De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
Het project WarmNest.
Het project WarmNest heeft als doel om leegstand, ongeschiktheid en onbewoonbaarheid van woningen aan te pakken door ze voordelig te renoveren via toeleiding naar sociale verhuur. Hierdoor kunnen de eigenaars van de woningen aanspraak maken op hogere premies, fiscale voordelen, voordelige lening enz. Aangevuld met een ontzorgingstraject op technisch en administratief vlak, verzorgd door 3Wplus, moet dit eigenaars overhalen om de woningen energetisch te renoveren en toe te leiden naar de sociale huurmarkt. De overeenkomst betreft de verderzetting van het initiële WarmNest-project. Parallel aan WarmNest 2.0 zal er ook een onderzoektraject lopen naar het sociaal beheersrecht gefinancierd door de provincie Vlaams-Brabant. De samenwerkingsovereenkomst van WarmNest 2.0 is toegevoegd in bijlage. De overeenkomst gaat van kracht op datum van ondertekening tot het einde van het project, 31 december 2026.
De voorwaarden voor de eigenaar:
De eigenaar moet de woning verhuren aan een woonmaatschappij. Het moet gaan om een leegstaande woning gelegen op het grondgebied van Steenokkerzeel. De woning moet niet noodzakelijk opgenomen zijn in het leegstandsregister, het volstaat dat er geen bewoning is.
De voordelen voor de eigenaar nog eens op een rijtje:
Het lokaal bestuur voorziet een jaarlijkse werkingssubsidie voor het project. Het bedrag zal vanaf 1 januari 2025 jaarlijks worden aangepast rekening houdend met de index van de consumptieprijzen met als referentie-index die van augustus 2022, namelijk 124,05.
De werkingssubsidie wordt voor alle deelnemende gemeenten bepaald in verhouding tot het aantal inwoners.
De gemeente Steenokkerzeel had in 2023 volgens Provincie in cijfers 12618 inwoners.
Daardoor komt de jaarlijkse bijdrage voor het lokaal bestuur op 3250 euro.
Bedragen op basis aantal inwoners:
De eigenaar van het pand dient een bijdrage te betalen van 3,5% op de totale verbouwingskost, zonder een bepaald maximum.
Het aangrenzende onderzoekstraject over de integratie van sociaal beheersrecht in WarmNest wordt gesubsidieerd door provincie Vlaams-Brabant en wordt waargenomen door dezelfde projectmedewerker en een medewerker van Klimaatpunt.
De gemeenteraad beslist om in te stemmen met de verderzetting van WarmNest 2.0 vanaf ondertekening tot 31 december 2026, tegen beschreven jaarlijkse kostprijs.
De toestemmingsaanvraag van 27 februari 2024, ingediend door de korpschef van de lokale politiezone KASTZE, waarin het type camera, de doeleinden, de gebruiksmodaliteiten, de plaats en een impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en op operationeel niveau beschreven wordt (zie bijlage).
De politiezone KASTZE zal de camera’s inzetten als noodzakelijk beveiligingsinstrument op en aan de tijdelijke verblijfslokatie tijdens de bouwwerken aan het hoofdcommissariaat en deze beveiliging kan niet worden vervangen door een minder ingrijpend middel.
De politiezone kan camera's plaatsen en gebruiken op het grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt, na voorafgaande principiële toestemming van de betrokken gemeenteraden.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het Europees Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden.
De Verordening (EU) nr. 2016/679, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (AVG).
De Richtlijn (EU) nr. 2016/680, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Kaderbesluit 2008/977/JBZ van de Raad (RGS).
De Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens (bestaande wetten, koninklijke besluiten en andere reglementering die verwijzen naar de Wet van 8 december 1992 worden geacht te verwijzen naar de nieuwe wet).
Het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 2, §2.
Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, artikel 186 en artikel 187 (artikel 286, artikel 287 en artikel 288 van het Decreet over het Lokaal Bestuur vanaf 1 januari 2019).
De Wet op het Politieambt van 5 augustus 1992, artikel 25/4, §1, 1°.
Het koninklijk besluit van 22 mei 2019 (BS 04 juni 2019), tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt (uitvoering van artikel 25/2, §2, 1° WPA).
1. De gemeenteraad geeft een principiële toestemming voor het gebruik van de camera’s zoals beschreven in de toestemmingsaanvraag van de korpschef op zichtbare wijze door de politiediensten op het grondgebied van de gemeente Steenokkerzeel.
2. Deze toestemming wordt ter kennis gebracht aan de korpschef, die instaat voor het gebruik van de camera’s op zichtbare wijze door de politiediensten conform de overeenkomstige wettelijke bepalingen.
Deze toestemming wordt ter kennis gebracht aan de procureur des Konings.
3. Deze toestemming wordt openbaar gemaakt voor wat betreft de opdrachten van bestuurlijke politie.
Dit besluit wordt eveneens bekendgemaakt op de gemeentelijke website.
De Vlaamse overheid heeft in 2023 enkele wijzigingen aangebracht in de federale wet en het bijhorende Koninklijk Besluit (KB) omtrent het kermisreglement. Deze wijzigingen zijn van toepassing vanaf 1 april 2024. Op basis hiervan werd het bestaande reglement dat dateert van 29 april 2021 herzien en aangepast.
In het decreet van 3 maart 2023 wordt:
- de voorafgaande machtiging voor de uitoefening van ambulante handel en kermisactiviteiten afgeschaft
- de wet van 25 juni 1993 gewijzigd betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten.
Concreet gaat het om volgende wijzigingen:
- de afschaffing van de machtiging ("leurkaart") voor kermis- (en ambulante) activiteiten
- de termijn van definitieve opheffing van een standplaats per abonnement: minstens 6 maanden bij wijziging standplaats maar behoud van abonnement en minstens 12 maanden bij definitief verlies van standplaats en abonnement.
Deze wijzigingen zijn van toepassing vanaf 1 april 2024.
De herziening en aanpassing van het bestaande reglement dringt zich dus op.
De dienst voor lokale economie heeft zich hiervoor gebaseerd op het modelreglement van VVSG (Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeenten).
Alle opgelegde wijzigingen werden voor de gemeente Steenokkerzeel geëvalueerd en toegevoegd in het voorstel voor een aangepast kermisreglement.
Als bijlage:
- Het modelreglement van VVSG
- Het oude reglement
- het voorstel voor het aangepaste kermisreglement met de aanpassingen in het rood.
- het nieuwe reglement.
Bij goedkeuring door het college werd het aangepaste kermisreglement doorverwezen naar de gemeenteraad van 21 maart 2024.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40
Gelet op de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten en kermisactiviteiten, gewijzigd bij de wetten van 4 juli 2005, van 20 juli 2006, 22 december 2009 en 21 januari 2013 en de decreten van 24 februari 2017 en 3 maart 2023 8 tot en met 10,
Gelet op het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in de kermisgastronomie, gewijzigd bij het besluit van 22 september 2023, artikel 8 tot en met 24.
Overwegende dat volgens artikel 8 §1 van wet van 25 juni 1993 de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op de openbare markten en kermissen, wordt geregeld bij gemeentelijk reglement,
Overwegende dat volgens artikel 9§ 1 de wet van 25 juni 1993 de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op het openbaar domein, buiten de openbare markten en kermissen, wordt geregeld bij gemeentelijk reglement
De wijzigingen zijn van toepassing vanaf 1 april 2024.
Dit reglement treedt pas in voege na publicatie zoals vermeld in art. 286-288 DLB.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassingen in het kermisreglement en keurt dit reglement goed.
De Vlaamse overheid heeft in 2023 enkele wijzigingen aangebracht in de federale wet en het bijhorende Koninklijk Besluit (KB) omtrent het reglement voor ambulante handel. Deze wijzigingen zijn van toepassing vanaf 1 april 2024. Op basis hiervan werd het bestaande reglement dat dateert van 21 april 2016 volledig herzien en aangepast.
In het decreet van 3 maart 2023 wordt:
- de voorafgaande machtiging voor de uitoefening van ambulante handel en kermisactiviteiten afgeschaft
- de wet van 25 juni 1993 gewijzigd betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten.
Concreet gaat het om volgende wijzigingen:
- de afschaffing van de machtiging ("leurkaart") voor ambulante (en kermis-) activiteiten
- de termijn van definitieve opheffing van een standplaats per abonnement: minstens 6 maanden bij wijziging standplaats maar behoud van abonnement en minstens 12 maanden bij definitief verlies van standplaats en abonnement.
Deze wijzigingen zijn van toepassing vanaf 1 april 2024.
Daarbij komt nog dat er geen reglement voor de gemeente Steenokkerzeel bestaat omtrent ambulante handel op openbare plaatsen (buiten de markt) en op rondtrekkende wijze.
De opmaak van een reglement dringt zich dus op.
De dienst voor lokale economie heeft zich hiervoor gebaseerd op het modelreglement van VVSG (Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeenten).
Alle opgelegde wijzigingen werden voor de gemeente Steenokkerzeel geëvalueerd en toegevoegd in het voorstel voor een nieuw reglement omtrent ambulante handel.
Dit voorstel vinden jullie als bijlage samen met:
- het modelreglement van VVSG
- het oude reglement
- het voorstel voor de aanpassingen van het reglment met de aanpassingen in het rood
- het nieuwe reglement
- de 6 locaties die weerhouden werden als vaste standplaats.
Bij goedkeuring door het college wordt dit reglement doorverwezen naar de gemeenteraad van 21 maart 2024.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40
Gelet op de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten en kermisactiviteiten, gewijzigd bij de wetten van 4 juli 2005, van 20 juli 2006, 22 december 2009 en 21 januari 2013 en de decreten van 24 februari 2017 en 2 maart 2023 8 tot en met 10,
Gelet op het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten, gewijzigd bij besluiten van de Vlaamse Regering van 21 april 2017 en 22 september 2023, artikel 15 en 23 tot en met 44.
Overwegende dat volgens artikel 8 §1 van voornoemde gewijzigde wet de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op de openbare markten en kermissen, wordt geregeld bij gemeentelijk reglement,
Overwegende dat volgens artikel 9§ 1 de wet van 25 juni 1993 de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op het openbaar domein, buiten de openbare markten en kermissen, wordt geregeld bij gemeentelijk reglement
De wijzigingen zijn van toepassing vanaf 1 april 2024.
Dit reglement treedt pas in voege na publicatie zoals vermeld in art. 286-288 DLB
Gezien de financiële dienst momenteel de organisatie van de zondagsmarkt op zich neemt, werd met hen samengewerkt om het reglement op punt te stellen. Hun advies werd hierbij in acht genomen en opgenomen in het nieuwe voorstel.
Voor de vooraf bepaalde plaatsen (Afdeling 2.1 artikel 15) buiten de openbare markt werd advies ingewonnen bij de diensten:
- Stedenbouw en ruimtelijke ordening / openbare werken: gaven advies omtrent de vooropgestelde plaatsen door de dienst en schepen lokale economie. Plaatsen waarvoor zij geen goedkeuring gaven, werden niet weerhouden in het reglement.
- Patrimonium: er werd advies gevraagd bij Agentschap Onroerend Erfgoed Vlaanderen wat betreft het beschermd dorpsgezicht voor volgende plaatsen:
Hier kregen we voor de eerste 2 plaatsen groen licht. Voor het kasteelplein werd geadviseerd om hier geen ambulante handel te organiseren. Hun voorstel zijn de parkeerplaatsen tegenover het kasteelplein.
Het advies van de Raad voor Lokale Economie luidt als volgt:
Artikel 1:
Artikel 2:
Artikel 5.5
Artikel 7:
Artikel 13:
Artikel 14:
Artikel 15:
Artikel 28:
De marktleider heeft de bevoegdheid om de ambulante handelaars de toegang tot de openbare markt te ontzeggen indien ze niet voldoen aan de voorwaarden opgelegd in dit reglement voor ambulante handel.
Op dinsdag 5 maart 2024 volgde Kristin Huleu, dienst lokale economie en toerisme, een opleiding omtrent de organisatie van de markt. Op basis hiervan wordt aangeraden om volgende toevoegingen aan te brengen aan het reglement:
- Artikel 14 nr. 10 en artikel 19 nr. 11: Er dient steeds een voldoende doorgang vrij te zijn voor de brandweer en de hulpdiensten. De uitbaters van ambulante handel dienen zich onmiddellijk te schikken naar de onderrichtingen van de politie en brandweer.
- Afdeling 3: organisatie van ambulante handel op privéterrein
- Artikel 30: Voorafgaande machtiging
- Artikel 35: Kennisname en naleving reglement
- Artikel 36: Bezorging reglement
Het college gaat akkoord met de adviezen van de Raad voor Lokale Economie uitgezonderd het advies van de Raad omtrent het afsluiten van de verkoop op de markt om 12u00. Om 12u00 zijn er nog heel wat bezoekers aanwezig en kunnen de marktkramers een extra omzet draaien. Bovendien zorgt de aantrek van de markt ook voor een bruisend centrum en komt dit de lokale horeca/handelaars ten goede.
Het college gaat akkoord met de toevoegingen van de dienst voor lokale economie en toerisme.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassingen in het reglement van ambulante handel en keurt dit reglement goed.
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
Wanneer ’s avonds de straatverlichting wordt gedoofd in de Huinhovenstraat zijn de nieuwe verkeersremmers zeer moeilijk zichtbaar waardoor automobilisten en fietsers vaak verrast worden.
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
Afgelopen weken bevonden enkele (trage) wegen zich in een eerder slechte staat. Door de regenval werd dit nog erger.
Hierbij denken we onder andere aan:
- Het wegje tussen de Haachtsesteenweg en de Keistraat (langs voorheen garage van Royen);
- Het Sleutelbloempad;
Voorts zijn er ook blijkbaar klachten geweest van verschillende ouders omtrent de wegen rond de Sint-Cajetanus school. Enkele ouders zouden zich zelfs tot de gemeente hebben gewend om zulks aan te kaarten.
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
Kan de lopende bevolkingsbevraging worden toegelicht?
Tot 31 maart werd er een enquête beschikbaar gesteld voor de inwoners van onze gemeente. De volgende toelichting wordt gegeven op de Facebook-pagina van Steenokkerzeel Steengoed:
“Aan de hand van de resultaten kunnen we het beleid van de komende 6 jaar beter afstemmen op wat onze inwoners belangrijk vinden.”
Aldus wordt aangegeven dat de informatie wordt verzameld met het oog op de volgende legislatuur.
Hierbij stellen we ons de volgende vragen:
Heidi Abeloos, algemeen directeur, geeft antwoord op deze vragen, als volgt:
Ik zou eerst het project van de omgevingsanalyse wat algemeen willen kaderen:
Waarom een omgevingsanalyse?
Op 13 oktober 2024 gaan we naar de stembus om onze lokale raadsleden te kiezen voor de nieuwe legislatuur 2025-2030.
In 2025, het eerste beleidsjaar, wordt er een nieuw meerjarig Beleidsplan (SMP) 2026-2031 opgemaakt.
Waar halen de nieuwe verkozenen de informatie om doelstellingen en acties te bepalen waar ze in de nieuwe legislatuur mee aan de slag willen? Wat zijn de noden van de inwoners, verenigingen, ondernemingen, medewerkers van het bestuur?
Via een interne en externe omgevingsanalyse, uitgevoerd door de diensten van de gemeente en OCMW onder aansturing van het Managementteam, krijgt het nieuwe lokaal bestuur een objectief beeld van de noden en behoeften van zowel de externe (inwoners) als de interne (personeel) belanghebbenden.
Bovendien is de omgevingsanalyse een verplichte bijlage bij het Beleidsplan 2026-2031 voor de gemeente en het OCMW.
Wat is een omgevingsanalyse (niet)?
De omgevingsanalyse bestaat uit 2 deelprojecten, uitgevoerd in het voorjaar 2024:
De omgevingsanalyse is geen evaluatie van het gevoerde beleid.
Er worden in deze analyses ook geen beleidskeuzes gemaakt, alleen adviezen geformuleerd naar het toekomstige beleid toe.
Hierna de antwoorden op de specifieke vragen:
Hoe werd deze bevraging gebudgetteerd en wat is hiervan de kostprijs?
Indiville werd aangeduid via een bestaand raamcontract; ze deden dit ook in Asse, Peer, Ninove, Beringen, Eeklo, Zwalm, Gooik, Mortsel, Huldenberg, Brecht, Willebroek, Tremelo, Wielsbeke e.v.a. lokale besturen.
Wanneer zijn de resultaten beschikbaar?
De interne resultaten worden in de komende weken geanalyseerd door het MAT om tot de essentie te komen: wat zijn de belangrijkste sterktes en zwaktes van onze organisatie en welke bedreigingen en opportuniteiten zien we naar de toekomst toe.
Ook de resultaten van de externe bevraging zullen aan het MAT worden bezorgd, ergens tweede helft april.
Op basis van al deze data worden er globale adviezen gemaakt, suggesties geformuleerd naar de volgende beleidsploeg, voor de opmaak van het nieuwe SMP in 2025.
Het rapport zal klaar zijn in de loop van de maand mei, uiterlijk juni, waarna dat wordt bezorgd aan alle raadsleden. Er wordt ook gecommuniceerd naar de bevolking en het personeel toe.
Ter info: op 20/3/2024 waren er 650 enquêtes ingevuld; men kan nog deelnemen tot 31/3/2024.
Krijgen alle fracties gelijktijdig toegang tot de resultaten?
In de loop van dezelfde week, per mail.
Krijgen alle fracties eveneens toegang tot de onderliggende datasets en niet louter de algemene besluiten?
Het rapport zal melding maken van het profiel van de indieners, leeftijd, woont in welke deelgemeente, kinderen of niet, professionele context enz.
De overige onderliggende gegevens zijn privacygevoelig en komen alleen in handen van het professionele kantoor Indiville, dat hiervoor een verwerkingsovereenkomst heeft getekend.
In bijlage heb ik het rapport van de stad Asse geplaatst, als voorbeeld.
Blijkbaar is het mogelijk om de bevraging meerdere keren in te vullen als individu, klopt dit?
Ja, dat kan als iemand dat wil proberen om welke reden dan ook. Als men zo de data en de resultaten wil manipuleren, is dit echter zinloos.
We hebben er bewust voor gekozen om deze bevraging open te stellen aan al onze inwoners zodat iedereen de kans krijgt om haar of zijn mening te geven (en dus niet via steekproef uit het bevolkingsregister).
Een andere keuze was om de mensen anoniem te laten deelnemen. We vragen dus geen persoonlijke gegevens zoals namen, adressen of rijksregisternummers.
Pogingen tot datamanipulatie - zoals bv het herhaaldelijk invullen - worden er uitgefilterd, door middel van een combinatie van verschillende technische- en kwaliteitscontroles.
Alle binnengekomen antwoorden worden gecontroleerd op een aantal technische aspecten (o.a. IP-adressen). Daarnaast zijn er ook andere kwaliteitscriteria die gemonitord worden. De kans op manipulatie van de data wordt daarmee via wetenschappelijke methoden tot een quasi minimum beperkt. Daardoor hebben eventuele zeldzame gevallen die toch nog zouden passeren, geen enkele statistische impact op de uiteindelijke resultaten.
Het herhaaldelijk invullen van de enquête is dus zinloos en wordt snel doorprikt.
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
Er zou ontdekt zijn dat in 1964 een vergunning werd toegekend om een tankstation te plaatsen op bovenvermelde locatie. De geldigheidsduur betrof blijkbaar 24 maanden.
Dienvolgens werd aan een betrokken eigenaar gemeld dat er een bodemonderzoek dient plaats te vinden waaraan de gemeente eveneens zou wensen deel te nemen.
Vermelde situatie dreigt nu evenwel roet te gooien in het kader van een lopende verkoop van een van de betrokken panden.
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:
Kurt Ryon voegt toe:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Eindelijk is de parking afgewerkt, en het ziet er mooi uit. Toch stellen wij ons vragen i.v.m. conflicten die zouden kunnen ontstaan door naar ons inziens verkeerde inrichting van de parking. Het is namelijk zo dat deze conflicten impact zullen hebben zowel op de parking als op de Mulslaan. Spijtig genoeg, kan men de situatie niet meer omkeren, maar door enkele kleine ingrepen kan men de situatie vermoedelijk veiliger maken.
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
In Melsbroek staat een vrij grote mobilhome (zowat 8 à 9 meters lengte) veelal langtijdig geparkeerd in de Lijsterlaan, en recent in de Thubenstraat. Het gaat duidelijk niet om parkeren voor vertrek of aankomst.
Volgens de informatie bekomen bij de politie kan niet geverbaliseerd worden, omdat er in het GAS-reglement niets voorzien is omtrent de maximumduur van het parkeren van dergelijke voertuigen, die bijzonder storend zijn in het straatbeeld. Vele gemeenten laten drie dagen parkeren toe.
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Het is voor een fietser niet altijd duidelijk een onderscheid te maken tussen enerzijds een fietspad waarbij men rechts van de rijrichting moet rijden en anderzijds een tweerichtingsfietspad.
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
https://www.steenokkerzeel.be/autodelen
In 2019 en 2022 werden presentaties gegeven over autodelen.
Op de website staan ook allerlei sites over autodelen, maar nog steeds is op elke site een gat in Steenokkerzeel.
Vragen:
Schepen Hannelore Velaerts antwoordt als volgt:
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :
Slechts 1 vraag:
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Vraag Gilbert Jaspers: kan er geen uitzondering op het verbodsbord op de parking worden aangebracht, want de fietsers respecteren dit toch niet.
Kurt Ryon antwoordt:
Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
Wij merken op dat de uitrol van de publieke laadpaleninfrastructuur buiten de woning via de concessie van de Vlaamse Regering zich verder doortrekt in Steenokkerzeel.
Schepen Hannelore Velaerts antwoordt als volgt:
Overzicht laadpalen:
Kaarten van MOW en oplaadpalen.nl zijn inderdaad niet helemaal volledig. Hieronder een overzicht (cursief = semi-publiek, dus op privaat domein):
Steenokkerzeel:
Melsbroek:
Perk:
Waarom niet aangegeven?
Publieke laadpunten zijn wel aangegeven, met verkeersbord (oranje paal & blauw bord). Soms ook door weergave op de grond (gekleurde stenen), bv. parking Kampenhoutsesteenweg.
Laadpalenplan:
Website wordt op tijd en stond aangepast. Er wordt bekeken of dit eventueel ook als categorie geïmplementeerd kan worden in de app, bv. onder luikje ‘’Je buurt in kaart’.
Burgemeester Ryon voegt toe:
Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
Wij merken tijdens onze aanwezigheid op dat nu de hondenpoepzakjes gewoon in de kant en het bos gegooid worden. In de dichte nabijheid is geen vuilbak te bekennen en de wandelaars verkiezen niet om rond te lopen met hun hondenpoepzakje. Indien de verwijdering kadert in de beëindiging van een project hadden wij graag de testresultaten vernomen.
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt: