De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
Fluvius maakt samen met elke gemeente een lichtplan op. Bedoeling is een uniform toekomstplan te hebben voor de gemeente waarop men zich kan baseren om de volledige overstap naar LED-verlichting te maken.
Vraag van Fluvius om het ingediende Masterplan OV goed te keuren.
Er staan 2.373 verlichtingstoestellen en 1.741 steunen in Steenokkerzeel.
Jaarlijks (referentiejaar 2019) verbruikt onze openbare verlichting 951.863 kWh elektriciteit. Dit staat gelijk aan een CO2-uitstoot van 220.832 kg.
Om de openbare verlichting in de toekomst betaalbaar te houden en duurzaam te maken, is energie-efficiënte verlichting met een lage onderhoudskost noodzakelijk. Hiervoor wordt een volledige overschakeling naar LED-verlichting vooropgesteld.
Om dit systematisch en uniform aan te pakken werd er in samenspraak met Fluvius een masterplan opgesteld, waarbij rekening wordt gehouden met de specifieke rol die de openbare verlichting speelt in elke straat op het vlak van veiligheid en uitstraling.
Het mobiliteitsplan werd hier als uitgangspunt gebruikt.
Het masterplan werkt met verschillende deelruimtes (bv. lokale verbindingswegen, woonstraat, woonerf, parking, etc.)
Elke deelruimte kent specifieke eisen wat betreft o.a. de paalhoogte, de armatuur, de lamp naar sterkte en kleur, de dimbaarheid, .... De karakteristieken van de deelruimtes werden vastgelegd in technische fiches.
Het onderscheid draagt bij tot de leesbaarheid van de verkeers- en verblijfsruimte waarin de gebruiker zich bevindt. Technisch voorziet het de juiste lichtsterkte in functie van de toegelaten snelheid.
Steenokkerzeel onderscheidt 13 verschillende deelruimtes.
Het oorspronkelijk MASTERPLAN OV_deelruimte_Steenokkerzeel en de fiches met de technische bepalingen per deelruimte zijn reeds als bijlage toegevoegd aan agendapunt 18622 en voorgesteld op CBS van 21/06/2021 .
Annemie Symons en Wim Balette hebben het oorspronkelijk Masterplan nagekeken en of deze volgens hun opmerkingen (zie plan REVU2_MASTERPLAN OV_deelruimte_STEENOOKERZEEL in bijlage) zijn aangepast. De plannen zijn door Fluvius correct aangepast.
De aangepaste plannen van Fluvius en de technische fiches zijn in bijlage toegevoegd.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. De gemeenteraad neemt kennis van het MASTERPLAN OV_deelruimte_Steenokkerzeel en de fiches met de technische bepalingen per deelruimte.
2. De gemeenteraad keurt het MASTERPLAN OV_deelruimte_Steenokkerzeel goed.
Er staan 2.373 verlichtingstoestellen en 1.741 steunen in Steenokkerzeel.
Jaarlijks (referentiejaar 2019) verbruikt onze openbare verlichting 951.863 kWh elektriciteit. Dit staat gelijk aan een CO2-uitstoot van 220.832 kg.
Om de openbare verlichting in de toekomst betaalbaar te houden en duurzaam te maken, is energie-efficiënte verlichting met een lage onderhoudskost noodzakelijk. Hiervoor wordt een volledige overschakeling naar LED-verlichting vooropgesteld met als doel om dit te realiseren in Vlaanderen tegen 2030.
De openbare verlichtingsnetten, -toestellen, lichtbronnen en steunen in Steenokkerzeel behoren tot de opdrachthoudende vereniging PBE (Provinciale Brabantse Energiemaatschappij). Als werkmaatschappij voor de netbeheerders in dienst van de lokale besturen wil Fluvius een actieve ondersteuning aanbieden bij de uitwerking van een beleid op maat op vlak van milieu, verlichting en SmartCity-infrastructuur (de netten, steunen en erop geïnstalleerde applicaties)
De Raad van Bestuur van PBE heeft op 21 oktober 2019 beslist om vanaf 1 januari 2020 toe te treden tot het systeem Fluvius OV 2.0.
In zitting van de Raad van Bestuur van 14 mei 2020 werd goedkeuring gegeven aan het reglement ‘aanbod openbare verlichting en diensten door de distributienetbeheerders aan lokale besturen – PBE’. Dit reglement is gebaseerd op het standaardreglement van Fluvius inzake openbare verlichting, rekening houdend met een aantal specifieke elementen voor PBE zoals o.a. werking toekomstfonds, renovaties, feit dat PBE reeds eigenaar is van de installaties openbare verlichting. Tevens werd het ontwerp van operationele overeenkomst goedgekeurd waarbij meer in detail beschreven wordt op welke wijze Fluvius met de gemeentebesturen zal samenwerken (wederzijdse rechten en plichten) inzake openbare verlichting.
De gemeenteraad heeft het Masterplan OV reeds goedgekeurd. In navolging van dit plan stelt de distributienetbeheerder (DNB) in overleg met de gemeente een meerjareninvesteringsplan voor gefinancierd door het toekomstfonds van de DNB waar Steenokkerzeel een aandeel van 2.059.115,02€ in heeft en waarbij ingezet wordt op een versnelde verledding van al de 2373 verlichtingstoestellen tegen 2030. Van dit bedrag wordt 1.475.790,84€ aangewend voor de verledding, de overige 583.324,18€ wordt voorlopig gereserveerd voor de smart cities toepassingen.
In het voorgesteld investeringsplan kunnen al de investeringen voor de verledding tegen 2030 betaald worden met het toekomstfonds. Ook de afschrijvingskosten van bestaande installaties, steunen, verlichtingstoestellen, de exploitatiekost en financiële kost zouden nog zeker tot 2036 betaald worden met ons aandeel in het toekomstfonds. Daarna kan ons elektriciteitsdividend aangesproken worden voor deze kosten. (evolutie dividend in bijlage)
Zo kan de CO2 uitstoot van 220 832 terug gebracht worden naar 123 845 en het energieverbruik van 951 863 kWh naar 533 813 kWh tegen 2030.
De vraag tot een nog snellere verledding dan 2030 is volgens DNB niet haalbaar omdat ze dit niet vlugger kunnen uitvoeren door de aannemers die ze ter beschikking hebben en door de langere levertijden van armaturen (normaal bedraagt deze levertijd 6 weken, momenteel meer dan 13 weken). Het streefdoel van Vlaanderen is om tegen 2030 de openbare verlichting te verledden.
De netto inkomsten die de DNB verwerft bij het ter beschikking stellen van installaties openbare verlichting (elektriciteitsdistributie) worden verrekend via het resultaat van de DNB, wat een positieve invloed heeft op het uit te keren dividend aan de gemeente Steenokkerzeel.
Wanneer de gemeente opteert voor de plaatsing van andere dan het voorziene standaardmateriaal, zal ze de meerkost hiervan ten laste nemen. Een catalogus met een ruime keuze (standaard)materialen van openbare verlichting wordt door de DNB aangeboden. De DNB volgt nieuwe ontwikkelingen op en past haar catalogus regelmatig aan.
De toelichting evolutie dividend en Excel file - zie bijlage.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Sedert de oprichting van de opdrachthoudende vereniging PBE behoren de openbare verlichtingsnetten en - aansluitingen tot de eigendom van PBE. Bij hun toetreding tot PBE hebben de gemeenten immers eveneens de beheersoverdracht voor de openbare verlichting beslist en hebben zij hun openbare verlichtingsnetten, verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen ingebracht bij de distributienetbeheerder en dit voor de volledig duur van hun aansluiting.
Er zijn geen kosten verbonden aan de volledige verledding van alle verlichtingstoestellen tegen 2030.
De reserve van 1 475 791€ in het toekomstfonds (aandeel van Steenokkerzeel in het PBE toekomstfonds van 35 Mio €) wordt hiervoor gebruikt. Tot 2036 zouden de investeringen met dit fonds kunnen betaald worden. Vanaf 2037 zou men dan het elektriciteitsdividend kunnen aanwenden. Een prognose van dit dividend tot 2024 is toegevoegd.
Een resterend budget van Steenokkerzeel in het toekomstfonds (583.324,18€) wordt momenteel voorbehouden voor Smart City-infrastructuur maar kan eventueel ook gedeeltelijk bijkomend gebruikt worden voor de versnelde verledding.
1. De gemeenteraad neemt kennis van het reglement 'Fluvius Openbare verlichting en diensten door de distributiebeheerders aan lokale besturen - PBE, zoals opgesteld en goedgekeurd door de Raad van Bestuur van PBE in zitting van 14 mei 2020.
2. De gemeenteraad keurt de operationele overeenkomst in uitvoering van het 'reglement aanbod openbare verlichting en diensten door de distributienetbeheerders aan lokale besturen – PBE’ goed.
De aanpassingen naar aanleiding van de werken aan de schoolomgeving in de Kerkdreef in het kader van de opdracht "Onderhoudswerken fase IX - wegvernieuwing De Prooststraat (Keizerinlaan - Van Frachenlaan) Kerkdreef - Breemstraat".
Er werd een oversteekplaats voor voetgangers voorzien ter hoogte van de ingang naar de schooltoegang. Deze oversteekplaats zal voorzien worden van grondverlichting.
Om het verkeer af te remmen werd er eveneens een verkeersgeleider voorzien voor deze oversteekplaats, die men links voorbij moet rijden. Hier dient de nodige signalisatie te worden aangebracht.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. Op de Kerkdreef ter hoogte van de toegangweg tot de school geldt:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 9 november 2020, houdende goedkeuring van het verslag van de overlegvergadering met de politiezone Kastze van 13 oktober 2020, waarbij onder punt 10 gevraagd werd om een parkeerverbod in te stellen aan het kruispunt Kapelstraat - Keistraat te Steenokkerzeel om beter en veilig met de vrachtwagen te kunnen passeren. Besloten werd om te bekijken of 1 van de 2 voorgestelde plaatsen kan voldoen als parkeerverbod. Na nazicht stelt de dienst openbare werken voor om wegmarkeringen (gele onderbroken lijnen) aan te brengen langs de Kapelstraat van nr. 3 t.e.m. nr. 9. Indien dit niet voldoende blijkt kunnen er aan de overzijde ook nog maatregelen genomen worden.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 juli 2021, houdende goedkeuring van het verslag van de overlegvergadering met de politiezone Kastze van 24 juni 2021, waarbij onder punt 4 besloten werd om wegmarkeringen (gele onderbroken lijnen) aan te brengen in de Van Asschestraat ter hoogte van het kruispunt met de Sellaerstraat. Dit naar aanleiding van het creëren van een fietsstraat in de Van Asschestraat. Nu moeten auto's en grotere voertuigen vaak over het gras en door de goot rijden.
De plannetjes als bijlage met aanduiding van de betreffende markeringen.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. Op de Van Asschestraat van nr. 1 tot Sellaerstraat nr. 3 geldt:
4. Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis via het Loket voor Lokale Besturen.
De mail van de politie van 23 juni 2021 waarbij melding wordt gemaakt van parkeerproblemen in Hof van Keustens. Wagens staan ter hoogte van het pleintje achteraan vaak in een dubbele rij geparkeerd.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 juli 2021, houdende goedkeuring van het verslag van de overlegvergadering met de politiezone Kastze van 24 juni 2021, waarbij onder punt 13 besloten werd om de parkeerplaatsen te behouden maar wel wegmarkeringen (parkeervakken) aan te brengen in Hof van Keustens achteraan aan het pleintje.
Het plannetje als bijlage met aanduiding van de betreffende wegmarkeringen / parkeervakken.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. Op het Hof van Keustens van nr. 9 tot nr. 13 langs het pleintje geldt:
In het kader van de Blue Deal van minister van Omgeving Zuhal Demir lanceerde het departement Omgeving een subsidie voor lokale hefboomprojecten ‘Natte Natuur’ in het kader van gebiedsontwikkeling. De subsidie is zeer interessant voor het realiseren van enkele onderdelen van het landinrichtingsproject Woluwe-Trawool-Floordambos van de Vlaamse Landmaatschappij (Vilvoorde-Machelen-Steenokkerzeel).
Op vrijdag 20 november 2020 diende Steenokkerzeel een subsidieaanvraag in onder de naam “Dossier Ravaartstraat als onderdeel vernatting Peutiebos-Floordambos op grondgebied van gemeente Steenokkerzeel”.
Stad Vilvoorde diende eveneens een subsidieaanvraag in, onder de naam "Dossier Ravaartstraat als onderdeel vernatting Peutiebos-Floordambos op grondgebied van Stad Vilvoorde".
De toelichting door VLM op 27 oktober 2020 omtrent het landinrichtingsproject Woluwe-Trawool-Floordambos.
De Blue Deal van minister van Omgeving Zuhal Demir.
Mail van 24 december 2020 van het Team Gebiedsontwikkeling, departement Omgeving, over de toekenning van de subsidie aan Steenokkerzeel en Vilvoorde.
Het toegekend subsidiebedrag voor Steenokkerzeel bedraagt € 225.000 op een totaal van € 335.000 aan geraamde kosten. Maximaal 75% van de in aanmerking komende uitgaven van de projectbegroting komen in aanmerking voor subsidie, met een maximaal subsidiebedrag van € 250.000.
Het verslag van het online overleg met VLM, gemeente Vilvoorde en de provincie (fietssubsidie) over het “dossier Ravaartstraat” op 26/02/2021, samen met de bijhorende powerpoint.
Collegebeslissing van 29 maart 2021 omtrent knip Ravaartstraat en opmaak samenwerkingsovereenkomst met VLM en Vilvoorde. Vilvoorde nam ook reeds een principiële beslissing over het knippen van de Ravaartstraat.
De VLM engageert zich om het dossier Ravaartstraat te coördineren waarbij een samenwerkingsovereenkomst wordt opgemaakt tussen de VLM, stad Vilvoorde en de gemeente Steenokkerzeel. Deze samenwerkingsovereenkomst ligt nu voor ter goedkeuring.
De VLM hanteert in de samenwerkingsovereenkomst een projectkost van 5% voor de coördinatie, dit komt voor Steenokkerzeel neer op €15.000. De coördinatie houdt in dat de VLM fungeert als tussenpersoon voor de 2 gemeenten en de ontwerper/aannemer:
Moeilijkheidsgraad: de combinatie van verschillende maatregelen, verschillende subsidiesleutels, op 2 gemeenten
Studie van het ontwerp: bestek, aanbesteding, opvolging van de uitvoering, controle facturen
Uitvoering van het ontwerp: bestek, aanbesteding, opvolging van de uitvoering, controle facturen
Opvolging van budgetten: uitgesplitst per subsidie
Communicatie: op verschillende momenten naar burgers, gemeentebesturen, media
De VLM neemt de volledige coördinatie over van de gemeente om de verschillende maatregelen simultaan te laten uitwerken en uitvoeren. De gemeente wordt dus ontzorgd. De kosten voor de projectcoördinatie worden gedeeltelijk gedekt door de subsidie Natte Natuur (€10.000 voor projectcoördinatie).
De kosten van studiebureau en aannemer worden rechtstreeks doorgerekend aan de gemeente waardoor de subsidies mogelijk blijven.
Het studiebureau wordt tevens gelast met de opmaak van een projectnota voor het verkrijgen van subsidies voor de aanleg van fietsinfrastructuur op het recreatief fietsroutenetwerk (art 15).
Het project houdt in dat de Ravaartstraat geknipt wordt voor het gemotoriseerd verkeer uitgezonderd voor dienstvoertuigen van het Gewest (AWV) en Infrabel voor onderhoud en interventies aan de brug. Enkel een klein deel van deze Ravaartstraat (gele lus) ligt op het grondgebied Steenokkerzeel. De Ravaartstraat wordt grotendeels onthard en vervangen door een trage verbinding voor voetgangers en fietsers om op deze manier de natuur zo veel mogelijk kansen te geven en de brug om te vormen tot een ecoveloduct die de verbinding vormt tussen het Floordambos en het Peutiebos.
Om de ecoveloduct tot zijn recht te laten komen voorziet het landinrichtingsproject ook in maatregelen om de barrièrewerking van de Sint-Martinuslaan tegen te gaan voor zwakke weggebruikers en dieren.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Actie 82 = Ontharding, vernatting en groenblauwe projecten.
1. De raad neemt kennis van de samenwerkingsovereenkomst tussen de Vlaamse Landmaatschappij en de gemeente inzake de herinrichting van de Ravaartstraat (subsidie Natte Natuur)
2. De raad keurt de voorliggende samenwerkingsovereenkomst goed.
Besluit van 4 juni 2021 van de Vlaamse Regering omtrent het Lokaal Energie en Klimaatpact. Dit pact wordt gesloten tussen de Vlaamse Regering en de deelnemende steden en gemeenten, het bevat wederzijdse engagementen voor beide partijen. Het pact heeft als doel om de uitvoering van het Burgemeestersconvenant 2030 te ondersteunen en te versnellen. Ondertekening geeft de gemeente recht op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid d.m.v. trekkingsrecht.
De internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.
Het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken.
Het ondertekenen door de gemeente Steenokkerzeel van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen.
Het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030.
Het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024
Ook de Vlaamse en lokale overheden nemen hun verantwoordelijkheid en geven het goede voorbeeld. Net zoals de Vlaamse Overheid zullen gemeenten, steden, intercommunales, OCMW’s, provincies en autonome gemeentebedrijven worden gevraagd dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing van 2,09% realiseren op het energieverbruik van hun gebouwenpark (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed).
Art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
De uitnodiging tot deelname aan het Lokaal Energie en Klimaatpact (Besluit Vlaamse regering 4 juni 2021).
Met het Lokaal Energie- en Klimaatpact slaan Vlaanderen en de lokale besturen de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Aan de hand van concrete en herkenbare werven (zie hieronder) wil men inzetten op krachtdadig beleid. Er wordt hierbij ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan werk te maken van concrete engagementen zoals hieronder vermeld:
Met het pact engageren lokale besturen zich om:
De Vlaamse overheid engageert zich om:
Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft de gemeente aan actie te ondernemen om de doelstellingen vermeldt in de onderstaande werven waar te maken tegen 2030[1]:
1. Laten we een boom opzetten - vergroening
2. Verrijk je wijk - renovatie en hernieuwbare energie
3. Elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar - koolstofvrije (deel)mobiliteit
4. Water het nieuwe goud - droogteproblematiek
Het pact is een inspanningsverbintenis.
De Vlaamse regering heeft €24.324.010 vastgelegd voor de pactgemeenten in 2021. Dit bedrag wordt verdeeld onder de gemeenten die het pact ondertekenen. De verdeling gebeurt voor 80% op basis van het aantal inwoners én 20% op basis van het Gemeentefonds (trekkingsrecht).
Voor Steenokkerzeel is het minimaal bedrag €39.420. Het finaal bedrag wordt bekend gemaakt op 1 december. De gemeente ontvangt de middelen tegen 30 april 2022.
De middelen worden verdeeld via trekkingsrecht met 50% cofinanciering, oftewel het “1 euro voor 1 euro”-principe. Bij een subsidie van €39.000 wordt verwacht dat er in totaal €78.000 wordt uitgegeven.
Daarnaast voorziet de Vlaamse Regering ook jaarlijks 10 miljoen, minstens tot einde deze legislatuur, die op dezelfde manier verdeeld wordt. Daarbovenop komen nog middelen uit het Vlaams Klimaatfonds, maar dit bedrag fluctueert jaarlijks dus daar kan nu nog geen uitspraak over gedaan worden.
De gemeente bepaalt zelf waarvoor het budget gebruikt wordt, zolang de besteding bijdraagt aan de doelstellingen van het Pact. Dit kan zowel investeringskosten, werkingskosten als personeelskosten bevatten; het is aan de lokale besturen om te beslissen hoe de doelstellingen zo efficiënt mogelijk bereikt worden. Bedoeling is wel dat de 4 werven gehaald worden tegen 2030, maar de gemeente kan zelf bepalen wat de eigen prioriteiten zijn en kiezen waar er eerst op ingezet wordt.
Los van het pact worden er binnen de Vlaamse regering over verschillende bevoegdheden heen nog middelen ter beschikking gesteld voor het realiseren van de doelen van het pact, zoals €150 miljoen voor fietspaden, €15 miljoen voor laadpalen, €10 miljoen voor deelmobiliteit, ...Ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2030 op 10 december 2020.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
ACT - 69 : uitvoeren van een klimaatactieplan
1. De raad neemt kennis van de brief van minister Bart Somers omtrent de uitnodiging tot deelname aan het Lokaal Energie en Klimaatpact.
2. De raad beslist om het Lokaal Energie- en Klimaatpact te ondertekenen.
De basisscholen ontvangen extra middelen voor korte vervangingen als ze aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Een korte afwezigheid is een afwezigheid van personeelsleden die aangesteld zijn in een wervingsambt van het bestuurs- en onderwijzend personeel waarvoor op basis van andere regelgeving geen vervanger kan worden gefinancierd of gesubsidieerd.
De scholen krijgen een contingent vervangingseenheden, waarmee ze binnen een samenwerkingsplatform vervangingen van leerkrachten kunnen doen.
Voorbeelden van mogelijke korte afwezigheden zijn:
Vervangingseenheden zijn een andere vorm van omkadering dan lesuren, uren of punten.
Elke school krijgt een contingent vervangingseenheden dat binnen het samenwerkingsplatform van de scholengemeenschap wordt samen gelegd en beheerd.
Om deze vervangingseenheden te kunnen aanwenden:
Om de vervangingseenheden te kunnen aanwenden dient een convenant te worden gesloten.
Er is een convenant wanneer de schoolbesturen, na bespreking met alle vakbonden die op niveau van het samenwerkingsplatform in de bevoegde onderhandelings- en/of overlegcomité(s) vertegenwoordigd zijn, het convenant ondertekenen met één of meer vakbonden.
Een convenant is een overeenkomst waarin de contractanten via een aantal afspraken en verplichtingen tot elkaar gebonden zijn. Het convenant kan nooit indruisen tegen de wetgeving en de regelgeving en kan er bijgevolg nooit hiërarchisch boven staan. Er kan niet eenzijdig van worden afgeweken.
Dit convenant in bijlage kan pas ingaan na goedkeuring door de respectievelijke gemeenteraden vanaf 01 september 2021.
Protocol 2021/1 van het syndicaal Overleg Comité ScholenGemeenschap op datum van 30 augustus 2021. (zie bijlage)
De verlenging van het convenant voor vervangingen van korte afwezigheden in het basisonderwijs tijdens het schooljaar 2021-2022 wordt goedgekeurd.
Op 22 december 2016 keurde de gemeenteraad het reglement klachtenbehandeling goed.
Hierin staat vermeld dat de klachtencoördinator jaarlijks een overzicht van de ingediende klachten bezorgt aan de gemeenteraad.
Sedert de laatste rapportering werden er 3 officiële klachten ingediend:
|
Onderwerp |
Datum indiening |
Ontvankelijk |
Gegrond |
Datum afhandeling |
1. |
Onvriendelijke houding medewerker openbare werken |
15/9/2020 |
JA |
DEELS |
30/09/2020 |
2. |
Onbeleefd behandeld door medewerker burgerzaken |
21/10/2020 |
JA |
DEELS |
telefonisch, binnen de week |
3. | Onbeleefd behandeld door medewerker burgerzaken |
05/11/2020 |
JA |
DEELS |
telefonisch, binnen de week |
Artikel 303 van het Decreet Lokaal Bestuur
De gemeenteraad neemt kennis van de klachtenbehandeling: rapportering 2020-2021.
Op 18 september 2014 keurde de gemeenteraad het VVSG-traject naar uitmuntendheid goed als interne controlesysteem.
Er werd een werkgroep 'organisatiebeheersing' samengesteld, die volgens deze methodiek een globale zelfevaluatie van de organisatie verrichtte, waarover werd gerapporteerd aan de raad in september 2015.
Daarna koos de werkgroep voor een thema-audit rond communicatie, gezien de indiensttreding van de communicatiedeskundige en het dus aangewezen was om een actieplan hierover te ontwikkelen.
De informatieveiligheidscel, onder aansturing van Johan Soons, veiligheidsconsulent (Vera), in 2015 een informatieveiligheidsplan gemaakt, om er voor te zorgen dat er met de informatie, aanwezig binnen de gemeente, zowel intern als extern, op een wijze wordt omgegaan, rekening houdende met IT-beveiliging enerzijds en privacywetgeving anderzijds.
Een specifieke audit, ontwikkeld door Haviland i.s.m. VVSG, rond welzijn op het werk, werd doorgevoerd vanaf augustus 2016 en werd doorkruist door een inspectie van de FOD WASO, wat leidde tot een actieplan.
De werkgroep organisatiebeheersing voerde in 2016-2017 een nieuwe thema-audit uit rond het thema 'HRM'.
Gezien de uitdaging die de integratie gemeente en OCMW in 2018 met zich meebracht, werd beslist om de werkgroep organisatiebeheersing een jaar op non-actief te zetten.
Dit betekent niet dat er dan geen vooruitgang geboekt werd op vlak van organisatieontwikkeling, integendeel, maar deze initiatieven werden dan ingekapseld in het integratieproject.
Voor 2019-2020 werd er gekozen om te werken aan de financiële processen, naar aanleiding van het invoeren van een samengevoegde (digitale) financiële beleidsplanning en -uitvoering, in samenwerking met VERA.
In 2020-2021 ging de aandacht volledig naar het bestrijden van Covid-19, ook op de werkvloer.
De uitvoering van de actieplannen van vorige audits wordt regelmatig opgevolgd, geëvalueerd en bijgestuurd door de werkgroep organisatiebeheersing.
Door het uitbreken van Covid-19 in maart 2020, was het, voor de diensten van gemeente en OCMW, alle hens aan dek om de essentiële dienstverlening te handhaven en tegelijkertijd onze werking volledig om te gooien, met telewerk en aangepaste werktijden/-methoden. De nadruk lag (en ligt nog steeds) op een veilige (werk)omgeving: hoe laten we onze medewerkers hun taken uitvoeren op een veilige manier, hoe kunnen we onze inwoners ten dienste staan op een veilige manier? Daarnaast ondersteunden onze diensten ook de inwoners, verenigingen en bedrijven om samen door deze crisis te komen en diende men de nodige flexibiliteit en creativiteit te hebben om met deze uitzonderlijke situatie om te gaan.
Een overzicht van de belangrijkste maatregelen:
Artikelen 217 t.e.m. 220 van het Decreet Lokaal Bestuur
De gemeenteraad neemt kennis van de acties die in 2020-2021 werden ondernomen in het kader van organisatiebeheersing.
De watersnood in verschilende delen van Wallonië tussen 14 en 16 juli 2021.
Half juli werden verschillende delen van Wallonië getroffen door noodweer. Meer dan 40 mensen lieten het leven bij deze tragedie. Hele dorpen kwamen onder water te staan, huizen stortten in en wegen - en andere infrastructuur werden vernield.
Daarom was er op 20 juli 2021 een dag van nationale rouw tijdens dewelke de vlaggen halfstok hingen en er om 12 uur een minuut van stilte was.
De gemeente heeft toen via onder meer sociale media haar inwoners opgeroepen om de slachtoffers van deze ramp te helpen door:
Het lokaal bestuur van Steenokkerzeel wil ook haar steentje bijdragen en maakt een som vrij van 12.466 euro vrij om de slachtoffers te steunen. Zo schenken we per inwoner 1 euro.
Op 26 juli jl. besliste het college om dit bedrag namens de gemeente en al haar inwoners over op het nationale rekeningnummer van het Rode Kruis over te maken.
Ondertussen is gebleken dat er veel kritiek is gekomen op de inzet van het Rode Kruis in deze rampenbestrijding en kiest het college liever voor een meer directe besteding van haar middelen.
Het college besliste op 16 augustus 2021 om:
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Budgetcode GBB/0985-00/64930000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van de exploitatie 2021.
Aangezien hier geen krediet voor voorzien is, zal er bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 een bedrag van 12.466 EUR moeten toegevoegd worden aan de bestaande budgetcode GBB/0985-00/64930000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van de exploitatie 2021.
In het kader van de opdracht “Leveren van Chromebooks voor GBS Tilia en Piramide” werd een marktonderzoek gedaan door de directeur Mimi Peremans van de GBS Tilia en Piramide.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 42 148,76 excl. btw of € 51 000,00 incl. 21% btw.
Deze werken zullen gegund worden met de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking op basis van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° b) (dwingende spoed als gevolg van gebeurtenissen die voor de aanbestedende overheid onvoorzienbaar waren).
De motivatie hiervoor betreft:
Er werden 3 prijzen verkregen:
De offerte van BCSH is economisch het meest voordeligste (prijs-kwaliteit) omdat de chromebooks een opslag van 64 GB hebben in tegenstelling tot deze van bol.com en GN Computers die maar 32 GB opslag hebben. De prijzen van BCSH computers en GN Computers zijn inclusief 3 jaar garantie. Bij bol.com is dit niet het geval.
BCSH Computerservices kon ook de garantie bieden om de chromebooks te leveren vóór 1 september 2021 zoals gevraagd werd.
De directeur Mimi Peremans van de GBS Tilia en Piramide stelt voor om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan de economisch meest voordelige, zijnde BCSH computerservices, De Huttestraat 60 te 3530 Houthalen - Helchteren (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding) tegen het nagerekende offertebedrag van € 42 356,70 excl. btw of € 51 251,60 incl. 21% btw, inclusief 3 jaar garantie. Het betreft 170 stuks in totaal.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 juli 2021, houdende:
1. De opdracht “Leveren van Chromebooks voor GBS Tilia en Piramide” wordt gegund aan de firma met de economisch meest voordelige offerte (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding), zijnde BCSH computerservices, De Huttestraat 60 te 3530 Houthalen - Helchteren, tegen het nagerekende offertebedrag van € 42 356,70 excl. btw of € 51 251,60 incl. 21% btw, inclusief 3 jaar garantie voor 170 toestellen in totaal.
2. Deze uitgave zal aangerekend worden op budgetcode 0800-00/24100007/BESTUUR/CBS/0/OND004 (actie GBB) van de investeringen 2021.
3. In de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 zal er extra krediet toegevoegd worden van minstens 25.000 EUR aan budgetcode 0800-00/24100007/BESTUUR/CBS/0/OND004 (actie GBB) van de investeringen 2021. Ook de extra subsidies van de Vlaamse Overheid ten belope van 75 220,00 EUR zullen dan toegevoegd worden.
4. Voor de financiering zal er gebruik gemaakt worden van de subsidies van de Vlaamse Overheid ten belope van 75 220,00 EUR.
5. Deze beslissing wordt ter kennisname doorgestuurd naar de eerstvolgende gemeenteraad.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56 betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen, en artikel 269 betreffende dringende en onvoorziene omstandigheden.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° b) (dwingende spoed als gevolg van gebeurtenissen die voor de aanbestedende overheid onvoorzienbaar waren).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De financieel directeur heeft op 12 juli 2021 een visum onder voorbehoud afgeleverd met het nr. 2021/39.
Onder investeringsproject OND004 is er slechts een krediet voorzien van 26.800 EUR. Hier moet dus 25.000 EUR aan toegevoegd worden in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025. Anderzijds kan er dan tezelfdertijd ook een extra ontvangst van 75.220 EUR ingeschreven worden.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode 0800-00/24100007/BESTUUR/CBS/0/OND004 (actie GBB) van de investeringen 2021.
De extra subsidies van de Vlaamse Overheid ten belope van 75 220,00 EUR zullen hiervoor worden aangewend.
Kennisname van het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 juli 2021, houdende goedkeuring gunning van de opdracht “Leveren van Chromebooks voor GBS Tilia en Piramide” aan de firma met de economisch meest voordelige offerte (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding), zijnde BCSH computerservices.
Besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken (hierna: BVR van 16 juli 2021).
Sedert de opstart vormt optie 1 (bronopsporing, en quarantainecoaching) een belangrijk beheersinstrument om (1) contacten van besmette personen snel te identificeren en in quarantaine te plaatsen, (2) (uitbraak)clusters te detecteren en isoleren en (3) burgers blijvend aan te moedigen en te sensibiliseren om de basismaatregelen vol te houden om zo de transmissie van het COVID-19 virus te doorbreken en deze pandemie in te dijken.
Bij bronopsporing wordt gezocht van wie de besmette persoon zelf de besmetting heeft opgelopen. Bronopsporing heeft als voordeel dat heel gericht kan gezocht worden waar de besmettingen vandaan komen en de lokale besturen als beleidsmakers heel gericht maatregelen (preventie, sensibilisering, handhaving) kunnen nemen.
Als enige niveau ondernemen lokale besturen concrete acties om de bronopsporing te versterken. Ze leggen verbanden door analyse van de beschikbare gegevens, inclusief de gegevens verkregen uit de samenwerkingsovereenkomst met de zorgraad, waardoor ogenschijnlijk willekeurige besmettingen tot één en dezelfde bron kunnen worden teruggebracht om op die manier verdere verspreiding van COVID-19 te beperken door het aanpassen van het lokale beleid inzake infectiebestrijding. Wanneer zij hotspots detecteren, nemen zij eveneens maatregelen om deze te isoleren en zo mogelijk in te perken.
Intussen vordert de vaccinatiecampagne in Vlaanderen met rasse schreden. Niettemin zal bronopsporing de komende maanden nodig blijven. Dit blijft een tweede belangrijke beschermingslinie tegen de verspreiding van het virus.
Uit 2020 leerden we dat de combinatie van versoepelingen van de maatregelen die de verspreiding van het coronavirus moesten indijken in de lente- en zomermaanden, de terugkeer van vakantiegangers en het slechter wordende weer naar het einde van de zomer toe mogelijk aanleiding gaven tot de tweede en meest dodelijke golf van de corona-pandemie in België. Het begin van de tweede golf werd door Sciensano vastgesteld op maandag 31 augustus 2020.
De vaccinatiecampagne draait weliswaar op volle toeren, maar het zal vermoedelijk nog tot het najaar 2021 duren vooraleer de vaccinatiegraad voldoende hoog is om groepsimmuniteit te bekomen.
We verwijzen hierbij ook naar het Hoog Overlegcomité in haar verslag van 18 juni 2021 (2020C80750.002): “Het virus zal de volgende maanden blijven circuleren. Bovendien is het risico op nieuwe varianten reëel, die mogelijks een hogere besmettelijkheid en ziektegraad veroorzaken. In dat verband heeft het Comité kennis genomen van de huidige situatie met betrekking tot de delta-variant. Alleen een zo breed mogelijke vaccinatiecampagne biedt hier een afdoend antwoord op. Verder is het belangrijk dat de verschillende onder(delen van een deugdelijk risicobeheer, met name preventie, testing, isolatie en quarantaine, contactopvolging, outbreak management, ventilatie, enz. op een adequaat en doeltreffend niveau worden gehandhaafd.”.
Uit de evaluatie van de periode 1 november 2020 tot en met 31 maart 2021 blijkt de meerwaarde van de lokale besturen. Door hun direct contact met de burger en diepgaande kennis van de lokale situatie kunnen de lokale besturen de bronopsporing en quarantainecoaching heel doeltreffend aanpakken. Hierbij gebruiken ze verschillende acties en methodieken om nieuwe uitbraken en nieuwe besmettingen snel te lokaliseren en te bekampen. In aanvulling van de centrale contacttracing op het Vlaamse niveau konden de lokale besturen fysieke hulp bieden of zelfs beschermingsmateriaal ter beschikking stellen.
Op 16 juli 2021 heeft de Vlaamse Regering met het besluit van de Vlaamse regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken (hierna BVR 16 juli 2021) de contouren voor de complementaire werking en inzet in preventie, sensibilisering, lokale bronopsporing, quarantainecoaching en aandacht voor kwetsbare personendoor lokale besturen na 31 augustus 2021 uitgewerkt, met een bijhorende subsidie voor optie 1.
Besturen die op basis van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken (hierna: BVR 13 november 2020) en/of het BVR van 23 april 2021 geen samenwerkingsovereenkomst hebben afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid, kunnen vanaf 1 september 2021 alsnog een overeenkomst voor optie 1 afsluiten.
De lokale besturen werken in al deze opdrachten ondersteunend en/of aanvullend op de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden alsook op de werking van de centrale contactcenters.
De gemeenten die inzetten op optie 1 (sensibilisering / communicatie, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching) krijgen een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand voor een periode van 1 september 2021 tot en met 15 oktober 2021
De gemeente wil, na overleg met alle betrokken diensten, complementair inzetten op optie 1.
Hiertoe wordt door de gemeente een samenwerkingsovereenkomst opgesteld met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid.
Bij deze samenwerkingsovereenkomst worden volgende documenten als bijlage gevoegd :
Het opnemen van deze engagementen geschiedt met inachtneming van de bescherming van de privacy van de burgers, zoals onder meer gewaarborgd door de algemene verordening gegevensbescherming (AVG). De gemeente zorgt voor de nodige capaciteit en middelen om dit engagement kwaliteitsvol op te nemen.
De engagementen die de gemeente opneemt, doen geen afbreuk aan de engagementen die de gemeente in de bestrijding van de coronapandemie reeds opgenomen worden binnen de werking van de ELZ. Integendeel, ze zijn bedoeld om deze werking nog te versterken.
Motivatie
Artikel 191 van het Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie verankert het voorzorgsbeginsel in het kader van het beheer van internationale gezondheidscrisissen en van de actieve voorbereiding van zulke potentiële crisissen. Dit beginsel houdt in dat, wanneer een ernstig risico hoogstwaarschijnlijk werkelijkheid zal worden, het aan de overheid is om dringende en voorlopige maatregelen te nemen;
Gelet op de oproep van de Vlaamse Regering van 16 oktober 2020, verankerd in het BVR van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken, aan alle Vlaamse gemeenten om aanvullend en ondersteunend aan de reeds bestaande initiatieven bijkomende engagementen op te nemen in deze strijd;
Gelet op het toegenomen belang van lokale bronopsporing in Vlaanderen in het kader van de bestrijding van de COVID-19-pandemie, is het noodzakelijk dat de gemeente zo snel mogelijk met haar engagementen kan opstarten/verderzetten, zodat geen kostbare tijd verloren gaat.
Om te kunnen op opstarten/verderzetten is de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst of addendum met bijlagen vereist. Op basis daarvan ontvangt de gemeente tevens de nodige accounts voor van de verschillende platformen.
De nodige stukken hiertoe werden sedert 7 december 2020 door de Vlaamse overheid ter beschikking gesteld.
1. De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken, het geconsolideerde besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing en het contactonderzoek ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken en het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
2. De gemeenteraad keurt de voorgelegde samenwerkingsovereenkomst/het voorgelegde addendum voor de periode 1 september t.e.m. 15 oktober 2021 met bijlagen goed.
Arlette Verboomen geeft toelichting over dit agendapunt.
Marleen Ral, schepen, antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
In het veld langsheen Vogelzang voetweg in Melsbroek staat een ingestorte container. Deze zou vroeger als paardenstal gebruikt zijn.
Vraag: is dit te beschouwen als “sluikstorten” en dient de container te worden verwijderd?
Marleen Ral, schepen, antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Twee weken geleden werd er, aan de Ravaartstraat, alweer een sluikstort ontdekt.
Desondanks het feit dat er regelmatig verplaatsbare camera’s staan is deze omgeving blijkbaar een geliefkoosde buurt voor sluikstorters.
Vragen:
Marleen Ral, schepen, antwoordt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
In het CBS-verslag van 12 juli 2021 wordt gewag gemaakt van een “principieel akkoord inzake eigendomsbetwisting omtrent de Pastorie en de pastoriewoning met achterliggende tuin en het speelplein in Melsbroek” (punt 24, p. 70).
Graag toelichting bij de inhoud van het betreffende “akkoord”:
Jelle Mombaerts, schepen, antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Bij herhaling werden vragen gesteld omtrent de roosters rond de bomen in de Nachtegaalslaan.
Per heden blijft de situatie ongewijzigd en wordt het gevaarlijker en gevaarlijker.
Vraag:
Wat zijn de intenties van het bestuur voor een spoedige oplossing?
Wim Mombaerts, schepen, antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Wij polsen opnieuw naar de STAVAZA omtrent de voetweg tussen de Perksesteenweg en de Bushalte “Groeneveld” aan de Haachtsesteenweg ter hoogte van de militaire luchthaven.
Vraag:
Welke zijn de recent ondernomen stappen voor de realisatie van deze voetweg?
Wim Mombaerts, schepen, antwoordt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
In het CBS-verslag van 26 juli 2021 (punt 26, p. 64) is er sprake van hoger beroep tegen een vonnis van de Nederlandstalige rechtbank van Eerste Aanleg te Brussel betreffende een aansprakelijkheidsvordering tegen de Belgische Staat.
Vragen:
Marleen Ral, schepen, geeft een chronologisch overzicht:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
In het CBS-verslag van 12 juli 2021 (punt 22) is er sprake van een overleg.
22. Vernieuwde aanvraagprocedure lokale besturen voor plaatsing snelheidscontroles Feiten, context en argumentatie: De brief van de Vlaamse Regering - Kabinet van de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken - van 24 juni 2021, houdende de vernieuwde aanvraagprocedure lokale besturen voor plaatsing snelheidscontroles. Hiermee wil men sterk inzetten op investeringen ten behoeve handhaving en zal binnen bepaalde budgettaire grenzen tegemoet gekomen worden aan vragen vanuit lokale besturen en lokale politiezones. Alle verzoeken worden opgenomen in een lijst. Hiervan zal dan een voorkeurslijst opgemaakt worden waarbij zowel ongevallendata als snelheidsgegevens worden geanalyseerd. Voor 2021 zullen alle aanvragen die ontvangen werden vóór 1 september 2021 meegenomen worden. Aanvragen die later ontvangen worden zullen mee opgenomen worden in een volgende prioritering. Als bijlage de informatie met betrekking tot het indienen van een aanvraag. Het Agentschap Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant neemt de investeringskost op zich, exclusief netwerkaansluiting en eventuele netwerk- en datakosten en verbruik. De betrokken lokale besturen en politiezones staan zelf in voor het onderhoud van de installaties, inclusief herstellingen, herkeuringen, voeding, netwerk, ... Een voorbeeld van een mogelijke toepassing in Steenokkerzeel zou bijvoorbeeld kunnen zijn:
· Trajectcontrole Haachtsesteenweg
· Flitspalen Tervuursesteenweg (Boekt).
De dienst openbare werken stelt voor om in overleg met de politiezone Kastze te bespreken of we een aanvraagprocedure gaan opstarten. Gezien het eerstvolgende politieoverleg pas gepland is op 2 september 2021, wordt voorgesteld om los hiervan een apart overleg te organiseren. Zo kan een eventuele aanvraag nog vóór 1 september worden ingediend. Juridische overwegingen: Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen. Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Besluit:
Kennisgenomen van de vernieuwde aanvraagprocedure lokale besturen voor plaatsing
snelheidscontroles langs gewestwegen.
2. Aan de dienst openbare werken wordt opdracht gegeven om een overleg te organiseren.
3. De brief en procedure over te maken aan de politiezone Kastze.
Vragen:
Wat is er na dit overleg uit de bus gekomen?
Welke plaatsen werden voorgesteld?
Wim Mombaerts, schepen, antwoordt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
In het CBS-verslag van 09 augustus 2021 (punt 2) vernemen wij dat de gemeente teruggefloten is i.v.m. de beslissing van de GR van 25/03/2021 omtrent het Gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan RUP 11 Recreatiezone Perk.
2. Gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan RUP 11 Recreatiezone Perk - verzoekschrift bij de Raad van State tot nietigverklaring van de beslissing van de gemeenteraad van 25 maart 2021 houdende definitieve vaststelling Aanleiding: Aangetekend schrijven van de Raad van State van 23 juli 2021 met een afschrift van het verzoekschrift van XXX tot nietigverklaring van de beslissing van de gemeenteraad van 25 maart 2021 houdende definitieve vaststelling van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 11 Recreatiezone Perk. Feiten, context en argumentatie: Het verzoekschrift is ingediend door XXX. XXX is eigenaar van het perceel ten kadaster gekend 1ste afdeling Sectie C nummer 319/b (aan de Kortenbergsesteenweg ). Zijn perceel 319B is deels opgenomen in het RUP Recreatiezone Perk en dit in kader van een planologische ruil, zoals gevraagd door de provincie en het departement Landbouw & VIsserij, en dit in het kader van de compensatie van een herbevestigd agrarisch gebied. XXX heeft bezwaar ingediend met opmerkingen. Deze werden echter niet gevolgd waardoor deze een vordering tot nietigverklaring heeft ingediend. Besluit: Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het aangetekend schrijven van de Raad van State van 23 juli 2021 met een afschrift van het verzoekschrift van XXX tot nietigverklaring van de beslissing van de gemeenteraad van 25 maart 2021 houdende definitieve vaststelling van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 11 Recreatiezone Perk. Om de belangen van de gemeente in deze zaak te verdedigen stelt het college als raadsman aan: GD&A Advocaten, Antwerpsesteenweg 16-18 te 2800 Mechelen.
Vraag:
Wat zijn de gevolgen van eventuele gegrondverklaring van het verzoek tot nietigverklaring ?
Wim Mombaerts, schepen, antwoordt:
Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
Wat is de houding van de gemeente met betrekking tot geldende covid-maatregelen voor Vlaanderen? Worden deze copy-paste toegepast of zijn er afwijkende regels waarmee verenigingen rekening dienen mee te houden bij het organiseren van evenementen binnen de gemeentelijke infrastructuren en niet-gemeentelijke zalen?
Kurt Ryon, burgemeester, antwoordt:
Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
Gezien de recente aanpassing of uitbreidingen van de zone 30 km/h in het dorp (vb Mulslaan - Van Frachenlaan) vroegen wij ons af waarom deze zone niet doorgetrokken werd over een traject Kortenbergsesteenweg tot aan de aansluiting met de Tervuursesteenweg in plaats van het huidige traject.
Wim Mombaerts, schepen, antwoordt:
Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
Het wegdek ter hoogte van de school bevindt zich in erbarmelijke staat. Tijdens een vorige interventie over dit probleem werd er gemeld dat slechts in 2023 AWV financiële middelen beschikbaar zou hebben/stellen om dit probleem aan te pakken.
Is dit voorjaar 2023 of najaar 2023 of moeten we ook in dit dossier jaren met oplapwerk doorstaan?
Wat is de timing van uitvoering van de gevraagde tijdelijke ingrepen?
Wim Mombaerts, schepen, antwoordt als volgt: