De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
De onafhankelijken fractie heeft volgende opmerking/vraag: waarom worden opmerkingen van schepenen bij bijkomende punten wel genoteerd en die van de andere raadsleden niet?
Op 8 december 2021 werd via het omgevingsloket een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen en de exploitatie van een of
meerdere ingedeelde inrichtingen of activiteiten (referentie: OMV_2021180881; 2021/OMV/191S) ingediend bij de gemeente Steenokkerzeel door TOPTEAM bv.
De aanvraag heeft betrekking op een terrein, gelegen Perksesteenweg 23a te 1820 Melsbroek, kadastraal gekend als afdeling 2 (Melsbroek), sectie B, nrs. 144L en 130B3.
Het betreft een aanvraag voor het slopen van de bestaande verhardingen en het bouwen van twee eengezinswoningen in halfopen verband.
Het dossier werd volledig en ontvankelijk verklaard op 24 januari 2022. De gewone procedure wordt gevolgd en de nodige adviezen werden aangevraagd.
Het openbaar onderzoek over deze aanvraag werd gehouden van 3 februari 2022 tot en met 4 maart 2022. Er werden geen bezwaren ingediend.
De aanvraag omvat het slopen van de bestaande verhardingen. De sloop van de bestaande witte loods en het verwijderen van verhardingen werd ook reeds aangevraagd binnen dossier OMV_2021193956; 2021/OMV/196.
De aanvrager wenst twee gekoppelde eengezinswoningen te bouwen. Het perceel meet 21,75m breed aan de straat en reikt tot een diepte van 50m. Een strook met een breedte van 2,50m, die zich in rechte lijn situeert tussen de Perksesteenweg en Kalkoven, wordt aangeduid als een trage weg en dus overgedragen om gratis bij het openbaar domein gevoegd te worden. De voetweg situeert zich langsheen de oostelijke perceelsgrenzen van het projectgebied.
Het tracé, de ligging en de rooilijnen zijn gekend. Het betreft een oppervlakte van ongeveer 272m² waarbij de exacte oppervlakte nog bepaald dient te worden door een opmetingsplan. In de aanvraag is geen voorstel tot inrichting van de trage weg voorzien. De gemeentelijke dienst Openbare Werken en Trage Wegen gaf op 7 februari 2022 een advies over de mogelijke inrichting van de trage weg (zie verder).
De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:
De gemeenteraad neemt een beslissing over de overdracht van een grond naar het openbaar domein (zie bijlage). Het college neemt na de beslissing van de gemeenteraad een beslissing over de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen.
De aanleg van een gemeenteweg als trage weg komt tegemoet aan de huidige en toekomstige behoefte aan zachte mobiliteit. Het realiseren van een trage weg draagt bij tot de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau.
Gelet op de breedte van 2,5m en een recht tracé (zonder knikken of bochten) tussen de Perksesteenweg en Kalkoven is de vooropgestelde verbinding een functionele comfortabele verbinding voor zachte mobiliteit.
De gemeenteraad kan voorwaarden en lasten opleggen aangaande de inrichting.
De gemeentelijke dienst Openbare Werken en Trage Wegen gaf volgend advies over de inrichting van de trage weg:
De trage weg werd reeds in de vorige gemeenteraadszitting van 24 februari 2022 behandeld in relatie tot de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het slopen van de bestaande loods en verhardingen en het bouwen van twee bedrijfsunits te Kalkoven ZN (ref. OMV_2021193956; 2021/OMV/196.).
1. De gemeenteraad neemt kennis van de resultaten van het openbaar onderzoek dat werd gehouden van 1 januari 2022 tot en met 30 januari 2022, waarbij geen standpunten, opmerkingen of bezwaren werden ingediend.
2. De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde wijzigingen betreffende de zaak van de wegen volgens de aanvraag tot omgevingsvergunning met referentie OMV_2021180881; 2021/OMV/191S op voorwaarde dat:
3. De gemeenteraad stelt deze beslissing uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting ter beschikking van het bevoegde bestuur (college).
De voorzitter van de Gecoro dient over het beheer van de werkingsmiddelen jaarlijks verslag uit te brengen aan de gemeenteraad en de overige leden.
Hierbij wordt de raad in kennis gesteld van het jaarverslag 2020 van de werkzaamheden en het beheer van de werkingsmiddelen van de Gecoro tijdens het jaar 2020.
Het besluit van de Vlaamse regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van de nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening, inzonderheid artikel 4.
Kennisgenomen van het jaarverslag 2020 van de werkzaamheden en het beheer van de werkingsmiddelen van de GECORO tijdens het kalenderjaar 2020.
De voorzitter van de Gecoro dient over het beheer van de werkingsmiddelen jaarlijks verslag uit te brengen aan de gemeenteraad en de overige leden.
Hierbij wordt de raad in kennis gesteld van het jaarverslag 2021 van de werkzaamheden en het beheer van de werkingsmiddelen van de Gecoro tijdens het jaar 2021.
Het besluit van de Vlaamse regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van de nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening, inzonderheid artikel 4.
Kennisgenomen van het jaarverslag 2021 van de werkzaamheden en het beheer van de werkingsmiddelen van de Gecoro tijdens het kalenderjaar 2021.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 29 juli 2019 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Kantine en kleedkamers "Den Dam" Steenokkerzeel” toe te wijzen aan Evolta nv, Koningsstraat 270 te 1210 Sint-Joost-Ten-Node.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 5 oktober 2020 goedkeuring aan het voorontwerp voor deze opdracht tegen een geraamd bedrag van € 1 641 488,42 incl. btw.
In het kader van de opdracht “Kantine en kleedkamers "Den Dam" Steenokkerzeel” werd een bestek met nr. 14/54.001 opgesteld door de ontwerper, Evolta nv, Koningsstraat 270 te 1210 Sint-Joost-Ten-Node.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 1 934 489,42 excl. btw of € 2 340 732,20 incl. 21% btw (€ 406 242,78 Btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode 0742-00/22103007/BESTUUR/CBS/0/OW205 (actie ACT-42) van de investering 2022.
Vraag van Alen Cilic, LVB:
Antwoord schepen Laureys:
1. Het bestek met nr. 14/54.001 en de raming voor de opdracht “Kantine en kleedkamers "Den Dam" Steenokkerzeel”, opgesteld door de ontwerper, Evolta nv, Koningsstraat 270 te 1210 Sint-Joost-Ten-Node worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 1 934 489,42 excl. btw of € 2 340 732,20 incl. 21% btw (€ 406 242,78 Btw medecontractant).
2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
3. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
4. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0742-00/22103007/BESTUUR/CBS/0/OW205 (ACT-42).
5. De betaling zal gebeuren met de kredieten ingeschreven op budgetcode 0742-00/22103007/BESTUUR/CBS/0/OW205 (actie ACT-42) van de investering 2022.
