De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
De goedgekeurde actualisatie van de gemeentelijke visie op kernversterking via de invoering van een tijdelijke bouwpauze op 24 juni 2021 door de gemeenteraad, aangevuld op 18 november 2021, na ontvangst van een advies (d.d. 7/10/2021) van de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant.
Het college keurde op 8 mei 2023 het ontwerp tot stedenbouwkundige verordening 'meergezinswoningen' goed.
De actualisatie van de gemeentelijke visie op kernversterking via de invoering van een tijdelijke bouwpauze werd in de gemeenteraad van 24 juni 2021 goedgekeurd en aangevuld via de gemeenteraadsbeslissing op 18 november 2021.
In de gemeenteraadsbeslissing werd onder meer de volgende actie genoteerd: "de opmaak van een stedenbouwkundige verordening in combinatie met een afbakeningsgrens voor de dorpskernen"
Ondertussen verleende de gemeente verschillende adviezen aangaande de kernselectie binnen de opmaak van het provinciaal ruimtelijk beleidsplan, voorlopig vastgesteld door de provincieraad op 11 oktober 2022 en definitief vastgesteld door de provincieraad op 19 september 2023.
Het college keurde op 8 mei 2023 het ontwerp tot stedenbouwkundige verordening 'meergezinswoningen' goed.
Een ontheffing van de plan-MER-plicht, met referentie SCRSV23010, werd aangevraagd.
Het openbaar onderzoek over de verordening liep van 1 juni tot en met 30 juni 2023. Er werden twee bezwaren ingediend. De aankondiging van het openbaar onderzoek gebeurde via publicatie in het Belgisch Staatsblad op 22 mei 2023, op de gemeentelijke website en in Den Beiaard van juni 2023.
Er werd advies verleend door het departement Omgeving, de provincie Vlaams-Brabant en de GECORO.
Op 22 juni 2023 werd het ontwerp tot stedenbouwkundige verordening voorlopig goedgekeurd door de gemeenteraad als overgangsfase van de bouwpauze en als nieuwe BGO. De bouwpauze inzake meergezinswoningen eindigde op 1 juli 2023.
Een ontheffing tot plan-MER werd via het team Omgevingseffecten van het departement Omgeving bekomen op 4 oktober 2023.
VCRO, specifiek artikel 2.3.2.§2
De gemeenteraad kan stedenbouwkundige verordeningen vaststellen voor de materie omschreven in artikel 2.3.1, in artikel 4.2.5 en in artikel 4.4.1, § 3, tweede lid, voor het gehele grondgebied van de gemeente of voor een deel waarvan hij de grenzen bepaalt met naleving van de door de Vlaamse Regering en de provincieraad vastgestelde stedenbouwkundige verordeningen.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen kunnen de aanvrager van een omgevingsvergunning technische en financiële lasten opleggen. Alle lasten die in artikel 75 tot en met 77 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning vermeld worden, kunnen door middel van een gemeentelijke stedenbouwkundige verordening op algemene wijze opgelegd worden.
[...] Het college van burgemeester en schepenen is belast met het opmaken van gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen en neemt de nodige maatregelen tot opmaak.
Het college van burgemeester en schepenen legt het ontwerp van stedenbouwkundige verordening voor advies voor aan het departement, de deputatie en aan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening. Het departement en de deputatie geven advies over de onverenigbaarheid, de strijdigheid of de niet-naleving, vermeld in paragraaf 2/1, derde lid, 1° tot en met 5°. De adviezen worden binnen dertig dagen na de ontvangst van het dossier naar het college van burgemeester en schepenen gestuurd. Als er geen advies is verleend binnen die termijn, mag aan de adviesvereisten worden voorbijgegaan.
Het college van burgemeester en schepenen onderwerpt het ontwerp van gemeentelijke stedenbouwkundige verordening aan een openbaar onderzoek. Het openbaar onderzoek duurt dertig dagen en wordt minstens aangekondigd door een bericht in het Belgisch Staatsblad. De Vlaamse Regering stelt nadere regels voor het openbaar onderzoek vast.
De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening wordt samen met het besluit van de gemeenteraad en het volledige advies van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening binnen tien dagen na de definitieve vaststelling met een beveiligde zending bezorgd aan de deputatie en het departement.
§ 2/1. De deputatie en de Vlaamse Regering beschikken over een termijn van vijfenveertig dagen, die ingaat de dag na de betekening, vermeld in paragraaf 2, achtste lid, om de uitvoering van het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening te schorsen. Een schorsing kan niet gedeeltelijk zijn. De Vlaamse Regering kan binnen de voormelde termijn een definitief vastgestelde gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ook geheel of gedeeltelijk vernietigen. Een afschrift van het schorsings- of vernietigingsbesluit wordt binnen een ordetermijn van tien dagen met een beveiligde zending bezorgd aan het college van burgemeester en schepenen.
Binnen de ordetermijn, vermeld in het eerste lid, bezorgt de Vlaamse Regering een afschrift van het schorsings- of vernietigingsbesluit aan de deputatie. Als de deputatie een schorsingsbesluit neemt, bezorgt ze daarvan binnen de voormelde ordetermijn een afschrift aan het departement.
Het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening kan alleen worden geschorst:
1° als de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening uitvoering geeft aan een optie uit het gemeentelijk beleidsplan ruimte waarbij de Vlaamse Regering of de deputatie voorbehoud heeft gemaakt overeenkomstig artikel 2.1.11, § 2, tweede lid;
2° als de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening uitvoering geeft aan een beleidskader van het gemeentelijk beleidsplan ruimte dat de Vlaamse Regering niet meer geldig heeft verklaard overeenkomstig artikel 2.1.5, § 2, tweede lid, of dat de provincieraad niet meer geldig heeft verklaard overeenkomstig artikel 2.1.8, § 2, tweede lid;
3° als de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening kennelijk onverenigbaar is met een beleidskader of, in voorkomend geval, een ontwerp van beleidskader van het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen of het provinciaal beleidsplan ruimte;
4° als de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening strijdig is met een gewestelijke of provinciale stedenbouwkundige verordening of, in voorkomend geval, een ontwerp van gewestelijke of provinciale stedenbouwkundige verordening;
5° als de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening strijdig is met artikel 2.3.1 of 4.2.5;
6° als de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening strijdig is met direct werkende normen binnen andere beleidsvelden dan de ruimtelijke ordening;
7° wegens de niet-naleving van een substantiële vormvereiste.
De Vlaamse Regering gaat alleen over tot vernietiging als ze van oordeel is dat de onverenigbaarheid, de strijdigheid of de niet-naleving, vermeld in het derde lid, niet kan worden hersteld, weggewerkt of opgelost door het volgen van de procedure, vermeld in paragraaf 2/2.
§ 2/2. In geval van schorsing beschikt de gemeenteraad over een termijn van negentig dagen die ingaat de dag na de verzending van het schorsingsbesluit aan het college van burgemeester en schepenen, om de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening opnieuw definitief vast te stellen. Bij de definitieve vaststelling van de verordening kunnen ten opzichte van de geschorste verordening alleen wijzigingen worden aangebracht die gebaseerd zijn op of voortvloeien uit het schorsingsbesluit.
De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening wordt samen met het nieuwe besluit van de gemeenteraad onmiddellijk na de definitieve vaststelling met een beveiligde zending bezorgd aan de deputatie en het departement.
Als de gemeenteraad binnen de voormelde termijn van negentig dagen geen nieuw besluit tot definitieve vaststelling van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening neemt, vervallen het geschorste gemeenteraadsbesluit en het ontwerp van gemeentelijke stedenbouwkundige verordening.
Als het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening niet tijdig is geschorst of vernietigd, wordt de gemeenteraadsbeslissing houdende definitieve vaststelling van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening bij uittreksel bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.
Ruimtelijke ordening:
Er wordt voorgesteld om ingevolge de tijdelijke bouwpauze een verordening op te maken met betrekking tot de mogelijkheid voor het bouwen en omvormen van panden tot meergezinswoningen. Het streefdoel blijft om een algemene stedenbouwkundige verordening op te maken waarin andere en bijkomende stedenbouwkundige randvoorwaarden en lasten worden bepaald voor divers ander patrimonium, constructies en beplanting.
Het voorlopig vastgesteld provinciaal ruimtelijk beleidsplan selecteert Perk en Melsbroek als "landelijke dorpskern" en Steenokkerzeel als "hoogdynamische woonkern - kerndorp".
De afbakening die in de verordening wordt vastgelegd, sluit aan bij de provinciale visie van het ontwerpbeleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant.
De kern van Steenokkerzeel (zonder Wambeek) is geselecteerd als hoogdynamische woonkern – kerndorp. “Kerndorpen zijn kernen met een relatief hoog voorzieningenniveau t.o.v. de omliggende dorpen. […] De woontypologieën moeten zich inpassen in het bestaande woonweefsel. Meergezinswoningen zijn in principe toegelaten.”
De kernen van Melsbroek en Perk zijn geselecteerd als landelijke dorpskernen: “Het woningaanbod kan in een landelijke dorpskern verder groeien met aandacht voor het behoud van het specifiek landelijk karakter van de kern. In deze eerder landelijke woongebieden gaat de prioritaire aandacht naar de leefbaarheid en de woonkwaliteit in de kern. […] Meergezinswoningen en opdeling van ééngezinswoningen zijn in principe niet toegelaten zolang de gemeente niet heeft beslist over de ordening van de kern.”
Het provinciaal ruimtelijk beleidsplan werd op 19 september 2023 definitief vastgesteld en wijzigde de benaming van de kernselecties tot "Levendige stads- en
dorpskernen" (voor alle kernen). Overige woongebieden die niet tot de kern behoren worden gecategoriseerd als "Woongebieden buiten de kernen".
In deze verordening wordt gefocust op potentiële locaties in de dorpskernen, én op de minimale woonkwaliteitsnormen voor meergezinswoningen. De normen dienen dan ook gelezen te worden als regels die een basis van goede ruimtelijke ordening aanduiden, maar zijn niet limitatief. De toetsing aan de goede ruimtelijke ordening bij een vergunningsaanvraag is afhankelijk van de plaatselijke bestaande toestand en de ruimtelijke rendementsmogelijkheden. De normen kunnen bestaande stedenbouwkundige voorschriften uit RUP’s, BPA’s of verkavelingen verder aanvullen.
Verder dient uiteraard rekening gehouden te worden met overige regelgeving, zoals andere verordenende plannen en verordeningen, de watertoets, erfgoedaspecten, de brandpreventie en veiligheid, en overige sectorale regelgeving.
Voor Melsbroek en voor Steenokkerzeel zijn de kernen reeds geordend door BPA's en RUP's (in opmaak). De mogelijkheid tot meergezinswoningen zijn bijgevolg al bepaald. De mogelijkheid tot meergezinswoningen dienen aldaar niet uitgebreid te worden gezien hiervoor al (recente) omgevingsanalyses zijn uitgevoerd voor de mogelijkheden tot meergezinswoningen. Voor Perk zijn er geen verordende bepalingen met betrekking tot meergezinswoningen van toepassing zodat er in principe overal in het dorp meergezinswoningen mogelijk zijn. Dit is gelet op de kernselectie binnen de gemeente echter ruimtelijk niet te verantwoorden. De mogelijkheden tot meergezinswoningen dient bijgevolg beperkt tot worden. De afbakening wordt bepaald door de plaatselijke toestand waar er al een concentratie aan meergezinswoningen vergund en aanwezig is, met name langsheen de Tervuursesteenweg. Andere meergezinswoningen te Perk vormen een anomalie en alleenstaande gevallen die niet als juiste referentie kan worden gehanteerd. (zie bijlages voor afbakening).
Op basis van de reacties op de m.e.r.-screeningsnota en het ontwerp tot verordening wordt voorgesteld om enkele aanpassingen en toevoegingen door te voeren in het ontwerp tot stedenbouwkundige verordening.
Het aspect aangaande financiële lasten werd eveneens bijgestuurd naar aanleiding van het Instrumentendecreet van 26 mei 2023 (B.S. 3 juli 2023). Vanaf 1 januari 2024 moet de gemeente een stedenbouwkundige verordening hebben om financiële lasten te kunnen opleggen bij omgevingsvergunningen voor stedenbouwkundige handelingen en voor het verkavelen van gronden. Zonder verordening kan de overheid geen financiële lasten opleggen. Hoofdstuk 4 werd bijgevolg aangevuld.
Er wordt voorgesteld om, ingevolge de ingediende bezwaren en adviezen, het aangepast ontwerp tot stedenbouwkundige verordening door de gemeenteraad definitief te laten vaststellen.
Duurzaamheid:
Dit advies toetst de voorliggende verordening aan de doelstellingen van het klimaatactieplan, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 15 december 2022.
Dit advies handelt voornamelijk over de uitrusting van de meergezinswoningen onder 2.2
Ter inleiding en ter herinnering worden de doelen uit het klimaatactieplan opgelijst, in een notendop:
Fietsenstallingen:
Advies: het aandeel verplaatsingen met de wagen moeten dalen in het voordeel van de fiets en het openbaar vervoer. Deze gedragswijziging aanmoedigen en mogelijk maken vertaalt zich in een ambitieus fietsbeleid en investeren in fietsinfrastructuur en veiligheid. Een degelijke en veilige fietsenstalling maakt daar deel van uit. Belangrijk is om in te spelen op de tendensen die we vandaag al zien (speedpedelecs, elektrische fietsen) en anderzijds gebruiksgemak verhogen door drempels weg te nemen. Dit betekent concreet dat de fietsenstalling zich op het gelijkvloers bevindt, dat ze veilig is en dus kan afgesloten worden ifv diefstal, dat ze overdekt is en voorzien is van stopcontacten en kraan ifv onderhoud aan de fiets. Er moet ook nagedacht worden over buitenmaatse fietsen zoals de bakfietsen en longtailfietsen die tegenwoordig in opmars zijn.
Diefstalveiligheid is belangrijk ifv de huidige tendens van meer verplaatsingen met speedpedelecs en elektrische fietsen. Dergelijke fietsen kunnen in veel gevallen dienen voor de vervanging van een 2de gezinswagen.
De term fietsstalplaats laat nog ruimte voor interpretatie, wordt hiermee de ruimte zelf bedoeld of het steunelement waar de fiets gestald wordt? Er kan per woongelegenheid een fietsberging voorzien worden, met per hoofdkussen een fietsstalplaats (bv nietje of andere fietssteun). Deze fietssteun is best niet enkel een haak in het plafond, want elektrische fietsen zijn daar te zwaar voor.
Een afdak/overdekte plaats naast het gebouw is nuttig voor snelle stalling, bezoek en herstelling.
1 afsluitbare fietsberging per woongelegenheid, met voldoende ruimte om per hoofdkussen een fiets te stallen. Zodat elke bewoner een fiets kan stallen. (het appartement wordt ontworpen met een aantal bewoners in het achterhoofd)
2.2.3. Per woonentiteit worden minimum 2 parkeerplaatsen voorzien op eigen terrein.
Advies: 2 parkeerplaatsen per woonentiteit neemt veel ruimte in, ongeacht of ze ondergronds of bovengronds moeten voorzien worden. Dit draagt niet bij tot het behalen van doelstellingen voor ontharding en vergroening uit het klimaatactieplan.
Door 2 parkeerplaatsen op te leggen wordt er een én-én mobiliteitsbeleid gevoerd: het hebben van 2 auto's per huishouden verder gefaciliteerd aangevuld met fietsvoorzieningen en autodeelmobilitit. Om tot een gedragswijziging te komen inzake automobiliteit is een duidelijke keuze noodzakelijk. Om de doelstellingen (zie boven) te halen kan er gekozen worden voor 1 autostaanplaats per woongelegenheid aangevuld met degelijke, veilige, gesloten en comfortabele fietsenstalling en autodeelmobiliteit op openbaar domein binnen een kleine straal rond het gebouw.
2.2.5. Bij een project van 4 of meer woonentiteiten worden alle parkeerplaatsen integraal verplicht ondergronds en op eigen terrein georganiseerd.
Er worden 2 parkeerplaatsen per woongelegenheid gevraagd. Deze ondergronds voorzien betekent een ondergrondse constructie en dus aanzienlijke verharding. Draagt niet bij tot het behalen van de doelstellingen voor vergroening en ontharding. In dit scenario zeker kiezen voor een bovengrondse fietsenstalling, want ondergronds zal er weinig ruimte overblijven voor degelijke fietsstalplaatsen. Voorstel om 1bovengrondse parkeerplaats per woongelegenheid op te leggen, aangevuld met een degelijke fietsenstalling (zie boven) en autodeelmobiliteit op openbaar domein binnen een kleine straal rond het gebouw.
Keuzes maken: én 2 pp/woongelegenheid én degelijke fietsenstalling én goed scoren op ontharding en vergroening niet mogelijk binnen beschikbare ruimte.
2.2.6. Per begonnen schijf van 10 woonentiteiten moet minstens één van de minimaal te voorziene parkeerplaatsen gereserveerd worden voor een elektrische deelwagen. Deze dient bovengronds en aan de straat te worden voorzien. De aanvrager dient ook in de elektrische deelwagen(s) zelf te voorzien en de gemeente bewijs te bezorgen dat het om een initiatief gaat dat minimum 5 jaar loopt (vb. contract met deelwagenaanbieder). Er werd verduidelijkt dat de parkeerplaats voor een deelwagen extra voorzien wordt op de 20 pp voor 10 woonentiteiten.
Er wordt aan deelmobiliteit gedacht, dit is positief. De deelwagen moet bovengronds en aan de straat voorzien worden, dit is positief want dit verhoogt het aantal gebruikers waardoor de deelwagen sneller kostenneutraal wordt (een deelwagen heeft een vaste kost per maand, hoe meer gebruikers en ritten hoe lager deze kost wordt). De verdere uitwerking strookt helaas niet met het gekende recept om van autodelen een succes te maken. Autodeelmobiliteit voorzien is een kost voor de ontwikkelaar. Die kost wordt normaliter gecompenseerd door het niet moeten voorzien van een ondergrondse kelder, of een veel kleinere ondergrondse kelder. In voorliggend scenario moet de ontwikkelaar beiden voorzien, wat financieel moeilijk is.
Door zowel 2 parkeerplaatsen per woongelegenheid én autodelen te voorzien, wordt men niet gestimuleerd richting autodelen.
Handvaten deelmobiliteit:
Inspiratieboek 1.0 (2019) – Autodelen structureel integreren in woningbouwprojecten
Inspiratieboek 2.0 (2020) – Gedeelde mobiliteit bij woningbouwlocaties
Zie p 23-26 inspiratieboek 1.0 p 17, 18, 19, 23, 24, 25, 26
Oververhitting
Aandacht voor zonnewering en oververhitting, dat is positief. Er wordt best nog wel verduidelijkt dat het om buitenzonnewering dient te gaan. Dat is vele malen efficiënter dan zonnewering aan de binnenzijde van het raam. Om oververhitting tegen te gaan is de eerste stap zorgen dat de hitte het gebouw niet of zo weinig mogelijk kan binnendringen. Eventuele restkoeling zal dan minder hard moeten werken.
Verdichten op de juiste plaats
Verdichten gebeurt best nabij goed ontwikkelde openbaar vervoer-assen, in Steenokkerzeel is dat de Haachtsesteenweg. Perk is minder geschikt voor verdichting.
1. De gemeenteraad neemt kennis van de adviezen en ingediende bezwaren en gaat akkoord met het voorstel tot behandeling.
2. Het aangepaste ontwerp tot stedenbouwkundige verordening 'meergezinswoningen' wordt definitief vastgesteld.
Vraag van Natuurpunt nationaal (Natuurpunt Beheer vzw) over het verlenen van subsidies aan natuurverenigingen voor de aankoop van gronden binnen de gemeente Steenokkerzeel met de bedoeling deze veilig te stellen, in te richten en te beheren als natuurgebied.
Ondertekening Burgemeestersconvenant 2030 op 10 december 2020.
Bespreking van enkele belangrijke bepalingen in het subsidievoorstel:
1. Omtrent de gronden die in aanmerking komen voor betoelaging:
Bespreking GEN/VEN
Het GEN is onderdeel van het Vlaams Ecologisch Netwerk (VEN) en het Integraal Verwervings- en Ondersteunend Netwerk (IVON), dit zijn een selectie van de waardevolste en gevoeligste natuurgebieden in Vlaanderen. Dit zijn gebieden waar natuurbehoud en natuurontwikkeling op de eerste plaats moeten komen om een representatief staal van de Vlaamse natuur in duurzaam in stand te kunnen houden. In Steenokkerzeel komen die gebieden overeen met wat op het gewestplan aangeduid is als bosgebied en parkgebied. (Steenokkerzeel heeft geen groengebieden op het gewestplan)
Bespreking BWK
De Biologische Waarderingskaart 2018 brengt de vegetatie in kaart en geeft een biologische waardering aan de aanwezige ecotopen. Met deze kaart kan de 'kwaliteit' van de natuur in de gemeente worden ingeschat. Dat gaat van 'biologisch zeer waardevol' naar 'biologisch minder waardevol'. In de gebieden die rood gearceerd worden (“de Rode Lijst”), komt fauna en/of flora voor die met uitsterven bedreigd, bedreigd of kwetsbaar zijn.
Het voorstel houdt in dat de biologisch waardevolle en zeer waardevolle gebieden volgens de BWK in aanmerking komen voor betoelaging. Deze gebieden komen bijna overal overeen met parkgebied, bosgebied en VEN. Een aantal kleine zones zijn gelegen in landbouwgebied volgens het gewestplan, het gaat bijna overal om populierenaanplant, uitgezonderd 1 gebiedje mesofiel hooiland en 1 gebied alluviaal elzen-essenbos langsheen de Plattesteenbeek.
Akkers en intensieve graslanden zijn op de BWK steeds als minder waardevol gekarteerd, waardoor de subsidies niet gebruikt worden om landbouwgronden die in cultuur zijn aan te kopen.
Bespreking BWK in landbouwgebied
De waardevolle zones van de BWK, die gelegen zijn in landbouwgebied volgens het gewestplan bestaan grotendeels uit populierenaanplant, met daarnaast nog mesofiele hooiland en aanplant van loofhout.
De zeer waardevolle zone betreft slechts 1 klein gebiedje, namelijk het beekbegeleidende elzen-essenbos langs de Plattesteenbeek.
Zie ook aparte kaart in bijlage. De biologisch (zeer) waardevolle zones die gelegen zijn in landbouwgebied volgens het gewestplan zijn daar weergegeven met roze archering.
Zoals vermeld worden akkers en intensieve graslanden op de BWK steeds als minder waardevol gekarteerd, waardoor landbouwgronden die in cultuur zijn niet binnen de scope van dit reglement vallen.
De biologische waarde van de zones met populier zit ‘m vooral in de ondergroei die er in de loop van de jaren is bijgekomen, dit kan een kruidige ondergroei zijn of struiken en bomen.
Verklaring bij de afkortingen op de kaart:
Voorvoegsel Ls = populierenbestand op vrij droge bodem
Voorvoegsel Lh = populierenbestand op vrij vochtige bodem (moeras- en vochtige vegetaties)
Achtervoegsel i = ondergroei kruidige of ruigtevegetatie
Achtervoegsel b = ondergroei bomen en struiken
Lsi = populierenbestand op vrij droge bodem met kruidige ondergroei of ruigtevegetatie
Lhi = populierenbestand op vrij vochtige bodem (moeras- en vochtige vegetaties) met kruidige ondergroei of ruigtevegetatie
Lhb = populierenbestand op vrij vochtige bodem met ondergroei van bomen en struiken
Lsb = populierenbestand op vrij droge bodem met -ondergroei van bomen en struiken
Verduidelijking populierenbestand:
https://www.ecopedia.be/bwk/bwk-populierenbestand-lhi-lhb-lsi-lsb-lsh
Verduidelijking alluviaal elzen-essenbos (va)
https://www.ecopedia.be/bwk/bwk-alluviaal-elzen-essenbos-va
Verduidelijking loofhoutaanplant (n)
https://www.ecopedia.be/bwk/bwk-loofhoutaanplant-exclusief-populier-n
Verduidelijking mesofiel hooiland (hu)
https://www.ecopedia.be/bwk/bwk-mesofiel-hooiland-hu
Omvormen van populierenaanplant naar natuurlijk bos
Natuurpunt wordt soms benaderd door eigenaren van populierenplantages die de bosbouw niet willen verder zetten. Plantages van populier zijn vrij vlot om te zetten naar natuurlijker bos.
Er zijn in onze contreien 2 inheemse populieren: ratelpopulier (pionier op zandgronden) en zwarte populier (soort van grindbanken van grote rivieren). Sinds lang is er een hybride populier gekweekt: de canadapopulier, die sterk gelijkt op de zwarte populier. Gezien de sterke overeenkomst is de biodiversiteit die hiermee gepaard gaat ook zowat dezelfde. Dus op zich is populier nog steeds een biodivers genoeg om waardevol te zijn in bos. De veredeling gaat ondertussen verder met nog sneller groeiende klonen of soorten. er dan bv. kastanjes. Het bosbeeld van populierenaanplantingen is doorgaans niet het bosbeeld dat voor natuur ideaal is. Populieren hebben veel licht nodig, waardoor dus steeds weer alles naar kapvlakte gezet wordt en typische bossoorten zoals bosanemoon en daslook geen kans krijgen. De ondergroei zal zich dan eerder beperken tot brandnetels, braam en ruigtekruiden, op zich ook een natuurwaarde, maar niet het ideale bosbeeld. Als de aanplant met rust gelaten wordt komt er een spontane onderlaag van bv. hazelaar en dan kan voorjaarsflora zich wel ontwikkelen. De natuurwaarde varieert dus, maar doorgaans verloopt de overgang naar natuurlijker bos vlot.
2. Omtrent de gemeentelijke subsidie:
3. Omtrent de verplichtingen voor de subsidieverkrijger:
Gezonde kwaliteitsvolle natuur (ecosystemen) levert gratis tal van diensten die van onschatbare waarde zijn voor onze samenleving: opslag van CO2, productie van zuiver water, ondersteuning van de voedselproductie, leveren van bouwmaterialen en brandstof, bestuiving van planten en gewassen, plaagbeheersing, goede luchtkwaliteit, regelen van het klimaat en koeling, bescherming tegen overstromingen, verdroging en erosie, … Deze ecosysteemdiensten staan vandaag al onder druk door versnippering, verdroging, slechte waterkwaliteit, slechte luchtkwaliteit, vervuiling, gebruik van pesticiden en herbiciden, …
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Ondertekening Burgemeestersconvenant 2030 op 10 december 2020.
Er werd advies gevraagd aan de landbouwraad. Er werd geen advies of feedback ontvangen. In ieder geval viseert het reglement geen landbouwgronden die in cultuur zijn.
Voor deze uitgave is er nog geen krediet voorzien. Bij goedkeuring van het reglement dient er dus een bijkomend uitgavekrediet in de exploitatie van 5 000 EUR jaarlijks voorzien te worden. Dit kan toegevoegd worden bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
Schepen Marleen Ral meldt dat de landbouwraad te weinig tijd had om een uitgebreid advies voor te bereiden. We stellen voor om dit punt te verdagen.
De gemeenteraad gaat eenparig akkoord om het agendapunt te verdagen naar de gemeenteraad van 16 november 2023.
Collegebesluit van 1 februari 2021 houdende goedkeuring van de voor te dragen projecten voor het behalen van de reductiedoelstelling riolering Steenokkerzeel, waaronder rioleringsproject GUP Hoogstraat.
De Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) keurde op 19 juli 2023 het subsidieprogramma 2023, deel 1, goed voor de aanleg en verbetering van gemeentelijke rioleringen en KWZI’s .
Voor de gemeente Steenokkerzeel werd door Fluvius het project “sanering Hoogstraat” voorgedragen. Dit werd door VMM beoordeeld en geprogrammeerd. De subsidies voor dit project werden goedgekeurd en het voorontwerp dient ingediend te worden vóór 27 juli 2024. Projectnummer B223164.
Het rioleringsproject wordt schematisch weergegeven op de projectfiche 2017 en past binnen de reductiedoelstellingen voor de gemeente Steenokkerzeel inzake riolering.
De investeringsregels voorzien dat de gemeente mede-opdrachtgever is voor de wegenis en deze – na aftrek van het forfaitair sleufherstel - ten laste neemt, met alle bijhorende kosten.
In het algemeen belang dienen de rioleringswerken en wegeniswerken samengevoegd te worden waarbij beide partijen het eigen aandeel van de kosten voor hun rekening nemen.
De samenwerkingsovereenkomst R-004703 “Sanering Hoogstraat” als bijlage.
Volgens de overeenkomst :
De uitvoering van de werken in de Hoogstraat wat betreft rioleringswerken en (forfaitair) sleufherstel worden geraamd op 673 000 euro incl. BTW (excl. ontwerp en bijhorende kosten).
Het minimum wegenisaandeel ten laste van de gemeente (wegherstel) wordt geraamd op 260.000 euro incl. BTW.
Het aandeel wegeniswerken voor de gemeente zal afhangen van de mate waarin de gemeente enkel overgaat tot heraanleg van de betonnen verharding, dan wel een herinrichting overweegt. Gelet op de belangrijke budgettaire impact zal deze beslissing deel uitmaken van de meerjarenplanning van de volgende legislatuur.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het budget voor wegenisherstel van 260.000 euro (+ kosten) zal voorzien worden in de eerstvolgende meerjarenplanning.
1. De samenwerkingsovereenkomst Steenokkerzeel R004703 voor het Fluvius project “sanering Hoogstraat” wordt goedgekeurd en maakt integraal deel uit van dit besluit.
2. De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om deze overeenkomst te ondertekenen namens de gemeente.
3. Fluvius wordt van dit besluit in kennis gesteld en een ondertekende samenwerkingsovereenkomst wordt overgemaakt.
In het college van 18 september 2023 werd beslist om deel te nemen aan de jaarlijkse eindejaarsactie van de provincie Vlaams-Brabant ten behoeve van de lokale handelaars en horeca. Gelet op het feit dat dit om een wedstrijd gaat, dient er een reglement te worden opgesteld.
Op maandag 2 oktober 2023 ontving de dienst lokale economie het reglement opgesteld door de provincie Vlaams-Brabant.
Verwijzend naar de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 18 september 2023 werd het reglement waar nodig aangepast.
Zowel het collegebesluit als het voorstel van reglement werden bijgevoegd als bijlage.
De geschenken worden aangeboden door de Raad voor Lokale Economie en de handelaars.
Hiervoor is geen gemeentelijk budget noodzakelijk.
In tegenstelling tot vorig jaar moet de financiering van de fysieke bonnetjes voorzien worden door
de gemeente. De prijs hiervoor hangt af van het aantal handelaars dat zal inschrijven. Geschat op
het aantal inschrijvingen vorig jaar ca. 3650 bonnetjes, wat geschat wordt op een uitgave van 100
euro.
Gelet op het feit dat er geen specifiek budget voorzien is voor een eindejaarscampagne, wordt
voorgesteld om de uitgave toe te wijzen aan de acties ter promotie van de Steengoedbon.
2023/ACT-135/0500-00/61599999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN; beschikbaar budget = 2 000 euro
1. De gemeenteraad gaat akkoord met het reglement voor de eindejaarsactie 2023 - 2024.
2. Het reglement treedt in voege na publicatie conform de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.
De decretale verplichting van de opmaak, door het schoolbestuur, van een schoolwerkplan voor hun scholen.
Het schoolbestuur bepaalt vrij de organisatie van zijn kleuteronderwijs en lager onderwijs.
Het schoolbestuur legt die organisatie vast in het schoolwerkplan met dien verstande dat het gewoon lager onderwijs steeds volledig moet worden georganiseerd. Dit betekent dat leerlingen tussen zes jaar en twaalf jaar er ononderbroken hun lager onderwijs moeten kunnen volgen.
Het door het schoolbestuur opgemaakte schoolwerkplan moet ten minste volgende elementen bevatten :
De school ontwikkelt een beleid op leerlingenbegeleiding dat is afgestemd op het pedagogisch project, de noden van de leerlingenpopulatie en de context waarin de school zich bevindt.
In dit beleid wordt het zorg- en gelijke onderwijskansenbeleid - zoals omschreven in het schoolwerkplan - geïntegreerd.
Bij de opmaak en evaluatie van het beleid op leerlingenbegeleiding betrekt de school relevante actoren. Voor bijkomende inhoudelijke expertise doet de school een beroep op het centrum voor leerlingenbegeleiding. Voor schoolondersteuning zoekt de school externe ondersteuning bij de pedagogische begeleidingsdienst of een andere externe dienst.
De directie contacteerde het OVSG om hen te begeleiden bij het maken van een nieuw pedagogisch project, maar voorlopig doet het OVSG dit niet. Momenteel worden er nieuwe leerplannen ingevoerd en de directie vermoedt dat er later een link zal gelegd worden tussen de nieuwe leerplannen en het pedagogisch project. Zodra een nieuw pedagogisch project beschikbaar is, zal de directie dit aanpassen. Het huidige pedagogisch project is de laatst beschikbare versie die voor de school gemaakt werd.
Het schoolwerkplan is zo opgesteld dat het, het open karakter van de school als officiële school ondersteunt. Met open karakter wordt bedoelt dat de school open staat voor alle leerlingen, ongeacht de ideologische, filosofische of godsdienstige opvattingen van de ouders en de leerling.
Het niet naleven van de verplichtingen inzake het hebben van een schoolwerkplan kan aanleiding geven tot tijdelijke inhouding van betaling van de voorschotten op het werkingsbudget ten belope van dat deel van de schijven dat redelijkerwijze geacht mag worden toe te komen aan de betrokken school.
Tijdens de schooldoorlichting neemt de onderwijsinspectie kennis van het schoolwerkplan zonder de inhoud ervan te beoordelen. Het in bijlage toegevoegde document : Zorgvisie hoort als bijlage bij het schoolwerkplan.
De gemeenteraad keurt het schoolwerkplan goed.
Een schoolbestuur stelt voor zijn basisschool een schoolreglement op.
Dit regelt de betrekkingen tussen het schoolbestuur, de ouders en de leerlingen.
In het schoolreglement vind je de wederzijdse rechten en plichten van de leerlingen, de ouders en de school.
Dit wordt regelmatig geactualiseerd als gevolg van een evoluerende maatschappij.
Ouders dienen bij het inschrijven van hun kind op school, akkoord te gaan met het schoolreglement.
Weigeren zij, dan kunnen ze hun kind niet inschrijven in de school.
Het schoolreglement in het kleuteronderwijs moet ten minste de volgende elementen bevatten:
Het schoolreglement voor het lager onderwijs moet bovenvermelde elementen bevatten en wordt uitgebreid met specifieke bepalingen eigen aan de school:
De ouders ontvangen bij de inschrijving van hun kind informatie over de school.
De school kan er voor kiezen om deze informatie - die de school bij een inschrijving aan de ouders moet verstrekken - via een bijlage, informatiebrochure bij het schoolreglement te verstrekken.
Twee ontwerpen van informatiebrochures werden toegevoegd in bijlage.
Dit ontwerp schoolreglement werd voor advies voorgelegd aan de schoolraad.
De schoolraad heeft op 26 september 2023 een advies geformuleerd (zie bijlage).
De gemeenteraad keurt het geactualiseerde schoolreglement goed.
E-mail van Havicrem van 14 september 2023 waarin wordt meegedeeld dat de buitengewone algemene vergadering zal plaatshebben op woensdag 20 december 2023, om 18u30, in Aula 2 van het Crematorium Daelhof te Eppegem, met volgende agenda:
Aansluitend op deze buitengewone algemene vergadering vindt omstreeks 19.00u een bijzondere algemene vergadering plaats om de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar te bespreken. Een door de raad van bestuur opgestelde begroting en actieplan staan op de agenda van die vergadering. De uitnodiging met agenda en alle bijhorende stukken voor deze jaarlijkse algemene vergadering in december, uiterlijk begin november bezorgd worden.
In zijn vergadering van 5 september 2023 heeft de raad van bestuur van de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging Havicrem besloten om de deelnemende vennoten een ontwerp van statutenwijziging voor te leggen. Een afschrift van dit gemotiveerd besluit vindt u als bijlage.
De statutenwijziging behelst een beperkte aanpassing aan het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (hierna ‘WVV’) van 23 maart 2019.
Hoewel de werking van de intergemeentelijke vereniging beheerst wordt door het decreet over het lokaal bestuur (hierna ‘DLB’) en haar taken afgebakend worden door de regelgeving betreffende de begraafplaatsen en de lijkbezorging, zijn immers ook een aantal bepalingen uit het WVV die gelden voor de privaatrechtelijke vennootschapsvorm van de coöperatieve vennootschap (CV) van toepassing op de werking van de publiekrechtelijke vereniging HAVICREM.
De artikels die aangepast worden ingevolge het WVV zijn de volgende: artikels 3, 4, 7, 10, 12, 15, 28, 43, 44 en 46.
Van deze statutenwijziging ingevolge het nieuwe WVV wordt gebruik gemaakt om een aantal andere artikels in de statuten beter te formuleren of aan te vullen met het doel om:
Het huishoudelijk reglement is een openbaar document dat u steeds kan consulteren op de website van de intergemeentelijke vereniging: https://havicrem.be/bestuur-havicrem/.
Als bijlage vindt u een overzicht van de huidige statuten waarbij artikelsgewijs de aanpassingen worden weergegeven en toegelicht.
Het aandelenregister dat conform artikel 452 van het DLB als bijlage bij de statuten wordt gevoegd, is gewijzigd in gevolge de uittreding van de gemeente Sint-Genesius-Rode op 31 december 2022. Het gewijzigde aandelenregister wordt conform artikel 12 van de statuten eveneens ter goedkeuring voorgelegd aan de leden van de algemene vergadering.
Aansluitend op deze buitengewone algemene vergadering vindt omstreeks 19.00u een bijzondere algemene vergadering plaats om de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar te bespreken. Een door de raad van bestuur opgestelde begroting en actieplan staan op de agenda van die vergadering. De uitnodiging met agenda en alle bijhorende stukken voor deze jaarlijkse algemene vergadering in december worden u uiterlijk begin november bezorgd.
In uitvoering van artikel 37 van de statuten moet over de statutenwijziging voorafgaandelijk door de gemeenteraad worden beraadslaagd en beslist, uiterlijk 90 dagen te rekenen vanaf de datum van toezending van deze brief met het ontwerp van statutenwijziging als bijlage.
De deelnemende gemeenten die nalaten binnen de gestelde termijn een beslissing te nemen en voor te leggen, worden geacht zich te onthouden.
De gemeente is aangesloten bij de intergemeentelijke vereniging Havicrem, die werd opgericht op 10 juni 2003, bekendgemaakt in de bijlagen tot het Belgisch Staatsblad van 26 september 2003 onder het nummer 03099363, en verlengd in haar bestaansduur tot 10 juni 2035.
Havicrem staat in voor het beheer van één of meerdere crematoria in het arrondissement Halle-Vilvoorde, een opdrachthoudende vereniging die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 houdende de intergemeentelijke samenwerking.
De afgevaardigden voor de algemene vergadering van Havicrem werden op 28 februari 2019 door de gemeenteraad aangeduid voor de ganse legislatuur.
E-mail van Poolstok van 21 september 2023 waarin meegedeeld wordt dat de buitengewone algemene vergadering van Poolstok CVBA zal plaatsvinden op woensdag 25 oktober 2023 om 19 u in zaal Arendt in Het Predikheren, Goswin de Stassartstraat 88, 2800 Mechelen met volgende agenda:
De Buitengewone Algemene Vergadering vindt plaats met het oog op het doorvoeren van een
statutenwijziging. De statutenwijziging stond initieel gepland op de Bijzondere Algemene Vergadering dd. 26 mei 2023. Aan het begin van de vergadering moest vastgesteld worden dat er niet voldoende vennoten aanwezig waren om rechtsgeldig te beraadslagen over de wijzigingen. Artikel 35 van de huidige statuten bepaalt namelijk het volgende: "De Algemene Vergadering kan slechts beraadslagen over statutenwijzigingen wanneer het doel van de voorgestelde wijzigingen speciaal in de oproeping werd vermeld en wanneer minstens de helft van de vennoten aanwezig of vertegenwoordigd is, en wanneer zij die aan de Vergadering deelnemen ten minste de helft van het maatschappelijk kapitaal vertegenwoordigen."
Datzelfde artikel bepaalt eveneens het volgende: "Indien aan deze voorwaarde niet is voldaan, is een nieuwe bijeenroeping vereist en zal de nieuwe Algemene Vergadering geldig beraadslagen ongeacht het aantal vertegenwoordigde aandelen." De Raad van Bestuur van Poolstok beroept zich op dit artikel voor een nieuwe bijeenroeping van haar vennoten. De Buitengewone Algemene Vergadering van 25 oktober 2023 zal bijgevolg zonder het vooraf vereiste aanwezigheidsquorum plaatsvinden.
In het gemeenteraadsbesluit van 17 september 2020 trad de gemeente Steenokkerzeel toe tot Poolstok voor ondersteuning inzake het P&O-beleid.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Schrijven van Fluvius West van 28 september 2023 waarin wordt meegedeeld dat de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West zal plaatshebben op maandag 11 december 2023 om 18u00 in het Fluvius gebouw, Noordlaan 9 te Torhout, met volgende agenda :
De gemeente Steenokkerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Fluvius-West (voorheen Infrax-West) .
De afgevaardigden voor de algemene vergadering van Fluvius-West werden op de gemeenteraad van 15 oktober 2020 aangeduid voor de volledige legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
E-mail van De Watergroep van 28 september 2023 waarin wordt meegedeeld dat de buitengewone statutaire algemene vergadering zal plaatshebben op vrijdag 15 december 2023, om 10u30, in De Montil, Moortelstraat 8 in Affligem (fysiek of digitaal) met volgende agenda:
De gemeente Steenokkerzeel is aangesloten bij De Watergroep voor de waterbedeling.
De afgevaardigden voor de algemene vergadering werden in de gemeenteraad van 28 februari 2019 aangeduid voor de volledige legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Schrijven van Fluvius van 02 oktober 2023 waarin wordt meegedeeld dat de algemene vergadering in buitengewone zitting van Riobra zal plaatshebben op maandag 18 december 2023, om 18u00, in het Fluvius gebouw, Diestsesteenweg 126 te Lubbeek, met volgende agenda:
De gemeente Steenokkerzeel is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Riobra.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De afgevaardigden voor de algemene vergadering werden in de gemeenteraad van 15 oktober 2020 (effectief afgevaardigde) en 12 november 2020 (plaatsvervangend afgevaardigde) aangeduid voor de volledige legislatuur.
E-mail van Fluvius van 03 oktober 2023 waarin wordt meegedeeld dat de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging plaats heeft op woensdag 6 december 2023 om 18u30 , op digitale wijze met volgende agenda:
Vanaf 1 april 2019 is de gemeente Steenokkerzeel aangesloten bij Fluvius Opdrachthoudende vereniging.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergadering werden door de gemeenteraad op 28 februari 2019 aangeduid, voor de volledige legislatuur.
E-mail van PBE van 02 oktober 2023 waarin wordt meegedeeld dat de algemene vergadering in buitengewone zitting zal plaatshebben op vrijdag 22 december 2023, om 18u00, in het Fluvius gebouw, Diestsesteenweg 126 te Lubbeek, met volgende agenda:
De gemeente Steenokkerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband PBE.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergadering werden door de gemeenteraad op 28 februari 2019 aangeduid, voor de volledige legislatuur.
Schrijven van de Gemeentelijke Holding nv in vereffening waarin ze meedelen dat de buitengewone algemene vergadering zal doorgaan op maandag 13 november 2023, om 14u00 in het Bluepoint Brussels Business Center, Reyerslaan 80 in 1030 Brussel met volgende agenda :
Wordt met hoogdringendheid verzonden naar gemeenteraad van 19 oktober 2023 gezien de vergadering van 13 november plaatsheeft voor de gemeenteraad van 16 november 2023.
Het huidige contract met Ricoh betreffende de huur en onderhoud van multifunctionals en volumeprinters loopt af tegen eind 2023.
Gelet op:
Overwegende dat:
De deelname aan het “Raamcontract voor huur en onderhoud van multifunctionals incl. beheersysteem en integratie met de IT-systemen voor het provinciebestuur Vlaams-Brabant” waarbij de Provincie Vlaams-Brabant optreedt als aankoopcentrale werd principieel door het college van burgemeester en schepenen goedgekeurd tijdens de zitting van 2 oktober 2023.
Het lokaal bestuur (OCMW sinds najaar 2019) maakt al een heel aantal jaren gebruik van de dienstverlening van Ricoh betreffende huur en onderhoud van multifunctionals incl. beheersysteem en integratie met de IT-systemen. Wij zijn zeer tevreden over de werking van de multifunctionals en het servicecontract inzake defecten en onderhoud. Er zijn nauwelijks of geen defecten en indien dat er toch een storing is komen de techniekers van Ricoh eerstvolgende werkdag langs om dit probleem te verhelpen. Wat de integratie met IT-systemen betreft zijn er de laatste jaren ook een aantal projecten geweest (bv.streamline, mail to print,...). De implementatie hiervan heeft soms tijd gekost, maar staat nu op punt.
Er is ook een bevraging van de diensten/personeel inzake de multifunctionals, welke overwegend positief was.
Daarom ook stelt de ICT-dienst voor om de dienstverlening met Ricoh inzake multifunctionals incl. beheersysteem en integratie met de IT-systemen verder te zetten en hiervoor gebruik te maken van de raamovereenkomst van de provincie Vlaams-Brabant. We zouden een nieuw contract aangaan voor 60 maanden vanaf 1 januari 2024.
Voor deze nieuwe overeenkomst is budget voorzien onder volgende budgetcodes:
1. De deelname aan het “Raamcontract voor huur en onderhoud van multifunctionals incl. beheersysteem en integratie met de IT-systemen voor het provinciebestuur Vlaams-Brabant” waarbij de Provincie Vlaams-Brabant optreedt als aankoopcentrale wordt goedgekeurd.
2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.
De nood aan ondersteuning bij technisch complexe overheidsopdrachten, zoals fysiek aangeleverde uitgaande post.
Instellingen die onderhevig zijn aan de wetgeving op overheidsopdrachten worden meer en meer geconfronteerd met complexere technisch-administratieve vraagstukken. Bovendien worden er meer en meer eisen gesteld op het vlak van vakspecifieke kennis.
Samenwerking op het vlak van overheidsopdrachten en/of aanbieden van facilitaire diensten kan positieve schaaleffecten en synergieën genereren.
Het aanbod van de Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services, afgekort TMVS, een dienstverlenende intergemeentelijke vereniging opgericht in 2017 en waarvan het toetredingsdossier als bijlage wordt toegevoegd.
De dienstverlening van TMVS kan enkel aangeboden worden aan deelnemers van TMVS.
Uit voornoemd dossier blijkt voldoende dat de autonomie van de deelnemende partners ten volle wordt gerespecteerd.
Er dient een kapitaalsinbreng te gebeuren en de voorgeschreven betalingsmodaliteiten moeten gevolgd worden zoals beschreven in het toetredingsdossier.
De deelname als TMVS-deelnemer concretiseert zich dus middels een kapitaalsinbreng, waartegenover aandelen staan. Het aantal aandelen dat aangekocht moet worden, is gebaseerd op het aantal inwoners. Er wordt gevraagd om 1 aandeel per volledig 5000 inwoners aan te kopen. De nominale waarde van 1 aandeel is € 1000 en dient voor ¼ te worden volstort. Dit is een eenmalige kost, geen jaarlijks terugkerende kost.
Als bijlage kan een lijst gevonden worden van raamcontracten waarop de gemeente Steenokkerzeel zou kunnen intekenen indien we aansluiten bij TMVS.
TMVS is een dienstverlenende vereniging die onderworpen is aan het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
1. Met ingang van 1 november 2023 toe te treden tot TMVS, volgens de modaliteiten vastgelegd in de statuten van TMVS en volgens het toetredingsdossier dat als bijlage aan onderhavig besluit wordt toegevoegd.
2. Jelle Mombaerts als effectieve afgevaardigde en Geert Laureys als plaatsvervanger voor te dragen als lid voor de algemene vergadering van TMVS.
3. De algemeen directeur en de burgemeester worden gemachtigd om het toetredingsdossier namens de gemeente te ondertekenen.
4. Onderhavige beslissing aan TMVS mee te delen.
E-mail van Sabrina Van Eeckhout, Coördinator Woonwinkel Noord, van 11 september 2023 aan de gemeente Steenokkerzeel.
Artikel 23 van de Belgische grondwet waarborgt dat iedereen recht heeft op een menswaardig leven waaronder het recht op een behoorlijke huisvesting. Een gezonde en veilige woning met een minimum aan comfort is immers een belangrijke voorwaarde voor een goede levenskwaliteit. Elke woning in Vlaanderen moet daarom voldoen aan een aantal minimumnormen op het vlak van veiligheid, gezondheid en basiscomfort. Die woningkwaliteitsnormen liggen vast in de Vlaamse Codex Wonen.
Een woning die aan de kwaliteitsnormen voldoet, biedt aan de bewoner de zekerheid dat de woning veilig en gezond is en dat ze geschikt is voor bewoning. Als een huurwoning voldoet aan de woningkwaliteitsnormen, kan de gemeente een conformiteitsattest voor de woning afleveren. In bepaalde gevallen kan ook het Agentschap Wonen in Vlaanderen een conformiteitsattest afleveren. Het verhuren, te huur of ter beschikking stellen van een woning die niet aan de woningkwaliteitsnormen voldoet is strafbaar.
Voldoet de woning niet aan de minimale kwaliteitseisen op het vlak van veiligheid, gezondheid en woningkwaliteit (de kwaliteitsnormen), dan kan de gemeente de administratieve procedure tot ongeschikt- of onbewoonbaarverklaring opstarten zoals bepaald in de Vlaamse Codex Wonen (artikel 3.12). Eerst zal de woningcontroleur van 3Wplus een vooronderzoek uitvoeren in de woning. Het woonloket doet de administratieve afhandeling, informeert, begeleidt en adviseert de bewoner(s) en eigenaar(s). Als de eigenaar niet beweegt om de gebreken te herstellen dan vraagt het woonloket advies aan Wonen Vlaanderen. Hierop voert een woningcontroleur van Wonen in Vlaanderen een tweede conformiteitsonderzoek uit. De woningcontroleur bezorgt samen met het technisch verslag zijn advies aan de gemeente. Het woonloket brengt alle partijen op de hoogte van dit advies en organiseert het hoorrecht. Na het verlopen van de hoorplicht wordt op basis van het advies van Wonen in Vlaanderen of van de woningcontroleur van 3Wplus (indien er 75 dagen verstreken zijn na de adviesvraag en Wonen Vlaanderen niet in de woning is binnen geraakt) een beslissing genomen door de burgemeester.
Een woning is:
Nadat de betrokkenen de kans hebben gehad om gehoord te worden, neemt de burgemeester dus een beslissing. Als er ernstige gebreken waren kan hij beslissen om de woning ongeschikt of ongeschikt en onbewoonbaar te verklaren. De burgemeester heeft in principe 3 maanden vanaf het verzoek om een beslissing te nemen, maar dit is een termijn van orde. Hij mag dus ook na deze 3 maanden nog beslissen, zolang er geen beroep tegen zijn ‘stilzitten’ werd aangetekend.
Een woning die ongeschikt of ongeschikt en onbewoonbaar wordt verklaard komt terecht op de Vlaamse inventaris voor ongeschikte en onbewoonbare woningen (VIVOO). Voor woningen die op de inventaris staan dient de houder van het zakelijk recht momenteel een Vlaamse heffing te betalen. De Vlaamse heffing op ongeschikte en onbewoonbare woningen is verschuldigd zodra de woning 1 jaar op de inventaris staat, tenzij de inventarisbeheerder een vrijstelling heeft toegekend.
Een lokaal bestuur kan ook optreden bij acuut gevaar conform artikel 135 van de Nieuwe Gemeentewet. In noodsituaties gaat de procedure tot ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring op basis van artikel 3.12 van de Vlaamse Codex Wonen niet snel genoeg. In die nauwkeurig vastgelegde procedure is het immers niet mogelijk om een besluit te nemen zonder een advies van Wonen in Vlaanderen, ook niet onder druk van de omstandigheden. Hij kan hierbij alle maatregelen nemen die hij noodzakelijk acht, waaronder een onbewoonbaarverklaring. Deze woningen worden eveneens opgenomen in VIVOO.
Woningen of kamers die op deze inventaris staan, oefenen een negatieve invloed uit op een buurt: de woningkwaliteit van de omringende woningen en panden wordt op korte termijn aangetast, terwijl de buurt op middellange termijn een verloederde indruk nalaat.
Er wordt een gewestelijke heffing geheven op woningen die opgenomen zijn op de Vlaamse inventaris voor ongeschikte en onbewoonbare woningen (VIVOO). Als regisseur van het lokaal woonbeleid kan de gemeente invloed hebben op deze heffing. De gemeente heeft 2 opties:
Bij een gemeentelijk belastingreglement komt de gehele procedure omtrent het inkohieren en behandelen van bezwaarschriften en vrijstellingen binnen de gemeentelijke administratie. Bij het heffen van opcentiemen, blijft deze zware administratieve last bij de Vlaamse Belastingdienst die nadien de opcentiemen doorstort naar de gemeente.
De financieel directeur adviseert om te gaan voor de opcentiemen op de gewestelijke heffing, omwille van de volgende redenen:
- bij een gemeentelijk belastingreglement komt de gehele procedure omtrent het inkohieren en behandelen van bezwaarschriften en vrijstellingen binnen de gemeentelijke administratie terecht;
- bij het heffen van opcentiemen, blijft deze zware administratieve last bij de Vlaamse Belastingdienst die nadien de opcentiemen doorstort naar de gemeente.
Reglement gemeentelijke opcentiemen op de heffing van het Vlaamse Gewest op ongeschikte en onbewoonbare woningen
1. Met ingang van 1 januari 2024 voor een termijn van twee jaar, eindigend op 31 december 2025, worden er honderd (100) opcentiemen geheven op de heffing van het Vlaamse Gewest op ongeschikte en onbewoonbare woningen.
2. De gemeente doet een beroep op de medewerking van het Agentschap Vlaamse Belastingdienst voor de inning van deze opcentiemen.
3. Dit reglement wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website en aan de toezichthoudende overheid en het Agentschap Vlaamse Belastingdienst overgemaakt.
4. Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur, artikels 287 en 288.
De raad van bestuur van het AGB Steenokkerzeel heeft op 3 mei 2023 de jaarrekening van het AGB over het boekjaar 2022 vastgesteld.
Op 25 mei 2023 werd door de gemeenteraad een gunstig advies bij de jaarrekening 2022 van het autonoom gemeentebedrijf verleend.
De gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant heeft op 19 september 2023 de jaarrekening 2022 van het AGB Steenokkerzeel goedgekeurd.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 332 §1, 3e lid.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 235 §4, 3e lid.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en in het bijzonder de artikelen 241, 243 en 260 tot en met 262.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 17 tot en met 26.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 2 tot en met 4.
1. De gemeenteraad neemt kennis van het goedkeuringsbesluit van de jaarrekening 2022 van het AGB Steenokkerzeel.
2. Er wordt voor 2022 kwijting verleend aan de bestuurders van het AGB Steenokkerzeel.
De gemeente Kampenhout organiseerde vanaf 25 september 2023 een rookstopcursus voor haar inwoners en personeel. Er waren nog plaatsen vrij voor deze cursus, waardoor de preventiewerker van Kampenhout de mogelijkheid gafaan het personeel van het lokaal bestuur Steenokkerzeel om aan deze rookstopcursus deel te nemen.
De rookstopcursus bestaat uit een infomoment en acht sessies en gaat door in De Krop (Dorpsstraat 9b, 1910 Kampenhout). De rookstopcursus wordt begeleid door erkend tabakoloog Kathleen Peetroons. De deelnameprijs van de cursus bedraagt € 48. Indien een persoon recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming, bedraagt de deelnameprijs € 24.
Verschillende onderzoeken tonen aan dat roken kan leiden tot gezondheidsproblemen.
Het lokaal bestuur hecht belang aan de gezondheid van haar medewerkers. Daarom kan worden tegemoet gekomen in de kosten van deelname aan de rookstopcursus. Het deelnemende personeelslid zal bij het volledig doorlopen van de cursus zijn deelnameprijs terugbetaald krijgen. De deelnameprijs wordt terugbetaald op basis van een nominatieve subsidie.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 18 september 2023 zijn principiële goedkeuring voor deze terugbetaling.
Artikels 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Budgetcode GBB/0985-00/64910000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van de exploitatie 2023 kan hiervoor gebruikt worden.
De deelnameprijs bedraagt € 48. Er wordt een terugbetaling voor 10 personeelsleden geraamd.
Het budget van de nominatieve toelage zou dus € 480 bedragen.
De gemeenteraad keurt de terugbetaling van de rookstopcursus voor personeelsleden via een nominatieve toelage goed.
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Burgemeester Kurt Ryon antwoordt als volgt:
Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt: