De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het verslag van de vorige zitting goed.
In 2016 keurde de OCMW-raad het reglement klachtenbehandeling goed.
Hierin staat vermeld dat de klachtencoördinator jaarlijks een overzicht van de ingediende klachten bezorgt aan de OCMW-raad.
Sedert de laatste rapportering werden er 3 officiële klachten ingediend:
|
Onderwerp |
Datum indiening |
Ontvankelijk |
Gegrond |
Datum afhandeling |
|
|
|
|
|
|
1 |
racistische uitlatingen van een schoolmedewerker naar een ouder |
16/11/23 |
Ja |
Neen |
16/01/24 |
2
|
Klacht over een gemachtigd opzichter die de kinderen helpt bij het veilig oversteken aan Ter Ham |
07/05/24 |
Neen |
/ |
22/05/24 |
3
|
nalatigheid door GBS Tilia nav een gerechtelijk vonnis tussen twee ouders over het hoederecht van hun kind |
19/06/24 |
Ja |
gedeeltelijk |
04/07/24 |
Artikel 303 van het Decreet Lokaal Bestuur
De OCMW-raad neemt kennis van de klachtenbehandeling rapportering 2023-2024.
Op 18 september 2014 keurde de OCMW-raad het VVSG-traject naar uitmuntendheid goed als interne controlesysteem.
Sindsdien zijn er verschillende thema-audits onder andere rond communicatie, informatieveiligheid, welzijn op het werk, HR, financiële processen en digitalisering gebeurd.
De uitvoering van de actieplannen van vorige audits wordt regelmatig opgevolgd, geëvalueerd en bijgestuurd.
Hierna volgen per afdeling en organisatiebreed de acties die werden opgezet of verdergezet tijdens de periode 2023-2024:
v Financiële dienst
v Burgerzaken
v Human Resources
We zijn actief aan de slag gegaan met al onze dossiers van de langdurig zieken (> 1 jaar). Waar mogelijk faciliteren we de re-integratie. Dit vraagt maatwerk en heeft in een aantal gevallen al vruchten afgeworpen. We blijven hier verder op inzetten.
v Vrije tijd en lokale economie
De eerste kleine stappen zijn gezet voor de inventarisatie van de processen binnen onze verschillende diensten.
Elke medewerker lijstte alle processen binnen zijn takenpakket op en gaf daarbij ook aan of dit proces reeds is uitgeschreven of te raadplegen is voor andere collega’s in functie van back up.
In een volgende fase zullen al deze processen worden uitgewerkt. Daarbij zal er gestart worden met de processen die het meest essentieel zijn voor onze dienstverlening naar de burger en verenigingen toe.
v Interne en sociale zaken
Zebra is ontwikkeld om zorgorganisaties te ondersteunen bij het beheer van clientdossiers, planningen en prestaties. De softwareleverancier zorgde ook voor een integratie van de software voor thuisdiensten met de software Sierra2.0 voor sociale dienst, zodat de gebruiker steeds een globaal beeld op de hulpverlening blijft behouden.
De sterke punten van het systeem:
- Uitgebreide dossierregistratie met aandacht voor het sociaal onderzoek en de verwachte taken
- Opgave van de wensen van de klanten
- Eenvoudige registratie van de werkroosters van medewerkers
- Generatie van de werkplanning die rekening houdt met de roosters van de medewerkers en de wensen van de cliënten
- Planning digitaal te communiceren met medewerkers en cliënten
- Facturatie in de toepassing zelf → koppeling met BBC software voor doorgave facturen naar BBC boekhouding
- Eenvoudige rapportering én interactieve dashboarding mogelijk via Power BI
Sinds januari 2024 werkt de ICT-dienst voor het beheer van melding van IT-problemen met een selfservice portaal (VERA). Op dit portaal kan men meldingen doen en kan de medewerker aangeven over welk soort melding het gaat (connectiviteit, rechten/toegang, IT-materiaal, software, informatieveiligheid,…). De medewerker kan tevens een korte omschrijving van het probleem geven en aangeven wat er moet gebeuren. Tot slot kan men ook een bestand toevoegen (bv. screenshot,…).
Daarnaast is er ook een escalatiepyramide uitgewerkt.
In het voorjaar van 2024 werd de werking van de communicatiedienst verfijnd met een opdeling tussen trajectmatige werking en permanente werking en losstaande taken.
Ook voor de visuele communicatie van activiteiten werd een procedure uitgeschreven. Dit mondde uit in een digitaal aanvraagformulier dat de medewerkers die communicatie-materiaal nodig hebben in het kader van hun activiteit kunnen invullen.
In de loop van het voorjaar werd door de verschillende diensten alle vrijwilligers binnen de werking van het lokaal bestuur in kaart gebracht door de opmaak van een vrijwilligersregister. Volgende zaken werden bevraagd:
Dit register moet de aanzet zijn voor de opmaak van een echt vrijwilligersbeleid.
v Ruimte
v Over de afdelingen heen
Als onderdeel van de beleids- en beheerscyclus (BBC) en meer specifiek de interne omgevingsanalyse is er de eerste semester van 2024 een zelfevaluatie/SWOT-analyse opgemaakt van:
- De gehele organisatie (door het managementteam)
- Elk organisatieonderdeel en -domein (binnen de teams, diensten of afdelingen)
Bovendien heeft de gemeente/OCMW Steenokkerzeel een burgerbevraging georganiseerd (in samenwerking met Indiville) waarbij de burgers de verschillende diensten hebben geëvalueerd.
Deze resultaten en risicoanalyse werden op 24 juni 2024 gerapporteerd aan de raad.
De verbetertrajecten van deze zelfevaluatie-oefeningen worden opgenomen en verder opgevolgd via het meerjarenplan 2026-2031 (cf. beleidsdoelstellingen, actieplannen, acties, enz. …)
Als organisatie willen we de volgende stap zetten op vlak van (beleids)rapportering, projectmatig werken en organisatiebeheersing. Een software dient hierbij de interne werking te ondersteunen door processen en opvolging te faciliteren.
2de semester van 2024 gebeurt er een analyse welke noden er zijn bij de afdelingen en een voorstelling van softwarepakketten (beleids)rapportering en projectmatig werken.
Artikelen 217 t.e.m. 220 van het Decreet Lokaal Bestuur
De OCMW-raad neemt kennis van de acties die in 2023-2024 werden ondernomen in het kader van organisatiebeheersing.
De gemeenteraad heeft op 20 juni 2024 de jaarrekening van gemeente en OCMW over het boekjaar 2023 vastgesteld.
De gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant heeft op 12 augustus 2024 de jaarrekening 2023 van gemeente en OCMW Steenokkerzeel goedgekeurd.
Dit besluit moet ter kennisname gebracht worden op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 332 §1, 3e lid.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het goedkeuringsbesluit van de jaarrekening 2023 van gemeente en OCMW Steenokkerzeel.
Voor eind september moeten alle gemeenten en OCMW’s, autonome gemeentebedrijven (AGB’s) en welzijnsverenigingen een opvolgingsrapportering opmaken met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025.
De opvolgingsrapportering bevat de stand van zaken van de prioritaire acties en een overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar (schema J1 en T2) voor gemeente én OCMW samen. De rapportering bevat ook de wijzigingen die het bestuur mogelijks heeft doorgevoerd in de assumpties bij de opmaak van het (aangepaste) meerjarenplan en eventuele wijzigingen in de financiële risico’s. Daarnaast is het bestuur vrij om zelf nog extra elementen in de opvolgingsrapportering op te nemen.
De opvolging van Steenokkerzeel bestaat uit (zie bijlagen):
- Beleidsevaluatie: stand van zaken van de prioritaire acties op datum van 30.06.2024
- Schema J1: overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven op datum van 30.06.2024, onderverdeeld per beleidsdoelstelling
- Schema J3: overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven op datum van 30.06.2024, onderverdeeld per gemeente en OCMW
- Schema T2: overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven op datum van 30.06.2024, onderverdeeld naar economische aard
Artikel 29 van het Besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van 30 maart 2018.
Artikel 5 van het Ministerieel Besluit over de beleids- en beheerscyclus van 26 juni 2018.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de opvolgingsrapportering met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025.
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Heidi Abeloos
Algemeen directeur
Bruno Peeters
voorzitter