Het gemeenteraadsbesluit van 23 mei 2002, houdende goedkeuring van de code voor infrastructuur- en nutswerken langs de gemeentewegen.
Het gemeenteraadsbesluit van 9 oktober 2003, houdende intrekking van artikel 26 en bijlagen 2 en 3 van de op 23 mei 2002 goedgekeurde code voor infrastructuur- en nutswerken langs gemeentewegen.
De gemeente en netwerkbeheerders zijn partners bij de aanleg van infrastructuur in het gemeentelijk openbaar domein. Gemeentewerken en nutswerken vergen onderling continu afstemming en overleg.
In 2001 stelden de Vlaamse Raad van Netwerkbeheerders (VRN) en de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) een code voor infrastructuur - en nutswerken langs gemeentewegen op met afspraken tussen de nutsbedrijven en gemeenten voor werken in het openbaar domein. Ondertussen groeide vanuit de ervaringen op het terrein de vraag naar actualisatie van de code. Zo worden niet alle doelstellingen (o.a. kwaliteitsvol herstel, klachtenbehandeling, communicatie) voldoende gehaald. Er is ook nood aan betere afdwingbaarheid. De ervaring en vraag naar het ‘minder hinder’ concept nam toe. Er ontstonden digitale tools (KLIP, KLIM, GIPOD, …) die de afspraken uit de code kunnen ondersteunen.
Daarom actualiseerden de VVSG en de VRN de code van 2001.
Deze code wil zorgen voor duurzaam beheer en inrichting van het openbaar domein en van de ondergrondse- en bovengrondse infrastructuur; kwaliteitsvolle uitvoering van werken (inclusief puntwerken) in het openbaar domein; een goed herstel van het openbaar domein na nutswerken; een betere afstemming van werken; een betere communicatie; aandacht voor omwonenden en (zwakke) weggebruikers en een performante opvolging voor meldingen en klachten.
In de code staan afspraken over de handhaving ervan.
Bij het opstellen van deze code werd ernaar gestreefd om een behoorlijk bestuur door de overheid en minimale hinder voor de burger zoveel mogelijk te associëren met een goede dienstverlening aan de klanten van de nutsbedrijven.
Deze code kwam tot stand na intensieve besprekingen tussen een delegatie van nutsbedrijven, een delegatie van gemeenten (van klein tot groot), de Vlaamse Raad van Netwerkbeheerders, de VVSG, TedeWest en Igemo.
De VVSG roept alle gemeenten en nutsbedrijven op om deze code te onderschrijven.
Door een standaardisering van de afspraken zullen de nutsmaatschappijen de afspraken beter kunnen laten doorwerken in hun organisatie en zullen de afspraken beter kunnen afgedwongen worden bij de uitvoerders op het terrein.
De Raad van Bestuur van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten keurde de Code voor infrastructuur-en nutswerken langs gemeentewegen goed in de zittingen van 3 februari 2016 en 2 maart 2016.
Het is de bedoeling om de Code voor infrastructuur-en nutswerken langs gemeentewegen toepasselijk te maken op alle nutsbedrijven werkzaam op het grondgebied van onze gemeente.
Code voor infrastructuur– en nutswerken langs gemeentewegen van 2001, goedgekeurd door de gemeenteraad van 23 mei 2002 + aanpassing 9 oktober 2003.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De dienst openbare werken geeft positief advies om deze "Code voor infrastructuur– en nutswerken langs gemeentewegen" goed te keuren zonder opmerkingen en heeft een toelichting gegeven voor het schepencollege op 21 februari 2022.
De ondertekening van de code op zich heeft geen financiële gevolgen en geen gevolgen voor het personeelsbestand.
Als de afspraken uit de code worden nageleefd, zullen de afstemming met werken door derden en de kwaliteit van werken door derden verbeteren. Hierdoor kunnen op termijn de uitgaven voor de gemeente dalen.
1. De code voor infrastructuur- en nutswerken langs gemeentewegen wordt goedgekeurd. Deze code is opgenomen als bijlage bij dit besluit.
2. De bepalingen van de nieuwe code gelden vanaf 25 maart 2022. Overeenkomstig artikel 49 van de code is dit de dag na de goedkeuring van deze code door de gemeente. Deze bepalingen gelden voor elke opdrachtgever die de code heeft goedgekeurd en die werken uitvoert op het grondgebied van de gemeente.
3. De vorige Code voor infrastructuur- en nutswerken langs gemeentewegen, goedgekeurd op de gemeenteraad van 23 mei 2002 + aanpassing 9 oktober 2003, wordt opgeheven op de dag dat de nieuwe code van toepassing wordt.
4. Dit besluit wordt opgestuurd aan:
Het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2019, houdende aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer voor wat betreft het aanbrengen van wegmarkeringen ter hoogte van de Berkenlaan 22.
De meldingen van parkeerproblemen aan de weg naar de hondenlosloopweide ter hoogte van de Berkenlaan - Platanenlaan. Het uitzicht en verkeer op het kruispunt wordt hierdoor belemmerd.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 13 december 2021, houdende kennisname en goedkeuring van het verslag van de overlegvergadering met Kastze Verkeer van 30 november 2021. Hierbij werd - bij punt 15 - onder andere besloten om de onderbroken belijning te verlengen om een veiligere situatie te creëren.
Het plan als bijlage met aanduiding van de wegmarkeringen.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. Op de Berkenlaan van de arcering (wegmarkering overeenkomstig art. 77.4) tot en met woning nr. 20 geldt:
3. Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven:
4. Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis via het Loket voor Lokale Besturen.
De vraag van De Lijn om een parkeerverbod te voorzien in de bocht Processieweg van huisnummer 28 tot 39. Dit is nodig om te kunnen draaien met de gelede schoolbussen.
Het plan als bijlage met aanduiding van de betreffende borden.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. Op de Processieweg van huisnummer 28 tot huisnummer 39 langs beide zijden van de weg geldt:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 maart 2022, houdende kennisname en goedkeuring van het verslag van de overlegvergadering met Kastze Verkeer van 22 februari 2022, waarin onder andere punt 1 besloten werd om gele onderbroken belijning aan te brengen in de Kerkstraat ter hoogte van de woningen 6-10. Dit omwille van parkeerproblemen in de straat.
Het plan als bijlage met aanduiding van de wegmarkeringen.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. Op de Kerkstraat van huisnummer 6 tot huisnummer 10 geldt:
Situering
De wijk Beiaard betreft twee voor het gemotoriseerd verkeer doodlopende straten met woonerf-karakter. Op het einde van de wijk Beiaard bevindt zich een trage verbinding voor voetgangers en fietsers naar de Wijckmansstraat. Via deze trage verbinding kunnen fietsers en voetgangers zich vanuit de Coenenstraat en de wijk Beiaard op een veilige manier naar het centrum van de gemeente (marktplein) begeven.
Beschrijving wijziging
In zitting van 22 mei 2014 werd door de gemeenteraad het tracé der wegen goedgekeurd van de wegenis Beiaard in het kader van de verkaveling door de Centrale Tuinbouwveiling. De wegenis (lot 1) werd bestemd om in te lijven in het openbaar domein. De trage verbinding (lot 2) tussen Beiaard en de Wijckmansstraat (+-/ 35m) werd als wegzate onder de voetgangersverbinding bestemd om bezwaard te worden met een publieke erfdiensbaarheid van recht van overgang met een breedte van 2,54 à 2,56m. De bedding van lot 2 bleef hierbij in privé-eigendom.
Ingevolge de bouw van het kinderdagverblijf en de appartementen aan de Wijckmansstraat nrs 1a ,3a en 3 zal een deel van het kadastraal perceel afdeling 1, sectie E, nr. 356W afgestaan worden aan het openbaar domein door Elk Zijn Huis n.v. Dit betreft het deel aangeduid als perceel 256D2 (groen en groen gearceerd) waarop de trage verbinding en de fietsenstalplaats gelegen zijn. De breedte is variabel met een minimum breedte van 2,30m tot een maximum breedte van 5,32m.
Bij akte van 28 september 2017 werd het perceel 365 A2 met een oppervlakte van 61ca kosteloos afgestaan aan de gemeente Steenokkerzeel ter realisatie van twee bijkomende percelen in de verkaveling Beiaard. Dit perceel dient te worden opgenomen in het openbaar domein. De breedte varieert van 5,94m tot 6,55m en omvat de ligging van de trage verbinding, de uitgang van de ondergrondse garage van de appartementen/kinderdagverblijf aan de Mulslaan en de ontsluiting van Beiaard nr. 22.
Beide voormelde grondafstanden houden een wijziging in van het bestaande rooilijnplan Beiaard. Dit wat betreft de breedte en het statuut van het gedeelte voetganger- en fietsverbinding. De verbinding tussen Beiaard en Wijckmansstraat wordt volledig opgenomen in het openbaar domein en verliest zijn statuut van publieke erfdienstbaarheid. Het deel dat gelegen is in de onderdoorgang van het bouwproject Mulslaan 1a, 3a en 3 krijgt het karakter openbare wegenis met een erfdienstbaarheid van over- en onderbouw. Het andere deel van perceel 365D2 wordt zonder erfdienstbaarheid ingelijfd als openbaar domein.
Voor de samenhang wordt een nieuw roolijnplan opgemaakt van het geheel 'Beiaard'.
Motivering
Planningscontext
RUP 5 Wijk Centrum;
In het RUP 5 Wijk Centrum is de bedding van de wegenis Beiaard geheel voorzien als zone voor openbare wegenis. De verbinding tussen Beiaard en de Wijckmansstraat (+/- 35m) wordt aangeduid als openbare wegenis met overdruk wandel- en fietsverbinding. De voorliggende wijziging realiseert de bestemming van het RUP.
Gemeentelijk rooilijnplan
Het door de gemeenteraad van 22 mei 2014 goedgekeurde tracé der wegen van de wegenis Beiaard wordt gewijzigd.
Artikel 8 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.
Artikel 11 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat de ligging en de breedte van een gemeenteweg wordt vastgelegd in een gemeentelijk rooilijnplan.
Het rooilijnplan “Rooilijnplan Beiaard” werd opgemaakt door landmeter-expert Jonathan Boogmans, LAN 14 1589, optredend voor Studie- en landmeterskantoor Boogmans bvba, adres Jan Hammeneckerstraat 80/1, 1861 Meise op 4 februari 2022.
Artikel 3, decreet Gemeentewegen, bepaalt:
"Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak."
Voorliggend rooilijnplan beoogt de verdere verankering en verbetering van de trage verbinding tussen de wijk Beiaard en de Wijckmansstraat door een opname in het openbaar domein in plaats van een publieke erfdienstbaarheid van recht van overgang. Naast de trage verbinding wordt een ruimte voorzien voor stalling van fietsen en een aparte toegang naar de ontsluitende percelen. Deze laten een gescheiden afwikkeling van het voetgangers- en fietsverkeer toe ten opzichte van het gemotoriseerd verkeer.
Artikel 4 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat bij wijzigingen aan een gemeentelijk wegennet rekening wordt gehouden met volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De wijziging aan het gemeentelijk wegennet als volgt kan worden gemotiveerd:
Overeenkomstig artikel 4, 1° van het decreet Gemeentewegen dienen wijzigingen van het gemeentelijk wegennet steeds ten dienste staan van het algemeen belang.
De doorgang tussen de wijk Beiaard en de Wijckmansstraat wordt verbreed en opgenomen in de openbare wegenis, het gebruik daarvan is bestemd voor allen. De voetganger- en fietsverbinding wordt breder behalve heel plaatselijk op één punt waar deze 2,30m bedraagt, hetgeen nog ruim voldoende is. Vrij van de voetganger- en fietsverbinding wordt de toegang tot de ondergrondse parkeergarage van de appartementen Wijkmansstraat/kinderdagverblijf toegevoegd aan het openbaar domein. Het aangepast wegprofiel en de aangepaste rooilijn dragen bij tot een veiligere en betere wegverbinding en dienen op deze manier het algemeen belang.
Overeenkomstig artikel 4, 2° van het decreet Gemeentewegen is elke wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg een uitzondering, die gemotiveerd dient te worden.
Deze motiveringsverplichting werd in het leven geroepen, met het oog op de bescherming van de trage wegen, d.w.z. de wegen niet hoofdzakelijk bestemd voor gemotoriseerd verkeer, in het bijzonder de oude voetwegen opgenomen in de atlas der buurtwegen.
Hierbij wenste de decreetgever de ondoordachte opheffing van zulke trage wegen tegen te gaan, gezien hun belangrijke maatschappelijke en mobiliteits- functie.
De trage verbinding tussen de wijk Beiaard wordt door de wijziging van de rooilijn niet teniet gedaan maar integendeel sterker verankerd door de wegenis op te nemen in het openbaar domein.
Overeenkomstig artikel 4, 3° dienen bij de beslissingen omtrent de wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet steeds de verkeersveiligheid en de ontsluiting van de aangelande percelen in aanmerking te worden genomen.
Betreffende de verkeersveiligheid wordt vooreerst verwezen naar hetgeen dienaangaande reeds uiteen werd gezet onder de titel ‘algemeen belang’.
Voorliggend rooilijnplan strekt er toe te voorzien in de herinrichting van de wegenis Beiaard tussen het eindpunt Beiaard en de Wijckmansstraat. Hierbij wordt voorzien in een wegprofiel overeenkomstig de reeds verkregen stedenbouwkundige vergunningen waarbij de uitrit van de appartementen/kinderdagverblijf gebeurt langs Beiaard en er een bijkomende bouwperceel wordt gecreëerd op einde van Beiaard. De rooilijn wordt op de grens van de bebouwing en ondergrondse toegang gelegd. De rooilijn loopt ook door onder de overbouwing langsheen de Wijkmansstraat met een erfdienstbaarheid van over- en onderbouw. Naast deze bijkomende ontsluitingen blijft de fiets- en voetgangersverbinding behouden.
De rijbaan wordt afgescheiden van het voet- en fietspad.
Dit heeft tot gevolg dat er geen verkeersbewegingen plaatsvinden over het voet- en fietspad waarbij zwakke weggebruikers in conflict komen met gemotoriseerde voertuigen die trachten de ondergrondse garage ter hoogte van appartementen aan de Wijckmansstraat te bereiken.
Als zodanig situeert het hoofddoel van voorliggend rooilijnplan dan ook tot het tot stand komen van een conflictvrije mobiliteitszone, ten voordele van de zwakke weggebruiker.
Door voorliggend rooilijnplan (ten opzichte van de rooilijn van 2014), worden enkele bijkomende percelen (Beiaard 22 en appartementen Wijckmansstraat/kinderdagverblijf) aanpalend aan een voldoende uitgeruste gemeenteweg volgens reeds afgeleverde vergunningen en in overeenstemming met het RUP nr. 5 Wijk Centrum.
De ontsluiting van de overige aangrenzende percelen blijft identiek.
Overeenkomstig artikel 4, 4° van het decreet Gemeentewegen dient zo nodig de wijziging aan het gemeentelijk wegennet te worden beoordeeld in grensoverschrijdend perspectief.
De betrokken wegenis paalt niet aan één van de aanpalende gemeenten, noch kan door voorliggende wijziging van de rooilijn en het wegprofiel redelijkerwijze enige hinder voor de buurgemeenten verwacht worden.
De betrokken wegenis maakt geen deel uit van een bewegwijzerd of nog te ontwikkelen wandel- of fietsknooppuntennetwerk.
Overeenkomstig Artikel 4, 5° van het decreet Gemeentewegen dient rekening gehouden te worden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder hierbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen.
Daarbij dienen tevens de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen te worden.
Door het voorliggend rooilijnplan, nl. de opname in het openbaar domein van de voetgangers- en fietsverbinding tussen de wijk Beiaard en de Wijkckmansstraat wordt de behoefte van de toekomstige generatie verder verzekerd.
Openbaar onderzoek
Na de voorlopige vaststelling van het rooilijnplan door de gemeenteraad wordt het college gelast met de organisatie van een openbaar onderzoek van 30 dagen, conform artikel 17 van het gemeentewegendecreet. Het openbaar onderzoek wordt minstens aangekondigd door:
Bepaling van de meer- en minwaarde
De betrokken wegdelen die gewijzigd worden en opgenomen in het openbaar domein werden/worden kosteloos afgestaan waardoor er geen meer- of minwaarde dient bepaald te worden.
In bijlage is opgenomen:
Wijzigingsdossier bestaande uit
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019, in het bijzonder de artikelen 3, 4, 8, 10, 16, 17 en 27.
De gemeenteraad beslist:
1. Akkoord te gaan om de gemeenteweg Beiaard gedeeltelijk te wijzigen zoals aangeduid op het ontwerp-rooilijnplan, opgesteld door landmeter-expert Jonathan Boogmans, LAN 14 1589, optredend voor Studie- en landmeterskantoor Boogmans bvba, adres Jan Hammeneckerstraat 80/1, 1861 Meise op 4 februari 2022.
2. Het ontwerp-rooilijnplan wordt voorlopig vastgesteld.
3. Het ontwerp-rooilijnplan wordt onderworpen aan een openbaar onderzoek conform artikel 17 van het gemeentewegendecreet van 3 mei 2019.
4. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten om een openbaar onderzoek te organiseren conform artikel 17 van het gemeentewegendecreet van 3 mei 2019.
5.Het dossier na het openbaar onderzoek voor definitieve beraadslaging en vaststelling aan de gemeenteraad voor te leggen.
6. De innemingen aangeduid op het ontwerp van rooilijnplan in de groentinten zullen worden gerealiseerd door middel van een grondafstand aan de gemeente Steenokkerzeel.
De gemeente Steenokkerzeel wil gebruik maken van LED-borden om de visuele communicatie in het straatbeeld te bevorderen.
Het is wenselijk om onderstaand perceel (met een maximale oppervlakte die nodig is voor het plaatsen van één ledscherm) in concessie te geven:
- Centrum Steenokkerzeel, Fuérisonplaats, tegenover huisnummer 10, Perceel 446D (afd. 1, sectie E).
Het collegebesluit van 20 december 2021 houdende:
1. Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de uiteenzetting door Geert Brouwers van NV Cityscreen group van woensdag 8 december 2021.
2. Het college van burgemeester en schepenen gaat principieel akkoord om in te stappen in dit project
De gemeente Steenokkerzeel wil gebruik maken van LED-borden om de visuele communicatie in het straatbeeld te bevorderen.
De gemeente Steenokkerzeel verleent, onder de vorm van een concessieovereenkomst, de mogelijkheid tot het exploiteren van een domeinconcessie van het in concessie gegeven deel van het openbaar domein waarop LED-borden worden geplaatst. Dit met het oog op publieke en private uitbating van deze LED-borden.
De toewijzing van de concessie tot uitbating zal gebeuren na een bekendmaking van de concessievoorwaarden en een oproep tot offertes.
De algemene en bijzonder voorwaarden zoals vermeld in bijgevoegde concessieovereenkomst zijn een essentieel onderdeel van de concessie.
Als gunningscriteria gelden de beoordeling van zichtbaarheid van de boodschappen (20%), de kwaliteit van de schermen (50%) alsook de gebruiksvriendelijkheid van het Content Management System (30%). Door het indienen van een offerte verklaart de kandidaat zich akkoord met alle onderdelen van de concessieovereenkomst.
Het collegebesluit van 14 maart 2022 houdende:
het verlenen van een concessierecht voor het plaatsen van één elektronisch informatiepaneel
Het collegebesluit van 14 maart 2022 houdende:
1. Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de contractvoorwaarden voor het verlenen van een concessierecht voor één elektrisch informatiepaneel voor publieke en private berichtgeving.
2. Het college van burgemeester en schepenen gaat principieel akkoord met de contractvoorwaarden.
3. Deze beslissing wordt principieel goedgekeurd en wordt voor besluitvorming overgemaakt naar de eerstvolgende gemeenteraad.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. De gemeenteraad neemt kennis van de contractvoorwaarden voor het verlenen van een concessierecht voor één elektrisch informatiepaneel voor publieke en private berichtgeving op volgende locatie:
Centrum Steenokkerzeel, Fuérisonplaats, tegenover huisnummer 10, Perceel 446D (afd. 1, sectie E).
