De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
Feiten en context
Gezien de meerwaarde van een intergemeentelijke samenwerking rond bouwkundig erfgoed, landschappelijk erfgoed en archeologie en de complementariteit met de werking van Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) heeft RLBK in 2019 het initiatief genomen om samen met 12 gemeenten in de Brabantse Kouters de oprichting van Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddiensten voor te bereiden.
Het voorstel tot oprichten van een projectvereniging ter bevordering van de intergemeentelijke samenwerking rond onroerend erfgoed in de Brabantse Kouters en toetreden van de gemeente tot de projectvereniging Brabantse Kouters Oost als juridische structuur werd goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 21/11/2019. Tijdens dezelfde zitting werd ook de opmaak van een aanvraagdossier voor erkenning als Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED) bij de Vlaamse Overheid goedgekeurd.
De beide projectverenigingen Brabantse Kouters Oost (gemeente Kraainem, Machelen, Steenokkerzeel, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst en de stad Vilvoorde) en Brabantse Kouters West (gemeenten Asse, Grimbergen, Meise, Merchtem en Wemmel) sloten een samenwerkingsovereenkomst af met Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) voor de uitvoering van de erfgoedwerking door RLBK.
Een erkenning als IOED (en bijhorende Vlaamse financiering) werd tijdens de eerste aanvraagronde in 2020 nog niet verleend door de Vlaamse Overheid, maar op de vergadering van 16/11/2020 beslisten de raden van bestuur van beide projectverenigingen om:
- Een beperkte erfgoedwerking uit te bouwen in verhouding tot de financiële input vanuit de aangesloten gemeenten
- Nauw samen te werken tussen de projectverenigingen Brabantse Kouters West en Brabantse Kouters Oost (gezamenlijke inhoudelijke werking, begroting, vergaderingen)
- Daarbij volgende inhoudelijke speerpunten voor 2021-2022-2023 naar voor te schuiven:
- RLBK de opdracht te geven een deeltijdse medewerker aan te werven om deze werking op te starten. Deze medewerker kwam in dienst va RLBK op 24/05/2021.
In 2022 werd een traject doorlopen om de projectverenging Brabantse Kouters West te ontbinden en de betrokken gemeenten te laten toetreden tot de projectvereniging Brabantse Kouters Oost en deze laatste om te dopen te Erfgoed Brabantse Kouters. Bovendien werd ook beslist om een nieuwe erkenningsaanvraag als IOED bij de Vlaamse Overheid in te dienen. Dit alles werd formeel goedgekeurd op de gemeenteraad van 20/10/2022 waarbij beslist werd om:
- De naam van de projectvereniging ‘Brabantse Kouters Oost’ te wijzigen naar ‘Erfgoed Brabantse Kouters’ en dit aldus in de statuten op te nemen.
- Goedkeuring te verlenen aan de toetreding van de gemeenten Asse, Grimbergen, Meise, Merchtem en Wemmel tot deze projectvereniging ‘Erfgoed Brabantse Kouters’ indien zij dit vragen en aldus in de statuten van de projectvereniging ‘Erfgoed Brabantse Kouters’ het werkingsgebied uit te breiden tot het grondgebied van 12 gemeenten (Asse, Grimbergen, Kraainem, Machelen, Meise, Merchtem, Steenokkerzeel, Vilvoorde, Wemmel, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst).
- Akkoord te gaan met de inbreng van de activa van de projectvereniging ‘Brabantse Kouters West’ bij deze van de projectvereniging ‘Erfgoed Brabantse Kouters’.
- Het ontwerp beleidsplan 2024-2026 goed te keuren en akkoord te gaan met de erkenningsaanvraag voor een ‘Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst’ (IOED) zoals die tl. op 15/01/2023 vanuit de projectvereniging ‘Erfgoed Brabantse Kouters’ zal ingediend worden bij de Vlaamse Overheid.
Conform het decreet op het lokaal Bestuur wordt de jaarrekening van de projectvereniging door de Raad van Bestuur besproken en voorlopig goedgekeurd. Dit gebeurde op de vergadering van 08/03/2023. Conform ditzelfde decreet dient elke projectvereniging jaarlijks deze jaarrekening vervolgen formeel te laten goedkeuren door de gemeenteraden van de aangesloten gemeenten.
De statuten van projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters (voorheen Brabantse Kouters Oost) bepalen daarnaast bijkomend dat de planning en begroting (zoals beide voorgelegd en goedgekeurd op de vergadering van de Raad van Bestuur van 14/12/2022) en het jaarverslag (zoals voorgelegd en goedgekeurd op de vergadering van de Raad van Bestuur van 08/03/2023) ook goedgekeurd dienen te worden door de gemeenteraad.
Beschikbare stukken:
- Activiteitenverslag 2022 van de gezamenlijke werking van de projectverenigingen Brabantse Kouters Oost en Brabantse Kouters West
- Jaarrekening 2022 en verslag accountant van de projectvereniging Oost
- Planning 2023 voor de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters
- Begroting 2023 voor de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters
Argumentatie
Dit besluit draagt bij aan de realisatie van het gemeentelijk erfgoedbeleid.
Volgende decreten en besluiten zijn van toepassing op deze beslissing:
- Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder Afd. 2 art. 404.
- De statuten van de projectvereniging Brabantse Kouters Oost zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 21/11/2019, in het bijzonder hoofdstuk 3, art. 18.
- De gewijzigde statuten van Erfgoed Brabantse Kouters zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 20/10/2022.
- Dit besluit houdt geen bijkomend financieel engagement in van de gemeente.
- De meerjarige financiële verbintenis vanuit de gemeente zoals beschreven in artikel 20 van de statuten werd reeds goedgekeurd op de vergadering van de gemeenteraad van 21/11/2019
- De gemeentebesturen cofinancieren de projectvereniging via een jaarlijkse subsidie die bestaat uit een vast basisbedrag van 2.500 euro en een variabele bijdrage op basis van het aantal inwoners. Elk gemeentebestuur betaalt voor de variabele bijdrage 0.11 euro per inwoner. Het bevolkingscijfer wordt vastgesteld aan de hand van de jongste gepubliceerde officiële statistieken van de overheid. Het volledige subsidiebedrag wordt jaarlijks aangepast volgens de gezondheidsindex met als referentie de index op het moment van oprichting van de projectvereniging. De bijdragen worden jaarlijks aangepast op basis van de bevolkingscijfers volgens Statbel en geïndexeerd volgens de gezondheidsindex. De referentie voor indexering is de oprichtingsdatum van de IOED (gepland op 18 december 2019).
De gemeenteraad beslist om:
1. Het gezamenlijke activiteitenverslag 2022 van de projectverenigingen Brabantse Kouters Oost en West goed te keuren.
2. De jaarrekening 2022 van de projectvereniging Brabantse Kouters Oost goed te keuren.
3. De begroting 2023 van de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters goed te keuren.
4. De planning 2023 van de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters goed te keuren.
5. Kwijting te geven aan de bestuurders van de projectvereniging Brabantse Kouters Oost voor de bestuursdaden gesteld in het jaar 2022.
De e-mail van de eigenaars van de woning te Nieuwstraat 79, 1820 Steenokkerzeel (1e afdeling, sectie A, nummer 377F).
Proces-verbaal van opmeting, opgesteld door landmeter-expert Patrick Peeters op 08 maart 2010, van de verschillende kavels, deel uitmakende van de verkaveling en waarbij vastgesteld wordt dat kavel 5, bestemd voor halfopen bebouwing, een gemeten oppervlakte heeft van 03 a 58 ca.
Schattingsverslag van 02 februari 2012, waarbij de minimum verkoopwaarde van kavel 5 geschat wordt op 100.000 euro.
Het collegebesluit van 31 maart 2014 houdende de goedkeuring voor de verkoop van kavel 5 aan de Blondeel - De Wolf aan de geschatte prijs van 100.000 euro.
De vergunningaanvraag van De Wolf-Blondeel voor het bouwen van een ééngezinswoning in halfopen verband (2014/S-051) dd. 22/09/2014.
De verkoopsovereenkomst getekend door de eigenaar en de gemeente op datum van 6 december 2013.
Onderstaand" artikels opgenomen in de overeenkomst:
"2. Verplichtingen voor de koper
Bewoningsplicht/vervreemdingsverbod
2.1 De koper verbindt er zich toe om binnen een periode van vijf (5) jaar te rekenen vanaf de datum van het verlijden van de notariële akte de winddichte ruwbouw van de op te trekken woning te voltooien.
2.2 De koper verbindt zich tot het effectief en gewoonlijk verblijven als volle eigenaar van de woning gedurende een termijn van tien (10) jaar ingaande op datum van domiciliëring. De koper geeft toelating aan de verkoper om bij de gemeente de bewoningsplicht na te gaan.
2.3 Het is de koper verboden gedurende termijn van tien jaar, de grond en de daarop zelf opgetrokken woning te vervreemden of op gelijk welke wijze zakelijke rechten over te dragen aan een derde vanaf datum van domiciliëring.
2.4 Het is de koper verboden, gedurende voormelde termijn van tien jaar, vanaf datum van domiciliëring het goed te verhuren -geheel of gedeeltelijk -of op enige andere wijze niet persoonlijk te bewonen.
2.5 De koper verbindt er zich toe de gemeente Steenokkerzeel onmiddellijk en vooraf schriftelijk op de hoogte te brengen van elk voornemen tot vervreemding, overdracht van een zakelijk recht of niet persoonlijke bewoning van het goed."
"II. Regel bij overmacht
Om reden van overmacht bv. echtscheiding, werkomstandigheden, medische reden etc., geval per geval te beoordelen door het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Steenokkerzeel.
Er zal een boete opgelegd worden gelijk aan vijfentwintigduizend euro (€ 25.000) ( jaarlijks zal deze som geïndexeerd worden aan de gezondheidsindex ).
Deze boete wordt enkel toegepast op voorwaarde dat de koper voldoet aan dezelfde verkoopsvoorwaarden als de oorspronkelijke koper.
De tweede, derde en latere koper die aldus, met goedkeuring van de gemeente Steenokkerzeel eigenaar wordt van het goed treedt in de plichten van de oorspronkelijke koper met dien verstande dat het vervreemdingsverbod en de bewoningsplicht blijven doorlopen te rekenen vanaf de datum van domiciliëring van de eerste eigenaar welke de grond kocht bij de gemeente Steenokkerzeel totdat de opgelegde termijn van 10 jaar verstreken is."
De e-mail van de eigenaar Maïté Blondeel met de vraag of ze de woning mogen verkopen. Zij hebben de gemeentelijke grond aangekocht op 3 april 2014 en zijn in de woning gaan woning op 22 september 2016. Ze zijn uit elkaar en zouden de woning graag verkopen.
Ze hebben zelf een potentiële koper gevonden en vragen nu toestemming van de gemeente Steenokkerzeel.
Advies Patrimonium:
- Principieel akkoord gaan met de verkoop van de woning.
- Boete van 25.000 euro + index opleggen: ze zijn gedomicilieerd in de woning op 22 september 2016, dit betekent dat zij oorspronkelijk pas na 22 september 2026 mogen verkopen (zoals de overeenkomst voorschrijft).
- Dienst patrimonium de opdracht geven om de potentiële koper af te toetsen aan de verkoopsvoorwaarden van de oorspronkelijke koper (zoals de overeenkomst voorschrijft). De nieuwe koper dient nog tot 22 september 2026 te voldoen aan de voorwaarden die door de gemeente opgelegd werden in de overeenkomst. Over de mogelijke koper wordt pas een beslissing gemaakt nadat de dienst deze nagekeken heeft.
Tijdens de zitting van 3 april 2023 besliste het college van burgemeester en schepenen het volgende:
1. Het college van burgemeester en schepenen gaat principieel akkoord met de verkoop van de woning.
2. Het college van burgemeester en schepenen beslist een boete op te leggen van 25.000 euro + index.
3. De dienst patrimonium wordt gevraagd om de potentiële koper af te toetsen aan de verkoopsvoorwaarden van de oorspronkelijke koper vooraleer hierin een beslissing wordt gemaakt. De nieuwe koper dient nog tot 22 september 2026 te voldoen aan de voorwaarden die door de gemeente opgelegd werden in de overeenkomst.
Het overleg met de financieel en algemeen directeur in verband met de te volgen voorwaarden.
De dienst patrimonium vraagt zich af of we de voorwaarden voor de inschrijving kunnen gebruiken voor de verkoop van de woning.
De algemeen directeur legt dit voor tijdens de zitting van het college van burgemeester en schepenen op 24 april 2023.
Tijdens de zitting van 24 april 2023 besliste het college van burgemeester en schepenen het volgende:
Het college blijft bij de beslissing van de boete van €25 000 euro + index.
Er werd bijkomstig beslist dat we de persoonsvoorwaarden niet meenemen bij de verkoop van de woning. De voorwaarden die te maken hebben met de grond uiteraard wel. Dit wil zeggen dat de voorwaarden die opgenomen zijn in de overeenkomst, die de kopers van de grond getekend hebben op 6 december 2013, blijven gelden voor de nieuwe kopers.
Het is dus ook verplicht om de 10 jarige termijn van deze overeenkomst uit te zitten door de nieuwe kopers. Indien de kopers binnen de oorspronkelijke termijn van 10 jaar (dus voor 22 september 2026) verkopen, moeten ook deze een boete van €25 000 + index betalen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. De gemeenteraad gaat akkoord met de verkoop van de woning.
2. De gemeenteraad beslist een boete op te leggen van 25.000 euro + index.
3. De gemeenteraad gaat akkoord met de voorwaarden opgelegd door het college van burgemeester en schepenen.
Het invoeren van het M-decreet (2014) - n.a.v. de ondertekening van de Belgische overheden in 2009 van het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap - wordt vervangen door het decreet Leersteun. (CBS 12.6.2017)
In 2017 besloot het gemeentebestuur als inrichtende macht haar school GBS Piramide & Tilia gewoon basisonderwijs (met instellingsnummer 012625) te laten aansluiten bij ondersteuningsnetwerk van de school Stedelijk bijzonder lager onderwijs Oase (met instellingsnummer 025411).
Deze samenwerking eindigt op 31 augustus 2023 naar aanleiding van de invoeren van het nieuwe Decreet Leersteun.
In het decreet leersteun wordt een nieuw model voor ondersteuning van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon onderwijs uitgewerkt: het leersteunmodel.
Het decreet leersteun en het leersteunmodel gaan vanaf 1 september 2023 van start.
Het is de ambitie van de Vlaamse Regering om ervoor te zorgen dat alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen met een maximale leerwinst. Het decreet wil de onderwijskwaliteit verhogen, maar ook werkbaarheid voor scholen en leerkrachten waarborgen.
In het ontwerp van het decreet leersteun staat opgenomen dat een schoolbestuur moet aansluiten bij één leersteuncentrum (LSC) naar keuze, met uitzondering van een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7, georganiseerd door een bestuur van het eigen of een ander onderwijsnet, om leersteun te kunnen ontvangen voor de leerlingen en leerkrachten van zijn school/scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs).
Een dergelijk LSC biedt leersteun aan scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs ) die leerlingen hebben met:
Het schoolbestuur heeft de volgende school voor gewoon basisonderwijs : GBS Piramide & Tilia (instellingsnummer 012625), Fuérisonplaats 14 , 1820 Steenokkerzeel.
Deze school heeft leerlingen met de hierboven vermelde verslagen.
Een dergelijk LSC kan deel uitmaken van een school voor buitengewoon onderwijs of kan een zelfstandige instelling zijn.
Een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7 is een leersteuncentrum dat deel uitmaakt van een school voor buitengewoon onderwijs en dat alleen leersteun biedt voor leerlingen met een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag type 4, type 6 of type 7, in het gewoon basisonderwijs en het gewoon secundair.
Het schoolbestuur is momenteel aangesloten bij het ondersteuningsnetwerk Oase (met instellingsnummer 025411) De Bavaylei 130 uit 1800 Vilvoorde.
Deze LSC’s komen in de plaats van de huidige ondersteuningsnetwerken. Volgens de ontwerptekst van de memorie van toelichting kiest de Vlaamse Regering hiermee voor een nieuw ondersteuningsmodel.
De Vlaamse Regering heeft met de representatieve verenigingen van inrichtende machten (waaronder OVSG) en het gemeenschapsonderwijs op 10 februari 2023 een protocol afgesloten over waar de LSC’s mogen worden opgericht en door welke besturen (protocol landschap LSC).
Het schoolbestuur moet zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van dit protocol landschap LSC.
Het schoolbestuur wenst aan te sluiten bij het LSC VONC, Vilvoorde Ondersteunen naar iNClusie (met instellingsnummer 145425) om voor de leerlingen en leerkrachten van de eigen school/scholen te voorzien in professionele leersteun. Deze leersteun komt in de plaats van de ondersteuning door het huidige ondersteuningsnetwerk (ondersteuningsnetwerk van de school Stedelijk bijzonder lager onderwijs Oase (met instellingsnummer 025411)) dat ophoudt te bestaan.
Dit LSC is opgenomen in het protocol landschap LSC waardoor het voorlopig erkend zal zijn voor het schooljaar 2023-2024 en het schooljaar 2024-2025.
Het LSC Vilvoorde Ondersteunen naar iNClusie. waarbij het schoolbestuur wenst aan te sluiten is de zelfstandige instelling.
Het leersteuncentrum VONC wordt aangestuurd vanuit de - onder andere - Stedelijk bijzonder lager onderwijsschool Oase. Door aan te sluiten bij VONC is de continuïteit expertise van ondersteuning verzekert.
Het schoolbestuur voldoet aan de voorwaarden voor aansluiting zoals omschreven in de onderwijsreglementering.
Het schoolbestuur moet zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van het vermelde protocol landschap LSC.
Doordat de school verplicht werd om, voor 11 maart 2023 door te geven met bij welk leersteuncentrum zij zouden aansluiten, was het college van burgemeester genoodzaakt om een voorlopige beslissing te nemen.
Als gevolg van de goedkeuring van het decreet kan de beslissing - genomen door het college op datum van - bekrachtigd worden tijdens de zitting van de gemeenteraad.
Het decreet Leersteun werd goedgekeurd in het Vlaams Parlement op dat datum van 03 mei 2023.
Het advies ontvangen op datum van 01 maart 2023 van de schoolraad plaatsgevonden (zie bijlage).
1. Het advies van de schoolraad wordt gevolgd.
2.Het schoolbestuur Gemeentebestuur Steenokkerzeel sluit op 1 september 2023 met haar school gewoon basisonderwijs GBS Piramide & Tilia (instellingsnummer 012625) aan bij onafhankelijk leersteuncentrum VONC, Vilvoorde Ondersteunen naar iNClusie (met instellingsnummer 145425), Mechelsesteenweg 277, 1800 Vilvoorde.
2. Het collegebesluit wordt bekrachtigd.
Email van Fluvius-West van 31 maart 2023 waarin wordt meegedeeld dat de algemene vergadering van Fluvius-West zal plaatshebben op 26 juni 2023 om 18u00 in Salons Saint Germain, De Breyne Peelaertstraat 12, 8600 Diksmuide met volgende agenda:
De gemeente Steenokkerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Fluvius-West (voorheen Infrax-West) .
De afgevaardigden voor de algemene vergadering van Fluvius-West werden op de gemeenteraad van 17 september 2020 aangeduid voor de volledige legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Email van Fluvius Antwerpen van 04 april 2023 waarin wordt meegedeeld dat de algemene vergadering van Fluvius Antwerpen plaats heeft op woensdag 21 juni 2023, om 18u00 in het Lindner hotel, Lange Kievitstraat 125, 2018 Antwerpen, met volgende agenda:
De gemeente Steenokkerzeel is vanaf 1 april 2019 aangesloten bij Fluvius Antwerpen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het gemeenteraadsbesluit van 17 september 2020 en 15 oktober 2020 betreffende de aanstelling van de afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Fluvius Antwerpen voor de volledige legislatuur.
E-mail van Fluvius OV van12 april 2023 waarin wordt meegedeeld dat de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius OV plaats heeft op woensdag 07 juni 2023 om 18u30 en dit op digitale wijze met volgende agenda:
Vanaf 1 april 2019 is de gemeente Steenokkerzeel aangesloten bij Fluvius Opdrachthoudende vereniging.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergadering werden door de gemeenteraad op 28 februari 2019 aangeduid, voor de volledige legislatuur.
E-mail van PBE van 31 maart 2023 waarin wordt meegedeeld dat de algemene vergadering zal plaatshebben op vrijdag 16 juni 2023 om 18u00, in het Fluvius gebouw, Diestsesteenweg 162 te Lubbeek, met volgende agenda:
De gemeente Steenokkerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband PBE.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergadering werden door de gemeenteraad op 28 februari 2019 aangeduid, voor de volledige legislatuur.
E-mail van de provincie Vlaams Brabant waarin ze meedelen dat de buitengewone algemene vergadering van het ERSV, waarvan de gemeente lid is zal doorgaan op dinsdag 30 mei 2023, om 17u00 in de raadzaal van het provinciehuis te Leuven met volgende agenda:
E-mail van Interza van 04 mei 2023 waarin wordt meegedeeld dat de jaarvergadering zal plaatsvinden op woensdag 21 juni 2023 om 19u00 in zaal Nothengem Sint-Lambertusstraat 1 in Nossegem, met volgende agenda :
1. Vaststelling van geldigheid tot vergaderen overeenkomstig artikel 22 van de statuten
2. Goedkeuring van de notulen van 14 december 2022
3. Verslag van de raad van bestuur
4. Verslag van de commissaris
5. Goedkeuring van de jaarrekening per 31 december 2022
6. Bestemming van de resultaten
7. Kwijting aan de bestuurders en de revisor
8. Aanstelling commissaris-revisor 2023-2025
9. Varia
De afgevaardigden voor de algemene vergadering van Interza werden op 28 februari 2019 door de gemeenteraad aangeduid voor de hele legislatuur.
Het Koninklijk Besluit van 3 oktober 1978, houdende machtiging tot oprichting van een intercommunale vereniging voor vuilverwijdering door de gemeenten Kampenhout, Kraainem, Steenokkerzeel, Wezembeek-Oppem en Zaventem.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Email van Havicrem van 04 mei 2023 waarin wordt meegedeeld dat de algemene vergadering zal plaatshebben op woensdag 21 juni 2023, om 18u30, in het Crematorium Daelhof te Zemst, met volgende agenda:
1. Goedkeuring verslag algemene vergadering 21 december 2022
2. Jaarverslag 2022
3. Jaarrekening 2022: goedkeuring
- Resultatenrekening en balans
- Verslag bedrijfsrevisor
- Verslag raad van bestuur
- Kwijting aan bestuurders en de bedrijfsrevisor
4. Financieel vooruitzicht 2023
5. Varia
De gemeente is aangesloten bij de intergemeentelijke vereniging Havicrem, die werd opgericht op 10 juni 2003, bekendgemaakt in de bijlagen tot het Belgisch Staatsblad van 26 september 2003 onder het nummer 03099363, en verlengd in haar bestaansduur tot 10 juni 2035.
Havicrem staat in voor het beheer van één of meerdere crematoria in het arrondissement Halle-Vilvoorde, een opdrachthoudende vereniging die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 houdende de intergemeentelijke samenwerking.
De afgevaardigden voor de algemene vergadering van Havicrem werden op 28 februari 2019 door de gemeenteraad aangeduid voor de ganse legislatuur.
Email van De Watergroep van 05 mei 2023 waarin wordt meegedeeld dat de statutaire algemene vergadering zal plaatshebben op vrijdag 9 juni 2023, om 10u30, in feestzaal Waerboom te Groot-Bijgaarden, met volgende agenda:
De gemeente Steenokkerzeel is aangesloten bij De Watergroep voor de waterbedeling.
De afgevaardigden voor de algemene vergadering werden in de gemeenteraad van 28 februari 2019 aangeduid voor de volledige legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Brief van 12 april 2023 van Moore Audit bv met ontslagneming als commissaris in het AGB Steenokkerzeel.
De gemeenteraad besliste in zitting van 24 februari 2022 het volgende:
1. De gemeenteraad stelt voor de functie van commissaris van het autonoom gemeentebedrijf voor de duur van drie jaar MOORE AUDIT bv, vertegenwoordigd door de heer Jan DE BOM VAN DRIESSCHE, bedrijfsrevisor aan.
2. De aanstelling gebeurt voor drie boekjaren, aanvang nemend met het boekjaar 2022 en eindigend met het boekjaar 2024.
3. De vergoeding voor deze opdracht werd vastgesteld op 3.000,00 EUR per jaar - geïndexeerd.
Op 12 april 2023 laat Moore Audit bv weten dat zij ontslag moeten nemen als commissaris in het AGB Steenokkerzeel, omdat hun onafhankelijkheid in het gedrang is gekomen door de integratie - eind 2022 - van ons boekhoudkantoor Q&A in de Moore Belgium groep. Er wordt gevraagd om hun ontslag te bevestigen en kwijting te verlenen voor hun opdracht.
Tot en met 31/12/2018 golden de bepalingen van het gemeentedecreet (art. 243 bis) waarbij een commissaris-revisor diende aangesteld te worden om de controle op de financiële toestand, op de jaarrekening van een autonoom gemeentebedrijf (AGB) en op de regelmatigheid van de verrichtingen weergeven in de jaarrekening uit te oefenen. Vanaf 01/01/2019 is het Decreet Lokaal Bestuur (DLB) van kracht en is decretaal de controle door een commissaris-revisor niet meer verplicht voor de BBC-jaarrekening. Ook de procedure van goedkeuring (art. 243 DLB) is gewijzigd sinds dan: de raad van bestuur spreekt zich uit over de vaststelling van de jaarrekening, de gemeenteraad brengt advies uit bij de jaarrekening en de toezichthoudende overheid keurt de jaarrekening goed.
De decretale afschaffing heeft enkel betrekking op de BBC rekening. Vanaf 01/01/2019 zal een AGB enkel een commissaris-revisor moeten aanstellen wanneer het wetboek vennootschappen dit oplegt, nl. wanneer het een statutaire opdracht vervult van commerciële, financiële of industriële aard en voor zover het een grote vennootschap betreft (art. 15 W.Venn.). Het AGB Steenokkerzeel valt echter niet onder deze voorwaarden.
Wanneer de statuten en/of beheersovereenkomst een verplichte controle door een commissaris-revisor voorzien, dient deze nog steeds uitgevoerd te worden ongeacht alle ander criteria en bepalingen, en dit mogelijks zelfs zowel voor de BBC-jaarrekening als de NBB-jaarrekening. Bij de laatste aanpassing van de statuten en beheersovereenkomst aan het DLB werd echter beslist om de controleopdracht van een commissaris-revisor niet te behouden: het vroegere artikel 32 van de statuten (betreffende de commissaris) werd dan opgeheven.
Op basis van het bovenstaande, en wetende dat de activiteiten die onder het AGB Steenokkerzeel zijn ondergebracht op dit ogenblik goed beheersbaar zijn, wordt dan ook voorgesteld om geen nieuwe commissaris voor het AGB Steenokkerzeel meer aan te stellen.
Het gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2003 houdende oprichting van het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel.
Het ministerieel besluit van 31 juli 2003 houdende goedkeuring van voormeld gemeenteraadsbesluit.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 243.
Het wetboek van vennootschappen, inzonderheid artikels 143 en 144.
De statuten van het AGB Steenokkerzeel, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 25/02/2021.
De beheersovereenkomst tussen gemeente en AGB Steenokkerzeel, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 25/02/2021.
1. Er wordt kennis genomen van de brief van 12 april 2023 van Moore Audit bv met de ontslagneming als commissaris in het AGB Steenokkerzeel.
2. Het ontslag van Moore Audit bv als commissaris in het AGB Steenokkerzeel wordt hierbij bevestigd.
3. Er wordt kwijting verleend aan Moore Audit bv voor hun opdracht als commissaris in het AGB Steenokkerzeel tot op heden.
4. Er wordt beslist om geen nieuwe commissaris in het AGB Steenokkerzeel meer aan te stellen.
De jaarrekening van het AGB voor het jaar 2022 werd door de raad van bestuur vastgesteld op 3 mei 2023. De BBC-jaarrekening 2022 van het AGB wordt nadien voor advies voorgelegd aan de gemeenteraad.
De rekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota, alsook een toelichting bij de jaarrekening en een aantal bijlagen.
De interne jaarrekening volgens het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV), evenals de externe jaarrekening volgens het schema van de Nationale Bank van België (NBB) zijn eveneens toegevoegd. Deze moeten door de gemeenteraad goedgekeurd worden.
Artikel 243 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
1. De gemeenteraad geeft een positief advies voor de BBC-jaarrekening 2022 van het AGB Steenokkerzeel, zoals vastgesteld door de raad van bestuur van 3 mei 2023 met toepassing van de geldende waarderingsregels in veronderstelling van continuïteit.
2. De jaarrekening 2022 van het AGB Steenokkerzeel opgesteld volgens het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen wordt goedgekeurd.
3. De gemeenteraad beslist dat het AGB Steenokkerzeel zijn activiteiten verder zal uitvoeren zoals voorzien in de statuten.
4. De jaarrekening 2022 en bijhorende bijlagen zullen overgemaakt worden aan het Agentschap Binnenlands Bestuur en dit in de voorgeschreven vorm.
Bijlagen:
1. Balans
Actief |
Passief |
||
Vlottende activa |
188.241 |
Schulden |
2.949.295 |
Vaste activa |
2.847.720 |
Netto-actief |
86.667 |
Totaal activa |
3.035.961 |
Totaal passiva |
3.035.961 |
2. Staat van opbrengsten en kosten
Totaal kosten |
464.726 |
Totaal opbrengsten |
482.290 |
Overschot van het boekjaar |
17.564 |
3. Financiële toestand van de jaarrekening
Budgettair resultaat | Jaarrekening | Meerjarenplan | ||||
I. Exploitatiesaldo | 81.584 | 84.757 | ||||
a. Ontvangsten | 477.957 | 514.267 | ||||
b. Uitgaven | 396.373 | 429.510 | ||||
II. Investeringssaldo | -47.261 | -397.043 | ||||
a. Ontvangsten | 0 | 0 | ||||
b. Uitgaven | 47.261 | 397.043 | ||||
III. Saldo exploitatie en investeringen | 34.323 | -312.285 | ||||
IV. Financieringssaldo | -30.309 | 315.036 | ||||
a. Ontvangsten | 54.655 | 400.000 | ||||
b. Uitgaven | 84.963 | 84.964 | ||||
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | 4.015 | 2.751 | ||||
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 79.905 | 79.905 | ||||
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 83.919 | 82.656 | ||||
VIII. Onbeschikbare gelden | 0 | 0 | ||||
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 83.919 | 82.656 | ||||
Autofinancieringsmarge | Jaarrekening | Meerjarenplan | ||||
I. Exploitatiesaldo | 81.584 | 84.757 | ||||
II. Netto periodieke aflossingen | 84.963 | 84.964 | ||||
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 84.963 | 84.964 | ||||
b. Periodieke terugvordering leningen | 0 | 0 | ||||
III. Autofinancieringsmarge | -3.379 | -206 | ||||
Gecorrigeerde Autofinancieringsmarge | Jaarrekening | Meerjarenplan | ||||
I. Autofinancieringsmarge | -3.379 | -206 | ||||
II. Correctie op de periodieke aflossingen | -145.059 | -145.059 | ||||
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 84.963 | 84.964 | ||||
b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden | 230.023 | 230.023 | ||||
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge | -148.438 | -145.265 |
Tot op heden worden snelheidsovertredingen gesanctioneerd via de strafrechtelijke weg met een geldboete of een onmiddellijke inning verstuurd door de politie. De inkomsten van de geïnde boetes gaan via deze weg naar de federale overheid.
Sinds 1 februari 2021 met de inwerkingtreding van artikel 29 quater van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, heeft het lokaal bestuur de mogelijkheid om de beperkte snelheidsovertredingen op de plaatsen waar de snelheid is gelimiteerd tot 30 of 50 km per uur via de gemeentelijke administratieve sancties te bestraffen.
Wanneer deze overtredingen voldoen aan de voorwaarden om via de gemeentelijke administratieve sancties te worden bestraft, heeft dit de depenalisering ervan tot gevolg.
Het politiereglement voor beperkte snelheidsovertredingen zal inwerking treden op 1 september 2023 en dit in de drie gemeenten van de politiezone KASTZE.
Het lokaal bestuur is vragende partij om meer beschikkingsrecht te verwerven over verkeersboetes die worden uitgeschreven op hun grondgebied en opteert daarom om de beperkte snelheidsovertredingen, op de plaatsen waar de snelheid is gelimiteerd tot 30 of 50 km per uur, via de gemeentelijke administratieve sancties te bestraffen.
Het lokaal bestuur zet hierdoor in op meer autonomie en een verhoging van de verkeersveiligheid.
Door de depenalisering zal de gemeente zelf de GAS-boetes innen. De inkomsten die hiermee gegeneerd worden, zullen worden aangewend om te investeren in verkeersveiligheidsprojecten en verkeersinfrastructuur.
De invoering van het politiereglement voor GAS 5 is een intergemeentelijk project. Ook in Kampenhout en Steenokkerzeel zal dit politiereglement van kracht gaan op 1 september 2023.
Op 21 maart 2023 werden alle gemeenteraadsleden van de drie gemeenten van onze politiezone KASTZE uitgenodigd in de Melkerij voor een toelichting van het GAS 5 project.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen, artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
De wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer (de Wegverkeerswet), meer in het bijzonder artikel 29quater.
Het decreet van 9 oktober 2020 houdende diverse bepalingen over het gemeenschappelijk vervoer, het algemeen mobiliteitsbeleid, de weginfrastructuur en het wegenbeleid, en de waterinfrastructuur en het waterbeleid, meer in het bijzonder artikel 6.
De inkomsten worden opgenomen op jaarbudgetrekening code: GBB/0480-00/73900000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van de exploitatie 2023
Haviland vraagt per dossier een forfaitair tarief van € 24 per dossier.
De uitgaven worden opgenomen op jaarbudgetrekening code: GBB/0480-00/61419999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van de exploitatie 2023
1. De raad keurt het politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5), zoals opgenomen in bijlage bij dit besluit, goed.
2. Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de korpschef van de politiezone KASTZE, de sanctionerend ambtenaar, van Haviland, de griffie van de politierechtbank te Vilvoorde en de procureur des Konings van Halle - Vilvoorde.
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
Vraag:
Kan er bijkomende toelichting gegeven worden omtrent de werken (fase 9) dewelke zullen plaatsvinden in de Kapelstraat?
Toelichting:
In de loop van april werd een schrijven d.d. 17/4 jl. in de brievenbussen gestoken van de inwoners van de Kapelstraat betreffende de werken die daar zullen plaatsvinden. Enkele inwoners stellen zich vragen bij de meerwaarde van de verkeersremmer dewelke men wenst te plaatsen. In het bijzonder bestek hetwelk werd gevoegd aan het punt GR/2022/125 staat louter vermeld dat de “gemeente” om een verkeersremmer vraagt.
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
Feiten, context, argumentatie
Er wordt nu wel gewerkt aan een RUP voor Melsbroek, waarin voor Melsbroek althans meer ruimtelijke regels zullen komen dan nu in het gewestplan staan. Maar voor de volledige gemeente zijn er enkel richtlijnen, die voor een rechtbank dus makkelijk kunnen betwist worden.
Zoals eerder besproken in het milieuactieplan, is ruimtelijke ordening in dit hele plan van prioritair belang. Daarom vragen wij de gemeente om werk te maken van een klimaatgerichte stedenbouwkundige verordening voor de hele gemeente, en daarbij gebruik te maken van de toolbox die BBL ter beschikking stelt: 'De bouwcode als klimaattool'
https://www.bondbeterleefmilieu.be/projecten/de-bouwcode-als-klimaattool
Vraag:
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
In de loop van vorige maand werd de trage weg, Robynspachthofweg verhard door de gemeente.
We hebben hierbij volgende vragen:
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Schepen Marleen Ral vult aan:
Wim Mombaerts:
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
Het gaat heel slecht met de zilverlinde in Melsbroek. Dat bleek ook al uit het rapport dat de expert vorig jaar opstelde. Teveel verharding, teveel bemaaiing. Je zou kunnen stellen dat dit stuk erfgoed niet de nodige zorg gekregen heeft dan zou gemoeten hebben. Het is een triest voorbeeld van hoe onze gemeente met haar erfgoed omgaat: het laten verkommeren om vervolgens te concluderen dat het maar gesloopt moet worden.
Vragen:
Schepenen Jelle Mombaerts en Marleen Ral antwoorden als volgt:
Burgemeester Kurt Ryon voegt toe: vroeger parkeerden de klanten van het café daar altijd.