De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
De ontvangst van een advies (d.d. 7/10/2021) van de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant op 11 oktober 2021 over de bouwpauze na het in kennisstellen van de provincie op 28 juni 2021.
De actualisatie van de gemeentelijke visie op kernversterking via de invoering van een tijdelijke bouwpauze werd in de gemeenteraad van 24 juni 2021 goedgekeurd (zie bijlage).
Op 28 juni 2021 werd een mail verstuurd naar de provincie Vlaams-Brabant om de deputatie op de hoogte te stellen van de goedgekeurde bouwpauze. Er werd gevraagd om hier rekening mee te houden bij eventuele omgevingsvergunningsaanvragen die men op provinciaal niveau dient te behandelen. De bouwpauze wordt vooropgesteld als een Beleidsmatig Gewenste Ontwikkeling (BGO).
Gelet op de provinciale omzendbrief inzake BGO's (van toepassing sinds 7 januari 2021, zie bijlage) voorziet men als eerste procedurestap een positief vooroverleg met de provinciale administratie. De documenten dienen minstens 60 werkdagen op voorhand worden toegezonden. Als tweede procedurestap stelt het College van Burgemeester en Schepenen formeel de vraag aan de deputatie om kennis te nemen van de goedgekeurde beleidsmatig gewenste ontwikkelingen, nadat de beleidsmatig gewenste ontwikkelingen zijn goedgekeurd door de gemeenteraad.
De provincie beschouwt de kennisgeving van 28 juni 2021 als een vraag tot vooroverleg. Het antwoord op deze vraag kwam op 11 oktober 2021 toe onder de vorm van een advies. Het advies over de BGO is positief op voorwaarde dat ook BPA's jonger dan 15 jaar uit het toepassingsgebied worden gesloten.
De deputatie zal formeel kennisnemen van de "BGO - bouwpauze" nadat de gemeenteraad de "BGO - bouwpauze" heeft goedgekeurd. In dit geval met aanpassing van de bestaande beslissing van 24 juni 2021 waarbij de gebieden die geordend zijn door BPA's jonger dan 15 jaar niet tot het toepassingsgebied behoren. Concreet wordt het toepassingsgebied van de bouwpauze hierdoor verkleind met de oostelijke zone aan de Mulslaan tussen de Bruyneelstraat en de Dijkstraat dat gevat is door BPA 4 'Gemeentehuis en omgeving', herzien op 5 juni 2009. Dit aanvullend op de bestemmingszones waar meergezinswoningen mogelijk binnen het RUP 2 Kasteel van Ham, RUP 5 Wijk-Centrum en een handvol verkavelingen.
Omzendbrief van de provincie Vlaams-Brabant "gemeentelijke beleidsmatig gewenste ontwikkelingen in de beoordeling van stedenbouwkundige en verkavelingsaanvragen in graad van beroep"
Om te voorzien dat de deputatie in beroepsprocedures van dossier die onder de bouwpauze vallen ook rekening houdt met deze gemeentelijke BGO dient een nieuwe gemeenteraadsbeslissing genomen te worden waarbij het toepassingsgebied van de bouwpauze wordt verkleind door de gebieden geordend door BPA's jonger dan 15 jaar uit te sluiten.
De gemeenteraad herbevestigt de actualisatie van de gemeentelijke visie op kernversterking via de invoering van een tijdelijke bouwpauze aan de provincie Vlaams-Brabant met een aangepast toepassingsgebied.
De melding van inwoners dat het gevaarlijk is om Beiaard uit te rijden. Men vraagt om de voorrangsregeling duidelijk te maken.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 13 september 2021, houdende goedkeuring van het verslag van de overlegvergadering met Kastze Verkeer van 2 september 2021. Hierbij werd onder andere - punt 1 - besloten om een stopstreep (witte klinkers) en B5 in Beiaard te voorzien. Eveneens dient het verkeersbord B15f geplaatst te worden in de Coenenstraat ter hoogte van de parking van De Corren en ter hoogte van de werkliedenloods.
Uit nazicht van de dienst openbare werken in samenspraak met de politie blijkt het voldoende om enkel de voorrangsregeling op het kruispunt Beiaard / Coenenstraat aan te duiden maar hier ook het verkeersbord B15f te plaatsen. Er zullen geen B15f borden geplaatst worden op de Coenenstraat ter hoogte van de parking van De Corren en de werkliedenloods. Deze zijn niet nodig want parking is geen rijbaan en aan de werkliedenloods blijft de voorrang van rechts gelden.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. Op de Beiaard ter hoogte van het kruispunt met de Coenenstraat geldt:
De gemeente zoekt een nieuwe bestemming voor de voormalige pastorie van Perk (Tervuursesteenweg 112). De pastorie en de tuin zijn beschermd als monument en als dorpsgezicht. De pastorie is leegstaand sinds 2007 en deed enkele jaren dienst als chirolokaal.
Op 13 juli 2020 werd de opdracht “herbestemmingsonderzoek pastorie Perk met vermarkting” gegund aan het alternatief vastgoedbureau Miss Miyagi bvba, Sluisstraat 79, Bus 3 te 3000 Leuven. Dit bureau is gespecialiseerd in de herbestemming van bijzonder vastgoed. Bij bijzonder vastgoed is het vaak noodzakelijk om de exploitatie (de software) en het vastgoed (de hardware) samen te ontwikkelen om de site opnieuw te kunnen activeren en tot een kwalitatief project te komen, deze geïntegreerde aanpak is het handelsmerk van Miss Miyagi. Samen met erfgoedarchitecten Altstadt voert Miss Miyagi een herbestemmingsonderzoek naar realistische nieuwe invullingen voor de pastorie en de tuin. Ze begeleiden de gemeente ook in de vermarkting hiervan. Op die manier wordt in 1 klap een geschikte invulling én de juiste partner gezocht, zodat de site effectief nieuw leven ingeblazen wordt (en het herbestemmingsonderzoek niet louter een studie blijft).
Plan van aanpak Miss Miyagi
In een notendop komt het erop neer dat Miss Miyagi eerst een uitgebreide analyse maakt van het vastgoed en zijn ruime context, dan een participatief proces doorloopt met alle stakeholders, vervolgens een ontwerpend onderzoek doet, alle info uit de voorgaande stappen kristalliseert in herbestemmingsscenario’s en dan heel gericht gaat vermarkten.
Het traject dat de gemeente met Miss Miyagi doorloopt bestaat uit 2 grote delen:
Begrijpen | 1. Observeren - opmeting en analyse van de bestaande situatie van de site (bouw- en historisch onderzoek) | stuurgroepoverleg 1 |
2. Definiëren - synthese van de kansen en uitdagingen | stuurgroepoverleg 2 | |
Verkennen | 3. Ideevorming - onderzoek van de noden en het potentieel | participatieworkshop 1 |
4. Prototype - uitwerken herbestemmingsscenario’s (ontwerpend onderzoek) | ||
Keuzes maken | 5. Testen - het voorstel laten evalueren door de stakeholders | stuurgroepoverleg 3 participatieworkshop 2 |
6. Implementeren - opmaak aankoophandboek/prospectus van de site voor de vermarkting |
Bij klassiek vastgoed is de locatie het basisuitgangspunt voor het bepalen van de vastgoedwaarde. Bij bijzonder vastgoed geldt een andere vuistregel, namelijk de herbestemmingsmogelijkheden. Daarom werd er een ontwerpend onderzoek uitgevoerd (dit werd voor een groot deel uitgevoerd in fase 3). Het ontwerpend onderzoek onderzocht 5 herbestemmingscenario's met maatschappelijke meerwaarde:
Alle ontwerpen voorzien in een trage wandelverbinding doorheen de tuin naar de Pastoriestraat, met een (deels) publieke tuin.
Participatie – tentoonstelling in de pastorietuin en online aanbod
Omwille van de coronamaatregelen werd het participatieluik uitgewerkt als een publieke tentoonstelling rond de 5 scenario’s. Dit met het oog op:
Inwoners van de gemeente werden via 1. de facebook pagina van de gemeente, 2. het gemeenteblad, 3. gerichte mailing naar verenigingen en raden, en 4. informatiepanelen aan de tuin zelf uitgenodigd om een kijkje te nemen in de tuin en eventueel deel te nemen aan een rondleiding doorheen de Pastorie.
De tuin werd uitzonderlijk voor deze gelegenheid twee weken opengesteld zodat passanten en geïnteresseerde bezoekers de kans kregen om via een 7-tal panelen inzicht te krijgen in het herbestemmingsonderzoek en de werking van de tentoonstelling (paneel 1), de (bouw)geschiedenis van de Pastorie (paneel 2) en de verschillende scenario’s (paneel 3-7).
Per scenario werd er een 3D beeld getoond met een schematische invulling, aangevuld met relevante referenties en een korte beschrijving van het mogelijke toekomstbeeld. Aan de hand van de volgende 4 parameters werd er per scenario een indicatieve score voorgesteld (zie syntheserapport in bijlage):
Op elk paneel werd via een QR-code of een link naar de website opgeroepen om "ons te laten weten wat jij denkt" door het invullen van een google form waar volgende vragen gesteld werden:
Voor wie het invullen van het digitaal formulier onmogelijk was werd er een ideeënbus voorzien aan het laatste paneel waarin mensen via brief hun opmerkingen konden meegeven.
Parallel met de fysieke tentoonstelling en gekoppeld aan de websites op de panelen konden de inwoners ook via een aparte project-pagina op het digitale participatieplatform (https://denkmee.steenokkerzeel.be - platform Bpart) de tentoonstelling online doorlopen (opzet, geschiedenis, scenario’s… telkens met beeldmateriaal en een verwijzing naar de google-forms).
De tentoonstelling liep van 22 mei 2021 t.e.m. zondag 6 juni 2021, van 9u tot 21u, er waren 65 inzendingen en 2 brieven.
De rondleidingen vonden plaats op zondag 30 mei en 6 juni en trokken in totaal 100 bezoekers.
Dit gaf volgend resultaat (rangschikking naar populariteit):
Uitgebreide bespreking van de participatieresultaten is opgenomen in bijlage (excel met verschillende tabs).
In de tab "screening lokale noden" zijn de nieuwe ideeën opgenomen die ingediend werden. De ideeën werden gescreend op haalbaarheid qua ruimtelijkheid en investering. Van de 65 formulierreacties bevatten er 24 nieuwe ideeën. In de lijst van nieuwe ideeën scoren de scenario's A en E zeer sterk (met respectievelijk 21 en 17 ideeën die onder deze scenario's vallen, tegenover slechts 7, 1 en 4 voor toerisme (B), cohousing (C) en zorg (D)).
Besluit: Algemeen kan gesteld worden dat de participanten terughoudend zijn bij de scenario's B, C en D omwille van de beperkte toegankelijkheid van de tuin en het gebouw voor de inwoners.
In het eindrapport zal het ontwerpend onderzoek afgerond worden en zal er een eindconclusie geformuleerd worden per scenario.
Verloop traject
Het traject is intussen vergevorderd. Op 30 september werd het eindrapport gepresenteerd (downloaden via tijdelijke link https://we.tl/t-xYtIZCKcTJ).
Korte herhaling: bij klassiek vastgoed is de locatie het basisuitgangspunt voor het bepalen van de vastgoedwaarde. Bij bijzonder vastgoed geldt een andere vuistregel, namelijk de herbestemmingsmogelijkheden. Daarom werd er een ontwerpend onderzoek uitgevoerd, dat 5 verschillende herbestemmingsscenario's met maatschappelijke meerwaarde verkende:
Alle ontwerpen voorzien in een trage wandelverbinding doorheen de tuin naar de Pastoriestraat, met een (deels) publieke tuin. Perk is een groene gemeente, maar in de dorpskern is opvallend weinig publiek groen, waar wel nood aan is (zie participatief traject p 95-108).
Na het doorlopen van het participatief traject (zie CBS 25.10.2021) werd de haalbaarheid van de scenario's verder op punt gesteld. Vanaf pagina 121 worden de verschillende scenario's besproken en wordt er per scenario een besluit geformuleerd over de haalbaarheid.
Kwestie cohousing: in onze gemeente is nood aan betaalbaar wonen voor jongeren. Het ontwerpend onderzoek wees echter uit dat het creëren van functionerende appartementen/studio's op de verdiepingen te veel transformaties vraagt van de huidige indeling van de beschermde pastorie (p 148).
Besluit: Van de 5 scenario's passen A en E het beste bij de huiselijke indeling van de pastorie. Ook de ligging van de pastorie is voor deze scenario's ideaal (centraal, grote zichtbaarheid, trage weg). Om het geheel goed te doen werken is een paviljoen in de tuin wel noodzakelijk (advies agentschap Onroerend Erfgoed sluit dit niet uit, wel wegblijven van de waardevolle bomen, zie p 93).
Vermarkting
1. klassieke benadering voor bepalen vastgoedwaarde
Eerst wordt de klassieke benadering voor het bepalen van de vastgoedwaarde toegepast op de pastorie in de huidige staat. Bij bijzonder vastgoed als de pastorie zijn de herbestemmingsmogelijkheden en de renovatiekosten bepalend voor de vastgoedwaarde. Die vastgoedwaarde wordt onderzocht voor de functies wonen, kantoor en horeca (p 161 - 163). De verkoopwaarde is verschillend per functie, omwille van de renovatiekosten. Die kosten zijn voor kantoor en horeca hoger dan voor woonfunctie, bovendien moet er bij kantoor en horeca nog gekeken worden naar de rendabiliteit, namelijk wat brengen de m² op na renovatie. Een verkoop van de pastorie als horeca- of kantoorfunctie zal minder opbrengen dan een verkoop als woonfunctie.
De haalbaarheid van deze functies zijn medium tot zwak (zie p 164):
2. bijzondere benadering (scenario E)
De vastgoedwaarde werd eveneens bepaald voor scenario E (mix van gebruikers). Dit scenario houdt een programmatische mix in van wonen, horeca, gemeenschapsfuncties en park:
De principes achter dit scenario zijn opgenomen op pagina 165.
Op pagina 166-167 is de berekening opgenomen van de vastgoedwaarde per onderdeel (nl. noordvleugel, hoofdvolume, tuinpaviljoen), dit komt in totaal neer op erfpachtinkomsten van ongeveer €10.000 per jaar voor de gemeente, wat over een termijn van 50 jaar een totaal oplevert van ongeveer €500.000. Dit komt ongeveer overeen met verkoopwaarde van de pastorie in de huidige staat als woning volgens de klassieke benadering, met het grote verschil dat een verkoop slechts een eenmalige opbrengst betekent zonder maatschappelijke meerwaarde voor de dorpsbewoners. Na afloop van de erfpacht kan de gemeente opnieuw aan de slag met de site.
In essentie betekent scenario E dat de kosten worden gespreid en de winsten gedeeld over verschillende actoren. Die actoren versterken elkaar en vergroten de levendigheid/activiteit van de plek (kruisbestuiving). (zie p 173) Er ontstaat zo een win-win-win situatie: een win voor de nieuwe gebruikers, een win voor de bewoners van de buurt en een win voor de gemeente want:
Advies Miss Miyagi voor herbestemming pastoriesite Perk
Zie p. 175.
Deel 1 - Herbestemmingsonderzoek: Eindrapport
Het eindrapport kan gedownload worden via de tijdelijke link https://we.tl/t-xYtIZCKcTJ en bevat het volledige herbestemmingsonderzoek tot nu toe, inclusief de vroege fasen zoals opmeting, bouwhistorische studie, bouwtechnische studie, ontwerpend onderzoek, overleg agentschap Onroerend Erfgoed en parochiezaal, participatief traject.
Scenario E+
Bijkomend advies: uit de contacten met de parochiezaal bleek dat er mogelijkheden zijn tot een win-win situatie tussen het project pastorie en de parochiezaal. Het huidige gebouw wordt nog steeds veelvuldig gebruikt door verenigingen, eetdagen, ... Het gebouw is evenwel aan renovatie toe en de tuin wordt niet gebruikt. Tegelijk is het voor beide partijen belangrijk om concurrentie te vermijden. Miss Miyagi stelt voor dit scenario vrijblijvend verder te onderzoeken (schatting 15u - €95/uur = €1425).
Deel 2 - uitvoeren vermarkting
Nu het herbestemmingsonderzoek afgerond is (eindrapport), is de volgende stap het in praktijk brengen van de vermarkting, zodat de herbestemming effectief waargemaakt wordt. Miss Miyagi gaat hiertoe op zoek naar uitbaters en erfpachtnemers.
In de collegezitting van 25 oktober 2021 werd besloten om eerst verdere (financiële) toelichting aan Miss Miyagi te vragen over scenario's E en C alvorens de knoop door te hakken. Over scenario E+ werd voorlopig nog geen beslissing genomen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
ACT - 45 : oude pastorij herbestemming (investeringsportefeuille OW 113)
De raad neemt kennis van deel 1 van het herbestemmingsonderzoek van de voormalige pastorie van Perk, namelijk de resultaten van het participatietraject en het eindrapport.
Het personeelslid heeft betaalde vakantie op:
Indien een feestdag samenvalt met een zaterdag of een zondag kan de gemeenteraad bepalen dat de vervangingsdagen ofwel
en dit voor 15 december van het voorgaande jaar.
Het college van burgemeester en schepenen stemt principieel in met volgende vakantieregeling inzake feestdagen voor het gemeentepersoneel in 2022.
Wettelijke- en gunstverloven |
-Verlofdag op weekdag: -Verlofdag tijdens weekend: + 1 |
Diensten gesloten |
|
Zaterdag 01-01 |
Nieuwjaar |
+1 |
X |
Maandag 18-04 |
Paasmaandag |
- |
X |
Zondag 01-05 |
Dag van de Arbeid |
+ 1 |
X |
Donderdag 26-05 |
O.H. Hemelvaart |
- |
X |
Maandag 06-06 |
Pinkstermaandag |
- |
X |
Maandag 11-07 |
Feest Vl. Gemeenschap |
- |
X |
Donderdag 21-07 |
Nationale feestdag |
- |
X |
Maandag 15-08 |
O.L.V. Hemelvaart |
- |
X |
Dinsdag 01-11 |
Allerheiligen |
- |
X |
Woensdag 02-11 |
Allerzielen |
- |
X |
Vrijdag 11-11 |
Wapenstilstand |
- |
X |
Dinsdag 15-11 |
Dag van de dynastie |
+ 1 |
- |
Zondag 25-12 |
Kerstmis |
+ 1 |
X |
Maandag 26-12 |
2e kerstdag |
- |
X |
|
+ 4 |
|
Brugdagen administratief personeel |
Brugdagen technisch personeel |
||||
Vrijdag 27.05 |
Na O.H.Hemelvaart |
- ½ |
Vrijdag 27.05 |
Na O.H.Hemelvaart |
- 1 |
Vrijdag 22.07 |
Na Wapenstilstand |
- ½ |
Vrijdag 22.07 |
Na Wapenstilstand |
- 1 |
Maandag 31.10 |
Dag voor Allerheiligen |
- 1 |
Vrijdag 31.10 |
Dag voor Allerheiligen |
- 1 |
|
- 2 |
|
- 3 |
||
Saldo toe te voegen bij jaarlijks verlof administratief personeel |
2 |
Saldo toe te voegen van het jaarlijks verlof technisch personeel |
1 |
Er heeft een schriftelijk syndicaal overleg plaats gehad over deze vakantieregeling.
Brugdagen administratief personeel |
Brugdagen technisch personeel |
||||
Vrijdag 27.05 |
Na O.H.Hemelvaart |
- ½ |
Vrijdag 27.05 |
Na O.H.Hemelvaart |
- 1 |
Vrijdag 22.07 |
Na Nationale Feestdag |
- ½ |
Vrijdag 22.07 |
Na Nationale Feestdag |
- 1 |
Maandag 31.10 |
Dag voor Allerheiligen |
- 1 |
Vrijdag 31.10 |
Dag voor Allerheiligen |
- 1 |
|
- 2 |
|
- 3 |
||
Saldo toe te voegen bij jaarlijks verlof administratief personeel |
2 |
Saldo toe te voegen van het jaarlijks verlof technisch personeel |
1 |
Email van Havicrem van 22 oktober 2021 waarin wordt meegedeeld dat de bijzondere algemene vergadering zal plaatshebben op woensdag 15 december 2021, om 18u30, in Aula 2 van het Crematorium Daelhof te Eppegem, met volgende agenda
De gemeente is aangesloten bij de intergemeentelijke vereniging Havicrem, die werd opgericht op 10 juni 2003, bekendgemaakt in de bijlagen tot het Belgisch Staatsblad van 26 september 2003 onder het nummer 03099363, en verlengd in haar bestaansduur tot 10 juni 2035.
Havicrem staat in voor het beheer van één of meerdere crematoria in het arrondissement Halle-Vilvoorde, een opdrachthoudende vereniging die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 houdende de intergemeentelijke samenwerking.
De afgevaardigden voor de algemene vergadering van Havicrem werden op 28 februari 2019 door de gemeenteraad aangeduid voor de ganse legislatuur.
De gecoördineerde statuten van Havicrem, in het bijzonder artikels 33§1.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder de artikel 432.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Brief van de intercommunale Interza van 28 oktober 2021 waarin wordt meegedeeld dat de jaarvergadering zal digitaal plaatsvinden op woensdag 15 december 2021 om 19u00 uur, met volgende agenda :
De afgevaardigden voor de algemene vergadering van Interza werden op 28 februari 2019 door de gemeenteraad aangeduid voor de hele legislatuur.
Het Koninklijk Besluit van 3 oktober 1978, houdende machtiging tot oprichting van een intercommunale vereniging voor vuilverwijdering door de gemeenten Kampenhout, Kraainem, Steenokkerzeel, Wezembeek-Oppem en Zaventem.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Betoelaging dienstencentrum Omikron inzake aanwerving halftijdse medewerker voor de uitbouw van antennepunten in Steenokkerzeel en Perk. Deze betoelaging bedraagt 40.000 euro.
Er is 40.000 euro betoelaging voorzien in de meerjarenplanning (actie 56) voor het dienstencentrum Omikron voor de aanwerving van een halftijdse medewerker (19u per week) voor de uitbouw van antennepunten Omikron in Perk en Steenokkerzeel.
Tijdens de zitting van 7 juni 2021 ging het college van burgemeester en schepenen principieel akkoord om de actie 56 uit het meerjarenplan op te starten inzake betoelaging van het dienstencentrum Omikron voor de aanwerving van een halftijdse medewerker in het kader van de uitbouw van antennepunten van Omikron in Steenokkerzeel en Perk.
Tijdens deze zitting nam het college van burgemeester en schepenen ook kennis van een niet limitatieve lijst waarvoor de aan te werven medewerker kon ingezet worden:
Hiervoor diende er een samenwerkingsovereenkomst opgesteld te worden waar beide partijen zich in konden vinden. Belangrijke elementen in de samenwerkingsovereenkomst voor het college waren:
In tussentijd is er een ontwerp van samenwerkingsovereenkomst uitgewerkt die doorgesproken werd met Patrick Meers en Hilde Meulemans op woensdag 18 augustus 2022. In bijlage vindt men het ontwerp.
Het college van burgemeester en schepenen ging principieel akkoord met het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst tijdens de zitting van 13 september 2021. Op 12 oktober 2021 ontvingen we een e-mail van Patrick Meers (Algemeen Directeur WZC Floordam) met de mededeling dat ze geen opmerkingen hadden op de laatste versie van het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst.
Decreet Lokaal Bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Onder budgetcode 2021/ACT-56/0959-00/64930000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van de exploitatie 2021 is €40.000 voorzien.
1. De gemeenteraad neemt kennis van het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst tussen het gemeentebestuur en WZC Floordam/Dienstencentrum Omikron en keurt deze samenwerkingsovereenkomst voor de periode 1 januari 2022 t.e.m. 31 december 2025 goed. Deze samenwerkingsovereenkomst kan tijdens de volgende legislatuur eventueel verlengd worden.
2. WZC Floordam/DC Omikron wordt van deze beslissing in kennis gesteld en wordt gevraagd om deze overeenkomst samen met de gemeente te ondertekenen.
Tijdens de opmaak van het meerjarenplan in 2019 is er budget voorzien voor de aankoop van 3 grote outdoor LED-schermen voor een bedrag van 100.000 euro. Er zijn al gesprekken geweest met mogelijke leveranciers waaronder Q-lite. Q-lite is de grootste full service organisatie in digitale displays en de bijbehorende software.
Deze aankoopcentrale (onder de vorm van een opdrachtencentrale) biedt u de mogelijkheid om allerlei ICT infrastructuur aan te kopen tegen scherpe prijzen. Het gaat over items zoals:
CentralPoint bouwt en onderhoudt een webshop met een bestand van enkele 100.000-den artikels.
Gelet op:
Deze besturen zullen zich, net als hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten, op de aankoopcentrale kunnen beroepen om ICT-infrastructuur in het kader van de te sluiten raamovereenkomst die het voorwerp uitmaakt van deze opdracht, af te nemen, zonder dat zij verplicht zijn af te nemen via deze raamovereenkomst.
(…) Cipal dv zal in het kader van onderhavige opdracht tevens kunnen optreden als opdrachtencentrale voor (zonder dat deze entiteiten verplicht zijn af te nemen via deze raamovereenkomst) :
Overwegende hetgeen volgt:
Voor deze aankoop is 100.000 euro voorzien onder de actie 107 'Ledschermen' met budget-code 0119-01/24100007 (Informaticamaterieel-gemeenschapsgoederen-Activa in aanbouw).
1. De gemeenteraad gaat akkoord dat de gemeente een beroep doet op de opdrachtencentrale van Cipal dv voor de aankoop van ICT- infrastructuur aangeboden via de raamovereenkomst “Aankoop van ICT Infrastructuur” (Bestek nr. CSMRTINFRA19).
2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering.
De raad van bestuur van het AGB Steenokkerzeel heeft op 10 juni 2021 de jaarrekening van het AGB over het boekjaar 2020 vastgesteld.
Op 24 juni 2021 werd door de gemeenteraad een gunstig advies bij de jaarrekening 2020 van het autonoom gemeentebedrijf verleend.
De gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant heeft op 15 oktober 2021 de jaarrekening 2020 van het AGB Steenokkerzeel goedgekeurd.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 332 §1, 3e lid.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 235 §4, 3e lid.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en in het bijzonder de artikelen 241, 243 en 260 tot en met 262.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 17 tot en met 26.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 2 tot en met 4.
1. De gemeenteraad neemt kennis van het goedkeuringsbesluit van de jaarrekening 2020 van het AGB Steenokkerzeel.
2. Er wordt voor 2020 kwijting verleend aan de bestuurders van het AGB Steenokkerzeel.
De gemeenteraad heeft op 24 juni 2021 de jaarrekening van gemeente en OCMW over het boekjaar 2020 vastgesteld.
De gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant heeft op 15 oktober 2021 de jaarrekening 2020 van gemeente en OCMW Steenokkerzeel goedgekeurd.
Dit besluit moet ter kennisname gebracht worden op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 332 §1, 3e lid.
De gemeenteraad neemt kennis van het goedkeuringsbesluit van de jaarrekening 2020 van gemeente en OCMW Steenokkerzeel.
Een AGB wordt gekwalificeerd als BTW-belastingplichtige met recht op BTW-aftrek onder de strikte voorwaarde van winstuitkering. Dat betekent dat de globale werking van het AGB winstgevend hoort te zijn. Omdat de tarieven aangerekend door het AGB onvoldoende zijn om alle kosten te dekken, komt de gemeente tussen met een prijssubsidie.
Omdat er gedurende de periode van verplichte sluiting door corona geen omzet was, was er ook geen prijssubsidie terwijl de vaste kosten gewoon verder liepen. Ook na het hernemen van de activiteiten zal de omzet (en dus ook de prijssubsidie) wellicht niet het niveau halen dat nodig is om winst te genereren.
De circulaire 2021/C/57 van 11 juni 2021 stelt dat enkel het resultaat van boekjaar 2021 vanaf 1 oktober zal worden beoordeeld in de context van een winstoogmerk van een AGB. Dat betekent dat de gemeente een corona-toelage kan toekennen aan het AGB, met betrekking tot het corona-verlies van de eerste 3 kwartalen van 2021. Deze toelage zal vrijgesteld zijn van BTW en zal bovendien ook vrijgesteld zijn in de vennootschapsbelasting wanneer ze wordt betaald vóór 31 december 2021. De corona-toelage werd berekend door opmaak van een tussentijdse toestand op 30 september 2021.
Budgetcode GBB/0705-00/64900000 van de exploitatie 2021.
1. De gemeenteraad beslist om aan het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel voor de periode 1/1/2021 - 30/9/2021 een algemene werkingstoelage (coronatoelage) toe te kennen van € 114.187,64.
2. Deze algemene werkingstoelage zal aangerekend worden op budgetcode GBB/0705-00/64900000 van de exploitatie 2021.
Om economisch rendabel te zijn heeft het AGB nood aan een prijssubsidie van het gemeentebestuur. De waarde van de prijssubsidie bedraagt de prijs die de bezoeker voor recht op toegang betaalt, vermenigvuldigd met een bepaalde factor.
Onderstaand aangepast prijssubsidiereglement voor het boekjaar 2021 - 4e kwartaal - wordt goedgekeurd:
PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT
“GEMEENSCHAPSCENTRUM” BESTAANDE UIT:
- GEBOUW “DE CORREN” GELEGEN TE 1820 STEENOKKERZEEL, VAN FRACHENLAAN 24A; EN
- GEBOUW “DE CAMME” GELEGEN TE 1820 STEENOKKERZEEL, TERVUURSESTEENWEG 173.
Tussen
- de Gemeente Steenokkerzeel, vertegenwoordigd door het College van Burgemeester en Schepenen, gevestigd in Orchideeënlaan 17 te 1820 Steenokkerzeel, waarvoor handelen de heer Kurt Ryon, burgemeester, en mevrouw Heidi Abeloos, algemeen directeur, enerzijds;
en
- het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel, vertegenwoordigd door de Raad van Bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel, gevestigd in Orchideeënlaan 17 te 1820 Steenokkerzeel, waarvoor handelen de heer Jelle Mombaerts, voorzitter Raad van Bestuur, en mevrouw Heidi Abeloos, secretaris, anderzijds;
wordt overeengekomen dat de Gemeente Steenokkerzeel prijssubsidies zal toekennen aan het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel voor het verlenen van recht op toegang aan bezoekers van evenementen van cultuur of vermaak van eigen programmatie in het “gemeenschapscentrum”. Dit prijssubsidiereglement legt de toekenning van deze prijssubsidies vast en geldt voor de periode vanaf 1/10/2021 tot en met 31/12/2021.
VOORWAARDEN
Om economisch rendabel te zijn wenst het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel vanaf 1/10/2021 de voorziene toegangsprijzen (inclusief btw) voor alle bezoekers voor de periode van 1/10/2021 tot en met 31/12/2021 voor recht op toegang tot evenementen van cultuur of vermaak van eigen programmatie te vermenigvuldigen met een factor 7,46.
Het Centraal Kerkbestuur heeft bij de gemeente op 25 oktober 2021 een meerjarenplanaanpassing van het kerkbestuur St.-Niklaas ingediend. De gemeentelijke exploitatiebijdrage blijft ongewijzigd (geen toelagen). De gemeentelijke investeringsbijdrage wijzigt in 2021 (van 0 naar 54.000 euro) en in 2022 (van 160.000 naar 30.000 euro).
Het Aartsbisdom Mechelen-Brussel heeft hierover op datum van 15 november 2021 een gunstig advies gegeven.
De wijzigingen doen zich voornamelijk voor in de investeringsontvangsten en -uitgaven. Het betreft de dossiers 'drooglegging van de buitenmuren van de kerk', drooglegging en herschilderen van de binnenmuren kerk', 'restauratie van het Hansche plafond' en 'aankoop landbouwgronden'.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Verwijzend naar het bijkomend agendapunt van de Groen-fractie betreffende de vraag tot verdaging van dit agendapunt. Na de toelichting van Jelle Mombaerts, schepen van financiën, ziet Jan Van hoof af van zijn vraag tot verdaging.
De gemeenteraad keurt de meerjarenplanaanpassing van het kerkbestuur St.-Niklaas goed.
Het centraal kerkbestuur (CKB) moet de budgetwijzigingen van de kerkbesturen voor 15 september gecoördineerd indienen bij de gemeenteoverheid. Als de budgetwijziging past binnen het goedgekeurde meerjarenplan moet de gemeenteraad hiervan binnen de 50 dagen na ontvangst akte nemen. Als de budgetwijziging niet past binnen het goedgekeurde meerjarenplan moet de gemeenteraad zich hierover binnen de 50 dagen na ontvangst uitspreken.
Het CKB heeft bij de gemeente op 22 oktober 2021 de budgetwijziging 2021 van het kerkbestuur St.-Niklaas ingediend. Deze budgetwijziging past binnen de laatste goedgekeurde meerjarenplanaanpassing.
Het Aartsbisdom Mechelen-Brussel heeft hierover op 16 september 2021 een gunstig advies gegeven.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Verwijzend naar het bijkomend agendapunt van de Groen-fractie betreffende de vraag tot verdaging van dit agendapunt. Na de toelichting van Jelle Mombaerts, schepen van financiën, ziet Jan Van hoof af van zijn vraag tot verdaging.
De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2021 van het kerkbestuur St.-Niklaas, zonder verhoging exploitatietoelage, met een verhoging van de investeringstoelage van 14.000 naar 54.000 EUR.
Het centraal kerkbestuur (CKB) moet het budget 2022 van de kerkbesturen voor 1 oktober gecoördineerd indienen bij de gemeenteoverheid. Als het budget past binnen het goedgekeurde meerjarenplan moet de gemeenteraad hiervan binnen de 50 dagen na ontvangst akte nemen. Als het budget niet past binnen het goedgekeurde meerjarenplan moet de gemeenteraad zich hierover binnen de 50 dagen na ontvangst uitspreken.
Het CKB heeft bij de gemeente op 26 oktober 2021 het budget 2022 van de verschillende kerkbesturen gecoördineerd ingediend.
De ingediende budgetten 2022 van de kerkbesturen St. Niklaas, St. Rumoldus, St. Martinus en St. Catharina passen binnen de goedgekeurde meerjarenplannen 2020-2025, zodat er hiervan enkel kennis moet genomen worden.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Verwijzend naar het bijkomend agendapunt van de Groen-fractie betreffende de vraag tot verdaging van dit agendapunt. Na de toelichting van Jelle Mombaerts, schepen van financiën, ziet Jan Van hoof af van zijn vraag tot verdaging.
1. De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van het kerkbestuur St.-Martinus, met een exploitatietoelage van €5.075,50 en zonder investeringstoelage.
2. De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van het kerkbestuur St.-Rumoldus, zonder exploitatietoelage en met een investeringstoelage van €117.998.
3. De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van het kerkbestuur St.-Catharina, met een exploitatietoelage van €21.073,11 en met een investeringstoelage van €70.000.
4. De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van het kerkbestuur St.-Niklaas, zonder exploitatietoelage en met een investeringstoelage van €30.000.
Rudy peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
Er heerst op dit ogenblik een veiligheidsprobleem voor de kinderen die ochtend' s te voet de aanliggende parking aan de schooltoegang moeten oversteken. Onveilige situaties door wegrijdende wagens - ouders die hun kinderen absoluut naast de schoolpoort willen afdroppen, waardoor de kinderen die te voet naar school gaan in verkeersonveilige situaties terechtkomen.
Aangezien blijkbaar de ouders niet willen gehoorzamen aan de richtlijnen of voorstellen van de schooldirectie vragen wij dat de gemeente initiatief neemt om de verkeersveiligheid op de parking dringend op te krikken door eventueel bijkomend toezicht of in het uiterste geval een deel van parking 's ochtends af te sluiten.
De schooldirectie heeft blijkbaar reeds een voorstel ingediend. Het probleem is gekend, de oorzaak ook, wanneer de oplossing ?
Kurt Ryon, de burgemeester, antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
1. De Kerkfabriek is een openbare instelling met rechtspersoonlijkheid die geleid wordt door een Kerkraad. De organisatie en de werking van een Kerkfabriek, evenals het beheer van het patrimonium zijn vastgelegd in een decreet van de Vlaamse Regering. In dat decreet staat ook de opdracht van de kerkfabrieken vermeld. Naast de zorg voor de uitvoering van de erediensten, staan kerkfabrieken ook in voor het onderhoud en de bewaring van de kerk van de parochie en het beheer van de goederen en de gelden die eigendom zijn van de kerkfabriek of die bestemd zijn voor de uitoefening van de eredienst in de parochie.
Steden en gemeenten zijn verplicht om bij te springen in de tekorten van Kerkfabrieken. De tussenkomsten van de Vlaamse steden en gemeenten bedroegen 68 miljoen EUR in 2017, drie jaar later: 127 miljoen EUR.
Het bisdom, de provincie en de gemeente houden toezicht op de werking van de kerkfabrieken. Elke Kerkfabriek dient (o.m.) aan de gemeente een aantal financiële documenten voor te leggen voor goedkeuring, advies of kennisname.
Het is zonder meer een opdracht van dwingende orde dat elke gemeenteraad nauwkeurig alle elementen die moeten leiden tot een goedkeuring, advies of kennisname bestudeert en, zo nodig, becommentarieert en/of bijstuurt.
2. Verslag gemeenteraad 27 mei 2021, p. 22, punt 18. Op de vraag of, per Kerkbestuur, het detail kan worden voorgelegd van de inkomsten die het betreffende Kerkbestuur genereert uit investeringen, evenementen, e.d.m. (vb. huurinkomsten, opbrengst pacht, …) wordt geantwoord; “deze informatie dient nagevraagd te worden”.
Per heden hebben wij deze informatie nog niet mogen ontvangen.
3. De agendapunten 14, 15 en 16 van de huidige agenda (MJP-aanpassing St.-Niklaas, budgetwijziging 2021 St.-Niklaas en budget 2022 kerkbesturen Steenokkerzeel) bevatten zowel formeel als inhoudelijk heel wat vragen/anomalieën die nadere toelichting vergen.
Voorbeelden m.b.t. MJP-aanpassing St.-Niklaas:
Voorbeelden m.b.t. Budgetwijziging 2021 St-Niklaas:
Voorbeelden m.b.t. budget 2022 Kerkbesturen:
VRAGEN
1. Verdaging van de punten 14, 15 en 16 totdat gevolg is gegeven aan de vragen tot toelevering van documentatie en/of informatie.
2. Onderhavige vraag geldt als officieel verzoek in het kader van de wetgeving op de openbaarheid van bestuur naar elk der Kerkfabrieken toe om een gedetailleerd overzicht te geven over de inkomsten uit het patrimonium (huurinkomsten, pacht, …) sedert het begin van de legislatuur tot op heden.
3. Graag een overzicht per Kerkfabriek van hetgeen de gemeente heeft “bijgelegd” in het kader van de decretale wetgeving sedert de inwerkingtreding van deze wetgeving.
4. Kan er voor de gemeenteraadsleden een infomoment worden voorzien m.b.t. analyse van de procedure en de financiële documenten die elke Kerkfabriek dient over te maken.
5. Graag antwoord op de punten sub 3 van het “feitenrelaas”.
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
VRAGEN
Kurt Ryon, burgemeester, antwoordt als volgt: