De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het verslag van de vorige zitting goed.
Het personeelslid heeft betaalde vakantie op:
Indien een feestdag samenvalt met een zaterdag of een zondag kan de OCMW-raad bepalen dat de vervangingsdagen ofwel:
Het vast bureau stemde principieel in met volgende vakantieregeling inzake feest- en brugdagen voor het OCMW-personeel in 2025 :
Wettelijke- en gunstverloven |
-Verlofdag op weekdag: -Verlofdag tijdens weekend: + 1 |
Diensten gesloten |
|
Woensdag 01-01 |
Nieuwjaar |
- |
X |
Maandag 21-04 |
Paasmaandag |
- |
X |
Donderdag 01-05 |
Dag van de Arbeid |
- |
X |
Donderdag 29-05 |
O.H. Hemelvaart |
- |
X |
Maandag 09-06 |
Pinkstermaandag |
- |
X |
Vrijdag 11-07 |
Feest Vl. Gemeenschap |
- |
X |
Maandag 21-07 |
Nationale feestdag |
- |
X |
Vrijdag 15-08 |
O.L.V. Hemelvaart |
- |
X |
Zaterdag 01-11 |
Allerheiligen |
+1 |
X |
Zondag 02-11 |
Allerzielen |
+1 |
X |
Dinsdag 11-11 |
Wapenstilstand |
- |
X |
Zaterdag 15-11 |
Dag van de dynastie |
+ 1 |
X |
Donderdag 25-12 |
Kerstmis |
- |
X |
Vrijdag 26-12 |
2e kerstdag |
- |
X |
|
+ 3 |
Brugdagen) administratief personeel – technisch personeel | ||
Vrijdag 02.05 | Na Dag van de arbeid | -1 |
Vrijdag 30.05 | Na O.H.Hemelvaart | -1 |
Woensdagnamiddag 24.12 | voor kerstmis | -0,5 |
Woensdagnamiddag 31.12 | voor nieuwjaar | -0,5 |
Saldo toe te voegen bij jaarlijks verlof | 0 |
Het voltijds OCMW-personeel heeft geen vervangingsdagen vrij op te nemen in 2025.
Deze regeling wordt voor het deeltijds personeel op maat aangepast. Indien zij niet werken op deze vervangingsdagen krijgen zij de mogelijkheid om deze vervangingsdagen vrij op te nemen à rato van hun prestaties op de gekozen vrije dag.
Er heeft een syndicaal overleg plaats gehad over deze vakantieregeling op 24 oktober 2024.
De OCMW-raad keurt volgende vakantieregeling inzake feest- en brugdagen voor het OCMW-personeel 2025 goed:
Brugdagen) administratief personeel – technisch personeel | ||
Vrijdag 02.05 | Na Dag van de arbeid | -1 |
Vrijdag 30.05 | Na O.H.Hemelvaart | -1 |
Woensdagnamiddag 24.12 | voor kerstmis | -0,5 |
Woensdagnamiddag 31.12 | voor nieuwjaar | -0,5 |
Saldo toe te voegen bij jaarlijks verlof | 0 |
Het voltijds OCMW-personeel heeft geen vervangingsdagen vrij op te nemen in 2025.
Deze regeling wordt voor het deeltijds personeel op maat aangepast. Indien zij niet werken op deze vervangingsdagen krijgen zij de mogelijkheid om deze vervangingsdagen vrij op te nemen à rato van hun prestaties op de gekozen vrije dag.
De Vlaamse overheid lanceerde op maandag 18 maart het centraal inschrijvingsregister (CIR). Dat is een digitaal platform waarop kandidaten voor een sociale woning zichzelf kunnen inschrijven en hun dossier kunnen bekijken, aanpassen en bevestigen.
Nog niet alle kandidaat-huurders hebben hun dossier geactualiseerd, waardoor ze van de lijst voor een sociale woning geschrapt dreigen te worden. Daarom werd er door de lokale besturen bij de betrokken woonmaatschappij het Vlaams Woonanker (de vroegere Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting) op aangedrongen om de contactgegevens te bekomen van de kandidaat - huurders die hun dossier nog niet geactualiseerd hebben, zodat het OCMW deze mensen zelf kan contacteren in de hoop dat hun dossier alsnog geactualiseerd kan worden.
Om hieraan tegemoet te komen werd er een samenwerkingsovereenkomst uitgewerkt met volgend kader:
De persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor de behandeling van dossiers van (potentiële) kandidaat- huurders van een sociale woning worden vanaf 01/01/2024 opgenomen in een centraal inschrijvingsregister (CIR) in plaats van in de decentrale registers van de verschillende woonmaatschappijen. Kandidaat huurders die op de wachtlijst voor een sociale woning staan in het centraal inschrijvingsregister, moeten hun dossier bevestigen en actualiseren vanaf 18/03/2024 bij de bevoegde woonmaatschappij. De Woonmaatschappij Het Vlaamse Woonanker moet alle kandidaat-huurders op zijn wachtlijst per brief verwittigen zodat zij op de hoogte zijn om hun dossier na te kijken en eventueel aan te vullen en gegevens op te laden indien nodig. De kandidaat- huurder krijgt hiervoor vanaf de postdatum van de brief van de Woonmaatschappij Het Vlaamse Woonanker 30 dagen tijd. Als er geen tijdige bevestiging van de kandidaat-huurder is, zal de Woonmaatschappij Het Vlaamse Woonanker ook een herinneringsbrief sturen met een termijn van 15 dagen. Bevestigt een kandidaat-huurder het dossier dan niet of voldoet hij niet aan de inschrijvingsvoorwaarden dan wordt de kandidaat geschrapt en staat hij/zij/hun niet langer op de wachtlijst. De aanmelding moet bij voorkeur digitaal via itsme of elektronische identiteitskaart gebeuren. Als mensen het antwoordstrookje terugbezorgen kan een aanvraag op papier gebeuren. Deze actualisatie dient jaarlijks te gebeuren.
OCMW Steenokkerzeel wenst “Het Vlaamse Woonanker” te ondersteunen zodat kandidaat- huurders binnen de voorziene termijn hun aanvraag voor een sociale woning bevestigd en/of geactualiseerd hebben in het centraal inschrijvingsregister.
OCMW Steenokkerzeel ontvangt van HVW de gegevens van de kandidaten met domicilie-adres in de gemeente die nog niet geactualiseerd zijn zodat ze deze cliënten kan contacteren.
Om de kandidaat-huurders van bovenstaande doelgroep te contacteren worden volgende persoonsgegevens bezorgd aan OCMW Steenokkerzeel:
In dit kader werd er naast de algemene verwerkersovereenkomst die er als is tussen OCMW en het Vlaams Woonanker/Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting ook een verwerkingsovereenkomst opgemaakt.
Artikel 163 van het decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen vervangt artikel 6.5 van de Vlaamse Codex Wonen over de decentrale registers.
Er is lang met het Vlaams Woonanker onderhandeld om de lijst met contactgegevens van kandidaat-huurders die hun dossier nog niet geactualiseerd hebben te bekomen. Het afdelingshoofd stelt dan ook voor om deze samenwerkingsovereenkomst alsook de bijbehorende verwerkingsovereenkomst goed te keuren en te ondertekenen zodat het OCMW deze lijst nog voor het einde van november kan bekomen.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst alsook de verwerkersovereenkomst met het Vlaams Woonanker in kader van het CIR goed.
Jaarlijkse verlenging van de samenwerkingsovereenkomst tussen OCMW Steenokkerzeel en Huurdersbond Vlaams-Brabant vzw voor het nieuwe werkjaar 2025.
De Huurdersbond is een pluralistische organisatie en profileert zich als juridisch adviesverlening aan (kandidaat-) huurders van over de ganse provincie Vlaams-Brabant. Het is een ledenvereniging van huurders op de private en sociale huurmarkt en behartigt de belangen van deze huurders.
Door het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst wordt de gemeente Steenokkerzeel een "collectief" lid van deze organisatie. Dit houdt in dat - mits betaling van een jaarlidgeld ten bedrage van €301,41 - alle huurders, gedomicilieerd op het grondgebied Steenokkerzeel, daardoor recht hebben op:
- gratis dossieropmaak, gratis advies, gratis informatieve opvolging van dossiers
- aangesloten huurders ontvangen 3-maandelijks een huurdersblad
- diensten/organisaties op het grondgebied kunnen een eerste telefonisch advies inwinnen m.b.t. eenvoudige huurvragen waarvoor geen inzage in een specifieke huurovereenkomst vereist is
Het centraal secretariaat van de huurdersbond bevindt zich in Leuven. Het meest nabije adviespunt bevindt zich in Vilvoorde waar huurders op bepaalde dagen, na afspraak, naartoe kunnen.
De juridische dienst van het OCMW, die slechts 4 uur om de 14 dagen aanwezig is, wordt veel bevraagd voor juridische problemen van velerlei aard. Bijkomende opname van het takenpakket van de huurdersbond door onze juridische dienst is niet haalbaar. In 2024 was de aanwezigheidsratio van de juridische dienst overigens nog lager door langdurig afwezigheid van de vaste juriste.
Gelet op de specifieke expertise van de huurdersbond betreffende huurwetgeving achten wij het verantwoord om de bestaande overeenkomst voor het werkjaar 2025 te verlengen.
Artikel 1 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de OCMW's.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord met de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst tussen OCMW en Huurdersbond Vlaams-Brabant en met de betaling van een jaarlidgeld ten bedrage van €301,41 voor 2025.
De vijfde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voor gemeente en OCMW werd opgemaakt met medewerking van het managementteam en de leden van het college van burgemeester en schepenen en van het vast bureau.
Met de invoering van het decreet over het lokaal bestuur en het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen, moeten de gemeente en het OCMW voortaan één gezamenlijk beleidsplan indienen. Omdat beide organisaties nog een afzonderlijke rechtspersoonlijkheid behouden, dienen er wel nog aparte kredieten per organisatie voorzien te worden.
Het budget bestaat niet meer; het meerjarenplan en de aanpassingen van het meerjarenplan zijn nu het enige document. De bedragen van 2025 in het meerjarenplan worden nu aanzien als autorisatiekredieten.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
1. Het deel OCMW van de vijfde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van gemeente en OCMW Steenokkerzeel wordt vastgesteld.
2. Samengevat geeft dit de volgende financiële resultaten:
Beschikbaar budgettair resultaat | Autofinancieringsmarge |
2020: 16.213.336 EUR | 2020: 2.454.865 EUR |
2021: 17.327.778 EUR | 2021: 3.584.370 EUR |
2022: 16.955.474 EUR | 2022: 1.182.149 EUR |
2023: 18.297.630 EUR | 2023: 3.247.232 EUR |
2024: 6.726.659 EUR | 2024: 792.551 EUR |
2025: 2.409.750 EUR | 2025: 140.985 EUR |
2026: 1.309.085 EUR | 2026: 222.835 EUR |
2027: 1.242.342 EUR | 2027: 336.757 EUR |
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Heidi Abeloos
Algemeen directeur
Bruno Peeters
voorzitter