op 1 januari 2021 in werking en moet tegen 1 januari 2026 uitgerold zijn. Dit decreet legt het lokale bestuur de verplichting op om een geïntegreerd aanbod van buitenschoolse opvang en activiteiten aan te bieden.
Op 21 oktober 2024 keurde het college van burgemeester en schepenen de projectplanning van het BOA-decreet goed.
Doel BOA-decreet
De Vlaamse overheid streeft naar een geïntegreerd aanbod van buitenschoolse opvang en activiteiten (BOA) voor álle kinderen en gezinnen. Dat wil zeggen dat alle lokale spelers (Onderwijs, Welzijn, Cultuur, Jeugd en Sport …) zo goed mogelijk samenwerken. Het lokaal bestuur heeft de regie in handen en stippelt met de verschillende partners een lokaal buitenschools beleid uit. Het decreet heeft drie doelstellingen:
De afgelopen maanden focusten we ons op het maken van een grondige omgevingsanalyse. Zo gingen we onder meer ten rade bij de scholen over de beschikbare ruimtes voor en na school, de opvangcijfers, de personeelskosten, het huidige aanbod, ... .
Omdat het daarnaast noodzakelijk was dat de gebruikers ook bevraagd werden hebben we de omgevingsanalyse afgerond met een online bevraging van ouders van schoolgaande kinderen in Steenokkerzeel en hebben we de leerlingen van het 2e kleuterklas tot het 2e leerjaar bevraagd. De leerlingen van het 3e tot het 6e leerjaar werden reeds bevraagd in kader van het belevingsonderzoek dat de jeugddienst organiseerde eerder dit jaar.
De enquête werd maar liefst door 240 ouders ingevuld, wat aangeeft dat veel ouders dit thema erg aanbelangd. Van deze groep zijn er maar 30 die aangeven geen opvang nodig te hebben. De naschoolse opvang is dus noodzakelijk voor heel wat gezinnen in onze gemeente.
Een overzicht van de belangrijkste resultaten en een link naar de volledige resultaten vind je in bijlage.
Visie en missie
Op basis van de omgevingsanalyse werd er een missie en visie voor BOA in Steenokkerzeel uitgeschreven.
Visie
De opvang moet een plek zijn waar kinderen veilig mogen landen en op ontdekkingsreis gaan.
We willen dat elk kind zich in de buitenschoolse opvang veilig voelt om te zijn wie ze zijn. Het moet een plek zijn waar hun zelfvertrouwen groeit. Een plaats waar ze de regie in handen hebben en alle kansen krijgen om te experimenteren, te exploreren en hun talenten te ontdekken.
We willen een schoolopvang creëren dat fungeert als een warm nest met gepaste begeleiding, afgestemd op de kinderen die er aanwezig zijn. Bij de creatie ervan hebben we specifiek oog voor de allerkleinsten, kwetsbare gezinnen en kinderen met thuistaal niet-Nederlands. Deze veilige plek moet gecreëerd worden op de scholen of er dichtbij zodat ouders werk en gezin makkelijk kunnen blijven combineren.
Deze uitdaging kunnen we niet alleen aangaan. Onze partners in en rond Steenokkerzeel zijn van onschatbare waarde om ons doel te bereiken.
Missie
De gemeente Steenokkerzeel gaat aan de slag met de uitwerking van het BOA-decreet. Maar BOA, wat is dat? BOA staat voor Buitenschoolse Opvang en Activiteiten. Met dit decreet streven we lokaal naar een geïntegreerd aanbod van buitenschoolse opvang en activiteiten voor alle kinderen en gezinnen. We gaan projectmatig aan de slag om samen met alle lokale spelers een invulling te geven aan BOA in Steenokkerzeel. Hoe dit er precies zal uitzien, zullen we samen met de alle scholen op ons grondgebied, de ouders, de kinderen, de gemeentelijke diensten en alle private aanbieders van vrijetijdsactiviteiten uitwerken.
Daarbij nemen we de doelstellingen van het decreet heel serieus. Wat zijn deze?
In Steenokkerzeel beginnen we bij het begin. We bestudeerden de huidige situatie door een omgevingsanalyse uit te voeren, een geografische kaart op te maken van het aanbod en te bekijken hoe de opvang nu georganiseerd wordt. Daarna bekeken we het belevingsonderzoek en beslisten we om eerst alle partners te informeren en te bevragen om zo de noden in kaart te brengen.
Volgende stappen
Gezien onze eerste focus zich richt op de voor- en naschoolse opvang gaan we samen met de directies van de scholen aan de slag om mogelijke scenario's uit te werken voor het optimaliseren van de bestaande opvang. Daarbij zullen ook vrijetijdspartners betrokken worden om eventueel een aanbod op school te voorzien.
De verschillende scenario's en hun financiële en organisatorische impact zullen opnieuw voorgelegd worden aan het college.
Vanaf 1 januari 2026 zal de gemeente de middelen voor de uitwerking van het BOA-decreet ontvangen.
De subsidie buitenschoolse opvang en activiteiten die lokale besturen vanaf 2026 zullen ontvangen, is gebaseerd op het aantal kinderen in de gemeente en het basisbedrag per kind.
Ook de toegankelijkheid van het aanbod beïnvloedt de subsidie. Voor de periode 2026-2029 speelt het percentage kwetsbare gezinnen in de gemeente een rol. Vanaf 2030 houdt men rekening met het effectieve bereik van kwetsbare gezinnen en kinderen met een specifieke zorgbehoefte. Hoe men dit precies zal toepassen moet nog verder uitgewerkt worden.
Prognose jaarlijks subsidiebedrag: € 158.068.
Daarnaast heeft de nieuwe regering beslist om nog eens 80 miljoen extra vrij te maken voor de uitwerking van het BOA-decreet. Vermoedelijk zullen deze middelen ook doorstromen naar alle steden en gemeenten.
Over de inzet van deze middelen zal gerapporteerd moeten worden. Volgende rapporteringscodes zullen gebruikt worden:
Op 4 januari 2025 werd er op het voetbalterrein in de Kerkdreef in Perk een oefenwedstrijd gespeeld tussen de voetbalclubs SV.Zulte Waregem A en Roda JC A. Het ging om een internationale oefenwedstrijd tussen twee ploegen uit de eerste klasse.
Na een veiligheidsoverleg met de organiserende club PSV1820, de lokale politie en de burgemeester werd er besloten dat de voetbalwedstrijd achter gesloten deuren werd gespeeld om wille van verschillende veiligheidsoverwegingen. Er werden geen toeschouwers toegelaten tijdens de wedstrijd.
Aangezien de openbare speeltuin van de gemeente, in de Kerkdreef ter hoogte van nummer 3 in Perk, toegang geeft tot de voetbalvelden, werd de toegang tot de speeltuin afgesloten tijdens de voetbalwedstrijd. Deze maatregelen werden genomen om de openbare orde en veiligheid te waarborgen zodat de wedstrijd rustig en veilig kon verlopen.
Om de openbare orde en veiligheid te waarborgen werd een tijdelijke politieverordening opgemaakt door de burgemeester waarbij de toegang tot het speeltuintje in de Kerkfdreef in Perk verboden werd op 4 januari 2025 van 11:00 uur tot 15:00 uur. Hiervoor werd de toegangspoort tot het speeltuintje afgesloten.
Deze tijdelijke politieverordening werd gemaakt door de burgemeester bij hoogdringendheid omdat er geen gemeenteraad heeft plaatsgevonden tussen het veiligheidsoverleg en de wedstrijd. De verordening dient bekrachtigd te worden op de eerstvolgende zitting van de gemeenteraad.
De politieverordening was van kracht op zaterdag 4 januari 2025 van 11:00 uur tot en met 15:00 uur. De verordening werd gepubliceerd op de website van de gemeente Steenokkerzeel.
De raad bekrachtigt de tijdelijke politieverordening bij hoogdringendheid houdende veiligheidsmaatregelen in het kader van de voetbalwedstrijd op 4 januari 2025 te Steenokkerzeel.
Kabil Baldemir en Mohamed Daoudi geven toelichting over dit agendapunt :
In verband met het vuurwerkincident tijdens oudejaarsnacht, waarbij mogelijk gevaar is ontstaan voor vliegverkeer en omwonenden, hebben wij de volgende vragen:
Kurt Ryon, burgemeester, antwoordt als volgt:
Mohamed Daoudi geeft toelichting over dit agendapunt :
Met betrekking tot de tijdelijke herstellingswerken aan de tunnel in Steenokkerzeel, uitgevoerd door een door Brussels Airport aangestelde aannemer, hebben wij de volgende vragen:
Wij willen graag duidelijkheid over de lopende communicatie met Brussels Airport en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), zodat bewoners op een transparante manier op de hoogte worden gehouden van de voortgang en verdere stappen in dit dossier.
Kurt Ryon, burgemeester, antwoordt als volgt:
Kabil Baldemir geeft toelichting over dit agendapunt :
Naar aanleiding van het recente onderzoek van HLN, waaruit blijkt dat 9 op de 10 geteste schoolgebouwen in Vlaanderen niet-asbestveilig zijn, hebben wij de volgende vragen:
Wij verzoeken het gemeentebestuur om een transparante update te geven over de situatie en de geplande aanpak, zodat bewoners gerustgesteld kunnen worden over de veiligheid van onze scholen en openbare gebouwen zodoende in orde te zijn tegen 2032.
Schepen Jelle Mombaerts geeft toelichting:
Burgemeester Kurt Ryon vult aan:
Kabil Baldemir geeft toelichting over dit agendapunt :
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Gilbert Jaspers geeft toelichting over dit agendapunt :
Algemeen directeur Heidi Abeloos antwoordt als volgt: