Gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2021 houdende de weigering van de aanvraag tot gedeeltelijke afschaffing voetweg 68 op perceel afd. 1 sectie A nr. 84A in de Sinte Veerledreef.
Situering
Het dossier betreft het gedeelte van de gemeenteweg "voetweg 68" tussen de Sinte Veerledreef (perceel 84A) en de Hertblocklaan 25 (perceel 78P).
Beschrijving opheffing
Voetweg 68 doorkruist diagonaal perceel 84A en 78P. Op perceel 78P werd de voetweg bebouwd (bouwvergunning 24/12/1969).
De voetweg 68 verbindt virtueel de Sinte Veerledreef en de Hertblocklaan, maar deze verbinding wordt vandaag al verzekerd door middel van de trage weg Tulpenpad. Het Tulpenpad vertrekt in de Hertblocklaan slechts enkele meters verderop, naast de woning nr 23, en komt uit in de Sinte Veerledreef naast perceel 84A. Het Tulpenpad werd vastgelegd in het BPA Hertblock (1963), waarbij er verzuimd werd om het deel van de voetweg 68 tussen de Sinte Veerledreef en de Hertblocklaan op te heffen.
Het rooilijnplan (met inbegrip van schattingsverslag) “opheffing voetweg 68” werd opgemaakt door landmeter-expert Diederik Taelemans, LAN141592, optredend voor MESO studiebureau bvba, Jan Mulsstraat 132 bus 0201, 1853 Grimbergen.
Voor perceel 84A werd een meerwaarde berekend van €8370. Voor perceel 78P is er geen meerwaarde van toepassing, conform artikel 28§2 van het decreet Gemeentewegen van 3 mei 2019.
Motivering
De af te schaffen wegenis is opgenomen als voetweg 68 in de atlas der buurtwegen van Steenokkerzeel.
Artikel 85 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat alle buurtwegen met ingang van 1 september 2019 geacht worden gemeentewegen te zijn.
Artikel 8 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.
Artikel 11 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat de ligging en de breedte van een gemeenteweg wordt vastgelegd in een gemeentelijk rooilijnplan.
Artikel 3, decreet Gemeentewegen, bepaalt:
"Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak."
De opheffing van voetweg 68 schaadt het fijnmazig en veilig weggenet niet omdat de voetweg al de facto verlegd is naar de trage weg Tulpenpad (35 m verderop). Het Tulpenpad heeft dezelfde veilige en verbindende eigenschappen als de op te heffen ligging van voetweg 68.
Artikel 4 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat bij wijzigingen aan een gemeentelijk wegennet rekening wordt gehouden met volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De wijziging aan het gemeentelijk wegennet kan als volgt worden gemotiveerd:
Overeenkomstig artikel 4, 1° van het decreet Gemeentewegen dienen wijzigingen van het gemeentelijk wegennet steeds ten dienste staan van het algemeen belang.
De opheffing van voetweg 68 schaadt het algemeen belang niet, omdat de voetweg al de facto verlegd is naar de trage weg Tulpenpad (35 m verderop). Het Tulpenpad loopt langsheen perceel 84A en langsheen woning nr 23 (de juridische ligging van voetweg 68 doorsnijdt perceel 84A en perceel 78P met woning Hertblocklaan 25). Het Tulpenpad heeft dus dezelfde verbindende eigenschappen als de op te heffen ligging van voetweg 68.
Overeenkomstig artikel 4, 2° van het decreet Gemeentewegen is elke wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg een uitzondering, die gemotiveerd dient te worden.
Deze motiveringsverplichting werd in het leven geroepen, met het oog op de bescherming van de trage wegen, d.w.z. de wegen niet hoofdzakelijk bestemd voor gemotoriseerd verkeer, in het bijzonder de oude voetwegen opgenomen in de atlas der buurtwegen.
Hierbij wenste de decreetgever de ondoordachte opheffing van zulke trage wegen tegen te gaan, omwille van hun belangrijke maatschappelijke en mobiliteitsfunctie.
De opheffing van de voetweg 68 tussen de Hertblocklaan en de Sinte Veerledreef is een uitzondering omdat het hier gaat over het rechtzetten van een fout uit het verleden. De gemeente heeft bij de opmaak van het BPA destijds (1963) nagelaten de voetweg op te heffen. In 1969 werd een bouwvergunning verleend voor de woning nr 25 zonder de voetweg eerst op te heffen. Het BPA heeft wel voorzien in een alternatieve verbinding voor deze voetweg, namelijk het Tulpenpad dat dezelfde verbindende eigenschappen heeft.
Overeenkomstig artikel 4, 3° dienen bij de beslissingen omtrent de wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet steeds de verkeersveiligheid en de ontsluiting van de aangelande percelen in aanmerking te worden genomen.
Het opheffen van de voetweg 68 brengt de verkeersveiligheid en de ontsluiting van de aangelande percelen niet in het gedrang. Het Tulpenpad verzorgt een verkeersveilige verbinding tussen de Hertblocklaan en de Sinte Veerledreef.
Overeenkomstig artikel 4, 4° van het decreet Gemeentewegen dient zo nodig de wijziging aan het gemeentelijk wegennet te worden beoordeeld in grensoverschrijdend perspectief.
De betrokken wegenis paalt niet aan een van de aanpalende gemeenten, noch kan door voorliggende wijziging van de rooilijn enige hinder voor de buurgemeenten verwacht worden.
Overeenkomstig artikel 4, 5° van het decreet Gemeentewegen dient rekening gehouden te worden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder hierbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen.
Daarbij dienen tevens de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen te worden.
De opheffing van het gedeelte van de voetweg 68 tussen de Hertblocklaan en de Sinte Veerledreef brengt de behoeften van de toekomstige generaties niet in het gedrang, omdat de voetweg reeds de facto verlegd werd naar de trage weg Tulpenpad.Openbaar onderzoek
Na de voorlopige vaststelling van het grafisch plan houdende de opheffing van de rooilijn door de gemeenteraad wordt het college gelast met de organisatie van een openbaar onderzoek van 30 dagen, conform artikel 21 van het gemeentewegendecreet. Het openbaar onderzoek wordt minstens aangekondigd door:
In bijlage is opgenomen:
Wijzigingsdossier bestaande uit
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2017, houdende bepaling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019, in het bijzonder de artikelen 3, 4, 8, 10, 20, 21 en 27.
De gemeenteraad beslist:
1. Akkoord te gaan om de gemeenteweg "voetweg 68" gedeeltelijk op te heffen zoals aangeduid op het rooilijnplan.
2. Akkoord te gaan met de berekening van de meerwaarde zoals uitgewerkt in het schattingsverslag, opgemaakt door de heer Diederik Taelemans, landmeter-expert
3. Het wijzigingsdossier -bestaande uit rooilijnplan, schattingsverslag en uittreksels- opgemaakt door de heer Diederik Taelemans, landmeter-expert voorlopig vast te stellen.
4. Het college te gelasten met de organisatie van een openbaar onderzoek van 30 dagen, conform artikel 21 van het gemeentewegendecreet.