Terug
Gepubliceerd op 29/04/2024

Notulen  Gemeenteraad

do 21/03/2024 - 20:00 raadzaal
  • Openbaar

    • notulen

      • Goedkeuring notulen vorige zitting.

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.

    • omgeving

      • woonloket

        • Verderzetting WarmNest 2.0

          Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
          Kurt Ryon, Burgemeester
          Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
          Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
          Heidi Abeloos, Algemeen directeur
          Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
          aanleiding

          Het project WarmNest.

          feiten, context en argumentatie

          Het project WarmNest heeft als doel om leegstand, ongeschiktheid en onbewoonbaarheid van woningen aan te pakken door ze voordelig te renoveren via toeleiding naar sociale verhuur. Hierdoor kunnen de eigenaars van de woningen aanspraak maken op hogere premies, fiscale voordelen, voordelige lening enz. Aangevuld met een ontzorgingstraject op technisch en administratief vlak, verzorgd door 3Wplus, moet dit eigenaars overhalen om de woningen energetisch te renoveren en toe te leiden naar de sociale huurmarkt. De overeenkomst betreft de verderzetting van het initiële WarmNest-project. Parallel aan WarmNest 2.0 zal er ook een onderzoektraject lopen naar het sociaal beheersrecht gefinancierd door de provincie Vlaams-Brabant. De samenwerkingsovereenkomst van WarmNest 2.0 is toegevoegd in bijlage. De overeenkomst gaat van kracht op datum van ondertekening tot het einde van het project, 31 december 2026.

          De voorwaarden voor de eigenaar:

          De eigenaar moet de woning verhuren aan een woonmaatschappij. Het moet gaan om een leegstaande woning gelegen op het grondgebied van Steenokkerzeel. De woning moet niet noodzakelijk opgenomen zijn in het leegstandsregister, het volstaat dat er geen bewoning is. 

          De voordelen voor de eigenaar nog eens op een rijtje:

          • Ontzorging gedurende het gehele verloop van het project. 
            • Energieadvies
            • Technisch plan
            • Raming opmaken
            • Offertes opvragen en vergelijken
            • Renovatieplan afstemmen met de aannemer(s)
            • Opvolging van de renovatiewerken
            • Premies voorbereiden
            • Toeleiding naar de woonmaatschappij
          • Geen boetes meer op leegstand of ongeschiktheid
          • Tot €25.000 kosteloos lenen (via woonmaatschappij / provincie)
          • Verbouwlening tot €60.000 ( voorlopig 2,25%, we verwachten alle dagen de bevestiging van een nieuwere, hogere rentevoet)
          • Verhoogde renovatiepremies
          • Fiscaal voordeel
          • Energetisch gerenoveerde, woonconforme woning
          • Gegarandeerde maandelijkse huurinkomsten 
          • Sociale invulling
          • Zekerheid van dagelijks onderhoud en huurdersverplichtingen
          • Waardestijging van het pand

           


          juridische overwegingen
          • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41;
          • Collegebeslissing van 13 januari 2020 ter goedkeuring van sociale energie renovaties
          • Principieel akkoord van het college van 26 september 2022 met instemming van de opstart van WarmNest 2.0
          • Gemeenteraadsbeslissing van 27/06/2019 over verlenging van de samenwerking met 3Wplus
          plaats in beleidsplan en budget

          Het lokaal bestuur voorziet een jaarlijkse werkingssubsidie voor het project. Het bedrag zal vanaf 1 januari 2025 jaarlijks worden aangepast rekening houdend met de index van de consumptieprijzen met als referentie-index die van augustus 2022, namelijk 124,05.

          De werkingssubsidie wordt voor alle deelnemende gemeenten bepaald in verhouding tot het aantal inwoners.
          De gemeente Steenokkerzeel had in 2023 volgens Provincie in cijfers 12618 inwoners.

          Daardoor komt de jaarlijkse bijdrage voor het lokaal bestuur op 3250 euro.

          Bedragen op basis aantal inwoners:

          • < 12.500 inwoners = 2500€
          • 12.500 - 19.999 inwoners = 3250€
          • 20.000 - 29.999 inwoners = 4000€
          • > 30.000 inwoners = 5500€

          De eigenaar van het pand dient een bijdrage te betalen van 3,5% op de totale verbouwingskost, zonder een bepaald maximum.

          Het aangrenzende onderzoekstraject over de integratie van sociaal beheersrecht in WarmNest wordt gesubsidieerd door provincie Vlaams-Brabant en wordt waargenomen door dezelfde projectmedewerker en een medewerker van Klimaatpunt.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
          Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Yvette Van Daele, Christiana Willekens
          Onthouders: Karel Servranckx, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Griet Deroover, Arlette Verboomen
          Resultaat: Met 17 stemmen voor, 5 onthoudingen
          besluit

          De gemeenteraad beslist om in te stemmen met de verderzetting van WarmNest 2.0 vanaf ondertekening tot 31 december 2026, tegen beschreven jaarlijkse kostprijs.

    • openbare ruimte

      • openbare werken

        • Politiezone Kastze: Cameratoezicht op het openbaar domein: Principiële toestemming

          Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
          Kurt Ryon, Burgemeester
          Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
          Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
          Heidi Abeloos, Algemeen directeur
          Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
          aanleiding

          De toestemmingsaanvraag van 27 februari 2024, ingediend door de korpschef van de lokale politiezone KASTZE, waarin het type camera, de doeleinden, de gebruiksmodaliteiten, de plaats en een impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en op operationeel niveau beschreven wordt (zie bijlage).

          feiten, context en argumentatie

          De politiezone KASTZE zal de camera’s inzetten als noodzakelijk beveiligingsinstrument op en aan de tijdelijke verblijfslokatie tijdens de bouwwerken aan het hoofdcommissariaat en deze beveiliging kan niet worden vervangen door een minder ingrijpend middel.

          De politiezone kan camera's plaatsen en gebruiken op het grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt, na voorafgaande principiële toestemming van de betrokken gemeenteraden.

          juridische overwegingen

          Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

          Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.

          Het Europees Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden.

          De Verordening (EU) nr. 2016/679, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (AVG).

          De Richtlijn (EU) nr. 2016/680, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Kaderbesluit 2008/977/JBZ van de Raad (RGS).

          De Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens (bestaande wetten, koninklijke besluiten en andere reglementering die verwijzen naar de Wet van 8 december 1992 worden geacht te verwijzen naar de nieuwe wet).

          Het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 2, §2.

          Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, artikel 186 en artikel 187 (artikel 286, artikel 287 en artikel 288 van het Decreet over het Lokaal Bestuur vanaf 1 januari 2019).

          De Wet op het Politieambt van 5 augustus 1992, artikel 25/4, §1, 1°.

          Het koninklijk besluit van 22 mei 2019 (BS 04 juni 2019), tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt (uitvoering van artikel 25/2, §2, 1° WPA).

          Publieke stemming
          Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
          Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Christiana Willekens
          Onthouders: Karel Servranckx, Alen Cilic, Arlette Verboomen
          Resultaat: Met 19 stemmen voor, 3 onthoudingen
          besluit

          1. De gemeenteraad geeft een principiële toestemming voor het gebruik van de camera’s zoals beschreven in de toestemmingsaanvraag van de korpschef op zichtbare wijze door de politiediensten op het grondgebied van de gemeente Steenokkerzeel.

          2. Deze toestemming wordt ter kennis gebracht aan de korpschef, die instaat voor het gebruik van de camera’s op zichtbare wijze door de politiediensten conform de overeenkomstige wettelijke bepalingen.

          Deze toestemming wordt ter kennis gebracht aan de procureur des Konings.

          3. Deze toestemming wordt openbaar gemaakt voor wat betreft de opdrachten van bestuurlijke politie.

          Dit besluit wordt eveneens bekendgemaakt op de gemeentelijke website.

    • vrije tijd

      • lokale economie

        • Aanpassing kermisreglement

          Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
          Kurt Ryon, Burgemeester
          Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
          Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
          Heidi Abeloos, Algemeen directeur
          Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
          aanleiding

          De Vlaamse overheid heeft in 2023 enkele wijzigingen aangebracht in de federale wet en het bijhorende Koninklijk Besluit (KB) omtrent het kermisreglement. Deze wijzigingen zijn van toepassing vanaf 1 april 2024. Op basis hiervan werd het bestaande reglement dat dateert van 29 april 2021 herzien en aangepast.

          feiten, context en argumentatie

          In het decreet van 3 maart 2023 wordt:

          - de voorafgaande machtiging voor de uitoefening van ambulante handel en kermisactiviteiten afgeschaft

          - de wet van 25 juni 1993 gewijzigd betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten.

          Concreet gaat het om volgende wijzigingen:

          - de afschaffing van de machtiging ("leurkaart") voor kermis- (en ambulante) activiteiten

          - de termijn van definitieve opheffing van een standplaats per abonnement: minstens 6 maanden bij wijziging standplaats maar behoud van abonnement en minstens 12 maanden bij definitief verlies van standplaats en abonnement.

          Deze wijzigingen zijn van toepassing vanaf 1 april 2024.

          De herziening en aanpassing van het bestaande reglement dringt zich dus op.

          De dienst voor lokale economie heeft zich hiervoor gebaseerd op het modelreglement van VVSG (Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeenten).

          Alle opgelegde wijzigingen werden voor de gemeente Steenokkerzeel geëvalueerd en toegevoegd in het voorstel voor een aangepast kermisreglement.

          Als bijlage:

          - Het modelreglement van VVSG

          - Het oude reglement

          - het voorstel voor het aangepaste kermisreglement met de aanpassingen in het rood.

          - het nieuwe reglement.

          Bij goedkeuring door het college werd het aangepaste kermisreglement doorverwezen naar de gemeenteraad van 21 maart 2024.

          juridische overwegingen

          Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40

          Gelet op de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten en kermisactiviteiten, gewijzigd bij de wetten van 4 juli 2005, van 20 juli 2006, 22 december 2009 en 21 januari 2013 en de decreten van 24 februari 2017 en 3 maart 2023 8 tot en met 10,

          Gelet op het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in de kermisgastronomie, gewijzigd bij het besluit van 22 september 2023, artikel 8 tot en met 24.

          Overwegende dat volgens artikel 8 §1 van wet van 25 juni 1993 de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op de openbare markten en kermissen, wordt geregeld bij gemeentelijk reglement,

          Overwegende dat volgens artikel 9§ 1 de wet van 25 juni 1993 de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op het openbaar domein, buiten de openbare markten en kermissen, wordt geregeld bij gemeentelijk reglement

          De wijzigingen zijn van toepassing vanaf 1 april 2024.

          Dit reglement treedt pas in voege na publicatie zoals vermeld in art. 286-288 DLB.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
          Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          besluit

          De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassingen in het kermisreglement en keurt dit reglement goed.

        • Aanpassing reglement ambulante handel

          Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
          Kurt Ryon, Burgemeester
          Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
          Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
          Heidi Abeloos, Algemeen directeur
          Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
          aanleiding

          De Vlaamse overheid heeft in 2023 enkele wijzigingen aangebracht in de federale wet en het bijhorende Koninklijk Besluit (KB) omtrent het reglement voor ambulante handel. Deze wijzigingen zijn van toepassing vanaf 1 april 2024. Op basis hiervan werd het bestaande reglement dat dateert van 21 april 2016 volledig herzien en aangepast.

          feiten, context en argumentatie

          In het decreet van 3 maart 2023 wordt:

          - de voorafgaande machtiging voor de uitoefening van ambulante handel en kermisactiviteiten afgeschaft

          - de wet van 25 juni 1993 gewijzigd betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten.

          Concreet gaat het om volgende wijzigingen:

          - de afschaffing van de machtiging ("leurkaart") voor ambulante (en kermis-) activiteiten

          - de termijn van definitieve opheffing van een standplaats per abonnement: minstens 6 maanden bij wijziging standplaats maar behoud van abonnement en minstens 12 maanden bij definitief verlies van standplaats en abonnement.

          Deze wijzigingen zijn van toepassing vanaf 1 april 2024.

          Daarbij komt nog dat er geen reglement voor de gemeente Steenokkerzeel bestaat omtrent ambulante handel op openbare plaatsen (buiten de markt) en op rondtrekkende wijze.

          De opmaak van een reglement dringt zich dus op.

          De dienst voor lokale economie heeft zich hiervoor gebaseerd op het modelreglement van VVSG (Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeenten).

          Alle opgelegde wijzigingen werden voor de gemeente Steenokkerzeel geëvalueerd en toegevoegd in het voorstel voor een nieuw reglement omtrent ambulante handel.  

          Dit voorstel vinden jullie als bijlage samen met:

          - het modelreglement van VVSG

          - het oude reglement

          - het voorstel voor de aanpassingen van het reglment met de aanpassingen in het rood

          - het nieuwe reglement

          - de 6 locaties die weerhouden werden als vaste standplaats.

           

          Bij goedkeuring door het college wordt dit reglement doorverwezen naar de gemeenteraad van 21 maart 2024.

          juridische overwegingen

          Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40

          Gelet op de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten en kermisactiviteiten, gewijzigd bij de wetten van 4 juli 2005, van 20 juli 2006, 22 december 2009 en 21 januari 2013 en de decreten van 24 februari 2017 en 2 maart 2023 8 tot en met 10,

          Gelet op het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten, gewijzigd bij besluiten van de Vlaamse Regering van 21 april 2017 en 22 september 2023, artikel 15 en 23 tot en met 44.

          Overwegende dat volgens artikel 8 §1 van voornoemde gewijzigde wet de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op de openbare markten en kermissen, wordt geregeld bij gemeentelijk reglement,

          Overwegende dat volgens artikel 9§ 1 de wet van 25 juni 1993 de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op het openbaar domein, buiten de openbare markten en kermissen, wordt geregeld bij gemeentelijk reglement

          De wijzigingen zijn van toepassing vanaf 1 april 2024.

          Dit reglement treedt pas in voege na publicatie zoals vermeld in art. 286-288 DLB

          adviezen en visum

          Gezien de financiële dienst momenteel de organisatie van de zondagsmarkt op zich neemt, werd met hen samengewerkt om het reglement op punt te stellen. Hun advies werd hierbij in acht genomen en opgenomen in het nieuwe voorstel.

          Voor de vooraf bepaalde plaatsen (Afdeling 2.1 artikel 15) buiten de openbare markt werd advies ingewonnen bij de diensten:

          - Stedenbouw en ruimtelijke ordening / openbare werken: gaven advies omtrent de vooropgestelde plaatsen door de dienst en schepen lokale economie. Plaatsen waarvoor zij geen goedkeuring gaven, werden niet weerhouden in het reglement.

          - Patrimonium:  er werd advies gevraagd bij Agentschap Onroerend Erfgoed Vlaanderen wat betreft het beschermd dorpsgezicht voor volgende plaatsen:

          • Parkeerplaatsen rondom kerk van Perk (Kerkdreef en Tervuursesteenweg)
          • Nieuwe parking aan de Kampenhoutsesteenweg te Perk
          • Op het kasteelplein aan de Claeslaan te Humelgem.

          Hier kregen we voor de eerste 2 plaatsen groen licht. Voor het kasteelplein werd geadviseerd om hier geen ambulante handel te organiseren. Hun voorstel zijn de parkeerplaatsen tegenover het kasteelplein.

          Het advies van de Raad voor Lokale Economie luidt als volgt:

          Artikel 1:

          • Openingsuren van de markt: starten om 07u00 is geen probleem, maar afsluiten om 13u00 is te laat. Momenteel moeten de marktkramers stoppen om 12u00 en om 14u00 het terrein verlaten, maar dit lukt vaak niet. Een uur later afsluiten zal er dus ook voor zorgen dat de marktkramers nog later vertrekken en dus voor extra hinder zorgen.
          • Specialisaties: artikels en aantal standplaatsen aanpassen.

          Artikel 2:

          • 1. Bij de verzekeringspolis voor burgerlijke aansprakelijkheid moet (inclusief verzekering na levering) toegevoegd worden. Hierbij is de onderneming gedekt in geval van schade veroorzaakt na levering ervan of.
          • 3. Toevoeging: keuringsattesten

          Artikel 5.5

          • Toevoeging: Verzekeringsattesten en FAVV-attesten

          Artikel 7:

          • toevoeging: ...of meerdere medische attesten (wanneer een marktkramer voor 14 dagen ziek is en daarna een verlenging krijgt voor 14 dagen. Dit komt ook op een maand. Geldt dit dan als opschorting of niet?

          Artikel 13:

          • toevoeging: Een abonnement kan pas ingaan vanaf het eerstvolgende kwartaal.

          Artikel 14:

          • 1. 12u00 behouden ipv 13u00

          Artikel 15:

          • Enkel de plaatsen weerhouden waar echt gebrek is aan handelaars zoals bijvoorbeeld het centrum van Melsbroek. Indien toch andere plaatsen worden weerhouden duidelijk preciseren welke specialisaties gewenst zijn

          Artikel 28:

          • De marktleider heeft de bevoegdheid om de ambulante handelaars de toegang tot de openbare markt te ontzeggen indien ze niet voldoen aan de voorwaarden opgelegd in dit reglement voor ambulante handel.

           

          Op dinsdag 5 maart 2024 volgde Kristin Huleu, dienst lokale economie en toerisme, een opleiding omtrent de organisatie van de markt. Op basis hiervan wordt aangeraden om volgende toevoegingen aan te brengen aan het reglement:

          - Artikel 14 nr. 10 en artikel 19 nr. 11: Er dient steeds een voldoende doorgang vrij te zijn voor de brandweer en de hulpdiensten. De uitbaters van ambulante handel dienen zich onmiddellijk te schikken naar de onderrichtingen van de politie en brandweer.

          - Afdeling 3: organisatie van ambulante handel op privéterrein

          - Artikel 30: Voorafgaande machtiging

          - Artikel 35: Kennisname en naleving reglement

          - Artikel 36: Bezorging reglement

           

          Het college gaat akkoord met de adviezen van de Raad voor Lokale Economie uitgezonderd het advies van de Raad omtrent het afsluiten van de verkoop op de markt om 12u00. Om 12u00 zijn er nog heel wat bezoekers aanwezig en kunnen de marktkramers een extra omzet draaien. Bovendien zorgt de aantrek van de markt ook voor een bruisend centrum en komt dit de lokale horeca/handelaars ten goede.

          Het college gaat akkoord met de toevoegingen van de dienst voor lokale economie en toerisme.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
          Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          besluit

          De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassingen in het reglement van ambulante handel en keurt dit reglement goed.

    • bijkomende agendapunten

      • Vraagstelling over de zichtbaarheid van de verkeersremmers in de Huinhovenstraat (VLAM-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :


        Wanneer ’s avonds de straatverlichting wordt gedoofd in de Huinhovenstraat zijn de nieuwe verkeersremmers zeer moeilijk zichtbaar waardoor automobilisten en fietsers vaak verrast worden.

        • Is het mogelijk om deze beter zichtbaar te maken door bijvoorbeeld reflectoren aan te brengen?
        besluit

        Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:

        • Het gaat over een viertal verkeersremmers, we hebben hierover nog geen klachten gehad, er wordt goed gesignaleerd.
        • We vragen aan de aannemer of er een oplossing is.
      • Vraagstelling over de slechte staat van enkele (trage) wegen (VLAM-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :


        Afgelopen weken bevonden enkele (trage) wegen zich in een eerder slechte staat. Door de regenval werd dit nog erger.
        Hierbij denken we onder andere aan:
        - Het wegje tussen de Haachtsesteenweg en de Keistraat (langs voorheen garage van Royen);
        - Het Sleutelbloempad;
        Voorts zijn er ook blijkbaar klachten geweest van verschillende ouders omtrent de wegen rond de Sint-Cajetanus school. Enkele ouders zouden zich zelfs tot de gemeente hebben gewend om zulks aan te kaarten.

        • Kan men dit even toelichten alsook meedelen op welke wijze de problemen worden of zijn aangepakt? 
        besluit

        Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:

        • De Perkweg: bij slecht weer ligt hij er inderdaad slecht bij, we bekijken dit met de werkgroep Trage wegen.
        • Sleutelbloempad: idem, afhankelijk van weersomstandigheden.
        • Achter de school in Perk: de graaf heeft een erfdienstbaarheid gegeven aan het schoolbestuur Kops, het is dus een privéweg. De gemeente mag hier niets aan doen.
      • Vraagstelling over de lopende bevolkingsbevraging (VLAM-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :

        Kan de lopende bevolkingsbevraging worden toegelicht?

        Tot 31 maart werd er een enquête beschikbaar gesteld voor de inwoners van onze gemeente. De volgende toelichting wordt gegeven op de Facebook-pagina van Steenokkerzeel Steengoed:
        “Aan de hand van de resultaten kunnen we het beleid van de komende 6 jaar beter afstemmen op wat onze inwoners belangrijk vinden.”
        Aldus wordt aangegeven dat de informatie wordt verzameld met het oog op de volgende legislatuur.

        Hierbij stellen we ons de volgende vragen:

        • Hoe werd deze bevraging gebudgetteerd en wat is hiervan de kostprijs?
        • Wanneer zijn de resultaten beschikbaar?
        • Krijgen alle fracties gelijktijdig toegang tot de resultaten?
        • Krijgen alle fracties eveneens toegang tot de onderliggende datasets en niet louter de algemene besluiten?
        • Blijkbaar is het mogelijk om de bevraging meerdere keren in te vullen als individu, klopt dit? 
        besluit

        Heidi Abeloos, algemeen directeur, geeft antwoord op deze vragen, als volgt:

        Ik zou eerst het project van de omgevingsanalyse wat algemeen willen kaderen:

        Waarom een omgevingsanalyse?

        Op 13 oktober 2024 gaan we naar de stembus om onze lokale raadsleden te kiezen voor de nieuwe legislatuur 2025-2030.

        In 2025, het eerste beleidsjaar, wordt er een nieuw meerjarig Beleidsplan (SMP) 2026-2031 opgemaakt.

        Waar halen de nieuwe verkozenen de informatie om doelstellingen en acties te bepalen waar ze in de nieuwe legislatuur mee aan de slag willen? Wat zijn de noden van de inwoners, verenigingen, ondernemingen, medewerkers van het bestuur?

        Via een interne en externe omgevingsanalyse, uitgevoerd door de diensten van de gemeente en OCMW onder aansturing van het Managementteam, krijgt het nieuwe lokaal bestuur een objectief beeld van de noden en behoeften van zowel de externe (inwoners) als de interne (personeel) belanghebbenden.

        Bovendien is de omgevingsanalyse een verplichte bijlage bij het Beleidsplan 2026-2031 voor de gemeente en het OCMW.

        Wat is een omgevingsanalyse (niet)?

        De omgevingsanalyse bestaat uit 2 deelprojecten, uitgevoerd in het voorjaar 2024:

        • een interne analyse, door de medewerkers van gemeente en OCMW, bestaande uit een SWOT-analyse en een data-analyse (statistieken uit officiële bronnen).
        • een externe analyse, waarbij de adviesraden en de inwoners bevraagd worden, door middel van een Bevolkingsbevraging).

        De omgevingsanalyse is geen evaluatie van het gevoerde beleid.

        Er worden in deze analyses ook geen beleidskeuzes gemaakt, alleen adviezen geformuleerd naar het toekomstige beleid toe.

        Hierna de antwoorden op de specifieke vragen:

        Hoe werd deze bevraging gebudgetteerd en wat is hiervan de kostprijs?

        • Interne analyse – in eigen beheer – louter werkuren
        • Externe analyse – met hulp van het marketingbureau Indiville – kostprijs 9.680 euro incl btw – er was 15.000 euro gebudgetteerd in 2024.

        Indiville werd aangeduid via een bestaand raamcontract; ze deden dit ook in Asse, Peer, Ninove, Beringen, Eeklo, Zwalm, Gooik, Mortsel, Huldenberg, Brecht, Willebroek, Tremelo, Wielsbeke e.v.a. lokale besturen.

        Wanneer zijn de resultaten beschikbaar?

        De interne resultaten worden in de komende weken geanalyseerd door het MAT om tot de essentie te komen: wat zijn de belangrijkste sterktes en zwaktes van onze organisatie en welke bedreigingen en opportuniteiten zien we naar de toekomst toe.

        Ook de resultaten van de externe bevraging zullen aan het MAT worden bezorgd, ergens tweede helft april.

        Op basis van al deze data worden er globale adviezen gemaakt, suggesties geformuleerd naar de volgende beleidsploeg, voor de opmaak van het nieuwe SMP in 2025.

        Het rapport zal klaar zijn in de loop van de maand mei, uiterlijk juni, waarna dat wordt bezorgd aan alle raadsleden. Er wordt ook gecommuniceerd naar de bevolking en het personeel toe.

        Ter info: op 20/3/2024 waren er 650 enquêtes ingevuld; men kan nog deelnemen tot 31/3/2024.

        Krijgen alle fracties gelijktijdig toegang tot de resultaten?

        In de loop van dezelfde week, per mail.

        Krijgen alle fracties eveneens toegang tot de onderliggende datasets en niet louter de algemene besluiten?

        Het rapport zal melding maken van het profiel van de indieners, leeftijd, woont in welke deelgemeente, kinderen of niet, professionele context enz.

        De overige onderliggende gegevens zijn privacygevoelig en komen alleen in handen van het professionele kantoor Indiville, dat hiervoor een verwerkingsovereenkomst heeft getekend.

        In bijlage heb ik het rapport van de stad Asse geplaatst, als voorbeeld.

        Blijkbaar is het mogelijk om de bevraging meerdere keren in te vullen als individu, klopt dit?

        Ja, dat kan als iemand dat wil proberen om welke reden dan ook. Als men zo de data en de resultaten wil manipuleren, is dit echter zinloos.

        We hebben er bewust voor gekozen om deze bevraging open te stellen aan al onze inwoners zodat iedereen de kans krijgt om haar of zijn mening te geven (en dus niet via steekproef uit het bevolkingsregister).

        Een andere keuze was om de mensen anoniem te laten deelnemen. We vragen dus geen persoonlijke gegevens zoals namen, adressen of rijksregisternummers.

        Pogingen tot datamanipulatie - zoals bv het herhaaldelijk invullen - worden er uitgefilterd, door middel van een combinatie van verschillende technische-  en kwaliteitscontroles.

        Alle binnengekomen antwoorden worden gecontroleerd op een aantal technische aspecten (o.a.  IP-adressen). Daarnaast zijn er ook andere kwaliteitscriteria die gemonitord worden. De kans op manipulatie van de data wordt daarmee via wetenschappelijke methoden tot een quasi minimum beperkt. Daardoor hebben eventuele zeldzame gevallen die toch nog zouden passeren, geen enkele statistische impact op de uiteindelijke resultaten.

        Het herhaaldelijk invullen van de enquête is dus zinloos en wordt snel doorprikt.

      • Vraagstelling over de grond waarop de panden met nummer 3, 5 en 7 gelegen zijn op de Van Frachenlaan (VLAM-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :

        Er zou ontdekt zijn dat in 1964 een vergunning werd toegekend om een tankstation te plaatsen op bovenvermelde locatie. De geldigheidsduur betrof blijkbaar 24 maanden.
        Dienvolgens werd aan een betrokken eigenaar gemeld dat er een bodemonderzoek dient plaats te vinden waaraan de gemeente eveneens zou wensen deel te nemen.
        Vermelde situatie dreigt nu evenwel roet te gooien in het kader van een lopende verkoop van een van de betrokken panden.

        • Kan de situatie worden toegelicht?
        • Is er ooit effectief sprake geweest van een tankstation aldaar?
        besluit

        Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:

        • Begin deze maand is een mede-eigenaar bij de gemeente geweest om zijn grond te laten schrappen uit de inventaris van risicogronden. Je moet dan bewijzen dat er nooit een vervuilende activiteit heeft plaatsgevonden, dat is niet evident. Er werd in de jaren '60 een vergunning uitgereikt voor risico-activiteiten.
        • We zijn dan beginnen onderzoeken of we een activiteit terugvonden in onze en andere archieven en bij getuigen. Hierover is er geen duidelijkheid.
        • Dit blijft dus een risicogrond: we moeten een oriënterend onderzoek laten uitvoeren, samen met het OCMW, die aanpalend eigenaar is. Eén van de betrokken eigenaars wil dit niet.
        • We kunnen een officiële verklaring door een bodemdeskundige laten opmaken, die eventueel kan dienen als bewijs. We zijn hiervoor een prijsvraag  aan het organiseren.
        • Dit systeem bestaat nog niet zo heel lang, waardoor we nu geconfronteerd worden met potentiële risicogronden. Desgevallend moet er dan een oriënterend bodemonderzoek gebeuren, of zelfs een sanering. Dit wil niet zeggen dat men deze grond niet kan verkopen, alleen met vermelding van het potentiële risico.
        • Er worden telkens oplossingen gezocht, in samenspraak met de eigenaar(s).

        Kurt Ryon voegt toe:

        • Het bodemregister van OVAM bestaat sinds 1996. Sinds 2019 bestaat er een lijst die iedereen op de website kan raadplegen (De Grote Grondvraag).
      • Vraagstelling over de aanleg/inrichting van de parking langs de Mulslaan (groen-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :

        Eindelijk is de parking afgewerkt, en het ziet er mooi uit. Toch stellen wij ons vragen i.v.m. conflicten die zouden kunnen ontstaan door naar ons inziens verkeerde inrichting van de parking. Het is namelijk zo dat deze conflicten impact zullen hebben zowel op de parking als op de Mulslaan. Spijtig genoeg, kan men de situatie niet meer omkeren, maar door enkele kleine ingrepen kan men de situatie vermoedelijk veiliger maken.

        besluit

        Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:

        • De parking is sinds enkele weken open, tot hiertoe hebben we nog geen klachten gekregen, er zijn nog geen incidenten geweest.
        • De zone bevindt zich binnen 30km/u zone en men moet zich aan verkeersregels houden, dus we verwachten geen problemen.
        • We overwegen later haaientanden te plaatsen bij het verlaten van de parking, maar we wachten af of dit nodig blijkt. Idem met de nood aan verkeersborden, zullen we bijsturen als dit nodig blijkt.
        • Denkoefening is in alle mogelijke richting bestudeerd met de politie en de ontwerper. Dit scenario heeft het voordeel dat het voor de aanpalende seniorenresidentie eenvoudiger is om hun parking in te rijden.
        • We houden het zoals het nu is.
      • Vraagstelling over parkeren van mobilhomes (groen-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :

        In Melsbroek staat een vrij grote mobilhome (zowat 8 à 9 meters lengte) veelal langtijdig geparkeerd in de Lijsterlaan, en recent in de Thubenstraat. Het gaat duidelijk niet om parkeren voor vertrek of aankomst.

        Volgens de informatie bekomen bij de politie kan niet geverbaliseerd worden, omdat er in het GAS-reglement niets voorzien is omtrent de maximumduur van het parkeren van dergelijke voertuigen, die bijzonder storend zijn in het straatbeeld. Vele gemeenten laten drie dagen parkeren toe.

        • Kan het bestuur in overweging nemen om een dergelijke maatregel ook in Steenokkerzeel toe te passen?
        besluit

        Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:

        • Volgens de wegcode blijkt dat dit voertuig hier mag parkeren, zoals andere voertuigen. Als hij meer dan 7,5 ton zou wegen, zijn er wel beperkingen. We nemen dit mee naar het volgende politieoverleg.
      • Vraagstelling over fietspaden en kruispunten (groen-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :

        Het is voor een fietser niet altijd duidelijk een onderscheid te maken tussen enerzijds een fietspad waarbij men rechts van de rijrichting moet rijden en anderzijds een tweerichtingsfietspad.

        • Als men een kruispunt nadert - zoals dat in Wambeek – waarbij het kruispunt voor de fietsers wordt vrijgemaakt in de vier richtingen, is het dan toegelaten het kruispunt diagonaal over te steken?

         

        besluit

        Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:

        • Er zijn 2 soorten kruispunten: 1/ conflictvrij (aan Spar Zemst) en 2/ conflictvrijer (zoals Haachtsesteenweg/Tervuursesteenweg).
        • De fietser mag inderdaad diagonaal oversteken.
      • Vraagstelling over autodelen (onafhankelijken)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :

        https://www.steenokkerzeel.be/autodelen

        In 2019 en 2022 werden presentaties gegeven over autodelen.

        Op de website staan ook allerlei sites over autodelen, maar nog steeds is op elke site een gat in Steenokkerzeel.

        Vragen:

        • Wat is er nog opgezet na deze vergaderingen aangaande autodelen ?
        • Wanneer zal de Cambio beschikbaar zijn waarvan sprake op de website ?
        • Is het niet mogelijk om in elke deelgemeente 1 Cambio ter beschikking te hebben ?
        besluit

        Schepen Hannelore Velaerts antwoordt als volgt:

        • We hebben meerdere infomomenten georganiseerd over autodelen, maar dit is een burgerinitiatief.
        • De 2 Cambio's aan het gemeentehuis komen weldra, de paal moet nog geactiveerd worden, daar wachten we nog op.
        • Als deze aan het gemeentehuis succes hebben, kunnen we uitbreiden naar de andere deelgemeenten.
      • Vraagstelling over de kosten sanering stinkvijver (onafhankelijken)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :

        Slechts 1 vraag:

        • Kunnen wij een overzicht en een totaal bedrag krijgen wat betreft de gemaakte kosten betreffende de sanering van de stinkvijver? Dwz kosten studiebureaus, kosten advocaten, …
        besluit

        Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:

        • Kostprijs tot nu: 88.426,45 euro voor onderzoek, 16.670,83 euro voor juridisch advies, in totaal 105.097,28 euro
        • Het dossier loopt nog, het rapport is nog niet definitief, daarna kunnen we definitief indienen bij OVAM.
      • Vraagstelling over parking Wuylder (onafhankelijken)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :

        • Is er voor de start van de werken aan de Wylder, bouw Rheaxion, een plaatsbeschrijving gemaakt van de parking ?
        • Is er toestemming gegeven door de voetbal en de jeugdclub voor gebruik van de parking om bouwmateriaal op te stallen ?
        besluit

        Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:

        • Het is jammer dat de aannemer deze schade heeft aangericht.
        • Er werd een uitgebreide plaatsbeschrijving gemaakt voor de start van de werken.
        • Er is een aangetekende ingebrekestelling gestuurd naar de aannemer.  De bedoeling is dat het wordt hersteld volgens de regels.
        • Er werd een aanvraag ingediend voor inname openbaar domein voor 4,5 maand.
        • De clubs dienen geen toelating te geven, want het is een gemeentelijke parking. Voor bepaalde activiteiten (bv. tractorstoet) wordt er aan hen wel advies gevraagd, om alles goed te laten verlopen.
        • Hopelijk is het gebouw klaar tegen de zomervakantie, opdat alles kan hersteld worden.

        Vraag Gilbert Jaspers: kan er geen uitzondering op het verbodsbord op de parking worden aangebracht, want de fietsers respecteren dit toch niet.

        Kurt Ryon antwoordt:

        • We nemen dit mee naar de Verkeerscel.
      • Vraagstelling over de uitrol van publieke laadpalen in Steenokkerzeel (vooruit-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :

        Wij merken op dat de uitrol van de publieke laadpaleninfrastructuur buiten de woning via de concessie van de Vlaamse Regering zich verder doortrekt in Steenokkerzeel.

        • Is er een overzicht beschikbaar  van de publieke laadpaleninfrastructuur in Steenokkerzeel ? MOW Vlaanderen geeft namelijk alleen de semi-publieke oplaadpunten in onze gemeente weer.
        • Waarom worden deze laadpalen niet weergegeven door een bord of speciale inkleuring van het parkeer/oplaadvlak ?
        • Wordt het  laadpalenplan Steenokkerzeel  beschikbaar gesteld  bvb via de gemeente-app ?
        besluit

        Schepen Hannelore Velaerts antwoordt als volgt:

        Overzicht laadpalen:

        Kaarten van MOW en oplaadpalen.nl zijn inderdaad niet helemaal volledig. Hieronder een overzicht (cursief = semi-publiek, dus op privaat domein): 

        Steenokkerzeel: 

        • Van Frachenlaan: 2 gewone plaatsen aan school Piramide + 4 gewone plaatsen (weldra)
        • gemeentehuis: 2 gewone plaatsen (weldra) + 2 plaatsen voor de 2 Cambio’s  
        • parking Van Frachenlaan (aan kerkhof): 2 snelle plaatsen (weldra) 
        • 't Velleken 
        • Esso 
        • Okay 
        • Garage Haachtsesteenweg (tegenover gemeentehuis) 
        • Belfius 
        • Witteveen + Bos

        Melsbroek: 

        • parking De Wylder: 2 gewone plaatsen (weldra) 
        • Electrotest 
        • Perksesteenweg 
        • Haachtsesteenweg 236 
        • Kalkoven 
        • Tanghe
        • Lt Philippartstraat 
        • Berkenlaan 

        Perk:

        • parking Kampenhoutsesteenweg: 4 gewone plaatsen + 4 snelle plaatsen (weldra) 
        • Kerkdreef: 2 gewone plaatsen 
        • Vinkenbaan 
        • Tervuursesteenweg

        Waarom niet aangegeven?

        Publieke laadpunten zijn wel aangegeven, met verkeersbord (oranje paal & blauw bord). Soms ook door weergave op de grond (gekleurde stenen), bv. parking Kampenhoutsesteenweg. 

        Laadpalenplan:

        Website wordt op tijd en stond aangepast. Er wordt bekeken of dit eventueel ook als categorie geïmplementeerd kan worden in de app, bv. onder luikje ‘’Je buurt in kaart’. 

        • Ingekleurd vlak of aanduiding bij Paal volgt Wagen: dat moet nagevraagd worden (bv. bij inrijden 't Velleken)

        Burgemeester Ryon voegt toe:

        • We opteren voor verkeersborden, gekleurde vlakken zijn vaak glad bij regenweer (thermoplast) of geen gekleurde hoekstenen aanbrengen na breekwerken.
      • Vraagstelling over vuilbakjes voor hondenpoep (vooruit-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
        aanleiding

        Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :

        • Waarom werd het vuilbakje aan de Ruthstraat ter hoogte van de Zoetwaterweg verwijderd ?

        Wij merken tijdens onze aanwezigheid  op dat nu de hondenpoepzakjes gewoon  in de kant en het bos gegooid worden. In de dichte nabijheid is geen vuilbak te bekennen en de wandelaars verkiezen niet om rond te lopen met hun hondenpoepzakje. Indien de verwijdering kadert in de beëindiging van een project hadden wij graag de testresultaten vernomen.

        besluit

        Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:

        • Er was inderdaad een testopstelling op deze locatie (oktober '23 -  februari '24). Bij 82% van de ledigingen bleek dat het vuilbakje leeg was. Om die reden is het bakje weggehaald. In de Ruthstraat staan er nog op 2 andere plaatsen. Zo proberen we ons aantal vuilbakjes onder controle te houden.
        • Testopstellingen doen we op aanvraag, dan bekijken we of dit nodig blijkt of niet.