De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
Op 1 februari 2024 werd via het omgevingsloket een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen (referentie: OMV_2024013617; 2024/OMV/015S) ingediend bij de gemeente Steenokkerzeel door de heer Philippe Marchal.
De aanvraag heeft betrekking op een terrein, gelegen Kalkoven zn te 1820 Melsbroek, kadastraal gekend als afdeling 2 (Melsbroek), sectie B, nr. 384A.
Het betreft een aanvraag voor het bouwen van een industriepand dat wordt ingericht als opnamestudio met werkplaats en administratieve ruimte.
Het dossier werd volledig en ontvankelijk verklaard op 27 februari 2024. De gewone procedure wordt gevolgd en de nodige adviezen werden aangevraagd.
Het openbaar onderzoek over deze aanvraag werd gehouden van 8 maart 2024 tot en met 6 april 2024. Er werd één bezwaar ingediend. Het bezwaar heeft geen betrekking op de gratis grondafstand of het wegenistracé, maar op mogelijke inkijk naar een tuinzone.
De aanvraag omvat de de bouw van een loods op een onbebouwd terrein binnen het KMO-park Steen III. De loods meet 12,30m breed en 24,30m diep. De kroonlijsthoogte van het hoofdgebouw bedraagt 10m, en deze van de aanbouw 4m. De onbebouwde ruimte wordt verhard met klinkers in functie van 4 parkeerplaatsen voor het gebouw en met een laad- en loszone naast het gebouw, in grasdallen. De overige ruimte wordt ingezaaid met gras. Achteraan wordt ondergronds een hemelwaterput en een infiltratie voorzien.
Eveneens wordt een trage weg aangeduid met een breedte van 2,50m die zich in rechte lijn situeert tussen de Perksesteenweg en Kalkoven. De voetweg situeert zich langsheen de oostelijke perceelsgrenzen van het projectgebied.
Het tracé, de ligging en de rooilijnen zijn gekend. Het betreft een oppervlakte van ongeveer 272m² waarbij de exacte oppervlakte nog bepaald dient te worden door een opmetingsplan. In de aanvraag is een inrichting van de trage weg met dolomiet voorzien. Een draadafsluiting wordt eveneens voorzien.
De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:
De gemeenteraad neemt een beslissing over de opdracht van een grond naar het openbaar domein (zie bijlage). Het college neemt na de beslissing van de gemeenteraad een beslissing over de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen.
De aanleg van een gemeenteweg als trage weg komt tegemoet aan de huidige en toekomstige behoefte aan zachte mobiliteit. Het wegenisdossier draagt bij tot de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau.
Op basis van de eerdere vergunning voor het verwijderen van verhardingen en het bouwen van twee woningen aan de Perksesteenweg 23a werd de vervollediging van het tracé naar de Perksesteenweg reeds goedgekeurd door de gemeenteraad.
Een eerdere voorwaardelijke goedkeuring van het wegenistracé door de gemeenteraad op deze locatie is te komen vervallen door het niet verkrijgen van een vergunning in eerste en laatste aanleg voor het bouwen van twee loodsen.
Gelet op de breedte van 2,5m en een recht tracé (zonder knikken of bochten) tussen de Perksesteenweg en Kalkoven is de vooropgestelde verbinding een functionele comfortabele verbinding voor zachte mobiliteit.
De gemeenteraad kan voorwaarden en lasten opleggen aangaande de inrichting.
De trage weg is opgenomen binnen de aanvraag tot omgevingsvergunning (ref. OMV_2024013617; 2024/OMV/015S). Voor dit dossier werd tijdens het openbaar onderzoek één bezwaar ingediend. Het bezwaar heeft geen betrekking op de zaak der wegenis maar over mogelijke inkijk in de aanpalende tuinzone. De aanvraag omvat opnieuw de overdracht van een grond om in te richten als trage weg (zie bijlage).
De gemeenteraad keurt de zaak der wegenis goed en
De gemeente stelt de gemeenteraadsbeslissing uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting ter beschikking van het bevoegde bestuur (college).
Vraag tot goedkeuring ter aanvraag van een omgevingsvergunning door de gemeente, voor de kap van een boom die op openbaar domein staat. Deze boom wordt gecompenseerd in de Collegestraat. Daarnaast kan er aan de aanpalende eigenaars voorgesteld worden het stuk grond te kopen.
Tijdens de zitting van 19 juni 2023 werd het volgende beslist:
1. Het college van Burgemeester en Schepenen gaat akkoord met een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen, voor de kap van de zomereik gelegen op het perceel tussen Meidoornlaan 30 en 34.
2. Ter compensatie zal een boom geplant worden in de Collegestraat.
3. Aan de aanpalende eigenaars van het perceel grond tussen Meidoornlaan 30 en 34 voor te stellen om het stuk grond aan te kopen, zodat de gemeente het perceel niet meer dient te onderhouden.
De dienst patrimonium heeft navraag gedaan bij de aanpalende eigenaars.
De eigenaar van perceel 56B2 heeft geantwoord dat hij interesse heeft om dit stukje grond aan te kopen.
Het collegebesluit van 4 september 2023 houdende:
Het college van burgemeester en schepenen vraagt de dienst patrimonium om het perceel te laten schatten.
Er werd een landmeter aangesteld voor het schatten van de venale verkoopwaarde. In bijlage ter kennisgeving het schattingsverslag opgemaakt door landmeter-expert Stephan Verstraeten, LAN 04 0966, optredend voor Immo Verstraeten, adres Haachtsesteenweg 135, 1910 Kampenhout op 29 september 2023.
Het perceel werd geschat op €22500.
Het collegebesluit van 9 oktober 2023 houdende:
1. Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het schattingsverslag.
2. Het college van burgemeester en schepenen beslist principieel om het perceel te verkopen aan de geschatte prijs, onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad.
3. Het college van burgemeester en schepenen vraagt om de boom te compenseren in het Zonnebos en niet in de Collegestraat. De dienst Patrimonium brengt de dienst Groen op de hoogte.
Na deze beslissing hebben we gemerkt dat er een riolering zit onder deze grond. We zijn daardoor navraag gaan doen bij Fluvius, en we kregen volgend antwoord:
Aangezien daar de afwatering van een behoorlijk opwaarts gebied op zit (de buis is een diameter 600), wordt vanuit rioleringen ongunstig geadviseerd m.b.t. de verkoop. Om het rioolstelsel te kunnen onderhouden hebben we ten allen tijde toegang nodig en de rechten om buizen te herplaatsen of bij te plaatsen. Normaal wordt gestreefd naar een ligging in openbaar domein. Indien alsnog wordt besloten om over te gaan tot verkoop, dienen in overleg met onze dienst patrimonium de nodige rechten en erfdienstbaarheden hiertoe te worden gevestigd.
Misschien zijn er betere formules om van het oppervlakkig onderhoud af te geraken (ik denk aan een soort gebruiksrecht, met vrijwaren van rechten m.b.t. riolering) dan een verkoop.
Bij voorkeur blijft de strook openbaar, zodat er wat betreft beheer en onderhoud gen probleem is m.b.t. de ondergelegen buis. We hebben er geen probleem mee dat de aanpalers de bovengrond gebruiken, zolang we maar aan onze buis kunnen en de nodige rechten hebben om die te exploiteren / gebruiken / vervangen…. Ik neem aan dat er formules zijn waarbij de grond openbaar blijft en de gemeente een gebruiksrecht geeft aan de aanpaler om de bovengrond te gebruiken en te onderhouden.
Indien er een overeenkomst wordt opgemaakt moet Riobra alleszins mee opgenomen worden als partij om haar rechten te vrijwaren.
We hebben bij de aanpalende eigenaar die reeds geïnteresseerd was dit stuk grond te kopen, navraag gedaan of ze dit eveneens zien zitten en kregen positief antwoord.
Optie 1: samen met Fluvius een ingebruikname opstellen
Optie 2: toch verkopen met erfdienstbaarheid
Het collegebesluit van 22 januari 2024 houdende:
1. Het college van burgemeester en schepenen geeft voorkeur aan het verkopen van het stuk grond met erfdienstbaarheid aan de geïnteresseerde aangelande.
2. Het college van burgemeester en schepenen vraagt aan de dienst patrimonium om een aanpassing van het schattingsverslag.
3. De dienst patrimonium brengt Fluvius op de hoogte van deze beslissing.
Er werd gevraagd aan de landmeter het perceel te herschatten.
Het schattingsverslag opgemaakt door landmeter-expert Stephan Verstraeten, LAN 04 0966, optredend voor Immo Verstraeten, adres Haachtsesteenweg 135, 1910 Kampenhout op 20 februari 2024.
Het perceel werd geschat op €15000.
Het collegebesluit van 26 februari 2024 houdende:
1. Het college van burgemeester en schepenen geeft voorkeur aan het verkopen van het stuk grond met erfdienstbaarheid aan de geïnteresseerde aangelande.
2. Het college van burgemeester en schepenen gaat principieel akkoord met de verkoop van het stuk grond aan de waarde geschat door de landmeter.
3. Het college van burgemeester en schepenen legt dit dossier ter definitieve goedkeuring voor aan de eerstvolgende gemeenteraad.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. De gemeenteraad geeft voorkeur aan het verkopen van het stuk grond met erfdienstbaarheid aan de geïnteresseerde aangelande.
2. De gemeenteraad neemt kennis van het schattingsverslag opgemaakt door landmeter-expert Stephan Verstraeten, LAN 04 0966, optredend voor Immo Verstraeten, adres Haachtsesteenweg 135, 1910 Kampenhout op 20 februari 2024.
3. De gemeenteraad gaat akkoord met de verkoop van het stuk grond aan de waarde geschat door de landmeter.
4. De dienst patrimonium wordt gevraagd het nodige te doen om dit in orde te brengen.
Het gemeenteraadsbesluit van 14 december 2023 houdende de goedkeuring om een deel van het perceel 303 L, 1e afdeling, sectie E, een restperceel t.h.v. Dijkstraat-Hazeweg samen te verkavelen.
In eerste instantie vroeg deze inwoner om het stuk perceel van ons aan te kopen zodat ze hierna kon verkavelen en verkopen (zie brief 1 in bijlage). Hiervoor heeft het college tijdens de zitting van 27 maart 2023 zijn principieel akkoord gegeven.
Ze wenst nu echter het perceel eerst samen te verkavelen en daarna samen te verkopen.
De e-mail van de eigenaar van een aangrenzend perceel (300G en 302R) met de vraag of ze een deel van perceel 303L samen kunnen verkavelen met de gemeente (zie brief in bijlage).
Perceel 303L is door middel van akte kosteloos overgedragen aan de gemeente Steenokkerzeel op 13 maart 2017. Het gaat hier meer bepaald over de wegenis van de nieuwe Matexi wijk in Steenokkerzeel.
Mevrouw wenst een stuk van de grond te verkavelen samen met de gemeente (zie plan bijlage) zodat haar stuk tuin aan een weg grenst. Hierna wil ze op het perceel als verkaveling verkopen.
Volgens het advies van ruimtelijke ordening mag er op de grond gebouwd worden (zie plan landmeter in bijlage). Er kan met zekerheid maar 1 woning op gebouwd worden.
Mevrouw vraagt nu eerst principiële goedkeuring om samen met de gemeente een verkavelingsaanvraag in te dienen.
Bijkomende vragen indien de gemeente akkoord is:
- Gaat de gemeente volmacht geven om de verkavelingsaanvraag van het deel van hun perceel aan te vragen?
- Hoe zullen de kosten van de landmeter verdeeld worden? (verkavelingsaanvraag, opstellen PV en Precad - kosten geschat op €5000 inclusief BTW).
- Als de vergunning er dan is, hoe wordt de verkoop geregeld? De gemeente heeft een schatting nodig voor hun deel.
Advies patrimonium
Deze vorm van samen verkavelen werd ooit toegepast in het Zonnebos als oplossing voor een lang aanslepend dossier waarbij geen overeenkomst gevonden werd tussen verschillende eigenaren.
Het stuk perceel van de gemeente is van groot belang voor mevrouw om ontsluiting te hebben naar de openbare weg.
Gezien de gemeente geen vragende partij is, worden de kosten procentueel verdeeld volgens grootte van het perceel.
De buren aanschrijven om eventueel ook een deel aan te kopen van het restperceeltje en samen met een eigen stuk tuin eveneens te verkavelen.
Het principieel akkoord van het college van burgemeester en schepenen op 6 november 2023:
1. Het college van burgemeester en schepenen gaat principieel akkoord om een deel van het stuk grond (restperceel Dijkstraat-Hazeweg) gelegen 1e afdeling sectie E nummer 303L samen te verkavelen om vervolgens te verkopen.
2. Het college van burgemeester en schepenen beslist om de andere aangelanden te informeren omtrent dit verkavelingsdossier, zodat zij eventueel ook kunnen instappen.
3. Het college van burgemeester en schepenen legt deze beslissing voor definitieve goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
Het gemeenteraadsbesluit van 14 december 2023 houdende:
1. De gemeenteraad gaat akkoord om een deel van het stuk grond (restperceel Dijkstraat-Hazeweg) gelegen 1e afdeling sectie E nummer 303L samen te verkavelen om vervolgens te verkopen.
2. De gemeenteraad beslist om de andere aangelanden te informeren omtrent dit verkavelingsdossier, zodat zij eventueel ook kunnen instappen.
Het opmetingsplan opgemaakt door landmeter-expert Patrick Peeters, LAN 04 0081, adres Hondenbergstraat 30, 1800 Vilvoorde op 5 januari 2024.
Na desaffectatie kan het perceel door de gemeente samen met mevrouw Van Halle haar perceel verkaveld en verkocht worden.
Na verder onderzoek door de contactpersoon bij Matexi NV en de dienst Patrimonium werd duidelijk dat het stuk grond nog toebehoort aan Matexi NV.
Het plan in bijlage laat dit duidelijk zien. Dit plan hebben wij bekomen via de notaris na verdere opzoekingen. Dit plan zat niet in ons gemeentelijk archief.
Hierdoor werd er foutief van uitgegaan door beide partijen dat dit perceel mee opgenomen was in de akte.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 maart 2019, houdende bepaling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.
De gemeenteraad trekt zijn besluit van 22 februari 2024, houdende de goedkeuring van de desaffectatie van lot 1 uit het openbaar domein, in.
De e-mail van de eigenaar van een aangrenzend perceel met de vraag of ze een deel van het perceel 303L (1e afdeling, sectie E - restperceel Dijkstraat-Hazeweg) samen met de gemeente kan verkavelen.
In eerste instantie vroeg deze inwoner om het stuk perceel van ons aan te kopen zodat ze hierna kon verkavelen en verkopen (zie brief 1 in bijlage). Hiervoor heeft het college tijdens de zitting van 27 maart 2023 zijn principieel akkoord gegeven.
Ze wenst nu echter het perceel eerst samen te verkavelen en daarna samen te verkopen.
De e-mail van de eigenaar van een aangrenzend perceel (300G en 302R) met de vraag of ze een deel van perceel 303L samen kunnen verkavelen met de gemeente (zie brief in bijlage).
Perceel 303L is door middel van akte kosteloos overgedragen aan de gemeente Steenokkerzeel op 13 maart 2017. Het gaat hier meer bepaald over de wegenis van de nieuwe Matexi wijk in Steenokkerzeel.
Mevrouw wenst een stuk van de grond te verkavelen samen met de gemeente (zie plan bijlage) zodat haar stuk tuin aan een weg grenst. Hierna wil ze op het perceel als verkaveling verkopen.
Volgens het advies van ruimtelijke ordening mag er op de grond gebouwd worden (zie plan landmeter in bijlage). Er kan met zekerheid maar 1 woning op gebouwd worden.
Mevrouw vraagt nu eerst principiële goedkeuring om samen met de gemeente een verkavelingsaanvraag in te dienen.
Bijkomende vragen indien de gemeente akkoord is:
- Gaat de gemeente volmacht geven om de verkavelingsaanvraag van het deel van hun perceel aan te vragen?
- Hoe zullen de kosten van de landmeter verdeeld worden? (verkavelingsaanvraag, opstellen PV en Precad - kosten geschat op €5000 inlusief BTW).
- Als de vergunning er dan is, hoe wordt de verkoop geregeld? De gemeente heeft een schatting nodig voor hun deel.
Advies patrimonium
Deze vorm van samen verkavelen werd ooit toegepast in het Zonnebos als oplossing voor een lang aanslepend dossier waarbij geen overeenkomst gevonden werd tussen verschillende eigenaren.
Het stuk perceel van de gemeente is van groot belang voor mevrouw om ontsluiting te hebben naar de openbare weg.
Gezien de gemeente geen vragende partij is, worden de kosten procentueel verdeeld volgens grootte van het perceel.
De buren aanschrijven om eventueel ook een deel aan te kopen van het restperceeltje en samen met een eigen stuk tuin eveneens te verkavelen.
Het principieel akkoord van het college van burgemeester en schepenen op 6 november 2023:
1. Het college van burgemeester en schepenen gaat principieel akkoord om een deel van het stuk grond (restperceel Dijkstraat-Hazeweg) gelegen 1e afdeling sectie E nummer 303L samen te verkavelen om vervolgens te verkopen.
2. Het college van burgemeester en schepenen beslist om de andere aangelanden te informeren omtrent dit verkavelingsdossier, zodat zij eventueel ook kunnen instappen.
3. Het college van burgemeester en schepenen legt deze beslissing voor definitieve goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
Na verder onderzoek door de contactpersoon bij Matexi NV en de dienst Patrimonium werd duidelijk dat het stuk grond nog toebehoort aan Matexi NV.
Het plan in bijlage laat dit duidelijk zien. Dit plan hebben wij bekomen via de notaris na verdere opzoekingen. Dit plan zat niet in ons gemeentelijk archief.
Hierdoor werd er foutief van uitgegaan door beide partijen dat dit perceel mee opgenomen was in de akte.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeenteraad trekt zijn besluit van 14 december 2023, houdende het akkoord voor het samen verkavelen van een deel van het perceel samen met een deel van de tuin van de aangrenzende eigenaar, in.
Sinds 2011 zijn er al klachten over de verkeerssituatie in de Lesagestraat en omliggende straten door het gestegen sluipverkeer.
De route Cornellekestraat, Lesagestraat, De Prooststraat, Damlaan, Achter de Hovenstraat is een veel gebruikte alternatieve sluiproute voor doorgaand verkeer om het zwaarbelaste kruispunt Tervuursesteenweg-Haachtsesteenweg en de omleidingsweg rond Steenokkerzeel (N227) te vermijden.
Het kruispunt Tervuursesteenweg-Haachtsesteenweg en de N227 worden zo zwaar belast omdat ze op hun beurt worden gebruikt om een doorsteek te maken tussen Leuven en Mechelen, en alzo de Ring te vermijden.
Vooral in het stuk Lesagestraat tussen de Keistraat en de Wambeekstraat, waar de weg veel smaller is, leidt dit tot volgende problemen:
Sinds 2011 zijn er al meerdere maatregelen genomen om de verkeersveiligheid te verhogen en de problemen aan te pakken:
Ondanks alle genomen maatregelen is er geen significant effect op het sluipverkeer en blijft de veiligheid in de straten problematisch. De gemeente wenst daarom effectief over te gaan tot het invoeren van een toegangsverbod (virtuele knip) tijdens de spitsuren voor het doorgaand verkeer in het deel van de Lesagestraat tussen de Keistraat en de Wambeekstraat. Het beoogde tijdsvenster voor het toegangsverbod is van 7u tot 9u en van 16u tot 19u op werkdagen.
Voor de inwoners van de deelgemeente Steenokkerzeel en de inwoners van de wijk Duistbos te Kampenhout, die beschouwd worden als bestemmingsverkeer, zal een vergunning uitgereikt worden, evenals voor verschillende doelgroepen waarvoor de doorgang tijdens de spitsuren noodzakelijk wordt geacht.
Om het verbod van doorgang (C3) te kunnen controleren en afdwingen (effectiviteit) wordt de registratie van het doorgaand verkeer tijdens het ingestelde tijdsslot door middel van een ANPR-camera met automatische nummerplaatherkenning vooropgesteld.
Parallel aan het invoeren van het vergunningenreglement wordt een aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer opgemaakt houdende het instellen van een toegangsverbod C3 voor voertuigen tijdens de spitsuren op werkdagen, uitgezonderd vergunninghouders, in het gedeelte van de Lesagestraat begrepen tussen de Keistraat en de Wambeekstraat.
De werklast wordt beheersbaar gehouden door:
De privacy met betrekking tot de verkregen beelden wordt verzekerd door:
Op 21 september 2023 besloot de gemeenteraad beroep te doen op de opdrachtencentrale van Cipal dv voor de realisatie van smart city projecten via de raamovereenkomst “De verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving” (CSMRTIOH20)
Op 18 december 2023 wees het college van burgemeester en schepenen de opdracht inzake het leveren en plaatsen van de ANPR–cameraopstelling en de bijhorende software in het kader van de controle op doorgang in de Lesagestraat toe aan de opdrachtencentrale Cipal dv, op basis van de toetreding tot de raamovereenkomst (CSMRTIOH20).
Het "reglement plaatsing ANPR Camera proefproject Lesagestraat", goedgekeurd door de gemeenteraad van 28 juni 2018, kent enkele aanpassingen. Om het administratief makkelijker te maken wordt voorgesteld om het gemeenteraadsbesluit van 28 juni 2018 volledig in te trekken en wordt het “reglement voor het verlenen van vergunningen voor doorgang op de Lesagestraat, weg met een toegangsverbod C3 gehandhaafd via ANPR camera” in bijlage ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
In het kader van de ministeriële omzendbrief betreffende de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s werd een positief advies verkregen van de korpschef van de lokale politie (zie bijlage).
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
De bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet, inzonderheid artikel 119 en 135§2.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Algemene verordening gegevensbescherming 2016/679 (Pub. EU 4 mei 2016)-toepassing 25 mei 2018.
De wet 30.07.2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens
De wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt en latere wijzigingen.
De omzendbrief van 10 december 2009 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, waarbij het toegestaan wordt dat de gemeenteraad een positief advies geeft om, in een perimeter die groot genoeg is, gebruik te maken van vaste of verplaatsbare camera’s om een bepaald fenomeen goed te kunnen opvolgen.
De omzendbrief van 13 mei 2011 houdende wijziging van de omzendbrief van 10 december 2009 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s;
Het koninklijk besluit van 8 mei 2018 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s en betreffende het register van de beeldverwerkingsactiviteiten van bewakingscamera’s.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De privacyverklaring van de gemeente Steenokkerzeel.
Het Algemeen Zonaal Politiereglement en de bijzondere verordening inzake GAS-verkeer.
Het protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties in geval van gemengde inbreuken d.d. 18 maart 2021.
1. De gemeenteraad adviseert positief over de plaatsing en het gebruik van een ANPR camera op het openbaar domein van de Lesagestraat ter hoogte van huisnummer 4.
2. De gemeenteraad keurt het reglement voor het verlenen van vergunningen voor doorgang op de Lesagestraat, weg met een toegangsverbod C3 gehandhaafd via ANPR camera, goed.
3. Dit reglement vervangt de versie die werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 28 juni 2018.
De aankoop van elektrische wagens voor de werkliedendienst, Coenenstraat 23, te Steenokkerzeel.
De elektrische voertuigen worden momenteel geladen via een gewoon stopcontact. Het aantal elektrische voertuigen in gebruik door de dienst werken in eigen beheer zal de komende maanden echter toenemen.
Daarom worden best specifieke laadpunten voorzien voor elektrische voertuigen op eigen terrein.
Haviland organiseerde in oktober 2022 een aanbesteding via de openbare procedure voor de "Raamovereenkomst laadpalen" (bestek als bijlage).
Principes:
Leveren en plaatsen van laadpalen op het eigen terrein van de gemeente waar de eigen gemeentelijke voertuigen geladen kunnen worden. In de opdracht is het leveren en plaatsen van de palen alsook alle noodzakelijke bekabeling inbegrepen, alsook de installatie ervan. De laadpaal moet minstens voorzien zijn van 32 Ampère.
Optioneel worden de laadpalen gekoppeld aan het plaatsen van zonnepanelen op het aanpalende gemeentelijk gebouw (eventueel voor later).
Als verplichte optie wordt ook de mogelijkheid voorzien om laden door derden (vb personeel) mogelijk te maken door middel van een back-office.
Looptijd en uitvoeringstermijn:
De raamovereenkomst wordt aanbesteed voor een periode van 1 jaar (3x stilzwijgend verlengbaar)
Elke opdracht gebaseerd op de raamovereenkomst heeft een looptijd van 4 jaar. Voor de backoffice is per opdracht telkens een licentie voor 4 jaar voorzien.
Na beëindiging van de opdracht wordt de laadpaal kosteloos overgedragen aan de aanbestedende overheid.
Burgerparticipatie: de kandidaat inschrijver die voldoet aan de definitie "burgerparticipatie" volgens de ICA principes, geniet de voorkeur (gunningscriteria).
Haviland treedt hiermee voor diverse lokale besturen op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2,6°a) en 2,7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47&2 van bovenvermelde wet.
Op 16 januari 2023 heeft de raad van bestuur van Haviland de opdracht met betrekking tot de gunning van dit raamcontract gegund aan Pajopower CVBAso, Paddenbroekstraat 12 te 1755 te Gooik. Het volledige gunningsverslag en de beslissing van de raad van bestuur zijn toegevoegd als bijlage.
De opdracht werd gesloten op 07 februari 2023.
Als vennoot van Haviland is de gemeente opgenomen als entiteit die kan afnemen van de raamovereenkomst.
Voorgesteld wordt om toe te treden tot de gegunde raamovereenkomst van aankoopcentrale Haviland, conform de voorwaarden van het bestek in bijlage.
De gemeente beschikt over een algemene samenwerkingsovereenkomst "dienstverlening ondersteuning milieu" met Haviland van 24.01.2022. Op basis van deze samenwerkingsovereenkomst kan de gemeente Steenokkerzeel instappen op projecten georganiseerd door de milieudienst van Haviland.
Aan de hand van het addendum "Raamovereenkomst laadpalen" kan de gemeente intekenen op het project en alzo de ondersteuning en toegang krijgen tot het project "raamcontract laadpalen" overeenkomstig de projectfiche (zie bijlage). Overeenkomstig de bepalingen van artikel 6, §1, van de samenwerkingsovereenkomst zullen de diensten van Haviland (min. 10u) gefactureerd worden aan een uurtarief van 97,00 euro. De afname van de laadpalen, back office en bijkomende werken gebeuren aan de tarieven van de aanbesteding.
Het is aangewezen dat de gemeente gebruikt van de ondersteuning en opdrachtencentrale van Haviland om volgende redenen:
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikels 2,6 a° en 2,7°b, 43 en artikel 47§2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
ACT-146= installeren van nieuwe autolaadpalen.
De kost van de dienstverlening van Haviland (min. 10u x 97 EUR/u) zal aangerekend worden op budgetcode ACT-146/0200-00/22500007.
De uitgaven voor latere afname van dit raamcontract zijn voorzien onder budgetcode ACT-146/0200-00/22500007.
1. De gemeente treedt toe tot de aankoopcentrale van Haviland aangaande de aanbesteding voor “raamcontract laadpalen”. Deze toetreding gebeurt door middel van de ondertekening van een addendum "raamcontract laadpalen" aan de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Steenokkerzeel en Haviland van 24.02.2022 betreffende "dienstverlening ondersteuning milieu".
2. De uitgave voor de dienstverlening van Haviland (ondersteuning van min. 10u x 97 EUR/u) zal aangerekend worden op budgetcode ACT-146/0200-00/22500007.
3. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering.
Sinds 2011 zijn er al klachten over de verkeerssituatie in de Lesagestraat en omliggende straten door het gestegen sluipverkeer.
De route Cornellekestraat, Lesagestraat, De Prooststraat, Damlaan, Achter de Hovenstraat is een veel gebruikte alternatieve sluiproute voor doorgaand verkeer om het zwaarbelaste kruispunt Tervuursesteenweg-Haachtsesteenweg en de omleidingsweg rond Steenokkerzeel (N227) te vermijden.
Het kruispunt Tervuursesteenweg-Haachtsesteenweg en de N227 worden zo zwaar belast omdat ze op hun beurt worden gebruikt om een doorsteek te maken tussen Leuven en Mechelen, en alzo de Ring te vermijden.
Vooral in het stuk Lesagestraat tussen de Keistraat en de Wambeekstraat, waar de weg veel smaller is, leidt dit tot volgende problemen:
Sinds 2011 zijn er al meerdere maatregelen genomen om de verkeersveiligheid te verhogen en de problemen aan te pakken:
Ondanks alle genomen maatregelen is er geen significant effect op het sluipverkeer en blijft de veiligheid in de straten problematisch. De gemeente wenst daarom effectief over te gaan tot het invoeren van een toegangsverbod (virtuele knip) tijdens de spitsuren voor het doorgaand verkeer in het deel van de Lesagestraat tussen de Keistraat en de Wambeekstraat. Het beoogde tijdsvenster voor het toegangsverbod is van 7u tot 9u en van 16u tot 19u op werkdagen.
Om het verbod van doorgang (C3) te kunnen controleren en afdwingen (effectiviteit) wordt de registratie van het doorgaand verkeer tijdens het ingestelde tijdsslot door middel van een ANPR-camera met automatische nummerplaatherkenning vooropgesteld.
In de Lesagestraat zullen op werkdagen tijdens de spitsuren geen voertuigen meer door mogen uitgezonderd deze van vergunninghouders.
De signalisatieborden C3 zullen worden aangevuld met een onderbord waarop het tijdslot vermeld wordt waarop het toegangsverbod van toepassing is (er wordt een tijdslot ingesteld op werkdagen tussen 7u tot 9u en tussen 16u tot 19u), en een onderbord met daarop de bepaling 'uitgezonderd vergunninghouders'.
Het begrip vergunninghouders is vervat in het door de gemeenteraad van 25 april 2024 goed te keuren reglement "Reglement voor het verlenen van vergunningen voor doorgang op de Lesagestraat, weg met een toegangsverbod C3 gehandhaafd via ANPR camera".
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.
De politiezone Kastze heeft positief advies gegeven voor de plaatsing van deze borden op 3 april 2020 - als bijlage.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Jaarlijkse inhoudelijke rapportering binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact met betrekking tot de voorgang, dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden voor 1 mei.
Ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2030 bij de gemeenteraadsbeslissing van 10 december 2020.
Ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 bij gemeenteraadsbeslissing van 23 september 2021.
In navolging van het Burgemeestersconvenant 2030 werd een klimaatactieplan 2030 opgemaakt, en goedgekeurd bij gemeenteraadsbeslissing van 10 december 2022. Met de doelstellingen en acties die werden vastgelegd in dit actieplan, streeft de gemeente naar een reductie van de uitstoot op haar grondgebied met -40% tegen 2030 ten opzichte van 2011, en het aanpassen van de gemeente aan hitte, droogte en wateroverlast.
Wat is het Lokaal Energie- en Klimaatpact
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) is een initiatief van de Vlaamse regering, een samenwerking tussen de Vlaamse overheid en de lokale besturen, waarbij beide partijen de handen in elkaar slaan om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken.
Door de ondertekening van het Pact engageren de lokale besturen zich om de globale doelstellingen te helpen verwezenlijken zoals opgenomen in het Burgemeestersconvenant 2030, het Vlaams Regeerakkoord, de Lange Termijn Renovatiestrategie 2050 en de doelstellingen uit het Vlaams Energie- en Klimaatplan.
Het pact heeft de doelstellingen uit bovenvernoemde beleidsplannen vertaald naar 4 concrete werven, namelijk vergroening, energie, deelmobiliteit en droogte.
Doelstellingen LEKP
Het LEKP heeft 16 doelstellingen tegen 2030, verdeeld over de algemene doelstellingen en 4 werven.
Werf 1 vergroening:
Werf 2 verrijk je wijk:
Werf 3 mobiliteit:
Werf 4 droogte:
Hierbij enkele opmerkingen:
De doelstellingen van de vier werven moeten op Vlaams niveau gehaald worden en niet per gemeente. De gemeenten ondernemen actie in de mate dat dit voor hen mogelijk is.
Bedoeling is dat de 4 werven gehaald worden tegen 2030, maar de gemeente kan zelf bepalen wat de eigen prioriteiten zijn en kiezen waar er eerst op ingezet wordt. Elk lokaal bestuur vult zelf in hoe met deze werven aan de slag wordt gegaan.
Het pact is een inspanningsverbintenis, geen resultaatsverbintenis.
Naast de 4 werven zijn er ook nog algemene doelstellingen opgenomen in het Pact, waartoe de gemeente zich engageert:
Algemene doelstellingen:
LEKP-subsidie
Gemeenten die het pact ondertekenen ontvangen automatisch jaarlijks (tot 2030) een subsidie. Het bedrag van de subsidie verschilt van jaar tot jaar, deze is afhankelijk van wat de Vlaamse overheid voorziet in de begroting. De verdeling gebeurt voor 80% op basis van het aantal inwoners én 20% op basis van het aandeel in het Gemeentefonds (trekkingsrecht). De subsidie wordt telkens gestort in april, in 2023 de subsidie € 40.708,98.
Deze subsidie berust op het principe van een gemeentelijke cofinanciering van 50%. Dit betekent meer concreet dat voor iedere ontvangen euro, de gemeente zelf een extra euro moet investeren.
De gemeente rapporteert over de uitgaven die gebeurd zijn voor de projecten waarvoor deze subsidie wordt aangevraagd door ze in de jaarrekening te koppelen aan de code ABB-LEKP-20**.
De gemeente bepaalt zelf waarvoor het budget gebruikt wordt, zolang de besteding bijdraagt aan de doelstellingen van het Pact. Dit kan zowel investeringskosten, werkingskosten als personeelskosten bevatten; het is aan de lokale besturen om te beslissen hoe de doelstellingen zo efficiënt mogelijk bereikt worden. Bedoeling is wel dat de 4 werven gehaald worden tegen 2030, maar de gemeente kan zelf bepalen wat de eigen prioriteiten zijn en kiezen waar er eerst op ingezet wordt.
Monitoring LEKP
Aan het verkrijgen van de LEKP-subsidie zijn weinig voorwaarden gekoppeld (het ondertekenen van het pact volstaat), en de lokale besturen krijgen veel vrijheid in het besteden van deze subsidie. De Vlaamse overheid wil vermijden dat het een vrijblijvend verhaal wordt, en tracht de voortgang van de verschillende doelstellingen te monitoren via de website lokaalklimaatpact.be, dit is het pactportaal. De doelstellingen worden zowel op niveau van de gemeente als voor het volledige Vlaamse gewest gemonitord. https://lokaalklimaatpact.be
Tegenstrijdigheden en problemen
1. In het pactportaal worden de doelstellingen van de 4 werven wel gemonitord op gemeentelijk niveau (bv inwonersaantal, aantal woongelegenheden), terwijl in de basisprincipes van het pact staat dat de doelstellingen van de 4 werven op Vlaams niveau moeten gehaald worden. De bedoeling van de Vlaamse overheid is op die manier de klimaatinspanningen trachten zichtbaar te maken, echter de cijfers in het pactportaal geven zelden de werkelijke situatie op terrein weer.
2. In theorie kan je in het pactportaal per provincie, alsook voor heel Vlaanderen, zien welke gemeentes het meeste vooruitgang hebben geboekt per werf en voor welke doelstelling; maar hier dient een grote kanttekening bij gemaakt te worden: het pactportaal geeft enkel wat de gemeenten gemeld hebben bij de bronleveranciers die het pactportaal aanspreekt. Dit geeft zelden de werkelijke situatie op het terrein weer, want er zit vaak vertraging op de doorstroming van de bronleveranciers naar het pactportaal. Het is dus niet te bedoeling om de cijfers van het pactportaal te beschouwen als unieke bron voor de realisatie van de doelstellingen mbt klimaat.
3. De administratieve last van het LEKP inzake rapportage is aanzienlijk en omslachtig.
Via het Lokaal Klimaatpactportaal kan een LEKP-rapport bekomen worden per gemeente, dat de rapportering van de 16 doelstellingen bevat. Het LEKP-rapport voor Steenokkerzeel is opgenomen in bijlage.
Op https://www.lokaalklimaatpact.be/doelstellingen kan nagekeken worden welke acties binnen het pact meetellen voor het behalen van de doelstellingen. (bv: doelstelling bomen: laanbomen tellen mee, bosaanplant niet)
Wettelijke verplichtingen (bv inzake hemelwater) komen niet in aanmerking voor monitoring.
Op https://www.lokaalklimaatpact.be/over-lekp/databronnen-publicatiekalender staat per doelstelling vermeld welke bronleverancier wordt aangesproken voor de monitoring, en met welke frequentie.
Voor sommige data (zoals bijvoorbeeld voor het CO₂- en energieverbruik) is de frequentie jaarlijks. Het is bij deze bronnen belangrijk te weten dat de getoonde cijfers van het voorgaande jaar zijn. De getoonde cijfers/visualisaties tonen dus niet altijd een weerspiegeling van de huidige stand van zaken.
Doelstelling |
Bron voor monitoring |
Stand van zaken |
Werf 1 vergroening |
|
|
|
groenblauwpeil.be (aan te vullen door gemeente en burgers)
frequentie: wekelijks |
|
Werf 2 energie |
|
|
collectieve renovaties |
VEKA (burenpremie) frequentie: jaarlijks |
nog geen acties vanuit gemeente |
coöperatieve hernieuwbare energieprojecten |
Energiekaart VEKA (gemeente moet nieuwe projecten melden bij VEKA) frequentie: maandelijks |
ACT-141: Zonnepanelen met energiecoöperatie -> in uitvoering
|
Werf 3 mobiliteit |
|
|
deelsystemen |
Autodelen.net frequentie: 6 maandelijks |
|
laadpunten |
Dep. Mobiliteit en Openbare Werken frequentie: wekelijks |
|
fietspaden |
Fietspaden die via het Kopenhagenfonds (vanaf 2024) of het Fietsfonds verlopen, komen automatisch op het LEKP-portaal. Niet-gesubsidieerde fietspaden zullen vanaf januari 2024 door de gemeente zelf kunnen worden gerapporteerd via de module “Toezicht” van het Loket voor lokale besturen. Deze functionaliteit is momenteel dus nog niet actief. |
er zitten fietspadprojecten in de pijplijn voor Kortenbergsesteenweg (renovatie 2 km fietspad) en Perksesteenweg (renovatie 2,65 km fietspad) |
Werf 4 droogte |
|
|
|
groenblauwpeil.be (aan te vullen door gemeente en burgers) frequentie: wekelijks |
|
Algemene doelstellingen |
|
40% van de algemene doelstellingen is gehaald sinds de start |
Burgemeestersconvenant |
VVSG |
ondertekend |
energiebesparing lokaal patrimonium |
VEKA frequentie: jaarlijks |
42,37% van de doelstelling tegen 2030 is gehaald: 8,78% energie bespaard van de 20,73% |
reductie CO2-uitstoot lokaal patrimonium |
VEKA frequentie: jaarlijks |
52,77% van de doelstelling tegen 2030 is gehaald: 15,46% CO2-reductie van de 29,30% |
verledding |
Fluvius (cijfers dateren van 31/12/2023) frequentie: 3 maandelijks |
|
Geen heffing op hernieuwbare energie |
Steenokkerzeel heeft deze heffing niet |
In orde, Steenokkerzeel heeft deze heffing niet |
lokaal warmte- en sloopbeleidsplan |
ABB frequentie maandelijks |
Nog niet opgemaakt, er zijn nog geen richtlijnen voorhanden. |
Het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen.
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.
Art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het raad neemt kennis van de rapportering voor het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
De gemeenteraadsbeslissing wordt opgeladen in het loket Lokaal Bestuur.
De oude vrachtwagen werd vervangen door een nieuwe elektrische. Deze vrachtwagen zal niet meer uitgeleend worden aan verenigingen. Op termijn zal dit ook gelden voor de gemeentelijke camionettes. Om deze weggevallen dienstverlening te compenseren, wil het college een toelage voor het huren van voertuigen in functie van kampvervoer of publiek-toegankelijke evenementen in het leven roepen.
In het college van maandag 4 april 2024 werd een principieel akkoord gegeven voor volgende voorwaarden (zie ook bijlage voor detail):
Deze voorwaarden werden vertaald naar effectief reglement, dat ter advies werd voorgelegd aan de adviesraden. Zij formuleerden allen een positief advies.
Het voorstel tot nieuw reglement werd als bijlage toegevoegd.
De positieve adviezen van de Cultuurraad, Sportraad en Jeugdraad zijn terug te vinden als bijlage.
Gelet op het feit dat dit om een nieuwe toelage gaat, is hiervoor geen budget voorzien in de meerjarenplanning. Er kan echter een budget verschoven worden van 4 000 euro vanuit actie 2023/ACT-84/0309-00/64930000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
De gemeenteraad keurt het reglement 'Toelage voor het huren van logistieke vervoersmiddelen’ goed.
Email van Creadiv van 21 maart 2024 waarin men meedeelt dat hun algemene vergadering zal doorgaan op vrijdag 17 mei 2024 om 16u00 in de Faculty Club, Groot Begijnhof 14 te Leuven met volgende agenda:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023
2. Verslag van de commissaris over zijn werkzaamheden in het boekjaar 2023
3. Onttrekking aan onbeschikbare reserve
4. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023
Goedkeuring van de winstverdeling
5. Kwijting aan bestuurders en commissaris
6. Ontslag en benoeming bestuurders
7. Benoeming commissaris
8. Rondvraag
De gemeente Steenokkerzeel is een vennoot van Creadiv nv.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergadering werden door de gemeenteraad op 28 maart 2019 aangeduid, voor de volledige legislatuur.
Schrijven van Fineg van 15 maart 2024 waarbij zij meedelen dat hun Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering plaatsvindt op dinsdag 14 mei 2024 met volgende agenda:
1. Kennisneming van het verslag van de Raad van Bestuur over de werking van de vennootschap in het boekjaar 2023
2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023
3. Kennisneming van het jaarverslag over het boekjaar 2023
4. Goedkeuring van de winstverdeling
5. Toekenning en betaalbaarstelling van het dividend 2023
6. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders
7. Statutaire benoemingen
8. Statutaire mededelingen
FINEG is als naamloze vennootschap niet onderworpen aan het decreet inzake intergemeentelijke samenwerking. Concreet betekent dit dat de aanstellingsprocedure met de vaststelling van het mandaat hier niet van toepassing is. Onze vaste afgevaardigde krijgt een uitnodiging toegestuurd.
De gemeenteraad neemt kennis van de uitnodiging voor de algemene vergadering van FINEG nv van dinsdag 14 mei 2024.
Schrijven van Riobra van 28 maart 2024 waarin wordt meegedeeld dat de algemene vergadering tevens jaarvergadering zal plaatshebben op maandag 24 juni 2024 om 18u in het Fluvius-gebouw, Diestsesteenweg 126 te 3210 Lubbeek met volgende agenda:
1. Kennisneming verslagen van Riobra van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Riobra afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultaten-rekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomites en de commissaris van Riobra met betrekking tot het boekjaar 2023.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Statutaire mededelingen.
De gemeente Steenokkerzeel is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Riobra.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De afgevaardigden voor de algemene vergadering werden in de gemeenteraad van 15 oktober 2020 (effectief afgevaardigde) en 12 november 2020 (plaatsvervangend afgevaardigde) aangeduid voor de volledige legislatuur.
E-mail van PBE van 02 april 2024 waarin wordt meegedeeld dat de algemene vergadering, tevens jaarvergadering zal plaatshebben op dinsdag 25 juni 2024 om 18u00, in het Fluvius gebouw, Diestsesteenweg 162 te Lubbeek, met volgende agenda:
De gemeente Steenokkerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband PBE.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergadering werden door de gemeenteraad op 28 februari 2019 aangeduid, voor de volledige legislatuur.
E-mail van Fluvius OV van 28 maart 2024 waarin wordt meegedeeld dat de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius OV plaats heeft op woensdag 05 juni 2024 om 18u30 en dit op digitale wijze met volgende agenda:
Vanaf 1 april 2019 is de gemeente Steenokkerzeel aangesloten bij Fluvius Opdrachthoudende vereniging.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergadering werden door de gemeenteraad op 28 februari 2019 aangeduid, voor de volledige legislatuur.
Email van Fluvius Antwerpen van 02 april 2024 waarin wordt meegedeeld dat de algemene vergadering van Fluvius Antwerpen plaats heeft op woensdag 12 juni 2024, om 18u00 in het Lindner hotel, Lange Kievitstraat 125, 2018 Antwerpen, met volgende agenda:
De gemeente Steenokkerzeel is vanaf 1 april 2019 aangesloten bij Fluvius Antwerpen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het gemeenteraadsbesluit van 17 september 2020 en 15 oktober 2020 betreffende de aanstelling van de afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Fluvius Antwerpen voor de volledige legislatuur.
Email van Fluvius-West van 02 april 2024 waarin wordt meegedeeld dat de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius-West zal plaatshebben op 19 juni 2024 om 18u00 op Domein Vossenberg, Hogestraat 194, 8830 Hooglede met volgende agenda:
De gemeente Steenokkerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Fluvius-West (voorheen Infrax-West) .
De afgevaardigden voor de algemene vergadering van Fluvius-West werden op de gemeenteraad van 17 september 2020 aangeduid voor de volledige legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De gemeente Kampenhout heeft een raamovereenkomst voor de verwerving van diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken, procesautomatisering en aankoop van bijbehorende hardware/software. Door in te tekenen op deze overeenkomst kunnen wij aan interessante voorwaarden hardware en software aankopen en/of beroep doen op de diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken en procesautomatisering.
Door gebruik te maken van dit raamcontract is het gemeentebestuur vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren. Omdat we zelf geen gunningsprocedure moeten voeren besparen we tijd en geld. De gemeente Kampenhout beschikt over een grotere technisch expertise voor het voeren van dergelijke
gunningsprocedure. De schaalgrootte van de gemeente Kampenhout laat toe om gunstiger voorwaarden te bekomen dan mogelijk is op niveau van het bestuur.
De behoeftes van het bestuur stemmen overeen met de bepalingen van het bestek. Het gebruik van het raamcontract houdt geen exclusiviteit in.
De ICT-dienst stelt voor om in te schrijven voor alle percelen. In eerste instantie is het de bedoeling om af te nemen van perceel 3 inzake afname diensten voor ondersteuning. Maar daarnaast zijn ook de andere percelen interessant naar de toekomst toe omwille van netwerkvernieuwingen die nog dienen te gebeuren (bv. Tilia), aanpassingen aan de fysieke infrastructuur (bv. vernieuwing netwerkbekabeling) en verdere procesautomatisering.
1. De deelname aan het "Raamovereenkomst voor de verwerving van diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken, procesautomatisering en aankoop van bijbehorende hardware/software", wordt goedgekeurd.
2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
In het kader van de opdracht “Het vervangen van de bioboxen” werd een bestek opgesteld door de afdeling burgerzaken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 34 765,00 excl. btw of € 42 065,65 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° d) ii) (de opdracht kan slechts door één bepaalde ondernemer worden uitgevoerd om redenen van: mededinging ontbreekt om technische redenen).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode 0119-01/24100007/BESTUUR/CBS/0/ORG001 (actie GBB) van de investering 2024.
1. Het bestek en de raming voor de opdracht “Het vervangen van de bioboxen”, opgesteld door de afdeling Burgerzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 34 765,00 excl. btw of € 42 065,65 incl. 21% btw.
2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
3. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0119-01/24100007/BESTUUR/CBS/0/ORG001 (actie GBB).
4. De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven op budgetcode 0119-01/24100007/BESTUUR/CBS/0/ORG001 (actie GBB) van de investering 2024.
De penningmeester van het kerkbestuur stelt elk jaar de jaarrekening op die wordt vastgesteld door de kerkraad. Elke kerkraad moet de jaarrekening vóór 1 maart indienen bij het centraal kerkbestuur. Het centraal kerkbestuur verzamelt de jaarrekeningen van de verschillende kerkbesturen en moet deze vóór 1 mei gecoördineerd indienen bij de gemeenteoverheid en de provinciegouverneur. De gemeenteraad moet binnen de 50 dagen na ontvangst van de jaarrekeningen advies uitbrengen over de rekeningen en dit advies overmaken aan de provinciegouverneur.
De jaarrekeningen 2023 van de 4 kerkbesturen werden gezamenlijk bij de gemeente ingediend door het centraal kerkbestuur op 26 maart 2024. De adviestermijn van de gemeente eindigt aldus op 15 mei 2024.
De financiële dienst heeft de 4 jaarrekeningen gecontroleerd.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
De financiële dienst verleent een gunstig advies over de jaarrekeningen 2023 van de kerkbesturen St.-Martinus, St.-Niklaas, St.-Rumoldus en St.-Catharina zonder opmerkingen.
Jan Van hoof zal zich onthouden uit principe, omdat hij tegen het concept van de financiering van de kerkfabrieken door de lokale besturen is.
Er wordt een gunstig advies verleend omtrent de jaarrekeningen 2023 van de kerkbesturen St.-Catharina, St.-Martinus, St.-Niklaas en St.-Rumoldus.
Kerkfabriek |
Exploitatieresultaat |
Investeringsresultaat |
Sint-Catharina |
65.164,97 |
-26.806,81 |
Sint-Martinus |
69.684,30 |
0,00 |
Sint-Niklaas |
232.409,43 |
-41.065,17 |
Sint-Rumoldus |
132.435,32 |
-48.658,05 |
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
Kort geleden, 13/4jl., haalde het dossier nogmaals het nieuws omdat het dossier nog niet raadpleegbaar was op het Omgevingsloket daar bepaalde actoren hiervan in afwachting waren om blijkbaar eventueel beroep aan te tekenen.
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
Blijkens het CBS van 29/1 jl. mocht de gemeente op 18/1 jl. een schrijven ontvangen van een niet gekozen inschrijver houdende kritiek met betrekking tot de foutieve toepassing van de uitsluitingsgronden en een gebrek in de motiveringsverplichting.
Gelet op een extern juridisch advies aangaande de opgeworpen bezwaren diende de gunningsbeslissing alsook het gunningsverslag herzien te worden teneinde het gelijkheidsbeginsel en de materiële motiveringsverplichting evenals het mededingingsbeginsel te waarborgen.
Dienvolgens werd de gunning ten voordele van de laatste bieder dewelke de opdracht had verkregen ingetrokken.
Vervolgens blijkt middels het CBS van 18/3 jl. dat de gemeente voorts nog een dagvaarding ontving d.d. 13/3 jl. namens de bovenvermelde eerste partij teneinde te verschijnen voor de bevoegde rechtbank op 28/3 as.
Schepen Jelle Mombaerts, antwoordt als volgt:
Heidi Abeloos, algemeen directeur, voegt toe:
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
Tijdens de gemeenteraad van januari werd toegelicht dat er op 15/2 een eerste overleg zou plaatsvinden met de betrokken partijen.
Schepen Geert Laureys antwoordt als volgt:
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
Op 27/3 jl. werd er namens OVAM een brief gestuurd omtrent de overdracht van risicogronden in strijd met het bodemdecreet houdende de bovenvermelde gronden.
OVAM merkt op dat de gronden in september 2017 zijn verkocht door de gemeente met een blanco bodemattest.
OVAM had naar eigen zeggen een blanco bodemattest afgeleverd omdat de gronden niet waren opgenomen in de gemeentelijke inventaris.
Op 1 december 2017, kort na de verkoop dus, werden de gronden door de gemeente toegevoegd aan de gemeentelijke inventaris voor de voormalige activiteit, namelijk een werkplaats, die plaats vond vanaf 10 april 1983.
Aldus worden de gronden sindsdien beschouwd als een risicogrond waarop een onderzoeksplicht rust voor de betrokken eigenaars. Aldus dienen de eigenaar voor 31 januari 2027 een bodemonderzoek uit te voeren.
Volgens OVAM betekent dit dat de overdracht heeft plaatsgevonden zonder het verplicht oriënterend bodemonderzoek.
OVAM deelt mee dat zij de gemeente verzocht heeft om zelf een oriënterend bodemonderzoek uit te voeren voor 1 juli 2024, doch verkreeg zij ten tijde van het schrijven nog geen antwoord.
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:
Raadslid Cilic raadt aan om toch formeel te reageren op de foute informatie van OVAM, want als er toch een vervuiling zou vastgesteld worden, kan de verantwoordelijkheid van de gemeente in het gedrang komen, als burgerlijk aansprakelijke.
Chronologisch overzicht van het verloop van het dossier:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Op de website van de Politiezone KASTZE kan met via de knop “contacten” langs elektronische weg een bericht verzenden.
Kurt Ryon, burgemeester, antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
In het kader van een aanpassing van de regels rond begraafplaatsen en lijkbezorging worden er een paar opvallende wijzigingen opgenomen:
In het thans van kracht zijnde gemeentelijk reglement op de begraafplaatsen is hieromtrent geen standpunt ingenomen.
Burgemeester Kurt Ryon antwoordt als volgt:
Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
Wij merken in de CBS notulen dat de meeste opdrachten gegund worden volgens het meest voordelige ontvangen offertebedrag.
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt: