De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van verslag van de zitting van 29 april.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de verslag van de vorige zitting van 29 april 2021 goed.
De gemeente Steenokkerzeel heeft momenteel een paar vacatures die niet ingevuld geraken ondanks het feit dat deze reeds een paar keer gepubliceerd zijn (schoonma(a)k(st)ers zowel voor de gemeente als voor tewerkstelling bij de thuiszorgdiensten van het OCMW, ...)
Soms dient een functie ook dringend ingevuld te worden (bv. door ziekte van in dienst zijnde werknemer) en verliest men heel wat tijd met procedure op te starten.
In deze gevallen kan er dan beroep gedaan worden op uitzendarbeid.
Door de zesde staatshervorming hebben de gemeenschappen en gewesten de bevoegdheid gekregen om de procedures, voorwaarden en regels vast te leggen volgens dewelke er een beroep kan worden gedaan op uitzendarbeid in de Vlaamse overheidsdiensten en de lokale besturen. Vlaanderen heeft met het decreet van 27 april 2018 betreffende de uitzendarbeid in de Vlaamse overheidsdiensten en de lokale besturen uitwerking gegeven aan deze bevoegdheid.
Uitzendarbeid is niet mogelijk
De aanpassing van het uurrooster van de klusjesmannen en de aanstelling van een nieuwe klusjesman.
Vooreerst werd er eind 2020 beslist om per 1 januari 2021 de werkroosters van de thuisdiensten, waaronder ook de klusjesdienst te wijzigen. Prestaties in de voormiddag zijn gelijk aan deze in de namiddag en dit gedurende heel de werkweek: 3u48 in de voormiddag, 3u48 in de namiddag.
Wat het gebruik van werktuigen betreft: de klusjesdienst heeft zelf altijd al een aantal werktuigen in dienst gehad in het geval de klant zelf niet over het geschikte materiaal zou beschikken. Bij het gebruik van het materiaal van de klant weten we niet altijd of dat nog voldoet aan de normen qua veiligheid. Jaren geleden werd dan beslist, wanneer het materiaal gebruikt (enkele voor elektrisch of gemotoriseerd materiaal) werd van het OCMW, €2,5 extra aan te rekenen op de eindfactuur.
In samenspraak met de dienst preventie wordt er nu voor gekozen om alleen nog te werken met het materiaal van het OCMW. Er werden een aantal toestellen vernieuwd en extra aangekocht. Nu beschikken we van elk toestel over een technische fiche en is alles goedgekeurd bij indienstelling. Uiteraard is daar een kostenplaatje aan verbonden. De toestellen vragen ook jaarlijks onderhoud.
Om die kosten te kunnen aanrekenen is het voorstel om de bijdragen te verhogen in plaats van voor elk toestel een supplement aan te rekenen. Dit ook om te vermijden dat mensen dan gaan zeggen dat ze zelf het materiaal hebben en niet wensen te betalen voor dat van het OCMW.
Naast de wijziging betreffende de verhoging van de bijdrageschalen omwille van enkel inzet van eigen materiaal OCMW werden er nog een aantal andere aanpassingen aan het reglement aangebracht:
Het Vast Bureau ging tijdens de zitting van 31 mei 2021 principieel akkoord met de aanpassingen aan het reglement inzake klusjesdienst, waaronder ook de verhoging van de bijdrageschalen tussen de 7 euro en 14 euro i.p.v. tussen de 5 euro en 10 euro.
1. De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van het gewijzigde reglement inzake klusjesdienst en gaat akkoord met de wijzigingen, waaronder ook de verhoging van de bijdrageschalen tussen de 7 euro en 14 euro i.p.v. tussen de 5 euro en 10 euro.
2. Het reglement treedt in voege 5 dagen na publicatie.
De jaarrekening van gemeente en OCMW voor het jaar 2020 wordt ter vaststelling voorgelegd. Dit is de eerste geïntegreerde jaarrekening die wordt opgemaakt voor gemeente en OCMW samen volgens de zogenaamde BBC2020 regels.
De rekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota, alsook een toelichting bij de jaarrekening en een aantal bijlagen. Tevens zijn ook een aantal grafieken m.b.t. 2020 evenals een aantal vergelijkingen met voorgaande jaren opgenomen in de bijlagen bij de jaarrekening.
De samenvattende gegevens van de balans, de staat van opbrengsten en kosten alsook de staat van het financieel evenwicht van de jaarrekening zijn in bijlage bij dit besluit opgenomen.
De raad moet jaarlijks ook - in consensus met de gemeenteraad - de tussenkomst van de gemeente in het tekort van het OCMW bepalen. Er wordt voorgesteld om dit bedrag voor 2020 te bepalen op 252.425 EUR, zijnde het negatief saldo van het gecumuleerd budgettair resultaat van het OCMW voor 2020.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 260 en 261.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
1. Het deel OCMW van de jaarrekening 2020 van gemeente en OCMW Steenokkerzeel wordt vastgesteld.
2. Het bedrag van de tussenkomst van de gemeente in het tekort van het OCMW wordt voor 2020 bepaald op 252.425 EUR, zijnde het negatief saldo van het gecumuleerd budgettair resultaat van het OCMW voor 2020.
Bijlagen:
1. Geïntegreerde balans:
Actief | Passief | ||
Vlottende activa | 18.289.202 | Schulden | 12.888.586 |
Vaste activa | 64.868.969 | Nettoactief | 70.269.586 |
Totaal activa | 83.158.172 | Totaal passiva | 83.158.172 |
2. Geïntegreerde staat van opbrengsten en kosten:
Totaal kosten | 21.446.958 |
Totaal opbrengsten | 22.004.411 |
Overschot van het boekjaar | 557.453 |
3. Staat van het financieel evenwicht van de geïntegreerde jaarrekening:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
Enige tijd geleden is de persoon – die tot dan de taak van conciërge waarnam in de assistentiewoningen De Esdoorn – verhuisd. Aangezien er in deze assistentiewoningen wel degelijke enige vorm van assistentie aanwezig dient te zijn, vroegen wij ons af hoe dit in de tussentijd wordt opgevangen en wie in de toekomst deze taak op zich zal nemen of hoe dit geregeld zal worden?
Schepen Liesbeth Degrève antwoordt als volgt:
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Heidi Abeloos
Algemeen directeur
Bruno Peeters
voorzitter