De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
De onveilige verkeerssituatie op de Tervuursesteenweg ter hoogte van de Koekoeksweide omwille van het parkeren van vrachtwagens.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 15 maart 2021, houdende goedkeuring van het verslag van de overlegvergadering met Kastze verkeer op 23 februari 2021. Hierbij werd onder andere -punt 6 - besloten om op de strook op de Tervuursesteenweg nr. 217 - 231 ter hoogte van de Koekoeksweide borden E9b te plaatsen zodat er geen vrachtwagens meer kunnen parkeren.
Het plan als bijlage met aanduiding van de betreffende borden.
Het aanvullend reglement is geheel van toepassing op gewestwegen en/of wegen bedoeld in artikel 6 van het decreet betreffende de aanvullende reglementen.
Het aanvullend reglement bevat maatregelen over volgende gewestweg: Tervuursesteenweg.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. Op de Tervuursesteenweg van nr. 217 tot nr. 231 geldt:
2. Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Vlaams Huis via het Loket voor Lokale Besturen.
Het besluit van het schepencollege van 23 december 2019, houdende goedkeuring van het verslag van het politieoverleg van 10 december 2019, waarbij onder andere werd besloten (punt 5) om op de Stationslaan ter hoogte van de inrit van de ventweg een dambordmarkering aan te brengen op de rijweg. Dit omdat het kruispunt regelmatig strop zit omdat er voertuigen voor de ventweg staan te wachten aan de verkeerslichten. Voertuigen die van op het kruispunt komen en de ventweg willen inrijden kunnen niet door waardoor het kruispunt geblokkeerd geraakt.
Het gemeenteraadsbesluit van 17 september 2020, houdende goedkeuring van het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer betreffende het aanbrengen van een dambordmarkering in de Stationslaan.
Het besluit van de secretaris-generaal van de Vlaamse Overheid - Departement Mobiliteit en Openbare Werken - van 30 oktober 2020, houdende afkeuring van het aanvullend reglement aangenomen door de gemeenteraad van Steenokkerzeel in zitting van 17 september 2020.
Het Agentschap Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant kan met deze maatregel niet akkoord gaan gezien dambordmarkeringen hier niet op hun plaats zijn:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 15 maart 2021, houdende goedkeuring van het verslag van de overlegvergadering met Kastze verkeer op 23 februari 2021. Hierbij werd onder andere -punt 3 - besloten om de witte lijn in het midden van de rijweg door te trekken tot juist voorbij de ventweg. De auto's die naar de ventweg moeten zullen dan eerst moeten gaan draaien aan het rond punt Stationslaan / Sellaerstraat. De politie zal hierop dan toezicht houden.
Het Agentschap Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant heeft geen probleem met deze nieuwe maatregel.
Het plan als bijlage met aanduiding van de betreffende wegmarkering.
Het aanvullend reglement bevat maatregelen over volgende gewestweg: Haachtsesteenweg. Niet op de gewestweg maar vlakbij het kruispunt (< 20 meter).
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. Op de Stationslaan van het kruispunt met de Haachtsesteenweg tot voorbij de ventweg geldt:
2. Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
3. Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Vlaams Huis via het Loket voor Lokale Besturen.
Gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2021 houdende de weigering van de aanvraag tot gedeeltelijke afschaffing voetweg 68 op perceel afd. 1 sectie A nr. 84A in de Sinte Veerledreef.
Situering
Het dossier betreft het gedeelte van de gemeenteweg "voetweg 68" tussen de Sinte Veerledreef (perceel 84A) en de Hertblocklaan 25 (perceel 78P).
Beschrijving opheffing
Voetweg 68 doorkruist diagonaal perceel 84A en 78P. Op perceel 78P werd de voetweg bebouwd (bouwvergunning 24/12/1969).
De voetweg 68 verbindt virtueel de Sinte Veerledreef en de Hertblocklaan, maar deze verbinding wordt vandaag al verzekerd door middel van de trage weg Tulpenpad. Het Tulpenpad vertrekt in de Hertblocklaan slechts enkele meters verderop, naast de woning nr 23, en komt uit in de Sinte Veerledreef naast perceel 84A. Het Tulpenpad werd vastgelegd in het BPA Hertblock (1963), waarbij er verzuimd werd om het deel van de voetweg 68 tussen de Sinte Veerledreef en de Hertblocklaan op te heffen.
Het rooilijnplan (met inbegrip van schattingsverslag) “opheffing voetweg 68” werd opgemaakt door landmeter-expert Diederik Taelemans, LAN141592, optredend voor MESO studiebureau bvba, Jan Mulsstraat 132 bus 0201, 1853 Grimbergen.
Voor perceel 84A werd een meerwaarde berekend van €8370. Voor perceel 78P is er geen meerwaarde van toepassing, conform artikel 28§2 van het decreet Gemeentewegen van 3 mei 2019.
Motivering
De af te schaffen wegenis is opgenomen als voetweg 68 in de atlas der buurtwegen van Steenokkerzeel.
Artikel 85 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat alle buurtwegen met ingang van 1 september 2019 geacht worden gemeentewegen te zijn.
Artikel 8 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.
Artikel 11 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat de ligging en de breedte van een gemeenteweg wordt vastgelegd in een gemeentelijk rooilijnplan.
Artikel 3, decreet Gemeentewegen, bepaalt:
"Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak."
De opheffing van voetweg 68 schaadt het fijnmazig en veilig weggenet niet omdat de voetweg al de facto verlegd is naar de trage weg Tulpenpad (35 m verderop). Het Tulpenpad heeft dezelfde veilige en verbindende eigenschappen als de op te heffen ligging van voetweg 68.
Artikel 4 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat bij wijzigingen aan een gemeentelijk wegennet rekening wordt gehouden met volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De wijziging aan het gemeentelijk wegennet kan als volgt worden gemotiveerd:
Overeenkomstig artikel 4, 1° van het decreet Gemeentewegen dienen wijzigingen van het gemeentelijk wegennet steeds ten dienste staan van het algemeen belang.
De opheffing van voetweg 68 schaadt het algemeen belang niet, omdat de voetweg al de facto verlegd is naar de trage weg Tulpenpad (35 m verderop). Het Tulpenpad loopt langsheen perceel 84A en langsheen woning nr 23 (de juridische ligging van voetweg 68 doorsnijdt perceel 84A en perceel 78P met woning Hertblocklaan 25). Het Tulpenpad heeft dus dezelfde verbindende eigenschappen als de op te heffen ligging van voetweg 68.
Overeenkomstig artikel 4, 2° van het decreet Gemeentewegen is elke wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg een uitzondering, die gemotiveerd dient te worden.
Deze motiveringsverplichting werd in het leven geroepen, met het oog op de bescherming van de trage wegen, d.w.z. de wegen niet hoofdzakelijk bestemd voor gemotoriseerd verkeer, in het bijzonder de oude voetwegen opgenomen in de atlas der buurtwegen.
Hierbij wenste de decreetgever de ondoordachte opheffing van zulke trage wegen tegen te gaan, omwille van hun belangrijke maatschappelijke en mobiliteitsfunctie.
De opheffing van de voetweg 68 tussen de Hertblocklaan en de Sinte Veerledreef is een uitzondering omdat het hier gaat over het rechtzetten van een fout uit het verleden. De gemeente heeft bij de opmaak van het BPA destijds (1963) nagelaten de voetweg op te heffen. In 1969 werd een bouwvergunning verleend voor de woning nr 25 zonder de voetweg eerst op te heffen. Het BPA heeft wel voorzien in een alternatieve verbinding voor deze voetweg, namelijk het Tulpenpad dat dezelfde verbindende eigenschappen heeft.
Overeenkomstig artikel 4, 3° dienen bij de beslissingen omtrent de wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet steeds de verkeersveiligheid en de ontsluiting van de aangelande percelen in aanmerking te worden genomen.
Het opheffen van de voetweg 68 brengt de verkeersveiligheid en de ontsluiting van de aangelande percelen niet in het gedrang. Het Tulpenpad verzorgt een verkeersveilige verbinding tussen de Hertblocklaan en de Sinte Veerledreef.
Overeenkomstig artikel 4, 4° van het decreet Gemeentewegen dient zo nodig de wijziging aan het gemeentelijk wegennet te worden beoordeeld in grensoverschrijdend perspectief.
De betrokken wegenis paalt niet aan een van de aanpalende gemeenten, noch kan door voorliggende wijziging van de rooilijn enige hinder voor de buurgemeenten verwacht worden.
Overeenkomstig artikel 4, 5° van het decreet Gemeentewegen dient rekening gehouden te worden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder hierbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen.
Daarbij dienen tevens de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen te worden.
De opheffing van het gedeelte van de voetweg 68 tussen de Hertblocklaan en de Sinte Veerledreef brengt de behoeften van de toekomstige generaties niet in het gedrang, omdat de voetweg reeds de facto verlegd werd naar de trage weg Tulpenpad.Openbaar onderzoek
Na de voorlopige vaststelling van het grafisch plan houdende de opheffing van de rooilijn door de gemeenteraad wordt het college gelast met de organisatie van een openbaar onderzoek van 30 dagen, conform artikel 21 van het gemeentewegendecreet. Het openbaar onderzoek wordt minstens aangekondigd door:
In bijlage is opgenomen:
Wijzigingsdossier bestaande uit
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2017, houdende bepaling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019, in het bijzonder de artikelen 3, 4, 8, 10, 20, 21 en 27.
De gemeenteraad beslist:
1. Akkoord te gaan om de gemeenteweg "voetweg 68" gedeeltelijk op te heffen zoals aangeduid op het rooilijnplan.
2. Akkoord te gaan met de berekening van de meerwaarde zoals uitgewerkt in het schattingsverslag, opgemaakt door de heer Diederik Taelemans, landmeter-expert
3. Het wijzigingsdossier -bestaande uit rooilijnplan, schattingsverslag en uittreksels- opgemaakt door de heer Diederik Taelemans, landmeter-expert voorlopig vast te stellen.
4. Het college te gelasten met de organisatie van een openbaar onderzoek van 30 dagen, conform artikel 21 van het gemeentewegendecreet.
De vijf Vlaamse Provincies delen hun milieu- en natuurkennis al enkele jaren onder de noemer van het Interprovenciaal Kenniscentum voor Milieu (IPKC). Deze kennis en expertise wil het IPKC voortaan ook delen met de gemeenten door een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan tussen de provincie Vlaams Brabant en de gemeente.
In de 5 Vlaamse provincies is er heel wat kennis over milieu- en aanverwante thema’s aanwezig. Al sinds 2013 maken de provincies onderling gebruik van die bestaande expertise onder de noemer van het Interprovinciaal Kenniscentrum voor Milieu (IPKC). In 2016 sloten de 5 Vlaamse provincies een overeenkomst af met elkaar waardoor deze interprovinciale samenwerking officieel werd. De kennis en expertise aanwezig binnen het IPKC wordt nu ook ter beschikking gesteld van de gemeenten. De provincieraad van Vlaams-Brabant keurde op 10 november 2020 een voorstel van een overeenkomst met de Vlaams-Brabantse gemeenten goed. Na ondertekening door de gemeente loopt de samenwerkingsovereenkomst tot 31 december 2021. De overeenkomst kan jaarlijks opgezegd worden; zo niet wordt ze stilzwijgend verleng tot 31 december van het volgend jaar.
Het aanbod van het IPKC (zie bijlage 1 actielijst) wil focussen op diensten waarvan de gemeenten geen gebruik kunnen maken via het provinciaal aanbod van Vlaams-Brabant en/of via het aanbod van de streekintercommunales. Hiermee worden voor de gemeenten niches opgevuld. Na ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst met de provincie kan gemeente Steenokkerzeel via het IPKC beroep doen op de kennis en de expertise bij een ander provinciebestuur. Dit wordt mogelijk gemaakt doordat er tussen de 5 Vlaamse provincies onderling al een overeenkomst bestaat.
De ondertekening van deze overeenkomst met de provincie is gratis. De ondertekening van deze overeenkomst houdt geen enkele verplichting in. Het staat de gemeente nog altijd volledig vrij om voor een bepaalde opdracht al dan niet gebruik te maken van deze dienstverlening.
Bij de overeenkomst horen twee bijlagen: een actielijst (bijlage 1) en enkele praktische afspraken (bijlage 2). De actielijst geeft aan voor welke dienstverleningen de gemeente een beroep kan doen op het IPKC. Deze actielijst kan in de loop van de tijd aangepast of geactualiseerd worden. De tweede bijlage bevat de praktische afspraken om van deze dienstverlening van het IPKC gebruik te kunnen maken. In bijlage werd ook de presentatie, met meer informatie omtrent het IPKC en het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst toegevoegd.
Goedkeuring van de Samenwerkingsovereenkomst voor uitwisseling van kennis en dienstverlening inzake milieu en aanverwante thema’s tussen de 5 Vlaamse provincies door de provincieraad van Vlaams-Brabant op 2 februari 2016
Goedkeuring van het voorstel van Samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie Vlaams-Brabant en de gemeente/stad betreffende de uitwisseling van kennis en dienstverlening inzake milieu en aanverwante thema’s door de provincieraad van Vlaams-Brabant op 10 november 2020
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
Naast de financiële middelen nodig om bepaalde opdrachten of dienstverleningen via het IPKC te laten uitvoeren, heeft de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst IPKC tussen de provincie Vlaams-Brabant en de gemeente Steenokkerzeel geen directe financiële gevolgen.
Op 28 januari 2021 werd Lancelot Van de Putte, personeelslid van Haviland, aangesteld als intergemeentelijk toezichthouder milieu door de gemeenteraad. De prioriteitenlijst begeleidt de toezichthouder bij het uitvoeren van zijn opdracht.
De prioriteitenlijst begeleidt de toezichthouder bij het uitvoeren van zijn opdracht. Wanneer een bepaalde klacht niet op de prioriteitenlijst staat, wil dit niet zeggen dat deze klacht niet behandeld kan of zal worden. In het prioriteitenkader worden lokale en algemene prioriteiten opgenomen. De lokale prioriteiten geven een aantal zaken weer waarop de gemeente daadkrachtiger wil optreden en actief wil handhaven. Deze zijn voor evaluatie vatbaar en kunnen bijgesteld worden. De algemene prioriteiten vloeien voort uit de prioriteitennota vervolgingsbeleid van de Vlaamse Overheid en de omzendbrief COL 04/2019. Deze twee documenten impliceren dat de lokale toezichthouders en de toezichthouders bij de Afdeling Handhaving van het Departement Omgeving extra aandacht geven aan het handhaven van de strafbare feiten die vallen onder de criteria en of de thema’s die er in werden opgenomen.
Volgende prioriteiten worden voorgesteld:
A. Lokale prioriteiten
B. Algemene prioriteiten
Wanneer een strafbaar feit voldoet aan minstens één van de volgende algemene criteria, is een prioritaire strafrechtelijke afhandeling ervan door het Openbare Ministerie aangewezen. Concreet wil dit zeggen dat desgevallend door de intergemeentelijke toezichthouder altijd een PV zal worden opgesteld opdat het Parket kan vervolgen.
Thematisch, in samenhang met bovenstaande criteria, worden volgende onderwerpen als prioritair naar voor geschoven.
Het prioriteitenkader zal in de toekomst gebruikt worden om het handhavingsbeleid omgeving uit te werken.
Prioriteitennota vervolgingsbeleid milieurecht in het Vlaams gewest 2012.
De omzendbrief col 04/2019
Milieuhandhavingsbesluit
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het bestaande kermisreglement is verouderd en is daarom aan vernieuwing toe. Dit reglement werd in 2008 door de gemeenteraad een laatste keer aangepast en goedgekeurd.
De dienst Vrije Tijd heeft het kermisreglement grondig onder de loep genomen, geüpdatet en herschreven.
Het reglement is zeer sterk veranderd waardoor het onmogelijk is om een duidelijke vergelijking tussen het oude en het nieuwe reglement te maken. De lay-out werd aangepast aan de huisstijl van de gemeente en oogt heel wat moderner. Er gebeurden ook heel wat tekstuele aanpassingen. Daarnaast werden heel wat artikels verplaatst en onder een andere, meer logische tussentitel of hoofdstuk geplaatst en werd er voor een andere, duidelijkere structuur gekozen.
Hieronder worden de belangrijkste wijzigingen op een rijtje gezet. Het oude en het nieuwe reglement worden als bijlage aan dit besluit toegevoegd.
Het reglement m.b.t. kermisactiviteiten op openbare kermissen, laatst aangepast en goedgekeurd door de gemeenteraad in 2008.
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 40 §3 van het Decreet Lokaal Bestuur dat zegt dat de gemeenteraad instaat voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.
Het koninklijk besluit betreffende de uitoefening en de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie van 24 september 2006.
De dienst openbare werken geeft positief advies m.b.t. het gedeelte 'gebruik elektriciteitskasten' van het reglement.
De expert kermissen van de VVSG heeft het reglement nagelezen en positief geadviseerd.
De gemeenteraad gaat akkoord met volgende wijzigingen aan het kermisreglement.
Het aangepaste reglement zal in werking treden op de vijfde dag na de bekendmaking ervan.
Het personeelskader en organogram dienen geactualiseerd te worden.
De gemeenteraad en de OCMW-raad hebben respectievelijk in zitting van 22 maart 2018 en 20 maart 2018 het geïntegreerd personeelskader gemeente-OCMW, samen met het aangepaste organogram en aangepaste visietekst goedgekeurd.
Het is wenselijk om het personeelskader en organogram regelmatig te evalueren en bij te sturen.
De voorgestelde wijzigingen zijn:
Voor de hele geïntegreerde organisatie (= gemeente + OCMW) voorzien we dus netto 3,1 bijkomende functies.
Daarnaast worden er ook nog enkele interne bevorderingen voorzien.
De indicatieve totaalkost van deze operatie komt neer op € 195,724,92/jaar (waarbij de raming gebaseerd is op gemiddelde anciënniteiten en geen rekening houdt met de in de tijd uitgestrekte uitvoering).
Zodra de gemeenteraad dit aangepast personeelskader heeft goedgekeurd, zal de personeelsdienst – rekening houdende met een verspreide financiële impact – gefaseerd starten met de uitvoering.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Het MAT heeft het aangepaste organogram, personeelskader en visietekst gunstig geadviseerd.
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde aanpassingen aan het personeelskader en organogram.
De gemeenteraadsbeslissing op datum van 27.6.2019 - goedkeuring openluchtklassen schooljaar 2019-2020.
Extra-muros-activiteiten zijn activiteiten die plaatsvinden buiten de schoolmuren en georganiseerd worden voor één of meer leerlingengroepen. (Activiteiten die volledig buiten de schooluren vallen, vallen hier niet onder).
Het schoolbestuur, of bij delegatie de directie, beslist over de organisatie van extra activiteiten en oordeelt zelf, in overleg met de betrokken leerkrachten en met de schoolraad hoeveel lesdagen aan bepaalde activiteiten zullen worden besteed, welke leerlingengroepen participeren en hoe de niet-deelnemende leerlingen zullen worden opgevangen.
Deze activiteiten moeten een onderwijzend en opvoedend karakter hebben.
Het organiseren van dergelijke activiteiten moet gekaderd blijven in het pedagogisch project van de school en geschraagd worden door de gehele opvoedingsgemeenschap van de school.
Ook moeten de reglementaire bepalingen m.b.t. kostenbeheersing gerespecteerd worden.
De gemeenteraad keurde op datum van 27 juni 2019 de volgende openluchtklassen goed:
1. Een overnachting op school zal ingericht worden voor de leerlingen van het eerste leerjaar van de gemeentelijke basisschool - afdeling Piramide tijdens de maand september 2019.
2. Een overnachting op school zal ingericht worden voor de leerlingen van het zesde leerjaar van de gemeentelijke basisschool - afdeling Piramide tijdens de laatste week van de maand juni 2020.
3. Boerderijklassen zullen ingericht worden voor de leerlingen voor de leerlingen van het derde en vierde leerjaar van de gemeentelijke basisschool - afdeling Tilia in Gijzenzele van 13 mei tot en met 15 mei 2020.
4. Sportklassen zullen ingericht worden voor de leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar van de gemeentelijke basisschool - afdeling Tilia in Kattevenne van 23 maart tot en met 27 maart 2020.
5. Een overnachting op school zal ingericht worden voor de leerlingen van het zesde leerjaar van de gemeentelijke basisschool - afdeling Tilia tijdens de laatste week van de maand juni 2020.
Als gevolg van de COVID-19-crisis werden de overnachtingen op school in het voorjaar geannuleerd en de meerdaagse uitstappen uitgesteld.
De schoolraad adviseert om deze uitgestelde meerdaagse uitstappen dit voorjaar te organiseren. (zie bijlage)
Het advies van de schoolraad ontvangen op datum van 15 februari 2021.
Met het oog op de volledige heropening van de scholen wordt er beslist om de uitgestelde en aangepaste extra-murosactiviteiten in de gemeentelijke basisschool dit voorjaar 2021 op de vermelde data en voor de vermelde klassen te laten plaatsvinden.
1. Bosklassen zullen ingericht worden voor de leerlingen van het derde en vierde leerjaar van de gemeentelijke basisschool - afdeling Piramide van 07 juni tot en met 11 juni 2021.
2. Boerderijklassen zullen ingericht worden voor de leerlingen van het vierde leerjaar van de gemeentelijke basisschool - afdeling Tilia van 26 april tot en met 29 april 2021. Deze datum kan nog gewijzigd worden.
3. Zeeklassen zullen ingericht worden voor de leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar van de gemeentelijke basisschool - afdeling Tilia van 7 juni tot en met 11 juni 2021.
4. Deze activiteiten zullen plaatsvinden als de Coronamaatregelen dit toelaten.
Email van Poolstok van 22 maart 2021 waarin wordt meegedeeld dat de algemene vergadering van Poolstok plaats heeft op 28 mei 2021, om 11 uur.
Vermits het gemeentebestuur Steenokkerzeel vanaf 17 september 2020 pas aangesloten is bij Poolstok, dienen wij nog een vertegenwoordiger en/of een plaatsvervangend vertegenwoordiger aan te duiden voor de algemene vergadering van Poolstok.
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Poolstok.
De stemming geeft volgende uitslag :
Geert Laureys bekomt 13 stemmen;
Kurt Ryon bekomt 2 stemmen;
Jan Van hoof bekomt 1 stem;
Bruno Peeters bekomt 1 stem
Er zijn 3 blanco stemmen.
De gemeenteraad gaat over bij geheime stemming tot verkiezing van een plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Poolstok.
De stemming geeft volgende uitslag :
Kurt Ryon bekomt 15 stemmen;
Wim Mombaerts bekomt 1 stem;
Jan Van hoof bekomt 1 stem;
Er zijn 3 blanco stemmen.
In het gemeenteraadsbesluit van 17 september 2020 trad de gemeente Steenokkerzeel toe tot Poolstok voor ondersteuning inzake het P&O-beleid.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Schrijven van Fluvius OV van 22 maart 2021 waarin wordt meegedeeld dat de jaarvergadering van Fluvius OV plaats heeft op 26 mei 2021, op digitale wijze, met volgende agenda:
Omwille van de nog steeds aanhoudende coronacrisis en het grote aantal gemeentelijke vertegenwoordigers (111 personen) heeft de Raad van Bestuur beslist deze algemene vergadering op digitale wijze te houden en dit conform de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Gezien de vereiste van openbaarheid (artikel 432 van het DLB) zaI deze digitale bijeenkomst via livestream te volgen zijn. Aan de vertegenwoordiger van uw gemeente zaI een persoonlijke code bezorgd worden waaraan het aantal aandelen van uw gemeente gekoppeld wordt. Er zal voor gezorgd worden dat de vertegenwoordiger op een IT-veilige manier zijn/haar stem kan uitbrengen en indien gewenst vragen kan stellen. Andere geinteresseerden zullen tevens via een link op de website van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging de Algemene Vergadering live kunnen volgen.
Vanaf 1 april 2019 is de gemeente Steenokkerzeel aangesloten bij Fluvius Opdrachthoudende vereniging.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergadering werden door de gemeenteraad op 28 februari 2019 aangeduid, voor de volledige legislatuur.
Email van Creadiv van 1 april 2021 waarin men meedeelt dat hun algemene vergadering digitaal zal doorgaan op vrijdag 28 mei 2021 om 16u00 via Teams, met volgende agenda:
In het kader van de strijd tegen het Covid-19 zal deze algemene vergadering uitzonderlijk per videoconferentie georganiseerd worden.
De gemeente Steenokkerzeel is een vennoot van Creadiv nv.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergadering werden door de gemeenteraad op 28 maart 2019 aangeduid, voor de volledige legislatuur.
Email van Havicrem van 9 maart 2021 waarin wordt meegedeeld dat de bijzondere algemene vergadering zal plaatshebben op woensdag 9 juni 2021, om 18u30, in Aula 2 van het Crematorium Daelhof te Eppegem of via Teams, met volgende agenda:
Email van Havicrem van 15 april 2021 waarin wordt meegedeeld dat de gewone algemene vergadering zal plaatshebben op woensdag 9 juni 2021, om 19u00, aansluitend op de bijzondere algemene vergadering, in Aula 2 van het Crematorium Daelhof te Eppegem of via Teams, met volgende agenda:
De gemeente is aangesloten bij de intergemeentelijke vereniging Havicrem, die werd opgericht op 10 juni 2003 en bekendgemaakt in de bijlagen tot het Belgisch Staatsblad van 26 september 2003 onder het nummer 03099363.
Havicrem staat in voor het beheer van één of meerdere crematoria in het arrondissement Halle-Vilvoorde, een opdrachthoudende vereniging die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 houdende de intergemeentelijke samenwerking.
In artikel 6 van de statuten van Havicrem wordt vermeld dat de vereniging wordt opgericht voor een termijn van 18 jaar, die verstrijkt op 10 juni 2021.
De afgevaardigden voor de algemene vergadering van Havicrem werden op 28 februari 2019 door de gemeenteraad aangeduid voor de ganse legislatuur.
Artikel 423 , 1 ste lid van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de statutair bepaalde duur van een opdrachthoudende vereniging opeenvolgende keren kan verlengd worden voor een termijn die niet langer is mag zijn dan 18 jaar.
Artikel 423, 2de lid van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat volgende beslissingen moeten genomen worden met het oog op de verlenging van de bestaansduur van Havicrem:
De gecoördineerde statuten van Havicrem, in het bijzonder artikels 32 en 33.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder de artikel 432 en 454.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Schrijven van Haviland van 5 maart 2021 en 2 april 2021, waarin wordt meegedeeld dat de statutaire gewone algemene vergadering van Haviland plaats heeft op woensdag 16 juni 2021 om 18u00, met volgende agenda :
Schrijven van Haviland van 5 maart 2021 waarin wordt meegedeeld de raad van bestuur van Haviland op 22 februari 2021 een ontwerp van statutenwijziging heeft goedgekeurd.
Rekening houdend met de Coronacrisis en de meest recente richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur, organiseert Haviland Intercommunale deze vergadering ONLINE via Teams met de mogelijkheid om ook fysiek aanwezig te zijn in de kantoren van Haviland - Brusselsesteenweg 617 te 1731 ZELLIK. (= hybride vorm van vergaderen)
De gemeente van Steenokkerzeel is aangesloten bij de intercommunale Haviland die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652.
Haviland is een dienstverlenende vereniging voor intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische sociale expansie van het arrondissement Halle–Vilvoorde, die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
Het decreet lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 427, 432, 40 en 41.
Het OCMW-raadsbesluit van 28 februari 2019 en 24 oktober 2019 betreffende de aanstelling van de afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Haviland voor de volledige legislatuur.
Schrijven van Fluvius-West (voorheen Infrax-West) van 29 maart 2021 waarin wordt meegedeeld dat de jaarvergadering van Fluvius-West zal plaatshebben op 21 juni 2021 om 18u00 in "Salons Saint-Germain", De Breyne Peellaertstraat 12 te 8600 Diksmuide, met volgende agenda :
Naar aanleiding van de coronapandemie staat tot op heden nog niet vast onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Gezien de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst, kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale algemene vergadering indien dit noodzakelijk zou blijken.
De gemeente Steenokkerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Fluvius-West (voorheen Infrax-West) .
De afgevaardigden voor de algemene vergadering van Fluvius-West werden op de gemeenteraad van 17 september 2020 aangeduid voor de volledige legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Schrijven van Fluvius Antwerpen van 23 maart 2021 waarin wordt meegedeeld dat de jaarvergadering van Fluvius Antwerpen plaats heeft op 23 juni 2021, om 18u00 in het Kasteel van Brasschaat, Hemelhoevedreef 1 te Brasschaat, met volgende agenda:
Omwille van de nog steeds aanhoudende coronacrisis staat het tot op heden niet vast onder weike vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Gezien de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
De gemeente Steenokkerzeel is vanaf 1 april 2019 aangesloten bij Fluvius Antwerpen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het gemeenteraadsbesluit van 17 september 2020 en 15 oktober 2020 betreffende de aanstelling van de afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Fluvius Antwerpen voor de volledige legislatuur.
Schrijven van PBE van 29 maart 2021 waarin wordt meegedeeld dat de jaarvergadering zal plaatshebben op vrijdag 25 juni 2021, om 19u00, in het Fluvius gebouw, Diestsesteenweg 162 te Lubbeek, met volgende agenda:
Naar aanleiding van de coronapandemie staat tot op heden nog niet vast onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Gezien de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst, kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale algemene vergadering indien dit noodzakelijk zou blijken.
De gemeente Steenokkerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband PBE.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergadering werden door de gemeenteraad op 28 februari 2019 aangeduid, voor de volledige legislatuur.
Schrijven van Riobra van 29 maart 2021 waarin wordt meegedeeld dat de jaarvergadering zal plaatshebben op dinsdag 29 juni 2021 in de kantoren van Fluvius, Diestsesteenweg 126 te Lubbeek, met volgende agenda:
Door de coronapandemie staat het tot op heden nog niet vast onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Gezien de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst, kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale algemene vergadering indien dit noodzakelijk zou blijken.
De gemeente Steenokkerzeel is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Riobra.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De afgevaardigden voor de algemene vergadering werden in de gemeenteraad van 15 oktober 2020 (effectief afgevaardigde) en 12 november 2020 (plaatsvervangend afgevaardigde) aangeduid voor de volledige legislatuur.
De (verrekening van de) investerings- en kapitaalsubsidies die door de gemeente worden toegekend aan het AGB Steenokkerzeel mogen vanaf 1 januari 2016 niet meer bij de ontvangsten worden geteld voor de bepaling van de ‘BTW-winst’. Tot dan werden de investeringen in het AGB altijd gefinancierd door een investeringssubsidie van de gemeente, waarbij de afschrijvingen van het actief in het resultaat werden geneutraliseerd door de gelijke verrekening van de ontvangen investeringssubsidie. Door de investeringssubsidie te vervangen door een ‘toegestane lening’ waarbij de terugbetaling (aan de gemeente) gefinancierd wordt met een prijssubsidie (van de gemeente aan het AGB), zal de investeringsuitgave onmiddellijk gefinancierd worden en zal de afschrijvingslast in het AGB geneutraliseerd worden. De afschrijving en de terugbetaling van de lening moeten dan wel ‘synchroon’ verlopen.
In het meerjarenplan 2020–2025 van het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel zijn de transactiekredieten in de investeringsprojecten 2020 geraamd op 332.400 EUR; In de loop van 2020 werd hiervan 8.970,83 EUR effectief uitgegeven aan investeringsprojecten.
De liquiditeitspositie van het AGB laat geen integrale en onmiddellijke financiering van de transactiekredieten toe, bijgevolg is het aangewezen dat de gemeente ter financiering een lening toestaat aan het AGB;
Voorafgaande beslissing nr. 2010.047 dd. 30.03.2010 bevestigt dat het renteloze karakter van een lening die wordt verstrekt door een gemeente aan een AGB niet wordt aangemerkt als een verkregen abnormaal of goedgunstig voordeel in hoofde van het AGB.
De gemeenteraadsbeslissing van 26 juni 2003 waarin de oprichting en de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel, afgekort AGB Steenokkerzeel werden goedgekeurd.
De goedkeuring van de gemeenteraadsbeslissing van 26 juni 2003 door de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken op 31 juli 2003 en de publicatie van deze beslissing in het Belgisch Staatsblad van 26 september 2003.
Het prijssubsidiereglement.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De beheersovereenkomst tussen de gemeente en het AGB.
1. De volgende leningsovereenkomst wordt goedgekeurd:
LENINGSOVEREENKOMST TRANSACTIEKREDIETEN INVESTERINGSPORTEFEUILLE 2020
Tussen:
De GEMEENTE STEENOKKERZEEL, met zetel te te 1820 Steenokkerzeel, Orchideeënlaan 17, hier vertegenwoordigd door:
- de burgemeester, zijnde de heer Kurt Ryon;
- de algemeen directeur, zijnde mevrouw Heidi Abeloos;
Overeenkomstig artikel 330 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 is dit besluit van de gemeenteraad onmiddellijk uitvoerbaar doch onderworpen aan het algemeen administratief toezicht van de provinciegouverneur;
hierna genoemd ‘Uitlener’, enerzijds en
Het AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF STEENOKKERZEEL, afgekort “AGB Steenokkerzeel”, met zetel te 1820 Steenokkerzeel, Orchideeënlaan 17 en ondernemingsnummer 0863.139.949, hier vertegenwoordigd door:
- de voorzitter van het AGB, zijnde de heer Jelle Mombaerts;
- de secretaris van het AGB, zijnde mevrouw Heidi Abeloos;
Opgericht bij besluit van de gemeenteraad van de Gemeente Steenokkerzeel op 26 juni 2003 en goedgekeurd door de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken op 31 juli 2003 en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 26 september 2003;
Overeenkomstig artikel 330 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 is dit besluit van de raad van bestuur onmiddellijk uitvoerbaar doch onderworpen aan het algemeen administratief toezicht van de provinciegouverneur;
hierna genoemd ‘Lener’, anderzijds,
hierna samen genoemd ‘de partijen’
wordt een leningsovereenkomst gesloten met volgende voorwaarden:
Art. 1 – Voorwerp
De Uitlener verleent een lening aan de Lener, die de lening aanvaardt, gelijk aan de hoofdsom, met de duurtijd en volgens de regeling en de voorwaarden, zoals die hierna worden bepaald.
Art. 2 – Hoofdsom
De Lener erkent aan de Uitlener de som van 8.970,83 EUR verschuldigd te zijn.
Art. 3 – Doel van de lening
De lening zal uitsluitend worden aangewend voor de financiering van de transactiekredieten van de investeringsprojecten 2020.
Het bedrag van de lening wordt aan de Lener ter beschikking gesteld door opnamen via de rekening-courant tussen de Uitlener en de Lener.
Elke aanwending van het ontleende bedrag in strijd met deze overeenkomst heeft van rechtswege de onmiddellijke opeisbaarheid van het openstaande bedrag voor gevolg.
Art. 4 – Duurtijd
Deze lening is toegestaan voor een termijn overeenkomstig met de afschrijvingstermijn van de investeringen waarvoor geleend wordt.
Tussen partijen is uitdrukkelijk overeengekomen dat al de bepalingen van de huidige overeenkomst na de vervaltijd van toepassing zullen blijven ingeval de terugbetaling, om het even welke reden, niet op de vastgestelde datum zou geschieden, en dit zonder alsdan afbreuk te doen aan de eisbaarheid.
Art. 5 - Vaststelling renteloosheid
Er is door de Lener geen enkele rente verschuldigd gedurende de volledige periode dat de lening loopt.
Art. 6 – Terugbetaling
De Lener verbindt zich er toe om het ontleende bedrag als volgt terug te betalen:
- hoofdsom: € 8.970,83
- aantal jaren: volgens afschrijvingstermijn van de investering
- rentevoet: 0%
- aflossing: lineair
Afhankelijk van het bedrag dat effectief door de Lener wordt opgenomen, wordt de definitieve aflossingstabel opgesteld. De eerste vervaldag is 31 december van het jaar van ingebruikname van het actief.
De terugbetaling gebeurt in eerste instantie door middel van schuldvergelijking met de prijssubsidies die door de Uitlener aan de Lener verschuldigd zijn. De Lener machtigt de Uitlener om het passende bedrag op de prijssubsidies in te houden en te boeken als schuld aan de Lener. Deze inhoudingen worden gelijk gespreid over de vier kwartalen (behoudens akkoord van het directiecomité met een afwijking op de gelijke spreiding over de kwartalen).
Indien de prijssubsidies, die door de Uitlener aan de Lener worden toegekend, niet volstaan om de terugbetalingen te voldoen, is het saldo op de vervaldag betaalbaar op rekening BE02 0910 0018 5440 van de Uitlener.
Art. 7 - Boete bij te late terugbetaling
Over te laat terugbetaalde bedragen is door de Lener bij wijze van boete rente verschuldigd tegen het op dat ogenblik geldende Euribor rentepercentage (minimaal 0,00%), verhoogd met 100 basispunten, en zulks ten belope van het aantal maanden laattijdigheid waarbij iedere begonnen maand als een volledige maand zal worden aangerekend. De Uitlener is bevoegd onmiddellijke betaling daarvan te verlangen.
Ingeval van niet betaling binnen de vijftien (15) dagen na aanmaning bij ter post aangetekende brief wordt het volledige bedrag der lening onmiddellijk opeisbaar en zal het gehele nog verschuldigde bedrag vermeerderd worden met de rente zoals in vorige alinea berekend.
Art. 8 – Opeisbaarheid
Alle uit hoofde van de lening verschuldigde bedragen kunnen met onmiddellijke ingang worden opgeëist, en de lening geldt bij opeising als opgezegd indien:
× de Lener in strijd handelt met deze overeenkomst en het verzuim niet is te herstellen;
× de Lener in strijd handelt met deze overeenkomst en de Lener niet alsnog nagekomen heeft binnen 30 dagen na sommatie per aangetekend schrijven of een langere termijn in de sommatie genoemd, zich in regel te stellen.
Bij niet-naleving door de Lener van haar verplichting(en) heeft de Uitlener het recht onverminderd alle persoonlijk vorderingen en dwangmaatregelen in het algemeen verhaal uit te oefenen op al de goederen van de Lener zowel roerende als onroerende. Alle kosten van beslag, inbegrepen van bewarend beslag, zijn ten laste van de Lener.
Art. 9 - Wijzigingen
Deze leningsovereenkomst bevat de integrale overeenkomst tussen de Uitlener en de Lener en vervangt alle andere mondelinge - of schriftelijke overeenkomsten tussen de Partijen. Deze overeenkomst kan enkel schriftelijk en via uitdrukkelijk akkoord tussen de Partijen worden gewijzigd.
Art. 10 - Niet-overdraagbaarheid
Behoudens in gevallen, vermeld in onderhavige overeenkomst, kan deze overeenkomst, noch enige rechten daarin, geheel of gedeeltelijk worden overgedragen aan derde partijen.
Art. 11 - Toepasselijk recht
Deze Leningsovereenkomst renteloze lening is onderworpen aan het Belgisch recht. Enkel de hoven en rechtbanken van de woonplaats van de Uitlener zijn bevoegd.
Art. 12 – Splitsbaarheid
De nietigheid van één der artikelen van deze overeenkomst of een deel daarvan, tast de geldigheid van de overige bepalingen van deze overeenkomst niet aan, noch van de overeenkomst in haar geheel. Hun afdwingbaarheid blijft onverminderd tot wat wettelijk toegelaten is.
Ingeval van ongeldigheid of onafdwingbaarheid van enige bepaling van de overeenkomst zullen partijen ter goeder trouw onderhandelen teneinde deze te vervangen door een bepaling die zoveel mogelijk hetzelfde effect teweegbrengt als de ongeldige of onafdwingbare bepaling.
Evenzo zullen partijen te goeder trouw onderhandelen teneinde een voor iedere partij aanvaardbare oplossing te vinden indien zich een situatie voordoet, die niet voorzien is in de overeenkomst.
Aldus opgemaakt en ondertekend te Steenokkerzeel op […] in twee originele exemplaren, waarvan elke partij erkent er één te hebben ontvangen
Voor de Uitlener,
De algemeen directeur, De burgemeester,
H. ABELOOS K. RYON
Voor de Lener,
De secretaris van het AGB, De voorzitter van het AGB,
H. ABELOOS J. MOMBAERTS
2. De voorzitter en de secretaris van het AGB worden gemachtigd om in naam van het AGB de overeenkomst te ondertekenen.
Nieuw besluit van de Vlaamse Regering van 19 maart 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
In de fase van de COVID-19-crisis waarin we ons momenteel bevinden, is een cruciale rol weggelegd voor contactonderzoek en bronopsporing.
Op 19 maart 2021 heeft de Vlaamse Regering de contouren voor preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine-coaching en lokaal contactonderzoek door lokale besturen na 31 maart 2021 uitgewerkt, met een bijhorende subsidie.
Wat de aard van de engagementen betreft, kunnen lokale besturen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 maart 2021 kiezen tussen de volgende opties:
Ons bestuur heeft tijdens de zitting van het college van burgemeester en schepenen van 25 januari 2021, op basis van het BVR van 13 november 2020, een samenwerkingsovereenkomst voor optie 1 afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid. Ons bestuur wenst op basis van het BVR van 19 maart 2021 de overeenkomst voor optie 1 (sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching) te verlengen voor de periode 1 april tot en met 30 juni 2021.
De lokale besturen werken in al deze opdrachten ondersteunend en/of aanvullend op de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden alsook op de werking van de centrale contactcenters. De gemeenten die inzetten op optie 1 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse van clusters, quarantaine-coaching en aandacht voor kwetsbare personen of groepen) krijgen een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand voor een periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021.
Hiertoe wordt door de gemeente een addendum opgesteld met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid.
Het verder opnemen van deze engagementen geschiedt met inachtneming van de bescherming van de privacy van de burgers, zoals onder meer gewaarborgd door de algemene verordening gegevensbescherming (AVG). De engagementen die de gemeente opneemt, doen geen afbreuk aan de engagementen die de gemeente in de bestrijding van de coronapandemie reeds opgenomen worden binnen de werking van de ELZ. Integendeel, ze zijn bedoeld om deze werking nog te versterken.
Artikel 191 van het Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie verankert het voorzorgsbeginsel in het kader van het beheer van internationale gezondheidscrisissen en van de actieve voorbereiding van zulke potentiële crisissen. Dit beginsel houdt in dat, wanneer een ernstig risico hoogstwaarschijnlijk werkelijkheid zal worden, het aan de overheid is om dringende en voorlopige maatregelen te nemen.
Gelet op de verder stijgende besmettingsgraad in Vlaanderen.
Gelet op de dringende noodzakelijkheid, die niet toelaat te wachten tot de eerstvolgende gemeenteraad omwille van de noodzaak om engagementen onmiddellijk verder te kunnen opnemen. Dat de hoogdringendheid blijkt uit de epidemiologische resultaten voor Vlaanderen, die van dag op dag evolueren. Gelet op de voornoemde hoogdringendheid, neemt het college van burgemeester het besluit tot ondertekening van de voorliggende samenwerkingsovereenkomst en bijlagen. Zij doet dit onder voorbehoud van bekrachtiging van onderhavig besluit door de eerstvolgende gemeenteraad waarop dit dossier rechtsgeldig kan worden geagendeerd.
Op 12 april 2021 heeft het college van burgemeester en schepenen zijn goedkeuring verleend aan het addendum afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 maart 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
1. De gemeenteraad neemt kennis van het nieuwe besluit van de Vlaamse Regering van 19 maart 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
2. De gemeenteraad neemt kennis van het addendum afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 maart 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken en bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen genomen tijdens de zitting van 12 april 2021, namelijk de goedkeuring van het addendum (verlenging huidige samenwerkingsovereenkomst voor de periode april t.e.m. juni 2021).
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt
Wij stelden reeds de vraag of en wanneer het wegdek van de Tervuursesteenweg zou hersteld worden. Zulks was toentertijd nog niet bekend. Aangezien het wegdek nog bijkomend is verslechterd, worden de herstellingen steeds dringender. Vooral de situatie aan de Sint-Cajetanus school is zorgwekkend.
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Bij de recente vergadering met AWV vernamen we dat er pas financiële middelen voorhanden zijn in 2023.
Er zal dan wel een andere soort verharding komen, maar geen asfalt.
We hebben wel tijdelijke ingrepen gevraagd, gezien de toestand van het wegdek, AWV is immers aansprakelijk bij eventuele schade aan voertuigen.
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
Wij zijn ons bewust dat alle verenigingen/organisaties het vanzelfsprekend moeilijk hebben in deze onzekere tijden en deze allemaal bijkomende ondersteuning nodig hebben. Het is dan ook om die reden dat de gemeenteraad reeds financiële tegemoetkomingen heeft goedgekeurd.
Evenwel wensen wij bijkomend aandacht te vragen voor SAMANA. Het is algemeen geweten dat zij in Steenokkerzeel zeer nobel werk leveren door onder andere aan ziekenbezoek te doen. Zulks is heden natuurlijk een stuk moeilijker geworden door de coronapandemie. Niettemin blijven zij proberen om in de mate van het mogelijke deze essentiële bezoeken te blijven organiseren rekening houdende met de geldende regels.
Kan de gemeente rechtstreeks contact nemen met SAMANA om te bekijken of zij deze bijkomend kunnen ondersteunen op welke wijze dan ook opdat deze ziekenbezoeken plaats kunnen blijven vinden?
Schepen Liesbeth Degrève stelt voor dat Samana eens contact opneemt met de Sociale dienst om hun vraag te concretiseren, dan kunnen we zien waar we kunnen helpen.
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
Onze fractie heeft kort geleden de vraag gesteld of kon meegedeeld worden hoeveel personen er in concreto zijn gestorven aan de corona-pandemie. Deze vraag werd beantwoord op de gemeenteraad, evenwel bleken er geen concrete cijfers voorhanden te zijn hieromtrent. Een algemeen overzicht van de sterftecijfers werd in de plaats meegedeeld.
Echter bemerken wij, behoudens vergissing, dat de gemeente wel beschikt over relatief concrete informatie wie al dan niet besmet zou zijn in onze gemeente. Zo beschikte zij voorheen over de informatie betreffende welke personen in quarantaine dienden te gaan. Is het geenszins mogelijk om minstens een schatting weer te geven van de personen die gestorven zijn aan het Coronavirus? Is er vanuit de hogere overheid dan ook geen enkel initiatief om zulks mee te delen aan de gemeentebesturen, of vormt dit geen prioriteit?
Burgemeester Kurt Ryon antwoordt dat wij deze informatie niet hebben. Voor corona kenden we geen doodsoorzaak, nu ook niet, ook de Eerstelijnszone heeft hier geen cijfers over.
We kennen wel het aantal besmettingen, maar weten dan niet bij eventuele overlijdens of Covid de doodsoorzaak was.
We volgen wel de besmettingen en quarantaines kort op en eventuele uitbraken met brontracering.
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
Vandaag de dag dienen wij vast te stellen dat er heel wat huisnummers van woningen slecht of niet (meer) zichtbaar zijn. Bijkomende worden steeds meer ‘eigen creaties’ gebruikt om het huisnummers aan te duiden. Zulks vormt een potentieel probleem voor hulpdiensten die zich zo snel mogelijk moeten kunnen begeven naar de juiste locatie. Het is echter niet altijd even makkelijk om als omstander van een gebeuren het juiste nummer meteen door te geven aan de hulpdiensten.
Is het mogelijk om bijvoorbeeld via “Den Beiaard” onze inwoners erop te wijzen dat huisnummers steeds zichtbaar moeten zijn (en blijven) vanop straat?
Burgemeester Kurt Ryon antwoordt dat we aan het bekijken zijn met het politiecollege of er eventueel reflecterende huisnummers kunnen aangeboden worden.
Doen we dit gratis of aan kostprijs? Verplicht of facultatief?
Dit wordt nog verder onderzocht.
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
In sommige straten in onze gemeente hebben inwoners allerlei verkeerspaaltjes geplaatst op de strook grond die aanpaalt aan hun eigendom/voortuin en de openbare weg. Deze stroken grond maken dan ook mogelijks deel uit van het openbaar domein. Een voorbeeld hiervan vindt men terug in de Boekstestraat, waar een wijde variatie aan verkeerspaaltjes of verkeershindernissen in het verlengde stuk voortuin van verschillende huizen zijn terug te vinden. Indien er een ongeval zou gebeuren waarbij een dergelijke hindernis betrokken is, dreigen de personen die deze geplaatst hebben op te draaien voor de kosten. Denk maar aan een voertuig of een fietser die dient uit te wijken en vervolgens in aanrijding komt met een dergelijk obstakel.
Is de gemeente bereid om via een gericht schrijven deze personen te waarschuwen omtrent de mogelijke aansprakelijkheid die op hen rust?
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Aanleiding/Toelichting:
Het nieuwe kermisreglement bepaalt (o.m.) dat er in Perk slechts één kermis wordt georganiseerd i.p.v. twee. De locatie is quasi-dezelfde als voorheen, waarbij de Tervuursesteenweg toch wel een “storende” factor blijft spelen.
Vragen:
Kan er overwogen worden om tijdens de openingsuren van de kermis een wegomlegging te voorzien, waarbij de doortocht op de Tervuursesteenweg niet toegelaten is, behoudens om te parkeren op het de Ribaucourtplein ? Dit zou de veiligheid en gezelligheid ten goede komen, en tegelijkertijd een steun in de rug betekenen voor de lokale caféhouders.
Burgemeester Kurt Ryon antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Aanleiding/Toelichting:
Net achter de Sint-Jannekensstraat, richting Elewijt, staan op de Tervuursesteenweg de volgende verkeersborden: zie bijlage
Een 50-tal meters verder, net voor de toegangspoort van de school, staan de volgende verkeersborden: zie bijlage
De borden staan vrij hoog geplaatst, zeker bekeken vanuit de situatie van een fietser. Eén bord bedekt een ander verkeersbord.
Het visueel onderscheid tussen fietspad en voetpad is niet zo evident.
Precies op die scheidingslijn staat vermeld: “fietsers op de rijbaan”.
Het is niet zeldzaam dat fietsers hun weg gewoon verder zetten op het voetpad. Een gevaarlijke situatie, gelet op het feit dat ter hoogte van de schoolpoort het voetpad begint.
Vragen:
Is het mogelijk om meer adequaat geplaatste verkeersborden te voorzien?
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Burgemeester Ryon vult aan dat de officiële toegang voor de school aan de achterzijde loopt, vooraan is alleen voor leveranciers. De lage borden zijn niet overal mogelijk en veilig.
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Aanleiding/Toelichting:
Bij de aanpassing van het kruispunt in Melsbroek werden gele lichtjes aangebracht om zebrapaden aan te duiden.
Vragen:
Is er een bijzondere reden waarom gele lichtjes worden geplaatst?
Ter hoogte van de Vrije Basisschool Ter Ham reflecteren een aantal lichtjes niet meer. Kan hieraan iets gedaan worden ?
Burgemeester Kurt Ryon antwoordt dat er aan Tilia testen gebeuren met lichtjes op het lichtnet, die voldoende duurzaam zijn.
De lichtjes aan Ter Ham worden systematisch kapot gereden en werken op zonne-energie. Het is de bedoeling na het proefproject om ook deze te vervangen.
Alleen moet hiervoor de baan 48u afgesloten en opgebroken worden, dus dit vergt wel enige planning.
Ook in Perk voorzien we dit. Aan GBS Piramide doen we dit niet, omdat daar een lichtbrug is.
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :
Feiten, context, argumentatie : CBS 15/3/2021.
We lezen hier het volgende :
Door de bouw van de nieuwe lokalen van Chiro Perk en de speelpleinwerking dienen er dit jaar, in 2021, heel wat onvoorziene kosten gemaakt te worden, voor materiaal en
toebehoren in en rond de lokalen.
Een overzicht van de reeds gemaakte en nog te maken kosten (bedragen incl. BTW):
∙ plaatsing fietsenrekken: 1.010 euro;
∙ plaatsing magazijnrekken materiaalberging: 3.710 euro;
∙ aankoop tafels en stoelen voor de kleuters: geraamd op 3.000 euro;
∙ aankoop informatiedoek voor op de poort: geraamd op 100 euro;
∙ aankoop ander klein materieel (zoals trapladdertje, plaspotjes, opstapjes voor toiletten,
enkele extra opbergbakken, ...): geraamd op 1.000 euro.
Aangezien voor deze kosten geen krediet voorzien werd in 2021, stelt de Jeugddienst voor om het budget van de speelpleinwerking eenmalig te verhogen van 19.000 naar 29.000
euro. Het budget dat jaarlijks voorzien wordt voor de speelpleinwerking dient voor de organisatie van activiteiten, de aankoop van spel- en sportmateriaal, aankoop van fruit, ...
Vraag :
Hoe komt het dat er alweer een misrekening is van meer dan 30 %?
Wie maakt deze budgetten op? Wie kijkt dit na? Wie beslist wat er moet gekocht worden?
Deze vraag wordt samen behandeld met vraag 31, die samen horen.
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt:
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :
Sinds de corona-crisis gebeurt de gemeenteraad via teams. Daarnaast wordt alles ook uitgezonden via de live-stream.
Vraag : Kan het bestuur ons zeggen hoeveel mensen gemiddeld de GR volgen via de livestream.
Schepen Geert Laureys antwoordt dat er gemiddeld 17 live-kijkers zijn, ca. 106 mensen gemiddeld bekijken de opname daarna.
We maken hiervoor de nodige promotie voor via de gemeentelijke kanalen.
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :
Feiten, context, argumentatie : CBS 15/3/2021
We lezen in het CBS van 15/3/2021 het volgende :
Door enkele onvoorziene werken in de speeltuinen zal het budget van 10.000 euro voor het onderhoud van de speeltuinen in 2021 niet volstaan.
We werken voor het onderhoud van de speelterreinen samen met Wonen en Werken, waarvan we heel tevreden zijn. Zij hebben doorgegeven dat enkele uit te voeren werken,
naar aanleiding van de inspectie die vorige 77 maand uitgevoerd werd, vrij kostelijk zijn.
Volgende werken zouden uitgevoerd moeten worden (bedragen incl. BTW):
∙ Een gedeelte van het speelterrein in de Kerkdreef in Perk dient heraangelegd te worden (stenen uit het zand halen en gras inzaaien) (geraamd op 1.500 euro);
∙ De bomen in het speelterrein van de Passiewijk in Melsbroek moet gesnoeid worden. Er moeten ook extra haagplantjes geplaatst worden (als afscheiding) (geraamd op 500 euro);
∙ De net aangelegde valdempende zones in alle speelterreinen van de gemeente moeten aangevuld worden. Deze valzones werden vorig jaar aangelegd en de houtsnippers die
hierin liggen zijn al een gedeelte gezakt. Dit is heel normaal, maar om een voldoende hoge valdemping te hebben, moeten hier dus extra snippers ingevoerd worden. Dit gaat om een vijftiental valzones, dus dit is een zeer grote oppervlakte. (geraamd op 5.000 euro)
∙ Er moet onder twee toestellen in de speeltuin in de Cornellekestraat ook een valzone uitgegraven worden, waarin ook houtsnippers ingevoerd moeten worden. (geraamd op
6.000 euro)
∙ Daarnaast werden ook heel wat andere opmerkingen geformuleerd door de inspecteur die onze speelterreinen in februari controleerde. Om al deze herstellingen uit te voeren, zullen
ook nog kosten gemaakt moeten worden. Hiervoor moet het budget van 10.000 euro, dat voorzien is voor het onderhoud van de speelterreinen, volstaan. Met een gedeelte van de
werken is al begonnen, omdat hier niet mee gewacht kon worden. Zij voeren deze werken uit onder de bestaande bestelbon die in het begin van dit kalenderjaar door het
schepencollege goedgekeurd werd.
Aangezien het bedrag dat nu voorzien werd niet zal volstaan, stelt de Jeugddienst voor om het krediet voor het onderhoud van de speelterreinen in 2021 te verhogen van 10.000 euro naar 20.000 euro.
Vraag : hoe komt het dat er alweer een misrekening is, en nu zelfs 50 %?
Wie maakt deze budgetten op? Wie kijkt dit na? Wie beslist wat er moet gedaan moet worden?
Geldt niet voor iedereen : de tering naar de nering zetten?
Dit agendapunt werd samen behandeld met agendapunt 29.
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :
Feiten, context, argumentatie
In het CBS van 15/3/2021 lezen we het volgende :
Fiabilis Consulting Group bestaat sinds 2011 in België en is gespecialiseerd in het analyseren en optimaliseren van de patronale lasten van bedrijven.
Sinds enkele jaren zijn zij ook actief binnen de overheidssector, en zijn zij op dit ogenblik de enige die een dergelijke dienstverlening voor de overheid aanbieden. Naast de
vermindering van de RSZ-bijdragen kan Fiabilis ook instaan voor de analyse van de premies arbeidsongevallen en voor de mogelijke vrijstelling van doorstorting bedrijfsvoorheffing
voor werken in onroerende staat.
Deze zijn echter minder interessant voor Steenokkerzeel, omdat onze verzekeringen al om de 4 jaar doorgelicht en aanbesteed worden, en omdat de mogelijke besparing in
de doorstorting van de bedrijfsvoorheffing na een korte analyse te verwaarlozen zijn.
De kosten zouden hier niet opwegen tegen de baten.
Echter lezen wij een aantal zinnen verder het volgende :
Adviezen en visum: Hoewel dit niet op onze prioriteitenlijst staat, lijkt het voor de financiële dienst toch interessant om in te gaan op het voorstel van Fiabilis. Vooral omdat
de input van ons eigen personeel quasi onbestaande is. Bovendien komen we zo ook te weten of we optimaal gebruik maken van de bestaande RSZ-verminderingen. Indien dit nu
al het geval zou zijn, kost de analyse ook niets aan het OCMW door het 'No Cure No Pay'principe.
Plaats in beleidsplan en budget: Eventuele kosten zullen aangerekend worden op budgetcode GBB_OCMW/0112- 00/61319999/OCMW/VB/IP-GEEN van de exploitatie
2021. Hiervoor zal dan - indien nodig - het nodige krediet voorzien worden bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
Vraag : Hoe verantwoordt het bestuur deze extra uitgave, terwijl er voor andere zaken al zoveel extra geld moet uitgegeven worden? Is dit niet nodeloos geld weggooien dat beter
voor andere zaken kan gebruikt worden?
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt dat het RSZ-gedeelte wel interessant was voor ons, niet het verzekeringsgedeelte.
Er is trouwens een 'no cure no pay' principe: als er geen winsten geboekt worden, wordt de firma niet betaald.
Voor de gemeente zal er wel degelijk een voordeel zijn.
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :
We lezen in het CBS van 22/3/21 dat er een probleem is met hangjongeren diegeluidsoverlast zouden veroorzaken in de wijk t’ Vlierke.
De jeugddienst stelde voor een picknicktafel te plaatsen, en stelde ook 4 mogelijke locaties voor. Dit om de jongeren een plek te geven waar ze kunnen hangen.
Verder lezen we dat het plaatsen van een picknick tafel zo’n 300 à 400 euro kost, dat er voldoende budget is voorzien voor zulke zaken, maar dat het bestuur toch geen actie gaat
ondernemen om de overlast in de wijk ’t Vlierke aan te pakken.
Vraag : Waarom wil het bestuur deze kleine investering niet doen, en deze overlast laten verder duren?
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt dat de jongeren een afgelegen locatie wou waar er lawaai mocht gemaakt worden, maar het college vreest dat het gebrek aan sociale controle ongewenst gedrag zou veroorzaken. Een locatie op een meer toegankelijke plaats zou weinig gebruikt worden.
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
Aanleiding: besluit van de gemeenteraad van februari 2020
1. De gemeenteraad neemt kennis van de bewijsstukken die het 30-jarig gebruik van de trage weg langs het Golfdomein (tussen Burgdreef en wachtbekken E19) aantonen, zijnde:
● Aanwezigheid van de weg op historisch kaartmateriaal tot op heden.
● Aanwezigheid van de weg op luchtfoto’s tot op heden.
● Getuigenverklaringen van inwoners en burgers die de weg de afgelopen 30 jaar hebben gebruikt.
● Opname van de weg in een publiek toegankelijk wandelparcours.
● Fotomateriaal waaruit de voor het publiek toegankelijke staat van de weg blijkt.
● Opname van de weg in administratieve documenten zoals Middenschalig Referentiebestand MRB Wegen.
● Heatmap van www.strava.com met de aanwezigheid van publieke tracks van joggers waaruit blijkt dat het publiek gebruik voortduurt tot op heden.
2. De gemeenteraad beslist op basis van het voorliggende bewijsmateriaal de trage weg te erkennen als gemeenteweg, met de vestiging van een publieke erfdienstbaarheid van doorgang tot gevolg, volgens art. 13, §2 van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019.
3. De gemeenteraad gelast het college met de opmaak van een gemeentelijk rooilijnplan voor deze gemeenteweg, eveneens volgens art. 13, §2 van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019.
Vraag:
Wanneer gaat men het bord “privé domein” en de bareel verwijderen van deze gemeenteweg ?
Inmiddels is de weg ook helemaal versperd door een omgevallen boom. Kan de Brabantse golf aangespoord worden om de weg weer vrij te maken? (zie foto in bijlage)
Schepen Wim Mombaerts antwoordt:
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
Aanleiding:
Onze vraagstelling van september 2020 en januari 2021 om een Skatepark en jongeren ontmoetingsplek in elke deelgemeente te voorzien. Hierop werd geantwoord dat een
skatepark te duur is, maar indien we met fundraising het geld bij mekaar kregen wel een plek kon voorzien worden. Echter moest dit allemaal nog verder bekeken worden. De
ontmoetingsplek werd wel positief onthaald.
Vraag: wat is de stand van zaken voor de ontmoetingsplekken en skateparken
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt dat er een skatepark in Steenokkerzeel is, waar we verder in investeren.
In Perk is er geen terrein beschikbaar, in Melsbroek eventueel aan de Wylder. We zouden daar wel een terrein ter beschikking kunnen stellen bv. via erfpacht aan geïnteresseerde initiatiefnemers. Maar dit brengt wel enige verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid met zich mee.
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :
Aanleiding
Het is duidelijk dat meer en meer de nadruk wordt gelegd op elektrisch rijden (plug in hybride of 100% elektrisch).
Europa wil de verkoop van nieuwe gewone diesel- en benzineauto's immers verbieden tegen 2035 en waarschijnlijk zouden tegen 2030 de diesel en benzinewagens zelfs volledig verboden worden in de LEZ .
Vraag :
Gaat de gemeente investeren in het plaatsen van laadpalen in de gemeente?
Volgens ons komen volgende plaatsen in aanmerking :
- Parking naast de parochiezaal in Melsbroek
- Parking van de voetbal in Melsbroek
- parking aan de kerk van Steenokkerzeel
- Aan de kerk van Perk/ voetbal parking
- Parking aan de Bib
- Parking aan de Corren
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:
De burgemeester vult aan dat gemeente gevraagd heeft om laadpalen te voorzien voor de voertuigen bij de bouw van de nieuwe loods van de 15e Wing.
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :
Aanleiding
In december vorig jaar hadden wij als eens gevraagd om meer fietsenstallingen te voorzien de site van Boerke Buelens.
Dit om winkelen met de fiets te stimuleren.
Zie hieronder :
Vraagstelling: Kan de gemeente opleggen dat er per winkel, in de directe omgeving van de winkel minimaal 2 autoparkeerplaatsen worden voorzien voor fietsen te stallen ?
Besluit: Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt: Er waren 25 fietsplaatsen vergund, maar blijkbaar zijn er een aantal verwijderd wegens beschadigd na aanrijding. De
eigenaar gaat het nodige doen om de nodige fietsparkings te voorzien, mits de nodige
vergunningen, op dezelfde locatie.
Deze week echter stellen wij vast dat de fietsstallingen er als volgt uitzien : zie foto’s in bijlage.
Vraag
Werden de eerder gemaakte afspraken nageleefd, en wordt hier controle op uitgevoerd?
Schepen Wim Mombaerts antwoordt dat op 30 maart deze mensen werden aangeschreven. We hebben hen nog eens herinnerd op 16 april. De verantwoordelijke zal een nieuwe reeks fietsenstallingen plaatsen, die niet kunnen kapot gereden worden, heeft hij gemeld.
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :
Aanleiding
Tijdens de vorige gemeenteraad vroeg ik een aantal zaken op betreffende de overeenkomst die Steenokkerzeel heeft met de Regie Der Luchtwegen.
Ik kreeg toen als antwoord dat deze documenten niet meer relevant waren, en dat er tijd, noch personeel beschikbaar was om deze te gaan zoeken in het archief.
Indien ik deze toch nog wou ontvangen, moest ik deze opvragen per mail.
Dit heb ik dan ook gedaan op 30/3.
Op 24/4 heb ik enkel antwoord ontvangen op mijn vraag betreffende art.1.
De antwoorden betreffende art. 2, 6 en 7, werden ons nog niet bezorgd.
Vraag
Hoe komt dit, en wanneer mogen wij de antwoorden verwachten?
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:
Ann Goovaerts antwoordt dat men wil weten of de compensatie door BAC in verhouding is tot de schade die we door hun producten ondervinden in de vijver.
Marleen Ral antwoordt dat de vaststellingen die we vandaag hebben gedaan een gevolg was van algenvorming door te weinig zuurstof in het water bij warm weer, dit is een natuurlijk proces. Er is gisteren gecontroleerd regenwater toegevoegd door BAC om dit proces te herstellen.
De geurhinder komt daar vandaan, niet door chemische producten.
We hebben niet altijd met BAC een goede verstandhouding, maar met betrekking tot deze problematiek wordt er goed samengewerkt met de gemeente. Men probeert dit structureel op te lossen (de-icing en andere producten).
Kurt Ryon, burgemeester, vult aan: De gemeente is betrokken en aanwezig bij de staalnames die er regelmatig gebeuren door een erkend bureau. De Vlaamse milieumaatschappij is hier ook bij betrokken. We volgen dit dossier nauw op.
Een alternatief dat nog bestaat is dat er een oppervlaktebeluchter wordt aangebracht om de zuurstofniveau in het water te waarborgen.
De riolering van het leger gaat volledig ontkoppeld worden.
Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
Inwoners van naburige gemeenten (Zaventem-Kraainem-Wezembeek-Oppem) die door gezondheidsproblemen niet in hun vaccinatiecentrum geraken kunnen zich thuis laten vaccineren. Bestaat deze mogelijkheid ook voor de inwoners van Steenokkerzeel die zich moeten laten vaccineren in het VC Kampenhout-Sas.
Burgemeester Kurt Ryon antwoordt dat thuisvaccinatie kan voor bv. bedlegerige mensen die zich niet kunnen verplaatsen. We proberen zoveel mogelijk mensen in Kampenhout-sas te laten vaccineren.
De thuisvaccinatie gebeurt door de huisdokters sinds vorige week met Johnson&Johnson.
Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
Graag een stand van zaken met betrekking tot de nieuwe bestemming van de ambtswoning.
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt dat dit gebouw geen gemeente-eigendom is. De gemeente vindt het ook spijtig dat het gebouw momenteel leeg staat, maar helaas kunnen we geen leegstand heffen op dit gebouw.