Artikel 302 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn een systeem organiseert inzake klachtenbehandeling.
We hebben vastgesteld dat het het reglement van het OCMW op bepaalde punten afwijkt van dat van de gemeente, terwijl in de praktijk wel de zelfde werkwijze wordt gehanteerd. Het is dus aangewezen om dit recht te zetten om een eenvormig reglement te hebben.
Artikel 303 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat het systeem van klachtenbehandeling moet worden georganiseerd op het ambtelijke niveau van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en maximaal onafhankelijk moet zijn van de diensten waarop de klachten betrekking hebben.
Het decreet lokaal bestuur laat toe om dit systeem op verschillende manieren te organiseren:
1° in eigen beheer;
2° in een vereniging, opgericht overeenkomstig deel 3, titel 4, hoofdstuk 2 en 3;
3° in samenwerking met de gemeente die door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt bediend;
4° in het kader van intergemeentelijke samenwerking als vermeld in deel 3, titel 3;
5° via een overeenkomst met de Vlaamse Ombudsdienst.
Het OCMW opteert er voor om dit in eigen beheer te organiseren.
Belangrijkste noten uit het klachtenreglement:
1° Het afdelingshoofd van het personeelslid of de afdeling tegen wie de klacht gericht is. Indien het afdelingshoofd zelf betrokken is, treedt de algemeen directeur op als klachtenbehandelaar.
2° Het comité, bestaande uit het vast bureau en de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn, indien het een klacht betreft tegen de algemeen directeur of financieel directeur.
Het klachtenreglement in bijlage bevat verder nog een klachtenprocedure en klachtenformulier.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017.
1. De OCMW-raad keurt het reglement betreffende de behandeling van klachten goed.
2. De OCMW-raad gaat akkoord met de aanduiding van de algemeen directeur als klachtencoördinator, uitgezonderd de klachten die op de decretale graden betrekking hebben. Als de algemeen directeur of financieel directeur zelf betrokken zijn bij de klacht, treedt het comité, bestaande uit het het vast bureau en de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn, op als klachtencoördinator.