Terug
Gepubliceerd op 28/02/2022

Notulen  Gemeenteraad

do 27/01/2022 - 20:00 op digitale wijze met livestream
  • Openbaar

    • notulen

      • Goedkeuring notulen vorige zitting.

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Annie Berckmans, Griet Deroover, Raadsleden
        aanleiding

        De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.

    • openbare werken

      • politie van het wegverkeer

        • Politie van het wegverkeer: Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer, houdende aanbrengen van twee parkeerplaatsen voor mindervaliden ter hoogte van de ingang van het kasteel Ter Ham in de Maillé de la Tour Landrylaan (581.15)

          Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
          Kurt Ryon, Burgemeester
          Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
          Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
          Heidi Abeloos, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Annie Berckmans, Griet Deroover, Raadsleden
          feiten, context en argumentatie

          Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 13 december 2021, houdende kennisname en goedkeuring van het verslag van de overlegvergadering met Kastze Verkeer van 30 november 2021. Hierbij werd - bij de extra punten - onder andere besloten om parkeerplaatsen voor mindervaliden te maken op de laatste 2 parkings dicht bij het kasteel in de Maillé de la Tour Landrylaan te Steenokkerzeel.
          Het plan als bijlage met aanduiding van de betreffende plaatsen en borden. Het mindervalidensymbool mag op het verkeersbord E9a afgebeeld worden.
          Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
          Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.

          juridische overwegingen

          De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
          Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
          Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de  politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
          Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
          Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
          Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
          De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
          Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
          Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          besluit

          1. Op de de Maillé de la Tour Landrylaan ter hoogte van de 2 parkeerplaatsen vlakbij de ingang van het kasteel Ter Ham geldt:

          • het parkeren is toegelaten;
          • het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.

          Dit wordt gesignaleerd door:
          - verkeersborden E9a
          - de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId.

          2. Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis via het Loket voor Lokale Besturen.


    • patrimonium

      • Pastorie en sport-/speelplein achter pastorie in Melsbroek - betwisting eigendom - houdende goedkeuring dadingsovereenkomst

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Annie Berckmans, Griet Deroover, Raadsleden
        aanleiding

        De eigendomskwestie tussen de gemeente Steenokkerzeel en de Kerkfabriek Sint-Martinus (Melsbroek) - eigendomsbetwisting Pastorie en de pastoriewoning met achterliggende tuin, het speelplein en de parking in de Vanheylenstraat te Melsbroek.

         

         
        feiten, context en argumentatie

        Het vonnis van de Nederlandstalige Rechtbank van Eerste Aanleg Brussel van 1 juni 2018, waarbij de Kerkfabriek als eigenaar gesteld wordt van de pastorie, het Pastorieplein en de parking.


        Het college van burgemeester en schepenen van 18/06/2018 houdende:
        1. Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het eindvonnis van de Nederlandstalige Rechtbank van Eerste Aanleg Brussel van 1 juni 2018.
        2. Het dossier wordt overgemaakt aan GD&A met de vraag of zij het haalbaar vinden om in hoger beroep te gaan.
        3. Meester Luc Meys wordt hiervan op de hoogte gebracht.

        Het college van burgemeester en schepenen van 10/09/2018 houdende:
        1. GD&A opdracht te geven in hoger beroep te gaan tegen het vonnis bij de Rechtbank van Eerste Aanleg Brussel en zelf een eigendomsvordering in te stellen jegens de Kerkfabriek.
        2. De kerkfabriek Melsbroek wordt op de hoogte gebracht door GD&A; het college staat open voor overleg.
         

        Het college van burgemeester en schepenen van 07/10/2019 houdende:
        1. Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de e-mail van GD&A Advocaten van 2 oktober 2019 houdende:
        - de syntheseberoepsconclusie die zij ontvingen van Kerkfabriek Sint-Martinus overmaken
        - dat de griffie hen kon meegeven dat een pleitzitting wellicht niet in 2020 zal plaatsvinden omwille van de lange wachtlijst.



        De e-mail van GD&A advocaten van 30 juni 2021 betreffende principieel akkoord inzake eigendomsbetwisting Pastorie en de pastoriewoning met achterliggende tuin en het speelplein in Melsbroek. De raadsman van de Kerkfabriek Sint-Martinus deelde mee dat een akkoord bestaat omtrent het eigenaarschap van de pastoriewoning met achterliggende tuin (cfr. het perceel gekend bij het Kadaster onder het nummer 258A), het speelplein (cfr. het perceel gekend bij het Kadaster onder het nummer 259B) en de evt. administratieve kosten (cfr. notariskosten, kosten van opmeting,… - verdeling in gelijke helften tussen partijen).

        Voor wat betreft de parking – voortuin (cfr. perceel gekend bij het Kadaster onder het nummer 259A); (de raadsman van-) Kerkfabriek Sint-Martinus deelde mee dat zijn cliënte bereid kon worden gevonden om voormeld perceel te erkennen als eigendom van de gemeente Steenokkerzeel mits aan volgende voorwaarden wordt voldaan:

        (i)           er wordt een erfpacht gecreëerd ten voordele van de eigenaar van de pastoriewoning wie een recht van overgang alsook het gebruik van de 4 parkeerplaats in front van de pastoriewoning bekomt;
        (ii)          er wordt tevens een kosteloze en eeuwigdurende erfdienstbaarheid gevestigd op voormeld perceel, waarbij wordt gestipuleerd dat de toegang tot de garage van de pastoriewoning op elk ogenblik gevrijwaard moet worden.

        Voor het overige gaat Kerkfabriek Sint-Martinus akkoord met het gebruik van de parking voor gemeentelijke activiteiten, hetgeen weliswaar dient te worden beperkt tot 10 keer per jaar.

        Verder gaf (de raadsman van-) Kerkfabriek Sint-Martinus mee dat zijn cliënte niet de intentie heeft om de pastoriewoning met achterliggende tuin te verkopen, waardoor een voorkooprecht resp. voorkeurrecht niet dient te worden gestipuleerd. GD&A blijft voorstander om dit toch op te nemen; dit is noch een voordeel noch een nadeel voor Kerkfabriek Sint-Martinus.

         Indien de gemeente hiermee akkoord gaat kan een dadingsovereenkomst opgesteld worden waarin deze principes opgenomen worden.

         Ten slotte geeft (de raadsman van-) Kerkfabriek Sint-Martinus eveneens mee dat onderhavig akkoord tussen partijen alsnog dient te worden goedgekeurd door het Bisdom.


        Het college van burgemeester en schepenen van 12/07/2021 houdende:
        1. Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de e-mail van GD&A Advocaten van 30 juni 2021 (zie bijlage) betreffende voorstel inzake Pastorie en de pastoriewoning met achterliggende tuin en het speelplein in Melsbroek.
        2. Het college van burgemeester en schepenen gaat alleen maar principieel akkoord met het voorstel op voorwaarde dat:
        • De Kerkfabriek Sint-Martinus akkoord gaat met het gebruik van de parking voor gemeentelijke activiteiten en dat deze te allen tijde gebruikt moet kunnen worden zonder beperkingen i.p.v. slechts 10 keer per jaar.
        • Het voorverkooprecht behouden blijft.

        3. De gemeente Steenokkerzeel zal notaris Katrien Devijver aanstellen voor het opstellen van de erfpachtovereenkomst (indien er een definitief akkoord is tussen beide partijen).
        4. Dit besluit wordt gecommuniceerd naar GD&A met het verzoek het nodige te doen m.b.t. dit dossier.

         

        De e-mail van GD&A van 13 september 2021 houdende bevestiging van de advocaat van Kerkfabriek Sint-Martinus dat het gevraagde recht van erfpacht in zijn eerder voorstel een materiële vergissing is en dat er een erfdienstbaarheid wordt bedoeld. Een eeuwigdurende en kosteloze erfdienstbaarheid op de 4 parkeerplaatsen voor de pastoriewoning, inbegrepen een toegang daartoe en een toegang tot de garage van de pastoriewoning. Verder vragen zij meer info met betrekking tot het gebruik van de parking en de toegang tot de garage van de pastoriewoning.

         

        De e-mail van de algemeen directeur van 21 september 2021, houdende bevestiging van de voorgestelde afspraken door college zijnde:

        • 10 activiteiten per jaar op het ‘privatieve’ deel van de parking (mededeling); indien meer moet dit overlegd worden tussen beide partijen
        • De uitvoering van de erfdienstbaarheid zal pas gebeuren wanneer het pand in gebruik genomen wordt, niet wanneer het leegstaat; zolang blijft het een openbaar karakter behouden.

         

        De e-mail van GD&A met het ontwerp van de dadingsovereenkomst (zie bijlage).

         

        Het college van burgemeester en schepenen van 06/12/2021 houdende:
        1. Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het ontwerp van de dadingsovereenkomst.
        2. Het college van burgemeester en schepenen gaat principieel akkoord met de overeenkomst.
        3. Deze beslissing wordt voor besluitvorming overgemaakt naar de eerstvolgende gemeenteraad.

        juridische overwegingen

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.

         
        adviezen en visum

         

         
        plaats in beleidsplan en budget

         

         
        tussenkomsten

         

         
        amendementen

         

         
        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Clémence Maes, Jan Van hoof, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Yvette Van Daele, Christiana Willekens
        Onthouders: Karel Servranckx, Rudy Peeters, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Arlette Verboomen
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 5 onthoudingen
        besluit

        1. De gemeenteraad neemt kennis van het ontwerp van de dadingsovereenkomst.
        2. De gemeenteraad gaat akkoord met de overeenkomst.
        3. We vragen de algemeen directeur Heidi Abeloos en de burgemeester Kurt Ryon om de dadingsovereenkomst te ondertekenen.

         
      • Brandweerweg en wandelpad Kasteel ter Ham - ontwerp van overeenkomst voor het kosteloos gebruik van het aan te leggen wandelpad en de brandweg

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Annie Berckmans, Griet Deroover, Raadsleden
        aanleiding

        Mail van 2 juni 2021 met het verslag van de verschillende punten en afspraken uit het laatste overleg van 27/05 2021 over de aanleg van een brandweerweg en een wandelpad aan het Kasteel ter Ham.

        feiten, context en argumentatie

        Het oudere ontwerp dat in 2017 werd opgemaakt (zie bijlage) werd nooit ondertekend.

        Mededeling in de mail van 8/10/2020: Dorian Group heeft in overleg met de Regie der Gebouwen en PMV ervoor geopteerd om de oorspronkelijke overeenkomst kosteloos gebruik wandelpad en verlegging tracé brandweg op te splitsen in twee aparte onderhandse overeenkomsten, vermits de tussen te komen partijen niet dezelfde zijn en de overeenkomst tot verlegging van het tracé van de brandweg tevens notarieel dient te worden verleden (gelet op de bestaande erfdienstbaarheid in hoofde van PMV).

        In bijlage zit het nieuwe ontwerp van overeenkomst alsook de opmetingsplannen en een schets van het tracé van het wandelpad. 

        In dit nieuw ontwerp werd rekening gehouden met de beslissingen van 2017 en 2018 i.v.m. de openingsuren van de poort van de binnenkoer (zie bijlage uittreksel CBS).

        Volgens deze overeenkomst zorgt de gemeente voor het onderhoud van dit wandelpad. Dit wandelpad is op heden nog niet aangelegd. De Vlaamse gemeenschap gaat dit wandelpad aanleggen waarna de gemeente Steenokkerzeel zorgt voor het onderhoud en het voorzien van de nodige verlichting (op gemeentelijk netwerk). Met het onderhoud wordt bedoeld:  "het in gebruik gegeven goed onderhouden als een goede huisvader. Het goed zal in permanente verzorgde en propere toestand gehouden worden."

        De duurtijd van de overeenkomst werd bij het ontwerp in 2017 bepaald voor onbepaalde duur, met de mogelijkheid van een gemotiveerde opzeg na 10 jaar.

        Er is bij de mail van 8/10/2020 enkel een schets toegevoegd met de inplanting van de wandelweg en de afsluiting, bij de vorige overeenkomst was een gedetailleerd plan bijgevoegd met de ligging.  Een gedetailleerd plan met de ligging van de wandelweg dient toegevoegd te worden bij de overeenkomst.

        Het akkoord van Fedasil dd. 26/08/2021  op het definitief plan tracé Brandweg/wandelpad.

        Mail van 2 juni met het verslag van de verschillende punten en afspraken uit het laatste overleg van 27/05 over de aanleg van de brandweerweg en het wandelpad aan het Kasteel ter Ham.

        Het collegebesluit van 17 januari 2022, houdende:

        1. Het college neemt kennis van het nieuwe ontwerp van overeenkomst tot kosteloos gebruik van het wandelpad
        2. Het college van burgemeester en schepenen gaat principieel akkoord met de overeenkomst.
        3. Deze beslissing wordt voor besluitvorming overgemaakt naar de eerstvolgende gemeenteraad.

        juridische overwegingen

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur


        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        1. De gemeenteraad neemt kennis van het nieuwe ontwerp van overeenkomst tot kosteloos gebruik van het wandelpad
        2. De gemeenteraad gaat akkoord met de overeenkomst.
        3. We vragen de algemeen directeur Heidi Abeloos en de burgemeester Kurt Ryon om de overeenkomst te ondertekenen.

    • werken in eigen beheer

      • Gemeentelijke uitleendienst: gratis voor verenigingen in 2022

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Annie Berckmans, Griet Deroover, Raadsleden
        feiten, context en argumentatie

        In het kader van de corona epidemie konden de verenigingen gratis gebruik maken van onze uitleendienst, dit tot en met 31 december 2021. Vanaf 1 januari 2022 gelden dus in principe opnieuw de normale tarieven.

        Vermits Covid-19 echter nog steeds ons dagelijkse leven beheerst, wordt er voorgesteld om de regeling van 2021 voor de verenigingen te behouden tot eind 2022. Ook het college van burgemeester en schepenen is hier voorstander van. Voor particulieren geldt de vrijstelling dus - net zoals in 2021 - niet.

        juridische overwegingen

        Reglement voor de verdeling van subsidies voor de verenigingen beschikbaar gesteld door de Vlaamse Regering naar aanleiding van de coronacrisis van 10 december 2020.

        plaats in beleidsplan en budget

        Budgetcode GBB/0719-00/70209999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van de exploitatie 2022.
        In de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 is hiervoor een ontvangst van 5.000 euro ingeschreven.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        De gemeenteraad beslist dat de verenigingen tot en met 31 december 2022 gratis gebruik kunnen maken van onze uitleendienst.

    • cultuur

      • Berekening subsidies jeugd-, cultuur- en sportverenigingen werkingsjaar 2020-2021

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Annie Berckmans, Griet Deroover, Raadsleden
        aanleiding

        Door de coronamaatregelen hebben de jeugd-, cultuur-, muziek- en sportverenigingen veel van hun activiteiten ook in 2021 moeten schrappen. De (bijna) normale werking heeft zich pas kunnen hervatten vanaf september 2021. Hierdoor rijst opnieuw de vraag hoe de subsidies voor het werkingsjaar 2020-2021 berekend moeten worden, omdat dit voor een groot deel gebaseerd is op de activiteiten, vormingen, ... die de verenigingen organiseren.

        feiten, context en argumentatie

        Indien de jeugd-, cultuur-, muziek- en sportverenigingen enkel de activiteiten doorsturen die ze effectief georganiseerd hebben, zou er een onevenwicht kunnen ontstaan i.v.m. de vorige jaren doordat sommige verenigingen meer activiteiten organiseren dan andere verenigingen. Hierdoor zouden zij dit jaar minder punten kunnen verzamelen. Andere categorieën zouden dan procentueel gezien meer doorwegen.
        Anderzijds is het doorgeven van geannuleerde activiteiten voor de berekening van de subsidies niet mogelijk, omdat er nu eenmaal geen punten toegekend kunnen worden voor activiteiten die niet hebben plaatsgevonden.

        De dienst Vrije Tijd stelt daarom voor om af te wijken van de drie betrokken subsidiereglementen en uitzonderlijk hetzelfde aantal punten als voor het werkingsjaar 2018 - 2019 toe te kennen aan de verenigingen. De bedragen die de verenigingen jaarlijks krijgen, schommelen niet sterk, dus dit zal geen grote impact hebben op de verenigingen. Ook voor de muziekverenigingen wordt een zelfde werkwijze voorgesteld.

        Zowel de Sportraad, als de Jeugdraad en de Cultuurraad gaan akkoord met dit voorstel.

        juridische overwegingen

        Gemeenteraadsbesluit van 28/05/2020 over het subsidiereglement jeugdverenigingen (2019-2024).
        Gemeenteraadsbesluit van 24/06/2021 over het subsidiereglement sportverenigingen Steenokkerzeel.
        Gemeenteraadsbesluit van 28/03/2002 over het reglement voor de betoelaging van het plaatselijk sociaal cultureel werk.

        Gemeenteraadsbesluit van 14/11/2002 over het reglement toelagen aan muziekmaatschappijen en MAS.

        adviezen en visum

        Alle bevoegde adviesraden (jeugd, sport en cultuur) geven positief advies om de subsidiebedragen van het werkingsjaar 2018 - 219 ook voor het werkingsjaar 2020 -2021 aan de verenigingen toe te kennen.
        De Jeugd-, Cultuur- en Sportdienst geven eveneens positief advies.

        plaats in beleidsplan en budget

        Er is voldoende budget voorzien onder budgetcode 0750-00/64930000 (ACT-3) van de exploitatie 2022.
        Er is voldoende budget voorzien onder budgetcode 0709-00/64930000 (ACT-8) van de exploitatie 2022.
        Er is voldoende budget voorzien onder budgetcode 0740-00/64930000 (ACT-7) van de exploitatie 2022.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        1. Omwille van het feit dat corona ook een grote impact heeft gehad op het verenigingsleven in 2021, gaat de gemeenteraad ermee akkoord om hetzelfde aantal punten van werkingsjaar 2018-2019 toe te kennen aan de jeugd-, sport- en cultuur- en muziekverenigingen voor het werkingsjaar 2020-2021. Hierdoor wordt uitzonderlijk afgeweken van de bepalingen in de betrokken subsidiereglementen.

        2. Deze subsidies zijn enkel van kracht voor verenigingen die nog steeds een actieve werking hebben. De bevoegde diensten controleren hierbij alle erkende verenigingen.

    • personeel

      • Aanpassing personeelskader en organogram

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Annie Berckmans, Griet Deroover, Raadsleden
        aanleiding

        Het personeelskader en organogram dient geactualiseerd te worden.

        feiten, context en argumentatie

        De gemeenteraad en de OCMW-raad hebben respectievelijk in zitting van 22 maart 2018 en 20 maart 2018 het geïntegreerd personeelskader gemeente-OCMW, samen met het aangepaste organogram en aangepaste visietekst goedgekeurd.

        Het is wenselijk om het personeelskader en organogram regelmatig te evalueren en bij te sturen.

        De voorgestelde wijzigingen zijn:

        • afdeling Vrije Tijd en lokale economie
          • gezien cultuur een uitdaging is die niet combineerbaar blijkt met de functie van afdelingshoofd, wordt er voor gekozen om deze af te splitsen en een nieuwe functie van deskundige cultuur en erfgoed- B1-3 - te voorzien.
          • vermits het takenpakket van lokale economie verder dient uitgebouwd te worden en de nodige deskundigheid vereist, wordt er een functie van deskundige lokale economie en toerisme - B1-3 - voorzien, in vervanging van een administratieve functie op C-niveau; gezien de band met toerisme, wordt dit takenpakket hieraan gekoppeld.
        • afdeling Openbare Ruimte
          • de dienst Werken in eigen beheer dient uitgebreid te worden met 3 functies van geschoold arbeider, om alle opdrachten te kunnen uitvoeren; 2 van deze functies werden al geruime tijd tijdelijk ingevuld.
        • afdeling Interne en Sociale zaken
          • de dienst communicatie bestaat momenteel uit 1 communicatiedeskundige; het is aangewezen om een bijkomende deskundige op B1-3-niveau te voorzien, om alle communicatiekanalen verder te beheren en uit te bouwen, evenals om een volwaardig participatiebeleid uit te stippelen.
          • gezien de langdurige afwezigheid van een sociaal assistente en het aangewezen is om deze vacante plaats op een permanente manier invulling te geven, wordt er voor geopteerd om een bijkomende functie van sociaal assistent B1-3 te voorzien in het kader.

        Voor de hele geïntegreerde organisatie (= gemeente + OCMW) voorzien we dus netto 5 bijkomende functies.

        De indicatieve meerkost van deze operatie komt neer op € 312.206,48/jaar (waarbij de raming gebaseerd is op gemiddelde anciënniteiten en geen rekening houdt met de in de tijd uitgestrekte uitvoering). Gezien enkele van deze functies al tijdelijk werden ingevuld en dus gebudgetteerd, is de effectieve budgettaire meerkost aanzienlijk minder.

        Zodra de gemeenteraad dit aangepast personeelskader heeft goedgekeurd, zal de personeelsdienst – rekening houdende met een verspreide financiële impact – gefaseerd starten met de uitvoering.

        juridische overwegingen

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017

        adviezen en visum

        Het MAT heeft het aangepaste organogram en personeelskader gunstig geadviseerd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Clémence Maes, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Yvette Van Daele, Christiana Willekens
        Tegenstanders: Karel Servranckx, Alen Cilic, Arlette Verboomen
        Onthouders: Jan Van hoof
        Resultaat: Met 17 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 1 onthouding
        besluit

        De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde aanpassingen aan het personeelskader en organogram.

    • secretariaat

      • Bekrachtiging van de politieverordening van de burgemeester bij hoogdringendheid inzake mondmaskerplicht voor +6-jarigen tijdens de noodopvang van 27 december 2021 t.e.m. 7 januari 2022.

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Annie Berckmans, Griet Deroover, Raadsleden
        aanleiding

        De politieverordening van 23 december 2021 genomen door de burgemeester bij hoogdringendheid inzake de  mondmaskerplicht voor + 6 jarigen tijdens de noodopvang van 27 december 2021 t.e.m. 7 januari 2022.

        feiten, context en argumentatie

        De politieverordening van 23/12/2021 bevatte volgende maatregel:

        1. De burgemeester beslist tot verplichting van het bedekken van de neus en de mond voor iedere +6-jarige die deelneemt aan binnenactiviteiten i.h.k.v. de noodopvang tijdens de kerstvakantie 2021 (Kerfdreef 3, 1820 Perk).  De mondmaskerplicht is van toepassing in alle binnenruimten en tijdens alle binnenactiviteiten.
        2. Dit besluit treedt in werking vanaf zondag 26 december 2021 en geldt tot en met zaterdag 8 januari 2022.
        3. Dit besluit kan ten allen tijde door een beslissing van de burgemeester van het lokaal bestuur aangepast of opgeheven worden.
        4. Dit besluit wordt bekendgemaakt conform artikel 286 van het decreet lokaal bestuur.
        juridische overwegingen
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • De Nieuwe Gemeentewet, de artikelen 134 en 135.
        • Het Ministerieel Besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, zoals gewijzigd door de Ministeriële Besluiten van 10, 24, 28 juli, 22 augustus, 25 september en 8 oktober 2020.
        adviezen en visum

         

         
        plaats in beleidsplan en budget

         

         
        tussenkomsten

         

         
        amendementen

         

         
        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        De gemeenteraad bekrachtigt de politieverordening van 23 december 2021 genomen door de burgemeester bij hoogdringendheid inzake de  mondmaskerplicht voor + 6 jarigen tijdens de noodopvang van 27 december 2021 t.e.m. 7 januari 2022.

      • IOED Brabantse Kouters West en Oost : goedkeuring planningstabel - begroting 2022.

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Annie Berckmans, Griet Deroover, Raadsleden
        aanleiding

        Email van het Regionaal Landschap Brabantse Kouters van 15 december 2021 waarin zij meedelen om de planningstabel 2022 en de begroting 2022 voor de projectverenigingen IOED Brabantse Kouters Oost en West te laten goedkeuren door de gemeenteraad.

        feiten, context en argumentatie

        Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        De gemeenteraad keurt de planningstabel 2022 en de begroting 2022 voor de projectverenigingen IOED Brabantse Kouters Oost en West goed.

    • financiën

      • Autonoom Gemeentebedrijf: prijssubsidie 2022

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Annie Berckmans, Griet Deroover, Raadsleden
        feiten, context en argumentatie

        Om economisch rendabel te zijn heeft het AGB nood aan een prijssubsidie van het gemeentebestuur. De waarde van de prijssubsidie bedraagt de de prijs die de bezoeker voor recht op toegang betaalt, vermenigvuldigd met een bepaalde factor.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Yvette Van Daele, Christiana Willekens
        Onthouders: Karel Servranckx, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Arlette Verboomen
        Resultaat: Met 17 stemmen voor, 4 onthoudingen
        besluit

        Het onderstaand aangepast prijssubsidiereglement voor het boekjaar 2022 wordt goedgekeurd:

         

        PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT

        “GEMEENSCHAPSCENTRUM” BESTAANDE UIT:

        -       GEBOUW “DE CORREN” GELEGEN TE 1820 STEENOKKERZEEL, VAN FRACHENLAAN 24A; EN

        -       GEBOUW “DE CAMME” GELEGEN TE 1820 STEENOKKERZEEL, TERVUURSESTEENWEG 173.

        Tussen

        -      de Gemeente Steenokkerzeel, vertegenwoordigd door het College van Burgemeester en Schepenen, gevestigd in Orchideeënlaan 17 te 1820 Steenokkerzeel, waarvoor handelen de heer Kurt Ryon, burgemeester, en mevrouw Heidi Abeloos, algemeen directeur, enerzijds;

        en

        -      het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel, vertegenwoordigd door de Raad van Bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel, gevestigd in Orchideeënlaan 17 te 1820 Steenokkerzeel, waarvoor handelen de heer Jelle Mombaerts, voorzitter Raad van Bestuur, en mevrouw Heidi Abeloos, secretaris, anderzijds;

         

        wordt overeengekomen dat de Gemeente Steenokkerzeel prijssubsidies zal toekennen aan het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel voor het verlenen van recht op toegang aan bezoekers van evenementen van cultuur of vermaak van eigen programmatie in het “gemeenschapscentrum”. Dit prijssubsidiereglement legt de toekenning van deze prijssubsidies vast en geldt voor de periode vanaf 1/1/2022 tot en met 31/12/2022.

         

        VOORWAARDEN

        • Het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel heeft haar inkomsten en uitgaven geraamd voor de periode van 1/1/2022 tot en met 31/12/2022 (zie bijlage). Op basis van deze ramingen heeft het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel vastgesteld dat de inkomsten uit ticketverkoop van evenementen van cultuur of vermaak van eigen programmatie in het “gemeenschapscentrum” minstens EUR 238.384 (inclusief 6% btw) voor de periode van 1/1/2022 tot en met 31/12/2022 moeten bedragen om economisch rendabel te zijn.

         

        Om economisch rendabel te zijn wenst het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel vanaf 1/1/2022 de voorziene toegangsprijzen (inclusief btw) voor alle bezoekers voor de periode van 1/1/2022 tot en met 31/12/2022 voor recht op toegang tot evenementen van cultuur of vermaak van eigen programmatie te vermenigvuldigen met een factor 9,53.

         

        • De Gemeente Steenokkerzeel erkent dat het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel, op basis van deze ramingen, de voorziene toegangsprijzen (inclusief btw) voor recht op toegang tot evenementen van cultuur of vermaak van eigen programmatie moet vermenigvuldigen met een factor 9,53 om economisch rendabel te zijn.

         

        • Rekening houdend met de sociale en culturele functie van het “gemeenschapscentrum” wenst de Gemeente Steenokkerzeel dat er tijdens de periode van 1/1/2022 tot en met 31/12/2022 geen prijsverhogingen doorgevoerd worden ten aanzien van bezoekers van evenementen van cultuur of vermaak van eigen programmatie. De Gemeente Steenokkerzeel wenst immers de toegangsgelden te beperken opdat de evenementen van cultuur of vermaak van eigen programmatie toegankelijk zijn voor iedereen. De Gemeente Steenokkerzeel verbindt er zich toe om voor de periode van 1/1/2022 tot en met 31/12/2022 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies. De waarde van de prijssubsidie toegekend door de Gemeente Steenokkerzeel bedraagt de prijs (inclusief btw) die de bezoeker voor recht op toegang betaalt vermenigvuldigd met een factor 9,53; afgerond 10.

         

        • Deze gesubsidieerde inkomgelden (inclusief 6% btw) kunnen steeds geherevalueerd worden tijdens de periode van 1/1/2022 tot 31/12/2022 in het kader van een periodieke evaluatie van de exploitatieresultaten van het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is zal de Gemeente Steenokkerzeel deze steeds documenteren (bv. aan de hand van een gemeenteraadsbeslissing).

         

        • Het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel moet op de 5de werkdag van elke maand de Gemeente Steenokkerzeel een overzicht bezorgen van het aantal bezoekers waaraan recht op toegang is verleend tijdens de voorbije maand tot de eigen evenementen van cultuur of vermaak. Dit overzicht dient tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies te bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels de uitreiking van een debet nota die het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel uitreikt aan de Gemeente Steenokkerzeel. De Gemeente Steenokkerzeel dient deze debet nota te betalen aan het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel binnen de 15 werkdagen na ontvangst.

         

        • Een nieuw prijssubsidiereglement geldig vanaf 1/1/2023 zal worden onderhandeld tussen de Gemeente Steenokkerzeel en het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel vóór 31/1/2023.

         

         

        Bijlage:

         

         

        Raming inkomsten en uitgaven boekjaar 2022

         
             
             

        ONTVANGSTEN

           
             

        Sleutel

        Omschrijving

        Bedrag

             

        0705/70050020

        Verkopen van handelsgoederen

        38.000

        0705/70000999

        Verhuringen met betrekking tot de exploitatie

        86.000

        011902/70509999

        Diverse verhuringen zonder betrekking tot de exploitatie

        143.436

        0030/75100000

        Ontvangen intresten

        20

        0705/74500010

        Schadevergoedingen

        120

        011902/74500000

        Recuperatie van kosten

        0

         

        Verrekening kapitaalsubsidies

        4.333

           

        271.909

             
             
             

        UITGAVEN

           
        0705/61310050 Auteursrechten  8.100

        0030/61490000

        Administratiekost

        80

        0119/61500010

        Diverse benodigdheden en klein gereedschap

        20.000

        0705/60200000

        Aankopen van diensten

        62.000

        0705/60400000

        Aankopen van handelsgoederen

        37.000

        011902/61008000

        Huur en huurlasten op gebouwen

        149.810

        0705/61599999

        Huurlasten op materieel

        7.750

        0119/61030100

        Onderhoud en herstellingen gebouwen

        61.000

        0119/61503000

        Onderhoud en herstellingen materieel

        6.000

        0119/61130000

        Water

        2.000

        0119/61110000

        Gas

        13.000

        0119/61100000

        Electriciteit

        16.500

        0119/61410010

        Diverse bureelbenodigdheden

        1.000

        0119/61410040

        Telefoon

        1.500

        0119/61310020

        Erelonen consultancy

        5.000

        0119/61310090

        Erelonen bedrijfsrevisor

        3.000

        0119/61209999

        Verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid

        500

        0119/61430070

        Promotiekosten

        5.000

        0030/64000010

        Roerende voorheffing

        20

        011901/61429999

        Informaticakosten

        3.000

        011902/65999999

        Financiële kosten

        100

        0705/61430010

        Representatie- en receptiekosten

        2.350

        0190/64020000

        Geraamde belastingen

        3.000

         

        Afschrijvingen

        89.090

           

        496.800

             
             

        RESULTAAT VAN HET BOEKJAAR

        -224.891

        RESULTAAT VORIGE BOEKJAREN

        0

             
         PRIJSSUBSIDIE    
        Berekening factor prijssubsidie 2021    
             

        Te financieren saldo

           -224.891
         BTW 6%          -13.493

        Te financieren saldo incl. BTW

        -238.384

        Raming te ontvangen inkomsten programmatie gemeente 2021

        25.000

        Factor

         

        9,5354

         

    • bijkomende agendapunten

      • Vraagstelling over de verkeerssituatie in de omgeving van de Lijsterlaan in Melsbroek (Groen-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Annie Berckmans, Griet Deroover, Raadsleden
        aanleiding

        Jan Van Hoof geeft toelichting over dit agendapunt :

        1. Het komt regelmatig voor dat grote trucks bij vergissing terecht komen in Melsbroek i.p.v. in Brucargo. Vooral de Thubenstraat en de Lijsterlaan hebben hieronder te lijden. De trucks rijden het veld in en geraken daar vast en/of rijden over de stoep (met niet ondenkbaar gevaar voor beschadiging aan de nutsvoorzieningen).
        2. De Lijsterlaan wordt geteisterd door sluipverkeer vanuit vooral de Kerkstraat en de Thubenstraat om (o.m.) de 30km zone te vermijden ter hoogte van (o.m.) de Nachtegaallaan. Aan te hoge snelheden wordt rond de talrijke putten geslalomd (hetgeen ook een gevaar betekent voor voetgangers en fietsers die gebruik maken van de Lijsterlaan).
        3. De Lijsterlaan wordt zonder schroom gebruikt als parkeerzone. In de Thubenstraat wordt zelfs geparkeerd op de stoep waar gele lijnen zijn aangebracht.

         VRAGEN:

              1. Kan de situatie besproken worden binnen het politieoverleg

              2. De Lijsterlaan is per slot van rekening vnl. een veldweg. Is het niet denkbaar om de Lijsterlaan af te sluiten voor verkeer, er een plaatselijk parkeerverbod te

                  voorzien en/of aan te geven dat het gaat om een “doodlopende weg”

         

         

         
        besluit

        Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:

        • Enkele jaren geleden werden er gele strepen aangebracht ter hoogte van de Thubenstraat, als parkeerverbod. Er werden nog geen fout-parkeersders betrapt; als dat wel het geval is mag men altijd de politie bellen.
        • We nemen dit mee naar ons volgend politieoverleg.
        • We hebben nog een inspraakronde in Melsbroek over mobiliteit waar dit aan bod kan komen.
        • Eind volgende week gaan we de putten vullen, onder voorbehoud van goede weersomstandigheden.
      • Vraagstelling over bewaking verplichting tot verwittiging (Groen-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Annie Berckmans, Griet Deroover, Raadsleden
        aanleiding

        Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :

        Het collegeverslag van 10 januari 2022 bevat een zevental beslissingen omtrent werken in het kader van nutsvoorzieningen op het openbaar domein. De betrokken aannemers worden er o.m. toe verplicht om de aanpalende inwoners per brief uiterlijk 48 uur voor het begin van de werken te verwittigen omtrent aard, duur en mogelijke hinder van de werken.

        In vette letters én onderstreept staat in elke beslissing te lezen dat ingeval één van de voorwaarden niet wordt gerespecteerd de jaarvergunning onmiddellijk zal worden ingetrokken.

        VRAGEN

        In het verleden heeft GROEN er meermaals op gewezen dat het respecteren van de informatieverplichting niet altijd wordt nageleefd.

        Nu het niet nakomen van deze verplichting heel uitdrukkelijk staat vermeld als reden om de jaarvergunning onmiddellijk in te trekken vraagt GROEN dat het bestuur deze regel toepast, met de bedenkingen/vragen:

        • Wat is de impact op de geplande en nog uit te voeren jaarwerken ?
        • Kan het niet respecteren van de verplichting desgevallend gesanctioneerd worden door een “boete” op te leggen ?

         

         

        besluit

        Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:

        • Voor grote werken wordt er niet gewerkt met jaarvergunningen; deze gelden alleen voor korte, dringende interventies.
        • Bij dringende ingrepen is voorafgaande communicatie niet altijd mogelijk.
        • Momenteel kunnen boetes nog niet, maar VVSG heeft een code voor infrastructuurwerken, die we aan het bekijken zijn, waarin een aantal sancties voorzien zijn.
        • We zijn nu gestart met jaarvergunningen via Eagle-be, om de communicatie met de diensten en de burgers te optimaliseren via digitale weg.
      • Vraagstelling over verkoop materiaal gemeente (onafhankelijken)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Annie Berckmans, Griet Deroover, Raadsleden
        aanleiding

        Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :

        In het CBS van 6/12 lezen we dat er een openbare verkoop van materiaal werd georganiseerd.

        Er zijn een aantal goederen overgebleven, die aan het personeel werden aangeboden.

        Wat niet werd verkocht zou worden opgehaald. Bvb ijzeren kasten door de ijzerhandelaar.

        Vraag

        Waarom wordt dit materiaal niet aangeboden aan de mensen in Trooz?

        Is hier geen bruikbaar materiaal meer bij voor hen?

        besluit

        Kurt Ryon, burgemeester, antwoordt als volgt:

        • We zijn al lang bezig met de ondersteuning van Trooz.
        • Op een bepaald moment heeft men aangeven dat ze genoeg materiaal hebben, want ze kregen spullen van overal; we werken nu op vraag met Trooz, in functie van hun specifieke noden.
        • Dit materiaal kwam niet in aanmerking.
      • Vraagstelling over StaVaZa stinkvijver (onafhankelijken)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Annie Berckmans, Griet Deroover, Raadsleden
        aanleiding

        Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :

        Wat is de stand van zaken in dit dossier aub?

        Zijn de resultaten ondertussen bekend?

        besluit

        Schepen Marleen Ral antwoordt:

        • Sertius moet de bijkomende testen nog interpreteren
        • Wanneer dit gebeurd is wordt BAC op de hoogte gebracht (ivm bekken), waarna de gemeente wordt geïnformeerd, op voorwaarde dat de informatie volledig is.
        • Men denkt het definitieve rapport in het late voorjaar in te dienen bij OVAM, wat voor hen OK is.
      • Vraagstelling over STaVaZa over de trage weg achter de Brabantse Golf (onafhankelijken)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Annie Berckmans, Griet Deroover, Raadsleden
        aanleiding

        Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :

        De trage weg achter de golf ziet er momenteel zo uit : zie foto.

        Wij stelden hier een vraag over in juni, die een verwijzing was naar onze vraag in april.

        Deze zag er toen als volgt uit:

        Naar aanleiding van onze vraagstelling tijdens de gemeenteraad van april 2021 waarin werd gevraagd hoe het nu staat met het open verklaren van de trage weg die over de golf loopt te Melsbroek, antwoordde schepen Wim Mombaerts ons dat hierover een vergadering zou plaatsvinden eind april 2021.

        Vraag: wat is de uitkomst van deze vergadering ?

        Besluit :

         Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:

        • De gemeente vraagt getuigenverklaringen hierover.
        • We zijn nog aan het onderhandelen met Melsteen. Zij gingen ons contacteren voor een afspraak om hun voorstel toe te lichten, maar dit is nog niet gebeurd.

        Er was een persbericht via Radio2 op 26/5/21, in het Nieuwsblad op 27/5/2021 en in HLN op 28/5/2021

        Ondertussen is het januari.

        Wat is er sinds juni ondernomen om die trage weg open te stellen aub?

         
        besluit

        Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:

        • In oktober vorig jaar bleek uit een arrest van het Grondwettelijk Hof dat het Gemeentewegendecreet ongewijzigd mag blijven, waardoor we  verder kunnen met de procedure (artikel 13).
        • We zoeken verder naar nog meer getuigenissen over het gebruik van de weg.
        • De bedoeling is om het punt in het voorjaar opnieuw op de raad te agenderen.
      • Vraagstelling over herbestemmingsonderzoek met vermarkting pastorie Perk (onafhankelijken)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Annie Berckmans, Griet Deroover, Raadsleden
        aanleiding

        Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :

        In de collegezitting van 25 oktober 2021 werd besloten om eerst verdere (financiële) toelichting aan Miss Miyagi te vragen over scenario's E en C alvorens de knoop door te hakken. Over scenario E+ werd voorlopig nog geen beslissing genomen.

        vragen:

        Zijn intussen al knopen doorgehakt ivm keuze van scenario’s ?

        Wat is de stand van zaken hierin ?

         

        besluit

        Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt:

        • Er zijn nog geen knopen doorgehakt, scenario E+ wordt nog verder onderzocht. We  wachten nog op verdere informatie.
      • Vraagstelling over RUP 12 Melsbroek (onafhankelijken)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Annie Berckmans, Griet Deroover, Raadsleden
        aanleiding

        Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :

        Op 9 november vond een “participatie-avond” plaats in de parochiezaal van Melsbroek.

        Tot en met 7-1-22 had de bevolking tijd om opmerkingen te maken bij de startnota.

        Op de gemeenteraad van december antwoordde Wim Mombaerts als volgt op onze vragen:

        • De participatie-avond was eerder een informatieavond, dit stond zo vermeld in de uitnodiging.
        • De dienst Omgeving gaat alle participatie verzamelen en verwerken in de scopingnota.
        • Deze nota zal aan het college worden voorgelegd en wordt gepubliceerd voor het grote publiek.
        • 'Groene vinger': dat is een wensbeeld. Er zijn 2 parkgebieden, waarvan men wenst dat die verbonden worden.
        • Met betrekking tot de huizen aan de Perksesteenweg: deze bevinden zich in het overgangsgebied  tussen het RUP Melsbroek en RUP Steen 3. Er moeten de nodige buffers voorzien worden tussen de KMO-zone en de woonzone. Er moeten nog een aantal knopen doorgehakt worden met een aantal aangelanden, in een dialoog met de ontwikkelaar van de KMO-zone.
        • Vervolgsessie: er ligt nog geen datum vast. Er moet eerst nog een overleg gebeuren met de belangrijkste stakeholders. Maar ook het grote publiek is belangrijk, en zal er zeker ook bij betrokken worden in een latere fase.
        • Het verslag van het infomoment van 9/11/2021 komt in principe volgende week op de website.

        Vragen:

        We begrijpen dat alles nu gebundeld wordt in een scoping nota. 

        Hoeveel reacties zijn er ontvangen ?

        Wanneer zal de vervolgsessie plaatsvinden ?  Op de vergadering van 14-12-21 was nog geen datum bekend.  Is daar intussen een datum voor vastgelegd ?

         

        besluit

        Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:

        • Begin februari zal het college kennisnemen van de 20 reacties van de deelnemers aan deze participatieronde.
        • Half maart is er opnieuw een overleg met het studiebureau om deze te bespreken.
        • In mei komt er een terugkoppeling naar de bewoners met de bevindingen
        • In de zomer van dit jaar hopen we een plenaire vergadering te organiseren, met advies van gecoro.
        • In de herfst komt er een ontwerp-RUP met de volgende procedure, waardoor in de zomer van 2023 het RUP helemaal klaar zou zijn.
      • Vraagstelling over overlast hangjongeren (Vooruit-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Annie Berckmans, Griet Deroover, Raadsleden
        aanleiding

        Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :

        Reeds een tijdje wordt de tuin van de assistentiewoningen  Zilveren Esdoorn 's avonds bevolkt door hangjongeren die zich de tuin toeëigenen en deze betreden met hun motorvoertuigen met het nodige lawaai- en zwerfvuiloverlast tot gevolg.

        Tevens is er  een incident geweest waarbij na het aanspreken van de jongeren over de overlast als vergelding een woningraam werd beschadigd.

        1° Welke maatsregelen worden  genomen om de overlast van hangjongeren voor buurtbewoners in te perken en hoe worden de hangjongeren pro-actief  opgevolg?

             

        besluit

        Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:

        • We gaan een aantal grote lampen hangen met bewegingssensors.
        • De parking wordt heraangelegd, waardoor de tuin meer zal worden afgeschermd.
        • We hopen dat dit een afschrikkend effect zal hebben op deze groep jongeren.
        • De politie gaat ook in dialoog met deze personen.

        Kurt Ryon, burgemeester antwoordt als volgt:

        • Deze groep zal zich vermoedelijk verplaatsen. De wijkagenten proberen een vinger aan de pols te houden. Men heeft niet altijd slechte bedoelingen. We hebben met dergelijke jongeren een overleg gehad, als er incidenten zijn grijpt de politie in.