2. De gemeenteraad gaat akkoord met de contractvoorwaarden.
Er drongen zich aanpassingen op voor wat betreft:
Het besluit van college van burgemeester en schepenen van 22 februari 2021 houdende het akkoord om een kinderfietsbibliotheek 'Op Wielekes' op te starten onder begeleiding van het Netwerk Bewust Verbruiken vzw, inmiddels genaamd De Transformisten vzw.
Het besluit van college van burgemeester en schepenen van 17 mei 2021 houdende principieel akkoord om het depot van de kinderfietsbibliotheek in een lokaal van GC De Corren te organiseren, in de nabijheid van scholen, kribbe, het Repair Café,..
Het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2021 houdende de goedkeuring van het huishoudelijk reglement.
In bijlage het volledige huishoudelijk reglement, met aanpassingen.
In september 2021 is de kinderfietsbib gestart met een startpakket van 10 fietsjes, inmiddels bestaat de kinderfietsbibliotheek uit 28 fietsjes en 4 vrijwilligers.
Openingsuren
De standaard-openingsuren van bib zijn 16u-17u op de 1ste woensdagnamiddag en 11u-12u op de 2de zaterdagvoormiddag van de maand (en niet van 10 tot 11u op zaterdag, zoals eerder bepaald).
Een bezoek aan de bib gebeurt na boeken van een afspraak op https://calendly.com/opwielekes-steenokkerzeel.
Bij veel inschrijvingen kunnen de openingsuren uitgebreid worden naar 16-18u op woensdag en 10 tot 12u op zaterdag (dmv creëren van extra tijdslots op de Calendly-pagina).
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Advies sociale dienst: maak het sociaal tarief van toepassing voor inwoners die recht hebben op een verhoogde verzekeringstegemoetkoming, dit kan bewezen worden door middel van het voorleggen van het “attest verhoogde tegemoetkoming" (zo is er toch een vorm van anonimiteit). Het gaat om inwoners die werkloos zijn, leefloon krijgen of via de mutualiteit budget verkrijgen.
Actie: ACT-93: Afvalbeperking, sorteren en circulaire economie stimuleren
Op budgetcode 2021/ACT-93/0309-00/61599999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN is voor 2021 €10.000 voorzien.
1. De raad neemt kennis van het aangepaste huishoudelijk reglement voor de kinderfietsbibliotheek 'Op Wielekes'.
2. De raad gaat akkoord met de aanpassingen, namelijk:
3. Deze beslissing wordt overgemaakt aan de vzw Transformisten.
Start project Groenadvies aan huis ism 3Wplus in het voorjaar van 2022. Inwoners kunnen gratis advies krijgen voor de aanleg van groendaken, gevelgroen, ... en kunnen indien gewenst zelfs ontzorgd worden voor de uitvoering ervan. 3Wplus maakt binnen dit project ook reclame voor duurzame gemeentelijke reglementen zoals het subsidiereglement bufferen, infiltreren en hergebruiken van hemelwater.
Het doel van het huidige subsidiereglement bufferen, infiltreren en hergebruiken van hemelwater komt niet duidelijk uit de verf, en laat ruimte voor misinterpretatie.
Het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2021 houdende het nieuwe subsidiereglement bufferen, infiltreren en hergebruiken van hemelwater.
Het collegebesluit van 31 januari 2022 houdende de samenwerkingsovereenkomst voor het project Groenadvies van 3Wplus.
Het reglement van 2021 vervangt 2 voorgaande reglementen, namelijk:
Doel reglement 2021
GR-notule 24 juni 2021: "De gemeente Steenokkerzeel wenst alleen inspanningen die verder gaan dan wat wettelijk verplicht is te subsidiëren, want om de klimaatdoelstellingen te behalen, zijn meer doorgedreven adaptatiemaatregelen nodig dan het huidige reglement stimuleert, zoals zoveel mogelijk ontharden van tuinen en daken."
Artikel 1 goedgekeurde reglement: (...) De subsidie kan enkel worden toegekend voor ingrepen die niet verplicht worden door bestaande wettelijke of reglementaire bepalingen.
Op basis van de omschreven doelen is het, zeker voor inwoners, niet duidelijk op welke manier het reglement verder wil gaan dan wat reeds verplicht is.
De achterliggende insteek is het subsidiëren van ingrepen die buiten de ondergrens en bovengrens vallen van wat reeds verplicht is, maar dit uitzoeken vraagt veel opzoekwerk.
Concreet, een greep uit wat reeds verplicht is:
Volgens de gewestelijke verordening:
Het huidige reglement beoogt ingrepen rond groendaken, hergebruik van hemelwater en de aanleg voor infiltratievoorzieningen een boost te geven door de drempel te verlagen, namelijk:
Aanpassing reglement maart 2022 voor wat betreft groendaken
Het groendak moet volgens het reglement (artikel 2) een buffervolume hebben van minstens 15 l/m² en substraatdikte van 4cm; dit roept vragen op over de kwaliteit aangezien de gewestelijke verordening (2014) 35 l/m² voorschrijft en de Vlaamse milieumaatschappij een buffervolume van 50 l/m² aanbeveelt.
De gewestelijke verordening is van toepassing op:
de bouw, herbouw of uitbreiding van overdekte constructies waarbij de nieuwe oppervlakte groter is dan 40 m²
de aanleg, heraanleg of uitbreiding van verhardingen waarbij de nieuwe oppervlakte groter is dan 40 m²
de aanleg van een afwatering voor de constructies of de verhardingen, vermeld in de twee bovenstaande hokjes, waarvan het hemelwater voorheen op natuurlijke wijze in de bodem infiltreerde
Het achterliggende idee achter het gemeentelijke reglement is dat door het aanmoedigen van lichtere groendaken het mogelijk gemaakt wordt om ook groendaken te plaatsen op gebouwen die niet voldoende draagvermogen hebben voor een groendak van 35 l/m². Op de markt zijn kunststof cassettes beschikbaar die hiervoor geschikt kunnen zijn (opgelet, grote verschillen qua buffercapaciteit), de duurzaamheid van deze cassettes wordt echter betwijfeld (bron: Ecohuis Antwerpen). Bovendien zijn ze niet eenvoudig te plaatsen omdat maatwerk niet mogelijk is (reststroken). 3Wplus raadt de cassettes niet aan bij hun cliënten. Een kwalitatief groendak beschikt over een substraatlaag van minstens 6 cm, in tegenstelling tot 4 cm zoals opgenomen in het reglement.
Het bovenvermelde doel wordt echter niet duidelijk omschreven in het reglement. Het vraagt voor een inwoner veel opzoekwerk om na te gaan wat wettelijk verplicht is, dit kan een valkuil vormen waardoor het reglement zijn doel voorbijschiet.
Het buffervolume van 15 l/m² voor groendaken: indien men enkel het reglement als leidraad neemt (en geen opzoekwerk doet naar wat wettelijk verplicht is) en een groendak met buffervolume van 15l/m² zou aanleggen op een constructie die groter is dan 40 m² (en dus onder de gewestelijke verordening valt) dan loopt men bepaalde vrijstellingen mis. Voor dakoppervlakten (van constructies die onder het toepassingsgebied van de verordening vallen) die uitgerust zijn met een groendak is bijvoorbeeld de plaatsing van een hemelwaterput niet verplicht; het moet dan wel een groendak zijn volgens de bepalingen van de verordening, dus met een buffervolume van minstens 35l/m².
Er is momenteel geen regelgeving die de aanleg van groendaken verplicht, daarom lijkt het aangewezen dat de subsidie groendaken van goede kwaliteit stimuleert.
Omwille van de opstart van het project Groenadvies wordt voorgesteld om het reglement te wijzigen voor wat betreft groendaken, en een buffervolume te hanteren van minstens 35 l/m². Dit lijkt aangewezen, aangezien 3Wplus de gemeentelijke reglementen zal doorcommuniceren in haar promotie.
Toekomstige aanpassingen
Er wordt niet uitgesloten dat het reglement in de toekomst nog moeten worden aangepast, ook voor de onderdelen hemelwaterputten, infiltratievoorziening, .... Op dit moment worden aanpassingen voorgesteld ifv het project Groenadvies. De gewestelijke verordening van 2014 wordt momenteel herzien door het departement Omgeving, de bekendmaking hiervan zou ten vroegste na de zomer kunnen verwacht worden. Er werd reeds vernomen dat men in de nieuwe verordening de term retentiedaken zal hanteren (groendaken zijn een vorm van een retentiedak) met een buffervolume van minstens 50 l/m² .
In bijlage het aangepaste subsidiereglement bufferen, infiltreren en hergebruiken van hemelwater.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Budgetcode GBB/0310-00/64910000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN €5500.
1. De raad neemt kennis van de voorgestelde aanpassingen aan het subsidiereglement bufferen, infiltreren en hergebruiken van hemelwater.
2. De raad gaat akkoord met het wijzigen van de definitie van een groendak (artikel 2) namelijk dat het buffervolume onder de planten minstens 35 l/m² bedraagt
3. De raad gaat akkoord met het wijzigen van artikel 7.2, namelijk dat de substraatlaag minstens 6 cm dik dient te zijn.
Gilbert Jaspers geeft toelichting over dit agendapunt :
Verkeersveiligheid is meer dan ooit voorheen een thema dat aandacht en bijhorende maatregelen vergt. Zeker de verkeersveiligheid van onze kinderen. Iedereen weet dat de schoolomgeving kritisch blijft: spelende, iets te enthousiaste kinderen, beginnende fietsertjes, een bal die plots op straat rolt … Een ongeluk is zo snel gebeurd.
De zone 30 in de schoolomgeving was reeds een enorme stap in de goede richting. Ook het ontsluiten van de Sint-Cajetanusschool te Perk langs de achterzijde van het gebouw, weg van het drukke verkeer op de Tervuursesteenweg (die er trouwens ter hoogte van de school erbarmelijk bijligt, maar dat is een ander dossier) was een hele verbetering.
Desalniettemin stelt de CD&V-fractie voor om de verkeersveiligheid van de schoolomgeving van Perk verder te verbeteren. CD&V dient meer bepaald het voorstel in om van de kerkdreef een “schoolstraat” te maken.
De tekst hieronder geeft de evolutie van het wetgevend kader van het begrip schoolstraat weer.
Vroeger
De definitie van de schoolstraat luidde vroeger als volgt: “openbare weg in de nabijheid van een onderwijsinstelling waar tijdelijk en tijdens bepaalde uren aan de toegangen een verplaatsbare afsluiting geplaatst is met het verkeersbord C3 voorzien van een onderbord met daarop de vermelding ‘schoolstraat’.”
Tevens werden er in artikel 22undecies van de Wegcode verkeersregels opgelegd voor het verkeer in de schoolstraat. De openbare weg werd voorbehouden voor voetgangers en fietsers en enkel drie categorieën van bestuurders kregen nog toegang tot de schoolstraat:
De bestuurders die in de schoolstraat mochten rijden, moesten dit stapvoets doen en dienden de doorgang vrij te laten voor de voetgangers en fietsers, hun voorrang te verlenen en te stoppen indien nodig.
De bestuurders van gemotoriseerde voertuigen mochten de voetgangers en fietsers niet in gevaar brengen en hen niet hinderen.
Wijziging in 2019
Bij wet van 13 april 2019 werd het begrip schoolstraat echter veranderd. Er was geen sprake meer van een verplaatsbare afsluiting die daar geplaatst zou worden tijdens bepaalde uren.
Een schoolstraat werd gedefinieerd als: “een openbare weg in de nabijheid van een onderwijsinstelling waar tijdelijk en tijdens bepaalde uren aan de toegangen motorvoertuigen geweerd worden door een verkeersbord C3 voorzien van een onderbord met daarop de vermelding “schoolstraat”, tenzij het onderbord in een uitzondering voorziet voor bepaalde motorvoertuigen.”
Ook de verkeersregels werden aangepast. Zo werd het toepassingsgebied verruimd en werd (deze regel geldt in 2022 nog steeds) de openbare weg voorbehouden voor voetgangers, rijwielen én speed pedelecs.
Enkel prioritaire voertuigen (in het kader van hun opdracht) en voertuigen in het bezit van een vergunning kregen (en krijgen) nog toegang tot een schoolstraat. Dit betekende (en betekent) dat bewoners of mensen die een garage hadden (hebben) in de schoolstraat eveneens een vergunning dienden (dienen) aan te vragen.
Het uitrijden van de schoolstraat was wel nog toegelaten voor de reeds aanwezige voertuigen, tenzij anders bepaald door de wegbeheerder.
De overige regels zoals ingevoegd in 2018 bleven onverminderd van toepassing.
Wijziging 2020
Bij wet van 22 juni 2020 werd de vermelding dat uitrijden uit de schoolstraat steeds mogelijk is, echter geschrapt.
Ook het uitrijden van de schoolstraat is sindsdien dus voorbehouden voor voertuigen met een vergunning, dan wel prioritaire voertuigen.
Het vergroten van de verkeersveiligheid in de buurt van de Sint-Cajetanusschool is voor de CD&V-fractie de eerste prioriteit.
Het feit dat de kerkdreef enkel ter hoogte van de kerk bewoners heeft, zal het uitreiken van de nodige vergunningen, zeer beperkt houden.
Het doorgaand verkeer naar en van de Breemstraat beperken tijdens de spitsuren, zal overigens bijdragen in het vermijden van ongewenst verkeer door de dorpskern van Perk.
Het autovrij maken van de kerkdreef tijdens de spits door het als schoolstraat in te kleuren, past in de toekomstige ontwikkeling van de site.
Wij vragen aan het college om ons voorstel als huiswerk op te nemen en hopen oprecht dat het ons hierin zal volgen.
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Alen Cilicgeeft toelichting over dit agendapunt :
1) Kan er toelichting worden gegeven omtrent de stand van zaken omtrent het aantreffen van PFAS in het wachtbekken Vogelzangvijver?
Begin maart konden wij lezen dat er PFAS zou zijn ontdekt in het grondwater en de waterbodem in het wachtbekken Vogelzangvijver in Melsbroek. Naar aanleiding hiervan zou er bijkomend onderzoek worden uitgevoerd. Blijkbaar zouden er eind deze maand nieuwe stalen worden genomen.
a) Zijn er ondertussen al bijkomende stalen genomen?
b) Zijn er mogelijks nog risicogebieden in onze gemeente waar dergelijke schadelijke stoffen aanwezig zijn? Dient er hiertoe eventueel een bijkomend verkennend onderzoek te worden georganiseerd?
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
1) Wat is de situatie omtrent het 30-puntenplan van de luchthavenombudsman?
Uit eerste berichtgevingen bleek op het eerste gezicht dat er door ombudsman Philippe TOUWAIDE klaarblijkelijk werd voorgesteld om startbaan 25L alsnog te verlengen. Hier en daar konden wij lezen dat men zelfs een verlenging verkoos van minstens 1.800 meter en zelfs liefst 2.500 meter.
Echter blijkt de ombudsman nu stellen dat er duidelijk werd gezegd dat dit voorstel noch realistisch noch haalbaar zou zijn. Bovendien betichtte de ombudsman de burgemeester van radicaal extremisme en meende hij dat de burgemeester het “document” niet had gelezen. Evenwel zou blijken dat geen enkele burgemeester het ondertussen reeds befaamde “document” zou gekregen hebben.
Aldus wordt er heel wat tegenstrijdige informatie verspreidt in de media. Kan er ons worden toegelicht wat er nu effectief gaande is?
Kan er aan de leden van de gemeenteraad tevens inzage worden verleend in het desbetreffende document?
Kurt Ryon, burgemeester, antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Besluit CBS 14/02/2022 (nr. 18, p.37):
1. Het college van burgemeester en schepenen gaat principieel akkoord met de vraag tot verhuring van de Pastorie te Perk onder "bezetting ter bede", voor zolang er geen werkzaamheden gebeuren aan het pand of de gemeente het pand niet overdraagt aan derden.
2. Er dient hiervoor een schattingsverslag aangevraagd te worden.
3. Het college beslist om publiciteit te geven aan deze overeenkomst via volgende kanalen:
de website van de gemeente Steenokkerzeel en de social media van de gemeente Steenokkerzeel.
VRAGEN
Wat is de stand van zaken omtrent deze aangelegenheid ?
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
CBS 21/02/2022 (nr. 7, p. 21): 7 units van STEENIII worden opgenomen op de lijst “nieuw te inventariseren percelen”.
VRAGEN
Wat is de reden waarom er zoveel units op deze lijst terecht komen ?
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
CBS 28/02/2022, nr. 2, p. 3:
ADVIES AAN DE PROVINCIALE OMGEVINGSVERGUNNINGSCOMMISSIE
De gemeente Steenokkerzeel gaat nog steeds akkoord met de conclusies van de voorwaardelijke vergunning van de deputatie van 26 november 2020, zoals in de gemeente
reeds eerder heeft geadviseerd. De voorwaarden gesteld door de gemeente in eerste aanleg werden meegenomen.
Op basis van de elementen uit het arrest van 27 januari 2022 met nummer RvVb-A-2122-0403 wordt het volgende meegegeven:
- Aangaande de erfgoedtoets kan, hoewel volgens de Raad niet van toepassing voor dit dossier, de motivatie voor de sloop gebeuren aan de hand van de richtlijnen
opgesteld door het agentschap Onroerend Erfgoed, zodat een zo integraal mogelijke motivatie wordt genoteerd. Zie hiertoe eventuele voorzetten in de beslissing in
eerste aanleg door het college en bij de behandeling van de bezwaren, ingediend tijdens het openbaar onderzoek. (En dit tevens in relatie tot de maatschappelijke
meerwaarde die wordt vooropgesteld).
- Aangaande de goede ruimtelijke ordening kunnen aanvullend de ruimtelijk concepten van het masterplan besproken worden waarbij verschillende adviesinstanties
betrokken waren. Op basis van de architectuurwedstrijd kunnen de redenen/kwaliteiten worden meegegeven waarom het winnend ontwerp werd geselecteerd.
VRAGEN
Kan dit advies toegelicht worden in het licht van de aangehaalde teksten ?
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt:
CBS 28/02/2022, nr. 9, p. 12: Besluit:
1. Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het tegenvoorstel.
2. Het college van burgemeester en schepenen gaat principieel akkoord met het voorstel op voorwaarde dat de periode voldoende ruim genomen kan worden.
3. GD&A wordt op de hoogte gebracht van het standpunt van het college van burgemeester en schepenen.
VRAGEN
Graag toelichting bij dit besluit:
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:
Ann Goovaerts vraagt om de collegebeslissingen en de bijlagen steeds ter beschikking te stellen, dan hoeft men ze niet steeds op te vragen.
De algemeen directeur antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
CBS 28/02/2022, nr. 10, p. 13:
Aanleiding:
De e-mail van Sertius van 17 februari 2022, waarin bijkomende onderzoeksverrichtingen t.h.v. de bunker voor de parameter PFAS en de bijhorende offerte worden voorgesteld.
Feiten, context en argumentatie:
De gemeente Steenokkerzeel is als eigenaar aangemaand voor opmaken van het beschrijvend bodemonderzoek van de bunker (perceel 16D). De uitvoering van het
beschrijvend bodemonderzoek werd toegewezen aan Sertius nv. Naar aanleiding van de hernomen staalnames werd beslist om de mogelijke aanwezigheid van PFAS te
onderzoeken. Uit de resultaten blijkt dat er PFAS aanwezig is dat verder onderzoek nodig maakt om eventuele risico's te bepalen. Door Sertius nv is een bijkomend
onderzoeksvoorstel opgemaakt. In het voorstel wordt het volgende voorzien:
- Staalname grondwater t.h.v. 2 bestaande peilbuizen t.h.v. bunker – analyses PFAS
- Uitvoering van 6 boringen in zone bunker – boringen tot 1m – selectie van 2 grondstalen per boring voor analyse PFAS
- Uitvoering van 4 boringen in zone ten NO van bunker (grasland, voorbij wandelpad) –
boringen tot 1m – selectie van 2 grondstalen per boring voor analyse PFAS
De bijkomende onderzoeksverrichtingen worden volgens de offerte van 17 februari 2022 (zie bijlage) geraamd op een bedrag van 9.374,48 euro excl. BTW (11.343,12 incl. BTW).
Juridische overwegingen:
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Plaats in beleidsplan en budget:
Er is nog een krediet van 15.800 EUR voorzien op budgetcode ACT-90/0320-00/21400007/GEMEENTE/CBS/M&G001 van de investeringen 2022.
Besluit:
1. De offerte van 17 februari 2022 van Sertius nv voor de bijkomende onderzoeksverrichtingen t.h.v. de bunker voor de parameter PFAS voor het bedrag van
9.374,48 euro excl. BTW (11.343,12 incl. BTW) wordt principieel goedgekeurd.
2. Een bestelbon met visum dient nog opgemaakt en goedgekeurd te worden door het college.
VRAGEN
Er wordt verwezen naar het antwoord op de vergelijkbare vraag van de vraag van LVB.
Bijkomend antwoord schepen Marleen Ral als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
CBS 28/02/2022, nr. 18, p. 21:
18. Kerkfabriek Sint-Niklaas: proces-verbaal van de zitting van de kerkraad van 09 februari
2022.
Aanleiding:
De kerkfabriek Sint-Niklaas laat het proces-verbaal van de zitting van de kerkraad van 09 februari 2022 geworden.
Besluit:
Het college neemt hiervan kennis maar merkt op dat de data van de geplande vergaderingen
niet correct zijn. Bijkomend vraagt het college zich af of het aangewezen is om roerend erfgoed weg te schenken aan derden; is Pater F. hiervoor bevoegd?
VRAGEN
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
CBS 07/03/2022, nr. 10, p. 29/
10. Kennisname resultaten publieke consultatie en adviezen op de startnota RUP
Melsbroek
Aanleiding:
De startnota van het RUP ‘Melsbroek’ kon publiek geraadpleegd worden van 08/11/2021 tot en met 07/01/2022. Verder werd advies gevraagd over de startnota aan de adviesinstanties in deze periode.
Feiten, context en argumentatie:
Een participatiemoment vond plaats op dinsdag 9 november 2021 onder de vorm van een infomarkt, voorafgegaan door een presentatie.
Juridische overwegingen:
Vlaamse Codex voor Ruimtelijke Ordening, artikel 2.2.18.§2. "...Het college van burgemeester en schepenen informeert de bevolking van de gemeente uiterlijk de eerste
dag van die termijn over de inhoud van de startnota, raadpleegt de bevolking over de startnota gedurende dezelfde termijn, organiseert hierover ten minste één
participatiemoment en maakt daarvan een verslag..."
Besluit:
Het college van burgemeester en schepenen neemt akte van de reacties en adviezen op de startnota van het RUP Melsbroek en publiceert een samenvatting op de website.
VRAGEN:
Kunnen de gemeenteraadsleden een kopie ontvangen de volledige tekst i.v.m. de reacties en adviezen van het RUP Melsbroek ?
Welke zijn de komende stappen alweer die nu zullen worden gezet, zowel naar timing als naar inhoud ?
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Alle respect voor de inzet van het bestuur en de bevolking van Steenokkerzeel om de schrijnende toestanden in Oekraïne te milderen. Helaas komt deze oorlog bovenop andere nooit meegemaakte situaties in de jongste decennia: pandemie, ongeziene prijsstijging van gas- en elektriciteitsprijzen, overstromingen in Wallonië …
Wat is, toekomstgericht, de draagkracht van de gemeente om de uitdaging “broederlijkheid” te blijven invullen?
Schepen Hannelore Velaerts antwoordt als volgt:
Kurt Ryon antwoordt bijkomend:
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :
Feiten, context, argumentatie
Om ervoor te zorgen dat er geen wagens meer zouden stilstaan in het begin van de Stationslaan, ter hoogte van de inrit van garage Tanghe, en daaruit volgend midden op het kruispunt van de Haachtsesteenweg en de Stationslaan, werd een doorlopende streep aangebracht op het wegdek.
In het KB van 1/12/75, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, staat bij hoofdstuk III, art. 72.2 :
72.2. Een doorlopende streep betekent dat het iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden.
Bovendien is het verboden links van een doorlopende streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Bestuurders die nu van de Haachtsesteenweg komen, moeten doorrijden en keren, en kunnen dan op de oprit van Tanghe rijden. Echter zijn er toch elke morgen mensen die over deze doorlopende streep de oprit van Tanghe oprijden, en er zo voor zorgen dat het kruispunt geblokkeerd geraakt. Dit creëert zeer gevaarlijke situaties.
Ook staat er regelmatig een autotransporter geparkeerd in de Stationslaan, ter hoogte van Tanghe, richting Sellaerstraat. Ook dit zorgt voor opstopping van de Stationslaan, en stilstaande wagens op het kruispunt. Wanneer auto’s staan aan te schuiven om Melsbroek uit te rijden, kunnen de auto’s die Melsbroek binnen willen niet door.
Vraag :
Wordt hier aan handhaving gedaan?
Werd garage Tanghe hier al op aangesproken?
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :
Feiten, context, argumentatie
Tijdens de GR van januari 2022 stelden wij opnieuw een vraag ivm het openstellen van de trage weg achter De Brabantse Golf.
We hadden hierover al een vraag gesteld in zowel april als juni 2021.
In januari werd ons geantwoord dat er nog steeds gezocht zou worden naar getuigenissen over het gebruik van deze trage weg.
Er werd ook gemeld dat de procedure terug zou worden opgestart, dat er opnieuw contact zou opgenomen worden met Melsteen, en dat mesen zouden worden aangeschreven ivm de getuigenissen.
Vraag
Wat is de stand van zaken vandaag aub?
Wat werd er al ondernomen om dit geregeld te krijgen?
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :
Feiten, context, argumentatie
Er zijn momenteel zeer veel gezinnen die in de problemen geraken door de hoge gas- en brandstofprijzen.
Vermoedelijk zullen er op zeer korte termijn veel meer mensen komen aankloppen bij het OCMW voor financiële steun.
Is de gemeente voorbereid op deze toestroom van mensen?
Hoe gaat dit aangepakt worden?
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:
Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
Tijdens het krokusverlof hebben onze jongeren gedurende een week mogen genieten van de herstart van het circusseizoen van circus TIK TAK. Op zich een mooi initiatief en gelegenheid voor de jeugd tijdens hun verlofperiode. Alleen waren tijdens deze week de 4 mindervaliden parkeerplaatsen niet toegankelijk voor de doelgroep wegens belemmering toegang door de circusvoertuigen en -woonwagens. Nochtans verblijven in de Zilveren Esdoorn een aantal personen wiens mobiliteit beperkt is en die gebruik maken van deze parkings.
- Waarom werden gedurende deze week de parkeerplaatsen niet gevrijwaard ?
- Was er geen alternatief voorzien tijdens deze week ?
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt: