De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
Brief van 8 augustus van de gewestelijke maatschappij voor volkshuisvesting aan de gemeente Steenokkerzeel.
In de brief dd. 8 juli 2022 die wij ontvingen van de sociale huisvestingsmaatschappij Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting wordt gevraagd om tegen uiterlijk 30 september 2022 een advies uit te brengen over het traject dat zij willen doorlopen om tegen uiterlijk 30 juni 2023 deel uit te maken van de woonmaatschappij die in het werkingsgebied, waar onze gemeente deel van uitmaakt, zal worden gevormd.
In het traject naar het vormen van een eengemaakte woonmaatschappij voor het werkingsgebied tegen 1 januari 2023, kunnen sociale huisvestingsmaatschappijen, die er pas tegen 30 juni 2023 zullen in slagen om aan alle voorwaarden tot erkenning als woonmaatschappij te voldoen, ofwel door zich zelf om te vormen tot woonmaatschappij, ofwel door een herstructurering (fusie, splitsing…) door te voeren met een andere woonmaatschappij of met een sociale huisvestingsmaatschappij, die kan aantonen dat die zich kan omvormen tot woonmaatschappij, een verlenging van hun erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot 30 juni 2023 bekomen. Daartoe moet zij een aanvraag indienen bij het agentschap Wonen-Vlaanderen. Daarbij moet de aanvragende sociale huisvestingsmaatschappij aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 zal kunnen omvormen tot woonmaatschappij, mede ondersteund door een stappenplan en een advies van de lokale besturen uit het werkingsgebied (art 223, §2, 2de lid van het BVR van 17/12/2022 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen).
Artikel 56 e.v. van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW)
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW)
De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.
Deze beslissing wordt aan de aanvrager bezorgd.
In het kader van de opdracht “Vernieuwen terras cafetaria sporthal Hertblock” werd een bestek opgesteld door de dienst openbare werken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 31 140,00 excl. btw of € 37 679,40 incl. 21% btw (€ 6 539,40 Btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140 000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode 0742-00/22103007/BESTUUR/CBS/0/OW117 (actie GBB) van de investering 2022.
1. Het bestek en de raming voor de opdracht “Vernieuwen terras cafetaria sporthal Hertblock”, opgesteld door de dienst openbare werken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 31 140,00 excl. btw of € 37 679,40 incl. 21% btw (€ 6 539,40 Btw medecontractant).
2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
3. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0742-00/22103007/BESTUUR/CBS/0/OW117 (actie GBB).
4. De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven op budgetcode 0742-00/22103007/BESTUUR/CBS/0/OW117 (actie GBB) van de investering 2022.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 9 september 2019 goedkeuring aan de gunning van de opdracht “Aanstellen van een ontwerper voor het ontwerpen van nieuwe kantine / kleedkamers en omgevingswerken in het recreatiedomein Den Dam te Steenokkerzeel: architectuur - stabiliteit - technieken - EPB - veiligheidscoördinatie - Perceel 1: Afbraak bestaande gebouwen, bouwen nieuwe kleedkamers en kantines” aan Evolta nv, Koningsstraat 270 te 1210 Sint-Joost-Ten-Node tegen een coëfficiënt van 0,8.
De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 2018/861.6.
In het kader van de opdracht “Kantine en kleedkamers "Den Dam" Steenokkerzeel” werd een bestek met nr. 14/54.001 opgesteld door de ontwerper, Evolta nv.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 1 934 489,42 excl. btw of € 2 340 732,20 incl. 21% btw (€ 406 242,78 Btw medecontractant).
Er werd voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De gemeenteraad besliste in zitting van 24 maart 2022 om het bestek met nr. 14/54.001 en de raming voor de opdracht goed te keuren.
De aankondiging van de opdracht werd ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Er werd slechts één inschrijving ontvangen.
Het ontwerpbureau heeft een gunningsverslag opgemaakt waarbij wordt voorgesteld de opdracht te gunnen aan de laagst regelmatige bieder, zijnde Bouwbedrijf Van Poppel NV, Oude Liersebaan 233 te 2800 Mechelen voor de som van € 3.140.499,50 (excl. BTW) of € 3.800.004,39 (incl. BTW).
De inschrijvingsprijs ligt echter ruim boven het voorziene budget. Gelet op de recente abnormale prijsstijgingen, is het niet langer realistisch om het voorliggende ontwerp te realiseren binnen het voorziene budget. Het ontwerp zal daarom grondig aangepast moeten worden (verkleind en vereenvoudigd) om toch binnen het voorziene budget realiseerbaar te blijven. De wijzigingen zijn zodanig groot dat dit niet binnen de huidige procedure kan verlopen. Er zal dus binnen enkele maanden een nieuwe open procedure gestart moeten worden die gebaseerd is op het nieuwe ontwerp.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 22 augustus 2022 om de gunningsprocedure stop te zetten en om aan het ontwerpbureau de opdracht te geven om een nieuw ontwerp op te maken waarbij de raming binnen het voorzien budget van de gemeente ligt.
Het studiebureau Evolta dient een offerte in voor het herwerken van het ontwerp, het indienen van een nieuwe omgevingsvergunningaanvraag, de opmaak van een nieuw aanbestedingsdossier, de aanbesteding en opmaak van een nieuw gunningsverslag. Dit voor een forfaitair ereloon van € 62.901,35 (excl. BTW) of € 76.110,63 (incl. BTW).
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 5 september 2022, houdende goedkeuring van de offerte van 16 augustus 2022 van het ontwerpbureau Evolta voor het herwerken van het ontwerp, het indienen van een nieuwe omgevingsvergunningaanvraag, het opmaken van een nieuw aanbestedingsdossier, de aanbesteding en het opmaken van een nieuw gunningsverslag voor een forfaitair ereloon van € 62.901,35 (excl. BTW) of € 76.110,63 (incl. BTW). De afrekening van dit forfaitair ereloon zal gebeuren volgens de stappen onder I.1 (betalingen) van het bestek voor aanstellen ontwerper.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 38.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De financieel directeur heeft een visum verleend op 13 september 2022 met nr. 2022/54.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode 0742-00/22103007/BESTUUR/CBS/0/OW205 (actie ACT-42) van de investeringen 2022.
Kennisname van het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 5 september 2022, houdende goedkeuring van de offerte - verrekening 1 - van 16 augustus 2022 van het ontwerpbureau Evolta voor de opdracht "Kantine en kleedkamers "Den Dam" Steenokkerzeel".
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 juli 2022, houdende kennisname en goedkeuring van het verslag van de overlegvergadering met Kastze Verkeer van 28 juni 2022, waarin onder andere punt 9 besloten werd om gele onderbroken belijning aan te brengen in de Kerkstraat ter hoogte van de woningen 12. Dit omwille van parkeerproblemen in de straat. Zowel links als rechts van de ingang een markering.
Het plan als bijlage met aanduiding van de wegmarkeringen.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. Op de Kerkstraat ter hoogte van huisnummer 12 geldt:
De vraag van de politie en de schepen van mobiliteit tot het plaatsen van een bord B23 aan de verkeerslichten Tervuursesteenweg N227 / Vilvoordsesteenweg N278, kant oude pastorie te Perk. Dit zodanig dat de fietsers die richting Elewijt willen fietsen niet meer moeten stoppen maar direct kunnen doorrijden. De lichten staan rechts van het fietspad waardoor fietsers die nu rechtdoor willen altijd moeten stoppen als het rood is, zonder reden.
De dienst openbare werken / mobiliteit geeft hiervoor positief advies.
Als bijlage:
Het aanvullend reglement is geheel van toepassing op gewestwegen. Het aanvullend reglement bevat maatregelen over volgende gewestweg: Tervuursesteenweg.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1.Op de Tervuursesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Vilvoordsesteenweg geldt:
De brief van de eigenaar van Roekensstraat 18 dd. 10 februari 2022 waarmee hij opnieuw vraagt om de voortuinstrook voor zijn woning gelegen Roekensstraat 18 aan te kopen.
De brief van de eigenaar van 26 november 2018, waarmee hij meldt dat hij bij collegebesluit van 27 mei 1997 toelating kreeg om de strook voor zijn woning te benutten als voortuin. Hij heeft hier een haag aangeplant, een fonteintje geplaatst en klinkers gelegd. Hij wil graag zijn huidige omheining vervangen en stelt de vraag aan de gemeente om deze strook eventueel aan te kopen.
Het collegebesluit van 3 december 2018, houdende niet in te gaan op de vraag tot verkoop van deze voortuinstrook. Dit omdat de gemeente een RUP gaat opmaken voor Melsbroek. Hierdoor is het niet aangewezen om deze strook te verkopen. In dit RUP kunnen onder andere wijzigingen van de wegenis voorzien worden.
De brief van de eigenaar van 10 februari 2022 waarbij hij opnieuw vraagt om deze voortuinstrook aan te kopen. Hij onderhoudt het tuintje al sinds 1997 en wenst graag verfraaiingswerken uit te voeren alsook een standplaats te voorzien voor zijn wagen.
De dienst openbare werken heeft geen bezwaar voor de eventuele verkoop van deze voortuinstrook. Een versmalling van de Roekensstraat is niet aan de orde aangezien we hier overal voetpaden willen aanleggen.
Het pleintje met de boog naast deze voortuinstrook blijft openbaar domein.
De dienst ruimtelijke ordening geeft mee dat er momenteel geen vastgesteld RUP van toepassing is. Het RUP in Melsbroek is momenteel nog in opmaak.
Gezien deze strook openbaar domein betreft moet dit gedeelte eerst gedesaffecteerd worden. Pas na desaffectatie kan het perceel door de gemeente aan de aanvrager verkocht worden. Deze desaffectatie en de verkoop zullen voorgelegd worden aan de gemeenteraad na het ontvangen van de benodigde documenten (schattingsverslag, opmetingsplan, ed.).
Het collegebesluit van 14 maart 2022 houdende het principieel akkoord met het verkopen van de voortuinstrook op voorwaarde dat de eigenaar zal instaan voor alle kosten die hieraan verbonden zijn.
Het collegebesluit van 20 juni 2022 houdende het peilen naar de interesse van de eigenaar op basis van het schattingsverslag dat werd opgemaakt door landmeter-expert Patrick Peeters, LAN 04 0081, adres Hondenbergstraat 30, 1800 Vilvoorde op 22 april en 27 april 2022. Het perceel wordt geschat op 40 700 euro. Na desaffectatie kan het perceel door de gemeente aan de aanvragers verkocht worden aan deze schattingsprijs.
Het collegebesluit van 12 juli 2022 houdende:
1. Het college neemt kennis van de vraag m.b.t. de desaffectatie van een lot 1 met een oppervlakte van 1a 13ca uit het openbaar domein, gelegen te Roekensstraat 18.
2. Het college gaat principieel akkoord met de desaffectatie van lot 1 uit het openbaar domein.
3. Het college gaat principieel akkoord met de verkoop van lot 1 na de desaffectatie.
4. Het college neemt kennis van het opmetings- en schattingsverslag opgemaakt door landmeter-expert Patrick Peeters, LAN 04 0081, adres Hondenbergstraat 30, 1800 Vilvoorde op 22 april en 27 april 2022.
5. Het college gaat principieel akkoord met het opmetings- en schattingsverslag.
6. Notaris Katrien Devijver wordt aangesteld voor het verleiden van de authentieke akte.
7. Dit besluit wordt voor besluitvorming overgedragen naar de eerstvolgende gemeenteraad.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.
1. De gemeenteraad neemt kennis van de vraag m.b.t. de desaffectatie van een lot 1 met een oppervlakte van 1a 13ca uit het openbaar domein, gelegen te Roekensstraat 18.
2. De gemeenteraad gaat akkoord met de desaffectatie van lot 1 uit het openbaar domein.
3. De gemeenteraad gaat akkoord met de verkoop van lot 1 na de desaffectatie.
4. De gemeenteraad neemt kennis van het opmetings- en schattingsverslag opgemaakt door landmeter-expert Patrick Peeters, LAN 04 0081, adres Hondenbergstraat 30, 1800 Vilvoorde op 22 april en 27 april 2022.
5. De gemeenteraad gaat akkoord met het opmetings- en schattingsverslag.
6. Notaris Katrien Devijver wordt aangesteld voor het verleiden van de authentieke akte.
Het personeelskader en organogram wordt regelmatig geactualiseerd, gezien de voortdurend wijzigende noden en inzichten.
De gemeenteraad en de OCMW-raad hebben respectievelijk in zitting van 22 maart 2018 en 20 maart 2018 het geïntegreerd personeelskader gemeente-OCMW, samen met het aangepaste organogram en aangepaste visietekst goedgekeurd.
Het is wenselijk om het personeelskader en organogram regelmatig te evalueren en bij te sturen.
De voorgestelde wijzigingen zijn:
Voor de hele geïntegreerde organisatie (= gemeente + OCMW) voorzien we dus netto 4 bijkomende functies.
De indicatieve meerkost van deze operatie komt neer op € 180.399,76/jaar (waarbij de raming gebaseerd is op gemiddelde anciënniteiten en geen rekening houdt met de in de tijd uitgestrekte uitvoering). Hierbij is ook rekening gehouden met de minderuitgaven die voortvloeien uit het terugschroeven van de samenwerking met VERA.
Zodra de gemeenteraad dit aangepast personeelskader heeft goedgekeurd, zal de personeelsdienst – rekening houdende met een verspreide financiële impact – gefaseerd starten met de uitvoering.
De burgemeester geeft aan dat er nood is aan een personeelslid dat zich bezighoudt met integratie en taalbeleid, gezien het toenemende aantal inwijkelingen met een anderstalig profiel. De algemeen directeur neemt contact op met Kampenhout en Zemst, om te bekijken of dit eventueel intergemeentelijk kan aangepakt worden
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Het MAT heeft het aangepaste organogram en personeelskader gunstig geadviseerd.
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde aanpassingen aan het personeelskader en organogram.
E-mail van donderdag 30 juni 2022 van gemeente Kampenhout waarin zij de door hun goedgekeurde overeenkomsten bezorgen van vaccinatiecentrum KaStZe en callcentrum BraViO namelijk:
Op 19 mei 2022 ging de gemeenteraad akkoord om samen met Kampenhout, Zemst en de ELZ een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan in het kader van de vaccinatiecampagne tegen Covid-19.
Er mogen binnen de ELZ maximum twee vaccinatiecentra opgericht worden. ln concreto werd er gekozen om een vaccinatiecentrum voor de gemeenten Vilvoorde-Machelen en een vaccinatiecentrum voor de gemeenten Kampenhout, Steenokkerzeel en Zemst op te richten. Elk vaccinatiecentrum dient administratief een aanspreekpunt te hebben. Gezien Kampenhout, Steenokkerzeel en Zemst elk apart vaccinatiepunten inrichten, dient één van deze gemeenten als penhouder op te treden. Kampenhout werd aangesteld als penhouder voor het vaccinatiecentrum KaStZe (waaraan een callcenter verbonden is).
Een van de verplichte taken van een vaccinatiecentrum is het uitbaten van een callcenter. Zowel KaStZe als Vilvoorde-Machelen dienen een callcenter op te richten. Vanuit ELZ BraViO werd ons - mede namens de gemeente Machelen en stad Vilvoorde - de vraag gesteld om een callcentrum te organiseren waarop de 5 gemeenten van onze ELZ (naast dKampenhout, Steenokkerzeel en Zemst ook Vilvoorde en Machelen) een beroep kunnen doen. Op die manier kunnen de krachten gebundeld
worden en de kosten, volgens inwonersaantallen, gespreid worden. 1 voltijdse administratieve medewerkster (die de spil was van het voormalig vaccinatiecentrum te Kampenhout Sas) zorgt dan voor de telefonische permanentie, mailverkeer en organisatie van de vaccinatiecampagne voor de 5 gemeenten (einde van deze campagne wordt momenteel door de overheid ingeschat op 31 december 2022. Bij extra drukte kan het callcenter en deze VTE administratief medewerker aangevuld worden met vrijwilligers of personeelsleden van de lokale besturen.
Gezien de vaccinatiecampagne vanuit Vlaanderen een nieuwe start nam en gesubsidieerd werd vanaf 1 mei 2O22 diende er snel geschakeld te worden. Afspraken met andere gemeenten, met de ELZ en de betrokken administratief medewerker diende gemaakt te worden.
Besluit van de Vlaamse Regering van 18 maart 2022 tot toekenning van een subsidie aan de zorgraden en penvoerende organisaties voor de vaccinatie tegen het COVID-19-virus tussen 1 mei 2022 en 31 december 2022.
1. De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst kostenverdeling callcentrum voor de 5 gemeenten van de eerstelijnszone BraViO in het kader van de verdere vaccinatiecampagne goed.
2. De gemeenteraad neemt kennis van dienstverleningsovereenkomst tussen penhouder Kampenhout en ELZ BraViO.
E-mail van Interza van 17 augustus 2022 waarin wordt meegedeeld dat er een korte bijkomende digitale algemene vergadering zal plaatsvinden op woensdag 28 september 2022 van 19u00 tot 19u30 via zoom met volgende agenda :
De afgevaardigden voor de algemene vergadering van Interza werden op 28 februari 2019 door de gemeenteraad aangeduid voor de hele legislatuur.
Interza organiseert een korte bijkomende (digitale) algemene vergadering in het kader van de gewenste samenwerking met de afvalintercommunale van Brugge IVBO rond de verwerking van restafval.
In het voorstel van beslissing wordt uitvoerig toegelicht waarom dit momenteel voor Interza de meest aangewezen beslissing is.
Ook de verlenging van de gelijkaardige samenwerking met Ecowerf rond gft wordt op deze AV geagendeerd.
Het Koninklijk Besluit van 3 oktober 1978, houdende machtiging tot oprichting van een intercommunale vereniging voor vuilverwijdering door de gemeenten Kampenhout, Kraainem, Steenokkerzeel, Wezembeek-Oppem en Zaventem.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
E-mail van gemeente Kampenhout van donderdag 01 september 2022, met een ontwerp van samenwerkingsovereenkomst, dat na overleg nog werd bijgestuurd.
In het kader van de verderzetting van de vaccinatiecampagne, dient er een nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen ELZ BraViO en Kampenhout als penhouder en de gemeenten Steenokkerzeel en Zemst als andere betrokken partijen, opgemaakt te worden.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
1. De gemeenteraad neemt kennis van de samenwerkingsovereenkomst m.b.t. het vaccinatiecentrum KaStZe, tussen enerzijds de eerstelijnszone (ELZ) Bravio en de anderzijds gemeenten Steenokkerzeel, Zemst en Kampenhout en keurt deze goed:
"Art. 1: Een samenwerkingsovereenkomst voor het vaccinatiecentrum tussen enerzijds de eerstelijnszone (ELZ) Bravio en de gemeenten Steenokkerzeel, Zemst en Kampenhout, waarbij de laatste de penhouder is en waarvan de tekst als volgt luidt:
Samenwerkingsovereenkomst Vaccinatiecentrum voor 3 gemeenten (VC KaStZe) Kampenhout, Steenokkerzeel en Zemst ism. ELZ BraViO
Tussen de hierna vermelde partijen:
Enerzijds: Eerstelijnszone BraViO , gevestigd te Koningin Fabiolalaan 62, 1830 Machelen, vertegenwoordigd door Gis Van Belle, voorzitter.
Anderzijds,
wordt overeengekomen als volgt:
I. Infrastructuur en logistiek voor het Vaccinatiecentrum 3 gemeenten (VC KaStZe)
Artikel 1.
De Vlaamse overheid bepaalt dat het penhouderschap m.b.t. de infrastructuur wordt toegewezen aan de gemeente op wiens grondgebied het vaccinatiecentrum zich bevindt. Voor de gemeenten Kampenhout, Steenokkerzeel en Zemst wordt het vaccinatiecentrum opgericht op het grondgebied van de gemeente Kampenhout (vaccinatiecentrum Kampenhouts-Sas, Leuvensesteenweg 22 te 1910 Kampenhout).
Het penhouderschap m.b.t. de infrastructuur en logistiek van het
Vaccinatiecentrum KaStZe wordt toegewezen aan de gemeente Kampenhout.
Deze samenwerkingsovereenkomst heeft betrekking op de vaccinatiecampagne Covid-19 voor de periode van 1 september 2022 tot en met 31 december 2022.
Artikel 2.
De gemeente Kampenhout gaat de engagementen en verbintenissen aan inzake de infrastructuur en logistiek van het Vaccinatiecentrum KaStZe.
Artikel 3.
De kosten die hieruit voortvloeien worden betaald door de gemeente Kampenhout en worden trimestrieel doorgerekend aan de gemeenten Steenokkerzeel en Zemst op basis van een verdeelsleutel. De verdeelsleutel wordt bepaald op basis van de inwonersaantallen van de respectievelijke gemeenten op datum van 1 januari 2022.
Bevolkingscijfer volgens observatiedatum Rijksregister 1 januari 2022:
Kampenhout: 12342 (25.63%)
Steenokkerzeel 12496 (25.96%)
Zemst: 23304 (48.41%)
De voorziene subsidies volstaan om de kosten voor infrastructuur en logistiek te dekken.
Indien echter de feitelijke kosten voor infrastructuur en logistiek die voortvloeien uit de uitbating van het vaccinatiecentrum, de voorziene subsidies zou overstijgen, is een voorafgaandelijk akkoord van de drie gemeenten vereist.
Artikel 4.
De door de gemeente Kampenhout doorgerekende bedragen die betrekking hebben op de infrastructuur en logistiek van het Vaccinatiecentrum KaStZe, worden door de gemeenten Steenokkerzeel en Zemst aan de gemeente Kampenhout binnen een termijn van drie maanden terugbetaald.
Artikel 5.
De subsidie die de gemeente Kampenhout ontvangt van de Vlaamse overheid voor de infrastructuur en logistiek voor het Vaccinatiecentrum KaStZe, wordt door de gemeente Kampenhout op basis van de hierboven vermelde verdeelsleutel doorgestort aan de gemeenten Steenokkerzeel en Zemst binnen een termijn van drie maanden na ontvangst van de subsidie.
II. Werkingsmiddelen en personeelskosten voor het Vaccinatiecentrum KaStZe
Artikel 6.
De ELZ BraViO wordt aangeduid als penhouder voor de kosten verbonden aan het Vaccinatiecentrum KaStZe inzake werkingsmiddelen en personeelskosten.
Artikel 7.
ELZ BraViO zal een addendum aan de bestaande dienstverleningsovereenkomst opstellen voor fase 2 van de vaccinatiecampagne.
Op 22 december 2016 keurde de gemeenteraad het reglement klachtenbehandeling goed.
Hierin staat vermeld dat de klachtencoördinator jaarlijks een overzicht van de ingediende klachten bezorgt aan de gemeenteraad.
Sedert de laatste rapportering werden er 4 officiële klachten ingediend:
|
Onderwerp |
Datum indiening |
Ontvankelijk |
Gegrond |
Datum afhandeling |
1. |
Onbeleefd, arrogant en onprofessioneel gedrag van de omgevingsambtenaar, belangenvermenging, handelen met voorkennis, nalatigheid, onbekwaamheid |
22/12/2021 |
JA |
NEEN |
04/02/2022 |
2. |
Onvoldoende ondersteuning door sociale dienst i.k.v. echtscheiding |
21/3/2022 |
JA |
NEEN |
28/4/2022 |
3. |
Onvoldoende ondersteuning door sociale dienst i.k.v. sociale huisvesting en racisme |
20/1/2022 |
JA |
NEEN |
4/2/2022 |
4. |
Onvoldoende communicatie bij sluiting gemeentehuis |
2/6/2022 |
JA |
DEELS |
9/6/2022 |
Artikel 303 van het Decreet Lokaal Bestuur
De gemeenteraad neemt kennis van de klachtenbehandeling: rapportering 2021-2022.
Op 18 september 2014 keurde de gemeenteraad het VVSG-traject naar uitmuntendheid goed als interne controlesysteem.
Er werd een werkgroep 'organisatiebeheersing' samengesteld, die volgens deze methodiek een globale zelfevaluatie van de organisatie verrichtte, waarover werd gerapporteerd aan de raad in september 2015.
Daarna koos de werkgroep voor een thema-audit rond communicatie, gezien de indiensttreding van de communicatiedeskundige en het dus aangewezen was om een actieplan hierover te ontwikkelen.
De informatieveiligheidscel, onder aansturing van Johan Soons, veiligheidsconsulent (Vera), in 2015 een informatieveiligheidsplan gemaakt, om er voor te zorgen dat er met de informatie, aanwezig binnen de gemeente, zowel intern als extern, op een wijze wordt omgegaan, rekening houdende met IT-beveiliging enerzijds en privacywetgeving anderzijds.
Een specifieke audit, ontwikkeld door Haviland i.s.m. VVSG, rond welzijn op het werk, werd doorgevoerd vanaf augustus 2016 en werd doorkruist door een inspectie van de FOD WASO, wat leidde tot een actieplan.
De werkgroep organisatiebeheersing voerde in 2016-2017 een nieuwe thema-audit uit rond het thema 'HRM'.
Gezien de uitdaging die de integratie gemeente en OCMW in 2018 met zich meebracht, werd beslist om de werkgroep organisatiebeheersing een jaar op non-actief te zetten.
Dit betekent niet dat er dan geen vooruitgang geboekt werd op vlak van organisatieontwikkeling, integendeel, maar deze initiatieven werden dan ingekapseld in het integratieproject.
Voor 2019-2020 werd er gekozen om te werken aan de financiële processen, naar aanleiding van het invoeren van een samengevoegde (digitale) financiële beleidsplanning en -uitvoering, in samenwerking met VERA.
In 2020-2021 ging de aandacht volledig naar het bestrijden van Covid-19, ook op de werkvloer.
De uitvoering van de actieplannen van vorige audits wordt regelmatig opgevolgd, geëvalueerd en bijgestuurd door de werkgroep organisatiebeheersing.
In 2021-2022 zetten we verder in op de digitalisering van onze werking en dienstverlening, die door Covid-19 in een stroomversnelling is gekomen.
Verderzetten digitaal veiligheidsbeleid |
Goedkeuring beleid inzake beveiligingsincidenten en gegevenslekken |
|
Goedkeuring digitaal veiligheidsplan 2021-2023 |
Digitalisering processen sociale dienst |
Aankoop software Sierra 2.0
“Sierra 2.0 is een zeer gebruiksvriendelijke en intuïtieve webtoepassing die het brede actieterrein van de sociale dienst maximaal ondersteunt. De cliënt vormt het centrale vertrekpunt van de hulpverlening, waarbij elk gegeven slechts één maal dient te worden geregistreerd, maar maximaal wordt gebruikt doorheen de volledige suite. Ook de integratie met andere domeinen – zoals BBC, authentieke bronnen, besluitvorming, Digitaal Sociaal Dossier,… speelt een cruciale rol in het gebruiksgemak” |
Digitalisering dienstverlening burger |
Invoering Mijn Burgerprofiel “Met Mijn Burgerprofiel reikt de Vlaamse overheid een instrument aan om met burgers in interactie te gaan. Het is de essentiële schakel in de digitale dienstverlening van lokale besturen. Het initiatief is opgezet als een samenwerking tussen overheidsdiensten op federaal, Vlaams en lokaal niveau. Voor burgers is Mijn Burgerprofiel de one-stop-shop waar je al je overheidsgegevens terugvindt. Bijvoorbeeld je uitnodiging voor je COVID-19-vaccin en je COVID-certificaat, maar waar je ook dingen doet zoals een premie aanvragen, een dossierstatus opvolgen en een attest of vergunning direct downloaden. Het aantal gebruikers stijgt en eind 2021 zijn er gemiddeld 1,5 miljoen aanmeldingen per maand. Voor lokale besturen is Mijn Burgerprofiel een handig extra communicatiekanaal met de burger én bovendien digitaal. Het is een soort blokkendoos van functionaliteiten waar je de zaken uitpikt die je nodig hebt als gemeente. Het biedt volgende mogelijkheden:
Integratie met de bestaande gemeentelijke website Elke overheidsorganisatie kan Mijn Burgerprofiel toevoegen aan de eigen website via een plugin, de zogenaamde global header. Daarnaast kan je de global header en de profielpagina van Mijn Burgerprofiel aanpassen aan de look-and-feel en de huisstijl van de gemeente. Zo blijft voor een lokale overheid de branding, en voor de burgers de gebruikservaring consistent.” |
|
Invoering E-gov Flow “Het softwarepakket eGovFlow is een generiek digitaal loket voor lokale besturen, koppelbaar met de gemeentelijke website. Via dit platform kunnen aanvragen voor documenten en andere processen automatisch verlopen, of via zo min mogelijk aantal handelingen worden uitgevoerd, door zowel de aanvragers als de gemeentelijke medewerkers. Het systeem laat zich handig hanteren als selfservice door de aanvrager, als frontoffice-loketsysteem én als backoffice-afhandelsysteem. De volgende modules zijn beschikbaar voor de dienst Burgerzaken:
|
|
Invoering E-sign Flow
“eSignFlow is een hybride digitaal ondertekenplatform dat binnen de organisatie zorgt voor zowel het beheer en de rechtsgeldige digitale ondertekening van zowel (gescande) papieren als digitale documenten. De digitale ondertekende documenten blijven ook na afdruk nog rechtsgeldig, dankzij de unieke verificatiecode die elk digitaal ondertekend document meekrijgt. Aan de hand van die code kan het authentiek elektronisch ondertekend document op het internet terug worden geopend en geverifieerd. Wettelijk gezien wordt er een gekwalificeerde elektronische handtekening geplaatst in een PDF/A-versie van een document. Deze digitale handtekening is bij wet gelijkgesteld aan een handtekening op papier. Met eSignFlow beschikt men over o.a. volgende functionaliteiten: |
|
Afspraak maken kan digitaal Een inwoner die een persoonlijke afspraak wil op het gemeentehuis, kan hiervoor digitaal de vrije slots raadplegen en meteen een afspraak boeken bij de bevoegde diensten in onze agenda, via de gemeentelijke website.
|
|
Toetreding tot digitaal bibliotheeksysteem WISE
“Wise is een technische oplossing die openbare bibliotheken ondersteunt. Wise stelt de gebruiker centraal. Vanuit dit principe biedt de software ondersteuning voor collectiebeheer, acquisitie, uitleenprocessen, financiën, marketing, kaartverkoop en managementinformatie. Daarnaast bevordert Wise de dienstverlening aan onderwijs en culturele programmering. “ Door het invoeren van een éénvormig Vlaams bibliotheeksysteem, wordt de samenwerking tussen de bibliotheken bevorderd, o.a. voor activiteiten en collectie-uitwisseling en een meer uitgebreide dienstverlening voor de gebruikers. |
|
Eagle-be werd ingevoerd, voor de aanvraag van evenementen en innames openbaar domein. Inwoners en verenigingen kunnen via dit digitaal platform evenementen aanvragen, met alle mogelijke modaliteiten, waarop de betrokken adviesorganen digitaal adviezen kunnen formuleren en al dan niet toestemming verlenen. Via dit digitaal platform kunnen er ook innames van openbaar domein aangevraagd worden, bv. bij wegenwerken.
|
|
E2E voor online boeking vrijetijdsinfrastructuur (sportzalen, weldra ook cultuurzalen), waarbij het voor de gebruiker duidelijk is welke slots nog beschikbaar zijn en direct kunnen ingeboekt worden. De achterliggende processen zoals facturatie zijn hieraan gekoppeld.
|
|
Digitaal loket kinderopvang Inwoners van Steenokkerzeel kunnen online checken waar er vrije plaatsen in de gemeente beschikbaar zijn voor hun baby/peuter en het kind hiervoor inschrijven.
|
Digitalisering participatie |
Toetreding tot digitaal participatieplatform BPart/Treecompany “Participatie, en specifiek online participatie, heeft bij heel wat steden en gemeenten een prominente plaats gekregen in de strategische meerjarenplannen. Ook Steenokkerzeel wil volop inzetten op participatie, ook via digitale weg” |
Digitalisering HR |
HR Core: sinds kort is het digitaal aanmeldingssysteem (tijdsregistratie) gekoppeld met het digitaal personeelsdossier en de weddemotor. Hierdoor moeten gegevens maar één keer ingegeven worden voor vele personeelsprocessen.
|
Gemeente zonder gemeentehuis
Vlaanderen promoot de digitale werking en dienstverlening van de lokale besturen via het project 'Gemeente zonder gemeentehuis'.
Hierdoor worden digitaliseringsprojecten gesponsord door Vlaanderen.
Ons lokaal bestuur gaat dan ook instappen in allerlei projecten om verder te blijven inzetten op digitalisering, van bv. bepaalde financiële processen (facturatie, debiteurenbeheer), sociale processen, projectopvolging enz.).
Belangrijke opmerking
Ondanks het feit dat verdere digitalisering van onze back- en frontoffice processen essentieel is, zowel naar efficiëntie toe als kwaliteitsgericht werken, blijven we het even essentieel vinden om persoonlijk beschikbaar te blijven voor onze inwoners, verenigingen en ondernemingen.
Voor wie het wil en kan, zijn we digitaal 24/7 beschikbaar, voor wie liever fysiek langskomt op het gemeentehuis voor persoonlijke begeleiding of advisering, zijn we ook paraat, tijdens de openingsuren.
Artikelen 217 t.e.m. 220 van het Decreet Lokaal Bestuur
De gemeenteraad neemt kennis van de acties die in 2021-2022 werden ondernomen in het kader van organisatiebeheersing.
Principiële beslissing van het college van burgemeester en schepenen tot toetreding tot het tewerkstellingsloket van Haviland en kenbaar maken van de intentie tijdens de zitting van 28 februari 2022.
De gemeente Steenokkerzeel is als deelnemer van de dienstverlenende vereniging Haviland in de mogelijkheid om een beroep te doen op deze diensten van de vereniging. Overwegende dat de toewijzing van een opdracht door de gemeente aan Haviland niet onderworpen is aan de wetgeving overheidsopdrachten, op grond van de in-house-vrijstelling overeenkomstig artikel 30 van de Wet Overheidsopdrachten van 17 juni 2016.
In het meerjarenplan van de Vlaamse regering wordt gestreefd naar een 80% tewerkstelling. VDAB kreeg in dit kader een duidelijke opdracht. Omdat ook de lokale besturen en de OCMW’s een belangrijke rol spelen in de vooruitgang van de tewerkstelling, is ondersteuning nodig. En dat kan Haviland als partner bieden.
Haviland beschikt over een grondige expertise en biedt een dienstverlening ‘tewerkstellingsloket’ aan. Binnen deze dienstverlening zal Haviland instaan voor de integrale invulling van de regierol zoals bedoeld in artikel 15 van het decreet van 17 februari 2012 betreffende de ondersteuning van het ondernemerschap op het vlak van de sociale economie en de stimulering van het maatschappelijk verantwoord ondernemen. Meer bepaald zal Haviland daarbij instaan voor:
Aan de deelnemende gemeenten wordt jaarlijks een voorschot gevraagd op de kosten welke in totaal indicatief begroot worden op:
Jaarlijks wordt een budget opgemaakt waarbij de nieuwe voorschotten worden berekend rekening houdend met o.a. de projectkosten en de indexering van de lonen.
Dit totale voorschotbedrag wordt verdeeld over alle deelnemende gemeenten op basis van hun aantal aandelen zoals vermeld in bijlage I (register der aandeelhouders) bij de statuten van Haviland. Voor de gemeente Steenokkerzeel betekent dit een jaarlijks voorschot van 5.857,19 euro.
De afrekening op basis van de werkelijke kosten (= incl. brutomarge ter dekking van de overheadkosten) zal dan in het 2e kwartaal van het volgende jaar gebeuren.
Haviland zal tevens het nodige doen om voor alle met ingang van 1 januari 2023 deelnemende vennoten samen een aanvraagdossier voor het verkrijgen van subsidies voor het vervullen van de regierol in te dienen. Voor zover de Vlaamse overheid dergelijke subsidies zou toekennen, wordt het aandeel van de gemeente Steenokkerzeel in het toegekende subsidiebedrag in mindering gebracht van de te betalen bijdrage.
Inzake de dienstverlening en de aanpak van Haviland kunnen onder meer volgende voordelen genoemd worden:
De overeenkomst wordt gesloten voor onbepaalde duur en gaat in op 1 januari 2023. Bij ondertekening na 1 januari 2023 loopt de overeenkomst evenwel vanaf de datum van ondertekening door alle partijen. Partijen kunnen de overeenkomst te allen tijde – doch ten vroegste tegen 1 januari 2026 – opzeggen mits inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden, welke een aanvang neemt de eerste dag van de maand volgend op de maand waarin de andere partij kennis heeft genomen van de opzegging.
Het college acht het dan ook aangewezen om in te stappen in het Tewerkstellingsloket onder de genoemde voorwaarden en de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst met Haviland goed te keuren. Op de zitting van het college van burgemeester en schepenen van 8 augustus werd dit agendapunt doorverwezen naar de gemeenteraad betreffende goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 56 betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, in het bijzonder artikel 30.
Gelet op de thans van kracht zijnde statuten van Haviland zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 6 september 2021:
Overwegende dat overeenkomstig artikel 4, §1 van haar statuten Haviland tot doel heeft “als verlengstuk van de lokale besturen de deelnemers bij te staan bij de uitvoering van hun taken door het verlenen van ondersteunende diensten, door kennisbeheer en door informatieverspreiding”. Ter verwezenlijking van dit doel kan Haviland ondersteunende dienstverlening aanbieden binnen bepaalde beleidsdomeinen, waaronder tewerkstelling.
De financieel directeur stelt voor om een nieuwe actie te creëren in de meerjarenplanning om dit goed te kunnen opvolgen.
Hiervoor dient budget voorzien te worden tijdens de eerstvolgende wijziging van het meerjarenplan.
1. De gemeenteraad gaat akkoord met de toetreding tot het tewerkstellingsloket en keurt de samenwerkingsovereenkomst met Haviland goed, en dit voor onbepaalde duur met ingang van 1 januari 2023, onder voorbehoud dat indien de maximale bijdrage (5.857,19 euro) niet kan gewaarborgd worden, we niet toetreden.
2. De jaarlijkse kostprijs voor de gemeente Steenokkerzeel wordt daarbij geraamd op 5.857,19 euro.
Het centraal kerkbestuur (CKB) moet het budget 2023 van de kerkbesturen voor 1 oktober gecoördineerd indienen bij de gemeenteoverheid. Als het budget past binnen het goedgekeurde meerjarenplan moet de gemeenteraad hiervan binnen de 50 dagen na ontvangst akte nemen. Als het budget niet past binnen het goedgekeurde meerjarenplan moet de gemeenteraad zich hierover binnen de 50 dagen na ontvangst uitspreken.
Het CKB heeft bij de gemeente op 17 augustus 2022 het budget 2023 van de verschillende kerkbesturen ingediend. De termijn voor de gemeente eindigt dus op 6 oktober 2022.
In tegenstelling tot wat voorzien is in artikel 33 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten werd er door het CKB geen voorafgaandelijk overleg over de budgetten 2023 aangevraagd voor deze werden ingediend bij de gemeenteoverheid.
De ingediende budgetten 2023 van de kerkbesturen St.-Rumoldus, St.-Martinus en St.-Catharina passen echter binnen de goedgekeurde meerjarenplannen 2020-2025, zodat er hiervan enkel kennis moet genomen worden.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
1. De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van het kerkbestuur St.-Martinus, met een exploitatietoelage van € 29.231,73 en zonder investeringstoelage.
2. De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van het kerkbestuur St.-Rumoldus, zonder exploitatietoelage en met een investeringstoelage van € 73.950.
3. De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van het kerkbestuur St.-Catharina, met een exploitatietoelage van € 1.612,88 en met een investeringstoelage van € 60.000.
Het centraal kerkbestuur (CKB) moet het budget 2023 van de kerkbesturen voor 1 oktober gecoördineerd indienen bij de gemeenteoverheid. Als het budget past binnen het goedgekeurde meerjarenplan moet de gemeenteraad hiervan binnen de 50 dagen na ontvangst akte nemen. Als het budget niet past binnen het goedgekeurde meerjarenplan moet de gemeenteraad zich hierover binnen de 50 dagen na ontvangst uitspreken.
Het CKB heeft bij de gemeente op 17 augustus 2022 het budget 2023 van de verschillende kerkbesturen ingediend. De termijn voor de gemeente eindigt dus op 6 oktober 2022.
In tegenstelling tot wat voorzien is in artikel 33 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten werd er door het CKB geen voorafgaandelijk overleg over de budgetten 2023 aangevraagd voor deze werden ingediend bij de gemeenteoverheid.
Het budget 2023 van het kerkbestuur St.-Niklaas past niet binnen het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025, omwille van de gevraagde investeringstoelage van 35.000 EUR. Deze is immers niet voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 en betekent dus een wijziging van de financieringswijze van een investering, wat een meerjarenplanaanpassing vereist.
Bij een voorafgaandelijk overleg hadden we dit kunnen bespreken en tot een vergelijk komen: ofwel een aanpassing van het meerjarenplan, ofwel de investeringstoelage van de gemeente schrappen. Het kerkbestuur van Sint-Niklaas heeft immers een investeringsoverschot van 3 miljoen euro, zodat er voor dit laatste wel iets kan gezegd worden.
Nu is het budget 2023 jammer genoeg echter al definitief ingediend en moet de gemeente een beslissing nemen.
Er wordt daarom voorgesteld om het budget 2023 van kerkbestuur Sint-Niklaas aan te passen aan het huidige meerjarenplan, behalve wat de kosten betreft die betrekking hebben op het vieren van de eredienst (hoofdfuncties in exploitatie 10, 11, 20, 21 en 22). Dit is een specifieke procedure die door het decreet mogelijk is gemaakt. Op deze manier wordt er ook rekening gehouden met de gestegen uitgaven voor de nutsvoorzieningen (gas en elektriciteit) in hoofdfunctie 21.
Het alternatief is de niet-goedkeuring van het ganse budget, maar dat zou betekenen dat het kerkbestuur mogelijk over geen goedgekeurde kredieten beschikt tegen begin 2023.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
1. De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2023 van kerkbestuur Sint-Niklaas, ingediend via het Centraal Kerkbestuur op 17 augustus 2022, zonder dat hierover een voorafgaandelijk overleg werd aangevraagd.
2. Het budget 2023 van kerkbestuur Sint-Niklaas wordt aangepast aan het huidige meerjarenplan, behalve wat de kosten betreft die betrekking hebben op het vieren van de eredienst (hoofdfuncties in exploitatie 10, 11, 20, 21 en 22).
De voorzitter geeft, door de afwezigheid van raadslid Jan Van hoof toelichting over dit agendapunt :
Vragen over parkeerverbod langsheen smalle stoepen in de Kerkstraat te Melsbroek zijn begrijpelijk. Maar het toenemende aantal gele lijnen leiden ook tot toenemend ongenoegen van de buren in de omliggende straten.
Bij het zetten van de appartementen is er een betalende parking voorzien in de Thubenstraat, maar die wordt niet gebruikt. Voertuigen worden geparkeerd in de omliggende straten.
Wat gaat het bestuur hiermee doen ?
Is een gesprek met de buurtbewoners een optie ?
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
De voorzitter geeft, door de afwezigheid van raadslid Jan Van hoof toelichting over dit agendapunt :
De fietsbrug ter hoogte van Brucargo is nog niet opengesteld. Naar verluidt wegens stabiliteitsproblemen.
Zijn er inderdaad stabiliteitsproblemen ?
Is er een andere oorzaak waarom de brug nog niet werd opengesteld ?
Waarom blijft communicatie hierover uit ?
Schepen Wim Mombaerts antwoordt het volgende:
De voorzitter geeft, door de afwezigheid van raadslid Jan Van hoof toelichting over dit agendapunt :
Meer en meer mensen geraken in de problemen met de uit de pan swingende energiekosten.
Heeft de gemeente concrete plannen rond de ondersteuning van de mensen die hierdoor in financiële problemen komen ?
Schepen Marleen Ral antwoordt het volgende:
De voorzitter geeft, door de afwezigheid van raadslid Jan Van hoof toelichting over dit agendapunt :
Verhoogde PFAS-waarden zijn er vastgesteld in de bodem en het grondwater op drie sites in Melsbroek. “Voorzichtigheidsmaatregelen / no regretmaatregelen” zijn er van kracht.
Wat is er aan de hand ?
Wat houden de voorzichtigheidsmaatregelen precies in ?
In hoeverre is het dossier lopende bij OVAM hierdoor beïnvloed ?
Kunnen de raadsleden in de toekomst aangeschreven worden, net zoals de burgers waarvan sprake op de website ?
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:
- De verschillende risicogebieden die aan OVAM gemeld werden zijn onderzocht. Waar er iets gevonden werd, worden voor alle veiligheid no-regretmaatregelen opgelegd.
- o.a. geen gebruik van putwater, grond niet laten verstuiven enz. Dit kan nagelezen worden op de site van Vlaanderen.
- De maatregelen bij de Vogelzangvijver zijn een gevolg van ons onderzoek.
- Het is belangrijk dat de betrokkenen goed geïnformeerd worden, voor alle andere inwoners wordt algemeen gecommuniceerd via sociale media, de website, enz.
De voorzitter geeft, door de afwezigheid van raadslid Jan Van hoof toelichting over dit agendapunt :
Tijdens de gemeenteraadszitting van 19 mei 2022 kwam de volgende schriftelijke vraag van GROEN aan de orde:
AANHEF
GROEN heeft recent bij herhaling gepolst naar de stand van zaken inzake de aankoop van de gronden en blijft dit onverdroten verder doen. Idem voor wat betreft subsidies en een subsidieambtenaar.
In het ontwerpverslag van de gemeenteraadszitting van 26 april ll. lezen we o.m. het volgende (p. 29 en 30):
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
- Op 12 mei hebben we een afspraak met EZH om te praten over het RUP, samen met andere stakeholders.
- We hebben destijds gezegd om bv. 1/3 te bebouwen als afwerking van het straatbeeld en om 2/3 te kunnen vrijwaren voor groen. Er is nog niets beslist, want we zijn (nog) geen eigenaar.
- De trage weg stond op het voorontwerp inderdaad foutief aangeduid, dit wordt aangepast.
Schepen Jelle Mombaerts voegt toe:
- De subsidioloog wordt intergemeentelijk ter beschikking gesteld via Haviland, waar nodig. Als we niets vinden, kunnen we hem zeker inschakelen.
- De subsidie werd indertijd inderdaad niet weerhouden, maar we blijven ons informeren over nieuwe mogelijkheden, om de eventuele gemeentelijke kost zoveel mogelijk te verlagen.
- Het is een complex verhaal, omdat er nog geen nieuwe overeenkomst is met EZH, terwijl er een nieuwe woonmaatschappij wordt opgericht.
VRAGEN
Het antwoord van het bestuur was het volgende (zie verslag van de gemeenteraadszitting van 19 mei 2022):
Besluit:
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
- Op 3 en 12 mei hebben we een aantal mensen uitgenodigd, o.a. 6 stakeholders (Elk Zijn Huis, De Brabantse Golf, Thermae Boetfort, MS-center, Landsverdediging en BMW Tanghe).
- De provincie komt ook langs en dit op eigen verzoek.
- Van die 6 bilaterale gesprekken wordt een verslag gemaakt, die vorm krijgt in een procesnota.
- Wij zijn in gesprek met ELZ: we weten wat zij willen, we weten wat wij willen.
Schepen Jelle Mombaerts, vult aan:
- Wij hebben contact opgenomen met de subsidioloog van Haviland, die voorstelt om de piste van de subsidie voor blauwgroene parels te bekijken; het college heeft de samenwerking goed te keuren.
- Deze piste zal nu verder onderzocht worden door Haviland.
Wat is de stand van zaken omtrent de door de schepenen Wim en Jelle Mombaerts verstrekte toelichting ?
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt:
De voorzitter geeft, door de afwezigheid van raadslid Jan Van hoof toelichting over dit agendapunt :
Tijdens de gemeenteraadszitting van 19 mei 2022 kwam de volgende schriftelijke vraag van GROEN aan de orde:
AANHEF
Uittreksel uit collegeverslag van 11 april 2022 omtrent “Paradise City 2022 - afspraken”:
2. 1820-fonds
Ter compensatie van de overlast voor onze inwoners werd het 1820-fonds opgericht. Dit fonds past binnen de visie van Paradise City BV: maatschappelijk verantwoord ondernemen & een hechte band ontwikkelen met de lokale gemeenschap.
Meer concreet houdt dit in:
1820 - fonds krijgt een aparte beslissingsraad met leden van Paradise City, leden van de gemeenteraad en enkele onafhankelijke leden.
grondgebied van Steenokkerzeel.
o Voorbeeld 2022: indien Paradise City uitverkoopt en er 36.000 bezoekers zijn over 3 dagen krijgt het 1820 fonds: 25.000 X 0,25 = 6250 euro +
11.000 (36K-25K) X 1,5 euro= 16.500 euro = 22.750 euro
o Voorbeeld 2022-2026: indien Paradise City zijn doelstellingen haalt: 113.750euro voor 1820-fonds over 5 jaar
bedrijfsevent dat plaats vindt tijdens de week van Paradise City gaat er 1,5 euro per bezoeker naar het 1820 - fonds. Dit is “on-top”.
o Voorbeeld: Deloitte was gepland op 4.000 bezoekers. => 6.000 euro.
VRAGEN
Het antwoord van het bestuur was het volgende (zie verslag van de gemeenteraadszitting van 19 mei 2022):
Besluit:
Schepen Geert Laureys antwoordt als volgt:
- Dit is een voorstel van de organisatie van Paradise City. Ze willen een goede relatie met de inwoners van Steenokkerzeel.
- Er moet een participatief verhaal van gemaakt worden met de inwoners, die inspraak hebben over de besteding van dit fonds, het is niet de gemeente die eenzijdig gaat beslissen. Er kan wel iemand vanuit het college en/of de raad deelnemen om mee de haalbaarheid te bewaken, maar het moet vooral van de inwoners zelf komen.
- We kunnen wel de raad briefen over hoe het fonds gaat besteed worden.
- Het fonds wordt deze editie al gespijsd, maar pas in het najaar zal er bekeken worden hoe er met dat fonds zal worden omgegaan.
In hoeverre is de toelichting van schepen Geert Laureys per heden concreet ingevuld ?
Schepen Geert Laureys antwoordt als volgt:
De voorzitter geeft, door de afwezigheid van raadslid Jan Van hoof toelichting over dit agendapunt:
Tijdens de gemeenteraadszitting van 19 mei 2022 kwam de volgende schriftelijke vraag van GROEN aan de orde:
Graag:
Het antwoord van het bestuur was het volgende (zie verslag van de gemeenteraadszitting van 19 mei 2022):
Besluit:
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt:
- Afgelopen maandag heeft het college de overeenkomst ter bede toegewezen aan een kandidaat, indien deze instemt met het geschatte bedrag.
- De vermarkting van de pastorie: het scenario E+ werd verlaten, er komt geen samenwerking met de eigenaar van de parochiezaal, omdat deze geen interesse heeft.
-Geïnteresseerden zullen uitgenodigd worden om te kijken of er een samenwerking met de gemeente mogelijk is.
Graag de stand van zaken in dit dossier.
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt:
De voorzitter geeft, door de afwezigheid van raadslid Jan Van hoof toelichting over dit agendapunt :
De heraanleg van de Tervuursesteenweg is succesvol beëindigd binnen de aangekondigde tijdspanne. De aangelanden werden zeer stipt op de hoogte gebracht van de evolutie van de werken, inclusief instructies m.b.t. het ophalen van vuilnis. Sommige reacties zijn pietluttig, andere verbijsterend (vb. de vergoelijking van de fietsfanaat die alle moeite heeft gedaan om zijn “voetdruk” in het beton achter te laten.
Enkele vragen / bedenkingen gebaseerd op echo’s vanuit allerlei hoek:
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
De voorzitter geeft, door de afwezigheid van raadslid Jan Van hoof toelichting over dit agendapunt :
In voormeld collegeverslag staat het volgende te lezen:
10. Leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten - Inventarisatie 2022
Aanleiding:
Op 29 augustus 2022 ontving de gemeente van de Vlaamse Overheid, het Departement Omgeving, een schrijven waarbij ze een uittreksel bezorgen van de Inventaris
geregistreerde bedrijfsruimten (zie bijlage).
Feiten, context en argumentatie:
Volgens de bepalingen van artikel 10 van het besluit van de Vlaamse regering van 1 juli 1997 tot uitvoering van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten wordt aan de gemeente een uittreksel van de in de Inventaris geregistreerde bedrijfsruimten, gelegen op haar grondgebied betekend. We dienen dit uittreksel ter inzage te leggen voor 1 oktober 2022.
Binnen 30 kalenderdagen na ontvangst van dit uittreksel moet er door middel van een aanplakbrief gedurende ten minste 10 kalenderdagen bekend gemaakt worden dat dit uittreksel ter inzage ligt.
Juridische overwegingen:
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstaand en verwaarlozing van bedrijfsruimten.
Adviezen en visum:
De dienst ruimtelijke ordening stelt voor om de inventaris ter inzage te leggen van 7 september 2022 tot en met 18 september 2022.
Besluit:
Het college neemt kennis van de inventaris.
De inventaris wordt van 7 september 2022 tot en met 18 september 2022 voor iedereen ter inzage gelegd in het gemeentehuis.
Dit collegeverslag wordt pas goedgekeurd op 12/09/2022. De inzageperiode is niet realistisch. Kan hier wat een gedaan worden ?
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
De voorzitter geeft, door de afwezigheid van raadslid Jan Van hoof toelichting over dit agendapunt :
Onder de hoofding Subsidie "Natte natuur" van departement Omgeving voor realisatie landinrichtingsproject Woluwe-Trawool-Floordambos van de Vlaamse Landmaatschappij - Goedkeuring voorontwerp Ecologische verbinding Ravaartstraat lezen we o.m. het volgende:
Het voorontwerp zal na goedkeuring door het college worden voorgesteld aan de bevolking door middel van een infowandeling op 11 september 2022 (zie uitnodiging in bijlage die
wordt gepost op sociale media, website, en wordt opgehangen op vier plaatsen en gebust in Huinhoven).
Nadien wordt het definitief ontwerp opgemaakt (najaar 2022).
Kunnen in de toekomst ook de gemeenteraadsleden worden uitgenodigd op dergelijke evenementen ?
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:
De voorzitter geeft, door de afwezigheid van raadslid Jan Van hoof toelichting over dit agendapunt:
Mobiel recyclagepark in Melsbroek wordt voor de tweede maal georganiseerd.
Wat zijn de intenties omtrent het organiseren van dergelijke parken ?
Wordt er ook aan Perk gedacht ?
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :
Feiten, context, argumentatie
De Vlaamse Regering heeft op vrijdag 11 februari 2022 het Besluit Hoppinpunten definitief goedgekeurd. Dat besluit werd op 5 april in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd en vindt u terug in de Vlaamse codex((opent in nieuw venster)).
Met het Besluit kunt u als lokaal bestuur een subsidie aanvragen voor de aanleg van één of meerdere Hoppinpunten langs gemeentewegen. Om voor deze subsidie in aanmerking te komen, moet het aangelegde Hoppinpunt aan de volgende voorwaarden voldoen:
Bijkomende toelichting bij de voorwaarden
Integratie in het regionale mobiliteitsplan
Een Hoppinpunt is geïntegreerd in het regionale mobiliteitsplan van de vervoerregio waartoe de gemeente behoort. Enkel over de (her)aanleg van een buurt-Hoppinpunt volgens de nabijheidslogica kan de gemeente autonoom beslissen.
Merkarchitectuur en herkenbaarheid
De toepassing van de Hoppinhuisstijl zorgt ervoor dat de Hoppinpunten samen een visueel herkenbaar netwerk vormen voor de reizigers. De Hoppinhuisstijl is een kwaliteitslabel en kan alleen gebruikt worden als het Hoppinpunt toegankelijk is en een minimale uitrusting heeft.
Toegankelijkheid
Een Hoppinpunt moet toegankelijk zijn voor alle gebruikers, met of zonder handicap, ongeacht leeftijd en omstandigheden. Zo kan iedereen zich zelfstandig en zonder assistentie verplaatsen. Ook de informatiedragers op deze punten moeten leesbaar zijn voor alle gebruikers, met of zonder een visuele beperking.
Uitrusting
Een Hoppinpunt moet minimaal uitgerust zijn, zodat reizigers hun eigen vervoermiddelen veilig kunnen stallen en er reisinformatie beschikbaar is.
Data-uitwisseling met de mobiliteitscentrale
Om reizigers op een Hoppinpunt de nodige informatie te kunnen verstrekken, is de uitwisseling van data van en naar de mobiliteitscentrale ondervangen.
Vergunningen
De wegbeheerder beschikt voor de aanleg van een Hoppinpunt over de nodige vergunningen. De omgevingsvergunning moet voorhanden zijn om voor subsidies in aanmerking te komen.
Goedkeuring projectstuurgroep
Elk gesubsidieerd Hoppinpunt is ter goedkeuring voorgelegd aan de projectstuurgroep, ongeacht de geraamde kostprijs van het punt. De projectwerking en gefaseerde projectmethodologie worden toegepast.
Vraag :
Heeft het bestuur de intentie een Hoppinpunt in onze gemeente te voorzien, en zoja waar dan? Is er al een subsidie aangevraagd?
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :
Op de website van Steenokkerzeel lees ik het volgende :
Momenteel is er 1 laadpaal met 2 laadpunten op de parking aan de school, Mulslaan 2, schuin tegenover de kerk. Bij de (her)aanleg van de parking in de Mulslaan en de Kampenhoutsesteenweg zullen er 2 laadpalen met telkens 2 laadpunten (4 voertuigen/parking) voorzien worden.
Dit wil dus zeggen dat er in totaal 8 laadpalen voor heel Steenokkerzeel beschikbaar zullen zijn, waarvan geen enkele in Melsbroek.
Vraag :
Waar gaan de mensen die bvb in het Zonnebos, Melsbroek of Humelgem wonen, hun wagen moeten laden?
Wordt het geen tijd dat het bestuur een tandje bijsteekt?
Schepen Hannelore Velaerts antwoordt als volgt:
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
In Melsbroek zijn 2 zaken beschermd erfgoed: Boetfort en de lindeboom aan De Zilverlinde. Die laatste is in beheer van de gemeente. Nu is deze boom duidelijk niet in zijn element.
Vragen:
Op welke manier wordt deze boom tot nu toe beheerd ?
Is al een vaststelling gedaan door een expert wat met de boom aan de hand is ?
Wat wordt gedaan om de boom terug in conditie te krijgen ?
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
In juni 22 vroegen wij nog op de gemeenteraad naar de stand van zaken omtrent dit dossier. Wij hebben de intentie dit te blijven doen tot de Vogelzangvijver eindelijk gesaneerd zal zijn.
Het antwoord luidde toen:
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:
Inmiddels kregen buurtbewoners binnen een straal van 500 meter een brief met daarin de toepassing van de no regret maatregelen. Putwater mag niet gedronken worden en ook niet gebruikt voor zwembaden te vullen.
Dit weekend stond in Het Nieuwsblad te lezen dat ook PFAS verontreiniging is in de bodem en water van de militaire luchthaven en kwartier Groenveld.
Vragen:
Wat is de stavaza aangaande het afperkend bodemonderzoek van de Vogelzangvijver ?
Waarom was dit niet op de kaart van te saneren storten van Ovam terug te vinden ?
Hoever staat het met het onderzoek van PFAS ter hoogte van de bunker en bekken - grondwateronderzoek en beken ?
Wanneer gaan we de resultaten krijgen van het beschrijvend onderzoek ?
Graag wat meer uitleg over de PFAS verontreiniging in de bodem en water van de militaire luchthaven en kwartier Groenveld.
Kan deze laatste verontreiniging een verband hebben met de verontreiniging van de Vogelzangvijver en/of zal dit onderzocht worden ?
Heeft dit invloed op omliggende landbouwgronden ?
Is het niet opportuun om het water van het opvangbekken van de luchthaven achter de golfterreinen ook te laten onderzoeken ?
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
Aanleiding: verslag schepencollege 22- 8 -22
De inschrijvingsprijs ligt ruim boven het voorziene budget. Gelet op de recente abnormale prijsstijgingen, is het niet langer realistisch om het voorliggende ontwerp te realiseren binnen het voorziene budget. Het ontwerp zal daarom grondig aangepast worden (verkleind en vereenvoudigd) om toch binnen het voorziene budget realiseerbaar te blijven. De wijzigingen zijn zodanig groot dat dit niet binnen de huidige procedure kan verlopen. Er zal dus binnen enkele maanden een nieuwe open procedure gestart worden die gebaseerd is op het nieuwe ontwerp.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 5 oktober 2020 goedkeuring aan het voorontwerp voor deze opdracht tegen een geraamd bedrag van € 1 641 488,42 incl. btw. In het kader van de opdracht “Kantine en kleedkamers "Den Dam" Steenokkerzeel” werd een bestek met nr. 14/54.001 opgesteld door de ontwerper, Evolta nv, Koningsstraat 270 te 1210 Sint-Joost-Ten-Node. De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 1 934 489,42 excl. btw of € 2 340 732,20 incl. 21% btw (€ 406 242,78 Btw medecontractant). De laagste aanbieder bood: 3.140.499,50 EUR (excl. BTW) of 3.800.004,39 EUR (incl. BTW).
Vragen:
Is het in kader van deze hoge prijzen, energie crisis en ecologie niet opportuun om nog eens samen te zitten met de verschillende voetbalploegen om tot 1 voetbalploeg voor de gemeente te komen ?
Hoeveel kosten de 3 voetbalploegen de gemeente jaarlijks ? en hoeveel is er reeds geïnvesteerd in infrastructuur zoals gebouwen, voetbalvelden, parking … de laatste 5 jaar ?
Hoeveel leden zijn er werkelijk van het dorp afkomstig ?
Met welk water werden deze zomer de voetbalvelden besproeid ?
Schepen Geert Laureys antwoordt het volgende:
Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
De laatste tijd genereert de Molenstraat ontzettend veel sluipverkeer komende van Houtemse steenweg en zelf van Elewijt.
De laatste tijd leidt deze vlotte doorstroming zelf naar verkeerssituaties waarbij wagens die van de Tervuursesteenweg komen, verplicht worden bij tegenliggers achterwaarts terug te rijden en achterwaarts de Tervuursesteenweg moeten oprijden, waarna ze terug de Molenstraat kunnen inrijden. Niet echt verkeersveilige toestanden.
- Kunnen er op korte termijn maatregelen genomen worden, waardoor lasten van de vlotte doorstroming vanuit de Houtemsesteenweg naar de Molenstraat voor de bewoners beperkt worden ?
- Wat zijn de toekomstplannen van de gemeente waardoor de verkeerssituatie in de Molenstraat zich zou normaliseren.
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt: