De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 13 december 2021, houdende kennisname en goedkeuring van het verslag van de overlegvergadering met Kastze Verkeer van 30 november 2021. Hierbij werd - bij de extra punten - onder andere besloten om parkeerplaatsen voor mindervaliden te maken op de laatste 2 parkings dicht bij het kasteel in de Maillé de la Tour Landrylaan te Steenokkerzeel.
Het plan als bijlage met aanduiding van de betreffende plaatsen en borden. Het mindervalidensymbool mag op het verkeersbord E9a afgebeeld worden.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. Op de de Maillé de la Tour Landrylaan ter hoogte van de 2 parkeerplaatsen vlakbij de ingang van het kasteel Ter Ham geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId.
2. Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis via het Loket voor Lokale Besturen.
De eigendomskwestie tussen de gemeente Steenokkerzeel en de Kerkfabriek Sint-Martinus (Melsbroek) - eigendomsbetwisting Pastorie en de pastoriewoning met achterliggende tuin, het speelplein en de parking in de Vanheylenstraat te Melsbroek.
Het vonnis van de Nederlandstalige Rechtbank van Eerste Aanleg Brussel van 1 juni 2018, waarbij de Kerkfabriek als eigenaar gesteld wordt van de pastorie, het Pastorieplein en de parking.
Het college van burgemeester en schepenen van 18/06/2018 houdende:
1. Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het eindvonnis van de Nederlandstalige Rechtbank van Eerste Aanleg Brussel van 1 juni 2018.
2. Het dossier wordt overgemaakt aan GD&A met de vraag of zij het haalbaar vinden om in hoger beroep te gaan.
3. Meester Luc Meys wordt hiervan op de hoogte gebracht.
Het college van burgemeester en schepenen van 07/10/2019 houdende:
1. Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de e-mail van GD&A Advocaten van 2 oktober 2019 houdende:
- de syntheseberoepsconclusie die zij ontvingen van Kerkfabriek Sint-Martinus overmaken
- dat de griffie hen kon meegeven dat een pleitzitting wellicht niet in 2020 zal plaatsvinden omwille van de lange wachtlijst.
De e-mail van GD&A advocaten van 30 juni 2021 betreffende principieel akkoord inzake eigendomsbetwisting Pastorie en de pastoriewoning met achterliggende tuin en het speelplein in Melsbroek. De raadsman van de Kerkfabriek Sint-Martinus deelde mee dat een akkoord bestaat omtrent het eigenaarschap van de pastoriewoning met achterliggende tuin (cfr. het perceel gekend bij het Kadaster onder het nummer 258A), het speelplein (cfr. het perceel gekend bij het Kadaster onder het nummer 259B) en de evt. administratieve kosten (cfr. notariskosten, kosten van opmeting,… - verdeling in gelijke helften tussen partijen).
Voor wat betreft de parking – voortuin (cfr. perceel gekend bij het Kadaster onder het nummer 259A); (de raadsman van-) Kerkfabriek Sint-Martinus deelde mee dat zijn cliënte bereid kon worden gevonden om voormeld perceel te erkennen als eigendom van de gemeente Steenokkerzeel mits aan volgende voorwaarden wordt voldaan:
(i) er wordt een erfpacht gecreëerd ten voordele van de eigenaar van de pastoriewoning wie een recht van overgang alsook het gebruik van de 4 parkeerplaats in front van de pastoriewoning bekomt;
(ii) er wordt tevens een kosteloze en eeuwigdurende erfdienstbaarheid gevestigd op voormeld perceel, waarbij wordt gestipuleerd dat de toegang tot de garage van de pastoriewoning op elk ogenblik gevrijwaard moet worden.
Voor het overige gaat Kerkfabriek Sint-Martinus akkoord met het gebruik van de parking voor gemeentelijke activiteiten, hetgeen weliswaar dient te worden beperkt tot 10 keer per jaar.
Verder gaf (de raadsman van-) Kerkfabriek Sint-Martinus mee dat zijn cliënte niet de intentie heeft om de pastoriewoning met achterliggende tuin te verkopen, waardoor een voorkooprecht resp. voorkeurrecht niet dient te worden gestipuleerd. GD&A blijft voorstander om dit toch op te nemen; dit is noch een voordeel noch een nadeel voor Kerkfabriek Sint-Martinus.
Indien de gemeente hiermee akkoord gaat kan een dadingsovereenkomst opgesteld worden waarin deze principes opgenomen worden.
Ten slotte geeft (de raadsman van-) Kerkfabriek Sint-Martinus eveneens mee dat onderhavig akkoord tussen partijen alsnog dient te worden goedgekeurd door het Bisdom.
3. De gemeente Steenokkerzeel zal notaris Katrien Devijver aanstellen voor het opstellen van de erfpachtovereenkomst (indien er een definitief akkoord is tussen beide partijen).
4. Dit besluit wordt gecommuniceerd naar GD&A met het verzoek het nodige te doen m.b.t. dit dossier.
De e-mail van GD&A van 13 september 2021 houdende bevestiging van de advocaat van Kerkfabriek Sint-Martinus dat het gevraagde recht van erfpacht in zijn eerder voorstel een materiële vergissing is en dat er een erfdienstbaarheid wordt bedoeld. Een eeuwigdurende en kosteloze erfdienstbaarheid op de 4 parkeerplaatsen voor de pastoriewoning, inbegrepen een toegang daartoe en een toegang tot de garage van de pastoriewoning. Verder vragen zij meer info met betrekking tot het gebruik van de parking en de toegang tot de garage van de pastoriewoning.
De e-mail van de algemeen directeur van 21 september 2021, houdende bevestiging van de voorgestelde afspraken door college zijnde:
De e-mail van GD&A met het ontwerp van de dadingsovereenkomst (zie bijlage).
Het college van burgemeester en schepenen van 06/12/2021 houdende:
1. Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het ontwerp van de dadingsovereenkomst.
2. Het college van burgemeester en schepenen gaat principieel akkoord met de overeenkomst.
3. Deze beslissing wordt voor besluitvorming overgemaakt naar de eerstvolgende gemeenteraad.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. De gemeenteraad neemt kennis van het ontwerp van de dadingsovereenkomst.
2. De gemeenteraad gaat akkoord met de overeenkomst.
3. We vragen de algemeen directeur Heidi Abeloos en de burgemeester Kurt Ryon om de dadingsovereenkomst te ondertekenen.
Mail van 2 juni 2021 met het verslag van de verschillende punten en afspraken uit het laatste overleg van 27/05 2021 over de aanleg van een brandweerweg en een wandelpad aan het Kasteel ter Ham.
Het oudere ontwerp dat in 2017 werd opgemaakt (zie bijlage) werd nooit ondertekend.
Mededeling in de mail van 8/10/2020: Dorian Group heeft in overleg met de Regie der Gebouwen en PMV ervoor geopteerd om de oorspronkelijke overeenkomst kosteloos gebruik wandelpad en verlegging tracé brandweg op te splitsen in twee aparte onderhandse overeenkomsten, vermits de tussen te komen partijen niet dezelfde zijn en de overeenkomst tot verlegging van het tracé van de brandweg tevens notarieel dient te worden verleden (gelet op de bestaande erfdienstbaarheid in hoofde van PMV).
In bijlage zit het nieuwe ontwerp van overeenkomst alsook de opmetingsplannen en een schets van het tracé van het wandelpad.
In dit nieuw ontwerp werd rekening gehouden met de beslissingen van 2017 en 2018 i.v.m. de openingsuren van de poort van de binnenkoer (zie bijlage uittreksel CBS).
Volgens deze overeenkomst zorgt de gemeente voor het onderhoud van dit wandelpad. Dit wandelpad is op heden nog niet aangelegd. De Vlaamse gemeenschap gaat dit wandelpad aanleggen waarna de gemeente Steenokkerzeel zorgt voor het onderhoud en het voorzien van de nodige verlichting (op gemeentelijk netwerk). Met het onderhoud wordt bedoeld: "het in gebruik gegeven goed onderhouden als een goede huisvader. Het goed zal in permanente verzorgde en propere toestand gehouden worden."
De duurtijd van de overeenkomst werd bij het ontwerp in 2017 bepaald voor onbepaalde duur, met de mogelijkheid van een gemotiveerde opzeg na 10 jaar.
Er is bij de mail van 8/10/2020 enkel een schets toegevoegd met de inplanting van de wandelweg en de afsluiting, bij de vorige overeenkomst was een gedetailleerd plan bijgevoegd met de ligging. Een gedetailleerd plan met de ligging van de wandelweg dient toegevoegd te worden bij de overeenkomst.
Het akkoord van Fedasil dd. 26/08/2021 op het definitief plan tracé Brandweg/wandelpad.
Mail van 2 juni met het verslag van de verschillende punten en afspraken uit het laatste overleg van 27/05 over de aanleg van de brandweerweg en het wandelpad aan het Kasteel ter Ham.
Het collegebesluit van 17 januari 2022, houdende:
1. Het college neemt kennis van het nieuwe ontwerp van overeenkomst tot kosteloos gebruik van het wandelpad
2. Het college van burgemeester en schepenen gaat principieel akkoord met de overeenkomst.
3. Deze beslissing wordt voor besluitvorming overgemaakt naar de eerstvolgende gemeenteraad.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur
1. De gemeenteraad neemt kennis van het nieuwe ontwerp van overeenkomst tot kosteloos gebruik van het wandelpad
2. De gemeenteraad gaat akkoord met de overeenkomst.
3. We vragen de algemeen directeur Heidi Abeloos en de burgemeester Kurt Ryon om de overeenkomst te ondertekenen.
In het kader van de corona epidemie konden de verenigingen gratis gebruik maken van onze uitleendienst, dit tot en met 31 december 2021. Vanaf 1 januari 2022 gelden dus in principe opnieuw de normale tarieven.
Vermits Covid-19 echter nog steeds ons dagelijkse leven beheerst, wordt er voorgesteld om de regeling van 2021 voor de verenigingen te behouden tot eind 2022. Ook het college van burgemeester en schepenen is hier voorstander van. Voor particulieren geldt de vrijstelling dus - net zoals in 2021 - niet.
Reglement voor de verdeling van subsidies voor de verenigingen beschikbaar gesteld door de Vlaamse Regering naar aanleiding van de coronacrisis van 10 december 2020.
Budgetcode GBB/0719-00/70209999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van de exploitatie 2022.
In de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 is hiervoor een ontvangst van 5.000 euro ingeschreven.
De gemeenteraad beslist dat de verenigingen tot en met 31 december 2022 gratis gebruik kunnen maken van onze uitleendienst.
Door de coronamaatregelen hebben de jeugd-, cultuur-, muziek- en sportverenigingen veel van hun activiteiten ook in 2021 moeten schrappen. De (bijna) normale werking heeft zich pas kunnen hervatten vanaf september 2021. Hierdoor rijst opnieuw de vraag hoe de subsidies voor het werkingsjaar 2020-2021 berekend moeten worden, omdat dit voor een groot deel gebaseerd is op de activiteiten, vormingen, ... die de verenigingen organiseren.
Indien de jeugd-, cultuur-, muziek- en sportverenigingen enkel de activiteiten doorsturen die ze effectief georganiseerd hebben, zou er een onevenwicht kunnen ontstaan i.v.m. de vorige jaren doordat sommige verenigingen meer activiteiten organiseren dan andere verenigingen. Hierdoor zouden zij dit jaar minder punten kunnen verzamelen. Andere categorieën zouden dan procentueel gezien meer doorwegen.
Anderzijds is het doorgeven van geannuleerde activiteiten voor de berekening van de subsidies niet mogelijk, omdat er nu eenmaal geen punten toegekend kunnen worden voor activiteiten die niet hebben plaatsgevonden.
De dienst Vrije Tijd stelt daarom voor om af te wijken van de drie betrokken subsidiereglementen en uitzonderlijk hetzelfde aantal punten als voor het werkingsjaar 2018 - 2019 toe te kennen aan de verenigingen. De bedragen die de verenigingen jaarlijks krijgen, schommelen niet sterk, dus dit zal geen grote impact hebben op de verenigingen. Ook voor de muziekverenigingen wordt een zelfde werkwijze voorgesteld.
Zowel de Sportraad, als de Jeugdraad en de Cultuurraad gaan akkoord met dit voorstel.
Gemeenteraadsbesluit van 28/05/2020 over het subsidiereglement jeugdverenigingen (2019-2024).
Gemeenteraadsbesluit van 24/06/2021 over het subsidiereglement sportverenigingen Steenokkerzeel.
Gemeenteraadsbesluit van 28/03/2002 over het reglement voor de betoelaging van het plaatselijk sociaal cultureel werk.
Gemeenteraadsbesluit van 14/11/2002 over het reglement toelagen aan muziekmaatschappijen en MAS.
Alle bevoegde adviesraden (jeugd, sport en cultuur) geven positief advies om de subsidiebedragen van het werkingsjaar 2018 - 219 ook voor het werkingsjaar 2020 -2021 aan de verenigingen toe te kennen.
De Jeugd-, Cultuur- en Sportdienst geven eveneens positief advies.
Er is voldoende budget voorzien onder budgetcode 0750-00/64930000 (ACT-3) van de exploitatie 2022.
Er is voldoende budget voorzien onder budgetcode 0709-00/64930000 (ACT-8) van de exploitatie 2022.
Er is voldoende budget voorzien onder budgetcode 0740-00/64930000 (ACT-7) van de exploitatie 2022.
1. Omwille van het feit dat corona ook een grote impact heeft gehad op het verenigingsleven in 2021, gaat de gemeenteraad ermee akkoord om hetzelfde aantal punten van werkingsjaar 2018-2019 toe te kennen aan de jeugd-, sport- en cultuur- en muziekverenigingen voor het werkingsjaar 2020-2021. Hierdoor wordt uitzonderlijk afgeweken van de bepalingen in de betrokken subsidiereglementen.
2. Deze subsidies zijn enkel van kracht voor verenigingen die nog steeds een actieve werking hebben. De bevoegde diensten controleren hierbij alle erkende verenigingen.
Het personeelskader en organogram dient geactualiseerd te worden.
De gemeenteraad en de OCMW-raad hebben respectievelijk in zitting van 22 maart 2018 en 20 maart 2018 het geïntegreerd personeelskader gemeente-OCMW, samen met het aangepaste organogram en aangepaste visietekst goedgekeurd.
Het is wenselijk om het personeelskader en organogram regelmatig te evalueren en bij te sturen.
De voorgestelde wijzigingen zijn:
Voor de hele geïntegreerde organisatie (= gemeente + OCMW) voorzien we dus netto 5 bijkomende functies.
De indicatieve meerkost van deze operatie komt neer op € 312.206,48/jaar (waarbij de raming gebaseerd is op gemiddelde anciënniteiten en geen rekening houdt met de in de tijd uitgestrekte uitvoering). Gezien enkele van deze functies al tijdelijk werden ingevuld en dus gebudgetteerd, is de effectieve budgettaire meerkost aanzienlijk minder.
Zodra de gemeenteraad dit aangepast personeelskader heeft goedgekeurd, zal de personeelsdienst – rekening houdende met een verspreide financiële impact – gefaseerd starten met de uitvoering.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Het MAT heeft het aangepaste organogram en personeelskader gunstig geadviseerd.
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde aanpassingen aan het personeelskader en organogram.
De politieverordening van 23 december 2021 genomen door de burgemeester bij hoogdringendheid inzake de mondmaskerplicht voor + 6 jarigen tijdens de noodopvang van 27 december 2021 t.e.m. 7 januari 2022.
De politieverordening van 23/12/2021 bevatte volgende maatregel:
De gemeenteraad bekrachtigt de politieverordening van 23 december 2021 genomen door de burgemeester bij hoogdringendheid inzake de mondmaskerplicht voor + 6 jarigen tijdens de noodopvang van 27 december 2021 t.e.m. 7 januari 2022.
Email van het Regionaal Landschap Brabantse Kouters van 15 december 2021 waarin zij meedelen om de planningstabel 2022 en de begroting 2022 voor de projectverenigingen IOED Brabantse Kouters Oost en West te laten goedkeuren door de gemeenteraad.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad keurt de planningstabel 2022 en de begroting 2022 voor de projectverenigingen IOED Brabantse Kouters Oost en West goed.
Om economisch rendabel te zijn heeft het AGB nood aan een prijssubsidie van het gemeentebestuur. De waarde van de prijssubsidie bedraagt de de prijs die de bezoeker voor recht op toegang betaalt, vermenigvuldigd met een bepaalde factor.
Het onderstaand aangepast prijssubsidiereglement voor het boekjaar 2022 wordt goedgekeurd:
PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT
“GEMEENSCHAPSCENTRUM” BESTAANDE UIT:
- GEBOUW “DE CORREN” GELEGEN TE 1820 STEENOKKERZEEL, VAN FRACHENLAAN 24A; EN
- GEBOUW “DE CAMME” GELEGEN TE 1820 STEENOKKERZEEL, TERVUURSESTEENWEG 173.
Tussen
- de Gemeente Steenokkerzeel, vertegenwoordigd door het College van Burgemeester en Schepenen, gevestigd in Orchideeënlaan 17 te 1820 Steenokkerzeel, waarvoor handelen de heer Kurt Ryon, burgemeester, en mevrouw Heidi Abeloos, algemeen directeur, enerzijds;
en
- het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel, vertegenwoordigd door de Raad van Bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel, gevestigd in Orchideeënlaan 17 te 1820 Steenokkerzeel, waarvoor handelen de heer Jelle Mombaerts, voorzitter Raad van Bestuur, en mevrouw Heidi Abeloos, secretaris, anderzijds;
wordt overeengekomen dat de Gemeente Steenokkerzeel prijssubsidies zal toekennen aan het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel voor het verlenen van recht op toegang aan bezoekers van evenementen van cultuur of vermaak van eigen programmatie in het “gemeenschapscentrum”. Dit prijssubsidiereglement legt de toekenning van deze prijssubsidies vast en geldt voor de periode vanaf 1/1/2022 tot en met 31/12/2022.
VOORWAARDEN
Om economisch rendabel te zijn wenst het Autonoom Gemeentebedrijf Steenokkerzeel vanaf 1/1/2022 de voorziene toegangsprijzen (inclusief btw) voor alle bezoekers voor de periode van 1/1/2022 tot en met 31/12/2022 voor recht op toegang tot evenementen van cultuur of vermaak van eigen programmatie te vermenigvuldigen met een factor 9,53.
Bijlage:
Raming inkomsten en uitgaven boekjaar 2022 |
||
ONTVANGSTEN |
||
Sleutel |
Omschrijving |
Bedrag |
0705/70050020 |
Verkopen van handelsgoederen |
38.000 |
0705/70000999 |
Verhuringen met betrekking tot de exploitatie |
86.000 |
011902/70509999 |
Diverse verhuringen zonder betrekking tot de exploitatie |
143.436 |
0030/75100000 |
Ontvangen intresten |
20 |
0705/74500010 |
Schadevergoedingen |
120 |
011902/74500000 | Recuperatie van kosten |
0 |
Verrekening kapitaalsubsidies |
4.333 |
|
271.909 |
||
UITGAVEN |
||
0705/61310050 | Auteursrechten | 8.100 |
0030/61490000 |
Administratiekost |
80 |
0119/61500010 |
Diverse benodigdheden en klein gereedschap |
20.000 |
0705/60200000 |
Aankopen van diensten |
62.000 |
0705/60400000 |
Aankopen van handelsgoederen |
37.000 |
011902/61008000 |
Huur en huurlasten op gebouwen |
149.810 |
0705/61599999 |
Huurlasten op materieel |
7.750 |
0119/61030100 |
Onderhoud en herstellingen gebouwen |
61.000 |
0119/61503000 |
Onderhoud en herstellingen materieel |
6.000 |
0119/61130000 |
Water |
2.000 |
0119/61110000 |
Gas |
13.000 |
0119/61100000 |
Electriciteit |
16.500 |
0119/61410010 |
Diverse bureelbenodigdheden |
1.000 |
0119/61410040 |
Telefoon |
1.500 |
0119/61310020 |
Erelonen consultancy |
5.000 |
0119/61310090 |
Erelonen bedrijfsrevisor |
3.000 |
0119/61209999 |
Verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid |
500 |
0119/61430070 |
Promotiekosten |
5.000 |
0030/64000010 |
Roerende voorheffing |
20 |
011901/61429999 |
Informaticakosten |
3.000 |
011902/65999999 |
Financiële kosten |
100 |
0705/61430010 | Representatie- en receptiekosten |
2.350 |
0190/64020000 | Geraamde belastingen |
3.000 |
Afschrijvingen |
89.090 |
|
496.800 |
||
RESULTAAT VAN HET BOEKJAAR |
-224.891 |
|
RESULTAAT VORIGE BOEKJAREN |
0 |
|
PRIJSSUBSIDIE | ||
Berekening factor prijssubsidie 2021 | ||
Te financieren saldo |
-224.891 | |
BTW 6% | -13.493 | |
Te financieren saldo incl. BTW |
-238.384 |
|
Raming te ontvangen inkomsten programmatie gemeente 2021 |
25.000 |
|
Factor |
9,5354 |
Jan Van Hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
VRAGEN:
1. Kan de situatie besproken worden binnen het politieoverleg
2. De Lijsterlaan is per slot van rekening vnl. een veldweg. Is het niet denkbaar om de Lijsterlaan af te sluiten voor verkeer, er een plaatselijk parkeerverbod te
voorzien en/of aan te geven dat het gaat om een “doodlopende weg”
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Het collegeverslag van 10 januari 2022 bevat een zevental beslissingen omtrent werken in het kader van nutsvoorzieningen op het openbaar domein. De betrokken aannemers worden er o.m. toe verplicht om de aanpalende inwoners per brief uiterlijk 48 uur voor het begin van de werken te verwittigen omtrent aard, duur en mogelijke hinder van de werken.
In vette letters én onderstreept staat in elke beslissing te lezen dat ingeval één van de voorwaarden niet wordt gerespecteerd de jaarvergunning onmiddellijk zal worden ingetrokken.
VRAGEN
In het verleden heeft GROEN er meermaals op gewezen dat het respecteren van de informatieverplichting niet altijd wordt nageleefd.
Nu het niet nakomen van deze verplichting heel uitdrukkelijk staat vermeld als reden om de jaarvergunning onmiddellijk in te trekken vraagt GROEN dat het bestuur deze regel toepast, met de bedenkingen/vragen:
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :
In het CBS van 6/12 lezen we dat er een openbare verkoop van materiaal werd georganiseerd.
Er zijn een aantal goederen overgebleven, die aan het personeel werden aangeboden.
Wat niet werd verkocht zou worden opgehaald. Bvb ijzeren kasten door de ijzerhandelaar.
Vraag
Waarom wordt dit materiaal niet aangeboden aan de mensen in Trooz?
Is hier geen bruikbaar materiaal meer bij voor hen?
Kurt Ryon, burgemeester, antwoordt als volgt:
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :
Wat is de stand van zaken in dit dossier aub?
Zijn de resultaten ondertussen bekend?
Schepen Marleen Ral antwoordt:
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :
De trage weg achter de golf ziet er momenteel zo uit : zie foto.
Wij stelden hier een vraag over in juni, die een verwijzing was naar onze vraag in april.
Deze zag er toen als volgt uit:
Naar aanleiding van onze vraagstelling tijdens de gemeenteraad van april 2021 waarin werd gevraagd hoe het nu staat met het open verklaren van de trage weg die over de golf loopt te Melsbroek, antwoordde schepen Wim Mombaerts ons dat hierover een vergadering zou plaatsvinden eind april 2021.
Vraag: wat is de uitkomst van deze vergadering ?
Besluit :
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Er was een persbericht via Radio2 op 26/5/21, in het Nieuwsblad op 27/5/2021 en in HLN op 28/5/2021
Ondertussen is het januari.
Wat is er sinds juni ondernomen om die trage weg open te stellen aub?
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :
In de collegezitting van 25 oktober 2021 werd besloten om eerst verdere (financiële) toelichting aan Miss Miyagi te vragen over scenario's E en C alvorens de knoop door te hakken. Over scenario E+ werd voorlopig nog geen beslissing genomen.
vragen:
Zijn intussen al knopen doorgehakt ivm keuze van scenario’s ?
Wat is de stand van zaken hierin ?
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt:
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :
Op 9 november vond een “participatie-avond” plaats in de parochiezaal van Melsbroek.
Tot en met 7-1-22 had de bevolking tijd om opmerkingen te maken bij de startnota.
Op de gemeenteraad van december antwoordde Wim Mombaerts als volgt op onze vragen:
Vragen:
We begrijpen dat alles nu gebundeld wordt in een scoping nota.
Hoeveel reacties zijn er ontvangen ?
Wanneer zal de vervolgsessie plaatsvinden ? Op de vergadering van 14-12-21 was nog geen datum bekend. Is daar intussen een datum voor vastgelegd ?
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
- Begin februari zal het college kennisnemen van de 20 reacties van de deelnemers aan deze participatieronde.
- Half maart is er opnieuw een overleg met het studiebureau om deze te bespreken.
- In mei komt er een terugkoppeling naar de bewoners met de bevindingen
- In de zomer van dit jaar hopen we een plenaire vergadering te organiseren, met advies van gecoro.
- In de herfst komt er een ontwerp-RUP met de volgende procedure, waardoor in de zomer van 2023 het RUP helemaal klaar zou zijn.
Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
Reeds een tijdje wordt de tuin van de assistentiewoningen Zilveren Esdoorn 's avonds bevolkt door hangjongeren die zich de tuin toeëigenen en deze betreden met hun motorvoertuigen met het nodige lawaai- en zwerfvuiloverlast tot gevolg.
Tevens is er een incident geweest waarbij na het aanspreken van de jongeren over de overlast als vergelding een woningraam werd beschadigd.
1° Welke maatsregelen worden genomen om de overlast van hangjongeren voor buurtbewoners in te perken en hoe worden de hangjongeren pro-actief opgevolg?
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:
Kurt Ryon, burgemeester antwoordt als volgt: