Terug
Gepubliceerd op 21/11/2022

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

do 20/10/2022 - 21:00 raadzaal
  • Openbaar

    • notulen

      • Goedkeuring notulen vorige zitting.

        Aanwezig: Bruno Peeters, voorzitter
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, leden Vast Bureau
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Gilbert Jaspers, Raadslid
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Rudy Peeters, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens
        Onthouders: Jan Van hoof
        Resultaat: Met 20 stemmen voor, 1 onthouding
        besluit

        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het verslag van de vorige zitting goed.

    • informatica

      • Informatieveiligheid: jaarverslag 2021 en veiligheidsplan 2022 - 2024

        Aanwezig: Bruno Peeters, voorzitter
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, leden Vast Bureau
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Gilbert Jaspers, Raadslid
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Gemeente en OCMW Steenokkerzeel hebben in 2015 een veiligheidsbeleid en -plan opgemaakt. Elk jaar wordt er een jaarverslag opgemaakt omtrent ondernomen acties inzake informatieveiligheid. 

        feiten, context, argumentatie

        De informatieveiligheid wordt alsmaar belangrijker. Er zijn tal van issues die steeds betrekking hebben op één of meerdere elementen van informatieveiligheid, nl. beschikbaarheid, vertrouwelijkheid en integriteit van informatie. Informatiesystemen worden steeds meer en meer met elkaar verbonden waardoor het netwerk en dus ook de informatie van een bestuur steeds minder duidelijk afgeschermd worden van het internet. Snelle veranderingen op het gebied van informatica zorgen er bovendien voor dat de technieken voor beveiliging steeds weer moeten worden herbekeken en aangepast.
        Een degelijke bescherming van informatie is een pure noodzaak om ervoor te zorgen dat deze bestand is tegen bedreigingen, die de continuïteit van de dienstverlening kunnen verstoren, schade kunnen veroorzaken en de goede werking van de organisatie kunnen verhinderen. Het college van burgemeester en schepenen besliste op 16 februari 2015 om VERA aan te stellen voor het leveren van een informatieveiligheidsconsulent. Dimitri Ceyssens wordt momenteel door VERA afgevaardigd als informatieveiligheidsconsulent/DPO voor gemeente en OCMW Steenokkerzeel.

        Op 20 oktober 2015 heeft de raad voor maatschappelijk welzijn het ontwerp van veiligheidsbeleid en veiligheidsplan goedgekeurd. De uitvoering van het veiligheidsplan nam een aanvang op 1 januari 2016. Dit plan wordt regelmatig opgevolgd, geëvalueerd en bijgestuurd door de informatieveiligheidscel. De laatste bijsturing van dit veiligheidsplan omvat de periode 2022 tot 2024 (zie bijlage). 

        Tevens in bijlage het jaarverslag met de uitgevoerde werkpunten voor 2021.

        juridische overwegingen
        • Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens
        • Decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer (EGovdecreet) zoals gewijzigd bij het AVG-decreet en het bestuursdecreet
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 november 2018 betreffende de functionarissen voor gegevensbescherming
        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        1. De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het jaarverslag 2021 inzake informatieveiligheid.

        2. De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het veiligheidsplan voor de periode 2022 - 2024 goed.

      • Informatieveiligheid: voorstelling ééngemaakt veiligheidsbeleid voor gemeente en OCMW

        Aanwezig: Bruno Peeters, voorzitter
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, leden Vast Bureau
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Gilbert Jaspers, Raadslid
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Het informatieveiligheidsbeleid uitgetekend in het najaar van 2015 door de toenmalige informatieveiligheidsconsulent van VERA, Johan Soons. Op dat ogenblik werd ook beslist om VERA aan te stellen voor het leveren van een informatieveiligheidsconsulent aan de gemeente en OCMW te Steenokkerzeel en dit in het kader van individuele ondersteuning voor de uitvoering van het informatieveiligheidsplan.

         
        feiten, context, argumentatie

        In de zomer van 2022 heeft Dimitri Ceyssens, huidig DPO voor gemeente en OCMW Steenokkerzeel, een bijgewerkte versie van het informatieveiligheidsbeleid opgemaakt waarbij het beleid van gemeente en OCMW geïntegreerd werd in één document conform de vigerende wetgeving.

        Dit beleid is gebaseerd op:

        • Richtsnoeren van de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA)
        • Minimale veiligheidsnormen van de Kruispuntbank Sociale Zekerheid (KSZ)
        • Leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen (Audit Vlaanderen

        De context voor een informatieveiligheidsbeleid is tweeërlei:

        1. Omdat het nodig is om onze informatie te beschermen

        De informatisering van besturen en de toenemende samenwerking met andere overheden inzake informatiebeheer, biedt uitzicht op enorme verbeteringen op het vlak van efficiëntie en papierbesparing. Maar tegelijkertijd worden nieuwe risico’s gelopen m.b.t. deze informatie. Iedereen begrijpt dat een rondslingerend papieren dossier verloren geraakt of kan gelezen worden door nieuwsgierigen, maar wat er in de digitale wereld gebeurt met datzelfde dossier, daar hebben we vaak onvoldoende zicht op: in welke systemen bevindt zich deze informatie en wie heeft allemaal toegang tot deze systemen (hetzij fysiek hetzij virtueel)? Staan de gegevens die we voor ons zien nu lokaal op de harde schijf van ons toestel, op de server van onze organisatie of op een server in eigendom van de leverancier, diens datacenter of bij een andere overheidsorganisatie? Indien ze op een server staan, weten we ook waar deze servers zich bevinden geografisch (in België, Europa of ergens anders) en hoe deze beveiligd zijn? Op welke manieren zijn toegangen mogelijk en wat kan er met deze toegangen gedaan worden: informatie verwijderen, wijzigen, kopiëren, …? Bovendien beweegt informatie tussen systemen heen en weer, we sturen en ontvangen bijna voortdurend informatie. Sommige informatie blijft daarmee binnen de organisatiegrenzen, maar meer en meer verlaat deze informatie ook de organisatiegrenzen. Dit is het geval bij bv-e-mail, maar ook meer en meer andere (web)-toepassingen kunnen geraadpleegd worden buiten de organisatie. Een degelijke bescherming van informatie is een pure noodzaak om ervoor te zorgen dat deze bestand is tegen bedreigingen, die de continuïteit van de dienstverlening kunnen verstoren, schade kunnen veroorzaken en de goede werking kunnen verhinderen. De visie inzake informatieveiligheid en bescherming van de persoonlijke levenssfeer wordt vastgelegd in dit veiligheidsbeleid en wordt geconcretiseerd in een veiligheidsplan.

        2. Omdat het wettelijk verplicht is

        De opmaak van deze documenten en de aanstelling van een Functionaris voor de gegevensbescherming (Data Protection Officer - DPO) is een wettelijke verplichting voor elk bestuur / VZW en zal meer en meer als voorwaarde gesteld worden voor aansluiting op authentieke bronnen, en de daarbij horende (web-)toepassingen van andere overheden.

        In bijlage vindt men het aangepaste informatieveiligheidsbeleid terug voor gemeente en OCMW Steenokkerzeel.

         
        juridische overwegingen
        • (4 november 1950) Verdrag tot bescherming van de Rechten van de Mens en de Fundamentele Vrijheden, ondertekend op 4 November 1950, te Rome. Artikel 8 -
        • (17 februari 1994) De gecoördineerde Grondwet. Artikel 22 -
        • (21 maart 2007) Wet tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's -
        • (18 juli 2008) Decreet betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer met het uitvoeringsbesluit: 5 o Besluit van de Vlaamse Regering van 23 november 2018 betreffende de Functionarissen voor de gegevensbescherming, vermeld in artikel 9 van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer -
        • (27 april 2016) Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR/AVG) -
        • (8 juni 2018) Decreet houdende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (AVG-decreet) o Besluit van de Vlaamse Regering van 23 november 2018 betreffende de functionarissen voor gegevensbescherming, vermeld in artikel 9 van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische gegevensverkeer -
        • (30 juli 2018) Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens -
        • (7 december 2018) Decreet lokaal bestuur -
        Bijkomend valt het OCMW ook nog onder volgende wetgeving:
         
        • (8 juli 1976) Organieke Wet betreffende de OCMW's die tot de bevoegdheid van de federale overheid blijven behoren. Bijgewerkt 30 augustus 2018 -
        • (15 januari 1990) Wet houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de sociale zekerheid. -
        • (12 augustus 1993) Koninklijk besluit houdende de organisatie van de informatieveiligheid bij de instellingen van sociale zekerheid. o Gewijzigd bij Koninklijk besluit van 8 oktober 1998 -
        • (4 februari 1997) Koninklijk besluit tot organisatie van de mededeling van sociale gegevens van persoonlijke aard tussen instellingen van de sociale zekerheid -
        • (5 september 2018) Wet oprichting van het informatieveiligheidscomité (IVC) -
        adviezen en visum

         

         
        plaats in het beleidsplan en budget

         

         
        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het aangepaste informatieveiligheidsbeleid goed.

         
    • financiën

      • Opvolgingsrapportering uitvoering meerjarenplan 2020-2025

        Aanwezig: Bruno Peeters, voorzitter
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, leden Vast Bureau
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Gilbert Jaspers, Raadslid
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        feiten, context, argumentatie

        Voor eind september moeten alle gemeenten en OCMW’s, autonome gemeentebedrijven (AGB’s) en welzijnsverenigingen een opvolgingsrapportering opmaken met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025. Door omstandigheden is dit echter niet gelukt voor de raad van september.

        De opvolgingsrapportering bevat de stand van zaken van de prioritaire acties en een overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar (schema J1 en T2) voor gemeente én OCMW samen. De rapportering bevat ook de wijzigingen die het bestuur mogelijks heeft doorgevoerd in de assumpties bij de opmaak van het (aangepaste) meerjarenplan en eventuele wijzigingen in de financiële risico’s. Daarnaast is het bestuur vrij om zelf nog extra elementen in de opvolgingsrapportering op te nemen.

        De opvolging van Steenokkerzeel bestaat uit (zie bijlagen):
        - Beleidsevaluatie: stand van zaken van de prioritaire acties op datum van 30.06.2022
        - Schema J1: overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven op datum van 30.06.2022, onderverdeeld per beleidsdoelstelling
        - Schema J3: overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven op datum van 30.06.2022, onderverdeeld per gemeente en OCMW
        - Schema T2: overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven op datum van 30.06.2022, onderverdeeld naar economische aard

        juridische overwegingen

        Artikel 29 van het Besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van 30 maart 2018.
        Artikel 5 van het Ministerieel Besluit over de beleids- en beheerscyclus van 26 juni 2018.

        besluit

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van 2022 met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025.

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Heidi Abeloos
Algemeen directeur

Bruno Peeters
voorzitter